Mitä öljyä 900:n 5 v. laatikkoon?

Synkroni

Saab Ysisatasen kakkosvaihteen synkronointi alkoi
ääntelemään lisättyäni sinne Nesteen
moottoriöljyä.
Mikähän olis paras öljy ko.paikkaan?
Kiitos etukäteen vinkistä!

27

3876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • i16

      Itse käytän Mobilin moottoriöljyä, mutta kuulemma
      kaikkein paras olisi jos käyttäisi kunnon
      vaihteistoöljyä. Tuo kakkosen synkronin ääntelyn
      ja takertelun voisi sanoa, että se on enemmän
      kuin tyypillistä vanhakoppaisessa 900:ssa

      • MarquisdeSaab

        Kakkosen takertulu on tyypillistä kaikissa
        autoissa kun kilometrejä tulee riittävästi.
        Synkronointi kuluu, käytti öljyä mitä hyvänsä ja
        oli auto mikä hyvänsä, ennenpitkää se ei enää
        toimi kunnolla... mutta ei meno siihen lopu.
        Onhan sitä ajettu autoilla joissa ei ole
        synkronointia millään vaihteella... aikas moni
        varmaan armeijassa on päässyt Gaz:lla tai Uaz:lla
        ajelemaan, tai oikein vanhalla kuplalla
        siviilissä... vaihtuu se vaihde ilman
        synkronointiakin.

        Kakkonen on yleensä vaihde jonka synkronointi
        ensimmäisenä pettää... jos auto on vanha ja vain
        kulkuvälineenä, eikä varsinainen harrastuskohde,
        niin en itse ainakaan vielä sen takia remonttia
        suunnittelisi, odottaisin jotain konkreettisempaa.


      • Saab 9000 2.0i-16 Kat -90

        mitään vaihteistoöljyä Saabin laatikkoon vaan
        samaa öljyä kuin koneeseenkin eli 10W40
        mineraaliöljy. Ok, talveksi voi vaihtaa koneeseen
        synteettisen, mutta älkää laittako sitä
        synteettistä öljyä laatikkoon. Saabin laatikot on
        yleensä pilattu väärillä öljyillä!!!!

        Katso ohjekirjasta tai soita Saabille, 10W40
        mineraaliöljy, siis normaali moottoriöljy 99,900
        ja 9000:n laatikkoihin.


      • T16
        Saab 9000 2.0i-16 Kat -90 kirjoitti:

        mitään vaihteistoöljyä Saabin laatikkoon vaan
        samaa öljyä kuin koneeseenkin eli 10W40
        mineraaliöljy. Ok, talveksi voi vaihtaa koneeseen
        synteettisen, mutta älkää laittako sitä
        synteettistä öljyä laatikkoon. Saabin laatikot on
        yleensä pilattu väärillä öljyillä!!!!

        Katso ohjekirjasta tai soita Saabille, 10W40
        mineraaliöljy, siis normaali moottoriöljy 99,900
        ja 9000:n laatikkoihin.

        Ainakaan samaan kuin moottoriin.Niiden öljyjen ominaisuudet on ihan erilaiset.Moottori
        öljyjen kanssa tulee juuri noita ongelmia että kakkonen alkaa rutisemaan.Kun se kylmänä
        liian jäykkää,ja se on hei hei synkat.Joskus oli puhetta noista öljyistä ja sain vastauksen
        että moottori öljyn painevoitelevuus ei ole niin hyvä.
        Omaa 900 laitoin saabin omat vaihteistoöljyt(synteettiset,käytetään 9-3 ja 9-5)ja pelaa
        hyvin.Niin kylmänä kuin kuumankin.Vaihdoin myös samalla 2 ja 3 vaihteen synkronit ja kaikki
        laakerit.Kiitos jonkun joka ei ollut vaihdellut niitä öljyjä.Laatikon pohjalla oli uskomaton
        sotku.
        Tulihan siinä remontille hintaa vähän,mutta halvemmalla pääsi jos olisi korjaamolle
        viennyt.Ja ei tarvi enää kuunnella sitä rasittavaa ulinaa.
        Ja vielä,eli ohje kirjassa sanotaan että lisättäessä pitäisi laittaa moottori öljyäHUOM!
        lisättäessä,eli ei siis vaihdettaessa.Saabin huoltoon kun ei kuulu vaihteistoöljyn vaihtoa.


      • MarquisdeSaab
        T16 kirjoitti:

        Ainakaan samaan kuin moottoriin.Niiden öljyjen ominaisuudet on ihan erilaiset.Moottori
        öljyjen kanssa tulee juuri noita ongelmia että kakkonen alkaa rutisemaan.Kun se kylmänä
        liian jäykkää,ja se on hei hei synkat.Joskus oli puhetta noista öljyistä ja sain vastauksen
        että moottori öljyn painevoitelevuus ei ole niin hyvä.
        Omaa 900 laitoin saabin omat vaihteistoöljyt(synteettiset,käytetään 9-3 ja 9-5)ja pelaa
        hyvin.Niin kylmänä kuin kuumankin.Vaihdoin myös samalla 2 ja 3 vaihteen synkronit ja kaikki
        laakerit.Kiitos jonkun joka ei ollut vaihdellut niitä öljyjä.Laatikon pohjalla oli uskomaton
        sotku.
        Tulihan siinä remontille hintaa vähän,mutta halvemmalla pääsi jos olisi korjaamolle
        viennyt.Ja ei tarvi enää kuunnella sitä rasittavaa ulinaa.
        Ja vielä,eli ohje kirjassa sanotaan että lisättäessä pitäisi laittaa moottori öljyäHUOM!
        lisättäessä,eli ei siis vaihdettaessa.Saabin huoltoon kun ei kuulu vaihteistoöljyn vaihtoa.

        Joo.. vaihteisto- ja moottoriöljy ei ole sama
        asia. Juuri esimerkiksi tuo paineensieto on
        erilainen. Vaihteistoöljyissäkin on vielä eroja,
        ns. hypoidipyörästö-öljy on tarkoitettu
        huomattavasti suuremmille pintapaineille kuin ns.
        tavalliset vaihteistoöljyt. Vaihteistossa ja
        moottorissa on erilaiset laakeroinit (vierintä -
        liuku), tuosta johtuu ero paineensiedossa. Myös
        kontaminaatio jota öljyn täytyy sitoa on
        huomattavan erilaista, vaihteistossa esiintyy
        pääasiassa puhtaasti mekaanista kontaminaatiota,
        kun taas moottorissa öljyn kemialliset
        ominaisuudet ovat koitoksella. Eroja on paljon...

        Aikoja sitten kävi Turbo! postituslistalla
        aiheesta kova keskustelu... itse en kauheasti
        jenkkien asiantuntemusta arvosta Saabin suhteen
        (enkä juuri muunkaan)... mutta jäin siihen
        käsitykseen että lammikon sillä puolella
        vaihteistoöljyillä pidetään vaihtoväliä ja että
        Saab myy omaa öljyään sekä mineraali että
        synteettisenä ja suosittelee vain ja ainoastaan
        sitä. Tuo viittaisi siihen että öljy ei
        todellakaan ole tavallinen moottoriöljy... tosin
        ei olisi kerta ensimmäinen kun varaosissa ja
        huolloissa kustaan asiakasta linssiin. Jenkithän
        huoltavat autojaan (ne jotka ylipäätään
        huoltavat) hieman erilailla... esimerkiksi 9k:n
        öljyjä vaihdellaan 3000-5000 mailin välein, kun
        meillä ohjekirja suosittaa ainakin uudemmilla
        malleilla 20000 km:iä.

        Huoltokirjahan tosiaan sanoo että lisätään samaa
        öljyä kuin moottorissa... vaihtoahan ei
        ohjelmassa ole... syitä siihen miksi näin
        voitaisiin käskeä vaikka vaihteiston öljy ei
        olisi moottoriöljy on monia: viskositeetti,
        viskositeetti-indeksi jne... vaihteistoöljyjen
        viskositeettimerkinnät ja indeksin päätteleminen
        niistä ei monillekkaan ole yhtä selvä asia kuin
        moottoriöljyt... tällä estetään se että
        vaihteistoon ei eksy missään tapauksessa liian
        jäykkää tavaraa. Liian jäykkä öljy kuitenkin on
        nykyisissä vaihteissa aika tuhoisa asia ohuiden
        öljykanavien vuoksi.

        Yksiselitteistä vastausta mitä Saabin
        vaihteistoon pitäisi tyrkätä tuskin on...
        lienisiköhän parasta jos hakisi merkkiliikkeestä
        Saab öljyä... melko varmasti sellaista löytyy.

        Itse olen varsin epäjohdonmukaisesti laittanut
        vaihteístoihin moottori tai vaihteistoöljyjä...
        miltä milloinkin on tuntunut. Mikään ei ole vielä
        levinnyt käsiin, mutta aikas monesta on alkanut
        kakkonen rutisemaan kun kilometrejä on tullut
        riittävästi (yli 250-300 tkm).


      • Saab 9000 2.0i-16 Kat -90
        T16 kirjoitti:

        Ainakaan samaan kuin moottoriin.Niiden öljyjen ominaisuudet on ihan erilaiset.Moottori
        öljyjen kanssa tulee juuri noita ongelmia että kakkonen alkaa rutisemaan.Kun se kylmänä
        liian jäykkää,ja se on hei hei synkat.Joskus oli puhetta noista öljyistä ja sain vastauksen
        että moottori öljyn painevoitelevuus ei ole niin hyvä.
        Omaa 900 laitoin saabin omat vaihteistoöljyt(synteettiset,käytetään 9-3 ja 9-5)ja pelaa
        hyvin.Niin kylmänä kuin kuumankin.Vaihdoin myös samalla 2 ja 3 vaihteen synkronit ja kaikki
        laakerit.Kiitos jonkun joka ei ollut vaihdellut niitä öljyjä.Laatikon pohjalla oli uskomaton
        sotku.
        Tulihan siinä remontille hintaa vähän,mutta halvemmalla pääsi jos olisi korjaamolle
        viennyt.Ja ei tarvi enää kuunnella sitä rasittavaa ulinaa.
        Ja vielä,eli ohje kirjassa sanotaan että lisättäessä pitäisi laittaa moottori öljyäHUOM!
        lisättäessä,eli ei siis vaihdettaessa.Saabin huoltoon kun ei kuulu vaihteistoöljyn vaihtoa.

        Saab suosittelee sekoittamaan keskenään moottori-
        öljyn ja vaihteistoöljyn?????

        Uskokoon ken haluaa, periaatteessa saman
        luokituksen moottoriöljyt ovat sekoitettavissa,
        mutta sitäkään ei suositella, mutta että
        moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn sekoittaminen??

        Voinette kokeilla ihan rauhassa. Itse olen
        käyttänyt ohjekirja suosittelemaa öljyä eikä
        vaihteistossa ole ääniä eikä muitakaan
        toimintahäiriöitä esiintynyt, tosin ajettukin
        vasta 240tkm.

        Tärkein asia kuitenkin on se, että kun
        vaihteiston mittatikusta kurkkii, niin öljyä
        pitää laatikossa olla tikun määräämissä rajoissa.


      • T16
        Saab 9000 2.0i-16 Kat -90 kirjoitti:

        Saab suosittelee sekoittamaan keskenään moottori-
        öljyn ja vaihteistoöljyn?????

        Uskokoon ken haluaa, periaatteessa saman
        luokituksen moottoriöljyt ovat sekoitettavissa,
        mutta sitäkään ei suositella, mutta että
        moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn sekoittaminen??

        Voinette kokeilla ihan rauhassa. Itse olen
        käyttänyt ohjekirja suosittelemaa öljyä eikä
        vaihteistossa ole ääniä eikä muitakaan
        toimintahäiriöitä esiintynyt, tosin ajettukin
        vasta 240tkm.

        Tärkein asia kuitenkin on se, että kun
        vaihteiston mittatikusta kurkkii, niin öljyä
        pitää laatikossa olla tikun määräämissä rajoissa.

        Mikä myöskin tuntuu kummalta minustakin.Ja yleensä tuntuu järkevältä jos pitää lisätä niin
        vaihtaa samantien uudet öljyt.Niin ainakin itse tekisin.
        Siteen oli juttua että jenkeissä on saabilla öljynvaihto vaihteistossa,ja että siellä olisi
        saatavana saabiin vaihteisto öljyjä.Niitä saa suomessakin korjaamolta,ihan saabin
        kannussa.Pitäisi ainakin olla sopivaa.Ei vaan taida korjaamolla aina tietää mitä hyllystä
        löytyy.


      • MarquisdeSaab
        Saab 9000 2.0i-16 Kat -90 kirjoitti:

        Saab suosittelee sekoittamaan keskenään moottori-
        öljyn ja vaihteistoöljyn?????

        Uskokoon ken haluaa, periaatteessa saman
        luokituksen moottoriöljyt ovat sekoitettavissa,
        mutta sitäkään ei suositella, mutta että
        moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn sekoittaminen??

        Voinette kokeilla ihan rauhassa. Itse olen
        käyttänyt ohjekirja suosittelemaa öljyä eikä
        vaihteistossa ole ääniä eikä muitakaan
        toimintahäiriöitä esiintynyt, tosin ajettukin
        vasta 240tkm.

        Tärkein asia kuitenkin on se, että kun
        vaihteiston mittatikusta kurkkii, niin öljyä
        pitää laatikossa olla tikun määräämissä rajoissa.

        Ei vaihteisto- ja moottoriöljyn sekoittaminen
        niin kummallinen asia ole, kyllä ne yleisesti
        ottaen sekoaa toisiinsa. Varsinkin kun
        kenelläkään ei ilmeisesti ole täysin varmaa
        tietoa siitä mitä se Saabin vaihteistossa
        alunpitäen oleva tökötti oikeasti on.

        Niin kuin sanoin aiemmin... itse olen käyttänyt
        molempia öljyjä ja ongelmia poislukien aivan
        normaali kuluminen ei ole ollut. Viskositeetti ja
        viskositeetti-indeksi ovat olennaisimmat asiat...
        öljyn täytyy kiertää vaihteistossa.

        Valmistajan suosituksista vielä hieman.
        Henkilöautovalmistajien tavoista en varmaksi
        tiedä, mutta yleisesti ottaen ainakin
        raskaammassa kalustossa on tapana ottaa
        olosuhteet huomioon. On aivan turha vaatia
        käyttäjää käyttäämään jotakin nestettä jota ei
        ole yleisesti saatavilla, oli se kuinka hyvää
        tahansa... loppujen lopuksi useimmat käyttäjät
        tekevät nestevalinnat perimätiedon ja tämän
        kaltaisten huhumyllyjen, mitä mekin pyöritetään,
        perusteella jos ohjekirjan suositus tuntuu
        vieraalta. Saatavuus ja hinta ratkaisevat myös.
        Monesti esimerkiksi hydraulijärjestelmien
        nesteeksi suositellaan tavallista 10W-30
        moottoriölyä, vaikka se ei täysin samaa asiaa
        ajakkaan kuin oikea hydrauliöljy. Kyse on siitä
        että kyseisestä öljyä löytyy joka käyttäjältä ja
        se on suht. edullista.


    • Juhani

      ...että Saab ei suosittele ohjekirjassaan
      vaihteistoöljyn vaihtoa milloinkaan vaan vain
      lisäystä tarvittaessa. Johtuiskohan siitä, että
      Saabin ongelmakohta on juuri vaihteisto, ainakin
      hesarin vikalistojen perusteella.

      • Turbo Sensonic

        Ainakin ruotsalaisen virityspajan Speedpartsin
        mielestä Saabin heikoin lenkki on sen
        vaihdelaatikko, joten voi olla, että tuossa
        vikalistassa on "totuuden siemenkin". Omassa
        autossa (manuaalilaatikko, Sensonic -kytkin)
        laatikon öljyt on vaihdettu 90000 km:n huollossa.
        So far, so good...


      • MarquisdeSaab

        Taitaa olla vaihteitoöljyn vaihto poistumassa
        yleensäkin kaikilta huolto-ohjelmasta. Syy on
        varsin yksinkertainen... ylläpitokulut ovat
        myyntiargumentti... ja vaihteito kestää
        riittävästi ilmankin vaihtoa. Käsittääkseni myös
        hammaspyörien suhteen ollaan jonkin verran
        viisaampia kuin parikymmentä vuotta sitten,
        samoin öljyjen.


    • r.s

      Alle vm 94 900 kanaattaa ehdottomasti laittaa
      Nesteen MP75 (ei 75/90) muut öljyt eivät tahdo
      siellä toimia. Uuudempiin saa Merkkiliikkeistä
      aivan omaa öljyä. PS. moottoriöljy on
      vihoviimeinen mitä omaan Saabiin laittaisin

      • Hela

        Kyllä viime kädessä on paras käyttää sitä öljyä,
        mitä tehdas suosittelee. Kyllä se kuuluu
        suunnittelijan hommiin miettiä, mitä öljyä
        mihinkin paikkaan pistetään ja kuinka paljon.

        Tietenkin voi itsekin kokeilla mutu menetelmällä
        ja usein se saattaa jopa onnistua (saatta olla
        jopa turhan hyvää = maksaa turhaa).

        Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän, että Saabin
        askiin (ainakin 80-luvun 99:iin) ei kannata liian
        hyvää öljyä (= synteettinen) laittaa. Minä pistin
        viimeisen päälle vaihteistoöljyt ja johan rupes
        rutiseen. Huollossa sanottiin, että öljy on liian
        hyvää ja estää synkronoinnin toiminnan (nopeampi
        ratas ei pääse hidastumaan). Vaihdoin öljyn
        ohjekirjan suosittelemaan moottoriöljyyn ja vot!
        Ongelma katosi. Jäin siinä
        koneensuunnitteluinssin koulutuksella huuli
        pyöreenä ihmettelemään, että kannattais heti
        uskoo golleegoja (jotka on ko. vehkeen
        suunnitellu).


      • MarquisdeSaab
        Hela kirjoitti:

        Kyllä viime kädessä on paras käyttää sitä öljyä,
        mitä tehdas suosittelee. Kyllä se kuuluu
        suunnittelijan hommiin miettiä, mitä öljyä
        mihinkin paikkaan pistetään ja kuinka paljon.

        Tietenkin voi itsekin kokeilla mutu menetelmällä
        ja usein se saattaa jopa onnistua (saatta olla
        jopa turhan hyvää = maksaa turhaa).

        Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän, että Saabin
        askiin (ainakin 80-luvun 99:iin) ei kannata liian
        hyvää öljyä (= synteettinen) laittaa. Minä pistin
        viimeisen päälle vaihteistoöljyt ja johan rupes
        rutiseen. Huollossa sanottiin, että öljy on liian
        hyvää ja estää synkronoinnin toiminnan (nopeampi
        ratas ei pääse hidastumaan). Vaihdoin öljyn
        ohjekirjan suosittelemaan moottoriöljyyn ja vot!
        Ongelma katosi. Jäin siinä
        koneensuunnitteluinssin koulutuksella huuli
        pyöreenä ihmettelemään, että kannattais heti
        uskoo golleegoja (jotka on ko. vehkeen
        suunnitellu).

        Ainakin itselläni on valitettavan usein ongelmana
        että niitä kolleegoja ei mielellään uskoisi...
        kaikki asiat täytyy keksiä itse ja neuvoa
        kysytään tai ohjekirjaa katsotaan vasta
        viimehädässä :)

        Peruslähtökohtanahan hyvällä insinöörillä pitää
        tietenkin olla että jokainen laite on
        oletusarvoisesti rikki ja pitää korjata, jos
        laite ei kuitenkaan ole rikki niin se pitää
        ainakin avata että näkisi miten sitä voi
        parannella :)


      • Saab 9000 2.0i-16 Kat -90
        Hela kirjoitti:

        Kyllä viime kädessä on paras käyttää sitä öljyä,
        mitä tehdas suosittelee. Kyllä se kuuluu
        suunnittelijan hommiin miettiä, mitä öljyä
        mihinkin paikkaan pistetään ja kuinka paljon.

        Tietenkin voi itsekin kokeilla mutu menetelmällä
        ja usein se saattaa jopa onnistua (saatta olla
        jopa turhan hyvää = maksaa turhaa).

        Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän, että Saabin
        askiin (ainakin 80-luvun 99:iin) ei kannata liian
        hyvää öljyä (= synteettinen) laittaa. Minä pistin
        viimeisen päälle vaihteistoöljyt ja johan rupes
        rutiseen. Huollossa sanottiin, että öljy on liian
        hyvää ja estää synkronoinnin toiminnan (nopeampi
        ratas ei pääse hidastumaan). Vaihdoin öljyn
        ohjekirjan suosittelemaan moottoriöljyyn ja vot!
        Ongelma katosi. Jäin siinä
        koneensuunnitteluinssin koulutuksella huuli
        pyöreenä ihmettelemään, että kannattais heti
        uskoo golleegoja (jotka on ko. vehkeen
        suunnitellu).

        eli kyllä sille käsikirjan suositukselle on
        perusteet olemassa. Naurettava ajatuskin on se
        jonka joku täällä heitti että siihen olisi
        laitettu moottoriöljy vain sen takia että kun ei
        voi olla varmoja minkälaisia öljyjä missäkin on
        saatavilla!!!!!! Autotehdas on takuuajan ja
        tällaisissa asioissa takuuajan jälkeenkin
        vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat
        vääränlaisten aineiden esim. öljyjen
        suosittelusta. Tehtaalla tällaisissa asioissa
        puhutaan heti kymmenien miljoonien kuluista, jos
        vaikka 10000 myydystä Saabista hajoaa laatikko
        väärän öljysuosituksen takia.

        Käsikirjan suositus on juuri se, mikä ko.
        vaihteistoon on testeissä ja suunnittelussa
        katsottu sopivaksi.

        Jokainen voi tietysti mutu-periaatteella laittaa
        Saabin laatikkoon mitä tahansa 'hienoa
        synteettistä' vaihteistoöljyä, omapahan on
        vaihteistonsa. Sääli vain että näin on pilattu
        juuri esim. Saabin laatikkojen, sekä automaatin
        että manuaalin maine aivan turhaan. Oikein
        käytettynä laatikoissa ei ole mitään murheita.


      • Isoturpo
        Saab 9000 2.0i-16 Kat -90 kirjoitti:

        eli kyllä sille käsikirjan suositukselle on
        perusteet olemassa. Naurettava ajatuskin on se
        jonka joku täällä heitti että siihen olisi
        laitettu moottoriöljy vain sen takia että kun ei
        voi olla varmoja minkälaisia öljyjä missäkin on
        saatavilla!!!!!! Autotehdas on takuuajan ja
        tällaisissa asioissa takuuajan jälkeenkin
        vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat
        vääränlaisten aineiden esim. öljyjen
        suosittelusta. Tehtaalla tällaisissa asioissa
        puhutaan heti kymmenien miljoonien kuluista, jos
        vaikka 10000 myydystä Saabista hajoaa laatikko
        väärän öljysuosituksen takia.

        Käsikirjan suositus on juuri se, mikä ko.
        vaihteistoon on testeissä ja suunnittelussa
        katsottu sopivaksi.

        Jokainen voi tietysti mutu-periaatteella laittaa
        Saabin laatikkoon mitä tahansa 'hienoa
        synteettistä' vaihteistoöljyä, omapahan on
        vaihteistonsa. Sääli vain että näin on pilattu
        juuri esim. Saabin laatikkojen, sekä automaatin
        että manuaalin maine aivan turhaan. Oikein
        käytettynä laatikoissa ei ole mitään murheita.

        Monesti vaan tulee pidettyä ohjekirjoja
        kirjaimellisesti idioottivarmoina. Eli ei
        välttämättä usko täysin kaikkea, koska niiden
        opusten tarkoitus on antaa jotain infoa myös vähän
        tekniikkaa tunteville. Tosin tuo epäilys lienee
        turha ja vain oman ylivertaisen tekniikan
        tuntemuksen ;) luoma harha.

        Kyllähän ohjekirjaa tietysti kannattaa uskoa.
        Tosin tuo on kyllä merkkikohtaista! Etenkin
        Suomessa virheellisistä tiedoista manuaalissa ei
        varmasti saa mitään korvausta. Siksi epäilyksen
        peikko on hyvä aina olla.

        Noista öljyistä itse pistäisin vaihteistoon
        vaihteistoöljyä. Laakereiden kesto taitaa usein
        olla laatikon pullonkaula. Ja synteettinen
        vaihteistoöljy on varmasti hyvää myös
        synkronoinnin kannalta. Sen kestoon tosin
        vaikuttaa paljon myös vaihtamistapa. En tiedä,
        mitä paineenkestoa Saabin laatikot vaatii, mutta
        synteettisinäkin ovat suht edullisia, kun ottaa
        huomioon, miten harvoin ne öljyt kannattaa
        vaihtaa.


      • Turbo Sensonic
        Isoturpo kirjoitti:

        Monesti vaan tulee pidettyä ohjekirjoja
        kirjaimellisesti idioottivarmoina. Eli ei
        välttämättä usko täysin kaikkea, koska niiden
        opusten tarkoitus on antaa jotain infoa myös vähän
        tekniikkaa tunteville. Tosin tuo epäilys lienee
        turha ja vain oman ylivertaisen tekniikan
        tuntemuksen ;) luoma harha.

        Kyllähän ohjekirjaa tietysti kannattaa uskoa.
        Tosin tuo on kyllä merkkikohtaista! Etenkin
        Suomessa virheellisistä tiedoista manuaalissa ei
        varmasti saa mitään korvausta. Siksi epäilyksen
        peikko on hyvä aina olla.

        Noista öljyistä itse pistäisin vaihteistoon
        vaihteistoöljyä. Laakereiden kesto taitaa usein
        olla laatikon pullonkaula. Ja synteettinen
        vaihteistoöljy on varmasti hyvää myös
        synkronoinnin kannalta. Sen kestoon tosin
        vaikuttaa paljon myös vaihtamistapa. En tiedä,
        mitä paineenkestoa Saabin laatikot vaatii, mutta
        synteettisinäkin ovat suht edullisia, kun ottaa
        huomioon, miten harvoin ne öljyt kannattaa
        vaihtaa.

        Kyllä Nordblad tietää! Olen kysellyt häneltä
        monenlaisia juttuja, ja näkemättä tapausta hän on
        lähes aina osunut oikeaan. Toinen hyvä tyyppi,
        jonka tietämykselle voi olla paljonkin käyttöä,
        on Suonpää -niminen herra (myös töissä Saabilla),
        joka tietää lähes kaiken (vai voisiko sanoa
        kaiken?) mm. Saabin audiojärjestelmistä ym.
        jutuista. Hyvä, että on olemassa tuollaisia
        asiantuntevia henkilöitä!

        Heidän vastakohtiaan on valitettavasti tullut
        monessa yhteydessä vastaan (onneksi ei sentään
        vielä Saabilla, mutta Saabiin liittyvissä
        asioissa, mm. Clarionilla). Sorry, että mainitsin
        firman nimeltä, mutta ei missään nimessä
        kuitenkaan kannata leimata koko firmaa yhden
        työntekijän takia.


      • MarquisdeSaab
        Isoturpo kirjoitti:

        Monesti vaan tulee pidettyä ohjekirjoja
        kirjaimellisesti idioottivarmoina. Eli ei
        välttämättä usko täysin kaikkea, koska niiden
        opusten tarkoitus on antaa jotain infoa myös vähän
        tekniikkaa tunteville. Tosin tuo epäilys lienee
        turha ja vain oman ylivertaisen tekniikan
        tuntemuksen ;) luoma harha.

        Kyllähän ohjekirjaa tietysti kannattaa uskoa.
        Tosin tuo on kyllä merkkikohtaista! Etenkin
        Suomessa virheellisistä tiedoista manuaalissa ei
        varmasti saa mitään korvausta. Siksi epäilyksen
        peikko on hyvä aina olla.

        Noista öljyistä itse pistäisin vaihteistoon
        vaihteistoöljyä. Laakereiden kesto taitaa usein
        olla laatikon pullonkaula. Ja synteettinen
        vaihteistoöljy on varmasti hyvää myös
        synkronoinnin kannalta. Sen kestoon tosin
        vaikuttaa paljon myös vaihtamistapa. En tiedä,
        mitä paineenkestoa Saabin laatikot vaatii, mutta
        synteettisinäkin ovat suht edullisia, kun ottaa
        huomioon, miten harvoin ne öljyt kannattaa
        vaihtaa.

        Ohjekirjat eivät ole mitään "jumalansanaa", niin
        kuin jo todettiinkin. Ne tehdään keskiverto
        käyttäjälle jolla on keskiverto tiedot asiasta.
        Niissä voi myös olla virheitä... tosin tuskin
        tässä asiassa.

        Itse olen pienenä poikana käyttöohjeitakin
        kirjoitellut ja suurin piirtein tiedän mistä on
        kysymys. Asioiden yksinkertaistaminen ja
        kansanomaistaminen tapahtuu sisällön
        kustannuksella... poikkeuksetta. Kaikki on
        suhteutettava käyttäjäkuntaan ja
        käyttöympäristöön ja kompromissejakin on
        hyväksyttävä.

        Vielä hieman öljyistä... Saab suositelkoot mitä
        suosittelee, se ei kuitenkaan ole ainut totuus.
        Kuten sanoin... en tiedä mikä se lopullinen
        totuus on... itse olen molempia vaihtoehtoja
        kokeillut ja mitään dramaattista suuntaan tai
        toiseen ei ole tapahtunut. Loppujen lopuksi... ei
        Saabilla tai millään muullakaan
        autonvalmistajalla ole mitään sellaista salattua
        tietoutta näistä asioista mitä ei jossain muualla
        olisi. Asia joka varsin usein unohtuu on se että
        monesti autot ovat varsin yksinkertaisia ja
        vaatimattomia sovelluksia monille asioille. Onhan
        auton vaihteisto hieno tekninen laite, mutta
        paljon kriittisempiäkin paikkoja missä käytetään
        hammaspyöriä on olemassa.

        Moottoriöljyn käytölle vaihtestoissa, myös muiden
        kuin Saabin, on olemassa perusteet. En kuitenkaan
        usko että ne ovat fysikaaliset.


      • Saab forever!
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        Ohjekirjat eivät ole mitään "jumalansanaa", niin
        kuin jo todettiinkin. Ne tehdään keskiverto
        käyttäjälle jolla on keskiverto tiedot asiasta.
        Niissä voi myös olla virheitä... tosin tuskin
        tässä asiassa.

        Itse olen pienenä poikana käyttöohjeitakin
        kirjoitellut ja suurin piirtein tiedän mistä on
        kysymys. Asioiden yksinkertaistaminen ja
        kansanomaistaminen tapahtuu sisällön
        kustannuksella... poikkeuksetta. Kaikki on
        suhteutettava käyttäjäkuntaan ja
        käyttöympäristöön ja kompromissejakin on
        hyväksyttävä.

        Vielä hieman öljyistä... Saab suositelkoot mitä
        suosittelee, se ei kuitenkaan ole ainut totuus.
        Kuten sanoin... en tiedä mikä se lopullinen
        totuus on... itse olen molempia vaihtoehtoja
        kokeillut ja mitään dramaattista suuntaan tai
        toiseen ei ole tapahtunut. Loppujen lopuksi... ei
        Saabilla tai millään muullakaan
        autonvalmistajalla ole mitään sellaista salattua
        tietoutta näistä asioista mitä ei jossain muualla
        olisi. Asia joka varsin usein unohtuu on se että
        monesti autot ovat varsin yksinkertaisia ja
        vaatimattomia sovelluksia monille asioille. Onhan
        auton vaihteisto hieno tekninen laite, mutta
        paljon kriittisempiäkin paikkoja missä käytetään
        hammaspyöriä on olemassa.

        Moottoriöljyn käytölle vaihtestoissa, myös muiden
        kuin Saabin, on olemassa perusteet. En kuitenkaan
        usko että ne ovat fysikaaliset.

        Varmaankin lienet kaikkien alojen ammattilainen
        ja tiedät paremmin kaikki asiat kuin kukaan muu.

        Jätä nuo neroilut pois tältä palstalta ja keskity
        asiaan. Todennäköisesti lienet taksikuski.

        Voimme siis ohjata kaikki Saabiin liittyvät
        tekniset kysymykset sinulle.

        Vielä sellainen juttu, käsikirjaa ei tehdä
        keskivertokuljettajalle vaan kaikille
        kuljettajille, muös laisillesi neropateille,
        jotka aina haluavat luulla tietävänsä nämä asiat
        paremmin kuin esim. auton vaihteiston suunnitellut
        insinööri.

        Tähdentäisin vielä että autotehdas viimekädessä,
        tietysti maahantuojan välityksellä on vastuussa
        jos käsikirjassa suositellaan esim.
        vääräntyyppistä öljyä, jonka käyttö rikkoo
        vaihteiston. Ymmärtänet että kymmenien miljoonien
        markkojen riskit kun ovat kyseessä, ei tehdas
        riskeeraa näissä asioissa.

        Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sinun
        tekemiesi käytööohjekirjojen kanssa eli
        perunankuorintaveitseen tekemäsi ohje vrmaankin
        on ollut 'simppeli' eli tehty
        keskivertopullistelijalle kuten itsekin olet.

        Jos mitenkään viitsit, voisit jatkaa asialinjalla.


      • Turbo Sensonic
        Saab forever! kirjoitti:

        Varmaankin lienet kaikkien alojen ammattilainen
        ja tiedät paremmin kaikki asiat kuin kukaan muu.

        Jätä nuo neroilut pois tältä palstalta ja keskity
        asiaan. Todennäköisesti lienet taksikuski.

        Voimme siis ohjata kaikki Saabiin liittyvät
        tekniset kysymykset sinulle.

        Vielä sellainen juttu, käsikirjaa ei tehdä
        keskivertokuljettajalle vaan kaikille
        kuljettajille, muös laisillesi neropateille,
        jotka aina haluavat luulla tietävänsä nämä asiat
        paremmin kuin esim. auton vaihteiston suunnitellut
        insinööri.

        Tähdentäisin vielä että autotehdas viimekädessä,
        tietysti maahantuojan välityksellä on vastuussa
        jos käsikirjassa suositellaan esim.
        vääräntyyppistä öljyä, jonka käyttö rikkoo
        vaihteiston. Ymmärtänet että kymmenien miljoonien
        markkojen riskit kun ovat kyseessä, ei tehdas
        riskeeraa näissä asioissa.

        Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sinun
        tekemiesi käytööohjekirjojen kanssa eli
        perunankuorintaveitseen tekemäsi ohje vrmaankin
        on ollut 'simppeli' eli tehty
        keskivertopullistelijalle kuten itsekin olet.

        Jos mitenkään viitsit, voisit jatkaa asialinjalla.

        Eipäs nyt aleta keskenään tappelemaan, niin kuin
        nuo eräät Toyota/BMW -palstoille kirjoittavat
        tekevät. Annetaan kunnia ihmisten (=tällä
        palstalla saabistien) omille
        (Saab)mielipiteille asioista ja riidellään ja
        v**tuillaan ainoastaan nille, jotka tulevat
        rikkomaan tämän palstan asiallisuuden
        asiattomilla skeidakirjoituksillaan.

        Sovittu juttu, OK?

        Terv.
        puolueettomasti keskustelua seurannut Turbo
        Sensonic


      • MarquisdeSaab
        Saab forever! kirjoitti:

        Varmaankin lienet kaikkien alojen ammattilainen
        ja tiedät paremmin kaikki asiat kuin kukaan muu.

        Jätä nuo neroilut pois tältä palstalta ja keskity
        asiaan. Todennäköisesti lienet taksikuski.

        Voimme siis ohjata kaikki Saabiin liittyvät
        tekniset kysymykset sinulle.

        Vielä sellainen juttu, käsikirjaa ei tehdä
        keskivertokuljettajalle vaan kaikille
        kuljettajille, muös laisillesi neropateille,
        jotka aina haluavat luulla tietävänsä nämä asiat
        paremmin kuin esim. auton vaihteiston suunnitellut
        insinööri.

        Tähdentäisin vielä että autotehdas viimekädessä,
        tietysti maahantuojan välityksellä on vastuussa
        jos käsikirjassa suositellaan esim.
        vääräntyyppistä öljyä, jonka käyttö rikkoo
        vaihteiston. Ymmärtänet että kymmenien miljoonien
        markkojen riskit kun ovat kyseessä, ei tehdas
        riskeeraa näissä asioissa.

        Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sinun
        tekemiesi käytööohjekirjojen kanssa eli
        perunankuorintaveitseen tekemäsi ohje vrmaankin
        on ollut 'simppeli' eli tehty
        keskivertopullistelijalle kuten itsekin olet.

        Jos mitenkään viitsit, voisit jatkaa asialinjalla.

        Enpä kait kaikkien alojen ammatilainen ole, mutta
        konetekniikan ammattilainen kylläkin ja siltä
        pohjalta voin perusteltuja mielipiteitä
        esittää... jos ne eivät sinun päähäsi mahdu tai
        olet eri mieltä niin keskustella voi myös
        asiallisesti.

        En ole taksikuski... enkä ole koskaan ollut, enkä
        koskaan tule olemaan.

        Käsikirja tehdään auton käyttäjälle... sen
        pituinen se. Minunlaiseni "neropatti" tietää
        ainakin joitakin asioita paremmin kun tuo
        vaihteiston suunnitellut insinööri... toisen
        meistä titteli on tri, toisen ins... Toisaalta en
        ole kyllä koskaan edes väittänyt tietäväni
        lopullista totuutta tuon vaihteistoöljyasian
        takana, enkä sen paremmin jyrkästi väittänyt
        puoleen enkä toiseen.

        Kukaan ei ole sanonut että käsikirjassa
        suositeltaisiin vääränlaista öljyä... ei tasan
        yksikään kirjoittaja... epäilyksiä sen suhteen
        että parempiakin vaihtoehtoja olisi on kyllä
        esitetty. Kukaan ei myöskään ole sanonut että
        käsikirjan suosittelema öljy rikkoisi
        vaihteiston... en minä enkä muut. Ole hyvä ja lue
        mitä on kirjoitettu ennen kuin alat vittuilemaan.

        Se miksi, lähestulkoon joka merkki käyttää
        tänäpäivänä moottoriöljyjä henkilöautojen
        vaihteistossa, jääköön nyt vaikka ikuiseksi
        arvoitukseksi, ei sen vuoksi kannata yöuniaan
        menettää. Kuitenkin suuremmalla rasituksella
        olevissa vaihteistoissa ei moottoriöljyjä
        käytetä. Aivan 100%:n varma asia on että oikein
        valittu vaihteistoöljy on hyvää myös Saabin
        vaihteistolle... mikä sitten on oikein valittu?
        Minä en siihen ainakaan ole ottanut kantaa, koska
        en tiedä ja omat kokeiluni ovat olleet melko
        satunnaisia. Omissa autoissani on moottoriöljyt
        toosassa... jos tieto helpottaa oloasi.

        En ole perunankuorimaveitsille ohjekirjoja
        tehnyt... en sen paremmin henkilöautoillekkaan...
        mutta se siitä, se ei tähän asiaan liity. Jollain
        tasolla kuitenkin uskon tietäväni mistä on kyse.
        Kerroin tuossa aiemmin esimerkin
        hydraulinestesuosituksista... se taisi mennä ohi
        korvien.

        Jos mitenkään viitsisit itse jatkaa
        asialinjalla... autoista ja autojen
        tekniikastahan täällä puhutaan, kuten myös tässä
        ketjussa. Sinun tietolähteesi on ilmeisesti
        valmistajan käsikirja, älä kuitenkaan kuvittele
        että se sisältää kaiken oleellisen tiedon ja
        kumoaa kaiken vastakkaisen tiedon. Rakentavan
        keskustelun pohja ovat eriävät perustellut
        mielipiteet. Se tarkoittaa sitä että myös sinun
        kanssasi on joku joskus erimieltä, ei sitä
        tarvitse ottaa noin kovin henkilökohtaisesti,
        puhutaan asioista ei ihmisistä.

        Tietenkin voimme keskustella myös tyylillä:

        Viesti: Mitä öljyä vaihdetoosaan?

        Vastaus: 10w40 tai 10w30, ohjekirja käskee

        Keskustelun loppu

        Tuo se vasta olisikin rakentavaa... se joka
        ensinnä juoksee autolleen ja katsoo ohjekirjasta
        voi vastata.


      • Saab forever!
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        Enpä kait kaikkien alojen ammatilainen ole, mutta
        konetekniikan ammattilainen kylläkin ja siltä
        pohjalta voin perusteltuja mielipiteitä
        esittää... jos ne eivät sinun päähäsi mahdu tai
        olet eri mieltä niin keskustella voi myös
        asiallisesti.

        En ole taksikuski... enkä ole koskaan ollut, enkä
        koskaan tule olemaan.

        Käsikirja tehdään auton käyttäjälle... sen
        pituinen se. Minunlaiseni "neropatti" tietää
        ainakin joitakin asioita paremmin kun tuo
        vaihteiston suunnitellut insinööri... toisen
        meistä titteli on tri, toisen ins... Toisaalta en
        ole kyllä koskaan edes väittänyt tietäväni
        lopullista totuutta tuon vaihteistoöljyasian
        takana, enkä sen paremmin jyrkästi väittänyt
        puoleen enkä toiseen.

        Kukaan ei ole sanonut että käsikirjassa
        suositeltaisiin vääränlaista öljyä... ei tasan
        yksikään kirjoittaja... epäilyksiä sen suhteen
        että parempiakin vaihtoehtoja olisi on kyllä
        esitetty. Kukaan ei myöskään ole sanonut että
        käsikirjan suosittelema öljy rikkoisi
        vaihteiston... en minä enkä muut. Ole hyvä ja lue
        mitä on kirjoitettu ennen kuin alat vittuilemaan.

        Se miksi, lähestulkoon joka merkki käyttää
        tänäpäivänä moottoriöljyjä henkilöautojen
        vaihteistossa, jääköön nyt vaikka ikuiseksi
        arvoitukseksi, ei sen vuoksi kannata yöuniaan
        menettää. Kuitenkin suuremmalla rasituksella
        olevissa vaihteistoissa ei moottoriöljyjä
        käytetä. Aivan 100%:n varma asia on että oikein
        valittu vaihteistoöljy on hyvää myös Saabin
        vaihteistolle... mikä sitten on oikein valittu?
        Minä en siihen ainakaan ole ottanut kantaa, koska
        en tiedä ja omat kokeiluni ovat olleet melko
        satunnaisia. Omissa autoissani on moottoriöljyt
        toosassa... jos tieto helpottaa oloasi.

        En ole perunankuorimaveitsille ohjekirjoja
        tehnyt... en sen paremmin henkilöautoillekkaan...
        mutta se siitä, se ei tähän asiaan liity. Jollain
        tasolla kuitenkin uskon tietäväni mistä on kyse.
        Kerroin tuossa aiemmin esimerkin
        hydraulinestesuosituksista... se taisi mennä ohi
        korvien.

        Jos mitenkään viitsisit itse jatkaa
        asialinjalla... autoista ja autojen
        tekniikastahan täällä puhutaan, kuten myös tässä
        ketjussa. Sinun tietolähteesi on ilmeisesti
        valmistajan käsikirja, älä kuitenkaan kuvittele
        että se sisältää kaiken oleellisen tiedon ja
        kumoaa kaiken vastakkaisen tiedon. Rakentavan
        keskustelun pohja ovat eriävät perustellut
        mielipiteet. Se tarkoittaa sitä että myös sinun
        kanssasi on joku joskus erimieltä, ei sitä
        tarvitse ottaa noin kovin henkilökohtaisesti,
        puhutaan asioista ei ihmisistä.

        Tietenkin voimme keskustella myös tyylillä:

        Viesti: Mitä öljyä vaihdetoosaan?

        Vastaus: 10w40 tai 10w30, ohjekirja käskee

        Keskustelun loppu

        Tuo se vasta olisikin rakentavaa... se joka
        ensinnä juoksee autolleen ja katsoo ohjekirjasta
        voi vastata.

        Enpä kait kaikkien alojen ammatilainen ole, mutta
        konetekniikan ammattilainen kylläkin ...

        -Tämä kuvastaa hyvin asennevammaasi; Enpä kait
        kaikkien alojen ammattilainen....et siis ole
        varma olisitko kaikkien vaiko vain suurimman
        osan?

        Käsikirja tehdään auton käyttäjälle... sen
        pituinen se...
        -Aikaisemmin mainitsit sen tehdyn
        keskivertotumpelolle??

        Minunlaiseni "neropatti" tietää
        ainakin joitakin asioita paremmin kun tuo
        vaihteiston suunnitellut insinööri... toisen
        meistä titteli on tri, toisen ins... Toisaalta en
        ole kyllä koskaan edes väittänyt tietäväni
        lopullista totuutta tuon vaihteistoöljyasian
        takana, enkä sen paremmin jyrkästi väittänyt
        puoleen enkä toiseen.....

        - Eli siis väität tietäväsi vaihteistoöljyyn ja
        vaihteistoon liittyvistä asioista enemmän kuin
        ko. auton vaihteiston suunnitellut henkilö??
        Tittelinkipeys ei merkitse näissä asioissa juuri
        mitään, kaikkea ei kirjoista lukemalla opi.

        -Ilmeisesti Tri ei ymmärtänyt mitä tarkoitin
        tällä väärä öljy- viittauksella. No, väännetään
        rautalangasta: en yrittänytkään väittää että joku
        olisi sanonut kirjassa olleen 'väärää öljyä',
        vaan sitä että siinä käsikirjassa on mainittu
        juuri nimenomaan se tai ne öljytyypit joita ko.
        vaihteistossa voi käyttää. Jos on useampia, niin
        ne on mainittu. Ymmärsitkö?

        Kuitenkin suuremmalla rasituksella
        olevissa vaihteistoissa ei moottoriöljyjä
        käytetä...

        -Suuremmalla kuin missä? Verrantoa käytettäessä
        tulee lauseesta ilmetä se mihin verrataan.
        Ilmeisesti et tällä tarkoita auton vaihteistoja,
        vaan joitain muita vaihteistoja jotka eivät
        arvoituksestasi selviä.

        Aivan 100%:n varma asia on että oikein
        valittu vaihteistoöljy on hyvää myös Saabin
        vaihteistolle... mikä sitten on oikein valittu?
        Minä en siihen ainakaan ole ottanut kantaa, koska
        en tiedä ja omat kokeiluni ovat olleet melko
        satunnaisia. Omissa autoissani on moottoriöljyt
        toosassa... jos tieto helpottaa oloasi...

        -Nyt sitten et taas tiedäkään mistään mitään ja
        käytätkin ohjekirjan suosittelemia öljyjä?????
        Kaipaisin hiukan johdonmukaisuutta kommentteihisi.

        En ole perunankuorimaveitsille ohjekirjoja
        tehnyt... en sen paremmin henkilöautoillekkaan...
        mutta se siitä, se ei tähän asiaan liity. Jollain
        tasolla kuitenkin uskon tietäväni mistä on kyse.
        Kerroin tuossa aiemmin esimerkin
        hydraulinestesuosituksista... se taisi mennä ohi
        korvien.

        - valitettavasti hydraulinesteillä ei ole tämän
        asian kanssa mitään tekemistä.


        Viittaisin vielä edelliseen kirjoitukseeni että
        jatkettaisiin asialinjalla eikä mitään 'minä
        tiedän kaiken'- juttuja.

        Minun puolestani tämä loppuu tähän.


      • Hela
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        Ainakin itselläni on valitettavan usein ongelmana
        että niitä kolleegoja ei mielellään uskoisi...
        kaikki asiat täytyy keksiä itse ja neuvoa
        kysytään tai ohjekirjaa katsotaan vasta
        viimehädässä :)

        Peruslähtökohtanahan hyvällä insinöörillä pitää
        tietenkin olla että jokainen laite on
        oletusarvoisesti rikki ja pitää korjata, jos
        laite ei kuitenkaan ole rikki niin se pitää
        ainakin avata että näkisi miten sitä voi
        parannella :)

        Noinhan siinä usein tuppaa käymään. Ohjekirja
        kaivetaan esiin vasta, kun mikään ei toimi.

        Olen itsekin purkanut pari toimivaa MP:n
        moottoria talvipuhteiksi vain nähdäkseni, mitä ne
        on syöny.


      • MarquisdeSaab
        Saab forever! kirjoitti:

        Enpä kait kaikkien alojen ammatilainen ole, mutta
        konetekniikan ammattilainen kylläkin ...

        -Tämä kuvastaa hyvin asennevammaasi; Enpä kait
        kaikkien alojen ammattilainen....et siis ole
        varma olisitko kaikkien vaiko vain suurimman
        osan?

        Käsikirja tehdään auton käyttäjälle... sen
        pituinen se...
        -Aikaisemmin mainitsit sen tehdyn
        keskivertotumpelolle??

        Minunlaiseni "neropatti" tietää
        ainakin joitakin asioita paremmin kun tuo
        vaihteiston suunnitellut insinööri... toisen
        meistä titteli on tri, toisen ins... Toisaalta en
        ole kyllä koskaan edes väittänyt tietäväni
        lopullista totuutta tuon vaihteistoöljyasian
        takana, enkä sen paremmin jyrkästi väittänyt
        puoleen enkä toiseen.....

        - Eli siis väität tietäväsi vaihteistoöljyyn ja
        vaihteistoon liittyvistä asioista enemmän kuin
        ko. auton vaihteiston suunnitellut henkilö??
        Tittelinkipeys ei merkitse näissä asioissa juuri
        mitään, kaikkea ei kirjoista lukemalla opi.

        -Ilmeisesti Tri ei ymmärtänyt mitä tarkoitin
        tällä väärä öljy- viittauksella. No, väännetään
        rautalangasta: en yrittänytkään väittää että joku
        olisi sanonut kirjassa olleen 'väärää öljyä',
        vaan sitä että siinä käsikirjassa on mainittu
        juuri nimenomaan se tai ne öljytyypit joita ko.
        vaihteistossa voi käyttää. Jos on useampia, niin
        ne on mainittu. Ymmärsitkö?

        Kuitenkin suuremmalla rasituksella
        olevissa vaihteistoissa ei moottoriöljyjä
        käytetä...

        -Suuremmalla kuin missä? Verrantoa käytettäessä
        tulee lauseesta ilmetä se mihin verrataan.
        Ilmeisesti et tällä tarkoita auton vaihteistoja,
        vaan joitain muita vaihteistoja jotka eivät
        arvoituksestasi selviä.

        Aivan 100%:n varma asia on että oikein
        valittu vaihteistoöljy on hyvää myös Saabin
        vaihteistolle... mikä sitten on oikein valittu?
        Minä en siihen ainakaan ole ottanut kantaa, koska
        en tiedä ja omat kokeiluni ovat olleet melko
        satunnaisia. Omissa autoissani on moottoriöljyt
        toosassa... jos tieto helpottaa oloasi...

        -Nyt sitten et taas tiedäkään mistään mitään ja
        käytätkin ohjekirjan suosittelemia öljyjä?????
        Kaipaisin hiukan johdonmukaisuutta kommentteihisi.

        En ole perunankuorimaveitsille ohjekirjoja
        tehnyt... en sen paremmin henkilöautoillekkaan...
        mutta se siitä, se ei tähän asiaan liity. Jollain
        tasolla kuitenkin uskon tietäväni mistä on kyse.
        Kerroin tuossa aiemmin esimerkin
        hydraulinestesuosituksista... se taisi mennä ohi
        korvien.

        - valitettavasti hydraulinesteillä ei ole tämän
        asian kanssa mitään tekemistä.


        Viittaisin vielä edelliseen kirjoitukseeni että
        jatkettaisiin asialinjalla eikä mitään 'minä
        tiedän kaiken'- juttuja.

        Minun puolestani tämä loppuu tähän.

        Sinun puolestasi asian käsittely loppui... enpä
        malta olla lisäämättä hieman... sen jälkeen "over
        and out".

        Minulla lienee sitten asennevamma... tosin se ei
        ilmene siten että tonkisin ja vääntelisin toisten
        sanomisia ja inttäisin turhan päiväisiä asioista
        joista en muuta tiedä kun mitä ohjekirjassa
        sanotaan... toisilla asennevamma johtaa
        edellämainituun käytökseen.

        Autonkäyttäjä = keskiverto tumpelo

        "Tittelinkipeys ei merkitse näissä asioissa juuri
        mitään, kaikkea ei kirjoista lukemalla opi."...
        odotinkin tälläistä kommenttia. Ei kaikkea opi
        kirjoista... toiset oppivat kirjoista, toiset
        käytännössä, toisten on aina uudestaan ja
        uudestaan kustava piikkilankaan. Ilman
        perustietoja, jotka oppii vain ja ainoastaan
        kirjoista, ei mistään tule mitään. Pelkkä
        käytäntö opettaa pääasiassa vääriä menettely
        tapoja. Tittelinkipeydellä ei asian kanssa ole
        mitään tekemistä... tietenkin siihenkin voi
        viitata kun sanottava loppuu kesken. Mistäs
        luulet että Saabin insinöörit vetävät
        perustietonsa... kirjoista.

        "käsikirjassa on mainittu
        juuri nimenomaan se tai ne öljytyypit joita ko.
        vaihteistossa voi käyttää. Jos on useampia, niin
        ne on mainittu."... jaahas... taitaa sitten olla
        niin että esimerkiksi -92:n 9k:n moottorissa ei
        voi käyttää 0W öljyjä koska niitä ei ole
        käsikirjassa mainittu... vängättäisiinkö vielä
        lapsellisemmin jostain turhemmasta?

        "Verrantoa käytettäessä
        tulee lauseesta ilmetä se mihin verrataan.
        Ilmeisesti et tällä tarkoita auton vaihteistoja,
        vaan joitain muita vaihteistoja jotka eivät
        arvoituksestasi selviä."... kiitos että vaivaudut
        opettamaan myös tyyliseikoissa... Ymmärsit aivan
        oikein, ei tarvitse syvempää tietämystä
        tekniikasta että ymmärtäisi esimerkiksi
        paperiteollisuudessa, laivoissa ja
        voimalaitoksissa oleviin vaihteisiin kohdistuvan
        melkoisesti suuremmat käytettävyys- ja
        luotettavuusvaatimukset. Puhumattakaan
        esimerkiksi potkuriturbiinien alennusvaihteista.
        Kirjaa ei ole tarkoitus kirjoittaa, jätetään siis
        itsestäänselvyydet pois.

        "Nyt sitten et taas tiedäkään mistään mitään ja
        käytätkin ohjekirjan suosittelemia öljyjä?????
        Kaipaisin hiukan johdonmukaisuutta
        kommentteihisi."... minä kaipaisin vähemmän
        kysymysmerkkejä, mutta se on sivuseikka...
        aikaisemmissa kirjoituksissa tein selväksi mitä
        olen käyttänyt ja käytän, sekä myös miksi... jos
        et osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi niin pura
        kiukkusi koululaitokseen, älä minuun.

        "valitettavasti hydraulinesteillä ei ole tämän
        asian kanssa mitään tekemistä"... kyse oli siitä
        mitenkä suositukset muodostuvat, et ilmeisesti
        ymmärtänyt asiaa. SInänsä hydraulinesteillä ei
        vaihteistoöljyn kanssa ole paljoakaan tekemistä,
        en tosin pitänyt tarpeellisena sitä erikseen
        mainita, uskoin sen olevan itsestään selvää.

        Sinähän niitä "minä tiedän kaiken juttuja"
        kirjoittelet, en minä. Käsittääkseni keskustelin
        vaihteistoöljyistä asiallisesti, kunnes ilmestyit
        kuin lontoon sumusta siteeraamaan käyttäjän
        käsikirjaa ja vittuilemaan asioista joista tunnut
        olevan ulkona kuin lumiukko.

        Niin täällä kuin muuallakin ei ole hyvien tapojen
        mukaista keskeyttää keskustelua "mistä saa puhua"-
        kommenteilla. Osallistu keskusteluun ja
        argumentoi asiallisesti, vaikka ainoastaan
        käsikirjan pohjalta... niinhän täällä on
        tarkoitus tehdä. Tämä keskustelu menee tyystin
        ohi aiheen ja on hyvin huonoa netikettiä.


      • Saab Forever
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        Sinun puolestasi asian käsittely loppui... enpä
        malta olla lisäämättä hieman... sen jälkeen "over
        and out".

        Minulla lienee sitten asennevamma... tosin se ei
        ilmene siten että tonkisin ja vääntelisin toisten
        sanomisia ja inttäisin turhan päiväisiä asioista
        joista en muuta tiedä kun mitä ohjekirjassa
        sanotaan... toisilla asennevamma johtaa
        edellämainituun käytökseen.

        Autonkäyttäjä = keskiverto tumpelo

        "Tittelinkipeys ei merkitse näissä asioissa juuri
        mitään, kaikkea ei kirjoista lukemalla opi."...
        odotinkin tälläistä kommenttia. Ei kaikkea opi
        kirjoista... toiset oppivat kirjoista, toiset
        käytännössä, toisten on aina uudestaan ja
        uudestaan kustava piikkilankaan. Ilman
        perustietoja, jotka oppii vain ja ainoastaan
        kirjoista, ei mistään tule mitään. Pelkkä
        käytäntö opettaa pääasiassa vääriä menettely
        tapoja. Tittelinkipeydellä ei asian kanssa ole
        mitään tekemistä... tietenkin siihenkin voi
        viitata kun sanottava loppuu kesken. Mistäs
        luulet että Saabin insinöörit vetävät
        perustietonsa... kirjoista.

        "käsikirjassa on mainittu
        juuri nimenomaan se tai ne öljytyypit joita ko.
        vaihteistossa voi käyttää. Jos on useampia, niin
        ne on mainittu."... jaahas... taitaa sitten olla
        niin että esimerkiksi -92:n 9k:n moottorissa ei
        voi käyttää 0W öljyjä koska niitä ei ole
        käsikirjassa mainittu... vängättäisiinkö vielä
        lapsellisemmin jostain turhemmasta?

        "Verrantoa käytettäessä
        tulee lauseesta ilmetä se mihin verrataan.
        Ilmeisesti et tällä tarkoita auton vaihteistoja,
        vaan joitain muita vaihteistoja jotka eivät
        arvoituksestasi selviä."... kiitos että vaivaudut
        opettamaan myös tyyliseikoissa... Ymmärsit aivan
        oikein, ei tarvitse syvempää tietämystä
        tekniikasta että ymmärtäisi esimerkiksi
        paperiteollisuudessa, laivoissa ja
        voimalaitoksissa oleviin vaihteisiin kohdistuvan
        melkoisesti suuremmat käytettävyys- ja
        luotettavuusvaatimukset. Puhumattakaan
        esimerkiksi potkuriturbiinien alennusvaihteista.
        Kirjaa ei ole tarkoitus kirjoittaa, jätetään siis
        itsestäänselvyydet pois.

        "Nyt sitten et taas tiedäkään mistään mitään ja
        käytätkin ohjekirjan suosittelemia öljyjä?????
        Kaipaisin hiukan johdonmukaisuutta
        kommentteihisi."... minä kaipaisin vähemmän
        kysymysmerkkejä, mutta se on sivuseikka...
        aikaisemmissa kirjoituksissa tein selväksi mitä
        olen käyttänyt ja käytän, sekä myös miksi... jos
        et osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi niin pura
        kiukkusi koululaitokseen, älä minuun.

        "valitettavasti hydraulinesteillä ei ole tämän
        asian kanssa mitään tekemistä"... kyse oli siitä
        mitenkä suositukset muodostuvat, et ilmeisesti
        ymmärtänyt asiaa. SInänsä hydraulinesteillä ei
        vaihteistoöljyn kanssa ole paljoakaan tekemistä,
        en tosin pitänyt tarpeellisena sitä erikseen
        mainita, uskoin sen olevan itsestään selvää.

        Sinähän niitä "minä tiedän kaiken juttuja"
        kirjoittelet, en minä. Käsittääkseni keskustelin
        vaihteistoöljyistä asiallisesti, kunnes ilmestyit
        kuin lontoon sumusta siteeraamaan käyttäjän
        käsikirjaa ja vittuilemaan asioista joista tunnut
        olevan ulkona kuin lumiukko.

        Niin täällä kuin muuallakin ei ole hyvien tapojen
        mukaista keskeyttää keskustelua "mistä saa puhua"-
        kommenteilla. Osallistu keskusteluun ja
        argumentoi asiallisesti, vaikka ainoastaan
        käsikirjan pohjalta... niinhän täällä on
        tarkoitus tehdä. Tämä keskustelu menee tyystin
        ohi aiheen ja on hyvin huonoa netikettiä.

        Insinöörinä tiedän että teoriassa opiskellut
        asiat eivät aina vastaa käytännön tilannetta,
        toimivatpahan vain pohjana jolta lähteä
        analysoimaan asioita. Käytännön ongelma on se mikä
        liittyy sinun tittelin mainostukseesi eli että
        Tri-herrat aina analysoivat asioita
        kirjoituspöydän ääressä, eivätkä koskaan näe
        käytännön tilannetta.

        Enkä myöskään käyttäisi 0w- öljyjä 92:n Saabin
        koneessa, koska öljyjen ja moottoreiden kehitys
        kulkee käsi kädessä. Vrt. polttoaineet, ajaisitko
        alkuperäiskunnossa olevalla esim. vm. 1975
        olevalla V12 jaguarillasi lyijyttömällä
        bensiinillä?

        Niin, olen samaa mieltä, ymmärtämyksesi puute
        kuultaa läpi kirjoituksistasi, mutta sekään ei
        liene kenenkään vika, vaan ominaisuutesi.


      • MarquisdeSaab
        Saab Forever kirjoitti:

        Insinöörinä tiedän että teoriassa opiskellut
        asiat eivät aina vastaa käytännön tilannetta,
        toimivatpahan vain pohjana jolta lähteä
        analysoimaan asioita. Käytännön ongelma on se mikä
        liittyy sinun tittelin mainostukseesi eli että
        Tri-herrat aina analysoivat asioita
        kirjoituspöydän ääressä, eivätkä koskaan näe
        käytännön tilannetta.

        Enkä myöskään käyttäisi 0w- öljyjä 92:n Saabin
        koneessa, koska öljyjen ja moottoreiden kehitys
        kulkee käsi kädessä. Vrt. polttoaineet, ajaisitko
        alkuperäiskunnossa olevalla esim. vm. 1975
        olevalla V12 jaguarillasi lyijyttömällä
        bensiinillä?

        Niin, olen samaa mieltä, ymmärtämyksesi puute
        kuultaa läpi kirjoituksistasi, mutta sekään ei
        liene kenenkään vika, vaan ominaisuutesi.

        Tiedät varmaan sitten myös insinöörinä sen että
        mitään asiaa ei ole syytä pureksimatta niellä...
        yksikäsitteisiä totuuksia on hyvin vähän.

        Keskittyisit öljyyn samalla innostuksella kuin
        minulle vittuiluun, voisit oppia uusia asioita.

        En ole mainostanut titteliä... totesin että
        tiedän ainakin jostain jotain enemmän kuin
        vaihteiston suunnitellut insinööri kun olen
        kuitenkin muutaman pykälän pidemmälle
        kouluksessani edennyt. Kyse on perustelusta, ei
        mainostamisesta.

        Usko pois että käytännön takana on aina,
        poikkeuksetta, teoria... on täysin lapsellista
        edes väittää jotain muuta. Sen että ei teoriaa
        tunne tai ymmärrä voi verhota väitteeseen että
        käytäntö ja teoria eroisivat toisistaan tai
        olisivat toisensa poissulkevia.

        Kun nyt kerran tiedät että moottorien ja öljyjen
        kehitys kulkee käsikädessä niin mikset samalla
        valista syytä miksi 0W-öljyä ei voi käyttää.
        Miten öljyn kylmän pään viskositeetin ja
        viskositeetti-indeksin muuttaminen tekevät sen
        sopimattomaksi? Tarvitsevatko vanhat moottorit
        kylmäkäynnistyksessä jäykemmän öljyn kuin uudet?

        Tuo Jaguar-juttu on melko irrelevantti, mutta
        vastaus on kyllä... siitä yksinkertaisesta syystä
        että muuta ei ole tarjolla.

        Koitappa nyt jo lopettaa... jos et todellakaan
        pysty tekniikasta keskustelemaan niin en usko
        että meillä on yhtään mitään keskusteltavaa. Jos
        tarkoituksesi ainoastaan vittuilla niin olet
        saavuttanut päämääräsi, toivottavasti sinulla on
        nyt hyvä mieli... hyvää jatkoa sinun pieneen
        pieneen maailmaasi. Kuka kusee korkeimmalle
        kilpailua on turha jatkaa... sovitaan vaikka niin
        että koska sinä olet insinööri niin kaiken
        käytännöstä ja käytäntö opetetaan käyttäjän
        käsikirjoissa... minulla taas ei ole käytännöstä
        harmainta hajua, minun lukemissani kirjoissa kun
        ei käytäntöä opeteta ja akateeminen maailma on
        aivopessyt kaiken sen käytännön minulta mitä
        maanmainiot 4 vuotta tekussa ja muutama vuosi
        työelämässä sen jälkeen opettivat.

        Kumpaas suuntaan mutteria väännetään kun se
        halutaan auki?


      • Hela
        Saab Forever kirjoitti:

        Insinöörinä tiedän että teoriassa opiskellut
        asiat eivät aina vastaa käytännön tilannetta,
        toimivatpahan vain pohjana jolta lähteä
        analysoimaan asioita. Käytännön ongelma on se mikä
        liittyy sinun tittelin mainostukseesi eli että
        Tri-herrat aina analysoivat asioita
        kirjoituspöydän ääressä, eivätkä koskaan näe
        käytännön tilannetta.

        Enkä myöskään käyttäisi 0w- öljyjä 92:n Saabin
        koneessa, koska öljyjen ja moottoreiden kehitys
        kulkee käsi kädessä. Vrt. polttoaineet, ajaisitko
        alkuperäiskunnossa olevalla esim. vm. 1975
        olevalla V12 jaguarillasi lyijyttömällä
        bensiinillä?

        Niin, olen samaa mieltä, ymmärtämyksesi puute
        kuultaa läpi kirjoituksistasi, mutta sekään ei
        liene kenenkään vika, vaan ominaisuutesi.

        Koitetaanpas nyt rauhoittua. Kyllä teoriaa ja
        käytäntöä tarvitaan, jotta kehitys kulkee
        eteenpäin ja molemmilla puolilla tehdään virheitä.

        Itse olen pyrkinyt elämään tiedon kanssa, että
        insinööri osaa, mutta ei tiedä ja DI (ym.
        korkeakoulututkinnon suorittanut) tietää, mutta
        ei osaa.

        Molempia siis tarvitaan. Olaan siis kaikki
        ylpeitä teknisestä koulutuksestamme. Puhalletaan
        yhteen hiileen ja jatketaan näitä mukavia
        keskusteluja varsinaisesta aiheesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6459
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2312
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1333
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      82
      1263
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      838
    Aihe