Minulla on vaikeuksia näiden tehtävien kanssa. Tässä yksi esimerkki.
Määritä käyrän y=e^2x (eli Neperin luku e potenssiin 2x) ja y-akselin leikkauspisteeseen piirretyn tangentin yhtälö.
Minulla ei ole aavistustakaan, miten tehtävä ratkaistaan, joten apu olisi tarpeen.
Diffis2
10
841
Vastaukset
- jee
vai y-akselin leikkauspisteeseen? ei tuo käyrä leikkaa y-akselia missään pisteessä.
f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x kulmakerroin on pisteessä f'(0)=2e^2x=2.
Tangentti g(x) on siis.
g(x)=2x C
f(0)=e^2x=1
f(0)=g(0)
C=g(0)-2x=1-2*0=1
Vastaus:
g(x)=2x 1- todeta
filosofia kirjoitti:
Tangentti g(x) on siis.
g(x)=2x C
f(0)=e^2x=1
f(0)=g(0)
C=g(0)-2x=1-2*0=1
Vastaus:
g(x)=2x 1että olette viisaita. Itse aloittelen maanantaina tuota diffis kakkosta. Kuset ja paskat housussa, suoraan sanottuna, vaikka kymppi tuli diffis 1stä
- ...tuota ratkaisuasi
filosofia kirjoitti:
Tangentti g(x) on siis.
g(x)=2x C
f(0)=e^2x=1
f(0)=g(0)
C=g(0)-2x=1-2*0=1
Vastaus:
g(x)=2x 1ensinnäkin, mikä tuo C on tuossa g(x)=2x C yhtälössä? Ja muutenkin minulle jäi hieman epäselväksi tuo lasku..
...tuota ratkaisuasi kirjoitti:
ensinnäkin, mikä tuo C on tuossa g(x)=2x C yhtälössä? Ja muutenkin minulle jäi hieman epäselväksi tuo lasku..
f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x, kulmakerroin on pisteessä 0 on f'(0)=2e^(2*0)=2.
(Merkitään Tangentti g(x))
pisteessä (0,y) tangentin ja käyrän kulmakerroin on sama
f'(x)=g'(x)
g(x)=2x C
g'(x)=2
C on vakio
Pisteessä (0,y) käyrän ja tangentin arvo on sama
f(0)=g(0)
Lasketaan f(0) arvo
f(0)=e^2x=1
lasketaan C:n arvo kun tangentti kulkee pisteestä (0,1)
C=g(0)-2x=1-2*0=1
eli C=1
g(x)=2x C
Vastaus:
g(x)=2x 1
Eli siis lyhyesti tarvitsemme tietää missä käyrä leikkaa y akselin (x=0) sekä tangentin kulmakertoimen pisteessä x=0.
P.S Toivottavasti selkeni asioiden selittäminen ei ole vahvimpia puoliani :)- nyt ymmärsin
filosofia kirjoitti:
f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x, kulmakerroin on pisteessä 0 on f'(0)=2e^(2*0)=2.
(Merkitään Tangentti g(x))
pisteessä (0,y) tangentin ja käyrän kulmakerroin on sama
f'(x)=g'(x)
g(x)=2x C
g'(x)=2
C on vakio
Pisteessä (0,y) käyrän ja tangentin arvo on sama
f(0)=g(0)
Lasketaan f(0) arvo
f(0)=e^2x=1
lasketaan C:n arvo kun tangentti kulkee pisteestä (0,1)
C=g(0)-2x=1-2*0=1
eli C=1
g(x)=2x C
Vastaus:
g(x)=2x 1
Eli siis lyhyesti tarvitsemme tietää missä käyrä leikkaa y akselin (x=0) sekä tangentin kulmakertoimen pisteessä x=0.
P.S Toivottavasti selkeni asioiden selittäminen ei ole vahvimpia puoliani :)Kiitos selityksestä. :)
- tihvi
Mittee se tuo äskönen valehtel, jottei muka leikkoo, ei vuan itellään leikanna.
Räknee ensisttään se äksä, minkä kohalla ne leikkovvaa. Sitten terivuattaan sijotat, niin siitähän se kulumakerroin irtovvaa. Tarvviit sitten vielä sen yyn arvon ja eiköhäntä suoran yhtällöön kun ruapustat, niin tulloo jotta y = 2x 1.- Tomppa
..oikein paljon! =)
- eräs vaan
Tomppa kirjoitti:
..oikein paljon! =)
...voi itkujen kevät...mulle jo funktion monotonisuuden tutkiminen tuottaa ongelmia (ja huom. vasta yksi oppitunti kurssia käyty :/ )
Näinköhän mää tästä selviän :O - Tomppa
eräs vaan kirjoitti:
...voi itkujen kevät...mulle jo funktion monotonisuuden tutkiminen tuottaa ongelmia (ja huom. vasta yksi oppitunti kurssia käyty :/ )
Näinköhän mää tästä selviän :Oäläs mittään, kyllä se siitä menee, kun vain jaksat istua tunneilla ja kuunnella opetusta. Itellä on ens viikolla koe ja luulenpa, että läpi menee vaikka vaikeuksia on ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2062429
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo411597Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1381251Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2871043Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56992Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis303975Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20932- 55916
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S19794Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58763