Kumpi on käytännöllisempi?

zero

Auttakaa miestä hädässä.Olen suuntautumassa
ns. fyysisempiin kamppailulajeihin eli
mielessä on judo tai BJJ.

Pitäisi tehdä pitkän tähtäimen valinta eikä
ole aikaa panostaa molempiin.
Muuten homma on selvä mutta pitäisi ratkaista
yksi asia:kumpi lajeista on käytännöllisempi
tai soveltuvampi itsepuolustus tilanteisiin ns.
"katu-olosuhteissa"?

Ps.Älkää ehdottako krav magaa tai jujutsua,kyse
on vain judon ja BJJ:n välillä tapahtuvasta
valinnasta.

52

5458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Caligula

      Omasta mielestäni BJJ huomattavasti parempi. Siinä on pystyottelua ja (korjatkaa jos olen väärässä) enemmän lukkoja yms.

      • J

        kunnollisissa judo harjoituksissa pitäisi olla ottelua (matto ja pysty) jopa yli 70 %. Ja tästä (valmentajasta riippuen) on pysty-ottelua reilusti suurin osa. Mutta valmentaja ratkaisee hyvin paljon.


      • Judoka

        Että pysty ja mattopainissa Judoka on aika lyömätön. Oma lehmä ojassa tietysti ! Yhteisiä treenihetkiä olen myö saanut viettää JJ ihmisten kanssa ;)

        Muista kuitenkin

        "Ei ole olemassa parasta lajia, on vain niitä joita kukin haluaa tehdä"


      • JuM

        Käsittääkseni Suomessa treenattavassa bjj:ssä on lähes pelkästään matto-ottelua.. Kai pikkuisen maahanvientejä lisäksi.


      • jepu
        Judoka kirjoitti:

        Että pysty ja mattopainissa Judoka on aika lyömätön. Oma lehmä ojassa tietysti ! Yhteisiä treenihetkiä olen myö saanut viettää JJ ihmisten kanssa ;)

        Muista kuitenkin

        "Ei ole olemassa parasta lajia, on vain niitä joita kukin haluaa tehdä"

        Ette te judomiehet kyllä yleisesti matossa pärjää BJJ miehelle siis jos kyseessä on yhtä kauan harjoitelleet ihmiset...


    • KL

      Se on kuules hyvä ja monipuolinen laji, missä ei oo mitään turhia spedeilyjä...

      • Dani

        Ja kuinkas monta vuotta aiot harrastaa sitä Shootfightingia? Kymmenen? Kaksikymmentä? Aiotko vielä ottaa kovaa matsia neljä-viisikymppisenä parikymppisiä vastaan? Tuskin. Väittäisin että jos aiot oikeasti löytää lajista kovuutta, mutta haluaisit myös että se olisi turvallinen vanhempanakin, niin valitse judo. Meidän salilla on treeneissä yli nelikymppisiä äijiä jotka heittää alkuverryttelyissä puhtaita puolivoltteja ja randoreissa puhtaita ipponeita. Ovat kovassa kunnossa ja eivät kärsi kovan matsin aiheuttamasta "kulumisesta". Kuten vaikkapa ex-nyrkkeilijät kärsivät.


      • KL
        Dani kirjoitti:

        Ja kuinkas monta vuotta aiot harrastaa sitä Shootfightingia? Kymmenen? Kaksikymmentä? Aiotko vielä ottaa kovaa matsia neljä-viisikymppisenä parikymppisiä vastaan? Tuskin. Väittäisin että jos aiot oikeasti löytää lajista kovuutta, mutta haluaisit myös että se olisi turvallinen vanhempanakin, niin valitse judo. Meidän salilla on treeneissä yli nelikymppisiä äijiä jotka heittää alkuverryttelyissä puhtaita puolivoltteja ja randoreissa puhtaita ipponeita. Ovat kovassa kunnossa ja eivät kärsi kovan matsin aiheuttamasta "kulumisesta". Kuten vaikkapa ex-nyrkkeilijät kärsivät.

        En itsekkään ajatellut ajaa viiskymppisenä kyykkypyörällä kaatosateessa baariin iskemään selvinpäin naisia ja aamulla mennä kuudeksi töihin.

        Aikansa kutakin ja Shoottia pystyy harrastamaan kuntoilumielessäkin. Harvemmin enää neljäkymppisenä missään lajissa yleensäkkään kilpaillaan yhtä menestyksekkäästi, kuin nuoret vetreät miehet!

        Tämä kaikkihan sotii luonnonlakeja vastaan.


    • jalli

      Judokana sanoisin, että judo on ennemminkin urheilua kuin itsepuolustusta. Siltikin, jos katutilanteessa judoka pääsee iholle nin ei tapahtumien kulussa oo enää mitään epäselvää.

      • jalli

        itsepuolustukseen paras laji on pikajuoksu!


      • A
        jalli kirjoitti:

        itsepuolustukseen paras laji on pikajuoksu!

        ..kun näkee täällä kaiken maailman vapaaottelijoiden kommenttien ja uhon keskellä sen viisaimman kommentin judokan suusta. Paras laji on pikajuoksu! Judo kyllä karsii kaikki uhoilijat ja väkivaltaan taipuvat persoonat pois keskuudestaan vuoden-parin sisällä. Ai miten? No randorissa otetaan kuitenkin aina täysillä ja silloin sitä saa myös välillä selkäänsä. Ja oppii miltä se tuntuu.


      • Judoka
        A kirjoitti:

        ..kun näkee täällä kaiken maailman vapaaottelijoiden kommenttien ja uhon keskellä sen viisaimman kommentin judokan suusta. Paras laji on pikajuoksu! Judo kyllä karsii kaikki uhoilijat ja väkivaltaan taipuvat persoonat pois keskuudestaan vuoden-parin sisällä. Ai miten? No randorissa otetaan kuitenkin aina täysillä ja silloin sitä saa myös välillä selkäänsä. Ja oppii miltä se tuntuu.

        on nähtävä !


      • Paraiba
        Judoka kirjoitti:

        on nähtävä !

        Aivan samoin tehdään myös BJJ:ssa. Sparrataan täysillä, tekniikkaa enemmän. Ei turhaa tekopyhyyttä ja mystiikkaa, vaan treeneissä rento mutta asenteellinen meininki. 9 vuotta treenasin Judoa ja pääsin ekan kerran BJJ-leirille niin laji vaihtui. Reilut 2 vuotta BJJ:ta takana enkä vaihtaisi pois. Lajit näyttää samanlaisilta, mutta eroa on kuin yöllä ja päivällä.


      • Andy
        Paraiba kirjoitti:

        Aivan samoin tehdään myös BJJ:ssa. Sparrataan täysillä, tekniikkaa enemmän. Ei turhaa tekopyhyyttä ja mystiikkaa, vaan treeneissä rento mutta asenteellinen meininki. 9 vuotta treenasin Judoa ja pääsin ekan kerran BJJ-leirille niin laji vaihtui. Reilut 2 vuotta BJJ:ta takana enkä vaihtaisi pois. Lajit näyttää samanlaisilta, mutta eroa on kuin yöllä ja päivällä.

        Mitkä ovat ne tärkeimmät erot joiden takia vaihdoit? Näin enempi pystyottelijan näkökulmasta ne todella näyttävät melko samanlaisilta.


      • Paraiba
        Andy kirjoitti:

        Mitkä ovat ne tärkeimmät erot joiden takia vaihdoit? Näin enempi pystyottelijan näkökulmasta ne todella näyttävät melko samanlaisilta.

        Judossa harjoittelu on keskittynyt pääasiassa pystytekniikkaan, mattopuolen treenaus on melko vähäistä. Ja treeni ja tekniikat on rakennettu vallitsevien kilpailusääntöjen ympärille tai ovat muuten vain liikunnallinen tapahtuma (mikä sekään ei ole huono vaihtoehto). Mutta jos haluaa oikeasti oppia niin näen BJJ:n huomattavasti parempana vaihtoehtona. BJJ:n pystytekniikkaa on karkeasti sanottuna "räkäisempää" eli ei yritetäkään tehdä liian kaunista vaan voisikin puhua ennemmin alasvienneistä kuin heitoista. Matto onkin sitten aivan eri maailma, jos esim. Judossa opetettiin ude-garame, BJJ:ssa käydään läpi koko tilanne, eli miten koko tilanne kaivetaan guardin kiertoineen jne. Muutenkin avoimuuus treenata eri tavoilla, jos halutaan oppia pystypainia kysytään painijoilta, nyrkkeilyä nyrkkeilijöiltä etc. Tässä on hyvä haastattelu jenkki-veljeksistä ketkä on junioreista saakka treenannu Judoa ja nähneet myöhemmin ns. valon :-)www.sherdog.com/interviews/camarillo/camarillointerview1.shtm . Judo on hyvä laji, Jiu-Jitsu on vain parempi.


      • Caligula
        Paraiba kirjoitti:

        Judossa harjoittelu on keskittynyt pääasiassa pystytekniikkaan, mattopuolen treenaus on melko vähäistä. Ja treeni ja tekniikat on rakennettu vallitsevien kilpailusääntöjen ympärille tai ovat muuten vain liikunnallinen tapahtuma (mikä sekään ei ole huono vaihtoehto). Mutta jos haluaa oikeasti oppia niin näen BJJ:n huomattavasti parempana vaihtoehtona. BJJ:n pystytekniikkaa on karkeasti sanottuna "räkäisempää" eli ei yritetäkään tehdä liian kaunista vaan voisikin puhua ennemmin alasvienneistä kuin heitoista. Matto onkin sitten aivan eri maailma, jos esim. Judossa opetettiin ude-garame, BJJ:ssa käydään läpi koko tilanne, eli miten koko tilanne kaivetaan guardin kiertoineen jne. Muutenkin avoimuuus treenata eri tavoilla, jos halutaan oppia pystypainia kysytään painijoilta, nyrkkeilyä nyrkkeilijöiltä etc. Tässä on hyvä haastattelu jenkki-veljeksistä ketkä on junioreista saakka treenannu Judoa ja nähneet myöhemmin ns. valon :-)www.sherdog.com/interviews/camarillo/camarillointerview1.shtm . Judo on hyvä laji, Jiu-Jitsu on vain parempi.

        Itse treenaan molempien lajien tekniikoita. Tosin en tiedä milloin Judon ja milloin BJJ:n kun nhb treeneissä sillä tiedolla ei ole mitään väliä.
        Ainakin meillä voi käydä treenaamassa vain lukkopainia/miksi tuota nyt sanoiskaan. Eli ei ole pakko lähteä sparraamaan vaikka nhb treenit kyseessä onkin.

        Ja minkä takia todella moni luulee että jokainen nhb:n harrastaja käy matseissa? Ei ole tullut mieleen että sitäkin voi harrastaa huvinvuoks?


      • KL
        Caligula kirjoitti:

        Itse treenaan molempien lajien tekniikoita. Tosin en tiedä milloin Judon ja milloin BJJ:n kun nhb treeneissä sillä tiedolla ei ole mitään väliä.
        Ainakin meillä voi käydä treenaamassa vain lukkopainia/miksi tuota nyt sanoiskaan. Eli ei ole pakko lähteä sparraamaan vaikka nhb treenit kyseessä onkin.

        Ja minkä takia todella moni luulee että jokainen nhb:n harrastaja käy matseissa? Ei ole tullut mieleen että sitäkin voi harrastaa huvinvuoks?

        Niin missä seurassa kyseistä toimintaa harrastat?


      • Judoka
        Paraiba kirjoitti:

        Judossa harjoittelu on keskittynyt pääasiassa pystytekniikkaan, mattopuolen treenaus on melko vähäistä. Ja treeni ja tekniikat on rakennettu vallitsevien kilpailusääntöjen ympärille tai ovat muuten vain liikunnallinen tapahtuma (mikä sekään ei ole huono vaihtoehto). Mutta jos haluaa oikeasti oppia niin näen BJJ:n huomattavasti parempana vaihtoehtona. BJJ:n pystytekniikkaa on karkeasti sanottuna "räkäisempää" eli ei yritetäkään tehdä liian kaunista vaan voisikin puhua ennemmin alasvienneistä kuin heitoista. Matto onkin sitten aivan eri maailma, jos esim. Judossa opetettiin ude-garame, BJJ:ssa käydään läpi koko tilanne, eli miten koko tilanne kaivetaan guardin kiertoineen jne. Muutenkin avoimuuus treenata eri tavoilla, jos halutaan oppia pystypainia kysytään painijoilta, nyrkkeilyä nyrkkeilijöiltä etc. Tässä on hyvä haastattelu jenkki-veljeksistä ketkä on junioreista saakka treenannu Judoa ja nähneet myöhemmin ns. valon :-)www.sherdog.com/interviews/camarillo/camarillointerview1.shtm . Judo on hyvä laji, Jiu-Jitsu on vain parempi.

        Noi asiat mihin keskitytään on varmaan kuitenkin aika pitkälti siitä kiinni millainen valmentaja itsekullakin on. Eri seuroissa painotetaan eri asioita.

        Mutta tosiaankin ! Kukin tulkoon tyytyväiseksi siitä mitä tekee. Ei sillä lajilla niin väliä.
        Sen pohtiminen mikä on ns. on "paras" laji on täydellistä ajanhukkaa.


      • Paraiba
        Judoka kirjoitti:

        Noi asiat mihin keskitytään on varmaan kuitenkin aika pitkälti siitä kiinni millainen valmentaja itsekullakin on. Eri seuroissa painotetaan eri asioita.

        Mutta tosiaankin ! Kukin tulkoon tyytyväiseksi siitä mitä tekee. Ei sillä lajilla niin väliä.
        Sen pohtiminen mikä on ns. on "paras" laji on täydellistä ajanhukkaa.

        Onnekseni olen saannut treenata Judoa useammassa eri kaupungissa, eri valmentajien ja meidän mittapuussa todellisten huippuvalmentajien johdolla sekä kymmenillä leireillä. Mutta harjoitusten runko on aina ollut sama jonka jo aiemmin kerroin. Itsekin kuvittelin aina että Judo ja BJJ on aivan sama asia, jalat vaan guardissa ristiin ja se on siinä. Suosittelen menemään BJJ-leirille jos mahdollista, vaikka ei lajia vaihtaisikaan. Ihan silmiä avaavana kokemuksena ja saat aivan uskomattoman määrän mattotekniikkaa.


      • Caligula
        KL kirjoitti:

        Niin missä seurassa kyseistä toimintaa harrastat?

        Masaryu Freefighting.
        Vantaalla, tikkurilan urheilutalolla treenataan.
        Seuran nettisivut: http://www.cs.helsinki.fi/u/petra/


      • Judoka
        Paraiba kirjoitti:

        Onnekseni olen saannut treenata Judoa useammassa eri kaupungissa, eri valmentajien ja meidän mittapuussa todellisten huippuvalmentajien johdolla sekä kymmenillä leireillä. Mutta harjoitusten runko on aina ollut sama jonka jo aiemmin kerroin. Itsekin kuvittelin aina että Judo ja BJJ on aivan sama asia, jalat vaan guardissa ristiin ja se on siinä. Suosittelen menemään BJJ-leirille jos mahdollista, vaikka ei lajia vaihtaisikaan. Ihan silmiä avaavana kokemuksena ja saat aivan uskomattoman määrän mattotekniikkaa.

        Ainahan kannattaa pitää silmänsä auki ja olla avoimin mielin jokasuuntaan ! Sen verran omaa taustaa, että olin jo kaaaauan !! :) sitten aktiivi SM ja Finish Open jokunen kpl. Ja kaiken-näköistä ja tasoista valmentajaa on nähty. Itse myös paaaljon valmentanut ;) Itse valmennan niin, että koetan koluta yhden teeman loppuun esim. vaikka kombinaatiot. Kaikenkaikkiaan kuitenkin, kattellaan missä vaiheessa kilpaulukautta mennään.


      • A
        Judoka kirjoitti:

        Ainahan kannattaa pitää silmänsä auki ja olla avoimin mielin jokasuuntaan ! Sen verran omaa taustaa, että olin jo kaaaauan !! :) sitten aktiivi SM ja Finish Open jokunen kpl. Ja kaiken-näköistä ja tasoista valmentajaa on nähty. Itse myös paaaljon valmentanut ;) Itse valmennan niin, että koetan koluta yhden teeman loppuun esim. vaikka kombinaatiot. Kaikenkaikkiaan kuitenkin, kattellaan missä vaiheessa kilpaulukautta mennään.

        Ihanko mitaleille asti Sm-kisoissa tai Fjo:ssa? :) Veikkailisin että jos kombinaatiot jaksat koluta läpi niin että pystyt niitä jokaista randorissa käyttämään todellisena uhkana, niin olet kyllä parempi kuin minä ja moni muu. Eli on eri asia tehdä koutsi ja perään seoi uchikomissa kuin koutsi ja seoi randorissa. Kyllä se vaan on niin että tätä lajia on mahdotonta koluta loppuun. 16 vuoden ja muutaman SM-kullan jälkeen voin sanoa että välillä sitä tuntuu että ei sitä vielä mitään osaa..

        Ja muuten on (myös minun mielestäni) aika hölmöä vertailla lajien paremmuutta. Vaikka judo onkin ehkä juuri se maailman harrastetuin kamppailulaji niin ei se tee siitä kaikille sopivinta lajia.

        BJJ:stä olisin kiinnostuntut tietämään lukoista. Eli tehdäänkö siinä lukkoja esim. polviin? Polvilukothan poistettiin judosta joku vuosikymmen sitten, kun polvivammaisten määrä alkoi kasvaa liikaa. Polvien hermot kun eivät aina tarpeeksi varoita kivulla ennenkuin on liian myöhäistä antautua matseissa. Muuten käsitykseni mukaan, ja sen mitä olen nähnyt, ovat mattotekniikat aika samoja molemmissa lajeissa.


      • Paraiba
        A kirjoitti:

        Ihanko mitaleille asti Sm-kisoissa tai Fjo:ssa? :) Veikkailisin että jos kombinaatiot jaksat koluta läpi niin että pystyt niitä jokaista randorissa käyttämään todellisena uhkana, niin olet kyllä parempi kuin minä ja moni muu. Eli on eri asia tehdä koutsi ja perään seoi uchikomissa kuin koutsi ja seoi randorissa. Kyllä se vaan on niin että tätä lajia on mahdotonta koluta loppuun. 16 vuoden ja muutaman SM-kullan jälkeen voin sanoa että välillä sitä tuntuu että ei sitä vielä mitään osaa..

        Ja muuten on (myös minun mielestäni) aika hölmöä vertailla lajien paremmuutta. Vaikka judo onkin ehkä juuri se maailman harrastetuin kamppailulaji niin ei se tee siitä kaikille sopivinta lajia.

        BJJ:stä olisin kiinnostuntut tietämään lukoista. Eli tehdäänkö siinä lukkoja esim. polviin? Polvilukothan poistettiin judosta joku vuosikymmen sitten, kun polvivammaisten määrä alkoi kasvaa liikaa. Polvien hermot kun eivät aina tarpeeksi varoita kivulla ennenkuin on liian myöhäistä antautua matseissa. Muuten käsitykseni mukaan, ja sen mitä olen nähnyt, ovat mattotekniikat aika samoja molemmissa lajeissa.

        Jep, varsinkin kiertoa aiheuttavat on pahoja, käytännössä ne on kielletty harjoituksissakin ellei toisin ole sovittu. Polviin tehtävät lukot on kilpailuissa kielletty, ainoastaan ns.akilleslukko on sallittu kilpailuissa ja silloinkaan tekijä ei saa laittaa omia jalkojaan vastustajan jalan yli ristiin, nämä säännöt on ollut käytössä Suomessa ja käsittääkseni ne on lähes samat maailmallakin BJJ-kisoissa alemmilla vöillä. Jalkalukkoja sallitaan sitten enemmän ruskea ja mustien vöiden sarjoissa,esim. polveen suorana, varvasvääntönä etc. mutta kiertoa polveen aiheuttavat on kielletty.

        Tekniikat on käytännössa samoja, lajien päämäärät on enemmänkin muokannut harjoittelua. Ja vanha totuushan on että siinä olet hyvä mitä harjoittelet.


      • Judoka
        A kirjoitti:

        Ihanko mitaleille asti Sm-kisoissa tai Fjo:ssa? :) Veikkailisin että jos kombinaatiot jaksat koluta läpi niin että pystyt niitä jokaista randorissa käyttämään todellisena uhkana, niin olet kyllä parempi kuin minä ja moni muu. Eli on eri asia tehdä koutsi ja perään seoi uchikomissa kuin koutsi ja seoi randorissa. Kyllä se vaan on niin että tätä lajia on mahdotonta koluta loppuun. 16 vuoden ja muutaman SM-kullan jälkeen voin sanoa että välillä sitä tuntuu että ei sitä vielä mitään osaa..

        Ja muuten on (myös minun mielestäni) aika hölmöä vertailla lajien paremmuutta. Vaikka judo onkin ehkä juuri se maailman harrastetuin kamppailulaji niin ei se tee siitä kaikille sopivinta lajia.

        BJJ:stä olisin kiinnostuntut tietämään lukoista. Eli tehdäänkö siinä lukkoja esim. polviin? Polvilukothan poistettiin judosta joku vuosikymmen sitten, kun polvivammaisten määrä alkoi kasvaa liikaa. Polvien hermot kun eivät aina tarpeeksi varoita kivulla ennenkuin on liian myöhäistä antautua matseissa. Muuten käsitykseni mukaan, ja sen mitä olen nähnyt, ovat mattotekniikat aika samoja molemmissa lajeissa.

        Moi

        Mitallit oli tiukassa, mutta muutamakin parempi pistesija tuli. Meikäläisen kroppa kun on tehty enemmän maraton-juoksuun. Massa jäi aina vähän uupumaan. Pikkukisoissa sitten aikalailla parempaa menestystä. Joukkueen kanssa noustiin mm. Divarista mestikseen. Kumma juttu, kun joukkueen kanssa oli aina helpompi kilpailla :)

        Huom ! Nykypäivänä olen siis pelkkä "Sunnuntai-Judoka" =D


      • A
        Judoka kirjoitti:

        Moi

        Mitallit oli tiukassa, mutta muutamakin parempi pistesija tuli. Meikäläisen kroppa kun on tehty enemmän maraton-juoksuun. Massa jäi aina vähän uupumaan. Pikkukisoissa sitten aikalailla parempaa menestystä. Joukkueen kanssa noustiin mm. Divarista mestikseen. Kumma juttu, kun joukkueen kanssa oli aina helpompi kilpailla :)

        Huom ! Nykypäivänä olen siis pelkkä "Sunnuntai-Judoka" =D

        Joo.. Tulipa siitä mieleeni että miksiköhän ei enää järjestetä kunnon sarjaa seurajoukkueille judossa? Muistaakseeni 80-luvulla ja 90-luvun alussa oli vielä mestaruussarja, 1div. ja 2.div. 2.divisioonassa ottelivat kaikki pienet seurat joissa ei ollut kuin muutama sisukas sissi. Painoluokissa annettiin tasoitusta ja nähtiin hienoja matseja. Mutta nykyään ei ole kuin mestaruussarja.. Johtunee varmaan järjettömästä lisenssikäytännöstä, joka on tappanut kilpailun harrastajilta lähes täysin. Vai kuka haluaisi maksaa kuusisataa lisenssistä jos käy vain kahdessa kisassa per vuosi ja ottelee 5-8 matsia?


      • Judoka
        A kirjoitti:

        Joo.. Tulipa siitä mieleeni että miksiköhän ei enää järjestetä kunnon sarjaa seurajoukkueille judossa? Muistaakseeni 80-luvulla ja 90-luvun alussa oli vielä mestaruussarja, 1div. ja 2.div. 2.divisioonassa ottelivat kaikki pienet seurat joissa ei ollut kuin muutama sisukas sissi. Painoluokissa annettiin tasoitusta ja nähtiin hienoja matseja. Mutta nykyään ei ole kuin mestaruussarja.. Johtunee varmaan järjettömästä lisenssikäytännöstä, joka on tappanut kilpailun harrastajilta lähes täysin. Vai kuka haluaisi maksaa kuusisataa lisenssistä jos käy vain kahdessa kisassa per vuosi ja ottelee 5-8 matsia?

        On menny joo. Mulla toi "kuntohuippu" ajoittui '80-luvulle. Silloin meni lujaa Suomalaisella Judolla. Korhosen veljekset, Pupu jne. Matseja riitti divareissakin. Meilläkin oli lähes joka sarjassa joukkue ! Kova saavutus. Nykyään kovin harva enää raahautuu salille :(. Tiedä sitten syökö noi uudet lajit niin paljon porukkaa. Epäilen myös, että nuorisotyötä on pahasti laiminlyöty ? Ja mistäs ne kilpailijat muuten nousis. Jos ei junnuista.


      • zero
        Paraiba kirjoitti:

        Aivan samoin tehdään myös BJJ:ssa. Sparrataan täysillä, tekniikkaa enemmän. Ei turhaa tekopyhyyttä ja mystiikkaa, vaan treeneissä rento mutta asenteellinen meininki. 9 vuotta treenasin Judoa ja pääsin ekan kerran BJJ-leirille niin laji vaihtui. Reilut 2 vuotta BJJ:ta takana enkä vaihtaisi pois. Lajit näyttää samanlaisilta, mutta eroa on kuin yöllä ja päivällä.

        On tullut mukavasti palautetta.
        Kiinnostaisi tietää vähän lisää noista Judon ja
        BJJ:n maahan vientien välisistä eroista.

        Joku on sanonut,että Judon heitot vaativat melko
        paljon työtä ennenkuin ne saa onnistumaan.
        Mutta ovatko judossa heitot yhtäkuin alasvien-
        nit?Vai onko erotettu alasviennit ja heitot toi-
        sistaan mutta joilla kuitenkin on sama päämäärä,
        matto?

        Onko BJJ:n heitot identisiä Judon heittojen kans-
        sa?Ja missä määrin BJJ:ssa käytetään heittoja
        alasviennin yhteydessä suhteessa Judoon?

        Ja vielä itselleni tärkeä kysymys:kumpi lajeista
        on treenaajan selälle,olkapäille ja niskalle ys-
        tävällisempää (ajattelin lähinnä Judo vahvan nä-
        köisiä korkeita heittoja)vai joutuvatko paikat
        molemmissa lajeissa suunnilleen yhtä kovan rasi-
        tuksen kohteiksi?

        Jos Paraiba tai joku asioiden molemmat puolet näh-
        nyt voisi vastata.Kiitos.


      • A
        zero kirjoitti:

        On tullut mukavasti palautetta.
        Kiinnostaisi tietää vähän lisää noista Judon ja
        BJJ:n maahan vientien välisistä eroista.

        Joku on sanonut,että Judon heitot vaativat melko
        paljon työtä ennenkuin ne saa onnistumaan.
        Mutta ovatko judossa heitot yhtäkuin alasvien-
        nit?Vai onko erotettu alasviennit ja heitot toi-
        sistaan mutta joilla kuitenkin on sama päämäärä,
        matto?

        Onko BJJ:n heitot identisiä Judon heittojen kans-
        sa?Ja missä määrin BJJ:ssa käytetään heittoja
        alasviennin yhteydessä suhteessa Judoon?

        Ja vielä itselleni tärkeä kysymys:kumpi lajeista
        on treenaajan selälle,olkapäille ja niskalle ys-
        tävällisempää (ajattelin lähinnä Judo vahvan nä-
        köisiä korkeita heittoja)vai joutuvatko paikat
        molemmissa lajeissa suunnilleen yhtä kovan rasi-
        tuksen kohteiksi?

        Jos Paraiba tai joku asioiden molemmat puolet näh-
        nyt voisi vastata.Kiitos.

        Judossa heittovalikoima on laaja. Moni keskittyy yleensä vain esimerkiksi seoi-nage tyylisiin heittoihin (vähän kuin painin käsivarsiheitto tyyliset heitot) tai lonkkaheittoihin, koska oma tyyli tai rakenne sopii niihin. Judosta löytyy satoja heittoja ja aina silloin tällöin tulee lisää. Esimerkiksi viime vuosikymmenen puolen välin tienoilla tuli n.s. aitajuoksija-tyyppiset heitot, jotka ovat tulleet sampo-painista. Nämä ovat sellaisia matalia "niskapyöriä". Periaatteessa judossa ei ole rajoituksia tekniikoiden suhteen, kunhan et tee tekniikkaa niin että siinä olisi vaaraa kenelläkään(myös sinlla) loukkaantua. Kisoissa jos kaverin heität, niin kukaan ei tule sanomaan että "ei tuo ollut oikein puhdas tekniikka". Tämä pitää kyllä lajin todellisena ja rehellisenä.


    • Crouching Jo

      Olet vannoutunut ns. fyysisempien kamppailulajien fani. Kirjoitit, että kyse on vain judon ja BJJ:n välisestä valinnasta. TOTESIT kuitenkin myös, että lajin on toimittava "katu-olosuhteissa". Han Moo Do on nimenomaan käytännössäkin toimiva täyskontakti -laji. Itse valitsin HMD:n nimenomaan sen käytännön läheisten harjoituksien takia. Joskus nimittäin harjoituksissakin on olo hieman kuin olisi katu-tappelussa, tositilanteessa. Jos etsit nimenomaan käytännön lajia HMD on sinulle hyvä, ehkäpä jopa paras valinta.
      ETSI kuitenkin mahdollisesta lajistasi tietoa, käy esim. esittelyssä ennen kuin teet päätöksesi(tsekkaa uteliaisuudestasi http://www.hanmoodonet.com). Tervetuloa budo -harrastajien joukkoon.

      Onnea valinnallesi!

      Jo, 10 kup.

      • JuM

        Onko sinulla kokemusta mistään muusta lajista? Vaikka HMD voikin tuntua alkeiskurssilla kaikkein parhaimmalta lajilta, kannattaisi muihin lajeihin kuitenkin ensin jollain tavalla tutustua, ennenkuin on kertomassa HMD:n ylivertaisuudesta. En tiedä harjoitellaanko HMD:ssä ottelua muutenkin kuin kilpailusäännöillä, mutta jos näin ei tehdä niin harjoittelu ei ole erityisen realistista. Päähän lyömisen puuttuminen kun on aika suuri juttu.

        Ei sillä että minulla jotain HMD:tä vastaan olisi, varmaan ihan pätevä laji mutta enpä oikein usko että se on mitenkään realistisempi tai muuten vaan parempi laji kuin jujutsut tai krav maga, joita siis ei haluttu mainostettavan..

        Niin ja kadulla Judo on parempi(kuin BJJ) kun pystyy heittämään vastustajan maahan ilman että menee itse mukana, sotkimaan vaatteitaan..


      • Judoka
        JuM kirjoitti:

        Onko sinulla kokemusta mistään muusta lajista? Vaikka HMD voikin tuntua alkeiskurssilla kaikkein parhaimmalta lajilta, kannattaisi muihin lajeihin kuitenkin ensin jollain tavalla tutustua, ennenkuin on kertomassa HMD:n ylivertaisuudesta. En tiedä harjoitellaanko HMD:ssä ottelua muutenkin kuin kilpailusäännöillä, mutta jos näin ei tehdä niin harjoittelu ei ole erityisen realistista. Päähän lyömisen puuttuminen kun on aika suuri juttu.

        Ei sillä että minulla jotain HMD:tä vastaan olisi, varmaan ihan pätevä laji mutta enpä oikein usko että se on mitenkään realistisempi tai muuten vaan parempi laji kuin jujutsut tai krav maga, joita siis ei haluttu mainostettavan..

        Niin ja kadulla Judo on parempi(kuin BJJ) kun pystyy heittämään vastustajan maahan ilman että menee itse mukana, sotkimaan vaatteitaan..

        Että ihan loppujenlopuksi se valittu laji. Mikä sitten ikinä. On henkilökohtaisten ominaisuuksien summa. Eli kaikki me osaamme juosta. Mutta toiset nopeammin. Tässä valossa ei ole kauhean pätevää vertaila eri lajeja keskenään.

        Siis laji ei ole tavara. Tyyliin mun auto kulkee kovemmin kun sun. Ja sille et mitään mahda, kun mulla on 100 hummaa enemmän moottorissa kun sulla.


      • jep
        JuM kirjoitti:

        Onko sinulla kokemusta mistään muusta lajista? Vaikka HMD voikin tuntua alkeiskurssilla kaikkein parhaimmalta lajilta, kannattaisi muihin lajeihin kuitenkin ensin jollain tavalla tutustua, ennenkuin on kertomassa HMD:n ylivertaisuudesta. En tiedä harjoitellaanko HMD:ssä ottelua muutenkin kuin kilpailusäännöillä, mutta jos näin ei tehdä niin harjoittelu ei ole erityisen realistista. Päähän lyömisen puuttuminen kun on aika suuri juttu.

        Ei sillä että minulla jotain HMD:tä vastaan olisi, varmaan ihan pätevä laji mutta enpä oikein usko että se on mitenkään realistisempi tai muuten vaan parempi laji kuin jujutsut tai krav maga, joita siis ei haluttu mainostettavan..

        Niin ja kadulla Judo on parempi(kuin BJJ) kun pystyy heittämään vastustajan maahan ilman että menee itse mukana, sotkimaan vaatteitaan..

        Mitenhän keksit että Bjj miesten on pakko mennä sotkemaan vaatteitaan katuun, on niitä monia alasvientejä BJJ;nkin puolella ja mikä parasta heiton ja alasviennin onnisutumisprosentti on aivan toinen. Epäonnistunut heitto on aika ikävä kun on kaveri niskassa tai selässä kiini, vaikee arvata kuka sillon sinne katuun menee...

        Ja väitämpä että sparraaminen on sekä judossa, että BJJssä paljon mielekkäämpää kun HMD;ssä. Molemmissa voidaan ottaa täysillä, silti satuttamatta harjoituskaveria. Noissa lajeissa, missä mukana on myös lyönnit/potkut voi mielenkiinto alkaa hiipumaan kun on muutaman kerran saanu monosta kunnolla. Ainiin, ja miksi pitää sitten monottaa kunnolla...? -Mitäs realistisuutta sellanen hippaleikkikään on!?!


      • JuM
        jep kirjoitti:

        Mitenhän keksit että Bjj miesten on pakko mennä sotkemaan vaatteitaan katuun, on niitä monia alasvientejä BJJ;nkin puolella ja mikä parasta heiton ja alasviennin onnisutumisprosentti on aivan toinen. Epäonnistunut heitto on aika ikävä kun on kaveri niskassa tai selässä kiini, vaikee arvata kuka sillon sinne katuun menee...

        Ja väitämpä että sparraaminen on sekä judossa, että BJJssä paljon mielekkäämpää kun HMD;ssä. Molemmissa voidaan ottaa täysillä, silti satuttamatta harjoituskaveria. Noissa lajeissa, missä mukana on myös lyönnit/potkut voi mielenkiinto alkaa hiipumaan kun on muutaman kerran saanu monosta kunnolla. Ainiin, ja miksi pitää sitten monottaa kunnolla...? -Mitäs realistisuutta sellanen hippaleikkikään on!?!

        No minun käsittääkseni BJJ:ssä noita maahanvientejä treenataan paljon vähemmän kuin judossa, eli homma on enemmän matossa mylläämistä, jossa BJJ-harrastajat ovatkin sitten omaa luokkaansa.
        Judossahan kuitenkin pystyä treenataan ainakin puolet ajasta ja mukana on myös niitä varmempia maahanvientejä, heittojen lisäksi.


      • 2. kyu
        JuM kirjoitti:

        No minun käsittääkseni BJJ:ssä noita maahanvientejä treenataan paljon vähemmän kuin judossa, eli homma on enemmän matossa mylläämistä, jossa BJJ-harrastajat ovatkin sitten omaa luokkaansa.
        Judossahan kuitenkin pystyä treenataan ainakin puolet ajasta ja mukana on myös niitä varmempia maahanvientejä, heittojen lisäksi.

        Hieman off topic, mutta katselin netistä bjj:n finnish openin tuloksia, ja huomasin että siellä kummasti oli judokoita voittanut omia sarjojaan, ja tästä voi päätellä että ei se bjj ole yhtään sen "parempi" laji kuin judo, jos puhutaan sääntöjen puitteissa käytävästä ottelusta, en tietenkään sano että bjj olisi "huonompikaan"
        Sitten vielä judoa harrastaneena voin sanoa että matossa judon perustekniikat eivät ole välttämättä aivan samalla tasolla kuin bjj:ssä, mutta kilpa judokat osaavat kyllä aika hienoja mattotekniikoita, nimenomaan kilpailemisen takia.aivan perus jutut eivät toimi, vaan on kehiteltävä sellaisia tekniikoita, joita vastustajat eivät osaisi odottaa..tämää pätee tietysti myös heittoihin.

        Siitä katu-käytännöllisyydestä en sitten oikein osaa sanoa mitään. Molemmissa lajeissa pitää varmasti reenata suhteellisen pitkään että siitä olisi todellista hyötyä itsepuolustustilanteessa. Itse en tosin haluaisi sotkea judoa mihinkään katutappeluun. Sehän oikeastaan vain urheilulaji. Meidän salilla ei ainakaan ole koskaan puhuttu sanallakaan mistään itsepuolustusasioista, vaan puhtaasti kilpajudosta, mielestäni se on erinomainen asia sillä se karsii uhoajat ja katutappelijat nopeasti salilta pois.


      • jepu
        2. kyu kirjoitti:

        Hieman off topic, mutta katselin netistä bjj:n finnish openin tuloksia, ja huomasin että siellä kummasti oli judokoita voittanut omia sarjojaan, ja tästä voi päätellä että ei se bjj ole yhtään sen "parempi" laji kuin judo, jos puhutaan sääntöjen puitteissa käytävästä ottelusta, en tietenkään sano että bjj olisi "huonompikaan"
        Sitten vielä judoa harrastaneena voin sanoa että matossa judon perustekniikat eivät ole välttämättä aivan samalla tasolla kuin bjj:ssä, mutta kilpa judokat osaavat kyllä aika hienoja mattotekniikoita, nimenomaan kilpailemisen takia.aivan perus jutut eivät toimi, vaan on kehiteltävä sellaisia tekniikoita, joita vastustajat eivät osaisi odottaa..tämää pätee tietysti myös heittoihin.

        Siitä katu-käytännöllisyydestä en sitten oikein osaa sanoa mitään. Molemmissa lajeissa pitää varmasti reenata suhteellisen pitkään että siitä olisi todellista hyötyä itsepuolustustilanteessa. Itse en tosin haluaisi sotkea judoa mihinkään katutappeluun. Sehän oikeastaan vain urheilulaji. Meidän salilla ei ainakaan ole koskaan puhuttu sanallakaan mistään itsepuolustusasioista, vaan puhtaasti kilpajudosta, mielestäni se on erinomainen asia sillä se karsii uhoajat ja katutappelijat nopeasti salilta pois.

        Ajattelitko muuten että melko suuri osa BJJ harrastajista on entisiä judomiehiä. Ehkä siitä jothuu tuo judomiesten yleisyys niissä tuloksissa. En meinaan millään jaksa uskoa että judomies ilman BJJ kokemusta pärjää matossa, en mitenkään ja alasviennistäkin taitaa saada vain 2 pistettä, eikä sillä YLEENSÄ vielä ottelua voiteta. Itse olen juuri törmännyt paljon ihmisiin joilla aikaisempi laji on ollut judo ja myöhemmin jonkun bjj leirin jälkeen treenaaminen on muuttunut.

        Samoin jotkut judokat jonka paikat ei tykkää pitkistä heittoharjotuksista pitävät BJJtä "ystävällisempänä" lajina. Lukkoja on kyllä lukematon määrä millä paikat voi särkeä ja juuri siksi BJJtä ehkä pidetään loukkaantumisriskiltään suurempana, mutta täytyy vaan muistaa että on se omakin vika jos ei taputa luovuteksen merkiksi ajoissa kun tíetää olevansa paketissa -ei se häpeä ole.

        Heittojen ja alasvientien eroista, joita tuolla aikaisemmin kyseltii... Eroista lähinnä nimi kertoo kaiken. Siinä missä judoka heittää vaikka lonkan yli, siinä BJJ mies taas saattaa vaikka tarttua kauluksesta ja nilkasta kiini ja "pyöräyttää" toisen mattoon. Molempien onnistuminen juhtuu pitkälti vastuksesta ja tekijästä.

        Mutta pikku tiivistyksenä on kumpikin laji varsin kattava ja monipuolinen ja molemmista löytyy varmasti ne mielitekniikat jokaiselle.


      • Paraiba
        2. kyu kirjoitti:

        Hieman off topic, mutta katselin netistä bjj:n finnish openin tuloksia, ja huomasin että siellä kummasti oli judokoita voittanut omia sarjojaan, ja tästä voi päätellä että ei se bjj ole yhtään sen "parempi" laji kuin judo, jos puhutaan sääntöjen puitteissa käytävästä ottelusta, en tietenkään sano että bjj olisi "huonompikaan"
        Sitten vielä judoa harrastaneena voin sanoa että matossa judon perustekniikat eivät ole välttämättä aivan samalla tasolla kuin bjj:ssä, mutta kilpa judokat osaavat kyllä aika hienoja mattotekniikoita, nimenomaan kilpailemisen takia.aivan perus jutut eivät toimi, vaan on kehiteltävä sellaisia tekniikoita, joita vastustajat eivät osaisi odottaa..tämää pätee tietysti myös heittoihin.

        Siitä katu-käytännöllisyydestä en sitten oikein osaa sanoa mitään. Molemmissa lajeissa pitää varmasti reenata suhteellisen pitkään että siitä olisi todellista hyötyä itsepuolustustilanteessa. Itse en tosin haluaisi sotkea judoa mihinkään katutappeluun. Sehän oikeastaan vain urheilulaji. Meidän salilla ei ainakaan ole koskaan puhuttu sanallakaan mistään itsepuolustusasioista, vaan puhtaasti kilpajudosta, mielestäni se on erinomainen asia sillä se karsii uhoajat ja katutappelijat nopeasti salilta pois.

        Kannattaa ottaa niissä kisatuloksissa huomioon se miten kauan kaverit on treenannu lajeja 1 vuosi vs. 10 vuotta, siitä voi päätellä lajien eroja jos vuoden jälkeen otat tasapäin n. 10 vuotta treenanneen kanssa.
        Tää ei ole tarkoitettu provoksi, vaan kerron omakohtaisia kokemuksia. 9 judovuoden jälkeen minulla (voin sanoa saman veljestäni yhdestä kaveristani, kaikki treenanneet saman ajan noin suurin piirtein) ei ollut mitään jakoa meidän seuran kahdelle mustavöiselle(Judo 1.dan), nää jätkät on hyviä. Kun aloimme treenata BJJ:a, kiersimme leirejä ym. reilussa vuodessa kirimme huimasti kiinni sitä valtavaa eroa mikä meidän välillä oli ollut ja missä ei ollut tapahtunut aikaisemmin enää vuosiin mitään muutosta. Sitten alkoi ennen sparria tullakin pyyntöjä et otetaan vaan sellaista kevyttä pyörimistä jne. Mikään muu ei ollut muuttunut siinä n.vuoden aikana kuin meidän tekniikka taktiikka-tasomme oli noussut aivan älyttömästi. Painoero esim. oli edelleen minun ja veljeni kohdalla heidän hyväkseen n.10 kg.
        Eli minä ainakin panen lajien erojen piikkiin täysin kehityksen mitä on tapahtunut itsessäni ja muissa treenikavereissani. Sanonkin että jos vertaan itseäni ottelemassa 9v. judoa vs. 1v.BJJ, veisi BJJ voiton selkeästi.


      • 1.dan
        Paraiba kirjoitti:

        Kannattaa ottaa niissä kisatuloksissa huomioon se miten kauan kaverit on treenannu lajeja 1 vuosi vs. 10 vuotta, siitä voi päätellä lajien eroja jos vuoden jälkeen otat tasapäin n. 10 vuotta treenanneen kanssa.
        Tää ei ole tarkoitettu provoksi, vaan kerron omakohtaisia kokemuksia. 9 judovuoden jälkeen minulla (voin sanoa saman veljestäni yhdestä kaveristani, kaikki treenanneet saman ajan noin suurin piirtein) ei ollut mitään jakoa meidän seuran kahdelle mustavöiselle(Judo 1.dan), nää jätkät on hyviä. Kun aloimme treenata BJJ:a, kiersimme leirejä ym. reilussa vuodessa kirimme huimasti kiinni sitä valtavaa eroa mikä meidän välillä oli ollut ja missä ei ollut tapahtunut aikaisemmin enää vuosiin mitään muutosta. Sitten alkoi ennen sparria tullakin pyyntöjä et otetaan vaan sellaista kevyttä pyörimistä jne. Mikään muu ei ollut muuttunut siinä n.vuoden aikana kuin meidän tekniikka taktiikka-tasomme oli noussut aivan älyttömästi. Painoero esim. oli edelleen minun ja veljeni kohdalla heidän hyväkseen n.10 kg.
        Eli minä ainakin panen lajien erojen piikkiin täysin kehityksen mitä on tapahtunut itsessäni ja muissa treenikavereissani. Sanonkin että jos vertaan itseäni ottelemassa 9v. judoa vs. 1v.BJJ, veisi BJJ voiton selkeästi.

        No kehittymiseen vaikuttaa monta asiaa.

        Ensiksi sinun ikäsi. Esimerkiksi siitä kun olin 17 siihen kun olin 18 tuli todella suuri kehitys ylöspäin. Tämä on kaikissa lajeissa ja elämässä yleensä tapahtuva ilmiö, joka johtuu lähinnä hormonitoiminnan vilkastumisesta. Eli pojasta tulee mies.

        Toiseksi sinun oma kiinnostuksesi ja siihen liittyvä treenien tehon automaattinen nousu. Eli mikäli olet löytänyt jotakin uutta ja mielenkiintoista ja koet sen voimakkaasti "omaksi jutuksesi" otat varmaasti treenit tosissaan ja imet oppia itseesi.

        Kolmanneksi. Otatko randoreissa BJJ-tyylillä? Kai tiedät että jatkuvista mattoonveto yrityksistä tulee pysty judossa todella äkkiä varoituksia. Jos ottaisit niin vaikka minua vastaan niin kyllähän olo tulisi hieman kiusaantuneeksi ja sanoisin että hellitä nyt vähän.. Ja mitä mattoon tulee niin fakta on, että kaukana ovat ne ajat kun judossa saatettiin ottaa viiden minuutin otteluajasta 4 ja puoli minsaa ne-wazassa. Nykyään vaan säännöt ovat muuttaneet matsit sellaisiksi että vain ehkä 10% otetaan matossa. Jos sitäkään. Matossa on niin helppo puolustautua, koska mikäli tilanne pysähtyy edes pariksi sekunniksi niin se keskeytetään. Tämä on muuttanut treenauksenkin lähes pelkäksi pystyksi. Ainakin meidän seurassa mattoa otetaan lähinnä alkuverryttelynä ja muuten ihan silloin tällöin. Sano mitä sanot, mutta uskon että pystyssä et seiso pitkään, mutta matossa voit ihan hyvin pyöritellä kovaakin judokaa vastaan. Nämä ovat nyt vähän niitä lajien ero juttuja..


      • Paraiba
        1.dan kirjoitti:

        No kehittymiseen vaikuttaa monta asiaa.

        Ensiksi sinun ikäsi. Esimerkiksi siitä kun olin 17 siihen kun olin 18 tuli todella suuri kehitys ylöspäin. Tämä on kaikissa lajeissa ja elämässä yleensä tapahtuva ilmiö, joka johtuu lähinnä hormonitoiminnan vilkastumisesta. Eli pojasta tulee mies.

        Toiseksi sinun oma kiinnostuksesi ja siihen liittyvä treenien tehon automaattinen nousu. Eli mikäli olet löytänyt jotakin uutta ja mielenkiintoista ja koet sen voimakkaasti "omaksi jutuksesi" otat varmaasti treenit tosissaan ja imet oppia itseesi.

        Kolmanneksi. Otatko randoreissa BJJ-tyylillä? Kai tiedät että jatkuvista mattoonveto yrityksistä tulee pysty judossa todella äkkiä varoituksia. Jos ottaisit niin vaikka minua vastaan niin kyllähän olo tulisi hieman kiusaantuneeksi ja sanoisin että hellitä nyt vähän.. Ja mitä mattoon tulee niin fakta on, että kaukana ovat ne ajat kun judossa saatettiin ottaa viiden minuutin otteluajasta 4 ja puoli minsaa ne-wazassa. Nykyään vaan säännöt ovat muuttaneet matsit sellaisiksi että vain ehkä 10% otetaan matossa. Jos sitäkään. Matossa on niin helppo puolustautua, koska mikäli tilanne pysähtyy edes pariksi sekunniksi niin se keskeytetään. Tämä on muuttanut treenauksenkin lähes pelkäksi pystyksi. Ainakin meidän seurassa mattoa otetaan lähinnä alkuverryttelynä ja muuten ihan silloin tällöin. Sano mitä sanot, mutta uskon että pystyssä et seiso pitkään, mutta matossa voit ihan hyvin pyöritellä kovaakin judokaa vastaan. Nämä ovat nyt vähän niitä lajien ero juttuja..

        Ikää on kertynyt 30 paremmalle puolelle, joten tuskin se siitä johtui. Mutta muuten osuit pitkälti asian ytimeen, eli olen saannut erittäin hyvää opetusta ja kosolti uutta tekniikkaa ja erittäin paljon sparria matossa.
        Sitä jo aikaisemmin sanoinkin että Judo treenit on pitkälti rakennettu vallitsevien sääntöjen ympärille ja sitä kautta eroja lajeille syntyykin. Alkuperäinen kysymys koko keskustelulle olikin lajien käytännöllisyydestä ja soveltuvuudesta ns.itsepuolustus tilanteisiin.


      • 1.dan
        Paraiba kirjoitti:

        Ikää on kertynyt 30 paremmalle puolelle, joten tuskin se siitä johtui. Mutta muuten osuit pitkälti asian ytimeen, eli olen saannut erittäin hyvää opetusta ja kosolti uutta tekniikkaa ja erittäin paljon sparria matossa.
        Sitä jo aikaisemmin sanoinkin että Judo treenit on pitkälti rakennettu vallitsevien sääntöjen ympärille ja sitä kautta eroja lajeille syntyykin. Alkuperäinen kysymys koko keskustelulle olikin lajien käytännöllisyydestä ja soveltuvuudesta ns.itsepuolustus tilanteisiin.

        Tottahan on että mikäli haluat laittaa jonkun tosi huonoon kuntoon judon tekniikoilla niin matossahan ne pahimmat löytyy. Varsinkin kun maallikko ei osaa suojata kaulaansa tai käsiään. Mutta koska judon kilpailusäännöt muokkaavat lajia pystyn suuntaan, niin tämä ehkä tehokkain osa laimenee. Toisaalta kyllähän Suomessa järjetetään vuosittain Ne-wazan SM-kisatkin. En vaan tiedä onko sillä ihan virallista arvoa.


      • Andy

        Tiedoksi, että HMD ei ole budolaji. Budolajeja ovat vain ja ainoastaan japanilaiset, samuraiperinteeseen pohjaavat (bu), harjoittelua henkisenä tienä painottavat lajit (do). Esimerkiksi aikido ja kyudo. Eivät esim. korealaiset, okinawalaiset tai thaimaalaiset lajit. Kilpailuun suuntautuneet lajit, kuten judo ja kendo ovat rajatapauksia.


    • wqtrwtwy

      Jujutsu Judo = BJJ

      • qewqweweqewqewq

        Bjj on vain judon matto-osuus. Ei sen kummempaa.

        Bjj:ssä treenataan judon mattotekniikkaa lähes 100% joten siinä kehitytään hyväksi matto-ottelijaksi.

        Judossa on maailman tehokkaimmat heittotekniikat. Itsepuolustuksessa jos joudut "käsirysyyn" pääset irti otteesta kuin otteesta ja halutessasi voit jatkaa mattoon lukkoon tai kuristukseen.

        Toki judokanahan en näe tarvetta mennä mattoon, kun vastustaja on sinne heitetty. Se voi mun puolesta jäädä siihen pyöriskelemään koska peli on jo ohi.

        Molemmat hyviä lajeja, judo maailmalla suositumpi, olympialaji ja kovempi urheilulaji. Bjj myös kova urheilulaji.


      • 122
        qewqweweqewqewq kirjoitti:

        Bjj on vain judon matto-osuus. Ei sen kummempaa.

        Bjj:ssä treenataan judon mattotekniikkaa lähes 100% joten siinä kehitytään hyväksi matto-ottelijaksi.

        Judossa on maailman tehokkaimmat heittotekniikat. Itsepuolustuksessa jos joudut "käsirysyyn" pääset irti otteesta kuin otteesta ja halutessasi voit jatkaa mattoon lukkoon tai kuristukseen.

        Toki judokanahan en näe tarvetta mennä mattoon, kun vastustaja on sinne heitetty. Se voi mun puolesta jäädä siihen pyöriskelemään koska peli on jo ohi.

        Molemmat hyviä lajeja, judo maailmalla suositumpi, olympialaji ja kovempi urheilulaji. Bjj myös kova urheilulaji.

        Ensin oli jujutsu, siitä hiottiin judo, sitten judosta otettiin matto-osuudet ja syntyi brasiliassa bjj mm. kimuran kouluttaessa heliota. Tästä myös tämän lukon nimi.


      • Ninjartreuhedh
        122 kirjoitti:

        Ensin oli jujutsu, siitä hiottiin judo, sitten judosta otettiin matto-osuudet ja syntyi brasiliassa bjj mm. kimuran kouluttaessa heliota. Tästä myös tämän lukon nimi.

        itse en ole harrastanut noita kumpaakaan mutta eikö se ole Judo jujutsu= BJJ lisäksi olen kuullut että BJJ on matossa "vähän" monipuolisempi kuin judo ja jos haluat kisailla noin 20v ilman mitään kokemusta kamppailulajeista niin se on enemmän BJJ kuin judo koska judossa 5 vuotiaasta asti harrastaneet pyyhkii sulla lattioita... ja eiks toi Judo ole enemmän 7-10v juttu koska ton jälkeen on aika vaikea löytää 16v seuroja... onko niitä Tampereella?


      • ex-ninja
        qewqweweqewqewq kirjoitti:

        Bjj on vain judon matto-osuus. Ei sen kummempaa.

        Bjj:ssä treenataan judon mattotekniikkaa lähes 100% joten siinä kehitytään hyväksi matto-ottelijaksi.

        Judossa on maailman tehokkaimmat heittotekniikat. Itsepuolustuksessa jos joudut "käsirysyyn" pääset irti otteesta kuin otteesta ja halutessasi voit jatkaa mattoon lukkoon tai kuristukseen.

        Toki judokanahan en näe tarvetta mennä mattoon, kun vastustaja on sinne heitetty. Se voi mun puolesta jäädä siihen pyöriskelemään koska peli on jo ohi.

        Molemmat hyviä lajeja, judo maailmalla suositumpi, olympialaji ja kovempi urheilulaji. Bjj myös kova urheilulaji.

        "Bjj on vain judon matto-osuus. Ei sen kummempaa."

        Tämä on bullshittiä. BJJ on vuosikymmeniä sitten kylläkin syntynyt judosta mutta se on kehitetty paljon pidemmälle matossa kuin judo, jonka kehitys siellä on päinvastoin taantunut sääntöjen suosiessa pystyottelua. Monet judokatkin käyvät bjj-treeneissä oppiakseen uusia mattohommia.


      • erkkipuupahvi123
        ex-ninja kirjoitti:

        "Bjj on vain judon matto-osuus. Ei sen kummempaa."

        Tämä on bullshittiä. BJJ on vuosikymmeniä sitten kylläkin syntynyt judosta mutta se on kehitetty paljon pidemmälle matossa kuin judo, jonka kehitys siellä on päinvastoin taantunut sääntöjen suosiessa pystyottelua. Monet judokatkin käyvät bjj-treeneissä oppiakseen uusia mattohommia.

        Judossa painotus on 70% pysty, 30% matto. Samat basic jutut on judossa mitkä bjj:ssä. Bjj:ssä vaan treenataan mattoa ja säännöt erilaiset, joten tekniikat kehittyneet eri suuntaan. Bjj:stä opittuja mattotekniikoita voi hyödyntää judossa ja monet kilpailijat niin tekevätkin.

        Ja totta on, että ne jotka 7 vuotiaana ovat aloittaneet ja treenaavat miehissä kilpailijoina, pyyhkivät kyllä lattiaa melkein kenellä tahansa. Osa sitten on heikompia matossa, osa taas tosi kovia. Monet käyvät bjj:ssä hakemassa lisäideoita mattoon. Mutta silti, se matto on vain yksi osuus. Ei bjj kaveri voi judokaa edes viedä mattoon jollain jalkoihin syöksymisellä.

        Tietenkin vanhemmalla iällä kun aloittaa, judo voi olla aika rankkaa pystyssä ja loukkaantumisriski on olemassa jos ei osaa "himmata". Mutta monet vanhemmat keskittyvätkin mattoon.

        Bjj:ssä ei mitään vikaa ole, hieno laji, mutta kyllä siinä vaiheessa jos ruvetaan judosta puhumaan negatiivisesti, "ettei muka tehokasta" unohtuu kyllä ne judon perusasiat mistä bjj-kin juurensa juontaa.

        Kun ihan kovimmalle tasolle mennään, judon olympiavoittajiin ja bjj mestareihin, kyllä matossa ollaan aika tasavahvoja. Pystyssä sitten ei ole kysymystäkään kuka vie...


      • Budoka
        erkkipuupahvi123 kirjoitti:

        Judossa painotus on 70% pysty, 30% matto. Samat basic jutut on judossa mitkä bjj:ssä. Bjj:ssä vaan treenataan mattoa ja säännöt erilaiset, joten tekniikat kehittyneet eri suuntaan. Bjj:stä opittuja mattotekniikoita voi hyödyntää judossa ja monet kilpailijat niin tekevätkin.

        Ja totta on, että ne jotka 7 vuotiaana ovat aloittaneet ja treenaavat miehissä kilpailijoina, pyyhkivät kyllä lattiaa melkein kenellä tahansa. Osa sitten on heikompia matossa, osa taas tosi kovia. Monet käyvät bjj:ssä hakemassa lisäideoita mattoon. Mutta silti, se matto on vain yksi osuus. Ei bjj kaveri voi judokaa edes viedä mattoon jollain jalkoihin syöksymisellä.

        Tietenkin vanhemmalla iällä kun aloittaa, judo voi olla aika rankkaa pystyssä ja loukkaantumisriski on olemassa jos ei osaa "himmata". Mutta monet vanhemmat keskittyvätkin mattoon.

        Bjj:ssä ei mitään vikaa ole, hieno laji, mutta kyllä siinä vaiheessa jos ruvetaan judosta puhumaan negatiivisesti, "ettei muka tehokasta" unohtuu kyllä ne judon perusasiat mistä bjj-kin juurensa juontaa.

        Kun ihan kovimmalle tasolle mennään, judon olympiavoittajiin ja bjj mestareihin, kyllä matossa ollaan aika tasavahvoja. Pystyssä sitten ei ole kysymystäkään kuka vie...

        "Ei bjj kaveri voi judokaa edes viedä mattoon jollain jalkoihin syöksymisellä."


        http://www.youtube.com/watch?v=QdAgx-jRHo8&feature=related



        jaa ei vai? Judo on hyvä laji ja BJJ on hyvä laji jos haluat enemmän painia kun seistä mene bJJ jos haluat seistä ja heitellä niin mene judoon simple as that


      • 24234234
        Budoka kirjoitti:

        "Ei bjj kaveri voi judokaa edes viedä mattoon jollain jalkoihin syöksymisellä."


        http://www.youtube.com/watch?v=QdAgx-jRHo8&feature=related



        jaa ei vai? Judo on hyvä laji ja BJJ on hyvä laji jos haluat enemmän painia kun seistä mene bJJ jos haluat seistä ja heitellä niin mene judoon simple as that

        Joo, tosi hyvä video :) heh..


      • bodaaARNOLDINkanssa
        24234234 kirjoitti:

        Joo, tosi hyvä video :) heh..

        treenaa kumpaaki
        8kk judoa ja 4kk bjj:tä

        2judoa 1bjj per viikko 8kk eli 2 pystyä ja 1 matto
        2bjj 1 judo per viikko eli 2mattoa ja 1 pysty
        muista treenin jälkeinen kahvakuulailu ja painonnosto 10-20min

        niillä vöillä voit pyyhkiä pyllyn
        voima/tekniikka/nopeus/kunto/taktiikka
        eli se jolla keho kunnossa ja teku muisti toimii ehtii ensin ja voittaa
        jos myöhästyy ja se teku muisti toimii tekee jotain viereen ja voittaa
        jos teknisesti tasavahvoja, voimakkampi tai nopeampi tai kestävämpi(kunto) tai taktisempi(hämää sut sun vahvalle alueelle jossa hällä mukanaan ansa vahvimpaan tekniikaasi) voittaa

        (ja se jolla on ase tai myrkkyä tai rekka voittaa kaikki mutta tuo nei oo enään urheilua)

        sodankäynti on harhautusta pelatkaa shakkia sitä se nyrkkeilykin on. Yritetään saada vastustaja tekemään virhe siirto.

        kumpikin laji on urheilukamppailun parhautta aivan vilpittömästi
        ihmiset eivät ole: jotkut rikkovat tahallaan kanssa kilpailijoiden paikkoja niinkuin siviilejäkin tapetaan sodissa tahallaan pittaamattomuuttaan
        tuokin on lieve ilmiötä ja pikku prosenttia mutta on kummiski
        siks harrastelu on parasta kisailu ei


    • Siiinäoneroa

      Nyrkkeily on ihan ylivoimainen laji kadulla ja muutenkin. Nämä kaikenmaailman kiina-vinosilmä lajit on sellasta tyttöjen repimistä ja näennäistä fysiikkaa. Kilpanyrkkeily on ihan eri tason laji kaikinpuolin. Siinä ei paljoa judomiehet pärjää kun ulottuva ja nopea nytkkeilijä naputtaa pään kipeäksi.

    • Ehdottaja

      Mee vaikka magaamaan tai jujutsuun.

    • Kukanäitäettii

      Sen verran wanha ketju et kannattaa mennä aloittajan vanhainkotiin, tai pappa jumppaan 😁

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe