Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

han moo do

Cratcher

Hei kertokaa kokemuksianne han moo doosta oon ite harrastanu kohta vuoden ja vieläkin on ihan täys into päällä...
tää kyseinen laji on aivan mahtava itsepuollustus
laji, sillä siinä on potkut,lyönnit, mattotekniikat ja paljon muuta.
matsit muistuttaa vähän katutappelua ja täähän onkin täysikontakti laji.

56

4231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • estevez

      Jaahas, olisi kiva tietää, että onko lajilla minkälainen pääorganisaatio. Onko perinteitä. Lajin historia?? Lajiliitot maailmalla ja Suomessa? ...voisiko joku vastata?

      • Undertaker

        Pelleilyä!
        Tekniikat kaikkea muuta kuin tositilanteessa toimivia.
        Kyllähän se tietenkin kunnonkohottajana käy, mutta jos nyt ei sekoitettas hippaleikkejä ja kamppailulajeja.


      • r.

        http:\www.hanmoodonet.com


    • estevez

      Voisiko joku valaista minua, että mikä on lajin perustamisvuosi??? Monessako maassa harrastetaan. Kattojärestö? Onko SLU:n jäsen??? Vuosi/Jäsen/Vyökoemaksut... hinnat kiinnostavat. Lajiliiton organisaatiokaavio, please.

      • harrastaja

        oon harrastanu jo vähän yli 1 1/2 vuotta ja kyllä on kannattanutkin!!kunto nousee tosi reippaasti ja saa samalla itseluottamusta,mukavia reenikavereita ja ennekaikkea itsepuolustus taidon.ja tekniikat kyllä on toimivia tosi tilanteessakin,mutta riippuu henilöstä..jos on ahkerasti harjotellu ja tarpeeks kauan.suosittelen kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta.käykää ihmeessä kattoon harjotuksia,seuroja löytyy useista kaupungeista..ja tos ylhäällä oli toi netti osotekkin.


    • Andy

      Olenpa nähnyt HMD:n alkeiskurssimainoksia, joissa väitetään lajin sisältävän kaiken. Samassa julisteessa mainittiin kolme asetta (miekka, keppi ja nunchaku) joilla lajissa harjoitellaan. Harjoitellaanko muilla aseilla ja jos ei, niin miten laji sitten sisältää kaiken? Ymmärtääkseni laji on myöskin yhden ihmisen perustama. Miten yksi ihminen voi hallita kaiken kamppailutaitojen alalta?

      • Crouching Jo

        HMD todellakin sisältää kaikki korealaiset tekniikat. Keppi,nunchaku ja miekka ovat aseellisia tekniikoita. Tekniikoita on lisäksi esim, potkut eli chagit ja lyönnit sekä murskaus.
        HMD on todellakin yhden ihmisen perustama laji jonka motto on: "Mieli kirkkaana ja keho energisenä. Ei alkoholia ja tupakkaa." HMD nostaa nopeasti kuntoa ja sen liikkeet ovat todellakin erittäin monipuolisia. Suosittelen kaikille.Tekniikat jotka nyt vain tyydyin mainitsemaan, varmasti unohtaen useita, ovat käytännön tilanteissa toimivia ja helposti varioitavia. Siksi ei tarvita miljoonaan tilanteeseen erilaisia liikkeitä.

        Jo, 10 kup.


      • Andy
        Crouching Jo kirjoitti:

        HMD todellakin sisältää kaikki korealaiset tekniikat. Keppi,nunchaku ja miekka ovat aseellisia tekniikoita. Tekniikoita on lisäksi esim, potkut eli chagit ja lyönnit sekä murskaus.
        HMD on todellakin yhden ihmisen perustama laji jonka motto on: "Mieli kirkkaana ja keho energisenä. Ei alkoholia ja tupakkaa." HMD nostaa nopeasti kuntoa ja sen liikkeet ovat todellakin erittäin monipuolisia. Suosittelen kaikille.Tekniikat jotka nyt vain tyydyin mainitsemaan, varmasti unohtaen useita, ovat käytännön tilanteissa toimivia ja helposti varioitavia. Siksi ei tarvita miljoonaan tilanteeseen erilaisia liikkeitä.

        Jo, 10 kup.

        Ensinnäkin kaikki korealaiset tekniikat on vähemmän kuin kaikki tekniikat. Siksi toisekseen on aivan mahdotonta, että joku hallitsisi edes yhden maan kamppailutaitojen kaikki tekniikat. Mainitset kolme asetta, joita HMD:ssa käytetään. Koreassa kuitenkin harjoitellaan monilla muillakin aseilla. Esimerkkinä nyt vaikka tuliaseet. Jo tämä osoittaa vääräksi väitteen, että HMD sisältäisi kaikki korealaiset tekniikat, puhumattakaan maailman kaikista tekniikoista.


      • Crouching Jo
        Andy kirjoitti:

        Ensinnäkin kaikki korealaiset tekniikat on vähemmän kuin kaikki tekniikat. Siksi toisekseen on aivan mahdotonta, että joku hallitsisi edes yhden maan kamppailutaitojen kaikki tekniikat. Mainitset kolme asetta, joita HMD:ssa käytetään. Koreassa kuitenkin harjoitellaan monilla muillakin aseilla. Esimerkkinä nyt vaikka tuliaseet. Jo tämä osoittaa vääräksi väitteen, että HMD sisältäisi kaikki korealaiset tekniikat, puhumattakaan maailman kaikista tekniikoista.

        Mielestäni en ole kirjoittanut kaikista tekniikoista, mutta tässä tapauksessa olen erittäin pahoillani siitä, että olette ymmärtäneet väärin. Luulin, että tunnette hmd:n etukäteen.

        MILLOIN olette muuten viimeksi kuulleet budo -lajista jossa käytetään tuliaseita?

        Jo, 10 kup.


      • Andy
        Crouching Jo kirjoitti:

        Mielestäni en ole kirjoittanut kaikista tekniikoista, mutta tässä tapauksessa olen erittäin pahoillani siitä, että olette ymmärtäneet väärin. Luulin, että tunnette hmd:n etukäteen.

        MILLOIN olette muuten viimeksi kuulleet budo -lajista jossa käytetään tuliaseita?

        Jo, 10 kup.

        Kuten jo aiemmin sanoin, olen siis nähnyt kurssimainoksia, joissa HMD:n sanotaan sisältävän kaiken. Sinä vastikään sanoit HMD:n sisältävän kaikki korealaiset tekniikat, mikä ei taatusti sekään ole totta.

        Budolajit eivät kuulu tähän, koska HMD ei ole budolaji. Monissa _kamppailutaidoissa_ treenataan tuliaseilla. Näkyvimpänä esimerkkinä eri maiden, mm. Koreoiden ja Suomen armeijat ja poliisit. Itse harrastin moista viimeksi eilen ja tällekin päivälle pitäisi ehtiä treenaamaan pikavetoa.


      • Crouching Jo
        Andy kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin sanoin, olen siis nähnyt kurssimainoksia, joissa HMD:n sanotaan sisältävän kaiken. Sinä vastikään sanoit HMD:n sisältävän kaikki korealaiset tekniikat, mikä ei taatusti sekään ole totta.

        Budolajit eivät kuulu tähän, koska HMD ei ole budolaji. Monissa _kamppailutaidoissa_ treenataan tuliaseilla. Näkyvimpänä esimerkkinä eri maiden, mm. Koreoiden ja Suomen armeijat ja poliisit. Itse harrastin moista viimeksi eilen ja tällekin päivälle pitäisi ehtiä treenaamaan pikavetoa.

        Kamppailutaito esim. poliisien on vain itsepuolustusta, ei budoa.
        HMD on varsin tuore laji, mutta kiistämättä yhtä paljon budo -laji kuin vaikkapa judo, karate tai taekwondo. Se, että näkee mainoksia ei tarkoita, että tietää asioista, niinkuin mainoksetkaan eivät kerro kaikkea.
        MONENKO vuoden harrastuskokemus HMD:stä teillä on takananne?

        Ystävällisin terveisin, Jo


      • Andy
        Crouching Jo kirjoitti:

        Kamppailutaito esim. poliisien on vain itsepuolustusta, ei budoa.
        HMD on varsin tuore laji, mutta kiistämättä yhtä paljon budo -laji kuin vaikkapa judo, karate tai taekwondo. Se, että näkee mainoksia ei tarkoita, että tietää asioista, niinkuin mainoksetkaan eivät kerro kaikkea.
        MONENKO vuoden harrastuskokemus HMD:stä teillä on takananne?

        Ystävällisin terveisin, Jo

        HMD:ta en ole harrastanut. Erään seuran nousua ja tuhoa olen seurannut melko läheltä. Muita lajeja olen harrastanut 12 vuotta.

        Ilmeisesti sinulla ei ole hajuakaan siitä, mikä on budolaji. Budoa ovat vain ja ainoastaan japanilaiset samuraiperinteeseen nojaavat (bu) ja henkistä kasvua painottavat (do) lajit. Tyypillisiä budolajeja ovat mm. aikido ja kyudo. Budolajeja eivät ole esim. karate, taekwondo, wushu, thainyrkkeily tai han moo do. Kilpailuun suuntautuneet lajit, jotka sinänsä sopisivat määritelmään, kuten judo ja kendo ovat rajatapauksia. Osa jujutsu-tyyleistä voitaisiin myös luokitella budoon, mutta useimmat bujutsuun.

        HMD on kamppailutaito siinä kuin esim. Etelä-Korean armeijan konekivääritaisteluoppi tai OMON:n harjoittama taistelusambo. Mitään periaatteellista eroa näillä ei ole. (Jos mielestäsi on, niin mitä?) Jälkimmäiset kuitenkin sisältävät tekniikoita, joita HMD:ssa ei harjoitella. Mikäli olet toista mieltä, niin tiedustelisin, mistä saatte konekivääreitä harjoitteluun?


      • Crouching Jo
        Andy kirjoitti:

        HMD:ta en ole harrastanut. Erään seuran nousua ja tuhoa olen seurannut melko läheltä. Muita lajeja olen harrastanut 12 vuotta.

        Ilmeisesti sinulla ei ole hajuakaan siitä, mikä on budolaji. Budoa ovat vain ja ainoastaan japanilaiset samuraiperinteeseen nojaavat (bu) ja henkistä kasvua painottavat (do) lajit. Tyypillisiä budolajeja ovat mm. aikido ja kyudo. Budolajeja eivät ole esim. karate, taekwondo, wushu, thainyrkkeily tai han moo do. Kilpailuun suuntautuneet lajit, jotka sinänsä sopisivat määritelmään, kuten judo ja kendo ovat rajatapauksia. Osa jujutsu-tyyleistä voitaisiin myös luokitella budoon, mutta useimmat bujutsuun.

        HMD on kamppailutaito siinä kuin esim. Etelä-Korean armeijan konekivääritaisteluoppi tai OMON:n harjoittama taistelusambo. Mitään periaatteellista eroa näillä ei ole. (Jos mielestäsi on, niin mitä?) Jälkimmäiset kuitenkin sisältävät tekniikoita, joita HMD:ssa ei harjoitella. Mikäli olet toista mieltä, niin tiedustelisin, mistä saatte konekivääreitä harjoitteluun?

        Tiedän kyllä, että budo-lajilla on perinteisesti tarkoitettu jappanilaiseen samuraiperinteeseen ja henkiseen kasvuun nojaavia lajeja.
        Nykyään on kuitenkin niin, että käsitteiden väliset rajat ovat madaltuneet ja kun joku kutsuu lajiaan budo -lajiksi, hän saattaa tällä tarkoittaa myös vain toisin ilmaistuna kamppailulajia. Voimme kuitenkin sopia puhuvamme lajeista vain sellaisilla termeillä, että tiukkapipoisemmatkin ne hyväksyvät.

        Jo


      • Andy
        Crouching Jo kirjoitti:

        Tiedän kyllä, että budo-lajilla on perinteisesti tarkoitettu jappanilaiseen samuraiperinteeseen ja henkiseen kasvuun nojaavia lajeja.
        Nykyään on kuitenkin niin, että käsitteiden väliset rajat ovat madaltuneet ja kun joku kutsuu lajiaan budo -lajiksi, hän saattaa tällä tarkoittaa myös vain toisin ilmaistuna kamppailulajia. Voimme kuitenkin sopia puhuvamme lajeista vain sellaisilla termeillä, että tiukkapipoisemmatkin ne hyväksyvät.

        Jo

        Puhutaan mieluummin kamppailulajeista kuin budolajeista. Miten mielestäsi HMD periaatteellisesti poikkeaa vaikkapa poliisin tai armeijan jäsenilleen antamasta taisteluopetuksesta? Minusta molemmat ovat samaa asiaa. Harjoitellaan erilaisten väkivallan muotojen käyttämistä. HMD:ssa on kilpailuja, mutta myös armeija ja poliisi järjestää esim. ampumakilpailuja jäsenilleen. Armeija ja poliisi painottavat enemmän mm. tuliaseiden käyttöä, mutta ei kai voi olla jotain harjoittelusisällön prosenttirajaa, jossa asia muuttuu ei-kappailulajiksi. Missä siis on se ero, jota mainostat?


      • Crouching Jo
        Andy kirjoitti:

        Puhutaan mieluummin kamppailulajeista kuin budolajeista. Miten mielestäsi HMD periaatteellisesti poikkeaa vaikkapa poliisin tai armeijan jäsenilleen antamasta taisteluopetuksesta? Minusta molemmat ovat samaa asiaa. Harjoitellaan erilaisten väkivallan muotojen käyttämistä. HMD:ssa on kilpailuja, mutta myös armeija ja poliisi järjestää esim. ampumakilpailuja jäsenilleen. Armeija ja poliisi painottavat enemmän mm. tuliaseiden käyttöä, mutta ei kai voi olla jotain harjoittelusisällön prosenttirajaa, jossa asia muuttuu ei-kappailulajiksi. Missä siis on se ero, jota mainostat?

        Mielestäni suurin ero löytyy siitä, että ainakin osa kamppailulajeista painottaa myös sisäisen rauhan löytämistä ja itsehillintää. Voidaan myöskin todeta, että hengityksellä on kamppailulajeissa, jos ei suuri, niin ainakin jonkin asteinen merkitys. Itse harrastan HMD:n lisäksi Joogaa (paljon apua murskauksen ja kaatumisten, kissan yms. harjoittelussa). Oletko joku poliisi tai jotain kun aina niistä kirjoittelet?

        Jo


      • Andy
        Crouching Jo kirjoitti:

        Mielestäni suurin ero löytyy siitä, että ainakin osa kamppailulajeista painottaa myös sisäisen rauhan löytämistä ja itsehillintää. Voidaan myöskin todeta, että hengityksellä on kamppailulajeissa, jos ei suuri, niin ainakin jonkin asteinen merkitys. Itse harrastan HMD:n lisäksi Joogaa (paljon apua murskauksen ja kaatumisten, kissan yms. harjoittelussa). Oletko joku poliisi tai jotain kun aina niistä kirjoittelet?

        Jo

        En ole poliisi. Käytin poliisia ja armeijaa esimerkkeinä tahoista, joilla on resursseja laaja-alaisempaan harjoitteluun kuin yksityishenkilöillä. En ole myöskään ammattisotilas, vaikkakin kuulun reserviläsyhdistykseen.

        Jotkut kamppailulajit painottavat sisäistä rauhaa, jotkut eivät (esim. krav-maga, thainyrkkeily, kick-boxing). Sitten on toisaalta "lajeja", jotka painottavat sisäistä rauhaa, mutteivät ole kamppailulajeja (jooga). En siis pitäisi sisäisen rauhan tavoittelua millään tavoin kamppailulajin tunnusmerkkinä. Optimaalisen ampumasuorituksen aikaansaaminen vaatii myös melkoisia henkisiä kykyjä ja hengityksen hallintaa.
        Mielestäni perinteistä rata-ammuntaa voi hyvin verrata erilaisiin muodollisiin taistelutaitoihin, kuten vaikka kyudoon. Molemmat taistelutaidosta "seremonisoituja" täydelliseen suoritukseen pyrkiviä harjoituksia. Toiminnalliset kilpa-ammunnat (practical) taas ovat käytännössä sama asia kuin kamppailu-urheilu (esim. karatekilpailut) ja todellisen aseenkäytön harjoittelu (mm. armeijat) samaa kuin todellisen itsepuolustuksen harjoittelu ilman aseita tai erilaisilla lyömäaseilla (esim. krav maga).

        Välineet ovat toiset, mutta itse asia sama.


      • Crouching Jo
        Andy kirjoitti:

        En ole poliisi. Käytin poliisia ja armeijaa esimerkkeinä tahoista, joilla on resursseja laaja-alaisempaan harjoitteluun kuin yksityishenkilöillä. En ole myöskään ammattisotilas, vaikkakin kuulun reserviläsyhdistykseen.

        Jotkut kamppailulajit painottavat sisäistä rauhaa, jotkut eivät (esim. krav-maga, thainyrkkeily, kick-boxing). Sitten on toisaalta "lajeja", jotka painottavat sisäistä rauhaa, mutteivät ole kamppailulajeja (jooga). En siis pitäisi sisäisen rauhan tavoittelua millään tavoin kamppailulajin tunnusmerkkinä. Optimaalisen ampumasuorituksen aikaansaaminen vaatii myös melkoisia henkisiä kykyjä ja hengityksen hallintaa.
        Mielestäni perinteistä rata-ammuntaa voi hyvin verrata erilaisiin muodollisiin taistelutaitoihin, kuten vaikka kyudoon. Molemmat taistelutaidosta "seremonisoituja" täydelliseen suoritukseen pyrkiviä harjoituksia. Toiminnalliset kilpa-ammunnat (practical) taas ovat käytännössä sama asia kuin kamppailu-urheilu (esim. karatekilpailut) ja todellisen aseenkäytön harjoittelu (mm. armeijat) samaa kuin todellisen itsepuolustuksen harjoittelu ilman aseita tai erilaisilla lyömäaseilla (esim. krav maga).

        Välineet ovat toiset, mutta itse asia sama.

        Sovitaanko, että olemme molemmat ainakin osittain oikeassa? Tiedän nimittäin tulleeni yleistäneeksi liikaa, vaikkakin tein sen tarkoituksella. Suomalaisia pitää aina hieman herätellä absurdeilla väitteillä, että saisi edes jonkinlaista keskustelua aikaiseksi. Varmasti me molemmat (ainakin minä) pystyisimme taittamaan peistä vaikka kuinka kauan tästä asiasta. Toisaalta en odottanutkaan, että te "Andy" olisitte aivan samaa mieltä kuin minä. Mitä jos kunnioittaisimme molempien mielipiteitä siitä huolimatta, että ne ovat hyvin erilaiset.

        Sano joskus tyypille joka on mielestäsi "tyhmä" ja puhuu "tyhmiä" asioita: "Tuossa mitä sanot on paljon ideaa..." tai "On erittäin mielenkiintoista, että ajattelet asiasta tuolla tavalla..." Voin vannoa, että näin tekeminen on paljon vaikeampaa kuin jatkuva riidan haastaminen ja lausahdus: "Oletko aivan tyhmä kun ajattelet noin?"

        Jo


      • Andy
        Crouching Jo kirjoitti:

        Sovitaanko, että olemme molemmat ainakin osittain oikeassa? Tiedän nimittäin tulleeni yleistäneeksi liikaa, vaikkakin tein sen tarkoituksella. Suomalaisia pitää aina hieman herätellä absurdeilla väitteillä, että saisi edes jonkinlaista keskustelua aikaiseksi. Varmasti me molemmat (ainakin minä) pystyisimme taittamaan peistä vaikka kuinka kauan tästä asiasta. Toisaalta en odottanutkaan, että te "Andy" olisitte aivan samaa mieltä kuin minä. Mitä jos kunnioittaisimme molempien mielipiteitä siitä huolimatta, että ne ovat hyvin erilaiset.

        Sano joskus tyypille joka on mielestäsi "tyhmä" ja puhuu "tyhmiä" asioita: "Tuossa mitä sanot on paljon ideaa..." tai "On erittäin mielenkiintoista, että ajattelet asiasta tuolla tavalla..." Voin vannoa, että näin tekeminen on paljon vaikeampaa kuin jatkuva riidan haastaminen ja lausahdus: "Oletko aivan tyhmä kun ajattelet noin?"

        Jo

        Me emme ole vielä armollisessa suuruudessamme päättänyt, että me vaatisin itseämme teititeltävän.

        Kun minulle mainostetaan jotain lajia, toivoisin, että sitä tehtäisiin tosiasiapohjalta. Jos huomaan lajia kehuttavan asioilla, jotka eivät ole totta, miksi uskoisin muutakaan mitä ko. taho minulle kertoo?

        "Tuossa on paljon hyvääkin..." asennetta käytän, kun katson sen parhaiten palvelevan tarkoitusperiäni.


      • Crouching Jo
        Andy kirjoitti:

        Me emme ole vielä armollisessa suuruudessamme päättänyt, että me vaatisin itseämme teititeltävän.

        Kun minulle mainostetaan jotain lajia, toivoisin, että sitä tehtäisiin tosiasiapohjalta. Jos huomaan lajia kehuttavan asioilla, jotka eivät ole totta, miksi uskoisin muutakaan mitä ko. taho minulle kertoo?

        "Tuossa on paljon hyvääkin..." asennetta käytän, kun katson sen parhaiten palvelevan tarkoitusperiäni.

        Minusta näin vyötettynä maallikkona tuntuu, että Te ja minä emme ehkä koskaan voi olla samalla puolella. Yritin turhaan puolustaa Teille ko. lajia niin hyvin kuin taisin. Minulle han moo do -nimittäin edustaa jotain itseäni suurempaa, itse elämää. Kuulosta Teistä varmaan aika typerältä, mutta elämälläni ei ollut mitään tarkoitusta ennen kuin liityin "han moo don -valittujen" -piiriin. Omalta osaltani kyllä puhuin tosiasia pohjalta.
        Teidän Kuninkaallisen Majesteettinne uskollinen palvelija,

        Lady Jo


      • Andy
        Crouching Jo kirjoitti:

        Minusta näin vyötettynä maallikkona tuntuu, että Te ja minä emme ehkä koskaan voi olla samalla puolella. Yritin turhaan puolustaa Teille ko. lajia niin hyvin kuin taisin. Minulle han moo do -nimittäin edustaa jotain itseäni suurempaa, itse elämää. Kuulosta Teistä varmaan aika typerältä, mutta elämälläni ei ollut mitään tarkoitusta ennen kuin liityin "han moo don -valittujen" -piiriin. Omalta osaltani kyllä puhuin tosiasia pohjalta.
        Teidän Kuninkaallisen Majesteettinne uskollinen palvelija,

        Lady Jo

        Siis mehän emme muistaakseni yrittänyt tässä väittää, että HMD olisi jotenkin kelvoton laji, vaan että sitä mainostetaan tavalla, joka ei vastaa sen, tai minkään muunkaan lajin, todellisia ansioita.


      • Crouching Jo
        Andy kirjoitti:

        Siis mehän emme muistaakseni yrittänyt tässä väittää, että HMD olisi jotenkin kelvoton laji, vaan että sitä mainostetaan tavalla, joka ei vastaa sen, tai minkään muunkaan lajin, todellisia ansioita.

        Mielestäni mainostaminen on aina mainostamista, ja sellaisenaan arvosteltavaa. Mutta itseasiassa olen nähnyt HMD:n mainoksia ja minusta ne pitävät paikkaansa, joskin sanamuodoista voi saada vääränkin kuvan. Pahoitteluni


    • JuM

      ..Että millainen laji? Ei ole liikesarjojakaan, eli tarkoittako ettei myöskään tehdä rivissä perustekniikkaa ilmaan TKD/karaten tapaan? Entäs paljonko otteluharjoittelua? Muita harjoitusmuotoja? Kuin usein mattoa? Entä aseita?

      Ja juu, hmdnetti on jo tuttu paikka en tarvi sen osoitetta..

      • Crouching Jo

        Kaikkia potkuja ja lyöntejä ainakin meidän seurassamme harjoitellaan tatamilla ahkerasti. Kamppailua tosin harjoitellaan usein parin kanssa. Aseet tulevat kuvaan mukaan muistaakseni kyseisen esim. nunchaku-leirin jälkeen ELI SINISEN VYÖN SUORITTAMISEN JÄLKEEN.
        Han Moo Do sisältää kaikki korealaisen taistelutaidon osa-alueet:
        Itsepuolustus yhtä tai useampaa hyökkääjää vastaan
        Lyönti- ja potkutekniikat

        Mattotekniikat ja hallinta
        Putoamistekniikat
        Asetekniikat: nunchaku, keppi ja miekka
        Murskaustekniikat
        Täyskontaktiottelu

        Han Moo Do:n on itsepuolustuslaji, jonka on perustanut korealainen vuonna 1954 syntynyt taistelutaidon opettaja Young Suk. Hän on harjoitellu yli neljänkymmenen vuoden ajan useita erilaisia korealaisia, kiinalaisia ja länsimaalaisia taistelutaitoja.

        Jo, 10 kup.


      • Juba

        Alkoi tässä kiinnostamaan, mikä tekee HMD:sta sellaisen hippalajin, josta mainittavaa hyötyä ei ole?

        Miten em. liikesarjat ovat välttämättömiä tekniikoiden oppimiselle? Käsitän kyllä, että tekniikat tulee osata tehdä myös "ilmaan" ja silmät kiinni jne. Mielestäni tiettyjen (samojen) liikesarjojen toisto opettaa tietyn toimintamallin, joka ei välttämättä aina toimi. Tärkeää mielestäni on, että tekniikat hallitaan ja niitä pystytään yhdistelemään ja muuttamaan (=improvisoimaan) saumattomasti.

        Omassa seurassani harjoitukset ovat usein jonkin verran erilaisia sisällöltään, koska uskon monipuolisuuden pitävän osaltaan treenimotivaatiota yllä. Siksi kysymykset otteluharjoittelun ja "maton" ym. harjoittelun määrästä ovat huvittavia. Mielestäni kaikkia tulisi treenata tasapuolisesti ja mitä enemmän sen parempi. Paha vaan, että usein harjoituksia on vain 2-3 kertaa/ viikko = 3-5 h ja osa porukasta käy vain noin kerran viikossa.

        PS. En ole Han Moo Do:n harrastaja vaan erään toisen "hippalajin"........


      • JuM
        Juba kirjoitti:

        Alkoi tässä kiinnostamaan, mikä tekee HMD:sta sellaisen hippalajin, josta mainittavaa hyötyä ei ole?

        Miten em. liikesarjat ovat välttämättömiä tekniikoiden oppimiselle? Käsitän kyllä, että tekniikat tulee osata tehdä myös "ilmaan" ja silmät kiinni jne. Mielestäni tiettyjen (samojen) liikesarjojen toisto opettaa tietyn toimintamallin, joka ei välttämättä aina toimi. Tärkeää mielestäni on, että tekniikat hallitaan ja niitä pystytään yhdistelemään ja muuttamaan (=improvisoimaan) saumattomasti.

        Omassa seurassani harjoitukset ovat usein jonkin verran erilaisia sisällöltään, koska uskon monipuolisuuden pitävän osaltaan treenimotivaatiota yllä. Siksi kysymykset otteluharjoittelun ja "maton" ym. harjoittelun määrästä ovat huvittavia. Mielestäni kaikkia tulisi treenata tasapuolisesti ja mitä enemmän sen parempi. Paha vaan, että usein harjoituksia on vain 2-3 kertaa/ viikko = 3-5 h ja osa porukasta käy vain noin kerran viikossa.

        PS. En ole Han Moo Do:n harrastaja vaan erään toisen "hippalajin"........

        "Alkoi tässä kiinnostamaan, mikä tekee HMD:sta sellaisen hippalajin, josta mainittavaa hyötyä ei ole?"

        Kuka noin on sanonut? HMD kuulostaa oikein hyvältä lajilta, siksi olen kiinnostunut siitä.

        "Miten em. liikesarjat ovat välttämättömiä tekniikoiden oppimiselle?"

        En minä sanonut että ne olisivat jotenkin välttämättömiä. Olen vain lukenut että HMD:ssä ei niitä ole, joten olen kiinnostunut kuulemaan että onko siinä sitä rivissä ilmaan tehtävää perustekniikka sitten sitäkin enemmän. Katsos kun harrastan TKD:ta ja aina silloin tällöin tympii nämä liikesarjat ja perustekniikat(mitenkään ottamatta kantaa niiden hyödyllisyyteen), joten olin kiinnostunut josko HMD olisi sen suhteen mielekkäämpi laji.

        Jos kaikkia osa-alueita pitäisi treenata tasapuolisen monipuolisesti niin eikö silloin ole oleellista että mainitsemiani osa-alueita myöskin treenataan useammin kuin vaikkapa kerran kahdessa kuukaudessa? Jonka haluaisin siis tietää..


      • Crouching Jo
        JuM kirjoitti:

        "Alkoi tässä kiinnostamaan, mikä tekee HMD:sta sellaisen hippalajin, josta mainittavaa hyötyä ei ole?"

        Kuka noin on sanonut? HMD kuulostaa oikein hyvältä lajilta, siksi olen kiinnostunut siitä.

        "Miten em. liikesarjat ovat välttämättömiä tekniikoiden oppimiselle?"

        En minä sanonut että ne olisivat jotenkin välttämättömiä. Olen vain lukenut että HMD:ssä ei niitä ole, joten olen kiinnostunut kuulemaan että onko siinä sitä rivissä ilmaan tehtävää perustekniikka sitten sitäkin enemmän. Katsos kun harrastan TKD:ta ja aina silloin tällöin tympii nämä liikesarjat ja perustekniikat(mitenkään ottamatta kantaa niiden hyödyllisyyteen), joten olin kiinnostunut josko HMD olisi sen suhteen mielekkäämpi laji.

        Jos kaikkia osa-alueita pitäisi treenata tasapuolisen monipuolisesti niin eikö silloin ole oleellista että mainitsemiani osa-alueita myöskin treenataan useammin kuin vaikkapa kerran kahdessa kuukaudessa? Jonka haluaisin siis tietää..

        En ole hyvä vastaamaan muiden puolesta, mutta oman seurani treenit ovat erittäin monipuolisia. Jos onnistuu pääsemään arvoon 9 kup. harjoitukset ovat 2h 3kertaa viikossa, joskus useamminkin
        (ennen kilpailuja etc.)Yleensä kaikkia liikkeitä treenataan joka harjoituksissa, jos siihen on aikaa.

        Jo, 10 kup


      • Crouching Jo
        JuM kirjoitti:

        "Alkoi tässä kiinnostamaan, mikä tekee HMD:sta sellaisen hippalajin, josta mainittavaa hyötyä ei ole?"

        Kuka noin on sanonut? HMD kuulostaa oikein hyvältä lajilta, siksi olen kiinnostunut siitä.

        "Miten em. liikesarjat ovat välttämättömiä tekniikoiden oppimiselle?"

        En minä sanonut että ne olisivat jotenkin välttämättömiä. Olen vain lukenut että HMD:ssä ei niitä ole, joten olen kiinnostunut kuulemaan että onko siinä sitä rivissä ilmaan tehtävää perustekniikka sitten sitäkin enemmän. Katsos kun harrastan TKD:ta ja aina silloin tällöin tympii nämä liikesarjat ja perustekniikat(mitenkään ottamatta kantaa niiden hyödyllisyyteen), joten olin kiinnostunut josko HMD olisi sen suhteen mielekkäämpi laji.

        Jos kaikkia osa-alueita pitäisi treenata tasapuolisen monipuolisesti niin eikö silloin ole oleellista että mainitsemiani osa-alueita myöskin treenataan useammin kuin vaikkapa kerran kahdessa kuukaudessa? Jonka haluaisin siis tietää..

        En ole hyvä vastaamaan muiden puolesta, mutta oman seurani treenit ovat erittäin monipuolisia. Jos onnistuu pääsemään arvoon 9 kup., harjoitukset ovat 2h 3kertaa viikossa, joskus useamminkin
        (ennen kilpailuja etc.)Yleensä kaikkia liikkeitä treenataan joka harjoituksissa, jos siihen on aikaa. Liikkeet ovat helposti yhdisteltäviä ja muokattavia, tilanteeseen sopivalla tavalla.

        Jo, 10 kup


      • estevez
        Crouching Jo kirjoitti:

        En ole hyvä vastaamaan muiden puolesta, mutta oman seurani treenit ovat erittäin monipuolisia. Jos onnistuu pääsemään arvoon 9 kup., harjoitukset ovat 2h 3kertaa viikossa, joskus useamminkin
        (ennen kilpailuja etc.)Yleensä kaikkia liikkeitä treenataan joka harjoituksissa, jos siihen on aikaa. Liikkeet ovat helposti yhdisteltäviä ja muokattavia, tilanteeseen sopivalla tavalla.

        Jo, 10 kup

        Anteeksi vaan kaikki HMD:n harrastajat, mutta lajianne pidetään yleisesti Korealaisten ns. mestarien rahastuksena tyhmiltä Suomalaisilta! Kenelle kaikki maksamanne rahat menevät... Kattojärjestöllekö? Toimiiko ry:n takana todellakaan valtakunnallinen kattojärjestö vai jokin yhtiö?`

        Taas on keksitty uusi laji, jolla ei ole maailmalla mitään historiaa! Danit taitavat ns. mestareilla lisääntyä lentokoneissa... myöntävät siis itse itselleen.

        Voisiko joku kommentoida näitä väitteitä ja kumota ne! Kiitos


      • Sivusta seurannut
        estevez kirjoitti:

        Anteeksi vaan kaikki HMD:n harrastajat, mutta lajianne pidetään yleisesti Korealaisten ns. mestarien rahastuksena tyhmiltä Suomalaisilta! Kenelle kaikki maksamanne rahat menevät... Kattojärjestöllekö? Toimiiko ry:n takana todellakaan valtakunnallinen kattojärjestö vai jokin yhtiö?`

        Taas on keksitty uusi laji, jolla ei ole maailmalla mitään historiaa! Danit taitavat ns. mestareilla lisääntyä lentokoneissa... myöntävät siis itse itselleen.

        Voisiko joku kommentoida näitä väitteitä ja kumota ne! Kiitos

        He-he, kumota voi olla hankalaa! Vanhoja muistellen mitä niiden jäljiltä löytyykään mooyaedo,hoichunmoosol(minkä nimestä arvottiin sit lopux hoi jeon moo sol),tolkido,hanmoodo(mikä muuttuu taas kuulemma jonkun 6000v. vanhan sankarin kunniaksi ChiWooDoksi, tuskin haittaa et voi myydä taas uusia pukuja etc..) varmaa löytyy lisää. Ja nääkin on jääny mieleen ihan sivusta seuraten kun ilmestyy uusi maailman monipuolisin laji ja sitä markkinoidaan pari vuotta minkä jälkeen se katoaa.
        Ihan kiva et teineille löytyy harrastusta kunhan se olisi pysyvää eikä jättaisi ikävää kuvaa kamppailulajeista.


      • Juba
        estevez kirjoitti:

        Anteeksi vaan kaikki HMD:n harrastajat, mutta lajianne pidetään yleisesti Korealaisten ns. mestarien rahastuksena tyhmiltä Suomalaisilta! Kenelle kaikki maksamanne rahat menevät... Kattojärjestöllekö? Toimiiko ry:n takana todellakaan valtakunnallinen kattojärjestö vai jokin yhtiö?`

        Taas on keksitty uusi laji, jolla ei ole maailmalla mitään historiaa! Danit taitavat ns. mestareilla lisääntyä lentokoneissa... myöntävät siis itse itselleen.

        Voisiko joku kommentoida näitä väitteitä ja kumota ne! Kiitos

        Koska minulla ei ole hajuakaan minkään lajin kattojärjestöistä (paitsi harrastamani).

        En siis lähde kumoamaan väitteitä tms. mutta minulle on aivan sama kenelle rahat menevät, kunhan vuosimaksu on kohtuullinen ja vyökokeista yms. ei tekemällä tehdä rahastustoimintaa.
        Tottakai lajin kattojärjestö haluaa osan tuloista, etenkin jos Suomen seurat haluavat ulkomaisia mestareita opettamaan leireilleen jne.

        Valitettavaa tietysti on, jos laji tulee ja menee. Itselläni on käynyt "tuuri", koska olen saaanut treenata lajia noin 10 vuotta eli lähes siitä asti, kun se saapui Suomeen.

        Ja minua ei haittaa se, kuinka tiheään nämä "mestarit" itselleen arvoasteita myöntävät. Itse olen tyytyväinen, kun saan tunnustusta omasta kehityksestäni. Siis siinä tapauksessa, että olen sen ansainnut. Muutamaan vyökokeeseen olen jättänyt menemättä, koska en ole ollut mielestäni tarpeeksi hyvä...


      • JuM
        estevez kirjoitti:

        Anteeksi vaan kaikki HMD:n harrastajat, mutta lajianne pidetään yleisesti Korealaisten ns. mestarien rahastuksena tyhmiltä Suomalaisilta! Kenelle kaikki maksamanne rahat menevät... Kattojärjestöllekö? Toimiiko ry:n takana todellakaan valtakunnallinen kattojärjestö vai jokin yhtiö?`

        Taas on keksitty uusi laji, jolla ei ole maailmalla mitään historiaa! Danit taitavat ns. mestareilla lisääntyä lentokoneissa... myöntävät siis itse itselleen.

        Voisiko joku kommentoida näitä väitteitä ja kumota ne! Kiitos

        Olen kuullut lähinnä arvostelua leirisysteemiä kohtaan.. Jotkut leirit on pakko käydä jotta voi edistyä vyöarvoissa ja tätä pidetään rahastuksena. Leirit kuitenkin pitää maksaa vain yhden kerran ja sitten sillä samannimisellä leirillä saa käydä toiste ilmaiseksi. Eli siinä mielessä on rahastusta että suurin osa minkä tahansa aloittajista lopettaa parin ensimmäisen vuoden aikana ja he kerkiävät osallistua parille leirille ja ostaa puvut ja varusteet. Mutta se on ihan harrastajan oma vika jos harrastaa vain sen ajan että kerkiää maksaa suurimman osan maksuista. Eli hanmoodossa hyödynnetään se fakta (pitempään harrastavien eduksi) että suurin osa lopettaa kuitenkin parin ensimmäisen vuoden aikana.

        Jos puhutaan rahastuksesta niin mielestäni voisi mainita tämän "nykyaikaisen ja koko ajan kehittyvän realistisissa oloissa testatun" lajin josta veloitetaan 2 - 4 kertaa enemmän. Laatu kuulemma maksaa mutta tuo laatu on lajin itsensä sisällä määritelty käsite.

        Vaan mitäs järkeä olisi laskea hintoja jos maksavia harrastajia löytyy nytkin enemmän kuin on resursseja opettaa?


      • Crouching Jo
        JuM kirjoitti:

        Olen kuullut lähinnä arvostelua leirisysteemiä kohtaan.. Jotkut leirit on pakko käydä jotta voi edistyä vyöarvoissa ja tätä pidetään rahastuksena. Leirit kuitenkin pitää maksaa vain yhden kerran ja sitten sillä samannimisellä leirillä saa käydä toiste ilmaiseksi. Eli siinä mielessä on rahastusta että suurin osa minkä tahansa aloittajista lopettaa parin ensimmäisen vuoden aikana ja he kerkiävät osallistua parille leirille ja ostaa puvut ja varusteet. Mutta se on ihan harrastajan oma vika jos harrastaa vain sen ajan että kerkiää maksaa suurimman osan maksuista. Eli hanmoodossa hyödynnetään se fakta (pitempään harrastavien eduksi) että suurin osa lopettaa kuitenkin parin ensimmäisen vuoden aikana.

        Jos puhutaan rahastuksesta niin mielestäni voisi mainita tämän "nykyaikaisen ja koko ajan kehittyvän realistisissa oloissa testatun" lajin josta veloitetaan 2 - 4 kertaa enemmän. Laatu kuulemma maksaa mutta tuo laatu on lajin itsensä sisällä määritelty käsite.

        Vaan mitäs järkeä olisi laskea hintoja jos maksavia harrastajia löytyy nytkin enemmän kuin on resursseja opettaa?

        Harrastukset maksavat aina. Voi olla niitä, jotka maksavat vähemmän, mutta entä sitten? Eivät esim. tennis, ratsastusta tai laskettelukaan kovin halpoja ole, vain muutamia mainitakseni. On toki niin, että yleensä "harrastajat" käyvät vain 1-2 vuotta ennen kuin lopettavat. Suurimmat maksut sitten tulevatkin juuri tänä aikana. Henk. koht. minulle on aivan sama mitä mikäkin maksaa tai ei maksa. Ei kai harrastusta lopeteta jos se maksaa liikaa, vaan oman kiinnostuksen puutteesta.

        Jo


      • Headbreaking artist
        Crouching Jo kirjoitti:

        Harrastukset maksavat aina. Voi olla niitä, jotka maksavat vähemmän, mutta entä sitten? Eivät esim. tennis, ratsastusta tai laskettelukaan kovin halpoja ole, vain muutamia mainitakseni. On toki niin, että yleensä "harrastajat" käyvät vain 1-2 vuotta ennen kuin lopettavat. Suurimmat maksut sitten tulevatkin juuri tänä aikana. Henk. koht. minulle on aivan sama mitä mikäkin maksaa tai ei maksa. Ei kai harrastusta lopeteta jos se maksaa liikaa, vaan oman kiinnostuksen puutteesta.

        Jo

        "Ei kai harrastusta lopeteta jos se maksaa liikaa, vaan oman kiinnostuksen puutteesta."

        Voisiko olla niin että nuo asiat joskus korreloisivat keskenään? Eli nyt kamppailulajeista puhuttaessa kiinnostus yhteen lajiin saattaisi lopahtaa, kun huomaisi toisen seuran tarjoavan saman opin halvemmalla..?

        Ja vielä tuosta rahastuksesta.. sillä kun tuntuu olevan yleensäkin tekemistä ko. harrastusten kanssa.
        Ainakin omasta mielestäni useiden itsepuolustus- tms. lajien tarjoama vyöjärjestelmä on täysin turha. Vyökokeet maksavat hunajaa, mutta harrastajat maksavat hymyssä suin vain päästäkseen "eteenpäin" lajissa. Eikö uutta oppia voi jumalauta jakaa ilman värikkäitten vöitten hankkimista?
        Ja sitten ne leirit. No, kyllähän niillä sentään saa vähän konkreettista oppiakin rahojensa vastineeksi, mutta ovatpa silti aika kohtuuttoman kalliita suhteessa normaaliin kausimaksuun (joka siis ei sisällä leirejä, vyökokeita tms.)
        Eri seuroissa varmasti eri käytäntö, mutta tällaisia asioita on tullut itellä vastaan.


      • zumbi
        JuM kirjoitti:

        Olen kuullut lähinnä arvostelua leirisysteemiä kohtaan.. Jotkut leirit on pakko käydä jotta voi edistyä vyöarvoissa ja tätä pidetään rahastuksena. Leirit kuitenkin pitää maksaa vain yhden kerran ja sitten sillä samannimisellä leirillä saa käydä toiste ilmaiseksi. Eli siinä mielessä on rahastusta että suurin osa minkä tahansa aloittajista lopettaa parin ensimmäisen vuoden aikana ja he kerkiävät osallistua parille leirille ja ostaa puvut ja varusteet. Mutta se on ihan harrastajan oma vika jos harrastaa vain sen ajan että kerkiää maksaa suurimman osan maksuista. Eli hanmoodossa hyödynnetään se fakta (pitempään harrastavien eduksi) että suurin osa lopettaa kuitenkin parin ensimmäisen vuoden aikana.

        Jos puhutaan rahastuksesta niin mielestäni voisi mainita tämän "nykyaikaisen ja koko ajan kehittyvän realistisissa oloissa testatun" lajin josta veloitetaan 2 - 4 kertaa enemmän. Laatu kuulemma maksaa mutta tuo laatu on lajin itsensä sisällä määritelty käsite.

        Vaan mitäs järkeä olisi laskea hintoja jos maksavia harrastajia löytyy nytkin enemmän kuin on resursseja opettaa?

        Seuramaksu 50e vuodessa ja lisäksi käyt parilla leirilla a ~20e niin onko 90 euroa vuodessa paljon?

        En tiedä, mutta eikö tuon leirisysteemin ole tarkoitus jakaa tietoa tehokkaasti ruohonjuuritasolle kun mustia vöitä ei ole vielä kovin paljoa seuroissa. Jos joka seurassa olis raakasti daneja niin eikö se olisi sama lopettaa?


      • Andy
        JuM kirjoitti:

        Olen kuullut lähinnä arvostelua leirisysteemiä kohtaan.. Jotkut leirit on pakko käydä jotta voi edistyä vyöarvoissa ja tätä pidetään rahastuksena. Leirit kuitenkin pitää maksaa vain yhden kerran ja sitten sillä samannimisellä leirillä saa käydä toiste ilmaiseksi. Eli siinä mielessä on rahastusta että suurin osa minkä tahansa aloittajista lopettaa parin ensimmäisen vuoden aikana ja he kerkiävät osallistua parille leirille ja ostaa puvut ja varusteet. Mutta se on ihan harrastajan oma vika jos harrastaa vain sen ajan että kerkiää maksaa suurimman osan maksuista. Eli hanmoodossa hyödynnetään se fakta (pitempään harrastavien eduksi) että suurin osa lopettaa kuitenkin parin ensimmäisen vuoden aikana.

        Jos puhutaan rahastuksesta niin mielestäni voisi mainita tämän "nykyaikaisen ja koko ajan kehittyvän realistisissa oloissa testatun" lajin josta veloitetaan 2 - 4 kertaa enemmän. Laatu kuulemma maksaa mutta tuo laatu on lajin itsensä sisällä määritelty käsite.

        Vaan mitäs järkeä olisi laskea hintoja jos maksavia harrastajia löytyy nytkin enemmän kuin on resursseja opettaa?

        Mitään erityistä lajia sormella osoittamatta, pitää kommentoida tuota rahastuspuolta. Periaatteessa on tietysti niin, että opetuksesta voi pitää kovaa hintaa, jos joku sen tahtoo maksaa. Nyt on kuitenkin niin, että aloittelevaa kamppailulajiharrastajaa ei voi pitää kovin valistuneena kuluttajana. Jotta voisi arvioida lajin pätevyyttä, pitäisi jo olla jonkin verran pohjaa. Jos esim. autoja markkinoitaisiin siten, että väitettäisiin niissä olevan sellaisia ominaisuuksia, joita niissä ei ole, olisi se ilman muuta rikos, huijausta, petosta jne. Urheiluseuratoimintaa ei kuitenkaan kuluttajansuojalaki koske ja mitä hyvänsä kötöstystä voi väittää "tehokkaaksi itsepuolustuslajiksi" ilman sanktioita. Mitäänhän asialle ei voi, mutta mm. tästä syystä itse pyrin vastustamaan eri lajeista annettuja perättömiä ylisanoja.


      • Crouching Jo
        Headbreaking artist kirjoitti:

        "Ei kai harrastusta lopeteta jos se maksaa liikaa, vaan oman kiinnostuksen puutteesta."

        Voisiko olla niin että nuo asiat joskus korreloisivat keskenään? Eli nyt kamppailulajeista puhuttaessa kiinnostus yhteen lajiin saattaisi lopahtaa, kun huomaisi toisen seuran tarjoavan saman opin halvemmalla..?

        Ja vielä tuosta rahastuksesta.. sillä kun tuntuu olevan yleensäkin tekemistä ko. harrastusten kanssa.
        Ainakin omasta mielestäni useiden itsepuolustus- tms. lajien tarjoama vyöjärjestelmä on täysin turha. Vyökokeet maksavat hunajaa, mutta harrastajat maksavat hymyssä suin vain päästäkseen "eteenpäin" lajissa. Eikö uutta oppia voi jumalauta jakaa ilman värikkäitten vöitten hankkimista?
        Ja sitten ne leirit. No, kyllähän niillä sentään saa vähän konkreettista oppiakin rahojensa vastineeksi, mutta ovatpa silti aika kohtuuttoman kalliita suhteessa normaaliin kausimaksuun (joka siis ei sisällä leirejä, vyökokeita tms.)
        Eri seuroissa varmasti eri käytäntö, mutta tällaisia asioita on tullut itellä vastaan.

        Ilman muuta on niin, että jos toteaa saavansa aivan saman opin halvemmalla jostain muualta, osa porukasta vaihtaa lajia. Vyökokeista ja leiritoiminnasta olemmekin sitten samalla linjalla. Nämä asiat, tulevat melko varmasti vastaan harrastuksen jossain vaiheessa(minkä tahansa).
        Tästäkin huolimatta mielipiteeni on ja pysyy samana.

        Jo


    • Juba

      Se, onko jokin laji rahastusta, on hyvin subjektiivista. Tottahan budolajin aloittaminen kirpaisee kukkaroa siinä missä jokin muu harrastus. Itse esimerkiksi pidän jääkiekkoa niin kalliina harrastuksena, että en ole sitä siksi ruvennut treenaamaan. Ja silti tämä em. harrastus vetää porukkaa, kun perheen pieni killisilmä on nähnyt Leijonien pokkaavan MM-kultaa ja haluaa kans...

      Itse maksan tällä hetkellä lajistani vähemmän (vuodessa)kuin jos kävisin joka viikko plätkyttämässä sählyä salilla à 3-4 euroa/laaki.

      Ja sitten näistä ylistyssanoista

      - vetää henkeä -

      Luen yleensä melko huvittuneena eri seurojen (myös oman) mainoksia lehdistä ja muista ilmoituksista. Mainos on mainos ja sen tarkoitus on enemmän tai vähemmän kaupallinen. Totta kai ne lupaavat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. En minä ole vetänyt hernettä nenääni senkään vuoksi että TV-Shop lupaa AbTronicin käyttäjän muuttuvan lihaskimpuksi/supermalliksi, jonka rasvaprosentti on epäterveellisen pieni.

      Jos haluan saada käsitystä lajista, käyn katsomassa näytöksiä ja kyselen kavereilta. Paras tapa tietenkin olisi alkaa itse harrastamaan, mutta raha ja aika ei tahdo tähän riittää.

      • amizjannu

        onkos tuo nyt paha maksaa noin 100 € vuodessa.
        vertailun vuoksi esim. joku jääkiekon pelaaminen maksaa tietääkseni maltaita.


      • lukiolainen
        amizjannu kirjoitti:

        onkos tuo nyt paha maksaa noin 100 € vuodessa.
        vertailun vuoksi esim. joku jääkiekon pelaaminen maksaa tietääkseni maltaita.

        On, jos rahalle ei saa vastinetta.


    • zizai

      Mitä maksaa vyökoe (kelt.)?
      Missä ne yleensä pidetään, sillä paikkakunnalla josta seura on vai jossain isommalla?

    • zizai

      Tiedän hallitsevani jotenkin kelt. vyöhön vaaditut osa-alueet, mutta pikku hiljaa on paniikki iskemässä jotain kuukausi aikaa...
      Kannattaako edes yrittää, varsinkin jos 4.itsepuolustus tekniikka on enemmän kuin kesäterässä. Voisko joku selittää kumpi käsi on päällä kun toinen potkaisee etupotkun ja otat sitä kiinni?

      • anonyymi ajattelija

        Luin eräältä Han Moo Do -nettisivulta kuinka jotkut Han Moo Do:n mustan vyön kokeessa olleet oppilaat olivat saaneet mustan vyön, vaikka eivät olleet läpäisseet vaadittua kuntotestiä.

        Kuulisin mielelläni joltain Han Moo Do:n harrastajalta, onko kukaan koskaan pompannut Han Moo Do -vyökokeessa?

        "Korkean vyöarvon saavuttanut, mutta todellisuudessa heikko oppilas saattaa huonoon valoon paitsi opettajansa, myös vyön myöntäjän, seuran, tyylisuunnan ja lajin."


      • Ampiainen
        anonyymi ajattelija kirjoitti:

        Luin eräältä Han Moo Do -nettisivulta kuinka jotkut Han Moo Do:n mustan vyön kokeessa olleet oppilaat olivat saaneet mustan vyön, vaikka eivät olleet läpäisseet vaadittua kuntotestiä.

        Kuulisin mielelläni joltain Han Moo Do:n harrastajalta, onko kukaan koskaan pompannut Han Moo Do -vyökokeessa?

        "Korkean vyöarvon saavuttanut, mutta todellisuudessa heikko oppilas saattaa huonoon valoon paitsi opettajansa, myös vyön myöntäjän, seuran, tyylisuunnan ja lajin."

        Kauan katselin tätä keskustelua vierestä, mutta nyt kun se on hieman vanhentunut päätin sotkea siihen myös omat näppini. Käsittelen hieman vyökokeita, leirejä, rahastusta ja opetuksen tasoa. Tekstiä tuli aika paljon ja kaikki on tietysti vain mun omaa mielipidettä, joten älkää vetäkö hernettä nenään :)

        Vyökokeet

        Pomppaaminen... Tiedän, että niin voi käydä myös HMD:ssa. Tiedän sen, koska olen sen itse kokeillut! Tämä pomppaaminen on kuitenkin harvinaista, koska Han Moo Do:ssa vyökoekin on opetustilaisuus. Alkeiskurssilta asti jokaiselle annetaan tavoitteita joihin pyrkiä. Ei siis pakollisia määriä. Tämä kasvattaa harrastajan Sisua ja oma-aloitteisuutta. Sama pätee myös mustan vyön kokeeseen. Tässä välissä haluan todeta, että ei se vyökoe helppo ollut. Vaatimuksista kertoo myös se ettei vielä kenelläkään Suomessa ole Han Moo Do 2.dan mustaa vyötä. En usko tämän johduvan niinkään taitojen heikkuudesta tai harrastusajan vähyydestä, vaan siitä, ettei opettaja tahdo jaella vöitä ihan kenelle vaan pelkästä jakamisen ilosta.

        Rahastus

        Lajin kattojärjestö Oriental Moo Do- liitto kerää harrastajilta nimellisen maksun vuosittain vakuutusten yhteydessä. Tämä tyyli ei liene outoa muillekaan lajeille.

        Seurat tietenkin tarvii toimiakseen maksuja esim. salivuokrien, varusteiden jne maksamiseen. Maksut tietenkin vaihtelevat paikkakunnittain. Harjoitusten vetäjät seuroissa tekevät kaiken talkootyöllä (toisin kun joissain lajeissa), joten sieltä ei maksuja kerry.

        Vyökokeet tietenkin maksavat kuten muissakin lajeissa, tosin ainakin ensimmäiset vyökokeet on muistaakseni halvempia kun eräässä toisessa harrastamassani lajissa.

        Leirimaksu on maksettava vain kerran ja nykyään ylemmille vöille onkin usein viikonlopun mittaisia leirejä ihan ilmaiseksi. Missä muussa lajissa 7. dan opettaja/ lajin pääopettaja pitää Suomessa viikonlopun leirin ilman maksuja? Leiri ja vyökoemaksut menevät opettajalle, mutta sehän on hänen palkkatyö ja pitäähän hänen maksu työstään saada.

        Puvut kelpaa varmasti nykyisellä nimellä myös tulevaisuudessa, joten ei sen takia tarvitse uutta pukua ostaa. Myöhemmin uudet harrastajat luultavasti saavat samalla hinnalla uudella tekstillä varustetun puvun.

        Opetuksen taso

        Jos lajin perustaja on useasta lajista korkeita dan arvoja, niin mielestäni on aika vaatimatonta, että hänellä on OMASSA lajissaan vain 7. dan, eikä esim. 10.

        Jos ei ole vähintään lähellä mustaa vyötä HMD:ssa ei minun mielestä voi tietää miten hyvin ja tarkasti opettaja asiat opettaa. Ensinnäkään ymmärtäminen vie aikaa ja tottakai lajin pääopettaja keskittyy eniten mustiin vöihin. Uskon näin olevan myös muissa lajeissa. Tämän tarkoitus on nostaa jokaisen treenin vetäjän tasoa, jotta kaikki saisivat parempaa opetusta. Kyllä opettaja silti leireillä tarkkailee myös alempien vöiden suorituksia ja opettaa lisää. Hyöty tulee siis jokatapauksessa myös alemmille vöille.

        Yhteenveto

        Yleensä lajissa kuin lajissa pitkään harrastanut ja aktiivinen henkilö tietää enemmän ja on parempi. Kannattaa siis kysyä kysymykset lajista tällaiselta henkilöltä, eikä aloittelialta. Jokaisella tietenkin on oma mielipiteensä ja niitä pitää kunnioittaa. Kannattaa yrittää ymmärtää myös toisen mietteitä, vaikka se vaikealta joskus tuntuukin. Jokainen valitkoot itselleen sopivan lajin. Kyllä kaikille löytyy jotain. Itse ainakin tiedän mikä minun lajini on ja olen kokeillut myös muutamia muita lajeja. Kyllä niissäkin jotain hyvää oli :)


    • estevez

      Kommenttieni päätarkoitus on kyseenalaistaa nämä ns. uudet lajit, joista ei kukaan tiedä mitään, eikä niillä ole tarkkaa historiaa, kattojärjestöä ja ne eivät kuulu valtakunnallisen kattojärjestön alaisuuteen... SLU. Näissä lajeissa ei voida myöskään kilpailla kovinkaan korkealla tasolla... esim MM-kisat, EM-kisat ja SM-kisat... no voidaahan pesäpallossakin pelata Maailmanmestaruudesta!!! Koska katto järjestö puuttuu, niin kuinka varmistetaan kunnon koulutus valmentajille... vai mennäänkö taas näiden mestarien perässä kumarrellen. On hyvä että nuoret harrastavat näitäkin lajeja, kunhan silmät avautuvat hieman laajempaan näkökenttään kyseenalaistamatta asioita. Omia aivoja saa käyttää!!!!

      • JuM

        n. 80 % kamppailulajien harrastajia kilpailu ei kiinnosta. HMD:ssa prosentti on ehkä hiukan pienempi..


      • estevez
        JuM kirjoitti:

        n. 80 % kamppailulajien harrastajia kilpailu ei kiinnosta. HMD:ssa prosentti on ehkä hiukan pienempi..

        no, ei varmaankaan kiinnosta ku ei kisoja ja varsinkaan arvokisoja järjestetä!


      • terouN

        Jees ne kovasti puhutut MM-kisat käytiin jenkkilän maaperällä HJMS-seurojen ottelijoita vastaan.
        Ilmeisesti ottelusäännöt ovat niin lähellä toisiaan että se on mahdollista. Tai hmd-jannut ovat joutuneet crosstreenaan hjms:ssää.


    • emiro

      Kertokaas mikäs lajista tekee monipuolisen? asetekniikat vai kuntoharjoittelu? Kattelin sin moo Hapkidon vyötekniikoiden määrää niin kyllä rupesi hmd-harrastajaa hieman hirvittämään niiden määrä :D

      • Juba

        Nii joo.
        Kyllä HKD:ssa niitä vyötekniikoita riittää, mutta suuri osa niistä on sovelluksia muista tekniikoista.

        Mielestäni ei pidä sokeasti tuijottaa printattua tekniikkaklappua vaan tutustua siihen, miten kyseisiä tekniikoita voi soveltaa ja improvisoida lisää. Totta kai iso tekniikkalista antaa paremman pohjan tälle (mikäli kaikkia tekniikkoja treenataan riittävästi).

        Ja vaikka HKD:kin on yksi näistä "korealaisista hippalajeista", tekniikat toimivat kunhan ne osaa. Kyseessähän on DO-tyylin laji, jossa vastustajaa ei pyritä mänttäämään rusinaksi vaan hallita tätä ilman vamman tuottamista. Tällainen tapa sopii huomattavasti paremmin Suomen lainsäädäntöön kuin joku täyskontaktilaji (esim. thaiboxing jne) saati (tuli)aseen kantaminen.

        Ja vaikka Lasse Lapatossu päättää lähteä treenaamaan Sitä-Maailman-Monipuolisinta lajia, on se tietysti viime kädessä jannusta itsestään kiinni, kuinka hyväksi ja monipuoliseksi hän kehittyy. Siksi tämä lajien monipuolisuudesta kinaaminen on hiukan hassua...


    • jk

      Tämä on nyt oikeastaan kommentti koko ketjuun:

      Ei se että on syntyperältään Korealainen vielä tee ihmisestä taistelulajien mestaria. Toisaalta ei sekään että, jollakin lajilla on historiaa 2000 vuotta takaa että kyseessä on jotenkin erinomainen laji. Usein se on jopa päin vastoin.

      Itse Hwangin perheen edesottamuksia sivusta seuranneena voin väittää, ettei kaikki tekniikat välttämättä niin halussa ole kuin suuri dani arvo antaa ymmärtää. Puhumattakaan seuran johtamiskyvyistä ;)

      Kuka tahansa voi perustaa oman lajinsa ja alkaa rahastamaan vyökoemaksuilla. Mitä enemmän vyöasteita sen enemmän rahaa kilisee mestarin taskuun

      Meidän koto Korealaiset ovat kyllä yhdessä suhteessa mestareita. Nimittäin suurten dan arvojen jakamisessa keskenään :)

      • estevez

        Siinähän tuli kiteytettyä tuo asia. Taitaa tuolla edellisellä kirjoittajalla olla tkd tausta. Vieläpä vahvasti kilpailullinen, mikäli nimikirjaimet viittaavat erääseen henkilöön.

        Asiaan! Nuo kotikorealaiset tunkevat joka paikkakunnalle nokkansa ja pilaavat perinteisten lajien maineen kaikilla uusilla keksityillä lajeilla... ei ihme, että perinteisten lajien maine kärsii myös!!!


      • JuM

        "..Puhumattakaan seuran johtamiskyvyistä ;) "

        No kyllä jonkinlaista johtamiskykyä on kun on saanut kasvatettua lajin yhdeksi Suomen suurimmista varsin pienessä ajassa..

        Eipä ole muuten HMD-harrastajilta kuulunut arvostelua lajin perustajan taitojen suhteen.

        "Kuka tahansa voi perustaa oman lajinsa ja alkaa rahastamaan vyökoemaksuilla. Mitä enemmän vyöasteita sen enemmän rahaa kilisee mestarin taskuun"

        Siitä vaan menet perustamaan lajin ja rikastut.

        "Meidän koto Korealaiset ovat kyllä yhdessä suhteessa mestareita. Nimittäin suurten dan arvojen jakamisessa keskenään :) "

        Äläs ny, eihän vielä puhuta edes kaksinumeroisista luvuista, eli kyllä jenkit on tässä taitavampia vielä ;) Vakavammin puhuen, vyöarvoista ei kannattaisi meuhkata kovin paljoa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään universaali, lajien(tai maiden) välillä yhdenmukainen systeemi. Minun mielestäni 5-10 dan ei kerro enää paljoa taitoeroista, vyöarvoja kun myönnetään myöhemmissä daneissa muistakin syistä. Ei välttämättä kaikissa lajeissa mutta suurimmassa osassa. Enemmän ehkä kannattaisi kiinnittää huomiota harjoitteluvuosien määrään sekä harjoittelun aktiivisuuteen.


      • Juba
        JuM kirjoitti:

        "..Puhumattakaan seuran johtamiskyvyistä ;) "

        No kyllä jonkinlaista johtamiskykyä on kun on saanut kasvatettua lajin yhdeksi Suomen suurimmista varsin pienessä ajassa..

        Eipä ole muuten HMD-harrastajilta kuulunut arvostelua lajin perustajan taitojen suhteen.

        "Kuka tahansa voi perustaa oman lajinsa ja alkaa rahastamaan vyökoemaksuilla. Mitä enemmän vyöasteita sen enemmän rahaa kilisee mestarin taskuun"

        Siitä vaan menet perustamaan lajin ja rikastut.

        "Meidän koto Korealaiset ovat kyllä yhdessä suhteessa mestareita. Nimittäin suurten dan arvojen jakamisessa keskenään :) "

        Äläs ny, eihän vielä puhuta edes kaksinumeroisista luvuista, eli kyllä jenkit on tässä taitavampia vielä ;) Vakavammin puhuen, vyöarvoista ei kannattaisi meuhkata kovin paljoa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään universaali, lajien(tai maiden) välillä yhdenmukainen systeemi. Minun mielestäni 5-10 dan ei kerro enää paljoa taitoeroista, vyöarvoja kun myönnetään myöhemmissä daneissa muistakin syistä. Ei välttämättä kaikissa lajeissa mutta suurimmassa osassa. Enemmän ehkä kannattaisi kiinnittää huomiota harjoitteluvuosien määrään sekä harjoittelun aktiivisuuteen.

        Mitä ihmeen väliä sillä on, kuinka munta dania jonkin lajin mestari kantaa? Itse olen lakannut vertaamasta itseäni muihin ml. myös nämä korkeammat heput.

        Itseään he pettävät jos antavat itselleen näitä arvoja / treidaavat niitä jonkin muun lajin kanssa.

        Venäjällä/Lähi-Idässä tätä taidetaan harrastaa enemmänkin. Ainakin "oman" seurani mustavöisille tarjoiltiin vaihtokauppaa, jossa venäläiset taekwondokat tarjosivat 1 Dania omassa lajissaan kunhan olisivat saaneet vaihdossa 1 Dan lajistamme.
        Tähän ei suostuttu.

        Yhtyen JuM:n mielipiteeseen: Kiinnittäkää huomiota taitoon ja harjoittelun määrään, jos vertailla haluatte.


      • jk
        JuM kirjoitti:

        "..Puhumattakaan seuran johtamiskyvyistä ;) "

        No kyllä jonkinlaista johtamiskykyä on kun on saanut kasvatettua lajin yhdeksi Suomen suurimmista varsin pienessä ajassa..

        Eipä ole muuten HMD-harrastajilta kuulunut arvostelua lajin perustajan taitojen suhteen.

        "Kuka tahansa voi perustaa oman lajinsa ja alkaa rahastamaan vyökoemaksuilla. Mitä enemmän vyöasteita sen enemmän rahaa kilisee mestarin taskuun"

        Siitä vaan menet perustamaan lajin ja rikastut.

        "Meidän koto Korealaiset ovat kyllä yhdessä suhteessa mestareita. Nimittäin suurten dan arvojen jakamisessa keskenään :) "

        Äläs ny, eihän vielä puhuta edes kaksinumeroisista luvuista, eli kyllä jenkit on tässä taitavampia vielä ;) Vakavammin puhuen, vyöarvoista ei kannattaisi meuhkata kovin paljoa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään universaali, lajien(tai maiden) välillä yhdenmukainen systeemi. Minun mielestäni 5-10 dan ei kerro enää paljoa taitoeroista, vyöarvoja kun myönnetään myöhemmissä daneissa muistakin syistä. Ei välttämättä kaikissa lajeissa mutta suurimmassa osassa. Enemmän ehkä kannattaisi kiinnittää huomiota harjoitteluvuosien määrään sekä harjoittelun aktiivisuuteen.

        On totta että HMD on kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti varmasti yong sukin ahkeran työn ansiosta. Eikä siinä mitään valittamista laji on monipuolinen ja varmaankin hyvä. Sukia en tunne kunnolla, joten en uskalla sanoa mitään.

        "Siitä vaan menet perustamaan lajin ja rikastut. "

        Pitäisi varmaan ensin hankkia vinot silmät, jotta saisi tatami uskottavuutta :)

        Vyöasteista sen verran että itse pitäisin järkevänä lukumääränä ehkä 5-6 ennen mustaa vyötä.


      • Andy
        jk kirjoitti:

        On totta että HMD on kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti varmasti yong sukin ahkeran työn ansiosta. Eikä siinä mitään valittamista laji on monipuolinen ja varmaankin hyvä. Sukia en tunne kunnolla, joten en uskalla sanoa mitään.

        "Siitä vaan menet perustamaan lajin ja rikastut. "

        Pitäisi varmaan ensin hankkia vinot silmät, jotta saisi tatami uskottavuutta :)

        Vyöasteista sen verran että itse pitäisin järkevänä lukumääränä ehkä 5-6 ennen mustaa vyötä.

        Mielestäni eräs kotimainen pitkän linjan karatevaikuttaja sanoi varsin sattuvasti, että "Vyöjärjestelmä on porkkana aaseille."


    • Äitis

      Joo otetaa nunchaku matsi XDDD syön sut niillä kepeil

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe