RUUASTA JA LIHAN SYÖMISESTÄ

Voitto Ramu

MITÄ RAAMATTU SANOO RUUASTA
JA LIHAN SYÖMISESTÄ?

I Vanhan Liiton säädökset ruuasta ja lihan syömisestä.

1. ”Leipäohje:”

Hs 4:9. Ota sinä myös itsellesi nisuja, ohria, papuja, herneitä, hirssiä ja kolmitahkoista vehnää, pane ne samaan astiaan ja tee niistä itsellesi leipää. Yhtä monta päivää, kuin makaat kyljelläsi, kolmesataa yhdeksänkymmentä päivää, on sinun syötävä sitä.
10. Ja ruoka, jota syöt, on sinun syötävä painon mukaan: kaksikymmentä sekeliä päivässä; sinun on syötävä se määräaikana.
11.Ja vettä sinun on juotava mitan mukaan: kuudennes hiin-mittaa; sinun on juotava määräaikana.

2. Ohje Nooalle ravinnosta:

a) Ennen vedenpaisumusta:

1 Ms 6: 21. Ja hanki itsellesi kaikkinaista ravintoa, syötäväksi kelpaavaa, ja kokoa sitä talteesi, että se olisi ruuaksi sinulle ja heille.”

b) Vedenpaisumuksen jälkeen:

1 Ms 9:1-4.
Ja Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: “Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa.
2. Ja peljätkööt ja vaviskoot teitä kaikki eläimet maan päällä ja kaikki taivaan linnut ja kaikki, jotka maassa matelevat, ja kaikki meren kalat; ne olkoot teidän valtaanne annetut.
3. Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken.
4. Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.

3. Älä syö verta.

1 Ms 9: 4. Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.

3. Ms 7:26. Älkää myöskään, missä asuttekin, syökö mitään verta, ei lintujen eikä karjaeläinten.
27. Jokainen, joka syö verta, minkälaista hyvänsä, hävitettäköön kansastansa.”

3 Ms 17:10. Kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, syö verta, mitä tahansa, sitä ihmistä vastaan, joka verta syö, minä käännän kasvoni ja hävitän hänet kansastansa.

5. Ms 12: 16. Vain verta älkää syökö, vuodattakaa se maahan niinkuin vesi.

5. Ms 15: 23. Vain verta älä syö; vuodata se maahan niinkuin vesi.”

1 Sm 14: 33. Niin Saulille ilmoitettiin tämä: “Katso, väki tekee syntiä Herraa vastaan, kun syö lihaa verinensä”. Hän sanoi: “Te olette menetelleet uskottomasti; vierittäkää nyt tänne minun eteeni suuri kivi”.

4. Sielu on veri.

3.Ms 17: 11. Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
12. Sentähden minä olen sanonut israelilaisille: Älköön kukaan teistä syökö verta; älköön myöskään muukalainen, joka asuu teidän keskellänne, syökö verta.
13. Ja kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, saa pyydystetyksi syötävän metsäeläimen tai linnun, hän vuodattakoon sen veren maahan ja peittäköön multaan.
14. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön.

5 Ms 12: 23. Ole vain luja siinä, ettet syö verta; sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa.
24. Älä syö sitä; vuodata se maahan niinkuin vesi.
25. Älä syö sitä, että menestyisit, sinä ja sinun lapsesi sinun jälkeesi, kun teet, mikä oikeata on Herran silmissä.

5. Moosekselle annetut ohjeet lihan syömisestä.

3 Ms 7: 23. “Puhu israelilaisille ja sano: Älkää syökö mitään härän, lampaan tai vuohen rasvaa.

3 Ms 11: 2. “Puhukaa israelilaisille ja sanokaa: Nämä ovat ne eläimet, joita te saatte syödä kaikista nelijalkaisista eläimistä maan päällä:
3. Kaikkia nelijalkaisia eläimiä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat ja jotka märehtivät, te saatte syödä.

4. Näitä älkää kuitenkaan syökö
niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on sorkat: kamelia, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
5. tamaania, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
6. jänistä, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
7. sikaa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen.
8. Näiden lihaa älkää syökö ja näiden raatoihin älkää koskeko, ne olkoot teille saastaiset.

9. Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä:
kaikkia, joilla on evät ja suomukset ja jotka elävät vedessä, niin hyvin merissä kuin joissa, te saatte syödä.
10. Mutta kaikista niistä, joita vedet vilisevät, kaikista elollisista, jotka elävät vedessä, inhotkaa kaikkia niitä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, elivätpä merissä tai joissa.
11. Niitä inhotkaa; niiden lihaa älkää syökö, ja niiden raadot inhottakoot teitä.
12. Kaikkia niitä vesieläimiä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, inhotkaa.

13. Linnuista taas inhotkaa näitä;
älköön niitä syötäkö, vaan olkoot inhottavia: kotka, partakorppikotka ja harmaa korppikotka,
14. haarahaukka ja suohaukkalajit,
15. kaikki kaarnelajit,
16. kamelikurki, pääskynen, kalalokki ja jalohaukkalajit,
17. huuhkaja, kalasääksi ja kissapöllö,
18. sarvipöllö, pelikaani ja likakorppikotka,
19. haikara ja sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.

20. Ja kaikkia siivellisiä pikkueläimiä, jotka liikkuvat neljällä jalalla, inhotkaa.

21. Kuitenkin saatte siivellisistä pikkueläimistä, jotka liikkuvat neljällä jalalla, syödä niitä, joilla jalkojen yläpuolella on kaksi säärtä hypelläksensä niillä maassa.
22. Niistä te saatte syödä seuraavia: heinäsirkkalajeja, solam-sirkkalajeja, hargol-sirkkalajeja ja haagab-sirkkalajeja.

23. Mutta kaikkia muita siivellisiä pikkueläimiä, joilla on neljä jalkaa, inhotkaa.

24. Seuraavista eläimistä te tulette saastaisiksi;
jokainen, joka niiden raatoihin koskee, olkoon saastainen iltaan asti.
25. Ja jokainen, joka niiden raatoja kantaa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti.

26. Kaikki nelijalkaiset eläimet, joilla on sorkat, mutta ei kokonaan halkinaiset, ja jotka eivät märehdi, olkoot teille saastaiset; jokainen, joka niihin koskee, olkoon saastainen.

27. Ja kaikki nelijalkaiset eläimet, jotka käyvät käpälillä, olkoot teille saastaiset; jokainen, joka niiden raatoihin koskee, olkoon saastainen iltaan asti.
28. Ja joka kantaa niiden raatoja, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti; ne olkoot teille saastaiset.

29. Ja nämä olkoot teille saastaiset niistä pikkueläimistä, jotka liikkuvat maassa: myyrä, hiiri ja sisiliskolajit,
30. anaka-eläin, kooah-eläin, letaa-eläin, hoomet-eläin ja kameleontti.
31. Ne olkoot teille saastaiset kaikista pikkueläimistä; jokainen, joka niihin koskee, sittenkuin ne ovat kuolleet, olkoon saastainen iltaan asti.

41. Kaikki pikkueläimet, jotka liikkuvat maassa, olkoot inhottavia; älköön niitä syötäkö.

42. Kaikista niistä, jotka käyvät vatsallansa, ja kaikista pikkueläimistä, jotka liikkuvat maassa, käyden neljällä tai useammalla jalalla, niistä älkää mitään syökö, sillä ne ovat inhottavia.

43. Älkää saattako itseänne inhottaviksi koskemalla matelevaan pikkueläimeen, mihin tahansa, älkääkä saastuttako itseänne niillä, niin että tulette niistä saastaisiksi.
44. Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä. Niin älkää saastuttako itseänne koskemalla mihinkään pikkueläimeen, joka liikkuu maassa.

45. Sillä minä olen Herra, joka olen johdattanut teidät Egyptin maasta, ja joka olen teidän Jumalanne; olkaa siis pyhät, sillä minä olen pyhä.
46. Tämä on laki nelijalkaisista eläimistä ja linnuista ja kaikista elollisista, joita vedessä vilisee, ja kaikista olennoista, joita maassa liikkuu,
47. että tietäisitte erottaa puhtaat saastaisista ja syötävät eläimet niistä eläimistä, joita ei saa syödä.”

6. Kymmenysten syöminen.

22. Kaikesta kylvösi sadosta, joka kasvaa pellollasi, anna joka vuosi kymmenykset,
23. ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä, siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi: kymmenykset jyvistäsi, viinistäsi ja öljystäsi, niin myös raavaittesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, kaikkena elinaikanasi.
24. Mutta jos tie on sinulle liian pitkä, niin ettet voi kantaa kannettavaasi, koska se paikka, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen siihen nimensä, on sinulle liian kaukana, — sillä Herra, sinun Jumalasi on sinua siunaava —
25. niin muuta se rahaksi, pane raha kääröön, ota käteesi ja mene siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee,
26. ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.

27. Äläkä jätä osattomaksi leeviläistä, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella, sillä hänellä ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi.

28. Joka kolmas vuosi
tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolelle.
29. Ja sitten tulkoon leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi, niin myös muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella, ja he syökööt ja tulkoot ravituiksi, että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua kaikissa kättesi töissä, joita teet.”

7. Pyhitä Herralle.

5 Ms 15: 19. Kaikki urospuoliset esikoiset, jotka syntyvät raavaskarjassasi ja pikkukarjassasi, pyhitä Herralle, Jumalallesi; raavaasi esikoisella älä työtä tee, älä myöskään keritse lampaasi esikoista.
20. Herran, sinun Jumalasi, edessä syö perheinesi se joka vuosi siinä paikassa, jonka Herra valitsee.
21. Jos siinä on joku vamma, jos se ontuu tai on sokea tai jos sillä on joku muu paha vamma, mikä tahansa, niin älä uhraa sitä Herralle, sinun Jumalallesi.

22. Syö se porttiesi sisäpuolella; niin hyvin saastainen kuin puhdas saakoon syödä sitä, niinkuin syödään gasellia tai peuraa.

8. Ruokauhri.

3 Ms 2: 1. "Jos joku tahtoo tuoda Herralle lahjaksi ruokauhrin, olkoon hänen uhrilahjanaan lestyjä jauhoja; ja hän vuodattakoon siihen öljyä ja pankoon sen päälle suitsuketta
2. ja vieköön sen papeille, Aaronin pojille, ja pappi ottakoon kourallisen niitä jauhoja ja sitä öljyä ynnä kaiken suitsukkeen ja polttakoon tämän alttariuhriosan alttarilla suloisesti tuoksuvana uhrina Herralle.
3. Mutta se, mikä jää tähteeksi ruokauhrista, olkoon Aaronin ja hänen poikiensa oma; se on korkeasti-pyhää, Herran uhria.
4. Mutta jos tahdot tuoda ruokauhrilahjan uunissa paistetusta, olkoon uhrinasi lestyistä jauhoista valmistetut, öljyyn leivotut happamattomat kakut tai öljyllä voidellut happamattomat ohukaiset.
5. Jos taas uhrilahjasi on ruokauhri, joka leivinlevyllä paistetaan, olkoon se valmistettu lestyistä jauhoista, öljyyn leivottu ja happamaton.
6. Paloittele se palasiksi ja vuodata öljyä sen päälle; se on ruokauhri.. Ja jos uhrilahjasi on ruokauhri, joka paistetaan pannussa, valmistettakoon se lestyistä jauhoista ynnä öljystä.
7. Ja jos uhrilahjasi on ruokauhri, joka paistetaan pannussa, valmistettakoon se lestyistä jauhoista ynnä öljystä.
8. Ja vie ruokauhri, joka näin on valmistettu, Herralle; se vietäköön papille, ja hän tuokoon sen alttarin ääreen.
9. Ja pappi erottakoon ruokauhrista alttariuhriosan ja polttakoon sen alttarilla suloisesti tuoksuvana uhrina Herralle.
10. Mutta se, mikä jää tähteeksi ruokauhrista, olkoon Aaronin ja hänen poikiensa oma; se on korkeasti-pyhää, Herran uhria.
11. Mitään ruokauhria, jonka te tuotte Herralle, älköön valmistettako happamesta; älkää polttako uhria Herralle mistään happamesta taikinasta tai hunajasta.
12. Uutisuhrilahjana saatte tuoda niitä Herralle, mutta älkööt ne tulko alttarille suloiseksi tuoksuksi.
13. Ja jokainen ruokauhrilahjasi suolaa suolalla, äläkä anna Jumalasi liitonsuolan puuttua ruokauhristasi; jokaiseen uhrilahjaasi sinun on tuotava suolaa.
14. Mutta jos tahdot tuoda uutisesta ruokauhrin Herralle, niin tuo uutisruokauhrinasi tulessa paahdettuja tähkäpäitä tai survottuja jyviä tuleentumattomasta viljasta.
15. Ja vuodata siihen öljyä ja pane siihen suitsuketta; se on ruokauhri.
16. Ja pappi polttakoon alttariuhriosan survotuista jyvistä ja öljystä ynnä kaiken suitsukkeen uhrina Herralle.”

9. Pääsiäisenä syötävä:

5. Ms 16: 1. “Ota vaari aabib-kuusta ja vietä pääsiäinen Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi, sillä aabib-kuussa Herra, sinun Jumalasi, vei sinut pois Egyptistä, yöllä.
2. Ja teurasta Herralle, sinun Jumalallesi, pääsiäisuhri, lampaita ja raavaita, siinä paikassa, jonka Herra valitsee nimensä asuinsijaksi.
3. Älä syö sen ohella hapanta. Syö seitsemänä päivänä sen ohella happamatonta leipää, kurjuuden leipää — sillä kiiruusti sinä lähdit pois Egyptin maasta — että alati muistaisit sitä päivää, jona lähdit Egyptin maasta.
4. Seitsemään päivään älköön hapanta taikinaa olko koko sinun maassasi; ja siitä, mitä teurastat ensimmäisen päivän ehtoona, älköön mitään lihaa jääkö yön yli seuraavaan aamuun.
5. Sinä et saa teurastaa pääsiäisuhria niiden kaupunkiesi porttien sisäpuolella, jotka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa,
6. vaan siinä paikassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee nimensä asuinsijaksi, teurasta pääsiäisuhri, ehtoolla, auringon laskiessa, sinä määrähetkenä, jona Egyptistä lähdit.
7. Ja keitä ja syö se siinä paikassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee; aamulla saat sitten lähteä paluumatkalle ja mennä kotiisi.
8. Kuutena päivänä syö happamatonta leipää, ja seitsemäntenä päivänä olkoon juhlakokous Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi; älä silloin yhtäkään askaretta toimita.

a) Viikkojuhla.
5. Ms 16: 9. Laske seitsemän viikkoa; siitä alkaen, kun sirppi ensi kerran olkeen pannaan, laske seitsemän viikkoa
10. ja vietä viikkojuhla Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi kätesi vapaaehtoisin lahjoin, joita sinä annat sen mukaan, kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinulle siunausta antanut.
11. Ja iloitse Herran, sinun Jumalasi, edessä, sinä ja sinun poikasi ja tyttäresi, palvelijasi ja palvelijattaresi, leeviläinen, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella, muukalainen, orpo ja leski, jotka sinun keskuudessasi ovat, siinä paikassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee nimensä asuinsijaksi.
12. Ja muista, että itse olit orjana Egyptissä, ja noudata tarkoin näitä käskyjä.

b) Lehtimajajuhla.
5. Ms 16:13. Lehtimajanjuhlaa vietä seitsemän päivää, korjatessasi satoa puimatantereeltasi ja kuurnastasi.
14. Ja iloitse tänä juhlanasi, sinä ja sinun poikasi ja tyttäresi, palvelijasi ja palvelijattaresi, leeviläinen, muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella.
15. Seitsemän päivää juhli Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi siinä paikassa, jonka Herra valitsee; sillä Herra, sinun Jumalasi, on siunaava sinua kaikessa, minkä satona saat, ja kaikissa kättesi töissä; sentähden ole iloinen.

c) Happamattoman leivän juhla, viikkojuhla, ja lehtimajajuhla.
5. Ms 16:16. Kolme kertaa vuodessa tulkoon kaikki sinun miesväkesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen siihen paikkaan, jonka hän valitsee: happamattoman leivän juhlana, viikkojuhlana ja lehtimajanjuhlana.
17.Mutta tyhjin käsin älköön tultako Herran kasvojen eteen;
18. kukin tuokoon lahjana sen, minkä voi, sen siunauksen mukaan, minkä Herra, sinun Jumalasi, on sinulle antanut.

10. Kielto viinin juonnista raskaana olevalle.

Tuom 13: 3. Silloin ilmestyi Herran enkeli vaimolle ja sanoi hänelle: “Katso, sinä olet hedelmätön etkä ole synnyttänyt, mutta sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan.
4. Varo siis, ettet juo viiniä ja väkijuomaa etkä syö mitään saastaista.

Tuom 13: 13. Herran enkeli sanoi Maanoahille: “Varokoon vaimo kaikkea, mistä minä olen hänelle puhunut: 14. älköön syökö mitään, mikä viiniköynnöksestä tulee, viiniä ja väkijuomaa hän älköön juoko älköönkä syökö mitään saastaista. Noudattakoon hän kaikkea, mitä minä olen käskenyt hänen noudattaa.”

a) Viinin juonnista voi kieltäytyä.
Jer 35: 6. Mutta he vastasivat: “Me emme juo viiniä; sillä meidän isämme Joonadab, Reekabin poika, on antanut meille tämän käskyn: Älkää, te ja teidän lapsenne, ikinä viiniä juoko;

b) Israel ei saanut viiniä erämaavaelluksen aikana.
5. Ms 29:5. Ja minä kuljetin teitä erämaassa neljäkymmentä vuotta: teidän vaatteenne eivät kuluneet yltänne, eivätkä kenkäsi kuluneet jalassasi.
6. Leipää ette saaneet syödäksenne ettekä viiniä ja väkijuomaa juodaksenne, jotta tietäisitte, että minä olen Herra, teidän Jumalanne.

