"Kansanradio"

Katleija

Tässä on tilaa TOSIKOILLE ja VEITIKOILLE.

201

11873

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olenko tosikko vai veitikka.

Ehkä ainakin haluaisin olla veitikka, sillä tosikon elämä kuulostaa ikävältä.
      Minusta leikinlasku ,harmitonta sananvaihtoa, millä ei loukata ketään,ei olla yli, eikä ali-ihmisiä, pelkkiä ihmisiä vaan.

Olen tullut huomaamaan, että tosikoilla on tapana "tölvästä" ja se saa usein pahan mielen aikaan.
      Ei tarkoita,ettäkö ei voisi vakavastikin keskustelua luotsata,mutta piristävä "huuli" väliin,vie terävimmän särmän jutusta.

Tästä nyt on puhuttu jo kyllästymiseen asti, joten totean, kallistuisin enemmän veitikan puoleen.

Hymyä ja hyvän mielen tavoitteluun.

• ii-li

Minua ja muistaakseni juuri sinua nimitettiin ihmisiksi, jotka häiritsevät palstojen rauhaa ja estävät ajatuksenvapauden. Vastasin siihen, että odotan jotakin esimerkkiä väitteestä. Sitä ei kuulunut, ja nyt en löydä enää koko ketjua. Ilmeisesti se on poistettu.

Minä olen koko ajan ajatellut että sinä olet kirjoittaja, joka nimenomaan rohkaiset uusiin kirjoituksiin.

Tässä nyt oikeasti nähdään tosikon ja veitikan ero: Sinä veitikkana rohkaiset muita kirjoittamaan, minä tosikkona latelen vain omia näkemyksiäni. Sinä ylläpidät ketjua, minä en.

• ii-li kirjoitti:

Minua ja muistaakseni juuri sinua nimitettiin ihmisiksi, jotka häiritsevät palstojen rauhaa ja estävät ajatuksenvapauden. Vastasin siihen, että odotan jotakin esimerkkiä väitteestä. Sitä ei kuulunut, ja nyt en löydä enää koko ketjua. Ilmeisesti se on poistettu.

Minä olen koko ajan ajatellut että sinä olet kirjoittaja, joka nimenomaan rohkaiset uusiin kirjoituksiin.

Tässä nyt oikeasti nähdään tosikon ja veitikan ero: Sinä veitikkana rohkaiset muita kirjoittamaan, minä tosikkona latelen vain omia näkemyksiäni. Sinä ylläpidät ketjua, minä en.

Minä aina ajattelen, että mieleni on kovettunut ja osaan jättää nämä arvostelut sikseen, mutta kyllä mieli mustuu.

Tekisi mieli kiittää kannustavista sanoistasi, mutta se voidaan katsoa mielistelyksi.
        Silti ihan näin salaa tuikkaan sanan kiitos ja sitten perään kehun sinua.
        Aina kun sinun viestiä alan lukemaan,tiedän taatusti, että ei tule ilkeilyä.
        Olet avulias ja rauhaisesti kirjoittava mies.

Nyt jos joku tulee sanomaan, että puhun palturia, isken jollakin;))

Painetaan villasella koko "koppiin" laittaminen.
        (ajattelin,että olisi pojat kopissa kiusaantuneita)

• ii-li
        SkillaN kirjoitti:

Minä aina ajattelen, että mieleni on kovettunut ja osaan jättää nämä arvostelut sikseen, mutta kyllä mieli mustuu.

Tekisi mieli kiittää kannustavista sanoistasi, mutta se voidaan katsoa mielistelyksi.
        Silti ihan näin salaa tuikkaan sanan kiitos ja sitten perään kehun sinua.
        Aina kun sinun viestiä alan lukemaan,tiedän taatusti, että ei tule ilkeilyä.
        Olet avulias ja rauhaisesti kirjoittava mies.

Nyt jos joku tulee sanomaan, että puhun palturia, isken jollakin;))

Painetaan villasella koko "koppiin" laittaminen.
        (ajattelin,että olisi pojat kopissa kiusaantuneita)

Ehdin jo kirjoittaa uuden viestin, kun sanoin palaavani asiaan tänään. Nyt on enää myöhäistä painaa villaisella. Otan vastaan ne ilkeydet, jotka saan.

• Katleija
        ii-li kirjoitti:

Ehdin jo kirjoittaa uuden viestin, kun sanoin palaavani asiaan tänään. Nyt on enää myöhäistä painaa villaisella. Otan vastaan ne ilkeydet, jotka saan.

En usko, että valvoja poistaisi koko ketjua vaan vain haarapolun. Eikös se ollut aika pitkä ketju? Minäkin luin tuon tölväisyn. Muistatko kuka ketjun oli avannut? Rekisteröitymätönkin voi pyytää ketjunsa poistoa, mutta ei voi itse poistaa.

• ii-li
        Katleija kirjoitti:

En usko, että valvoja poistaisi koko ketjua vaan vain haarapolun. Eikös se ollut aika pitkä ketju? Minäkin luin tuon tölväisyn. Muistatko kuka ketjun oli avannut? Rekisteröitymätönkin voi pyytää ketjunsa poistoa, mutta ei voi itse poistaa.

...poistanut ketjua, ellei joku olisi pyytänyt. Eihän siinä mitään muuta pahaa ollutkaan, paitsi että myös hänet oli luettu mukaan Skillanin ja ii-lin lisäksi. Hänhän saa lukea vastaavaa joka päivä, tuskin se häntä paljonkaan hetkauttaa. Kaikkeen tottuu.

Luulenpa, että todellinen syy on se, että julkisesti olen ilmoittanut hyväksyväni Eniron ehdot. Muunlaista asennetta ei voi edes ymmärtää. Tämä ole mikään "vapaa" palsta, vaan täällä kirjoitetaan niin kuin Eniro on ehdot asettanut. Jos joku haluaa olla todella vapaa, niin hän avaa omat kotisivut ja kirjoittaa, mitä ikinä lystää.

Valtaosa kaikesta internetin tiedosta on vähintäänkin arveluttavaa totuuden kannalta. Siksi minusta on hullunkurista puhua tietoyhteiskunnasta, jos sillä viitataan internetiin. - Mielestän kouluissa pitäisi ottaa hyvin vakavasti se, ettei kaikkea voi uskoa, mitä eteen syötetään ruudulla.

PS: Etsiessäni ketjua löysin hausta myös tällä palstalla kirjoittaneen toisen Iilin vuodelta 2004. Minä olen kuitenkin aloittanut vasta viime syksynä. Voi olla, että silläkin on osuus asiaan, sillä kirjoitus ei ollut mitenkään hyväntahtoinen.

• Tili meni;)
      Kyllä minulla on sellainen näppituntuma,että
      sain markoillani enemmän vastiketta,kuin näillä euroilla.
      Miten toisilla ??

• merimona1

usein miellettyä entiseksi markaksi, eikä muista, että sehän on melkein 6 vanhaa markaa.
        Siitä saattaa johtua ettei sitä euroa noteeraa niin paljon, ja niitä suljuu läpi sormien enemmän. Ei euron tulo mielestäni hintoihin vaikuttanut.

• fiilia1
        merimona1 kirjoitti:

usein miellettyä entiseksi markaksi, eikä muista, että sehän on melkein 6 vanhaa markaa.
        Siitä saattaa johtua ettei sitä euroa noteeraa niin paljon, ja niitä suljuu läpi sormien enemmän. Ei euron tulo mielestäni hintoihin vaikuttanut.

siirryttiin niin kaikenmaailman oveltaovelle kauppiaat rikastuivat kuusinkertaisesti kun vanhemmat ihmiset ei aina muistanut euron arvoa, "vain 10e tämä vispilä painotettiin"

• ii-li
        merimona1 kirjoitti:

...mielessäni sata euroa tuntuu useimmiten tuhannelta markalta, ja myös 99,5 euroa on mielessäni tuhat markkaa. Se on pelastanut minut monilta turhilta isoilta hankinnoilta. Hinta kun tuntuu mielessä vielä paljon suuremmalta kuin se onkaan.

Olen opettelemalla opetellut, että 50 euroa on iso raha.

Valitettavasti pienien euromäärien kohdalla lankean aina siihen, että summa on "pieni". Uskoisin, että päivittäistavarakauppa ja muu yritystoiminta, jotka pelaa pienillä euromäärillä on hyötynyt eniten euroon siirtymisestä.

• Katleija
        ii-li kirjoitti:

...mielessäni sata euroa tuntuu useimmiten tuhannelta markalta, ja myös 99,5 euroa on mielessäni tuhat markkaa. Se on pelastanut minut monilta turhilta isoilta hankinnoilta. Hinta kun tuntuu mielessä vielä paljon suuremmalta kuin se onkaan.

Olen opettelemalla opetellut, että 50 euroa on iso raha.

Valitettavasti pienien euromäärien kohdalla lankean aina siihen, että summa on "pieni". Uskoisin, että päivittäistavarakauppa ja muu yritystoiminta, jotka pelaa pienillä euromäärillä on hyötynyt eniten euroon siirtymisestä.

Hitaasti uudet eurohinnat tallentuvat muistiin, ja sittenkin oikeastaan vaan euron tarkkuudella. Sellaista 50 sentinkään nousua (3 mk) ei helposti huomaa. Vuoden alussa ovat elintarvikkeiden hinnoista ainakin maitotuotteet nousseet. Kilon porkkanapussin hinta taas on laskenut parin vuoden takaisesta paljon.

• maalarinteipin
        Katleija kirjoitti:

Hitaasti uudet eurohinnat tallentuvat muistiin, ja sittenkin oikeastaan vaan euron tarkkuudella. Sellaista 50 sentinkään nousua (3 mk) ei helposti huomaa. Vuoden alussa ovat elintarvikkeiden hinnoista ainakin maitotuotteet nousseet. Kilon porkkanapussin hinta taas on laskenut parin vuoden takaisesta paljon.

Siinä oli hinta 1,40mk. sit oli korjattu uudestaan ja laitettu 1,40e. Olen ostanut sen niihin aikoihin kun rahamme vaihtui. Niin että pitääkö uskoa että euro on vain markka, minä en usko. Piti säästää tuo rulla, mut oon hukannut sen, harmi.

• uzma-m
        Katleija kirjoitti:

on kovalla koetuksella kun lahden matkustelemaan taalta.Pidan neljaa eri pienta kolikkopussia ja seteleita erilompakoissa,en omista visakorttia.
        Dollarin ja euron kanssa ei ole niinpaljon vaikeuksia kuin punnan.

• ii-li
        uzma-m kirjoitti:

on kovalla koetuksella kun lahden matkustelemaan taalta.Pidan neljaa eri pienta kolikkopussia ja seteleita erilompakoissa,en omista visakorttia.
        Dollarin ja euron kanssa ei ole niinpaljon vaikeuksia kuin punnan.

Vielä pari vuotta sitten oli paljon helpompaa ajatella, että eurot ovatkin dollareita. Silloin erityisesti isot summat ymmärsi paremmin. - Nyt, kun Ruotsilla ja Britannialla on vielä omat rahayksikkönsä, niin matkoilla menee hinnoista aivan sekaisin. Sinun on ehkä vähän helpompaa, kun voit verrata hintoja omaan valuuttaasi, mutta euroaikana sitä yrittää kääntää vanhasta tottumuksesta hintoja ensin markoiksi ja sitten euroiksi. Ei se onnistu.

• Heta
        maalarinteipin kirjoitti:

Siinä oli hinta 1,40mk. sit oli korjattu uudestaan ja laitettu 1,40e. Olen ostanut sen niihin aikoihin kun rahamme vaihtui. Niin että pitääkö uskoa että euro on vain markka, minä en usko. Piti säästää tuo rulla, mut oon hukannut sen, harmi.

Otsikko oli svengaava. Seuraavan voi nimetä samoin ja sitä seuraavat, mutta järjestysnumero kertoisi sen suuresta suosiosta.
        Napakymppiä on jo ollut v-mannin toimesta liian kanssa kyllästykseen saakka.

Jatkuvuus on turvallista. Tutun otsikon löytäisi pitkienkin taukojen jälkeen. Muista kuitenkin järjestysnumero !

• merimona1 kirjoitti:

Varsinkin Espanjassa sen huomaa. Kahvikuppi, joka maksoi ennen euroa 100 pesetaa tai hieman päälle (~4 mk) maksaa nyt 1 eur ja vähän päälle. Melkein 50 % korotus alkuhintaan...

Kalliimpien ostosten kohdalla on vähemmän korotusta.

Mahtaa se olla noille Italiaisille hankalaa, kun se liira oli vain 1/3 penniä! muuttui ajatusmaailma 200- osaksi alkuperäisestä

• ii-li
        vaarivaari kirjoitti:

Varsinkin Espanjassa sen huomaa. Kahvikuppi, joka maksoi ennen euroa 100 pesetaa tai hieman päälle (~4 mk) maksaa nyt 1 eur ja vähän päälle. Melkein 50 % korotus alkuhintaan...

Kalliimpien ostosten kohdalla on vähemmän korotusta.

Mahtaa se olla noille Italiaisille hankalaa, kun se liira oli vain 1/3 penniä! muuttui ajatusmaailma 200- osaksi alkuperäisestä

...italialaiset ovat hyötyneet eurosta, ja hinnat ovat pysyneet paremmin kurissa kuin meillä. Kun kurssiero on ollut niin hirmuisen suuri, niin jokainen on joutunut alussa käyttämään taskulaskinta ja kyennyt valvomaan hintoja paremmin kuin meillä täällä Suomessa.

• ii-li

Huumorintajuni on sarkastista, joten en uskalla ollenkaan käyttää sitä näilla palstoilla. (Saisin luultavasti tappouhkauksia, jos tekisin sen.)

Olen pannut merkille sellaisen asian, että usein hyvin sosiaaliset ihmiset viljelevät rehevää huumoria ja tällaiset pidättyvät ihmiset sarkastista tai "älyllistä" huumoria.

Sarkastisella huumorintajullani pärjäsin kuitenkin strassaavassa työssäni. Se on kuitenkin sellainen huumorin laji, jota voi viljellä ainoastaan tuttujen kesken. (Kun löytää huumoria ikävistä asioista, niin elämä on helpompaa.)

Palstakirjoittelu on vaikea laji, kun lukijan edessä on vain sanoja eikä mitään muuta tietoa. Sen vuoksi veitikatkin joutuvat hyökkäysten tai poistojen kohteeksi.

Olen havainnut, että jopa hymiöt saatetaan kokea loukkaaviksi tai pilkallisiksi, eli aivan päinvastoin kuin miksi ne on tarkoitettu. Yksi ongelma on myös se, etteivät jotkut tajua sen merkitystä, että jokin sana tai ilmaus on pantu lainausmerkkeihin.

Liiallinen hymiöiden käyttö koetaan ärsyttäväksi. Käytän itse hymiöitä varsin vähän. Olisi ehkä hyvä, että Enironkin sivuilla voisi käyttää niitä valmiita erikoismerkkejä, joissa on eri-ilmeisiä naamoja.

• uzma-m

ettei sarkastista huumoria voi kayttaa palstalla,itse olen synnynnainen irvi leuka, yritan pitaa sita kurissa etten saisi haato komennuksia,hyvin kiltit ihmiset arsyttaa minua.

• Katleija
        uzma-m kirjoitti:

ettei sarkastista huumoria voi kayttaa palstalla,itse olen synnynnainen irvi leuka, yritan pitaa sita kurissa etten saisi haato komennuksia,hyvin kiltit ihmiset arsyttaa minua.

Olen kuullut tuon lausuman silloin tällöin muiltakin kun sinulta, siis tuo -hyvin kiltit ihmiset ärsyttää minua-.
        Kilttejäkin on monenmoisia. Mikä asia heissä on se, joka saa tuon tunteen aikaan? Muuttaako se sinun käyttäytymistäsi jotenkin. Voisihan tästä aiheesta keskustella, kun aina välillä tuo pulpahtaa esille. Särmää, kun ei ole särmää##.

• uzma-m
        Katleija kirjoitti:

Olen kuullut tuon lausuman silloin tällöin muiltakin kun sinulta, siis tuo -hyvin kiltit ihmiset ärsyttää minua-.
        Kilttejäkin on monenmoisia. Mikä asia heissä on se, joka saa tuon tunteen aikaan? Muuttaako se sinun käyttäytymistäsi jotenkin. Voisihan tästä aiheesta keskustella, kun aina välillä tuo pulpahtaa esille. Särmää, kun ei ole särmää##.

kiusata tai tonaista,niinkuin tuolla jotkut miehet lassyttaa sita samaa eivatka tilaisuuden tullen kuitenkaan tee mitaan.
        Nautin kirpeasta kekustelusta ja vaittelystakin.
        Kohteliaisuudet ovat kivoja muttei mielistely.
        Arsyttaa mielin kierin oleminen.

• Katleija
        uzma-m kirjoitti:

kiusata tai tonaista,niinkuin tuolla jotkut miehet lassyttaa sita samaa eivatka tilaisuuden tullen kuitenkaan tee mitaan.

Luin vastauksesi ja kirjoitan jotain illalla. Olen juuri menossa saunaan.

• Katleija
        uzma-m kirjoitti:

Mielin kielin oleminen ja sellainen makeilu ja mielistely, ketä se ei ärsyttäisi. Siihen ikäänkuin sisältyy epärehellisyyttä ja kieroutta. Mutta minä en yhdistäisi sitä niinkään kiltteyteen. Kiltti ihminen ei voi pahoittaa toisen mieltä tahallaan. Valitettavasti liian kilttiä käytetään hyväksi ja saattaapa joutua työpaikkakiusatun asemaankin.

Entäs täällä palstalla sitten. Kirpeää keskustelua ja väittelyäkin kaipaat. Eiköhän täältä löydy, ota haastajan ote.

• uzma-m
        Katleija kirjoitti:

Mielin kielin oleminen ja sellainen makeilu ja mielistely, ketä se ei ärsyttäisi. Siihen ikäänkuin sisältyy epärehellisyyttä ja kieroutta. Mutta minä en yhdistäisi sitä niinkään kiltteyteen. Kiltti ihminen ei voi pahoittaa toisen mieltä tahallaan. Valitettavasti liian kilttiä käytetään hyväksi ja saattaapa joutua työpaikkakiusatun asemaankin.

Entäs täällä palstalla sitten. Kirpeää keskustelua ja väittelyäkin kaipaat. Eiköhän täältä löydy, ota haastajan ote.

tulee helposti vaarin ymmarretyksi,on eri asia vaitella asiasta ja riidella.

• fiiuliN
        Katleija kirjoitti:

Usein tuo kiltteys johtuu myös ujoudesta tai epävarmasta luonteesta.

Kiltti on usein tunneinvalidi, hän voi olla hyvä kuuntelija, mutta keskustelua ei synny siksi, ettei hän pysty ottamaan vastaan toisen ajatuksia.

• Katleija
        uzma-m kirjoitti:

tulee helposti vaarin ymmarretyksi,on eri asia vaitella asiasta ja riidella.

Tulee mieleen nuoruusaika,kun opiskelijoina istuimme baarissa (baarit silloin jätskibaareja)ja olimme niiiin viisaita. Ja väiteltiin kaikista asioista maan ja taivaan välillä. Että jaksettiinkin politiikastakin väitellä.

Minusta ei ole enää väittelijäksi. Minua ei vaivaa, jos joku on eri mieltä kuin minä. Eikä tämän ikäiset enää mielipidettään hevillä muuta, sanon minä mitä sanon. Ja kantapään kautta nuo nuoretkin haluavat elämään oppia.

• Katleija
        fiiuliN kirjoitti:

Kiltti on usein tunneinvalidi, hän voi olla hyvä kuuntelija, mutta keskustelua ei synny siksi, ettei hän pysty ottamaan vastaan toisen ajatuksia.

Noin se on kuten sanoit. Siksi vahvempien on tuettava ja rohkaistava. Hyviä kuuntelijoita tarvitaan aina. Silti suunvuoro annettava hiljaisillekin.

• HUOMIOINUT
        Katleija kirjoitti:

Noin se on kuten sanoit. Siksi vahvempien on tuettava ja rohkaistava. Hyviä kuuntelijoita tarvitaan aina. Silti suunvuoro annettava hiljaisillekin.

Taidatkohan todella olla tuota mieltä?

• Katleija
        HUOMIOINUT kirjoitti:

Taidatkohan todella olla tuota mieltä?

Eri asia olenko pystynyt aina itse toimimaan niin. En voi kehua siitä itseäni. Sitähän kai tarkoititkin. Heitäkin onneksion.

• satusäde1
        uzma-m kirjoitti:

ja tiedän vääräksi väitteesi"niinkuin tuolla jotkut miehet lässyttää sitä samaa eivätkä tilaisuuden tullen kuitenkaan tee mitään" Kullero on käynnyt luonani monesti ja meripojat maksoivat koirani, monet pojat kirjoittavat ja kannustaa minua kaikella tavalla! He ovat kultaisia miehiä,kunnioitettavia! He kaikki ovat kahvipirttiläisiä!

• Sivistyssanat antavat tietysti hienon kuvan kirjoittajan osaamisesta, sivistyksestä.

Oletan kuitenkin, että meitä palstalaisia on paljon, joille sivistyssanat ovat vieraita.

Sarkasmi=pureva iva ja sarkastinen siis purevan ivallinen.

Olisi varmasti hyvä välttää varsinkin harvinaisempia sivistyssanoja tai suomentaa ne.

• uzma-m
        Katleija kirjoitti:

Luin vastauksesi ja kirjoitan jotain illalla. Olen juuri menossa saunaan.

Olin koiran kanssa ulkoilemassa ja mietin syntyja syvia.
        Tahdo selventaa tuota kommenttiani lassytyksesta,oli nakojaan paha ilmaisu josta suututtiin,se oli viittaus vain keskusteluihin jossa miehet valittivat yksnaisyyttaan ja kaipasivat selan pesijaa,oli naisia jotka olivat myos kaverin puutteessa,jannasin taalla kaukana,meneekohan noista kukaan treffeille,ja kun ei niin petyin,kahden asia on kolmannen korvapuusti,niin on.Ei siis ollut mitenkaan koko suomen mies joukkoa vastaan,muistaakseni en maininnut kansalaisuutta.
        Muuten onko meilla ulkosuomalaisilla mitaan oikeuksia ottaa kantaa keskusteluihin Suomessa,saammehan aanestaakin ilman ettei hyokata asuinmaamme kimppuun?
        Minne havisi Ruuneperin asiallinen suomennos sarkasmista,se pani minut miettimaan ja se havisi taivaan tuulin kesken lukemiseni?

• uzma-m
        fiiuliN kirjoitti:

sanoit hyvin niinhan se on oikeesti,minun oma kasitykseni kiltteydesata oli toisenlainen,esm. ottaa paahan kun suoraan kysyy haluaisito etta keitetaan tata tanaan ja saa vastauksen ;ihan mita vaan ,olen kaikki ruokainen ja sitten ei koskekkaan ruokaan,on parempi etta suoraan sanoo mita ei voi syoda tai tehda.

• uzma-m
        Ruuneperi kirjoitti:

Sivistyssanat antavat tietysti hienon kuvan kirjoittajan osaamisesta, sivistyksestä.

Oletan kuitenkin, että meitä palstalaisia on paljon, joille sivistyssanat ovat vieraita.

Olisi varmasti hyvä välttää varsinkin harvinaisempia sivistyssanoja tai suomentaa ne.

tai sarkasmi,enpa tiennyt etta ne olivat sivitys sanoja,onko olemassa sivistys sanojen sanakirjaa etten toista moista virhetta?
        Ihmeellista miten koneeni temppuili.

• merimona1
        Ruuneperi kirjoitti:

Sivistyssanat antavat tietysti hienon kuvan kirjoittajan osaamisesta, sivistyksestä.

vierasperäisiä sanoja automaattisesti, sillä hän on tottunut käyttämään niitä huomaamattaan, niin että joskus, tai jossain sanojen merkitystä ei saateta ymmärtää. Puhujan(kirjoittjan) tarkoitus tuskin on briljeerata, vaan sana tulee sieltä nk. sivistyssanojen sanavarastosta automaattisesti.
        Koti, koulutustaso ja se missä työskentelee vaikuttavat usein ihmisen tapaan puhua.
        Sana "sarkasmi" on mielestäi tutuimpia sivistyssanoja, enkä missään tapauksessa usko, että Iili tahtoi tuoda sivistyneisyyttään esiin käyttämällä sanaa. Olen saanut hänestä palstakirjoittelun perusteella kuvan kultivoitunesta henkilöstä, jonka huumori olisi todella sarkastista, mutta niinkun hän itse sanoikin, sitä voi käyttä vain tuttujen parissa, jotka tuntevat hänet.
        Toivoisin etti viitsittäisi arvostalla. Olin kirjoittamaisillani (kritisera), toistemme kirjoituksia likaa, ei ainakaan pikkuisia ylilyonneiksi kokemiamme puheita.
        Mielestäni vain pahat, henkilöön menevät mollaamiset voitaisiin huomioida kielteisesti.
        Ruuneperi, sinä tarkoitit hyvää - niin minäkin.
        Hyvää akavaa päivää!

• Katleija
        Ruuneperi kirjoitti:

Olette, Merimona sekä Ruuneperi molemmat, mielestäni oikeassa tuosta sivistyssanojen käytöstä. Televisiokeskusteluissa sattuu välillä, että joltain tulee automaattisesti sivistyssanoja niin toinen sitten suomentaa sen katsojille. Kun on kultainen sääntö ottaa huomioon katsojien kirjavuus ja eri lähtökohdat. Aika hyvin palstalla tämä asia on huomioitu. Tässä ruudun edessä on kyllä helppo googlettaa sana, mitä ei ymmärrä.

• Katleija
        uzma-m kirjoitti:

Tahdo selventaa tuota kommenttiani lassytyksesta,oli nakojaan paha ilmaisu josta suututtiin,se oli viittaus vain keskusteluihin jossa miehet valittivat yksnaisyyttaan ja kaipasivat selan pesijaa,oli naisia jotka olivat myos kaverin puutteessa,jannasin taalla kaukana,meneekohan noista kukaan treffeille,ja kun ei niin petyin,kahden asia on kolmannen korvapuusti,niin on.Ei siis ollut mitenkaan koko suomen mies joukkoa vastaan,muistaakseni en maininnut kansalaisuutta.
        Muuten onko meilla ulkosuomalaisilla mitaan oikeuksia ottaa kantaa keskusteluihin Suomessa,saammehan aanestaakin ilman ettei hyokata asuinmaamme kimppuun?
        Minne havisi Ruuneperin asiallinen suomennos sarkasmista,se pani minut miettimaan ja se havisi taivaan tuulin kesken lukemiseni?

Huomenta kollega!
        Saunominen antoi hyvät unet. Tuntuipa mukavalta saada hyvät huomenet Pakistanista asti. Ei minulle jäänyt eilisistä mitään pahaa makua suuhun. Vaikeaa tämä palstakeskustelu tavallaan on. Helpompi olla vuorovaikutuksessa nokakkain. Vähemmän tulisi väärinkäsityksiä.
        Älä nyt vaan kyllästy, sillä täällä on monia jotka iloitsevat mukanaolostasi.

• fiiuliN
        Ruuneperi kirjoitti:

Kiitos sinulle.

Minä ainakin olen samaa mieltä sanoistasi.
        Tunnen itseni täysin moukaksi täällä koulutettujen ja sivistyssanoja viljelevien joukossa.
        Siksipä monasti tuntuukin että olen täysin epäkelpo täällä kirjoituksineni .

Minun aikanani peruskoulutuksessa ei vielä opetettu vieraita kieliäkään, niin että molemmat , sekä sivistyssanat, että vieras kieli lisäävät aina enemmän arkuuttani kirjoittaa.

Jos en ole ainoa vain kansakoulupohjalla täällä olevista, niin uskon monen munkin ajattelevan tavallani.
        Mutta jos olen yksi ainoa,niin taidan ylpistyä yämän tietokokneen kaytön oppineisuudestani;-))

Miksihän täytyy lisätä noita kultineisuuksia ja briljeerauksia (väärinkö kirjoitin), eikö tarkoitus ole näin ikä-ihmisten joukossa kirjoittaa vain asioista ja ymmärrettävillä sevillä sanoilla.

• Katleija
        uzma-m kirjoitti:

sanoit hyvin niinhan se on oikeesti,minun oma kasitykseni kiltteydesata oli toisenlainen,esm. ottaa paahan kun suoraan kysyy haluaisito etta keitetaan tata tanaan ja saa vastauksen ;ihan mita vaan ,olen kaikki ruokainen ja sitten ei koskekkaan ruokaan,on parempi etta suoraan sanoo mita ei voi syoda tai tehda.

Toivottavasti tuo oli tilapäinen häiriö. Usein toistuessaan koettelisi hermoja.
        Joskus me naiset olemme puheliaisuudessamme itse aiheuttamassa tätä, että mies ei omilta ajatuksiltaan kuuntele mitä se vaimo siinä pajattaa, vaan antaa myöntävän vastauksen kysymyksiin päässen niin helpommalla. Sitten jää tästä kiinni. Kaikkiruokainen aviomies on lahja.

• merimona1 kirjoitti:

vierasperäisiä sanoja automaattisesti, sillä hän on tottunut käyttämään niitä huomaamattaan, niin että joskus, tai jossain sanojen merkitystä ei saateta ymmärtää. Puhujan(kirjoittjan) tarkoitus tuskin on briljeerata, vaan sana tulee sieltä nk. sivistyssanojen sanavarastosta automaattisesti.
        Koti, koulutustaso ja se missä työskentelee vaikuttavat usein ihmisen tapaan puhua.
        Sana "sarkasmi" on mielestäi tutuimpia sivistyssanoja, enkä missään tapauksessa usko, että Iili tahtoi tuoda sivistyneisyyttään esiin käyttämällä sanaa. Olen saanut hänestä palstakirjoittelun perusteella kuvan kultivoitunesta henkilöstä, jonka huumori olisi todella sarkastista, mutta niinkun hän itse sanoikin, sitä voi käyttä vain tuttujen parissa, jotka tuntevat hänet.
        Toivoisin etti viitsittäisi arvostalla. Olin kirjoittamaisillani (kritisera), toistemme kirjoituksia likaa, ei ainakaan pikkuisia ylilyonneiksi kokemiamme puheita.
        Mielestäni vain pahat, henkilöön menevät mollaamiset voitaisiin huomioida kielteisesti.
        Ruuneperi, sinä tarkoitit hyvää - niin minäkin.
        Hyvää akavaa päivää!

Loukkaamistarkoitusta ei minulla ollut. Kielien taitajille monet sivistyssanat ovat tuttuja ilman käännöstä.

• reetta2
        Katleija kirjoitti:

Olette, Merimona sekä Ruuneperi molemmat, mielestäni oikeassa tuosta sivistyssanojen käytöstä. Televisiokeskusteluissa sattuu välillä, että joltain tulee automaattisesti sivistyssanoja niin toinen sitten suomentaa sen katsojille. Kun on kultainen sääntö ottaa huomioon katsojien kirjavuus ja eri lähtökohdat. Aika hyvin palstalla tämä asia on huomioitu. Tässä ruudun edessä on kyllä helppo googlettaa sana, mitä ei ymmärrä.

Tässä aprikoidaan sivistyssanojen käyttöä, onko sopivaa käyttää niitä näillä keskustelu palstoilla.
        Mielestäni kyllä on, riippuu siitä minkälaista kielenkäyttö on ollut elämän aikana eritoten työssä, niin samalla tyylillä jatkaa. Mieluummin ohitan latinalla tai jollakin muulla kielellä vähän ikävältä kuulostavan sanan.
        Jos joku ei tajua, kuten on vihjaistu voi googlettaa.

En minäkään ymmärrä monia murteita esim Rauman-, savon-, Turun-, stadin slangi-, murteita kuuntelen korva tarkkana ja puolet jää ymmärtämättä. Murteet eivät ole selkokieltä.

Sana sarkastinen on yleisesti puhekielessä käytetty sana luulisi sen kaikkien tiedostavan, samoin monet muut yleisesti käytetyt sivistyssanat niiden kuulemiselta ja käyttämiseltä ei voi kukaan välttyä.

Kohteliasta on tiedostaa omalla vaistolla, miten kenellekin voi puhua. Painettu sana tulee ulos sellaisena kun kirjoittaja sen kirjoittaa. Kyllä se antaa paljon viitteitä siitä minkälainen henkilö on viestin takana.

• fiiuliN
        reetta2 kirjoitti:

Tässä aprikoidaan sivistyssanojen käyttöä, onko sopivaa käyttää niitä näillä keskustelu palstoilla.
        Mielestäni kyllä on, riippuu siitä minkälaista kielenkäyttö on ollut elämän aikana eritoten työssä, niin samalla tyylillä jatkaa. Mieluummin ohitan latinalla tai jollakin muulla kielellä vähän ikävältä kuulostavan sanan.

En minäkään ymmärrä monia murteita esim Rauman-, savon-, Turun-, stadin slangi-, murteita kuuntelen korva tarkkana ja puolet jää ymmärtämättä. Murteet eivät ole selkokieltä.

Sana sarkastinen on yleisesti puhekielessä käytetty sana luulisi sen kaikkien tiedostavan, samoin monet muut yleisesti käytetyt sivistyssanat niiden kuulemiselta ja käyttämiseltä ei voi kukaan välttyä.

Kohteliasta on tiedostaa omalla vaistolla, miten kenellekin voi puhua. Painettu sana tulee ulos sellaisena kun kirjoittaja sen kirjoittaa. Kyllä se antaa paljon viitteitä siitä minkälainen henkilö on viestin takana.

Googletin sanan biljeerata, sain alla olevan vastauksen joka ei selvittänyt mitään vaikka oli selvällä minunkin ymmärtämällä sanoilla kirjoitettu:

Niin. "Kyetä briljeeraamaan" voisi tulla tulkituksi useammalla tavalla.

1. Henkilö osaa briljeerata omasta mielestään. Muut eivät huomaa mitään erikoista.

2. Henkilö osaa briljeerata omasta mielestään ja toisten mielestä (siis tekee "vaikutuksen" toisiin, vakuuttaa kyvyllään).

3. Henkilö briljeeraa (tekee vaikutuksen toisiin), muttei itse tiedä briljeeraavansa.

4. Henkilö ei tiedä itse briljeeraavansa (mutta kuitenkin osaa sen), eikä sitä huomaa kukaan muukaan. Onko tämä muuten mahdollista?

5. Henkilö kykenee briljeeraamaan, mutta tarkoituksellisesti ei briljeeraa.

• Mummo
        fiiuliN kirjoitti:

Googletin sanan biljeerata, sain alla olevan vastauksen joka ei selvittänyt mitään vaikka oli selvällä minunkin ymmärtämällä sanoilla kirjoitettu:

Niin. "Kyetä briljeeraamaan" voisi tulla tulkituksi useammalla tavalla.

1. Henkilö osaa briljeerata omasta mielestään. Muut eivät huomaa mitään erikoista.

2. Henkilö osaa briljeerata omasta mielestään ja toisten mielestä (siis tekee "vaikutuksen" toisiin, vakuuttaa kyvyllään).

3. Henkilö briljeeraa (tekee vaikutuksen toisiin), muttei itse tiedä briljeeraavansa.

4. Henkilö ei tiedä itse briljeeraavansa (mutta kuitenkin osaa sen), eikä sitä huomaa kukaan muukaan. Onko tämä muuten mahdollista?

5. Henkilö kykenee briljeeraamaan, mutta tarkoituksellisesti ei briljeeraa.

Useimmille taas juuri se mitä itse olen, on kaiken mitta.

Eli otetaan esim. omistaminen. Heille kaikki se minkä minä omistan, on O.K., mutta mikä menee siitä yli, on väärin.

Jollekin vähemmän omistavalle taas on asia toisin.

Sama varmaan pätee noihin sivistyssanoihinkin.

• esa-46
        uzma-m kirjoitti:

Uzma-nin yhteys tiedot on ollut saatavissa, mistä tiedät ettemme ole olleet reffeillä- ja olemmeko tilivelvollisia, olet selittelijien mestari,kyllä tarkoitit Suomalaisia, ei täällä muut ole lässyttänyt,et ole johdonmukainen!

• ii-li ek
        Ruuneperi kirjoitti:

En tajunnut yhtään, että sana "sarkastinen" on vieras. Luulin, että se on ihan yleinen käyttösana. - En kirjoittanut sitä missään hienostelutarkoituksessa.

Minusta sarkasmi on enemmänkin tyylilaji eikä ole tarkoitettu loukkaukseksi. Kirjoitin, että en uskalla käyttää sitä täällä, vaan vain tuttujen kesken. Se johtuu siitä, että toisilleen vieraiden kesken sarkasmi saatetaan helposti käsittää loukkaavaksi, vaikkei perimmäinen tarkoitus sitä olekaan. Se suomalainen "pureva iva" kuulostaa korvissani paljon pahemmalta kuin käyttämäni sana.

• fiiuliN
        uzma-m kirjoitti:

Minulta tulee tahtomattani useasti vähän kirpeän laatuisia vastauksia.
        Siitä on jäänyt seuraukseksi ettei monikaan halua vastata viesteihini.
        Jos jokukin vastaa niin ei ainakaan omalla vakinikillään, tosin muutama poikkeus on joukossa.

• fiiuliN
        Mummo kirjoitti:

Eli otetaan esim. omistaminen. Heille kaikki se minkä minä omistan, on O.K., mutta mikä menee siitä yli, on väärin.

Eihän se ollut minun analysointini, kopioin vain mikä ensimmäisenä tuli Googlesta eteen sanasta briljeerata.

• fiiuliN
        Mummo kirjoitti:

Analysoida eritellä, tutkia osiin jakamalla, jäsentää, tehdä analyysi.

Tuonkin löysin Googlesta

• saara.dma
        fiiuliN kirjoitti:

Eihän se ollut minun analysointini, kopioin vain mikä ensimmäisenä tuli Googlesta eteen sanasta briljeerata.

Briljeeraaminen tarkoittaa sitä, että joku haluaa loistaa esim. esiintymisellään taikka osoittaa kerskailevasti taitoaan, esim. "Hänelle tarjoutui hyvä tilaisuus briljeerata ranskan kielen taidollaan." (Lähde nykysuomen sanakirja)

Joskus sivistyssanoja käytetään niin, ettei oikein olla selvillä, mitä sana tarkoittaa. On siksi hyödyllistä välillä vilkaista hakuteosta. Googlettamalla tietysti saattaa myös löytää ihan täsmällisen merkityksen.

• aupA
        saara.dma kirjoitti:

Briljeeraaminen tarkoittaa sitä, että joku haluaa loistaa esim. esiintymisellään taikka osoittaa kerskailevasti taitoaan, esim. "Hänelle tarjoutui hyvä tilaisuus briljeerata ranskan kielen taidollaan." (Lähde nykysuomen sanakirja)

Joskus sivistyssanoja käytetään niin, ettei oikein olla selvillä, mitä sana tarkoittaa. On siksi hyödyllistä välillä vilkaista hakuteosta. Googlettamalla tietysti saattaa myös löytää ihan täsmällisen merkityksen.

Tuostapa välähti mieleeni eräs briljeeraaja nuoruuteni päiviltä. Hänellä, perheen ainokaisella oli hyvin monia vahvuuksia eikä hän kaihtanut tilanteita, jos vain suinkin saattoi esiintyä. Luettuaan vajaan vuoden kouluranskaa hän tuli entisten kaverien kortteeriin ja turautteli usean tunnin ajan meille pelkkää ranskaa. Hän sittemmin kohosi rehtori-julkkikseksi Suomessa, antoi haastatteluja, kirjoitti omia palstoja tänne saakka ja on asunut osan vuotta miehineen omassa Ranskan talossa.
        Tätä nykyä hän briljeerannee Ranskassa suomalaisten perinneruokien valmistustaidolla. Suomalaiset naistenlehdet niitä aterioita selostavat.TV:ssäkin näimme hänet hiljattain.
        Karriäärin luomisessa tavoite saavutetaan ehkä nopeammin sopivalla briljeeraamisella kuin ilman sitä.
        Myönteinen taito on tuo briljeeraaminen ja osoittaa vahvaa itsetuntoa.
        Saara, tervetuloa takaisin talvilomalta. Kateissa ovat vielä muutamat kirjoittajat ja turisijat.

• ii-li
        uzma-m kirjoitti:

"Kohteliaisuudet ovat kivoja muttei mielistely."

Ilmeisesti kuulut vähän samaan luokkaan kuin minäkin.

Se on niin totta kuin totta olla voi, että on ihmisiä, joille mielistely on epämieluista. Kohtaliaisuus on mukavaa, mutta asiaton kehuminen herättää epäluuloja. Monet meistä ihmisistä ovat sitä sorttia, että kiitoksen tai kehumisen pitää olla "totta", muuten se tuntuu epärehelliseltä ja mitättömältä.

Minulla on tuttavapiirissä eräs henkilö, joka valittiin kerran firmansa "Vuoden työntekijäksi".
        Hän oli vielä pahempi tosikko kuin minä, suorastaan epäluuloinen ihminen. Hän oli varma, että "Vuoden työntekijäksi" valitseminen oli pelkkää keljuilua. Hän nyt kai on ääritapaus.

Sitten on taas sellaisiakin ihmisiä, joiden selkään pitää taputella, ja kehua ylenmäärin, jotta he pysyisivat hyvällä mielellä.

Luonteet eivät mitenkään ole "hyviä" tai "huonoja". Usein vain näkee, että samanluonteiset hakeutuvat yhteen. Usein näkeen myös sellaista, että vastakohdat vetävät toisiaan puoleensa, ja sitten jonkin ajan kuluttua he ovatkin sotajalalla keskenään.

• Mummeli
        fiiuliN kirjoitti:

Minulta tulee tahtomattani useasti vähän kirpeän laatuisia vastauksia.
        Siitä on jäänyt seuraukseksi ettei monikaan halua vastata viesteihini.
        Jos jokukin vastaa niin ei ainakaan omalla vakinikillään, tosin muutama poikkeus on joukossa.

kun ei välttämättä
        halua saada sivallusta sinulta.
        Varsinkin, jos itse on kehunut sinua.
        Taidat olla niitä ihmisiä, jotka suuttuvat,jos kehutaan.
        Itseni vastakohta. Sain äidiltäni ja isältäni ja vanhemmilta sisaruksiltani kiitosta, mutta varsinkin sain sitä koulussa, ja se kai teki minusta "kiitoksella käyvän".
        Moitteet tai sivallukset eivät sytytä yhtään.

• ii-li
        fiiuliN kirjoitti:

On eri asia olla kiltti, kohtelias, ymmärtäväinen, avulias nje. kuin se, että on kiltti siten, ettei uskalla sanoa "ei".

Nämä jälkimmäiset kiltit ovat niitä kilttejä, joita ylityöllistetään kohtuuttomasti ja joille kasataan muiden paineita ja töitä. He saavat ottaa vastaan haukkumiset jonkun toisen puolesta, he saavat tehdä kaiken ikävän työn. On niin helppoa muille, kun joku on niin nöyrä, että suostuu tekemään kaiken sen, joka muita ei huvita.

Tätä seuraavaa ei pidä ottaa vakavasti.

On tunnettua, että vanhanaikaisessa, vapaassa kanalassa on nokkimisjärjestys. Olen joskus itsekseni miettinyt sellaista koetta, että mitä tapahtuisi, jos se kanalan ilmeisesti "kiltein" ja syrjityin kana pantaisiinkin erityiseen suojeluun muutamaksi viikoksi.

Kun kanat tulevat syömään, niin kaikki muut ajettaisiin pakoon ja annettaisiinkiin ruoka aina ensimmäiseksi tälle syrjitylle kanalle. - Mitä tapahtuisi? Rupeaisiko se syrjimään muita vai joutuisiko se taas entiseen asemaansa, kun koe lopetetaan?

• Mummeli
        aupA kirjoitti:

Tuostapa välähti mieleeni eräs briljeeraaja nuoruuteni päiviltä. Hänellä, perheen ainokaisella oli hyvin monia vahvuuksia eikä hän kaihtanut tilanteita, jos vain suinkin saattoi esiintyä. Luettuaan vajaan vuoden kouluranskaa hän tuli entisten kaverien kortteeriin ja turautteli usean tunnin ajan meille pelkkää ranskaa. Hän sittemmin kohosi rehtori-julkkikseksi Suomessa, antoi haastatteluja, kirjoitti omia palstoja tänne saakka ja on asunut osan vuotta miehineen omassa Ranskan talossa.
        Tätä nykyä hän briljeerannee Ranskassa suomalaisten perinneruokien valmistustaidolla. Suomalaiset naistenlehdet niitä aterioita selostavat.TV:ssäkin näimme hänet hiljattain.
        Karriäärin luomisessa tavoite saavutetaan ehkä nopeammin sopivalla briljeeraamisella kuin ilman sitä.
        Saara, tervetuloa takaisin talvilomalta. Kateissa ovat vielä muutamat kirjoittajat ja turisijat.

kivoista kirjoituksista!

• Mummeli
        fiiuliN kirjoitti:

Kiitos sinulle.

Minä ainakin olen samaa mieltä sanoistasi.
        Tunnen itseni täysin moukaksi täällä koulutettujen ja sivistyssanoja viljelevien joukossa.
        Siksipä monasti tuntuukin että olen täysin epäkelpo täällä kirjoituksineni .

Minun aikanani peruskoulutuksessa ei vielä opetettu vieraita kieliäkään, niin että molemmat , sekä sivistyssanat, että vieras kieli lisäävät aina enemmän arkuuttani kirjoittaa.

Jos en ole ainoa vain kansakoulupohjalla täällä olevista, niin uskon monen munkin ajattelevan tavallani.
        Mutta jos olen yksi ainoa,niin taidan ylpistyä yämän tietokokneen kaytön oppineisuudestani;-))

Miksihän täytyy lisätä noita kultineisuuksia ja briljeerauksia (väärinkö kirjoitin), eikö tarkoitus ole näin ikä-ihmisten joukossa kirjoittaa vain asioista ja ymmärrettävillä sevillä sanoilla.

Luen aina mieluusti kirjoituksiasi!
        Ups!
        LURPS! Vedän sanani varmuuden vuoksi takaisin, vaikka noin ajattelenkin.

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

On eri asia olla kiltti, kohtelias, ymmärtäväinen, avulias nje. kuin se, että on kiltti siten, ettei uskalla sanoa "ei".

Nämä jälkimmäiset kiltit ovat niitä kilttejä, joita ylityöllistetään kohtuuttomasti ja joille kasataan muiden paineita ja töitä. He saavat ottaa vastaan haukkumiset jonkun toisen puolesta, he saavat tehdä kaiken ikävän työn. On niin helppoa muille, kun joku on niin nöyrä, että suostuu tekemään kaiken sen, joka muita ei huvita.

On tunnettua, että vanhanaikaisessa, vapaassa kanalassa on nokkimisjärjestys. Olen joskus itsekseni miettinyt sellaista koetta, että mitä tapahtuisi, jos se kanalan ilmeisesti "kiltein" ja syrjityin kana pantaisiinkin erityiseen suojeluun muutamaksi viikoksi.

Kun kanat tulevat syömään, niin kaikki muut ajettaisiin pakoon ja annettaisiinkiin ruoka aina ensimmäiseksi tälle syrjitylle kanalle. - Mitä tapahtuisi? Rupeaisiko se syrjimään muita vai joutuisiko se taas entiseen asemaansa, kun koe lopetetaan?

reagoi niinkuin ihminen.Minä arvuutelisin että kana söisi ja ihmettelisi kun toiset eivät tule kuisaamaan.
        Syö tyytyväisenä,laumaeläimenä kaipaisi kyllä kaveria,niinkuin ihminenkin jos se saisi ottaisi kaverin.Laitettaisi säännöt vielä että sasi kukonkin mukaan.
        Ei huomaiskaan muita vaan menisivät kävelylle ja munimaan.

Ei sellaisia työn tekijöitä taija olla joka ottaisi vapaaehtoisesti haukut toisen puolesta.
        Nöyryys saattaa olla kehujen hakemista ja paremman esittämistä.
        Tai kaikki ei ole sellaisi,tiedän.

Kilttiydestä en tiedä kun ei kehuta täällä voi antaa itsestään todellista paremman kuvan

• ii-li ek
        Pääsky64 kirjoitti:

reagoi niinkuin ihminen.Minä arvuutelisin että kana söisi ja ihmettelisi kun toiset eivät tule kuisaamaan.
        Syö tyytyväisenä,laumaeläimenä kaipaisi kyllä kaveria,niinkuin ihminenkin jos se saisi ottaisi kaverin.Laitettaisi säännöt vielä että sasi kukonkin mukaan.
        Ei huomaiskaan muita vaan menisivät kävelylle ja munimaan.

Ei sellaisia työn tekijöitä taija olla joka ottaisi vapaaehtoisesti haukut toisen puolesta.
        Nöyryys saattaa olla kehujen hakemista ja paremman esittämistä.
        Tai kaikki ei ole sellaisi,tiedän.

Kilttiydestä en tiedä kun ei kehuta täällä voi antaa itsestään todellista paremman kuvan

...että joku vapaaehtoisesti ottaisi haukut, vaan että hän joutuu ottamaan haukut päälleen, eikä todellinen syyllinen ole moksiskaan. Olen monesti työelämässä nähnyt sitä.

(On myös ammatteja, joissa joutuu ottamaan moitteita asioista, joihin ei ole millään tavalla syypää. Sellaista on paljonkin palveluammateissa.)

Liiallinen nöyryys ei ole hyvä asia eikä liiallinen kiltteys. Sellainen johtaa stressiin ja loppuunpalamiseen. Se on vahingoksi ihmiselle itselleen, vaikka se muille on helppoa.

Nöyryys ja muka-kiltteys voi olla myös vain pelkkä naamio. Ylöspäin nöyrä ja kiltti, muille oikea riivinrauta.

• saara.dma
        ii-li ek kirjoitti:

...että joku vapaaehtoisesti ottaisi haukut, vaan että hän joutuu ottamaan haukut päälleen, eikä todellinen syyllinen ole moksiskaan. Olen monesti työelämässä nähnyt sitä.

(On myös ammatteja, joissa joutuu ottamaan moitteita asioista, joihin ei ole millään tavalla syypää. Sellaista on paljonkin palveluammateissa.)

Liiallinen nöyryys ei ole hyvä asia eikä liiallinen kiltteys. Sellainen johtaa stressiin ja loppuunpalamiseen. Se on vahingoksi ihmiselle itselleen, vaikka se muille on helppoa.

Nöyryys ja muka-kiltteys voi olla myös vain pelkkä naamio. Ylöspäin nöyrä ja kiltti, muille oikea riivinrauta.

Usein lapsille sanotaan, että pitää olla kiltti, siis pitää olla tottelevainen ja sävyisä eikä saa kiukutella.

Myös joulupukki pitää kilteistä lapsista. Jos on ollut oikein kiltti, saa paljon lahjoja, mutta kiltin vastakohta tuhma ei saa lahjoja juuri ollenkaan. - Näin lapsiparoille uskotellaan.

Jos nainen haluaa edetä johtavaan asemaan työelämässä, hänen ei pidä olla "kiltti tyttö".

• ii-li
        saara.dma kirjoitti:

Usein lapsille sanotaan, että pitää olla kiltti, siis pitää olla tottelevainen ja sävyisä eikä saa kiukutella.

Myös joulupukki pitää kilteistä lapsista. Jos on ollut oikein kiltti, saa paljon lahjoja, mutta kiltin vastakohta tuhma ei saa lahjoja juuri ollenkaan. - Näin lapsiparoille uskotellaan.

Jos nainen haluaa edetä johtavaan asemaan työelämässä, hänen ei pidä olla "kiltti tyttö".

Ei mies eikä nainen voi olla liian kiltti edetäkseen johtavaan asemaan. Useimmiten "kiltit" eivät havittelekaan sellaista asemaa. Jos he joutuvat siihen, niin he stressaantuvat alta aikayksikön.

• fiilia1

olisin sinulle kirjoittanut sähköpostiin suoraan, jos saisin osoitteesi niin kertoisin itsestäni enemmän, olen ikäni ollut Fiilia eikä minulla oli mitään syytä matkia ketään tai saatikka sotkea muita kirjoittamiini juttuihin.

• ii-li kirjoitti:

Aiheesta on ilmestynyt kirja "Kiltteydestä kipeät" ( Anna-Liisa Valtavaara, Karas-sana 2003 ). Kirjoittaja on teologi. Hän pitää aiheesta myös luentoja ja seminaareja ympäri maata ev.lut.seurakunnissa. Kummilapseni sai kirjan joululahjaksi ja piti sitä todella hyvänä.

Ylikiltteys on syynä moniin ihmissuhdeongelmiin työpaikoilla, perheissä ja yleensä ihmissuhteissa. Moni kiltti on alistuja, miellyttäjä, suorittaja, epävarma hyväksynnästä ja kokee itsensä riittämättömäksi. Siis tyypillistä burn-out-ainesta. Kiltteydestä voi siis todella sairastua.

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

Ei mies eikä nainen voi olla liian kiltti edetäkseen johtavaan asemaan. Useimmiten "kiltit" eivät havittelekaan sellaista asemaa. Jos he joutuvat siihen, niin he stressaantuvat alta aikayksikön.

niin kovia yhtä aallokkoa. Kaikki omine ahdistuksineen tulee sinne.
        Pidetään kasassa samoissa tiloissa urakehityksineen kateuksineen ja kilttiyksineen.

Onneksi saa olla omissa ympyröissä eikä kukaan määräile ,eikä tartte kuunnella ilkeyksiä.Miten vapauttavaa.
        Onhan erilaisia paikkoja.Nainen on 50,vuodessa muuttunut lastenhoitajasta moniin töihin.Ilmankos ovat välillä riivinrautoja toisilleen.
        Ja kotiin tullessa saa mies ja lapset kaiken niskaansa mikä mieltä painaa.

• kullero
        Frederiikka kirjoitti:

Aiheesta on ilmestynyt kirja "Kiltteydestä kipeät" ( Anna-Liisa Valtavaara, Karas-sana 2003 ). Kirjoittaja on teologi. Hän pitää aiheesta myös luentoja ja seminaareja ympäri maata ev.lut.seurakunnissa. Kummilapseni sai kirjan joululahjaksi ja piti sitä todella hyvänä.

Ylikiltteys on syynä moniin ihmissuhdeongelmiin työpaikoilla, perheissä ja yleensä ihmissuhteissa. Moni kiltti on alistuja, miellyttäjä, suorittaja, epävarma hyväksynnästä ja kokee itsensä riittämättömäksi. Siis tyypillistä burn-out-ainesta. Kiltteydestä voi siis todella sairastua.

olin Vivamossa rippikoulussa ja Valtavaarat oli meitä opettamassa, Pekkako sen miehen nimi oli, olivat naimisissa, tiet erosi ja toinen lähti tai jäi Norjaan, täytyy ostaa se kirja ja lukea! Jorma Kalajoiki oli rippiisäni!

• kullero kirjoitti:

olin Vivamossa rippikoulussa ja Valtavaarat oli meitä opettamassa, Pekkako sen miehen nimi oli, olivat naimisissa, tiet erosi ja toinen lähti tai jäi Norjaan, täytyy ostaa se kirja ja lukea! Jorma Kalajoiki oli rippiisäni!

Minäkin olen käynyt rippikoulun Vivamossa 1960. Martta Oesch ja Eeli Vuola olivat leirin vetäjinä. Olen käynyt Vivamossa erilaisissa seminaareissa ja tapahtumissa myös jälkeen päin.

Oikein muistat. Valtavaarat ovat eronneet. Anna-Liisa pitää seminaareja myös teemasta "Parantava anteeksiantamus". Siinä hän käsittelee syyllisyyttä, häpeää, katkeruutta, vihaa, kaunaa, tuomitsemista, itselle anteeksiantamisen vaikeutta. Kaikki kipeitä tunteita mm. eroprosessia läpikäyville.

Olen kuunnellut monia A-L Valtavaaran luentoja Helsingissä asuessani. Hänellä on taito puhua kipeistäkin asioista kohtikäyvästi, mutta lämpimästi ja hoitavasti.

Kylläpä maailma on pieni, Kullero:)))

• kullero
        Frederiikka kirjoitti:

Minäkin olen käynyt rippikoulun Vivamossa 1960. Martta Oesch ja Eeli Vuola olivat leirin vetäjinä. Olen käynyt Vivamossa erilaisissa seminaareissa ja tapahtumissa myös jälkeen päin.

Oikein muistat. Valtavaarat ovat eronneet. Anna-Liisa pitää seminaareja myös teemasta "Parantava anteeksiantamus". Siinä hän käsittelee syyllisyyttä, häpeää, katkeruutta, vihaa, kaunaa, tuomitsemista, itselle anteeksiantamisen vaikeutta. Kaikki kipeitä tunteita mm. eroprosessia läpikäyville.

Olen kuunnellut monia A-L Valtavaaran luentoja Helsingissä asuessani. Hänellä on taito puhua kipeistäkin asioista kohtikäyvästi, mutta lämpimästi ja hoitavasti.

Kylläpä maailma on pieni, Kullero:)))

olen käynnyt sanankulmalla kuuntelemassa R.Keskimäen luentoja, vivamossa sinkkupäivillä, ja kesäjuhlilla, kävin rippikoulun 76 vuonna, mukava tavata täälä toinen Kansanraamattuseuralainen!

• Katleija
        Frederiikka kirjoitti:

Googletin sanan kiltteys. Siitä on paljon hyvää tietoa. Myös mainitsemasi teologi Anna-Liisa Valtavaara siellä vilahtaa.

• kullero kirjoitti:

olen käynnyt sanankulmalla kuuntelemassa R.Keskimäen luentoja, vivamossa sinkkupäivillä, ja kesäjuhlilla, kävin rippikoulun 76 vuonna, mukava tavata täälä toinen Kansanraamattuseuralainen!

on KRS:n toimintakeskuksissa. Vivamon luonto Lohjan järvimaisemassa on jo itsessään hoitavaa ja rentouttavaa. Siellä on myös Vivamo-opisto, jossa järjestetään erilaisia kursseja senioreille ja ikäihmisille (mm.ATK-ja kielikursseja).

Olen käynyt myös Oronmyllyn (Särkisalmi) ja Kairosmajan (Pyhätunturi) kurssikeskuksissa sekä Mikkelin lähellä olevassa (nimeä en muista), joka on nyt lopetettu.

Sinkkuilloissa olen minäkin käynyt Helsingissä. Olivat ja taitavat olla edelleen hyvin suosittuja.

• Frederiikka kirjoitti:

kirjan kustantaja on Kirjapaja (Ei Karas Sana). Tarkistin Googlesta. Siellä on todella paljon tietoa kiltteydestä, kuten Katleija mainitsi. Mielenkiintoinen aihe!

• kullero
        Frederiikka kirjoitti:

on KRS:n toimintakeskuksissa. Vivamon luonto Lohjan järvimaisemassa on jo itsessään hoitavaa ja rentouttavaa. Siellä on myös Vivamo-opisto, jossa järjestetään erilaisia kursseja senioreille ja ikäihmisille (mm.ATK-ja kielikursseja).

Olen käynyt myös Oronmyllyn (Särkisalmi) ja Kairosmajan (Pyhätunturi) kurssikeskuksissa sekä Mikkelin lähellä olevassa (nimeä en muista), joka on nyt lopetettu.

Sinkkuilloissa olen minäkin käynyt Helsingissä. Olivat ja taitavat olla edelleen hyvin suosittuja.

Pahtajalla ja Kairosmajalla ovat tupaten täynnä aina, ennen ehdin enemmän käymään kokouksissa, nyt vähemmän työni veroittaa aikaani ja muu oheistoiminta, olin opiskeluaikana Tampereella toiminnassa mukana, Marja Mäkelä oli ohjaajana!
        Hyvä mieli tuli tästä illasta!

• kullero kirjoitti:

Pahtajalla ja Kairosmajalla ovat tupaten täynnä aina, ennen ehdin enemmän käymään kokouksissa, nyt vähemmän työni veroittaa aikaani ja muu oheistoiminta, olin opiskeluaikana Tampereella toiminnassa mukana, Marja Mäkelä oli ohjaajana!
        Hyvä mieli tuli tästä illasta!

Tunnen hänet myös: monessa mukana edelleen, vaikka sairastellut paljon. Marja Mäkelä on sinkkutyön "äiti". Toiminta on laajentunut myös muualle Suomeen, olen huomannut. - Kiitos, Kullero! Viesteilysi lämmitti minunkin mieltäni.

• saara.dma
        aupA kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi, että kyllä sitä nyt vähän täytyy briljeerata, jos on kanttia. Se on kuitenkin taitolaji; miten osaisi briljeerata nöyrästi, siis tuoda esille omia erikoistaitojaan ymmärtäen, että on saanut jonkinlaisen lahjan, jota voi toisille jakaa. (Miten tämän nyt oikein sanoisi!)

Jos vaikka haluaa briljeerata suomalaiten perinneruokien valmistustaidolla Pariisissa, sitä on pakko "panna itsensa likoon" kaikkien arvosteltavaksi. Siinä tosiaan tarvitaan itsetuntoa ja energiaa.

*********AASINSILTA*********

Ruoanlaitto ja briljeeraus vei ajatukseni griljeeraukseen. Ennenkuin grillaus oli koko kansan kansan huvia, puhuttiin vanhoissa keittokirjoissa griljeerauksesta, jolla tarkoitettiin parilointia eli mutkattomasti grillausta.

• ii-li
        saara.dma kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi, että kyllä sitä nyt vähän täytyy briljeerata, jos on kanttia. Se on kuitenkin taitolaji; miten osaisi briljeerata nöyrästi, siis tuoda esille omia erikoistaitojaan ymmärtäen, että on saanut jonkinlaisen lahjan, jota voi toisille jakaa. (Miten tämän nyt oikein sanoisi!)

Jos vaikka haluaa briljeerata suomalaiten perinneruokien valmistustaidolla Pariisissa, sitä on pakko "panna itsensa likoon" kaikkien arvosteltavaksi. Siinä tosiaan tarvitaan itsetuntoa ja energiaa.

*********AASINSILTA*********

Ruoanlaitto ja briljeeraus vei ajatukseni griljeeraukseen. Ennenkuin grillaus oli koko kansan kansan huvia, puhuttiin vanhoissa keittokirjoissa griljeerauksesta, jolla tarkoitettiin parilointia eli mutkattomasti grillausta.

Minulle on aina ollut epäselvää griljeerauksen, grillaamisen ja pariloinnin ero. Sanotkin, että ne ovat sama asia. En ole koskaan tullut ottaneeksi selvää, vaikka tieto olisi ollut napinpainalluksen takana seuraavassa:

http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/hakemist.html

Tämä on minulla suosikeissa, mutta muistan aniharvoin katsoa sitä. Sivu näyttää ensisilmäyksellä tylstältä, mutta siellä on pitkiä juttuja linkkien takana.

• kiltti, hieno johtaja
        ii-li kirjoitti:

saa mukaansa vielä eläkkeelle lähtiessään kaikkien kunnioituksen ja kaipauksen, muiston tehdystä työstä, joka oli jotain kunnioitettavaa ja mieltä kohottavaa.
        Politiikassa tuskin tällaisia on. Se joka voittaa, vääntelee väkisin toisen mielipiteitä ja tyhmä kansa ei huomaa mitään.

• Mummeli
        ii-li kirjoitti:

"Kohteliaisuudet ovat kivoja muttei mielistely."

Ilmeisesti kuulut vähän samaan luokkaan kuin minäkin.

Se on niin totta kuin totta olla voi, että on ihmisiä, joille mielistely on epämieluista. Kohtaliaisuus on mukavaa, mutta asiaton kehuminen herättää epäluuloja. Monet meistä ihmisistä ovat sitä sorttia, että kiitoksen tai kehumisen pitää olla "totta", muuten se tuntuu epärehelliseltä ja mitättömältä.

Minulla on tuttavapiirissä eräs henkilö, joka valittiin kerran firmansa "Vuoden työntekijäksi".
        Hän oli vielä pahempi tosikko kuin minä, suorastaan epäluuloinen ihminen. Hän oli varma, että "Vuoden työntekijäksi" valitseminen oli pelkkää keljuilua. Hän nyt kai on ääritapaus.

Sitten on taas sellaisiakin ihmisiä, joiden selkään pitää taputella, ja kehua ylenmäärin, jotta he pysyisivat hyvällä mielellä.

Luonteet eivät mitenkään ole "hyviä" tai "huonoja". Usein vain näkee, että samanluonteiset hakeutuvat yhteen. Usein näkeen myös sellaista, että vastakohdat vetävät toisiaan puoleensa, ja sitten jonkin ajan kuluttua he ovatkin sotajalalla keskenään.

sanoi eräs
        tuttavani miehelleen, joka käyttäytyi poikaansa kohtaan turhan suorasukaisesti.

Mennee tuohon samaan sarkasmin piikkiin.

• ii-li
        kiltti, hieno johtaja kirjoitti:

saa mukaansa vielä eläkkeelle lähtiessään kaikkien kunnioituksen ja kaipauksen, muiston tehdystä työstä, joka oli jotain kunnioitettavaa ja mieltä kohottavaa.
        Politiikassa tuskin tällaisia on. Se joka voittaa, vääntelee väkisin toisen mielipiteitä ja tyhmä kansa ei huomaa mitään.

Sitä kiltteyttä on niin monta lajia. Tahdikkuus ja hieno käytös on toki kiltteyttä sekin. Sellaisella henkilöllä kuitenkin voi olla ytyä siellä taustalla.

Tämä "liiallinen kiltteys", josta mainitsin sisältää sen, että on liian lepsu. Minulla on ollut alaisia, ja minä olin juuri tuota lepsua tyyppiä. Olin tosi iloinen, kun pääsin irti koko hommasta.

Kaiken kukkuraksi koko firman hankalin ihminen oli alaiseni. Otin yhteen hänen kanssaan päivittäin. Hänen hankaluudestaan kertonee esimerkiksi se, että hän sanoi: "Minä ajan autolla aina oikein. Liikennemerkit ja kaistamerkinnät ovat väärin."

• ii-li
        reetta2 kirjoitti:

Minä pyydän anteeksi sitä, että kirjoitin niin pahasti. Olisi tietysti pitänyt reagoida aikaisemmin, kun olit kertonut, ettei asia ollut niin vakava kuin luulin.

Ymmärsin väärin, ja voin seli-seli-selittää todellisen närkästykseni syyn: Vastasit ilmeisesti kahteen viestiin yhtaikaa. Minä koin asian niin, että yhtäkkiä alat teititellä minua. Olemme kaikki sen ikäisiä, että tiedämme, mitä yhtäkkinen teitittely tarkoittaa.

Joten: olen pahoillani.

• reetta2
        ii-li kirjoitti:

Sitä kiltteyttä on niin monta lajia. Tahdikkuus ja hieno käytös on toki kiltteyttä sekin. Sellaisella henkilöllä kuitenkin voi olla ytyä siellä taustalla.

Tämä "liiallinen kiltteys", josta mainitsin sisältää sen, että on liian lepsu. Minulla on ollut alaisia, ja minä olin juuri tuota lepsua tyyppiä. Olin tosi iloinen, kun pääsin irti koko hommasta.

Kaiken kukkuraksi koko firman hankalin ihminen oli alaiseni. Otin yhteen hänen kanssaan päivittäin. Hänen hankaluudestaan kertonee esimerkiksi se, että hän sanoi: "Minä ajan autolla aina oikein. Liikennemerkit ja kaistamerkinnät ovat väärin."

Kerrotko nyt ihan tosissasi juttua työkaveristasi. Jospa hän vain naruutti sinua ja sinä menit lankaan. Joillakin voi olla tosi ihmeellinen huumori juuri se naruutus-tyyli.

Tahdikkuus ja hieno käytös on ominaisuus, suorastaan luonnon lahja. Muovautua sanomaan eriäväkin mielipide niin ettei se loukkaa muita paikalla olevia.

Lepsu-tyyppi on flegmaattinen, ei välitä mistään mitään! Koska olen nenilleni sinulta saanut, tuskin sana lepsu kuvaa sinua paremminkin ne.....

• niistä nyt keskustelua.

Minulle on joskus joku "viisas" mies sanonut,sivistyssanat on hyvä osata, mutta käyttäminen tulee rajata aivan minimiin.(pakon edessä, kun ei muuta sanaa löydy)¨
      Suomenkielellä löytyy vastine melkein kaikkiin sivistyssanoihin ja kun meitä on monenlaisia kirjoittajia,on vain kohteliasta käyttää sanoja,mitkä kaikki ymmärtävät.
      Väärinkäsityksiäkin näin voidaan välttaää.

Tulee jotenkin huvittunut olo,kun kirjoitus vilisee hienoja sanontoja,mutta jos jotakin en ymmärrä,jätän jutun siihen.
      Useammin ne kyllä ymmärtää,itse yritän välttää sanojen käyttöä.
      (minusta ne ei "hienompaa" tee,kielioppinikin kaipaisi korjailua )
      Kirjoitetaan miten vaan,kunhan kirjoitetaan.

Uzmalta kysyisin siitä mielistelystä,täällä livenäkin on opittu kiittämmään, "viimeisestä",hyvistä teoista,kohteliaisuuksista,ym,siksi täälläkin tuntuu luontevalta,eikö?
      Tuo selänpesu ja muu vastaava, on pientä flirttiä,kevennystä,leikinlaskua,näin olen ymmärtänyt.

• ---lukiessa---

---tulee hiki, aikaa kuluu liian paljon.
        Jätän siihen.---
        Monet sivistyssanoiksi kutsutut ovat normaalia kielenkäyttöä, niitä ei huomaa erikseen.

• Katleija
        ---lukiessa--- kirjoitti:

Jätän siihen.---
        Monet sivistyssanoiksi kutsutut ovat normaalia kielenkäyttöä, niitä ei huomaa erikseen.

Erillinen murreketju puolustaa paikkaansa siinä, että murteiden lukemisesta kiinnostunut löytää ne yhdestä ketjusta. Ketjun sisällöllinen anti sopii mielestäni hyvin olla kevyt ja huumoripitoinen.
        Selkokielestä senverran, että toki sen pohjana on kirjakieli.

• ---lukiessa--- kirjoitti:

Jätän siihen.---

myönnän minäkin ja kun sitten vielä yrittää kirjoittaa,aikaa menee rutkasti.
        Kyllä murreketju on ihan mukava ja kun ajan kuluksi lukee,hauskaa on seurata sanailua,huumori silmäkulmassa.(paitsi ,,,)

Tottakai yleisimmät sivistyssanat ovat jokapäiväisessä kielen käytössä tutuksi tulleet, mutta liian runsaasti käytettynä, ovat hupaisia.
        Antavat kuvan muustakin,kuin sivistyksestä.
        Sivistyneisyyttäkin on useampaa sorttia, yksi ilmentymä on hyväksyvä suhtautuminen eri kirjoittajiin.

• SkillaN kirjoitti:

Kyllä murreketju on ihan mukava ja kun ajan kuluksi lukee,hauskaa on seurata sanailua,huumori silmäkulmassa.(paitsi ,,,)

Tottakai yleisimmät sivistyssanat ovat jokapäiväisessä kielen käytössä tutuksi tulleet, mutta liian runsaasti käytettynä, ovat hupaisia.
        Sivistyneisyyttäkin on useampaa sorttia, yksi ilmentymä on hyväksyvä suhtautuminen eri kirjoittajiin.

Sattuiko kukaan kuulemaan radiosta ohjelmaa jossa puhuttiin Dikiboxeista(miten se tuo nimi piti olla)

Että taloyhtiöiden kuuluisi laittaa kerrostalojen yhteis antenneihin sellaiset jotkin "jutut":))

• ii-li
        muori67 kirjoitti:

Sattuiko kukaan kuulemaan radiosta ohjelmaa jossa puhuttiin Dikiboxeista(miten se tuo nimi piti olla)

Että taloyhtiöiden kuuluisi laittaa kerrostalojen yhteis antenneihin sellaiset jotkin "jutut":))

Antenniverkko pitää kunnostaa sellaiseksi, että digiboksit toimivat. (Täällä on varmasti kirjoittajia, jotka osaavat selvittää, mitä se teknisesti tarkoittaa.) Meidän taloyhtiössä kunnostus onneksi jo tehtiin pari vuotta sitten. Minulla on sama vanha TV-rakkine kuin ennenkin, mutta sain laajakaistan, joka on riippumaton suurista yhtiöistä ja paljon halvempi.

Julkisuudessa on ollut huolestuneita kirjoituksia siitä, että monet taloyhtiöt ovat myöhässä antennien kunnostuksessa. Sitten kun se digiboksi on pakollinen tulee suuri ruuhka, ja monet taloyhtiöt saattavat olla liian myöhään liikkeellä.

Silloin ei enää ole kysymys siitä, haluaako digisovittimen, silloinhan se on pakollinen, jos TV:tä haluaa katsoa. Jos asut taloyhtiössä, jossa antenneja ei ole vielä uusittu, niin ota asia puheeksi yhtiössä. Nyt on enää vuosi aikaa.

• Lokari1

Niin noista sivistys sanoista ... minulla on tämä tosi tarina kuinka siinäkin voi loistaa.

Eräässä kylän rikaimassa talossa oli lapsen ristiäiset, sinnehän pitä tietysti rovasti ottaaa toimitus tekemään.
        Tietysti tarjoilu oli parasta mitä talosta löyty.
        Talon emäntä tarjoili rovastille paahto paistia ja sanoi hieno ihminen kun oli . Rovosti ottaa nyt paahtopaisia eikä kurtiseeraa.

Minusta taisi sana valinta olla hiukan väärä?

En kyllä käytä mitään sivistys sanoja koska ne ei kuulu minun sivistys tasooni.
        Terv: Lokari1.

• Katleija kirjoitti:

Erillinen murreketju puolustaa paikkaansa siinä, että murteiden lukemisesta kiinnostunut löytää ne yhdestä ketjusta. Ketjun sisällöllinen anti sopii mielestäni hyvin olla kevyt ja huumoripitoinen.
        Selkokielestä senverran, että toki sen pohjana on kirjakieli.

Kyllä Kansanradiollekin on tilausta. Katsohan viestien ja lukijoiden määrää! Minulta taitaa mennä koko yö viestien lukemiseen:)))

• fiiuliN
        Lokari1 kirjoitti:

Niin noista sivistys sanoista ... minulla on tämä tosi tarina kuinka siinäkin voi loistaa.

Eräässä kylän rikaimassa talossa oli lapsen ristiäiset, sinnehän pitä tietysti rovasti ottaaa toimitus tekemään.
        Tietysti tarjoilu oli parasta mitä talosta löyty.
        Talon emäntä tarjoili rovastille paahto paistia ja sanoi hieno ihminen kun oli . Rovosti ottaa nyt paahtopaisia eikä kurtiseeraa.

Minusta taisi sana valinta olla hiukan väärä?

En kyllä käytä mitään sivistys sanoja koska ne ei kuulu minun sivistys tasooni.

Hain googlesta ja löysin tuollaisen tarkoituksen sanalle

"kurtiseerata on liehitellä, keimailla, hakkailla, flirttailla"

Minä taas tuollaisessa ruokailu asiassa olisin kuvitellut sanalla tarkoitettavan liiallista kitsailua, tai sellaista oikeammin että pitäisi kehdata ottaa eikä pihistellä.

• saara.dma
        fiiuliN kirjoitti:

Minä taas tuollaisessa ruokailu asiassa olisin kuvitellut sanalla tarkoitettavan liiallista kitsailua, tai sellaista oikeammin että pitäisi kehdata ottaa eikä pihistellä.

Niin, siinä onkin sitten kysymys kursailemisesta.

• Katleija
        Frederiikka kirjoitti:

Kyllä Kansanradiollekin on tilausta. Katsohan viestien ja lukijoiden määrää! Minulta taitaa mennä koko yö viestien lukemiseen:)))

Oikein mukava on lukea hyviä kirjoituksia. Eipä tarvi näköään kun keksiä vetävä otsikko ja varoa alustamasta aihetta. Kansanradio toi meille mieleen sen suositun sunnuntaipäivän ohjelman fiiliksen ja vapautti. Pitäiskö seraavaksi laittaa - Lauantain toivotut levyt- ja - Napakymppi -- §:~)

• Lokari1
        saara.dma kirjoitti:

Minun sana varastossanisillä on kyllä vähemän kaunis maine.
        Olikohan ne kurtisaanit silloin 17 sata luvulla niitä rikkaiten "huoria", sen käsityksen olen saanut.
        Käyttivät vaan hienompaa nimeä silloin.
        Vaikka taisi ammatti olikin sama.

No talon emäneltä kyllä sanat sekos kun rovastille hienosteli.

• Katleija
        fiiuliN kirjoitti:

Mahtoiko emäntä tarkoitta, että rovasti ei nyt kursaile vaan ottaa nyt vaan siitä...

Niin mitä ne kurtisaanit olivatkaan.

• saara.dma
        saara.dma kirjoitti:

Tuosta kursailusta tuli vielä mieleeni, että tilaisuuksissa, joissa on kahvitarjoilu, usein kursaillaan kuka ottaa kahvia ensimmäiseksi, jolloin kahvi usein jo ehtii jäähtyä.

Kesti tosi kauan, ennenkuin ymmärsin, etten minä ole valitettavsti enää se nuori nainen, joka kohteliaasti odottaa, että joku vanharouva aloittaa.

Vihdoin tajusin, että minä olenkin se vanharouva.

• Katleija
        fiiuliN kirjoitti:

Sait koko nipun vastauksia fiiuliN.

• Lokari1
        saara.dma kirjoitti:

Tuosta kursailusta tuli vielä mieleeni, että tilaisuuksissa, joissa on kahvitarjoilu, usein kursaillaan kuka ottaa kahvia ensimmäiseksi, jolloin kahvi usein jo ehtii jäähtyä.

Kesti tosi kauan, ennenkuin ymmärsin, etten minä ole valitettavsti enää se nuori nainen, joka kohteliaasti odottaa, että joku vanharouva aloittaa.

Vihdoin tajusin, että minä olenkin se vanharouva.

Vieraat on nyt hyvät ja otaa kun se kahvi on jo pöydälle kaadettu.
        Jäikös kupit kaapiin , vai sanoikos muuten väärin?HAHA

• Katleija
        Lokari1 kirjoitti:

Vieraat on nyt hyvät ja otaa kun se kahvi on jo pöydälle kaadettu.
        Jäikös kupit kaapiin , vai sanoikos muuten väärin?HAHA

Ja me papit nauroimme niin.......

• Katleija kirjoitti:

Mahtoiko emäntä tarkoitta, että rovasti ei nyt kursaile vaan ottaa nyt vaan siitä...

Kuuluisa Kamelia nainen kerro juuri niistä
        kurtisaaneista ja jota "jumalainen"Garbo esitti???

• josko skillan
        SkillaN kirjoitti:

ossoo tämän sivestyssanan, ettei tule briljeerausta. Sitten jos on varma etta ossoo, sitten voi käyttää. Sillon ee briljeeraa.

• josko skillan kirjoitti:

ossoo tämän sivestyssanan, ettei tule briljeerausta. Sitten jos on varma etta ossoo, sitten voi käyttää. Sillon ee briljeeraa.

tuliko parempi olo???

• Heta
        Katleija kirjoitti:

Tämä Heta-emäntä tarkoittaa nyt sitä, että Kansanradio-otsikko oli svengaava ja olisiko mahdollista nimetä uudelleen samalla nimellä ja siihen lisänä järjestysnumero, joka suuretessaan ilmaisee kansan suosion.
        Ensimmäinen viestini pomppasi pilviin tuonne ylös jostain klikkausvirheestä.
        Lue sekin "kuvaava otsikko".

• Katleija
        Heta kirjoitti:

Tämä Heta-emäntä tarkoittaa nyt sitä, että Kansanradio-otsikko oli svengaava ja olisiko mahdollista nimetä uudelleen samalla nimellä ja siihen lisänä järjestysnumero, joka suuretessaan ilmaisee kansan suosion.
        Ensimmäinen viestini pomppasi pilviin tuonne ylös jostain klikkausvirheestä.
        Lue sekin "kuvaava otsikko".

edellyttäen että ketju tulee täyteen ja juttua piisaa. Pidetään mielessä.
        Tuo parinkymmenen kirjoituksen poisto latisti tunnelmaa.

• ii-li
        Katleija kirjoitti:

Mitä poistettiin? En huomannut mitään erikoista, vaikka olen lukenut tätä harvinaisen hauskaa ketjua ja vastaillutkin paljon.

Runsaasti on tullut vastauksia. Katleija on iskenyt kultasuoneen.

• Katleija
        ii-li kirjoitti:

Mitä poistettiin? En huomannut mitään erikoista, vaikka olen lukenut tätä harvinaisen hauskaa ketjua ja vastaillutkin paljon.

Aika tarkkaan on poistunut se osa, jossa puheet sivusivat muslimi/arabi-kulttuuria. Verrattiin suomalaismiestä ed. mainittuihin. Myös ääriliikkeiden mielenosoituksia. Ymmärrän että tällä hetkellä aihe on kuuma, vaikka en nähnyt siinä "kiihoittavia aineksia kansanosaa kohtaan".

• uzma-m
        ii-li kirjoitti:

kun sanoit et ole huomanut poitoja,olin vastanut asiallisesti kysymyksiisi,et huomanut niitten poistoa,siis et lukenut niita.

• ii-li
        uzma-m kirjoitti:

kun sanoit et ole huomanut poitoja,olin vastanut asiallisesti kysymyksiisi,et huomanut niitten poistoa,siis et lukenut niita.

Illalla, kun näin, että joku kirjoitti poistoista, niin en siinä vaiheessa huomannut mitään.

En aina muista, mitä missäkin ketjussa on. (Itse asiassa aika harvoin muistan, missä ketjussa mikin asia on. Joudun käyttämään hakua vähän väliä.)

Nyt, kun mainitsit, niin oli jotkain sellaista, jossa puhuttiin kepillä piiskaamisesta kintuille.

• merimona1
        Katleija kirjoitti:

Sait koko nipun vastauksia fiiuliN.

tuo islamilaisen maailman hurjistuminen. Helsingin Sanomissa oli uutisen ohella puolen sivun valokuva Tanskan Syyrian lähetystön edessä riehuvasta väkijoukosta, jotka kantoivat julisteita, joissa vaadittiin kaikkien niiden suurlähettiläiden poistumista, jotka "rohkenivat loukata Jumalan sanansaattajaa."
        Kuinka lähelle terrorismi onkaan tullut jo meitä täällä Pohjolan lintukodossa asuvia.
        Pääministeri Vanhanen on lähdössä Kuwaitiin, ja hän viisaana diplomaattina sanoi eilen TV - haastattelussa selittävänsä siellä, että Suomi ei missään tapauksessa hyväksy vastaavanlaista, mitä Tanskassa tapahtui,niinkuin emme hyväksykään julkisesti esitettynä.
        Kannattaakin ottaa käyttöön kaikki diplomatian keinot, sillä niin arvaamattomia ovat nuo islamilaisen maailman reaktiot.
        Ajattelin kuitenkin, että saattaisimme olla samassa tilanteessa kuin Tanska tänään, sillä emmehän ole tottuneet pitämään ketään ihmistä Jumalaan verrattavana, ninkuin islamistit pitävät Muhamedia. Hyvä varoittava esimerkki tuo tanskalaislehden aiheuttama reaktio, vaikkakin peloittava, sillä muitakin Pohjoismaita on uhkailtu, Ruotsia ja Norjaa.
        Kulttuurien syväksi yhteistörmäykseksi määritteli vaikutusvaltainen Muslimiveljeskunta tapahtuneen.
        Panee ajattelemaan, että näitä "törmäyksiä" tapahtuu sielläkin missä hallitsee länsimainen kulttuuri ja länsimaiset lait. Nyt alkaisi näyttää siltä, että Islamin lakia tulisi noudattaa kaikissa kristityisä maissakin.
        Pilakuva, missä Muhamedin turbaaniin oli piittetty pommi, ei täytä mielestäni Jumalan pilkkakriteereitä, sillä harvempi on tietämätön, siitä minkä uskontokunnan edustajia terroristit melkein pääsääntöisesti ovat.Kuinka paljon islamilainen maailma kunnioittaa meidän kristillisiä arvojamme?

• Pääsky64
        merimona1 kirjoitti:

tuo islamilaisen maailman hurjistuminen. Helsingin Sanomissa oli uutisen ohella puolen sivun valokuva Tanskan Syyrian lähetystön edessä riehuvasta väkijoukosta, jotka kantoivat julisteita, joissa vaadittiin kaikkien niiden suurlähettiläiden poistumista, jotka "rohkenivat loukata Jumalan sanansaattajaa."
        Kuinka lähelle terrorismi onkaan tullut jo meitä täällä Pohjolan lintukodossa asuvia.
        Pääministeri Vanhanen on lähdössä Kuwaitiin, ja hän viisaana diplomaattina sanoi eilen TV - haastattelussa selittävänsä siellä, että Suomi ei missään tapauksessa hyväksy vastaavanlaista, mitä Tanskassa tapahtui,niinkuin emme hyväksykään julkisesti esitettynä.
        Kannattaakin ottaa käyttöön kaikki diplomatian keinot, sillä niin arvaamattomia ovat nuo islamilaisen maailman reaktiot.
        Ajattelin kuitenkin, että saattaisimme olla samassa tilanteessa kuin Tanska tänään, sillä emmehän ole tottuneet pitämään ketään ihmistä Jumalaan verrattavana, ninkuin islamistit pitävät Muhamedia. Hyvä varoittava esimerkki tuo tanskalaislehden aiheuttama reaktio, vaikkakin peloittava, sillä muitakin Pohjoismaita on uhkailtu, Ruotsia ja Norjaa.
        Kulttuurien syväksi yhteistörmäykseksi määritteli vaikutusvaltainen Muslimiveljeskunta tapahtuneen.
        Panee ajattelemaan, että näitä "törmäyksiä" tapahtuu sielläkin missä hallitsee länsimainen kulttuuri ja länsimaiset lait. Nyt alkaisi näyttää siltä, että Islamin lakia tulisi noudattaa kaikissa kristityisä maissakin.
        Pilakuva, missä Muhamedin turbaaniin oli piittetty pommi, ei täytä mielestäni Jumalan pilkkakriteereitä, sillä harvempi on tietämätön, siitä minkä uskontokunnan edustajia terroristit melkein pääsääntöisesti ovat.Kuinka paljon islamilainen maailma kunnioittaa meidän kristillisiä arvojamme?

koko asiaan puuttumunen.Tämä on kyllä ollut odotettavissa, niin erilainen on meidän kulttuuri.
        Miksi atrja Halonen ei mennyt Matin sijasta neuvottelemman,kun voitti kisankin.Vaan onko siellä nainen niin arvostettu, Matti sentään on tasainen mies.

• kui kaua
        merimona1 kirjoitti:

viestis pyssyy,kuuluu kuulemma uskontojen sivul,sano sheriffi muil.

• kui kaua kirjoitti:

viestis pyssyy,kuuluu kuulemma uskontojen sivul,sano sheriffi muil.

ottaa galleriasta pois tiedot.
        Ajomies keksi ja rupesi häiriköimään sähköpostiini.
        Onhan vaikea tapaus.

• Mummeli
        Katleija kirjoitti:

Aina ikävää, kun meitä kohdellaan kuin lapsia. Minusta poistettavia viestejä ei ole juuri ollenkaan ollut siinä ketjussa, en kyllä kovin tarkkaan ole tutkinut.

Mutta kiitos, Katleija, ihan kivasti on lähtenyt käyntiin. Mikä sana korvaisi 'radio'-sanan? Vai onko tarpeen muuttaa?

• muori67 kirjoitti:

Onhan vaikea tapaus.

väitti että olen vuosia rähissyt palstoilla.
        Olen alkanut kirjoittelemaan 18,05,2005.
        Kaikkiaan vähän yli 700 viestiä ;((

• Sairauden tunto puuttuu its...
        muori67 kirjoitti:

Onhan vaikea tapaus.

tuossa sairaudessa.
        Usein lahjakkaan ihmisen tautina tunnettu.

• fiiuliN

Vaikka pahuksesti suututtaakin, mutta en voi aina olla hymyilemättä noille Ajomiehen "napakoille" oivalluksille.
      Silloin kun hän ei syyttele ketään eikä piruile kenellekään.

• uzma-m

on se vaan kumma etta ne tulee aina luetuksi,on ollut joukossa oikein hyviakin,esm uskonnoista.

• Katleija

Joku kirjoittajista on tunnistanut itsensä tosikoksi. Tunteeko joku olevansa veitikka, ja onko mielestänne joku tällä palstalla veitikka? Jos hänen nimensä sanoo, niin ei varmaan loukkaannu.

• Hintriika

Mielelläni ilmoittautuisin veitikaksi, mutta se on niin vaativa nimitys, että tuntuu itsekehulta sanoa itseään sellaiseksi.

Veitikkamaisuuteen liittyy mielestäni ainakin hyväntahtoinen huumorintaju, optimistinen elämänasenne ja valloittava persoonallisuus. Joten kukapa kehtaa ruveta kehumaan, että omaa nuo luonteenpiirteet!

Kun ei täällä palstallakaan tunne ketään henkilökohtaisesti, niin on aika vaikea tunnistaa todelliseksi veitikaksi ketään. Epäilyksiä joistakin on, mutta ei tarpeeksi perusteita nimetä heitä tässä.

• Hintriika kirjoitti:

Mielelläni ilmoittautuisin veitikaksi, mutta se on niin vaativa nimitys, että tuntuu itsekehulta sanoa itseään sellaiseksi.

Veitikkamaisuuteen liittyy mielestäni ainakin hyväntahtoinen huumorintaju, optimistinen elämänasenne ja valloittava persoonallisuus. Joten kukapa kehtaa ruveta kehumaan, että omaa nuo luonteenpiirteet!

Kun ei täällä palstallakaan tunne ketään henkilökohtaisesti, niin on aika vaikea tunnistaa todelliseksi veitikaksi ketään. Epäilyksiä joistakin on, mutta ei tarpeeksi perusteita nimetä heitä tässä.

minä sitä jo alkumetreillä arvelin olevani veitikka.
        No nuo vaatimukset mitä Hintriikka luettelit,otan sanani takaisin, mutta en ole kyllä täysi tosikkokaan.

Sanoisin olevani veitikka, mitä monikaan ei ymmärrä, mutta myönnän että osaan olla tosikkokin.
        Suuttuakin osaan, yritän olla sitä puolta näyttämättä täällä kirjoitellessa, lasken kymmeneen ja sadattelen sisään päin.
        Ajattelen, ettei minulla ole oikeutta purkaa kiukkuani tuntemattomiin ihmisiin, tuntematta ollenkaan missä olosuhteissa kukakin kirjoittaa.
        Oli miten oli,kiva on lukea ja kirjoittaa, seurustella virtuaalisesti.

• saara.dma

Veitikoista kyselet. En osa sanoa muista kuin itsestäni, että olen asiallinen, totinenkin, mutta aina on veitikka silmäkulmassa.

Olenko siis tosikkoveitikka vai veitikkatosikko?

• kullero

on murreketju täynnä, Lokari1, Tampereenlikka ym..

• Katleija
        kullero kirjoitti:

on murreketju täynnä, Lokari1, Tampereenlikka ym..

Aivan oikein ja olen juuri tullut sanomaan, että 60 -palstalta Mikä eläin olisit? löysin heitä myös.

Veitikka haluaa saada muut hyvälle tuulelle, senkin uhalla että olemassaolonsa voi jotakin ärsyttää. Kun muistelee työkavereitaan, niin heti tulee sieltäkin veitikka mieleen.

• tulenlieskat
        Katleija kirjoitti:

Aivan oikein ja olen juuri tullut sanomaan, että 60 -palstalta Mikä eläin olisit? löysin heitä myös.

Veitikka haluaa saada muut hyvälle tuulelle, senkin uhalla että olemassaolonsa voi jotakin ärsyttää. Kun muistelee työkavereitaan, niin heti tulee sieltäkin veitikka mieleen.

Olen kuullut että se ois rakkaus. Runo kertoo sen.
        Rakkaus on eri veitikka,
        ketä se alkaa keikuttaa.
        Kuluttaa se nenät ja huulet,
        vaikka ne ois kuinka suuret.

Näi vanhassa runossa, pitääköhän paikkansa?

• Katleija
        tulenlieskat kirjoitti:

Olen kuullut että se ois rakkaus. Runo kertoo sen.
        Rakkaus on eri veitikka,
        ketä se alkaa keikuttaa.
        Kuluttaa se nenät ja huulet,
        vaikka ne ois kuinka suuret.

Näi vanhassa runossa, pitääköhän paikkansa?

Se Amor jousipyssyineen ja nuolineen ampuu rakkauden nuolia sydämiin ja ilkikurisesti hymyilee.
        Keksippä runoon vielä lisää sellaista, että pojan leuan parransängen tekemä punotus aamulla kummankin leuassa on nähtävissä.

• Katleija kirjoitti:

Se Amor jousipyssyineen ja nuolineen ampuu rakkauden nuolia sydämiin ja ilkikurisesti hymyilee.
        Keksippä runoon vielä lisää sellaista, että pojan leuan parransängen tekemä punotus aamulla kummankin leuassa on nähtävissä.

ihan ärrinpurrin.
        Suomi24 posti TAAS ryppyilee.

Muuten kyllä hjuumoria lötyy;)))

• uzma-m
        muori67 kirjoitti:

ihan ärrinpurrin.
        Suomi24 posti TAAS ryppyilee.

Muuten kyllä hjuumoria lötyy;)))

sen ja niin huomsi tuo joonaskin hyvantuulesi,huvitti hanen juttunsa.Oletkos koskaan huonolla tuulella vai aina iloinen?
        Itse olen suomalaiseksi aika tempperamenttinen,koin parivuotta sitten aika pahan masennuksenkin,onkohan kukaan muu ollut mistaan syysta masentunut?
        Suutun akkia ja mutta lauhdun myos nopeasti,en jaksa olla pitka vihainen.
        Pelkaan hammaslaakaria ja hammaslaakari tarttee rauhoittavaa yrittaessan paikata hampaitani,on minulla lento fobiakin,eika se ole parantunut vaikka kuinka matkustaisin.

• uzma-m kirjoitti:

sen ja niin huomsi tuo joonaskin hyvantuulesi,huvitti hanen juttunsa.Oletkos koskaan huonolla tuulella vai aina iloinen?
        Itse olen suomalaiseksi aika tempperamenttinen,koin parivuotta sitten aika pahan masennuksenkin,onkohan kukaan muu ollut mistaan syysta masentunut?
        Suutun akkia ja mutta lauhdun myos nopeasti,en jaksa olla pitka vihainen.
        Pelkaan hammaslaakaria ja hammaslaakari tarttee rauhoittavaa yrittaessan paikata hampaitani,on minulla lento fobiakin,eika se ole parantunut vaikka kuinka matkustaisin.

on välillä huonontuulen hetkiä,koetan vain
        purkaa niitä täällä 4-seinän sisällä,enkä ystäviini.

Korkeanpaikan kammo minulla on.
        Olen oppinut tulemaan senkin asian kanssa juttuun.
        Pakko kun asun 6-kerr.

• Katleija

Ihan itsekseni tässä aattelin, kun luin tuosta Palstojen valvonnasta- ketjusta noita kirjoituksia että taidan olla näillä 60 ja 70- palstoilla melko noviisi (harjoittelija) kun en ole edes vuottakaan täällä ollut. Jotkut ehkä kirjoittelevat monillakin palstoilla. Hienoja tekstejä kirjoittelevat. Olisi kiva kuulla onko täällä muita vain näihin kahteen palstaan tyytyvää vai vierailetteko muuallakin.

• muualle, eikä aina tännekään, vaikka haluaisi. Täällä on fantista, kunhan ei ole mikään tiukkapipo. Huumorin täytyy lentää. Tällä ikää se on pakko, jos meinaa jaksaa. On pakko hymyillä ja joskus nauraakin, vaikkapa itselleen.

Niin ja noviisi, tai mikä viisi sitten, en minäkään täällä vallan kauan ole vielä ollut, että eläkeikään vielä matkaa. Vaikka eläkkeellä olenkin.

• Hintriika

Johan siinä menisi päivät pääksytysten, jos vielä muillakin palstoilla koluaisi! Minulla taitaa tulla keväällä vuosi, kun ekaa kertaa tänne Suomi24:ään eksyin. Sen jälkeen on uteliaisuus pirulainen ajanut kurkkimaan, josko jotakin uutta ja mielenkiintoista olisi näille (60 ja 70 ) palstoille ilmestynyt. Kai se on pakko myöntää, että on vähän niin kuin jäänyt koukkuun...

• Hintriika kirjoitti:

Johan siinä menisi päivät pääksytysten, jos vielä muillakin palstoilla koluaisi! Minulla taitaa tulla keväällä vuosi, kun ekaa kertaa tänne Suomi24:ään eksyin. Sen jälkeen on uteliaisuus pirulainen ajanut kurkkimaan, josko jotakin uutta ja mielenkiintoista olisi näille (60 ja 70 ) palstoille ilmestynyt. Kai se on pakko myöntää, että on vähän niin kuin jäänyt koukkuun...

on riittänyt melkein yksin tämä 70 .
        Alkuun kirjoittelin 60 ,jopa 50 ,mutta en ole enää jaksanut seurata kunnolla edes kirjoittelua.

• Hintriika kirjoitti:

Toukokuussa tulee minullekin vuosi täällä
        rupattelua.

En käy muilla palstoilla,joskus satunnaisesti 50

Ei varmaan kerkeäisi edes sopan keitton jos
        kaikilla pyörisi ;))

• Katleija

No johan on jotain. Yhtä vanhoja palstalla-he..he. Oikein sanoi ylikypsä, että löysällä pipolla on helppo olla. Ja niinkuin hintriikka sanoi kavala riippuvuus on tullut. Mutta kai tämä aivovoimistelusta käy. Silloin on muuten helpompi olla katsomatta, jos ei ole tänne itse mitään pökässyt. Pahinta on kun tekee aloituksen, niin uteliaisuus ei anna rauhaa.

• Katleija kirjoitti:

No johan on jotain. Yhtä vanhoja palstalla-he..he. Oikein sanoi ylikypsä, että löysällä pipolla on helppo olla. Ja niinkuin hintriikka sanoi kavala riippuvuus on tullut. Mutta kai tämä aivovoimistelusta käy. Silloin on muuten helpompi olla katsomatta, jos ei ole tänne itse mitään pökässyt. Pahinta on kun tekee aloituksen, niin uteliaisuus ei anna rauhaa.

Nii justiisa.

Tiedättekö Hirvosen Anita täyttää kans vuosia.
        Todennäköisesti 60v

• Aloittelija2

Mistä keskustelupalstoja löytyy ? ? Puutarhapalstat kyllä löydän itse kuvineen päivineen.
        Antaisitteko vihjeitä.

• Aloittelija2 kirjoitti:

Mistä keskustelupalstoja löytyy ? ? Puutarhapalstat kyllä löydän itse kuvineen päivineen.
        Antaisitteko vihjeitä.

Sieltä ikäryhmät.

Olet juuri yhdellä keskustelu palstalla !!

• my.mm.eli
        Katleija kirjoitti:

tähän saman-palsta-ikäisten porukkaan minäkin, reilu vuosi takana. Kirjoittelussa, sähköpostin olin tänne jo avannut noin vuotta aikaisemmin, mutta silloin en vielä "löytänyt" näitä palstoja.
        Olen saanut aina välillä pidettyä itseni pois täältä muutaman päivän. Sitten meneekin pari päivää pelkkään lukemiseen, eikä ehdi kirjoittaa mitään. Kun pitää yrittää "kahlata" koko ketju läpi, ja monesta aiheesta, ettei tulisi toistoa. Yleensä sitten käy niin, että joku on jo ehtinyt kirjoittaa sen mitä olisi itsekin julkituonut.

Kavala riippuvuus kyllä vaanii kaiken aikaa. Jos ei olisi tullut tuo Juhosakari vaatimaan oman osansa päivistäni, niin pahasti koukussa täällä roikkuisin ;)

• Katleija
        my.mm.eli kirjoitti:

tähän saman-palsta-ikäisten porukkaan minäkin, reilu vuosi takana. Kirjoittelussa, sähköpostin olin tänne jo avannut noin vuotta aikaisemmin, mutta silloin en vielä "löytänyt" näitä palstoja.
        Olen saanut aina välillä pidettyä itseni pois täältä muutaman päivän. Sitten meneekin pari päivää pelkkään lukemiseen, eikä ehdi kirjoittaa mitään. Kun pitää yrittää "kahlata" koko ketju läpi, ja monesta aiheesta, ettei tulisi toistoa. Yleensä sitten käy niin, että joku on jo ehtinyt kirjoittaa sen mitä olisi itsekin julkituonut.

Kavala riippuvuus kyllä vaanii kaiken aikaa. Jos ei olisi tullut tuo Juhosakari vaatimaan oman osansa päivistäni, niin pahasti koukussa täällä roikkuisin ;)

Tuo riippuvuuden kehittyminen lienee tutkimisen arvoinen asia. Ihmisellähän riippuvuus voi syntyä vaikka mihin. Ei kai se haitta silloin, kun se ei tuota vahinkoa, kuten päihderiippuvuus esimerkiksi. Mutta esimerkiksi liikuntaan kehittynyt riippuvuus antaa terveyttä.

Korvien välissä on joku kohta, joka aktivoituu kun toistat jotain sellaista mikä tuottaa mielihyvää. Sieltä tulee käsky: tätä täytyy saada lisää. Lopulta sitä on niin sanotusti koukussa.

Tässä nettiriipuvuudessa, käytetään nyt vaan suoraan sitä nimitystä, minusta pahinta on ajan varastaminen monelta muulta asialta esim. liikunnasta ja oikeista ihmiskontakteista. Niin mukavaa kun tämä nettiystävien kanssa seurustelu ja "tapaaminen" onkin.

Tässähän tunti vierähtää tosi nopeasti.

• uzma-m
        Katleija kirjoitti:

Tuo riippuvuuden kehittyminen lienee tutkimisen arvoinen asia. Ihmisellähän riippuvuus voi syntyä vaikka mihin. Ei kai se haitta silloin, kun se ei tuota vahinkoa, kuten päihderiippuvuus esimerkiksi. Mutta esimerkiksi liikuntaan kehittynyt riippuvuus antaa terveyttä.

Korvien välissä on joku kohta, joka aktivoituu kun toistat jotain sellaista mikä tuottaa mielihyvää. Sieltä tulee käsky: tätä täytyy saada lisää. Lopulta sitä on niin sanotusti koukussa.

Tässä nettiriipuvuudessa, käytetään nyt vaan suoraan sitä nimitystä, minusta pahinta on ajan varastaminen monelta muulta asialta esim. liikunnasta ja oikeista ihmiskontakteista. Niin mukavaa kun tämä nettiystävien kanssa seurustelu ja "tapaaminen" onkin.

onnittelut katleijale,tama on luetuin pasta ja olisi kiva jattaisivat enemman puumerkkejaan,kiinnostaa ketka tata lukevat.Mina kaytan nettia aamuisin ja illalla eniten,jos tulis riippuvaiseksi valiako silla mukavaa seuraa on ja kiva on surffailla muuallakin.
        Meilla on aurinkoinen lammin aamu,kukat kukkivat,on rauhallista ja hiljaista,tanaan paattyy muharram,shia muslimit tuovat koristellun hevosen sen perassa tulee noita ylaosa paljaana oleveia miehia jotka rytmitkaasti pieksevat selkaansa verille asti ja heidan jalkeensa vaeltaa mustiin pukeuteita shialaisia jotka lyovat kasillaan rintaansa samaan tahtiin.Taman paivan nimi on Ashura,lotyy googlelistakin.

• fiiuliN
        uzma-m kirjoitti:

onnittelut katleijale,tama on luetuin pasta ja olisi kiva jattaisivat enemman puumerkkejaan,kiinnostaa ketka tata lukevat.Mina kaytan nettia aamuisin ja illalla eniten,jos tulis riippuvaiseksi valiako silla mukavaa seuraa on ja kiva on surffailla muuallakin.
        Meilla on aurinkoinen lammin aamu,kukat kukkivat,on rauhallista ja hiljaista,tanaan paattyy muharram,shia muslimit tuovat koristellun hevosen sen perassa tulee noita ylaosa paljaana oleveia miehia jotka rytmitkaasti pieksevat selkaansa verille asti ja heidan jalkeensa vaeltaa mustiin pukeuteita shialaisia jotka lyovat kasillaan rintaansa samaan tahtiin.Taman paivan nimi on Ashura,lotyy googlelistakin.

Outoa huvia on jos tuo on huvia.
        Eikö sinusta tunnu pahalta katsoa kun miehet itseänsä hakkaavat?
        Ajattelisin , jos siellä on kuuma päivä niin tulehtuvatkin verille piiskatut seljät.
        Ja kuinka ne saavat selkäänsä piiskattua, vaiko kaveri piiskaa?
        Kaikkeenhan sitä kai tottuu, mutta näin se kuulostaa pahalta kun ei ole koskaan moista nähnyt.

Minulle tämä netin käyttäminen vie melkoisesti aikaani, en jaksa enää touhuilla niinkuin ennen.

• uzma-m
        fiiuliN kirjoitti:

Outoa huvia on jos tuo on huvia.
        Eikö sinusta tunnu pahalta katsoa kun miehet itseänsä hakkaavat?
        Ajattelisin , jos siellä on kuuma päivä niin tulehtuvatkin verille piiskatut seljät.
        Ja kuinka ne saavat selkäänsä piiskattua, vaiko kaveri piiskaa?
        Kaikkeenhan sitä kai tottuu, mutta näin se kuulostaa pahalta kun ei ole koskaan moista nähnyt.

Minulle tämä netin käyttäminen vie melkoisesti aikaani, en jaksa enää touhuilla niinkuin ennen.

uskonnon hurmaa,ne miehet pieksevat selkaansa piiskoilla joihin on kiinnitetty teravia teria,tuo rytmikksyyn panee ne kai jonkinlaiseen hurmostilaan,haavat eivat vuoda paljon,ei kukaan ole sairastunut eika kuollut.
        En mina katsele kuin TV:sta,ei sen joukon lahelle pida ulkopuolisten menna,yks suomalainen pariskunta onnistui paasemaan nin lahelle etta filmasivat sen,aika harvinaista.

• innostuksen tuulta
        Katleija kirjoitti:

sammuviin hiiliin,jaa aikaasi kansan radiollekin.Odettelemme jutun aihetta,ihailijasi

• Katleija
        innostuksen tuulta kirjoitti:

sammuviin hiiliin,jaa aikaasi kansan radiollekin.Odettelemme jutun aihetta,ihailijasi

No tuopa oli yllätys, että oikein ihailija. Minä otan aina kiitollisena vastaan ihailun suitsutukset-kiitos! Katsos ei se meillä kellään ihan jokapäiväistä herkkua ole.

Tänään on Katleija kuitenkin kuin maansa myynyt. Olen munannut itseni tuolla Ruuneperin ketjussa. Kuinka minä meninkään takertumaan yhteen sanaan. Olin typerä, typerä.
        Sen takia heitän tuhkaa päälleni ja istun nurkkaan häpeemään.
        Muuten olen sitä mieltä, että jos ketju pysähtyy, niin se pysähtyy. En kannata tekohengitystä. Uusia aloituksia tulee, se on pelin henki. En näe tiplun metsästystä vaivan arvoiseksi.

Mutta entäs itse, jospa puhaltaisit hiillokseen. Mitä on sydämelläsi?

• merimona1
        muori67 kirjoitti:

Toukokuussa tulee minullekin vuosi täällä
        rupattelua.

En käy muilla palstoilla,joskus satunnaisesti 50

Ei varmaan kerkeäisi edes sopan keitton jos
        kaikilla pyörisi ;))

mutta en ehkä kovin pahasti, sillä hoidan kotini ja asiani kuitenkin ensin. Sitten kun on aikaa, mikä ei ole pois miltään tärkeämmältä asialta, avaan koneen ja luen s-postini, sekä katson nämä ikäryhmäpalstat.
        Monilta kirjoittajilta on oppinut asioita. Esm. jotain ruoan tekoa ja muita tavallisia käytännön juttuja. En ole koskaan ollut mikään talousihminen, mutta nyt taidan olla kehittymässä sellaiseksi. Saan harjoitella aivan rauhassa ja kaikki tekeleeni ovat kuulemma hyviä, hyvin onnistuneita ja olen oikea jauhopeukalo:)
        Tuollaiselle miehelle yrittääkin kyllä tehdä parhaimmat pöperöt.

• fiiuliN
        Katleija kirjoitti:

No tuopa oli yllätys, että oikein ihailija. Minä otan aina kiitollisena vastaan ihailun suitsutukset-kiitos! Katsos ei se meillä kellään ihan jokapäiväistä herkkua ole.

Tänään on Katleija kuitenkin kuin maansa myynyt. Olen munannut itseni tuolla Ruuneperin ketjussa. Kuinka minä meninkään takertumaan yhteen sanaan. Olin typerä, typerä.
        Muuten olen sitä mieltä, että jos ketju pysähtyy, niin se pysähtyy. En kannata tekohengitystä. Uusia aloituksia tulee, se on pelin henki. En näe tiplun metsästystä vaivan arvoiseksi.

Ethän sinä nolannut itseäsi etkä toisiakaan, kuvittelet vain.
        Yhdyn tuohon sinun ihailijasi toiveseen puhaltelusta, sillä minunkin mielestäni olet mukavia aloituksia tehnyt.
        Mistä niitä keksinetkin, mutta kaivappa taas sieltä idealaatikostasi uusia juttuja.
        Olenhan minäkin kaivanut tuota päänuppiani, mutta en keksi mitään kiinnostavaa.
        Nukutin äskettäin Kahvitupalaiset, ja toivotan sinullekin ja kaikille toisille hyvää yötä.

• merimona1
        Katleija kirjoitti:

Sinä et ole munannut itseäsi minkään vertaa missään.
        Tämä ketju on hyvä, sillä tuntuisi, että täällä saamme puhua kaikesta, eikä tarvitse juoda kahvia ja syödä aina, niinkuin toisessa yhtä mukavassa ketjussa Kahvipirtissä.
        Se Kahvipirtti on mukava paikka, mutta tavallaan ravintola ja aina tulee otettua jotain suuhunsa. Onneksi siellä myöskin kuulee miten niitä maukkaita ruokia ja pullia tehdään. Sanoinkin, etten ole koskaan ollut hyvä noissa taloustöissä, vaikka yritystä on.
        Yksi asia mikä kummastuttaa on nuo nimettömänä kirjoittavat, joilla ei ole edes mitään tolkullista nikkiä, vaan jostain lauseesta pari sanaa. Yksi niille on yhteistä : Aina jotain vähintäänkin pikkukeljuilua. Ikävää minusta!

• Katleija
        merimona1 kirjoitti:

mutta en ehkä kovin pahasti, sillä hoidan kotini ja asiani kuitenkin ensin. Sitten kun on aikaa, mikä ei ole pois miltään tärkeämmältä asialta, avaan koneen ja luen s-postini, sekä katson nämä ikäryhmäpalstat.
        Monilta kirjoittajilta on oppinut asioita. Esm. jotain ruoan tekoa ja muita tavallisia käytännön juttuja. En ole koskaan ollut mikään talousihminen, mutta nyt taidan olla kehittymässä sellaiseksi. Saan harjoitella aivan rauhassa ja kaikki tekeleeni ovat kuulemma hyviä, hyvin onnistuneita ja olen oikea jauhopeukalo:)
        Tuollaiselle miehelle yrittääkin kyllä tehdä parhaimmat pöperöt.

Kuule Merimona. Laita sille miehellesi hyvää ruokaa ja leivo pullaa. Tie miehen sydämeen menee taatusti vatsan kautta. Se oli minullakin se toiseksi paras ase.
        Meitä oli aikoinaan viisi henkeä. Siitä on jäänyt se "vika", että aina on pakastimessa ja jääkaapissa monenelaista. Mutta leipomiset lopetin, koska en hillitse itseäni vaan popsin tuotokseni liian nopiaan tahtiin loppuun. Se on eri asia kun leipomosta tuo pakkaseen vieraan varaksi, niin ne saa olla rauhassa.

• Katleija kirjoitti:

jospa samaistuisimme yhdessä Kirsi Kunnaksen Tunteelliseen siiliin:

Oi, sanoi siili,
        olen tunteellinen siili,
        olen hyvä, kiltti hellä
        Ja kenelläpä, kellä
        on vastaansanomista?

Se vain on surullista,
        että piikkikuoren alla
        siilin hellyys piili.

Oi, sanoi siili,
        olen surullinen siili,
        niin yksinäinen jotta!

Ja se on aivan totta:
        se yksinänsä eli
        ja piikein piikitteli,
        ja piikkikuoren alla
        sitten itkeskeli.

Lohduttaa
        Frederiikka
        ( Kukkiin sotkeutuneena, itsensä munanneena - muttei sentään maataan myyneenä:)))

• Katleija
        Katleija kirjoitti:

Kiitän lohdutuksesta. En osannut odottaa. Voinen mennä nyt nukkumaan ja nähdä kauniita unia. Samaa teille toivon.

• saara.dma
        Katleija kirjoitti:

.
        Käytin tuollaista hienoa sanaa verkkoriippuvuudesta. Olin olosuhteiden pakosta kuusi päivää yksin kotona ja silloin kyllä tajusin, että tulisin hyvin helposti riippuvaiseksi, jos olisi aina aikaa roikkua netissä mielin määrin.

Netti on kyllä yksin eläjän suuri huvi, siellä tapaa tuttuja melkein enemmän kuin kaupassa. Tämä 70 ketju, jota tällä hetkellä yksinomaan seuraan, on siitä kiva, että täällä on paljon rekisteröityjä tai muuten samaa nimimerkkiä käyttäviä kirjoittajia verrattuna moniin muihin palstoihin, joita olen silmäillyt. Näin siis voi todella sanoa että tapaa "tuttuja".

Kuten sanoit, aloituksen tekijän on jännä seurata, miten ketju lähtee lentoon. Olen myös huomannut, että aloittajan pitää olla itse aktiivinen ja antaa koko ajan ketjulle pieniä sytykkeitä. Siinä olet Katleija onnistunut ja Kansanradio elää ja voi hyvin.

• Katleija
        saara.dma kirjoitti:

.
        Käytin tuollaista hienoa sanaa verkkoriippuvuudesta. Olin olosuhteiden pakosta kuusi päivää yksin kotona ja silloin kyllä tajusin, että tulisin hyvin helposti riippuvaiseksi, jos olisi aina aikaa roikkua netissä mielin määrin.

Netti on kyllä yksin eläjän suuri huvi, siellä tapaa tuttuja melkein enemmän kuin kaupassa. Tämä 70 ketju, jota tällä hetkellä yksinomaan seuraan, on siitä kiva, että täällä on paljon rekisteröityjä tai muuten samaa nimimerkkiä käyttäviä kirjoittajia verrattuna moniin muihin palstoihin, joita olen silmäillyt. Näin siis voi todella sanoa että tapaa "tuttuja".

Kuten sanoit, aloituksen tekijän on jännä seurata, miten ketju lähtee lentoon. Olen myös huomannut, että aloittajan pitää olla itse aktiivinen ja antaa koko ajan ketjulle pieniä sytykkeitä. Siinä olet Katleija onnistunut ja Kansanradio elää ja voi hyvin.

Näistä keskusteluketjuista ajatus menee taakse koettuun, sinne työpaikan kahvihuoneeseen. Jotenkin olen näkevinäni samoja piirteitä näissä.Aina löytyy se sama ihmistyyppien galleria.

Silloin kun työyhteisössä meni hyvin, kahvihuoneesta kuului kova puheen sorina ja nauru. Hiljaisuus henki vaikeuksia tai kitkaa ihmisten välillä.

Arvokkaita olivat ne, jotka tekivät aloitteen tilanteen laukaisemiseksi. Yksi tyyppi on hiljainen, kuuntelija. Silloin harvoin, kun hän aukaisi suunsa häntä kuunneltiin. Tiedettiin, että hänellä oli sanottavaa.

Toinen äärityyppi oli hän, joka ain puhui omista asioistaan. Niitä ei olisi jaksanut uudelleen ja uudelleen kuunnella. Jos heitä oli kaksi paikalla, alkoi kilpalaulanta. Ohh..hoh..hoijaa.

Ryhmään kuuluu myös hauskuuttaja. Ihan tarpeellinen mielialan nostaja. Purnaaja kuuluu myöskin galleriaan. Löytyyhän meitä erilaisi tyyppejä. Mutta sehän tästä mukavan tekeekin.

• Hintriika
        saara.dma kirjoitti:

.

Meillä paistaa aurinko! Monen pilvisen päivän jälkeen mieli kehrää kuin rukki ja kohottaa tunteet siniselle taivaalle. Ei haittaa, vaikka silmiä häikäisee. Proosa vaihtuu runoksi ja askel kepeämmäksi. Lähes kevytkenkäiseksi tässä alkaa tuntea itsensä! Pois meistä kaikki addikti-ilmiöt!!! Kipin kapin ulos...

• uzma-m
        Hintriika kirjoitti:

Meillä paistaa aurinko! Monen pilvisen päivän jälkeen mieli kehrää kuin rukki ja kohottaa tunteet siniselle taivaalle. Ei haittaa, vaikka silmiä häikäisee. Proosa vaihtuu runoksi ja askel kepeämmäksi. Lähes kevytkenkäiseksi tässä alkaa tuntea itsensä! Pois meistä kaikki addikti-ilmiöt!!! Kipin kapin ulos...

vahan niinkuin koti arestissa,tanaan on perjantai ja muslimien pyhapaiva,silloin moskeijoissa perjantai rukouksen jalkeen on imanin saarna ja tananaan aiheena ovat nuo hemmetin pilakuvat,kansa voi kiihtya joten ulkomaalaisten on parempi pysya pois kaduilta,no mulla syyna kylla ovat vatsavaivat.
        Tanaan olis voinut myrskyta ja sataa pitais mielenosoittat pois mellastamasta,mutta aurinko paistaa niin hyville kuin pahoillekin,perasta kuuluu.

• uzma-m
        saara.dma kirjoitti:

.

on sellainen sinne voi kuka tahansa kirjoittaa aiheesta kuin aiheesta purnata ja kehua,vaikkapa runoilla.
        Saara kuinkas isannan saranat toimivat?Mitas kaikkia herkkuja olet laitellut isannalle?

• Katleija kirjoitti:

Näistä keskusteluketjuista ajatus menee taakse koettuun, sinne työpaikan kahvihuoneeseen. Jotenkin olen näkevinäni samoja piirteitä näissä.Aina löytyy se sama ihmistyyppien galleria.

Silloin kun työyhteisössä meni hyvin, kahvihuoneesta kuului kova puheen sorina ja nauru. Hiljaisuus henki vaikeuksia tai kitkaa ihmisten välillä.

Arvokkaita olivat ne, jotka tekivät aloitteen tilanteen laukaisemiseksi. Yksi tyyppi on hiljainen, kuuntelija. Silloin harvoin, kun hän aukaisi suunsa häntä kuunneltiin. Tiedettiin, että hänellä oli sanottavaa.

Toinen äärityyppi oli hän, joka ain puhui omista asioistaan. Niitä ei olisi jaksanut uudelleen ja uudelleen kuunnella. Jos heitä oli kaksi paikalla, alkoi kilpalaulanta. Ohh..hoh..hoijaa.

Ryhmään kuuluu myös hauskuuttaja. Ihan tarpeellinen mielialan nostaja. Purnaaja kuuluu myöskin galleriaan. Löytyyhän meitä erilaisi tyyppejä. Mutta sehän tästä mukavan tekeekin.

Noin se aina menee.
        Hauskaahan tämä! Kesken 'lempihommani' (miinusmerkkisen) eli imuroinnin pysähdyn tähän vähän virkistäytymään!
        Tämä ketju on ollut hyvä!

• päänraapija
        uzma-m kirjoitti:

on sellainen sinne voi kuka tahansa kirjoittaa aiheesta kuin aiheesta purnata ja kehua,vaikkapa runoilla.
        Saara kuinkas isannan saranat toimivat?Mitas kaikkia herkkuja olet laitellut isannalle?

Eilen vastasin myönteisesti, mielestäni kiltisti Sinun 31.1. klo 10.31 viestisi aiheeseen. Minun viestini oli poistettu. "Hän" on lienee koskematon, olipa viesti kielteinen tai myönteinen.

• saara.dma
        uzma-m kirjoitti:

...vastaan, että olen nyt tullut siihen käsitykseen, ettei kenenkään tarvitse huolestua polviproteesileikkauksesta. Meidän isäntä leikattiin tasan viikko sitten ja nyt hän jo kiipeää talon toiseen kerrokseen ja on uhannut jättää kyynärkeppinsä pois pikapuoliiin.

No, se on minulla vielä edessäpäin ja toivoisin pääseväni pikapuoliin operoitavaksi, jotta toipuisin kesäksi.

Jaa että mitä herkkuja? Karjalanpaistia, maksalaatikkoa, vihanneksia, siis tavallista suomalaista kotiruokaa.

• Katleija
        muori67 kirjoitti:

Sieltä ikäryhmät.

Olet juuri yhdellä keskustelu palstalla !!

Ja taas ne vihloo. Ai-jai-jai.Mitkä - no, hampaat tietenkin. Iltalenkillä olin puolitoistatuntia pienessä pakkasessa. Saakohan ne hampaat kylmää siinä kävellessä. Suu on tietysti auki, kun kävelykaverin kanssa koko ajan puhumme.

• aupA
        Katleija kirjoitti:

Ja taas ne vihloo. Ai-jai-jai.Mitkä - no, hampaat tietenkin. Iltalenkillä olin puolitoistatuntia pienessä pakkasessa. Saakohan ne hampaat kylmää siinä kävellessä. Suu on tietysti auki, kun kävelykaverin kanssa koko ajan puhumme.

Tahna Sensodyne Fluor ja väliharja auttavat muutamassa päivässä. Pesu 2x vrk:ssa. Lykkyä!

• Katleija
        aupA kirjoitti:

Tahna Sensodyne Fluor ja väliharja auttavat muutamassa päivässä. Pesu 2x vrk:ssa. Lykkyä!

Tuota hammastahnaa käytänkin. Väliharjaa ei ole aikoihin ollut, vain tikut ja lanka.
        Keitin hopeateetä ja juotuani sitä mukillisen hampaat lämpeni ja vihlonta loppui.

• Pääsky64
        Katleija kirjoitti:

on muuttunut näkymä.Nuoret ja keski ikäisetkin,tulevat ja nostavat kannetavan syliin tai päydälle.
        Ovat fiksuja nuo nuoret.
        Siinä vain keskustelevat vanhemman kanssa ihan mistä vain kirjoittelun lomassa.

Eikä ole tekemisestä puute kun on päässyt perille.Olumpialaisetkin alkaa ja pitäisi laittaa huusholli ylös alaisin samalla isännän saada katsoa kilpailut.

Pitkät työmatkat oli tamparelaisella ja helsinkiläisellä kun Vaasassa asti.

Kahvi tunnilla oli tärkeintä että oli pullaa.

• uzma-m
        päänraapija kirjoitti:

Eilen vastasin myönteisesti, mielestäni kiltisti Sinun 31.1. klo 10.31 viestisi aiheeseen. Minun viestini oli poistettu. "Hän" on lienee koskematon, olipa viesti kielteinen tai myönteinen.

en ole vastuussa,en ole koskaan pyytanyt muitten viestien poistoa,mille palstalle vastasit,et nakojaan talle?

joskus singahtavat alaspäin täällä?

• Hintriika
        Katleija kirjoitti:

Tuota hammastahnaa käytänkin. Väliharjaa ei ole aikoihin ollut, vain tikut ja lanka.
        Keitin hopeateetä ja juotuani sitä mukillisen hampaat lämpeni ja vihlonta loppui.

Ovat aika epeleitä nämä nykyajan mainosnikkarit. Katsokaapa taas tuota sivun ylälaidan mainosta, kun on puhe hampaista! Ja entäpä, kun mainitaan hammastahna oikein nimeltä!!!

Aikaisemmin on ollut puhetta tästä innokkaasta kirurgista, joka tekee kauneusleikkauksia. Sama näyttää pätevän muihinkin aiheisiin. Että on tekniikka ovelaa...

• Sukkela
        Hintriika kirjoitti:

Ovat aika epeleitä nämä nykyajan mainosnikkarit. Katsokaapa taas tuota sivun ylälaidan mainosta, kun on puhe hampaista! Ja entäpä, kun mainitaan hammastahna oikein nimeltä!!!

Aikaisemmin on ollut puhetta tästä innokkaasta kirurgista, joka tekee kauneusleikkauksia. Sama näyttää pätevän muihinkin aiheisiin. Että on tekniikka ovelaa...

Ompa nykymainonta tosi ovelaa.
        Kun klikkaat vaikka tässä viestiketjussa olevia viestejä, niin se mitä asia käsittelee niin mainos tulee heti tuonne yläpuolelle.
        Esim, keskustelu hammashoidosta, niin mainos tuonne yläpuolelle tulee heti. Jos keskustellaan hammastahnoista, niin hammastahnamainos tulee samoin tuonne ylös.
        Ovelaa.

• päänraapija
        uzma-m kirjoitti:

en ole vastuussa,en ole koskaan pyytanyt muitten viestien poistoa,mille palstalle vastasit,et nakojaan talle?

Vastasin palstalle, jossa on koskematon päähenkilö, jonka vaalivoittoon ilmaisit tyytymättömyytesi. Minun viestini oli paljon miedompi, mutta valvoja katsoi parhaaksi poistaa sen. Olen kanssasi kuitenkin samaa mieltä. Eipä sen enempää. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja lueskelen viestejäsi, vaikkei tule vastattua. Olen hidas "hämäläinen".

• aupA
        Katleija kirjoitti:

Uskon yhteisvaikutukseen: tahna, väliharja, hammasharja vähintään 2x päivässä. Mainittu tahna on sopivan löysä. Yöllä vain vettä suuhun.

Ei ole vihlonut aikoihin. On kumma, kun ikä ei tule yksin. Nuoruudessani hampaiden puhtaanapidossa nopeasti sutkuttelin, purskuttelin.
        Rutiiniksi tämä tarkkuus on vihdoin menossa ja "mylly" säilyy.
        Hampaita ja tapauksia on erilaisia. Kyllä se hankala vihlominen jossain vaiheessa loppuu.

• Katleija
        aupA kirjoitti:

Uskon yhteisvaikutukseen: tahna, väliharja, hammasharja vähintään 2x päivässä. Mainittu tahna on sopivan löysä. Yöllä vain vettä suuhun.

Ei ole vihlonut aikoihin. On kumma, kun ikä ei tule yksin. Nuoruudessani hampaiden puhtaanapidossa nopeasti sutkuttelin, purskuttelin.
        Rutiiniksi tämä tarkkuus on vihdoin menossa ja "mylly" säilyy.
        Hampaita ja tapauksia on erilaisia. Kyllä se hankala vihlominen jossain vaiheessa loppuu.

Arin paikka hampaassa on ienrajassa. Vanhemmiten ikenet vetäytyvät ylemmäksi ja paljastavat hampaan ienrajaa. Olen huomannut tekijöitä, jotka aiheuttavat vihlomista. Niitä ovat happamat mehut, varsinkin light-mehut joihin on lisätty sitruunahappoa. Tuoremehut myös. Samoin salaatinkastikkeet, joissa on etikkaa. Ilmeisesti hapot liuottavat hampaan tyvestä suojausta. Siellähän ei ole kiillettäkään. Sensodyn auttaa. Jos pesen välillä jollain muulla tahnalla, niin vihlominen alkaa taas.

• uzma-m
        päänraapija kirjoitti:

Vastasin palstalle, jossa on koskematon päähenkilö, jonka vaalivoittoon ilmaisit tyytymättömyytesi. Minun viestini oli paljon miedompi, mutta valvoja katsoi parhaaksi poistaa sen. Olen kanssasi kuitenkin samaa mieltä. Eipä sen enempää. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja lueskelen viestejäsi, vaikkei tule vastattua. Olen hidas "hämäläinen".

tutulta tuo "hidas hamalainen" jostakin muualta?

• ii-li
        Katleija kirjoitti:

Mahtuuko se oikeasti hampaitten väliin, kun hammaslankakin juuttuu usein kiinni? Nykyisin on olemassa käteviä hammaslankoja, jotka kiinnitetään varren päähän.

Minun ongelmani ovat ientaskut. Ien on jotenkin löystynyt hampaan ympäriltä, enkä sen vuoksi enää uskalla syödä omenoita. Omenan kodan kalvot saattavat tunkeutua ientaskuun ja jäädä sinne. Olen jo menettänyt yhden hampaan sen vuoksi. Ikenen ja hampaan väliin tunkeutunut kalvo avasi suoran tien hampaan juuriin, ja sinne pääsi pöpöjä. Hammas piti vetää pois.

• ii-li kirjoitti:

Mahtuuko se oikeasti hampaitten väliin, kun hammaslankakin juuttuu usein kiinni? Nykyisin on olemassa käteviä hammaslankoja, jotka kiinnitetään varren päähän.

Minun ongelmani ovat ientaskut. Ien on jotenkin löystynyt hampaan ympäriltä, enkä sen vuoksi enää uskalla syödä omenoita. Omenan kodan kalvot saattavat tunkeutua ientaskuun ja jäädä sinne. Olen jo menettänyt yhden hampaan sen vuoksi. Ikenen ja hampaan väliin tunkeutunut kalvo avasi suoran tien hampaan juuriin, ja sinne pääsi pöpöjä. Hammas piti vetää pois.

tarkastanut, onko ientaskut kunnossa. Hän puhuu ja selittää koko ajan, olen hänen valmistumisestaan asti käynyt siellä, ja kun itsekin olen aika utelias hammaslääketieteen suhteen, opit ovat langenneet suotuisaan maaperään. Tikutus ja lankaaminen ovat olleet tuon ajan hoitotapoinani. Mitään ongelmia ei ole sen takia tullut, eikä reikiä. Mutta joku vanha paikka joudutaan joskus uusimaaan.

Vain illalla tuo perusteellinen puhdistus. Se ikävä puoli siinä on, että se vie aikaa kylppärissä enemmän.

"Sinä olet se potilas, joka osaa ja viitsii tehdä oikean kotihoidon hampailleen." - (Luultavasti hän sanoo kaikille noin kannustaakseen, sillä eihän hän voi tulla kotiin niitä hoitamaan, itsehän se on tehtävä.)

• *Satu
        satu kirjoitti:

tarkastanut, onko ientaskut kunnossa. Hän puhuu ja selittää koko ajan, olen hänen valmistumisestaan asti käynyt siellä, ja kun itsekin olen aika utelias hammaslääketieteen suhteen, opit ovat langenneet suotuisaan maaperään. Tikutus ja lankaaminen ovat olleet tuon ajan hoitotapoinani. Mitään ongelmia ei ole sen takia tullut, eikä reikiä. Mutta joku vanha paikka joudutaan joskus uusimaaan.

Vain illalla tuo perusteellinen puhdistus. Se ikävä puoli siinä on, että se vie aikaa kylppärissä enemmän.

"Sinä olet se potilas, joka osaa ja viitsii tehdä oikean kotihoidon hampailleen." - (Luultavasti hän sanoo kaikille noin kannustaakseen, sillä eihän hän voi tulla kotiin niitä hoitamaan, itsehän se on tehtävä.)

Hammaslanka, joka ei rispaannu eikä jää tiukkojen hampaiden väliin, on apteekista ainakin löytyvä Glide. Siitä lenkki, johon pari solmua, ettei avaudu, silloin lankaaminen onnistuu aina.

Amerikasta toimme aikoinaan pari pussillista niitä hammaslankavekottimia, joissa joikaisessa on lanka valmiina, mutta ne pussit saa ilmaiseksi joku, kun tulee hakemaan.

• ii-li
        *Satu kirjoitti:

Hammaslanka, joka ei rispaannu eikä jää tiukkojen hampaiden väliin, on apteekista ainakin löytyvä Glide. Siitä lenkki, johon pari solmua, ettei avaudu, silloin lankaaminen onnistuu aina.

Amerikasta toimme aikoinaan pari pussillista niitä hammaslankavekottimia, joissa joikaisessa on lanka valmiina, mutta ne pussit saa ilmaiseksi joku, kun tulee hakemaan.

Nämä, joita tarkoitan on norjalaisen Jordanin. Niissä on ikäänkuin hammasharjan varsi, mutta harjan tilalla hammaslanka haarukassa, ja sen voi vaihtaa. Saa tukevan otteen, ja haarukka on tarpeeksi leveä, joten voi kyllä rassata hampaanvälejään. Niissä lankakin on sen laatuista, ettei se tartu kiinni.

Ennen oli sellaisia muovisia hammastikkuja, joiden toisessa päässä oli pikku haarukassa hammaslankaa. Hammastikku ei kelvannut mihinkään käyttöön, ja se hammaslankakin oli liian lyhyt, jotta sillä olisi voinut tehdä mitään. - Ne olivat suunnilleen yhtä hyödyllisiä kuin kerran lahjaksi saamani, paristokäyttöinen nenäkarvojen leikkuri. :)

• uzma-m

voisime keskustella vaikka ystavyydesta,millaisia ystavia kullakin on?
      Mikalaista ystavyytta kaipaat?

• saara.dma

.
        Tärkein ystävän ominaisuus on se, että hän osaa kuunnella ja on luotettava.

• Katleija

Hyviä, mukavia tuttavia on paljon, mutta mikä ero sitten on tuttavalla ja ystävällä. Jostakin tuttavasta voi tulla ystävä. Esimerkiksi työkaverista. Se ystävyys jatkuu eläkkeellä ollessakin. Ystävä on luotettava. Yksi hyvä ystävä riittää minulle. Siis sellainen, jolle voi puhua kaikki ja tietää että asiat pysyvät "kielen takana". Mutta hyvät tuttavatkin ovat arvokkaita. Heitä on naapureissa, harrastuksissa siis näissä jokapäiväisissä kuvioissa. On piristävää nähdä tuttava, jota ei ole aikoihin tavannut eikä kuullut hänestä mitään. Lapsuuden ystävä on erikoisasemassa. Minulla on lapsuuden ystävä, jota näen hyvin harvoin. Tiemme erosivat paikkakunnalta muuton vuoksi. Kuitenkin aina elämän pysähdyspaikoilla otamme toisiimme yhteyttä. Huomaa miten elämä on muovannut meitä, mutta pohjalla on se tuttu lapsuuden ystävä.

• Hintriika
        Katleija kirjoitti:

Hyviä, mukavia tuttavia on paljon, mutta mikä ero sitten on tuttavalla ja ystävällä. Jostakin tuttavasta voi tulla ystävä. Esimerkiksi työkaverista. Se ystävyys jatkuu eläkkeellä ollessakin. Ystävä on luotettava. Yksi hyvä ystävä riittää minulle. Siis sellainen, jolle voi puhua kaikki ja tietää että asiat pysyvät "kielen takana". Mutta hyvät tuttavatkin ovat arvokkaita. Heitä on naapureissa, harrastuksissa siis näissä jokapäiväisissä kuvioissa. On piristävää nähdä tuttava, jota ei ole aikoihin tavannut eikä kuullut hänestä mitään. Lapsuuden ystävä on erikoisasemassa. Minulla on lapsuuden ystävä, jota näen hyvin harvoin. Tiemme erosivat paikkakunnalta muuton vuoksi. Kuitenkin aina elämän pysähdyspaikoilla otamme toisiimme yhteyttä. Huomaa miten elämä on muovannut meitä, mutta pohjalla on se tuttu lapsuuden ystävä.

Minullakin on yhä lapsuudenystävä, jonka kanssa olimme kuin "paita ja peppu" jo yli 50 vuotta sitten. Kaikki alkoi tässä kaupungissa, jossa nyt asun. Välillä on elämä vienyt eri suunnille, mutta ystävyys ei ole katkennut. Nyt hän vuorostaan jäi etelään, mutta eihän yhteydenpito siihen lopu. Minä odottelen kovasti häntä käymään täällä syntymäkaupungissaan, johon minä itse muutin kansakoulun alaluokilla ollessani.

Lapsuusajoilta minulla on muitakin ystävyyssuhteita, mutta nämä muut olen löytänyt jälkikäteen. Heidän kanssaan on ollut välillä yli 30 vuoden tauko. Silti kummasti jokaisen kanssa on voinut jatkaa siitä, mihin vuosikymmeniä sitten jäätiin! Päälykuori on muuttunut, mutta sisällä on yhä sama ihminen...

• uzma-m
        saara.dma kirjoitti:

.

valista ystavyytta ilman ettei jompi kumpi ala tuntea seksuaalista vetovoimaa?Itsellani ei ole kokemusta mies ystavasta,tuttavia on runsaasti.

• uzma-m kirjoitti:

valista ystavyytta ilman ettei jompi kumpi ala tuntea seksuaalista vetovoimaa?Itsellani ei ole kokemusta mies ystavasta,tuttavia on runsaasti.

Eikös sitä jossakin muodossa aina ole eri sukupuolten välillä (joskus jopa saman). Ainakin minulle naisystävissä on se jokin pieni ero verrattuna miesystäviin, vaikka asia ei etenekään sen pidemmälle.

Ylempänä oli puhe älykkäästä mainonnasta - miksihän minulle pyörii koko ajan AMNESTYn huomautus siitä, milloin seuraavaa naista hakataan?:-)

• *Satu
        saara.dma kirjoitti:

.

että hän on
        avoin, kertoo itsestään avoimesti ja rehellisesti.

Muutenhan en opi tuntemaan häntä. Ja kun haluan tuntea perin pohjin, ei vain naamioita.

Enhän muuten voisi itsekään kertoa hänelle omia tunteitani tai ajatuksiani.

• merimona1
        *Satu kirjoitti:

että hän on
        avoin, kertoo itsestään avoimesti ja rehellisesti.

Muutenhan en opi tuntemaan häntä. Ja kun haluan tuntea perin pohjin, ei vain naamioita.

Enhän muuten voisi itsekään kertoa hänelle omia tunteitani tai ajatuksiani.

avoimuus on mielestäni jopa ystävyyden edellytys.
        Edellyttää tosin luottamusta, tai luottamista, että voimme kertoa itsestämme sellaista mitä kerromme vain hyville ystävillemme. Täydellinen henkinen 'itsepaljastaminen' taitaa kuitenkin olla aika harvinaista, sillä kaikki varmaan haluavat pitää edes sen viikunanlehden suojanaan.
        Minäkään en tiedä hyvistä ystävistäni läheskään kaikkea, enkä kysykään.
        Itse koen uskottuna ja luotettavana ystävänä olemisen hyvin velvoittavana, sillä toisen ihmisen luottamuksen pettäminen on mielestäni kuin pieni murha.

• uzma-m
        merimona1 kirjoitti:

avoimuus on mielestäni jopa ystävyyden edellytys.
        Edellyttää tosin luottamusta, tai luottamista, että voimme kertoa itsestämme sellaista mitä kerromme vain hyville ystävillemme. Täydellinen henkinen 'itsepaljastaminen' taitaa kuitenkin olla aika harvinaista, sillä kaikki varmaan haluavat pitää edes sen viikunanlehden suojanaan.
        Minäkään en tiedä hyvistä ystävistäni läheskään kaikkea, enkä kysykään.
        Itse koen uskottuna ja luotettavana ystävänä olemisen hyvin velvoittavana, sillä toisen ihmisen luottamuksen pettäminen on mielestäni kuin pieni murha.

minustakin ystavyys on myos vastuu ja velvoite ja ystava voi joskus yllattaen kertoa sellaista jota ei haluaisi tietaa.
        nuorena ystavyys oli niin herkkaa ja melkein hipoi rakkautta,kirjoittelimme toisilemme runoja ym.
        Nykyaan minulla on monia ystavia eri tarpeisiin ,olen jakanut ne mielessani eri lokeroihin riippuen uskonnosta,kansalaisuudesta tai yhteisista harrastuksista ja mielenkiinnosta.
        En voisi kertoa kaikkea itsestani ainoastaan yhdelle ihmiselle,jaan itseni ystavien kesken nain molemmin puolinen luottamus kestaa paremmin.
        Hyvat ystavat ovat tarkeimpia kuin sukulaiset,omaa perhetta lukuun ottamatta.

• merimona1
        uzma-m kirjoitti:

minustakin ystavyys on myos vastuu ja velvoite ja ystava voi joskus yllattaen kertoa sellaista jota ei haluaisi tietaa.
        nuorena ystavyys oli niin herkkaa ja melkein hipoi rakkautta,kirjoittelimme toisilemme runoja ym.
        Nykyaan minulla on monia ystavia eri tarpeisiin ,olen jakanut ne mielessani eri lokeroihin riippuen uskonnosta,kansalaisuudesta tai yhteisista harrastuksista ja mielenkiinnosta.
        En voisi kertoa kaikkea itsestani ainoastaan yhdelle ihmiselle,jaan itseni ystavien kesken nain molemmin puolinen luottamus kestaa paremmin.
        Hyvat ystavat ovat tarkeimpia kuin sukulaiset,omaa perhetta lukuun ottamatta.

että suku on pahin.
        Minulla on sisar, jonka kanssa tapaamme hyvin usein ja melkein päivittäin soittelemme, mutta olemme toistemme mielestä maailman pahimpia kiusankappaleita.
        Sisar kirjoittelee silloin tällöin täällä palstoillakin, joten tämä ei ollut mitään kieroilua, kun mainitsin hänestä.
        Minullakin on sydämessäni pikku huoneita, joissa asuu erilaisia ihmisiä.
        Joitain heistä tarvitsen "olkapääksi", jota vasten itkeä surujani ja harmejani, joku on hauskaa seuraa, jonka kansa irroitella. Sitten saan olla likaämpärinä, jollekin joka haluaa purkaa pahaa oloaan.
        Tähänkin ikään päästyään ei enää odotakaan keltään kovin paljoa ja melkein päivittäin voi todeta tulleensa väärin ymmärretyksi, tai itse tahattomasti loukanneensa jotain ystäväänsä.

• Uzma-m
        Hintriika kirjoitti:

Minullakin on yhä lapsuudenystävä, jonka kanssa olimme kuin "paita ja peppu" jo yli 50 vuotta sitten. Kaikki alkoi tässä kaupungissa, jossa nyt asun. Välillä on elämä vienyt eri suunnille, mutta ystävyys ei ole katkennut. Nyt hän vuorostaan jäi etelään, mutta eihän yhteydenpito siihen lopu. Minä odottelen kovasti häntä käymään täällä syntymäkaupungissaan, johon minä itse muutin kansakoulun alaluokilla ollessani.

Lapsuusajoilta minulla on muitakin ystävyyssuhteita, mutta nämä muut olen löytänyt jälkikäteen. Heidän kanssaan on ollut välillä yli 30 vuoden tauko. Silti kummasti jokaisen kanssa on voinut jatkaa siitä, mihin vuosikymmeniä sitten jäätiin! Päälykuori on muuttunut, mutta sisällä on yhä sama ihminen...

Toiset ovat seilaamassa,muut nokat TV;ssa kiini,miten vietatte tata paivaa?Teetteko jotain erikoista,juhlitteko paivaa ystavien kanssa?

• Katleija
        Uzma-m kirjoitti:

Toiset ovat seilaamassa,muut nokat TV;ssa kiini,miten vietatte tata paivaa?Teetteko jotain erikoista,juhlitteko paivaa ystavien kanssa?

Vielä emme ole seilaamassa, illalla vasta. Kotoani lähden klo 13.15. Aika kiva ilma on vain hieman pakkasta ja tyyntä. Mielenkiintoista nähdä, kuinka monta siellä meitä on. Skillanin ja muorin olenkin nähnyt jo edellisellä risteilyllä.
        Nauti sinä keväästä siellä ja kukista.

• uzma-m
        Katleija kirjoitti:

Vielä emme ole seilaamassa, illalla vasta. Kotoani lähden klo 13.15. Aika kiva ilma on vain hieman pakkasta ja tyyntä. Mielenkiintoista nähdä, kuinka monta siellä meitä on. Skillanin ja muorin olenkin nähnyt jo edellisellä risteilyllä.
        Nauti sinä keväästä siellä ja kukista.

emanta,millon olette Hesan satamassa,sitten heti oitis koneelle kertomaan homppailystanne,keta siella oli,missa kavitte mita ostitte ja mita toitte meille tuliaisiksi?
        Kesalla tulen Suomeen lahtiskohan kukaan kylpyla reissulle kaveriksi?

• Katleija
        uzma-m kirjoitti:

emanta,millon olette Hesan satamassa,sitten heti oitis koneelle kertomaan homppailystanne,keta siella oli,missa kavitte mita ostitte ja mita toitte meille tuliaisiksi?
        Kesalla tulen Suomeen lahtiskohan kukaan kylpyla reissulle kaveriksi?

Reissu on tehty. On se jännä kokemus tavata näitä kirjoittajia ihan livenä. Pirteitä ulospäin suuntautuneita ihmisiä. Paras matkan anti olikin tosiaan tavata nämä ihmiset. Mutta mitään ryntäystä ei näille matkoille näytä olevan.

Kävivät nuo jotkut ostoksilla. Minä ja tyttäreni otimme aamupäivätorkut meriaamiaisen jälkeen, joten en käynyt maissa lainkaan. Tallinnassa olen käynyt joitakin kertoja ohikulkumatkalla. Näin talvella ei huvittanut lähteä kaupungille.

Tänään pidän paastopäivän (melkein), sillä syötyä tuli liian kanssa siellä. Ähh ja puhhh...

• uzma-m
        Katleija kirjoitti:

Reissu on tehty. On se jännä kokemus tavata näitä kirjoittajia ihan livenä. Pirteitä ulospäin suuntautuneita ihmisiä. Paras matkan anti olikin tosiaan tavata nämä ihmiset. Mutta mitään ryntäystä ei näille matkoille näytä olevan.

Kävivät nuo jotkut ostoksilla. Minä ja tyttäreni otimme aamupäivätorkut meriaamiaisen jälkeen, joten en käynyt maissa lainkaan. Tallinnassa olen käynyt joitakin kertoja ohikulkumatkalla. Näin talvella ei huvittanut lähteä kaupungille.

Tänään pidän paastopäivän (melkein), sillä syötyä tuli liian kanssa siellä. Ähh ja puhhh...

yli 10 000 on lukenut palstasi joten alahan keksimaan uutta aihetta palstalle,pian tamakin on taynna,minua kiinnostaa paljonko maksoi Turusta asti?

• Katleija
        uzma-m kirjoitti:

yli 10 000 on lukenut palstasi joten alahan keksimaan uutta aihetta palstalle,pian tamakin on taynna,minua kiinnostaa paljonko maksoi Turusta asti?

Turusta asti Tallinnan risteilyn hinnaksi tuli 58 euroa. Eli kun meitä oli kaksi niin henkeä kohden hinta oli 29 euroa. Hintaan sisältyi bussimatka edestakaisin Turusta laivasatamaan ja takaisin sekä sitten risteily kahden hengen hytissä.
        Halpa.

• fiiuliN
        Katleija kirjoitti:

Turusta asti Tallinnan risteilyn hinnaksi tuli 58 euroa. Eli kun meitä oli kaksi niin henkeä kohden hinta oli 29 euroa. Hintaan sisältyi bussimatka edestakaisin Turusta laivasatamaan ja takaisin sekä sitten risteily kahden hengen hytissä.
        Halpa.

Matkan hinta olisi ollut aika pieni vaikka kenelle.
        Menin niin myöhään kyselemään ettei ollut enää jäljellä muuta kuin yksi paluumatka.

En oikein tosisani ollut lähtemässäkään, niin että ei mitään harmia tullut vaikka matkoja ei enää ollutkaan saatavilla.

Mutta kunhan lähdetään Turusta on minullakin enemmän intoa lähteä mukaan.

• Katleija
        fiiuliN kirjoitti:

Matkan hinta olisi ollut aika pieni vaikka kenelle.
        Menin niin myöhään kyselemään ettei ollut enää jäljellä muuta kuin yksi paluumatka.

En oikein tosisani ollut lähtemässäkään, niin että ei mitään harmia tullut vaikka matkoja ei enää ollutkaan saatavilla.

Mutta kunhan lähdetään Turusta on minullakin enemmän intoa lähteä mukaan.

FiiuliN, sinähän tiedät päiväristelyt lounaineen Turusta Maarianhaminaan ja takaisin. Tehdään me turkulaiset kesällä sellainen retki. Sillä matkalla ehdimme jutella kaikki juttumme ja tutustua. Siinähän ei hytit kuulu matkan hintaan.

• fiiuliN
        Katleija kirjoitti:

FiiuliN, sinähän tiedät päiväristelyt lounaineen Turusta Maarianhaminaan ja takaisin. Tehdään me turkulaiset kesällä sellainen retki. Sillä matkalla ehdimme jutella kaikki juttumme ja tutustua. Siinähän ei hytit kuulu matkan hintaan.

Minulla oli ilmainen risteilylippu Tukholmaan, meni vanhaksi. Toinen menee taas vanhaksi 12/3-mennessä.
        Noissa päiväristeilyissä en ole koskaan ollut mukana, tiedän kyllä niistä.

• Katleija

Kyllä tuntui kornilta taas kuunnella Maamme-laulua palkintojen jaossa Torinossa. Ei muuten, mutta kultapallilla seisoi virolainen Kristina Smigun.

• ii-li

Paciuksen sävellys oli tuttu laulu 1800-luvulla sekä Suomessa että Virossa. Suomessa se oli ylioppilaslaulu ja Virossa muuten vain suosittu. Siellä se esitettiin ensi kerran laulujuhlilla 1800-luvun puolivälin tienoilla. Molemmat maat ottivat sen kansallislaulukseen ensimmäisen maailmansodan päätyttyä. Viro otti sen virallisesti tosin vasta 1920, mutta jo ennen sitä se oli epävirallinen kansallislaulu. Neuvostoaikana sitä ei saanut soittaa. Sen vuoksi varmaan unohtuikin, että se oli myös Viron alkuperäinen kansallislaulu.

Mu isamaa poikkeaa hiukan Suomen vastaavasta. Siinä ei ole kertosäettä. (Minusta sen soittotapakin on vähän erilainen.)

Ei minusta voi sanoa, että Viron kansallislaulu olisi vain Suomen. Se otettiin käyttöön suunnilleen samoihin aikoihin kummassakin maassa, ja Paciuskin oli saksalaista sukujuurta.

• ii-li kirjoitti:

Paciuksen sävellys oli tuttu laulu 1800-luvulla sekä Suomessa että Virossa. Suomessa se oli ylioppilaslaulu ja Virossa muuten vain suosittu. Siellä se esitettiin ensi kerran laulujuhlilla 1800-luvun puolivälin tienoilla. Molemmat maat ottivat sen kansallislaulukseen ensimmäisen maailmansodan päätyttyä. Viro otti sen virallisesti tosin vasta 1920, mutta jo ennen sitä se oli epävirallinen kansallislaulu. Neuvostoaikana sitä ei saanut soittaa. Sen vuoksi varmaan unohtuikin, että se oli myös Viron alkuperäinen kansallislaulu.

Mu isamaa poikkeaa hiukan Suomen vastaavasta. Siinä ei ole kertosäettä. (Minusta sen soittotapakin on vähän erilainen.)

Ei minusta voi sanoa, että Viron kansallislaulu olisi vain Suomen. Se otettiin käyttöön suunnilleen samoihin aikoihin kummassakin maassa, ja Paciuskin oli saksalaista sukujuurta.

Roman Schatz kertoo kirjassaan: Suomesta rakkaudella (kannattaa lukea!), että 13. toukokuuta Flooran päivänä 1848 ensiesitettiin Maamme-laulu. Myöhemmin 19. vuosisadalla siitä tuli Suomen kansallishymni ja vuonna 1918 Vironkin.

1891 Paciuksen päiväkirjassa: "Vuosia sitten, kun kansallismieliset opiskelijat pyysivät minua kirjoittamaan hymnin vain yhdessä päivässä... Totta puhuakseni en säveltänyt sitä ihan itse. Varastin sen. Se on vanha saksalainen juomalaulu, ja ajattelin, ettei kukaan täällä tunnistaisi sitä..."

Tuosta kirjasta vielä. Harvoin näkee niin "sarkastisella" hyvällä huumorilla tarkasteltavan meitä suomalaisia.

"1995 Suomen maajoukkueen kiekkoleijonat seisovat jäällä voitettuaan maailmanmestaruusfinaaliottelun pahinta vihollista Ruotsia vastaan laulaen ylpeästi vanhaa saksalaista juomalaulua kyyneleet silmissään..."

• *Satu
        vaarivaari kirjoitti:

Roman Schatz kertoo kirjassaan: Suomesta rakkaudella (kannattaa lukea!), että 13. toukokuuta Flooran päivänä 1848 ensiesitettiin Maamme-laulu. Myöhemmin 19. vuosisadalla siitä tuli Suomen kansallishymni ja vuonna 1918 Vironkin.

1891 Paciuksen päiväkirjassa: "Vuosia sitten, kun kansallismieliset opiskelijat pyysivät minua kirjoittamaan hymnin vain yhdessä päivässä... Totta puhuakseni en säveltänyt sitä ihan itse. Varastin sen. Se on vanha saksalainen juomalaulu, ja ajattelin, ettei kukaan täällä tunnistaisi sitä..."

Tuosta kirjasta vielä. Harvoin näkee niin "sarkastisella" hyvällä huumorilla tarkasteltavan meitä suomalaisia.

"1995 Suomen maajoukkueen kiekkoleijonat seisovat jäällä voitettuaan maailmanmestaruusfinaaliottelun pahinta vihollista Ruotsia vastaan laulaen ylpeästi vanhaa saksalaista juomalaulua kyyneleet silmissään..."

mistä ainakin meidän promootiomme alkoi vielä paljon yli sata vuotta myöhemmin, kuin tuo ensiesitys oli ollut.

- Eli ensiesitys Maamme-laululle oli ollut siis 13. toukokuuta 1848 Kukan / Flooran päivänä.

Pacius lainaili, sitä tehdään nykyisinkin.

• saara.dma

.
      Murfyn laki:
      Jos on useita jonoja, asetut seisomaan siihen jonoon, joka liikkuu hitaimmin.

Täydennyslaki:
      Jos siirryt nopeasti etenevään jonoon, se alkaa selvästi hidastua.

Oletteko huomanneet ilmiön?

• Hintriika

Tuo ilmiö kulkee näkymättömällä vitjalla perässäni! Muistan hyvin ajan ennen pankkiautomaatteja ja jonotusnumeroita pankeissa.

Vähintäänkin joka tilipäivä seisoin kuin tatti siinä hitaimmassa jonossa. Luukulla oli useinmiten joku eläkeläinen (!!!), jonka asiaa virkailija kävi tutkimassa moneen kertaan ja viipyi tiedoustelumatkallaan mittaamattoman pitkän ajan. Viereinen jono kulki aina nopsasti siihen saakka, kunnes minä vaihdoin paikkaa ja menin sen jonon päähän!

Kun enää ei tarvitse pankkien jonoissa seistä, niin sama moukantuuri jatkuu esim. markettien kassoilla. Kuinka ihminen osaakin mennä aina sen hitaimman jonon päähän? Tai oikeammin: Miten sen jonon eteneminen pysähtyy juuri silloin, kun minä menen sen jatkoksi?

• Helena04 ejk.
        Hintriika kirjoitti:

Tuo ilmiö kulkee näkymättömällä vitjalla perässäni! Muistan hyvin ajan ennen pankkiautomaatteja ja jonotusnumeroita pankeissa.

Vähintäänkin joka tilipäivä seisoin kuin tatti siinä hitaimmassa jonossa. Luukulla oli useinmiten joku eläkeläinen (!!!), jonka asiaa virkailija kävi tutkimassa moneen kertaan ja viipyi tiedoustelumatkallaan mittaamattoman pitkän ajan. Viereinen jono kulki aina nopsasti siihen saakka, kunnes minä vaihdoin paikkaa ja menin sen jonon päähän!

Kun enää ei tarvitse pankkien jonoissa seistä, niin sama moukantuuri jatkuu esim. markettien kassoilla. Kuinka ihminen osaakin mennä aina sen hitaimman jonon päähän? Tai oikeammin: Miten sen jonon eteneminen pysähtyy juuri silloin, kun minä menen sen jatkoksi?

ei todellakaan kovin paljon tarvitse enää kärsiä lukuunottamatta esim. marketeissa käymisissään. Silloinkin - joskus - yritän jo kaukaa arvioida sujuvuutta, kuinka paljon jonoissa olevilla on koreissaan ostoksia... :DD - Hassu tapa sinänsä, sillä mihin minulla nyt enää niin kiire on! Ja lopputulos tosiaan kuitenkin voi olla naurettava häviö. -

• aupA

Jono alkaa hidastua,
        koska joku oli unohtanut punnita
        koska kassa poistuu hetkeksi
        koska joku suorittaa jälkikäteen maksun kassista
        koska kassa vaihtuu
        koska avustuskupongilla maksava vieraskielinen ei ymmärrä, ettei "elintarvikkeiden" maksukupongilla voi maksaa hehkulamppua. (tarjosin sanaa "ruoka", jolloin ymmärryksen hymy levisi kauniille tummille kasvoille)

Kiitos Saara, nyt minä olen paljon kärsivällisempi, kun tiedän, että jonon hidastumisen laki on Murfyn lain täydennyslaki. Jonossa seistessä ajatusten leikki rauhottaa, kun on myöhäistä muuttaa naapurijonoon !

• Katleija
        Helena04 ejk. kirjoitti:

ei todellakaan kovin paljon tarvitse enää kärsiä lukuunottamatta esim. marketeissa käymisissään. Silloinkin - joskus - yritän jo kaukaa arvioida sujuvuutta, kuinka paljon jonoissa olevilla on koreissaan ostoksia... :DD - Hassu tapa sinänsä, sillä mihin minulla nyt enää niin kiire on! Ja lopputulos tosiaan kuitenkin voi olla naurettava häviö. -

Aina sitä joutuisinta ja lyhyintä jonoa hakee vanhasta tottumuksesta, vaikka kiireet ovat menneet menojaan.

Menin tänään Cittarin kassalle, edelläni nuori nainen oli päässyt jo maksuvaiheeseen. Siitä manööveristä tulikin pitkä, kun maksuvälineitä ei tahtonut millään löytyä.

Vetoketjulokerosta tyhjennettiin ensin kolikot tiskille - ei riittänyt. Seteleitä ei löytynyt lompsasta eikä taskuista eikä olkalaukun lokeroista.

Ilmeisesti hoksasi sitten, että pankkikortti pitäisi lompsassa jossain olla. Hän alkoi lappaa lompsaa tyhjäksi tiskille. Sieltä tuli uskomaton määrä lippua, lappua ja korttia.

Osa lenteli lattialle. No lopulta löytyi pankkikortti ja kauppa sai rahansa. Nainen oli jo aika hermostunut ja sulloi lompsansa ja lipukkeensa sikin sokin olkalaukkuun. Oli minulla naurussa pitelemistä.

• fiiuliN

Ihan vain vahingossa satuin huomaamaan tämän ketjun lukijamäärän.
      Kiinnostuneita on ollut enemmän kuin suositussa kahvipirtissä.
      En ole mikään tilannetarkkailija normaalisti, kuinka vaan huomioin.
      Tällaisia ketjuja lisää.

• huomioon päivämäärät,pirtistä ja tästä palstasta??

• Hintriika
        muori67 kirjoitti:

huomioon päivämäärät,pirtistä ja tästä palstasta??

Eivät kai nämä mitenkään ole toistensa kilpailijoita! Sinä, Katleija ja minä käydään molemmissa kuten moni muukin tästä joukosta. Kiva, että on useampi rööri, jos oikein sattuu kirjotuttumaan!!!

• Katleija
        Hintriika kirjoitti:

Eivät kai nämä mitenkään ole toistensa kilpailijoita! Sinä, Katleija ja minä käydään molemmissa kuten moni muukin tästä joukosta. Kiva, että on useampi rööri, jos oikein sattuu kirjotuttumaan!!!

Täytyy olla tällainen aiheetonkin aloitus ilmeisesti, joten jatketaan jos haluja löytyy. Siinä ristikon alapuolella näkyy olevan uusi aloitus, jossa voi sitä palstan suosituinta aihetta käsitellä.
        En kannata mitään pituuskilpailua. Aloitus kiinnostaa tai ei.

Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2682
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      338
      2407
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2104
    4. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1766
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1675
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1559
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1429
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1409
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1355
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1156
    Aihe