Eskarin aloituksesta

Äityliini

Pojallani (5v) on dysfasia ja eskarin aloitus olisi syksyllä edessä. Eskari olisi 2-vuotinen, jonka jälkeen ekalle luokalle. Nyt on vaan pieniä ongelmia siinä, että saako poika paikkaa dysfasia eskariin. Keskussairaalan osastojakson jälkeen neuropsykologi suositteli pojalleni 11-vuotista oppivelvollisuutta ja paperit menivät eteenpäin jo viime syksynä, jolloin saimme päätöksen 11-vuotisesta oppivelvollisuudesta ja siitä että erityiseskari alkaa elokuussa 2006. No, nyt kuitenkin päätöksentekijä on vaihtanut paikkaa, ja päätökset paikan saavista lapsista (max.8 lasta) tehdäänkin vasta kevään aikana. Palaveri piakkoin. Eli voikin käydä niin , ettei lapsemme nyt saakaan eskaripaikkaa, vaan joutuu jatkamaan vuoden päiväkodissa vielä, ja sen jälkeen joutuu ties minne. Minusta epäreilua, koska poika diagnosoitu dysfaattiseksi ja paikkakin eskariin jo kerran luvattu. Voidaanko teidän mielestä tällainen päätös vesittää ?
Pelkään vaan, että jos käy niin, että poikamme jää vielä vuodeksi päiväkotiin, niin häneltä menee ihan hukkaan se opetus, mikä voisi viedä häntä paljonkin eteenpäin. (Hyvä valokuvamuisti ja vahva nähdyn kautta oppimisen taito). Ja sitten jos menee normaaliin aikaan kouluun, eikä pärjääkään siellä, kun ei ole riittävät taidot, niin joutuukin sitten "muuhun erityisopetukseen", joka ei välttämättä ole hänelle omiaan, kun ei kuvioissa ole kuitenkaan mitään kehitysvammaisuuteen viittaavaa..
Keuhkoanko ihan turhasta, vai voinko vaatimalla vaatia, että pojan tulisi saada päästä eskariin syksyllä?

8

1487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

      Hei vaan!

      Mielestäni et keuhkoa ja keuhkoat... Eli siis tietenkin teidän on pidettävä kiinni oikeuksistanne sen esikoulun suhteen. Eikä niitä paikkoja noin vain voi muutella, kun kuitenkin suositukset ja paperit ovat olemassa. Otatte vain hyvissä ajoin yhteyttä sinne päättävään elimeen. Mutta, eivät ne erityisluokat koulussa ole tarkoitettu vain kehitysvammaisille. Jos teillä on erityisesikoulu (ja jopa dysfasiaeskari) kunnassanne, niin teillä on luultavasti siellä myös erillisiet EDY-luokat, jotka on tarkoitettu dysfaattisille lapsille. Suoraan sanoen on hyvin epätodennäköistä, että lapsesi menisi noin isossa kunnassa yleisopetukseen kouluun mennessään, kun hänellä kerran on 11-vuotinen oppivelvollisuus. Toki se kovasti riippuu myös poikasi kehityksestä.

    • ...tämä...

      ...koulu kymenlaaksossa? Kuulosti niin tutulta... Onko koulu omalla paikkakunnallanne? Etusijalla taitaapi olla nuo omat paikkakuntalaiset. Mutta vaatia aina saa ja pitääkin!!!

      • Äityliini

        Ei ole kymenlaaksossa..


    • äitee +4

      jos lapselleon suunnitelmat tehty ja niiden toteuttaminen alkaa tökkiä niin kannattaa valittaa asiasta lääninhallitukseen. Valituksessa menee tosin aikaa, mutta jo ilmoitus että aiot niin tehdä voi auttaa asiaasi eteenpäin.

      Pidä ihmeessä poikasi puolia tässä asiassa jos koet että suunnitelamt ovat edelelen oikeat eikä niiden muuttamiseen ole syytä!

    • surusuu

      Hei,

      onko ollut puhetta koulunkäyntiavustajasta? Mielestäni kannatta vaatia! Meidän paikkakunnalla on eskariin mahdollisuus saada kka jos on lääkärintodistus/suositus. Koulutettu avustaja osaa auttaa lastasi.

      • anssi.

        Lääkärin todistus ei meinaa mitään. Kysyin tätä kerran koulutoimenjohtajalta ja hän sanoi lääkärien kirjoittelevan näitä mielellään. Asian ratkaisee virkamies.


      • ongelmia

        Nykyään avustajaa suositellaan ihan liian usein lapsille ratkaisuksi. Parempi ratkaisu olisi pienempi ryhmä. Minulla on äitinä sellainen kokemus, että avustaja hyvin äkkiä eristää lapsen muusta ryhmästä, koska kaikki eivät ole tasavertaisia tuolloin. En ole myös tavannut yhtään avustajaa, joka olisi oikeasti antanut lapsen tehdä asioita itse tarpeeksi, he eivät ole osanneet olla toimettomana tarvittaessa. Avustajan vuoksi lapseni ovat sitten muuttuneet aloitekyvyttömäksi, epäitsenäiseksi ja ryhmästä eristäytyneeksi. Kun sitten siirtyivät pienryhmään ilman avustajaa omatoimisuus kasvoi huomattavasti, samoin kaverisuhteet lisääntyivät, kun avustaja ei ollut häiritsemässä normaalia kanssakäymistä muiden lasten kanssa. Minulla on 2 poikaa, molemmat erityislapsia ja molemmilla on kokeiltu paria avustajaa. Minä en suosittelisi lapselle avustajaa kuin ihan todellisessa kriisitilanteessa, mieluummin pienempää ryhmää.


      • anssi.
        ongelmia kirjoitti:

        Nykyään avustajaa suositellaan ihan liian usein lapsille ratkaisuksi. Parempi ratkaisu olisi pienempi ryhmä. Minulla on äitinä sellainen kokemus, että avustaja hyvin äkkiä eristää lapsen muusta ryhmästä, koska kaikki eivät ole tasavertaisia tuolloin. En ole myös tavannut yhtään avustajaa, joka olisi oikeasti antanut lapsen tehdä asioita itse tarpeeksi, he eivät ole osanneet olla toimettomana tarvittaessa. Avustajan vuoksi lapseni ovat sitten muuttuneet aloitekyvyttömäksi, epäitsenäiseksi ja ryhmästä eristäytyneeksi. Kun sitten siirtyivät pienryhmään ilman avustajaa omatoimisuus kasvoi huomattavasti, samoin kaverisuhteet lisääntyivät, kun avustaja ei ollut häiritsemässä normaalia kanssakäymistä muiden lasten kanssa. Minulla on 2 poikaa, molemmat erityislapsia ja molemmilla on kokeiltu paria avustajaa. Minä en suosittelisi lapselle avustajaa kuin ihan todellisessa kriisitilanteessa, mieluummin pienempää ryhmää.

        Kouluavustaja voi olla työllistetty ja henkilön taso milloin mitäkin. Pien ryhmä on parempi. Meillä oli ongelmia ainakin, kun avustaja ei saannut hommia hoidettua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe