Konginkangas---TAAS

pyttyautoilija

Harmi, että tutkijalautakunnasta puuttui ajomiestan/naisten edustaja. Tuolla asenteella ei tule totuus esille tuossakaan jutussa.
Harmi vaan, että ainoa joka on kuljettajaa puollustanut on SKAL jolle paljon kiitoksia. Omat joukot akt ja rahtarit, ei mitään. Eroaakohan porukkaa sieltä? Ei omilla joukoilla tee mitään, jos sieltä ei saa apua. Esim paperiliitto ei olisi ollut noin hölmönä tuossa asiassa, vaan olisi jyrähdellyt omansa puolesta. Paperiliiton johtaja ajamaan autoilijoiden asioita.
Vaan asiaan. Virheitä tekivät: hieman ylinopeutta yhdistelmä- paljon ylinopeutta linjuri- tienpitäjä, tiessä heittoja ja ei liukkauden torjuntaa- ja tieliikennelaki. Neljä syyllistä, kaikki samalle viivalle. Tieliikennelaki, koska nyt on kielletty valoarsenaali jotta sivulliset näkee, että tulee vastaan raskas yhdistelmä. Mm rekkavalo on kielletty. Kekkosen aikaa se oli pakollinen. Hytin keskellä ylhäällä keulassa oranssi valo. Aina vastaan tulijat näki että sieltä tulee raskas ajoneuvoyhd. Ehkäpä siitäkin olisi ollut apua. Toinen, jos ei olisi ollut rajoitinta, ehkä. Kolmas järjettömät painosuhteet. Jotkut täällä olevat asiantuntijat ovat kieltämässä täysperävaunuja ja puolikkaita tilalle. Siinä jos olisi ollut puolikas niin kuljettaja olisi kuollut, koska rekka olisi pyyhkinyt ohjaamon pois. Kyllä täysperävaunu on turvallinen, kunhan painosuhteet on kohdallaan. Ei ainakaan suurin syyllinen ole tuossa yhdistelmän kuljettaja. Ilman linjuria, luultavasti yhdistelmä olisi pysynyt tiellä.

27

2146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YrjöJurri

      Kuka se paremmin asian tuntee kun ulkopuolinen... parhaat lastenkasvattajat ovat lapsettomia.
      Toki tutkintaraportissa tulee esiin kaikki olennainen, joskin painotuksista onnettomuussyihin voi olla moni erimieltä.

      Vaikuttaa siltä , että syyttäjällä on varsin vähän mahdollisuuksia vyöryttää koko syy kuljettajan huolimattomuuteen. Tämä jälkikäteen kiekosta luettu lievä ylinopeus ja sen suora seuraus onnettomuuten ovat puhdasta utopiaa, jota kukaan ei pysty todistamaan. Tämäkin ammutaan alas raportissa, jossa todetaan onnettomuuden olleen monen tekijän summan, siis ei yhtä tekijää.

      No, eiköhän se aikanaan selviä siellä raastuvassa, toisaalta joka tapauksessa tuollainen onnettomuus viedään oikeuteen oli lopputulos mikä tahansa. Vaikka juttu vaikuttaa selvältä syyttämättä jättäminen olisi aihjeuttanut sekin närää, ainakin uhrien omaisissa, vaikka kuskin syyttely ei heidän asiaansa paranna.

    • supervisor

      Olen täysin eri mieltä ilman linjurin vastaan tuloa rekka olisi muutaman sekunnin sisällä ajautunut linkkuun ja syöksynyt tieltä ulos.

      • YrjöJurri

        Melko suurella tonnenäköisyydellä näin olisi käynyt, varsinkin kun se tie oli jäässä. Ajoin kerran suoralla Jyväskylästä pohjoiseen hettelehtimään lähteneen yhdistelmän perässä. Kärry piiskasi tietä reilun kilometrin enenkun kuski sai sen pysähtymää. Onni oli se, että kukaan ei jäänyt autoineen alle.


      • 3 milj km
        YrjöJurri kirjoitti:

        Melko suurella tonnenäköisyydellä näin olisi käynyt, varsinkin kun se tie oli jäässä. Ajoin kerran suoralla Jyväskylästä pohjoiseen hettelehtimään lähteneen yhdistelmän perässä. Kärry piiskasi tietä reilun kilometrin enenkun kuski sai sen pysähtymää. Onni oli se, että kukaan ei jäänyt autoineen alle.

        Pentinmäen Unski minulle aikanaan neuvoi notta kuljettaja itse on ainoa järjestelmän osatekijä johon voi henkilökohtaisesti ajaessa vaikuttaa.
        Joten kyllä se oli rekan ratin ja selkänojan välissä se päävaikuttaja onnettomuuteen!


      • Suoraselkäinen
        3 milj km kirjoitti:

        Pentinmäen Unski minulle aikanaan neuvoi notta kuljettaja itse on ainoa järjestelmän osatekijä johon voi henkilökohtaisesti ajaessa vaikuttaa.
        Joten kyllä se oli rekan ratin ja selkänojan välissä se päävaikuttaja onnettomuuteen!

        Olen täsmälleen samaa mieltä.

        Miksi ammattikuskin on niin vaikeaa myöntää ja kantaa vastuunsa? Syytä haetaan kaikkialta muualta kuin itsestä. Jos auto ei pysy hallinnassa, niin syy on kuskin. Piste. Siinä on turha syytellä säätä tai aikataulua. Onneksi laki on tässä asiassa samaa mieltä.


      • JJJJJJJJJJJJJJJJJ
        Suoraselkäinen kirjoitti:

        Olen täsmälleen samaa mieltä.

        Miksi ammattikuskin on niin vaikeaa myöntää ja kantaa vastuunsa? Syytä haetaan kaikkialta muualta kuin itsestä. Jos auto ei pysy hallinnassa, niin syy on kuskin. Piste. Siinä on turha syytellä säätä tai aikataulua. Onneksi laki on tässä asiassa samaa mieltä.

        Mutta onneksi oikeus tuomitsee enintään ehdollista ja pienet sakot ja korvauksen jonka maksaa firman vakuutuksen oikeusturva .Ja sitte teitä narisijoita vaan vituttaa.Näitä konginkankaita sattuu tulevaisuudessa vielä paljon ,niin kauan kunnes tien kunnossapito parantuu ja kunnes nämä h-autopellet saadaan tuolta tieltä häiritsemästä ammatti liikennettä.JOTEN TOTTUKAA SIIHEN


      • ja paljon
        JJJJJJJJJJJJJJJJJ kirjoitti:

        Mutta onneksi oikeus tuomitsee enintään ehdollista ja pienet sakot ja korvauksen jonka maksaa firman vakuutuksen oikeusturva .Ja sitte teitä narisijoita vaan vituttaa.Näitä konginkankaita sattuu tulevaisuudessa vielä paljon ,niin kauan kunnes tien kunnossapito parantuu ja kunnes nämä h-autopellet saadaan tuolta tieltä häiritsemästä ammatti liikennettä.JOTEN TOTTUKAA SIIHEN

        H****tti sentään: "Tottukaa" siihen, että ammattilainen ajaa ylinopeutta. Näin suomalainen juuri käyttäytyy: Minä en muuta tapojani, pienemmät ruttuun!
        Niin niin, kyllä henkilöautoilijat ajavat ylinopeutta, juu, mutta kun ne ovatkin ammattitaidottomia. Suomen kokoisessa maassa vain on pakko ajaa henkilöautolla. Niidenkin kuskien tapoja pitää voida muuttaa, jopa minun!


      • INPÄ
        ja paljon kirjoitti:

        H****tti sentään: "Tottukaa" siihen, että ammattilainen ajaa ylinopeutta. Näin suomalainen juuri käyttäytyy: Minä en muuta tapojani, pienemmät ruttuun!
        Niin niin, kyllä henkilöautoilijat ajavat ylinopeutta, juu, mutta kun ne ovatkin ammattitaidottomia. Suomen kokoisessa maassa vain on pakko ajaa henkilöautolla. Niidenkin kuskien tapoja pitää voida muuttaa, jopa minun!

        Eihä tuossa kirosanoja tarvi ,eikä tässä mistään asenteesta ole kysymys.Näinhän se menee.


      • raportti
        3 milj km kirjoitti:

        Pentinmäen Unski minulle aikanaan neuvoi notta kuljettaja itse on ainoa järjestelmän osatekijä johon voi henkilökohtaisesti ajaessa vaikuttaa.
        Joten kyllä se oli rekan ratin ja selkänojan välissä se päävaikuttaja onnettomuuteen!

        Käsittääkseni unski oli onnettomuuslautakunnassa mukana ainakin osaksi, jos suomesta saa tiehallinto samallaisia säätutkakuvia kuin onnettomuustutkintalautakunta on saanut käyttöönsä niin ihmetellä täytyy miksi mitään ei tehty vai eikö suola-auto ollut saatavilla.

        Kuski ajoi mielestään kuivalla asvaltilla, kaikki jotka tiellä työtään tekee tietää että -3 asteen pakkasella tihku tai pieni sadekuuro ei muuta tienpintaa silminnähden kuivasta märäksi vaan tekee tiestä liukkaamman kuin luistinrata.
        Unskikin sen tietää ja kuski kaikesta loppukädessähän vastaa.


      • raportti
        raportti kirjoitti:

        Käsittääkseni unski oli onnettomuuslautakunnassa mukana ainakin osaksi, jos suomesta saa tiehallinto samallaisia säätutkakuvia kuin onnettomuustutkintalautakunta on saanut käyttöönsä niin ihmetellä täytyy miksi mitään ei tehty vai eikö suola-auto ollut saatavilla.

        Kuski ajoi mielestään kuivalla asvaltilla, kaikki jotka tiellä työtään tekee tietää että -3 asteen pakkasella tihku tai pieni sadekuuro ei muuta tienpintaa silminnähden kuivasta märäksi vaan tekee tiestä liukkaamman kuin luistinrata.
        Unskikin sen tietää ja kuski kaikesta loppukädessähän vastaa.

        Ei alan ammatilainenkaan ole ennustaja vaikka ihmisen kyvyt on 60t yhdistelmän kansa äärirajoille vietykin.


    • Ohjaamotarkkailija

      Alettiin lyödä silloisena yönä kun Kongissa kolahti. Niin arvelinkin kun aamulla uutisen kuulin. Nyt olen seuraillut kun "naulapyssy" on otettu avuksi.
      Ajoin tuon kohdan läpi viikolla molempiin suuntiin ja muistelin piirrosta Hesarista jossa oli tarkka selonteko tapahtuneesta. Siinä kohtaa kun kuski oikaisi mäenpäällä sulkuviivan yli,tuppaa sen herkästi tekemään jos ei ole tarkkana. Selonteossa tästä alkoi onnettomuuteen johtanut tapahtumasarja. Kuski saattoi oikaista liian jyrkästi oikealle vielä huomaamattaan tien ollessa ajokelvoton. Tie kallistaa tässä vasemmalle jo ennen alamäen alkua. Kun kyseessä oli Scania-merkkinen veto-auto joissa on tunnetusti huonot jarrut,ei välttämättä halua alkaa jarruttaa voimakkaammin kun kärry palasi linjaansa auton taakse. Koska Scanian jarrut ovat etupainotteiset ja ennalta tuntematon kärry peräsä. Ja jos kuljettaja yritti jarruttaa ja tajusi kärrystä pyörien lukkiutuneen. Josta se lähti penkalle luistaa. Kun siitä saa pyörät pyörimään,se tulee takaisin tielle ja sen vuoksi täysperä ajautui vastaantulian ohituskaistalle. Siinä on luultavasti ollut ne valojenvilkutukset ja muut "kevätjuhla-liikkeet" vastaantulian huomion herättämiseksi. Mutta todennäköisesti bussi-kuski oli "horteessa" silmät auki eikä reagoinut silloin kun olisi ollut mahdollista väistää penkalle. Nämä kaikki tilanteet tapahtuu sekunneissa kun vauhtia on enemmän kuin potkukelkalla. Joka olisi kulkenut siellä oivasti...
      Ja luultavasti siinä alkoi se kolariin johtanut jarrutus jossa kärry alkoi työntää vetäjää vetoaisan mennessä linkuun vasemalle puolelle. Ja bussi oli juuri kohtaamassa vetoautoa ja sekunnin osassa osui "seinään".
      Katsoin tuon animaation tapahtuneesta ja jalat meinasi pettää alta juuri ennen kun kolahti. Samoin kävi kun katsoin WTC-torneihin osuvista koneista,juuri ennen kun nokka puhkaisi seinän.
      Se on tunne siitä kun ei ole tehtävissä enää mitään. Kuoleman kohtaaminen. Edessä jokaisella ennemmin tai myöhemmin... Ikävää mutta totta.
      Kuljettaja joka jäi ainoaksi vastuun kantajaksi tapahtuneesta. Johtuen siitä että,Tielaitosta ei voi syyttää,eikä kuolleita.
      Vakuutusyhtiöt vaatii ratkaisua kumpi maksaa "viulut" ja on vain yksi vastuunkantaja. Mitä jos hän kestä tulevaa ja siirtyy tapaamaan tätä bussikuskia? Sinne ei tulla vaatimaan enää mitään.

      • poliisista

        Mutku mutku: Yleisimmin valoja kai vilautellaan poliisista/tutkasta, sitten hirvistä ja ehkä kolmanneksi aiemmin havaitusta onnettomuudesta. Viikateperävaunusta näytettävää vilkutusta en ainakaan minä tunne, tuntevatko bussikuskit?


      • turhaa

        Kuinka moni ohjaa autonsa tieltä kun vastaantulija vilkuttelee valojaan?
        Kun rekan kuljettaja huomasi, ettei auto enää ollut näpeissä ja näki vastaantulevan linja-auton, hänen olisi mielestäni valoilla leikkimisen sijaan pitänyt suistaa rekka tieltä.


      • turhaa kirjoitti:

        Kuinka moni ohjaa autonsa tieltä kun vastaantulija vilkuttelee valojaan?
        Kun rekan kuljettaja huomasi, ettei auto enää ollut näpeissä ja näki vastaantulevan linja-auton, hänen olisi mielestäni valoilla leikkimisen sijaan pitänyt suistaa rekka tieltä.

        "Kuinka moni ohjaa autonsa tieltä kun vastaantulija vilkuttelee valojaan?"

        Mieti nyt vähän. Eihän tässä ojaan ajamisesta olekkaan kyse vaan siitä, että jos vastaantulija vilkuttelee valojaan niin PITÄÄ HILJENTÄÄ eikä heti ajaa ojaan. Edessä on silloin se "suuri tuntematon".
        Bussikuski ei muistaakseni 11 sekuntiin tehnyt YHTÄÄN MITÄÄN. Laskeppassa miten pitkän matkan ajoneuvo kulkee vaikka 80:n, 90:n tai 100:n nopeudella siinä ajassa. Aika pitkän.

        Jälkiviisaus on jälkiviisautta, mutta ne 11 sekuntia ovat 11 sekuntia kuolemaan. Bussikuski ei tehnyt kovinkaan merkittäviä ratkaisuja elämänsä viimeisten 15 sekunnin aikana. Vasta 4 sekuntia ennen kolahdusta alkoi tapahtua jotain.


      • kunpa
        puukuski kirjoitti:

        "Kuinka moni ohjaa autonsa tieltä kun vastaantulija vilkuttelee valojaan?"

        Mieti nyt vähän. Eihän tässä ojaan ajamisesta olekkaan kyse vaan siitä, että jos vastaantulija vilkuttelee valojaan niin PITÄÄ HILJENTÄÄ eikä heti ajaa ojaan. Edessä on silloin se "suuri tuntematon".
        Bussikuski ei muistaakseni 11 sekuntiin tehnyt YHTÄÄN MITÄÄN. Laskeppassa miten pitkän matkan ajoneuvo kulkee vaikka 80:n, 90:n tai 100:n nopeudella siinä ajassa. Aika pitkän.

        Jälkiviisaus on jälkiviisautta, mutta ne 11 sekuntia ovat 11 sekuntia kuolemaan. Bussikuski ei tehnyt kovinkaan merkittäviä ratkaisuja elämänsä viimeisten 15 sekunnin aikana. Vasta 4 sekuntia ennen kolahdusta alkoi tapahtua jotain.

        nää tollot täällä suomessa yrittäis tajuta tuon asian,kaikissa keskusteluissa mitä täältä löytyy,tämän faktan tietävät ne jotka tätä työtä tekevät.
        tämä kysymys on teille perse edellä mäntyyn kiipeäjät:ettekö saaneet lapsena koskaan karkkia kaupan kassalla vaikka kuinka kiukuttelitte.


      • Kallonkutistaja
        puukuski kirjoitti:

        "Kuinka moni ohjaa autonsa tieltä kun vastaantulija vilkuttelee valojaan?"

        Mieti nyt vähän. Eihän tässä ojaan ajamisesta olekkaan kyse vaan siitä, että jos vastaantulija vilkuttelee valojaan niin PITÄÄ HILJENTÄÄ eikä heti ajaa ojaan. Edessä on silloin se "suuri tuntematon".
        Bussikuski ei muistaakseni 11 sekuntiin tehnyt YHTÄÄN MITÄÄN. Laskeppassa miten pitkän matkan ajoneuvo kulkee vaikka 80:n, 90:n tai 100:n nopeudella siinä ajassa. Aika pitkän.

        Jälkiviisaus on jälkiviisautta, mutta ne 11 sekuntia ovat 11 sekuntia kuolemaan. Bussikuski ei tehnyt kovinkaan merkittäviä ratkaisuja elämänsä viimeisten 15 sekunnin aikana. Vasta 4 sekuntia ennen kolahdusta alkoi tapahtua jotain.

        Kyllähän ne 11 sekuntia meni hukkaan, siitä ei pääse mihinkään, se on helppo todeta jälkeenpäin.

        Mutta nopeudesta päätellen linja-auton kuljettajakaan ei tiennyt ajavansa liukkaalla pinnalla. Kelissä, jossa hänellä on ollut "täysi syy" kuvitella ajavansa, linja-auto olisi pysähtynyt kokonaan tuossa 4s:ssa.

        Toinen vaihtoehto on, että linja-auton kuljettaja oletti valojen vilkkuvan varoituksena jostain joka ei kulje vilkuttajan mukana vaan tulee siis vastaan vasta huomattavasti myöhemmin. Esim mahdollista kolaria, hirveä tai poliisia olisi ehtinyt varoa hyvin vielä myöhemminkin. Ja koska nopeuskin oli sakkorajan alapuolella, niin siltäkään osin ei välttämättä ollut tarvetta jarrutella.

        Toisaalta voisi kuvitella, että nuorempi/kokemattomampi kuljettaja olisi painanutkin heti jarrua, jolloin olisi havainnut tien liukkauden ajoissa, ja olisi voinut toimia siksi toisin.

        Mutta noita toteutumattomia vaihtoehtoja on lukuisa joukko ja jo toteutuneessakin riittää jossiteltavaa.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Kyllähän ne 11 sekuntia meni hukkaan, siitä ei pääse mihinkään, se on helppo todeta jälkeenpäin.

        Mutta nopeudesta päätellen linja-auton kuljettajakaan ei tiennyt ajavansa liukkaalla pinnalla. Kelissä, jossa hänellä on ollut "täysi syy" kuvitella ajavansa, linja-auto olisi pysähtynyt kokonaan tuossa 4s:ssa.

        Toinen vaihtoehto on, että linja-auton kuljettaja oletti valojen vilkkuvan varoituksena jostain joka ei kulje vilkuttajan mukana vaan tulee siis vastaan vasta huomattavasti myöhemmin. Esim mahdollista kolaria, hirveä tai poliisia olisi ehtinyt varoa hyvin vielä myöhemminkin. Ja koska nopeuskin oli sakkorajan alapuolella, niin siltäkään osin ei välttämättä ollut tarvetta jarrutella.

        Toisaalta voisi kuvitella, että nuorempi/kokemattomampi kuljettaja olisi painanutkin heti jarrua, jolloin olisi havainnut tien liukkauden ajoissa, ja olisi voinut toimia siksi toisin.

        Mutta noita toteutumattomia vaihtoehtoja on lukuisa joukko ja jo toteutuneessakin riittää jossiteltavaa.

        Vähän samoilla linjoilla olen itsekkin.
        Mutta vaikka ajaisi kesäkelillä vaikkapa vain 70:ä niin ei se linjuribiilikään mahda pysähtyä neljässä sekunnissa. Voi olla että en sisäistänyt tekstiäsi, väsyttää jo kummasti ;)

        Niin se varmasti on, että se bussikuksi ei nimenomaan älynnyt sen vaaran olevan jo siinä hollilla (mutta moniko olisi älynnyt?). Siinä vain olisi pitänyt hiljentää reilusti ja todeta hiljaa mielessään "ei vara venettä kaada" :)


      • Kallonkutistaja
        puukuski kirjoitti:

        Vähän samoilla linjoilla olen itsekkin.
        Mutta vaikka ajaisi kesäkelillä vaikkapa vain 70:ä niin ei se linjuribiilikään mahda pysähtyä neljässä sekunnissa. Voi olla että en sisäistänyt tekstiäsi, väsyttää jo kummasti ;)

        Niin se varmasti on, että se bussikuksi ei nimenomaan älynnyt sen vaaran olevan jo siinä hollilla (mutta moniko olisi älynnyt?). Siinä vain olisi pitänyt hiljentää reilusti ja todeta hiljaa mielessään "ei vara venettä kaada" :)

        "Mutta vaikka ajaisi kesäkelillä vaikkapa vain 70:ä niin ei se linjuribiilikään mahda pysähtyä neljässä sekunnissa."

        Kyllä pitää pysähtyä, muuten ei ole katsastuskunnossa. Ja hyvässä kunnossa ollessaan pysähtyy myös 90km/h:n nopeudesta. Kyse on tietysti puhtaasta jarrutusmatkasta, eikä esim reaktioaika ole siinä mukana.

        Tuossa "konginkankaan" kelissä ei välttämättä olisi riittänyt edes tuo monasti mainittu 15s pysähdyksiin jarruttamiseen, vaikkakin lähelle nollaa siinä ajassa nopeuden olisi kyllä saanut.

        "mutta moniko olisi älynnyt?"

        Hieman on vaikea kuvitella, että monikaan olisi tuossa vaiheessa, pelkästä valojen vilkuttelusta, yrittänyt jarruttaa nopeuttaan esim 60-70km/h:n tasolle.


    • Kallonkutistaja

      "Mm rekkavalo on kielletty. Kekkosen aikaa se oli pakollinen."

      Pitää kyllä paikkansa, mutta tilalle on tullut se kolmenvalon patteri, jonka tarkoitus on aivan sama. Useimmissahan sellainen on, mutta onko se pakollinen?

      Tosin muista valoista ja jo ajovaloistakin pystyy päättelemään minkälainen ajoneuvo sieltä on tulossa vastaan.

      • .....

        No katsele vastaantulevia autoja, niin monessako uudessa kuorma-autossa se kolmen valon patteri on. Ja milläs lailla vastaantulevan auton ajovaloista näkee, että onko kyseessä yhdistelmä vai nuppi.


      • pyttyautoilija

        Jonkun vuoden se kolmen oranssin valot olivat laillisia, mutta ei ole enää. On ollut muutaman vuoden laittomia. Muutenkin raskaissa ajoneuvoissa näkee paljon laittomia valoja. Aina niistä jotkut saavat sakkoja. Poliisi setä/täti, kun katsoo kirjasta ja antaa sakon niin eipä siihen ole nokan koputtamista. Eivät tee sitä tahallaan, vaan kun ne laittomat valot pistää silmään herkästi. Lainkuuliainen liikennöitsijä ei käytä siinäkään ylimääräistä(vaikka olisikin turvallista) arsenaalia. Tuo koko tapaus (Kong..) on täynnä jos ja jos asioita, harmi kaikille. Täytyy yrittää vaan elää ja antaa kaikille tilaa ja aikaa.


      • Kallonkutistaja
        ..... kirjoitti:

        No katsele vastaantulevia autoja, niin monessako uudessa kuorma-autossa se kolmen valon patteri on. Ja milläs lailla vastaantulevan auton ajovaloista näkee, että onko kyseessä yhdistelmä vai nuppi.

        Niin onkin muutunut tuokin, eli uusissahan niitä ei enää olekaan. 1999 loppuun mennessä rekisteröidyissa sai olla ainakin yhteen aikaa, mutta onko ne vanhoistakin sammutettava?

        Lähinnä ajovaloista näkee sen onko täysikokoinen auto vai pienempi. Välttämättä ei näe onko yhdistelmä vai ei. Muutatko sinä jotenkin ajotapaasi, jos kuorma-auton sijaan tiedät vastaantulijan olevankin yhdistelmällä liikenteessä. Itse en ole ajatellut asiaaa tuolta kannalta vaan olen aina luottanut myös vastaantulijaan vaikka tulisikin peräkärry perässä vastaan.


      • nämä
        pyttyautoilija kirjoitti:

        Jonkun vuoden se kolmen oranssin valot olivat laillisia, mutta ei ole enää. On ollut muutaman vuoden laittomia. Muutenkin raskaissa ajoneuvoissa näkee paljon laittomia valoja. Aina niistä jotkut saavat sakkoja. Poliisi setä/täti, kun katsoo kirjasta ja antaa sakon niin eipä siihen ole nokan koputtamista. Eivät tee sitä tahallaan, vaan kun ne laittomat valot pistää silmään herkästi. Lainkuuliainen liikennöitsijä ei käytä siinäkään ylimääräistä(vaikka olisikin turvallista) arsenaalia. Tuo koko tapaus (Kong..) on täynnä jos ja jos asioita, harmi kaikille. Täytyy yrittää vaan elää ja antaa kaikille tilaa ja aikaa.

        ammattilaiset niitä sumuvalojaan käyttää kesät talvet,yöt ja päivät. Vai ettekö osaa sammuttaa niitä,onko ne uudesta asti ollu päällä?


    • moro

      Ilman ketään muuta tiellä liikkuvaa voisin ajaa ihan vapaasti. Ihana ajatus. Muuten kyllä pyrit asiallisuuteen ja se näissä keskusteluissa on harvinaista. Jatka tasapuolisesti edelleen, kiitos!

    • Rekkanainen

      ...totean, että Konginkankaan kuljettaja sai kaiken mahdollisen henkisen tuen rahtareilta, ylintä porrastamme myöten. Ja tukea kuljettajalle antanut K.P. ansaitsee kiitoksen työstään!!!
      Rahtarit ovat tehneet myös oman lausunnon tutkintolautakunnan lausunnon pohjalta - kommentoinut kaikkia esitettäviä asioita. Eli eivät rahtarit aivan hiljaa ole olleet!!

      • pyttyautoilija

        Sivusta seuranneena en voi kuin todeta, että on omituista toimintaa. KP silloin, kun mälli tapahtui olisi pitänyt olla siellä paikalla rahtari takki päällä (niinkuin on joka paikassa). Ainoa, joka meni paikalle oli liikenne ministeri. Ja ne KP jutut tuosta, en ota niihin kantaa. Sama AKT johtaja, eipä ole oikein muuta tullut tuosta asiasta kuin negatiivistä. Tuollaisilla paikoilla olevien ihmisten täytyisi puollustaa omiaan.

        Ehdotan että nuo liitot yhdistetään. Johtajaksi valitaan käytännön ammattilainen. Tai media persoona Esa Sievinen, jolle maksetaan korkea palkka. Näillä liitoilla on korkea rahavara. Hänellä on perhepiirissä kokemusta raskaista autoista. Hänellä on ammattitaitoa nostaa kuljettajien arvoitus sille tasolle minne se kuuluu. Esim: kertoa, leivän hinnassa on hieman lisää hintaa, jotta kuljettajat,,, Tällä menolla, mitä nykyään on olemme pohjasakkaa. Tiedän, että KP ja kuisma,räty on monelle jumala. Arvostella ei saa. Nuilla tyypeillä kuljettajat kaivavat oman hautansa.


      • pyttyautoilija kirjoitti:

        Sivusta seuranneena en voi kuin todeta, että on omituista toimintaa. KP silloin, kun mälli tapahtui olisi pitänyt olla siellä paikalla rahtari takki päällä (niinkuin on joka paikassa). Ainoa, joka meni paikalle oli liikenne ministeri. Ja ne KP jutut tuosta, en ota niihin kantaa. Sama AKT johtaja, eipä ole oikein muuta tullut tuosta asiasta kuin negatiivistä. Tuollaisilla paikoilla olevien ihmisten täytyisi puollustaa omiaan.

        Ehdotan että nuo liitot yhdistetään. Johtajaksi valitaan käytännön ammattilainen. Tai media persoona Esa Sievinen, jolle maksetaan korkea palkka. Näillä liitoilla on korkea rahavara. Hänellä on perhepiirissä kokemusta raskaista autoista. Hänellä on ammattitaitoa nostaa kuljettajien arvoitus sille tasolle minne se kuuluu. Esim: kertoa, leivän hinnassa on hieman lisää hintaa, jotta kuljettajat,,, Tällä menolla, mitä nykyään on olemme pohjasakkaa. Tiedän, että KP ja kuisma,räty on monelle jumala. Arvostella ei saa. Nuilla tyypeillä kuljettajat kaivavat oman hautansa.

        En kyllä itsekkään ihan nielemättä kaikkea sulata, mitä Räty & kumppanit haastelee.

        Mutta mutta: "Nuilla tyypeillä kuljettajat kaivavat oman hautansa."

        Ehkä kaivetaan joo, mutta kyllähän se on monessa firmassa lähtöisin ihan siitä työnantajan politiikasta. Joillakin autoilijoilla kun ei ole mitään arvostusta työntekijöitään kohtaan. Palkasta pimitetään jos mahdollista, samoin lomarahoista, lomaltapaluurahoista ja sen semmosista. Kun on oikein mulkku työnantaja, niin ei siinä työntekijä mahda mitään muuta kuin lähteä pois. Jos ei kuulu liittoon. Ja isäntä nauraa partaansa, että sainpas taas yhtä hölmöä kusetettua.

        Isäntä kitisee, että ei ole varaa maksaa. Ei välttämätttä edes taulukkotuntipalkkaa. Kuljettaja ei edes pyydä mitään lisiä, vaan että saisi edes sen taulukkotuntipalkan.
        -Ei ole varaa, sanoo isäntä. Olevinaan. On se vaan niin vittumaista kun autoilijat tekevät itselleen vähän isompaa tiliä työntekijänsä saatavista. Oma suu on lähempänä kuin rengin.

        Ja eihän siinä edes välttämättä puhuta suurista rahoista, esimerkiksi tuntipalkka pitäisi olla 11 euroa/h, niin isäntä sanoo ettei voi maksaa kuin 10,80. Ai vittu jos firma kaatuu tähän 20 sentin nussimiseen niin kyllä firmalla on mennyt huonosti jo ihan saamerin pitkän aikaa. Vaikka samaan aikaan ostellaan itselle ja puolisolle uutta autoa sun muuta.
        Tuleehan siitä 0,20 eurosta vuoteen vähän rahaa, mutta en perhana jaksa uskoa, että ihan OIKEASTI tällä summalla olisi mitään merkitystä autoilijalle. Se on vaan se periaate, että jostain nipistetään kun vaan mahdollista. Sekin raha varmasti kelpaisi työntekijälle, ja sillehän se raha kuuluisikin.

        Kyseessähän on tismalleen sama tilanne, kun ajatellaan että kuljetusten antaja pimittäisi jokaisesta autoilijan rahtaamasta tonnista/kuutiosta/tai mistä tahansa joitakin senttejä. Että saa itselleen parempaa tulosta. Jokainen autoilija, joka TODELLA kusettaa työntekijöitään, voi miettiä suostuisiko näihin talkoisiin vaiko ei...

        Onneksi niitä ok-isäntiä ja hyviä isäntiä kuitenkin on. Niin kauan aikaa voi valita, missä työskentelee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1420
    3. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1151
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1069
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1017
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      87
      928
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      809
    8. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      787
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      731
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      671
    Aihe