Bhagavad Gita -lukupiiri

Vaisnava

11.12. on Bhagavad Gitan syntymäpäivä, päivä, jona Krishna tuhansia vuosia sitten vastasi elämän syvällisiin peruskysymyksiin. Hänen sanansa koottiin kirjaksi, jota on "hinduraamatuksikin" kutsuttu.

Olen ajatellut kunnioittaa tuota päivää pistämällä pystyyn Bhagavad Gitan lukupiirin. Ideana olisi, että käymme sähköpostitse noin kerran viikossa läpi yhden säkeen tai peräkkäisiä säkeitä ja keskustelemme, mitä kaikkea niistä tulee mieleen.
"Meillä" tarkoitan nyt itseäni ja paria muuta Krishnan palvojaa. Haluaisimme kuitenkin mielellämme mukaan lisää innokkaita intialaisesta filosofiasta kiinnostuneita :-) Ei tarvitse olla hurahtanut Krishnaan, kunhan kestää sen, että me olemme...

Jos tämmöinen lukupiiri kiinnostaa, ota yhteyttä minuun sähköpostitse! [email protected] on osoite.

5

727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain tämmöistä olen kaivannutkin. Ihanaa, Vaisnava, kun olet olemassa! :)

    • Bhaktin

      Moi!

      Taidan olla yksi niistä "meistä", joista Vaisnava puhui, mutta ajattelin ilmoittautua mukaan vielä ihan "virallisesti" täälläkin ;-)

      Bhagavad-Gita ki jaya!

    • bolsevikki

      Hienoa. Mitä Gitan käännöstä ajattelitte käyttää? Vai luetteko sanskritiksi?

      • Vaisnava

        Vertailun vuoksi käytämme sekä omaa käännöstäni (http://gita.wisewisdoms.com), Prabhupadan monille tutuinta käännöstä, erästä suomennosta 1900-luvun alusta sekä parasta löytämääni englanninnosta (olen nähnyt yli 20).


    • Kauniisti olet tekstiä kääntänyt. On jo kauan siitä kun kävin hindulaisuus-sivuilla...olit silloin sivujen sheriffi, ja jätit juuri tehtävän. Selailin palstaa ja löysin aarteen..tämän viestin, olen halukas lukupiiriin. Kääntämäsi Bhagavad Gita kertoi sen mitä olen ja mitä etsin. Aikoinaan kysyin eräästä nimestä sinulta ja kerroit se on sukunimi. Nyt oppaani otti sen taas käyttöönsä ja ihmettelin miksi....Ehkäpä siksi että aikani on ottaa selvää käsityksistä jotka muinoin jo tunsin. Kiitos jos pääsen lukupiiriisi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe