Saab Ysisatasen kakkosvaihteen synkronointi alkoi
ääntelemään lisättyäni sinne Nesteen
moottoriöljyä.
Mikähän olis paras öljy ko.paikkaan?
Kiitos etukäteen vinkistä!
Mitä öljyä 900:n 5 v. laatikkoon?
27
3876
Vastaukset
- i16
Itse käytän Mobilin moottoriöljyä, mutta kuulemma
kaikkein paras olisi jos käyttäisi kunnon
vaihteistoöljyä. Tuo kakkosen synkronin ääntelyn
ja takertelun voisi sanoa, että se on enemmän
kuin tyypillistä vanhakoppaisessa 900:ssa- MarquisdeSaab
Kakkosen takertulu on tyypillistä kaikissa
autoissa kun kilometrejä tulee riittävästi.
Synkronointi kuluu, käytti öljyä mitä hyvänsä ja
oli auto mikä hyvänsä, ennenpitkää se ei enää
toimi kunnolla... mutta ei meno siihen lopu.
Onhan sitä ajettu autoilla joissa ei ole
synkronointia millään vaihteella... aikas moni
varmaan armeijassa on päässyt Gaz:lla tai Uaz:lla
ajelemaan, tai oikein vanhalla kuplalla
siviilissä... vaihtuu se vaihde ilman
synkronointiakin.
Kakkonen on yleensä vaihde jonka synkronointi
ensimmäisenä pettää... jos auto on vanha ja vain
kulkuvälineenä, eikä varsinainen harrastuskohde,
niin en itse ainakaan vielä sen takia remonttia
suunnittelisi, odottaisin jotain konkreettisempaa. - Saab 9000 2.0i-16 Kat -90
mitään vaihteistoöljyä Saabin laatikkoon vaan
samaa öljyä kuin koneeseenkin eli 10W40
mineraaliöljy. Ok, talveksi voi vaihtaa koneeseen
synteettisen, mutta älkää laittako sitä
synteettistä öljyä laatikkoon. Saabin laatikot on
yleensä pilattu väärillä öljyillä!!!!
Katso ohjekirjasta tai soita Saabille, 10W40
mineraaliöljy, siis normaali moottoriöljy 99,900
ja 9000:n laatikkoihin. - T16
Saab 9000 2.0i-16 Kat -90 kirjoitti:
mitään vaihteistoöljyä Saabin laatikkoon vaan
samaa öljyä kuin koneeseenkin eli 10W40
mineraaliöljy. Ok, talveksi voi vaihtaa koneeseen
synteettisen, mutta älkää laittako sitä
synteettistä öljyä laatikkoon. Saabin laatikot on
yleensä pilattu väärillä öljyillä!!!!
Katso ohjekirjasta tai soita Saabille, 10W40
mineraaliöljy, siis normaali moottoriöljy 99,900
ja 9000:n laatikkoihin.Ainakaan samaan kuin moottoriin.Niiden öljyjen ominaisuudet on ihan erilaiset.Moottori
öljyjen kanssa tulee juuri noita ongelmia että kakkonen alkaa rutisemaan.Kun se kylmänä
liian jäykkää,ja se on hei hei synkat.Joskus oli puhetta noista öljyistä ja sain vastauksen
että moottori öljyn painevoitelevuus ei ole niin hyvä.
Omaa 900 laitoin saabin omat vaihteistoöljyt(synteettiset,käytetään 9-3 ja 9-5)ja pelaa
hyvin.Niin kylmänä kuin kuumankin.Vaihdoin myös samalla 2 ja 3 vaihteen synkronit ja kaikki
laakerit.Kiitos jonkun joka ei ollut vaihdellut niitä öljyjä.Laatikon pohjalla oli uskomaton
sotku.
Tulihan siinä remontille hintaa vähän,mutta halvemmalla pääsi jos olisi korjaamolle
viennyt.Ja ei tarvi enää kuunnella sitä rasittavaa ulinaa.
Ja vielä,eli ohje kirjassa sanotaan että lisättäessä pitäisi laittaa moottori öljyäHUOM!
lisättäessä,eli ei siis vaihdettaessa.Saabin huoltoon kun ei kuulu vaihteistoöljyn vaihtoa. - MarquisdeSaab
T16 kirjoitti:
Ainakaan samaan kuin moottoriin.Niiden öljyjen ominaisuudet on ihan erilaiset.Moottori
öljyjen kanssa tulee juuri noita ongelmia että kakkonen alkaa rutisemaan.Kun se kylmänä
liian jäykkää,ja se on hei hei synkat.Joskus oli puhetta noista öljyistä ja sain vastauksen
että moottori öljyn painevoitelevuus ei ole niin hyvä.
Omaa 900 laitoin saabin omat vaihteistoöljyt(synteettiset,käytetään 9-3 ja 9-5)ja pelaa
hyvin.Niin kylmänä kuin kuumankin.Vaihdoin myös samalla 2 ja 3 vaihteen synkronit ja kaikki
laakerit.Kiitos jonkun joka ei ollut vaihdellut niitä öljyjä.Laatikon pohjalla oli uskomaton
sotku.
Tulihan siinä remontille hintaa vähän,mutta halvemmalla pääsi jos olisi korjaamolle
viennyt.Ja ei tarvi enää kuunnella sitä rasittavaa ulinaa.
Ja vielä,eli ohje kirjassa sanotaan että lisättäessä pitäisi laittaa moottori öljyäHUOM!
lisättäessä,eli ei siis vaihdettaessa.Saabin huoltoon kun ei kuulu vaihteistoöljyn vaihtoa.Joo.. vaihteisto- ja moottoriöljy ei ole sama
asia. Juuri esimerkiksi tuo paineensieto on
erilainen. Vaihteistoöljyissäkin on vielä eroja,
ns. hypoidipyörästö-öljy on tarkoitettu
huomattavasti suuremmille pintapaineille kuin ns.
tavalliset vaihteistoöljyt. Vaihteistossa ja
moottorissa on erilaiset laakeroinit (vierintä -
liuku), tuosta johtuu ero paineensiedossa. Myös
kontaminaatio jota öljyn täytyy sitoa on
huomattavan erilaista, vaihteistossa esiintyy
pääasiassa puhtaasti mekaanista kontaminaatiota,
kun taas moottorissa öljyn kemialliset
ominaisuudet ovat koitoksella. Eroja on paljon...
Aikoja sitten kävi Turbo! postituslistalla
aiheesta kova keskustelu... itse en kauheasti
jenkkien asiantuntemusta arvosta Saabin suhteen
(enkä juuri muunkaan)... mutta jäin siihen
käsitykseen että lammikon sillä puolella
vaihteistoöljyillä pidetään vaihtoväliä ja että
Saab myy omaa öljyään sekä mineraali että
synteettisenä ja suosittelee vain ja ainoastaan
sitä. Tuo viittaisi siihen että öljy ei
todellakaan ole tavallinen moottoriöljy... tosin
ei olisi kerta ensimmäinen kun varaosissa ja
huolloissa kustaan asiakasta linssiin. Jenkithän
huoltavat autojaan (ne jotka ylipäätään
huoltavat) hieman erilailla... esimerkiksi 9k:n
öljyjä vaihdellaan 3000-5000 mailin välein, kun
meillä ohjekirja suosittaa ainakin uudemmilla
malleilla 20000 km:iä.
Huoltokirjahan tosiaan sanoo että lisätään samaa
öljyä kuin moottorissa... vaihtoahan ei
ohjelmassa ole... syitä siihen miksi näin
voitaisiin käskeä vaikka vaihteiston öljy ei
olisi moottoriöljy on monia: viskositeetti,
viskositeetti-indeksi jne... vaihteistoöljyjen
viskositeettimerkinnät ja indeksin päätteleminen
niistä ei monillekkaan ole yhtä selvä asia kuin
moottoriöljyt... tällä estetään se että
vaihteistoon ei eksy missään tapauksessa liian
jäykkää tavaraa. Liian jäykkä öljy kuitenkin on
nykyisissä vaihteissa aika tuhoisa asia ohuiden
öljykanavien vuoksi.
Yksiselitteistä vastausta mitä Saabin
vaihteistoon pitäisi tyrkätä tuskin on...
lienisiköhän parasta jos hakisi merkkiliikkeestä
Saab öljyä... melko varmasti sellaista löytyy.
Itse olen varsin epäjohdonmukaisesti laittanut
vaihteístoihin moottori tai vaihteistoöljyjä...
miltä milloinkin on tuntunut. Mikään ei ole vielä
levinnyt käsiin, mutta aikas monesta on alkanut
kakkonen rutisemaan kun kilometrejä on tullut
riittävästi (yli 250-300 tkm). - Saab 9000 2.0i-16 Kat -90
T16 kirjoitti:
Ainakaan samaan kuin moottoriin.Niiden öljyjen ominaisuudet on ihan erilaiset.Moottori
öljyjen kanssa tulee juuri noita ongelmia että kakkonen alkaa rutisemaan.Kun se kylmänä
liian jäykkää,ja se on hei hei synkat.Joskus oli puhetta noista öljyistä ja sain vastauksen
että moottori öljyn painevoitelevuus ei ole niin hyvä.
Omaa 900 laitoin saabin omat vaihteistoöljyt(synteettiset,käytetään 9-3 ja 9-5)ja pelaa
hyvin.Niin kylmänä kuin kuumankin.Vaihdoin myös samalla 2 ja 3 vaihteen synkronit ja kaikki
laakerit.Kiitos jonkun joka ei ollut vaihdellut niitä öljyjä.Laatikon pohjalla oli uskomaton
sotku.
Tulihan siinä remontille hintaa vähän,mutta halvemmalla pääsi jos olisi korjaamolle
viennyt.Ja ei tarvi enää kuunnella sitä rasittavaa ulinaa.
Ja vielä,eli ohje kirjassa sanotaan että lisättäessä pitäisi laittaa moottori öljyäHUOM!
lisättäessä,eli ei siis vaihdettaessa.Saabin huoltoon kun ei kuulu vaihteistoöljyn vaihtoa.Saab suosittelee sekoittamaan keskenään moottori-
öljyn ja vaihteistoöljyn?????
Uskokoon ken haluaa, periaatteessa saman
luokituksen moottoriöljyt ovat sekoitettavissa,
mutta sitäkään ei suositella, mutta että
moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn sekoittaminen??
Voinette kokeilla ihan rauhassa. Itse olen
käyttänyt ohjekirja suosittelemaa öljyä eikä
vaihteistossa ole ääniä eikä muitakaan
toimintahäiriöitä esiintynyt, tosin ajettukin
vasta 240tkm.
Tärkein asia kuitenkin on se, että kun
vaihteiston mittatikusta kurkkii, niin öljyä
pitää laatikossa olla tikun määräämissä rajoissa. - T16
Saab 9000 2.0i-16 Kat -90 kirjoitti:
Saab suosittelee sekoittamaan keskenään moottori-
öljyn ja vaihteistoöljyn?????
Uskokoon ken haluaa, periaatteessa saman
luokituksen moottoriöljyt ovat sekoitettavissa,
mutta sitäkään ei suositella, mutta että
moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn sekoittaminen??
Voinette kokeilla ihan rauhassa. Itse olen
käyttänyt ohjekirja suosittelemaa öljyä eikä
vaihteistossa ole ääniä eikä muitakaan
toimintahäiriöitä esiintynyt, tosin ajettukin
vasta 240tkm.
Tärkein asia kuitenkin on se, että kun
vaihteiston mittatikusta kurkkii, niin öljyä
pitää laatikossa olla tikun määräämissä rajoissa.Mikä myöskin tuntuu kummalta minustakin.Ja yleensä tuntuu järkevältä jos pitää lisätä niin
vaihtaa samantien uudet öljyt.Niin ainakin itse tekisin.
Siteen oli juttua että jenkeissä on saabilla öljynvaihto vaihteistossa,ja että siellä olisi
saatavana saabiin vaihteisto öljyjä.Niitä saa suomessakin korjaamolta,ihan saabin
kannussa.Pitäisi ainakin olla sopivaa.Ei vaan taida korjaamolla aina tietää mitä hyllystä
löytyy. - MarquisdeSaab
Saab 9000 2.0i-16 Kat -90 kirjoitti:
Saab suosittelee sekoittamaan keskenään moottori-
öljyn ja vaihteistoöljyn?????
Uskokoon ken haluaa, periaatteessa saman
luokituksen moottoriöljyt ovat sekoitettavissa,
mutta sitäkään ei suositella, mutta että
moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn sekoittaminen??
Voinette kokeilla ihan rauhassa. Itse olen
käyttänyt ohjekirja suosittelemaa öljyä eikä
vaihteistossa ole ääniä eikä muitakaan
toimintahäiriöitä esiintynyt, tosin ajettukin
vasta 240tkm.
Tärkein asia kuitenkin on se, että kun
vaihteiston mittatikusta kurkkii, niin öljyä
pitää laatikossa olla tikun määräämissä rajoissa.Ei vaihteisto- ja moottoriöljyn sekoittaminen
niin kummallinen asia ole, kyllä ne yleisesti
ottaen sekoaa toisiinsa. Varsinkin kun
kenelläkään ei ilmeisesti ole täysin varmaa
tietoa siitä mitä se Saabin vaihteistossa
alunpitäen oleva tökötti oikeasti on.
Niin kuin sanoin aiemmin... itse olen käyttänyt
molempia öljyjä ja ongelmia poislukien aivan
normaali kuluminen ei ole ollut. Viskositeetti ja
viskositeetti-indeksi ovat olennaisimmat asiat...
öljyn täytyy kiertää vaihteistossa.
Valmistajan suosituksista vielä hieman.
Henkilöautovalmistajien tavoista en varmaksi
tiedä, mutta yleisesti ottaen ainakin
raskaammassa kalustossa on tapana ottaa
olosuhteet huomioon. On aivan turha vaatia
käyttäjää käyttäämään jotakin nestettä jota ei
ole yleisesti saatavilla, oli se kuinka hyvää
tahansa... loppujen lopuksi useimmat käyttäjät
tekevät nestevalinnat perimätiedon ja tämän
kaltaisten huhumyllyjen, mitä mekin pyöritetään,
perusteella jos ohjekirjan suositus tuntuu
vieraalta. Saatavuus ja hinta ratkaisevat myös.
Monesti esimerkiksi hydraulijärjestelmien
nesteeksi suositellaan tavallista 10W-30
moottoriölyä, vaikka se ei täysin samaa asiaa
ajakkaan kuin oikea hydrauliöljy. Kyse on siitä
että kyseisestä öljyä löytyy joka käyttäjältä ja
se on suht. edullista.
- Juhani
...että Saab ei suosittele ohjekirjassaan
vaihteistoöljyn vaihtoa milloinkaan vaan vain
lisäystä tarvittaessa. Johtuiskohan siitä, että
Saabin ongelmakohta on juuri vaihteisto, ainakin
hesarin vikalistojen perusteella.- Turbo Sensonic
Ainakin ruotsalaisen virityspajan Speedpartsin
mielestä Saabin heikoin lenkki on sen
vaihdelaatikko, joten voi olla, että tuossa
vikalistassa on "totuuden siemenkin". Omassa
autossa (manuaalilaatikko, Sensonic -kytkin)
laatikon öljyt on vaihdettu 90000 km:n huollossa.
So far, so good... - MarquisdeSaab
Taitaa olla vaihteitoöljyn vaihto poistumassa
yleensäkin kaikilta huolto-ohjelmasta. Syy on
varsin yksinkertainen... ylläpitokulut ovat
myyntiargumentti... ja vaihteito kestää
riittävästi ilmankin vaihtoa. Käsittääkseni myös
hammaspyörien suhteen ollaan jonkin verran
viisaampia kuin parikymmentä vuotta sitten,
samoin öljyjen.
- r.s
Alle vm 94 900 kanaattaa ehdottomasti laittaa
Nesteen MP75 (ei 75/90) muut öljyt eivät tahdo
siellä toimia. Uuudempiin saa Merkkiliikkeistä
aivan omaa öljyä. PS. moottoriöljy on
vihoviimeinen mitä omaan Saabiin laittaisin- Hela
Kyllä viime kädessä on paras käyttää sitä öljyä,
mitä tehdas suosittelee. Kyllä se kuuluu
suunnittelijan hommiin miettiä, mitä öljyä
mihinkin paikkaan pistetään ja kuinka paljon.
Tietenkin voi itsekin kokeilla mutu menetelmällä
ja usein se saattaa jopa onnistua (saatta olla
jopa turhan hyvää = maksaa turhaa).
Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän, että Saabin
askiin (ainakin 80-luvun 99:iin) ei kannata liian
hyvää öljyä (= synteettinen) laittaa. Minä pistin
viimeisen päälle vaihteistoöljyt ja johan rupes
rutiseen. Huollossa sanottiin, että öljy on liian
hyvää ja estää synkronoinnin toiminnan (nopeampi
ratas ei pääse hidastumaan). Vaihdoin öljyn
ohjekirjan suosittelemaan moottoriöljyyn ja vot!
Ongelma katosi. Jäin siinä
koneensuunnitteluinssin koulutuksella huuli
pyöreenä ihmettelemään, että kannattais heti
uskoo golleegoja (jotka on ko. vehkeen
suunnitellu). - MarquisdeSaab
Hela kirjoitti:
Kyllä viime kädessä on paras käyttää sitä öljyä,
mitä tehdas suosittelee. Kyllä se kuuluu
suunnittelijan hommiin miettiä, mitä öljyä
mihinkin paikkaan pistetään ja kuinka paljon.
Tietenkin voi itsekin kokeilla mutu menetelmällä
ja usein se saattaa jopa onnistua (saatta olla
jopa turhan hyvää = maksaa turhaa).
Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän, että Saabin
askiin (ainakin 80-luvun 99:iin) ei kannata liian
hyvää öljyä (= synteettinen) laittaa. Minä pistin
viimeisen päälle vaihteistoöljyt ja johan rupes
rutiseen. Huollossa sanottiin, että öljy on liian
hyvää ja estää synkronoinnin toiminnan (nopeampi
ratas ei pääse hidastumaan). Vaihdoin öljyn
ohjekirjan suosittelemaan moottoriöljyyn ja vot!
Ongelma katosi. Jäin siinä
koneensuunnitteluinssin koulutuksella huuli
pyöreenä ihmettelemään, että kannattais heti
uskoo golleegoja (jotka on ko. vehkeen
suunnitellu).Ainakin itselläni on valitettavan usein ongelmana
että niitä kolleegoja ei mielellään uskoisi...
kaikki asiat täytyy keksiä itse ja neuvoa
kysytään tai ohjekirjaa katsotaan vasta
viimehädässä :)
Peruslähtökohtanahan hyvällä insinöörillä pitää
tietenkin olla että jokainen laite on
oletusarvoisesti rikki ja pitää korjata, jos
laite ei kuitenkaan ole rikki niin se pitää
ainakin avata että näkisi miten sitä voi
parannella :) - Saab 9000 2.0i-16 Kat -90
Hela kirjoitti:
Kyllä viime kädessä on paras käyttää sitä öljyä,
mitä tehdas suosittelee. Kyllä se kuuluu
suunnittelijan hommiin miettiä, mitä öljyä
mihinkin paikkaan pistetään ja kuinka paljon.
Tietenkin voi itsekin kokeilla mutu menetelmällä
ja usein se saattaa jopa onnistua (saatta olla
jopa turhan hyvää = maksaa turhaa).
Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän, että Saabin
askiin (ainakin 80-luvun 99:iin) ei kannata liian
hyvää öljyä (= synteettinen) laittaa. Minä pistin
viimeisen päälle vaihteistoöljyt ja johan rupes
rutiseen. Huollossa sanottiin, että öljy on liian
hyvää ja estää synkronoinnin toiminnan (nopeampi
ratas ei pääse hidastumaan). Vaihdoin öljyn
ohjekirjan suosittelemaan moottoriöljyyn ja vot!
Ongelma katosi. Jäin siinä
koneensuunnitteluinssin koulutuksella huuli
pyöreenä ihmettelemään, että kannattais heti
uskoo golleegoja (jotka on ko. vehkeen
suunnitellu).eli kyllä sille käsikirjan suositukselle on
perusteet olemassa. Naurettava ajatuskin on se
jonka joku täällä heitti että siihen olisi
laitettu moottoriöljy vain sen takia että kun ei
voi olla varmoja minkälaisia öljyjä missäkin on
saatavilla!!!!!! Autotehdas on takuuajan ja
tällaisissa asioissa takuuajan jälkeenkin
vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat
vääränlaisten aineiden esim. öljyjen
suosittelusta. Tehtaalla tällaisissa asioissa
puhutaan heti kymmenien miljoonien kuluista, jos
vaikka 10000 myydystä Saabista hajoaa laatikko
väärän öljysuosituksen takia.
Käsikirjan suositus on juuri se, mikä ko.
vaihteistoon on testeissä ja suunnittelussa
katsottu sopivaksi.
Jokainen voi tietysti mutu-periaatteella laittaa
Saabin laatikkoon mitä tahansa 'hienoa
synteettistä' vaihteistoöljyä, omapahan on
vaihteistonsa. Sääli vain että näin on pilattu
juuri esim. Saabin laatikkojen, sekä automaatin
että manuaalin maine aivan turhaan. Oikein
käytettynä laatikoissa ei ole mitään murheita. - Isoturpo
Saab 9000 2.0i-16 Kat -90 kirjoitti:
eli kyllä sille käsikirjan suositukselle on
perusteet olemassa. Naurettava ajatuskin on se
jonka joku täällä heitti että siihen olisi
laitettu moottoriöljy vain sen takia että kun ei
voi olla varmoja minkälaisia öljyjä missäkin on
saatavilla!!!!!! Autotehdas on takuuajan ja
tällaisissa asioissa takuuajan jälkeenkin
vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat
vääränlaisten aineiden esim. öljyjen
suosittelusta. Tehtaalla tällaisissa asioissa
puhutaan heti kymmenien miljoonien kuluista, jos
vaikka 10000 myydystä Saabista hajoaa laatikko
väärän öljysuosituksen takia.
Käsikirjan suositus on juuri se, mikä ko.
vaihteistoon on testeissä ja suunnittelussa
katsottu sopivaksi.
Jokainen voi tietysti mutu-periaatteella laittaa
Saabin laatikkoon mitä tahansa 'hienoa
synteettistä' vaihteistoöljyä, omapahan on
vaihteistonsa. Sääli vain että näin on pilattu
juuri esim. Saabin laatikkojen, sekä automaatin
että manuaalin maine aivan turhaan. Oikein
käytettynä laatikoissa ei ole mitään murheita.Monesti vaan tulee pidettyä ohjekirjoja
kirjaimellisesti idioottivarmoina. Eli ei
välttämättä usko täysin kaikkea, koska niiden
opusten tarkoitus on antaa jotain infoa myös vähän
tekniikkaa tunteville. Tosin tuo epäilys lienee
turha ja vain oman ylivertaisen tekniikan
tuntemuksen ;) luoma harha.
Kyllähän ohjekirjaa tietysti kannattaa uskoa.
Tosin tuo on kyllä merkkikohtaista! Etenkin
Suomessa virheellisistä tiedoista manuaalissa ei
varmasti saa mitään korvausta. Siksi epäilyksen
peikko on hyvä aina olla.
Noista öljyistä itse pistäisin vaihteistoon
vaihteistoöljyä. Laakereiden kesto taitaa usein
olla laatikon pullonkaula. Ja synteettinen
vaihteistoöljy on varmasti hyvää myös
synkronoinnin kannalta. Sen kestoon tosin
vaikuttaa paljon myös vaihtamistapa. En tiedä,
mitä paineenkestoa Saabin laatikot vaatii, mutta
synteettisinäkin ovat suht edullisia, kun ottaa
huomioon, miten harvoin ne öljyt kannattaa
vaihtaa. - Turbo Sensonic
Isoturpo kirjoitti:
Monesti vaan tulee pidettyä ohjekirjoja
kirjaimellisesti idioottivarmoina. Eli ei
välttämättä usko täysin kaikkea, koska niiden
opusten tarkoitus on antaa jotain infoa myös vähän
tekniikkaa tunteville. Tosin tuo epäilys lienee
turha ja vain oman ylivertaisen tekniikan
tuntemuksen ;) luoma harha.
Kyllähän ohjekirjaa tietysti kannattaa uskoa.
Tosin tuo on kyllä merkkikohtaista! Etenkin
Suomessa virheellisistä tiedoista manuaalissa ei
varmasti saa mitään korvausta. Siksi epäilyksen
peikko on hyvä aina olla.
Noista öljyistä itse pistäisin vaihteistoon
vaihteistoöljyä. Laakereiden kesto taitaa usein
olla laatikon pullonkaula. Ja synteettinen
vaihteistoöljy on varmasti hyvää myös
synkronoinnin kannalta. Sen kestoon tosin
vaikuttaa paljon myös vaihtamistapa. En tiedä,
mitä paineenkestoa Saabin laatikot vaatii, mutta
synteettisinäkin ovat suht edullisia, kun ottaa
huomioon, miten harvoin ne öljyt kannattaa
vaihtaa.Kyllä Nordblad tietää! Olen kysellyt häneltä
monenlaisia juttuja, ja näkemättä tapausta hän on
lähes aina osunut oikeaan. Toinen hyvä tyyppi,
jonka tietämykselle voi olla paljonkin käyttöä,
on Suonpää -niminen herra (myös töissä Saabilla),
joka tietää lähes kaiken (vai voisiko sanoa
kaiken?) mm. Saabin audiojärjestelmistä ym.
jutuista. Hyvä, että on olemassa tuollaisia
asiantuntevia henkilöitä!
Heidän vastakohtiaan on valitettavasti tullut
monessa yhteydessä vastaan (onneksi ei sentään
vielä Saabilla, mutta Saabiin liittyvissä
asioissa, mm. Clarionilla). Sorry, että mainitsin
firman nimeltä, mutta ei missään nimessä
kuitenkaan kannata leimata koko firmaa yhden
työntekijän takia. - MarquisdeSaab
Isoturpo kirjoitti:
Monesti vaan tulee pidettyä ohjekirjoja
kirjaimellisesti idioottivarmoina. Eli ei
välttämättä usko täysin kaikkea, koska niiden
opusten tarkoitus on antaa jotain infoa myös vähän
tekniikkaa tunteville. Tosin tuo epäilys lienee
turha ja vain oman ylivertaisen tekniikan
tuntemuksen ;) luoma harha.
Kyllähän ohjekirjaa tietysti kannattaa uskoa.
Tosin tuo on kyllä merkkikohtaista! Etenkin
Suomessa virheellisistä tiedoista manuaalissa ei
varmasti saa mitään korvausta. Siksi epäilyksen
peikko on hyvä aina olla.
Noista öljyistä itse pistäisin vaihteistoon
vaihteistoöljyä. Laakereiden kesto taitaa usein
olla laatikon pullonkaula. Ja synteettinen
vaihteistoöljy on varmasti hyvää myös
synkronoinnin kannalta. Sen kestoon tosin
vaikuttaa paljon myös vaihtamistapa. En tiedä,
mitä paineenkestoa Saabin laatikot vaatii, mutta
synteettisinäkin ovat suht edullisia, kun ottaa
huomioon, miten harvoin ne öljyt kannattaa
vaihtaa.Ohjekirjat eivät ole mitään "jumalansanaa", niin
kuin jo todettiinkin. Ne tehdään keskiverto
käyttäjälle jolla on keskiverto tiedot asiasta.
Niissä voi myös olla virheitä... tosin tuskin
tässä asiassa.
Itse olen pienenä poikana käyttöohjeitakin
kirjoitellut ja suurin piirtein tiedän mistä on
kysymys. Asioiden yksinkertaistaminen ja
kansanomaistaminen tapahtuu sisällön
kustannuksella... poikkeuksetta. Kaikki on
suhteutettava käyttäjäkuntaan ja
käyttöympäristöön ja kompromissejakin on
hyväksyttävä.
Vielä hieman öljyistä... Saab suositelkoot mitä
suosittelee, se ei kuitenkaan ole ainut totuus.
Kuten sanoin... en tiedä mikä se lopullinen
totuus on... itse olen molempia vaihtoehtoja
kokeillut ja mitään dramaattista suuntaan tai
toiseen ei ole tapahtunut. Loppujen lopuksi... ei
Saabilla tai millään muullakaan
autonvalmistajalla ole mitään sellaista salattua
tietoutta näistä asioista mitä ei jossain muualla
olisi. Asia joka varsin usein unohtuu on se että
monesti autot ovat varsin yksinkertaisia ja
vaatimattomia sovelluksia monille asioille. Onhan
auton vaihteisto hieno tekninen laite, mutta
paljon kriittisempiäkin paikkoja missä käytetään
hammaspyöriä on olemassa.
Moottoriöljyn käytölle vaihtestoissa, myös muiden
kuin Saabin, on olemassa perusteet. En kuitenkaan
usko että ne ovat fysikaaliset. - Saab forever!
MarquisdeSaab kirjoitti:
Ohjekirjat eivät ole mitään "jumalansanaa", niin
kuin jo todettiinkin. Ne tehdään keskiverto
käyttäjälle jolla on keskiverto tiedot asiasta.
Niissä voi myös olla virheitä... tosin tuskin
tässä asiassa.
Itse olen pienenä poikana käyttöohjeitakin
kirjoitellut ja suurin piirtein tiedän mistä on
kysymys. Asioiden yksinkertaistaminen ja
kansanomaistaminen tapahtuu sisällön
kustannuksella... poikkeuksetta. Kaikki on
suhteutettava käyttäjäkuntaan ja
käyttöympäristöön ja kompromissejakin on
hyväksyttävä.
Vielä hieman öljyistä... Saab suositelkoot mitä
suosittelee, se ei kuitenkaan ole ainut totuus.
Kuten sanoin... en tiedä mikä se lopullinen
totuus on... itse olen molempia vaihtoehtoja
kokeillut ja mitään dramaattista suuntaan tai
toiseen ei ole tapahtunut. Loppujen lopuksi... ei
Saabilla tai millään muullakaan
autonvalmistajalla ole mitään sellaista salattua
tietoutta näistä asioista mitä ei jossain muualla
olisi. Asia joka varsin usein unohtuu on se että
monesti autot ovat varsin yksinkertaisia ja
vaatimattomia sovelluksia monille asioille. Onhan
auton vaihteisto hieno tekninen laite, mutta
paljon kriittisempiäkin paikkoja missä käytetään
hammaspyöriä on olemassa.
Moottoriöljyn käytölle vaihtestoissa, myös muiden
kuin Saabin, on olemassa perusteet. En kuitenkaan
usko että ne ovat fysikaaliset.Varmaankin lienet kaikkien alojen ammattilainen
ja tiedät paremmin kaikki asiat kuin kukaan muu.
Jätä nuo neroilut pois tältä palstalta ja keskity
asiaan. Todennäköisesti lienet taksikuski.
Voimme siis ohjata kaikki Saabiin liittyvät
tekniset kysymykset sinulle.
Vielä sellainen juttu, käsikirjaa ei tehdä
keskivertokuljettajalle vaan kaikille
kuljettajille, muös laisillesi neropateille,
jotka aina haluavat luulla tietävänsä nämä asiat
paremmin kuin esim. auton vaihteiston suunnitellut
insinööri.
Tähdentäisin vielä että autotehdas viimekädessä,
tietysti maahantuojan välityksellä on vastuussa
jos käsikirjassa suositellaan esim.
vääräntyyppistä öljyä, jonka käyttö rikkoo
vaihteiston. Ymmärtänet että kymmenien miljoonien
markkojen riskit kun ovat kyseessä, ei tehdas
riskeeraa näissä asioissa.
Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sinun
tekemiesi käytööohjekirjojen kanssa eli
perunankuorintaveitseen tekemäsi ohje vrmaankin
on ollut 'simppeli' eli tehty
keskivertopullistelijalle kuten itsekin olet.
Jos mitenkään viitsit, voisit jatkaa asialinjalla. - Turbo Sensonic
Saab forever! kirjoitti:
Varmaankin lienet kaikkien alojen ammattilainen
ja tiedät paremmin kaikki asiat kuin kukaan muu.
Jätä nuo neroilut pois tältä palstalta ja keskity
asiaan. Todennäköisesti lienet taksikuski.
Voimme siis ohjata kaikki Saabiin liittyvät
tekniset kysymykset sinulle.
Vielä sellainen juttu, käsikirjaa ei tehdä
keskivertokuljettajalle vaan kaikille
kuljettajille, muös laisillesi neropateille,
jotka aina haluavat luulla tietävänsä nämä asiat
paremmin kuin esim. auton vaihteiston suunnitellut
insinööri.
Tähdentäisin vielä että autotehdas viimekädessä,
tietysti maahantuojan välityksellä on vastuussa
jos käsikirjassa suositellaan esim.
vääräntyyppistä öljyä, jonka käyttö rikkoo
vaihteiston. Ymmärtänet että kymmenien miljoonien
markkojen riskit kun ovat kyseessä, ei tehdas
riskeeraa näissä asioissa.
Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sinun
tekemiesi käytööohjekirjojen kanssa eli
perunankuorintaveitseen tekemäsi ohje vrmaankin
on ollut 'simppeli' eli tehty
keskivertopullistelijalle kuten itsekin olet.
Jos mitenkään viitsit, voisit jatkaa asialinjalla.Eipäs nyt aleta keskenään tappelemaan, niin kuin
nuo eräät Toyota/BMW -palstoille kirjoittavat
tekevät. Annetaan kunnia ihmisten (=tällä
palstalla saabistien) omille
(Saab)mielipiteille asioista ja riidellään ja
v**tuillaan ainoastaan nille, jotka tulevat
rikkomaan tämän palstan asiallisuuden
asiattomilla skeidakirjoituksillaan.
Sovittu juttu, OK?
Terv.
puolueettomasti keskustelua seurannut Turbo
Sensonic - MarquisdeSaab
Saab forever! kirjoitti:
Varmaankin lienet kaikkien alojen ammattilainen
ja tiedät paremmin kaikki asiat kuin kukaan muu.
Jätä nuo neroilut pois tältä palstalta ja keskity
asiaan. Todennäköisesti lienet taksikuski.
Voimme siis ohjata kaikki Saabiin liittyvät
tekniset kysymykset sinulle.
Vielä sellainen juttu, käsikirjaa ei tehdä
keskivertokuljettajalle vaan kaikille
kuljettajille, muös laisillesi neropateille,
jotka aina haluavat luulla tietävänsä nämä asiat
paremmin kuin esim. auton vaihteiston suunnitellut
insinööri.
Tähdentäisin vielä että autotehdas viimekädessä,
tietysti maahantuojan välityksellä on vastuussa
jos käsikirjassa suositellaan esim.
vääräntyyppistä öljyä, jonka käyttö rikkoo
vaihteiston. Ymmärtänet että kymmenien miljoonien
markkojen riskit kun ovat kyseessä, ei tehdas
riskeeraa näissä asioissa.
Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sinun
tekemiesi käytööohjekirjojen kanssa eli
perunankuorintaveitseen tekemäsi ohje vrmaankin
on ollut 'simppeli' eli tehty
keskivertopullistelijalle kuten itsekin olet.
Jos mitenkään viitsit, voisit jatkaa asialinjalla.Enpä kait kaikkien alojen ammatilainen ole, mutta
konetekniikan ammattilainen kylläkin ja siltä
pohjalta voin perusteltuja mielipiteitä
esittää... jos ne eivät sinun päähäsi mahdu tai
olet eri mieltä niin keskustella voi myös
asiallisesti.
En ole taksikuski... enkä ole koskaan ollut, enkä
koskaan tule olemaan.
Käsikirja tehdään auton käyttäjälle... sen
pituinen se. Minunlaiseni "neropatti" tietää
ainakin joitakin asioita paremmin kun tuo
vaihteiston suunnitellut insinööri... toisen
meistä titteli on tri, toisen ins... Toisaalta en
ole kyllä koskaan edes väittänyt tietäväni
lopullista totuutta tuon vaihteistoöljyasian
takana, enkä sen paremmin jyrkästi väittänyt
puoleen enkä toiseen.
Kukaan ei ole sanonut että käsikirjassa
suositeltaisiin vääränlaista öljyä... ei tasan
yksikään kirjoittaja... epäilyksiä sen suhteen
että parempiakin vaihtoehtoja olisi on kyllä
esitetty. Kukaan ei myöskään ole sanonut että
käsikirjan suosittelema öljy rikkoisi
vaihteiston... en minä enkä muut. Ole hyvä ja lue
mitä on kirjoitettu ennen kuin alat vittuilemaan.
Se miksi, lähestulkoon joka merkki käyttää
tänäpäivänä moottoriöljyjä henkilöautojen
vaihteistossa, jääköön nyt vaikka ikuiseksi
arvoitukseksi, ei sen vuoksi kannata yöuniaan
menettää. Kuitenkin suuremmalla rasituksella
olevissa vaihteistoissa ei moottoriöljyjä
käytetä. Aivan 100%:n varma asia on että oikein
valittu vaihteistoöljy on hyvää myös Saabin
vaihteistolle... mikä sitten on oikein valittu?
Minä en siihen ainakaan ole ottanut kantaa, koska
en tiedä ja omat kokeiluni ovat olleet melko
satunnaisia. Omissa autoissani on moottoriöljyt
toosassa... jos tieto helpottaa oloasi.
En ole perunankuorimaveitsille ohjekirjoja
tehnyt... en sen paremmin henkilöautoillekkaan...
mutta se siitä, se ei tähän asiaan liity. Jollain
tasolla kuitenkin uskon tietäväni mistä on kyse.
Kerroin tuossa aiemmin esimerkin
hydraulinestesuosituksista... se taisi mennä ohi
korvien.
Jos mitenkään viitsisit itse jatkaa
asialinjalla... autoista ja autojen
tekniikastahan täällä puhutaan, kuten myös tässä
ketjussa. Sinun tietolähteesi on ilmeisesti
valmistajan käsikirja, älä kuitenkaan kuvittele
että se sisältää kaiken oleellisen tiedon ja
kumoaa kaiken vastakkaisen tiedon. Rakentavan
keskustelun pohja ovat eriävät perustellut
mielipiteet. Se tarkoittaa sitä että myös sinun
kanssasi on joku joskus erimieltä, ei sitä
tarvitse ottaa noin kovin henkilökohtaisesti,
puhutaan asioista ei ihmisistä.
Tietenkin voimme keskustella myös tyylillä:
Viesti: Mitä öljyä vaihdetoosaan?
Vastaus: 10w40 tai 10w30, ohjekirja käskee
Keskustelun loppu
Tuo se vasta olisikin rakentavaa... se joka
ensinnä juoksee autolleen ja katsoo ohjekirjasta
voi vastata. - Saab forever!
MarquisdeSaab kirjoitti:
Enpä kait kaikkien alojen ammatilainen ole, mutta
konetekniikan ammattilainen kylläkin ja siltä
pohjalta voin perusteltuja mielipiteitä
esittää... jos ne eivät sinun päähäsi mahdu tai
olet eri mieltä niin keskustella voi myös
asiallisesti.
En ole taksikuski... enkä ole koskaan ollut, enkä
koskaan tule olemaan.
Käsikirja tehdään auton käyttäjälle... sen
pituinen se. Minunlaiseni "neropatti" tietää
ainakin joitakin asioita paremmin kun tuo
vaihteiston suunnitellut insinööri... toisen
meistä titteli on tri, toisen ins... Toisaalta en
ole kyllä koskaan edes väittänyt tietäväni
lopullista totuutta tuon vaihteistoöljyasian
takana, enkä sen paremmin jyrkästi väittänyt
puoleen enkä toiseen.
Kukaan ei ole sanonut että käsikirjassa
suositeltaisiin vääränlaista öljyä... ei tasan
yksikään kirjoittaja... epäilyksiä sen suhteen
että parempiakin vaihtoehtoja olisi on kyllä
esitetty. Kukaan ei myöskään ole sanonut että
käsikirjan suosittelema öljy rikkoisi
vaihteiston... en minä enkä muut. Ole hyvä ja lue
mitä on kirjoitettu ennen kuin alat vittuilemaan.
Se miksi, lähestulkoon joka merkki käyttää
tänäpäivänä moottoriöljyjä henkilöautojen
vaihteistossa, jääköön nyt vaikka ikuiseksi
arvoitukseksi, ei sen vuoksi kannata yöuniaan
menettää. Kuitenkin suuremmalla rasituksella
olevissa vaihteistoissa ei moottoriöljyjä
käytetä. Aivan 100%:n varma asia on että oikein
valittu vaihteistoöljy on hyvää myös Saabin
vaihteistolle... mikä sitten on oikein valittu?
Minä en siihen ainakaan ole ottanut kantaa, koska
en tiedä ja omat kokeiluni ovat olleet melko
satunnaisia. Omissa autoissani on moottoriöljyt
toosassa... jos tieto helpottaa oloasi.
En ole perunankuorimaveitsille ohjekirjoja
tehnyt... en sen paremmin henkilöautoillekkaan...
mutta se siitä, se ei tähän asiaan liity. Jollain
tasolla kuitenkin uskon tietäväni mistä on kyse.
Kerroin tuossa aiemmin esimerkin
hydraulinestesuosituksista... se taisi mennä ohi
korvien.
Jos mitenkään viitsisit itse jatkaa
asialinjalla... autoista ja autojen
tekniikastahan täällä puhutaan, kuten myös tässä
ketjussa. Sinun tietolähteesi on ilmeisesti
valmistajan käsikirja, älä kuitenkaan kuvittele
että se sisältää kaiken oleellisen tiedon ja
kumoaa kaiken vastakkaisen tiedon. Rakentavan
keskustelun pohja ovat eriävät perustellut
mielipiteet. Se tarkoittaa sitä että myös sinun
kanssasi on joku joskus erimieltä, ei sitä
tarvitse ottaa noin kovin henkilökohtaisesti,
puhutaan asioista ei ihmisistä.
Tietenkin voimme keskustella myös tyylillä:
Viesti: Mitä öljyä vaihdetoosaan?
Vastaus: 10w40 tai 10w30, ohjekirja käskee
Keskustelun loppu
Tuo se vasta olisikin rakentavaa... se joka
ensinnä juoksee autolleen ja katsoo ohjekirjasta
voi vastata.Enpä kait kaikkien alojen ammatilainen ole, mutta
konetekniikan ammattilainen kylläkin ...
-Tämä kuvastaa hyvin asennevammaasi; Enpä kait
kaikkien alojen ammattilainen....et siis ole
varma olisitko kaikkien vaiko vain suurimman
osan?
Käsikirja tehdään auton käyttäjälle... sen
pituinen se...
-Aikaisemmin mainitsit sen tehdyn
keskivertotumpelolle??
Minunlaiseni "neropatti" tietää
ainakin joitakin asioita paremmin kun tuo
vaihteiston suunnitellut insinööri... toisen
meistä titteli on tri, toisen ins... Toisaalta en
ole kyllä koskaan edes väittänyt tietäväni
lopullista totuutta tuon vaihteistoöljyasian
takana, enkä sen paremmin jyrkästi väittänyt
puoleen enkä toiseen.....
- Eli siis väität tietäväsi vaihteistoöljyyn ja
vaihteistoon liittyvistä asioista enemmän kuin
ko. auton vaihteiston suunnitellut henkilö??
Tittelinkipeys ei merkitse näissä asioissa juuri
mitään, kaikkea ei kirjoista lukemalla opi.
-Ilmeisesti Tri ei ymmärtänyt mitä tarkoitin
tällä väärä öljy- viittauksella. No, väännetään
rautalangasta: en yrittänytkään väittää että joku
olisi sanonut kirjassa olleen 'väärää öljyä',
vaan sitä että siinä käsikirjassa on mainittu
juuri nimenomaan se tai ne öljytyypit joita ko.
vaihteistossa voi käyttää. Jos on useampia, niin
ne on mainittu. Ymmärsitkö?
Kuitenkin suuremmalla rasituksella
olevissa vaihteistoissa ei moottoriöljyjä
käytetä...
-Suuremmalla kuin missä? Verrantoa käytettäessä
tulee lauseesta ilmetä se mihin verrataan.
Ilmeisesti et tällä tarkoita auton vaihteistoja,
vaan joitain muita vaihteistoja jotka eivät
arvoituksestasi selviä.
Aivan 100%:n varma asia on että oikein
valittu vaihteistoöljy on hyvää myös Saabin
vaihteistolle... mikä sitten on oikein valittu?
Minä en siihen ainakaan ole ottanut kantaa, koska
en tiedä ja omat kokeiluni ovat olleet melko
satunnaisia. Omissa autoissani on moottoriöljyt
toosassa... jos tieto helpottaa oloasi...
-Nyt sitten et taas tiedäkään mistään mitään ja
käytätkin ohjekirjan suosittelemia öljyjä?????
Kaipaisin hiukan johdonmukaisuutta kommentteihisi.
En ole perunankuorimaveitsille ohjekirjoja
tehnyt... en sen paremmin henkilöautoillekkaan...
mutta se siitä, se ei tähän asiaan liity. Jollain
tasolla kuitenkin uskon tietäväni mistä on kyse.
Kerroin tuossa aiemmin esimerkin
hydraulinestesuosituksista... se taisi mennä ohi
korvien.
- valitettavasti hydraulinesteillä ei ole tämän
asian kanssa mitään tekemistä.
Viittaisin vielä edelliseen kirjoitukseeni että
jatkettaisiin asialinjalla eikä mitään 'minä
tiedän kaiken'- juttuja.
Minun puolestani tämä loppuu tähän. - Hela
MarquisdeSaab kirjoitti:
Ainakin itselläni on valitettavan usein ongelmana
että niitä kolleegoja ei mielellään uskoisi...
kaikki asiat täytyy keksiä itse ja neuvoa
kysytään tai ohjekirjaa katsotaan vasta
viimehädässä :)
Peruslähtökohtanahan hyvällä insinöörillä pitää
tietenkin olla että jokainen laite on
oletusarvoisesti rikki ja pitää korjata, jos
laite ei kuitenkaan ole rikki niin se pitää
ainakin avata että näkisi miten sitä voi
parannella :)Noinhan siinä usein tuppaa käymään. Ohjekirja
kaivetaan esiin vasta, kun mikään ei toimi.
Olen itsekin purkanut pari toimivaa MP:n
moottoria talvipuhteiksi vain nähdäkseni, mitä ne
on syöny. - MarquisdeSaab
Saab forever! kirjoitti:
Enpä kait kaikkien alojen ammatilainen ole, mutta
konetekniikan ammattilainen kylläkin ...
-Tämä kuvastaa hyvin asennevammaasi; Enpä kait
kaikkien alojen ammattilainen....et siis ole
varma olisitko kaikkien vaiko vain suurimman
osan?
Käsikirja tehdään auton käyttäjälle... sen
pituinen se...
-Aikaisemmin mainitsit sen tehdyn
keskivertotumpelolle??
Minunlaiseni "neropatti" tietää
ainakin joitakin asioita paremmin kun tuo
vaihteiston suunnitellut insinööri... toisen
meistä titteli on tri, toisen ins... Toisaalta en
ole kyllä koskaan edes väittänyt tietäväni
lopullista totuutta tuon vaihteistoöljyasian
takana, enkä sen paremmin jyrkästi väittänyt
puoleen enkä toiseen.....
- Eli siis väität tietäväsi vaihteistoöljyyn ja
vaihteistoon liittyvistä asioista enemmän kuin
ko. auton vaihteiston suunnitellut henkilö??
Tittelinkipeys ei merkitse näissä asioissa juuri
mitään, kaikkea ei kirjoista lukemalla opi.
-Ilmeisesti Tri ei ymmärtänyt mitä tarkoitin
tällä väärä öljy- viittauksella. No, väännetään
rautalangasta: en yrittänytkään väittää että joku
olisi sanonut kirjassa olleen 'väärää öljyä',
vaan sitä että siinä käsikirjassa on mainittu
juuri nimenomaan se tai ne öljytyypit joita ko.
vaihteistossa voi käyttää. Jos on useampia, niin
ne on mainittu. Ymmärsitkö?
Kuitenkin suuremmalla rasituksella
olevissa vaihteistoissa ei moottoriöljyjä
käytetä...
-Suuremmalla kuin missä? Verrantoa käytettäessä
tulee lauseesta ilmetä se mihin verrataan.
Ilmeisesti et tällä tarkoita auton vaihteistoja,
vaan joitain muita vaihteistoja jotka eivät
arvoituksestasi selviä.
Aivan 100%:n varma asia on että oikein
valittu vaihteistoöljy on hyvää myös Saabin
vaihteistolle... mikä sitten on oikein valittu?
Minä en siihen ainakaan ole ottanut kantaa, koska
en tiedä ja omat kokeiluni ovat olleet melko
satunnaisia. Omissa autoissani on moottoriöljyt
toosassa... jos tieto helpottaa oloasi...
-Nyt sitten et taas tiedäkään mistään mitään ja
käytätkin ohjekirjan suosittelemia öljyjä?????
Kaipaisin hiukan johdonmukaisuutta kommentteihisi.
En ole perunankuorimaveitsille ohjekirjoja
tehnyt... en sen paremmin henkilöautoillekkaan...
mutta se siitä, se ei tähän asiaan liity. Jollain
tasolla kuitenkin uskon tietäväni mistä on kyse.
Kerroin tuossa aiemmin esimerkin
hydraulinestesuosituksista... se taisi mennä ohi
korvien.
- valitettavasti hydraulinesteillä ei ole tämän
asian kanssa mitään tekemistä.
Viittaisin vielä edelliseen kirjoitukseeni että
jatkettaisiin asialinjalla eikä mitään 'minä
tiedän kaiken'- juttuja.
Minun puolestani tämä loppuu tähän.Sinun puolestasi asian käsittely loppui... enpä
malta olla lisäämättä hieman... sen jälkeen "over
and out".
Minulla lienee sitten asennevamma... tosin se ei
ilmene siten että tonkisin ja vääntelisin toisten
sanomisia ja inttäisin turhan päiväisiä asioista
joista en muuta tiedä kun mitä ohjekirjassa
sanotaan... toisilla asennevamma johtaa
edellämainituun käytökseen.
Autonkäyttäjä = keskiverto tumpelo
"Tittelinkipeys ei merkitse näissä asioissa juuri
mitään, kaikkea ei kirjoista lukemalla opi."...
odotinkin tälläistä kommenttia. Ei kaikkea opi
kirjoista... toiset oppivat kirjoista, toiset
käytännössä, toisten on aina uudestaan ja
uudestaan kustava piikkilankaan. Ilman
perustietoja, jotka oppii vain ja ainoastaan
kirjoista, ei mistään tule mitään. Pelkkä
käytäntö opettaa pääasiassa vääriä menettely
tapoja. Tittelinkipeydellä ei asian kanssa ole
mitään tekemistä... tietenkin siihenkin voi
viitata kun sanottava loppuu kesken. Mistäs
luulet että Saabin insinöörit vetävät
perustietonsa... kirjoista.
"käsikirjassa on mainittu
juuri nimenomaan se tai ne öljytyypit joita ko.
vaihteistossa voi käyttää. Jos on useampia, niin
ne on mainittu."... jaahas... taitaa sitten olla
niin että esimerkiksi -92:n 9k:n moottorissa ei
voi käyttää 0W öljyjä koska niitä ei ole
käsikirjassa mainittu... vängättäisiinkö vielä
lapsellisemmin jostain turhemmasta?
"Verrantoa käytettäessä
tulee lauseesta ilmetä se mihin verrataan.
Ilmeisesti et tällä tarkoita auton vaihteistoja,
vaan joitain muita vaihteistoja jotka eivät
arvoituksestasi selviä."... kiitos että vaivaudut
opettamaan myös tyyliseikoissa... Ymmärsit aivan
oikein, ei tarvitse syvempää tietämystä
tekniikasta että ymmärtäisi esimerkiksi
paperiteollisuudessa, laivoissa ja
voimalaitoksissa oleviin vaihteisiin kohdistuvan
melkoisesti suuremmat käytettävyys- ja
luotettavuusvaatimukset. Puhumattakaan
esimerkiksi potkuriturbiinien alennusvaihteista.
Kirjaa ei ole tarkoitus kirjoittaa, jätetään siis
itsestäänselvyydet pois.
"Nyt sitten et taas tiedäkään mistään mitään ja
käytätkin ohjekirjan suosittelemia öljyjä?????
Kaipaisin hiukan johdonmukaisuutta
kommentteihisi."... minä kaipaisin vähemmän
kysymysmerkkejä, mutta se on sivuseikka...
aikaisemmissa kirjoituksissa tein selväksi mitä
olen käyttänyt ja käytän, sekä myös miksi... jos
et osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi niin pura
kiukkusi koululaitokseen, älä minuun.
"valitettavasti hydraulinesteillä ei ole tämän
asian kanssa mitään tekemistä"... kyse oli siitä
mitenkä suositukset muodostuvat, et ilmeisesti
ymmärtänyt asiaa. SInänsä hydraulinesteillä ei
vaihteistoöljyn kanssa ole paljoakaan tekemistä,
en tosin pitänyt tarpeellisena sitä erikseen
mainita, uskoin sen olevan itsestään selvää.
Sinähän niitä "minä tiedän kaiken juttuja"
kirjoittelet, en minä. Käsittääkseni keskustelin
vaihteistoöljyistä asiallisesti, kunnes ilmestyit
kuin lontoon sumusta siteeraamaan käyttäjän
käsikirjaa ja vittuilemaan asioista joista tunnut
olevan ulkona kuin lumiukko.
Niin täällä kuin muuallakin ei ole hyvien tapojen
mukaista keskeyttää keskustelua "mistä saa puhua"-
kommenteilla. Osallistu keskusteluun ja
argumentoi asiallisesti, vaikka ainoastaan
käsikirjan pohjalta... niinhän täällä on
tarkoitus tehdä. Tämä keskustelu menee tyystin
ohi aiheen ja on hyvin huonoa netikettiä. - Saab Forever
MarquisdeSaab kirjoitti:
Sinun puolestasi asian käsittely loppui... enpä
malta olla lisäämättä hieman... sen jälkeen "over
and out".
Minulla lienee sitten asennevamma... tosin se ei
ilmene siten että tonkisin ja vääntelisin toisten
sanomisia ja inttäisin turhan päiväisiä asioista
joista en muuta tiedä kun mitä ohjekirjassa
sanotaan... toisilla asennevamma johtaa
edellämainituun käytökseen.
Autonkäyttäjä = keskiverto tumpelo
"Tittelinkipeys ei merkitse näissä asioissa juuri
mitään, kaikkea ei kirjoista lukemalla opi."...
odotinkin tälläistä kommenttia. Ei kaikkea opi
kirjoista... toiset oppivat kirjoista, toiset
käytännössä, toisten on aina uudestaan ja
uudestaan kustava piikkilankaan. Ilman
perustietoja, jotka oppii vain ja ainoastaan
kirjoista, ei mistään tule mitään. Pelkkä
käytäntö opettaa pääasiassa vääriä menettely
tapoja. Tittelinkipeydellä ei asian kanssa ole
mitään tekemistä... tietenkin siihenkin voi
viitata kun sanottava loppuu kesken. Mistäs
luulet että Saabin insinöörit vetävät
perustietonsa... kirjoista.
"käsikirjassa on mainittu
juuri nimenomaan se tai ne öljytyypit joita ko.
vaihteistossa voi käyttää. Jos on useampia, niin
ne on mainittu."... jaahas... taitaa sitten olla
niin että esimerkiksi -92:n 9k:n moottorissa ei
voi käyttää 0W öljyjä koska niitä ei ole
käsikirjassa mainittu... vängättäisiinkö vielä
lapsellisemmin jostain turhemmasta?
"Verrantoa käytettäessä
tulee lauseesta ilmetä se mihin verrataan.
Ilmeisesti et tällä tarkoita auton vaihteistoja,
vaan joitain muita vaihteistoja jotka eivät
arvoituksestasi selviä."... kiitos että vaivaudut
opettamaan myös tyyliseikoissa... Ymmärsit aivan
oikein, ei tarvitse syvempää tietämystä
tekniikasta että ymmärtäisi esimerkiksi
paperiteollisuudessa, laivoissa ja
voimalaitoksissa oleviin vaihteisiin kohdistuvan
melkoisesti suuremmat käytettävyys- ja
luotettavuusvaatimukset. Puhumattakaan
esimerkiksi potkuriturbiinien alennusvaihteista.
Kirjaa ei ole tarkoitus kirjoittaa, jätetään siis
itsestäänselvyydet pois.
"Nyt sitten et taas tiedäkään mistään mitään ja
käytätkin ohjekirjan suosittelemia öljyjä?????
Kaipaisin hiukan johdonmukaisuutta
kommentteihisi."... minä kaipaisin vähemmän
kysymysmerkkejä, mutta se on sivuseikka...
aikaisemmissa kirjoituksissa tein selväksi mitä
olen käyttänyt ja käytän, sekä myös miksi... jos
et osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi niin pura
kiukkusi koululaitokseen, älä minuun.
"valitettavasti hydraulinesteillä ei ole tämän
asian kanssa mitään tekemistä"... kyse oli siitä
mitenkä suositukset muodostuvat, et ilmeisesti
ymmärtänyt asiaa. SInänsä hydraulinesteillä ei
vaihteistoöljyn kanssa ole paljoakaan tekemistä,
en tosin pitänyt tarpeellisena sitä erikseen
mainita, uskoin sen olevan itsestään selvää.
Sinähän niitä "minä tiedän kaiken juttuja"
kirjoittelet, en minä. Käsittääkseni keskustelin
vaihteistoöljyistä asiallisesti, kunnes ilmestyit
kuin lontoon sumusta siteeraamaan käyttäjän
käsikirjaa ja vittuilemaan asioista joista tunnut
olevan ulkona kuin lumiukko.
Niin täällä kuin muuallakin ei ole hyvien tapojen
mukaista keskeyttää keskustelua "mistä saa puhua"-
kommenteilla. Osallistu keskusteluun ja
argumentoi asiallisesti, vaikka ainoastaan
käsikirjan pohjalta... niinhän täällä on
tarkoitus tehdä. Tämä keskustelu menee tyystin
ohi aiheen ja on hyvin huonoa netikettiä.Insinöörinä tiedän että teoriassa opiskellut
asiat eivät aina vastaa käytännön tilannetta,
toimivatpahan vain pohjana jolta lähteä
analysoimaan asioita. Käytännön ongelma on se mikä
liittyy sinun tittelin mainostukseesi eli että
Tri-herrat aina analysoivat asioita
kirjoituspöydän ääressä, eivätkä koskaan näe
käytännön tilannetta.
Enkä myöskään käyttäisi 0w- öljyjä 92:n Saabin
koneessa, koska öljyjen ja moottoreiden kehitys
kulkee käsi kädessä. Vrt. polttoaineet, ajaisitko
alkuperäiskunnossa olevalla esim. vm. 1975
olevalla V12 jaguarillasi lyijyttömällä
bensiinillä?
Niin, olen samaa mieltä, ymmärtämyksesi puute
kuultaa läpi kirjoituksistasi, mutta sekään ei
liene kenenkään vika, vaan ominaisuutesi. - MarquisdeSaab
Saab Forever kirjoitti:
Insinöörinä tiedän että teoriassa opiskellut
asiat eivät aina vastaa käytännön tilannetta,
toimivatpahan vain pohjana jolta lähteä
analysoimaan asioita. Käytännön ongelma on se mikä
liittyy sinun tittelin mainostukseesi eli että
Tri-herrat aina analysoivat asioita
kirjoituspöydän ääressä, eivätkä koskaan näe
käytännön tilannetta.
Enkä myöskään käyttäisi 0w- öljyjä 92:n Saabin
koneessa, koska öljyjen ja moottoreiden kehitys
kulkee käsi kädessä. Vrt. polttoaineet, ajaisitko
alkuperäiskunnossa olevalla esim. vm. 1975
olevalla V12 jaguarillasi lyijyttömällä
bensiinillä?
Niin, olen samaa mieltä, ymmärtämyksesi puute
kuultaa läpi kirjoituksistasi, mutta sekään ei
liene kenenkään vika, vaan ominaisuutesi.Tiedät varmaan sitten myös insinöörinä sen että
mitään asiaa ei ole syytä pureksimatta niellä...
yksikäsitteisiä totuuksia on hyvin vähän.
Keskittyisit öljyyn samalla innostuksella kuin
minulle vittuiluun, voisit oppia uusia asioita.
En ole mainostanut titteliä... totesin että
tiedän ainakin jostain jotain enemmän kuin
vaihteiston suunnitellut insinööri kun olen
kuitenkin muutaman pykälän pidemmälle
kouluksessani edennyt. Kyse on perustelusta, ei
mainostamisesta.
Usko pois että käytännön takana on aina,
poikkeuksetta, teoria... on täysin lapsellista
edes väittää jotain muuta. Sen että ei teoriaa
tunne tai ymmärrä voi verhota väitteeseen että
käytäntö ja teoria eroisivat toisistaan tai
olisivat toisensa poissulkevia.
Kun nyt kerran tiedät että moottorien ja öljyjen
kehitys kulkee käsikädessä niin mikset samalla
valista syytä miksi 0W-öljyä ei voi käyttää.
Miten öljyn kylmän pään viskositeetin ja
viskositeetti-indeksin muuttaminen tekevät sen
sopimattomaksi? Tarvitsevatko vanhat moottorit
kylmäkäynnistyksessä jäykemmän öljyn kuin uudet?
Tuo Jaguar-juttu on melko irrelevantti, mutta
vastaus on kyllä... siitä yksinkertaisesta syystä
että muuta ei ole tarjolla.
Koitappa nyt jo lopettaa... jos et todellakaan
pysty tekniikasta keskustelemaan niin en usko
että meillä on yhtään mitään keskusteltavaa. Jos
tarkoituksesi ainoastaan vittuilla niin olet
saavuttanut päämääräsi, toivottavasti sinulla on
nyt hyvä mieli... hyvää jatkoa sinun pieneen
pieneen maailmaasi. Kuka kusee korkeimmalle
kilpailua on turha jatkaa... sovitaan vaikka niin
että koska sinä olet insinööri niin kaiken
käytännöstä ja käytäntö opetetaan käyttäjän
käsikirjoissa... minulla taas ei ole käytännöstä
harmainta hajua, minun lukemissani kirjoissa kun
ei käytäntöä opeteta ja akateeminen maailma on
aivopessyt kaiken sen käytännön minulta mitä
maanmainiot 4 vuotta tekussa ja muutama vuosi
työelämässä sen jälkeen opettivat.
Kumpaas suuntaan mutteria väännetään kun se
halutaan auki? - Hela
Saab Forever kirjoitti:
Insinöörinä tiedän että teoriassa opiskellut
asiat eivät aina vastaa käytännön tilannetta,
toimivatpahan vain pohjana jolta lähteä
analysoimaan asioita. Käytännön ongelma on se mikä
liittyy sinun tittelin mainostukseesi eli että
Tri-herrat aina analysoivat asioita
kirjoituspöydän ääressä, eivätkä koskaan näe
käytännön tilannetta.
Enkä myöskään käyttäisi 0w- öljyjä 92:n Saabin
koneessa, koska öljyjen ja moottoreiden kehitys
kulkee käsi kädessä. Vrt. polttoaineet, ajaisitko
alkuperäiskunnossa olevalla esim. vm. 1975
olevalla V12 jaguarillasi lyijyttömällä
bensiinillä?
Niin, olen samaa mieltä, ymmärtämyksesi puute
kuultaa läpi kirjoituksistasi, mutta sekään ei
liene kenenkään vika, vaan ominaisuutesi.Koitetaanpas nyt rauhoittua. Kyllä teoriaa ja
käytäntöä tarvitaan, jotta kehitys kulkee
eteenpäin ja molemmilla puolilla tehdään virheitä.
Itse olen pyrkinyt elämään tiedon kanssa, että
insinööri osaa, mutta ei tiedä ja DI (ym.
korkeakoulututkinnon suorittanut) tietää, mutta
ei osaa.
Molempia siis tarvitaan. Olaan siis kaikki
ylpeitä teknisestä koulutuksestamme. Puhalletaan
yhteen hiileen ja jatketaan näitä mukavia
keskusteluja varsinaisesta aiheesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496459- 322312
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101333Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.821263- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10838