Outo äiti

ei jaksa enää

Mitä äidit ja isät ajattelette sellaisesta, että äiti puuttuu jatkuvasti lapsensa syömiseen ja tekemisiin? Olen kohta 19-vuotias, kotona asuva opiskelija (haen jatkuvasti töitä, että voisin muuttaa omaan kotiin). Äitini on puuttunut koko elämäni ajan syömisiini, vaikka olin ihan normaalipainoinen.

Jo ala-asteella äiti soitti opettajalle ja pyysi opettajaa vahtimaan syömisiäni. Olin 7, ja tutkimieni painokäyrien mukaan täysin normaalipainoinen. Harrastin myös kilpaurheilua. Minua alettiin kiusata jo silloin, kun muut oppilaat alkoivat ihmetellä miksi opettaja säntää kuiskuttamaan minulle kun meinasin kävellä hakemaan toisen näkkileivän. Kiusaaminen jatkui todenteholla kun opettaja koko pöydän kuullen kysyi, muistankos mitä äitini kanssa on sovittu. Niin nöyryyttävää...

Toinen esimerkki lapsuudesta, 6-vuotiaana sain pihapiirin kaverin kanssa innostuksen satubalettiin. Tossuja ei olisi tarvinnut ostaa, tavalliset jumppavaatteet olisi riittäny. Ei olisi ollut kovin kallistakaan. Kun kävin ehdottamassa tätä innoissani kaverin kanssa äidilleni, kaverin äidin seistessä vieressä, äiti katsoi minua ja totesi halveksivasti: "no mieti nyt itsekin".

Tappelut ja jatkuva huomauttelu kaikesta, erityisesti ruuasta, johtivat ala-asteen loppuluokilla ja yläasteella vakavaan masennukseen, jonka takia yritin kolme kertaa itsemurhaa. Plus ratkesin sitten oikeasti ahmimaan suruuni ja tyhjyyden tunteeseen, en ollut ikinä tarpeeksi hyvä äidille. En ikinä tarpeeksi hyvä, vaikka kaikkeni tein ja yritin miellyttää. Muut sisarukset ovat hoikkia. En koskaan saanut itsemurhaa aikaiseksi, vaikka yritinkin (vanhemmat eivät tiedä tästä mitään, koska puukon jäljet ranteissa on suht helppo piilottaa) koska olin todella niin kiltti ja myöntyväinen tyttö, pelkäsin että jos epäonnistuisin, vanhempien halveksunta ja inho oli valtava. Koin syyllisyyttä että mitä sitten jos teen sen ja "viha" kohdistuu sisaruksiini (vaikea selittää, olin hyvin masentunut tuolloin). Olen aina ollut se jota on näpsitty ja syyllistetty. Kun siskoni jätti yläasteella läksyt tekemättä, se oli ihan ok, mutta minulle tuli kauheat huudot ja kotiarestia, vaikka kyseessä olisi ollut unohdus.

Nyt äiti on taas aloittamassa jotain ihme atkinsin dieettiä, ja on innostunut taas huomauttelemaan painostani, ulkonäöstäni, urheilusta.. Hän seuraa intohimoisesti sitä hanna partasta teeveestä, hankki askelmittarin ja huomauttaa jokaisesta suupalastani. Luulin että tämä aihe käytiin loppuun kun täysin 18 ja huusin hänelle että en enää siedä sitä että hän puuttuu tekemisiini ja syömisiini. Olen 18, ja elän kyllä talon säännöillä, mutta en suostu jatkuvaan nälvintään. Ostan sitten vaikka omat ruuat tai olen syömättä. Kuukauden ajan sitten ostinkin omat ruuat, ja tottakai sieltä löytyi valmisruokia, ne kun ovat usein alennuksessa ja kun en saa töitä mistään, on pakko ostaa sitä mitä saa halvimmalla. Ruuasta tuli taas kuitenkin palautetta ja äiti sanoi että hän maksaa ruuat, jos vaihdan terveellisempään.

En vain enää jaksa tätä, koulussa on stressiä ja äiti painaa päälle kuin yleinen syyttäjä. Minulla on painoindeksin mukaan 3 kiloa ylipainoa, ei siis hirveästi. Äitini on laihduttanut vuoden aikana vaatekoosta 42 kokoon 38 ja syyllistää minua jatkuvasti, koska en tee kuten hän. Tiedän että minulle tekisi hyvää pudottaa vähän painoa, mutta en siedä sitä että minut pakotetaan siihen syyllistämällä. Paino on pysynyt samana viimeiset 3 vuotta, jos en anna itseni tästä lihoa, ongelmaa ei pitäisi olla.

Ainoa syy että selvisin viimeisimmästä itsemurha-yrityksestä, oli toivo että pääsisin omaan kotiin, niin ettei äiti enää voisi haukkua minua. Ainoa keino oli oppia hyväksymään vartaloni, ettei minusta tule 50-kiloista mallia, vaan että tulen olemaan pyöreä, ja jos äiti ei rakasta minua tällaisena, niin ei sitten rakasta. Kitkuttelen sitten siihen asti kotona, että saan rahaa ja muutan. Nyt alkavat henkiset voimavarat olla kuitenkin lopussa. Olen sanonut äidille kiltisti ja rumasti, että jättää minut rauhaan. Olen jo huomannut ensimmäiset masennuksen merkit itsessäni.. En halua vajota sinne itsesyytöksen ja ahmimisen kuoppaan enää.

Onko tuollainen käytös normaalia äidiltäni? Olen sanonut hänelle että hän loukkaa minua, ja että minulla on paha olo hänen sanojensa takia. Hän vain sanoo ettei hän kiusaa minua, ja minä kysyin että miksi hän sitten tekee tietoisesti oloni kurjaksi, jos tietää että sanansa satuttavat. Hän vain poistui paikalta. Ei suostunut keskustelemaan.

3

904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homopoika*

      No huh huh! Ei voi oikein muutakaan sanoa. Ymmärrän sen, että vanhemmat ja erityisesti äidit ovat aina huolissaan lapsista, mutta ei se kyllä ihan noin pitkälle saa mennä! Olet itsekkin aikuinen ihminen ja sinun pitäisi saada päättää omasta elämästäsi. Eikö äitisi todellakaan tajua sitä, ettet sinä kestä sitä ainaista laiminlyöntiä. Itse en paljoa tiedä näistä äiti-tytär-suhteista, mutta kyllä toi kuulostaa jo aika sairaalta!:( Ensimmäisenä tuli mieleen kun luin juttusi, että haluaako äitisi kostaa kenties jotain sinulle? Onko hänellä ollut samanlainen nuoruus? Vai häpesikö hän omaa ylipainoaan eikä halunnut sinusta ylipainoista? No toivottavasti saat joskus ees rauhan äidiltäsi, uskon että hän joskus tajuaa virheensä ja toivottavasti pystyy myöntämään sen! Hyvää joulun odotusta sinulle!:)

    • tepi-7

      Huuda sille täysille että lopettaa sen ja kerro itse-murhayrityksistä jotka johtu siitä itestään

    • Anonyymi

      Mun äiti on todella lihava,hän ei pääse liikkumaan ilman rollaattoria. Hän jatkuvasti jauhaa,jos joku on laihtunut. Jotenkin ivallisesti. Ihan kuin muidenkin pitäisi olla läskejä. En tiedä mikä äitini on ongelma on. Onko narsisti vai mikä. Myöskin jos joku elää terveellisesti niin jaksaa vinoilla. Sitten ihmettelee,kun ei paljon sukulaiset kyläile. Isäni taas on aivan tossun alla,äidin tossun... Isä on hiljainen hissukka. Äitini on rasittava,vaikka hänestä välitän toki. Kun ei ole muitakaan äitejä. Vanhempiaan kun ei voi valita.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe