AMK versus Yliopistot

Ei opettaja

Ammattikorkeakoulujen opettajien kelpoisuusvaatimukset ovat asetuksen mukaan seuraavat:

"Opettajien kelpoisuusvaatimukset
Ammattikorkeakoulun yliopettajalta vaaditaan soveltuva jatkotutkintona suoritettu lisensiaatin tutkinto tai tohtorin tutkinto ja lehtorilta soveltuva ylempi korkeakoulututkinto.
Yliopettajalta ja lehtorilta, jonka opetustehtävään pääosin kuuluu ammattiopintojen järjestäminen, vaaditaan lisäksi vähintään kolmen vuoden käytännön kokemus tutkintoa vastaavissa tehtävissä.
Tuntiopettajalta vaaditaan, mikäli mahdollista, vastaava kelpoisuus kuin viran ja toimen haltijalta."

Eli tuon mukaan opettajat ovat yliopiston tuotteita ja vaatimukset osin jopa kovemmat kuin yliopiston opetushenkilöstöllä.
Mikä näistä ammattikorkeakouluista tekee sitten niin huonoja kuin tällä palstalla on annettu ymmärtää? Yliopistotko, jotka kouluttavat huonoja opettajia? Vai muuttuvatko opettajat huonoiksi tullessaan amkiin?

84

5507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taas sekoillaan

Torvi, tuossa oli YLIOPETTAJAN kelpoisuusvaatimukset! Tavalliset maikat on maistereita, jos kaikki vielä sitäkään!

• Torvi

Lueppas uudestaan, kyllä siellä on myös sen tavallisen opettajan eli lehtorin vaatimukset (ylempi korkeakoulututkinta ja kolmen vuoden työkokemus)!!!!!

• missä?
        Torvi kirjoitti:

Lueppas uudestaan, kyllä siellä on myös sen tavallisen opettajan eli lehtorin vaatimukset (ylempi korkeakoulututkinta ja kolmen vuoden työkokemus)!!!!!

Missä kohden sinun alkuperäistä tekstiäsi niin sanottiin?

• pätevyysvaatimukset
        missä? kirjoitti:

Missä kohden sinun alkuperäistä tekstiäsi niin sanottiin?

Mm. heti ensimmäisen kappaleen lopussa.. eli "ja lehtorilta soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. "

• jo ajat sitten

Kukaan ei sano ammattikorkeita huonoiksi, olet itse muodostanut sen kuvan.
      Se että joku sanoo, että yliopistossa opetuksessa käsitellään asiaa perinpohjaisemmin ja paremmin, ei tarkoita, että ammattikorkean opetus olisi surkeaa. Ammattikorkeakoulua ja yliopistostoa on mahdoton vertailla keskenään opetuksen suhteen, koska toinen on koulu ja toinen vapaampi laitos.

• on koulu

Kyllä virallisesti myös yliopisto on koulu. Siitä vapaudesta puheen ollen olen itse valmistunut sieltä korkeakoulusta sellaiselta puolelta, josta vapaus oli todella kaukana!

• olla

erheellisiä luuloja AMK:n koulumaisuudesta.

• nyt on puurot ja vellit sek...
        on koulu kirjoitti:

Kyllä virallisesti myös yliopisto on koulu. Siitä vapaudesta puheen ollen olen itse valmistunut sieltä korkeakoulusta sellaiselta puolelta, josta vapaus oli todella kaukana!

Yliopisto ei ole koulu.

• Virheellinen luulija
        olla kirjoitti:

erheellisiä luuloja AMK:n koulumaisuudesta.

Eikös ammattikorkeassa ole pakko osallistua suurimmalle osalle "tunneista" ja istua pulpetissa 8-16 ja välissä "välitunnit"?
        Minusta se on koulumaista. Siis juuri tätä tarkoitin koulumaisuudella.

Vedän tähän saman esimerkin yliopistosta: Kahteen periodiin en ole käynyt yhdelläkään luennolla. Olen opiskellut asiat kotonani luentomonisteesta ja kirjoista, sekä käyttänyt hyväkseni Internetissä olevaa materiaalia.

• mikä koulu
        nyt on puurot ja vellit sek... kirjoitti:

Yliopisto ei ole koulu.

Kyllä säädösten mukaan sekä ammattikorkeakoulu että yliopistot ovat molemmat kouluja, toki niissä lukee, että KORKEAkouluja, mutta kouluja kuitenkin

• Riksu
        mikä koulu kirjoitti:

Kyllä säädösten mukaan sekä ammattikorkeakoulu että yliopistot ovat molemmat kouluja, toki niissä lukee, että KORKEAkouluja, mutta kouluja kuitenkin

Yliopisto on monista toimijoista koostuva tiedeyhteisö.

• Marjavellipuuro
        mikä koulu kirjoitti:

No, en ole kyllä asiasta aivan varma. Mutta jos sinulle on linkkiä antaa asiaan niin saisin varmuuden. Itse en löytänyt yhteyttä pikaisella haulla, ja sanakirjastakin koitin katsoa, mutta siinä ei ole määritelty "koulua"

• ++linkki++

• olet
        Virheellinen luulija kirjoitti:

Eikös ammattikorkeassa ole pakko osallistua suurimmalle osalle "tunneista" ja istua pulpetissa 8-16 ja välissä "välitunnit"?

Vedän tähän saman esimerkin yliopistosta: Kahteen periodiin en ole käynyt yhdelläkään luennolla. Olen opiskellut asiat kotonani luentomonisteesta ja kirjoista, sekä käyttänyt hyväkseni Internetissä olevaa materiaalia.

valitan.

• opiskelija

Ei ole pakko istua, eivätkä koulupäivät ole aina yhtä pitkiä. Ihan itse olen työjärjestyksenikin tehnyt ja tulen ja menen lähes miten haluan.

Mitenkäs se sanonta meni...olisko ollu "luulo ei ole tiedon väärti"...

• Virheellinen luulija
        opiskelija kirjoitti:

Ei ole pakko istua, eivätkä koulupäivät ole aina yhtä pitkiä. Ihan itse olen työjärjestyksenikin tehnyt ja tulen ja menen lähes miten haluan.

Mitenkäs se sanonta meni...olisko ollu "luulo ei ole tiedon väärti"...

Eikö ammattikorkeissa olekkaan pakko-osallistuminen luennoille?
        No, joka päivä opin jotain uutta. Luulo ei todellakaan ole tiedon väärti.

• välitunti

Mikäs se teidän "akateeminen vartti" on jollei välitunti?

Älä vain sano että "..mahdollisuus älylliseen debattiin tiedeyhteisön muiden jäsenten kanssa."

• Akateeminen vartti
        välitunti kirjoitti:

Mikäs se teidän "akateeminen vartti" on jollei välitunti?

Älä vain sano että "..mahdollisuus älylliseen debattiin tiedeyhteisön muiden jäsenten kanssa."

Et taida tietää edes mikä akateeminen vartti on?

• tiedä
        Akateeminen vartti kirjoitti:

Et taida tietää edes mikä akateeminen vartti on?

Täytyy myöntää että varmaa tietoa ei asiasta ole, mutta oletin sen olevan yliopistossa vartin pituinen tauko luentojen ym. välissä.

Mikäli tässä erehdyin en silti katso sen olevan suurikaan synti, kun aiemmin siellä joku urho väitti kirkkain silmin AMK:ssa olevan yleinen paikallaolovelvollisuus ja 8-16 kestävät päivät.
        Että semmosta.

Ai niin, valaisethan sitten minua akateemisen vartin tarkalla määritelmällä, niin ei mene homma pelkäksi leukain louskutukseksi.

• opiskelija

Eikö ammattikorkeissa olekkaan pakko-osallistuminen luennoille?
        No, joka päivä opin jotain uutta. Luulo ei todellakaan ole tiedon väärti.

Eri alojen välillä kuitenkin on eroja, esim. kuulemma sosiaali- ja terveysalalla on aika tiukat läsnäolovaatimukset, mikä nyt on ihan ymmärrettävääkin. Kukapa haluaisi verkkokurssin käynyttä hoitajaa omalle kontolleen...

Kyllähän sitä yliopistossakin annetaan valmiiksi lukujärjestykset ja pakko on demoihin osallistua, näin (ainakin) OKL:ssa.

• Akateeminen vartti
        tiedä kirjoitti:

Täytyy myöntää että varmaa tietoa ei asiasta ole, mutta oletin sen olevan yliopistossa vartin pituinen tauko luentojen ym. välissä.

Mikäli tässä erehdyin en silti katso sen olevan suurikaan synti, kun aiemmin siellä joku urho väitti kirkkain silmin AMK:ssa olevan yleinen paikallaolovelvollisuus ja 8-16 kestävät päivät.
        Että semmosta.

Ai niin, valaisethan sitten minua akateemisen vartin tarkalla määritelmällä, niin ei mene homma pelkäksi leukain louskutukseksi.

Akateeminen vartti on aika, jonka saa myöhästyä luennoilta olematta myöhässä. Se ei ole varsinainen tauko luentojen välissä, saman aineen luennot pidetään yleensä putkeen, jos ei erikseen muuta sovita, normaalisti yksi luento kestää 2h. Itselläni, on luentojen väliin jää 2h-4h tauko.
        Olen ymmärtänyt, että akateeminen vartti on sitä varten, että kun luennoitsija tulee sisään, kaikki on asettautuneet paikoilleen ja hälinä on laantunut salissa sen verran, että luento voi alkaa ilman häiriöitä.

• Alojen välillä on eroja.
        opiskelija kirjoitti:

Eri alojen välillä kuitenkin on eroja, esim. kuulemma sosiaali- ja terveysalalla on aika tiukat läsnäolovaatimukset, mikä nyt on ihan ymmärrettävääkin. Kukapa haluaisi verkkokurssin käynyttä hoitajaa omalle kontolleen...

Kyllähän sitä yliopistossakin annetaan valmiiksi lukujärjestykset ja pakko on demoihin osallistua, näin (ainakin) OKL:ssa.

Ei meille ole annettu mitään lukujärjestyksiä vaan ohjeellinen kurssien suoritusjärjestys. En tosin valinnut kursseja sen mukaan.
        Demoihin osallistuminen ei ole sama asia kuin pakko-osallistuminen luennoille. Meilläkin on 40% demoista suoritettava tenttioikeuden saamiseksi, mutta demojen tarkistukseen ei ole välttämätöntä "osallistua".

• Riksu
        ++linkki++ kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koulu

Wikipedia voi olla validi lähde ainoastaan amk-tasolla. Ihan itsekkö lisäsit sen sinne?

Yliopisto kuuluu suomalaiseen koulujärjestelmään, johon sinäkin viittasit, mutta se on tiedeyhteisö. Koulu-termi on hieman halveeraavaa ylintä ja tasokkainta opetusta antavalle instituutiolle Suomessa. Oletko samaa mieltä?

• sinäkään tietävän,
        Akateeminen vartti kirjoitti:

Akateeminen vartti on aika, jonka saa myöhästyä luennoilta olematta myöhässä. Se ei ole varsinainen tauko luentojen välissä, saman aineen luennot pidetään yleensä putkeen, jos ei erikseen muuta sovita, normaalisti yksi luento kestää 2h. Itselläni, on luentojen väliin jää 2h-4h tauko.
        Olen ymmärtänyt, että akateeminen vartti on sitä varten, että kun luennoitsija tulee sisään, kaikki on asettautuneet paikoilleen ja hälinä on laantunut salissa sen verran, että luento voi alkaa ilman häiriöitä.

on nimittäin hieman laajempi käsite ;)

Voi vitsi mitä tietäjiä...

• onko linkkiä?
        Riksu kirjoitti:

Wikipedia voi olla validi lähde ainoastaan amk-tasolla. Ihan itsekkö lisäsit sen sinne?

Yliopisto kuuluu suomalaiseen koulujärjestelmään, johon sinäkin viittasit, mutta se on tiedeyhteisö. Koulu-termi on hieman halveeraavaa ylintä ja tasokkainta opetusta antavalle instituutiolle Suomessa. Oletko samaa mieltä?

Sä tunnut tietävän paljon asioita...hih

• Oi, valista meitä
        sinäkään tietävän, kirjoitti:

on nimittäin hieman laajempi käsite ;)

Voi vitsi mitä tietäjiä...

"Voi vitsi mitä tietäjiä..."
        Laajempi käsite varmaan onkin. Mutta valista meitä, ah suuri tietäjä. ;)

• mikä olisin
        Oi, valista meitä kirjoitti:

"Voi vitsi mitä tietäjiä..."
        Laajempi käsite varmaan onkin. Mutta valista meitä, ah suuri tietäjä. ;)

nöyränä koululaisena valistamaan.

(Kunhan annoin sinulle ärsykkeen ottaa asiasta selvää;))

• turhaan leukojasi loksutit
        mikä olisin kirjoitti:

nöyränä koululaisena valistamaan.

(Kunhan annoin sinulle ärsykkeen ottaa asiasta selvää;))

Et siis tiedäkkään mistään mitään, kunhan halusit provota. ;D
        Huvinsa kullakin.

• näköjään
        turhaan leukojasi loksutit kirjoitti:

Et siis tiedäkkään mistään mitään, kunhan halusit provota. ;D
        Huvinsa kullakin.

huomattavasti enemmän kuin sinä.

• tuntuu
        näköjään kirjoitti:

huomattavasti enemmän kuin sinä.

että et tiedä mitään. ;D
        Yrität vain päteä. Muutoinhan olisit kertonut tämän suuren salaisuuden, mitä tarkoittaa akateeminen vartti?

• ------------>
        tuntuu kirjoitti:

että et tiedä mitään. ;D
        Yrität vain päteä. Muutoinhan olisit kertonut tämän suuren salaisuuden, mitä tarkoittaa akateeminen vartti?

Akateeminen vartti on käytäntö, jonka mukaan KAIKKI kyseisen käytännön piiriin kuuluvat tapahtumat alkavat viisitoista minuuttia ilmoitetun ajankohdan jälkeen.

• nyt on jo asiaa, melkein
        ------------> kirjoitti:

Akateeminen vartti on käytäntö, jonka mukaan KAIKKI kyseisen käytännön piiriin kuuluvat tapahtumat alkavat viisitoista minuuttia ilmoitetun ajankohdan jälkeen.

korostit sanan KAIKKI. Minkä vuoksi?
        Mitä tämän "käytännön piiriin kuuluvia tapahtumia" on yliopistossa olevien luentojen lisäksi, ja miten tämä todistaa mitään, mitä aikaisemmin väitit?

• väittänyt?
        nyt on jo asiaa, melkein kirjoitti:

korostit sanan KAIKKI. Minkä vuoksi?
        Mitä tämän "käytännön piiriin kuuluvia tapahtumia" on yliopistossa olevien luentojen lisäksi, ja miten tämä todistaa mitään, mitä aikaisemmin väitit?

Kai yliopistolla nyt muutakin ohjelmaa on kuin luennoilla istumista. Ainakin toivon niin.

• Hehe
        väittänyt? kirjoitti:

Kai yliopistolla nyt muutakin ohjelmaa on kuin luennoilla istumista. Ainakin toivon niin.

Ei akateeminen vartti nimittäin koske muita kuin luentoja. Olet väittänyt? "Tiedäkkämpäs ja näköjään huomattavasti enemmän kuin sinä.". Ahaa. Tiedätpäs tosiaan, jos et tiennyt edes sitä, että akateeminen vartti ei koske kuin luentoja, eikä niitäkään jos muutoin on sovittu.

• olet
        Hehe kirjoitti:

Ei akateeminen vartti nimittäin koske muita kuin luentoja. Olet väittänyt? "Tiedäkkämpäs ja näköjään huomattavasti enemmän kuin sinä.". Ahaa. Tiedätpäs tosiaan, jos et tiennyt edes sitä, että akateeminen vartti ei koske kuin luentoja, eikä niitäkään jos muutoin on sovittu.

väärässä.

(Kunhan varoitan)

• ....
        onko linkkiä? kirjoitti:

Sä tunnut tietävän paljon asioita...hih

Jos et jo tiennyt, yliopiston erottaa koulusta esimerkiksi se, että kouluissa on varsinaisesti opiskelijoita ja opettajia. Yliopistossa puolestaan on paljon työntekijöitä, jotka tekevät itse tutkimusta eivätkä opeta lainkaan. Mitä he mielestäsi sitten ovat tässä "koulussa"? Koululle on ominaista myös se että opetettava asia pysyy aina kutakuinkin samana jolloin tuotos on myös joka vuosi sama. Yliopistossa saattaa joka vuosi olla tietyn niminen kurssi, mutta sisältö voi riippua paljonkin professorin meneillään olevan tutkimuksen aihepiiristä. Ylioppilaan rooli tässä tiedeyhteisössä on samankaltainen kuin näiden tutkijoidenkin. Kaikki ovat oppimassa ja parhaimillaan tuottamassa uutta tutkimusta ovat he sitten töissä tai opiskelemassa tutkintoa varten.

• tuppis@@
        .... kirjoitti:

Jos et jo tiennyt, yliopiston erottaa koulusta esimerkiksi se, että kouluissa on varsinaisesti opiskelijoita ja opettajia. Yliopistossa puolestaan on paljon työntekijöitä, jotka tekevät itse tutkimusta eivätkä opeta lainkaan. Mitä he mielestäsi sitten ovat tässä "koulussa"? Koululle on ominaista myös se että opetettava asia pysyy aina kutakuinkin samana jolloin tuotos on myös joka vuosi sama. Yliopistossa saattaa joka vuosi olla tietyn niminen kurssi, mutta sisältö voi riippua paljonkin professorin meneillään olevan tutkimuksen aihepiiristä. Ylioppilaan rooli tässä tiedeyhteisössä on samankaltainen kuin näiden tutkijoidenkin. Kaikki ovat oppimassa ja parhaimillaan tuottamassa uutta tutkimusta ovat he sitten töissä tai opiskelemassa tutkintoa varten.

Mutta meille opiskelijoille se yliopisto on koulu. Ainakin minä olen siellä oppimassa aivan kuten lukiossa ja peruskoulussakin. TOki jotkut yrittävät pönkittää huonoa itsetuntoaan väittämällä yliopistoa ties miksi mutta totuus on että koulu se vain on.

• AMK:ssakin
        .... kirjoitti:

- Kurssien sisältö muuttuu vuosittain ja kurssin vetäjän mukaan

- Kyllä kuule se yliopisto-opiskelijan tuottama tutkimus on hyvin lähellä sama AMK-opiskelijan tuottama.

Voi teitä tieteentekijöitä...

• ...nyt...
        AMK:ssakin kirjoitti:

- Kurssien sisältö muuttuu vuosittain ja kurssin vetäjän mukaan

- Kyllä kuule se yliopisto-opiskelijan tuottama tutkimus on hyvin lähellä sama AMK-opiskelijan tuottama.

Voi teitä tieteentekijöitä...

...päättää. :D Jos kerran säälit meitä ("Voi teitä..") niin miksi yrität niin vimmatusti todistella, että opetus on samanlaista, ja teidän "tutkimuksenne" (jota AMK:ssa ei edes tehdä) on ihan vastavaa... Yritätkö sinä todistaa, että tekin olette säälittäviä, vai mihin oikein pyrit?

Kyllä kateus on kamala tauti! :D

• Don

Mitkä ketun välitunnit? :D

• sinua ymmärtämään
        ...nyt... kirjoitti:

...päättää. :D Jos kerran säälit meitä ("Voi teitä..") niin miksi yrität niin vimmatusti todistella, että opetus on samanlaista, ja teidän "tutkimuksenne" (jota AMK:ssa ei edes tehdä) on ihan vastavaa... Yritätkö sinä todistaa, että tekin olette säälittäviä, vai mihin oikein pyrit?

Kyllä kateus on kamala tauti! :D

osaamisesi rajallisuuden. Kaikki tässä maailmassa ovat yksilöitä, joten yleistäminen ei valitettavasti onnistu. (amk vs. yliopisto jne.)

Sen myönnän, että yliopistosta valmistuu keskimääräisesti huomattavasti pätevämpiä ammattilaisia. Pointtini on se, että myös AMK tarjoaa mahdollisuuden hankkia vastaava osaaminen.

Tästä asiasta palstalle kirjoittaja tuntuvat olen kovastikin eri mieltä.

• ...käyttää ensin itse...
        sinua ymmärtämään kirjoitti:

osaamisesi rajallisuuden. Kaikki tässä maailmassa ovat yksilöitä, joten yleistäminen ei valitettavasti onnistu. (amk vs. yliopisto jne.)

Sen myönnän, että yliopistosta valmistuu keskimääräisesti huomattavasti pätevämpiä ammattilaisia. Pointtini on se, että myös AMK tarjoaa mahdollisuuden hankkia vastaava osaaminen.

Tästä asiasta palstalle kirjoittaja tuntuvat olen kovastikin eri mieltä.

...hoksottimiasi sen sijaan, että yrittäisit saada muut ymmärtämään?

Kun yhtäältä...
        - ammattikorkeakouluun on helpompi päästä sisään kuin samalle alalle yliopistoon -> opiskelija-aines AMK:ssa on keskimäärin heikompaa joko motivaatioltaan tai valmiuksiltaan -> opetuksen sisältö ja tavoitteet ovat opiskelijamateriaalin enemmistön tason mukaisesti yliopistoa matalammat, ja ovat sitä KAIKILLE
        - ammattikorkeakoulutus kestää vähemmän aikaa kuin akateeminen koulutus
        ..ja toisaalta...
        - alalle motivoitunein väki menee yliopistoon samaan alan korkeinta opetusta, ja nauttii sitä siellä pitempään ja kovempien vaatimusten alaisena

...niin miten sinä AMK:ssa saavutat sen väittämsäi 'yliopistotasoa vastaavan osaamisen', vaikka yksilönä olisit kuinka lahjakas ja motivoitunut?

Jos pelkkä jonkintasoinen opetus alalta, 'mahdollisuuden tarjoaminen' riittää, niin tuostahan seuraisi loogisesti, että ammattikoulussa puolestaan voi yksittäistapaua saavuttaa AMK-tason, koska ammattikoulukin tarjoaa sen mahdollisuuden opiskella alaa. Ja jos A = B ja B = C, niin silloinhan A = C - eli ammattikoulustakin saattaa yksittäistapauksissa valmistua yliopistotasoisia osaajia. Soiko mikään kello?

Tottahan se on, ja oikeassa olet, että itsestä se on kiinni yliopistossa - ja varmaan AMK:ssakin - kuinka suuren hyödyn siitä tarjotusta (pääsykokeiden kautta menneenä sanoisin pikemminkin "hankitusta" enkä "tarjotusta") tilaisuudesta ottaa. Mutta kyllä se opetuksen tavoitetasokin jotain rajoja asettaa.

• uudelleen, hitaasti
        ...käyttää ensin itse... kirjoitti:

Kun yhtäältä...
        - ammattikorkeakouluun on helpompi päästä sisään kuin samalle alalle yliopistoon -> opiskelija-aines AMK:ssa on keskimäärin heikompaa joko motivaatioltaan tai valmiuksiltaan -> opetuksen sisältö ja tavoitteet ovat opiskelijamateriaalin enemmistön tason mukaisesti yliopistoa matalammat, ja ovat sitä KAIKILLE
        ..ja toisaalta...
        - alalle motivoitunein väki menee yliopistoon samaan alan korkeinta opetusta, ja nauttii sitä siellä pitempään ja kovempien vaatimusten alaisena

...niin miten sinä AMK:ssa saavutat sen väittämsäi 'yliopistotasoa vastaavan osaamisen', vaikka yksilönä olisit kuinka lahjakas ja motivoitunut?

Jos pelkkä jonkintasoinen opetus alalta, 'mahdollisuuden tarjoaminen' riittää, niin tuostahan seuraisi loogisesti, että ammattikoulussa puolestaan voi yksittäistapaua saavuttaa AMK-tason, koska ammattikoulukin tarjoaa sen mahdollisuuden opiskella alaa. Ja jos A = B ja B = C, niin silloinhan A = C - eli ammattikoulustakin saattaa yksittäistapauksissa valmistua yliopistotasoisia osaajia. Soiko mikään kello?

Tottahan se on, ja oikeassa olet, että itsestä se on kiinni yliopistossa - ja varmaan AMK:ssakin - kuinka suuren hyödyn siitä tarjotusta (pääsykokeiden kautta menneenä sanoisin pikemminkin "hankitusta" enkä "tarjotusta") tilaisuudesta ottaa. Mutta kyllä se opetuksen tavoitetasokin jotain rajoja asettaa.

"Jos pelkkä jonkintasoinen opetus alalta, 'mahdollisuuden tarjoaminen' riittää, niin tuostahan seuraisi loogisesti, että ammattikoulussa puolestaan voi yksittäistapaua saavuttaa AMK-tason, koska ammattikoulukin tarjoaa sen mahdollisuuden opiskella alaa. Ja jos A = B ja B = C, niin silloinhan A = C - eli ammattikoulustakin saattaa yksittäistapauksissa valmistua yliopistotasoisia osaajia. Soiko mikään kello? "

Luepas nyt tuo sinun oma tekstisi oikein ajatuksella läpi. Siinä ei ole loogisen ajattelun sääntöjen mukaan mitään tolkkua.

• ammattikoulun
        ...käyttää ensin itse... kirjoitti:

Kun yhtäältä...
        ..ja toisaalta...

tähän?

• ....
        tuppis@@ kirjoitti:

Mutta meille opiskelijoille se yliopisto on koulu. Ainakin minä olen siellä oppimassa aivan kuten lukiossa ja peruskoulussakin. TOki jotkut yrittävät pönkittää huonoa itsetuntoaan väittämällä yliopistoa ties miksi mutta totuus on että koulu se vain on.

Niin on meille opiskelijoille, mutta kun siellä on muitakin kuin me opiskelijat ja opettajat toisin kuin amk puolella. Kyseessä on yliopisoton lain mukaiset tehtävät ei mikään pönkittäminen.

• Kissa pöydälle
        ammattikoulun kirjoitti:

tähän?

...siksi, että ammattikorkeakoulu on enemmän ammattikoulu kuin korkeakoulu.

• Osoitit taas
        Kissa pöydälle kirjoitti:

...siksi, että ammattikorkeakoulu on enemmän ammattikoulu kuin korkeakoulu.

tietämyksesi.

• Sivusta naurava
        Osoitit taas kirjoitti:

tietämyksesi.

Sinustako sellainen, joka niputtaa AMK:n ja ammattikoulut, on tietämätön?

Arvaapas mitä akateemiset ajattelevat sellaisesta, joka sekoittaa AMK:n ja korkeakoulut?

• akateemisia
        Sivusta naurava kirjoitti:

Sinustako sellainen, joka niputtaa AMK:n ja ammattikoulut, on tietämätön?

Arvaapas mitä akateemiset ajattelevat sellaisesta, joka sekoittaa AMK:n ja korkeakoulut?

on erittäin vähän. Ei tässä vaadita kuin hiukkanen yleissivistystä ja yleistä tietämystä asioista. Juu'u.

Minuakin naurattaa ja välillä kovaakin.

• Riksu

Että yliopistoissa opettavat professorit kuuluvat maamme parhaimmistoon omalla tieteenalallaan ja jotkut ovat tunnettuja myös kansainvälisesti. He tekevät jatkuvaa tutkimusta, joten opiskelijoille välittyy myös ajankohtaisin ja viimeisin tieto.

Sinänsä tällainen nurkkakyyry on ihan turhaa. Olkaa ylpeitä omasta osaamisestanne.

• DI-01

"Että yliopistoissa opettavat professorit kuuluvat maamme parhaimmistoon omalla tieteenalallaan"

Vieläkö joku uskoo tälläistä soopaa???? Työelämässä on paaaaljon osaavampia kavereita kuin esim TKK:lla oli vaikka muka olivatkin huippuasiantuntijoita. Monen kirjavaa sakiia tuolla proffissa on jotkut eivät ole tässä päivässä mukana enää yhtään....

• jhafjhakja

myös peruskoulun luokanopettajalta vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto eli maisterin tutkinto...Yliopistoissa voi toki maisterikin päästä oeptustehtäviin, mutta korkeammasta opetuksesta ja esim. lopputöiden ohjauksesta vastaavat tohtorin tutkinnon suorittaneet ja sen liäksi vielä paljon tieteellistä tutkimustyötä tehneet professorit, dosentit, yliassistentit, yliopistonlehtorit yms...virkanimikkeestä riippuen, mutta kaikkia heitä yhdistää enemmän tai vähemmän yksi asia: he ovat myös oman alansa tutkijoita. Yliopisto on enemmän kuin pelkkä koulu, tiedeyhteisö. Opiskelijoiden koulutus on vain yksi yliopistoille yliopistolaissa määritelty tehtävä.

• opiskelija

Yliopistossa opiskelevaa ystävääni opetti 9. vuosikurssin (!!!!!!!!!!) opiskelija, samalla kun minä istuin tohtoreiden ja lisensiaattien opissa AMK:n puolella.

P.S. Tiedän, kärjistetty esimerkki, mutta kuitenkin...

• Tarkkaawainen

Toiselta palstalta vain muutamia jauhot suuhun laittavia linkkejä, vaikka ei opettaja-asiaan liitykään. Pikkuiset, joiden isosisko on ylopistossa, jaksavat silti tanittaa, mutta mikään mielipide ei korvaa lähdetekstiä.

"Asetuksessa korkeakoulututkintojen järjestelmästä (nro 464/1998 1§) säädetään, että ”korkeakoulututkintoja ovat: 1) …yliopistoissa suoritettavat alemmat ja ylemmät korkeakoulututkinnot…; 2) Maanpuolustuskorkeakoulussa suoritetut tutkinnot…; 3) ammattikorkeakouluissa ja väliaikaisissa ammattikorkeakouluissa suoritettavat ammattikorkeakoulututkinnot”."
      "Näiden säädösten perusteella yliopistoon tutkinto-opiskelijoiksi hyväksytyt ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet voivat, mikäli asianomainen tiedekunta sen sallii, jättää tutkintoasetuksen nro 794/2004 mukaisen kandidaattitutkinnon väliin ja jatkaa suoraan maisterin tutkintoon. Ammattikorkeakoulututkinnolla ei siis korvata mitään yliopisto-opintoja, vaan se asetuksen mukaan on jo korkeakoulututkinto kuten yliopistojenkin tutkinnot."
      http://www.jyu.fi/hum/opiskelu/perustutkinnot/tutkinnot /uusi/amktutkinnot

Suomalainen koulutusjärjestelmä kaaviona:
      http://opiskelemaan.tkk.fi/pdf/kaavio.pdf

"Suomen korkeakoulujärjestelmä muodostuu rinnakkaisista ammattikorkeakoulu- ja yliopistosektoreista."
      "Silloin kun julkisen viran vaatimuksena on korkeakoulututkinto, tämä vaatimus täyttyy, jos hakija on suorittanut 1) ammattikorkeakoulututkinnon, 2) alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon, 3) lisensiaatin tai tohtorin tutkinnon tai 4) Maanpuolustuskorkeakoulussa upseerin tutkinnon."
      http://www.oph.fi/koulutusoppaat/amkopinnot/mika_on_amk .html

"Bachelor-tutkinto on tasoltaan alempi korkeakoulututkinto. Suomessa vastaavaa tasoa edustavat kandidaatin- tai amk-tutkinto." http://www.ieconline.fi/yleista-tietoa/bachelor-tutkint o-ulkomailla.html

"Myös EU:n tasolla Bachelor ja Master -tutkintojen samantasoisuus on puhuttanut. Suomalaisessa ammattikorkeakoulussa suoritettu insinööri AMK-tutkinto ylittää esim. saksalaisen tulkinnan Bachelor-tasoisesta koulutuksesta." http://network.ilehti.com/uutiset/koulutus/logistiikano pinnotporttikansainvalisyyteen.html

"Suomalainen alempi korkeakoulututkinto (kandin tai amk-tutkinto) on yleensä minimivaatimuksena." http://www.ieconline.fi/yleista-tietoa/master-tutkinto- ulkomailla.html

"Ylempi AMK-tutkinto rinnastetaan ylempään korkeakoulututkintoon ja se tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto." http://www.puv.fi/fi/koulutus/ylempiamktutkinto/

• liittyy aiheeseen?

Kuinka?

• Ylioppilas I

No onhan nyt jumankauta ala-asteellakin nykyään pätevyysvaatimuksena maisteri ja vielä opettajan pedagogiset opinnot päälle erikseen, ja yläasteella esim. matematiikan opettaja FM opettajan erikoisopinnot päälle. Silti ei kukaan sano, että ala-asteella on samantasoinen opetus ja vaatimukset kuin yliopistossa.

Siis ei ainoastaan opettajien vaatimukset merkkaa vaan se mitä koulutuksesta on lakiin säädetty: siis AMK-taso on määritelty alemmaksi kuin yo-taso, esim. oikeustradenomi tekee alempia hommia käytännössäkin kuin kandin tai maisterin tutkinnon samalta alalta yo:sta hankkinut.

Tradenomi ei myöskään vastaa kauppat. kandia eikä tradenomi (ylempi AMK) vastaa kauppat maisteria

• kandi

Kyllä MUODOLLISESTI pätee seuraava:
        kauppatieteiden kandi vastaa tradenomia (molemmat alempia korkeakoulututkintoja)
        kauppatieteiden maisteri vastaa tradedomi ylempi AMK:ta (molemmat ylempiä korkeakoulututkintoja). Toivottavasti vain muodollisesti sillä sisällöiltään niiden todella PITÄISI olla erilaisia, muutoin tällä eurooppalaisella duaalimallilla ei olisi mitään mieltä.

• suureksi

"No voi voi
      Kirjoittanut: Hehe 9.1.2006 klo 18.39

Vastaa tähän viestiin
      Kerro kaverille tästä viestistä       

Ilmoita asiattomasta viestistä

Valitettavasti
      Kirjoittanut: olet 9.1.2006 klo 18.41

väärässä.

(Kunhan varoitan)"

Et taida ymmärtää, mitä tarkoittaa mielipiteensä perusteleminen?
      Edelleen olen samaa mieltä kuin aiemmin, eli et tiedä mistään mitään.
      Pätemisen tarve taitaa vain olla suuri.

• aika sälli!

Koskee usein myös kokouksia, seminaareja sekä väitöksiä yms.

Ei kai tähän sitten enää ole mitää sanomista?

(Muista että varoitin sinua ;))

• Mielestäni

koko akateeminen vartti on naurettava muinaisjäänne.

• saihan sen susta ulos
        aika sälli! kirjoitti:

Koskee usein myös kokouksia, seminaareja sekä väitöksiä yms.

Ei kai tähän sitten enää ole mitää sanomista?

(Muista että varoitin sinua ;))

Kyllä, väärässä olin ja nyt nolottaa. ;)
        Unohdin täysin väitöstilaisuudet, jotka todellakin usein noudattavat tuota akateemista varttia.
        Seminaareja tuo ei tosin mielestäni koske.
        Kokouksista en sitten tiedä.

Kerro, miksi ihmeessä kesti näin kauan pinnistää ulos tuo tieto? ;)

• pienikin kiusa ;)
        saihan sen susta ulos kirjoitti:

Unohdin täysin väitöstilaisuudet, jotka todellakin usein noudattavat tuota akateemista varttia.

Ei siinä sen kummempaa.

• tutkija2
        saihan sen susta ulos kirjoitti:

Koskee myös väitöksiä, myös seminaareja ja myös kokouksia ja myös kaikkia muita yliopiston tapahtumia lukukauden avajaisista alkaen. JOLLEI TOISIN OLE ILMOITETTU

• ....
        Mielestäni kirjoitti:

koko akateeminen vartti on naurettava muinaisjäänne.

Jos itse on yliopistossa huomaa varsin nopeasti tuon vartin käytännöllisyyden. Esim kun ei ole mitään varsinaisia suunniteltuja koulupäiviä joiden mukaan koko ryhmä liikkuisi, vaan jokainen menee oman suunnitelmansa mukaisesti. Esimerkiksi luentojen osalta on kätevää että ne alkavat aina tasatunnein 15min parillisilla tunneilla, jolloin jokainen voi itse suunnitella mille luennoille menee ja ei tule outoja päällekkäisyyksiä ja ristikkäisyyksiä ja aina on välissä puoli tuntinen. Lisäksi jossain välissä on käytävä esim syömässä kun virallista "ruokavälkkää" ei ole. Tuo varttien antama puolituntinen luentojen välissä toimii mainiosti ja antaa kaikille samat edellytykset suunnitella päivänsä.

• vaikka 15 min.
        .... kirjoitti:

Jos itse on yliopistossa huomaa varsin nopeasti tuon vartin käytännöllisyyden. Esim kun ei ole mitään varsinaisia suunniteltuja koulupäiviä joiden mukaan koko ryhmä liikkuisi, vaan jokainen menee oman suunnitelmansa mukaisesti. Esimerkiksi luentojen osalta on kätevää että ne alkavat aina tasatunnein 15min parillisilla tunneilla, jolloin jokainen voi itse suunnitella mille luennoille menee ja ei tule outoja päällekkäisyyksiä ja ristikkäisyyksiä ja aina on välissä puoli tuntinen. Lisäksi jossain välissä on käytävä esim syömässä kun virallista "ruokavälkkää" ei ole. Tuo varttien antama puolituntinen luentojen välissä toimii mainiosti ja antaa kaikille samat edellytykset suunnitella päivänsä.

seminaarit, väitökset, kokoukset ;)

"outoja päällekkäisyyksiä ja ristikkäisyyksiä ja aina on välissä puoli tuntinen."

Tuossahan on vain kyse suunnittelusta. Ei siinä akateemista varttia tarvita.

Niin ja kyllähän sitä 1,5 tuntia alkaa jo väsyttää ja nälkäkin on...

• vaikka kuinka olisi

Yliopistossa tehdään tutkimusta, jotta tämän pohjalta opettetaan uusimmat tiedot. Parhaat asiantuntijat ovat siellä.

Mihin AMK:n opetus perustuu, kun siellä ei ole tutkijoita? En tiedä kun en ole siellä päivääkään ollut, mutta ilmeisesti käytännön kokemukseen. Sellainen ammattikoulu.

• mutta kuitenkin

Ei millään pahalla yliopistokiihkoilijoita kohtaan, mutta tässä ketjussa ei ole tullut esille YHTÄÄN asiaa, mikä pätisi VAIN yliopistossa. Lukuunottamatta yliopiston yksinäisiä tutkijoita, joita AMK:ssa ei tietääkseni ole missään.

Vain muutamia mainitakseni:
      1) AMK:ssa ei läsnäolopakkoa.
      2) AMK:ssa päivien pituus riippuu opiskelijan valitsemien kurssien määrästä.
      3) Kohdasta 2) voidaan päätellä jotain niistä "valmiista lukkareista"
      4) AMK:ssa ei haittaa mitään tunneilta myöhästyminen, kesken pois lähteminen jne.
      5) Ei varmaan tarvitse jatkaa listaa...

• opettaja AMK

No niin, käytännössä meistä valtaosa on oman alansa maistereita, osa lisureita ja vain murto-osa tohtoreita. Yliopettajat ovat vähintään lisureita, mutta yliopettajia ei ole kuin yksi, max.kaksi per suuntaus ja he eivät käytännössä anna opetusta ollenkaan, vaan ovat hallinnossa.

Tuntiopettajina, tai viransijaisina toimivista 98% on vailla maisterintutkintoa. Osa opiskelee työnsä ohella maisteriksi, osalla on AMK-tutkinto ja työkokemusta, osalla erilaisia vanhamuotoisia opettajanpätevyyksiä. Ja koska suurin osa opettajista on juuri sijaisia, niin käytännössä opetustyössä olevat eivät ole ns. päteviä.

Yliopistossa, tuntiopettajaltakin vaaditaan vähintään maisterintutkintoa. Käytännössä kaikki, assarit mukaan lukien, ovat vähintään maistereita mutta yleensä lisureita, väitöskirjaansa tekeviä tai tohtoreita. Harvassa tiedekunnassa proffat itse opettavat. He suunnittelevat opetuksen, mutta assarit hoitavat tuntiopetuksen ja vastaavat tenttien/kirjallisten töiden tekemisistä ja proffat sitten (ei aina edes sitä)suorittavat arvioinnin.

Suuntaus, ja lakiinkin kirjattu toive, on että kaikki AMK-opettajat olisivat päteviä, mutta niin ei ikävä kyllä vielä ole. Eikä tule ihan pian olemaankaan, kun AMK.ja nousee kuin sieniä sateella. Parhaimmilla kouluilla on pätevimmät opettajat ja muut joutuvat tyytymään muodollisesti epäpäteviin.

Tosin, sittenhän voimme miettiä miten se opettajan paremmuus mitataan -muodollisella pätevydellä vai oman alansa AMK-tutkinnolla ja rautaisella työkokemuksella?!

• sijaisia?

Missä mahdat opettaa? Meillä kaikki ovat järjestäen päteviä. Haiskahtaa spämmiltä...

• provo_

Sinä et ole tainnut koskaan AMK:ta nähdäkään.

Itse valmistun aivan kohta laskentatradenomiksi eikä minua ole kertaakaan vielä näiden opintojen aikana opettanut maisteria vähäisempi. Ja yliopettajat osallistuvat hyvin aktiivisesti myös käytännön opetukseen hallinnollisten asioiden ohella.

• opettaja AMK
        sijaisia? kirjoitti:

Missä mahdat opettaa? Meillä kaikki ovat järjestäen päteviä. Haiskahtaa spämmiltä...

Ikävä kyllä on ihan totta. Virkoja ei saada (lue haluta) täyttää, vaan pidetään mielummin sijaisia, joiden työsuhde voidaan sopivasti lopettaa ennen lomia. Opetan itseasiassa pääkaupunkiseudulla, ja meilläkin on epäpäteviä opettajia. Mutta niinkuin jo sanoin, paras opettaja ei välttämättä ole maisteri, lisuri tai edes tohtori, vaan se joka tietää opettamansa aihealueen ja on pedagogisesti lahjakas. Pelkät opinnot eivät tee opettajasta pätevää, vaan opettaminen on itsessään taitolaji. Meillä oli aikoinaan matikan opettajana tuplatohtorismies, oikein kahden yliopiston kasvatti ja hän oli varmasti äärimmäisen viisas ja oppinut, mutta me emme saaneet mitään hänestä irti. Kaikki luentonsa hän mumisi partaansa ja piipersi niin pientä sepustusta taululle, ettei edes eturiviltä nähnyt. Ei pitäisi liikaa tuijottaa ihmisten muodollisiin pätevyyksiin, työkokemuksella on suuri merkitys, suurempi kuin uskoisikaan.

Tämä kädenvääntö AMK.n ja Yliopiston välillä on johtamassa siihen, että alansa parhaat opettajat potkitaan pois, koska pelätään imagon menettämisen puolesta. Näillä opettajilla ei kenties ole tohtorin papereita, mutta heillä on tietoa, taitoa ja kokemusta. Heillä on jotakin sellaista, jota kutsutaan hiljaiseksi tiedoksi ja sitä ei opita mistään muualta kuin kokemuksesta. Ja jos he eivät tätä tietoa ole jakamassa, niin se kyllä köyhdyttää alaa kuin alaa.

Miettikää, ja sanokaa ihan rehellisesti, onko sillä väliä onko sillä mielestänne parhaalla opettajalla maisterin vai lisurin paperit tai ei papereita vielä ollenkaan?

• opettaja AMK
        provo_ kirjoitti:

Sinä et ole tainnut koskaan AMK:ta nähdäkään.

Itse valmistun aivan kohta laskentatradenomiksi eikä minua ole kertaakaan vielä näiden opintojen aikana opettanut maisteria vähäisempi. Ja yliopettajat osallistuvat hyvin aktiivisesti myös käytännön opetukseen hallinnollisten asioiden ohella.

Itse opetan sosiaali- ja terveysalalla ja minulla ei ole mitään tarvetta valehdella asiasta. Mikäli emme saa opiskelijoita, en saa palkkaani.

Yritän sanoa, että eroa opettajien koulutustaustassa on, mutta sillä ei ole mitään merkitystä annettavan opetuksen kannalta. Opettajat noudattavat opseja ja usein suoltavat samoja slaideja tai kalvosulkeisia vuodesta toiseen, sillä ei käytännössä ole merkitystä onko maisteri, AMK-jotain vai tohtori.

Itse suoritan lisuria ja opetan samalla (maisterina) AMK.ssa ja ero meidän antamamme ja yliopistolla saamaani opetukseen ei ole laadullinen vaan määrällinen. Eli opetuksen tasossa ei ole eroa, meidän opsin mukaan antamamme opetus on vain suppeampaa ja yliopiston opetus on laajempaa. Senhän sanoo jo järkikin, ettei 3,5 vuodessa voi opettaa yhtä laajaa kokonaisuutta kuin 6-7 vuodessa.

• ei opettaja

Väitteesi ei kyllä pidä paikkaansa, joten epäilen sinun edes edustavan mitään ammattikorkeakoulua. Seuraavan linkin ( http://www.csc.fi/amkota/taulukot/v2004/29.pdf )mukaan vuonna 2004 päätoimisten amk-opettajien koulutustaso oli seuraava:
        tohtoreita 6,6 %
        lisureita 10,5%
        ylempi kk 67,6 %
        alempi kk 3,5 %
        amk 3,2 %
        muu 8,7 %

Samaisesta linkistä voit katsoa tasoerojen vaihtelun ammattikorkeakouluittain, ei se niin suurta ole kuin annat ymmärtää. Se miten yliopettajia sitten hyödynnetään opetuksessa/hallinnossa vaihtelee toki paljonkin ammattikorkeakouluittain. Tiedän yhden ammattikorkeakoulun (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu), jossa yksikään yliopettaja ei ole hallintotehtävissä eikä tule olemaan.

• myös AMK-ope

Minunkin täytyy kyllä kyseenalaistaa väitteesi. Opetan pääkaupunkiseudun suurimmassa ammattikorkeassa, myös sos.- ja th.puolella ja meillä taitaa olla yksi ei-maisteri ja hänelläkin on vanhamuotoinen sairaanhoidonopettajan pätevyys. Kaikki muut ovat vähintään maistereita ja myös yliopettajat osallistuvat opetukseen.

Teemme paljon yhteistyötä Suomen kaikkien ammattikorkeiden kanssa, ja kuvaamasi tilanne opettajien pätevyyksien suhteen ei kyllä pidä paikkaansa missään. Mikä muuten oli sivuaineesi? Oletan sinun olevan TtM??

• AMK:ssa on

Meillä on AMK:ssa insinöörejä jonkin verran opettajina. Suhteellisen nuoriakin ( -35) vielä, että ei kyllä kovin kaukaa menneisyydestä voi olla heidän opettajakelpoisuus. Suurin osa opettajistamme tekniikan aineissa koostuu DI:stä ja lisureista. Yliopettajat ovat kaikki opetustehtävissä tohtoreita myöden.

• maistereita

Meillä (yliopistossa) ei kaikki assarit kyllä ole edes valmiita maistereita ja vetävät luentoja siinä missä muutkin, eli se siitä korkeammasta pätevyydestä.

• Hah!
        opettaja AMK kirjoitti:

Ikävä kyllä on ihan totta. Virkoja ei saada (lue haluta) täyttää, vaan pidetään mielummin sijaisia, joiden työsuhde voidaan sopivasti lopettaa ennen lomia. Opetan itseasiassa pääkaupunkiseudulla, ja meilläkin on epäpäteviä opettajia. Mutta niinkuin jo sanoin, paras opettaja ei välttämättä ole maisteri, lisuri tai edes tohtori, vaan se joka tietää opettamansa aihealueen ja on pedagogisesti lahjakas. Pelkät opinnot eivät tee opettajasta pätevää, vaan opettaminen on itsessään taitolaji. Meillä oli aikoinaan matikan opettajana tuplatohtorismies, oikein kahden yliopiston kasvatti ja hän oli varmasti äärimmäisen viisas ja oppinut, mutta me emme saaneet mitään hänestä irti. Kaikki luentonsa hän mumisi partaansa ja piipersi niin pientä sepustusta taululle, ettei edes eturiviltä nähnyt. Ei pitäisi liikaa tuijottaa ihmisten muodollisiin pätevyyksiin, työkokemuksella on suuri merkitys, suurempi kuin uskoisikaan.

Tämä kädenvääntö AMK.n ja Yliopiston välillä on johtamassa siihen, että alansa parhaat opettajat potkitaan pois, koska pelätään imagon menettämisen puolesta. Näillä opettajilla ei kenties ole tohtorin papereita, mutta heillä on tietoa, taitoa ja kokemusta. Heillä on jotakin sellaista, jota kutsutaan hiljaiseksi tiedoksi ja sitä ei opita mistään muualta kuin kokemuksesta. Ja jos he eivät tätä tietoa ole jakamassa, niin se kyllä köyhdyttää alaa kuin alaa.

Miettikää, ja sanokaa ihan rehellisesti, onko sillä väliä onko sillä mielestänne parhaalla opettajalla maisterin vai lisurin paperit tai ei papereita vielä ollenkaan?

Hiljaista tietoa ei opita amiksen penkillä sen paremmin kuin yliopistonkaan. Suurin osa amiksen epäpätevistä sijaisista yms. opettajista ei ole ollut päivääkään oikeissa töissä että sitä tietoa edes olisi. Sitten ovat vielä nämä kehäraakit jotka eivät enää muualle kelpaa kuin amixeen opettamaan.

• Jaa häh?

(Viestihierarkia kasvoi liikaa)

Niin että millaisia akateemisia? Mitä ne mielestäsi ajattelevat?

• Minulla ei ole

aikaa sivistää sinua.

• ...ilmeisesti...
        Minulla ei ole kirjoitti:

aikaa sivistää sinua.

...kykyä, resursseja, kapasiteettia, kompetenssia yms:kaan.

Jos kerran SINÄKIN tajuat, mitä he ajattelevat tietämyksesi tasosta, niin tuskin heitä kovin harvassa on. On tosin vaikea sanoa tajusitko tosiaan, vai taasko vain luulet jotain tajunneesi, kun et kerro mitä luulit tajunneesi.

• sieniä...
        ...ilmeisesti... kirjoitti:

...kykyä, resursseja, kapasiteettia, kompetenssia yms:kaan.

Jos kerran SINÄKIN tajuat, mitä he ajattelevat tietämyksesi tasosta, niin tuskin heitä kovin harvassa on. On tosin vaikea sanoa tajusitko tosiaan, vai taasko vain luulet jotain tajunneesi, kun et kerro mitä luulit tajunneesi.

iltapalaksi?

Ethän sinä nyt voi olla tosissasi?

• ...sieniä....
        sieniä... kirjoitti:

iltapalaksi?

Ethän sinä nyt voi olla tosissasi?

...iltapalaksi vaan HK:n Bleu'tä. Enkä saanut pehmeitä paketteja jouluna. Enkä käynyt viime syksynä Lapissa. Eikä pyjamassani ole pupunkuvia. Eikä millään noista asioista ole mitään tekemistä puheenaiheen kanssa.

Ja ei, en minä taida se tosikko täällä olla.

Mutta mitä sinä luulet oikeasti korkeakoulutettujen ajattelevan semmoisista, jotka sekoittavat AMK:n ja korkeakoulut?

• kantaa,
        ...sieniä.... kirjoitti:

...iltapalaksi vaan HK:n Bleu'tä. Enkä saanut pehmeitä paketteja jouluna. Enkä käynyt viime syksynä Lapissa. Eikä pyjamassani ole pupunkuvia. Eikä millään noista asioista ole mitään tekemistä puheenaiheen kanssa.

Ja ei, en minä taida se tosikko täällä olla.

Mutta mitä sinä luulet oikeasti korkeakoulutettujen ajattelevan semmoisista, jotka sekoittavat AMK:n ja korkeakoulut?

koska siihen ei ole mitään syytä.

• ...on siis....
        kantaa, kirjoitti:

koska siihen ei ole mitään syytä.

...mielestäsi harvassa. Miksi se on sinusta hyvä juttu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6459
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2312
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1333
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      82
      1263
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      838
    Aihe