Kysymys kuuluu: betonilaatan päälle tehdään puulattia, jossa rakenne on "kakkos kuutoset" runkopuut, joiden alla huopa kaistaleet ja 150mm mineraalivillaa? (Eko?) Tarviiko laatan ja villan väliin kosteuskatkoa, jos laatan alla oleva rakenne on hiekkatäyttö ja 30cm murskekerros sekä tietysti salaojitukset. Kiitos vastausksista etukäteen!
Puulattian rakenne
34
19453
Vastaukset
- kosteuseristys
myös koolauksien välissä. Lisäksi eriste (luulen ,että tarkoitat selluvillaa..eikös???)tulee "tumpata" koolauksien väliin, koska se laskettuu. Siis tee lattiaa n. metri kerrallaan-villojen asennus tiivistys ja taas lattiaa jne.
- miksu
Muovillako kosteuseristys tehdään? vai jotenkin muuten...
- Jocu_
miksu kirjoitti:
Muovillako kosteuseristys tehdään? vai jotenkin muuten...
Tuskinpa se käytännössä tarpeen on, mutta halpahan pikinauharulla on.
- teknikko
"Maapohjalattia" tarvitsee valun ja pintarakenteiden väliin ehdottomasti maannousemakosteuden katkaisevan, hermeettisen sulun. Koska muovikalvo käytännössä rikkoutuu lattian rakentajan kengän ja hiekkaisen betonin välissä, lienee jonkinlainen piellä valaminen ainut tiivis ratkaisu. Tiiviyden kun pitäisi olla riittävä estämään myös maasta nousevien kaasujen - kuten radonin - etsiytymisen talvella rakennukseen sen ainoan sulan paikan, eli talon pohjan kautta. Talon ympäristö kun on roudan tiivistämä.
Tuuletettu alapohja, eli ns. rossipohja lienee ainoa terveen talon perustus. Kun Suomen kansa nousi maakuopista jo muutama sata vuotta sitten kuiviin taloihin, niin miksi ihmeessä se palasi taas 60-luvulla rakentamaan maapohjalle?- Jocu_
Monta asiaa on otettava näköjään huomioon, jos aikoo terveenä kuolla!
Minua ei radon huolestuta. Saan työssäni sen verran säteilyä, että radonin aiheuttamalla lisällä ei ole merkitystä. - jättänyt
Jocu_ kirjoitti:
Monta asiaa on otettava näköjään huomioon, jos aikoo terveenä kuolla!
Minua ei radon huolestuta. Saan työssäni sen verran säteilyä, että radonin aiheuttamalla lisällä ei ole merkitystä.Syytä olisi huolestua joskus juttusi säteilee aikalailla.
- Jocu_
jättänyt kirjoitti:
Syytä olisi huolestua joskus juttusi säteilee aikalailla.
Tämä netti on autuas paikka. Vähä-älyisetkin voivat vapaasti aukoa päätään, ja voivat olla tyytyväisiä itseensä.
Täällä voimalaitoksella et minua näkisikään kuin kaukaa. Joku ehkä sanoisi, että tuo mies on se Jocu. - itsetunto huono
Itsetunnoltaan heikot Suomalaiset juoksevat aina "amerikan uutuuksien" perässä hyläten omat koetut ratkaisut. Siksi ryhdyttiin rakentamaan maavaraisesti ja elämään homeessa, sen vuoksi työnnettiin 70 luvulla vaahtoa talojen seiniin, vain todetakseen pari kuukautta myöhemmin, että mokoma vaahto on hävinnyt kuin pieru saharaan. jne. jne.
- mieltä
Jocu_ kirjoitti:
Tämä netti on autuas paikka. Vähä-älyisetkin voivat vapaasti aukoa päätään, ja voivat olla tyytyväisiä itseensä.
Täällä voimalaitoksella et minua näkisikään kuin kaukaa. Joku ehkä sanoisi, että tuo mies on se Jocu.Tuosta vähä-äly kommentista.
Pelottava ajatus vaan tuo jocu ja atomivoimala. - Jocu_
mieltä kirjoitti:
Tuosta vähä-äly kommentista.
Pelottava ajatus vaan tuo jocu ja atomivoimala.Kyllä Fortum haluaa pitää minusta kiinni, ehkäpä jopa rahallakin..
- Jocu_
Jocu_ kirjoitti:
Kyllä Fortum haluaa pitää minusta kiinni, ehkäpä jopa rahallakin..
Mene Ydinvoimapalstalle. Siellä on ydinvoima-Jocu. Tällä palstalla on vapaa-ajan Jocu, joka tosin joskus joutuu tukeutumaan tuohon kaimaansa.
- syytäh
Jocu_ kirjoitti:
Mene Ydinvoimapalstalle. Siellä on ydinvoima-Jocu. Tällä palstalla on vapaa-ajan Jocu, joka tosin joskus joutuu tukeutumaan tuohon kaimaansa.
Ei kiinnosta ydinvoima pysyn asiossa joista ymmärrän. Se on linja.
Ehkä sun kannattaisi käydä ydin-ja vapaa jocujesi kanssa keskustelmassa jossakin ammatti-ihmisten luona noista jakautumisjutuista ennenkuin siellä ydinvoimalassa joku vakavampi juttu jakautuu. - Jocu_
syytäh kirjoitti:
Ei kiinnosta ydinvoima pysyn asiossa joista ymmärrän. Se on linja.
Ehkä sun kannattaisi käydä ydin-ja vapaa jocujesi kanssa keskustelmassa jossakin ammatti-ihmisten luona noista jakautumisjutuista ennenkuin siellä ydinvoimalassa joku vakavampi juttu jakautuu.Ole huolettta. Minulla on itsekritiikki varsin korkealla. En kirjoittelisi tänne palstoille, jos suomenkieleni ei olisi lähes painatustasoa.
Nämä tosin ovat sellaisia huitaisuja. - jooo joo
Jocu_ kirjoitti:
Ole huolettta. Minulla on itsekritiikki varsin korkealla. En kirjoittelisi tänne palstoille, jos suomenkieleni ei olisi lähes painatustasoa.
Nämä tosin ovat sellaisia huitaisuja.Luulot ne vaan jatkuu. Tuosta itsekritiikistä tai oikeastaan sen puutteesta voi olla kirjoituksiesi suhteen montaa mieltä.
No jos kerran tunnet olevasi jalustalla ja hiukan muiden yläpuolella niin mitä siihen kellään on sanomista.Ole rauhassa vaan, se vanhalle miehelle sallittakoon.
Lopetan siis aiheen osaltani tähän. Hyvää Juhannusta. - Jocu_
jooo joo kirjoitti:
Luulot ne vaan jatkuu. Tuosta itsekritiikistä tai oikeastaan sen puutteesta voi olla kirjoituksiesi suhteen montaa mieltä.
No jos kerran tunnet olevasi jalustalla ja hiukan muiden yläpuolella niin mitä siihen kellään on sanomista.Ole rauhassa vaan, se vanhalle miehelle sallittakoon.
Lopetan siis aiheen osaltani tähän. Hyvää Juhannusta.Minun osani työelämässäkin on ollut niin alhainen, että en ole saanut tehdä virheitä.
Tiedäthän, että päälliköt saavat tehdä miljoonamokia, ja silti vain etenevät urallaan.
Minä vain junnaan paikallani, kaikesta huolimatta. - Jocu_
Jocu_ kirjoitti:
Minun osani työelämässäkin on ollut niin alhainen, että en ole saanut tehdä virheitä.
Tiedäthän, että päälliköt saavat tehdä miljoonamokia, ja silti vain etenevät urallaan.
Minä vain junnaan paikallani, kaikesta huolimatta.Minä pelaan vankalla kokemuksella, niin työelämässä kuin rakennuksiinkin liittyvissä jutuissa.
Vankka kokemus tekee työstäni helpon. Kun tuntee ihmisiä laajalti ja hekin tuntevat minut, sujuvat hommatkin helposti. Vaativana pidettyä työtänikin olen hoidellut kai liiankin pitkään. Tuon kaiken mukana tulleesta arvostuksesta minä en suuresti piittaa. Parempi palkka kiinnostaa enemmän.
Rakennuspuolen kokemuksen hankinta on ollut minulle helppoa. Kuten olen täällä kertoillutkin, minulla on erilaisia rakennuksia riesaksi asti. Niiden rakenteita kun olen joutunut tutkimaan, on ollut helppo nähdä, mikä toimii ja mikä mädättää.
Puhunkin siis kokemukseni ja tietämykseni pohjalta, enkä heittele mutu-arvauksia.
Mäkitupalaiseksi olen aikonut ruveta ennen normaalia eläkeikääni. Kyllästyttää huomata työelämässä, että nuoremmat jyrää meitin. Pian en kai kelpaa kuin neuvojaksi pahoissa paikoissa.
En minä ole ylitse muiden näillä palstoilla kuin ehkä ydinvoiman yleisosaajana. Sitä minun pitää nuoremmillenikin opettaa - miten hommat hoidetaan käytännössä ydinvoimalassa.
- Gemini
Nykyään on vallalla suuntaus,jonka mukaan maanvaraisen laatan alapuolelle ei saisi asentaa muovikalvoja tms.Kapillaarikatko soralla ym. asianmukaiset täytemaat ja riittävä korkeus pitäisi riittää.Sanotaan muovin laatan alla jopa aiheuttavan hometta.Paljonko tilanne muuttuu,jos tiivis pinta on laatan yläpuolella?
Ehkä ongelmia aiheuttaa tilanne jossa tulisi kaksi tiivistä pintaa.Tämähän tapahtuu helposti,jos laatan alla on muovi ja päälle tehdään tiivis lattia.Vanhassa kotitalossani on laatan pinta sivelty bitumilla ja sen päälle on koolattu lasivillaeristeinen lattia.Ongelmia ei ole havaittu.
Laatan alla olisi hyvä olla hieman eristettä,ettei laatan pintaan kondensoidu kosteutta.Laatan päälle koolatun lattian alle varmaan pääsee kosteaa sisäilmaa.
Itselläni on laatan alla 5cm styroxia ja muovikalvo.Lattia on koolattu kakkosnelosista joiden alla n.2cm kiiloja.Kiilojen alla on huopakaistat.Kuumalankaleikkurilla leikkasin styroxista kiilojen paksuisia suikaleita.Suikaleita on asetettu sopivin välein estämään mineraalivillan kosketusta betonilaattaan.
En väitä omaa rakennetani oikeaksi,mutta se on kompromissi erilaisista ohjeista.Surkeaa kun luotettavaa tietoa näin kalliiseen hankkeeseen on todella vaikea saada. - jos jajos
Ei tarvita jos maapohjasta ei nouse kosteutta laattaan. Se taas on mahdotonta tietää keskustelupalstalla etukäteen. Salaojat voi mennä tukkoon,niissä voi olla kallistukset mettäsä,maatäyttö voi olla vääränkaltaista ja sata muuta syytä voi tehdä sen että ei pitäisi nousta mutta nousee kumminkin.
Jos nousee niin kosteuskatkotkin voi pettää.
Ikävä kyllä lähtökohta on jo vähän riskialtis johtuen perustustavasta ja siksi korkeaperustus onalkanut nostaa päätään.
Oman kämppäni tekisin niin että nostaisin nuo lattiarunko puut irti valusta 50-100 mm ja järkkäisin sinne välitilaan jonkin sortin tuuletus aukot. Ja sen päältä lattia normaalilla puurakenne lattiana. - mutta toisaalta ehkä
Minä puolestaan tekisin niin, että kääntäisin koko lattiarakenteen nurinpäin. Parketti betonia vasten, sen päälle koolaukset ja koolausten väleihin villat. Näin villoissa kävellessään huomaa heti, jos villat ovat kosteita kun sukat kastuu. Lisäksi villat on helppo vaihtaa. Jos ei halua villoja polkea, voi kävellä koolausten päällä. Siihenkin oppii, kun vähän harjoittelee.
- Jocu_
Isävainajani kanssa tehtiin ulkorakennus 70-luvun alussa. Kumpikaan ei tiennyt rakentamisesta juuri mitään.
Hyvin verstashuoneena palvelevan huoneen lattiabetoni sekoitettiin itse lapioilla ja valettiin multamaan päälle. Ei siinä ole mitään kosteusongelmia ilmennyt.
Eli, varsin teoreettisin nuo kosteusvaarat ovat. Tieto luo turhaa tuskaa joillekin. - Jocu_
Jocu_ kirjoitti:
Isävainajani kanssa tehtiin ulkorakennus 70-luvun alussa. Kumpikaan ei tiennyt rakentamisesta juuri mitään.
Hyvin verstashuoneena palvelevan huoneen lattiabetoni sekoitettiin itse lapioilla ja valettiin multamaan päälle. Ei siinä ole mitään kosteusongelmia ilmennyt.
Eli, varsin teoreettisin nuo kosteusvaarat ovat. Tieto luo turhaa tuskaa joillekin.Betonissahan on päällä ns. sementtiliima, jota ei läpäise ksyleenikään. Kai se toimii samoin myös toiseen suuntaa, ainakin veden kanssa.
- Meitsi
Jos sulla on laatta ja se on tehty kunnon perustuksille niin lattia tehdään seuraavan laisesti. Laatan pintaan lyödään naulauslaudat (betonin ja laudan väliin bitumikaistaleet koko matkallle) (20*100) jakoa en nyt muista varmasti oliskohan ollut 1200mm (etsi esim.rakentaja.fi niin löydät sen varmasti) laudan keskeltä keskelle. Naulauslaudan päälle lyödään lattiavasat (2*6)poikittain 800mm (en nyt tuotakaan muista tarkaan) jaolla (keskeltä keskelle kiiloja apunakäyttäen, että saat vaateriin).
Villa väliin ja vasojen päälle vedetään höyrysulkumuovi (saumat hyvin teipaten) ja lopuksi lattialauta lyödään päälle. Muista, että a ja o on se, että muistat putsata Betoni alustan kaikista roskista ja muista epäpuhtauksista pois (myös kun työ etenee) yleensä sahanpurut ja muut puujätteet on syynä siihen, että home alkaa sikiämään lattiarakenteista- Uuswanha
PETTIKÖ MUISTI? myös tuon muovin suhteen. Ei sitä saisi laittaa jos kerta pitää laittaa. Maasta nouseva kosteus tiivistyy muovin pintaan ja 2kk ja hyvä homekasvusto on käynnissä.
Bitumieristys on ajanmittaan osoittaunut ehkä parhaaksi, kun betonia käytetään, jos ei ole lattiassa (betonissa)lämmitystä.
Kun kosteussulkua käytetään ei pitäisi myöskään käyttää muovikokolattiamattoja, sillä väliin jää otolliset olosuhteen kosteuden tiivistymiseen. - teknikko
Puurakenteet noin kuin nimim. "Meitsi" kertoi. Aivan ensiksi kuitenkin kosteus-/kaasusulku betonilaatan pintaan (mieluummin bituminointi-tyyppinen kuin muovi), eristeeksi boorisuolattu luonnonkuitu (esim. ns. selluvilla), eristeen ja lattiavasojen päälle ilmasulku (esim. ns. tervapaperi) ja sitten se lopullinen lattia.
Boorisuolattu luonnonkuitu voi kastua aina 12%n kosteuteen (veden massa jaettuna eristeen kuivamassalla) ennenkuin sen eristyskyky pettää ja aiheuttaa kastepisteen syntymisen. Lasivillalla tuo kriittinen arvo on niinkin matala kuin 2% !
- olis
RT-RakMK-21099 3.1.1.1
"Alapohjan lämmöneristys sijoitetaan kokonaan tai pääosin
pohjalaatan alle. Lattian puurakenteet erotetaan
bitumikermikaistalla tai vastavalla materiaalilla alapuolisen
laatan ja sokkelin rakenteista."
RT-RakMK-210099 3.1.1.2
"Höyrysulun tarve ja sijoitus suunnitellaan tapauskohtaisesti
ottaen huomioon betonilaatan kuivumismahdollisuus.
Lahoavia materiaaleja ei saa jättää höyrysulun
alapuolelle."
Tässä tapauksessa kyseeseen sovelletaan ilmasulkua kun on ekovillasta kyse.
Kaitpa nuokin asia kannattas huomioida tässä vaiheessa- Meitsi
Niin tuon samanhan mä tuossa juuri kerroin. Ei sinne ukot mitään muovikalvoa petonivalun pintaan laiteta se annetaan kuivua hyvin ennen kuin siihen voidaan mitään lattiaa kasata. Mulla on rakenneleikkaus kuvat omasta mökistäni johon itse tein puulattian toissa kesänä, enkä mä sinne mitään muovia betoninpintaan asentanut (ei edes rakenne kuvassa ole eikä selostuksessa mainita mitään, se höyrysulku tulee lattia laudan alle.
Sinne betonin pintaan ei tule muuta kuin huopakaistale (Bitumi) naulauslaudan alle. Ja kosteutta se betoni ei alakautta saa, koska sen alla on tyröksi.
Valua (maavarasta laattaa) ei tehdä missään nimessä maanpintaa vasten. Mitä tulee radoniin, niin sitä ei millään muoveilla hoideta, vaan se vaatii jo laatan läpi imukanavan ja huippuimurin vetämään kaasut pois (löytyy erikseen ohjeet). Mutta aina kannattaa kuitenkin varmistaa, että minkälaiselle aluelle mökki/talo tullaan rakentamaan, jotta saadaan selville onko paikassa vaaraa radonista. - kerroit
Meitsi kirjoitti:
Niin tuon samanhan mä tuossa juuri kerroin. Ei sinne ukot mitään muovikalvoa petonivalun pintaan laiteta se annetaan kuivua hyvin ennen kuin siihen voidaan mitään lattiaa kasata. Mulla on rakenneleikkaus kuvat omasta mökistäni johon itse tein puulattian toissa kesänä, enkä mä sinne mitään muovia betoninpintaan asentanut (ei edes rakenne kuvassa ole eikä selostuksessa mainita mitään, se höyrysulku tulee lattia laudan alle.
Sinne betonin pintaan ei tule muuta kuin huopakaistale (Bitumi) naulauslaudan alle. Ja kosteutta se betoni ei alakautta saa, koska sen alla on tyröksi.
Valua (maavarasta laattaa) ei tehdä missään nimessä maanpintaa vasten. Mitä tulee radoniin, niin sitä ei millään muoveilla hoideta, vaan se vaatii jo laatan läpi imukanavan ja huippuimurin vetämään kaasut pois (löytyy erikseen ohjeet). Mutta aina kannattaa kuitenkin varmistaa, että minkälaiselle aluelle mökki/talo tullaan rakentamaan, jotta saadaan selville onko paikassa vaaraa radonista.Mutta tuossa juju oli laatan päällisen eristeen määrä. Eli pääosa eristeestä tulisi olla laatan alla. 150mm on jo aika paljon
- Meitsi
kerroit kirjoitti:
Mutta tuossa juju oli laatan päällisen eristeen määrä. Eli pääosa eristeestä tulisi olla laatan alla. 150mm on jo aika paljon
Miten niin, ei sinne lattialaudan alle mitään tyhjää tilaa jätetä? Jos lasket mitä tulee naulauslaudan paksuus lattiavasan paksuudeksi=eristeenpaksuus. Mutta ei mitiä mäpä katson tänään mitä rakennekuvan leikkaus sanoo villan paksuudesta sekä paljonko tyröksiä laitetaan laatan alle (kerron samalla nuo välimatkat noissa vasojen ja naulauslautojen välimatkoista). Tiedot ovat suoraan valmistajan detaljeista jonka perusteella oman vapaa-ajan asuntoni rakensin.
- talollinen2
Meitsi kirjoitti:
Miten niin, ei sinne lattialaudan alle mitään tyhjää tilaa jätetä? Jos lasket mitä tulee naulauslaudan paksuus lattiavasan paksuudeksi=eristeenpaksuus. Mutta ei mitiä mäpä katson tänään mitä rakennekuvan leikkaus sanoo villan paksuudesta sekä paljonko tyröksiä laitetaan laatan alle (kerron samalla nuo välimatkat noissa vasojen ja naulauslautojen välimatkoista). Tiedot ovat suoraan valmistajan detaljeista jonka perusteella oman vapaa-ajan asuntoni rakensin.
Kerropa jo nuo paksuudet. Kiinnostaa, koska ensikesänä rakennan samankaltaisen rakenteen. Kuvissa on pienen saunarakennuksen betonilaatan alla 10 cm styroksi, päällä bitumikaistojen päälle tehty puinen runkorakenne 10 cm mineraalivilloin. Muovi on piirretty lattialaudoituksen ja villan väliin.
Rakennuslupa myönnetty, mutta edelleen mietin, että pitaisikö laatan yläpintaan järjestää kuvista poiketen tuuletus. Silloin:
- styroksi jarruttelisi pelkästään kylmän laatan alla mahdollisesti tapahtuvaa routimista,
- villan tehtävänä olisi pukeutumistilan eristys,
- pesuhuoneesta laattaan imeytyvä kosteus pääsisi pukuhuoneenkin alla haihtumaan
- muoviin tuskin mitään kondensoituisi?
Laatta ei varmaankaan saisi bituimoida, jos muovi lattialautojen alle jätetään ilman lattiarungon tuuletusta, sillä silloin syntyisi "pussi". - Meitsi
talollinen2 kirjoitti:
Kerropa jo nuo paksuudet. Kiinnostaa, koska ensikesänä rakennan samankaltaisen rakenteen. Kuvissa on pienen saunarakennuksen betonilaatan alla 10 cm styroksi, päällä bitumikaistojen päälle tehty puinen runkorakenne 10 cm mineraalivilloin. Muovi on piirretty lattialaudoituksen ja villan väliin.
Rakennuslupa myönnetty, mutta edelleen mietin, että pitaisikö laatan yläpintaan järjestää kuvista poiketen tuuletus. Silloin:
- styroksi jarruttelisi pelkästään kylmän laatan alla mahdollisesti tapahtuvaa routimista,
- pesuhuoneesta laattaan imeytyvä kosteus pääsisi pukuhuoneenkin alla haihtumaan
Laatta ei varmaankaan saisi bituimoida, jos muovi lattialautojen alle jätetään ilman lattiarungon tuuletusta, sillä silloin syntyisi "pussi".Voihan...p
Unohdin koko jutun... mä katon tänä iltana, kunhan ehdin kotio. - Meitsi
talollinen2 kirjoitti:
Laatta ei varmaankaan saisi bituimoida, jos muovi lattialautojen alle jätetään ilman lattiarungon tuuletusta, sillä silloin syntyisi "pussi".No niin tässä teille.
Betoni lattiaan kiinnitetään teräsnauloilla laudat 22*100 k1200 (jako). Laudan ja betoninväliin laitetaan kosteuden nousua estävä katkos,esimerkiksi bitumihuopaa.
Lattianiskat (42*95) asennetaan 600mm keskeltä keskelle jaolla, alla käytetään tasauslappuja jotta ne saadaan vaateriin.
Ennen villan asentamista poista betonilaatan päältä työstöjätteet.
Asenna villa (esim. mineraali)125mm jonka päälle asennetaan höyrysulku ja viimeiseksi tietenkin lattialauta.
Tiedoksi kaikille muille, että nämä on repästy mun mökin pystytys ohjeista, jotka sain valmistajalta enkä rupea niistä sen enempää väittelemään.
Tuosta höyrysulusta vielä, että detaljikansio sanoo myöskin näin: jos kuitenkaan ei haluta laittaa höyrysulkua koko lattian alueelle niin on kuitenkin syytä kiertää seinän vieret n.200mm leivyisellä kaistalla, jolloin katkaistaan ilmanvirtaus seinän vierestä näin ollen vedontunne häviää. - Meitsi
Meitsi kirjoitti:
No niin tässä teille.
Betoni lattiaan kiinnitetään teräsnauloilla laudat 22*100 k1200 (jako). Laudan ja betoninväliin laitetaan kosteuden nousua estävä katkos,esimerkiksi bitumihuopaa.
Lattianiskat (42*95) asennetaan 600mm keskeltä keskelle jaolla, alla käytetään tasauslappuja jotta ne saadaan vaateriin.
Ennen villan asentamista poista betonilaatan päältä työstöjätteet.
Asenna villa (esim. mineraali)125mm jonka päälle asennetaan höyrysulku ja viimeiseksi tietenkin lattialauta.
Tiedoksi kaikille muille, että nämä on repästy mun mökin pystytys ohjeista, jotka sain valmistajalta enkä rupea niistä sen enempää väittelemään.
Tuosta höyrysulusta vielä, että detaljikansio sanoo myöskin näin: jos kuitenkaan ei haluta laittaa höyrysulkua koko lattian alueelle niin on kuitenkin syytä kiertää seinän vieret n.200mm leivyisellä kaistalla, jolloin katkaistaan ilmanvirtaus seinän vierestä näin ollen vedontunne häviää.Mulla on laatan alla vain 50mm solumuovieristettä ja reunoilla routasuojana salaojan päällä 2*50mm.
- Janne
Kertokaas, miten sitten menis rossipohjalla tuo lattian rakenne? Jotenkin tuntuis paremmalta meikäläisen tarpeisiin tuo tuulettuva alapohja.
- teknikko
Kantavien seinien alle sokkelit joissa riittävästi aukkoja jotka peitetään tuuletusritilöin ryömintätilan käyntiaukko.
Lattian kantavaa koolausta tukevien "poikkihirsien" alle yksittäisiä harkkotolppia.
Kantavan koolauksen (esim. 50*200) eli lattiavasojen alapintaan lauta -> kynte.
Kyntteen varaan raakalaudoitus.
Raakalaudoituksen päälle selluvilla (20 cm).
Selluvillan päälle "tervapaperi".
Tervapaperin päälle korotusrimoitus (mm. sähköjohdot) pintalaudoitus tai vaihtoehtoisesti pintavalua kantava levytys.
Levyn päälle valu ja kaakeli.
Tai sitten sokkelin varaan, matalan ryömintätilan päälle betoni-ontelolaatta ja sen päälle lattiat kuin laatalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821