Napit vastakkain - lopputulos

Banzai

Yle Radio 1 kanavalla ollut Reinikaisen Pekan ja Anto Leikolan väittely meni hyvin. Pekka esitti hyviä tieteellisiä pointteja kun taas Leikola yritti lähinnä osoittaa että evoluutiokritiikki on uskontoa.

Yleisöäänestys valitsi Pekan voittojaksi äänin 72-40, kuten myöhemmässä Napit Vastakkain ohjelmassa kerrottiin. Oikein!

8

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pertus

      ... ei ole mitään mahdollisuuksia tälläkään foorumilla ja sen vuoksi nykyään pyrin jopa auttamaan heitä argumentoinneissaan enkä tuo esiin kovin rajuja todisteita heitä vastaan, koska jo nyt pitää varautua Jeesuksen tuloon ja sitä seuraavaan suureen pettymykseen näiden evouskovien kohdalla. Heidän psyykkeensä tuskin kestää tätä Jeesuksen tulemista - mutta kaikki mahdollinen sen eteen, että he kestävät, tulee tehdä jo nyt. Amen

      • squirrel

        Missäköhän sinä "Pertus" olisit tieteellisiin todisteisiisi viitteet antanut?

        Tosiasia on seuraava:
        ID -tieteilijöillä ei ole mitään mahdollisuuksia missään. Katsoo nyt USA:n Doveria. Siellä on prosentuaalisesti eniten kreationisteja populaatiossa.

        Ja tulos oli mitä oli.
        Ensin kreationistit yritti tieteeseen:
        YEC -romahti, koska ei täyttänyt tieteen kriteereitä.
        Sitten keksittiin hyökätä tieteen kriteereitä vastaan, syntyi ID.

        Matti Leisola käänsi 1981 A.E.Wilder-Smithin kirjan "Luonnontieteet eivät tunne evoluutiota". Silloin naturalistinen -suorastaan "äärinaturalistinen" (positivistinen)-luonnontiede oli kreationisteille tieteen mittari. Kun havaittiin,että Wilder-Smithin näkemykset edustivat jo hylättyä tieteenfilosofian kantaa ja hänen väitteensä paljastuivat muutenkin virheellisiksi. Seurasi tapahtumaketju, jossa "Luonnontieteet eivät tunne evoluutiota" -kirjan kirjoittaja Arthur Ernest Wilbur-Smith itse sanoutui irti kreationismista, ja pitäytyi vain tieteeseen ja tieteenfilosofiaan. Hän katsoi esittäneensä ainoastaan kritiikkiä evoluutioteorialle. (Suomen Kuvalehti 15.5.1981).
        Ja tämän päälle "Institute for Creation Research"in YEC-oppi joutui 1987 korkeimman oikeuden hylkäämäksi Amerikoissa, maassa jossa ennakkotapaukset ratkaisevat. Kun näin kävi, käänsivät kreationistit takkinsa ja hyppäsivät 1990 luvun alussa Phillip E. Johnsonin -miehen,jota YEC ei vakuuttanut- kelkkaan. Vuoden 1991 jälkeen kirjoitetun "Darwin on Trial":in jälkeen Darwin on ollut kreationistien arvioitavana ja naturalismi epätotta. Näin 1980 -luvulla äärinaturalistista kantaa ajanut Matti Leisola edustaakin 2000 -luvulla naturalismin vastustajia.

        Takinkääntäjiä koko porukka siis selvästi.


      • "... ei ole mitään mahdollisuuksia tälläkään foorumilla ja sen vuoksi nykyään pyrin jopa auttamaan heitä argumentoinneissaan enkä tuo esiin kovin rajuja todisteita heitä vastaan, koska jo nyt pitää varautua Jeesuksen tuloon ja sitä seuraavaan suureen pettymykseen näiden evouskovien kohdalla. Heidän psyykkeensä tuskin kestää tätä Jeesuksen tulemista - mutta kaikki mahdollinen sen eteen, että he kestävät, tulee tehdä jo nyt. Amen"

        Tästä en voi olla samaa mieltä mutta ei sodita siittä nyt :)

        "Evoluutioon uskovilla ei ole mitään mahdollisuuksia tälläkään foorumilla"

        Suurin osa tämän foorumin kirjoituksista on kreationismeilta, ja muista että kvanttiteetti voittaa aina kvaliteetin. :)


      • Pertus
        squirrel kirjoitti:

        Missäköhän sinä "Pertus" olisit tieteellisiin todisteisiisi viitteet antanut?

        Tosiasia on seuraava:
        ID -tieteilijöillä ei ole mitään mahdollisuuksia missään. Katsoo nyt USA:n Doveria. Siellä on prosentuaalisesti eniten kreationisteja populaatiossa.

        Ja tulos oli mitä oli.
        Ensin kreationistit yritti tieteeseen:
        YEC -romahti, koska ei täyttänyt tieteen kriteereitä.
        Sitten keksittiin hyökätä tieteen kriteereitä vastaan, syntyi ID.

        Matti Leisola käänsi 1981 A.E.Wilder-Smithin kirjan "Luonnontieteet eivät tunne evoluutiota". Silloin naturalistinen -suorastaan "äärinaturalistinen" (positivistinen)-luonnontiede oli kreationisteille tieteen mittari. Kun havaittiin,että Wilder-Smithin näkemykset edustivat jo hylättyä tieteenfilosofian kantaa ja hänen väitteensä paljastuivat muutenkin virheellisiksi. Seurasi tapahtumaketju, jossa "Luonnontieteet eivät tunne evoluutiota" -kirjan kirjoittaja Arthur Ernest Wilbur-Smith itse sanoutui irti kreationismista, ja pitäytyi vain tieteeseen ja tieteenfilosofiaan. Hän katsoi esittäneensä ainoastaan kritiikkiä evoluutioteorialle. (Suomen Kuvalehti 15.5.1981).
        Ja tämän päälle "Institute for Creation Research"in YEC-oppi joutui 1987 korkeimman oikeuden hylkäämäksi Amerikoissa, maassa jossa ennakkotapaukset ratkaisevat. Kun näin kävi, käänsivät kreationistit takkinsa ja hyppäsivät 1990 luvun alussa Phillip E. Johnsonin -miehen,jota YEC ei vakuuttanut- kelkkaan. Vuoden 1991 jälkeen kirjoitetun "Darwin on Trial":in jälkeen Darwin on ollut kreationistien arvioitavana ja naturalismi epätotta. Näin 1980 -luvulla äärinaturalistista kantaa ajanut Matti Leisola edustaakin 2000 -luvulla naturalismin vastustajia.

        Takinkääntäjiä koko porukka siis selvästi.

        ... hyväksytä tieteeksi, koska tiedemaailman rakenteet eivät sitä kestäisi. Tiedemaailma joutuisii käymäään TÄSMÄLLEEN samankaltaisen romahduksen kuin entinen Neuvostoliitto, joka romahti kun todellisuus alkoi vyöryä teorioitten ja uskomisparadigmojen yli.


      • Ihan totta!
        Pertus kirjoitti:

        ... hyväksytä tieteeksi, koska tiedemaailman rakenteet eivät sitä kestäisi. Tiedemaailma joutuisii käymäään TÄSMÄLLEEN samankaltaisen romahduksen kuin entinen Neuvostoliitto, joka romahti kun todellisuus alkoi vyöryä teorioitten ja uskomisparadigmojen yli.

        Juu, Pertus on harvinaisen oikeassa. Tiede on mennyt ihan päin honkia. Lentokoneetkin lentävät uskon voimalla ja jääkaapit jäähdyttävät ruokaa samalla tavalla. Jos se nyt paljastuisi, kävisi huonosti.

        Ja Herra tietää mitä painovoimalle tapahtuisi, kun paljastuisi, että Newtonista Einsteiniin ja eteenpäin fyysikot ovat olleet ihan pihalla.

        Hyvä, että Pertus tietää nämä jutut. Taitaa olla muuten ainoa ihminen maailmassa, joka juuri noin asiat tietää. Hyvä Pertus.


    • Empiristi

      "Pekka esitti hyviä tieteellisiä pointteja kun taas Leikola yritti lähinnä osoittaa että evoluutiokritiikki on uskontoa."

      Pekka esitti kysymyksiä, joista kaikkiin Leikolalla ei ollut hyvää vastausta. Leikola sanoi, että ajatus "älykkäästä suunnittelijasta" pohjautuu uskoon, minkä Reinikainenkin myönsi. Ja usko ei ole tiedettä.

      Itse uskoin, että lopputulos olisi ollut tasaisempi.

    • Vakaumuksellisia kristittyjä on varmasti enemmän kuin mokomaan äänestykseen osallistumaan kiinnostuneita evoluutikkoja - enkä muuten itsekään viitsinyt mokomaan osallistua.

      Onneksi ihmiset kuitenkin erottavat uskonnollisen hevonpaskan tosiasioista yhä paremmin, mikä näkyy esim. kirkosta eroamisen yleistymisenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe