jyrä taluttaessa

nuoriruuna

hyviä neuvoja kaivataan nyt nuoren suokin kanssa joka ei taluttajasta paljoa piittaa...
naru on ollut turvan ympärillä mutta silti tykkää mennä minne turpa näyttää...

neuvoja kiitos!

29

11099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan

      ...läpsäyttää sillä riimulla turvalle aina kun se yrittää lähteä?

      tai kääntää hevonen ympyrälle?
      tai kuljettaa sitä ketju suussa?

      ite oon vieny samantyyppistä hevosta tarhaan ja talliin raipan kans,ku muut ei auttanu.

      Joskus auttaa ku kopauttaa nyrkillä turvan alle aina ku lähtee jyräämään,siis ei lujaa,koska aika herkkä paikka.

      • ei kannata kokeilla

        siitä seuraa vain arkuutta taluttajaa ja päätään kohtaan ja jos on oikein voimakas luonteinen hevonen niin se saattaa yrittää käydä päälle..meillä on aina ollut hevosia ja oli yksi hevonen joka oli juuri "rynnijä" ja omistaja toi sen hoitoon ja kertoi tästä ongelmasta ja miten on yritäny poistaa tavan niin se pelkäsi päätään ja sitten se oli ihan vauhko kun näkikin talutus narun! :/ mutta sille auttoi että jätimme narun pois ja talutimme riimulla sitten kun se yirtti lähteä niin riimua kiristettiin turvan ympärille ja heti kun vauhti hidastui niin löysättiin..muitta ei missään nimessä kannata hutkia sitä päähän!!!!!!!


      • Emma

        Mun sukulaisilla oli sellanen hevonen (lv) joka ei ollu koskaan paikallaan kun nousi satulaan ja sitä lyötiin aina leukaperiin ja ei ole varmaan vielläkään paikallaan kun noustaan satulaan eli lyöminen ei aina auta


    • auttaiskohan

      Siis koita seuraavaksi ottaa riimusta kiinni. Silloin ei heppa ainakaan pysty kääntämään päätänsä siten, että naru jää "lukkoon". Olen tämän oppinut eräältä isännältä, joka sanoi, että taluttamiseen tottumaton lehmämulli oppii viimeistään vartin kuluessa kääntämään päänsä taluttajasta pois, joten hevonen, jota päivittäin talutellaan osaa sen varmasti.

    • 2xsuokkiori

      mun 4w suokkiorini teki samaa..me harjoiteltiintällei kun se lähti rynnii niin aina seis. mutta se ei aina onnistunut jos vauhti pääsi kovaksi nin voimaahan niillä on mutta sitten käänsin sen ympäri ja pysähdyttiin "selkä" menosuuntaan. meillä nämä ainakin toimi ja herraseni ei enää kokeile koska sitä kyllästyttää mennä talliin tällä tavalla.. :) mutta kyllähän niillöä on niitä huonoja päiviä ja muuta... :)

    • glowy

      mulla on samanlainen ongelma valmennettavan 5 vuotiaan suokki orin kanssa... on ollut mulla nyt puolivuotta... ja voin sanoa että se lyömistä ei hevoseen saa kokeilla, tämä ori on saanut todella paljon selkään edellisellä omistajalla, oli todella arka päästään, rynni (tekee sitä edelleen)... vanha hevosmies neuvoi kerran että kannattaa lyödä riimun narulla rintapäähän kun hevonen yrittää rynniä, mutta tämä herra lähti käsistä kun raketti kun niin tein... niimpä, annoin ajan tehdä tehtävänsä, rapsutin sitä niskan takaa, olin sen karsinassa (edelliset omistajat ja hoitajat eivät ole olleet, koska hevonen on murtanut käsiä ja varpaita), rakensin sen kanssa luottamuksen... ja kulkee nyt ihan hyvin riimusta, tietysti välillä on ongelmia... toisella orilla auttoi se kun sitä alkoi viedä kuolaimet suussa ulos, ja laittoi narun kiinni kuolain renkaaseen...

    • niimpä niin....

      ittelläni oli vuokralla issikka, joka miltei kokoajan rynni päälle/teki kantapäistä mustat... hieman kiivaana ihmisenä sitten kerran kun se taas tuli vähän päälle, karjaisin niin lujaa kuin ääntä lähtee ja VÄHÄN raipalla "iskin" onko se nyt nenäpiihin... (eli se luu joka on hepalla päässä "pinnalla..." enpä tuota nyt osaa selitää...) mutta heppa kummastu täysin ja viikon päästä kokeili uudestaan rynnimistä: sama juttu. kyllä se siitä oppii...:)
      tsemppiä sulle heppas kaa!!
      (tuosta lyömisestä... hevonen on paljon voimakkaampi kuin ihminen, ja kyllähän hepatkin potkii/puree toisiaan... miksei ihminen paljon paljon heiveröisenpänä voi kurittaa hevosta?? ei tietenkään silleen raa`asti, mutta kuitenkin järkeäänsä käyttäen..!!)

      • tiina2

        mulla samanlainen nuori suokkitamma myöskin.
        ei auta kun tuoda naru suussa tarhasta.
        voisit kokeilla aidatulla alueella esim. kentällä kasvatttaa hevosen kunnioitusta sinuun. kävelet hevosen vieressä/edellä ja kun hevonen jyrää, astut sen eteen, hypit ja huidot jotta hevonen perääntyy. kun heppa perääntyy, kehutaan paljon. meillä on auttanut. :)
        onnea yritykseen. :)


    • kuiskailija

      niin...

      vaikea selitellä kirjoittaen..

      kun heppa jyrää,, niin se ei kuuntele ihmistä. se haluaa puskea pois tilanteesta sinne minne se haluaa.. ei välttämättä edes ole paikkaa mihin se haluaa jyrätä..kunhan jyrää..

      Hevosta saa herkistettyä kuuntelemaan ihmistä näillä perinteisillä "länkkäri" keinoilla.. ns. hevoskuiskaaja juttuja ;o) siinä lähdetään liikkeelle monilla talutuskerroilla.. myöskin karsinassa voi näitä harjoitella, mutta ei ole niin helppoa tilanpuutteen takia.. taluttaessa kannattaa tehdä. niinkuin moni jo mainitsikin paljon pysähdyksiä.. korosta itsekin sitä että sinä nyt pysähdyt..pysähdy sillee korostaen.. miten sen nyt sanois ;o)
      heppa ainanki kääntää korvaa jo suhun päin, että mitä sä touhuut..

      sitten yksi hevosen herättely taluttajaa kohtaan on sellainen väistätysliike.. siinä on tarkoituksena väistättää hevosen takamusta, eli taluttaja seisoo hevosen massun kohdilla ja esim. heiluttaa narunpäätä hepan takamusta kohti, jolloin heppa väistää "huom pelkkää takamusta.. etuosan on tarkoitus kutakuinkin pysyä paikoillaan.. hevonen ei siis saa lähteä "karkuun" narua on pidettävä riimunpuolella siis tiukalla, että hevosen pää hivenen kääntyy taluttajaan. tätä voi jatkaa kierroksen tai pari,, sitten toiseen suuntaan sama..

      tämän jälkeen voi kokeilla peruutusta.. taluttaja seisoo hevosen turvan edessä ja käskee hevosta peruuttamaan.. sillä perinteisellä käskyllä mitä itse käyttää.. jos heppa ei peruuta niin sitten työntää hevosta taaksepäin turvanpäältä vaikka niin, että naru kulkee kädestä käteen ja välissä olevalla narulla painaa turpaan.. tässä tilanteessa moni heppa aattelee, pöh... minä käännyn toiseen suuntaa.. silloin heppa pitää ottaa takas siihen turvan eteen,, heti kun se edes kääntää päätään pois,, silloin se ei keskity taluttajaan.. tässä myöskin taluttajan elkeitä voi korostaa alkuun, eli siinä käskytilanteessa ihminen ottaa askeleen hevosta kohti ja kädet ilmassa turvan molemmin puolin. myöhemmin tämän pitäisi sujua helposti melkein ilman käskyä,, pelkin elkein..pienin elkein..

      sitten kun peruutus onnistuu niin voi kokeilla, että se heppa tulee sun mukana kun itse menee askeleita taaksepäin.. eli seisoo taas siinä turvan edessä ja ottaa askeleita taakse,, pari kolme ja pyytää hevosta seuraamaan. taluttaja on siis kasvotusten hevoseen.. tällöin hevonen myös helposti ajatteleen että pöh... minä mene toiseen suuntaan.. on otettava hevonen taas turvan eteen ja pidettävä sen pää kohti sinua.. silmiin ei tarvitse tuijottaa. tätä peruutus eteen ja taakse hommaa kannattaa tehdä niin kunnes se hokasee sen homman ja on kuulolla.

      sitten voi taas tehdä sitä takamuksen väistöä.. mutta nyt niin, että taluttaja kävelee ns. hevosen läpi.. eli taas naru tiukemmalla siellä turvan puolella ettei heppa karkaa ;o) tässä taluttaja väistättää takamusta ja kävelee suoraan,, ei siis jatka siinä ympyrällä.. kun heppa on väistänyt ja olet kävellyt suoraan,, niin hepan pitäisi jo seurata sua.. eli etuosakin liikkuu nyt sun perään.. takamusta voi nyt väistättää taas sillä narunpään pyörityksellä tai sitten maiskuttelemassa ja kädellä tai sormella työntämällä.. sitten kun homma sujuu niin heppa jo väistää kun tietää että olet menossa siitä eikä tarvitse työntää paljoa,, muuta kuin vähän sormella työntää ja maiskauttaa.. sitten kun se heppa on tullut sun viereen siitä väistämisestä niin jatkat muutamia askeleita ja teet sen "korostetun" pysähtymisen niin heppa tekee jo samalla tavalla perässä... tarkotan sitä korostettuu pysähtymistä sillä että pysähtyy kerrasta eikä hidasta pikkuhilaa.

      sitten vielä yksi näitä talutusharjoituksia... tämä on jo vaikeampi monelle hepalle.. siinä on tarkoituksena väistättää etuosaa... ja takamus paikoillaan... nii-in.. heppa lähtee miten sattuu..mutta tässä helpottaa tilannetta se, että seisoo enemmän hevosen pään kohdalla tai turvan edessä kuin ryntäiden kohdalla.. siinä pitää väistättää hevosen päätä sinne menosuuntaan.. tässä täytyy yleensä ottaa riimusta kiinni ja työntää hevosta.. tätä kannattaa tehdä vähän kerrallaan.. hevosta voi peruuttaa samalla., kunhan se ei lähde eteenpäin tai katso johonkin muualle jne jne.. eli taluttaja vartalollaan kääntää hevosta sivulle..ympyrää... tässä voi joutua vastustaamaan hevosta, mutta sitkeys palkitaan.. sitten kun heppa kääntyy sinne sivulle taakse ilman että takamus menee samaan suuntaan ;o) niin sitä voi kokeilla siitä hevosen vierestä,, siitä kaulan kohdalta.. eli seisoo siinä hevosen vieressä ja lähtee työntämään narua kaulan alle ja väistättää hevosta niin.. jos heppa lähtee eteenpäin niin ottaa vastaan ja työntää sit taakse... näin pitäisi aina kääntyä muuten hevosen kanssa.. näyttelyissäkin pitää hevonen kääntää poispäin itsestään..

      mikäli tämän työskentelyn aikana ilmenee hevosenkanssa valtataistelua niin sillä takapään väistättämisellä saa helposti kontrollin takaisin... jos hevonen potkii helposti niin silloin on juuri tärkeää pitää se naru tiukalla hevosen riimuun,, tällöin se on mutkalla taluttajaa kohtaan niin se ei saa helposti käännettyä takamusta taluttajaa kohti ja motaistua..

      sitten olen itse huomannu, että kun heppa lähtee jyräämään.. esim hevosen mielestä aivan huippuheinätukkoa kohden ja jää hevosesta jälkeen niin ottaa vasemmalla kädellä tiukasti kiinni narusta...nojaa taakse ja oikealla eli hevosenpuoleisella kädellä tuuppaa takamukseen, niin että se voima ja paino on siinä hevosen päässä ja takamuksessa.. ns. vipuvarrella saat sen hevosen kääntymään sivuttain ja saat etumatkaa itselleen... tää ei onnistu kovassa vauhdissa.. vaan esim siinä pihassa siitä ruohotupen vallasta ;o)

      JEES.. mutta kaikkea intoa hevostenne kanssa ja toivottavasti saitte jotain kipitää tästä hommasta.. hevonen aivan taatusti muuttuu kun tekee tätä monta kertaa,, ei tietenkään tarvitse tuntitolkulla... huomaatte kun hevonen alkaa olla taluttaessa valppaampi ja seuraa taluttajan liikkeitä ja elkeitä.. ei olekaan itsestään selvyys mennä minne sattuu tai ylipäätään tallista tarhaan.. tämä käy päivän toiminnasta, mikäli ajo tai ratsastus on jäänyt tekemättä.. välipäivinäkin tämä on oivallista yhteistä puuhaa..

      sitten kun heppa tottelee niin ihan vain se taluttelu rauhassa pihamaalla tai kentällä on mukavaa.. siinä voi tehdä niitä pysähdyksiä ja ympyröitä kaikessa rauhassa..


      toivottavasti jaksoitte lukea tämän romaanin ;o)

      • CrystalCinnamon

        hienoa. :)


      • kuiskailija

        niin noihin hommiin... jos heppa oikeesti jyrää ja kovaa niin noihin talutushommiin kannattaa hankkia sellaiset narupäitset. ne ovat ohuehkosta nyörinarusta tehdyt ja tarkoituksena, että hevonen kuuntelee herkemmin taluttajaa. se tuntuu kovemmin hevosen päässä kuin pehmeät paksut nylonpäitset.. ei tarvitse sitä riimunnarua pyöritellä turvan ympäri.

        sitten tohon turvan päältä pyörittämiseen sellainen varottava kommentti, että jos on sellainen hosuli heppa mikä voi vaikka nousta pystyyn ja riuhtoa, niin ei kannattaisi käyttää ketjuriimunarua ainankaan turvanpäältä.. se nenäluu nimittäin voi murtua siitä. taluttaja helposti riuhtaisee takaisin kun heppa nousee pystyyn,, ja se voima millä se nousee,, niin voipi käydä köpelösti...

        se auttaa kyllä useasti jyräävää heppaa se turvanpäältä kieputteleminen, mutta toivottavasti ei aina tarvitsisi,, koittelee muita keinoja välillä. moni käyttää ihan kuolaimiakin taluttaessa, mutta niitä on hankala käydä purkamaan tarhaan laskettaessa.


    • polle

      En jaksanut lukea ollenkaan noita muita vastauksia, joten voi tulla samojakin neuvoja ;)

      Eli jos pelkästään turvan ympäri menevä naru ei auta, niin koeta laittaa se menemään suusta (kuten kuolain). Tässä tilanteessa olisi hyvä, jos narun alku on pientä kettinkiä, niin sopisi suuhun paremmin, mutta kyllä pelkkä narukin käy.

      Ja toinen neuvoni on vain, että lisää voimaa... jos olet kovin nuori/pieni/hento, se voi tietty olla vaikeaa, mutta itse sain jo nuorena polleni aisoihin sillä, että naru turvan ympäri ja sitten todellakin kunnon kiristys, jos yrittää lähteä omille teilleen. Kyllä se polle pysähtyy, kun "turpa on rullalla"! Eikä välttämättä pelkästään voimaa tarvita, vaan sellaista ronskiutta ja päättäväisyyttä.

      Viimeinen oljenkorsi voi olla se, että joku aikuinen tms., joka saa pidettyä sen aisoissa, opettaa pollen tavoille. Sen jälkeen pitäisi sinunkin olla helpompi talutella, kun heppa tietää ettei saa/kuulu ryöstää.

    • ...

      Ota pitkä riinunnaru tai jokin muu pitkä köysi. Kun hevosesi lähtee, nykäise oikein kunnolla. Et välttämättä pysy perässä, mutta kannattaa yrittää :D Tai ala riuhtomaan riinunnarua, jotta hevonen tajuaa että sitä talutetaan.

      • seuraa vaan

        sitten se että heposi rupeaa pelkäämään...niiden lähekllä täytyy olla rauhallinen eikä tehdä äkkinäisiä liikkkeitä..


    • ^vinku^

      Lyöminen ei auta se vaan pahentaa asiaa. Kannattaa kokeilla tehdä ympyröitä ja pysähdyksiä se vie aikaa mutta sillä oon omia hevosiani kouluttanut on ollut samanlaisia jukuripäitä... Se vie aikaa mutta kyllä kohta tuloksia tulee. Älä hermostu ja riimusta kinni ja ympyröitä ja paljon pysähdyksiä.....

    • tintti-tantta

      Ei siihen jyräämiseen ainakaan lyöminen, riuhtominen tai voimankäyttö auta.

      Kuinkahan joku kuvitteleekaan olevansa hevosta vahvempi, hieman huvittavaa.

      Suitset päähän jyrille ja rynnijöille. Ja siitä sitten totuttamaan hevosta taluttajaansa. Ympyrälle just silloin kun meinaa lähteä jyräilemään. Hevosen, aivan kuin minkä tahansa eläimen opettamisessa ajoitus on aina tärkeintä! Joidenkin kanssa auttaa vain vauhdin hiljentäminen päättäväisellä, mutta rauhallisella pidätteellä. Toiset taas tarvivat aluksi sen ympyrälle kääntämisen. Muista aina kehua kun hevonen tekee hyvin! Kun voltti tuottaa tulosta, ala vain hiljentämään vauhtia ja tarvittaessa pysäytät. On eduksi, jos on mahdollisuus aloittaa harjoitukset kentällä tai maneesissa, laidunkin käy.

      Siispä suitset päähän ja kokeilemaan. Aluksi et tarvitse riimunnarua, vaan ohjat käy myös. Pikkuhiljaa kun hevonen edistyy opissaan, voit vaihtaa sitten ruumuun ja riimunnaruun. Riimun kanssa taluttamiseen voi siirtyä sitten kun taluttaminen myös aidatun alueen ulkopuolella onnistuu ilman ryntäilyä. Tämä tekee hyvää molemminpuolisen luottamuksen edistämiseenkin.

      Muista myös, että maltti on aina eläimen kanssa valttia. Kun hevonen hyväksyy sinut johtajakseen, se seuraa sinua minne vain uskollisesti. Hevonen takuulla arvostaa johtajassaan enemmän oikeudenmukaisuutta ja määrätietoisuutta, kuin väkivaltaisuutta ja epävarmuutta (epävarma ihminen usein mm. huutaa eläimelleen).

      Hevosen olisi myös hyvä oppia kunnioittamaan ihmisen "omaa tilaa" ja siihen hevosta voi opettaa taputtelemalla raipalla maata kun hevonen on juoksutusliinassa. Muista antaa hevoselle mahdollisuus väistää sinua riittävästi! Ja positiivinen "palaute" välittömästä kun eläin toimii halutulla tavalla.

      • tintti-tantta

        Tinttis tanttis ei osaa kirjoittaa sanaa riimu X). Jokatapauksessa näiden pitäisi toimia. Länkkärimaailmasta mulla ei ole kokemusta, mutta sieltäkin saattaapi apu löytyä. Cowboyt kun tunnetusti osaavat nuo hevosmiestadot jo tutti suussa. =)


      • ...
        tintti-tantta kirjoitti:

        Tinttis tanttis ei osaa kirjoittaa sanaa riimu X). Jokatapauksessa näiden pitäisi toimia. Länkkärimaailmasta mulla ei ole kokemusta, mutta sieltäkin saattaapi apu löytyä. Cowboyt kun tunnetusti osaavat nuo hevosmiestadot jo tutti suussa. =)

        sitä länkkärihomma selvitettiin tossa "herättele" tekstin sisällä.


    • pöllö;)

      mun hoitsu oli aivan samanlainen vielä pari kesää sitten, tein paljon harjotuksia kentällä. ensin vaan kuljin vierellä välillä hitaammin ja välillä nopeammin (myös pysähdyksiä ja silloin ilmoitin vain hepalle mitä tehdään, esim. seeeeeis tms. että se ehtii reagoida käskyyn) ja jos heppa meni ohi, kiskasin narusta alas-taakse kerran, jos ei auttanut, sitten lujemmin. jos vielä veti, meni turvan eteen (ehkä noin metrin-kahen päähän) ja heilutin riimun narua pään edessä niin lujasti että heppa lähti peruuttamaan. kun pari askelta otti taakse, menin viereen ja kokeilin uudestaan. kyllä se sillä jääräpäällä toimi ihan hyvin loppuviimein, kunhan muistaa aina kehua sillon kun kulkee vierellä vaikka johtaja menisi kuinka hiljaa. tarkkana täytyy vain pysyä että esim. laitumelle vietäessä se ei pääse irti ennen kuin olet kääntänyt sen turvan porttia kohti ja antanut sille vapaat jalat.. onnea yritykseen vaan :)

    • toivottavastiauttaa

      Tunnen suokin jolla on sama ongelma, ja siihen auttaa orikuolaimet, ja ketju turvan alta.

    • liina?

      Taluttaessa voisi laittaa ketjun suuhun, ellei se ole liikaa nuorelle hevoselle. Myöskin juoksutusliina olisi hyvä. Jos hevonen lähtee jyrään, niin sen saa helposti pysäytettyä, kun on pitkä liina. Ihan kokemusta on eräästä nuoresta suokista, jolla oli liina käytössä. Loppu aika nopeesti jyräys, kun huomasi, että ei se karkuun pääse yms.:)

    • ison pojan omistaja

      Mulla myös kokemusta samasta ongelmasta. 5v suokkiruuna tuli mulle vuonna 2004 täysin kouluttamattomana ja vailla mitään käsittelyä/tapoja.

      Ihan rohkeasti se ketju sinne suuhun. Oman ja hevosen turvallisuuden nimissä. Jollei ole olemassa minkäänlaista jarrua, kun polle päättää lähteä, niin ei siinä lyömiset ja karjumiset eikä narussa roikkumiset enää auta.

      Tämä oma polle on iso työhevosmallinen suokkipoju ja yhä edellee välillä se ketju sinne suuhun pitää laittaa. Useinmiten ketju on kuitenkin leuan alla.

    • toivoton tapaus

      Mulla nuori suomenhevosvarsa (2,5 v.) joka on sellanen jyrä, että oksat pois. Otin raipan mukaan kun hain tarhasta, eikä mitään, ei raippa tuntunut missään, jatkoi vaan samaan tahtiin.. kokeilin naruriimua ja kaikkee, mutta ei.. tämä kontrolliriimukin minulla oli, mutta samanlailla meni kun tavallisenkin riimun kanssa. Olin jo aivan turhautunut. Näin nuorena jo tuollainen, mihin vielä joudunkaan sen kanssa. Sitten aloin miettiin, että miten saisin pään käännettyä, kun lähtee jyräämään ja keksin laittaan melko löysän riimun ja ostin ketjuriimunarun, jonka pujotin oikeanpuoleisesta renkulasta leuan alta vasemman renkulan läpi ja kiinni vasemman puoleiseen posken kohdalla (ylempään) olevaan renkulaan. Hieman hankala selittää. Mutta näin toimii ihan moitteitta ja on alkanut kulkea nätisti ihan normaalistikkin, ilman mitään vippaskonsteja. Olen aina ollut lyömistä vastaan, mutta varsinkin suomenhevosten kanssa pitää olla kovana, ja tehdä hevoselle selväksi, että kuka on pomo. Tuossa minun keinossani on pointtina se, että kun laittaa ketjun leuan alta, niin laittaa sen kiinni ylempään renkulaan, milloin narulla saa käännettyä KOKO pään, eikä vain turvan alaosaa. En tiedä miten tämä muilla toimii, mutta omalla lähes 170cm korkealla nuorella suokkijyrällä toimii. :-)

    • sh

      Nimimerkki "toivoton tapaus", itselläni 4v sh ori, joka myös aivan toivoton jyrä ja tammojen perään huutelija. Sillä toimii myös tuo ketjunaru suuhun- tekniikka, eipähän ala jyräämään ja kun hirnunta alkaa nii saa käännettyä helposti ympäri, koska suu on arka paikka.

      • Anonyymi

        Itse en ole mikään kauhea expertti hevosista mutta ratsastanut olen paljon ja nähnyt paljon sekä kyllä ihminen voi järkeä käyttää niin hevosten kun muidenkin eläinten kanssa!. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa, ihan ensin pitää selvittää syy miksi hevonen käyttäytyy niin voiko olla kipeä jos ei niin aletaan korjaamaan asiaa. Toiseks pitää muistaa että hevonen on pakoeläin ota se huomioon joka tilanteessa ja herkkä tuntuinen. Sitten mieti itseäsi hevosen asemassa, mikään hevonen ei ole ilkeä kaikkeen löytyy syy! Nyt pääsenkin siihen asiaa mistä olisin valmis lyömään ihmistä jos joku on niin juntti ja tyhmä lyö hevosta päähän niin sanon että varmasti löisin takasin ja niin hevonenkin sinulle tekee täysin oikeutetusti jossain vaiheessa. Vielä parempi että potkaisisi oikeen kunnolla niin voisit helvetissä miettiä mitä tuli tehtyä! Vielä parempi neuvo älä ikinä osta hevosta jos itselläsi on henkisiä ongelmia ja väkivaltaisuutta säästät siinä myös rahaa! Mene vaikka nauttimaan pähkinöistä Afrikkaan sillä rahalla.


    • kkio

      Ketjullinen naru ja ketju suuhun, takaan ettei jyrää metriäkään sen jälkeen.

    • Tosi vanha keskustelu mut kirjotanpa silti :D

      Mun poni tekee kans tota et lähtee taluttaessa täysin eri suuntaan tai lähtee laukkaammaan täysiä, enkä mä jaksa roikkua siellä perässä. Kyseessä on erittäin vahva poni. Eli voiman lisääminen tai mikään muu tämmöinen ei todellakaan auta. Välillä toimii kun laittaa narun turvan ympäri, mutta harvemmin. Oon nyt välillä laittanu riimunnarun suuhun ja se on kyllä auttanu. Mut ei oo kyllä kiva et poni laukkaa naru perässään vapaana ympäri tallialuetta, aiheuttaa vaaratilanteita :(

    • Anonyymi

      Miten naru saadaan suuuhun

    • Anonyymi

      Siis kyllä täytyy sanoo et hevosihmiset on tyhmiä! Itsekkin olen kyllä mutta paljon lempeämmällä tyylillä. Koirista on myös kokemusta ja niiden koulutuksesta sama pätee melkein hevosiin...älkää ihmiset ny saatana menkö lyömään tai viuhuttelemaan niitä käsiä kun on muitakin keinoja. Hevonen pystyy tappamaan ihmisen se kannattaa pitää mielessä! Samoin koira yms eli sen mukaan mennään. Hevosten kanssa työskentely kentällä ja ympyrässä on paras..kaikkia aivotehtäviä paljon ja liikuntaa sopivasti sillä pääsee jo pitkälle. Ei sillai et heitetään vaa satula selkään ja menoksi eikä sillai et kärryt vaa perää ravia heti prkl!..voitais siirtyä hevosihmiset pois sieltä junttilasta jo ja käyttää muita tehtäviä ja keinoja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1485
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe