onko syvältä vai ei??

TOSI ONGELMANI!!

Mitäs sanotte tästä,antakaa palautetta!

Olen keski-ikäinen mies ,olemme olleet 12vuotta avioliitossa.
Kaikki on yleisesti ottaen pelannut hyvin,omaamme samanlaisen huumorintajun ja arvomme ovat samankaltaiset elämän suhteen.

Joku kumminkin varjostaa suhdettamme.

Varsinkin kerran kuukaudessa syntyy tilanne jossa vaimoni etsii riidan jyvän vaikka heinäsuovasta ja soppa on valmis.
Riitatilanne ei ole tyypillinen välien selvittely tai ilmaa puhdistava asia.
Siinä mennään hänen puoleltaan ihan ero ratkaisuihin asti.
Yleensä riita tilanne raukeaa viikon kuluttua minun pahoitteluuni ja eränlaiseen anteeksi pyyntöön.

En pysy kärryillä kuinka mones sadas tilanne nytkin on päällä,kaikki tilanteet ovat kannaltani hermoja raastavia ja osittain pelottavia.
Koska rakastan vaimoani,enkä haluaisi erota.
Aina riidan loppuessa kaikki on hyvin,oikeastaan vaimoni puolelta oikeinkin hyvin ja yhteiselomme jatkuu..

Mutta olen alkanut miettimään onko tässä mitään tolkkua,kuinka kauan jaksan olla se nöyrä poika ja aina pyydellä anteeksi.
En ole kertaakaan suhteessamme aloittanut riitaa,loukannut vaimoani tai muuta...
Roolini on ollut aina se heikompi osapuoli joka pyytää anteeksi.

Tunnen kerta kerran jälkeen saavani veitsen iskusta arven sieluuni hänen loukkauksistaan.
Koskaan hän ei ole pyytänyt sanojaan anteeksi tai edes pahoitellut tilannetta.
Kaikki on vaan lakaistu maton alle ja unohdettu.

Olen ajatellut ,onko yhdessä pysymisemme jatkuvuuden eteen jaksettava aina vaan nöyrtyä?
Onko kaikki sen väärti?
Entäs jos en pyydäkkään anteeksi,onko se loppu?

Onko tälläinen suhde liian yksipuolinen,onko tässä mitään järkeä.
Lapsuudessani opetettiin että jos olet tehnyt virheen on oikein pyytää anteeksi.
Mutta jos tunnen olevani syytön,onko oikein että silti pyydän anteeksi ,ja aina.

Kysyn tätä siksi.
Meillä on taas menossa riita tilanne,en ole lähestynyt pahoitellen tällä kertaa,tilanne on poikkeuksellisesti tästä syystä kestänyt jo 1,5viikkoa.
Jos minulta löytyisi rohkeutta ja voimaa nyt,en haluaisi olla se anteeksi pyytävä osapuoli tällä kertaa.
Kadunko jos tämä päättyy eroon tästä syystä?

Vai olisiko se silti parempi vaihtoehto kuin tämä nykyinen?
Olen myös miettinyt että onko rakkaus aitoa jos se kaatuu siihen ettei vaimoni tee nyt vuoroisesti anteeksi pyyntö aloitetta?
Kenties hänelle asia onkin ihan sama?

Päätöksessäni yritän pysyä hamaan loppuun asti,koska en jaksaisi koko ikääni kantaa syyttömänä tuomitun taakkaa...

Kipuaako vaimoni alas johtajan pallilta ja pyytää reilusti anteeksi vuorostaan?
Epäilen.

Katsotaan peli loppuun nyt kun aloitettiin.

36

3213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kys

Joku syy kai ihmisellä pitää olla, jos riitelee. Joskus miehet eivät ymmärrä asioita samalla tavalla kuin naiset ja se voi olla syy ongelmiinne. Olisikin kiinnostavaa tietää, mistä asioista vaimosi raivoaa. Esimerkiksi, jos nainen raivoaa kuukaudesta toiseen, että mies ei tee kotitöitä, niin se kannattaa ottaa vakavissaan, vaikka omasta mielestä kotona olisi kaikki kunnossa.

• My Heart Belongs to Daddy

Eiköhän siinä suhteessa ole kaksi ihmistä. Kuulostaa siltä, että vaimosi voi olla tunteilla manipuloivaa ihmistyyppiä. Eihän erolla voi uhkailla joka pikku riidan jälkeen.

Ei sinun pitäisi joutua pyytämään anteeksi, jos hän on loukannut sinua! Teidän täytyy todellakin puhua tästä. Kyllä hänenkin pitää oppia pyytämään anteeksi. Perusjuttuja elämässä. Ei kukaan ole niin täydellinen, että ei tekisi virheitä.

Muutenkin teidän pitäisi opetella kommunikoimaan paremmin, ei ole hyvä että asioita lakaistaan maton alle. Kun niitä on siellä tarpeeksi, jompi kumpi pimahtaa ennen pitkää. Riidat pitäisi aina selvittää loppuun saakka ja sopia kunnolla.

Vaimosi muistuttaa paljon omaa äitiäni. Jostain syystä hänellä on todella vaikeaa pyytää anteeksi keneltäkään, vaikka olisi loukannutkin. Hänellä ja isälläni on paljon selvittämättömiä asioita menneisyydessä. Äidissäni on vielä katkeruutta menneistä tapahtumista, paljon tukahdutettuja tunteita.

Onko vaimosi joutunut luopumaan joskus perheen/sinun takiasi jostain, esimerkiksi urasta, ystävistään tai muuttamaan sinun työsi perässä? Mietin vain, olisiko tuo käytös hänen tapansa nyt kontrolloida vuorostaan sinua. Joskus "kosto" tulee jälkijunassa, jopa vuosia tapahtumien jälkeen.

Vaimollasi on selkeästi huono käytösmalli, joka voi olla opittu vanhemmilta tai perua heikosta itsetunnosta. Auttaisikohan parisuhdeterapia tms.? Teidän suhteenne kuulostaa muuten hyvältä. Teidän täytyy vain oppia riitelemään oikein.

• Lepytä kotileijonasi

Pitäisi saada tolkkua siitä, miksi vaimo raivoaa. Joku syy siihen on. Onko hän väsynyt, ylirasittunut kenties? Millä riita alkaa? Itse muutun hetkittäin lieväksi pirttihirmuksi kun stressi käy liian kovaksi. Mitä jos ostaisit vaimolle vaikka lahjakortin hierojalle..? Toivottavasti hermokimppu rauhoittuu, kun hän on kerran sinulle kuitenkin rakas!

• nainen myös

IHAN JÄRKKYÄ LUKEA OHJEITA HYVITÄ,SILITÄ kun miehen pitäisi olla vain kovana ja sanoa että ei ole enää lattialuuttu roskis. Osa naisista ihan oikeesti pitää kotimiestään jonain stressin roskakorina - kyllä siinä rakkaus tosiaan koetellaan.
        Ap. sanot selkeesti vaimollesi / kirjoita kirje, jossa kerrot nuo loukkaustunteet ja miksi et anna pyytele anteeksi.
        Katsotaampa jospa joku muu nöyrtyisi kerrankin - ihan itsensä tähden.
        Jos joku muija on täällä hierontakorttia vailla kun huutaa ukolleen ostakoon sen ja menköön sinne hoitoon ihan itse. Vastuuta naiset omasta käytöksestänne-. -hävettää olla nainen-

• on kuule
        nainen myös kirjoitti:

IHAN JÄRKKYÄ LUKEA OHJEITA HYVITÄ,SILITÄ kun miehen pitäisi olla vain kovana ja sanoa että ei ole enää lattialuuttu roskis. Osa naisista ihan oikeesti pitää kotimiestään jonain stressin roskakorina - kyllä siinä rakkaus tosiaan koetellaan.
        Ap. sanot selkeesti vaimollesi / kirjoita kirje, jossa kerrot nuo loukkaustunteet ja miksi et anna pyytele anteeksi.
        Katsotaampa jospa joku muu nöyrtyisi kerrankin - ihan itsensä tähden.
        Jos joku muija on täällä hierontakorttia vailla kun huutaa ukolleen ostakoon sen ja menköön sinne hoitoon ihan itse. Vastuuta naiset omasta käytöksestänne-. -hävettää olla nainen-

mies, joka pitää perhettään varpaillaan. Eikä tajua, vaikka suoraan sanoo, että olen kyllästynyt myötäilemään herran mielenlaatuja. Ei siinä mitkään lahjakortit auta, kun toinen on ihan oikeesti itsekäs ja omaan napaan tuijottava.

• toimii
        on kuule kirjoitti:

mies, joka pitää perhettään varpaillaan. Eikä tajua, vaikka suoraan sanoo, että olen kyllästynyt myötäilemään herran mielenlaatuja. Ei siinä mitkään lahjakortit auta, kun toinen on ihan oikeesti itsekäs ja omaan napaan tuijottava.

siis niinkin päin, ettei auta naista vaikka mies lahjakortin ostaisikin, eikö vaan. Puhuit toivottavasti ajatellen sekä miestä että naista.

Aivan samaa ihmettelen minäkin, naisena. Miten jotkut liitossa olevat naiset ovat omaksuneet jonkun kuningattaren roolin, jossa mies ei suinkaan ole tasavertainen kuningas, "halliten" vaimonsa rinnalla, vaan miehestä on tullut parisuhteen hovimestari, jonka harteilla on vaimon hyvinvointi.
        Mikä ihme riivaa, jos keskimäärin kerran kuussa pitää tehdä riita jostain olemattomasta ? Ihan turha vedota kuukautiskiertoon, aikuisen naisen. Jokainen kuukautisten kanssa vuosikymmenet elänyt tietää, mikä on normaalia, mikä ei, ja tänä päivänä on paljon hyviä hoitoja, jos hormonit heittää liikaa.
        Vika on varmaan enemmänkin korvien välissä. Kuukautisista saa kenties hyvän syyn, joku varmaan heittää sen tähänkin ketjuun. Mutta onko kellään oikeus olla tasapainoton valtiatar, alistaa puolisoaan jatkuvasti.

Omituista sekin, että jos mies täällä valittaa ettei jaksa vaimonsa oikuttelua, tarjotaan avuksi keskustelua, kuuntelua, ymmärtämistä. Lahjakortteja, yhteistä aikaa, aikaa erikseen. Nainen jos valittaa niin hyvin nopeasti tulee ohjeeksi että jätä se luuseri, sinä ansaitset parempaa.
        Mitä v-ttua tälläinen paremman ansaitseminen on? Miksi se ei koske myös miehiä? Miksi miehen pitää nöyrtyä,jatkaa lepyttelyä ja lepertelyä jotta nainen pysyisi edes jotakuinkin kuosissaan?
        Yhtään en ihmettele, jos naimisissa olevat miehet virittävät suhteita hieman vähemmän kireitten vapaitten naisten kanssa, vaikka haluavatkin säilyttää kotona kulissit jotakuinkin kunnossa.

• UM:)

Ensimmäiseksi tuli mieleen kuukautiskierto. Naisen hormoonithan vippaa aika kovasti jossain vaiheessa. No, yleensä se kestää vain päivän, joten ei ole selitys teidän tilanteeseenne.

Mutta että riitaa on joka kuukausi viikon ajan, se on kyllä liikaa kenelle tahansa.

Minäkin mietin - kuten joku edellä - että mistä se vaimo oikein riitelee.

Sama se, käyttäytyykö noin nainen vai mies - sitä ei tarvitse mielestäni sietää. Jo nyt olet tehnyt jotain, mitä ennen et ole. Katso vain tilanne loppuun. Tähän asti olet ottanut syyt niskoillesi, mutta se ei ole auttanut. Aina kannattaa kokeilla jotain uutta.

Jos tilanne vielä toistuu, voisitko vaikka lähteä kotoa esim. muutamaksi päiväksi? Siinäkin olisi vissiin jotain uutta. Tai keksi jotain muuta, millä yllätät vaimosi.

Ehkä jossain vaiheessa olisitte valmiita keskustelemaan asiasta - sehän se lopulta tilanteen ratkaisee.

• tuittupäää

moi.

tulehan sitten kertomaan miten riita päättyi. :)

Ja voisitkohan tarkemmin juuri kertoa, miten kaikki aina alkaa?

Voisin sitten yrittää antaa naisellista näkökantaa.

• J.a.n.e

Melko kurjalta kuulostaa. Olisiko mahdollista, että vaimosi pönkittää omaa itsetuntoaan sillä, että saa sinut matelemaan? Tavallaan siis todistaa joka riidalla, että on niskan päällä suhteessa.

En usko, että hän lähtee, jos et alistu. Tuo kuulostaa tyhjältä uhkailulta, hän on vaan tottunut saamaan haluamansa noilla uhkauksilla.

• hirveä...

...mutta silmääni osui lause jossa kerroit ettet koskaan aloita riitaa jne. Oletan ettei sinua mikään sitten vaimossa ärsytä (paitsi tuo riidan aloittaminen jne.), joten et koskaan joudu huomauttelemaan mistään, että jokin asia käy hermoille. Oletko myös se rauhallisempi puoliso, joka ei vähästä hermostu. Ja arvaanko että vaimo huomauttelee sinulle vähän väliä joistakin pikku asioista, joita sinä et niin kauhean tärkeänä nää ja osaa ottaa vakavasti.

Olisiko tässä mitään jutun juurta, että se vaimo sitten ottaa aika ajoin (eli kerran kk:ssa) ja vauhkoontuu riitelemään kun hänen mittansa on täysi? Ja sinä et ymmärrä että mistä pirusta tämä taas johtuu. Kokemuksesta tiedän kun itse olen yllämainittujen piirteiden kanssa asunut kauan, että kaikki on mahdollista. Se "helvetinmoinen" riita saattaa lähteä aivan uskomattoman pienestä asiasta, kuten esim. siitä että toinen ei ole taas jälleenkään raivannut tiskipöytää siistiksi. Ja mies ei ymmärrä että miten sellaisesta asiasta voi kehkeytyä niin hirveä riita. Mutta se asiahan on vain jäävuoren huippu - kyllä se riita tulee monesta muustakin sellaisesta asiasta mikä ärsyttää toisessa, vaikka siitä on monesti keskusteltu ja puhuttu. Mutta mies ei ymmärrä - olen paha ja pirullinen nalkuttaja.

Meillä riidat tosin menee niin ohi, että minä pyydän anteeksi aina. Sitä ennen mies on usein kerinnyt sanoa todella inhottavasti minulle - ja monesti asian vierestä. Sen se myöntää aina joskus - mutta vasta pitkän ajan kuluttua (todeten, että tiedäthän sinä minut...).

Uskallan tunnustaa, että minäkin aika ajoin nosta hirveän metakan ja riidan. Heittäköön sitten joku sen "ensimmäisen kiven" jos haluaa.

• eräsnuorinainen

hei.

aivan kuin meillä!!!

Just eilen sanoin miehelle että kyllä säkin voisit tiskata, kun et ole sitä tehnyt lauantain jälkeen ja mä olen tikannut joka päivä ja sunnutaina vielä extra-extra paljon!!! joten siitäkös mies otti nokkiinsa, mutta myönsi että tosiaan hän ei ole tiskannut!

Olemme tosiian panostaneet tähän selvittämiseen, koska meillä näistä tällaisista "pikku-jutuista" on joskus tullut varsinaisia SOTIA, jotka on kestänyt viikon-kaksi!!! :((
        Yleensä ne alkaa niin että mies ei tosiaankaan HUOMAA/EHDI/JAKSA/VIITSI tehdä jotain pikku-juttuja, joista mä sitten ärsyynnyn ja kun niitä tulee tarpeeksi monta pientä, alkaa mun mökötys/seksi-pihtaus/kylmyys. Ja mies ihmettelee, että mikä nyt on!!!?? JA koska ne on NE SAMAT asiat aina, en viitsi aina sanoa niistä vaan odotan josko herra tajuais itse, mutta ei niin ei. Ja siis välillä meno on mnnyt todella hurjaksi; mietitään jopa eroa JA MOLEMMAT!!

tjoo. että selaista.

Mutta me ollaan tietoisia nyt ongelmista ja MINÄ yritän olla mököttämättä ja jatkan silti normaalia olemista, vaikka kuinka ottais päähän. Ja yritän sittne erittäin lempeästi kertoa vaivaava asia. Niin sitten eilenkin selvittiin siitä ja mies tiskasi ja kohtausta ei syntynyt. :)

t.paha-akka -ko

• aavikko

...vaimossasi osittain... valitettavasti.

Olen perinpohjin kyllästynyt puolisooni ja avioliittooni, eikä minun tarvitse pyydellä anteeksi jos todella en sopua halua, ja usein en halua.

Haluaisin erota, mutta olen voimaton prosessin aloitukseen. Toivonkin että mies älyäisi, etten rakasta kun se on niin vaikea suoraan sanoa.

Toivottavasti teillä ei ole sama syy kuin meillä.

• mietin...

on se, että oletko 100% varma, että vaimosi tietää mistä nyt tuulee. Itselläni oli joskus hiukan samanlainen tilanne oman mieheni kanssa eli pyytelin aina ensiksi anteeksi, vaikka mieheni oli minua loukannut. Sain kuitenkin lopulta tarpeekseni ja sanoin suoraan miehelleni, että hän voi olla minulle vihainen vaikka maailman tappiin asti, mutta tällä kerralla minä en rupea pyytämään anteeksi, koska minusta hän on minua loukannut. Minä en rupea joka kerta olemaan se pieni spanieli joka häntä koipien välissä pyytää anteeksi vaan joskus on toisenkin vuoro. Kun olin tämän sanonut, kesti pari päivää ja mieheni pyysi anteeksi. Teki moinen itseensä meneminen miehelleni oikein hyvää ja sen jälkeen suhde on toiminut paljon paremmin.

Eli ainoa neuvo, jonka osaan antaa on: Sano suoraan, että sinusta nyt nimenomaan sinua on loukattu ja on toisen vuoro alkaa tekemään sovintoa, koska sinä olet riittävän monta kertaa jo ollut aloitteellinen tässä asiassa.

• asdasda

Tossahan on ihan ilmiselvä kaavamaista käsikirjoitusta noudattava peli. Risteävät transaktiot, kaavamaiset vuorosanat. Liekö transaktioanalyysi tuttu käsite? Vaimosi luultavasti tiedostamattaan testaa sinua, yrittää kaivaa sinusta esiin sellaista miestä, jollaisen kanssa hän joskus kuvitteli seurustelevansa. Mitään syytä riitaan ei tarvita tai se kehitetään jostain koska riita on keskeinen osa testiä.

Jos kyllästyt tämän pelin pelaamiseen eikä vaimosi osoita mitään kykyjä tiedostamiseen tai henkiseen kasvuun niin onhan maailmassa muita täyspäisiä naisia. Itsetunnon nakertuminen on huono juttu, jossain tapauksissa nämä pelit päättyvät veritekoihin, raastupaan ja vankilaan.

• Tosi Tosi Ongelma,

Kiitos kaikille vastanneille,sain paljon uusia näkökulmia asioille mutten ihan sellaista jota olisin kaivannut täyttämään tyhjän oloni.

Vastailenpa muutamiin kysymyksiinne.

Riita jatkuu edelleen,ilmapiirissä on hieman tuttua odottamisen makua jolla minut yritetään saada taas pahoittelemaan tapahtunutta.

Moni kysyi mistä riidat alkavat.
        Olen aivan rehellinen kun sanon että aina ihmettelen kuinka tikusta voidaan saada riita ja suuttumus aikaan.
        Syyt ovat ihan tavallisia asioita joille yhdessä nauramme tavallisesti,mutta kun riita halutaan pystyttää kaivetaan joko sanontani tai muu esiin joka käännetään siten että olen loukannut häntä vakavasti ,ja prosessi lähtee käyntiin.
        En halua mennä oikeisiin tapaukseen jottei minua tunnistettaisi,vaan kerron keksityn esimerkin joka voisi olla totta tapauksessani riidan synty vaiheesta.

Olemme ilta päivällä ruokailemassa eräässä lounas ravintolassa.
        Vaimoni hiukset ovat menneet sekaisin tuulisessa ulko ilmassa,totean tyypillistä huumoriamme viljellen että sinähän näytät ihan tarhapöllöltä tuolla kampauksella.
        Ruokailemme,huomaan vaimoni olevan hiljaisempi kuin tavallisesti.
        Kolmen tunnin päästä saan kuulla kuinka olen loukannut häntä syvästi.
        Saan kuulla loukkauksia omasta ulkonäöstäni ja puutteistani.
        Pyydän anteeksi ja kerron lausahdukseni olevan huumorilla lausuttu.
        Kriisi alkaa,eristäytyminen,mykkäkoulu ym.

Edellinen on hyvin tyypillinen tapaus,joskin tuossa riidan laukaisi huumori lauseeni.
        Muita syyt eivät ole vaatineet edes väärin käsitystä,vai oliko se edes väärinkäsitys?
        mm.kovassa kuumeessa nukkuminen sai aikaan riidan koska makaan kuulemma aina.

Tiedän että naiset hakevat syitä syvemmältä ,en väitä olevani pulmunen mutta perusluonteeni on hyvin tasainen ja kiltti.
        En ole koskaan halunnut haastaa riitaa.

Uskon edelleen että syyt ovat vakavammat ja riidan aloituksien syyt hakemalla haettuja .
        Tai niillä halutaan hakea huomiota ja näyttää kuka on suhteessa vahvempi?

En haluaisi erota,mutta en tiedä haluanko jatkaa tällä tutulla tiellä ..

• tuttu tilanne
        Tosi Tosi Ongelma, kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille,sain paljon uusia näkökulmia asioille mutten ihan sellaista jota olisin kaivannut täyttämään tyhjän oloni.

Riita jatkuu edelleen,ilmapiirissä on hieman tuttua odottamisen makua jolla minut yritetään saada taas pahoittelemaan tapahtunutta.

Olen aivan rehellinen kun sanon että aina ihmettelen kuinka tikusta voidaan saada riita ja suuttumus aikaan.
        Syyt ovat ihan tavallisia asioita joille yhdessä nauramme tavallisesti,mutta kun riita halutaan pystyttää kaivetaan joko sanontani tai muu esiin joka käännetään siten että olen loukannut häntä vakavasti ,ja prosessi lähtee käyntiin.
        En halua mennä oikeisiin tapaukseen jottei minua tunnistettaisi,vaan kerron keksityn esimerkin joka voisi olla totta tapauksessani riidan synty vaiheesta.

