Brokeback Mountain

zopp

Kovin oli koskettava elokuva, lopulta kauniskin. Aika kirjolla tunteita väritetty, ja niin kipeä aihe.

"Yhtä en saa, yksi jää aina puuttumaan", sattuipa sopivasti täti Tervomaan sanat kauppakeskuksessa soiden, kun elokuvasta yksin poistuin. Jos kuivin silmin lähdinkin, sai leffa miehen aika palasiin...

11

2502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiljaiselo

      Sanos muuta. Mulle kävi samalla tavalla. Otitko sinäkin sen tosi henkilökohtaisesti?

      Minä pystyin liian hyvin samaistumaan Ennisiin... Jotenkin ihan hullua: miksei voi iloita siitä, että ajat ovat muuttuneet ja voisi toteuttaa sen, mitä Ennis ei uskaltanut? Mikä siinä sitten kumminkin mättää.

      "There was some open space between what he knew and what he tried to believe, but nothing could be done about it, and if you can't fix it you've got to stand it."

      • zopp

        Joo, otin henkilökohtaisesti. Taitaa olla voimakkain ikinä katsomani elokuva, kun kokonaisuutta tarkastelee. Sattuu.

        Toisaalta Ennisin jäyhyyttä ja varauksellisuutta on oikein helppo ymmärtää. Hän tiesi, mitä tapahtuu kaapista tulleelle; olihan oma isä näyttänyt hänelle seurauksen tästä pikkupoikana. Ennisillä olikin paljon ristiriitaisempia tunteita Jackia kohtaan. Jack taas oli vähän avoimempi seksuaalisuutensa suhteen, ja mutenkin ekstrovertimpi. Käsittääkseni tämä kuitenkin juuri johtikin traagiseen loppuun.

        Lopun kuva oli pakahduttava. Ennis lausuu ainoalle, mitä jäljelle jäi: "I swear...".

        Ristiriitaisia tunteita heräsi minussakin. Olen kokenut tälläkin palstalla toisinaan saavani vihat niskaani sillä, että olen pyrkinyt pitämään omastatunnostani kiinni, pyrkinyt kunnioittamaan kristityn ylintä auktoriteettia ja peräänkuuluttanut asiallista keskustelua. Siksi Jonna Tervomaan laulu juuri elokuvan jälkeen heitti kuin suolaa haavoihin: "Yhtä en saa, yksi jää aina puuttumaan, yhtä en saa, mut mä pidän paikkaa". Lisäksi sisareni elää kilometrien takana maalaisidyllimaisemissa homosuhteessa.

        Niille, jotka eivät ole leffaa nähneet: http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ensi-illat/ab/brokeback_mountain.htm


      • hiljaiselo
        zopp kirjoitti:

        Joo, otin henkilökohtaisesti. Taitaa olla voimakkain ikinä katsomani elokuva, kun kokonaisuutta tarkastelee. Sattuu.

        Toisaalta Ennisin jäyhyyttä ja varauksellisuutta on oikein helppo ymmärtää. Hän tiesi, mitä tapahtuu kaapista tulleelle; olihan oma isä näyttänyt hänelle seurauksen tästä pikkupoikana. Ennisillä olikin paljon ristiriitaisempia tunteita Jackia kohtaan. Jack taas oli vähän avoimempi seksuaalisuutensa suhteen, ja mutenkin ekstrovertimpi. Käsittääkseni tämä kuitenkin juuri johtikin traagiseen loppuun.

        Lopun kuva oli pakahduttava. Ennis lausuu ainoalle, mitä jäljelle jäi: "I swear...".

        Ristiriitaisia tunteita heräsi minussakin. Olen kokenut tälläkin palstalla toisinaan saavani vihat niskaani sillä, että olen pyrkinyt pitämään omastatunnostani kiinni, pyrkinyt kunnioittamaan kristityn ylintä auktoriteettia ja peräänkuuluttanut asiallista keskustelua. Siksi Jonna Tervomaan laulu juuri elokuvan jälkeen heitti kuin suolaa haavoihin: "Yhtä en saa, yksi jää aina puuttumaan, yhtä en saa, mut mä pidän paikkaa". Lisäksi sisareni elää kilometrien takana maalaisidyllimaisemissa homosuhteessa.

        Niille, jotka eivät ole leffaa nähneet: http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ensi-illat/ab/brokeback_mountain.htm

        Ennisillä oli Jackiin upeasti kuvattu viha-rakkaussuhde. Hän tuntui uskovan, että ilman Jackin kohtaamista hänen olisi ollut helpompi rakastaa Almaa; ei olisi tiennyt, mistä jää paitsi. Ennisillä ei ollut niin pakottavaa tarvetta toteuttaa seksuaalisuuttaan kuin Jackilla. Aloitteen teki Jack, ja Ennis vain oli liian kännissä vastustellakseen.

        Olen kovasti miettinyt, kuinka paljon Ennis-tyypin homoja ja lesboja (joku voisi kutsua heitä biseksuaaleiksikin) tuolla jossain on. Ihmisiä, jotka kyllä tuntevat vetoa samaa sukupuolta kohtaan, mutta tyytyvät sovinnaiseen heterosuhteeseen ilman eroottista kipinää, eikä kukaan osaa epäillä mitään. He ovat voineet olla ihan onnellisiakin - ennen kuin tämä aika nosti seksuaalisuuden niin keskeiseen rooliin ihmiselämässä, että sen kohtaamista on vaikea välttää.

        Uskovana homona (tai bissenä, miten vain) kaikkein kipeintä onkin, että heteroille järjestetään seksuaalimyönteisiä Virtaa välillämme -kursseja ajan hengen mukaisesti, mutta homoasiassa moititaan samaa ajan henkeä epäraamatulliseksi. Mutta tämä olisi ehkä oman ketjunsa paikka. :)


      • zopp
        hiljaiselo kirjoitti:

        Ennisillä oli Jackiin upeasti kuvattu viha-rakkaussuhde. Hän tuntui uskovan, että ilman Jackin kohtaamista hänen olisi ollut helpompi rakastaa Almaa; ei olisi tiennyt, mistä jää paitsi. Ennisillä ei ollut niin pakottavaa tarvetta toteuttaa seksuaalisuuttaan kuin Jackilla. Aloitteen teki Jack, ja Ennis vain oli liian kännissä vastustellakseen.

        Olen kovasti miettinyt, kuinka paljon Ennis-tyypin homoja ja lesboja (joku voisi kutsua heitä biseksuaaleiksikin) tuolla jossain on. Ihmisiä, jotka kyllä tuntevat vetoa samaa sukupuolta kohtaan, mutta tyytyvät sovinnaiseen heterosuhteeseen ilman eroottista kipinää, eikä kukaan osaa epäillä mitään. He ovat voineet olla ihan onnellisiakin - ennen kuin tämä aika nosti seksuaalisuuden niin keskeiseen rooliin ihmiselämässä, että sen kohtaamista on vaikea välttää.

        Uskovana homona (tai bissenä, miten vain) kaikkein kipeintä onkin, että heteroille järjestetään seksuaalimyönteisiä Virtaa välillämme -kursseja ajan hengen mukaisesti, mutta homoasiassa moititaan samaa ajan henkeä epäraamatulliseksi. Mutta tämä olisi ehkä oman ketjunsa paikka. :)

        Ennisin ja Jackin suhde oli tosiaan herkkä, vahva ja mielenkiintoinen. Ennisin vahvat tunteet kiteytyvätkin kipeimmin juuri elokuvan loppuun, joka on melkein tukehduttava.

        Ennis ei paljoa puhu, ja ne muutamatkin sanat tulevat niin jäyhien huulien läpi. Ensimmäisessä Jackin ja Ennisin yhteisessä hetkessä Ennis hyvin nopeasti kielsikin, ettei hän ole homo. Onko niin, että Ennis oli joutunut jo varhemmin kohtaamaan niin voimakkaasti homoksi paljastumisen nurjan puolen, ettei moinen vaihtoehto ollut missään nimessä mahdollinen.

        Hauskaa, että joku muukin on katsonut kyseisen elokuvan ja saanut tuntoja siitä. Itselleni leffa taisi iskeä pahemman kerran arkaan paikkaan - tunteisiin, joiden kohtaamista olen pitkään joutunut lykkäämään tuonnemmaksi. Rationaalisella tasolla ymmärrän kyllä, mistä on kysymys. Järki ei kuitenkaan koskaan tavoita tunteita, joiden käsittelyssä kai jonkinlaista peilisuhdetta tarvittaisiin, toista ihmistä.

        Perinteisesti perheen perustaminen ja suvun jatkaminen ovat keskeinen osa elämän kontekstia, ja sitä eri siirtymäriitit vielä rytmittävät. Jollekulle naimisiin meneminen ja lasten hankkiminen on ehkä jopa elämän tarkoitus, ehkä itsestään selvä ja opittu tapa elää. Ei ole tarvinnut pysähtyä.

        Minkä varaan minä rakennan elämäni, mihin rakennan kotini kristittynä homona? Toisinaan ahdistun ajatuksesta, etten ehkä itse tule koskaan saamaan sen enempää puolisoa kuin lapsiakaan, vaan joudun asettamaan elämälleni perinteisestä poikkeavat raamit. Toisaalta jopa toivon, etten koskaan saisi lapsia; ajatus omista lapsista tuntuu paitsi kaukaiselta, myös liian vaativalta ja vastuulliselta. Mitä näen, kun katson kymmenen vuoden päähän? Aina en ole varma, minne asti siipeni kantavat.

        Olen kovin pahoillani, kun joudun sanomaan, etten ainakaan vielä ole kyennyt löytämään riittäviä perusteita ajatuksella, jonka mukaan voisin yhdistää kokonaisvaltaiseen homoseksuaaliseen parisuhteeseen kristillisen uskoni. Ymmärrykseni mukaan parisuhteen huipentuminen, seksuaalisuuden toteuttaminen, on Raamatun mukaisesti tarkoitettu miehen ja naisen avioliittoon. En sano näin ilkeilläkseni. Tässä tilanteessa lienen vähemmistönä vähemmistössä. Oliko Lutherin suusta, kuinka ihmisen ei ole hyvä tehdä vastoin omaatuntoaan. Kaapissa elävänä tosin parisuhteen ajatteleminen on jo itsessään etäistä. Entä minkä varaan rakennan itsetuntoni, kun kukaan ei tunne minua?

        Tiedän jotakuinkin, miten asioiden tulisi olla, ja jotain siitäkin, mitä minun pitäisi tehdä. Ahmin kirjoja ja paisutan pääni, mutta jääkö elämä elämättä. Oman navan ympärillä pyörimisestä tulisi suuntautua ulospäin, ihmisten yhteiseen elämään. Niin sanottua eheytymistä kohti heteroseksuaalisuutta en pidä poissuljettuna mahdollisuutena, mutta itsessään sen varaan ei voi laskea. Muutos on mitä ilmeisimmin joillekin mahdollinen, mutta pakonomainen muutospyrkimys ei voi olla kestävä pohja. Mikäli seksuaalisen orientaation muutosta tapahtuu, ajattelen sen olevan vain sivutuote osana laajempaa minän eheytymistä. Kristitylle seurakuntayhteys olisi kai melkein elinehto - jota ilman nyt sinnittelen. Ehkä luottaminen ja omana itsenä näkyväksi tuleminen on riski.

        Kiitos, hiljaiselo, ajatusten vaihdosta.


      • siry
        zopp kirjoitti:

        Joo, otin henkilökohtaisesti. Taitaa olla voimakkain ikinä katsomani elokuva, kun kokonaisuutta tarkastelee. Sattuu.

        Toisaalta Ennisin jäyhyyttä ja varauksellisuutta on oikein helppo ymmärtää. Hän tiesi, mitä tapahtuu kaapista tulleelle; olihan oma isä näyttänyt hänelle seurauksen tästä pikkupoikana. Ennisillä olikin paljon ristiriitaisempia tunteita Jackia kohtaan. Jack taas oli vähän avoimempi seksuaalisuutensa suhteen, ja mutenkin ekstrovertimpi. Käsittääkseni tämä kuitenkin juuri johtikin traagiseen loppuun.

        Lopun kuva oli pakahduttava. Ennis lausuu ainoalle, mitä jäljelle jäi: "I swear...".

        Ristiriitaisia tunteita heräsi minussakin. Olen kokenut tälläkin palstalla toisinaan saavani vihat niskaani sillä, että olen pyrkinyt pitämään omastatunnostani kiinni, pyrkinyt kunnioittamaan kristityn ylintä auktoriteettia ja peräänkuuluttanut asiallista keskustelua. Siksi Jonna Tervomaan laulu juuri elokuvan jälkeen heitti kuin suolaa haavoihin: "Yhtä en saa, yksi jää aina puuttumaan, yhtä en saa, mut mä pidän paikkaa". Lisäksi sisareni elää kilometrien takana maalaisidyllimaisemissa homosuhteessa.

        Niille, jotka eivät ole leffaa nähneet: http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ensi-illat/ab/brokeback_mountain.htm

        Itse myös ihastuin juuri leffan loppuun ja siihen, kun Ennis ei täydentanyt lauseen loppua, vaan jokainen saa mielessään pähkäillä, että mitähän se Ennis lupaa (mitähän hän mahtaa luvata?) Itse ajattelen, että varmasti ainakin, että rakastaa Jackia. Mutta eihän tässä leffassa olisikaan ollut mitään ideaa, jos olisivat vain vähän venkoilleet vastaan ja sitten eläneet lopun elämää yhdessä.

        Ja vaikka se oli surullista, että Jack kuoli, se ei jotenkin ollut liian traaginen. Tai itselleni se vaan oli vähän semmonen et jaahas. Vähän sama kuin olisi lähtenyt jollekin pitkälle matkalle.

        Onko kukaan muuten lukenut sitä novellia? Itse oon vain vähäsen, vaikka aina on pitänyt...
        Ja tuota... ehkä voisin jättää mainitsematta, mutta mainitsenpa kuitenkin, että olen tyttö. *Älkää kaikki vihatko minua* Mutta oli se leffa ihana. Varmasti ihanuus oli siinäkin, että se tuli valkokankaalta eikä tv-ruudusta tai mistään i-podin näytöltä.


      • siry
        siry kirjoitti:

        Itse myös ihastuin juuri leffan loppuun ja siihen, kun Ennis ei täydentanyt lauseen loppua, vaan jokainen saa mielessään pähkäillä, että mitähän se Ennis lupaa (mitähän hän mahtaa luvata?) Itse ajattelen, että varmasti ainakin, että rakastaa Jackia. Mutta eihän tässä leffassa olisikaan ollut mitään ideaa, jos olisivat vain vähän venkoilleet vastaan ja sitten eläneet lopun elämää yhdessä.

        Ja vaikka se oli surullista, että Jack kuoli, se ei jotenkin ollut liian traaginen. Tai itselleni se vaan oli vähän semmonen et jaahas. Vähän sama kuin olisi lähtenyt jollekin pitkälle matkalle.

        Onko kukaan muuten lukenut sitä novellia? Itse oon vain vähäsen, vaikka aina on pitänyt...
        Ja tuota... ehkä voisin jättää mainitsematta, mutta mainitsenpa kuitenkin, että olen tyttö. *Älkää kaikki vihatko minua* Mutta oli se leffa ihana. Varmasti ihanuus oli siinäkin, että se tuli valkokankaalta eikä tv-ruudusta tai mistään i-podin näytöltä.

        Unohtui sanoa, että loistavat näyttelijät oli valittu. Heath Ledger on luonnostaankin vähän semmonen "juro" kun taas Jake Gyllenhaal on semmonen sosiaalisempi ja enemmän hollywood mainen. En ole nähnyt vielä Casanovaa, missä Heath näyttelee pääosaa, mutta luin että se ei mitenkään kauhean vakuuttava ole naistenmetsästäjän roolissa. Eli jotenkin musta Brockeback kertoo ikään kuin hyvin korostetusti Heathin ja Jaken todellisista luonteista.


      • zopp
        siry kirjoitti:

        Unohtui sanoa, että loistavat näyttelijät oli valittu. Heath Ledger on luonnostaankin vähän semmonen "juro" kun taas Jake Gyllenhaal on semmonen sosiaalisempi ja enemmän hollywood mainen. En ole nähnyt vielä Casanovaa, missä Heath näyttelee pääosaa, mutta luin että se ei mitenkään kauhean vakuuttava ole naistenmetsästäjän roolissa. Eli jotenkin musta Brockeback kertoo ikään kuin hyvin korostetusti Heathin ja Jaken todellisista luonteista.

        Hauskaa, et tykkäsit.

        Jäin miettimään, et puhuuko Heath oikeesti niin jäyhästi ku siin leffassa, vai miten se onnistuu läpi kuvan puhumaan tavallansa. Kuulosti siltä, kuin koko mies ois vähän jäässä, ja huulet kohmeessa - siis oli osa roolia, ja hyvä niin. Jäyhä mies. =)

        Jackin kuolemastahan ei täysin selvää kuvaa annettu, mutta rivien välistä vihjailtiin kyllin selvästi. Jack ei piilotellut itseään yhtä paljon kuin Ennis, mikä ilmeisesti johtikin traagiseen loppuun. Ennis oli nähnyt, miten homon voi käydä - siitä kai jäyhyys.


      • hiljaiselo
        siry kirjoitti:

        Itse myös ihastuin juuri leffan loppuun ja siihen, kun Ennis ei täydentanyt lauseen loppua, vaan jokainen saa mielessään pähkäillä, että mitähän se Ennis lupaa (mitähän hän mahtaa luvata?) Itse ajattelen, että varmasti ainakin, että rakastaa Jackia. Mutta eihän tässä leffassa olisikaan ollut mitään ideaa, jos olisivat vain vähän venkoilleet vastaan ja sitten eläneet lopun elämää yhdessä.

        Ja vaikka se oli surullista, että Jack kuoli, se ei jotenkin ollut liian traaginen. Tai itselleni se vaan oli vähän semmonen et jaahas. Vähän sama kuin olisi lähtenyt jollekin pitkälle matkalle.

        Onko kukaan muuten lukenut sitä novellia? Itse oon vain vähäsen, vaikka aina on pitänyt...
        Ja tuota... ehkä voisin jättää mainitsematta, mutta mainitsenpa kuitenkin, että olen tyttö. *Älkää kaikki vihatko minua* Mutta oli se leffa ihana. Varmasti ihanuus oli siinäkin, että se tuli valkokankaalta eikä tv-ruudusta tai mistään i-podin näytöltä.

        Luin novellin vasta leffan nähtyäni, enkä saanut kauheasti irti... Samalla tavalla kävi, kun yritin lukea Umberto Econ Ruusun nimen katsottuani siitä tehdyn elokuvan. Ei se hirveästi tenhonnut, kun tiesi, mitä tapahtuu, vaikka paljon olisi ollut sellaista, mitä elokuvaan ei mahtunut tai mikä katsoessa jäi huomaamatta.

        Lee kuvasi henkilöt mielestäni paljon syvällisemmin kuin Proulx. Valkokankaallahan se onnistuu pienin elein ja äänenpainoin, joita ei millään voi sanoiksi pukea.

        Höh, miksi kaikki sua vihais? :) Eri mieltä olen kyllä leffan lopusta. Ei se ole mikään jaahas-asia! Sellaista, mitä Jackille tehtiin ei SAA tapahtua! :'(


    • mies, isä , vaari

      Hyvä elokuva! Tuttuja tunteita, jopa kuolemaan asti jossain määrin. Elokuva kosketti ja ehkäpä omien kokemusten kautta eniten.
      Elämän onni on monesti vain pieniä hetkiä ja tuskan sekaista kaipuuta, mutta meidän on kestettävä ja elettävä se läpi, riemun ja kyynelten, tuskan ja onnen, löytämisen ja kadottamisen, toivon ja epätoivon, lupausten ja pettymysten läpi, mutta silloin tulee maistaneeksi elämää.

      • ent lesta

        Koskaan en ole itkenyt niin paljon kuin tämän leffan jälkeen.
        Käperryin onnellisena rakkaani kainaloon ja osasin todellakin arvostaa sitä, että saa elää helppoa elämää omana itsenään.


      • ngtm y
        ent lesta kirjoitti:

        Koskaan en ole itkenyt niin paljon kuin tämän leffan jälkeen.
        Käperryin onnellisena rakkaani kainaloon ja osasin todellakin arvostaa sitä, että saa elää helppoa elämää omana itsenään.

        koskettava ja ihana elokuva. Suosíttelen kaikille. itkin tosi paljon lopus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe