406 - facelift-eroja ?

mittarikulkija

Tässä olisi kaksi 2.0 -koneella olevaa bensafarkkua tarjolla, toinen vuosimallia 1998 ja toinen 2000. ajokilometrit samansuuntaiset ja molemmat huollettu merkkiliikkeessä. HIntaeroa on 3000€. Kumpaa suosittelette, auto tulee perheen kakkosautoksi lähinnä 2 lapsen ja koiran kuskausreissuille, arvioitu ajokilometrimäärä n15000 / vuosi. Niin, molemmat ovat ST-varustetasolla olevia.

28

3430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja myös

      vanhempi XU10 kone 97kw on valurauta lohkoinen, kun EW kone 100kw on alumiini lohkolla, jonka tehonlisäys on saatu palotilojen uudelleenmuotoilulla "näin mainostettu tuota aikanaan" ja lisäksi tuossa uudemmassa on uudelleen muotoillut etupenkit joiden pitäisi antaa parempi reisituki, mutta ne on myös kovemmat istua! Molemmat ovat aivan kelpopelejä valinta jää sinulle

      • XU10j4

        Jos auto on 16-venttiilisellä xu10j4- koneella, ei tuo ero ole kovin suuri EW-moottoriin. Alumiinilohkoisia ne ovat molemmat. Ominaisuuksissa ei ole huomattavaa eroa. Itse päädyin samassa valintatilanteessa tuohon 98-malliseen. Facelift tehtiin vain elvyttämään pitkään markkinoilla olleen tuotteen myyntiä. Ennen Faceliftiä tehdyn auton voi ostaa rauhallisin mielin. Muutamaa lisähevosvoimaa ei huomaa mitenkään, etkä noilla ajomäärillä saa erotusta takaisin polttoaineissakaan. (EW-moottorin kulutuslukemat TEORIASSA pienemmät)

        Joku on tehnyt hyvän yhteenvedon ko. autosta:

        http://netti.nic.fi/~slaaksoh/406/esittely/st406/peugeot_406_st.htm


      • lohkoinen
        XU10j4 kirjoitti:

        Jos auto on 16-venttiilisellä xu10j4- koneella, ei tuo ero ole kovin suuri EW-moottoriin. Alumiinilohkoisia ne ovat molemmat. Ominaisuuksissa ei ole huomattavaa eroa. Itse päädyin samassa valintatilanteessa tuohon 98-malliseen. Facelift tehtiin vain elvyttämään pitkään markkinoilla olleen tuotteen myyntiä. Ennen Faceliftiä tehdyn auton voi ostaa rauhallisin mielin. Muutamaa lisähevosvoimaa ei huomaa mitenkään, etkä noilla ajomäärillä saa erotusta takaisin polttoaineissakaan. (EW-moottorin kulutuslukemat TEORIASSA pienemmät)

        Joku on tehnyt hyvän yhteenvedon ko. autosta:

        http://netti.nic.fi/~slaaksoh/406/esittely/st406/peugeot_406_st.htm

        xu10j4 ja jos josain niin väitetään se on virhe! Tuo on nimenomaan 2.0 litran kone ja1,8 litrainen on alumiinilohkoinen, mutta en muista mikä sen konetyyppi on


      • XU10
        lohkoinen kirjoitti:

        xu10j4 ja jos josain niin väitetään se on virhe! Tuo on nimenomaan 2.0 litran kone ja1,8 litrainen on alumiinilohkoinen, mutta en muista mikä sen konetyyppi on

        Mutta kun minulla on omassani XU- moottori. 2.0 st 16v ja siinä on alumiinilohko ja jopa öljypohjakin on alumiinia. Ja tiedän, ettei se ole EW-tyyppiä.


      • XU10j4
        XU10 kirjoitti:

        Mutta kun minulla on omassani XU- moottori. 2.0 st 16v ja siinä on alumiinilohko ja jopa öljypohjakin on alumiinia. Ja tiedän, ettei se ole EW-tyyppiä.

        No niin! Eihän se mitään alumiinia ollutkaan, tuo lohko. Auto on ollut minulla jo 4 vuotta ja olen LUULLUT, että lohko on alumiinia. Olisihan sen jo huomannut aikaisemmin, jos olisi jotain korjaamaan joutunut.


      • vielä`
        XU10j4 kirjoitti:

        No niin! Eihän se mitään alumiinia ollutkaan, tuo lohko. Auto on ollut minulla jo 4 vuotta ja olen LUULLUT, että lohko on alumiinia. Olisihan sen jo huomannut aikaisemmin, jos olisi jotain korjaamaan joutunut.

        onko se lohko alumiinia?


      • alumiinia
        vielä` kirjoitti:

        onko se lohko alumiinia?

        xu10j4:ssä lohko vaan valurautaa, mutta öljypohja on automaatissa kyllä alumiinia, kuten sylinterikansi tuossa koneessa


      • se lohko
        alumiinia kirjoitti:

        xu10j4:ssä lohko vaan valurautaa, mutta öljypohja on automaatissa kyllä alumiinia, kuten sylinterikansi tuossa koneessa

        alumiinia?


      • eieieieieieiei
        se lohko kirjoitti:

        alumiinia?

        ei ole!!!


      • epätietoinen`
        eieieieieieiei kirjoitti:

        ei ole!!!

        Entäpä se lohko, onko se alumiinia?


      • XU10
        epätietoinen` kirjoitti:

        Entäpä se lohko, onko se alumiinia?

        Lähetin palan lohkosta TM:lle ja vastaus tuli tänään. Haluatteko todella tietää, mistä se on tehty?


      • se sitten
        XU10 kirjoitti:

        Lähetin palan lohkosta TM:lle ja vastaus tuli tänään. Haluatteko todella tietää, mistä se on tehty?

        alumiinista, meinaan se lohko.


      • materiaalia
        se sitten kirjoitti:

        alumiinista, meinaan se lohko.

        xu.... lohko on


      • XU10
        se sitten kirjoitti:

        alumiinista, meinaan se lohko.

        Jep! Nyt se on selvitetty, ja on oikein mustaa valkoisella. Se, mitä luulin alumiiniksi onkin -ALUMIINIA. Ja moottorihan oli XU10J4


      • mitä..
        XU10 kirjoitti:

        Jep! Nyt se on selvitetty, ja on oikein mustaa valkoisella. Se, mitä luulin alumiiniksi onkin -ALUMIINIA. Ja moottorihan oli XU10J4

        mutta tuo lohko on valurautaa ja se on myös pösön yhdessä diesel koneessa käytössä!


      • XU10
        mitä.. kirjoitti:

        mutta tuo lohko on valurautaa ja se on myös pösön yhdessä diesel koneessa käytössä!

        En halua väittää mitään, totean vain. Otin kuskinpuolen renkaan irti ja kokeilin viilalla. Ja olen edelleen sitä mieltä, että alumiinia se oli. Teknisesti ottaen se ei ole kokonaan alumiinia, pääty näkyy olevan peltiä. Eihän täällä joku vain vääristele tarkoituksella asioita. Miten bensamoottori voi olla dieselautossa? Nuo hybridit ovat kait eri juttu, mutta tämä on ihan tavallinen auto.


      • kuskinpuolella
        XU10 kirjoitti:

        En halua väittää mitään, totean vain. Otin kuskinpuolen renkaan irti ja kokeilin viilalla. Ja olen edelleen sitä mieltä, että alumiinia se oli. Teknisesti ottaen se ei ole kokonaan alumiinia, pääty näkyy olevan peltiä. Eihän täällä joku vain vääristele tarkoituksella asioita. Miten bensamoottori voi olla dieselautossa? Nuo hybridit ovat kait eri juttu, mutta tämä on ihan tavallinen auto.

        on vaihdelaatikko ja tarkasti ottaen tuo kone on XU10J4R ja se lohko on valurautaa ja se myöskin on siinä mielessä merkittävä asia, että alumiinilohkoinen on putkikone, jos ymmärrät mitä se tarkoittaa putkikone! Alumiinilohkoisessa koneessa on sylinteriputket, jotka ovat valurautaa ja vaihdettavissa myöskin.


      • tuota
        XU10 kirjoitti:

        En halua väittää mitään, totean vain. Otin kuskinpuolen renkaan irti ja kokeilin viilalla. Ja olen edelleen sitä mieltä, että alumiinia se oli. Teknisesti ottaen se ei ole kokonaan alumiinia, pääty näkyy olevan peltiä. Eihän täällä joku vain vääristele tarkoituksella asioita. Miten bensamoottori voi olla dieselautossa? Nuo hybridit ovat kait eri juttu, mutta tämä on ihan tavallinen auto.

        lohkoa käytetään myöskin dieselkoneessa! Moni automerkki käyttää samoja perusmoottoreita juuri lohkon osalta samoja oli kyseessä bensa tai diesel, mutta sisuskalut on kuitenkin vahvemmat aina dieselissä


      • alumiinilohkoinen
        XU10 kirjoitti:

        En halua väittää mitään, totean vain. Otin kuskinpuolen renkaan irti ja kokeilin viilalla. Ja olen edelleen sitä mieltä, että alumiinia se oli. Teknisesti ottaen se ei ole kokonaan alumiinia, pääty näkyy olevan peltiä. Eihän täällä joku vain vääristele tarkoituksella asioita. Miten bensamoottori voi olla dieselautossa? Nuo hybridit ovat kait eri juttu, mutta tämä on ihan tavallinen auto.

        EW10J4 on aluminilohkoinen putkikone joka on noiden uudempien nokalla juuri 2litraisena!!


      • XU10
        alumiinilohkoinen kirjoitti:

        EW10J4 on aluminilohkoinen putkikone joka on noiden uudempien nokalla juuri 2litraisena!!

        Onhan ne sylinterinputket toki vaihdettavissa, mutta märkien sylinteriputkien edut löytyvät kenties muualta kuin vaihdettavuudesta. Valmistusteknillisesti alumiinilohkojen koneistus automatisoiduissa soluissa on helpommin hallittavissa, kuin valurautaisten. Moottoriteknillisesti märkä sylinterinputki on jossain määrin parempi. Sylinteriputken materiaali on mahdollista valita tarkoitukseen sopivammasta seoksesta, koska koko lohkoa ei tarvitse valmistaa tästä paremmasta ja näinollen kalliimmasta aineesta. Lämpölaajenemisen aiheuttamat geometriset muutokset (sylinterinputken lieriömäisyydessä) ovat myös vähäisempiä märillä sylinterinputkilla. Mutta ei kai lohkon valmistusmateriaali voi olla auton valintakriteerinä. Jos mielestäsi on, kuuntelen mielelläni perustelusi.


      • Jaska
        alumiinilohkoinen kirjoitti:

        EW10J4 on aluminilohkoinen putkikone joka on noiden uudempien nokalla juuri 2litraisena!!

        XU-sarjan moottoreita on sekä valuarauta- että alumiinilohkosina koosta riippuen. Vanha 405:n aikainen 1,9-litrainen XU9 on alumiinia, 406:ssa käytetty 1,8-litrainen XU7 niin ikään alumiinia, mutta 2,0-litrainen XU10 onkin valurautaa. Samaan lohkoon perustuvat dieselit ovat XUD7, XUD9 ja XUD11.

        Uudemmat EW-sarjan moottorit (EW7, EW10, EW12) ovat sen sijaan alumiinilohkoisia. Saman sarjan dieselit ovat DW8, DW10 ja DW12.

        Kurkatkaa tänne: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PSA_engines


      • kyse on
        Jaska kirjoitti:

        XU-sarjan moottoreita on sekä valuarauta- että alumiinilohkosina koosta riippuen. Vanha 405:n aikainen 1,9-litrainen XU9 on alumiinia, 406:ssa käytetty 1,8-litrainen XU7 niin ikään alumiinia, mutta 2,0-litrainen XU10 onkin valurautaa. Samaan lohkoon perustuvat dieselit ovat XUD7, XUD9 ja XUD11.

        Uudemmat EW-sarjan moottorit (EW7, EW10, EW12) ovat sen sijaan alumiinilohkoisia. Saman sarjan dieselit ovat DW8, DW10 ja DW12.

        Kurkatkaa tänne: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PSA_engines

        ollut kuitenkin koko ajan tuosta 2.0 bensa koneesta XU10j4R, jota sitkeästi väitetty alumiinilohkoiseksi


    • eroja

      2000 mallissa on jo vakiona automaatti-ilmastointi sekä se näyttää paremmalta kuin tuo vanhempi korimalli. Eli osta uudempi vaan...

      • nököero

        ja ilmastointikin tuo vain lisäkustannuksia auton pitoon! Jos todella kysessä kakkosauto niin tuo vanhempiversio on oikea valinta joka suhteessa


      • mutta
        nököero kirjoitti:

        ja ilmastointikin tuo vain lisäkustannuksia auton pitoon! Jos todella kysessä kakkosauto niin tuo vanhempiversio on oikea valinta joka suhteessa

        Turhaa ostaa tänä päivänä autoa jossa ei ole ilmastointia. Kyllä meillä on pelannu hyvin ilmastointi. Ei se kustannuksia lisää... Näköero on täysin selvä!


      • kuinka
        mutta kirjoitti:

        Turhaa ostaa tänä päivänä autoa jossa ei ole ilmastointia. Kyllä meillä on pelannu hyvin ilmastointi. Ei se kustannuksia lisää... Näköero on täysin selvä!

        ilmastointi tosiaan lisää kustannuksia oletko muuten huollattanut sen niin kuin kuuluu?

        Näköero on kyllä minimaalinen, jos maskia ja konepeltiä lokasuojia kärjestä vähän muotoiltu!! Tällä vain haettu pientä uudistusta, jotta saadaan myytyä autoja ei muuta merkitystä


      • XU10
        mutta kirjoitti:

        Turhaa ostaa tänä päivänä autoa jossa ei ole ilmastointia. Kyllä meillä on pelannu hyvin ilmastointi. Ei se kustannuksia lisää... Näköero on täysin selvä!

        Alkuperäinen kysyjä ei ole missään sanonut, ettei tuossa 98-mallisessa ole ilmastointia.


      • Noilla kilometreilla

        Ulkonäössä eroa ei huomaa kuin muut 406 pösöllä ajajat, on ne niin pieniä. Ilmastointia jos et tarvitse on 1998 ehdottomasti parempi valinta. Ajomukavuudessa ei mitään eroa...no okei, 2000 mallissa on penkit paremmat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      228
      6476
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      39
      4540
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      91
      4378
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      6
      4196
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      38
      3686
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      117
      3608
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      67
      3588
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      22
      3499
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      71
      3263
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      53
      2415
    Aihe