Vaimoni hiukset ovat menneet sekaisin tuulisessa ulko ilmassa,totean tyypillistä huumoriamme viljellen että sinähän näytät ihan tarhapöllöltä tuolla kampauksella.

Edellinen on hyvin tyypillinen tapaus,joskin tuossa riidan laukaisi huumori lauseeni.
        Muita syyt eivät ole vaatineet edes väärin käsitystä,vai oliko se edes väärinkäsitys?

Tiedän että naiset hakevat syitä syvemmältä ,en väitä olevani pulmunen mutta perusluonteeni on hyvin tasainen ja kiltti.

Uskon edelleen että syyt ovat vakavammat ja riidan aloituksien syyt hakemalla haettuja .

Tuo loukatuksitulemisen tunne. Ja "väärä" huumori" väärässä paikassa tai ajassa.
        Omalla miehelläni on hiukan kieroutunut huumori, tiedän sen. Ja tunnustan, että joskus ottaa päähän oikein totaalisesti. Ja tiedän senkin, että joskus huomauttelen miehelleni "rakastavan humorisesti" jostakin asiasta, josta hän vastaavasti saattaa loukkaantua.

Nyt juuri meillä on paha kriisi meneillään, ja olen alkanut kaivaa esille kaikki vanhat ärsytäävät asiat miehestäni. Kirjoitin ne oikein paperille ja listasin, miksi en voi elää tuollaisen pölvästin kanssa. Meillä on erosta puhuttu, ei muuten, mutta heitetty jonkun riidan keskellä uhkaus. Nyt yritän listata yhteistä elämäämme, että kannattaako jatkaa, voinko vielä sietää toista ja vai annanko anteeksi ja pyydän omia loukkauksiani anteeksi.
        On raskasta saada kuulla kaikkien kuullenkin, vaikkapa huumorilla heitettynä, kommentteja itsestään. Ne loukkaavat, jäävät joskus kaihertamaan, muutavat muotoaan, paisuvat. Nainen ja mieshän ajattelevat samastakin asiasta eri tavalla, eli ei oo mikään ihme, jos jokin "pikku" asia onkin naisen mielestä se maailmanloppu.
        Välillä tuntuu, että oma mitta on täynnä, enempää ei mahdu. Ajan mukana pikku hiljaa tilanne tasaantuu, eikä siihen enää kiinnitä huomiota. kunnes taas tulee jokin tilanne, joka vetää ne pintaan.

En mielestäni ole pitkävihainen, mutta joidenkin kommenttien unohtaminen vie tosi kauan. Välillä otan asian huumorilla, että mies nyt on tuollainen, itse olen tällainen, parasta vain tottua asiaan. Mies meillä uhkailee erolla. Se saattaa olla syynä siihen, että omaan hiukan heikon itsetunnon, pidän itseäni huonompana, kun toinen haluaa erota. Siksi otan kaiken niin kovasti itseeni, kun saan kuulla jonkun vähättelevän kommentin. Kerään sitä sisälleni, kunnes jokin asia laukaisee taas uuden sodan. Joskus on pakko purkautua, muuten ihminen itse sairastuu, jos kaiken pitää sisällään.

Olen miehelle kertonut rakastavani häntä, olen pyytänyt monesti anteeksi, mutta kunnon keskustelua emme saa aikaiseksi. Tähän asti olen ottanut syyn niskoilleni riidoista, ja huolehtinut anteeksipyynnöistä, mutta jokin aika sitten ilmoitin miehelle, että voi syyttää itseään, ei minua, eikä lapsia.
        Keskusteluyrityksemme kilpistyvät yleensä siihen, että miehen mielenkiinto on aina jossakin muualla, tai me puhumme eri asioista, vaikka luulemme keskustelevamme. Silloin kun minä haluan keskustella, se ei sovi miehelle, ja taas toisin päin. Välillä tuntuu, että emme oikein kohtaa arjessamme. Mutta silti aion katsoa ja kuunnella, ehkä tämä tästä. Ei elämä ole aina samaa auvoa, joskus tulee vastoinkäymisiä, riitoja, takapakkiakin. Mutta eiköhän niistä selvitä, hyvällä halulla ja toisen huomioonottamisella.

• Yksi herkkis

Jospa naisellasi on huono itsetunto? Tosin moni nainen on huono kuulemaan kommentteja ulkonäöstään ja jos totta puhutaan, niin en minäkään voisi nauttia ravintolassa ruokailemisesta jos mies on (edes huumorimielessä) nimittänyt minua ensin tarhapöllöksi. Mutta palataan tähän vakavampaan ongelmaan: jos kerran tilanne on niin tulehtunut, ettei keskusteluakaan enää synny, mitä jos todella lähtisit vähäksi aikaa kotoa pois? Sanoisit, että et jaksa tapella jatkuvasti. Olisit kotoa pois muutaman päivän, viikonkin. Molemmille tekisi varmaan hyvää saada rauhassa ajatella mitä elämältä ja parisuhteelta haluaa. Enkä tarkoita sitä, että pitäisi heti juosta hakemaan lohtua jostain muualta. Pieni hengähdystauko voisi tuoda aselevon. Ehkä...

• vuosikymmentenkin takana

Puolisoni oli suhteemme alkuaikoina vuosikausia tyytymätön ulkonäkööni ja huomautteli minulle asiasta jatkuvasti (päivittäin). Olin hänen mielestään esimerkiksi liian lihava, vaikka tosiasiassa olin painoindeksiltäni normaalipainoinen. Rasvakudos kuulemma kertyi väärään paikaan ja olin sekä laiska ja välinpitämätön että erittäin epänaisellinen, kun en hävennyt makkaroitani ja yrittänyt poistaa ongelmaa jumppaamalla tietyllä tavalla. No vähäkerralla puolisoni luovutti ja vaikeni ulkonäköasioistani jopa vuosikausiksi. Sitten vuosien päästä asia pulpahti uudestaan esiin henkilökohtaisena terveysintoiluna, jota tuputti myös minulle ja mukaharmittomana huumorina, joka paljasti satunnaisuudessaankin mieheni pohjimmaiset ajatukset. Se että oppii pitämään suunsa kiinni, ei tarkoita sitä, että olisi siistinyt sydämensä.

• J.a.n.e

Riitelyn pohjimmainen syy ei varmasti ole tullut selville. Kyllä siinä jotakin vaimosi epävarmuutta tai muuta on taustalla. Se on kuitenkin vaimosi asia miettiä omalta kohdaltaan, mikä painaa oikeasti ja tutkiskella itseään. Tuolla nykyisellä menolla asia ei kuitenkaan muutu.

Oletko varma, että vaimosi käsittää, miten hänen käytöksensä vaikuttaa sinuun? Jos selittäisit liikoja syyttelemättä omat tuntosi nykyisestä tilanteesta. Jonkinlainen herätys on varmasti välttämätön, että tilanne muuttuu.

Sinua pidetään itsestään selvyytenä. Vaimosi kuvittelee voivansa käyttäytyä näin, kun on jo niin monesti todistanut itselleen, että on vahvoilla.

• J.a.n.e
        J.a.n.e kirjoitti:

Riitelyn pohjimmainen syy ei varmasti ole tullut selville. Kyllä siinä jotakin vaimosi epävarmuutta tai muuta on taustalla. Se on kuitenkin vaimosi asia miettiä omalta kohdaltaan, mikä painaa oikeasti ja tutkiskella itseään. Tuolla nykyisellä menolla asia ei kuitenkaan muutu.

Oletko varma, että vaimosi käsittää, miten hänen käytöksensä vaikuttaa sinuun? Jos selittäisit liikoja syyttelemättä omat tuntosi nykyisestä tilanteesta. Jonkinlainen herätys on varmasti välttämätön, että tilanne muuttuu.

Sinua pidetään itsestään selvyytenä. Vaimosi kuvittelee voivansa käyttäytyä näin, kun on jo niin monesti todistanut itselleen, että on vahvoilla.

Vaimosi kyllä tietää, mitä oikeasti tarkoitat näillä huumoriheitoilla, mutta ei halua myöntää sitä. Siitä on vaan hyvä lähteä riitelemään, kun haluaa kuulla, kuinka kaunis ja ihana vaimo on.

Jospa siitä ei tällä kertaa seuraa mitään positiivista hänen kannaltaan... vaan joutuisi kerrankin ajattelemaan omia sanomisiaan. Älä lähde hyödyttömään syyttelykisaan mukaan, mutta älä ala hyvittelemäänkään.

• hirveä...
        tuttu tilanne kirjoitti:

Tuo loukatuksitulemisen tunne. Ja "väärä" huumori" väärässä paikassa tai ajassa.
        Omalla miehelläni on hiukan kieroutunut huumori, tiedän sen. Ja tunnustan, että joskus ottaa päähän oikein totaalisesti. Ja tiedän senkin, että joskus huomauttelen miehelleni "rakastavan humorisesti" jostakin asiasta, josta hän vastaavasti saattaa loukkaantua.

Nyt juuri meillä on paha kriisi meneillään, ja olen alkanut kaivaa esille kaikki vanhat ärsytäävät asiat miehestäni. Kirjoitin ne oikein paperille ja listasin, miksi en voi elää tuollaisen pölvästin kanssa. Meillä on erosta puhuttu, ei muuten, mutta heitetty jonkun riidan keskellä uhkaus. Nyt yritän listata yhteistä elämäämme, että kannattaako jatkaa, voinko vielä sietää toista ja vai annanko anteeksi ja pyydän omia loukkauksiani anteeksi.
        On raskasta saada kuulla kaikkien kuullenkin, vaikkapa huumorilla heitettynä, kommentteja itsestään. Ne loukkaavat, jäävät joskus kaihertamaan, muutavat muotoaan, paisuvat. Nainen ja mieshän ajattelevat samastakin asiasta eri tavalla, eli ei oo mikään ihme, jos jokin "pikku" asia onkin naisen mielestä se maailmanloppu.
        Välillä tuntuu, että oma mitta on täynnä, enempää ei mahdu. Ajan mukana pikku hiljaa tilanne tasaantuu, eikä siihen enää kiinnitä huomiota. kunnes taas tulee jokin tilanne, joka vetää ne pintaan.

En mielestäni ole pitkävihainen, mutta joidenkin kommenttien unohtaminen vie tosi kauan. Välillä otan asian huumorilla, että mies nyt on tuollainen, itse olen tällainen, parasta vain tottua asiaan. Mies meillä uhkailee erolla. Se saattaa olla syynä siihen, että omaan hiukan heikon itsetunnon, pidän itseäni huonompana, kun toinen haluaa erota. Siksi otan kaiken niin kovasti itseeni, kun saan kuulla jonkun vähättelevän kommentin. Kerään sitä sisälleni, kunnes jokin asia laukaisee taas uuden sodan. Joskus on pakko purkautua, muuten ihminen itse sairastuu, jos kaiken pitää sisällään.

Olen miehelle kertonut rakastavani häntä, olen pyytänyt monesti anteeksi, mutta kunnon keskustelua emme saa aikaiseksi. Tähän asti olen ottanut syyn niskoilleni riidoista, ja huolehtinut anteeksipyynnöistä, mutta jokin aika sitten ilmoitin miehelle, että voi syyttää itseään, ei minua, eikä lapsia.
        Keskusteluyrityksemme kilpistyvät yleensä siihen, että miehen mielenkiinto on aina jossakin muualla, tai me puhumme eri asioista, vaikka luulemme keskustelevamme. Silloin kun minä haluan keskustella, se ei sovi miehelle, ja taas toisin päin. Välillä tuntuu, että emme oikein kohtaa arjessamme. Mutta silti aion katsoa ja kuunnella, ehkä tämä tästä. Ei elämä ole aina samaa auvoa, joskus tulee vastoinkäymisiä, riitoja, takapakkiakin. Mutta eiköhän niistä selvitä, hyvällä halulla ja toisen huomioonottamisella.

...mutta kirjoituksesi sai minut huvittumaan koska ajattelin, että on kuin minun suustani (ja minun ajatukseni). Eihän asiassasi pitäisi asiasisältönä olla mitään huvittavaa - vakavasta asiastahan on kyse, mutta... Jotain ihmeen huvittavaa kirjoituksessasi on joka käy minun huumorintajuuni (ilmeisesti olen sitten kieroutunut, johan täällä joku tällaisista "riidanhaastajista" leimasi alkuper. vaimon luonnevikaiseksi, tai joksikin muuksi vastaavaksi...).Varsinkin tuo, että olet kirjannut paperille hyvät ja huonot asiat - taitaisin itsekkin voida pystyä tekemään sellaista silloin kun olen tuohtunut. No kaikesta huolimatta tsemppiä eteen päin!

• syvältä...........
        J.a.n.e kirjoitti:

Vaimosi kyllä tietää, mitä oikeasti tarkoitat näillä huumoriheitoilla, mutta ei halua myöntää sitä. Siitä on vaan hyvä lähteä riitelemään, kun haluaa kuulla, kuinka kaunis ja ihana vaimo on.

Jospa siitä ei tällä kertaa seuraa mitään positiivista hänen kannaltaan... vaan joutuisi kerrankin ajattelemaan omia sanomisiaan. Älä lähde hyödyttömään syyttelykisaan mukaan, mutta älä ala hyvittelemäänkään.

Kuten kerroin se tarhapöllö oli esimerkki ja kuvitteellinen,siis ei niin ole oikeasti tapahtunut vaan aika paljon miedompaa.

Tilanne on se että rauha alkaa palata maahan,ja kaikki lakaistaan taas maton alle.
        On taas yksi asia minulla mieltä painamassa lisää,koska anteeksi pyyntöä tai pahoittelua en taaskaan saanut.

Aikansa temppuiltiin ja minun mieltäni koeteltiin,kaikki pitäisi sitten taas kai unohtaa ja odottaa seuraavaa kohtausta.
        Kuinkahan kauan jaksan ennenkuin saan riittävästi tarpeekseni?

• nainenminäkin
        syvältä........... kirjoitti:

Kuten kerroin se tarhapöllö oli esimerkki ja kuvitteellinen,siis ei niin ole oikeasti tapahtunut vaan aika paljon miedompaa.

Tilanne on se että rauha alkaa palata maahan,ja kaikki lakaistaan taas maton alle.
        On taas yksi asia minulla mieltä painamassa lisää,koska anteeksi pyyntöä tai pahoittelua en taaskaan saanut.

Aikansa temppuiltiin ja minun mieltäni koeteltiin,kaikki pitäisi sitten taas kai unohtaa ja odottaa seuraavaa kohtausta.

hhhmmm....

mutta siis ne syyt on syvemmällä eikä missään nimessä pitäis lakaista maton alle mitään. Vaan ottaa oikeasti puheeksi se tilanne, missä meni taas vikaan. Ja kysyä selkeästi että SEKÖ SE KIUKUN SYY OIKEASTI ON?!
        Jos olet loukannut häntä, hänellä on oikeus olla loukkaantunut ja tuntea niin. Tietysti rajansa silläkin. Mutta anna omaa aikaa hänelle selviytyä siitä itsensä kanssa. Jos olt jo pyytänyt anteeksi, HYVÄ. Sittenhän sä vain odotat että hän hyväksyy sen. Ja hän tietysti odottaa, ettet enää loukkaa häntä samalla tavalla. Mutta jos taas käy niin joku kerta niin se on sitten taas menoa.
        Kyllä mä ainakin loukkaannun joskus sellaisesta, mikä MIEHEN mielestä on aivan turhaa, MUTTA minkä mä voin tunteelleni. En mä tahallani loukkaannu. Mies pyytää anteeksi, mutta EN MÄ HETI voi unohtaa sitä niin kuin mitään ei olis tapahtunut. Kyllä miehen tosiaankin täytyy ymmärtää, että se oikeasti loukkasi mua. Ja että mulla menee hetki ennen kuin olen käynyt sen itseni kanssa läpi; ymmärtänyt, miksi reagoin niin. Mieheni myös olettaa että heti kun hän pyytää anteeksi ja myöntä sanoneensa tai tehneensä väärin, olen HETI valmis taas "normaaliin". Mutta en ole; silloin se on vain mun ongelma, johon miehen ei liiaksi pidä kiinnittää huomiota. Hänen pitää vain näyttää se, että ymmärsi mitä teki "väärin". Yhtä lailla itse olen joskus loukannut miestäni ja siitä on sota syntynyt ja sen jälkeen kun olen pyytänyt anteeksi ja myöntänyt että käyttäydyin häntä kohtaan "huonosti", se on hänen asiansa hoitaa loput.

no, joo. Tää on vaikeeta!!!

• J.a.n.e
        syvältä........... kirjoitti:

Se on kyllä aika huono tilanne, kun toinen nauttii ja toinen kärsii riitelystä. Ei vaimollasi varmastikaan ole mukavaa siinä riitatilanteessa, mutta jotakin tarvetta se palvelee.

Ei nyt selvinnyt, että oletko puhunut omista tuntemuksistasi hänelle. Hän ei ehkä pysty siinä riidan aikana ajattelemaan sinun näkökulmaasi, mutta joskus vähän seesteisemmällä ajalla.

Kannattaa kertoa hänelle, mitä sinulla on mielessä, ennen kuin päätät tehdä mitään radikaalia.

Kokemuksesta tiedän, että vaimosi voi kasvaa ihmisenä ja oppia pois tuollaisesta käytöksestä. Hävettää myöntää, mutta joskus kauan sitten olin itse se riidanhaastaja, kunnes tajusin, miten käytökseni raastaa puolisoani. Puhumalla siitä selvittiin ja nykyisin osaan kertoa kiertelemättä ja avoimesti (ilman riitelyä), jos joku painaa. Itseasiassa aika helpottavaa osata kommunikoida ihan aidosti.

Vaatii kyllä itseltä todellista halua parantaa omaa käytöstä ja kommunikaatiota parisuhteessa. Kaikki lähtee siitä, että huomaa olevansa se riidanhaastaja...

Aurinkoista kevättä sulle. Olet varmasti hyvä mies, toivottavasti vaimosi huomaa sen, ennen kuin on liian myöhäistä.

• vierestä
        vuosikymmentenkin takana kirjoitti:

Puolisoni oli suhteemme alkuaikoina vuosikausia tyytymätön ulkonäkööni ja huomautteli minulle asiasta jatkuvasti (päivittäin). Olin hänen mielestään esimerkiksi liian lihava, vaikka tosiasiassa olin painoindeksiltäni normaalipainoinen. Rasvakudos kuulemma kertyi väärään paikaan ja olin sekä laiska ja välinpitämätön että erittäin epänaisellinen, kun en hävennyt makkaroitani ja yrittänyt poistaa ongelmaa jumppaamalla tietyllä tavalla. No vähäkerralla puolisoni luovutti ja vaikeni ulkonäköasioistani jopa vuosikausiksi. Sitten vuosien päästä asia pulpahti uudestaan esiin henkilökohtaisena terveysintoiluna, jota tuputti myös minulle ja mukaharmittomana huumorina, joka paljasti satunnaisuudessaankin mieheni pohjimmaiset ajatukset. Se että oppii pitämään suunsa kiinni, ei tarkoita sitä, että olisi siistinyt sydämensä.

mitä olette mieltä, toivottavasti kommentoitte:

Olen treffaillut muutamaan otteeseen erään miehen kanssa. Hän on melko pitkälle sellainen kuin mielestäni miehen pitäisikin olla, tarkka taloudenpidossa, siivoaa, käy töissä, punttisalilla, rauhallinen, luotettavan tuntuinen.
        Itse olen elellyt suht vaatimattomasti, en meikkaa, en värjäile hiuksiani, menen pienessä piirissäni halliten elämäni, ollen siihen jopa tyytyväinenkin.
        Alkuun mies sanoi,että pitäisi siitä, jos meikkaisin. Jaksoin nauraa asialle, en yleensä meikkaa, koska minulla on ikäisekseni hyvä iho, huulet on kauniit. Mitä voin tehdä, siistiä kulmakarvat ja kestovärjäyttää ripset. Päivittäiseksi kauneudenhoidoksi on tähän mennessä mielestäni riittänyt suihku, hyvä ihon puhdistus ja kosteusvoide, hampaitten harjaus ja hiuksien pesu.
        Seuraavaksi sain ehdotuksen eroottisemmista vaatteista, seuraavaksi hiusten värjäämisestä.
        Mitä luulette, tuleeko hän onnelliseksi, jos teen hieman vastoin tahtoani nuo pyydetyt, tulenko minä? Rakentuuko sellaisesta suhteesta hyvä, jossa heti kättelyssä toinen alkaa muokkaamaan toista mieleisemmäkseen.
        Voihan tietysti olla, että tunnen voivani paremmin meikattuna,permanentissa, mutta jotenkin tuntuu ettei se välttämättä ole niin.

Mitä ilmeisemmin jos suhde etenisi riisuuntumisen tasolle, häpeilisin hieman itseäni liikakiloineni, väsyneine häpykarvoineni. Voi olla, että seuraavaksi saisin kommenttia käsivarsien ja vatsan kiinteyttämisestä -jotka sinänsä olisivat aiheellisiakin.
        Mitenhän kokisin arvioivat katseet, miten voisin olla luontevasti oma itseni kun tiedän jo valmiiksi etten ole ihan sitä mitä hänen mielestään naisen pitäisi olla.

Onhan se tietysti hienoa, että hän sanoo mitä haluaisi, mutta jotenkin tuntuu, että nyt ei ole kyse pelkästeen äärimilleen kehittyneestä tyylitajusta, joka tekisi minunkin habitukselle hyvää, vaan että hän todellakin yrittää istuttaa minua muottiin, joka on jäänyt käteen entisen vaimon siitä hypättyä ulos.

Voiko tällaisesta tulla mitään ? Kannattaisiko toivottaa hänelle muottiin paremmin istuvanpia naisia, hyvää jatkoa ja hypätä kyydistä heti seuraavalla pysäkillä?

• sinulle "asian vierest...
        vierestä kirjoitti:

mitä olette mieltä, toivottavasti kommentoitte:

Olen treffaillut muutamaan otteeseen erään miehen kanssa. Hän on melko pitkälle sellainen kuin mielestäni miehen pitäisikin olla, tarkka taloudenpidossa, siivoaa, käy töissä, punttisalilla, rauhallinen, luotettavan tuntuinen.
        Itse olen elellyt suht vaatimattomasti, en meikkaa, en värjäile hiuksiani, menen pienessä piirissäni halliten elämäni, ollen siihen jopa tyytyväinenkin.
        Alkuun mies sanoi,että pitäisi siitä, jos meikkaisin. Jaksoin nauraa asialle, en yleensä meikkaa, koska minulla on ikäisekseni hyvä iho, huulet on kauniit. Mitä voin tehdä, siistiä kulmakarvat ja kestovärjäyttää ripset. Päivittäiseksi kauneudenhoidoksi on tähän mennessä mielestäni riittänyt suihku, hyvä ihon puhdistus ja kosteusvoide, hampaitten harjaus ja hiuksien pesu.
        Seuraavaksi sain ehdotuksen eroottisemmista vaatteista, seuraavaksi hiusten värjäämisestä.
        Mitä luulette, tuleeko hän onnelliseksi, jos teen hieman vastoin tahtoani nuo pyydetyt, tulenko minä? Rakentuuko sellaisesta suhteesta hyvä, jossa heti kättelyssä toinen alkaa muokkaamaan toista mieleisemmäkseen.
        Voihan tietysti olla, että tunnen voivani paremmin meikattuna,permanentissa, mutta jotenkin tuntuu ettei se välttämättä ole niin.

Mitä ilmeisemmin jos suhde etenisi riisuuntumisen tasolle, häpeilisin hieman itseäni liikakiloineni, väsyneine häpykarvoineni. Voi olla, että seuraavaksi saisin kommenttia käsivarsien ja vatsan kiinteyttämisestä -jotka sinänsä olisivat aiheellisiakin.
        Mitenhän kokisin arvioivat katseet, miten voisin olla luontevasti oma itseni kun tiedän jo valmiiksi etten ole ihan sitä mitä hänen mielestään naisen pitäisi olla.

Onhan se tietysti hienoa, että hän sanoo mitä haluaisi, mutta jotenkin tuntuu, että nyt ei ole kyse pelkästeen äärimilleen kehittyneestä tyylitajusta, joka tekisi minunkin habitukselle hyvää, vaan että hän todellakin yrittää istuttaa minua muottiin, joka on jäänyt käteen entisen vaimon siitä hypättyä ulos.

Voiko tällaisesta tulla mitään ? Kannattaisiko toivottaa hänelle muottiin paremmin istuvanpia naisia, hyvää jatkoa ja hypätä kyydistä heti seuraavalla pysäkillä?

Luin kirjoituksesi "asian vierestä" ja tuli heti mieleen se, että tuossa tilanteessa vaikuttaa aika paljon se, miten ja millaisessa tilanteessa hän on sanonut sinulle noita kommentteja.

Luin uudestaan, onko siis kyse siitä, että hänellä on ollut vaimo, joka on meikannut ja pukeutunut eroottisemmin jne? Tuntuuko sinusta siltä, että sinua ollaan muokkaamassa jonkun entisen muottiin? Se ei kuulosta hyvältä. Eihän siinä ole mitään pahaa, jos keksii toiselle piristystä ja ehdottaa vaihtelua ja muutoksia, mutta jos se tapahtuu siksi, että pitäisi muokata sinusta tietyntyylinen nainen, joka hänellä on "mallina" päässään, niin se EI kuulosta hyvältä.

• women

Meillä oli sama tilanne mieheni kanssa, kerran kuukaudessa kuukautisten aikaan 1pv-7pv sain kohtauksen, en edes itseäni tunnistanut. ja jälkeenpäin mietin mistä sekin raivon puuska tuli.

Nyt ongelma on poissa, tajusin että itselläni on ongelmia, kävin psykologilla joka kertoi että minulla on masennus, sain mielialalääkkeet ja lopetin e-pillerit, ja nyt minulla on loistava olo.
      Ja parisuhdekin kukoistaa...

Se vaan on niin paljon helpompaa etsiä vikaa toisesta kuin itsestään...

• samankokenut...

tosin mä en saanut mieliala-lääkkeitä. (ehkä ne vois joskus olla hyvät, kun pahin ahdistus iskee.)

mutta mä en enää käytä hormonaalista ehkäisyä, koska must tuli ihan kamala aina kerran kuussa. JA se oli kauheeta.

Ja nyt on vähän seesteisempää, joskin vielä ne hormoonit hyrrää. ;/

• syvältä mies....
        samankokenut... kirjoitti:

tosin mä en saanut mieliala-lääkkeitä. (ehkä ne vois joskus olla hyvät, kun pahin ahdistus iskee.)

mutta mä en enää käytä hormonaalista ehkäisyä, koska must tuli ihan kamala aina kerran kuussa. JA se oli kauheeta.

Ja nyt on vähän seesteisempää, joskin vielä ne hormoonit hyrrää. ;/

Kaikki palasi normaaliin.

Ilmeisesti muutama nainen täällä ei ymmärtänyt mitä pidin ongelmana.

Ymmärrän että kriisejä suhteissa tulee ja se on normaalia.
        Mutta kun kriisejä tulee kerran kuukaudessa,jopa useamminkin.
        Sitä jää miettinään kuinka monta normaalia päivää on yhdessä oloon vuodessa.

Kun miehenä en ymmärrä edes miksi tekemällä tehdään riita ja viedään se aina äärirajoille asti.
        Eikö naiset yleisesti ajattele miestään ,miltä siltä tuntuu ja tulikohan yli-reakoitua ja sanottua liian pahasti.
        Esimerkiksi minulta ei ole kertaakaan pyydetty anteeksi mitään.
        Tuntuisi että suhteellisuuden taju heittää ja suuttumus täytyy aina viedä äärirajoille asti.

Halusin vain saada kommentteja olisiko ajatukseni siitä olleet oikeassa että vaimoni ei rakasta minua ,ja väsyy minuun ajoittain ja alitajuisesti halua keksityillä riita asioilla saada aikaan eron,koska se pyörii mielessä..
        Tunnen hänessä olevan kaksi persoonaa,herttainen vaimo ja kerrasta poikki vaimo.

• kerran alas lakeutunut

olen ollut naisena samanlaisessa suhteessa, olin nöyryyttäjä...
      Anteeksi.
      Kai se alkoi niin pienestä että tuntui niin hyvältä kun joku lepytteli ja liehutteli...
      Sitten jos huomiota ei saa muuten se muuttuu tuommoseksi väkisin kerjäämiseski...
      Todella ahdistavaa...
      Kerran kävi niin ettei mies pyytänytkään enää anteeksi... mökötin aikani ja sitten se meni ohi.
      Yritin samaa muutaman kerran , ei toiminut enää.
      Nyt olen umpikujassa... Sillä silloinkin kun oikeaasti sitä tarvitseisin mmies ei alennu lepyttelyyn, mutta itse olen soppani keittänyt, ei auta kuin jatkaa näillä tunteilla eteenpäin...
      Mutta älä silti anna periksi, joskus kun on oikea hetki, täytyy lepyttää, mutta ei silloin kun asia ei ole oikea...
      Voimia henkien taistoon...

• muija

Minulla on sellainen elämäntilanne, että lapset jo alkaa olla aikuisia, mutta ovat vielä kotona. Teen töissä pitkää päivää ja harrastuksia tms. ei ole. Mies tekee normaalimittaista päivää ja on kotona ennen minua. Kun tulen kotiin, on koko kämppä aina huiskin haiskin. Kukaan ei ole pannut tikkua ristiin... Vapaapäivät menee siivotessa pyykinpesussa yms. Mies istuu ja katsoo vapaa-aikansa telkkaria ja ainut asia millä saa eloa häneen, on autot. Takuuvarmasti saan kerran kuussa raivarit. Olen yrittänyt puhua, hyvällä ja pahalla, kaikki valuu kuin vesi hanhen selästä.
      En väitä, että miehen pitäisi tehdä minun puolestani kaikki, olis kiva jos toinen joskus tekis jotain ihan oma-aloitteisesti.
      Ja eihän olekaan reilua, että toinen osapuoli avioliitossa määrää mitä tehdään ja milloin.
      Kun 23 vuotta sitten saatiin häälahjaksi juttu missä luki " ei elämä ole ole toisen silmiin tuijottamista, vaan yhteiseen hiileen puhaltamista". Hiilet on on tainnut palaa tuhkaksi...
      Että silleen.

• Vätystys

Ihan on kuin suoraan minun suustani ja elämästäni tuo sinun kirjoituksesi. Minulla on suurinpiirtein sama aika yhdessä vaimoni kanssa ja kaksi lasta.
      Päivittäin tulee selväksi, etten minä tee mitään tai tarpeeksi perheen eteen....

Meillä ei ole kuin yhteisiä ja miehen töitä. Ja vain minussa on syytä, jos tulee rähinä. Tai, kyllä lapsissakin on jatkuvasti vikaa. Kun eivät osaa laittaa tavaroitaan paikoilleen ja vaan sotkevat koko ajan, hänen kiusakseen...

Minä haluaisin sopia ja myönnän oman puutteellisuuteni. Koetan kehittää itseäni ja oppia paremmaksi. Mutta hänen mielestään minussa ei tapahdu muuta kehitystä kuin huonompaan suuntaan. Hänessä ei vikaa ole. Kaikki vain syyllistävät häntä ja halveksivat hänen pyrkimyksiään perheen eteen.....
      Kyllä sekä itse että lapset muistamme häntä kehua ja koetamme tehdä parhaamme.

En jaksaisi, jos ei noita lapsia olisi. Tämä on minulle projekti. Koetan saada nuo lapset vähän isommiksi ennen kuin nostan kytkintä tästä suhteesta.

Varmaan moni nainen tästä asiasta miettii, että ei lasten takia pidä olla tällaisessa liitossa. Mutta luultavasti miehet ymmärtävät paremmin, miksi sinnittelen. Vaimoni on sanonutkin, että, jos lähden, en lapsiani enää sen jälkeen näe. Hänellä on laki puolellaan ja häntä uskotaan. Hän pitää huolen, että minä en koskaan saa enää tavata lapsiani, jos jättäisin hänet.

• naisten vaivoja....

No, mikähän sitä eukkoa sitten vaivaa?
        Auttaisko joku ulkopuolinen taho kenties?
        Onko vaimosi työelämässä vai kotona lasten kanssa?
        Joku pinna siellä takaraivossa nyt kiristääpi?
        Neuvona annan, että kantsii sen naisimmeisen hommata joku ihan oma harrastus, avartaa vähän sitä maailmankuvaa ja on sitten muutakin kuin se perhe-elämä.
        Itselläni on kuntoilu tullut tärkeäksi ja joka päivästä pitää löytää kaksi tuntia tähän harrastukseeni.
        Kroppa on kohentunut ja itsetunto siinä sivussa ja miehellekkin jaksan taas hymyillä.
        Voiskohan sitä muijaasi kiinnostaa joku kuntolaji?

• älä jatka näin

Ensiksikin: naisena voin vakuuttaa sinulle, että kuukautiskierto ei aiheuta tuollaista, mutta monet naiset selittävät sen tekosyynä pahalle tuulelleen. Hormonaaliset muutokset eivät käy noin kestämättömiksi, jos asiat ovat muuten kunnossa, ja aikuinen ihminen osaa olla rasittamatta syyttömiä omilla hormonivaihteluillaan.

Jos riitely alkaa mitättömistä asioista, ne pikkuasiat ovat selvästikin tekosyy myöskin. Hän haluaa riidellä ja kehittää syyn mistä tahansa, et voi sitä estää olemalla koko ajan varpaisillasi. Mihin hän pyrkii riidalla? Ainakin hän saa sinun olosi tukalaksi, ja jostain syystä haluaa sitä. Helpottaakohan häntä itseään kun voi kiduttaa ja nöyryyttää sinua alituisiin anteeksipyyntöihin. Onko se vallankäyttöä? Veikkaan että hänellä on narsistinen luonne, joka vaatii itselle huomiota ja valtaa. Jos hän ei saa aina kaikkea mitä haluaa, alkaa kiukkua kertyä. Hän nauttii olla marttyyri, hyvittelyn, anteeksipyyntöjen ja palvonnan kohde, mutta itse hän ei tietenkään voi laskeutua sieltä korokkeeltaan pyytämään anteeksi. Etsippä netistä tietoa narsismista.

Kiukkunsa syitä hän ei varmasti pysty itsekään tunnistamaan. Jos siihen olisi syitä olosuhteissa, suhteessanne tai sinussa, niitä ehkä pystytään purkamaan pariterapiassa. Jos syynä on luonnehäiriö, siihen ei voi terapialla vaikuttaa, eikä hän itse pysty näkemään että hänessä olisi mitään vikaa. Joku asiantuntija tarvitaan selvittämään asiaa, tuskin te kaksin puhumalla saatte muuta aikaan kuin uuden riidan.

• koettua

Jos huomionkipeä ei saa määrättömästi haluamaansa huomiota tarpeeksi, hän hankkii sitä vaikka riitelemällä. Jos hän haluaa näyttää olevansa valtias talossa, hän lastaa toiselle syyllisyyttä ja panee toisen kontilleen ja pyytämään anteeksi tekemättömiä rikkeitään yhä uudelleen. Jos häntä ärsyttää ja kyllästyttää puolisoon liittyvät asiat, hän kostaa sen riitelemällä ja kiukuttelemalla. Jos hän haluaa eroon mutta ei saa sitä itse tehdyksi, hän ärsyttää toisen tekemään eropäätöksen. Sen jälkeen hän esiintyy marttyyrina ja kerää sääliä lähimmäisiltään ja voi haukkua x-kumppaniaan mielin määrin.

ps. Luonnevikaisia on monenlaisia muitakin kuin narsistit.

• oppeliini

Tuo nainen tarvitsee ongelmaansa pitkäaikaista terapiaa. Normaalilla ajatuksenjuoksulla varustettu ihminen EI saa nautintoa piinatessaan toista tuolla tavalla. Tuo käyttäytyminen on hyvin sairasta.

Kysymys ei ole rakastatko sinä häntä vai et. Kysymys on, jaksatko sinä olla sivusta seuraamassa vuosikausia kestävää terapiaa. Naisen olisi parasta hoitaa itsensä henkisesti kuntoon ennenkuin hänestä on täysipainoista partneria kenellekään. Aivan oman itsensä takia.

Kuvaamasi viikkotolkulla kestävä erakoituminen, "mykkäkoulu", vie aivan liian paljon kaikkien energiaa ja ajan kanssa tekee sinustakin sairaan ja katkeroituneen henkisen raunion. Puhumattakaan naisesta itsestään.

Jos todella haluat auttaa häntä, ohjaa hänet kunnon terapeutin luo ja anna hänelle tilaisuus rauhasssa ja omillaan parantua. Sinä voit mennä elämässäsi täydellisen hyvällä omallatunnolla eteenpäin.

Kenties vuosien päästä, naisen parannuttua, loydätte yhteisen langan, todennäkoisesti ette. Sinä tulet jatkamaan oaa reittiäsi ja hän omaansa, parantuneena(toivottavasti) ja uuden partnerin kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe