Frontaalinen dementia

Rose

Saimme hiljattain omaisen diagnoosin - frontaalinen dementia. On niin paljon harvinaisempi kuin Alzheimer että vaikea löytää tietoa. Onko kokemusta tästä dementiasta? Löytyisiköhän lääkäriä joka asiaan olisi enemmän perhetynyt? Terveyskeskuslääkärit katselevat vain kirjojaan ja myöntävät että ei heille kovin tuttu dementian muoto. Alzheimer tuntuu olevan niin pajon yleisempi.

33

11534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirkku

      Kokeile googlettaa otsalohkodementia. Ainakin dementiahoitoyhdistykseltä saa tilata maksullisen tietopaketin aiheesta. Tietoa löytyy kyllä netistäkin. Jaksamista teille!

    • Rose

      Googletettu ja altavistattu on kaikilla mahdollisilla kielillä joten jotain tietoa on saatu. Lähinnä kaipaisin omaisten kokemuksia tästä dementiasta - se on tietenkin yksilöllisesti etenevä mutta silti tiedonjano on suuri...

    • Nimetön

      Jätä omaisraukkasi rauhaan, älä ainakaan ala hartiavoimin tekemään työtä sen eteen että saisit hänet laitokseen. Jokainen ihminen haluaa elää kotonaan mahd. pitkään, sen suotakoon myös sinun omaisellesi. Vai haluaisitko sinä, että omaiset alkaisivat hysterisoida jos sinulla todettaisiin dementia??

      • Rose

        En ymmärrä reagointiasi ollenkaan. Ei tässä olla laitoksesta puhuttu vaan kysytään kokemuksia ko. dementiamuodosta koska se on niin harvinainen ja eroaa Alzheimerista. Asiallisia vastauksia asialliseen kysymykseen jos sopii...


      • ldkajkf
        Rose kirjoitti:

        En ymmärrä reagointiasi ollenkaan. Ei tässä olla laitoksesta puhuttu vaan kysytään kokemuksia ko. dementiamuodosta koska se on niin harvinainen ja eroaa Alzheimerista. Asiallisia vastauksia asialliseen kysymykseen jos sopii...

        Ja minä puolestani en ymmärrä miksi sinua omaisesi sairaus niin hemmetisti kiinnostaa? Elämässä virikkeet muuten vähissäkö? Kiinnostuksen ymmärtäisin, jos sinä sairastaisit ko. sairautta, mutta että joku toinen ja se kiinnostaa noin kovasti. Ajattelitko alkaa hänen lääkäriksi?


      • ldkajfk
        ldkajkf kirjoitti:

        Ja minä puolestani en ymmärrä miksi sinua omaisesi sairaus niin hemmetisti kiinnostaa? Elämässä virikkeet muuten vähissäkö? Kiinnostuksen ymmärtäisin, jos sinä sairastaisit ko. sairautta, mutta että joku toinen ja se kiinnostaa noin kovasti. Ajattelitko alkaa hänen lääkäriksi?

        Lisäksi aloitusviestissäsi puhut erittäin alistavaan sävyyn: "saimme omaisen diagnoosin...".

        Miten niin te saitte? Lääkärikö rikkoin salassapitovelvollisuuden ja kertoi omaisille diagnoosin?? Suomalaisella on hirveä tarve puuttua toisen ihmisen asioihin , erityisen kärkkäästi ollaan puuttumassa toisen terveydentilaan. Sukulaissuhteissa puututaan hoitoon, puhutaan lääkärin kanssa potilaan selän takana ym. vastenmielistä.

        "saimme diagnoosin". Just joo. Onko nyt sitten tärkeä olo, kun saitte diagnoosin. Kerroittehan diagnoosin myös potilaalle, vai kohteletteko häntä nyt kuin pientä lasta?


      • hiljaa!
        ldkajfk kirjoitti:

        Lisäksi aloitusviestissäsi puhut erittäin alistavaan sävyyn: "saimme omaisen diagnoosin...".

        Miten niin te saitte? Lääkärikö rikkoin salassapitovelvollisuuden ja kertoi omaisille diagnoosin?? Suomalaisella on hirveä tarve puuttua toisen ihmisen asioihin , erityisen kärkkäästi ollaan puuttumassa toisen terveydentilaan. Sukulaissuhteissa puututaan hoitoon, puhutaan lääkärin kanssa potilaan selän takana ym. vastenmielistä.

        "saimme diagnoosin". Just joo. Onko nyt sitten tärkeä olo, kun saitte diagnoosin. Kerroittehan diagnoosin myös potilaalle, vai kohteletteko häntä nyt kuin pientä lasta?

        Tottakai läheiset haluavat tietää mitä on odotettavissa ja miten toimia parhaiten sairastuneen kanssa. Diagnoosi kerrotaan läheisille potilaan suostumuksesta tai jos niin pitkälle edennyt dementia, että tarvitsee edunvalvojan, yleensä se on joku lähipiiristä. Että sillei! Toivottavasti sinua ei jätetä yksin, jos olet samassa tilanteessa tulevaisuudessa.


      • Alzheimer potilaan omainen

        Et kuule taitaa tietää kuinka niin tutun ihmisen persoona muuttuu täysin toiseksi.

        Keskivaikeassa Alzheimerissa oleva ei tajua missä on ja etenkin öisin vaeltelee kaduilla ja kyselee mäkisen torppaa jota ei ole yli kuuteenkymmeneen vuoteen ollut olemassakaan tai menee lypsylle ja poliisit tuo takaisin kotiinsa.

        Yleensäkkään ei tavikset tajua mitä on aivokudoskato eli Alzheimer vaan on jäänyt mieleen vanhuksista, vaikka telkusta herttainen mukava mummi tai pappa mutta todellisuus toinen.

        Eihän sellaisista yleensä puhuta mene johonkin dementia-kotiin vierailulle.


      • Rose
        ldkajfk kirjoitti:

        Lisäksi aloitusviestissäsi puhut erittäin alistavaan sävyyn: "saimme omaisen diagnoosin...".

        Miten niin te saitte? Lääkärikö rikkoin salassapitovelvollisuuden ja kertoi omaisille diagnoosin?? Suomalaisella on hirveä tarve puuttua toisen ihmisen asioihin , erityisen kärkkäästi ollaan puuttumassa toisen terveydentilaan. Sukulaissuhteissa puututaan hoitoon, puhutaan lääkärin kanssa potilaan selän takana ym. vastenmielistä.

        "saimme diagnoosin". Just joo. Onko nyt sitten tärkeä olo, kun saitte diagnoosin. Kerroittehan diagnoosin myös potilaalle, vai kohteletteko häntä nyt kuin pientä lasta?

        tämä nettikeskustelupalstojen "rakkikoirailmiö" juttu josta minua varoiteltiinkin... Asialliseen kysymykseen vastaa "joku" ja kun lahjat ei muuhun riitä niin alkaa sättiminen ja itse asia unohtuu... Siirry seuraavaan lahkeeseen... Omaisestamme pidämme hyvän huolen ja onneksi koko perhe yhdessä auttamassa - nimenomaan auttamassa, ei urkkimassa, puhumassa selän takana tms. Silti jos jollain kokemusta otamme mielellämme vastaan asiallista palautetta.


      • sadeka
        ldkajkf kirjoitti:

        Ja minä puolestani en ymmärrä miksi sinua omaisesi sairaus niin hemmetisti kiinnostaa? Elämässä virikkeet muuten vähissäkö? Kiinnostuksen ymmärtäisin, jos sinä sairastaisit ko. sairautta, mutta että joku toinen ja se kiinnostaa noin kovasti. Ajattelitko alkaa hänen lääkäriksi?

        Eikö sulla ole parempaa tekemistä kun aiheuttaa ihmisille mielipahaa typerillä jutuillasi!

        Sinulla ei vissiin ole hyvät välit läheisiin ja omaisiin.Oetko koskaan kuullut sanaa :välittäminen?????

        Minä ainakin olin äitini mukana kuuntelemassa diagnoosia.Ja diagnoosi varmasti hiukan helpotti meitä kaikkia..nyt tiedämme miten sairautta voi lieventää ja mitä on edessä päin!

        Toivottavasti joku välittää sinusta jos sinä sairastut!!!!


      • mirkku
        Rose kirjoitti:

        tämä nettikeskustelupalstojen "rakkikoirailmiö" juttu josta minua varoiteltiinkin... Asialliseen kysymykseen vastaa "joku" ja kun lahjat ei muuhun riitä niin alkaa sättiminen ja itse asia unohtuu... Siirry seuraavaan lahkeeseen... Omaisestamme pidämme hyvän huolen ja onneksi koko perhe yhdessä auttamassa - nimenomaan auttamassa, ei urkkimassa, puhumassa selän takana tms. Silti jos jollain kokemusta otamme mielellämme vastaan asiallista palautetta.

        Näitä vastaajia valitettavasti joskus on täälläkin palstalla, mutta jätetään ne omaan arvoonsa. On kuitenkin niitäkin, jotka oikeasti ymmärtävät ja haluavat auttaa. Pidä huoli omaisestasi, joka varmasti on tärkeä ihminen sinulle =)


      • Vastaa!

        Se on nimittäin vähän toista kuin hoitaa vaikkapa 8 tuntia vuorokaudessa jotain vierasta. Äärettömän raskasta niin henkisesti, fyysisesti kuin taloudellisestikin.
        Ja toinen näkökulma: Millä oikeudella dementoituvat saisi jättää heitteille omaan kotiin? Eikä heillä ole oikeus tarvitsemaansa hoitoon niin kuin muillakin sairastuneilla, jotka eivät enä kykene huolehtimaan itsestään?
        "Mahdollisimman pitkään" on aika epämääräinen käsite. Onko sinun mielestäsi kotona asuminen mahdollista silloin, kun asukas ei enää muista pitää pakkasella ovia kiinni ja saattaa sytyttää tulet sähköuuniin tai laittaa kaikki levyt täysille lämmittääkseen asuntoaan?


    • neuropsykologiaan suuntautu...

      tietävät parhaiten, se kuuluu heidän erityisalaansa. Joten kipaise kirjastoon, etsi kirja: Muistihäiriöt ja dementia (muistaakseni Erkinjuntti) tai kasto hakusanalla lehtien artikkeleita, esim. neuropsykologia -> muistihäiriöt/dementia -> frontotemporaali-..., niin löytyy.

    • dementia...

      on kaikista vaikea laatuisin. (valitettavasti).
      potilaat ovat vaikeasti hoidettavia. Aivojen etuosa ohjaa personaallisuutta ja sosiaalista käyttäytymistä. Myös keskityskykyä, suunnittelua, impulssivisyytta,puhekykyä, aggressiivisuutta jne. (jos osaat ruotsia(tai joku muu, niin googleta "pannlobsdemens". Siellä on aika paljon tietoa. Ystäväni on työssä vanhainkodissa jossa on oma osasto juuri näille potilaille.

    • Nimetön

      Työskentelen dementoituneiden parissa ja frontaalinen dementia on kaikkein vaikein ymmärtää.
      Lääkehoitoa tähän ei ole, jotain rauhoittavaa voi kokeilla, mutta miedoilla vahvuuksilla ja jos haittavaikutuksia ilmenee on lopetettava.
      Monesti ovat agrassiivisia, varsinkin hoitotilanteissa, eivät ymmärrä mitä tehdään, joten vastustelevat jne.
      Omaisilta vaatii ymmärrystä ja kärsivällisyyttä.
      Mitä haluat tietää?
      Kysy niin on helpompi vastata ja kertoa.

      • Antakaa ihmisten kysyä

        Frontaalisissa dementiossa oireina on monesti persoonallisuusmuutoksia. Käyttäytymiseen tulee estottomuutta ja arvostelukyvyttömyyttä.

        Seksuaaliset puheet ja teotkin mahdollisia.

        Spesifisiä lääkehoitoa ei ikävä kyllä ole ja oireenmukaisen lääkehoidon teho jää yleensä vähäiseksi.

        Pieniä annoksia seretoniiniselektiivisiä lääkkeitä ja epätyypillisiä antipsykootteja voidaan yrittää.

        Lääkkeetön hoito toki paras, koska frontaali-dementiaan sairastuneella lähimuisti ja hahmottamiskyky voivat olla hyvin säilyneet.


      • muttus
        Antakaa ihmisten kysyä kirjoitti:

        Frontaalisissa dementiossa oireina on monesti persoonallisuusmuutoksia. Käyttäytymiseen tulee estottomuutta ja arvostelukyvyttömyyttä.

        Seksuaaliset puheet ja teotkin mahdollisia.

        Spesifisiä lääkehoitoa ei ikävä kyllä ole ja oireenmukaisen lääkehoidon teho jää yleensä vähäiseksi.

        Pieniä annoksia seretoniiniselektiivisiä lääkkeitä ja epätyypillisiä antipsykootteja voidaan yrittää.

        Lääkkeetön hoito toki paras, koska frontaali-dementiaan sairastuneella lähimuisti ja hahmottamiskyky voivat olla hyvin säilyneet.

        Mikä ihmeen hinku ihmisillä on ilkeillä jollekin joka kysyy neuvoa palstalta? näitä ei tod ole pakko lukea ja jos lukee - vastaa asiallisesti tai antaa olla. tuleeko jonkun olo siitä paremmaksi kun haukkuu omaiset ties miksi ymmärtämättä kuitenkaan millaista se todellisuus on elää dementoituneen omaisen kanssa? asiallisuus olisi valttia. sinulle joka alunperin kirjoitit palstalle, voimia ja tsemppiä - elämää on senkin jälkeen kun joku läheinen on sairastanut ei samanlaista kuin ennen - mutta elämä kuitenkin. älä menetä toivoasi: terveisin
        kanssakulkija.


      • Rose
        muttus kirjoitti:

        Mikä ihmeen hinku ihmisillä on ilkeillä jollekin joka kysyy neuvoa palstalta? näitä ei tod ole pakko lukea ja jos lukee - vastaa asiallisesti tai antaa olla. tuleeko jonkun olo siitä paremmaksi kun haukkuu omaiset ties miksi ymmärtämättä kuitenkaan millaista se todellisuus on elää dementoituneen omaisen kanssa? asiallisuus olisi valttia. sinulle joka alunperin kirjoitit palstalle, voimia ja tsemppiä - elämää on senkin jälkeen kun joku läheinen on sairastanut ei samanlaista kuin ennen - mutta elämä kuitenkin. älä menetä toivoasi: terveisin
        kanssakulkija.

        Kiitos vaan kaikista viesteistä. Syntymälahjaksi olen saanut leijonanluonteen joten en masennu vaikka kaikenlaista kommenttia tuleekin. Mutta kannattaisi ehkä muistaa että joskus kysyjä voi olla kovin haavoittuvainenkin ja vaikkapa nuori jolle asia voi olla hyvinkin arka joten "kohtele niinkuin toivot että sinua kohdeltaisiin...". Apua oli noista ruotsinkielisistä sivuista - ihme että asia niin paljon laajemmin ja paremmin siellä selostettu. Viikon aikana olen saanut paljon uutta tietoa sekä täältä, linkkisivuilta että hoitavalta lääkäriltä.Minä jätän nyt nämä nettijutut toistaiseksi - en halua jäädä koukkuun näille sivuille - elämä ei ole pelkkää tätä (tämä tiedoksi sille epäilijälle...)


      • katve
        Rose kirjoitti:

        Kiitos vaan kaikista viesteistä. Syntymälahjaksi olen saanut leijonanluonteen joten en masennu vaikka kaikenlaista kommenttia tuleekin. Mutta kannattaisi ehkä muistaa että joskus kysyjä voi olla kovin haavoittuvainenkin ja vaikkapa nuori jolle asia voi olla hyvinkin arka joten "kohtele niinkuin toivot että sinua kohdeltaisiin...". Apua oli noista ruotsinkielisistä sivuista - ihme että asia niin paljon laajemmin ja paremmin siellä selostettu. Viikon aikana olen saanut paljon uutta tietoa sekä täältä, linkkisivuilta että hoitavalta lääkäriltä.Minä jätän nyt nämä nettijutut toistaiseksi - en halua jäädä koukkuun näille sivuille - elämä ei ole pelkkää tätä (tämä tiedoksi sille epäilijälle...)

        Äidilläni swama diagnoosi, on 59- vuotias. Puhekyky sekä kirjoittaminen ovat menneet, muisti pysynyt suhteellisen hyvänä. Myös äkäisyytt'ä viime aikoina ilmennyt. Miten muilla lääkkeen kanssa, onko ollut hyötyä ja oletteko saaneet kela- korvausta? Meille nyt kelalta tullut kielteinen päästös johon olemme tehneet valituksen. Kjuitenkin tuntuu, että lääkkeestä (aricept) ollut todella paljon hyötyä, ainakin taudin eteneminen hidastunut huomattavasti.. Onko muita samalla diagnoosilla olevia omaisia?


      • Iinius
        Rose kirjoitti:

        Kiitos vaan kaikista viesteistä. Syntymälahjaksi olen saanut leijonanluonteen joten en masennu vaikka kaikenlaista kommenttia tuleekin. Mutta kannattaisi ehkä muistaa että joskus kysyjä voi olla kovin haavoittuvainenkin ja vaikkapa nuori jolle asia voi olla hyvinkin arka joten "kohtele niinkuin toivot että sinua kohdeltaisiin...". Apua oli noista ruotsinkielisistä sivuista - ihme että asia niin paljon laajemmin ja paremmin siellä selostettu. Viikon aikana olen saanut paljon uutta tietoa sekä täältä, linkkisivuilta että hoitavalta lääkäriltä.Minä jätän nyt nämä nettijutut toistaiseksi - en halua jäädä koukkuun näille sivuille - elämä ei ole pelkkää tätä (tämä tiedoksi sille epäilijälle...)

        Hei Rose
        Mun äiti sairastui tähän samaiseen fronttaaliseen dementiaan noin viisi vuotta sitten.Kolme viimeistä vuotta hän on viettänyt sairaalassa ja viimeisen vuoden täysin vuode potilaana.Nyt ollaan menossa kohti loppua...ruoka nenä-mahaletkulla jne.Vaikea ja ikävä sairaus ja hyvin nopeasti etenevä varsinkin äitini kohdalla.Sairastuessaan äiti oli vasta 54-vuotias.Kirjoittelisin mielellään ajatuksista kanssasi.Jaksamista sinulle


      • Iinius
        katve kirjoitti:

        Äidilläni swama diagnoosi, on 59- vuotias. Puhekyky sekä kirjoittaminen ovat menneet, muisti pysynyt suhteellisen hyvänä. Myös äkäisyytt'ä viime aikoina ilmennyt. Miten muilla lääkkeen kanssa, onko ollut hyötyä ja oletteko saaneet kela- korvausta? Meille nyt kelalta tullut kielteinen päästös johon olemme tehneet valituksen. Kjuitenkin tuntuu, että lääkkeestä (aricept) ollut todella paljon hyötyä, ainakin taudin eteneminen hidastunut huomattavasti.. Onko muita samalla diagnoosilla olevia omaisia?

        Hei Katve
        Äidilläni meni myös melko aikaisessa vaiheessa puhe kyky täysin.Se oli ehkä se vaikein asia koska vaikka nyt kunto on jo erittäin heikko niin edelleen katse seuraa ja tunteet voi lukea kasvoista ja silmistä...niitä sanoja ei vaan tule...anyway äiti sai myös alkuun jotain lääkettä mikä oli enemmän ahdistukseen.Fronttaaliseen dementtiaan kun ei varsinaisesti ole lääkitystä...eikä hoito keinoja..ainoa mitä voi oikeastaan tehdä on luoda turvallinen olotila potilaalle...


      • Benneli
        Iinius kirjoitti:

        Hei Rose
        Mun äiti sairastui tähän samaiseen fronttaaliseen dementiaan noin viisi vuotta sitten.Kolme viimeistä vuotta hän on viettänyt sairaalassa ja viimeisen vuoden täysin vuode potilaana.Nyt ollaan menossa kohti loppua...ruoka nenä-mahaletkulla jne.Vaikea ja ikävä sairaus ja hyvin nopeasti etenevä varsinkin äitini kohdalla.Sairastuessaan äiti oli vasta 54-vuotias.Kirjoittelisin mielellään ajatuksista kanssasi.Jaksamista sinulle

        Olen saanut viikko-pari sitten diagnoosin Frontaali otsalohko -dementiasta. Muistitutkimukset keskussairaalassa alkoivat jo vuosia sitten pikkuhiljaa. - Olen 53 -vuotias nainen, perheeseen kuuluu aviomies (n. 80 %:sti poissa kotoa),joka onneksi on päässyt tähän menn. mukaani sairaalaan 'muistiksi', poika,20 v. ja tytär 27 v., 'mualimalla'sekä ihana pieni 2,5 v. valkea karvapallero -koira, joka antaa voimia ja jota rakastan kaikesta sydämestäni. Mietinkin, kumpi meistä elää kauemmin, kun jostain (itseasiassa sairaalan joltain 'muisti- ihmiseltä), olin kuulevinani, että elinaikaa mulla olisi n. 10 vuotta jäljellä.. (!!??) - Läheiseni tietävät diagnoosista mutta selvästi ahdistus vaivaa, mistä tässä oikein on kysymys ja mitä tulee olemaan. (Näiltä sivuilta olen jo saanutkin paljon tietoa.) Olen hädissäni, miten sairauteni etenee ja kuinka nopeasti. Ja missä vaiheessa alkaa olla jo noissa aiemmissa kirjoituksissa mainittuja häiriöitä haitaksi saakka. Nyt jo olen havainnut itsessäni aika paljon sekoiluja, muistamattomuutta, asioiden sotkemista keskenään, uskottavuuteni murenemista, erakoitumista kotiin (olen sairaslomalla ja 80 % varmuudella 1.4.2008 sairaseläkkeelle, nyt vielä työsuhde voimassa). -Pelkään mitä tuleman pitää, - näyttääkö tämä ulkopuolelle eli kokoajan vähenevälle sosiaaliselle ympäristölleni- oudolta juttujeni ja käyttäytymisieni suhteen; erotunko jotenkin massasta, jota en halua. Lisäsairaudet kiusaavat myös ja lääkkeitä ((masennus:=Efexor; kilpparin vajaatoim.:=Thyroxin; Sjögrenin syndrooma -reuma/autoimm.maksatulehdus (ei itseaiheutettu)=Kortison;)) vetelen naamaani aamuisin melkoisen läjän, jotka sotkevat varmasti päätäni entistä enemmän. Lääkkeestä: Aricept mainittiin edell. keskusteluissa mutta itselleni lääkäri antoi kokeilupakkauksen Exelonista. Tänä iltana otan ensimmäisen tabletin. - Mieheni työskentelee Helsingistä käsin Euroopan suuntaan(asumme pohjoisessa kaupungissa) ja viipyy kerralla kotoa pois aina n. 2-10 pv, jolloin olen kotona 80 % ajasta yksin, yleensä. Silloin on helpompi hengittää mutta asioiden hoitaminen jumittuu. --Nyt katosi 'langan pää', mutta jos joku jaksoi tätä lukea tai sai vertaiskokemuksien tunteita, ei tämä purkautumiseni hukkaan mennyt. Toivon jaksamista kaikille omaishoitajille ja muille meitä tunteville tai meidän kanssa eläville tekemisissä oleville.


      • Iinius
        Benneli kirjoitti:

        Olen saanut viikko-pari sitten diagnoosin Frontaali otsalohko -dementiasta. Muistitutkimukset keskussairaalassa alkoivat jo vuosia sitten pikkuhiljaa. - Olen 53 -vuotias nainen, perheeseen kuuluu aviomies (n. 80 %:sti poissa kotoa),joka onneksi on päässyt tähän menn. mukaani sairaalaan 'muistiksi', poika,20 v. ja tytär 27 v., 'mualimalla'sekä ihana pieni 2,5 v. valkea karvapallero -koira, joka antaa voimia ja jota rakastan kaikesta sydämestäni. Mietinkin, kumpi meistä elää kauemmin, kun jostain (itseasiassa sairaalan joltain 'muisti- ihmiseltä), olin kuulevinani, että elinaikaa mulla olisi n. 10 vuotta jäljellä.. (!!??) - Läheiseni tietävät diagnoosista mutta selvästi ahdistus vaivaa, mistä tässä oikein on kysymys ja mitä tulee olemaan. (Näiltä sivuilta olen jo saanutkin paljon tietoa.) Olen hädissäni, miten sairauteni etenee ja kuinka nopeasti. Ja missä vaiheessa alkaa olla jo noissa aiemmissa kirjoituksissa mainittuja häiriöitä haitaksi saakka. Nyt jo olen havainnut itsessäni aika paljon sekoiluja, muistamattomuutta, asioiden sotkemista keskenään, uskottavuuteni murenemista, erakoitumista kotiin (olen sairaslomalla ja 80 % varmuudella 1.4.2008 sairaseläkkeelle, nyt vielä työsuhde voimassa). -Pelkään mitä tuleman pitää, - näyttääkö tämä ulkopuolelle eli kokoajan vähenevälle sosiaaliselle ympäristölleni- oudolta juttujeni ja käyttäytymisieni suhteen; erotunko jotenkin massasta, jota en halua. Lisäsairaudet kiusaavat myös ja lääkkeitä ((masennus:=Efexor; kilpparin vajaatoim.:=Thyroxin; Sjögrenin syndrooma -reuma/autoimm.maksatulehdus (ei itseaiheutettu)=Kortison;)) vetelen naamaani aamuisin melkoisen läjän, jotka sotkevat varmasti päätäni entistä enemmän. Lääkkeestä: Aricept mainittiin edell. keskusteluissa mutta itselleni lääkäri antoi kokeilupakkauksen Exelonista. Tänä iltana otan ensimmäisen tabletin. - Mieheni työskentelee Helsingistä käsin Euroopan suuntaan(asumme pohjoisessa kaupungissa) ja viipyy kerralla kotoa pois aina n. 2-10 pv, jolloin olen kotona 80 % ajasta yksin, yleensä. Silloin on helpompi hengittää mutta asioiden hoitaminen jumittuu. --Nyt katosi 'langan pää', mutta jos joku jaksoi tätä lukea tai sai vertaiskokemuksien tunteita, ei tämä purkautumiseni hukkaan mennyt. Toivon jaksamista kaikille omaishoitajille ja muille meitä tunteville tai meidän kanssa eläville tekemisissä oleville.

        Syvä osaan ottoni sairaitesi tähden....

        Luin tarinasi ja ymmärrän täysin mitä tunnet..
        se että oma äitini sairasti kyseistä sairautta näin hyvin läheltä mitä sairaus tekee niin potilaalle kuin meille omaisille...itseltänikään tuo sairaus ei ole pois suljettu, se on siis perinnöllistä tietyissä tapauksissa, mutta voin siitä kertoa myöhemmin.
        Yritä hakeutua ihmisten pariin, se on todella tärkeää. Jos pelkäät mitä muut ajattelee käytöksestäsi niin kerro mielummin mikä on vialla mitä sairastat.Ihmiset ymmärtää ja hakeudu ennen kaikkea niiden tuttujen ja läheisten ihmisten lähelle.Tee päivistä rikkaita ja kerro mitä tunnet läheisiäsi kohtaan.
        Oma äitini fronttaalisen dementian lisäksi sairasti masennusta vuosia.välillä lievempinä ja välillä rankemmin.
        fronttaalista dementtiaa on kolmea eri laista joten on vaikea tietenkään kenenkään sanoa miten sairaus kenenkin kohdalla etenee.
        Äiti sairastui ehkä noin neljä ja puoli vuotta ennen kuolemaa mutta jo noin puoli vuotta ensimmäisitä oireista loppui puhuminen...sen akia siis äärimmäisen tärkeää puhua läheisille mitä tuntee ja miten haluaa että hoidot etenee..mikä elämässä on tärkeää jne.
        Älä missään nimessä häpeä tai ajattele että läheiset häpeäisivät tai nolostuisivat sinusta!!
        Jos haluat laittaa sähköposti osoitteesi ja kirjoittaa kanssani niin olen siihen valmis vaikkakin asia on hyvin raskas vielä sillä äitni kuolemasta ei ole vielä vuottakaan.
        Kovasti voimia sinulle!!


      • onkoomainenvastuussa
        Iinius kirjoitti:

        Syvä osaan ottoni sairaitesi tähden....

        Luin tarinasi ja ymmärrän täysin mitä tunnet..
        se että oma äitini sairasti kyseistä sairautta näin hyvin läheltä mitä sairaus tekee niin potilaalle kuin meille omaisille...itseltänikään tuo sairaus ei ole pois suljettu, se on siis perinnöllistä tietyissä tapauksissa, mutta voin siitä kertoa myöhemmin.
        Yritä hakeutua ihmisten pariin, se on todella tärkeää. Jos pelkäät mitä muut ajattelee käytöksestäsi niin kerro mielummin mikä on vialla mitä sairastat.Ihmiset ymmärtää ja hakeudu ennen kaikkea niiden tuttujen ja läheisten ihmisten lähelle.Tee päivistä rikkaita ja kerro mitä tunnet läheisiäsi kohtaan.
        Oma äitini fronttaalisen dementian lisäksi sairasti masennusta vuosia.välillä lievempinä ja välillä rankemmin.
        fronttaalista dementtiaa on kolmea eri laista joten on vaikea tietenkään kenenkään sanoa miten sairaus kenenkin kohdalla etenee.
        Äiti sairastui ehkä noin neljä ja puoli vuotta ennen kuolemaa mutta jo noin puoli vuotta ensimmäisitä oireista loppui puhuminen...sen akia siis äärimmäisen tärkeää puhua läheisille mitä tuntee ja miten haluaa että hoidot etenee..mikä elämässä on tärkeää jne.
        Älä missään nimessä häpeä tai ajattele että läheiset häpeäisivät tai nolostuisivat sinusta!!
        Jos haluat laittaa sähköposti osoitteesi ja kirjoittaa kanssani niin olen siihen valmis vaikkakin asia on hyvin raskas vielä sillä äitni kuolemasta ei ole vielä vuottakaan.
        Kovasti voimia sinulle!!

        Esimerkiksi , jos pakkasella ei
        lämmitä vaikka on öljylämmitys ja helppo säätääö lämmitystä
        ettei huone ole 15 asteinen talvella., kun ulkona on 30
        asteen pakkanen.Vanhus asuu
        yksin. Onko lähiomainen vastuussa esim. lämmityksestä , jos vanhus
        väittää että on ihan hyvä .
        Ja laittaa päälle vaatteita ja kehoitetaa toisiakin pitämään
        paljon vaatteita päällä sisällä.
        Mutta tukee riitaa jos yrittää laittaa lämmitystä ja lämpöä lisää .Onkohan omainen vastuussa lämmityksestä. Mistä johtuu
        ettei tunne että on kylmä.
        Ja mistä johtuu ettei halua
        että omainen laittaisi asunnon
        lämpimäksi ja onko omainen
        vastuussa tästä.


    • Tietoa kaipaava

      Heip! Miten tuo dementia on teillä edennyt? Itselleni läheinen ihminen sai saman diagnoosin ja tietoa tosiaan ei kamalasti ole saatavilla..

      • meillä sitä ei ole

        Oma äitini ehkä on, ehkä ei ole diagnosoitu frontaali-potilaaksi. Hänellä oireet aivokasvaimesta, nimenomaan estottomuutta ja aggressiivisuutta. Neuropsykologit ja terveyskeskuslääkärit kuitenkin toistuvasti kieltäytyvät puhumasta omaisten kanssa mistään hoitoon liittyvästä, koska äiti on oikeustoimikelpoinen. Tietenkään hänelle ei myöskään tehdä mitään tutkimuksia, koska hän itse kieltäytyy niistä.
        Persoonallisuusmuutokset ovat kokemukseni mukaan aika kovia kestää. Ei ole helppo nähdä, kuinka hellä läheinen muuttuu räyhääväksi hirviöksi, mutta vain 1-2 ihmisen silmissä. Muille hän on eri ihminen, koska jaksaa skarpata. Myös lääkärin silmissä, joka ei asu äidin kanssa eikä siten näe oireita koskaan. Eikä suostu kuuntelemaan, kun niistä kertoisi.
        Neuvoni: älä jää yksin. Etsi kohtalotovereita. Soita alueesi dementiayhdistykseen.
        Se, mitä tällä tavoin sairas läheinen voi aiheuttaa muuten sinun psyykellesi, ei ole hyvä.

        Hae apua.


      • GGTGHYTGH
        meillä sitä ei ole kirjoitti:

        Oma äitini ehkä on, ehkä ei ole diagnosoitu frontaali-potilaaksi. Hänellä oireet aivokasvaimesta, nimenomaan estottomuutta ja aggressiivisuutta. Neuropsykologit ja terveyskeskuslääkärit kuitenkin toistuvasti kieltäytyvät puhumasta omaisten kanssa mistään hoitoon liittyvästä, koska äiti on oikeustoimikelpoinen. Tietenkään hänelle ei myöskään tehdä mitään tutkimuksia, koska hän itse kieltäytyy niistä.
        Persoonallisuusmuutokset ovat kokemukseni mukaan aika kovia kestää. Ei ole helppo nähdä, kuinka hellä läheinen muuttuu räyhääväksi hirviöksi, mutta vain 1-2 ihmisen silmissä. Muille hän on eri ihminen, koska jaksaa skarpata. Myös lääkärin silmissä, joka ei asu äidin kanssa eikä siten näe oireita koskaan. Eikä suostu kuuntelemaan, kun niistä kertoisi.
        Neuvoni: älä jää yksin. Etsi kohtalotovereita. Soita alueesi dementiayhdistykseen.
        Se, mitä tällä tavoin sairas läheinen voi aiheuttaa muuten sinun psyykellesi, ei ole hyvä.

        Hae apua.

        ON KAUHEAA KUN PUTOAA PIMEYTEEN EIKÄ MITÄÄN VOI. OLEN 54 VUOTIAS JA AIVOT EIVÄT TOISINAAN TUOTA MITÄÄN, VOISI VAIN OLLA JA TUIJOTTAA SEINÄÄN.EN MENE LÄÄKÄRIIN SILLÄ VOIVAT VIEDÄ AJOKORTIN, MILLÄ SITTEN TÖISSÄ KÄYN, EN OLE BUSSI-IHMINEN.ON KYLLÄ AIKA RAUHALLISTA KUN PÄÄ ON HILJAA, EI OLE STRESSIÄ, MUTTA JOS SITÄ TULEE NIIN PINNA PALAA HETI JA RAIVO OTTAA VALLAN.


      • tsemppiä....
        GGTGHYTGH kirjoitti:

        ON KAUHEAA KUN PUTOAA PIMEYTEEN EIKÄ MITÄÄN VOI. OLEN 54 VUOTIAS JA AIVOT EIVÄT TOISINAAN TUOTA MITÄÄN, VOISI VAIN OLLA JA TUIJOTTAA SEINÄÄN.EN MENE LÄÄKÄRIIN SILLÄ VOIVAT VIEDÄ AJOKORTIN, MILLÄ SITTEN TÖISSÄ KÄYN, EN OLE BUSSI-IHMINEN.ON KYLLÄ AIKA RAUHALLISTA KUN PÄÄ ON HILJAA, EI OLE STRESSIÄ, MUTTA JOS SITÄ TULEE NIIN PINNA PALAA HETI JA RAIVO OTTAA VALLAN.

        Tottavie kuulostaa kauhealta!Kipasepa nyt lääkäriin.Kyllä ne antavat lääkkeitä,jotka auttaa säilyttämään terveyden.Ihan turhaan murehdit tulevia!Tsemppiä sulle ja virkistymistä.Olet aika masiksessa ja toivoton.Auta itseäsi ja hae apua...tuskin ne sulta työpaikkaa vie...älä pelkää.


      • gghytghyytt
        tsemppiä.... kirjoitti:

        Tottavie kuulostaa kauhealta!Kipasepa nyt lääkäriin.Kyllä ne antavat lääkkeitä,jotka auttaa säilyttämään terveyden.Ihan turhaan murehdit tulevia!Tsemppiä sulle ja virkistymistä.Olet aika masiksessa ja toivoton.Auta itseäsi ja hae apua...tuskin ne sulta työpaikkaa vie...älä pelkää.

        ja olen masiksessa, vien aamuisin lapseni lukioon, hoidan kodin kaupat ja ruuat, haen nuoreni koulusta ja sitten käyn iltaduunissa muutaman tunnin, käyn katsomassa iäkkäitä vanhempiani.Olen myös aina ollut lapsilleni läheinen he kertovat murheensa minulle ja olen joka tuskasta heidät nostanut.Tässä ole aikaa missään masiksessa rypeä, haluan elää niinkuin tähänkin asti ja hoitaa lapseni ylioppilaaksi asti,jos dementia ei vie mennessään, todella ärsyttää jos tajunta sumenee ja mitään ei voi, ei ne lääkkeet tätä paranna. Kyllä siinä lekurirumpassa ajokortti ja duuni lähtee,siksi en luovuta ennen kuin on pakko vaikka pää olis ihan hiljaa ja ajatukset vain seuraavassa askeleessa.Muutenkin ärsyttää että annetaan joku luuserimainen diaknoosi masennus, eräskin sukulainen sanoi että minulla on paniikkitila kun kerroin että oli sydämestä ottanut, voi hyvänen aika.........


    • varhaisdementikko

      Itsekin pelkään sairastuvani tai jo olen sairastunut tuohon otsalohkodementiaan. Kaikki äidin puoleiset naiset ovat.
      Äiti sai ensimmäiset oireet 60, luonne muuttui. Nyt hoidossa oikein mukavassa paikassa ja lääkitys kohdallaan. Liiku ei mutta pystyy kuitenkin syömään itsenäisesti ja jutteleekin jo ihan mukavasti ja kiltiksi on muuttunut, tuntee meidät.

      Minullakin jo oireita että esim. kirosanoja päästelen joskus, kun aikaisemmin ei mitään sellaista. Haluan erakoitua heti kun mahdollista. Inhottaa selitellä juttujaan töissä. En usko että saisin vielä dignoosin, pystyn oikein hyvin skarppaamaan tarvittaessa.

    • Huoh...

      Asian kanssa painittu jo 3 vuotta ja tänään se sitten saatiin eli diagnoosi äidilleni- Frontaali dementia. Toisaalta helpotti, että on joku diagnoosi, mutta aika lohdutonta on lukea faktoista, jota tämä diagnoosi pitää sisällään.

      Lääkäri totesi, että tämä sairaus on hyvin vaikeaa kestää omaisille ja sitä se totisesti on! Tässä joutuu näkemään/kokemaan äitinsä totaalisen persoonan muutoksen ja ei oikeestaan tunne omaa äitiään. Vaikee on myös kestää nämä seksi-puheet ja alituinen levotomuus jne... jne...

      Mutta tälle sairaudelle kun ei oo mitään tehtävissä, niin eihän tässä muuta ole tehtävissä, kun antaa ajan kulua ja yrittää olla kärsivällinen, vaikka sekin on tosi vaikeeta, vaikka tietää, että kyse on oikeesti sairaudesta.

      Vähän myös pelottaa tuo perinnöllisyys...

      Jaksamista kaikille tämä taudin kanssa eläville!

      • inksu51

        Hei!Luin tekstin,joka koskee äitisi frontaalidementiaa.Mikä on tilanne nyt äitisi kohdalla?

        Olen itse samanlaisen sairaan tytär ja monessa kohdin samoissa tilanteissa kanssasi.Olisi antoisaa jakaa ajatuksia ja kokemuksia erilaisista tilanteista,joihin joutuu.En haluaisi aina rasittaa miestäni näillä jutuilla.Jos haluat,voit kirjoittaa minulle osoitteeseen [email protected].

        Voimia sulle rankkoihin tilanteisiin!Toivottavasti kuulen sinusta pian!
        t. Sirpa


    • Tytär76

      Tsemppiä!
      Oma 65v äitini sai dg:n vuosi sitten....löyhässä hirressähän tässä elellään, huh!

      Jos haluat kirjoitella ja vaihtaa vertaistukea niin osoitteeni on: [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe