Okl-opiskelijat

Mari**

Olisin siis kiinostunut Okl:sta.

-lukio oltava käytynä?
-onko sinne vaikea päästä?(onko oltava tosi hyvä oppilas jos sinne haluaisi?)
-mitä katsotaan kun sinne hakee,yo-tokaria vai keskiarvoa?
-minkälainen pääsykoe sinne on?
-millaista opiskelu siellä on?(käytännöntehtävät kiinnostaisi enemmän kuin teoriapuoli..onko opiskelu rennompaa kuin lukiossa? :D )
-mistä opiskelu siellä koostuu(onko paljon esim työharj.)?
-kauan koulutus kestää?

Niin ja vielä se,että onko okl muka oikea yliopisto vaikka se on korkeakoulu "nimeltään"?

14

3206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jane

      -lukio oltava käytynä?

      Ei ole pakollista. Esim. 3-vuotinen ammattiopisto tutkinto riittää myös eli amispohjaltakin on mahdollista päästä.

      -onko sinne vaikea päästä?(onko oltava tosi hyvä oppilas jos sinne haluaisi?)

      Ei tarvitse olla kympin oppilas. Tuo "vaikea päästä" on vähän vaikeampi juttu. Mikä on vaikeaa ja mitä sillä tässä tarkoitat? Hakijoita on joka vuosi todella paljon ja opiskelupaikkoja ei niinkään paljon. Sisäänpääsy on kuitenkin kiinni pääsykoemenestyksestä eikä niinkään siitä oliko hyvä lukiossa tai peruskoulussa.

      -mitä katsotaan kun sinne hakee,yo-tokaria vai keskiarvoa?

      Yo-todistuksen arvosanoja sekä mahdollisia muita lisäpisteiden arvoisia suorituksia (kuten työkokemus, opinnot avoimessa yliopistossa, armeija)

      -minkälainen pääsykoe sinne on?

      Se riippuu täysin siitä minkä paikkakunnan okl:stä on kyse. Kaikissa taitaa kuitenkin olla kirjatentti sekä sen lisäksi muita osioita kuten yksilöhaastattelu, ryhmäkeskustelu, oma taidonnäyte esim. musiikissa

      -millaista opiskelu siellä on?(käytännöntehtävät kiinnostaisi enemmän kuin teoriapuoli..onko opiskelu rennompaa kuin lukiossa? :D )

      Itse olen kokenut opiskelun hyvin samantyyppiseksi kuin lukiossa. Ei ole vaatinut mitään mahdottomia ponnistuksia, joskin on hyvin teoriapainoteista. Koostuu pääosin kontaktiopetuksesta (vastaavat niitä lukion oppitunteja) sekä luennoista.

      -mistä opiskelu siellä koostuu(onko paljon esim työharj.)?

      Teoriaopinnoista (kouluaineet, kieliopinnot, kasvatustieteen opinnot) ja työharjoitteluista lähinnä. En ole aivan varma onko okl:illä yhteinen linja näiden määrien kanssa, mutta ainakin meillä Savonlinnassa on ollut työharjoittelua joka vuosi.

      -kauan koulutus kestää?

      Sen aikaa kun haluat opiskella. Keskimäärin n. 4 vuotta.

      Niin ja vielä se,että onko okl muka oikea yliopisto vaikka se on korkeakoulu "nimeltään"?

      Tästä on montaa mielipidettä. Ilmeisesti ihmisten puheissa vähän vähemmän kuin yliopisto.

      • OKL-opiskelija

        Miten niin muka OKL ei olisi yliopistossa?? OKL tarkoittaa opettajakoulutuslaitosta, ja kuuluu kasvatustieteiden tiedekuntaan. Yliopisto jakautuu siis tiedekuntiin, joissa on eri laitoksia. OKL on siis siinä yliopisto kuin muutkin, en ymmärrä mitä Jane oikein höpsit?

        -Lukion käymättömien kiintiö on kaikissa yliopistoaloissa, se on äärimmäisen pieni. Käytännössä olematon, mutta lastentarhaopepuolella poikkeuksellisesti pääsee muita tieteenaloja helpommin sisään, heillä on siis isompi se amis-kiintiö.

        -No OKL:t ovat vuosi toisensa jälkeen top 10 suosituimissa opiskelupaikoissa, joten kyllä, OKL:iin on vaikea päästä.
        Savonlinnaan ei vissiin niin vaikea ole, mutta kyllä voisin sanoa että tänne Jyväskylään on vaikea päästä. N. 2000 hakijaa ja 96 pääsee.

        -Kaikissa OKL:ssä on aluksi esivalinta, joka perustuu yo-arvosanoihin ja mahdollisia lisäpisteitä voi saada pari jos on tehnyt avoimessa yliopistossa approbaturin, ollut intissä tms. Minulla on E:n paperit, siis kouluasteikolla ysin paperit, mutta minunkin piti olla kouluavustajana ja tehdä appro että pääsin edes pääsykokeisiin.

        Yleensä siis yliopiston pääsykokeisiin saa mennä kuka haluaa, OKL:ssä on esivalinta koska niihin on niin paljon hakijoita ja pääsykokeissa on haastatteluja yms henkilökuntaa vaativaa.

        -Kaikissa OKL:ssä on kirjatentti ja ryhmätilanne ainakin, Jyväskylässä myös haastattelu, itseasiassa Hämeenlinnas on ainoa jossa ei vissiin ole haastattelua, vaan sen sijaan 2 ryhmäkoetilannetta. En ole kuitenkaan varma.
        Taitokokeita ei ole useimmissa, vain pienimmillä paikkakunnilla, niistä on luovuttu helppojen lisäpisteiden saamisen takia.


        Meillä opiskelu on teoreettista, ja osaksi myös käytännönläheistä. 35 opintoviikkoa on käytännönläheistä, koska niissä opetellaan opettamaan niitä aineita joita sitten opettajana opettaa, esim kuvista, liikuntaa, fysiikka tms.

        Meillä on läsnäolopakko joka pienryhmäharjoituksessa, ja poissaolo pitää korvata joko toisen pienryhmän kanssa tai tehdä kirjallinen korvaustehtävä, jos saa.

        -Meillä on paljon keskustelua, esseitä ja ryhmätöitä, mutta se ei sulje pois sitä etteikö taustalla olisi kokoajan teoria, tai teoreettiset asiat olisi esim. ryhmätyön aiheena. Tenttejä on tietenkin myös.

        -Ja meillä on kyllä tutkinto mitoitettu viidelle vuodelle, se 4 vuotta oli epäinhimillistä, koska meillä on läsnäolopakon takia niin paljon koulua ja vähän aikaa kotona lukemiseen yms.

        -Opetusharjotteluita on joka vuosi kerran.

        Olipa Jane järkyttävä kuulla miten iso ero oli Savonlinnaan.. Olen aina ajatellut että huhut Jyväskylä ja Helsingin huomattavasti vaativammasta opiskelutyylistä oli vain huhupuhetta.. Kyllä niissä on sitten ilmeisesti myös isoja laadullisia eroja.

        (enkä tällä siis sinua kritisoi) :)


      • Jane
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Miten niin muka OKL ei olisi yliopistossa?? OKL tarkoittaa opettajakoulutuslaitosta, ja kuuluu kasvatustieteiden tiedekuntaan. Yliopisto jakautuu siis tiedekuntiin, joissa on eri laitoksia. OKL on siis siinä yliopisto kuin muutkin, en ymmärrä mitä Jane oikein höpsit?

        -Lukion käymättömien kiintiö on kaikissa yliopistoaloissa, se on äärimmäisen pieni. Käytännössä olematon, mutta lastentarhaopepuolella poikkeuksellisesti pääsee muita tieteenaloja helpommin sisään, heillä on siis isompi se amis-kiintiö.

        -No OKL:t ovat vuosi toisensa jälkeen top 10 suosituimissa opiskelupaikoissa, joten kyllä, OKL:iin on vaikea päästä.
        Savonlinnaan ei vissiin niin vaikea ole, mutta kyllä voisin sanoa että tänne Jyväskylään on vaikea päästä. N. 2000 hakijaa ja 96 pääsee.

        -Kaikissa OKL:ssä on aluksi esivalinta, joka perustuu yo-arvosanoihin ja mahdollisia lisäpisteitä voi saada pari jos on tehnyt avoimessa yliopistossa approbaturin, ollut intissä tms. Minulla on E:n paperit, siis kouluasteikolla ysin paperit, mutta minunkin piti olla kouluavustajana ja tehdä appro että pääsin edes pääsykokeisiin.

        Yleensä siis yliopiston pääsykokeisiin saa mennä kuka haluaa, OKL:ssä on esivalinta koska niihin on niin paljon hakijoita ja pääsykokeissa on haastatteluja yms henkilökuntaa vaativaa.

        -Kaikissa OKL:ssä on kirjatentti ja ryhmätilanne ainakin, Jyväskylässä myös haastattelu, itseasiassa Hämeenlinnas on ainoa jossa ei vissiin ole haastattelua, vaan sen sijaan 2 ryhmäkoetilannetta. En ole kuitenkaan varma.
        Taitokokeita ei ole useimmissa, vain pienimmillä paikkakunnilla, niistä on luovuttu helppojen lisäpisteiden saamisen takia.


        Meillä opiskelu on teoreettista, ja osaksi myös käytännönläheistä. 35 opintoviikkoa on käytännönläheistä, koska niissä opetellaan opettamaan niitä aineita joita sitten opettajana opettaa, esim kuvista, liikuntaa, fysiikka tms.

        Meillä on läsnäolopakko joka pienryhmäharjoituksessa, ja poissaolo pitää korvata joko toisen pienryhmän kanssa tai tehdä kirjallinen korvaustehtävä, jos saa.

        -Meillä on paljon keskustelua, esseitä ja ryhmätöitä, mutta se ei sulje pois sitä etteikö taustalla olisi kokoajan teoria, tai teoreettiset asiat olisi esim. ryhmätyön aiheena. Tenttejä on tietenkin myös.

        -Ja meillä on kyllä tutkinto mitoitettu viidelle vuodelle, se 4 vuotta oli epäinhimillistä, koska meillä on läsnäolopakon takia niin paljon koulua ja vähän aikaa kotona lukemiseen yms.

        -Opetusharjotteluita on joka vuosi kerran.

        Olipa Jane järkyttävä kuulla miten iso ero oli Savonlinnaan.. Olen aina ajatellut että huhut Jyväskylä ja Helsingin huomattavasti vaativammasta opiskelutyylistä oli vain huhupuhetta.. Kyllä niissä on sitten ilmeisesti myös isoja laadullisia eroja.

        (enkä tällä siis sinua kritisoi) :)

        Pistetäänpä vastakommenttia, jos ajatus vielä toimii..

        Tarkoitin tuolla "okl ei ole yliopisto" jutulla ihan yleisiä puheita joita olen saanut muilta kuulla. Toki se kuuluu yliopistoon, ei siinä mitään, mutta sen yliopistomaisuudesta ollaan montaa mieltä. Sitä vissiin toiset pitävät vähän leikkikouluna, koska kuka tahansahan voi opettaa eikä siihen mitään yliopistokoulutusta tarvittaisi. Nämä siis juttuja muiden suusta, ei omia ajatuksia.

        Savonlinnaan tosiaan on helpompi päästä, johtuen siitä, että hakijoiden määrä on huomattavasti pienempi kuin Jyväskylään. Helpompi siis vain tässä suhteessa.

        Jännä juttu tuo 5 vuoden opiskelu. Meillä kun tuo koulutus on kestänyt keskimäärin sen 4 vuotta (tosin tutkintorakenteen uudistuksen vuoksi nyt kaikilla (?) sen 5 vuotta). Minusta opinnot olisi voinut tiivistää kolmeenkin vuoteen, sen verran löysäilyä opiskelu on ollut. Jotenkin tuntuisi järjettömältä opiskella nämä asiat viidessä vuodessa...

        Ja vielä tuosta haastattelusta sen verran, että Savonlinnassa sitä ei ollut ollenkaan eikä taida olla vieläkään. Sen tilalla on ryhmätilanne omaan taitoon pohjautuen ( sen lisäksi vain kirjatentti). Valittavana liikunta, musiikki, kuvis, molemmat käsityöt ja muistaakseni luonnontieto tai matikka. Niissä esitellään vähän omia taitoja ja samalla hoidetaan ryhmäosuus pois alta.

        En kyllä yhtään ihmettele, että hyvin eritasoisia koulutuksia on tarjolla. Meidän yliopisto taitaa olla vähän sieltä häntäpäästä, vaikka nyt itse sanonkin. Kai se on sitten resurssikysymys... mene ja tiedä. Ihan mielenkiintoista lukea mitä eroja laitosten välillä on.


      • ___
        Jane kirjoitti:

        Pistetäänpä vastakommenttia, jos ajatus vielä toimii..

        Tarkoitin tuolla "okl ei ole yliopisto" jutulla ihan yleisiä puheita joita olen saanut muilta kuulla. Toki se kuuluu yliopistoon, ei siinä mitään, mutta sen yliopistomaisuudesta ollaan montaa mieltä. Sitä vissiin toiset pitävät vähän leikkikouluna, koska kuka tahansahan voi opettaa eikä siihen mitään yliopistokoulutusta tarvittaisi. Nämä siis juttuja muiden suusta, ei omia ajatuksia.

        Savonlinnaan tosiaan on helpompi päästä, johtuen siitä, että hakijoiden määrä on huomattavasti pienempi kuin Jyväskylään. Helpompi siis vain tässä suhteessa.

        Jännä juttu tuo 5 vuoden opiskelu. Meillä kun tuo koulutus on kestänyt keskimäärin sen 4 vuotta (tosin tutkintorakenteen uudistuksen vuoksi nyt kaikilla (?) sen 5 vuotta). Minusta opinnot olisi voinut tiivistää kolmeenkin vuoteen, sen verran löysäilyä opiskelu on ollut. Jotenkin tuntuisi järjettömältä opiskella nämä asiat viidessä vuodessa...

        Ja vielä tuosta haastattelusta sen verran, että Savonlinnassa sitä ei ollut ollenkaan eikä taida olla vieläkään. Sen tilalla on ryhmätilanne omaan taitoon pohjautuen ( sen lisäksi vain kirjatentti). Valittavana liikunta, musiikki, kuvis, molemmat käsityöt ja muistaakseni luonnontieto tai matikka. Niissä esitellään vähän omia taitoja ja samalla hoidetaan ryhmäosuus pois alta.

        En kyllä yhtään ihmettele, että hyvin eritasoisia koulutuksia on tarjolla. Meidän yliopisto taitaa olla vähän sieltä häntäpäästä, vaikka nyt itse sanonkin. Kai se on sitten resurssikysymys... mene ja tiedä. Ihan mielenkiintoista lukea mitä eroja laitosten välillä on.

        Opiskelet siis Savonlinnassa. Ihan pakko kysyä minkä itse valitsit ryhmätilanteeseen, musiikin, käsityöhön, matikan...? Aion hakea Savonlinnaan ja kiinnostaisi tietää tuosta musiikkin "kokeesta". Mitä siinä tapahtuu? Onko se siis ryhmätilanne muiden hakijoiden kanssa vai lasten kanssa?

        Savonlinnan "laadukkuutta" en ole epäillyt hetkeäkään.. Mitä se haittaa, jos vähän helpommalla pääsee ja sitäkin kyllä vähän epäilen.. Mutta mikä todella epäilyttää, on muuttaminen kauas kotoa ja kaikkien rakkaitten ihmisten luota.. En tunne Savonlinnasta ketään, enkä ole edes koskaan käynyt siellä!

        Niin ja Savonlinnasta vielä sen verran, että se osallistuu tänä vuonna johonkin kasvatusalan valtakunnalliseen valintayhteistyön pilottiin. (niin kuin muutamat muutkin okl:t) Eli valintakokeeseen kuuluu se ryhmätilanne (kuvis, kässä, musiikki, matikka) ja monivalintatehtäviä sis. kirjallinen koe.


      • Jane
        ___ kirjoitti:

        Opiskelet siis Savonlinnassa. Ihan pakko kysyä minkä itse valitsit ryhmätilanteeseen, musiikin, käsityöhön, matikan...? Aion hakea Savonlinnaan ja kiinnostaisi tietää tuosta musiikkin "kokeesta". Mitä siinä tapahtuu? Onko se siis ryhmätilanne muiden hakijoiden kanssa vai lasten kanssa?

        Savonlinnan "laadukkuutta" en ole epäillyt hetkeäkään.. Mitä se haittaa, jos vähän helpommalla pääsee ja sitäkin kyllä vähän epäilen.. Mutta mikä todella epäilyttää, on muuttaminen kauas kotoa ja kaikkien rakkaitten ihmisten luota.. En tunne Savonlinnasta ketään, enkä ole edes koskaan käynyt siellä!

        Niin ja Savonlinnasta vielä sen verran, että se osallistuu tänä vuonna johonkin kasvatusalan valtakunnalliseen valintayhteistyön pilottiin. (niin kuin muutamat muutkin okl:t) Eli valintakokeeseen kuuluu se ryhmätilanne (kuvis, kässä, musiikki, matikka) ja monivalintatehtäviä sis. kirjallinen koe.

        Opiskelen siellä juu.. tosin en enää toivottavasti kauaa ;)

        Pääsykokeissa osallistuin kuvataiteen ryhmätilanteeseen. Musiikin ryhmätilanteestakin olen joitain juttuja kuullut ystäviltä. Eli käytännössä se meni niin, että jokainen sai antaa oman taidonnäytteen raatilaisille (laitoksen henkilökuntaa) ja tämän lisäksi ryhmän jäsenten piti yhdessä soittaa jokin kappale eli bändihommia olivat tehneet. Muiden hakijoiden kanssa siis, lapsia tuskin pääsykoepäivänä näetkään, paitsi ehkä jossain ohimennen kadulla. Olettaisin ja muistelisin, että lisäksi oli vielä keskustelu annetusta aiheesta, koska meillä kuviksessakin sellainen oli. Piti miettiä, jotain opettajuuteen liittyviä kysymyksiä.

        "Laadukkuudessa" sinällään ei ole oikeastaan eroja muihin okl:iin. Luulisin ainakin. Silti on näitä vallalla olevia käsityksiä paremmista ja huonommista laitoksista ja niin pois päin. En tiedä mistä ne tulee. Ihan hyvä paikka on kuitenkin ollut opiskella.

        Itse muutin Savonlinnaan aikoinaan niin, että tiesin nimeltä yhden ihmisen, joka täällä asui. En siis edes tuntenut tätä ihmistä, saati sitten ketään muita. Jännä paikkahan se oli, mutta nyt... En kadu yhtään. Alkuaika on niin tiivistä yhteistoimintaa muiden opiskelijoiden kanssa, että siinä ehtii jo tutustua vaikka keneen ennen kuin opinnot varsinaisesti alkavat. Muutenkin aika paljon liikutaan ihan samassa ryhmässä, joten kavereiden saaminen ei ole mitenkään vaikeaa. Savonlinnassa opiskelu on melkoisen ulkoapäin ohjattua, minkä olen itse kokenut hyväksi. Ihmiset pysyy tuttuina kun ei jokainen huitele itsekseen omien opintojensa kanssa vaan kaikilla on ne samat jutut.

        Kaupunkinahan tämä on välillä vähän apaattinen. Hirveästi ei ole mitään menoa ja meininkiä, mutta jääpähän aikaa keskittyä niihin opintoihinkin.. ainakin joskus ;) Kesät ovat kuitenkin ihan huippuja, jos jää tänne hengailemaan. Ja sitä menoahan voi kyllä itse järjestää talvella.

        Sellaisia mietiskeli hän näin illan päätteeksi.


      • ___
        Jane kirjoitti:

        Opiskelen siellä juu.. tosin en enää toivottavasti kauaa ;)

        Pääsykokeissa osallistuin kuvataiteen ryhmätilanteeseen. Musiikin ryhmätilanteestakin olen joitain juttuja kuullut ystäviltä. Eli käytännössä se meni niin, että jokainen sai antaa oman taidonnäytteen raatilaisille (laitoksen henkilökuntaa) ja tämän lisäksi ryhmän jäsenten piti yhdessä soittaa jokin kappale eli bändihommia olivat tehneet. Muiden hakijoiden kanssa siis, lapsia tuskin pääsykoepäivänä näetkään, paitsi ehkä jossain ohimennen kadulla. Olettaisin ja muistelisin, että lisäksi oli vielä keskustelu annetusta aiheesta, koska meillä kuviksessakin sellainen oli. Piti miettiä, jotain opettajuuteen liittyviä kysymyksiä.

        "Laadukkuudessa" sinällään ei ole oikeastaan eroja muihin okl:iin. Luulisin ainakin. Silti on näitä vallalla olevia käsityksiä paremmista ja huonommista laitoksista ja niin pois päin. En tiedä mistä ne tulee. Ihan hyvä paikka on kuitenkin ollut opiskella.

        Itse muutin Savonlinnaan aikoinaan niin, että tiesin nimeltä yhden ihmisen, joka täällä asui. En siis edes tuntenut tätä ihmistä, saati sitten ketään muita. Jännä paikkahan se oli, mutta nyt... En kadu yhtään. Alkuaika on niin tiivistä yhteistoimintaa muiden opiskelijoiden kanssa, että siinä ehtii jo tutustua vaikka keneen ennen kuin opinnot varsinaisesti alkavat. Muutenkin aika paljon liikutaan ihan samassa ryhmässä, joten kavereiden saaminen ei ole mitenkään vaikeaa. Savonlinnassa opiskelu on melkoisen ulkoapäin ohjattua, minkä olen itse kokenut hyväksi. Ihmiset pysyy tuttuina kun ei jokainen huitele itsekseen omien opintojensa kanssa vaan kaikilla on ne samat jutut.

        Kaupunkinahan tämä on välillä vähän apaattinen. Hirveästi ei ole mitään menoa ja meininkiä, mutta jääpähän aikaa keskittyä niihin opintoihinkin.. ainakin joskus ;) Kesät ovat kuitenkin ihan huippuja, jos jää tänne hengailemaan. Ja sitä menoahan voi kyllä itse järjestää talvella.

        Sellaisia mietiskeli hän näin illan päätteeksi.

        Kiitos kauheesti, kun viitsit vastata!
        Nyt alkoi vähän pelottaa tuo musiikki.. en ole mikään bändityyppi. Soitan pianoa ja niin varmaan moni muukin..joten mitä sitten soittaisin, jos joku muu vaikka hoitaa koskettimet.. rytmikapuloita varmaan ;) luuletko, että joku/jotkut voisi vaikka laulaa siinä bändissä? Niin ja en ole edes mikään loistava pianisti, soittelen vaan soinnuista.

        Jaksaisitko kertoa vielä siitä kuviksesta, johon itse osalistuit? Sen voisin kuvitella valitsevani, jos en tuohon musiikkiin uskaltaudu..

        Saako näistä ryhmätilanne vaihtoehdoista sitten tarkat ohjeet/esittelyt valintakoekutsun mukana?


      • Jane
        ___ kirjoitti:

        Kiitos kauheesti, kun viitsit vastata!
        Nyt alkoi vähän pelottaa tuo musiikki.. en ole mikään bändityyppi. Soitan pianoa ja niin varmaan moni muukin..joten mitä sitten soittaisin, jos joku muu vaikka hoitaa koskettimet.. rytmikapuloita varmaan ;) luuletko, että joku/jotkut voisi vaikka laulaa siinä bändissä? Niin ja en ole edes mikään loistava pianisti, soittelen vaan soinnuista.

        Jaksaisitko kertoa vielä siitä kuviksesta, johon itse osalistuit? Sen voisin kuvitella valitsevani, jos en tuohon musiikkiin uskaltaudu..

        Saako näistä ryhmätilanne vaihtoehdoista sitten tarkat ohjeet/esittelyt valintakoekutsun mukana?

        En oikeastaan muista mitään yksityiskohtia enää noista hakuasioista. Lähinnä nuo suuremmat linjat. Bändin laulajista osaa kyllä sanoa mitään.

        Kuviksen ryhmäkokeessa meillä oli ennalta annettu aihe ja muistaakseni paperin koko oli rajattu. Välineistä en osaa sanoa. Itse piirsin lyijykynätyön. Omat työt esiteltiin raadille jonka jälkeen saimme ryhmässä keskusteltavan aiheen. Ei siinä sen kummempaa. Raati heitteli väliin vähän lisää kysymyksiä, jos halusivat tarkennuksia johonkin asiaan ja muistaakseni lopussa kyselivät vielä vähän enemmänkin meiltä hakijoilta asioita. Siinä hoitui ikäänkuin samalla yksilöhaastattelu (joskaan ei mitenkään suuressa mittakaavassa).

        Kuvis taisi olla sinä vuonna ainoa, johon oli ennalta annettu aihe. Kaikki muut ryhmätilanteiden jutut kerrottiin vasta paikan päällä. Rättikässäryhmä oli saanut tehtäväksi askarrella äitienpäiväkortin ja liikuntaryhmä oli viskonut turbokeihästä.

        Tehtävänannot muuttuvat joka vuosi, joten ei voi oikein tietää mitä on edessä. Kutsun mukana tuli toki joitakin ohjeita (mm. se tehtävänanto kuvikseen), mutta ei niissäkään mitään kovin tarkkoja ohjeita ollut.


    • koulutetaan

      nyt yliopistossa. Eli on oikea yliopisto ja opettajaksi valmistuva on kasvatustieteen maisteri, mikä on ylempi korkeakoulututkinto eli yliopistotutkinto. Maisterin papereihin täytyy tehdä pro gradu työ, jossa on teoreettinen osa ja tutkimusosa eli "teet tiedettä" toimit tutkijana ja analysoit aineistosi tieteellisin menetelmin. Kuvaileva ammattikorkeakoulu lopputyö ei käy.

      Eli ei ihan hirveän vähällä älyllä voi opettajaksi lähteä opiskelemaan, opetus on ymmärrettävä myös teoreettisena tapahtumana, jotta voit myös ammatissa toimiessasi analysoida omaa työtäsi, reflektoida ja niin kehittyä ja kehittää ...

      • OKL-opiskelija

        yliopistossa vuodesta 1970 lähtien. Sitä ennen oli opettajakorkeakoulu, joka oli käsittääkseni rinnastettavissa yliopistoon. Luokanopettajakoulutuksesta on koko Jyväskylän monitieteinen yliopisto saanut alkunsa. Kansakoulun kehittäjä Uno Cygnaeuksen työstä kansakoulunopettajien koulutuspaikkana, siis opettajaseminaarin.

        Jane, siis onko teillä löysiä päiviä?? En voi käsittää.. meillä on noin 25 viikkotuntia joista n 18h on läsnäolopakkoa ja siihen sitten kotona vielä suht paljon tehtäviä.

        Hyviä ja huonoja opettajia voi valmistua molemmista, mutta en voi olla ihmettelemättä että onko noin paljon helpommalla pääsevillä sitten kuitenkaan sama kompetenssi kuin meillä, jotka ihan oikeasti opiskelevat tiivissä tahdissa ja paljolla läsnäololla..


      • Jane
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        yliopistossa vuodesta 1970 lähtien. Sitä ennen oli opettajakorkeakoulu, joka oli käsittääkseni rinnastettavissa yliopistoon. Luokanopettajakoulutuksesta on koko Jyväskylän monitieteinen yliopisto saanut alkunsa. Kansakoulun kehittäjä Uno Cygnaeuksen työstä kansakoulunopettajien koulutuspaikkana, siis opettajaseminaarin.

        Jane, siis onko teillä löysiä päiviä?? En voi käsittää.. meillä on noin 25 viikkotuntia joista n 18h on läsnäolopakkoa ja siihen sitten kotona vielä suht paljon tehtäviä.

        Hyviä ja huonoja opettajia voi valmistua molemmista, mutta en voi olla ihmettelemättä että onko noin paljon helpommalla pääsevillä sitten kuitenkaan sama kompetenssi kuin meillä, jotka ihan oikeasti opiskelevat tiivissä tahdissa ja paljolla läsnäololla..

        Joko ne päivät ovat toisinaan olleet todella löysiä tai sitten minä olen kuvitellut asian olevan niin, vaikka toinen voisi kokea ne raskaina.

        Ekana vuonna opintoja helpotti se kun oli appron tehnyt eikä sitten ollut mitenkään mainittavasti opintoja. Kun opiskeli ylempien vuosikurssien kursseja ne olivat sitten sieltä pois ja seuraavina vuosina oli helppoja päiviä. Nyt viimeisenä vuonna kalenteri näyttää kevätpuolella...noh, tyhjältä. Välillä toki on ollut vähän intensiivisempiäkin jaksoja, mutta välillä tuntuu, että käy koululla pari tuntia päivässä (jos sitäkään). Kai tämä kuitenkin tiiviissä tahdissa on tullut tehtyä kun 3½ vuotta on tahkottu ja opinnot ovat käytännössä valmiina (lukuunottamatta pientä gradun viimeistelyä).


      • Mari**
        Jane kirjoitti:

        Joko ne päivät ovat toisinaan olleet todella löysiä tai sitten minä olen kuvitellut asian olevan niin, vaikka toinen voisi kokea ne raskaina.

        Ekana vuonna opintoja helpotti se kun oli appron tehnyt eikä sitten ollut mitenkään mainittavasti opintoja. Kun opiskeli ylempien vuosikurssien kursseja ne olivat sitten sieltä pois ja seuraavina vuosina oli helppoja päiviä. Nyt viimeisenä vuonna kalenteri näyttää kevätpuolella...noh, tyhjältä. Välillä toki on ollut vähän intensiivisempiäkin jaksoja, mutta välillä tuntuu, että käy koululla pari tuntia päivässä (jos sitäkään). Kai tämä kuitenkin tiiviissä tahdissa on tullut tehtyä kun 3½ vuotta on tahkottu ja opinnot ovat käytännössä valmiina (lukuunottamatta pientä gradun viimeistelyä).

        mikä siis on teijän aiempi koulumenestys ollut?
        esim juuri lukiossa?


      • Jane
        Mari** kirjoitti:

        mikä siis on teijän aiempi koulumenestys ollut?
        esim juuri lukiossa?

        Sellainen keskitason oppilas taisin olla. Kasia ja ysiä enimmäkseen reaaliaineet ja kielet vähän paremmin. Matikassa olin ihan käsi. Yo-todistuksesta löytyi L, E, M ja 2xB. Ei niilläkään suoraan kokeisiin päässyt, mutta välivuosi kouluavustajana oli erittäin (!) hyvä kokemus. Ja appron siinä pystyi opiskelemaan helposti samalla.


      • OKL-opiskelija, jkl
        Jane kirjoitti:

        Sellainen keskitason oppilas taisin olla. Kasia ja ysiä enimmäkseen reaaliaineet ja kielet vähän paremmin. Matikassa olin ihan käsi. Yo-todistuksesta löytyi L, E, M ja 2xB. Ei niilläkään suoraan kokeisiin päässyt, mutta välivuosi kouluavustajana oli erittäin (!) hyvä kokemus. Ja appron siinä pystyi opiskelemaan helposti samalla.

        3 eximiaa ja yksi magna, plus kouluavustajavuosi & appro.


      • Sohvi
        OKL-opiskelija, jkl kirjoitti:

        3 eximiaa ja yksi magna, plus kouluavustajavuosi & appro.

        "Hyviä ja huonoja opettajia voi valmistua molemmista, mutta en voi olla ihmettelemättä että onko noin paljon helpommalla pääsevillä sitten kuitenkaan sama kompetenssi kuin meillä, jotka ihan oikeasti opiskelevat tiivissä tahdissa ja paljolla läsnäololla.."

        Ihan pakko oli tarttua tuohon...ymmärrän (ehkä periaatteessa) kommenttisi, mutta en kyllä suostu myöntämään, että opettajuuden kompetenssi olisi yliopistolla istumisesta lopulta kiinni. Itse opiskelen Savonlinnassa kuten Janekin (tosin eri linjalla). Vaikka koulupäivät todella ovat välillä huomattavan lyhyitä, en ole koskaan ajatellut, ettenkö muullakin ajalla rakentaisi opettajuuttani! Ei voi luottaa liiaksi siihen, että mitä pidempi opiskelupäivä, sen pätevämpi opettaja sitten aikanaan. Itse olen sellainen, että tykkään pyöritellä näitä juttuja yhtä lailla päässäni kotona kuin luennolla.

        Kun SOOL ry jokunen vuosi sitten selvitti eri opettajankoulutuslaitosten raha- ym. tilanteita, selvisi, että juuri kontaktiopetusta on monissa laitoksissa jouduttu vähentämään (Käsittääkseni täällä Savonlinnassa tilanne kylläkin oli keskimääräistä parempi). Asia on tärkeä, ei siinä mitään...kyse on koulutuksen arvostamisesta ja monesta muustakin asiasta. Jäin vain silloin miettimään, millä palikoilla tätä opettajuutta oikein lopun perin rakennetaan. Jotenkin peräänkuuluttaisin sellaista itsetutkistelua, omien arvojen ja oman opettajaidentiteetin sisäistämistä, vastuullista työotetta jne jne, vain muutamia asioita mainitakseni. Ja samalla totesin, että niitä juttuja ei aina välttämättä opita luennoilla. Oma pää on sittenkin saatettava aktiiviseksi, olivat päivät lyhyitä tai pitkiä.

        Noh, en nyt halunnut olla ilkeä tai kovin rumasti asettaa vastakkain näitä juttuja, mutta tuli vain mieleen, että tuskin nuo kompetenssiasiat ovat ihan näin black-white? Kyllä täälläkin on demoilla käytössä läsnäololistat. Luennolla tuskin on pakko istua siellä Jyväskylässäkään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7480
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      2933
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      192
      2343
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1753
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      165
      1712
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1396
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      75
      1251
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe