Asun vuokralla kunnan vuokrataloissa, keväisin on piha jäätiköllä,ja on hyvin liukasta.
Kenen syy on jos kaadun, ja loukkaan itseni?
Isännöitsijälle olen asiasta ilmoittanut, mutta hiekkaa ei vainole tullut.
Pihan hiekoittamisesta
16
1762
Vastaukset
- syy yhteys
Kyllähän se ensisiaisesti on oma syy.Syitä liukastumiseen voi olla monia,liukkaat kengät,varomattomuus,alkoholi ym.Eihän kukaan voi olla kokoajan vahtimassa miten kuljet.
Varsinainen liukkauden torjunta kuuluu tontin omistan vastuulle ja mahdollinen korvaus vastuu vahingon sattuessa jos liukkautta ei ole torjuttu mitenkään.
Itse tässä tapauksessa ostaisin hiekkasäkin itse ja levittelisin poluilleni,parempi muutama euro hiekkaan kuin jalka kipsissä monta viikkoa. - nastakenkä
Olipa taloyhtiö vuokra tai omistus niin se on aina vastuussa pihaalueitten hiekotuksesta. Vuokrataloyhtiösi ottaa ehkä tietoisesti riskin ja säästää hiekoituksessa, varmaankin luottavat että taloyhtiön vakuutus maksaa jos jotakin sattuu.
- vielä kännissäkin!
Valitettavasti löytyy ennakkopäätös jonka mukaan lievä humalatilakaan ei vähennä kiinteistönomistajan vastuuta, eli pienessä sievässä nurin taloyhtiön pihalla ja korvausvaatimusta postiin.
- naula päässä
vielä kännissäkin! kirjoitti:
Valitettavasti löytyy ennakkopäätös jonka mukaan lievä humalatilakaan ei vähennä kiinteistönomistajan vastuuta, eli pienessä sievässä nurin taloyhtiön pihalla ja korvausvaatimusta postiin.
jos liukastuu baarin edessä eikä ole hiekkaa baarinpitäjä maksaa.
- syy yhteys
vielä kännissäkin! kirjoitti:
Löytyykö linkkejä asian tiimoilta,eikö laissa ja asetuksissa ole niin sanottu omatuottamus joka tulee
silloin esille kun haetaan korvauksia.
Tiedän että kiinteistöilä on niin sanottu korostettu vastuu liukkauden torjunnassa,ei se voi aina olla täysin itsestään selvyys tuo korvauksien saatavuus ei ainakaan täysimääräisenä. - Anonyymi
Se on juuri näin..
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on juuri näin..
Ja sillä tämäkin aloitus on noussut...
- minulla tulisi
mieleenkään syyttää ketään siitä
että MINÄ liukastun.
Kuinka kellään voi tulla???- Vakuutusalan työntekijä
Olen töissä vakuutusalalla ja voin todeta, että kiinteistöllä on korostettu huolellisuusvelvoite ja se on käytännössä lähestulkoon ankaraa vastuta.
Korvauskäytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lähes kaikki liukastumiset korvataan kiinteistön vastuuvakuutuksesta. Joissakin erityistapauksissa, missä voidaan todeta, että kiinteistö on tehnyt kaiken voitavansa liukkauden torjumiseksi, ollaan katsottu, että kiinteistö ei vahingonkorvauslain mukaan ole vastuussa.
On siis turha väittää, että jokainen on itse vastuussa liukastumisestaan, koska se ei yleensä pidä paikkaansa. Kiinteistön velvollisuus on hoitaa liukkaudentorjunta, ja jos se on laimnlyöty, niin vahigonkorvauslaki määrää kiinteistön maksajaksi. - se on juu
Vakuutusalan työntekijä kirjoitti:
Olen töissä vakuutusalalla ja voin todeta, että kiinteistöllä on korostettu huolellisuusvelvoite ja se on käytännössä lähestulkoon ankaraa vastuta.
Korvauskäytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lähes kaikki liukastumiset korvataan kiinteistön vastuuvakuutuksesta. Joissakin erityistapauksissa, missä voidaan todeta, että kiinteistö on tehnyt kaiken voitavansa liukkauden torjumiseksi, ollaan katsottu, että kiinteistö ei vahingonkorvauslain mukaan ole vastuussa.
On siis turha väittää, että jokainen on itse vastuussa liukastumisestaan, koska se ei yleensä pidä paikkaansa. Kiinteistön velvollisuus on hoitaa liukkaudentorjunta, ja jos se on laimnlyöty, niin vahigonkorvauslaki määrää kiinteistön maksajaksi.Tässä paapomis-holhousyhteiskunnassa tuntuu olevan
omituinen hinku sälyttää kaikki virheensä ja
mokansa jonkun muun/muiden maksettavaksi.
Tämä liukastuminen on hyvä esimerkki.
Kun joku lonksuvapolvinen pappa/mamma raihnauttaan
liukastuu niin syy on taloyhteisön??!!
Ei mikään ihme että Suomessa duunarin verot ja
maksut ovat huikeat; saa/joutuu maksamaan kaikesta
sellaisestakin johon itsellä ei ole osaa ei arpaa.
Juuri mm. vakuutusala on omaa leipäänsä turvatakseen
runnonut läpi kaikenmaailman ihme vastuita jotta saa
niitä sitten vakuuttaa. - Työmies
se on juu kirjoitti:
Tässä paapomis-holhousyhteiskunnassa tuntuu olevan
niitä sitten vakuuttaa.Kyllä kiinteistönvälittäjän pitää maksaa, jos kiinteistön pihaa ei ole hiekoitettu, ja jos pihassa joku loukkaantuu.
Varsinkin jos taloyhtiöön on ilmoitettu että piha on jäässä, ja hiekkaa tarvittaisiin.
Jos hiekkaa ei jäälle ole pyynnöstäkään tullut on asukas oikeutettu korvauksiin.
Tuskin työssäkäyvät ihmiset jotka joutuvat päivittäin liikkumaan jäisillä pihoilla on mitään mummoja /paappoja?? - Paapoja
se on juu kirjoitti:
niitä sitten vakuuttaa.Älähän louskuta leukojasi, vaan yritä ajatella.
Liukastumistapauksissa tulee ensimmäiseksi eteen sarasloman aikaisen työansion menetyksen korvaaminen.
Sairausajanpalkka tulee normaalisti maksuun, mutta kun työnantaja hakee Kela:sta sitä korvausta, niin silloin tulee selvitettäväksi onko loukkaantumisesta aiheutuneiden kustannusten viimesijainen korvaaja kiinteistön vastuuvakuutus vaiko Kelan hoitama sairausvakuutus.
Loukkaantuneelle on yleensä yks hailee kuka on tuo viimesijainen korvaaja, mutta sen selvittämiseksi häneltä yleensä kysytään vallinneista olosuhteista.
Jos liukkaudentorjuntaa on harrastettu, niin sairausvakuutus osallistuu hoitokustannuksiin. Jos ei ollut hiekkaa, niin vastuuvakuutuksen piirissä ollaan.
Mutta tämä taisi olla muutamille liian vaikea asia käsitettäväksi . . - jjj
se on juu kirjoitti:
niitä sitten vakuuttaa.Pihan pitäjä on vastuussa pihastaan, niin kuin tienpitäjäkin on vastuussa tiestään.
Kysehän on siitä että jokainen huolehtii siitä että oma piha on kunnossa, eikä maksata töppejään muilla. - parhaimmillaan
Vakuutusalan työntekijä kirjoitti:
On siis turha väittää, että jokainen on itse vastuussa liukastumisestaan, koska se ei yleensä pidä paikkaansa. Kiinteistön velvollisuus on hoitaa liukkaudentorjunta, ja jos se on laimnlyöty, niin vahigonkorvauslaki määrää kiinteistön maksajaksi.lasketaan hiekanjyvät neliöllä. Kyllä normaali huolellisuus riittää, vaikka oletkin vakuutusalalla töissä.
Lähinnä viivaa piirretään silloin, jos joudutaan oikeuden eteen ja vahingon kärsijä ja/tai viranomaiset vaativat rangaistusta hoitovelvollisuuden laiminlyönneistä.
- Patti
Riittää kun vain kaikki kulkuväylät hiekoitetaan samoten rappusen edustat. Ei ole tarvis hiekoittaa joka neliötä piha-alueesta. Jos ei kiinnosta kulkea väylillä vaan pitää oikoa joka paikassa ja teloa ihtensä kärsiköön itsekukin nahoissaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578427Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123279Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262450Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142000Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht801950Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3501648Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411392FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01181Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101075Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu661010