Olisikohan jostakin saatavana ohjeita nestekaasujärjestelmän asentamiseen veneeseen?
Nestekaasu
39
6374
Vastaukset
- alan liikkestä
Tehokaasu
kaasumatti
jne... - trasseli
kaasuasennukset ovat käsittääkseni luvanvaraisia,korjatkaa jos olen väärässä.
- Toivo
Lisäksi työstä pitää saada todistus.Sitä voidaan jokus kysellä, ainakin, jos jokin vahinko sattuu tai katsastat veneesi.
- purjehtija
Toivo kirjoitti:
Lisäksi työstä pitää saada todistus.Sitä voidaan jokus kysellä, ainakin, jos jokin vahinko sattuu tai katsastat veneesi.
Kyllä nuo kaasuasennukset saa tehdä itse, kunhan sitten tarkastuttaa ammattilaisella.
- hinnalla
purjehtija kirjoitti:
Kyllä nuo kaasuasennukset saa tehdä itse, kunhan sitten tarkastuttaa ammattilaisella.
tarkastuksen ja asennuksen välillä vai jääkö tekemäsi työn iloksi.
- itse!
hinnalla kirjoitti:
tarkastuksen ja asennuksen välillä vai jääkö tekemäsi työn iloksi.
Paljonko tulee työtä, kun vedät kaasuputket, läpiviennit ym veneeseesi? Veikkaisin, että useampi työpäivä, joten säästöä kertyy varmasti ja paljon! Tarkastushan tarkoittaa vain silmämääräistä pälyilyä ja koeponnistusta, tuskin tuntia kauempaa.
- Elwood
purjehtija kirjoitti:
31 § (13.10.1995/1170)
Asennus- ja huoltotoiminta
Nestekaasun käyttö- ja käsittelylaitteiston asentamista ja huoltamista saa silloin, kun kyseessä on kiinteä asennus, suorittaa vain hyväksytty kaasuasennusliike.
Tuossa oli suora lainaus ja tuolta löytyy lisää asiasta http://www.tukes.fi/ - jamo
Elwood kirjoitti:
31 § (13.10.1995/1170)
Nestekaasun käyttö- ja käsittelylaitteiston asentamista ja huoltamista saa silloin, kun kyseessä on kiinteä asennus, suorittaa vain hyväksytty kaasuasennusliike.
Tuossa oli suora lainaus ja tuolta löytyy lisää asiasta http://www.tukes.fi/Voihan omakotitalossakin vetää itse vesijohdot,sähköputkitukset,kaapelivedot,mutta sitten pitää saada joku virallinen taho ottamaan niistä vastuu eli putkimies,sähkömies,jne.
Samoin on veneen kaasuasennuksissa,eli teet putkivedot itse ja hyväksytty kaasuasentaja tarkistaa asennuksen oikeellisuuden ja kirjoittaa todistuksen sekä rahastaa.
Näin minä olen toiminut sekä omakotitalossani että veneesäni ja kaikki osapuolet ovat olleet tyytyväisiä.Se taas on eri asia mistä sellaiset vastuunottajat saa,minä tiedän itselleni mutta en kerro muille. - Toivo
jamo kirjoitti:
Voihan omakotitalossakin vetää itse vesijohdot,sähköputkitukset,kaapelivedot,mutta sitten pitää saada joku virallinen taho ottamaan niistä vastuu eli putkimies,sähkömies,jne.
Samoin on veneen kaasuasennuksissa,eli teet putkivedot itse ja hyväksytty kaasuasentaja tarkistaa asennuksen oikeellisuuden ja kirjoittaa todistuksen sekä rahastaa.
Näin minä olen toiminut sekä omakotitalossani että veneesäni ja kaikki osapuolet ovat olleet tyytyväisiä.Se taas on eri asia mistä sellaiset vastuunottajat saa,minä tiedän itselleni mutta en kerro muille.Eli jos kysyjä kysyy että saako ,niin oikea vastaus on että ei saa. Ei se että sinä voit niin tehdä tee siitä laillista.
Rikot lakia ja vierität syyt toisten niskaan. - sivusta seurannut
Toivo kirjoitti:
Eli jos kysyjä kysyy että saako ,niin oikea vastaus on että ei saa. Ei se että sinä voit niin tehdä tee siitä laillista.
Rikot lakia ja vierität syyt toisten niskaan.Kyllähän se niin on, että työn on virallisesti tehnyt se, joka sen kuittaa tehdyksi. Sillä ei ole mitään merkitystä, kenen kädet osiin ovat oikeasti koskeneet. Sähkömieskin saa ihan vapaasti käyttää apupoikia, joilla ei ole mitään koulutusta, kunhan itse tarkastaa ja kuittaa työt tehdyksi. Minäkin intissä aikoinaan suoritin huoltoja helikoptereille ilman mitään kelpuutusta. Mekaanikko sitten vaan löi nimensä paperiin.
Ei siinä mitään lakia rikota, jos itse vetää kaasuputket veneeseensä. Siinähän veneen omistaja on vain ikään kuin kaasuasentajan työkalu. - Toivo
sivusta seurannut kirjoitti:
Kyllähän se niin on, että työn on virallisesti tehnyt se, joka sen kuittaa tehdyksi. Sillä ei ole mitään merkitystä, kenen kädet osiin ovat oikeasti koskeneet. Sähkömieskin saa ihan vapaasti käyttää apupoikia, joilla ei ole mitään koulutusta, kunhan itse tarkastaa ja kuittaa työt tehdyksi. Minäkin intissä aikoinaan suoritin huoltoja helikoptereille ilman mitään kelpuutusta. Mekaanikko sitten vaan löi nimensä paperiin.
Ei siinä mitään lakia rikota, jos itse vetää kaasuputket veneeseensä. Siinähän veneen omistaja on vain ikään kuin kaasuasentajan työkalu.Kyse oli siitä että itse tekee työt ja sitten tulee joku ne jälkeenpäin tarkastaan. Se ei käy. Mutta jos kyseinen varsinainen asentaja on paikalla valvomassa työtä niin se käy. Myös putket ilman liitoksia voi vetää.
Kyllä huomaa että olet todella seurannut sähkötöitä sivusta, etkä tunne määräyksiä. Sähkötöissä on nykyään sillai että yrityksessä kirjallisesti ilmoitettu kuka on työmaan sähköturvallisuus vastaava ja hänen on oltava työmaalla paikalla jos han poistuu työmaalta pitää hänelle olla nimettynä varamies.Ja ihan vapaasti ei voi apupoikia käyttää.Ei se tee siitä laillista että niin tehdään. Eihän ylinopeudenkaan ajaminen ole laillista vaikka niin ajetaan. - Elwood
Toivo kirjoitti:
Kyse oli siitä että itse tekee työt ja sitten tulee joku ne jälkeenpäin tarkastaan. Se ei käy. Mutta jos kyseinen varsinainen asentaja on paikalla valvomassa työtä niin se käy. Myös putket ilman liitoksia voi vetää.
Kyllä huomaa että olet todella seurannut sähkötöitä sivusta, etkä tunne määräyksiä. Sähkötöissä on nykyään sillai että yrityksessä kirjallisesti ilmoitettu kuka on työmaan sähköturvallisuus vastaava ja hänen on oltava työmaalla paikalla jos han poistuu työmaalta pitää hänelle olla nimettynä varamies.Ja ihan vapaasti ei voi apupoikia käyttää.Ei se tee siitä laillista että niin tehdään. Eihän ylinopeudenkaan ajaminen ole laillista vaikka niin ajetaan.34 § (13.10.1995/1170)
Työntekijän ammatillinen pätevyys
Hyväksytyn kaasuasennusliikkeen on huolehdittava siitä, että se käyttää työn suorittamiseen ammattitaitoista työvoimaa.
Asennus- ja huoltotehtävissä työskenteleville tulee antaa tarvittavaa ammattitaitoa kehittävää koulutusta ja opastusta.
35 § (13.10.1995/1170)
Hyväksytyn kaasuasennusliikkeen ja muun toiminnanharjoittajan vastuu
Hyväksytty kaasuasennusliike tai muu toiminnanharjoittaja vastaa siitä, että sen asentama käyttö- ja käsittelylaitteisto tai siihen tehty rakenteellinen muutos täyttävät tämän asetuksen ja sen nojalla annettujen määräysten vaatimukset.
Hyväksytyn kaasuasennusliikkeen tai muun toiminnanharjoittajan tulee antaa työn teettäjälle tekemästään asennuksesta vastuuhenkilön allekirjoittama kirjallinen todistus siitä, että käyttölaitteisto ja siihen tehdyt muutostyöt ovat määräysten mukaisia. Todistuksesta tulee käydä tarkasti ilmi, mitä se koskee.
Mukavaa tämä lakiteksti, ei tarvi arvailla. - kaasuton
Elwood kirjoitti:
34 § (13.10.1995/1170)
Työntekijän ammatillinen pätevyys
Hyväksytyn kaasuasennusliikkeen on huolehdittava siitä, että se käyttää työn suorittamiseen ammattitaitoista työvoimaa.
Asennus- ja huoltotehtävissä työskenteleville tulee antaa tarvittavaa ammattitaitoa kehittävää koulutusta ja opastusta.
35 § (13.10.1995/1170)
Hyväksytyn kaasuasennusliikkeen ja muun toiminnanharjoittajan vastuu
Hyväksytty kaasuasennusliike tai muu toiminnanharjoittaja vastaa siitä, että sen asentama käyttö- ja käsittelylaitteisto tai siihen tehty rakenteellinen muutos täyttävät tämän asetuksen ja sen nojalla annettujen määräysten vaatimukset.
Hyväksytyn kaasuasennusliikkeen tai muun toiminnanharjoittajan tulee antaa työn teettäjälle tekemästään asennuksesta vastuuhenkilön allekirjoittama kirjallinen todistus siitä, että käyttölaitteisto ja siihen tehdyt muutostyöt ovat määräysten mukaisia. Todistuksesta tulee käydä tarkasti ilmi, mitä se koskee.
Mukavaa tämä lakiteksti, ei tarvi arvailla.Entä jos ei ole vakuutuksia ja tuprauttaa vuotavien liitosten vuoksi veneensä,ei pitäisi olla kenenkään nenän asia.
- Kun tollasia kirjotat
kaasuton kirjoitti:
Entä jos ei ole vakuutuksia ja tuprauttaa vuotavien liitosten vuoksi veneensä,ei pitäisi olla kenenkään nenän asia.
Kaasu on myös MYRKYLLISTÄ,vuotaessaan yöllä veneeseen voi aamulla olla vainajia veneessä.Kaasu on myös erittäin räjähdys herkkää joten se pikku tussahdus on toden näköisesti voimakas räjähdys.Mieti asioita hieman uudelleen ettet tapa veneessäsi ketään.Ainakaan vahingossa.
- luvanvaraisia
..mutta hölmöä se minusta on. Saahan esimerkiksi autonsa huoltaa ja korjata kuka tahansa. Esimerkiksi jarruja näpelöivä amatööri aiheuttaa helposti suuremman riskin kuin kaasuasennuksia tekevä amatööri. Lisäksi autossa on monta muutakin kohtaa, joiden virheellinen asentaminen aiheuttaa vaaratilanteita ja onnettomuuksia, ja nimenomaan myös muille kuin auton käyttäjille. Miksi siis autonkorjausta ei ole kielletty kansalaisilta, mutta kaasuasennukset on? Sama sähköasennusten kanssa. Yksinkertaiset sähköasennukset eivät kovin kummoista osaamista vaadi, mutta silti ne on kielletty. Sähkön osalta sentään on helppo tinkiä lain noudattamisesta, kun mitään todistuksia työn tekijästä ei vaadita...
- valmiita
kaasuton kirjoitti:
Entä jos ei ole vakuutuksia ja tuprauttaa vuotavien liitosten vuoksi veneensä,ei pitäisi olla kenenkään nenän asia.
..liitoskappaleita, ei vuotavia liitoksia pitäisi syntyä. Lisäksi nuo mahdolliset vuotavat liitokset paljastuvat koeponnistuksessa, joka itseasentajankin ehdottomasti kannattaa teetättää.
Kaasuonnettomuudet ovat äärimmäisen harvinaisia, vaikka esimerkiksi helsingissä monet kotitaloudet käyttäät kaasua. Tämä usein unohtuu näiltä kaasupelottelijoilta. - radisti
luvanvaraisia kirjoitti:
..mutta hölmöä se minusta on. Saahan esimerkiksi autonsa huoltaa ja korjata kuka tahansa. Esimerkiksi jarruja näpelöivä amatööri aiheuttaa helposti suuremman riskin kuin kaasuasennuksia tekevä amatööri. Lisäksi autossa on monta muutakin kohtaa, joiden virheellinen asentaminen aiheuttaa vaaratilanteita ja onnettomuuksia, ja nimenomaan myös muille kuin auton käyttäjille. Miksi siis autonkorjausta ei ole kielletty kansalaisilta, mutta kaasuasennukset on? Sama sähköasennusten kanssa. Yksinkertaiset sähköasennukset eivät kovin kummoista osaamista vaadi, mutta silti ne on kielletty. Sähkön osalta sentään on helppo tinkiä lain noudattamisesta, kun mitään todistuksia työn tekijästä ei vaadita...
Sähkötöissä,että asennuksia suorittavalla tulee olla ammattitaito ja se riittävyys on määritelty
pykälissä.Jopa sähkötiloja siivoavienkin tulee olla perehdytetty asiaan .Tämän lisäksi tulee erikseen työnjohdon pätevyydet. - pakata pulloihin
valmiita kirjoitti:
..liitoskappaleita, ei vuotavia liitoksia pitäisi syntyä. Lisäksi nuo mahdolliset vuotavat liitokset paljastuvat koeponnistuksessa, joka itseasentajankin ehdottomasti kannattaa teetättää.
Kaasuonnettomuudet ovat äärimmäisen harvinaisia, vaikka esimerkiksi helsingissä monet kotitaloudet käyttäät kaasua. Tämä usein unohtuu näiltä kaasupelottelijoilta.maakaasua veneilijöiden tarpeisiin. Maakaasu on lähes pelkkää metaania, joka on ilmaa kevyempää. Propaani sen sijaan painuu lattialle. Veneessä on yleensä jotakin reikiä yläpuolessa kun sen sijaan lattia pyritään pitämään varsin tiiviinä.
Tietysti maakaasun pakkaaminen on ongelmallisempaa, koska se ei tavallisissa lämpötiloissa nesteydy, ja vaatisi korkeapaineisen säiliön. - HA_
pakata pulloihin kirjoitti:
maakaasua veneilijöiden tarpeisiin. Maakaasu on lähes pelkkää metaania, joka on ilmaa kevyempää. Propaani sen sijaan painuu lattialle. Veneessä on yleensä jotakin reikiä yläpuolessa kun sen sijaan lattia pyritään pitämään varsin tiiviinä.
Tietysti maakaasun pakkaaminen on ongelmallisempaa, koska se ei tavallisissa lämpötiloissa nesteydy, ja vaatisi korkeapaineisen säiliön.Ei se tiheysasia nyt niin vakava juttu ole sekään. Lukion fysiikan oppikirjassa luki, että kaasujen diffuusio on täydellistä. Selkokielellä tarkoittaa sitä, että jos pilssi ei ole ilmatiivis, kaasu haihtuu sieltä ihan itsestäänkin, vaikka aluksi sinne vajoaakin. Jos siis kaasuvuoto sattuu, ei sitä tarvitse sieltä pohjalta äyskäröidä tai pumpata ulos, riittää kun avaa luukkuja ja tuulettaa. Se korkeapaineinen järjestelmä olisi monin verroin arempi niille vuodoille, joten kevyen kaasun takia sitä ei kannata ajatella.
- jo kirjoitin
radisti kirjoitti:
Sähkötöissä,että asennuksia suorittavalla tulee olla ammattitaito ja se riittävyys on määritelty
pykälissä.Jopa sähkötiloja siivoavienkin tulee olla perehdytetty asiaan .Tämän lisäksi tulee erikseen työnjohdon pätevyydet...että vaaditaan pätevyys. Sähköhommissa ei kuitenkaan ymmärtääkseni vaadita todisteita siitä, että työn on tehnyt pätevä ihminen, toisin kuin kaasuasennuksissa. Ei minulla ainakaan ole mitään tositteita kotimme sähköasennuksista, vaikka ne kaiketi on tehty ihan laillisesti.
- pitäisi olla
jo kirjoitin kirjoitti:
..että vaaditaan pätevyys. Sähköhommissa ei kuitenkaan ymmärtääkseni vaadita todisteita siitä, että työn on tehnyt pätevä ihminen, toisin kuin kaasuasennuksissa. Ei minulla ainakaan ole mitään tositteita kotimme sähköasennuksista, vaikka ne kaiketi on tehty ihan laillisesti.
Kyllä mulla löytyy tarkastuspöytäkirja oman taloni sähköistyksestä. Tarkastusvuosi oli 1995 ja systeemi oli juuri silloin muuttunut.
Sitä ennen tarkastus piti teettää oman sähkölaitoksen toimesta mutta mullakin oli jo kilpailevan laitoksen tarkastaja.
Vanhemmissa taloissa homma perustui asennusliikkeen urakointioikeuksiin ja liikkeeltä ei välttämättä jäänyt muuta tositetta kuin maksukuitti. - Katsastusmies-1
jo kirjoitin kirjoitti:
..että vaaditaan pätevyys. Sähköhommissa ei kuitenkaan ymmärtääkseni vaadita todisteita siitä, että työn on tehnyt pätevä ihminen, toisin kuin kaasuasennuksissa. Ei minulla ainakaan ole mitään tositteita kotimme sähköasennuksista, vaikka ne kaiketi on tehty ihan laillisesti.
Laki ja asetukset sanovat ykskantaan kuinka asiat ovat. Siihen ei motkottaminen tällä palstalla tuo muutosta.
Jokainen itse tekee päätöksen siitä kuinka menettelee oman veneensä kaasuasennusten suhteen. Pidän moraalittomana keskustelutyyliä jossa kehotetaan tai ainakin lähes, viittaamaan kintaalla pykälille ja viranomaisille.
Ovatkohän nämä sitten niitä samoja kavereita jotka pihiyksissään "tarkastavat" itse myös sammuttimensa. Paljon onnea vaan.
Laki ja asetukset lähtevät siitä että Matti M:llä ei ole tarvittavaa tietoa aina, vaikka taitoa olisikin, tällaisten vaativien asennusten itse tekemiseksi.
Mikäli joku alan ammattilainen suostuu sihen että hän vain tarkistaa ja hyväksyy amatöörin tekemän asennuksen, on asia dokumenttien valossa ja vastuukysmyksen suhteen OK. Asia on kahden välinen eikä sitä pidä täällä toitottaa. - kkmm
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Laki ja asetukset sanovat ykskantaan kuinka asiat ovat. Siihen ei motkottaminen tällä palstalla tuo muutosta.
Jokainen itse tekee päätöksen siitä kuinka menettelee oman veneensä kaasuasennusten suhteen. Pidän moraalittomana keskustelutyyliä jossa kehotetaan tai ainakin lähes, viittaamaan kintaalla pykälille ja viranomaisille.
Ovatkohän nämä sitten niitä samoja kavereita jotka pihiyksissään "tarkastavat" itse myös sammuttimensa. Paljon onnea vaan.
Laki ja asetukset lähtevät siitä että Matti M:llä ei ole tarvittavaa tietoa aina, vaikka taitoa olisikin, tällaisten vaativien asennusten itse tekemiseksi.
Mikäli joku alan ammattilainen suostuu sihen että hän vain tarkistaa ja hyväksyy amatöörin tekemän asennuksen, on asia dokumenttien valossa ja vastuukysmyksen suhteen OK. Asia on kahden välinen eikä sitä pidä täällä toitottaa.Tämä olekkaan keskustelupalsta kun annat jo ohjeita mitä täällä saa kirjoitella ja mitä ei.
- moneenjunaan
kkmm kirjoitti:
Tämä olekkaan keskustelupalsta kun annat jo ohjeita mitä täällä saa kirjoitella ja mitä ei.
Monesti ei pätevänä pidetty tekijä onkin paljon perillä tekemisistään vaikka ei liikoja elämöi,sanokoot pykälät mitä hyvänsä mutta esim.jos kaveri vaihtaa vaikka pistorasian tuskin rupeaa työhön jos ei tiedä miten kolme karvaa kytketään.
- Masa
Yleinen käytäntö on että asennusliike myy tarvikkeet ja opastaa niiden asennuksessa ja käy lopuksi tarkastamassa ja ponnistamassa. Teillä ei taida kellään olla katsastettu vene koska siinä vaaditaan koeponnistus todistus. Tiedän systeemin koska minulla on luvat.
- kkmm
Masa kirjoitti:
Yleinen käytäntö on että asennusliike myy tarvikkeet ja opastaa niiden asennuksessa ja käy lopuksi tarkastamassa ja ponnistamassa. Teillä ei taida kellään olla katsastettu vene koska siinä vaaditaan koeponnistus todistus. Tiedän systeemin koska minulla on luvat.
minulta ainakaan koskaan ole mitään koeponnistus todistusta kysytty.Ainoastaan ensikerran katsastaessani kysyttiin kaasuasennus todistusta
- Masa
kkmm kirjoitti:
minulta ainakaan koskaan ole mitään koeponnistus todistusta kysytty.Ainoastaan ensikerran katsastaessani kysyttiin kaasuasennus todistusta
Meillä kysytään ei mene läpi ilman että on koeponnistettu.
- Elwood
Masa kirjoitti:
Ymmärtää.. Koeponnistus on vain yksi osa asennusta joka sisältää paljon muutakin esim. ilmanvaihto kuuluu myös niihin kohtiin jotka käydään läpi ja joista vakuus annetaan. Eli tuossa lainauksessa kohta "käyttölaitteisto on määräysten mukainen". Määräykset pitävät sisällään yksityiskohtaisesti kaiken mitä pitää huomioida.
Lainaus nestekaasu asetuksesta:
"Hyväksytyn kaasuasennusliikkeen tai muun toiminnanharjoittajan tulee antaa työn teettäjälle tekemästään asennuksesta vastuuhenkilön allekirjoittama kirjallinen todistus siitä, että käyttölaitteisto ja siihen tehdyt muutostyöt ovat määräysten mukaisia. Todistuksesta tulee käydä tarkasti ilmi, mitä se koskee."
Jos teillä päin on tapana kirjoitella todistuksia jonkun toisen tekemästä työstä, niin sitä ei pidä yleisttää että muut niin tekisivät.
Pitää muistaa että kaasuasennusliikkeen toiminta on luvista kiinni. Jos kaasuonnettomuus sattuu, niin laitteisto tarkistetaan ja jos asennus on virheellinen, niin ei se liike vähään aikaan mitään asenna, joka on todistuksen kirjoittanut, kun sillä ei ole enään lupia. - kkmm
Masa kirjoitti:
on näköjään nipo katsastaja jos moisia vaatii.
Ei sellaista vaatimusta katsastus säännöissä ole. - kaasuton
HA_ kirjoitti:
Ei se tiheysasia nyt niin vakava juttu ole sekään. Lukion fysiikan oppikirjassa luki, että kaasujen diffuusio on täydellistä. Selkokielellä tarkoittaa sitä, että jos pilssi ei ole ilmatiivis, kaasu haihtuu sieltä ihan itsestäänkin, vaikka aluksi sinne vajoaakin. Jos siis kaasuvuoto sattuu, ei sitä tarvitse sieltä pohjalta äyskäröidä tai pumpata ulos, riittää kun avaa luukkuja ja tuulettaa. Se korkeapaineinen järjestelmä olisi monin verroin arempi niille vuodoille, joten kevyen kaasun takia sitä ei kannata ajatella.
Hullu olen mutta en tyhmä "omasta mielestäni", tuo tuprautus oli sutka, junailen näitä vähän kuin henkeni pitimiksi,fairia liittimiin, ja nenävettä käkättimeen.
- suomeksi
kaasuton kirjoitti:
Hullu olen mutta en tyhmä "omasta mielestäni", tuo tuprautus oli sutka, junailen näitä vähän kuin henkeni pitimiksi,fairia liittimiin, ja nenävettä käkättimeen.
???
- epätietoinen2
Puhutaan että kiinteään asennukseen pitää olla lupa. Mikä on ei kiinteä sennus.
Otetaan esimerkki. Pullo on tilassa josta suojaputkessa letku (huom. nk. letku)johdetaan avokannelle jossa haarotuskappale ja sulkuventtiilit kaminalle,jääkaapille sekä liedelle. Metalli osia ainoastaan haarotusosassa joka ruuvattu seinään kiinni. Liittymät laitteisiin tehdään nk. letkulla. Onko tämä kiinteä asennus vai ei ja perusteluja?- sanoisin
Kyllähän tuo aikalailla kiinteältä kuulostaa. Ei-kiinteä voisi olla esim sellainen, että pullolta tulee letku suoraan matkajääkaappiin. Jos kaappi on mallia kiinteä, on asennuskin varmaankin tulkittava kiinteäksi... Myös tuo haaroituskappaleen seinään ruuvaaminen tekee systeemistä kiinteän. Ainakin vakuutusyhtiöt katsovat sähkölaitteen olevan kiinteästi asennettu,jos sen irroittamiseen tarvitaan työkaluja (ja on liitetty veneen sähköjärjestelmään).
- Elwood
Mitä jos vastaisit itse itsellesi? Lue tuosta http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/1997/19970047.pdf niin osaat sitten valvoa asennusliikkeen tekemisiä :-).
- Epätietoinen2
Elwood kirjoitti:
Mitä jos vastaisit itse itsellesi? Lue tuosta http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/1997/19970047.pdf niin osaat sitten valvoa asennusliikkeen tekemisiä :-).
Annettu Helsingissä 13 päivänä lokakuuta 1995
Asetus
nestekaasuasetuksen muuttamisesta
31 §
Nestekaasun käyttö- ja käsittelylaitteiston asentamista ja huoltamista saa silloin, kun kyseessä on kiinteä asennus, suorittaa vain hyväksytty kaasuasennusliike. Kauppa- ja teollisuusministeriö voi kuitenkin määrätä, että hyväksyttyä kaasuasennusliikettä ei tarvita pienkohdeasennuksessa, jossa käytetään vain esivalmistettuja putkiston osia.
Eiköhän tämä kerro jo jotakin.
Lisäksi tukesin sivuilta luettu kysymys ja vastaus.
Kysymys
Mitä nestekaasuasennuksia saan tehdä itse?
Vastaus
Itse voit tehdä sellaisia nestekaasuasennuksia, joissa käytetään vain letkua ja mahdollisesti metallisia jako- tai läpivientikappaleita. Jos asennus on kiinteä eli käytetään putkia, niin asentamisen saa tehdä vain hyväksytty kaasuasennusliike. Asennusliikkeitä löydät mm näiltä Internet-sivuilta kohdasta rekisterit.
Ymmärtääkseni asennus ei ole kiinteä jos käytetään valmiita osia eli haarotuksia joissa venttiilit ja letkuja sekä lemmareita. Se että onko jääkaappi kiinni ruuveilla ei määrittele kiinteää asennusta.
Kannattaa näemmän itse guuglettaa niin saa oikeaa tietoa. - Elwood
Epätietoinen2 kirjoitti:
Annettu Helsingissä 13 päivänä lokakuuta 1995
Asetus
nestekaasuasetuksen muuttamisesta
31 §
Nestekaasun käyttö- ja käsittelylaitteiston asentamista ja huoltamista saa silloin, kun kyseessä on kiinteä asennus, suorittaa vain hyväksytty kaasuasennusliike. Kauppa- ja teollisuusministeriö voi kuitenkin määrätä, että hyväksyttyä kaasuasennusliikettä ei tarvita pienkohdeasennuksessa, jossa käytetään vain esivalmistettuja putkiston osia.
Eiköhän tämä kerro jo jotakin.
Lisäksi tukesin sivuilta luettu kysymys ja vastaus.
Kysymys
Mitä nestekaasuasennuksia saan tehdä itse?
Vastaus
Itse voit tehdä sellaisia nestekaasuasennuksia, joissa käytetään vain letkua ja mahdollisesti metallisia jako- tai läpivientikappaleita. Jos asennus on kiinteä eli käytetään putkia, niin asentamisen saa tehdä vain hyväksytty kaasuasennusliike. Asennusliikkeitä löydät mm näiltä Internet-sivuilta kohdasta rekisterit.
Ymmärtääkseni asennus ei ole kiinteä jos käytetään valmiita osia eli haarotuksia joissa venttiilit ja letkuja sekä lemmareita. Se että onko jääkaappi kiinni ruuveilla ei määrittele kiinteää asennusta.
Kannattaa näemmän itse guuglettaa niin saa oikeaa tietoa.Pientä tarkennusta. Letkua EI saa käyttää läpivienneissä (paitsi samassa huonetilassa) ja letkulla saa liittää vain laitteen ja pullon. Lisäksi jakokappale pitää olla siten esivalmisteltu että pelkkä letkujen liittäminen ja kappaleen kiinnittäminen riitää.
- p.d.
Putket ja liitokset ei saa vuotaa.
Eli tee miten haluat, mutta kokeile saippuavedellä kaikki liitokset, paine päällä, ettei kupli. Jos hella heiluu niin muista, että sen letku voi hangata - teoriassa.- Osku
"Jos hella heiluu niin muista, että sen letku voi hangata - teoriassa."
Ja ihan käytännössäkin. Siitä teoriassa hankaamisesta ei vielä varsinaista haittaa ole. - loppuu VENEILY!!!
,, jos kaikkia "eo.ohjeita" noudattais loppuis KAASU
käyttö suomessa jo HUO)MENNA!!
,,ja MERIVUOKON muutkin viritykset ois estäny
DUNKERIN matkat jo suamen rajoillle!!
,,HALOO,,kellä "pitkän - matkan"veneilijällä EU-kuponkit,,aina hallussa........
TÄRKEÄÄ ETTEI VUODA !!!!ja MATKAAN,,,,,,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854