11. Hunajan ym syömisestä.

Job 6:6 -7 Käykö äitelää syöminen ilman suolaa, tahi onko makua munanvalkuaisessa?
7. Sieluni ei tahdo koskea sellaiseen, se on minulle kuin saastainen ruoka.

Sanal 13: 25. Vanhurskas saa syödä kylläksensä, mutta jumalattomain vatsa jää vajaaksi.
Sananl 24: 13-16. Syö hunajaa, poikani, sillä se on hyvää, ja mesi on makeaa suussasi.
14. Samankaltaiseksi tunne viisaus sielullesi; jos sen löydät, on sinulla tulevaisuus, ja toivosi ei mene turhaan.
15. Älä väijy, jumalaton, vanhurskaan majaa, älä hävitä hänen leposijaansa.
16. Sillä seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen, mutta jumalattomat suistuvat onnettomuuteen.

Sananl 25: 16. Jos hunajata löydät, syö kohtuudella, ettet kyllästyisi siihen ja sitä oksentaisi.
17. Astu jalallasi harvoin lähimmäisesi kotiin, ettei hän sinuun kyllästyisi ja alkaisi
sinua vihata.
18. Liika hunajan syönti ei ole hyväksi, ja raskaitten asiain tutkiminen on
raskasta.

Jer 31: 29. Niinä päivinä ei enää sanota: ‘Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät’;
30. vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka
syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa.
II Uuden Liiton säädökset syömisestä.

1. Uusi Liitto kumosi Vanhan Liiton säädöksineen.

Suusta sisään menevä ei aastuta. Vain verensyöntikielto jäi voimaan.

Apt 15: 28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!”

Hb 8:13. Sanoessaan “uuden” hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Kol 2: 14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

2. Vanhan Liiton säädökset olivat vain tulevaisen varjo.

Kol 2:16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21. “Älä tartu, älä maista, älä koske!”
22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

3. Ruuat ym säädökset olivat voimassa vain
Uuden Liiton alkuun asti.

Hb 9: 8. Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9. Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,

10. vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

11. Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12. meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
13. Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
14. kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

15. Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

16. Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä;
17. sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.
18. Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.

4. Olette siis vapaat vanhoista säädöksistä.

Gal 5:13. Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: “Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”.
15. Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
16. Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
17. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
18. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
5. Ei mikään ole itsessään epäpyhää.

Rm 14:13-. Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta.
14. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.

15. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut.
16. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi;
17. sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
18. Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ja ihmisille kelvollinen.
19. Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
20. Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.

Apt 11:5. “Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni.
6. Ja kun minä katsoin sitä tarkasti, näin minä siinä maan nelijalkaisia ja petoja ja matelijoita ja taivaan lintuja.
7. Ja minä kuulin myös äänen, joka sanoi minulle: ‘Nouse, Pietari, teurasta ja syö’.
8. Mutta minä sanoin: ‘En suinkaan, Herra; sillä ei mitään epäpyhää eikä saastaista ole koskaan minun suuhuni tullut’.
9. Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: ‘Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi’.

6. Toisten loukkaantumisen tähden on hyvä olla lihaa syömättä.

Rm 14:21. Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.
22. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;

23. mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.
Rm 15:1. Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi.
2. Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi.
3. Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: “Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun”.
4. Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo.
5. Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,
6. niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
7. Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.

7. Mikään suusta sisään menevä ei saastuta ihmistä. Kaikki ruuat ovat puhtaita.

Mk 7: 14. Ja hän kutsui taas kansan tykönsä ja sanoi heille: “Kuulkaa minua kaikki ja ymmärtäkää:
15. ei mikään, mikä ihmisen ulkopuolelta menee hänen sisäänsä, voi häntä saastuttaa, vaan mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.
16. Jos jollakin on korvat kuulla, hän kuulkoon.”
17. Ja kun hän kansasta erottuaan oli mennyt erääseen taloon, kysyivät hänen opetuslapsensa häneltä sitä vertausta.
18. Ja hän sanoi heille: “Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa?

19. Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu.” Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.

8. Rm 14:1 Toinen syö, toinen ei. Olkoon kukin itse mielestään varma.

2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
4. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään. 10. Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.
9. Syö kaikkea mitä tarjotaan, kyselemättä omantunnon tähden.

Lk 10:8 Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,

1. Kr 10:25. Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
26. sillä: “Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on”.
27. Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.

28. Mutta jos joku sanoo teille: “Tämä on epäjumalille uhrattua”, niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
29. en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
30. Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän

10. Tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.

1.Kr 10: 31. Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
32. Älkää olko pahennukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle,
33. niinkuin minäkin koetan kelvata kaikille kaikessa enkä katso omaa hyötyäni,
vaan monien hyötyä, että he pelastuisivat.

11. Kaikki on luvallista vaan ei hyödyksi.

1 Kr 6: 12. Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
13. Ruoka on vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten; ja Jumala on tekevä lopun niin
toisesta kuin toisestakin. Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten,
ja Herra ruumista varten;

12. Epäjumalille uhratun syöminen.

1 Kr 8:1-13 1. Mitä sitten epäjumalille uhrattuun lihaan tulee, niin tiedämme, että meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.
2.. Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee;
3. mutta joka rakastaa Jumalaa, sen Jumala tuntee.
4. Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.
5. Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
7.Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.
8. Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.
9. Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.
10. Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen?
11. Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
12. Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa
omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
13. Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö
lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.

1.Kr 10:18-2318. Katsokaa luonnollista Israelia; eivätkö ne, jotka syövät uhreja, ole alttarista osalliset?
19. Mitä siis sanon? Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin, tai että epäjumala on jotakin?
20. Ei, vaan että, mitä pakanat uhraavat, sen he uhraavat riivaajille eivätkä Jumalalle; mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi riivaajista.
21. Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta, ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.
22. Vai tahdommeko herättää Herran kiivauden? Emme kaiketi me ole häntä väkevämmät?
23. "Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista", mutta ei kaikki rakenna.

13. Oikeus elantoon.

1 Kr 9: 11. Jos me olemme kylväneet teille hengellistä hyvää, onko paljon, jos me niitämme teiltä aineellista?
12. Jos muilla on teihin tällainen oikeus, eikö paljoa enemmän meillä? Mutta me emme ole käyttäneet tätä oikeutta, vaan kestämme kaikki, ettemme panisi mitään estettä Kristuksen evankeliumille.
13. Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhäkön toimia, saavat ravintonsa pyhäköstä, ja jotka ovat asetetut uhrialttarin palvelukseen, saavat osansa silloin kuin alttarikin? 14. Samoin myös Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajain tulee saada evankeliumista elatuksensa.
Mal 3: 10. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.

14. Ole antelias.

Sanal 11: 24. Toinen on antelias ja saa yhä lisää, toinen säästää yli kohtuuden ja vain köyhtyy.
25. Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu.
26. Joka viljan pitää takanaan, sitä kansa kiroaa, mutta joka viljan kaupaksi antaa, sen pään päälle tulee siunaus.
27. Joka hyvään pyrkii, etsii sitä, mikä otollista on, mutta joka pahaa etsii, sille se tulee.
28. Joka rikkauteensa luottaa, se kukistuu, mutta vanhurskaat viheriöitsevät
niinkuin lehvä.

Saar 11: 1. Lähetä leipäsi vetten yli, sillä ajan pitkään sinä saat sen jälleen.
2. Anna osa seitsemälle, kahdeksallekin, sillä et tiedä, mitä onnettomuutta voi tulla
maahan.

Jes 21: 14. Menkää vastaan, viekää vettä janoaville. Teeman maan asukkaat ottavat pakolaiset vastaan, leipää tariten.
15. Sillä he ovat miekkoja paossa, paljastettua miekkaa, jännitettyä jousta ja sodan tuimuutta paossa.

Jes 55: 1. Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.
2. Miksi annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne ansion siitä, mikä ei ravitse? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä.

15. Oikea paasto.

Jes 58: 6. Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irroitatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet?
7. Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi?

16. Jumala siunaa ruuan.

2 Ms 23: 25. Palvelkaa Herraa, Jumalaanne, niin hän siunaa sinun ruokasi ja juomasi, ja minä pidän puutteen sinusta kaukana.

-----
Voit ymmärtää edellä olevan ja sen tarkoituksen väärin, mutta soveltuu noille adventisteille nimenomaan.

" Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."

43

1574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timo Flink

==>1 Kr 6: 12. Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.

• jebulis 16

Olen täysin samaa mieltä ja minä olen ainakin henkilökohtaisesti ottanut tämän ohjenuorakseni.

Minä en ainakaan rupea miettimään ja etsimään sanotaanko raamatussa, että saanko minä syödä verilettuja tai saanko minä syödä sitä tai tätä tai tuota. Teenkö väärin jos syönkin sitä enkä tätä tai tuota vaikka pitikin syödä sitä.. xD

Tuota edellistä raamatusta otettua tekstiä (en jaksa edes lukea loppuun) on voi olla suorastaa mahdotonta noudattaa. Siispä minulle tuo Paavalin kehoitus sopii vallan mainiosti.

Ja luulenpa, että kannattaisi keskittyä olennaiseen asiaan, eikä tuijotta vaan omaan tekemiseen ja syömiseen, saanko syödä sitä tai tätä, saanko tehdä sitä tai tota...:D

• raamattu millään

taipua ellenin muottiin. Jollei taivu niin on tehtävä oma raamattu. Kuten Clear Word Bible.

• Timo Flink
        raamattu millään kirjoitti:

taipua ellenin muottiin. Jollei taivu niin on tehtävä oma raamattu. Kuten Clear Word Bible.

Paavali ei hyväksynyt ajatusta, että mitä vain saa tehdä. Se on 1Kor. 6:12 ajatus. Ellen White on tämän ajatuksen kanssa sulassa sovussa.

Timo Flink

• Uusi-Okkola

Tässäkin tulkitset pois sellaista mikä ei sovi teidän oppiinne.
        Luterilaisuudessa vastustan naispappeuden hyväksymistä Raamatunvastaisena.
        Se sama on teillä piirteenä jo kirkkonne perustajissa.
        Paavalin opetus naisten asemasta opettajina ei ole tulkinnanvarainen asia.
        Mikäli sen neuvon ohittaa ei kunnioita muitakaan apostolien opetuksia.
        Itseasiassa te kumoatte je selitätte kaiken pois pakanoiden apostolin Paavalin sanomasta.
        Eräs tällainen on myös Efesolaiskirjeen ja Kolossalaiskirjeen opetus Jeesuksen sovituksesta.
        Kirje efesolaisille 2
        1. Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2. joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
        4. mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        5. on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
        6. ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
        7. osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
        8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
        12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
        13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
        14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
        16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
        18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
        19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
        20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
        21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
        22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Kirje kolossalaisille 2
        1. Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
        2. että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
        3. jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
        4. Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
        5. Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
        6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
        7. juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
        8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
        9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
        10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
        11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
        15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
        20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

Nämä molemmat te tulkitsette toiseksi mitä ne ovat Paavalin sanomina merkinneet.
        Oikeastaan te ette missään kohdin ole Paavalin sanojen kanssa sopusoinnussa.

1.Kor.14:34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
        35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
        36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
        37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.

1.Timoteuksen kirje:
        2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
        13. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
        14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
        15. Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä

1.Timoteuksen kirje:
        3:2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
        3:12 Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva.

Tiituksen kirje:
        1:6 jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.

Teidän opetuksenne on täysin toista kuin Paavalin opetus näissäkin kohdin.
        Ja te väitätte opettavanne vain Raamatun mukaista totuutta.
        On vuorenvarma totuus että te ette opeta Raamatun mukaisesti.

• Timo Flink
        Uusi-Okkola kirjoitti:

Tässäkin tulkitset pois sellaista mikä ei sovi teidän oppiinne.
        Luterilaisuudessa vastustan naispappeuden hyväksymistä Raamatunvastaisena.
        Se sama on teillä piirteenä jo kirkkonne perustajissa.
        Paavalin opetus naisten asemasta opettajina ei ole tulkinnanvarainen asia.
        Mikäli sen neuvon ohittaa ei kunnioita muitakaan apostolien opetuksia.
        Itseasiassa te kumoatte je selitätte kaiken pois pakanoiden apostolin Paavalin sanomasta.
        Eräs tällainen on myös Efesolaiskirjeen ja Kolossalaiskirjeen opetus Jeesuksen sovituksesta.
        Kirje efesolaisille 2
        1. Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2. joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
        4. mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        5. on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
        6. ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
        7. osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
        8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
        12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
        13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
        14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
        16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
        18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
        19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
        20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
        21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
        22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Kirje kolossalaisille 2
        1. Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
        2. että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
        3. jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
        4. Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
        5. Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
        6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
        7. juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
        8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
        9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
        10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
        11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
        15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"

Nämä molemmat te tulkitsette toiseksi mitä ne ovat Paavalin sanomina merkinneet.
        Oikeastaan te ette missään kohdin ole Paavalin sanojen kanssa sopusoinnussa.

1.Kor.14:34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
        35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
        36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
        37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.

1.Timoteuksen kirje:
        2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
        13. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
        14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
        15. Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä

1.Timoteuksen kirje:
        3:2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
        3:12 Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva.

Tiituksen kirje:
        1:6 jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.

Teidän opetuksenne on täysin toista kuin Paavalin opetus näissäkin kohdin.
        Ja te väitätte opettavanne vain Raamatun mukaista totuutta.
        On vuorenvarma totuus että te ette opeta Raamatun mukaisesti.

Enhän minä tulkinnut mitään pois. Totesin vain, että osa tekstistä on korinttilaisten mielipide, jota Paavali lainaa, ja sitten hän esittää siihen vastineensa. Kannattaa tutustua muinaiseen retoriikkaan. Monet vaikeat Paavalin tekstit selkenevät huomattavasti, kun otetaan huomioon Paavalin retorinen kirjoitustyyli. 1Kor 6:12 ei käsittele naispappeuskysymystä. 1992 käännöksessä tämä retoriikka on otettu huomioon ja käännöksessä sanat "kaikki on luvallista" on laitettu lainaismerkkeihin osoituksena siitä, että se on tarkoitettu lainaukseksi, ei Paavalin mielipiteeksi.

Timo Flink

• hugo
        Timo Flink kirjoitti:

Enhän minä tulkinnut mitään pois. Totesin vain, että osa tekstistä on korinttilaisten mielipide, jota Paavali lainaa, ja sitten hän esittää siihen vastineensa. Kannattaa tutustua muinaiseen retoriikkaan. Monet vaikeat Paavalin tekstit selkenevät huomattavasti, kun otetaan huomioon Paavalin retorinen kirjoitustyyli. 1Kor 6:12 ei käsittele naispappeuskysymystä. 1992 käännöksessä tämä retoriikka on otettu huomioon ja käännöksessä sanat "kaikki on luvallista" on laitettu lainaismerkkeihin osoituksena siitä, että se on tarkoitettu lainaukseksi, ei Paavalin mielipiteeksi.

Timo Flink

Eikös kokonaisuus ole osien summa.
        Kun opin äitinä on väärä profeetta kumoutuvat ruokaohjeiden merkityskin hänen mukanaan.
        Teidän oppinne on kumoutunut jo Paavalin sanojen mitätöimiseen moneen kertaan.
        Onhan päivänselvää että teidän oppinne ei ole pakanoiden apostolin julistuksen mukaista.

• Timo Flink
        hugo kirjoitti:

Eikös kokonaisuus ole osien summa.
        Kun opin äitinä on väärä profeetta kumoutuvat ruokaohjeiden merkityskin hänen mukanaan.
        Teidän oppinne on kumoutunut jo Paavalin sanojen mitätöimiseen moneen kertaan.
        Onhan päivänselvää että teidän oppinne ei ole pakanoiden apostolin julistuksen mukaista.

Luomiskertomuksessa Jumala antoi ihmisen ruokavalioksi kasvisruoan. Tässä teksti:

1Moos. 1:29 "Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne."

Mitä väärää Ellen White muka on sanonut, kun hän piti tuon tekstin perusteella kasvisruokavaliota alkuperäisena, ideaalina ruokavaliona ihmiselle? Emme me perusta näkemyksiämme EGW:n tekstiin, vaan tuohon Raamatun opetukseen.

Paavali ei opettanut, että me voimme syödä mitä vain. Korinttissa ongelma ei ollut tyyliin "saanko syödä mitä lystään, vaikka etanoita?", vaan "voinko ostaa lihakaupasta sellaista, joka on uhrattu epäjumalan temppelissä". Tämä ei ole Paavalin tekstin vääristelyä tai muuntelua, se on tekstin ymmärtämistä sen alkuperäisen tarkoituksen mukaan.

Timo Flink

• Voitto Ramu
        Timo Flink kirjoitti:

Paavali ei hyväksynyt ajatusta, että mitä vain saa tehdä. Se on 1Kor. 6:12 ajatus. Ellen White on tämän ajatuksen kanssa sulassa sovussa.

Timo Flink

No jopas Timo Flink vääntelee Raamattu EGW:n opiin soveltuvaksi,

Raamatu sana on selvä:

1. Kr 10:25. Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
        26. sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on".
        27. Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.

• kolme enkeliä
        Voitto Ramu kirjoitti:

No jopas Timo Flink vääntelee Raamattu EGW:n opiin soveltuvaksi,

Raamatu sana on selvä:

26. sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on".

Hienoa toimintaa irrottaa muutama jae luvusta tukemaan omaa harhaa. Kun lukee koko luvun voi nähdä että kysymys koski omaatuntoa. Kun jotkut uskovat pelkäsivät syödä epäjumalille uhrattua lihaa, niin Paavali toppuuttelee sitä pelkoa. Epäjumalia ei ole joten ei liha siitä pahene että se on uhrilihaa. Kysymys ei ole siitä että KAIKKIEN eläimien liha on syömäkelpoista. Kysymys on, Raamatun johdonmukaisuuden nimissä, puhtaiden eläinten lihasta. Paavali ei varmasti syönyt sianlihaa eikä sitä kehoittanut ketään muutakaan syömään. Ei "älkää olko pahennukseksi juutalaisille" kehoitus kehoita olemaan heille pahennukseksi.

• hugo
        Timo Flink kirjoitti:

Luomiskertomuksessa Jumala antoi ihmisen ruokavalioksi kasvisruoan. Tässä teksti:

1Moos. 1:29 "Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne."

Mitä väärää Ellen White muka on sanonut, kun hän piti tuon tekstin perusteella kasvisruokavaliota alkuperäisena, ideaalina ruokavaliona ihmiselle? Emme me perusta näkemyksiämme EGW:n tekstiin, vaan tuohon Raamatun opetukseen.

Paavali ei opettanut, että me voimme syödä mitä vain. Korinttissa ongelma ei ollut tyyliin "saanko syödä mitä lystään, vaikka etanoita?", vaan "voinko ostaa lihakaupasta sellaista, joka on uhrattu epäjumalan temppelissä". Tämä ei ole Paavalin tekstin vääristelyä tai muuntelua, se on tekstin ymmärtämistä sen alkuperäisen tarkoituksen mukaan.

Timo Flink

Mikähän teiltä jää lukematta?
        Uusi-Okkolan kirjoituksessa oli paljon sellaista jonka TE OHITATTE ja kiistätte tulkintojenne kanssa(jarlaun hotellihuoneen sivut).
        Nooalle annettiin lupa syödä kaikkea mikä liikkuu.
        Jeesus itse sanoi ettei se mitä syödään saastuta ihmistä.
        Te pyritte olemaan pyhempiä kuin olivat Jeesus ja apostolit.
        Puututte asioihin joilla ei ole mitään merkitystä ja unohdatte ne joilla on merkitystä.
        Teidän sanomanne tarkoitus on teidän itsenne kunnian tavoitteleminen ja itsestänne todiistaminen.
        Sehän on kaikessa teidän toiminnassanne päällimmäinen asia mikä paistaa silmään.

• Timo Flink
        hugo kirjoitti:

Mikähän teiltä jää lukematta?
        Uusi-Okkolan kirjoituksessa oli paljon sellaista jonka TE OHITATTE ja kiistätte tulkintojenne kanssa(jarlaun hotellihuoneen sivut).
        Nooalle annettiin lupa syödä kaikkea mikä liikkuu.
        Jeesus itse sanoi ettei se mitä syödään saastuta ihmistä.
        Te pyritte olemaan pyhempiä kuin olivat Jeesus ja apostolit.
        Puututte asioihin joilla ei ole mitään merkitystä ja unohdatte ne joilla on merkitystä.
        Teidän sanomanne tarkoitus on teidän itsenne kunnian tavoitteleminen ja itsestänne todiistaminen.
        Sehän on kaikessa teidän toiminnassanne päällimmäinen asia mikä paistaa silmään.

Kun Jeesus puhui ruokien olevan puhtaita, niin asiayhteys puhuu perinnäissäännöistä, joihin käsien peseminen ennen ruokailua kuului (Mark. 7:5). Fariseukset nimittäin opettivat, että likaisin käsin syöminen saastuttaa ihmisen *moraalisesti* ja tekee hänestä syntisen. Tähän Jeesus vastaa, että ihminen saastuu siitä, mikä tulee sydämestä ulos. Kysymys ei ollut siitä, mitä saa syödä, vaan siitä saastuuko ihminen moraalisesti, jos hän syö pesemättömin käsin. Jeesus ei siis kumonnut itse antamiaan käskyjä, vaan fariseusten ja lainopettajien perinnäissäännöt. Lukekaa *koko* teksti eli Mark. 7:1-23 (Matt. 15:1-20). Huom! Matteuksen tekstissä on Jeesuksen sanoissa vielä lisäys, jota Markus ei kerro eli jae 20, joka kuuluu näin: "Nämä ne ihmisen saastuttavat, ei se, että syö pesemättömin käsin."

Timo Flink

• Ryynänen
        Timo Flink kirjoitti:

Kun Jeesus puhui ruokien olevan puhtaita, niin asiayhteys puhuu perinnäissäännöistä, joihin käsien peseminen ennen ruokailua kuului (Mark. 7:5). Fariseukset nimittäin opettivat, että likaisin käsin syöminen saastuttaa ihmisen *moraalisesti* ja tekee hänestä syntisen. Tähän Jeesus vastaa, että ihminen saastuu siitä, mikä tulee sydämestä ulos. Kysymys ei ollut siitä, mitä saa syödä, vaan siitä saastuuko ihminen moraalisesti, jos hän syö pesemättömin käsin. Jeesus ei siis kumonnut itse antamiaan käskyjä, vaan fariseusten ja lainopettajien perinnäissäännöt. Lukekaa *koko* teksti eli Mark. 7:1-23 (Matt. 15:1-20). Huom! Matteuksen tekstissä on Jeesuksen sanoissa vielä lisäys, jota Markus ei kerro eli jae 20, joka kuuluu näin: "Nämä ne ihmisen saastuttavat, ei se, että syö pesemättömin käsin."

Timo Flink

Tarkoitatko että Raamatunluvussa tarvitaan aina adventisti tulkiksi?
        Jeesus puhui aivan selkeästi.
        Ei siinä teidän tulkintojanne tarvita.
        Miksi teidän on vaikeaa hyväksyä muiden olevan aivan yhtä viisaita kuin tekin?
        Eihän täällä ole puhuttu mistään tulkintaa kaipaavasta asiasta.
        Te jopa tulkitsette sellaistakin meidän noudatettavaksemme joka asiayhteyden perusteella kuuluu vain juutalaisille.
        Te pyritte tekemään uskosta eri rituaalien ja tapojen noudattamista .
        Ei tuollaista asemaa oöe määrätty ulkopuolisioa varten missään Raamatun neuvossa. Päinvastaista kyllä löytyy.
        Te puuhailette siellä missä Evankeliumi on jo muiden taholta opetettu.
        Siinäkin te poikeatte apostoli Paavalin neuvosta.
        Näytätte unohtavan kaikki sen mitä teidän pitäisi noudattaa ja vaaditte muita noudattamaan omia tapojanne.
        Te julistatte koko ajan Kristuksen sijaan Adventtikirkkoa.
        Miksi te ylipäänsä olette kalastamassa sieltä jotka ovat muiden seurakuntien jäseniä? sitä minä olen täällä eniten ihmetellyt.
        Helluntailaisilla on oma palstansa eivätkä he häiriköi muilla palstoilla.
        Ei täällä ole liiemmin ollut Jehovan todistajia eikä mormoonikirkon edustajiakaan nuottaamassa.

• Timo Flink
        Ryynänen kirjoitti:

Tarkoitatko että Raamatunluvussa tarvitaan aina adventisti tulkiksi?
        Jeesus puhui aivan selkeästi.
        Ei siinä teidän tulkintojanne tarvita.
        Miksi teidän on vaikeaa hyväksyä muiden olevan aivan yhtä viisaita kuin tekin?
        Eihän täällä ole puhuttu mistään tulkintaa kaipaavasta asiasta.
        Te jopa tulkitsette sellaistakin meidän noudatettavaksemme joka asiayhteyden perusteella kuuluu vain juutalaisille.
        Te pyritte tekemään uskosta eri rituaalien ja tapojen noudattamista .
        Ei tuollaista asemaa oöe määrätty ulkopuolisioa varten missään Raamatun neuvossa. Päinvastaista kyllä löytyy.
        Te puuhailette siellä missä Evankeliumi on jo muiden taholta opetettu.
        Siinäkin te poikeatte apostoli Paavalin neuvosta.
        Näytätte unohtavan kaikki sen mitä teidän pitäisi noudattaa ja vaaditte muita noudattamaan omia tapojanne.
        Te julistatte koko ajan Kristuksen sijaan Adventtikirkkoa.
        Miksi te ylipäänsä olette kalastamassa sieltä jotka ovat muiden seurakuntien jäseniä? sitä minä olen täällä eniten ihmetellyt.
        Helluntailaisilla on oma palstansa eivätkä he häiriköi muilla palstoilla.
        Ei täällä ole liiemmin ollut Jehovan todistajia eikä mormoonikirkon edustajiakaan nuottaamassa.

Jeesuksen sanat ovat täysin selvät. Lue teksti Raamatusta, niin siinä on sanat:

Matt. 15:20 "Nämä ne ihmisen saastuttavat, ei se, että syö pesemättömin käsin."

Selkeästi kyse oli pesemättömin käsin syömisestä. Et voi ottaa jotain lausetta pois historiallisesta lauseyhteydestä. Niin tehdessä ihminen vääristelee tekstin merkityksen sellaiseksi kuin itse haluaa. Siksi teksti Mark. 7:19, "Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta", on ymmärrettävä Raamatun itsensä valossa. Lue Mark. 7:1-23 ja Matt. 15:1-20 ja laita ne vierekkäin. Niin minäkin tein.

Timo Flink

• Ryynänen
        Timo Flink kirjoitti:

Jeesuksen sanat ovat täysin selvät. Lue teksti Raamatusta, niin siinä on sanat:

Matt. 15:20 "Nämä ne ihmisen saastuttavat, ei se, että syö pesemättömin käsin."

Selkeästi kyse oli pesemättömin käsin syömisestä. Et voi ottaa jotain lausetta pois historiallisesta lauseyhteydestä. Niin tehdessä ihminen vääristelee tekstin merkityksen sellaiseksi kuin itse haluaa. Siksi teksti Mark. 7:19, "Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta", on ymmärrettävä Raamatun itsensä valossa. Lue Mark. 7:1-23 ja Matt. 15:1-20 ja laita ne vierekkäin. Niin minäkin tein.

Timo Flink

Mitenkään ei minuun taivu teidän ajatuksenne että te olisitte vielä muidenkin Raamatunluvun tulkkeja kuin itsenne!
        Teillä on erikoinen poikeava tyyli olla poliiseina niilekin jotka eivät kuulu teidän opetettaviinne.
        Omat seurakuntalasenne täällä uhkailevat ja suoltavat kaukenlaista ettekä puutu heidän tekosiinsa. Kirkkonne ulkopuolisia katsotte olevanne sensijaan velvollisia ohjaamaan teidän tulkintaperinteeseenne vaikka te väännätte asiat oppinne mukaisiksi väkisin silloin kun se on teidän kirkkokuntanne kriittinen opinkohta.
        Olette epärehellisin ryhmä Raamatunselittäjiä mihin minä olen milloinkaan tutustunut.
        Tämä on ollut yllättävää huomata tällä palstalla.
        Tosin minä en ole käynyt vielä mormoonien juttuja seuraamassa. He tosin ovat siellä omassa osastossaan jossa he voivat olla kuin kotonaan.

• kolme enkeliä
        Ryynänen kirjoitti:

Mitenkään ei minuun taivu teidän ajatuksenne että te olisitte vielä muidenkin Raamatunluvun tulkkeja kuin itsenne!
        Teillä on erikoinen poikeava tyyli olla poliiseina niilekin jotka eivät kuulu teidän opetettaviinne.
        Omat seurakuntalasenne täällä uhkailevat ja suoltavat kaukenlaista ettekä puutu heidän tekosiinsa. Kirkkonne ulkopuolisia katsotte olevanne sensijaan velvollisia ohjaamaan teidän tulkintaperinteeseenne vaikka te väännätte asiat oppinne mukaisiksi väkisin silloin kun se on teidän kirkkokuntanne kriittinen opinkohta.
        Olette epärehellisin ryhmä Raamatunselittäjiä mihin minä olen milloinkaan tutustunut.
        Tämä on ollut yllättävää huomata tällä palstalla.
        Tosin minä en ole käynyt vielä mormoonien juttuja seuraamassa. He tosin ovat siellä omassa osastossaan jossa he voivat olla kuin kotonaan.

Raamattua voi ymmärtää vain Pyhän Hengen avulla. Sitä sinun tulisikin anoa nöyrästi Jumalalta.

• Voitto Ramu
        Timo Flink kirjoitti:

Timo Flink

Adventistien tapaan perustaudut JÄRKEEN ja järjenpäätelmiin. ja siihen "järkiskosi" jääkin.

Voitto Ramu perustautuu USKOON. Gal 3:9

"Uskon koska se on mahdotonta.

Te adventistit uskotte VAIN sen mikä mahtuu järkenne mittapuihin ja on järjellä selitettävissä

Usko alkaa vasta siitä mihin järki loppuu.

• Voitto Ramu
        kolme enkeliä kirjoitti:

Raamattua voi ymmärtää vain Pyhän Hengen avulla. Sitä sinun tulisikin anoa nöyrästi Jumalalta.

te adventistit tulkitsettekin JÄRJELLÄ., ja USKOON perustautumista teillä EI OLE, perustadutte AINOASTAAN järkeenne.

Uskotte VAIN sen mikä mahtuu järkeenne ja mikä on järjellänne selitettävissä.

• Timo Flink
        Voitto Ramu kirjoitti:

Adventistien tapaan perustaudut JÄRKEEN ja järjenpäätelmiin. ja siihen "järkiskosi" jääkin.

Voitto Ramu perustautuu USKOON. Gal 3:9

"Uskon koska se on mahdotonta.

Te adventistit uskotte VAIN sen mikä mahtuu järkenne mittapuihin ja on järjellä selitettävissä

Usko alkaa vasta siitä mihin järki loppuu.

Jeesus sanoi, että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta (Matt. 15:20). Raamatun mukaan usko on luottamista Jumalan sanaan (Hepr. 11:1 VKR). Tähän tarvitaan ymmärrystä/ymmärtämistä, ainakin sen verran, että tietää mitä Jumala on luvannut. Minä luotan siihen, mitä Jeesus opetti. Usko ei ole järjen vastakohta.

Timo Flink

• Timo Flink kirjoitti:

Timo Flink

Kannattaa tutustua siihen ja siihen on hokemasi - koko ajan olet vetämässä ihmisiä pois Raamatun lukemisesta ja Jumalan yhteydestä. Luulet olevasi viisas noine ihmisoppeinesi ja päässäsi pyörivän mukaraamatun kanssa. Ei Jumala ole käskenyt tuollaista harrastaa.

Mitäs jos itse tutustuisit Raamattuun ja sen jälkeiseen historiaan siltä kannalta, että miten harhaoppisten on kaikkina aikoina käynyt. Voisi alkaa itseäsikin hirvittää.

• Voitto Ramu
        Timo Flink kirjoitti:

Jeesus sanoi, että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta (Matt. 15:20). Raamatun mukaan usko on luottamista Jumalan sanaan (Hepr. 11:1 VKR). Tähän tarvitaan ymmärrystä/ymmärtämistä, ainakin sen verran, että tietää mitä Jumala on luvannut. Minä luotan siihen, mitä Jeesus opetti. Usko ei ole järjen vastakohta.

Timo Flink

Oppiinne perustuu järjenpäätelmiin,

Raamatun mukaan VAIn uskoon periutautuvat siunataan.

"Niinmuodoin ne, jotka PERUSTAUTUVAT USKOON , siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.

10. Sillä kaikki, jotka PERUSTAUTUVAT LAIN tekoihin, ovat KIROUKSEN ALAISIA ; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee"."

• Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

Kannattaa tutustua siihen ja siihen on hokemasi - koko ajan olet vetämässä ihmisiä pois Raamatun lukemisesta ja Jumalan yhteydestä. Luulet olevasi viisas noine ihmisoppeinesi ja päässäsi pyörivän mukaraamatun kanssa. Ei Jumala ole käskenyt tuollaista harrastaa.

Mitäs jos itse tutustuisit Raamattuun ja sen jälkeiseen historiaan siltä kannalta, että miten harhaoppisten on kaikkina aikoina käynyt. Voisi alkaa itseäsikin hirvittää.

Syy miksi silloin tällöin pyydän lukemaan asioita johtuu siitä, että niissä on seikkaperäinen selitys, jonka laittaminen tänne olisi massapostitusta pituutensa vuoksi.

==>Mitäs jos itse tutustuisit Raamattuun ja sen jälkeiseen historiaan siltä kannalta, että miten harhaoppisten on kaikkina aikoina käynyt. Voisi alkaa itseäsikin hirvittää.

• kolme enkeliä

Jumala tarkoitti ihmiselle ruuaksi ne eläimet, jotka mainittiin "puhtaiksi", eli vähemmän haitallisiksi kuin "saastaiset" eläimet. Juutalaiset olivat tervein kansa koska he noudattivat Jumalan antamia terveysohjeita. Nämä ohjeet ovat täysin vapaaehtoisia, mutta siunauksen niistä saa vain noudattamalla niitä.

• vapaan,

lahkot kuten adventismi sitoo ja vangitsee vapaat sielut omiin pyydyksiinsä omilla uudestikasteillaan ja omilla säännöillään ja köyttää heidät kiinni omiin lahkjen alttarin sarviin uhrausmenojaan varten lahko-orjuuteen (Gal.5:20-21)

• kolme enkeliä
        vapaan, kirjoitti:

lahkot kuten adventismi sitoo ja vangitsee vapaat sielut omiin pyydyksiinsä omilla uudestikasteillaan ja omilla säännöillään ja köyttää heidät kiinni omiin lahkjen alttarin sarviin uhrausmenojaan varten lahko-orjuuteen (Gal.5:20-21)

Sinunkin kannattaisi jättää orjuuden ikeesi ja astua Jeesuksen tuomioistuimen eteen, anoen nöyrästi syntejäsi anteeksi, Jeesus myöntää katuvalle vapauttavan tuomion. Et kai halua enäää elää synnin lain alla?

Adventisteina meillä on todellinen vapaus. Ja se koskee myös terveyttämme. Haitallisia ruokia syömällä jää orjuuden alle, sairauden ja raihnaisuuden ikeen painamaksi. Jumala on antanut meille hyvät terveysohjeet Raamatussa. Jos niitä ei noudata, ei voi silloin odottaa että Jumala siunaisi terveudellä.

• kahvia vai teetä
        kolme enkeliä kirjoitti:

Sinunkin kannattaisi jättää orjuuden ikeesi ja astua Jeesuksen tuomioistuimen eteen, anoen nöyrästi syntejäsi anteeksi, Jeesus myöntää katuvalle vapauttavan tuomion. Et kai halua enäää elää synnin lain alla?

Adventisteina meillä on todellinen vapaus. Ja se koskee myös terveyttämme. Haitallisia ruokia syömällä jää orjuuden alle, sairauden ja raihnaisuuden ikeen painamaksi. Jumala on antanut meille hyvät terveysohjeet Raamatussa. Jos niitä ei noudata, ei voi silloin odottaa että Jumala siunaisi terveudellä.

Miten yleistä adventistien keskuudessa on lihansyönti, vaikka adventistiopin mukaan sellainen
        pitäisi olla kiellettyä?

Kyllä liha on heikko advaentisteillakin ja juodaan yhdessä sitten kielletyt kahvit päälle.

Adventistit eivät voi noudattaa omia ruokamääräyksiään.

• kolme enkeliä
        kahvia vai teetä kirjoitti:

Miten yleistä adventistien keskuudessa on lihansyönti, vaikka adventistiopin mukaan sellainen
        pitäisi olla kiellettyä?

Kyllä liha on heikko advaentisteillakin ja juodaan yhdessä sitten kielletyt kahvit päälle.

1.Määräykset eivät ole omia.
        2.Ne eivät ole määräyksiä
        3.Kenenkään syömisiä ei valvota
        4.Terveellistä elämäntapaa suositaan opettamalla Raamatun mukainen ihmiselle sopiva ravinto.

Kukaan ei kiellä juomasta kahvia. Kahvi on kuitenkin syöpää aiheutava aine siinä missä tupakkakin.

Liharuuan terveellisyydestä taas saadaan tietoa päivittäin uutisissa.

Ihminen tekee valintansa itse.

• hep

pitäisi olla kiellettyä?

Ymmärrän "pointtisi", mutta hiukan turhan kärkevästi tuot sen esille. Minä tuohon parjattuun lahkoon kuuluvana voin todeta, että adventisteilla ei ole mitään ruokamääräyksiä. Ainoastaan ohjeita terveelliseen elämään.
        Itse syön lihaa joka päivä ja juon kahvit päälle hyvällä omallatunnolla, mutta en minä sitä mene saarnastuoliin julistamaan. Kaksinaismoraalia? ei, vaan katson turhaksi aiheuttaa pahennusta "pyhien" keskuudessa. Saattaahan olla että heillä sitä valoa on enemmän kuin minulla? Tai ehkä he noudattavat perinnäissääntöä? Samapa tuo. Ei se itsessään väärin ole.

• Timo Flink

pitäisi olla kiellettyä?

Adventtikirkko ei kiellä syömästä lihaa. Hyväksymme Jumalan ilmoituksen mukaisen liharuoan (esim. 3 Moos. 11). Valinta kasvis- vs. sekaruoka on jokaisen oma. Noin puolet adventisteista on eriasteisia kasvissyöjiä.

Se ei ole meidän valintamme, että esim. sianliha on kielletty. Tämän valinnan JUMALA on jo tehnyt ja hän on ilmoittanut sen meille sanassaan. Ihminen ei tätä voi muuttaa. Sen yrittäminen on kapinaa Jumalaa vastaan.

Timo Flink

• Voitto Ramu
        Timo Flink kirjoitti:

Adventtikirkko ei kiellä syömästä lihaa. Hyväksymme Jumalan ilmoituksen mukaisen liharuoan (esim. 3 Moos. 11). Valinta kasvis- vs. sekaruoka on jokaisen oma. Noin puolet adventisteista on eriasteisia kasvissyöjiä.

Se ei ole meidän valintamme, että esim. sianliha on kielletty. Tämän valinnan JUMALA on jo tehnyt ja hän on ilmoittanut sen meille sanassaan. Ihminen ei tätä voi muuttaa. Sen yrittäminen on kapinaa Jumalaa vastaan.

Timo Flink

se taisi olla jänis ja made jotka kiellettiin myöskin syömästä.

Miksi siis kiellätte vain sianlihan?

"13. Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö".
        14. Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".
        15. Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
        16. Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös taivaaseen."

Vanhan liiton säädökset ovat vanhettuneet ja hävinneet pois:

"13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."

JA MIKSI, siksi, että:

"7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.

"Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,"

ja tuossa uudessa liitossa ei ole mitään rajoituksia ruuan syönnin suhteen, vaan :

"Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,

JA MIKSI :
        SIKSI KOSKA:

26. sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on"."

Ja mikään Jumalan luoma ei ole saastaista, kun se kiitoksella nautitaan:

"valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
        3. ja jotka KIELTÄVÄT menemästä naimisiin ja nauttimasta RUOKIA , mitkä JUMALA ON LUONUT niiden nautittavaksi kiitoksella, JOTKA USKOVAT ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.

NÄIN ON RUUANKIN KOHDALLA:

4. Sillä KAIKKA , minkä Jumala on luonut, ON HYVÄÄ , EIKÄ MIKÄÄN OLE HYLJÄTTÄVÄÄ kun se kiitoksella vastaanotetaan;

MIKSI NÄIN:
        5. sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.

6. Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.

KARTA SIIS (mm adventisteja):

" epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen."

• ruokaahan ne
        Voitto Ramu kirjoitti:

14. Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".
        15. Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".

"13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."

JA MIKSI, siksi, että:

"7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.

"Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,"

ja tuossa uudessa liitossa ei ole mitään rajoituksia ruuan syönnin suhteen, vaan :

"Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,

JA MIKSI :
        SIKSI KOSKA:

"valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
        3. ja jotka KIELTÄVÄT menemästä naimisiin ja nauttimasta RUOKIA , mitkä JUMALA ON LUONUT niiden nautittavaksi kiitoksella, JOTKA USKOVAT ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.

4. Sillä KAIKKA , minkä Jumala on luonut, ON HYVÄÄ , EIKÄ MIKÄÄN OLE HYLJÄTTÄVÄÄ kun se kiitoksella vastaanotetaan;

MIKSI NÄIN:

6. Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.

Voitto Ramu syö rottia, yök, sairasta ja käärmeitä sekä kastematoja että variksia.

• Timo Flink
        Voitto Ramu kirjoitti:

JA MIKSI, siksi, että:

JA MIKSI :
        SIKSI KOSKA:

MIKSI NÄIN:

1) Me emme kiellä sianlihan syöntiä. JUMALA on sen kieltänyt, samoin jäniksen, mateen jne. Lista sallituista on 3Moos. 11.

2) Ruokasäädökset eivät olleet seremoniallisia. Saastaisten ruokien saastaisuus oli ominaisuus, jota mikään seremonia ei poista. Lisää voi lukea http://www.adventistbiblicalresearch.org/Biblequestions/fitfood.htm

3) "Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään" puhuu epäjumalille uhratusta lihasta, ei kaikesta mahdollisesta.

4) Jumala ei luonut ihmistä lihansyöjäksi tai ylipäänsä liharuokia syötäväksi. Ne sallittiin vedenpaisumuksen jälkeen, ei ennen sitä.

Timo Flink

• Voitto Ramu
        Timo Flink kirjoitti:

1) Me emme kiellä sianlihan syöntiä. JUMALA on sen kieltänyt, samoin jäniksen, mateen jne. Lista sallituista on 3Moos. 11.

2) Ruokasäädökset eivät olleet seremoniallisia. Saastaisten ruokien saastaisuus oli ominaisuus, jota mikään seremonia ei poista. Lisää voi lukea http://www.adventistbiblicalresearch.org/Biblequestions/fitfood.htm

3) "Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään" puhuu epäjumalille uhratusta lihasta, ei kaikesta mahdollisesta.

4) Jumala ei luonut ihmistä lihansyöjäksi tai ylipäänsä liharuokia syötäväksi. Ne sallittiin vedenpaisumuksen jälkeen, ei ennen sitä.

Timo Flink

Elätte Vanhan liiton aikaa , olette unohtaneet

"Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."

Jälleen perustaudutte omaan jälkeenne, ettekä USKOON Gal 3:9

Teidän uskonne loppuu siihen mihin järkenne käsityskyky loppuu.

• lutkulainen
        Timo Flink kirjoitti:

Timo Flink

Minä ainakin syön kesällä ,jos elän hunajaa ja heinäsirkkoja ,että silee.
        Ja se ainakin on oikein!!!

• hugo
        Timo Flink kirjoitti:

Timo Flink

Miksi sitten juuri adventistin kanssa (työpaikalla) koko ajan kuulee että lihaa ei pidä syödä vaikka sitä on ruokaanoksessa yhtä vähän kuin sipulia.
        Hyvin on teidän joukollanne oppi mennyt "kaaliin".
        Sehän tässä juuri onkin käsittämätöntä kun teidän kirkkonne opetusten takia puututaan muidenkin kuin omienne syömisiinkin tuolla arkielämässä.
        Et voine väittää etteikö asia olisi lähtöisin nimenomaan teidän kirkostanne.
        Eiväthän ne seurakuntalaisenne muuten sitä siten perustelisi kuin he tekevät.
        Teidän oppinne saastuttaa muidenkin elinympäristöä eikä vain teidän omaanne.

• Timo Flink
        hugo kirjoitti:

Miksi sitten juuri adventistin kanssa (työpaikalla) koko ajan kuulee että lihaa ei pidä syödä vaikka sitä on ruokaanoksessa yhtä vähän kuin sipulia.
        Hyvin on teidän joukollanne oppi mennyt "kaaliin".
        Sehän tässä juuri onkin käsittämätöntä kun teidän kirkkonne opetusten takia puututaan muidenkin kuin omienne syömisiinkin tuolla arkielämässä.
        Et voine väittää etteikö asia olisi lähtöisin nimenomaan teidän kirkostanne.
        Eiväthän ne seurakuntalaisenne muuten sitä siten perustelisi kuin he tekevät.
        Teidän oppinne saastuttaa muidenkin elinympäristöä eikä vain teidän omaanne.

En tunne tilannettasi, mutta Adventtikirkon virallinen kanta on, että me suosittelemme maitotuotteilla ja kananmunalla terästettyä kasvisruokavaliota. Virallinen kantamme on myös se, että sekaruoka on ok, kunhan noudatetaan Jumalan antamia määräyksiä.

Tiedän, että eräät adventistit ovat menneet äärimmäisyyksiin irrottamalla joitain Ellen Whiten lausuntoja historiallisesta lauseyhteydestään.

Jostain syystä tällaiset extreme-adventistit eivät hyväksy kirkon virallista kantaa tai edes Ellen Whiten muita asiaan liittyviä lausuntoja (hän oli itse asiassa varsin tasapainoinen, jos luetaan kaikki aiheeseen liittyvät lausunnot).

Timo Flink

• hugo
        Timo Flink kirjoitti:

En tunne tilannettasi, mutta Adventtikirkon virallinen kanta on, että me suosittelemme maitotuotteilla ja kananmunalla terästettyä kasvisruokavaliota. Virallinen kantamme on myös se, että sekaruoka on ok, kunhan noudatetaan Jumalan antamia määräyksiä.

Tiedän, että eräät adventistit ovat menneet äärimmäisyyksiin irrottamalla joitain Ellen Whiten lausuntoja historiallisesta lauseyhteydestään.

Jostain syystä tällaiset extreme-adventistit eivät hyväksy kirkon virallista kantaa tai edes Ellen Whiten muita asiaan liittyviä lausuntoja (hän oli itse asiassa varsin tasapainoinen, jos luetaan kaikki aiheeseen liittyvät lausunnot).

Timo Flink

Miten te aina korostatte kirkkonne kantaa ja EGWhiten kantaa.
        Eihän meidän tarvitse tietää muuta kantaa kuin mikä on Raamatussa.
        Adventtikirkko opettaa ja käsittelee ohi Raamatunkin asioita kirkossaan ja sitten ne leviävät kirkkonne kantana joka puolelle.
        Jouduin tuon työkaverin kanssa taannoin olemaan paljon yhdessä ja jatkuva puheenaihe tuntui olevan ruoka ja sen syöminen.
        On hankalaa kun toisarvoiset asiat kelluvat jatkuvina puheenaiheina adventistien kanssa.
        Se näyttää olevan kirkkokohtainen ominaisuus koska se on täälläkin useimmilla adventisteilla samoin.

• sekä trikiini-possua

Yhdysvalloissa jossa halutaan elinkautisvangeista eroon, syötetään vain lihaa.
      Näin kuolevat nopeammin.
      Faktaa.

• se on väärin

Muttas Ellen White kääntyisi haudassaan jos joku
        adventisti ei noudattaisi hänen opettamiaan
        ""ohjeitaan""" ts. määräyksiään.

Sapattina ei saa syödä lihaa eikä juoda kahvia.

Opissa tapahtuu lipsumista!

• Johannes1
        se on väärin kirjoitti:

Muttas Ellen White kääntyisi haudassaan jos joku
        adventisti ei noudattaisi hänen opettamiaan
        ""ohjeitaan""" ts. määräyksiään.

Sapattina ei saa syödä lihaa eikä juoda kahvia.

Opissa tapahtuu lipsumista!

Ei syömisellä pelastuta, vaan Jeesuksen antamalla Armolla.Itselläni on ollut suuri siunaus, että ravintooni ei kuulu läskit, vaikka olen maatalon poika.On verisuonisto ok. Maran ata. Jumalan siunausta kaikille jotka Hänet vastaan ottavat.

• Johannes1 kirjoitti:

Ei syömisellä pelastuta, vaan Jeesuksen antamalla Armolla.Itselläni on ollut suuri siunaus, että ravintooni ei kuulu läskit, vaikka olen maatalon poika.On verisuonisto ok. Maran ata. Jumalan siunausta kaikille jotka Hänet vastaan ottavat.

Rauhaa Herrassa Johannes

Kiitos lohdutussanoistasi jotka juuri luin toisaalla, ja katsoin sivullesi.

Minä jätin läskit pois jo yli 10 vuotta sitten ihan kovien rasvojen takia. Minuun uppoaa terveysvalistus. En ollut silloin uskovainen.
        Synnintuntoon tulin -95.

Sokerin juomista jätin jo 20 vuotiaana hampaiden vuoksi.

Kahvin jätin vatsani vuoksi.
        Juon viljakahvia ja yrittiteetä.
        Aamukahvini on soijamaitoa mukillinen.

Kuitenkn tupakoin nuorempana ja alkoholisoiduin oluesta.
        Nautintoaineet olivatkin ainoita joihin tarvitsin uskon voimaa vapautuakseni niistä.

Juoksentelen 10 km lenkkejä, uin, pyöräilen.
        Jos puhun terveysasioista on aina kyseessä terveysasiat, ei muu.
        Mitään ruokamäräyksiä ei ole olemassa kirkossakaan.
        Meillä kirkossa ollaan sekasyöjiä, mutta kasvisvoittoinen ruoka on vallalla.
        lakto-ovo-vegetarismi yleisin, sitten semivegaaneja (kuten itse) ja puhtaat vegaanit ovat harvinaisempia.

3 Moos 11 pidetään arvossa kuitenkin.

Siunausta
        jari laurila

• kirjoitettu

Jospa tämän saa lainata tähän.
      Surullista, jos kaima Matin elämään pituuteen vaikutti ehkäpä vääränlainen ravinto ja tupakointi, ja siksi luulen, että hän ei olisi elämässään kieltänyt tämän artikkelin lainausta tähän, päinvastoin ja koen palvelevani sydämestäni hänen puolestaan viestiä näin välitettynä, jos se johtaa katsomaan sitä, mikä on terveydelle parhaaksi ja joidenkin kohdalla parempaan lopputulokseen omassa elämässä, kun muutoksen tekee nyt.
      Osanottoni Matin muistoon.

Elämänmuutos ei pelastanut Matti Tuomista

Viime viikolla kuolleen näyttelijä Matti Tuomisen poika, näyttelijä Sakari Tuominen, antoi Ilta-Sanomille luvan julkaista hänen isänsä kaksi vuotta sitten toimittaja Jussi Niiraselle antaman haastattelun.

Aikaisemmin julkaisemattomassa, syvällisessä haastattelussa Tuominen kertoo avoimesti sairaudestaan ja siitä, kuinka hän pisti elämäntapansa uusiksi aivoinfarktin jälkeen.

- Lääkäri määräsi tupakat pois ja piiput piiloon. Olin polttanut 50 vuotta noin kaksi askia päivässä. Kun sodan jälkeen pikkupoikana ruvettiin käryttämään, se oli miehekästä. Tänä päivänä ei enää ajatella sillä tavalla, Matti Tuominen kertoi.

Tuominen joutui luopumaan myös makkaran syömisestä.

Rakastettu näyttelijä taisteli sinnikkäästi kaksi vuotta kohtalokasta sairautta vastaan, eikä hän koskaan antanut periksi epätoivolle, vaan säilytti optimisminsa ja huumorinsa viimeiseen saakka.

Tuominen tuli tutuksi Tv-sarja Hyvien herrojen kauppaneuvos Paukkuna, jonka elämän sisältöä olivat viina eli tärpätti, tupakka ja makkara. Usein ajateltiin, että Paukku ja Matti Tuominen ovat kuin yksi yhteen.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/viihdeuutiset.htm#id1122394

• pieni järkytys.

Miettiikö kukaan lihaa syödessä eläimen kuoleman kohtaa. Tämän linkin nähtyäni nousi mieleeni se aika, kun katsoin lapsena eläimen surmaamista ja teurastusta maatalossamme. Nousi vielä mieleeni aika, kun isäni kieltäytyi teurastajan ammatista, kun sitä hänelle tarjottiin. Tässä rupean ajattelemaan sitä, kannattaisko siirtyä vegaanipuolelle, silloin ei ainakaan minun kohdaltani eläimen tarvitse olla ravintoketjussa, rupesi etomaan.

Heikkohermoset, tätä ei kannata katsoa, sisältää juuri lihatuotannon yhtä ketjua ja ei ehkä muutenkaan teurastamon homma ole mielekästä katsottavaa.
      http://www3.nd.se/video/agri_short.mpg
      Mutta makkaramiehet, olkaa hyvä, se on tarkoitettu teille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      43
      10063
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      33
      2481
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      29
      1918
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      136
      1703
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      195
      1224
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      11
      1194
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1137
    8. 92
      972
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      49
      920
    10. Haluatko että

Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta