Mortonin neuroomasta

kyselijä....

Paraneeko kyseinen neurooma ilman leikkausta. Googlella etsin ja löysin vastauksen:
"Mortonin neurooma:
Päkiän seudun hankala kiputila useimmiten III ja IV jalkapöydän luun pään välissä, joskus muissa väleissä. Aiheuttaa kävellessä ja erityisesti ponnistusvaiheessa ikävän sähköiskumaisen kivun. Diagnoosi on kliininen, eli painettaessa kyseiseltä kohdalta sekä ylä- että alapuolelta aiheutuu kipua, myös sivulta painettaessa tuntuu kipua ja myös ns. klip klap -ilmiö, eli jalkapöydän luun päitä toisiinsa hangaten kipu provosoituu. Ennuste on hyvä, kun jalkapöydän luiden välissä oleva hermopaksunnos poistetaan."
Mitä tarkoittaa ns klip klap ilmiö ja mitä tarkoitetaan sanalla "provosoituu"
Minkälainen hoito tai ensiapu tähän ois parasta ? Lepo ? Itsehieronta ??? vai mikä

85

86156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsestään

      Joskus aikoinaan oli moinen vaiva. Laitettiin silikonituki, joka piti varpaita vähän erillään. Kipu loppui ja vähitellen vaiva parani kokonaan.

    • sekö sitä onkin?

      Mulla on tosi kipeä jalkaterän päällinen melkein ulommalta reunalta, noin kolmannen ja neljännen luun kohdalta. Tuntuu kohoumanana,kosketusarka, sattuu kävellessä, joskus tosi kipeästi. Levossa kipua ei tunne. Paitsi rasittuneena, tuntuu kuin jokin repisi; eikö siis reumasta olekaan kyse, vetää kipua kolmannen ja neljännen varpaan juuriin. Saunan lämpö helpottaa. joskus tuntuu pottuvarpaan juurellakin, olen pitänyt reumatautina, vai onko tämä Mortonin syndrooma reumatautia? Tiedoista kiitollinen...

      • Nimetön

        Se on Mortonin neurooma, joka yleensä paranee vain leikkauksella. Meeppäs lääkäriin, hopi hopi!


      • Morton...

      • sekö sitä onkin
        Morton... kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000013057515

        Ja sitten kysyisin sulta, että paleleeko sulla sitä kipeää jalkaa ? Mulla vuoronperään palelee ja kuumottaa. Burana kuus satasta syön mutta eipä ole paljo apua. Onko sulla kauan ollu tämä vaiva ?

        Sanoisinko, että vuoden 2005 syyskuusta lähtien se on vaivannut päivittäin, mutta eka kerran kipuja olen tuntenut jo vuoden 2001 syksystä lähtien. Pitänee lähteä lääkäriin...Entäs sulla?
        Palelee, villasukka on öisin jalassa.


      • Morton......
        sekö sitä onkin kirjoitti:

        Sanoisinko, että vuoden 2005 syyskuusta lähtien se on vaivannut päivittäin, mutta eka kerran kipuja olen tuntenut jo vuoden 2001 syksystä lähtien. Pitänee lähteä lääkäriin...Entäs sulla?
        Palelee, villasukka on öisin jalassa.

        Pari viikkoa on ollu turkasen kipeä. ja sitä ennen suunnilleen vuoden verran kipuilua, mutta ei näin pahaa. Niin sain siihen kortisonia ja jos ei parane otan kahden viikon päästä uuden. Ja jos ei sekään auta on kai magneettikuvaksien vuoro. Niinkuin varmaan luit, voi se parantua muutenkin kuin leikkaamalla.
        Nyt alkaa hieman helpottaan, kun en oo sitä rasittanu paljon. Ja tosiaan voipi olla, että se kortisoni auttoi, tai sitten buranat tai sitten lepo. Kävelin ennen päivittäin noin 5 kilsaa, mutta nyt jätin sen tyystin pois. Jotenki sillä sisällä kävelee, mutta ulkona on ihan eri juttu. Ja sitte mulla tuntuu kuin kaikki kengät painais, vaikka löysään nauhat. Senverta että postilaatikolla kävin kengät jalassa, niin jopahan alkoi jomotus.
        Leikkausta pelkään, sillä siitäkin toipuminen vie oman aikansa.
        Pitänee vielä katsoa josko paranis itestään. Kerroppa mitä se lääkäri sanoi sulle. Mie kävin arvauskeskuksessa.


      • tiiättekö?
        Morton...... kirjoitti:

        Pari viikkoa on ollu turkasen kipeä. ja sitä ennen suunnilleen vuoden verran kipuilua, mutta ei näin pahaa. Niin sain siihen kortisonia ja jos ei parane otan kahden viikon päästä uuden. Ja jos ei sekään auta on kai magneettikuvaksien vuoro. Niinkuin varmaan luit, voi se parantua muutenkin kuin leikkaamalla.
        Nyt alkaa hieman helpottaan, kun en oo sitä rasittanu paljon. Ja tosiaan voipi olla, että se kortisoni auttoi, tai sitten buranat tai sitten lepo. Kävelin ennen päivittäin noin 5 kilsaa, mutta nyt jätin sen tyystin pois. Jotenki sillä sisällä kävelee, mutta ulkona on ihan eri juttu. Ja sitte mulla tuntuu kuin kaikki kengät painais, vaikka löysään nauhat. Senverta että postilaatikolla kävin kengät jalassa, niin jopahan alkoi jomotus.
        Leikkausta pelkään, sillä siitäkin toipuminen vie oman aikansa.
        Pitänee vielä katsoa josko paranis itestään. Kerroppa mitä se lääkäri sanoi sulle. Mie kävin arvauskeskuksessa.

        Et joutuko pitään mitään pakettii leikkauksen jälkeen? Jos ei ni pystyyks käveleen ilman keppejä? Ja kui pian siit paranee? Kuin usei se vaiva leikataan? Ja kun menee ekan kerran lääkäriin ni saako heti jonkun piikin? (iik) Tietääks heti lääkärit et jos on Mortonin neurooma? Ihan vaan kokeilemal ja kyselemäl vai? Muakin sattuu päkiään. Alotin se keskustelun tuol toisel palstal.. Vastatkaa pliis.. :)


      • Miemie
        tiiättekö? kirjoitti:

        Et joutuko pitään mitään pakettii leikkauksen jälkeen? Jos ei ni pystyyks käveleen ilman keppejä? Ja kui pian siit paranee? Kuin usei se vaiva leikataan? Ja kun menee ekan kerran lääkäriin ni saako heti jonkun piikin? (iik) Tietääks heti lääkärit et jos on Mortonin neurooma? Ihan vaan kokeilemal ja kyselemäl vai? Muakin sattuu päkiään. Alotin se keskustelun tuol toisel palstal.. Vastatkaa pliis.. :)

        Multa ei oo sitä leikattu, mut sain kans kortisoni pistoksen. Se ei satu. Kantsii kokeilla. Ite minä lääkäriltä pyysin kortisonia. Ei niitä piikkejä kelleen väkiste anneta. Ei ne TK lääkärit voi sanoa mikä siinä on, Sitte jos päsee johonki magneettikuvauksiin, niin siellä vasta näkevät mistä on kyse.
        Eikö sulla helpota mikää ? Onko levossakin kipee ? Jos voit nii älä rasita sitä turhaa !


      • Nimetön
        Miemie kirjoitti:

        Multa ei oo sitä leikattu, mut sain kans kortisoni pistoksen. Se ei satu. Kantsii kokeilla. Ite minä lääkäriltä pyysin kortisonia. Ei niitä piikkejä kelleen väkiste anneta. Ei ne TK lääkärit voi sanoa mikä siinä on, Sitte jos päsee johonki magneettikuvauksiin, niin siellä vasta näkevät mistä on kyse.
        Eikö sulla helpota mikää ? Onko levossakin kipee ? Jos voit nii älä rasita sitä turhaa !

        Kyllä mulla levossa helpottuu, mutta kun harrastan uimahyppyy 5 kertaa viikos 3 tuntii, ni aina ku seison päkiöillä ponnahduslaudalla, rupee sattuu ihan kauheesti ja joskus mun pitää jopa olla pari päivää pois harkoista, ku en pysty ontumatta käveleen... Me sovittiin mun äidin kaa et mennään kai lääkäriin torstaina. Vihdoinki! Mul on ollu tää jo jotaan 3 kk! Mut edelleenki, tietääks joku et voiks Mortonin neurooma tulla iskusta? Jos ei, ni mul on varmaan ihan eri juttu sit... ?


      • kävitkö lääkärissä
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllä mulla levossa helpottuu, mutta kun harrastan uimahyppyy 5 kertaa viikos 3 tuntii, ni aina ku seison päkiöillä ponnahduslaudalla, rupee sattuu ihan kauheesti ja joskus mun pitää jopa olla pari päivää pois harkoista, ku en pysty ontumatta käveleen... Me sovittiin mun äidin kaa et mennään kai lääkäriin torstaina. Vihdoinki! Mul on ollu tää jo jotaan 3 kk! Mut edelleenki, tietääks joku et voiks Mortonin neurooma tulla iskusta? Jos ei, ni mul on varmaan ihan eri juttu sit... ?

        Kävitkö lääkärissä ? Mikä diagnoosi ? Mitä hoitoa ?


      • valitettavasti
        kävitkö lääkärissä kirjoitti:

        Kävitkö lääkärissä ? Mikä diagnoosi ? Mitä hoitoa ?

        Mä käsitin väärin, se lääkäri onki vasta viikon päästä torstaina... Huoh!


      • joohan !!!!
        valitettavasti kirjoitti:

        Mä käsitin väärin, se lääkäri onki vasta viikon päästä torstaina... Huoh!

        Muista sitte kertoa, mitä se lääkäri sano ! joohan ?
        mulla nyt vähä helpottanu, kun jalka on ollu levossa. Pakkasten takia en ole voinu liikkua paljon. Pakkasista jotai hyötyäki : )


      • muistan ;)
        joohan !!!! kirjoitti:

        Muista sitte kertoa, mitä se lääkäri sano ! joohan ?
        mulla nyt vähä helpottanu, kun jalka on ollu levossa. Pakkasten takia en ole voinu liikkua paljon. Pakkasista jotai hyötyäki : )

        Kiva et sul on helpottanu vähän!


      • etpä muistanu
        muistan ;) kirjoitti:

        Kiva et sul on helpottanu vähän!

        Etpä muistanu. Mitä tänne tulit ruikuttaan ?


      • nimetön.
        etpä muistanu kirjoitti:

        Etpä muistanu. Mitä tänne tulit ruikuttaan ?

        Mitäs ite just teet? lol


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllä mulla levossa helpottuu, mutta kun harrastan uimahyppyy 5 kertaa viikos 3 tuntii, ni aina ku seison päkiöillä ponnahduslaudalla, rupee sattuu ihan kauheesti ja joskus mun pitää jopa olla pari päivää pois harkoista, ku en pysty ontumatta käveleen... Me sovittiin mun äidin kaa et mennään kai lääkäriin torstaina. Vihdoinki! Mul on ollu tää jo jotaan 3 kk! Mut edelleenki, tietääks joku et voiks Mortonin neurooma tulla iskusta? Jos ei, ni mul on varmaan ihan eri juttu sit... ?

        Mulle lääkäri työterveys lääkäri kertoi, että tämä johtuu siitä kun jalkaterän luiden ja rustojen vält on ahtaat, niin se painaa hermoja siitä kipu johtuu.
        Kortisoni voi auttaa, mutta myös kengät on hyvin tärkeät eli ei kannata käyttää korkea korkoisia tai muutenkaan kenkiä jotka ovat jalkaterästa, varpaista tai jalkaapöydän kohdasta tiukat.
        Tietysti myös liika rasitus on myös huono vaihtoehto


      • Anonyymi
        tiiättekö? kirjoitti:

        Et joutuko pitään mitään pakettii leikkauksen jälkeen? Jos ei ni pystyyks käveleen ilman keppejä? Ja kui pian siit paranee? Kuin usei se vaiva leikataan? Ja kun menee ekan kerran lääkäriin ni saako heti jonkun piikin? (iik) Tietääks heti lääkärit et jos on Mortonin neurooma? Ihan vaan kokeilemal ja kyselemäl vai? Muakin sattuu päkiään. Alotin se keskustelun tuol toisel palstal.. Vastatkaa pliis.. :)

        Hei. Minulla oli diagnoosi 2 ja 3 varpaan välissä morttoni ja 4 vuotta kärsin unettomuudesta ja jalka kivusta kunnes 2021 huhtikuussa magneetti kuvissa näkyi oikeassa jalassa yritettiin tukea ja kortisoonia mut ei auttanut. Joten pääsin puolen vuoden jonoon lääkäriin ja marraskuussa 2021 leikkaus päivä koitti. Nyt 6 viikkoa saikkua ja 2 kuukautta lomailua. Olen lähihoitaja. Niin kokeilen töihin paluuta. Mietityttää koska, pelko on jäänyt tuleeko se vasenpaan jalkaan. Mutta päivä kerrallaan mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Minulla oli diagnoosi 2 ja 3 varpaan välissä morttoni ja 4 vuotta kärsin unettomuudesta ja jalka kivusta kunnes 2021 huhtikuussa magneetti kuvissa näkyi oikeassa jalassa yritettiin tukea ja kortisoonia mut ei auttanut. Joten pääsin puolen vuoden jonoon lääkäriin ja marraskuussa 2021 leikkaus päivä koitti. Nyt 6 viikkoa saikkua ja 2 kuukautta lomailua. Olen lähihoitaja. Niin kokeilen töihin paluuta. Mietityttää koska, pelko on jäänyt tuleeko se vasenpaan jalkaan. Mutta päivä kerrallaan mennään.

        Sain kyynärsauvat ja kanta kenkä piti itse hankkia 4 viikkoa piti pitää ja 2 viikkoa tikit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Minulla oli diagnoosi 2 ja 3 varpaan välissä morttoni ja 4 vuotta kärsin unettomuudesta ja jalka kivusta kunnes 2021 huhtikuussa magneetti kuvissa näkyi oikeassa jalassa yritettiin tukea ja kortisoonia mut ei auttanut. Joten pääsin puolen vuoden jonoon lääkäriin ja marraskuussa 2021 leikkaus päivä koitti. Nyt 6 viikkoa saikkua ja 2 kuukautta lomailua. Olen lähihoitaja. Niin kokeilen töihin paluuta. Mietityttää koska, pelko on jäänyt tuleeko se vasenpaan jalkaan. Mutta päivä kerrallaan mennään.

        Mitenkä sun parantuminen leikkauksesta eteni? ? ?Mulla nyt 3.5 viikkoa operaatiosta ja tuntuu, ettei jalka kestä yhtään vieläkään rasitusta tai kengän pitoa....


    • LUKEKAA TOKI

      Sain reumapolilta vastaukset, ei reumaa ei sidekudossairautta, vaan silti reumalääkäri antoi Oxyklorinia, koska kylmät jalkaterät ja kädet, sekä aurinkovaloihottumaa.Ei siis vasta-ainekokeisssa millekään sairaudelle tuloksia. Jalkaterä tosi kipeä, joten onko se Mortonin neurooma. Se, joilla se on, niin tuntuuko se kosketus arkana, kädellä koskettaessa jalkaterän päältä, enemmän ulommalta reunalta ja joskus repii 3. ja 4. varpaan juuriin asti. Rasituksessa erittäin kipeät ja särky tosi kovaa. EI YÖSÄRKYÄ, mutta usein tuntuu jo aamun ensi askeleissa, jäykkyyttä esimerkiksi.
      Syökö kukaan oxyklorinia, jos ei ole varmaa diagnoosia? En tiedä aloitanko vai en?

      • tuntuuuuu

        Tuntuu se kädellä koskettaessa aralta ja kengät painaa ja rasituksen jälkeen on kipua. pehmeät kengänpohjalliset auttaa ja sisällä pidän villasukkia ja huopatöppösiä. Yöllä myös villasukkia. Kylmästä tautini ei tykkää. Saunassa on hyvä olla ja liottelen jalkojani lämpimässä vedessä. muista tarkistaa kovettumat jalkapohjissa. Hinkkaa ne poies.
        Kyseistä lääkettä en syö.


      • Voikoooooooo
        tuntuuuuu kirjoitti:

        Tuntuu se kädellä koskettaessa aralta ja kengät painaa ja rasituksen jälkeen on kipua. pehmeät kengänpohjalliset auttaa ja sisällä pidän villasukkia ja huopatöppösiä. Yöllä myös villasukkia. Kylmästä tautini ei tykkää. Saunassa on hyvä olla ja liottelen jalkojani lämpimässä vedessä. muista tarkistaa kovettumat jalkapohjissa. Hinkkaa ne poies.
        Kyseistä lääkettä en syö.

        Voiko tai tietty voi. Siis voiko mortonin neurooma siirtyä toiseen jalkaan. Apua ! Kun toisesta parani kortisoni kipulääkeiden levon ansiosta kai, niin nyt toinen jalka oirelee samalla tavalla. Ei voi olla totta !


      • huhuuu !!!!
        Voikoooooooo kirjoitti:

        Voiko tai tietty voi. Siis voiko mortonin neurooma siirtyä toiseen jalkaan. Apua ! Kun toisesta parani kortisoni kipulääkeiden levon ansiosta kai, niin nyt toinen jalka oirelee samalla tavalla. Ei voi olla totta !

        Kävitkö tänään lääkärissä ??


      • KERRO...
        huhuuu !!!! kirjoitti:

        Kävitkö tänään lääkärissä ??

        Miksi et kerro mitään ?


      • mä siis nimetön
        KERRO... kirjoitti:

        Miksi et kerro mitään ?

        Olin lääkäris ja sain lähetteen magneettikuvaukseen ja hermoratatutkimukseen ja saatan joutuu leikkaukseen. lääkäri tuns sen hermon ihan kädel kokeilemal ja sano diagnoosina Mortonin neurooman. Ja mä kysyin sit et saaks leikkauksesta kipsii ja saa kuulemma 5-6 viikoks.! sori ku mä en aiemmin vastannu. mut ei tarvii valittaa noin paljoo () ku mul on muutki tekemist ku kirjottaa nettikeskusteluih.!! ;)


      • ja kiitti
        mä siis nimetön kirjoitti:

        Olin lääkäris ja sain lähetteen magneettikuvaukseen ja hermoratatutkimukseen ja saatan joutuu leikkaukseen. lääkäri tuns sen hermon ihan kädel kokeilemal ja sano diagnoosina Mortonin neurooman. Ja mä kysyin sit et saaks leikkauksesta kipsii ja saa kuulemma 5-6 viikoks.! sori ku mä en aiemmin vastannu. mut ei tarvii valittaa noin paljoo () ku mul on muutki tekemist ku kirjottaa nettikeskusteluih.!! ;)

        Onnea leikaukseen ja kiitos vastauksesta. Tätä näköjään lukee joku jonka pitäs heti saada vastaus.


      • mut
        ja kiitti kirjoitti:

        Onnea leikaukseen ja kiitos vastauksesta. Tätä näköjään lukee joku jonka pitäs heti saada vastaus.

        ei se leikkaus oo varma! Mul sitä paitsi helpottaa ku en liiku vähään aikaan... Mut kiitti ku et oo tollanen samanlainen kärsimätön raivopää ku toi yks! :)


      • vipu
        tuntuuuuu kirjoitti:

        Tuntuu se kädellä koskettaessa aralta ja kengät painaa ja rasituksen jälkeen on kipua. pehmeät kengänpohjalliset auttaa ja sisällä pidän villasukkia ja huopatöppösiä. Yöllä myös villasukkia. Kylmästä tautini ei tykkää. Saunassa on hyvä olla ja liottelen jalkojani lämpimässä vedessä. muista tarkistaa kovettumat jalkapohjissa. Hinkkaa ne poies.
        Kyseistä lääkettä en syö.

        Ilmeisesti sama vika rahikaisella. Taisi nuo kovat pakkaset laukasta kovan kiputilan. Nyt kestänyt parisen viikkoo. Teen yksitoikkosta työtä, jossa joudun paljon nostelemaan ja työskentelemään etukenossa. Olen säästänyt selkääni ottamalla painoa enemmän jalkaterilleni.Tässäpä seuraus. Miten luulette itse saaneenne neurooman.Onko urheilijan taustaa, yksitoikkoisia liikkeitä etc? lekuri väitti ettei ole voinut tulla nostelusta?!? eikös kyseessä ole rasituskiputila, mikäli se levossa paranee. Kokemuksia ???


      • jalkineet
        vipu kirjoitti:

        Ilmeisesti sama vika rahikaisella. Taisi nuo kovat pakkaset laukasta kovan kiputilan. Nyt kestänyt parisen viikkoo. Teen yksitoikkosta työtä, jossa joudun paljon nostelemaan ja työskentelemään etukenossa. Olen säästänyt selkääni ottamalla painoa enemmän jalkaterilleni.Tässäpä seuraus. Miten luulette itse saaneenne neurooman.Onko urheilijan taustaa, yksitoikkoisia liikkeitä etc? lekuri väitti ettei ole voinut tulla nostelusta?!? eikös kyseessä ole rasituskiputila, mikäli se levossa paranee. Kokemuksia ???

        Mulla ehkä syynä on jalkineet ja kävelylenkit. Olen pitänyt talvella lenkkeillessäni aina samoja jalkineita. Kesällä tulee pidettyä useita eri lenkkareita ja jos mitä varvassandaaleja. Kannattaa ostaa useammat talvijalkineetkin. Nyt on vielä niin kipeänä, että ei kärsi kävellä kun lyhyitä matkoja. Ostin jo toiset talvilenkkarit ja yhdet nahkakengat. Toivottavasti niistä on apua. Sittenpä sen näkee kun tää vaiva alkas joskus hellittää , että pääsis kokeileen.
        Mitä sulle lääkäri neuvo hoidoksi ?


      • vipu
        jalkineet kirjoitti:

        Mulla ehkä syynä on jalkineet ja kävelylenkit. Olen pitänyt talvella lenkkeillessäni aina samoja jalkineita. Kesällä tulee pidettyä useita eri lenkkareita ja jos mitä varvassandaaleja. Kannattaa ostaa useammat talvijalkineetkin. Nyt on vielä niin kipeänä, että ei kärsi kävellä kun lyhyitä matkoja. Ostin jo toiset talvilenkkarit ja yhdet nahkakengat. Toivottavasti niistä on apua. Sittenpä sen näkee kun tää vaiva alkas joskus hellittää , että pääsis kokeileen.
        Mitä sulle lääkäri neuvo hoidoksi ?

        Eilen otettiin ENMG-testi ja tänään kuulin tulokset. Mortonin neuroomahan se on. Leikkausta ortopedi suositteli ja neurologi mittatilaus-tukipohjallisia ja kortisonipiikkiä. Vaiva kuulemma uusiutuu helposti, joten taidan mennä leikkaukseen.
        Tänään laittoivat kortisonipiikin , mikä kuulemma auttaa 1-3 kertaa, eli ei se mikään hyvä hoito ole.
        Pitäisi varmaan ostaa kanssa tusina leveälestisiä kenkiä.Onko sulla leikattu neurooma?


      • jalkineet
        vipu kirjoitti:

        Eilen otettiin ENMG-testi ja tänään kuulin tulokset. Mortonin neuroomahan se on. Leikkausta ortopedi suositteli ja neurologi mittatilaus-tukipohjallisia ja kortisonipiikkiä. Vaiva kuulemma uusiutuu helposti, joten taidan mennä leikkaukseen.
        Tänään laittoivat kortisonipiikin , mikä kuulemma auttaa 1-3 kertaa, eli ei se mikään hyvä hoito ole.
        Pitäisi varmaan ostaa kanssa tusina leveälestisiä kenkiä.Onko sulla leikattu neurooma?

        Ei ole leikattu. Kaksi kortisoni pistosta oon saanu. Ja helpottaahan se vähäksi aikaa. Olen mennyt TK:n päivystykseen ja sieltä ei ole edes ehdotettu lisätutkimuksiin menoa. Saan vielä sen kolmannen kortisoni pistoksen jos haluan ja sitten jos sekään ei auta pitää mennä tarkempiin tutkimuksiin.
        Lääkäri ei sanonut mitään diaknoosia vaivaani. Itse tiedän oireiden perusteella, että on mortonin neurooma. Yritän vain sinnitellä, jos paranis itsekseen. Välillä on parempi, mutta rasitusta ei kestä.


      • vipu
        jalkineet kirjoitti:

        Ei ole leikattu. Kaksi kortisoni pistosta oon saanu. Ja helpottaahan se vähäksi aikaa. Olen mennyt TK:n päivystykseen ja sieltä ei ole edes ehdotettu lisätutkimuksiin menoa. Saan vielä sen kolmannen kortisoni pistoksen jos haluan ja sitten jos sekään ei auta pitää mennä tarkempiin tutkimuksiin.
        Lääkäri ei sanonut mitään diaknoosia vaivaani. Itse tiedän oireiden perusteella, että on mortonin neurooma. Yritän vain sinnitellä, jos paranis itsekseen. Välillä on parempi, mutta rasitusta ei kestä.

        Ei kestä rasitusta!Minulla otettiin nuo lisätutkimukset , kun epäiltiin aluksi reumaa tai luukuoliota, etc. Elikkä sähköä johdettiin kantapään ja varpaiden hermojen välillä ja laskettiin kauan pulssi kulki tuolla matkalla.Olen kahden vaiheilla sen leikkauksen kanssa.Kauanko olet sinnitellyt vaivan kanssa?
        mua tämä on vaivannut puolisen vuotta. mutta kahden viikon aikana en ole töihin pystynyt. Epäilen että työperäisestä rasituksesta olen tämän saanut ja mietin miten koipi kestää hommaa leikkauksen jälkeen.todennäköisesti alkaa kehittyä pikkuhiljaa uudelleen;


      • Jalkineet
        vipu kirjoitti:

        Ei kestä rasitusta!Minulla otettiin nuo lisätutkimukset , kun epäiltiin aluksi reumaa tai luukuoliota, etc. Elikkä sähköä johdettiin kantapään ja varpaiden hermojen välillä ja laskettiin kauan pulssi kulki tuolla matkalla.Olen kahden vaiheilla sen leikkauksen kanssa.Kauanko olet sinnitellyt vaivan kanssa?
        mua tämä on vaivannut puolisen vuotta. mutta kahden viikon aikana en ole töihin pystynyt. Epäilen että työperäisestä rasituksesta olen tämän saanut ja mietin miten koipi kestää hommaa leikkauksen jälkeen.todennäköisesti alkaa kehittyä pikkuhiljaa uudelleen;

        Kohta kaksi kuukautta tämä on vaivannut. Ja nyt kun tarkemmin muistelen on vaivaa ollut aiemminkin, mutta se on ollut lievempää ja mennyt itsestään ohi.


      • Vuorotteluvapaalla
        Jalkineet kirjoitti:

        Kohta kaksi kuukautta tämä on vaivannut. Ja nyt kun tarkemmin muistelen on vaivaa ollut aiemminkin, mutta se on ollut lievempää ja mennyt itsestään ohi.

        Heippa ! Luin tässä aamutuimaan keskustelua Mortonin taudista, jota olen itse sairastanut jo kolmisen vuotta. Sinä aikana olen heittänyt pois tai laittanut kiertoon kaikki yli kolmen sentin korolla olevat kenkäni ja hankkinut tilalle LEVEÄLESTISIÄ matalia kenkiä. Minulle käyvät hyvin Sievin kenkätehtaan kengät, joten talvi- ja kävelykengät ovat sieltä. Juhlakengiksi olen ostanut Aran H-lestiset kengät. Harrastamme mieheni kanssa tanssimista, tanssikengät ovat noin kahden sentin korolla olevat pehmeät kotimaiset Christian Dieter kengät. Kaikkiin kenkiin (en juhlakenkiin) olen liimannut Instrumentariumista ostamani kumityynyt, jotka asetetaan päkiän taakse. Koiran kanssa liikun paljon luonnossa, talvella pidän nahkaisia pilkkisaappaita, joissa varpaat pääsevät vapaana liikkumaan. Myös kumisaappaissa on muotoillut pohjalliset. Näillä eväillä olen selvinnyt melkein ilman lääkkeitä ja kortisonia. Onhan jalkaterä joskus rasituksen jälkeen tosi kipeä ja se turpoaa, mutta parin päivän levon jälkeen mennään taas.


      • Jalakavaivanen
        Vuorotteluvapaalla kirjoitti:

        Heippa ! Luin tässä aamutuimaan keskustelua Mortonin taudista, jota olen itse sairastanut jo kolmisen vuotta. Sinä aikana olen heittänyt pois tai laittanut kiertoon kaikki yli kolmen sentin korolla olevat kenkäni ja hankkinut tilalle LEVEÄLESTISIÄ matalia kenkiä. Minulle käyvät hyvin Sievin kenkätehtaan kengät, joten talvi- ja kävelykengät ovat sieltä. Juhlakengiksi olen ostanut Aran H-lestiset kengät. Harrastamme mieheni kanssa tanssimista, tanssikengät ovat noin kahden sentin korolla olevat pehmeät kotimaiset Christian Dieter kengät. Kaikkiin kenkiin (en juhlakenkiin) olen liimannut Instrumentariumista ostamani kumityynyt, jotka asetetaan päkiän taakse. Koiran kanssa liikun paljon luonnossa, talvella pidän nahkaisia pilkkisaappaita, joissa varpaat pääsevät vapaana liikkumaan. Myös kumisaappaissa on muotoillut pohjalliset. Näillä eväillä olen selvinnyt melkein ilman lääkkeitä ja kortisonia. Onhan jalkaterä joskus rasituksen jälkeen tosi kipeä ja se turpoaa, mutta parin päivän levon jälkeen mennään taas.

        Minulla on ollut leveä päkiä nuoruudesta lähtien ja fysioterapeutti ohjeisti kengillä tukemista (narut tiukalle!). Muutama vuosi sitten tuli kantapäähän luupiikki (plantaarifaskiitti l. kovakalvontulehdus) ohjeet mm. korkeakantaiset n. 2-3 cm kengät, jotta paine kantapäässä lievenee. Noo... nyt on sitten Mortonin neuralgia. Turvotuksen estämiseksi olen hommannut tukisukat ja tunnostaa, että niistä on saanut helpotusta (sukat maksavat vain tuhottomasti) Nyt yritän löytää ed.m. kengät, työkengät ovat jo leveälestiset, mutta tavan kaupasta ei löydy leveitä ns. juhlakenkiä


      • vinkkari
        Jalakavaivanen kirjoitti:

        Minulla on ollut leveä päkiä nuoruudesta lähtien ja fysioterapeutti ohjeisti kengillä tukemista (narut tiukalle!). Muutama vuosi sitten tuli kantapäähän luupiikki (plantaarifaskiitti l. kovakalvontulehdus) ohjeet mm. korkeakantaiset n. 2-3 cm kengät, jotta paine kantapäässä lievenee. Noo... nyt on sitten Mortonin neuralgia. Turvotuksen estämiseksi olen hommannut tukisukat ja tunnostaa, että niistä on saanut helpotusta (sukat maksavat vain tuhottomasti) Nyt yritän löytää ed.m. kengät, työkengät ovat jo leveälestiset, mutta tavan kaupasta ei löydy leveitä ns. juhlakenkiä

        Jos olet pääkaupunkiseudulta kotoisin, niin käyppä Runeberginkadulla Kenkä-Ralessa. Sieltä löydät leveälestiset juhlakengät.


      • Jalakavaivanen
        vinkkari kirjoitti:

        Jos olet pääkaupunkiseudulta kotoisin, niin käyppä Runeberginkadulla Kenkä-Ralessa. Sieltä löydät leveälestiset juhlakengät.

        Pohjosesta oon. Täällä ei oo kuin yksi kenkäliike, annappa vinkki kenkämerkistä, jotta voin kysäistä Tyyneltä, josko tilaisi - tai voinhan tilata ite suoraan, vaikkakin olisi tärkeää se sovittaminen, ettei tuu ostettua sikaa säkissä tai tässä; kenkää laatikossa.


      • vinkkari
        Jalakavaivanen kirjoitti:

        Pohjosesta oon. Täällä ei oo kuin yksi kenkäliike, annappa vinkki kenkämerkistä, jotta voin kysäistä Tyyneltä, josko tilaisi - tai voinhan tilata ite suoraan, vaikkakin olisi tärkeää se sovittaminen, ettei tuu ostettua sikaa säkissä tai tässä; kenkää laatikossa.

        Kotimaisista ainakin Janitalla ja Dieterillä on leveälestisiä kauniita juhlakenkiä.Myös Mantereen kenkätehtaalla on joitakin hyviä malleja.
        Ulkolaisista ainakin Rieker, Theresia M ja Ara valmistavat kauniita,leveälestisiä kenkiä. Nuo Theresiat on aika hintavia, mutta laadukkaita.
        En kyllä lähtisi ostamaan kenkiä sovittamatta, ainakin pitää olla vaihtomahdollisuus, jos eivät olekkaan sopivat.


      • jalakavaivanen
        vinkkari kirjoitti:

        Kotimaisista ainakin Janitalla ja Dieterillä on leveälestisiä kauniita juhlakenkiä.Myös Mantereen kenkätehtaalla on joitakin hyviä malleja.
        Ulkolaisista ainakin Rieker, Theresia M ja Ara valmistavat kauniita,leveälestisiä kenkiä. Nuo Theresiat on aika hintavia, mutta laadukkaita.
        En kyllä lähtisi ostamaan kenkiä sovittamatta, ainakin pitää olla vaihtomahdollisuus, jos eivät olekkaan sopivat.

        Yritämpä ettiä, kitos sinulle. Kenkien ostaminen on minulle tuskaisinta kaupassakäyntiä, just leviän päkiän takia - kaikki tahtovat puristaa paitti jotkut kumisaappaat, joita PIHAlla ja NOKIAlla saattaa käyttää.


      • LADY-M
        Jalakavaivanen kirjoitti:

        Minulla on ollut leveä päkiä nuoruudesta lähtien ja fysioterapeutti ohjeisti kengillä tukemista (narut tiukalle!). Muutama vuosi sitten tuli kantapäähän luupiikki (plantaarifaskiitti l. kovakalvontulehdus) ohjeet mm. korkeakantaiset n. 2-3 cm kengät, jotta paine kantapäässä lievenee. Noo... nyt on sitten Mortonin neuralgia. Turvotuksen estämiseksi olen hommannut tukisukat ja tunnostaa, että niistä on saanut helpotusta (sukat maksavat vain tuhottomasti) Nyt yritän löytää ed.m. kengät, työkengät ovat jo leveälestiset, mutta tavan kaupasta ei löydy leveitä ns. juhlakenkiä

        Tuska on välillä aivan hirveä, luulin että se on kihti, mutta kokeiden mukaan sitä se ei ole. Muutakaan diagnoosia ei ole vielä tehty. Mutta käytän sukkahousuja (Norlynin) joissa on keskivahva tuki. Ne maksaa 7.95 euppaa. Tuki on erinomainen, mutta ne ryökäleet eivät kestä pohjasta kuin max kaksi päivää. Jos löydät jostain sukkahousut jotka kestää enenmän kuin pari päivää, niin kerrothan.....:)


    • Kipua riittää

      Kestin 4 päivää kipua ja sitten lääkärille. Pikaisen tutkimesen jälkeen sain 2 x kortisoonia jalkaan. Jännä ilmiö oli se, että pistosten jälkeen tuli hieman hutera olo. Suunnilleen 6 tuntia pistosten saamisesta kipu oli jo sidettävä, mutta kävely ei suju. Lekuri sano, että 2 viikon päästä voi toistaa kortisoonin ja silloin sitten röntgeniin. Sama vaiva/kipu parani aikasemmin geelimäisellä särkylääkkellä.

      Kipukohta tai oikestaan kohdat on mulla lähempänä nilkkaa, kuin normaalisti Mortonin taudissa. Harmi, jos se sitten pitää leikata, niin menee enemmän tuntoa kerralla.

      Lienee kumminkin parempi aloittaa kevyemmistä keinoista, vaikka niistä pohjallisista.

      • mortonisti

        Minulla alkoi yht´äkkiä ison varpaan viereisessä varpaassa - päkiässä kivut ja kokeilin mm. jäsenkorjausta, hierontaa, kortisonipiikkejä sain 3. Välillä tuntui helpottavan, mutta syksyllä vaiva paheni niin etten meinannut päästä kävelemään. Kävin ortopedin vastaanotolla, jalka kuvattiin ja lopputulemana marraskuun alussa varvas leikattiin. Leikkaus ei täysin onnistunut, varpaan jänne vedettiin liian kireälle ja varvas ei ole siinä asennossa kuin pitäisi ja kipeyttää nyt koko jalkapöydän liikkuessa. Olen saanut toiselta ortopedilta kuin leikanneelta ohjeen silikonituen hankkimiseksi, jonka pitäisi painaa leikattu varvas oikeaan asentoon ajan kanssa. Puolen vuoden kuluttua, mikäli varvas edelleen on väärässä asennossa eli liian pystyssä ehkä joudutaan tekemään uusi leikkaus, jolla jännettä pyritään venyttämään.


      • marvela
        mortonisti kirjoitti:

        Minulla alkoi yht´äkkiä ison varpaan viereisessä varpaassa - päkiässä kivut ja kokeilin mm. jäsenkorjausta, hierontaa, kortisonipiikkejä sain 3. Välillä tuntui helpottavan, mutta syksyllä vaiva paheni niin etten meinannut päästä kävelemään. Kävin ortopedin vastaanotolla, jalka kuvattiin ja lopputulemana marraskuun alussa varvas leikattiin. Leikkaus ei täysin onnistunut, varpaan jänne vedettiin liian kireälle ja varvas ei ole siinä asennossa kuin pitäisi ja kipeyttää nyt koko jalkapöydän liikkuessa. Olen saanut toiselta ortopedilta kuin leikanneelta ohjeen silikonituen hankkimiseksi, jonka pitäisi painaa leikattu varvas oikeaan asentoon ajan kanssa. Puolen vuoden kuluttua, mikäli varvas edelleen on väärässä asennossa eli liian pystyssä ehkä joudutaan tekemään uusi leikkaus, jolla jännettä pyritään venyttämään.

        haluaisin tietää kuinka kauan kesti leikkauksen jälkeen kun jalka tuli kuntoon niin että pystyy ihan hyvin käveleen ettei tunnu kipua jalkapohjassa.tuntuko päkiänseudulla paljon isoja patteja ns.verihyytymiä?


      • mortonisti
        marvela kirjoitti:

        haluaisin tietää kuinka kauan kesti leikkauksen jälkeen kun jalka tuli kuntoon niin että pystyy ihan hyvin käveleen ettei tunnu kipua jalkapohjassa.tuntuko päkiänseudulla paljon isoja patteja ns.verihyytymiä?

        Sairasloma kesti 6 viikkoa, joista 3 ens. oli ns."keinukenkä", kun varpaasta sojotti ulkona ruuvi. Kun se poistettiin sai alkaa liikkua normaalisti. Kuitenkin edelleen yli 4 kk leikkauksesta jalkapöytä kipeytyy kävellessä, vaikka minulla on lääkärin määräämä, mittojen mukaan valmistettu silikonituki, jonka avulla varpaat pysyvät oikeassa asennossa. Se ei mahdu muuta ulkoilukenkiin. Tuskinpa jalka hyväksi tulee ilman uutta leikkausta, josko sittenkään - jänne on liian kireällä ja varvas väärässä asennossa nyt. Silloin ortopedi (ennen leikkausta) lupasi sen onnistuvan hyvin, mutta eipä vaan.Tosin ilman leikkausta tuskin pystyisin kävelemään ollenkaan. Mitään veri- tai muita patteja ei ollut - varvas leikattiin päältä auki ja operoitiin sitä kautta. Särkyä ei leikkauksen jälkeen ollut kuin muutama päivä - arkuutta kyllä ja edelleenkin jonkun verran.


      • marvela
        mortonisti kirjoitti:

        Sairasloma kesti 6 viikkoa, joista 3 ens. oli ns."keinukenkä", kun varpaasta sojotti ulkona ruuvi. Kun se poistettiin sai alkaa liikkua normaalisti. Kuitenkin edelleen yli 4 kk leikkauksesta jalkapöytä kipeytyy kävellessä, vaikka minulla on lääkärin määräämä, mittojen mukaan valmistettu silikonituki, jonka avulla varpaat pysyvät oikeassa asennossa. Se ei mahdu muuta ulkoilukenkiin. Tuskinpa jalka hyväksi tulee ilman uutta leikkausta, josko sittenkään - jänne on liian kireällä ja varvas väärässä asennossa nyt. Silloin ortopedi (ennen leikkausta) lupasi sen onnistuvan hyvin, mutta eipä vaan.Tosin ilman leikkausta tuskin pystyisin kävelemään ollenkaan. Mitään veri- tai muita patteja ei ollut - varvas leikattiin päältä auki ja operoitiin sitä kautta. Särkyä ei leikkauksen jälkeen ollut kuin muutama päivä - arkuutta kyllä ja edelleenkin jonkun verran.

        kiitti vastauksesta.mulla ei ollut mitään ruuvia varpaassa että hiukan erinlainen leikkaus.multa mentiin sisään akkavarpaasta 5 cm alaspäin.työt pitäs alkaa ensviikolla kun on kulunut 4vkoa leikk.mutta ei pysty vieläkään astumaan sillä.tais epäonnistua koko juttu.


      • mortonisti
        marvela kirjoitti:

        kiitti vastauksesta.mulla ei ollut mitään ruuvia varpaassa että hiukan erinlainen leikkaus.multa mentiin sisään akkavarpaasta 5 cm alaspäin.työt pitäs alkaa ensviikolla kun on kulunut 4vkoa leikk.mutta ei pysty vieläkään astumaan sillä.tais epäonnistua koko juttu.

        Minulla siis lyhennettiin k.o. varvasta ja jäykistettiin se. Nyt kipu säteilee koko jalkapöytään kävellessä, mutta kyllä sillä kävelemään pääsee ihan hyvin. Nyt jälkeenpäin sanottiin kyllä, että varvasleikkaukset onnistuvat harvoin oikein hyvin, koska ne ovat kuitenkin isoja leikkauksia, vaikka varvas onkin pieni. Sandaalit kuuluvat nyt elämään ennen leikkausta ja tuskinpa kaikki muutkaan entiset kengät sopii. Toivottavasti ajan kuluessa kivut vähenevät myös sinulta. Saa nyt sitten nähdä pitääkö leikata uudelleen joskus syksyllä - tosin mieluummin ei, koska senkin teho on epävarmaa.


    • Kipuilija

      Meikäläisellä on ollu Mortonin jalka noin nelisen vuotta, enkä juurikaan pysty enää kävelemään enkä liikkumaan. Harrastin ennen paljon tanssia ja tästä syystä minulla on yliliikkuvat jalkaterät, ja ortopedi sanoi sen siksi olevan itsehankittu sairaus. Minulla on muutamat tukipohjalliset, jotka helpottavat, mutta jalkani on siltikin aivan järkyttävän kipeä jatkuvasti. Turhauttaa, kun ei pysty kävelemään saatika sitten mennä vaikkapa salsakurssille tai kuntonyrkkeilyyn.

      Ortopedini ei ole ikinä minulle kertonut minkäänlaisista kortisonipiikeistä. Vasta tästä sain kuulla. Olen liian nuori (20) leikkaukseen, joten minua ei leikata. Hernepussien nostelua minulle määrättiin, mutta saan isovarpaan nivelen siitä vihlovan kipeäksi joka kerta, joten en ole sitä tehnyt säännöllisesti. Ei minkäänlaista muutosta vuosien varrella. Ketuttaa...

      • sairastunut

        Minulla todettiin hiljattain mortonin tauti, mutta jäi vähän epäselväksi mikä kyseisen vaivan aiheutti. Onko sille jotain varsinaista aiheuttajaa? Voiko sairaus kehittyä vähitellen vuosien kuluessa? En ole esim. koskaan voinut käyttää korkokenkiä, koska ne ovat aiheuttaneet kipua päkiän seudulla. Olisiko voinut johtua juuri tästä taudista?


      • Anonyymi
        sairastunut kirjoitti:

        Minulla todettiin hiljattain mortonin tauti, mutta jäi vähän epäselväksi mikä kyseisen vaivan aiheutti. Onko sille jotain varsinaista aiheuttajaa? Voiko sairaus kehittyä vähitellen vuosien kuluessa? En ole esim. koskaan voinut käyttää korkokenkiä, koska ne ovat aiheuttaneet kipua päkiän seudulla. Olisiko voinut johtua juuri tästä taudista?

        Mulla nyrjähti varpaat metsässä sisäänpäin.. Kipu meni ohi.. Mutta sit alko sähköiskut.. Huomenna jalkahoitajalle, joks tiesi et taitaa olla Morton.. Lääkäri... Tk. Ei tienny mitään.. Määräsi fyssarille.. Ei sekään tienny.. Teetti jumppia yms...
        En kyl uskalla antaa leikata...


    • miimu

      Minua on vaivannut tietämättäni mortonin neurooma vuodesta 2001.Viime keväänä 2007 se löydettiin ja nyt se leikkattiin. Vasemman jalkaterän toisen ja kolmannen varpaan välistä katkaistiin hermo, koska koko vaiva johtui siitä, että hermo oli pinteessä juuri siinä. Keskimmäiseen varpaasen jouduttiin laittamaan tekonivel se oli jo mennyt niin huonoksi näiden vuosien aikana huonon astunnan vuoksi.
      Paranin heti ja myös selkävaiva lähti, koska hermokipu kiersi jalkaa pitkin aina ristiselkään asti.
      Hankin joskus 2003 minulle räätälöidyt pohjalliset. Eivät auttaneet yhtään mitään. Hukkaan meni sekin raha.
      Lepo ei missään tapauksessa auta eikä myöskään hieronta.Ei auta mikään voimistelu tai kuntoilukaan. Vesijuoksu ehkä helpottaa hetkeksi.
      Minulla auttoi ainoastaan leikkaus.

      • jalkavaivainen

        Kerro, missä vaivasi leikattiin ja kuka leikkasi. Kun noista leikkauksista on niin epävarmoja tuloksia. Minulle ortopedi ehdotti luiden lyhentämistä/hermojen poistoa. Minulla ollut vaiva jo noin 20 v. Alkanut lievänä puutumisena. Nyt reilun vuoden ollut tosi paha. Sain kortisonia vuosi sitten. Se piti kivun poissa puoli vuotta, mutta sitten kivut tulivat kahta pahempana takaisin. En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.


      • auttoi,,,,,,
        jalkavaivainen kirjoitti:

        Kerro, missä vaivasi leikattiin ja kuka leikkasi. Kun noista leikkauksista on niin epävarmoja tuloksia. Minulle ortopedi ehdotti luiden lyhentämistä/hermojen poistoa. Minulla ollut vaiva jo noin 20 v. Alkanut lievänä puutumisena. Nyt reilun vuoden ollut tosi paha. Sain kortisonia vuosi sitten. Se piti kivun poissa puoli vuotta, mutta sitten kivut tulivat kahta pahempana takaisin. En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.

        Hei! tosi kiusallinen jalkavaiva tämä Morton,joka minullakin on-sain lähetteen leikkaukseen terv,päivystyksen kautta,jonne menin kun en pystynyt astumaan enää jalalla,kivun takia. sain aiemmin kortisoni pistoksia.leikkaus auttoi tosi hyvin !!!!Olen todennut,että voimistelu ja hyvä pohjallinen joka tukee jalkaa vieläkin tärkeätä.leikkauksesta vuosi nyt vähän kipua ollut,mutta kenkä valinnalla myös osuutta!
        suosittelen leikkausta!!!!!ta.lkrit nihkeitä


      • jalkavaivainen
        auttoi,,,,,, kirjoitti:

        Hei! tosi kiusallinen jalkavaiva tämä Morton,joka minullakin on-sain lähetteen leikkaukseen terv,päivystyksen kautta,jonne menin kun en pystynyt astumaan enää jalalla,kivun takia. sain aiemmin kortisoni pistoksia.leikkaus auttoi tosi hyvin !!!!Olen todennut,että voimistelu ja hyvä pohjallinen joka tukee jalkaa vieläkin tärkeätä.leikkauksesta vuosi nyt vähän kipua ollut,mutta kenkä valinnalla myös osuutta!
        suosittelen leikkausta!!!!!ta.lkrit nihkeitä

        Kerrotko, mitä sinulle siinä leikkauksessa tehtiin. Poistettiinko pelkästään hermoja ja kuinka monesta välistä? Onko jalka nyt tunnoton? Yksi ortopedi sanoi minulle, että leikkauksen jälkeen kun hermot poistetaan, niin tunto menee. Miten on vaikuttanut sinulla?


      • Jääpalikka
        auttoi,,,,,, kirjoitti:

        Hei! tosi kiusallinen jalkavaiva tämä Morton,joka minullakin on-sain lähetteen leikkaukseen terv,päivystyksen kautta,jonne menin kun en pystynyt astumaan enää jalalla,kivun takia. sain aiemmin kortisoni pistoksia.leikkaus auttoi tosi hyvin !!!!Olen todennut,että voimistelu ja hyvä pohjallinen joka tukee jalkaa vieläkin tärkeätä.leikkauksesta vuosi nyt vähän kipua ollut,mutta kenkä valinnalla myös osuutta!
        suosittelen leikkausta!!!!!ta.lkrit nihkeitä

        Mielenkiinnolla luin edellisiä, jo vanhoja kirjoituksia, tästä hankalasta vaivasta, joka itsellänikin on. Olen leikkausjonossa, joka tuntuu olevan epätoivoisen pitkä. Onko kukaan "kanssavaivainen" kokeillut akupunktiota tai homeopatiaa, tai olisiko löytynyt jokin muu apu kipuihin ja kylmyyteen? Itse olen käyttänyt lämmitettyä viljatyynyä, silloin kun on tuntunut, että veri ei kierrä jalassa lainkaan. Olisi ilo kuulla kommentteja leikkauksesta ja toipumisesta, kiitos.


      • Hermoraunio
        Jääpalikka kirjoitti:

        Mielenkiinnolla luin edellisiä, jo vanhoja kirjoituksia, tästä hankalasta vaivasta, joka itsellänikin on. Olen leikkausjonossa, joka tuntuu olevan epätoivoisen pitkä. Onko kukaan "kanssavaivainen" kokeillut akupunktiota tai homeopatiaa, tai olisiko löytynyt jokin muu apu kipuihin ja kylmyyteen? Itse olen käyttänyt lämmitettyä viljatyynyä, silloin kun on tuntunut, että veri ei kierrä jalassa lainkaan. Olisi ilo kuulla kommentteja leikkauksesta ja toipumisesta, kiitos.

        Mortonista vielä: Onko muillakin Mortoniin liittyen patti päkiässä? Vai onko tämä vain minun lsämausteeni vaivaan? Patti tuntuu vain kasvavan ja nyt on ruvennut jomottamaan levossa ja kävelykin on tuskallista. Työterveyslääkäri kieltäytyi antamasta kortisonipiikkiä ja ohitti sitten koko vaivan... Miltähän lääkäriltä saisin kannanottoa hoitoon. Diagnoosi tuli yksityispuolelta. Hohhoijaa...


      • Raunio
        Hermoraunio kirjoitti:

        Mortonista vielä: Onko muillakin Mortoniin liittyen patti päkiässä? Vai onko tämä vain minun lsämausteeni vaivaan? Patti tuntuu vain kasvavan ja nyt on ruvennut jomottamaan levossa ja kävelykin on tuskallista. Työterveyslääkäri kieltäytyi antamasta kortisonipiikkiä ja ohitti sitten koko vaivan... Miltähän lääkäriltä saisin kannanottoa hoitoon. Diagnoosi tuli yksityispuolelta. Hohhoijaa...

        Kävin eilen tklääkärissä; selkeä mortonin s. , sanoi lääkäri. Jalkateräni on niin kipeä, että se haittaa jokaista kävelyaskelta oli kenkiä tai ei. Ja se taas on rasittanut toista jalkaani; polvi kipenee. Minulla oli jossain vaiheessa patti päkiässä, tuntui kävellessäkin lattiaa vasten. Voitelin monet tuubit mobilaatteja ym. salvoja. Sitten oli pakko mennä lääkäriin ekan kerran jouluk.alussa. Silloinen tklääkäri "viitsi" vilkaista jalkaani, ei juuri edes tunnustellut vaikka mulla oli lämpöäkin ja turvotusta päkiässä. Antoi tulehdusl.reseptin jossa luki kipuun tarvittaessa. Söin paketin ja toisen perään kuurina, kun kysyin apteekissa voinko syödä kun eka erä "tarvittaessa" ei auttanut. No eilinen lääkäri siis tunnusteli ja sanoi et selvä tapaus (siis tuo mn.) Pisti kortisonipiikin ja täytyy käydä ottamassa vielä 2-3 kertaa. Ja voi mikä ihana olotila: ensi kertaa kuukausiin jalkani ei ollut kipeä ja pystyin kävelemään normaalisti!! Tänään on jo hieman taas vihlonut. Voitelen lisäksi salvalla ja syön Buranaa (lääkärin kehoituksesta kuurina). Kertokaa rakkaat kohtalotoverit mikä auttaa tähän vaivaan ja helpottaa? Kipuni on siis aivan jatkuvaa kävellessä varmaan kunhan nuo kortisonikäynnit loppuvat. En voi lenkkeillä ollenkaan oli lenkkarit mitkä hyvänsä. Mutta kun voisin kävellä edes muuten. Kumpi on parempi, kylmägeelit vai lämminvesihaude esim.? Itse olen käyttänyt kylmägeelejä, mutta jos teenkin hallaa sillä. En muistanut kysyä lääkäriltä. Odottelen viestejä!


      • Jalkavaiva
        Raunio kirjoitti:

        Kävin eilen tklääkärissä; selkeä mortonin s. , sanoi lääkäri. Jalkateräni on niin kipeä, että se haittaa jokaista kävelyaskelta oli kenkiä tai ei. Ja se taas on rasittanut toista jalkaani; polvi kipenee. Minulla oli jossain vaiheessa patti päkiässä, tuntui kävellessäkin lattiaa vasten. Voitelin monet tuubit mobilaatteja ym. salvoja. Sitten oli pakko mennä lääkäriin ekan kerran jouluk.alussa. Silloinen tklääkäri "viitsi" vilkaista jalkaani, ei juuri edes tunnustellut vaikka mulla oli lämpöäkin ja turvotusta päkiässä. Antoi tulehdusl.reseptin jossa luki kipuun tarvittaessa. Söin paketin ja toisen perään kuurina, kun kysyin apteekissa voinko syödä kun eka erä "tarvittaessa" ei auttanut. No eilinen lääkäri siis tunnusteli ja sanoi et selvä tapaus (siis tuo mn.) Pisti kortisonipiikin ja täytyy käydä ottamassa vielä 2-3 kertaa. Ja voi mikä ihana olotila: ensi kertaa kuukausiin jalkani ei ollut kipeä ja pystyin kävelemään normaalisti!! Tänään on jo hieman taas vihlonut. Voitelen lisäksi salvalla ja syön Buranaa (lääkärin kehoituksesta kuurina). Kertokaa rakkaat kohtalotoverit mikä auttaa tähän vaivaan ja helpottaa? Kipuni on siis aivan jatkuvaa kävellessä varmaan kunhan nuo kortisonikäynnit loppuvat. En voi lenkkeillä ollenkaan oli lenkkarit mitkä hyvänsä. Mutta kun voisin kävellä edes muuten. Kumpi on parempi, kylmägeelit vai lämminvesihaude esim.? Itse olen käyttänyt kylmägeelejä, mutta jos teenkin hallaa sillä. En muistanut kysyä lääkäriltä. Odottelen viestejä!

        Olen nyt lukenut melkein kaikkia edellä olevia kirjoituksia, löytääkseni yhtymäkohtia omaan vaivaani. Tämä viimeinen oli paras. Kipua on ollut päkiässä vuoden verran molemmissa jaloissa. Kipua ja puutuneisuutta, eikä hellitä yölläkään. Jos hellittääkin, niin aamulla astuessa paljain jaloin lattiaan, kipuu on siinä taas. Myös päkiän alla oleva selvästi tuntuva kipeä patti on selvästi tuntuva. Kuvattu on. Ei löydöksiä luusta, ei reumaa, ei pehmytkudoksista UÄ löydöksiä. ENMG tehty 4 vuotta sitten koska oli lievästi vasemmassa jalassa tuntunut kipua päkiän pikkuvarpaan takana. Todettiin lievä neuropatia. Nyt tämä vaiva on näköjään levinnyt molempiin jalkoihin ja on jatkuva.
        Reumalääkäri ehdott ENMG uudistamista. Yksityisellä olen koko ajan käynyt ja maksanut kaiken - pitäisikö mennä TK kautta jonottamaan vuoroa - tässä muuten loppuu omat rahatkin. Onko kellekään tuttua? Onko hyviä nevoja?


      • tulijalat

        Näinkö se on - näköjään samanlaisia vaivoja kaikilla ja arvausleikki vaan senkun jatkuu. Eikö kukaan ole koskaan saanut mitään parantavaa neuvoa tai todellista apua näihin vaivoihin. Leikkausko se on se ainoa keino? Onko kellekään kerrottu (arvattu) syy näihin vaivoihin, jota tässä nyt sitten kutsutaan Mortonin sitä ja tätä?
        Minä olen kulkenut lääkäristä toiseen - ehdottanut (arvannut) sitä ja tätä ja lääkärit ovat vain jatkaneet "poissulkemisleikkiään" Ei ole reumaa, ei kihtiä, ei mitään näkyvää - mutta varpaat sen kun ovat puuduksissa ja kipu päkiässä jatkuu. Olisi voinut kuvitella, että lääkäriksi opiskellut ja jonkin verran potilaita ja sairauksia vuosien varrella nähnyt - olisi todellakin voinut kuvitella, että - ja kun tämä "tauti" on näinkin yleinen, että jotakin järkevää oltais keksitty arvaamattakin. Mutta kun ei - mitähän tässäkin nyt taas mättää. Ajattelin tässä kysyä, että olisiko joku omia empiirisiä kokemuksiaan ynnäämällä, keksinyt mikä tämä sairaus on.


      • leikattu
        tulijalat kirjoitti:

        Näinkö se on - näköjään samanlaisia vaivoja kaikilla ja arvausleikki vaan senkun jatkuu. Eikö kukaan ole koskaan saanut mitään parantavaa neuvoa tai todellista apua näihin vaivoihin. Leikkausko se on se ainoa keino? Onko kellekään kerrottu (arvattu) syy näihin vaivoihin, jota tässä nyt sitten kutsutaan Mortonin sitä ja tätä?
        Minä olen kulkenut lääkäristä toiseen - ehdottanut (arvannut) sitä ja tätä ja lääkärit ovat vain jatkaneet "poissulkemisleikkiään" Ei ole reumaa, ei kihtiä, ei mitään näkyvää - mutta varpaat sen kun ovat puuduksissa ja kipu päkiässä jatkuu. Olisi voinut kuvitella, että lääkäriksi opiskellut ja jonkin verran potilaita ja sairauksia vuosien varrella nähnyt - olisi todellakin voinut kuvitella, että - ja kun tämä "tauti" on näinkin yleinen, että jotakin järkevää oltais keksitty arvaamattakin. Mutta kun ei - mitähän tässäkin nyt taas mättää. Ajattelin tässä kysyä, että olisiko joku omia empiirisiä kokemuksiaan ynnäämällä, keksinyt mikä tämä sairaus on.

        Mulla leikattu 9päivää sitten ja särky helvetillinen en pysty sillä astumaan,kahden päivän jälkeen leikkauksesta haava mäti sain 17päivän hevoskuurin poistettiin 7cm hermoo mikä oli ihan jonkun rasvan peitos.H E R M O M E N E E.TUSKIN ONNISTU TÄÄ LEIKKAUS.


      • Hermoraunio
        tulijalat kirjoitti:

        Näinkö se on - näköjään samanlaisia vaivoja kaikilla ja arvausleikki vaan senkun jatkuu. Eikö kukaan ole koskaan saanut mitään parantavaa neuvoa tai todellista apua näihin vaivoihin. Leikkausko se on se ainoa keino? Onko kellekään kerrottu (arvattu) syy näihin vaivoihin, jota tässä nyt sitten kutsutaan Mortonin sitä ja tätä?
        Minä olen kulkenut lääkäristä toiseen - ehdottanut (arvannut) sitä ja tätä ja lääkärit ovat vain jatkaneet "poissulkemisleikkiään" Ei ole reumaa, ei kihtiä, ei mitään näkyvää - mutta varpaat sen kun ovat puuduksissa ja kipu päkiässä jatkuu. Olisi voinut kuvitella, että lääkäriksi opiskellut ja jonkin verran potilaita ja sairauksia vuosien varrella nähnyt - olisi todellakin voinut kuvitella, että - ja kun tämä "tauti" on näinkin yleinen, että jotakin järkevää oltais keksitty arvaamattakin. Mutta kun ei - mitähän tässäkin nyt taas mättää. Ajattelin tässä kysyä, että olisiko joku omia empiirisiä kokemuksiaan ynnäämällä, keksinyt mikä tämä sairaus on.

        Jalkaterapeutti suositteli fysiatrian erikoislääkäriä, joista ensimäinen arvaili ja kuvasi (röntgen) tuloksetta, toinen lähetti magneettikuvaan kun sanoin haluavani diagnoosin maksoi mitä maksoi. Diagnoosi tuli heti. Parantavaa hoitoa ei ole, lukuun ottamatta leikkausta. Helpottaa voi leveillä, matalilla kengillä ja pehmusteilla kengänpohjassa. Ja kortisonipiikeillä.
        Syytä vaivaan ei kai tiedetä. Enimmäkseen naisten vaiva, korkokenkien käyttö edesauttaa...
        Itselläni ongelmia tuottaa eniten patti (3x3cm) päkiässä. Ei voi kävellä paljain jaloin, eikä kauhean hyvin kengilläkään. On kuin kävelisi pingispallon päällä ja kipeetä tekee.
        Kohta täytyy tilata aika ortopedille, vaikka ajattelin sinnitellä ilman puukkoa...


      • Mortonilainen
        Hermoraunio kirjoitti:

        Jalkaterapeutti suositteli fysiatrian erikoislääkäriä, joista ensimäinen arvaili ja kuvasi (röntgen) tuloksetta, toinen lähetti magneettikuvaan kun sanoin haluavani diagnoosin maksoi mitä maksoi. Diagnoosi tuli heti. Parantavaa hoitoa ei ole, lukuun ottamatta leikkausta. Helpottaa voi leveillä, matalilla kengillä ja pehmusteilla kengänpohjassa. Ja kortisonipiikeillä.
        Syytä vaivaan ei kai tiedetä. Enimmäkseen naisten vaiva, korkokenkien käyttö edesauttaa...
        Itselläni ongelmia tuottaa eniten patti (3x3cm) päkiässä. Ei voi kävellä paljain jaloin, eikä kauhean hyvin kengilläkään. On kuin kävelisi pingispallon päällä ja kipeetä tekee.
        Kohta täytyy tilata aika ortopedille, vaikka ajattelin sinnitellä ilman puukkoa...

        Minulla tuo oire ilmeni jo 80-luvulla ja alkoi aika äkkiä. Tuntui hassulle kun käveli jalkaan sattui mahdottomasti ja kun nosti ilmaan ettei ollut rasitusta päällä ei minkäänlaista kipua.
        Kävin suoraan erikoislääkärillä, ortopedillä, mainiten että aika outo kipu kun ei käsin koskettelemalla tunnu kipeältä laisinkaan.
        Lääkäri pyysi ottamaan kengän pois ja tarttui varvasväliin otteella puristaen ja kyseyn sattuuko.
        Sattui niin perhanasti.
        Lääkäri selitti että siinä kulkevat hermoradat ristiin ja niiden risteykseen on kasvanut pieni kasvain joka siinä vaiheessa oli nuppineulan pään kokoinen. Muutaman kuukauden päästä kun se leikattiin se oli jo herneen kokoinen. Ennen leikkausta jo huomasin että kaksi reunimmaista varvasta ikään kuin harotti vähän sivulle.
        Leikkaus tehtiin ja lääkäri mainitsi että ne pari varvasta voivat olla tavallaan tunnottomia myöhemmin, mutta en ole moista huomannut.
        En muista mitä siitä sai sairaslomaa, alkuun oli kuitenkin vaikea kävellä koska leikkausveri oli paakkuntunut jalkapohjaan, mutta aika nopeasti tasottui.
        Lääkäri kertoi myös että sama vika voi tulla vaikka käteenkin ja tiedänkin tapauksen jossa oli juuri sama tapaus ja leikattu myös.
        Lääkäreillä ei tunnu olevan kovin selvää kuvaa, koska eräskin lääkäri kysyi nähdessään arven jalassani, mikä siinä oli ollut. Kun kerroin mikä oli myöskin selityksen paikka , jotta hänen ei tarvinnut etsiä sitä lääkärin kirjasta kun ei ollut ennen tavannut tapausta.

        Mitä sitä puukkoa pelkäämään, silloinhan nukutaan ja kaikki turhat kiertelyt vain pitkittävät tilannetta.


      • Mr. Morton
        Mortonilainen kirjoitti:

        Minulla tuo oire ilmeni jo 80-luvulla ja alkoi aika äkkiä. Tuntui hassulle kun käveli jalkaan sattui mahdottomasti ja kun nosti ilmaan ettei ollut rasitusta päällä ei minkäänlaista kipua.
        Kävin suoraan erikoislääkärillä, ortopedillä, mainiten että aika outo kipu kun ei käsin koskettelemalla tunnu kipeältä laisinkaan.
        Lääkäri pyysi ottamaan kengän pois ja tarttui varvasväliin otteella puristaen ja kyseyn sattuuko.
        Sattui niin perhanasti.
        Lääkäri selitti että siinä kulkevat hermoradat ristiin ja niiden risteykseen on kasvanut pieni kasvain joka siinä vaiheessa oli nuppineulan pään kokoinen. Muutaman kuukauden päästä kun se leikattiin se oli jo herneen kokoinen. Ennen leikkausta jo huomasin että kaksi reunimmaista varvasta ikään kuin harotti vähän sivulle.
        Leikkaus tehtiin ja lääkäri mainitsi että ne pari varvasta voivat olla tavallaan tunnottomia myöhemmin, mutta en ole moista huomannut.
        En muista mitä siitä sai sairaslomaa, alkuun oli kuitenkin vaikea kävellä koska leikkausveri oli paakkuntunut jalkapohjaan, mutta aika nopeasti tasottui.
        Lääkäri kertoi myös että sama vika voi tulla vaikka käteenkin ja tiedänkin tapauksen jossa oli juuri sama tapaus ja leikattu myös.
        Lääkäreillä ei tunnu olevan kovin selvää kuvaa, koska eräskin lääkäri kysyi nähdessään arven jalassani, mikä siinä oli ollut. Kun kerroin mikä oli myöskin selityksen paikka , jotta hänen ei tarvinnut etsiä sitä lääkärin kirjasta kun ei ollut ennen tavannut tapausta.

        Mitä sitä puukkoa pelkäämään, silloinhan nukutaan ja kaikki turhat kiertelyt vain pitkittävät tilannetta.

        Moi

        Sain lähetteen magneettikuvaan, ehkä leikkaus sitten. - Onko kellään kokemusta siitä, että Mortonin tauti paranisi konservatiivisilla hoidoilla; kipulääkkeet, jalkineiden vaihdot yms. Ts. ilman leikkausta.

        Entä miten leikkaus, miten se on onnistunut?

        Tosin onhan näitä tässä palstalla ollut, mutta ei lisäkeskustelu pahitteeksi ole.


      • astuvainen
        Mortonilainen kirjoitti:

        Minulla tuo oire ilmeni jo 80-luvulla ja alkoi aika äkkiä. Tuntui hassulle kun käveli jalkaan sattui mahdottomasti ja kun nosti ilmaan ettei ollut rasitusta päällä ei minkäänlaista kipua.
        Kävin suoraan erikoislääkärillä, ortopedillä, mainiten että aika outo kipu kun ei käsin koskettelemalla tunnu kipeältä laisinkaan.
        Lääkäri pyysi ottamaan kengän pois ja tarttui varvasväliin otteella puristaen ja kyseyn sattuuko.
        Sattui niin perhanasti.
        Lääkäri selitti että siinä kulkevat hermoradat ristiin ja niiden risteykseen on kasvanut pieni kasvain joka siinä vaiheessa oli nuppineulan pään kokoinen. Muutaman kuukauden päästä kun se leikattiin se oli jo herneen kokoinen. Ennen leikkausta jo huomasin että kaksi reunimmaista varvasta ikään kuin harotti vähän sivulle.
        Leikkaus tehtiin ja lääkäri mainitsi että ne pari varvasta voivat olla tavallaan tunnottomia myöhemmin, mutta en ole moista huomannut.
        En muista mitä siitä sai sairaslomaa, alkuun oli kuitenkin vaikea kävellä koska leikkausveri oli paakkuntunut jalkapohjaan, mutta aika nopeasti tasottui.
        Lääkäri kertoi myös että sama vika voi tulla vaikka käteenkin ja tiedänkin tapauksen jossa oli juuri sama tapaus ja leikattu myös.
        Lääkäreillä ei tunnu olevan kovin selvää kuvaa, koska eräskin lääkäri kysyi nähdessään arven jalassani, mikä siinä oli ollut. Kun kerroin mikä oli myöskin selityksen paikka , jotta hänen ei tarvinnut etsiä sitä lääkärin kirjasta kun ei ollut ennen tavannut tapausta.

        Mitä sitä puukkoa pelkäämään, silloinhan nukutaan ja kaikki turhat kiertelyt vain pitkittävät tilannetta.

        Kiitos, rohkaiset minua kun vaivani on samanlainen ja olen leikkausjonossa !


    • florac

      Moikka, mulla oli viime kesänä Mortonin neurooma.. terveyskeskuslääkäri ei siitä mitään ymmärtänyt... joten menin yksityiselle omt fysioterapeutille, hän sanoi heti mikä on vika ja miten hoitaa... eli lopetin kylmägeelin käytön ja liotin jalkaa kylmässä vedessä pesuvadissa, noin 4 kertaa vuorokaudessa, uudet tukipohjalliset tehtiin ja mitään kapeita kenkiä en käytä enää... Mulla se vaiva kesti 2 kuukautta ja oli niin kipeä, ettei voinut harrastaa liikuntaa... Vaiva ei ole uusintunut, varon jonkin verran... eli en tee mitään nopeita kyykystä ylös nousuja, niin että varpaat on kovin kippurassa ja rasituksessa.

      • Pattijalka

        Tosiko on, että parani Morton sinulta? Mulla vaivannut viitisen vuotta. Alkoi uusista tiukoista Salomonin monoista. Hiihdin talvisin yli 800 km. Tänä talvena en ole voinut laittaa monoja lainkaan jalkaani. Käveleminenkin tuottaa tuskaa. Kotona ainoat toimivat tossut ovat crocsit! Töissä ja matkoilla vain pehmeänahkaiset matalakantaiset ajavat, joissa keskeltä korotettu tukipohjallinen. Luulin, että leikkaus ainoa hoito.
        Kerro tarkemmin omasta hoidostasi.
        Tanssi on suuri intohimoni ja luulin jo joutuvani luopumaan harrastuksesta.


      • florac
        Pattijalka kirjoitti:

        Tosiko on, että parani Morton sinulta? Mulla vaivannut viitisen vuotta. Alkoi uusista tiukoista Salomonin monoista. Hiihdin talvisin yli 800 km. Tänä talvena en ole voinut laittaa monoja lainkaan jalkaani. Käveleminenkin tuottaa tuskaa. Kotona ainoat toimivat tossut ovat crocsit! Töissä ja matkoilla vain pehmeänahkaiset matalakantaiset ajavat, joissa keskeltä korotettu tukipohjallinen. Luulin, että leikkaus ainoa hoito.
        Kerro tarkemmin omasta hoidostasi.
        Tanssi on suuri intohimoni ja luulin jo joutuvani luopumaan harrastuksesta.

        Kyllä mulla Morton parani ja kokonaan... Mutta menin heti vaivan tultua lääkäriin, ja kun lääkäri ei vaivaa ymmärtänyt , tilasin heti ajan omalle omt fysioterapeutille, eli vaivaa alettiin hoitamaan muutamassa viikossa... ja hän sanoi, että kyllä tästä ilman leikkausta selvitään melko varmasti. Ja ne oikeat tukipohjalliset heti ovat se tärkeä, varvas vapautuu rasituksesta...

        Toinen, loppuelämäni liikunta parantuneen Mortonin mukaista, eli EI hiihtoa tai tanssimista... tms muuta varpaita rasittavaa ja muutenkin kaikessa, vaikka siivoamisessa huomioin jalkaterän asennon, ettei tule liikaa rasitusta ja kyykystä nousemiseen todella keskityn...

        Jos vaiva hoitamattomana useita kuukausia, sen paraneminen voipi olla toivotonta ja jos kuntoon saa, pitää myös miettiä, miten sen kanssa sitten elää jatkossa. Kenkien osto on se pienin murhe, hyviä ja ihan kivan näköisiä kenkiä kyllä löytyy ja suuren ajan jalka on tukipohjallis kengässä. Tietysti kuluja tulee, hyvät kengät maksaa ja tukipohjalliset myös. Pitkittyneet vaivat varmaan korjaantuu leikkausella.


    • sauva kävelijä

      leikkaa pohjalliseen reikä kipu alueen kohdalle.voit laittaa myös päkiän taakse k aksi puolisen teipin ja kiinittää siihen noin 2mm vahvuisen kumisen vahvikkeen.kiinnitä se pohjallisen alle poikittain koko pohjallisen leveydeltä..

    • MNMNooo_p

      Suurin osa Mortoneista paranee ilman leikkausta, mutta jos kipu pitkittyy hoidosta huolimatta yli ½-1 v leikkausta tulisi harkita.

    • GonaAlik

      Mulla tuli armeijassa pitkällä n.40km marssilla (väh. kokoajan täysvarustus niskassa) Samanlaisia oireita, menin lääkäriin ja epäiltiin marssimurtumaa. Isovarpaassa ei ollut tuntoa 1½kk:teen. Kun ei jalalla pystynyt ollenkaan astumaan jouduin kävelemään ns. ulkosyrjällä. Nyt lääkärit on alkanu epäilemään tätä mortonin tautia, 2ja puoli kk on jalka ollu paskana. kepit sain 3vkoa sitten. kortisoni ja puudutuspiikit sain 2ja3 varpaan ja 3ja4 varpaan väliin. auttoi hetkellisesti. kipu ei tunnu loppuvan ollenkaan, kokoajan tuntuu ns. painetta ja jalkapöytä/päkiä kosketusarat. onko mahdollista selvitä ilman leikkausta? auttaako leikkaus? alkaa nimittäin sylettää pikkuhijaa tää ku mitää ei saada aikaan..

    • verpivide

      Mulla on sellanen vaiva, että isovarpaan ja seuraavan varpaan välissä tuntuu kun
      olen juossut tai kävellyt n.8km. Se on niin kipeä , että on välillä kun liikkuu kipristeltävä varpaita että vähän helpottas.Sellasta hermopipua, ei särkyä.
      Menee ohi kun pääsen kotiin.Siellä isonvarpaan ja seuraavan varpaan välissä on tunnusteltaessa joku patti ja se muljahtelee.Kun sitä liikuttaa niin on tosiaan kuin joku hermo olisi pinteessä.
      Ärsyttävää kun ei voi juosta kuin korkeintaan se 8km kun rupee sattuun.Mulla ei ollut ennen tätä vaivaa mutta kun teetin pohjalliset urheiluliikkeessä niin vaiva
      alkoi.Polvesta hävis vaiva mutta tämä vaiva tuli tilalle!!!! Mitähän pitäs tehdä?
      En tiä sitten onko mulla Mortoni vai ei mutta paska vaiva.Täytyy nyt ekaks kokeilla vaikka sitä varpaanväli tallaa jos se vaikka auttas ja mennä sitten lääkäriin.

      • kiiiiiiiiiiiiiiiiiii

        Aivan sama vaiva kun mulla! 8 kilometriä kun on juossut niin alkaa jalassa tuntua.
        2-3:s varpaiden välissä.Morton metarsalgia 2-3mtp välissä, lievä epäily myös 1-2
        mtp välissä, ja nimenomaan 2 varpaaseen menevän haaran osalta.
        Ärsyttävä vaiva.Kävin tosiaan hermoratatutkimuksessa ja niin vaiva oli toi.
        Nyt sitten pitäs mennä Ortopedin juttusille, että mitä tehdään.En anna kuitenkaan
        katkasta hermoa koska varvas on sitten tunnoton ja sitä en halua.
        Haluan keskustella ensin muista vaihtoehdoista.Minun ei kyllä välttämättä tarvitse
        juosta, joten voin jättää juoksun kun se siinä kipeytyykin pahemmin.
        Treenasin puolimaratonille ja se jäi sitten juoksematta kun turha sinne on mennä
        kun en olisi sitä kuitenkaan pystynyt juoksemaan.


    • sikk

      Luin jostain, että vaivaa hoidetaan mieluimmin ensin muilla keinoilla kuin leik-
      kaamalla.Päkiän poikittaisen jalkaholvin tukeminen korottavien tukipohjallisten avulla ja tarpeeksi tilavien ja matalakantaisten kenkien käyttö.
      Fysioterapia ja jalkaterän lihasharjoitteet vois auttaa.Tarvittaessa puristuskohtaan kortisonipistos.Jos nämä konstit ei auta niin sen jälkeen vasta voidaan harkita leikkausta.

      • Päkiä pännii

        Hei, luin kiinnostuksella keskustelua ja jäin miettimään voiko osaltani olla kysessä tämä vaiva. Itsellä oireena on ollut nyt yli 7kk akuutti kipu PÄKIÄSSÄ, kipu on erityisesti ISOVARPAAN TYVESSÄ, päkiän alla. Myös samassa kohtaa jalan sisäsyrjällä on kipua ja jalka levinnyt sinne suuntaan. Paineltaessa tunnen myös "liikkuvan" patin tuossa jalan alla kyseisessä kohdassa. Turpoaa välillä reilusti, ei kestä kävelyä kuin pakolliset. Kilometristä jo alkaa kerätä nestettä. Onko teillä nortonin ollessa kyseessä kertynyt nestettä jalkaan? Omaani on kuvattu, ei liikavarvasta, ei kihtiä, ei reuma (ainakaan testien mukaan), jonossa kuitenkin myös reumapolille, ei varsinaisia löydöksiä missään. Magneeteissa näkyi ainoastaan nestettä jossain määrin päkiässä ja ainakin isovarpaassa. Mahdollisesti saattaa olla isovarpaassa luutulehdusta, mutta hyvin epävarmaa kuvien perusteella. Onko teillä kellään kokemusta mortonista tässä kohtaa jalkaa/päkiää, olen ymmärtänyt sen olevan enemmän 2. ja 3. varpaan välissä? Kokemusta samasta vaivasta ja hoidosta? Mistä helpotusta. Ketuttaa jo niin helkkaristi, elämä on kertakaikkiaan ihan paikallaan tämän vaivan takia. Helvetillistä tappelua saada lääkäreiltä mitään palvelua, ihan arvailua kaikki. Ei kertakaikkiaan tiedä mistä hakea apua? Onko kellään hyvää kokemusta ja antaa hyvää vinkkiä mitä seuraavaksi ja minne. En usko, että reumpolilla tulee löydöksiä ja sinnekin menee jonottaessa varmaan puoli vuotta. Leveämmät kengät auttavat sen verran että tilanteen ollessa parempi pääsen kävelemään, mutta vaiva ei enää häviä mihinkään. On koko ajan päkiä korkeampi kuin vasemmassa jalassa, korkeusuunnassa selkeästi. Turvotus ja jonkinlainen ero toiseen jalkaan näkyy jo päällispuolelle vaikka jalka olisi "paremmassa" vaiheessa. Alkuun vielä "parani" kävelykuntoon, mutta enää ei. MENEE HERMOT! Ihmiset auttakaa ja antakaa joitain tarinoita että helpottaa jossain vaiheessa. En kykene liikkumaan lainkaan pahimpina turvotuksina, nyt taas välttämättömät työssä (pääasiassa istumatyötä) mutta urheilusta on enää ihan turha haaveilla. Ennen liikuin 6 kertaa viikossa, jalka oireili joskus aiemmin päkiän kivulla, ehkä jo vuosia ennen mutta tällaista turvotusta ja kipua ei ollut ennen tämän kroonistumista. Onko vinkata ketään kunnon ortopedia/fysiatria/asiantuntijaa koko Suomesta?


    • Dera123123123

      Olihan aikakin jo selvitä, että mikä noita päkijöiden 3. ja 4. nivelten välissä oikein luuraa. On niitten kanssa aikanaan käyty jos jonkinlaisissa tutkimuksissa, mutta piikkiä parempaan ei ikinä päästy.
      No, siitä on jo yli 15 vuotta, mutta onneksi jalkaterät ovat olleet rauhalliset jo yli 5 vuotta.
      Kipua oli rasituksessa, jalkaterän varassa tehty kääntyminen oli tuskaa. Jalkaterän sivuista puristaminen oli viedä tajun.
      Tukipohjallisia on käytetty, mutta ne eivät tuoneet parannusta.
      Onneksi vaiva on tosiaan ollut poissa jo jonkun aikaa, tosin mielen sopukassa jokin vielä pitää kehon varuillaan. Mietinkin, että olisikohan mahdollista, että yli vuosikymmenen jatkuneet ristiselän säteilevät kivut olisivat oireita tästä jalkavaivasta.

    • Ex-morton

      Mulla alkoi reilu pari vuotta sitten, vasemman jalan nimetön puutua kuntofillaroidessa n.tunnin kohdalla. Käytin lenkkareita polkiessa. Siitä jonkin aikaa eteenpäin ja kävellessä rupesi nimetön kipuilemaan viimeistään 30 minsan paikkeilla.Jalan hieronta auttoi, että pääsi matkaa jatkamaan. Ajan kuluessa kipu paheni ja rupesi tuntumaan möykky jalkapohjassa. Netin avulla tein itsediagnoosin Mortonista ja varasin arvauskeskuksesta ajan , että saisin lähetteen spesialistille. Kovan väännön jälkeen tilasikin ajan ortopedille. Ajan vihdoin koittaessa venäläinen ortopedi ei ollut vakuuttunut mortonista, määräsi tukipohjalliset ja ajan hermoratatutkimukseen. Hommasin parinsadan tukipohjalliset, joista ei ollut muuta apua kuin, että kipu paheni. Tuli uusi aika venakolle joka totesi, että hermoratatutkimuksista ei selvinnyt mitään ja ehdotti että kattellaan miten etenee ilman mitään toimenpiteitä. Ensimmäisestä terveyskeskuskäynnistä lähtien olin vaatinut leikkausta. Tässä vaiheessa kipua esiintyi levossakin ja yöllä heräsin kipuun, ellei ollut jonkinlaista varpaanlevitintä laitettuna. Vaadin venakolta aikaa toiselle lääkärille, jonka sainkin jo parin viikon päästä. Uusi lääkäri oli ensimmäinen joka suhtautui vaivaan Mortonina. Tutki, piikitti varpaiden väliin ja varasi leikkausajan.Leikkaus oli Tammikuun puolessa välissä. Selkäydinpuudutus, viilto ja kirurgi totesi samantien selvä Mortoni, poikkasu ja sulku. Sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Parani nopeasti, pari viikkoa oli arka kävellä. Nyt ei ole mitään ongelmia ja kävelylenkit ovat taas päiväohjelmistossa.

      • viiiiiiiiiiiiiiiiiii

        Onko sulla tunto kaikissa varpaissa?Kun mulla MORTON METATARSALGIA ja
        sanottiin, että niitä hermoja katkastaa ja sen jälkeen sitten varvas tunnoton lopun ikää.
        En kyllä sitäkään halua.En tiä mikä olis paras vaihtoehto.Mitä toi poikkasu ja sulku tarkoittaa?.


      • Ex-morton
        viiiiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Onko sulla tunto kaikissa varpaissa?Kun mulla MORTON METATARSALGIA ja
        sanottiin, että niitä hermoja katkastaa ja sen jälkeen sitten varvas tunnoton lopun ikää.
        En kyllä sitäkään halua.En tiä mikä olis paras vaihtoehto.Mitä toi poikkasu ja sulku tarkoittaa?.

        Juu tunto jäi varpaisiin ainakin mulla. Poikkasu oli, että ne katkaisivat ja poistivat paksuuntuneen herkokudoksen. Ja sulku oli haavan sulkeminen. Leikkaus ohi 10 minuutissa. Ja vaikka varvas olisikin jäänyt loppuelämäksi tunnottomaksi, olisi se ollut minulle paljon parempi vaihtoehto, kuin aika hiton pahaksi äitynyt kipu. Omalta osaltani voin suositella leikkausta ja sen vaatimista. Tuntuu vaan olevan vallitseva trendi, että kaikkea muuta pitäisi ensin kokeilla. Jatkossa panostan leveälestisiin kenkiin, että ei ainakaan toiseen jalkaan sama vaiva iskisi.


      • arj
        Ex-morton kirjoitti:

        Juu tunto jäi varpaisiin ainakin mulla. Poikkasu oli, että ne katkaisivat ja poistivat paksuuntuneen herkokudoksen. Ja sulku oli haavan sulkeminen. Leikkaus ohi 10 minuutissa. Ja vaikka varvas olisikin jäänyt loppuelämäksi tunnottomaksi, olisi se ollut minulle paljon parempi vaihtoehto, kuin aika hiton pahaksi äitynyt kipu. Omalta osaltani voin suositella leikkausta ja sen vaatimista. Tuntuu vaan olevan vallitseva trendi, että kaikkea muuta pitäisi ensin kokeilla. Jatkossa panostan leveälestisiin kenkiin, että ei ainakaan toiseen jalkaan sama vaiva iskisi.

        Menikö sinulla kauan paranemiseen sit kun oli leikattu ja oliko leikkaus päiväkirurginen.?


      • Ex-morton
        arj kirjoitti:

        Menikö sinulla kauan paranemiseen sit kun oli leikattu ja oliko leikkaus päiväkirurginen.?

        Leikkaus oli päiväkirurginen. Parin päivän jälkeen pystyi varaamaan leikkauskohdallakin. Pari viikkoa lievää kipua kävellessä. Olin hakenut kyynärsauvat ennen leikkausta ja käytin niitä ainoastaan sairaalasta poistuessa, muuten ei tarvinnut.


      • ida 1

        Heips..oli lohdullista luetavaa että pari ensimmäistä viikkoa leikkauksen jälkeen oli kipuja, kun mulla on kivut ihan hirveet..tosin Morton leikattu molemmista jaloista kahdesta kohtaa samalla kertaa viime torstaina ja tänään on tiistai..muuten monilla ollut samoja tuntemuksia kuin itsellänikin..
        ..menin v. 2004 ensimmäisen kerran lääkäriin ja mangneetti kuvalle..kuvattiin selkä vaikka jalkapohjia valittelin..muutamia tk-lääkäri käynteja ja saikkua välissä..v.2010 menin uudelleen vaatimaan apua ja uudestaan selkäkuville..selkäleikkaus keväällä..kivut jatkuivat kipulääke määrästä huolimatta..kuvattiin koko ranka..ei uutta..kävelemään kuitenkaan en pystynyt..eräs fysioterapeutti kertoi oireiden muistuttavan Mortonia..tarjosin sitä lääkärille..pitkin hampain sain lähetteen ENMG:n..vastaus oli Mortoniin viittaava löydös mutta väärissä varpaanväleissä..lähete kipupolille josta sain syödäkseni lääkearsenaalin josta menin vain sekaisin..tämä lääkäri kuitenkin selvitti nistä ristiriita löydöksessä johtui ja selvisikin ett oli kirjausvirha..siinä vierähti vuosi kipuineen kaikkineen..en jaksanut enää olla niin pöllyssä ja lopetin kaikki lääkkeet muutamaksi kk:ksi..pää selkis jala paheni kunnes kirurgi suostui ottamaan minut uudestaan..ke kävin vo:lla ja seuraavana päivänä leikattiin molemmat jalat..nyt nieleskelen Panacodia ja Buranaa jotka lievittävät kipuja vähän..keinupohjakengät auttavat kävlemään sisällä..


      • nyperö
        ida 1 kirjoitti:

        Heips..oli lohdullista luetavaa että pari ensimmäistä viikkoa leikkauksen jälkeen oli kipuja, kun mulla on kivut ihan hirveet..tosin Morton leikattu molemmista jaloista kahdesta kohtaa samalla kertaa viime torstaina ja tänään on tiistai..muuten monilla ollut samoja tuntemuksia kuin itsellänikin..
        ..menin v. 2004 ensimmäisen kerran lääkäriin ja mangneetti kuvalle..kuvattiin selkä vaikka jalkapohjia valittelin..muutamia tk-lääkäri käynteja ja saikkua välissä..v.2010 menin uudelleen vaatimaan apua ja uudestaan selkäkuville..selkäleikkaus keväällä..kivut jatkuivat kipulääke määrästä huolimatta..kuvattiin koko ranka..ei uutta..kävelemään kuitenkaan en pystynyt..eräs fysioterapeutti kertoi oireiden muistuttavan Mortonia..tarjosin sitä lääkärille..pitkin hampain sain lähetteen ENMG:n..vastaus oli Mortoniin viittaava löydös mutta väärissä varpaanväleissä..lähete kipupolille josta sain syödäkseni lääkearsenaalin josta menin vain sekaisin..tämä lääkäri kuitenkin selvitti nistä ristiriita löydöksessä johtui ja selvisikin ett oli kirjausvirha..siinä vierähti vuosi kipuineen kaikkineen..en jaksanut enää olla niin pöllyssä ja lopetin kaikki lääkkeet muutamaksi kk:ksi..pää selkis jala paheni kunnes kirurgi suostui ottamaan minut uudestaan..ke kävin vo:lla ja seuraavana päivänä leikattiin molemmat jalat..nyt nieleskelen Panacodia ja Buranaa jotka lievittävät kipuja vähän..keinupohjakengät auttavat kävlemään sisällä..

        Hei!
        Aikaa on jo kulunut leikkauksestasi, mutta olisi mukava kuulla miten olet kuntoutunut. Minulla leikattiin Morton molemmista jaloista eilen. Vaiva on ollut minulla vuosia, vuosia.... Puolen vuoden sisällä kuitenkin paheni koko ajan. Loppuaikana en enää pystynyt kävelemään pitkään, lyhyt kauppareissu teki jo ongelmia. Vasemmassa jalassa oli iso patti, joka poistettiin ja katkaistiin hermo. Oikeasta jalasta katkaistiin hermo, pattia ei ollut. Se tuntui kummalliselta, koska mielestäni kävellin patin päällä. Ilmeisesti päkiä oli oikeassa jalassa turvonnut niin, että se tuntui paksuuntuneelta.
        Minulla ei ole kipuja juuri nimeksikään paikalla ollessa. Käveleminen tosin on kovin hankalaa. Silloin tulee kipuja ja olenkin aika arka astumaan edes kantapäälle. Olen nyt toiveikas, että jalat paranisivat. Alku on varmasti hankalaa, kun molemmat jalat ovat tumpuissa.
        Haluaisin kuulla muiden kokemuksia leikkauksista. Minulle on nyt määrätty neljä viikkoa sairauslomaa. Miten nopeasti olette päässeet kävelemään? Onko muita, joilta on leikattu molemmat jalat yhtäaikaa? Vastauksia odotellen :-)


    • hellä päkiä

      tänään tk lääkäri totesi mortonin taudin ..eipä muutako kipulääkettä aluksi ja viikon saikkua.vasemmalla jalalla ei pysty astumaan kun kantapäällä känkkäämällä ..että semmonen tuli kesäloma.vuosi sitten samassa jalassa faskiitti joka helpottui kortisonilla.

      • Askel ei niin kevyt

        Minulla vaiva ollut vuoden,. nyt keväällä vasta työterveyslääkäri totesi että varmaan Mortonin tauti ja vaikea hoitaa , tulehduskipulääkkeitä vaan vaihdellut pitkin talvea .Tukipohjalliset ei ole parantanut tautia, helpottavat kävelyä, mutta ilman särkylääkkeitä en voisi enää kävellä kipu on aina kun jalan päälle astun ja jos enemmän kävelen, särkee levossakin.Nyt kesäloman alkajaisiksi menin lääkärille ja sanoin että nyt pitää jotain tehdä särkylääkkeet ei enää toimi kipu vaan pahenee.Sain lähetteen fysiatrille, toivottavasti myös avun.Oletteko pystyneet hoitamaan työnne kipeiden jalkojenne kanssa? Itse en ole töistä pois ollut ehkä pitäisi jos syksyn tullen kipu kova,(hirvittää myös lisääntyvä särkylääkkeiden syönti, töissäni pakko olla jalkojen päällä) saisiko sitten helpommin, nopeammin hoitoa. Jaksamista kaikille, alkaa välillä tuntua että elämässä on vain tämä kipu..


      • säännöllisyys
        Askel ei niin kevyt kirjoitti:

        Minulla vaiva ollut vuoden,. nyt keväällä vasta työterveyslääkäri totesi että varmaan Mortonin tauti ja vaikea hoitaa , tulehduskipulääkkeitä vaan vaihdellut pitkin talvea .Tukipohjalliset ei ole parantanut tautia, helpottavat kävelyä, mutta ilman särkylääkkeitä en voisi enää kävellä kipu on aina kun jalan päälle astun ja jos enemmän kävelen, särkee levossakin.Nyt kesäloman alkajaisiksi menin lääkärille ja sanoin että nyt pitää jotain tehdä särkylääkkeet ei enää toimi kipu vaan pahenee.Sain lähetteen fysiatrille, toivottavasti myös avun.Oletteko pystyneet hoitamaan työnne kipeiden jalkojenne kanssa? Itse en ole töistä pois ollut ehkä pitäisi jos syksyn tullen kipu kova,(hirvittää myös lisääntyvä särkylääkkeiden syönti, töissäni pakko olla jalkojen päällä) saisiko sitten helpommin, nopeammin hoitoa. Jaksamista kaikille, alkaa välillä tuntua että elämässä on vain tämä kipu..

        Kannattaa kokeilla yhdistelmävalmistetta, jossa on tulehdussytokiineja estävä vaikutus sekä tulehdusten aiheuttamien kiinnikkeiden sulamista lissävä vaikutus. Vapauttaa kiinnikkeitä, jotka ovat elimistön omia aineenvaihduntatuotteita, fibriinejä. Semmoinen valmiste kuin Seralgin vaikuttaa kipuun, tulehdukseen ja siinä oleva serraatiopeptidaasientsyymi pilkkoo kiinnikkeitä aiheuttavaa fibriiniä. Alussa kannattaa ottaa 2 päivässä ja jos on painoa yli 100 kiloa niin 3 päivässä. 2 kuukautta ja pudotta sen jälkeen yhteen. Jos käytät verenpainelääkitystä, niin valmisteen käyttö parantaa verisuoniston kuntoa, jolloin verenpaine laskee 2-3 viikossa turhan alas. Vähennä lääkitystä oma-aloitteisesti tai kysy hoitavalta lääkäriltä mitä pitää tehdä lääkityksen kanssa kun verisuonisto kuntoutui ja paine normalisoitui.


    • Terve Erkki nyt

      Minä kävin hoidattaan sen tuolla www.jasenkorjaaja.com/mortonin-neurooma kesti n. 20 minuuttia koko murhe, vain 2 käyntiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe