Diffis2

Tomppa

Minulla on vaikeuksia näiden tehtävien kanssa. Tässä yksi esimerkki.

Määritä käyrän y=e^2x (eli Neperin luku e potenssiin 2x) ja y-akselin leikkauspisteeseen piirretyn tangentin yhtälö.

Minulla ei ole aavistustakaan, miten tehtävä ratkaistaan, joten apu olisi tarpeen.

10

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jee

      vai y-akselin leikkauspisteeseen? ei tuo käyrä leikkaa y-akselia missään pisteessä.

      • f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x kulmakerroin on pisteessä f'(0)=2e^2x=2.

        Tangentti g(x) on siis.

        g(x)=2x C

        f(0)=e^2x=1

        f(0)=g(0)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        Vastaus:

        g(x)=2x 1


      • todeta
        filosofia kirjoitti:

        f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x kulmakerroin on pisteessä f'(0)=2e^2x=2.

        Tangentti g(x) on siis.

        g(x)=2x C

        f(0)=e^2x=1

        f(0)=g(0)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        Vastaus:

        g(x)=2x 1

        että olette viisaita. Itse aloittelen maanantaina tuota diffis kakkosta. Kuset ja paskat housussa, suoraan sanottuna, vaikka kymppi tuli diffis 1stä


      • ...tuota ratkaisuasi
        filosofia kirjoitti:

        f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x kulmakerroin on pisteessä f'(0)=2e^2x=2.

        Tangentti g(x) on siis.

        g(x)=2x C

        f(0)=e^2x=1

        f(0)=g(0)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        Vastaus:

        g(x)=2x 1

        ensinnäkin, mikä tuo C on tuossa g(x)=2x C yhtälössä? Ja muutenkin minulle jäi hieman epäselväksi tuo lasku..


      • ...tuota ratkaisuasi kirjoitti:

        ensinnäkin, mikä tuo C on tuossa g(x)=2x C yhtälössä? Ja muutenkin minulle jäi hieman epäselväksi tuo lasku..

        f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x, kulmakerroin on pisteessä 0 on f'(0)=2e^(2*0)=2.



        (Merkitään Tangentti g(x))

        pisteessä (0,y) tangentin ja käyrän kulmakerroin on sama

        f'(x)=g'(x)

        g(x)=2x C

        g'(x)=2

        C on vakio

        Pisteessä (0,y) käyrän ja tangentin arvo on sama

        f(0)=g(0)

        Lasketaan f(0) arvo

        f(0)=e^2x=1

        lasketaan C:n arvo kun tangentti kulkee pisteestä (0,1)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        eli C=1

        g(x)=2x C

        Vastaus:

        g(x)=2x 1

        Eli siis lyhyesti tarvitsemme tietää missä käyrä leikkaa y akselin (x=0) sekä tangentin kulmakertoimen pisteessä x=0.

        P.S Toivottavasti selkeni asioiden selittäminen ei ole vahvimpia puoliani :)


      • nyt ymmärsin
        filosofia kirjoitti:

        f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x, kulmakerroin on pisteessä 0 on f'(0)=2e^(2*0)=2.



        (Merkitään Tangentti g(x))

        pisteessä (0,y) tangentin ja käyrän kulmakerroin on sama

        f'(x)=g'(x)

        g(x)=2x C

        g'(x)=2

        C on vakio

        Pisteessä (0,y) käyrän ja tangentin arvo on sama

        f(0)=g(0)

        Lasketaan f(0) arvo

        f(0)=e^2x=1

        lasketaan C:n arvo kun tangentti kulkee pisteestä (0,1)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        eli C=1

        g(x)=2x C

        Vastaus:

        g(x)=2x 1

        Eli siis lyhyesti tarvitsemme tietää missä käyrä leikkaa y akselin (x=0) sekä tangentin kulmakertoimen pisteessä x=0.

        P.S Toivottavasti selkeni asioiden selittäminen ei ole vahvimpia puoliani :)

        Kiitos selityksestä. :)


    • tihvi

      Mittee se tuo äskönen valehtel, jottei muka leikkoo, ei vuan itellään leikanna.

      Räknee ensisttään se äksä, minkä kohalla ne leikkovvaa. Sitten terivuattaan sijotat, niin siitähän se kulumakerroin irtovvaa. Tarvviit sitten vielä sen yyn arvon ja eiköhäntä suoran yhtällöön kun ruapustat, niin tulloo jotta y = 2x 1.

      • Tomppa

        ..oikein paljon! =)


      • eräs vaan
        Tomppa kirjoitti:

        ..oikein paljon! =)

        ...voi itkujen kevät...mulle jo funktion monotonisuuden tutkiminen tuottaa ongelmia (ja huom. vasta yksi oppitunti kurssia käyty :/ )

        Näinköhän mää tästä selviän :O


      • Tomppa
        eräs vaan kirjoitti:

        ...voi itkujen kevät...mulle jo funktion monotonisuuden tutkiminen tuottaa ongelmia (ja huom. vasta yksi oppitunti kurssia käyty :/ )

        Näinköhän mää tästä selviän :O

        äläs mittään, kyllä se siitä menee, kun vain jaksat istua tunneilla ja kuunnella opetusta. Itellä on ens viikolla koe ja luulenpa, että läpi menee vaikka vaikeuksia on ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe