Aimpoint vai kiikaritähtäin?

metälle

Kertokaapa kumpaa suosittelette hirvi- / yleismetsästykseen: Aimpointtia vai 1,5-6x40 kiikaritähtäintä? Plussat ja miinukset. Meinasin uusia tähtäinkalustoa ja olisi mukava kuulla kokemuksia.

Varmaan moni muukin haluaisi tietää...

Kiitos!

73

38674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanotaanko

      jos metsästät muutakin kuin hirveä niin unohda aimpoint. koska siinä ei ole suurennosta niin ei sillä ole hyvä ampua mihinkään 150m lintua.

    • sasa

      Punapiste nopea /kiikari tarkka.
      Punapisteen piste peitää osan maalista
      Huomatavasti vaikeampi "ampua tarkasti".
      Ainpointin pisteen koko on vielä aika suuri.

      Sama koskee myäs kiikareita joissa on "punapiste"
      Jos ammut lähelle ja nopeasti niin punapiste.
      Jos ammut kauas niin kiikari.

    • Einari SE Ei Narise

      Kyllä se aimpoint on ehoton vehe (vaikkakin itellä ei ole) hirvenkaadossa! Kokeillessa sellaista huomasin että on kyl niin helppo saattaa osumapiste kohteeseen että ei mitään jakoa kiikarin kanssa, nopea ja helppo tähdätä. Ja siinähän on rajoittamaton näkökenttä ja silmäetäsyys ja ei ole parallaksivirheitä! Helpolta tuntu itestä kyllä tähtäillä semmosella ja sitä paitsi hirvimetälläkin ase ja kiikari kolisee ainakin tällasella poropeukalolla ku mulla niin toi kyllä kestää paremmin iskut kuin kiikaritähtäin.

      JOs tosiaan ammuskelet lintujakin ja et hakkaa kiväärilläs halkoja etkä suksen sauvana käytä niin kiikariakin kantsii miettiä kun sillähän pystyy ampumaan lintujakin toisinkuin aimpointilla mielestäni.

    • metälle

      Näkee paremmin hämärässä ja risukon sisälle. Pystyy ampumaan tarkemmin radalla ja harrastamaan muutakin metsästystä, kuin hirvien kaatoa.

      Nopeus tulee treenamalla. Mutta se näkökentän laajuus ja vapaa silmänetäisyys on kyllä aimpointin etuja.

      Kaikenlaisia päätöksiä sitä joutuu tekemään ...

      • onko tärkeää

        miksi kehutaan tuota nopeutta aimpointissa. onko todellaki niin kiire mettässä ettei kerkeä muuten ampua ja onko se pakko yrittää joka rakoon ampua. jos ei kerkeä rauhassa tähtäileen niin antaa mennä sitten. itse olen aina tähtäilly ja katellu kiikarinläpi heti ampumatta. koska mitä tuota hättäileen. nauttii kerranki tilanteesta kun on hirvi tähtäimessä.


      • ei minusta
        onko tärkeää kirjoitti:

        miksi kehutaan tuota nopeutta aimpointissa. onko todellaki niin kiire mettässä ettei kerkeä muuten ampua ja onko se pakko yrittää joka rakoon ampua. jos ei kerkeä rauhassa tähtäileen niin antaa mennä sitten. itse olen aina tähtäilly ja katellu kiikarinläpi heti ampumatta. koska mitä tuota hättäileen. nauttii kerranki tilanteesta kun on hirvi tähtäimessä.

        Voihan sitä sitten samalla ostaa valaistulla täplällä varustetun kiikarin 1-4xjotain.

        Mutta muuten samaa mieltä edellisen kanssa. Hätäilemällä ei tule kuin kusipäisiä mukuloita. Ainakin tähän asti ollut ihan tarpeeksi aikaa.


      • sas
        ei minusta kirjoitti:

        Voihan sitä sitten samalla ostaa valaistulla täplällä varustetun kiikarin 1-4xjotain.

        Mutta muuten samaa mieltä edellisen kanssa. Hätäilemällä ei tule kuin kusipäisiä mukuloita. Ainakin tähän asti ollut ihan tarpeeksi aikaa.

        Nopeutta tarvitaan esimerkiksi radalla jos ammutaa lähelle ja useita maaleja peräkkäin.
        Lisäksi jos maali on iso (hirvi) on alle 100m matkoille punapiste hyvä.Pitemmille matkoille vaaditaan jo "ampuja" aseen taakse.

        Kiikarin etuna on myös että näkee mitä ampuu (joka vuosi ammutaan kaveria hirvenä,teerenä yms.)
        Ainpoin on oma lukunsa sillä koska se on kallis niin sillä osuu 300m teerensilään. Vaikka todellisuudessa piste peitää koko maalin (ja puun latvankin).


      • vielänopeemmin
        onko tärkeää kirjoitti:

        miksi kehutaan tuota nopeutta aimpointissa. onko todellaki niin kiire mettässä ettei kerkeä muuten ampua ja onko se pakko yrittää joka rakoon ampua. jos ei kerkeä rauhassa tähtäileen niin antaa mennä sitten. itse olen aina tähtäilly ja katellu kiikarinläpi heti ampumatta. koska mitä tuota hättäileen. nauttii kerranki tilanteesta kun on hirvi tähtäimessä.

        Nopeus on erittäin tärkeää peitteisessä maastossa jossa tunnistamiseen , tähtäämiseen ja laukaisuun saataa mennä 1 sekuntti. Siinä ei todellakaan ehdi sovitella puoltakaan sekunttia ristikkoa lavan nurkille. Jokainen sekunnin kymmenesoakin parantaa tähtäystä eli ajasta on kyse kirjaimellisesti.


      • mettämääs
        onko tärkeää kirjoitti:

        miksi kehutaan tuota nopeutta aimpointissa. onko todellaki niin kiire mettässä ettei kerkeä muuten ampua ja onko se pakko yrittää joka rakoon ampua. jos ei kerkeä rauhassa tähtäileen niin antaa mennä sitten. itse olen aina tähtäilly ja katellu kiikarinläpi heti ampumatta. koska mitä tuota hättäileen. nauttii kerranki tilanteesta kun on hirvi tähtäimessä.

        sama ku sanois et kävelen mielummin ku ajan autolla, kävellessä saa tehdä matkaa kaikessa rauhassa, ilman hätiköintiä, tosimies ei nuku passissa!


      • Saamamiäs
        mettämääs kirjoitti:

        sama ku sanois et kävelen mielummin ku ajan autolla, kävellessä saa tehdä matkaa kaikessa rauhassa, ilman hätiköintiä, tosimies ei nuku passissa!

        Tosimiähellä taitaa jäädä moni mettäreissu pelkäksi sunnuntaikävelyksi. ; ))


      • öölömöölö

        Punapisteet ovat kaikki (aimpoint, eotec, etc) huomattavasti nopeampia ampua. Tarkkuus tulee kiikarin suurennoksen mukana. Tosin punapisteisiinkin saa 4x suurentavia lisäputkia. Lisäosan voi pikasalvalla taittaa sivuun, jos ampuu lähelle ja takasin jos ampuu kauemmas. Ei tosin ole yhtä hyvä näkökenttä, kuin tavallisella, hyvälaatuisella tähtäinkiikarilla. Itselläni eotecin punapiste yleiskäytössä.


      • Anonyymi
        Saamamiäs kirjoitti:

        Tosimiähellä taitaa jäädä moni mettäreissu pelkäksi sunnuntaikävelyksi. ; ))

        nimen omaan


    • Måste gädda

      Laadukas kiikari tai Aimpoint?
      Molemmilla hirvi kaatuu takuuvarmasti. Ylivoimaisesti tärkeintä on että olet tottunut asetta ja "tähtäintä" käyttämään.
      Itse pidän pienisuurennoksista kiikaria parhaana.
      Laajalla näkökentällä pystyy varmasti ampumaan riittävän nopeasti. Hirviä ei pidä millään heittolaukauksilla ampua lainkaan.
      Aimpoint on heikompi hämärässä, mutta parempi jos on kovarekyylinen pyssy. Saa pitkän silmäetäisyyden.

      • mettämääs

        aimpoint ei todellakaan ole heikompi hämärässä! päin vastoin!


      • todellakaan
        mettämääs kirjoitti:

        aimpoint ei todellakaan ole heikompi hämärässä! päin vastoin!

        noo kait siihen "pikkasen" vaikuttaa toi linssin kokokin...? Tai jotain... Itellä on kiikari ja tyytyväinen siihen, mutta ostoslistalla olis pistoolin päälle jokin pieni punapiste ja minkä vois kokeeks laittaa kiväärin päälle. Se saattaisi olla kokeilemisen arvonen, kun meitin passit on aika usein metsässä.


      • öölömöölö

        Äimärin heikkoudesta hämärässä en tiedä.
        Eotechillä ammuin viime joulukuun talviaamuna ennen kahdeksaa, rata valaisematon, tauluista näkyi juuri ja juuri siluetti. Kun lähdi pois, (n klo 0830) oli sen verta hämärää, että juuri ja juuri olisi rautatähtäimillä pystynyt ampumaan. Ei harmikseni ollut kiikaritähtäintä mukana, ristiintestausta varten.
        Oli itsellenikin uskomaton kokemus, kuinka helppoa oli ampua lähes pimeässä.
        Punapisteellä on etunsa.
        700e hinta haitta, kun suurentava lisäputki maksaa saman verran lisää.
        Itse ostaisin kuitenkin sekä hyvän kiikarin, että jonkin punapisteen.


      • Radial
        mettämääs kirjoitti:

        aimpoint ei todellakaan ole heikompi hämärässä! päin vastoin!

        Hämärässä aimpointilla näkee vain sen punaisen pisteen. Hirvijahtiin käy, peurahommiin kelvoton, samoin linnustukseen.


    • esko

      Mitäs kun oot hirvimetällä ja paristot loppuvat aimpointista? suosittelen 4x40 kiikaria hirvi metälle.

      • widu

        Aimpoint kuluttaa niin vähän virtaa, ettei tähtäintä tarvitse metsästyskauden aikana käytännössä sulkea lainkaan. Jos metsästät vuodessa 30 päivänä, yksi paristo riittää noin 10 vuodeksi.


      • öölömöölö

        Taisi olla 40 000 tuntia aimpoinin uuden mallin paristojen käyttöikä.
        Patterit maksaa n 5e pari.
        Ostaa joka syksylle uuden parin niin ei lopu koskaan kesken.


    • janne.saarinen

      ilman muuta hirvimetsälle laadukas punapiste tähtäin.jos harrastaa muutakin metsästystä esim,linnustust,niin sitten olisi hyvä vaihtoehto ristikko kiikari.

    • Rexroth

      Jos maastot on nuorta tiheää metsää niin aimpoint, jos paljon avomaastoa ja harvempaa vanhaa metsää, niin kiikari. Ei sillä kiikarilla mitään tee tiheässä taimikossa.

    • kori

      Hyviä kysymyksiä ja vastauksia kaikki. Nyt kuitenkin olisi päätösten aika siirtyäkö 1.5 - 6 x42 kiikarista punapisteseen. Sen verra kallis kapine tuo Zeiss että harkintaa tarvitaan jo senkin vuoksi. Tietenkin jos pistää kiikarin vaatehyllyyn ja hankkii mukisematta Aimpoitin ja sillä siisti. Kun ottaa vielä suurikaliperisen aseen sekä ikänäön huomioon ehkä jälkimmäinen vaihtoehto puoltaisi paikkansa. Kertokaa oi kollegat...

    • zhou

      Suurikaliberinen ase ja ikänäkö. Aimpoint parempi, en laittaisi oman 9,3/62:n päälle minkään valtakunnan kiikaria.

      • vanguard1

        mulla kyllä ysikolmosen päällä, viimein Suomeen saapunut, Hoyan ED-lasista tehty Vanguardin 1-6x24, tarkka ristikko, punapiste ja kuva, eikä höyrysty heti okulaari, vesitiivis ja iskunkestävä jne


    • 27

      Ota kiikari. Äimäri sopii isoille riistalle, mutta tollasella kiikarilla ampuu kaikenkokoista kohdetta.

    • mmnmmn

      Itellä on tuplaluodikon päällä Aimpoint 9000 ja 308:n päällä kiikari (Burris). Onnellisessa asemassa siinä mielessä, et voin passipaikan mukaan valita aseen.
      Jos on puskapassi, amet alle 70m, otan luodikon ja jos on aukeeta, niin otan kiikarivehkeen. Aimpoint varsinkin on lyhyellä etäisyydellä helppo ja nopee ampua, mut jos et paljaalla silmällä näe lavan rakennetta ja lihaksia, niin ota kiikari. Olen kiikarilla katellu 10 m:n päästä hirven karvoja, näky hyvin, mut ei tienny mikä kohta oli kyseessä, joten jäi ampumatta. Mielestäni vertailua ei voi tehdä, koska kyseessä on eri tekniikkaan perustuvat vehkeet. Suurentavat punapistetähtäimet eivät oikeesti mahdollista molempien silmien käyttöä. Jos joku näkee molemmat silmät auki kiikarilla, niin hän käyttää vaan toista, tähtäävää silmää. Toiseen voi lyödä lapun päälle ja yhtä hyvin näkyy.

    • jj

      Mulla on Aimpoint. Voin mennä avomaastoon tai jonkun ryteikön eteen. Eipä tarvii laukoa ja tähtäillä hirviä kiikarin jalkoja myöden. Olen enemmän kuin tyytyväinen ostokseeni. Hyvin on tähänasti hirvet putoilleet.

      • asia hakusessa

        Montako muuta riistaeläintä olet ampunut, teeriä kettuja, rusakoita, metsoja, hanhia 200 metrin päästä pellolta Aipparillasi? Kaveri etsi yleistähtäintä.


    • ukkoskeppi

      Kyllä mun ikänäkö teki Äimän pisteestä ikävän punahattaran, Äimässä ei ole dioptriasäätöä toisin kuin kiikarissa. Kiikarin okulaarin pikatarkennuksella näkymän saa näppärästi säädettyä tarkaksi.

    • baikkaali

      Pätevä ratkaisu on 1.25-5 kiikari punapiste ristikolla. Itellä rihlakon päällä, onnistuu ampua jopa lentoon tai 200m latvaan.

    • Kokemusta molemmista

      molemat löytyy itseltä seuraavasti: 9,3 päällä on aimpoint ja se on aivan verraton yhdistelmä suomessa hirvelle.308win päällä on swarovski Z6i ja sillä pärjää sekä päivällä että hämärässäkin kun silmällä ei enään tarkasti näe.jos harrastaa kyttäämällä hämärässä tapahtuvaa metsästystä ei aimpoint ole oikea ratkaisu.
      olen kaatanut molemmilla lukuisia hirviä ja päivänvalossa tapahtuvaan jahtiin suosittelen aimpoittia.peura kytikselle sen kanssa on turha mennä ja joka toisin väittää ei tiedä mistä puhuu.

      • aipointista kiinnostunu

        Miten tuollasen aipointin kohistaminen radalla?kuinka tarkasti sen saa kohistettua vaikka 100m?


    • Radial

      Kannattaa käyttää EAW scwenkkiikarinjalkoja ja asentaa niin että voi vaihtaa niitä muutamassa sekunnissa.Kerran tein asennuksen jossa kolme kiikaritähtäintä kävi kävo kolmen eri aseen päälle. Aseet oli Sako, Tikka ja FN BAR. Tietysti ne joutui erikseen kohdistamaan. mutta olisi ollut mahdollista kohdistaa kolme kiikaria yhdelle aseelle. Sakon päällä 1,5 kertainen Zeiss, Tikan päällä 8x56 Zeissa, FN BRin päällä 1,5-6x 42. Zeiss. Kun hän kuoli ei tyhmä opttopoika ymmärtäny mitään ja pilasi systeemin. 1,5 oli kenttää 27 m,, 1,5-6 20-6 ja 8x 5 ja risat.

      • tämperre

        Eiköhän kuule jokainen pärjää yhdellä kiikaritähtäimellä. Kääntöjalat, picatiny, hakasjalat, pikajalat... Joo kivoja ne on mutta moniko kantaa useaa tähtäintä metsällä mukana?

        Valaistu 3-12x56 on toistaiseksi riittänyt kaikkeen. Semmoinen kompromissi.


      • Radial

        Huomaan ettet tunne kiikarinjalkoja. Kääntöjalusta älykkäin (EAW Schwenk) Picatunnyä en laita minkään aseen päälle. Hakasjaloilla ilmeisesti tarkoitetaan Suhler Einhakmontage. Sen asentaminen edellyttää pitkää koulutusta asesepältä. Ei salli kiikarin vaihtoja ja jäämässä pois jäämässä jo pois sen kalliin asennuksen vuoksi. Schwenk tekee kaiken paremmin ja helpommalla. Muita toimivia ratkaisuita en tunne tai ovat hitaita. Noita kääntöjalustoja (EAW Schwenk) olen ssuuret määrät asentanut 35 vuoden aikana. Olen kääntänyt Ernst Apelille tuon ohjeen suomeksi. Se tulee Suomeen myytävien kääntöjalustojen mukana. Ainakin viime kesänä oli Ernst vielä hengissä vaikka pojat taitavat hoitaa yritystä.

        Vaikka sen kääntöjalustan voi periaatteessa itsekin asentaa, liittyy siihen niin paljon detaljiosaamista etten suosittele. Lähinnä kyse alapalojen asennuksesta aseeseen, sekä etu ja takajalan säätämisestä. Lisäksi on osattava koko järjestelmä ettei päästä kauppiasta myymään standardisarjaa hyllystään, vaan tietää mikä sarja antaa oikean silmäetäisyyden omassa aseessa. Jos asentaa kiskollisen kiikarin tarvitaan porausjigejä ja osia ei kauppiailta löydy, vaan tilattava Saksasta. Kaiken kaikkiaan parempi ja lujempi jalusta kuin rengaskiinnitys. Itseltä löytyy kaikki nuo jigit koska olen asentanut niitä paljon. Laatukiikari kannattaa ostaa kiskokiinnitteisenä.


    • Sepintää

      Ei kait tää nimimerkki radial ole eräs aseseppä millä on vähintäänkin mielenkiintoinen maine? Alkaa jutut kuulostamaan juuri siltä...

      • Radial

        Varmasti et tiedä kuka olen. Alihankintana olen tehnyt eräälle aseliikkeelle koska osaan sen. Tunsin Zeissin optiikka puolen kaverit Aalenissa ja Enst Apelin. Vaikka on jo siirtänyt kaiken toiminnan pojilleen oli paikalla kun viimeksi soitin. Yhtään reklamaatiota ei ole tullut niistä mitä olen asentanut. Vaikka kääntöjalusta (Schwenk) on periaatteessa yksinkertainen on siinäkin monta asiaa mitkä voi tehdä väärin. Tuskinpa muilla sepillä on edes jigejä jotka tarvitaan kiskollisen kiikarin asennukseen. Pyysin vain ostajaa merkkaamaan silmän pystylinjan kapealla valkoisella teipillä tukkiin jotta silmäetäisyys meni oikein. En asentanut yhtään valmissarjaa vaan kokosin aina jalan oikeista osista. Haasteellisin asennus oli asentaa Leupold Ultra 20X-M1A Mauser 66SM System Walter Gehman lyhytlukkoisen aseen päälle. (9 cm normaalis lyhyempi lukko) Sinänsä vähän turha selittä koska kukaan ei edes ole nähnyt sen paremmin Ultraa kuin 66 SM


      • eijärkeä
        Radial kirjoitti:

        Varmasti et tiedä kuka olen. Alihankintana olen tehnyt eräälle aseliikkeelle koska osaan sen. Tunsin Zeissin optiikka puolen kaverit Aalenissa ja Enst Apelin. Vaikka on jo siirtänyt kaiken toiminnan pojilleen oli paikalla kun viimeksi soitin. Yhtään reklamaatiota ei ole tullut niistä mitä olen asentanut. Vaikka kääntöjalusta (Schwenk) on periaatteessa yksinkertainen on siinäkin monta asiaa mitkä voi tehdä väärin. Tuskinpa muilla sepillä on edes jigejä jotka tarvitaan kiskollisen kiikarin asennukseen. Pyysin vain ostajaa merkkaamaan silmän pystylinjan kapealla valkoisella teipillä tukkiin jotta silmäetäisyys meni oikein. En asentanut yhtään valmissarjaa vaan kokosin aina jalan oikeista osista. Haasteellisin asennus oli asentaa Leupold Ultra 20X-M1A Mauser 66SM System Walter Gehman lyhytlukkoisen aseen päälle. (9 cm normaalis lyhyempi lukko) Sinänsä vähän turha selittä koska kukaan ei edes ole nähnyt sen paremmin Ultraa kuin 66 SM

        En kyllä oikein ymmärrä, miksi kukaan haluaisi asennuttaa tuon kiikarin kyseisen
        mauserin päälle. Siinä ei ole järjen häivää.


      • aimpoint9000L

        mul on aimpoint 9000L 2 moan nii eitä tuohon oo kiikarii tarvinnut tulee linnut ha hirvet alas nou proplen kohistettu 150 metrii nii en oo päivää katunut kaliiberi 375 mut kyllä sillä nuuskapurkkiin osuu 200 metriin ikää on kohta 42 nii voi olla että joutuu toisen kiväärin laittaa ku nähö alkaa lähtee että näkee kokeen ampuu mut viel oon hyvin pärjännyt .


    • 65762

      Sama Radial esiintyy muillakin foorumeilla eri nimimerkillä, tiedot käyvät joka tilanteeseen eli googlettamallahan nämä nimet löytyvät aseisiin ja kiikareihin, veneisiin ja kuormaautoihin, taisi jossain laivarahtaustakin tehnnyt vuositolkulla.

    • Riekkoluosto

      Sama huoli, kuin alkuperäisellä kysyjällä, mutta tarkennusta hieman. Kyseessä on yhdistelmäase, joola metsästän lähinnä keuraa ja kaurista. Omista useita kivääreitä, joissa on hyviä kiikareita, matta eivät ne sovi nopeaan laukaukseen haulipolella, sillä jos olette nähneet kauriin täydessä vahdissa, niin se on tosiaan "pieni ja vikkelä", ei siinä paljoa ole aikaa aseen poskelle asetteluun niinkuin kiikarin kanssa on yleensä tehtävä. Siis, olisiko se punapistetähtän tässä tapausessä se hyvä komromissi tässä tapauksessa?

    • Jussi1963

      Kun hirvi tallustaa 7 metrin päästä, niin kyllä 3-12/56 on turha kapistus, mutta peuraa kyttäämällä pimeässä hyvä laite

      • tikullasilmään

        Kiitos jussi1963. Kommentistasi ei ollut mitään hyötyä.


    • Anonyymi

      No hieman 2019 näkemystä asiasta. Aimpoin ja laadukas 3-12 56 kiikari ovat ne jolla yleismetsästäjä hoitaa 99,9% tilanteista. Nyt on suuntaus siihen, että kiikari laitetaan kunnollisilla renkailla aseeseen ja siihen hommataan 30mm putkeen rengas jossa pätkä picatinny kiskoa. Kiskoon kiinni pieni pumapiste joita usen myydään valmiiksi picatinny jaloilla. Punapisteellä tähdätessä asetta käännetään 30-45 astetta jotta katse menee punapisteen läpi. Helppo ja toimiva systeemi. Maksaa murto-osan noista vanhanaikaisista svenkki yms. pikajaloista. Molemmat tähtäimet on aina käytettävissä ilman veivaamista ja tuunaamista. Tuon setin käytön oppii nopeasti radalla. Alkuun pääsee vaikka sillä, että käy katsomassa kun reserviläiset harjoittelee tetsausta. Ressuilla on usein juuri tuo kahden tähtäimen systeemi.

      • Anonyymi

        Tuollainen kikkailu kahdella tähtäimellä ei oikein toimi steressitilanteessa. Paineen alla toimitaan selkäytimellä ja yhden tahtäimen tekniikka on paras kun aseote ja tähtäyslinja ei muutu miksikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen kikkailu kahdella tähtäimellä ei oikein toimi steressitilanteessa. Paineen alla toimitaan selkäytimellä ja yhden tahtäimen tekniikka on paras kun aseote ja tähtäyslinja ei muutu miksikään.

        Vai stressitilanteessa. No onnkesi sotilailla eikä meidän ressuilla ole näköpiirissä ampumista stressitilanteissa kun niin usein käyttävät tuota kiikarin ja pounapisteen yhdistelmää.


    • Anonyymi

      En tiedä mitä tarkoitat stressitilanteessa. Minukka on tuo ylläkuvattu kiikari punapise-asennus. Kerran ollut tilanne jossa koiran ärsyynnyttämä karhu tuli kohti ja nostin aseen suoraan punapisteelle kun matka oli niin lyhyt. Minkälaisessa stressissä tuo yhdistelmä ei toimi?

      • Anonyymi

        Luuletko ihan oikeasti, että joku lukee yli vuoden vanha juttuaan ja vielä vastaa siihen?

        Yleisesti olen kyllä samaa mieltä stressitilanteesta. Normaalisti ukot ostaa vuodessa rasiallisen paukkuja, joilla harjoitellaan ja kohdistellaan sekä käydään metsällä. Rasiallisella paukkuja ei saavuteta sen kaltaista varmuutta, että pikatilanteessa osaisi kahden eri tähtäimen välillä valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko ihan oikeasti, että joku lukee yli vuoden vanha juttuaan ja vielä vastaa siihen?

        Yleisesti olen kyllä samaa mieltä stressitilanteesta. Normaalisti ukot ostaa vuodessa rasiallisen paukkuja, joilla harjoitellaan ja kohdistellaan sekä käydään metsällä. Rasiallisella paukkuja ei saavuteta sen kaltaista varmuutta, että pikatilanteessa osaisi kahden eri tähtäimen välillä valita.

        Itse ainakin osallistut yli vuoden vanhaan keskusteluun. Onko tämä aiuhe mielestäsi jo kuopattu? Tuo esille tuomasi malli, että jätetään harjoittelu olemattomaksi, alle rasiallinen vuodessa ei ole enään meidän tämänpäivän metsästäjien juttu.


    • Anonyymi

      Olkoot vanha aloitus, ompahan päivitettyä tietoa välillä...

      Aimpoint ei ole huono. Se on oikein hyvä jos ampuu vain lyhyille matkoille.

      Jos haluaa parasta, niin nykyisin on olemassa kiikareita, jotka ovat yhtä nopeita lähelle kuin aimpoint. Lisäksi niissä on parempi kuvan laatu, parempi valovoima sekä mahdollisuus tarvittessa kääntää lisää suurennosta käyttöön.

      Yksi tälläinen on Kahles K16k. Se on siis ykkösen suurennoksella kuin aimpoint. Sitten kun olet passissa jossa mikään ei liiku eikä risuja ole mutta ampumamatka onkin vaikkapa 100m, voit kääntää suurennoksen joka kutoselle saakka ja varmistua että saat takuulla kunnon osuman.

      Vastaavia on muitakin. Tuo kahles on melkein pari tonnia pelkkä tähtäin mutta kelvolliset alkaa noin 700e hinnoista.

      • Anonyymi

        Olipa asiallisen oloinen peli tuo Kahles K16k.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olipa asiallisen oloinen peli tuo Kahles K16k.

        Todella hieno peli tuo Kahles. Itse olin juuri tilanteessa jossa oli jo hyvä kiikari mutta tuo alkae 3x suurennos ei oikein toimi puskapassissa. Kaivoin molempien housujeni taskut eikä tuota kahta tonnia löytynyt joten hommasin tuon 30mm kiikariin kiinnitettävän pikkujalustan ja siihen pienen ja hyvän punapisteen. Muutaman jahdin jälkeen sanoisin, että aivan loistava juttu


      • Anonyymi
        mehtuu kirjoitti:

        Todella hieno peli tuo Kahles. Itse olin juuri tilanteessa jossa oli jo hyvä kiikari mutta tuo alkae 3x suurennos ei oikein toimi puskapassissa. Kaivoin molempien housujeni taskut eikä tuota kahta tonnia löytynyt joten hommasin tuon 30mm kiikariin kiinnitettävän pikkujalustan ja siihen pienen ja hyvän punapisteen. Muutaman jahdin jälkeen sanoisin, että aivan loistava juttu

        Täältä ääni tuolle ylläkuvatulle 2-neuvoiselle tähtäämiselle. Muutaman harjoituslaakin jälkeen aseen nosto vinoon sujuu hyvin. Äkkiä oppii maalin etäisyydestä riippuvan alitajuntaisen nioston oikeaan kulmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä ääni tuolle ylläkuvatulle 2-neuvoiselle tähtäämiselle. Muutaman harjoituslaakin jälkeen aseen nosto vinoon sujuu hyvin. Äkkiä oppii maalin etäisyydestä riippuvan alitajuntaisen nioston oikeaan kulmaan.

        Uskallan väittää, ettei kahden tähtäinen aseen käyttöä opi muutamalla harjoituskerralla. Aseote ja poskelle vienti eri kulmissa ei ihan heti mene selkäytimeen ja nopeassa tilanteessa ampuu helposti huonon laukauksen.

        Hyvä tähtäin maksaa paljon, mutta sen voi ostaa myös käytettynä paljon halvemmalla. Itse hankin benderin 1,5-6 flasdotin 600e käytettynä. Toki putkessa on käytön jälkiä kun sitä on metsässä kannettu, mutta teknisesti sen on kunnossa. Uusi olisi maksanut puolitoista tonnia, ja niin paljon en raaskinut uhrata. Jos ajatelaan halvan putken maksavan muutaman satasen ja siihen halpa punapiste kiinnityksineen saman verran, niin ollaan aika samoissa kuin maksamani laatuputken hinta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskallan väittää, ettei kahden tähtäinen aseen käyttöä opi muutamalla harjoituskerralla. Aseote ja poskelle vienti eri kulmissa ei ihan heti mene selkäytimeen ja nopeassa tilanteessa ampuu helposti huonon laukauksen.

        Hyvä tähtäin maksaa paljon, mutta sen voi ostaa myös käytettynä paljon halvemmalla. Itse hankin benderin 1,5-6 flasdotin 600e käytettynä. Toki putkessa on käytön jälkiä kun sitä on metsässä kannettu, mutta teknisesti sen on kunnossa. Uusi olisi maksanut puolitoista tonnia, ja niin paljon en raaskinut uhrata. Jos ajatelaan halvan putken maksavan muutaman satasen ja siihen halpa punapiste kiinnityksineen saman verran, niin ollaan aika samoissa kuin maksamani laatuputken hinta .

        Eipä tuota ihan heti opi mutta muutamalla ratakäynnillä oppii. Toimii myös se, että opettelee hyvin vain yhden noston ja tekee tarvittavan kallistuksen aseen ollessa olalla. Itsellä oli siis tilanne jossa laatuputki oli ollut jo aseessa vuosia mutta pienin 3x suurennus rupesi ahistamaan ja tämä oli edullinen parannus asiaan. Ei tarvinnut myydä laatuputkea halvalla.

        Juutuupista löytyy paljon infoa aiheesta esimerkiksi: https://www.youtube.com/watch?v=PymHSG8WoSo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuota ihan heti opi mutta muutamalla ratakäynnillä oppii. Toimii myös se, että opettelee hyvin vain yhden noston ja tekee tarvittavan kallistuksen aseen ollessa olalla. Itsellä oli siis tilanne jossa laatuputki oli ollut jo aseessa vuosia mutta pienin 3x suurennus rupesi ahistamaan ja tämä oli edullinen parannus asiaan. Ei tarvinnut myydä laatuputkea halvalla.

        Juutuupista löytyy paljon infoa aiheesta esimerkiksi: https://www.youtube.com/watch?v=PymHSG8WoSo

        Tuo halvalla myyminen on suhteellista. Jos ostat saman ikäisen ja kuntoisen punapistelaatuputken ja myyt nykyisen, niin välirahaa ei juuri liiku. Lisäksi säästät tuon lisätähtäimen ja sen kiinnityksen hinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo halvalla myyminen on suhteellista. Jos ostat saman ikäisen ja kuntoisen punapistelaatuputken ja myyt nykyisen, niin välirahaa ei juuri liiku. Lisäksi säästät tuon lisätähtäimen ja sen kiinnityksen hinnan.

        Siis käytetty laatuputki on kutakuinkin samanhintainen valolla ja ilman?


    • Anonyymi

      Mulla on aimpoint micro on tarkempi kuin meoptan hirvikiikari maksimi suurennoksella, piste on ympyrä, en tähtää pisteeseen, vaan pisteen päälle ympyrän kehälle, ympyrän yläosaan. Tietysti pitää olla ase vahvasti käsissä eikä saa hielua. Loput on patruunasta kiinni. Mulla laukaukset on ollet tosi tarkkoja.

      • Anonyymi

        Sulla täytyy olla kiikari rikki, jos osut tarkemmin äimällä. Taikka sitten et osaa ampua kiikarilla Noita meoptan kiikareita on montaa mallia, mutta jos olettaa "hirvikiikarin" olevan 1-4x22, niin nelikertaisella suurennoksella pitäisi saada tarkempi tähtäyspiste kuin äimän nollan suurentavalla punapisteellä.
        Jos sitte tarkoitat, että osut liikkuvaan hirveen paremmin punapisteellä, niin se on kyllä eri asia kuin, että se olisi tarkempi.


      • Anonyymi

        Yllättävän hyvä tähtäin kohtuumatkalle on tuo moderni, laadukas 2MOA punapistetähtäin. Minulla oli mielikuva punapistetähtäimistä jonka olin luonut vanhalla 4MOA punapisteellä mutta nämä nykyiset ovat ihan eri planeetalta.


    • Anonyymi

      Mieluiten molemmat. Varsinkin jos aseessa jo on kiikari, niin siihen 25 tai 30 mm putkeen kiinnitettävä lyhyt Weaver kiskon pätkä ( 20€) johon mieluiten pieni punapiste. Edullinen ratkaisu jolla siirrät tähtäimesi 2000- luvulle.

      • Anonyymi

        Elcan specter 1-4x.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elcan specter 1-4x.

        Tuossa edellä kaveri ehdotti muutaman kympin tapaa ja heti perään tuli 3-4000€ ehdotus ihan NATOn 223 spekseille sovitettuna. Harmi kun meille liian pienten housujen miehillä ei ola tarpeeksi tilaa rahataskussa joten joudutaan valitsemaan tuo muutaman kympin juttu joka ajaa saman asian.
        Varmaan tuo Elcan specter 1-4x on hyvä ellei loistava .223 arskalla amupuville ressuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa edellä kaveri ehdotti muutaman kympin tapaa ja heti perään tuli 3-4000€ ehdotus ihan NATOn 223 spekseille sovitettuna. Harmi kun meille liian pienten housujen miehillä ei ola tarpeeksi tilaa rahataskussa joten joudutaan valitsemaan tuo muutaman kympin juttu joka ajaa saman asian.
        Varmaan tuo Elcan specter 1-4x on hyvä ellei loistava .223 arskalla amupuville ressuille.

        Elcanin saa myös kaliberissa .308.

        Toisaalta punapisteellä ammutaan yleensä matkoja 100m molemmin puolin ja silloin on aivan sama mille kaliberille se on sovitettu. Ero on riistalaukauksella niin pieni, ettei sillä ole mitään väliä. Elcanilla ristikko ulottuu muistaakseni 800m ja tuskin kukaan yrittää käytää sitä metsällä tuolla matkalla. Miten metsästystilanne mielestäsi eroaa esim. ressujen sra:sta?

        Elcani on loistava tähtäin liikkuvaan maaliin ammuttaesaa. Se toimii hyvin hämärässäkin, koska linssi on suuri. Se on erittäin kestävä ja tiivis. Kallis se toki on , mutta käytännössä ikuinen verrattuna muutaman kympin juttuihin. Suomessa tuon saa alle komen tonnin ja jenkeissä alle kahden. Saman tasoinen kiikari ja punapiste kombinaatio maksaa saman verran. Kiinanputkia saa toki satasella, jos sellaisia haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elcanin saa myös kaliberissa .308.

        Toisaalta punapisteellä ammutaan yleensä matkoja 100m molemmin puolin ja silloin on aivan sama mille kaliberille se on sovitettu. Ero on riistalaukauksella niin pieni, ettei sillä ole mitään väliä. Elcanilla ristikko ulottuu muistaakseni 800m ja tuskin kukaan yrittää käytää sitä metsällä tuolla matkalla. Miten metsästystilanne mielestäsi eroaa esim. ressujen sra:sta?

        Elcani on loistava tähtäin liikkuvaan maaliin ammuttaesaa. Se toimii hyvin hämärässäkin, koska linssi on suuri. Se on erittäin kestävä ja tiivis. Kallis se toki on , mutta käytännössä ikuinen verrattuna muutaman kympin juttuihin. Suomessa tuon saa alle komen tonnin ja jenkeissä alle kahden. Saman tasoinen kiikari ja punapiste kombinaatio maksaa saman verran. Kiinanputkia saa toki satasella, jos sellaisia haluaa.

        Toin vaihtoehdon esiin koska pidin tuota Elcania hieman arvokkaana. Oma tilanteeni oli se, että aseessa oli jo laadukas eurooppalainen tähtäin ja vielä valolla varustettuna.
        Olen mieltynyt putkettoman nollasuurennuksen punapisteen käyttöön. Hommasin siis laadukkaan punapisteen ja 30mm putkeen kiinnitettävän picatinnykiskon pätkän ja homma toimii. Kustannukseni olivat murto-osa tuohon laadukkaaseen ja varmasti todella hyvään Elcaniin verrattuna.


    • Anonyymi

      Taas yksi kausi takana yhdistelmällä kiikari ja kiikarin putkessa kiinni oleva punapiste. Yhdistelmä on ylivoimaisen käyttökelpoinen!

    • Anonyymi

      Punapiste on tosi hyvä , ollu hirvimettällä monet vuodet,
      uudet aimpoint tähtäimet on 2 moa pisteellä aikaisemmin nämä oli 4 moa :n punapisteet.
      Ollut suurentava kiikari myös käytössä, mutta nykyään ihan perus aimpoint hirvimetsällä. Hirvimetsän nopeissa tilanteissa hyvä .

    • Anonyymi

      Mulla on 45-70,sessä. Kaksois luodikossa 1.5x4-20 Leopold, on kestävä, pystyy ampumaan molemmat silmät auki pienellä suurennoksella, jostain syystä ihmissilmä pitää tuosta puolitoista kertaisesta suurennoksesta. Valovoima on kiikarissa suurempi kuin punapisteessä eli kiikarilla näkee vielä kun silmällä jo pimeä haittaa. Itse olen kokeillut tuota,9000 aimpoittia enkä koe sitä yhtään pieni suurenksista kiikaria nopeammaksi, lisäksi suuremmalla suurennoksella voi tarkkailla ja tunnistaa riistaa etäämmältä, karhujahdissa joskus joutuu niitä pentuja etsimään sieltä aukon toiselta puolelta. Ja tuo aimpointin parallaksi vapaus jota joskus mainostetaan ei kyllä mielestäni ole niin hyvä kuinsanotaan joskin hirvi hommissa ei merkitystä.

    • Anonyymi

      Herättelen vanhaa topikkia.
      Olen siis tuo kaksineuvoinen joka edellä kehunut tuota kiikarissa sivujalalla olevaa punapistettä.
      Olin radalla mutta en päässyt 100m radalle. Menin sitten 150m radalle ja ammuin 5 5 5 laukausta tähdäten tuolla 2 MOA punapisteellä.
      Aseena 30-06. Metsällä olen aina ilman silmälaseja koska kauas näen melko hyvin.
      Kaikki kolme kasaa ilman silmälaseja pystyi peittämään kammenellä joten ihan varmasti punapisteellä on hirvitarkkuus vielä 150m matkalla.
      Mielestäni on tärkeää, että klikkaan pisteen mahdollisimman himmeäksi. Kirkas piste on ainakin minulle hankala juttu.

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen vaihtoehto
      Hieman hankala hahmottaa tätä juttua mutta tuolla ylempänä oli linkki joka avaa asian meille hieman yksinkertaisemmille.

      Juutuupista löytyy paljon infoa aiheesta esimerkiksi: https://www.youtube.com/watch?v=PymHSG8WoSo

    • Anonyymi

      Joo vaihdan tossa juuri kiikaria aimpointtiin. Puolensa molemmissa, punapiste on kyllä ehdottoman nopea, itse olen joutunut ampumaan kiikarilla raviin kaikki hirvet, kyllä sen yleensä näkee mitä tulee mutta sen reijän metsässä johon voi ampua onkin kiikarilla vaikeampi. Myös vaarallisen riistan kanssa pidän punapistettä parempana. Punapisteessä joutuu huolehtimaan paristoista vaikka vaihtoajat pitkia voi tulla hapettumista. Kiikarilla on myös omat rajoitteensa, itse olen käyttänyt mahdollisemman pientä suurennosta, niin ajattelin miksi en ampuisi punapisteellä. Lyhin matka johon olen hirven ampunut on 10m ja pisin 90m, jos menee hyvin paljon pidemmälle niin saa sitten hirvi mennä on aseessa iso ja hidas kaliberi. Onkin mielestäni tärkein seikka valittaessa tähtäintä missä metsästää, Lapin tunturissa vaaditaan eriasioita kuin itäsuomen puskissa karhu ja karju jahdissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe