polyteistinen , monoteistinen vai monistinen ?

opiskelija

Eräät hindulaisuuden kannattajat ovat monisteja. Monistisen näkemyksen mukaan mieli ja aine ovat yhtä. Monistit näkevät yhden jumalan lukemattomina ilmentyminä, jonka ei-hindut sekoittavat helposti polyteismiin. Monistisen näkemyksen mukaan on olemassa vain yksi ykseys, jonka ilmentymiä muut jumaluudet ovat - samalla tavoin kuin eri värit ovat prisman hajottaman valonsäteen eri ilmentymiä. Monet uskovat, että persoonalliset jumalat voivat johdattaa palvojansa lähemmäksi mokshaa, jälleensyntymien ketjusta vapautumiseen.

Eräät hindulaisuuden lahkot uskovat monoteistiseen näkemykseen Vishnusta (usein Krishnan muodossa), Shivasta tai Devistä - joskaan tämä näkemys ei poissulje muita jumalia, sillä niiden nähdään olevan valitun jumaluuden ilmentymiä. (esim. monet Krishnan palvojat näkevät Shivan syntyneen Krishnan luomisvoimasta). Usein absoluuttinen brahman nähdään ainoana lähteenä, josta kaikki jumaluudet ovat peräisin.


näinkö?

4

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotisvullani,,
    • Vaisnava

      Hyvin kiteytetty :) En itse asiassa tiennyt olevani monisti, mutta viestisi selvensi näitä termejä minulle. Koen kyllä olevani monoteistikin, koska minulle on opetettu, että jos uskoo Yhteen Jumalaan, on monoteisti.

      Itse olen ilmaissut monismini niin, että on Yksi Jumala, jolla on lukemattomat kasvot, joista minä olen valinnut Krishnan kasvot. Krishna on siis minulle Yksi Jumala Krishnan hahmoon tiivistyneenä.

      Hän Itse puhuu Bhagavad Gitassa siitä, miten meidän on hyödyllistä palvella Jumalaa persoonallisen hahmon ottaneena:

      "Mielen kiinnittäminen siihen, millä ei ole hahmoa, on hyvin vaivalloista. Niiden, joilla on ruumis, on tuskaisen vaikea edetä kohti sitä, millä ei ole hahmoa."
      (säe 12.5 - kannattaa toki lukea edeltävätkin säkeet, http://gita.wisewisdoms.com/index.php?c=12 )

      En tosin ole varma, mitä tarkoitat sanoessasi että meidän mielestämme mieli ja aine ovat yhtä. Jos tarkoitat mieltä, jota käytämme ajatteluun, niin Bhagavad Gitan mukaan mieli on yksi aisteista ja erittäin vaikea kesytettävä ;)

      • low 5

        Onks toi BG-opus sulle samanlainen "ainoa tai ainakin ylin auktoriteetti/totuus" niinku Raamattu on niille (heh körtti)kristityille, jotka pyrkivät noudattaan sen sanomaa pilkulleen? (toivottavasti ei, tai ihan miten haluut, mut kuitenkin...:))

        Jos ja kun näin on, niin mites perustelet tai siis miksi pidät sitä sellaisena "ainoa lajissaan" -kirjana/tekstinä?(sen enempää sen arvoa väheksymättä, mut k...) Jotenkin vaan mua on vaan aina suht paljosti hämännyt "raamiksella päähänlyöjissä" se, että joka kohtaan ja lähtöön löytyy (tai on ainakin löytyvinään) sopiva jae/luku, mitä voi ja pitää siteerata (vaikka sitten kuitenkaan ehkä niin hyvin siihen tilanteeseen sopiskaan) ja jotenkin siten (mielestään) ottaa ote muista, tilanne hallintaan, eli on sitten sen jälkeen oikeassa ja ns. vastaväitteiden ulottumattomissa eli kun kerran Raamatussa niin sanotaan, niin turha pullikoida sitä/mua vastaan... (en halua loukata, kysynpä vain uteliaisuuttani ja heh siksikin että osaan sitten paremmin heh tulkita/ymmärtää/arvostaa kirjoituksiasi jatkossa eli "se on taas [vaan] sen tyypin tekstiä joka pitää BG.aa...:))


      • Vaisnava
        low 5 kirjoitti:

        Onks toi BG-opus sulle samanlainen "ainoa tai ainakin ylin auktoriteetti/totuus" niinku Raamattu on niille (heh körtti)kristityille, jotka pyrkivät noudattaan sen sanomaa pilkulleen? (toivottavasti ei, tai ihan miten haluut, mut kuitenkin...:))

        Jos ja kun näin on, niin mites perustelet tai siis miksi pidät sitä sellaisena "ainoa lajissaan" -kirjana/tekstinä?(sen enempää sen arvoa väheksymättä, mut k...) Jotenkin vaan mua on vaan aina suht paljosti hämännyt "raamiksella päähänlyöjissä" se, että joka kohtaan ja lähtöön löytyy (tai on ainakin löytyvinään) sopiva jae/luku, mitä voi ja pitää siteerata (vaikka sitten kuitenkaan ehkä niin hyvin siihen tilanteeseen sopiskaan) ja jotenkin siten (mielestään) ottaa ote muista, tilanne hallintaan, eli on sitten sen jälkeen oikeassa ja ns. vastaväitteiden ulottumattomissa eli kun kerran Raamatussa niin sanotaan, niin turha pullikoida sitä/mua vastaan... (en halua loukata, kysynpä vain uteliaisuuttani ja heh siksikin että osaan sitten paremmin heh tulkita/ymmärtää/arvostaa kirjoituksiasi jatkossa eli "se on taas [vaan] sen tyypin tekstiä joka pitää BG.aa...:))

        Tunnen Raamatun ja Koraanin, ja kummassakin on paljon upeaa sisältöä. Bhagavad Gita nousee kuitenkin mielestäni kirkkaasti niitten yläpuolelle seuraavista syistä:

        - Bhagavad Gita myöntää, että Jumalan luokse vie monta tietä, että Jumalalla on monet kasvot ja että kunkin on tallustettava Hänen luokseen omalle luonteelleen sopivalla tavalla. Ketään ei tuomita ikuiseen kadotukseen, kukin uskokoon tavallaan. Tämä on tosi kaukana Raamatun "vain-Jeesuksen-kautta-voi-pelastua" -ajattelusta tai Koraanin "vääräuskoiset-joutuvat-helvettiin" -uhkauksista.

        - Bhagavad Gita ei ole pikkutarkkojen sääntöjen ja oikeitten tai väärien elämäntapojen lista (tällaista löytyy sen sijaan paljon Raamatusta ja Koraanista). Gita puhuu oikeasta ja väärästä oman luonteen kehittämisen sekä motiivien tasolla ja jättää kunkin yksilöllisen tulkinnan varaan, mikä on dharmaa (eli siis oikein kussakin tilanteessa). Tämä tekee Gitasta ajattoman teoksen, joka sopii kulttuuriin kuin kulttuuriin - ja joka kannustaa meitä ajattelemaan itse.

        - Pidän myös siitä, miten Gitassa on tavallaan kaikki tiiviissä paketissa, siinä on pelkkää asiaa. Lisäksi sen lähtöasetelma vavisuttaa sieluani. Arjuna, ihmiskunnan edustaja, on Gitan alussa niin kauhean tehtävän edessä, että minä tuskin koskaan joudun tekemään mitään niin hirveää. Silti hän selviää Krishnan avulla. Miksipä en siis minäkin selviäisi omista pikku murheistani Krishnan avulla!

        En ole törmännyt toiseen Gitan kaltaiseen kirjaan, joten se on minulle ykkönen. Kunnioitan silti Raamattua ja Koraania ja muitakin uskonnollisia tekstejä ja luen niitä mielenkiinnolla ja mielihyvällä. Gita on kuitenkin minulle Jumalan sanaa, jota uskon silloin kun muut lukemani tekstit ovat ristiriidassa Gitan kanssa.

        Siteeraan Gitaa paljon, mutta tarkoitukseni ei ole löydä ketään sillä päähän. Säkeet humpsahtelevat helposti mieleeni, koska olen lukenut Gitan monta kertaa ja kääntänyt sen suomeksi. Se on päässyt imeytymään veriin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä kaivatussasi

      Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2135
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

      Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      335
      1333
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      94
      1275
    4. 157
      1178
    5. Hitto että tekis

      Mieli saada sua
      Ikävä
      68
      1001
    6. Minä tiedän sen

      Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      948
    7. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      899
    8. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      858
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

      https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      26
      832
    10. Onko kaivattusi

      Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      809
    Aihe