palkat USA:ssa?

akateemisten

Tietääkö kukaan, kuinka paljon enemmän palkkaa USA:ssa maksetaan kuin suomessa, jos on suorittanut akateemisen tutkinnon?

25

15205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattikoulutus

      Kumma ettet osaa tuolla koulutuksella itse etsiä, minäkin löysin vaikken akateeminen olekaan. Vinkki: Katso esim. jonkin suuren kaupungin kotisivuilta avoimia työpaikkoja, niissä on usein ilmoitettu palkkatiedot.

    • Jassoo

      Riippuu asuinpaikasta. Ja tutkinnosta.

    • Ihan mahdollista

      Jollei ole lääkäri niin pitää itse maksaa vähintään $500 kuussa sairasvakuutukseen. Tai sitten se vähennetään palkasta. On myös tavanomaista, että työnantaja ei ole maksanutkaan eläkkeitäsi kuin kirjanpidossa (Delta).

      Akateeminen työttömyys on myös yleistä. Tai Yhdysvalloissa akateemisen oletetaan siirtyvän uima-altaan puhdistustöihin, jollei uutta työtä löydy parissa viikossa.

      Kun huoneisto New Yorkissa maksaa $70 000 000 ja rottia ja luteita kuhiseva hotellin komero vähintään $500 yö niin palkat pitää suhteuttaa asuinpaikkaan. Akateemisen pitäisi ymmärtää nimellispalkan käsite.

      Liikenne on myös yhtä helvettiä, joten pysykää haaveilijat poissa suurkaupungeista. Ja pahimmista punikkiosavaltioista.

      Eurooppalaisia siirtolaisista on enää joka seitsemäs. Jollei laittomia siirtolaisia lasketa. Ja nekin eurooppalaiset haisee mahorkalta, jos tiedät mitä tarkoitan.

      Virallisesti valkoisia siirtolaisia ei suosita, mutta kyllä Yhdysvallat kerjää niitä. Sitten kun sinne muuttaa niin työlupaa saa odottaa vuoden verran. Yksi byrokraatti ei välitä siitä mitä toinen tekee.

      Suosittelisin, että haaveilijat katselisivat nousevia maita laskevien sijaan.

      • enya

        Jos sinulla on vakituinen täysiaikainen (väh. 40 h viikko) työpaikka, työnantaja kyllä maksaa suurimman osan terveysvakuutuksestasi, eikä sitä vähennetä palkasta. Hän maksaa jopa perheenjäseniesi (puoliso ja lapset) terveysvakuutukset.


      • No jaa

        On totta, että sairausvakuutukset Yhdysvalloissa ovat kalliita, mutta toisaalta tuloverotus monissa osavaltioissa on hyvin matala. Eli Yhdysvalloissa ihmiset maksavat terveydenhoitonsa (tai vakuutukset) itse, mikä suorii varakkaita ihmisiä.

        On totta, ettei Yhdysvalloissa voi lojua vuosikausia toimeentulotuella, kun ei löydy koulutusta vastaavaa työtä, mutta toisaalta voit sieltä tulla loisimaan Suomeen nauttien ansiosidonnaista sikäläisen palkkatason mukaan, mikäli olet maksanut sikälaisen ammattiliiton jäsenmaksut. Tällöin suomalainen liittosi maksaa ansiosidonnaisen, mutta toki kannattaa ennen matkaa varmistaa asia omasta liitostasi, koska heidän täytyy hyväksyä sikäläinen ammattiliitto.

        Asunnot ovat halutuilla alueilla paljon Suomen hintatasoa kalliimpia, mutta toisaalta jossain sikäläisen keskiluokankin ja jopa köyhien täytyy asua. Eli erot hinnoissa saattavat vaihdella hyvin lyhyelläkin matkalla asuinalueen mukaan. Jälleen järjestelmä suosii varakkaita, sillä he eivät maksa kyöhien asumista asumistuen muodossa, joten vähemmän halutuilla alueilla asuminen on oikeasti edullista. Meillä se on kaikkialla kallista, ainakin Helsingissä. Joskus itsekin ihmettelen, kuinka tulonsa sossusta saavilla voi olla varaa asua Helsingissä, kun kaikilla töissä käyvilläkään ei rahat meinaa siihen riittää.

        Liikenne on monissa suurkaupungeissa iso ongelma maasta ja maanosasta riippumatta, mutta Yhdysvalloissa useissa suurissa kaupungeissa (varsingin itärannikolla) on erittäin hyvin toimiva metro ja paikallisjunien verkko.

        Siirtolaisten asioita käsittelevät viranomaiset ovat yleisesti ottaen hankalia joka maassa, sillä heidän tehtävänsä ei ole palvella asiakkaitaan, vaan ainoastaan estää väärinkäytöksiä. Tässä suhteessa Yhdysvallat eivät ole poikkeus.

        Akateemisesti koulutettujen palkat vaihtelevat paljon aloittain. Humanistin palkka saattaa olla maineikkaassakin yliopistossa pienempi kuin Suomessa, koska yksityinen sektori ei kilpaile heistä. Toisaalta insinöörien yms. väen palkat ovat helposti kaksin tai jopa kolminkertaiset Suomeen verrattuna. Ero nettopalkoissa on vielä suurempi.

        Nousevissa maissa (esim. Kiinassa) palkkataso on akateemisilla aloilla yleensä Suomeakin huonompi ja usein on vaikea saada edes huonosti palkattua töytä osaamatta paikallista kieltä. Toki paikallista kieltä on syytä osata myös Yhdysvalloissa. Eli jos osaat kiinaa ja englantia, voit mennä joko nousevaan tai laskevaan maahan. Tosin laskevassa pääset huomattavasti paremmille ansiolle ja jopa sosiaaliturvakin on parempi.


      • Hylätty
        No jaa kirjoitti:

        On totta, että sairausvakuutukset Yhdysvalloissa ovat kalliita, mutta toisaalta tuloverotus monissa osavaltioissa on hyvin matala. Eli Yhdysvalloissa ihmiset maksavat terveydenhoitonsa (tai vakuutukset) itse, mikä suorii varakkaita ihmisiä.

        On totta, ettei Yhdysvalloissa voi lojua vuosikausia toimeentulotuella, kun ei löydy koulutusta vastaavaa työtä, mutta toisaalta voit sieltä tulla loisimaan Suomeen nauttien ansiosidonnaista sikäläisen palkkatason mukaan, mikäli olet maksanut sikälaisen ammattiliiton jäsenmaksut. Tällöin suomalainen liittosi maksaa ansiosidonnaisen, mutta toki kannattaa ennen matkaa varmistaa asia omasta liitostasi, koska heidän täytyy hyväksyä sikäläinen ammattiliitto.

        Asunnot ovat halutuilla alueilla paljon Suomen hintatasoa kalliimpia, mutta toisaalta jossain sikäläisen keskiluokankin ja jopa köyhien täytyy asua. Eli erot hinnoissa saattavat vaihdella hyvin lyhyelläkin matkalla asuinalueen mukaan. Jälleen järjestelmä suosii varakkaita, sillä he eivät maksa kyöhien asumista asumistuen muodossa, joten vähemmän halutuilla alueilla asuminen on oikeasti edullista. Meillä se on kaikkialla kallista, ainakin Helsingissä. Joskus itsekin ihmettelen, kuinka tulonsa sossusta saavilla voi olla varaa asua Helsingissä, kun kaikilla töissä käyvilläkään ei rahat meinaa siihen riittää.

        Liikenne on monissa suurkaupungeissa iso ongelma maasta ja maanosasta riippumatta, mutta Yhdysvalloissa useissa suurissa kaupungeissa (varsingin itärannikolla) on erittäin hyvin toimiva metro ja paikallisjunien verkko.

        Siirtolaisten asioita käsittelevät viranomaiset ovat yleisesti ottaen hankalia joka maassa, sillä heidän tehtävänsä ei ole palvella asiakkaitaan, vaan ainoastaan estää väärinkäytöksiä. Tässä suhteessa Yhdysvallat eivät ole poikkeus.

        Akateemisesti koulutettujen palkat vaihtelevat paljon aloittain. Humanistin palkka saattaa olla maineikkaassakin yliopistossa pienempi kuin Suomessa, koska yksityinen sektori ei kilpaile heistä. Toisaalta insinöörien yms. väen palkat ovat helposti kaksin tai jopa kolminkertaiset Suomeen verrattuna. Ero nettopalkoissa on vielä suurempi.

        Nousevissa maissa (esim. Kiinassa) palkkataso on akateemisilla aloilla yleensä Suomeakin huonompi ja usein on vaikea saada edes huonosti palkattua töytä osaamatta paikallista kieltä. Toki paikallista kieltä on syytä osata myös Yhdysvalloissa. Eli jos osaat kiinaa ja englantia, voit mennä joko nousevaan tai laskevaan maahan. Tosin laskevassa pääset huomattavasti paremmille ansiolle ja jopa sosiaaliturvakin on parempi.

        Mitä? Pitääkö tuo ay-maksujuttu paikkansa? Olin nimittäin USAssa töissä ja maksoin sikäläiset ay-maksut kaikista palkoistani. Kun tulin Suomeen, enkä saanut heti duunia, anoin työttömyyskorvausta. Se hylättiin sillä perusteella, että ainoastaan EUssa tehty työ lasketaan työkkärissä oikeaksi työksi.


      • vanha juttu
        No jaa kirjoitti:

        On totta, että sairausvakuutukset Yhdysvalloissa ovat kalliita, mutta toisaalta tuloverotus monissa osavaltioissa on hyvin matala. Eli Yhdysvalloissa ihmiset maksavat terveydenhoitonsa (tai vakuutukset) itse, mikä suorii varakkaita ihmisiä.

        On totta, ettei Yhdysvalloissa voi lojua vuosikausia toimeentulotuella, kun ei löydy koulutusta vastaavaa työtä, mutta toisaalta voit sieltä tulla loisimaan Suomeen nauttien ansiosidonnaista sikäläisen palkkatason mukaan, mikäli olet maksanut sikälaisen ammattiliiton jäsenmaksut. Tällöin suomalainen liittosi maksaa ansiosidonnaisen, mutta toki kannattaa ennen matkaa varmistaa asia omasta liitostasi, koska heidän täytyy hyväksyä sikäläinen ammattiliitto.

        Asunnot ovat halutuilla alueilla paljon Suomen hintatasoa kalliimpia, mutta toisaalta jossain sikäläisen keskiluokankin ja jopa köyhien täytyy asua. Eli erot hinnoissa saattavat vaihdella hyvin lyhyelläkin matkalla asuinalueen mukaan. Jälleen järjestelmä suosii varakkaita, sillä he eivät maksa kyöhien asumista asumistuen muodossa, joten vähemmän halutuilla alueilla asuminen on oikeasti edullista. Meillä se on kaikkialla kallista, ainakin Helsingissä. Joskus itsekin ihmettelen, kuinka tulonsa sossusta saavilla voi olla varaa asua Helsingissä, kun kaikilla töissä käyvilläkään ei rahat meinaa siihen riittää.

        Liikenne on monissa suurkaupungeissa iso ongelma maasta ja maanosasta riippumatta, mutta Yhdysvalloissa useissa suurissa kaupungeissa (varsingin itärannikolla) on erittäin hyvin toimiva metro ja paikallisjunien verkko.

        Siirtolaisten asioita käsittelevät viranomaiset ovat yleisesti ottaen hankalia joka maassa, sillä heidän tehtävänsä ei ole palvella asiakkaitaan, vaan ainoastaan estää väärinkäytöksiä. Tässä suhteessa Yhdysvallat eivät ole poikkeus.

        Akateemisesti koulutettujen palkat vaihtelevat paljon aloittain. Humanistin palkka saattaa olla maineikkaassakin yliopistossa pienempi kuin Suomessa, koska yksityinen sektori ei kilpaile heistä. Toisaalta insinöörien yms. väen palkat ovat helposti kaksin tai jopa kolminkertaiset Suomeen verrattuna. Ero nettopalkoissa on vielä suurempi.

        Nousevissa maissa (esim. Kiinassa) palkkataso on akateemisilla aloilla yleensä Suomeakin huonompi ja usein on vaikea saada edes huonosti palkattua töytä osaamatta paikallista kieltä. Toki paikallista kieltä on syytä osata myös Yhdysvalloissa. Eli jos osaat kiinaa ja englantia, voit mennä joko nousevaan tai laskevaan maahan. Tosin laskevassa pääset huomattavasti paremmille ansiolle ja jopa sosiaaliturvakin on parempi.

        "Toisaalta insinöörien yms. väen palkat ovat helposti kaksin tai jopa kolminkertaiset Suomeen verrattuna"

        En usko että tämä pitää paikkaansa. Uskoisin että Suomessa atk-alan akateeminen tai moni insinööri voi tienata yli 40 tuhatta taalaa vuodessa jo varhaisella iällä.

        Googletettua tietoa: "Mechanical engineers with bachelor's degrees and less than a year of experience earn $42,131 in median annual salary, EWC reports."

        ATK-alan palkat ovat USA: ssakin korkeammat insinöörihommin verrattuna mutta tuo mainittu kerroin tuntuu virheelliseltä. 60-70k ja 2 viikkoa lomaa ei ole mitenkään matala, siitä maksat vielä lapsien terveydenhuollon ja koulutuksen.

        Itänaapurista ja Afrikasta löytyvät samat bensanhinnat, matala verotusaste ja 'maksa itse'-asenne jos sellainen kiinnostaa.


      • meinaat
        vanha juttu kirjoitti:

        "Toisaalta insinöörien yms. väen palkat ovat helposti kaksin tai jopa kolminkertaiset Suomeen verrattuna"

        En usko että tämä pitää paikkaansa. Uskoisin että Suomessa atk-alan akateeminen tai moni insinööri voi tienata yli 40 tuhatta taalaa vuodessa jo varhaisella iällä.

        Googletettua tietoa: "Mechanical engineers with bachelor's degrees and less than a year of experience earn $42,131 in median annual salary, EWC reports."

        ATK-alan palkat ovat USA: ssakin korkeammat insinöörihommin verrattuna mutta tuo mainittu kerroin tuntuu virheelliseltä. 60-70k ja 2 viikkoa lomaa ei ole mitenkään matala, siitä maksat vielä lapsien terveydenhuollon ja koulutuksen.

        Itänaapurista ja Afrikasta löytyvät samat bensanhinnat, matala verotusaste ja 'maksa itse'-asenne jos sellainen kiinnostaa.

        Jos ruvetaan nyt anonyymisti puimaan palkkoja, niin itse työskentelen sovelluskehitystehtävissä suurella suomalaisella mobiilialan työnantajalla. Palkka (brutto) on noin 40 k€ ja kokemusta 10 vuotta. Ehkä olen tyhmä, mutta luulen liksan olevan aika lähellä mediaania yrityksessäni vastaavissa tehtävissä. Mulla on kollega töissä Yhdysvalloissa. Hän sanoi, että San Franciscossa (palkat vaihtelevat paikkakunnittain), joka on kallis kaupunki, saa yliopistosta juuri valmistunut koodari keskimäärin 80 k$. En halua edes tietää, kuinka paljon saa kymmenen vuoden kokemuksella. Että semmosta!


      • ymmärsin
        Hylätty kirjoitti:

        Mitä? Pitääkö tuo ay-maksujuttu paikkansa? Olin nimittäin USAssa töissä ja maksoin sikäläiset ay-maksut kaikista palkoistani. Kun tulin Suomeen, enkä saanut heti duunia, anoin työttömyyskorvausta. Se hylättiin sillä perusteella, että ainoastaan EUssa tehty työ lasketaan työkkärissä oikeaksi työksi.

        Itse soitin aikoinaan liittooni ja kysyin ansiosidonnaisen kohtaloa, mikäli työskentelen ulkomailla. He kehottivat ennen muuttoa kysymään liitosta heidän paikallista yhteistyöliittoansa. Mikäli maksan paikalliselle liitolle heidän paikallisesta työttömyysvakuutuksesta, kuten Suomessakin tekisin, niin suomalainen liitto maksaa palattuani täällä ansiosidonnaisen korvauksen sikäläisen palkan mukaan. Mikäli liitto on jokin muu, kuin sellainen jolla on sopimus suomalaisen liiton kanssa, tai en maksa työttömyysvakuutuksesta, niin luonnollisesti en saa korvaustakaan. Muistaakseni siinä oli kyllä joku parin vuoden aikaraja, joten kymmeneksi vuodeksi ei voi lähteä ulkomaille duuniin ja tulla takasin elämään ansiosidonnaisella.

        Liitto/kassa maksaa ansiosidonnaisen, eikä työkkäri.


      • vanha juttu
        meinaat kirjoitti:

        Jos ruvetaan nyt anonyymisti puimaan palkkoja, niin itse työskentelen sovelluskehitystehtävissä suurella suomalaisella mobiilialan työnantajalla. Palkka (brutto) on noin 40 k€ ja kokemusta 10 vuotta. Ehkä olen tyhmä, mutta luulen liksan olevan aika lähellä mediaania yrityksessäni vastaavissa tehtävissä. Mulla on kollega töissä Yhdysvalloissa. Hän sanoi, että San Franciscossa (palkat vaihtelevat paikkakunnittain), joka on kallis kaupunki, saa yliopistosta juuri valmistunut koodari keskimäärin 80 k$. En halua edes tietää, kuinka paljon saa kymmenen vuoden kokemuksella. Että semmosta!

        Ensinnäkin: tässä kai puhuttiin insinööreistä.

        ATK-alallakin tuo kaverisi mainitsema palkka kuulostaa vitsiltä ellei sitten ole kyse Harvardista tms.

        'En halua tietää' kertoo paljon...


      • Haloo!
        vanha juttu kirjoitti:

        Ensinnäkin: tässä kai puhuttiin insinööreistä.

        ATK-alallakin tuo kaverisi mainitsema palkka kuulostaa vitsiltä ellei sitten ole kyse Harvardista tms.

        'En halua tietää' kertoo paljon...

        Kyse on tietenkin vuosipalkasta! Luulis ton ymmärtävän, vaikkei DI olisikaan. Jos mun palkka ois 40 k€ kuussa, niin olisin tuhlaamassa rahoja täällä ruikuttamisen sijasta. Useimmat täällä meidän avokonttorissa puurtavat ovat jonkin sortin insinöörejä, vaikka koodia vääntävätkin, joten insinööreistä oli tarkoitukseni puhua. Muunkin sortin insinöörejä kuulemma on, mutta niiden palkat ei mua koske.

        No, kerroppa sitten IT-arkkitehdin (työkokemusta kymmenen vuotta) vuosipalkka San Franciscossa, niin ei tarvi lähteä itse googlettamaan ja pääsen viettämään joulua.


      • Riittääkö?
        Haloo! kirjoitti:

        Kyse on tietenkin vuosipalkasta! Luulis ton ymmärtävän, vaikkei DI olisikaan. Jos mun palkka ois 40 k€ kuussa, niin olisin tuhlaamassa rahoja täällä ruikuttamisen sijasta. Useimmat täällä meidän avokonttorissa puurtavat ovat jonkin sortin insinöörejä, vaikka koodia vääntävätkin, joten insinööreistä oli tarkoitukseni puhua. Muunkin sortin insinöörejä kuulemma on, mutta niiden palkat ei mua koske.

        No, kerroppa sitten IT-arkkitehdin (työkokemusta kymmenen vuotta) vuosipalkka San Franciscossa, niin ei tarvi lähteä itse googlettamaan ja pääsen viettämään joulua.

        Kun tässä kerran pitää kaiken maailman pahveille vääntää asiat rautalangeasta, niin lähdin itse goolettamaan päivänselvää asiaa. Lähde on Network Computing 2005 IT Salary Advisor (http://www.networkcomputing.com/advisor/salaryAdvisor.jhtml). Eli koodiorja saa San Franciscossa keskimäärin 2.8 kertaa mun liksan (brutto). Nettopalkkojen vertailu jääköön kotitehtäväksi. Tuli heti parempi joulufiilis!

        Palkat:
        Matala 95000 $ (Eli 15000 $ yli kaverini arvion)
        Keski 134000 $

        Kaikki tulot (mukaan lukien bonukset ja optiot):
        Matala 134000 $
        Keski 150000 $

        "A typical person working in the Application Development field in the San Francisco, CA area is expected to earn a median base salary of $134,000."


      • vanhoja juttuja
        Riittääkö? kirjoitti:

        Kun tässä kerran pitää kaiken maailman pahveille vääntää asiat rautalangeasta, niin lähdin itse goolettamaan päivänselvää asiaa. Lähde on Network Computing 2005 IT Salary Advisor (http://www.networkcomputing.com/advisor/salaryAdvisor.jhtml). Eli koodiorja saa San Franciscossa keskimäärin 2.8 kertaa mun liksan (brutto). Nettopalkkojen vertailu jääköön kotitehtäväksi. Tuli heti parempi joulufiilis!

        Palkat:
        Matala 95000 $ (Eli 15000 $ yli kaverini arvion)
        Keski 134000 $

        Kaikki tulot (mukaan lukien bonukset ja optiot):
        Matala 134000 $
        Keski 150000 $

        "A typical person working in the Application Development field in the San Francisco, CA area is expected to earn a median base salary of $134,000."

        San Franciscon mediaani palkka tittelilla 'Software Engineer I' on $61,586.

        Tittelilla 'Sr software engineer' on sitten 87,000.

        Nama ovat kylla n. 200,000 alle yhden siella kayneen kaverini arvion...

        www.dice.com ja www.monster.com antavat ehkä tarkempia tietoja kuin disneyworldissa kayneet kaverit.

        Mutta turha riidellä: suosittelen etta menet sinne californiaan, noin fiksu persoona varmaan saa vähintään sen keskimääräisen palkan :) Lukion jalkeen paaset opiskelemaan alaa ja siita se lahtee.


      • viikossa
        Haloo! kirjoitti:

        Kyse on tietenkin vuosipalkasta! Luulis ton ymmärtävän, vaikkei DI olisikaan. Jos mun palkka ois 40 k€ kuussa, niin olisin tuhlaamassa rahoja täällä ruikuttamisen sijasta. Useimmat täällä meidän avokonttorissa puurtavat ovat jonkin sortin insinöörejä, vaikka koodia vääntävätkin, joten insinööreistä oli tarkoitukseni puhua. Muunkin sortin insinöörejä kuulemma on, mutta niiden palkat ei mua koske.

        No, kerroppa sitten IT-arkkitehdin (työkokemusta kymmenen vuotta) vuosipalkka San Franciscossa, niin ei tarvi lähteä itse googlettamaan ja pääsen viettämään joulua.

        se keskimaarainen viikopalkka californiassa ja turussa


      • Hoh hoijaa!
        vanhoja juttuja kirjoitti:

        San Franciscon mediaani palkka tittelilla 'Software Engineer I' on $61,586.

        Tittelilla 'Sr software engineer' on sitten 87,000.

        Nama ovat kylla n. 200,000 alle yhden siella kayneen kaverini arvion...

        www.dice.com ja www.monster.com antavat ehkä tarkempia tietoja kuin disneyworldissa kayneet kaverit.

        Mutta turha riidellä: suosittelen etta menet sinne californiaan, noin fiksu persoona varmaan saa vähintään sen keskimääräisen palkan :) Lukion jalkeen paaset opiskelemaan alaa ja siita se lahtee.

        Sinun olettaisi tietävän, että nykyään Yhdysvalloissa on käytössä n.s. sponsorship järjestelmä, jonka seurauksena ulkomaalaisen työvoiman laillinen rekrytointi on työnantajalle varsin kallista ja työlästä. Monet työnantajat eivät siksi nykyään enää rekrytoi henkilökuntaa, jolla ei ole ennestään työlupaa. Työlupaa taas ei saa ilman sponsorointia. Kuulemma sen takia nykyään monet korkeastikin koulutetut työskentelevät Yhdysvalloissa laittomasti, mutta silloin työntekijä on luonnollisesti varsin huonossa asemassa. Sinun olisi olettanut tietävän tämän, mutta vimeiset kommenttisi antoivat syyn uskoa, että nykyinen käytäntö on ehkä syytä selvittää.

        Sitten henkilökohtaisempi palaute. Kumman asenne tässä mahtaa huokua murrosikäisille tyypillistä ivaa? Itse asiassa, viitaus Walt Disneyn elämäntyöhön voisi olla suoraan teinikomediasta varastettu. Noinko argumentoit näkemyksesi myös kehityskeskusteluissa? Uskottavuus esimiehen silmissä on taattu. Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun palkkaneuvotteluissa otat esille vahvimman argumenttisi ja kehotat esimiestäsi menemään lukioon. :) Nyt olen saanut erittäin lapsellisen kuvan kontribuutiostasi tähän keskusteluun. Jos luet itse uudestaan viimeisen kommenttisi, niin olet varmaan yhtä mieltä kanssani, että työelämässä sinun argumentointisi ei suinkaan antaisi positiivista kuvaa kyvyistäsi. Toivottavasti et ainakaan kirjoittanut sitä selvin päin.

        P.S. Näköjään ei kiinnostanut kommentoida salary advisor sivustoa, jonka linkki sisältyi edelliseen viestiini. Ilmeisesti nimekkään IT-alan julkaisun kytkennöistä huvipuistoihin ei ole niin helppoa keksiä ivallisia kommentteja.


      • toistan: todelliset palkat
        Hoh hoijaa! kirjoitti:

        Sinun olettaisi tietävän, että nykyään Yhdysvalloissa on käytössä n.s. sponsorship järjestelmä, jonka seurauksena ulkomaalaisen työvoiman laillinen rekrytointi on työnantajalle varsin kallista ja työlästä. Monet työnantajat eivät siksi nykyään enää rekrytoi henkilökuntaa, jolla ei ole ennestään työlupaa. Työlupaa taas ei saa ilman sponsorointia. Kuulemma sen takia nykyään monet korkeastikin koulutetut työskentelevät Yhdysvalloissa laittomasti, mutta silloin työntekijä on luonnollisesti varsin huonossa asemassa. Sinun olisi olettanut tietävän tämän, mutta vimeiset kommenttisi antoivat syyn uskoa, että nykyinen käytäntö on ehkä syytä selvittää.

        Sitten henkilökohtaisempi palaute. Kumman asenne tässä mahtaa huokua murrosikäisille tyypillistä ivaa? Itse asiassa, viitaus Walt Disneyn elämäntyöhön voisi olla suoraan teinikomediasta varastettu. Noinko argumentoit näkemyksesi myös kehityskeskusteluissa? Uskottavuus esimiehen silmissä on taattu. Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun palkkaneuvotteluissa otat esille vahvimman argumenttisi ja kehotat esimiestäsi menemään lukioon. :) Nyt olen saanut erittäin lapsellisen kuvan kontribuutiostasi tähän keskusteluun. Jos luet itse uudestaan viimeisen kommenttisi, niin olet varmaan yhtä mieltä kanssani, että työelämässä sinun argumentointisi ei suinkaan antaisi positiivista kuvaa kyvyistäsi. Toivottavasti et ainakaan kirjoittanut sitä selvin päin.

        P.S. Näköjään ei kiinnostanut kommentoida salary advisor sivustoa, jonka linkki sisältyi edelliseen viestiini. Ilmeisesti nimekkään IT-alan julkaisun kytkennöistä huvipuistoihin ei ole niin helppoa keksiä ivallisia kommentteja.

        Ei pahalla mutta toistan: katso todellisia palkkoja tuollaisesta tyosta esim SF: ssa.

        Joku suosittelemasi veppisivu ei ainakaan itseani kiinnosta millaan tavalla vaan todelliset palkat.

        Kiva etta olet nyt hihvannut tuon viisumin sponsoroinnin tarpeen, tosiaan kun saat lukion loppuun niin voit alkaa suunnittelemaan akateemisia opintoja ja ehka joskus lopulta paaset luovuttamaan 'kontribuutiosi' ja requireeraamaan siita kompensaation. Kerro sitten employerillesi tuosta veppisivun rekommendaaraamasta kompensaatiosta.

        Lycka till ja welcome.


    • Özläck

      http://www.bls.gov/oes/current/oes_nat.htm

      Tuolta sivulta löytynee kuvaus monista ammateista, työllisyysnäkymät ja palkkaus.

      Yhdysvalloissa tienaavat varsinkin korkeasti koulutetut ihmiset useimmiten huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Työnantaja kustantaa joissakin tapauksissa vakuutukset ja henkivakuutukset.

      Tavallisistakin töistä saa useimmiten parempaa palkkaa kuin Suomessa. Esimerkiksi paikallisten postinkantajien palkat alkavat 2200 eurosta ja nousevat muutaman vuoden kokemuksen jälkeen 3000-4000 euron välille. Tuohon, kun laitetaan päälle ilmainen terveydenhuolto ja henkivakuutus päälle vielä.

      Enpä teistä tiedä, mutta kyllä itse mielummin valitsen korkeamman palkan ja alhaisemman verotuksen.

      • Boobi

        Vastavalmistunut insinööri tienaa Kaliforniassa noin 80 k$ (peruspalkka ilman bonuksia). Eli juurikin noin 2.6 kertaa Suomen vastaavaan palkkaan nähden. Terveydenhuolto, vakuutukset asianajajat yms. maksavat kustakin palkkakuitista noin $30. Veroprosentti kaikkine vähennyksineen (state federal) on noin 20%. Asuminen on jumalattoman kallista, eli paljon kalliimpaa kuin Helsingissä. Paremmin siis täällä käteen jää kuin kotosuomessa, tosin kouluikäisten lapsien kanssa pysyttelisin kaukana koko maasta.


      • maksaa aina
        Boobi kirjoitti:

        Vastavalmistunut insinööri tienaa Kaliforniassa noin 80 k$ (peruspalkka ilman bonuksia). Eli juurikin noin 2.6 kertaa Suomen vastaavaan palkkaan nähden. Terveydenhuolto, vakuutukset asianajajat yms. maksavat kustakin palkkakuitista noin $30. Veroprosentti kaikkine vähennyksineen (state federal) on noin 20%. Asuminen on jumalattoman kallista, eli paljon kalliimpaa kuin Helsingissä. Paremmin siis täällä käteen jää kuin kotosuomessa, tosin kouluikäisten lapsien kanssa pysyttelisin kaukana koko maasta.

        Mukava kuulla, ettei käsitykseni voimakaasta vastustuksesta huolimatta ollut aivan hatusta vedetty. Miltä siellä nykyään vaikuttaa tilanne työmarkkinoilla?

        Asuminen alueilla, jossa insinöörit asuvat on varmasti pöyristyttävän kallista. Käydessäni työmatkalla siellä päin selasin huvikseni paikallisia asuntoilmoituksia oli hiukset nousta pystyyn, kun omakotitalot olivat 500 000 $ - 5 000 000 $. Toisaalta omakotitalot kaiketi ovat kalliita myös Helsingin ympäristössä. Suomessa tyypillisiä kerrostaloasuntoja en lehdistä juurikaan löytänyt. Ne kuulemma ovat edullisempia, mutta lehdet olivat ilmeisesti suunnattu varakkaammalle kohderyhmälle. Tiedätkö paljonko Kaliforniassa maksavat asunnot Suomen kaltaisessa ympäristössä, eli alue, ilman mitään palveluja, kaukana joka paikasta täynnä isoja kerrostaloja, jotka puolestaan ovat täynnä pieniä asuntoja? Yhdysvalloissa käsittääkseni insinöörit eivät asu vastaavilla alueilla.

        Eksyessäni pari kilometriä kaupungin keskustasta oikeaan (tai väärään) suuntaa löysin itseni slummin näköisestä paikasta, jossa asukkaiden tulotaso ei vaikuttanut alkuunkaan korkealta. Näyttivät lähinnä työttömiltä taikka epävarmojen pätkätöiden varassa eläviltä. Jostakin rahoista hekin vuokransa maksavat.

        Kuten aikaisemmin totesin, asumisen kustannusten täytyy Yhdysvalloissa vaihdella todella paljon alueen mukaan, sillä palveluammateissa toimivat, joita siellä oli mielestäni enemmän kuin Suomessa, saavat kuulemma varsin alhaista kompensaatiota menetetystä vapaa-ajastaan. Kuitenkin heidänkin täytyy asua jossain, jotta pääsevät aamulla töihin.


      • Özläck
        Boobi kirjoitti:

        Vastavalmistunut insinööri tienaa Kaliforniassa noin 80 k$ (peruspalkka ilman bonuksia). Eli juurikin noin 2.6 kertaa Suomen vastaavaan palkkaan nähden. Terveydenhuolto, vakuutukset asianajajat yms. maksavat kustakin palkkakuitista noin $30. Veroprosentti kaikkine vähennyksineen (state federal) on noin 20%. Asuminen on jumalattoman kallista, eli paljon kalliimpaa kuin Helsingissä. Paremmin siis täällä käteen jää kuin kotosuomessa, tosin kouluikäisten lapsien kanssa pysyttelisin kaukana koko maasta.

        Se lienee useimmille selvää, että suurimmissa kaupungeissa asuminen on aivan liian kallista. Minkälainen tilanne Yhdysvalloissa on noin esimerkiksi peruskoulujen suhteen? Tuskinpa niitä pistetään pienillä paikkakunnilla kiinni samalla vauhdilla kuin täällä? Etenkin kun ajattelee Yhdysvaltojen väestönkasvun (jo ilman siirtolaisuutta) olevan huomattavasti korkeammalla tasolla kuin Suomessa.

        Itseänihän eivät suurkaupungit liiemmin kiinnosta joten ongelmat kalliiden asuntojen suhteen eivät ole ihan samat.


    • Mieluimmin suomessa

      Kommentti "itse valitsisin paremman palkan ja alhaisemman verotuksen".

      Kun on koulut käyty ja lapsenvaipoista päästy suomessa veronmaksajien rahoilla passaa lopettaa verojenmaksut ja pyytää parempaa palkkaa.

      USA:ssa kun maksat koulutuksesi ja lapsuutesi itse terveydenhoidon lisäksi taitaa pullat mennä noin vastakkain ellei ole suurempaa häikkää terveydessä vanhempana.

      Molempi parempi.

    • Vttyönjohtaja81

      Rak puolen inssiä vastaavista töistä Suomessa Vastaavana mestarina 4000- 7000€/kk riippuen kokemuksesta ja työmaiden vaativuudesta, tohon mahdolliset bonarit päälle, taas aussit USA 100-150t$ Vuosi lähtönä ja bonarit. Vaikea vertailla tietty, kaikki maksaa vakuutuksien päälle. Silti houkuttaa ajatus. Tuttu teki ja lähti, 6k€ noin kk käteen ja rahaa jää säästöön paljon. Eniten pelottaa lasten tulevaisuus ja talon myynti vaimon työllistyminen, joten jarru on päällä

    • UlkoNe1to365

      Minun kokemuksen mukaan pienemmat firmat maksavat puolet tyontekijan terveysvakuutuksesta, ja jos tarvitset perhe vakuutuksen niin sinun on maksettava se itse. Yhdessa firmassa se oli $900 per kuukausi, riippumatta sinun palkasta. Toisessa paikassa tyontekija itse maksaa koko vakuutus maksun ensimmaiset 3 kk ja sitten vasta saat tyonantajan alennetun hinnan.
      Tallahetkisella tyonantajallani jouduin olemaan toissa 3kk ennenkuin edes paasin heidan vakuutuksen piiriin, ja tietenkin 6kk toissa ennenkuin sain edes ottaaa yhden loma paivan.
      Lomia saat 10 paivaa per vuosi ja ne perinteiset 5 kansallisloma paivaa.
      Muista myos, tyonantajasi voi antaa sinulle potkut mista tahansa syysta million tahansa

    • Onnelaa_kohti_vaan

      Vaikka kuinka paljo enemmän. Ei väliä mitä teet, eka vuotena olet miljonääri.

      Se on kato land of hope and glory. Ja tietysti freedon and democracy.

    • entrepreneuri

      Mulle maksettiin täällä LAssa bonusten kanssa semmoinen 110000 taaleria plus sairausvakuutus ja mielestäni olin alipalkattu työntekijä. Titteli oli principal electrical engineer, toimenkuvaani kuului elektroniikan suunnittelu ja firmware ohjelmointi.
      Muutamana parhaimpana vuonna tienasin neljännes millin optioiden kanssa mutta aikansa kutakin ja nyt sitten pyörittelen omaa firmaa toivoen että lähtee nousukiitoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8069
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4572
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2220
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe