FAT32 osio linuxissa

fatti

Onko gnomessa työkalua, jolla saa fat32- osion näkymään linuxissa?

Jos ei, niin miten homma tehdään komentotulkilla?

15

872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liittäminen

      "Jos ei, niin miten homma tehdään komentotulkilla?"

      Mount on tuo komento, jolla osioita liitetään tiedostojärjestelmään. man 8 mount kertoo melkoisesti liittämisestä mm. vfat/ntfs...

      Liitokset voidaan laittaa /etc/fstab tiedostoon, siten, että myös fat32-osiot automaattisesti mountataan, jos niin halutaan.
      Esim. ote /etc/fstab:
      /dev/hda2 /mnt/a2 vfat defaults 0 0
      /dev/hda5 /mnt/a5 vfat defaults 0 0
      Tuon defaults määritteen sijaan voi laittaa monia muita määreitä.

      • fatti

        Kun kiintolevyllä on linuxin lisäksi yksi fat32- osio, niin mikä sen laitenimi on?
        Kiintolevy on Windowsin D: ja ilmeisesti siis /hdb? Mutta mitä sitten?
        Muistaakseni linuxilla on kolme osiota.


      • liittäminen
        fatti kirjoitti:

        Kun kiintolevyllä on linuxin lisäksi yksi fat32- osio, niin mikä sen laitenimi on?
        Kiintolevy on Windowsin D: ja ilmeisesti siis /hdb? Mutta mitä sitten?
        Muistaakseni linuxilla on kolme osiota.

        "Kun kiintolevyllä on linuxin lisäksi yksi fat32- osio, niin mikä sen laitenimi on?
        Kiintolevy on Windowsin D: ja ilmeisesti siis /hdb? Mutta mitä sitten?"

        su - -c 'fdisk -l' (eli root-oikeuksin) kertoo kaikkien koneessaolevien kovalevyjen osiot ja niiden osiotyypin.
        Hyvin usein windows sijaitsee /dev/hda1 osiolla, ja D: voisi olla /dev/hda5 (ensimmäisen IDE-väylän jatko-osiolla ensimmäisenä loogisena osiona).


    • fatti

      Mukava, kun jaksoitte neuvoa aloittelijaa. Lupaan olla kiltti, ja aloittaa linuxin opiskelun tuota pikaa. ;)

    • fatti

      näytä.

      Huh. huh...

      Mounttauksen seurauksena käyttäjä jumittui ja yllätys yllätys: Windowsinkin hakemistot katosivat sujuvasti!

      Mitäs nyt? Onko hyviä neuvoja? Windows näkee kyllä edelleen tuon levyn, mutta data katosi.
      Tein tänään varmuuskopiot, joten mitään ei lopullisesti kadonnut, joka onkin sitten ainoa hyvä asia.

      Poistin ao. käyttäjän ja loin uudestaan: ei auttanut.

      Apuva...

      • .Wäinömoinen.

        FAT-osion lukeminen ja sille kirjoittaminen on ihan peruskauraa linuxissa. NTFS:lle kirjoitaminen sen sijaan ei käytännössä onnistu, lukeminen kylläkin.

        FAT32-osiolta ei datan pitäsi kadota mihinkään noilla jutuilla, joita on esitetty. Onneksi sinulla on varmuuskopiot, esimerkillistä toimintaa. Yksi mahdollisuus on, että käyttöoikeudet ovat vaihtuneet, vaikka niitä ei FAT32 tuekaan - aiheuttaa silti Windowsille lukuongelman.

        Ubuntun omat ohjeet FAT-osioiden käyttämiseksi: http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/ubuntuguide.html#mountunmountfat

        Monessa jakelussa FAT-liitokset tulevat valmiina ja osioiden liittäminen vaatii vain kuvakkeen klikkaamista. Eli Ubuntun idioottivarmuus on omiaan aiheuttamaan uusia ongelmia...


    • fatti

      D:-levyn data ei ainakaan näy Windowsilla. Linuxista en tiedä, koska en onnistunut mounttauksessa.

      Voisiko joku kärsivällinen yksilö kertoa tarkasti komennon niin, että voin sen kopioida suoraan komentotulkin riville, pliiis.

      Osio on /dev/hdb3 ja haluaisin sen näkymään /home- hakemistoon.

      • siis

        ensiksi sinun täytyy lisätä se osio /etc/ftsab- tiedostoon. Eli lisäät sinne ( rootina) rivin:
        /dev/hdb3 /mnt/fat vfat noauto, user, rw 0 0


        toi /mnt/fat -in fat voi olla mikä tahansa minkä haluat, esim juuri fat tai mitä vaan. Ja tuo hdb3 merkkaa siis sitä fat32-osiota, jos se on se. Jos ei, niin sen tilalle oikea osiointi.


      • fatti
        siis kirjoitti:

        ensiksi sinun täytyy lisätä se osio /etc/ftsab- tiedostoon. Eli lisäät sinne ( rootina) rivin:
        /dev/hdb3 /mnt/fat vfat noauto, user, rw 0 0


        toi /mnt/fat -in fat voi olla mikä tahansa minkä haluat, esim juuri fat tai mitä vaan. Ja tuo hdb3 merkkaa siis sitä fat32-osiota, jos se on se. Jos ei, niin sen tilalle oikea osiointi.

        Pari asiaa lievästi hämmästyttää vanhaa dos/windows- käyttäjää:

        Tuon tekemäni mount- komennon jälkeen:


        - swap- osio katosi
        - windowsin d:- aseman tiedot katosivan W:ltä
        - yksi käyttäjä korruptoitui
        - linux väitti, että tuo /dev/hdb3 - osio oli itse asiassa swap- osio vaikka fdiskin listassa se on fat32- osio.

        Ei tajuu.
        Voisko joku viisas selittää?

        Vaikka asensin Linuxin (taas kerran) uudelleen, ei tuota em. käyttäjää voi tehdä.

        No. Nyt (toistaiseksi) kaikki pelittää.
        Tulin vaan entistä varovaisemmaksi root:n käytössä. :)
        Aina sitä oppii ja yritys/erehdys- periaate opettaa nopeimmin. Onneksi on tämä ylimääräinen kone, jonka kanssa voi sählätä.

        Kiitos taas kärsivällisyydestä.


      • fatti
        siis kirjoitti:

        ensiksi sinun täytyy lisätä se osio /etc/ftsab- tiedostoon. Eli lisäät sinne ( rootina) rivin:
        /dev/hdb3 /mnt/fat vfat noauto, user, rw 0 0


        toi /mnt/fat -in fat voi olla mikä tahansa minkä haluat, esim juuri fat tai mitä vaan. Ja tuo hdb3 merkkaa siis sitä fat32-osiota, jos se on se. Jos ei, niin sen tilalle oikea osiointi.

        Voiko tuota /etc/ftsab- tiedostoa kopeloida tavallisella teksieditorilla?

        Otin asennuksen yhteydessä talteen osiotaulun: kai se sentään pitää kutinsa?

        Niin kuin näkyy, olen vainoharhaisen epäileväinen linuxin suhteen. Tulee mieleen -80 luku ja ensimmäiset kokemumkset dossin kanssa. :)


      • tarkoittaa
        siis kirjoitti:

        ensiksi sinun täytyy lisätä se osio /etc/ftsab- tiedostoon. Eli lisäät sinne ( rootina) rivin:
        /dev/hdb3 /mnt/fat vfat noauto, user, rw 0 0


        toi /mnt/fat -in fat voi olla mikä tahansa minkä haluat, esim juuri fat tai mitä vaan. Ja tuo hdb3 merkkaa siis sitä fat32-osiota, jos se on se. Jos ei, niin sen tilalle oikea osiointi.

        tiedostoa fstab??


      • fatti kirjoitti:

        Voiko tuota /etc/ftsab- tiedostoa kopeloida tavallisella teksieditorilla?

        Otin asennuksen yhteydessä talteen osiotaulun: kai se sentään pitää kutinsa?

        Niin kuin näkyy, olen vainoharhaisen epäileväinen linuxin suhteen. Tulee mieleen -80 luku ja ensimmäiset kokemumkset dossin kanssa. :)

        Voi sitä editoida millä huvittaa, sillä se on ihan normaali tekstitiedosto siinä missä muutkin.


      • fatti kirjoitti:

        Pari asiaa lievästi hämmästyttää vanhaa dos/windows- käyttäjää:

        Tuon tekemäni mount- komennon jälkeen:


        - swap- osio katosi
        - windowsin d:- aseman tiedot katosivan W:ltä
        - yksi käyttäjä korruptoitui
        - linux väitti, että tuo /dev/hdb3 - osio oli itse asiassa swap- osio vaikka fdiskin listassa se on fat32- osio.

        Ei tajuu.
        Voisko joku viisas selittää?

        Vaikka asensin Linuxin (taas kerran) uudelleen, ei tuota em. käyttäjää voi tehdä.

        No. Nyt (toistaiseksi) kaikki pelittää.
        Tulin vaan entistä varovaisemmaksi root:n käytössä. :)
        Aina sitä oppii ja yritys/erehdys- periaate opettaa nopeimmin. Onneksi on tämä ylimääräinen kone, jonka kanssa voi sählätä.

        Kiitos taas kärsivällisyydestä.

        Tuskin se swappiosio "katoaa" ihan noin vain. Varmaankin vain teit jonkun huomaamattoman virheen fstabiin. Swapin voit laittaa testimielessä käsinkin käyttöön, roottina "swapon /dev/swaposio" (ja pois käytöstä swapoffilla).

        Miten "käyttäjä korruptoitui" ? En oikein tajua mitä tuo tarkoittaa käytännössä.

        Partitioita voi katsoa myös tiedostosta /proc/partitions.


    • fatti

      Linux on siis Lineox.

      Kai nuo komennot ovat ylespäteviä, vaiko ei?

      Hauskaa M.A:n päivää kaikille. Onhan lippu salossa?

      • voivoi...

        Vaihda jakelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe