Maasähkön

Asennus

Paljonko arvelisitte seuraavalle kokoonpanolle tulevan hintaa. Veneen ulkopuolelle 1 kpl sähkön syöttöön sopiva rasia, veneen sisälle n. 4 kpl pistorasioita, maasähkökeskus vikavirralla sekä tämän päälle asennus, niin ja tietysti jokunen metri johtoa?

Riittääkö tuo kokoonpano vai pitääkö siihen laittaa vielä jotain lisää?

60

18922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antavaa

Rasiat, piuhat ja sähkökeskus biltemasta yhteensä noin 150 euroa. Jos laturin tarvitset niin se onkin sitten toisen mokoman lisää. Ja asennus 0...500 euroa.

• Asennuttanut

Nimimerkillä "suuntaa antavaa" hinnat mielestäni kohtuullisen suuret kun ajatellaan että bilteman kamat. Kannattaa panostaa laatutavaraan (esim Mastervolt) niin ei tarvitse myöhemmin sitten katua. Asennuksen jos vielä onnistut saamaan joltain "tutulta" sopivaan hintaan niin uskoisin kokonaishinnan olevan jossain 1000 euron paikkeilla. Näin ainakin itsellä eikä tarvinnut biltemassa vierailla. Pistorasioita tosin tuli vain 3.

• kanssas

Mikähän ihme siinä Biltemassa on niin kauheaa, että kannattaa samat osat ostaa kalliimmalla muualta? Minusta tuo 1000 euroa kuulostaa järkyttävän suurelta. Itselläni kulut jäivät alle 100 euron, kun itse asensin.

• Noviisi
        kanssas kirjoitti:

Mikähän ihme siinä Biltemassa on niin kauheaa, että kannattaa samat osat ostaa kalliimmalla muualta? Minusta tuo 1000 euroa kuulostaa järkyttävän suurelta. Itselläni kulut jäivät alle 100 euron, kun itse asensin.

Ei alle satasella saa jos ostaa valmiin keskuksen. Mutta 1000€ on kyllä paljon yläkanttiin. Hinnat ovat keskus noin 120 joissain sarjoissa on mukana ulkorasia pistorasijat 4kpl ja kaapelit max 100 asennus noin kolmetuntia ammattimieheltä a`40€ joten ollaan kaukana tonnista.

• jos..
        Noviisi kirjoitti:

Ei alle satasella saa jos ostaa valmiin keskuksen. Mutta 1000€ on kyllä paljon yläkanttiin. Hinnat ovat keskus noin 120 joissain sarjoissa on mukana ulkorasia pistorasijat 4kpl ja kaapelit max 100 asennus noin kolmetuntia ammattimieheltä a`40€ joten ollaan kaukana tonnista.

Olet oikeassa, valmis keskus maksaa Biltemassakin 120 euroa. Jos kuitenkin viitsii käyttää vartin omaa aikaansa boxin kokoamiseen osista, säästää noin sata euroa. Kyllä ainakin mun tuntipalkalla kannattaa.

• Noviisi
        jos.. kirjoitti:

Olet oikeassa, valmis keskus maksaa Biltemassakin 120 euroa. Jos kuitenkin viitsii käyttää vartin omaa aikaansa boxin kokoamiseen osista, säästää noin sata euroa. Kyllä ainakin mun tuntipalkalla kannattaa.

Jos kykenee itse keskuksen rakentamaan niin säästää kyllä. Jos ei ole varma mitä tekee niin ostaa osat valmiiksi ja kun asentaja tulee niin antaa sen tehdä kytkennät jää silti halvemmaksi kuin valmis.

• Asennuttanut
        jos.. kirjoitti:

Kyllä kuulostaa poikien viritykset nyt sen verran vaarallisilta, että en ihan heti kehoittaisi ketään noita ohjeita seuraamaan.
        Itse osista koottu boxi? Toivon todella että tiedät mitä olet tekemässä eli olet sähköalan ammattilainen...
        Laadukkaiden ja toimivien, VENEKÄYTTÖÖN tarkoitettujen keskusten alkaen hinnat pyörivät siinä 250 euron paikkeilla. Sillä Bilteman laturilla tarkoitatte varmaan tätä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=37714&sivu=37714.htm&ryhma=2&kategoria=23&SID=381622314411315512933
        Onnea vaan!
        Saanko muuten tiedustella mitenkä tuo "järjestelmänne" toimii niin kuin käytännössä? Siis kun olette rantautuneet. Itselläni riittää, että vetää johdon laiturin tolpalsta veneen pistorasiaan ja homma pelaa!
        Liian usein saa valitettavasti kuulla, kun isäntä on itse tehnyt maasähköt jonka seurauksena koko vene on ollut palaa alta. Pahimmissa tapauksissa näin on käynytkin, joten unettomia öitä teille vaan!

• Asennuttanut
        Asennuttanut kirjoitti:

Kyllä kuulostaa poikien viritykset nyt sen verran vaarallisilta, että en ihan heti kehoittaisi ketään noita ohjeita seuraamaan.
        Itse osista koottu boxi? Toivon todella että tiedät mitä olet tekemässä eli olet sähköalan ammattilainen...
        Laadukkaiden ja toimivien, VENEKÄYTTÖÖN tarkoitettujen keskusten alkaen hinnat pyörivät siinä 250 euron paikkeilla. Sillä Bilteman laturilla tarkoitatte varmaan tätä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=37714&sivu=37714.htm&ryhma=2&kategoria=23&SID=381622314411315512933
        Onnea vaan!
        Saanko muuten tiedustella mitenkä tuo "järjestelmänne" toimii niin kuin käytännössä? Siis kun olette rantautuneet. Itselläni riittää, että vetää johdon laiturin tolpalsta veneen pistorasiaan ja homma pelaa!
        Liian usein saa valitettavasti kuulla, kun isäntä on itse tehnyt maasähköt jonka seurauksena koko vene on ollut palaa alta. Pahimmissa tapauksissa näin on käynytkin, joten unettomia öitä teille vaan!

Painovirhe: keskus ei 250 vaan 150. Kunnon laturien hinnat alkaen 250.

• Noviisi
        Asennuttanut kirjoitti:

Painovirhe: keskus ei 250 vaan 150. Kunnon laturien hinnat alkaen 250.

Keskus pitää sisällään vikavirsasuojan muutaman pistorasian kytkentäriman ei sen osien hankkiminen niin vaikeeta ole ja jos kytkennät tekee ammattimies niin eiköhän se turvallinen ole.

• sähkökeskus
        Asennuttanut kirjoitti:

Onnea vaan!

Samat rojut niissä venekäyttöön myytävissä vehkeissä on sisällä, ihan standardien mukaiset vikavirtasuojat ja automaattisulakkeet. Tietenkin pitää tietää mitä tekee kun tuollaisen kasaa, mutta samahan koskee montaa muutakin juttua. Ammattilainen ei sentään tarvitse olla kyetäkseen kytkemään pari piuhaa. Et sinäkään varmaan osta ammattilaiselta kaikkia turvallisuuteen vaikuttavia töitä veneessäsi?

Samalla tavalla se minullakin toimii. Letku kiinni ja homma toimii. Laturini tosin ei ole Biltemasta, koska siellä ei ollut mielestäni venekäyttöön sopivaa.

• nyt minullekin
        Asennuttanut kirjoitti:

Onnea vaan!

Missä ja koska on suomessa vene palanut maasähköistä johtuen,taidat puhua kakkaa.

• Asennuttanut
        nyt minullekin kirjoitti:

Missä ja koska on suomessa vene palanut maasähköistä johtuen,taidat puhua kakkaa.

Naapuriveneestä alkoi edelliskesänä Maarianhaminassa savua nousta siinä puolen yön aikoihin. Onneksi olivat itsekin vielä hereillä ja saivat rajattua palovauriot sitloodan säilytystiloihin. Itse tehdyt sähkötyöt ja vääränlainen laturi olivat omistajan itsensä mukaan syynä paloon. En tiedä miksi olisi asiasta valehdellut.
        Eikä tietääkseni ole ainut kerta kun näin on käynyt. Kuolonuhreja eivät tietääkseni kuitenkaan ole vaatineet, ainakaan vielä...
        Jos itse tietämättömänä täytyy noihin sähköhommiin veneessä ryhtyä, niin olisi syytä hankkia palohälytin myös maasähkökeskuksen ja laturin läheisyyteen!

• edelleenkään
        Asennuttanut kirjoitti:

Naapuriveneestä alkoi edelliskesänä Maarianhaminassa savua nousta siinä puolen yön aikoihin. Onneksi olivat itsekin vielä hereillä ja saivat rajattua palovauriot sitloodan säilytystiloihin. Itse tehdyt sähkötyöt ja vääränlainen laturi olivat omistajan itsensä mukaan syynä paloon. En tiedä miksi olisi asiasta valehdellut.
        Eikä tietääkseni ole ainut kerta kun näin on käynyt. Kuolonuhreja eivät tietääkseni kuitenkaan ole vaatineet, ainakaan vielä...
        Jos itse tietämättömänä täytyy noihin sähköhommiin veneessä ryhtyä, niin olisi syytä hankkia palohälytin myös maasähkökeskuksen ja laturin läheisyyteen!

Kertonut missä ja koska olisi maasähköistä johtuen vene palanut (ainoastaan vain savunnut).
        Minullakin aina vene savuaa kun sen käynnistän tai laitan lämppärin päälle.
        Joskus on myös savua ilman tulta.

• Maasähkökeskuksen
        Noviisi kirjoitti:

Keskus pitää sisällään vikavirsasuojan muutaman pistorasian kytkentäriman ei sen osien hankkiminen niin vaikeeta ole ja jos kytkennät tekee ammattimies niin eiköhän se turvallinen ole.

Saa esimerkiksi Mastervoltilta OVH 150 euroa,
        sisältää KUNNON 30mA vikavirtasuojan ja yhden
        2-napaisen automaattisulakkeen. Kahdella automaattisulakkeella hinta on 220 euroa.
        Olen nähnyt itsetehtyjä maasähkö virityksiä tarpeeksi paljon, nolla on monessa keskuksessa
        omassa nollakiskossa ja vaihe kulkee 1-napaisen automaattisulakkeen kautta ja isäntä ylpeänä esittää että itse kun tein niin halvalla sain.
        PS. Mikähän siinä on kun noi ammatti veneenrakentajat ja telakat ei käytä noita Bilteman sähkötarvikkeita.

• tyhjästä?
        Maasähkökeskuksen kirjoitti:

Saa esimerkiksi Mastervoltilta OVH 150 euroa,
        sisältää KUNNON 30mA vikavirtasuojan ja yhden
        2-napaisen automaattisulakkeen. Kahdella automaattisulakkeella hinta on 220 euroa.
        Olen nähnyt itsetehtyjä maasähkö virityksiä tarpeeksi paljon, nolla on monessa keskuksessa
        omassa nollakiskossa ja vaihe kulkee 1-napaisen automaattisulakkeen kautta ja isäntä ylpeänä esittää että itse kun tein niin halvalla sain.
        PS. Mikähän siinä on kun noi ammatti veneenrakentajat ja telakat ei käytä noita Bilteman sähkötarvikkeita.

Biltema:
        vikavirtasuojakytkin 16,90 €
        2 x 1-napainen automaattisulake 3,95 €/kpl
        asennuskotelo edellisille 4,90 €

Yhteensä 29,70€

Tekee siis 120 euroa vähemmän kuin Mastervoltin valmiiksi kasaama paketti. Millä tavalla tämä "KUNNON" vikavirtasuoja poikkeaa tavallisesta?

Eivät ne veneenrakentajat osiaan venetarvikeliikkeestäkään osta. Siksi heille hintaero on pieni. Työ on etenkin Suomessa pirun kallista, joten osien hankintapaikalla ei suhteellisesti ole juurikaan vaikutusta tuotteen valmistuskustannuksiin.

• Mitä eroa
        tyhjästä? kirjoitti:

Biltema:
        vikavirtasuojakytkin 16,90 €
        2 x 1-napainen automaattisulake 3,95 €/kpl
        asennuskotelo edellisille 4,90 €

Yhteensä 29,70€

Tekee siis 120 euroa vähemmän kuin Mastervoltin valmiiksi kasaama paketti. Millä tavalla tämä "KUNNON" vikavirtasuoja poikkeaa tavallisesta?

Eivät ne veneenrakentajat osiaan venetarvikeliikkeestäkään osta. Siksi heille hintaero on pieni. Työ on etenkin Suomessa pirun kallista, joten osien hankintapaikalla ei suhteellisesti ole juurikaan vaikutusta tuotteen valmistuskustannuksiin.

ON yhdellä kaksinapaisella automaattisulakkeella ja kahdella yksittäin asennettavalla automaattisulakkeella ja vertaa sitten vasta hintoja ...
        PS. Miksiköhän niitä sinun mielestäsi hintavia ja toisten mielestä laadukkaita asennustarvikkeita tehdään? ja viellä myydäänkin... Onhan niitä Mersuja ja Ladojakin..................

• Asennuttanut
        edelleenkään kirjoitti:

Kertonut missä ja koska olisi maasähköistä johtuen vene palanut (ainoastaan vain savunnut).
        Minullakin aina vene savuaa kun sen käynnistän tai laitan lämppärin päälle.
        Joskus on myös savua ilman tulta.

Joo, liekkejä en tosiaan itse päässyt ihastelemaan, palo kun tosiaan tapahtui siellä sitloodan säilytysosiossa. Vaikea kuitenkin kuvitella, että pelkkä savu olisi saanut sulatettua ja mustattua tilan suojana ollutta kantta ja seinää.
        "Sähköpääkeskus" ja laturi, jotka sijaitsivat vierekkäin ja jotka omistaja itse oli asentanut veneeseen olivat hänen mukaansa olleet palon alkupisteenä. Ne myös tuhoutuivat palossa täysin.
        Turha sarkastisuus on mielestäni turhaa tällaisessa tilanteessa, jossa kyseessä voi olla ihmishenkiä. Jokaisen teeseitse-miehen olisi aina silloin tällöin hyvä kyseenalaistaa oma osaamisensa, niin myös sinun kohdallasi.

• Noviisi
        Mitä eroa kirjoitti:

ON yhdellä kaksinapaisella automaattisulakkeella ja kahdella yksittäin asennettavalla automaattisulakkeella ja vertaa sitten vasta hintoja ...
        PS. Miksiköhän niitä sinun mielestäsi hintavia ja toisten mielestä laadukkaita asennustarvikkeita tehdään? ja viellä myydäänkin... Onhan niitä Mersuja ja Ladojakin..................

Vaikka kasaa laadukkaista osista säästää silti mutta ei kannata ruveta rakentamaan jos ei osaa tai ole tuttavaa joka osaa. Itse rakensin laadukkaista osista ja kustannuksia tuli 60€.

P.S Tisin mitä tein!!!

• Toisille Bemari
        Noviisi kirjoitti:

Vaikka kasaa laadukkaista osista säästää silti mutta ei kannata ruveta rakentamaan jos ei osaa tai ole tuttavaa joka osaa. Itse rakensin laadukkaista osista ja kustannuksia tuli 60€.

P.S Tisin mitä tein!!!

Mitkä sun laatuvaatimuksesi on ?????

• Noviisi
        Toisille Bemari kirjoitti:

Mitkä sun laatuvaatimuksesi on ?????

Katsoin juuri hintoja LAADUKKAISTA osista.
        Vikavirtasuoja 2napanen 40A 15€
        Sulake 10A 2napanen 5,9€
        Kotelo 12€
        Kolminapanen pistoke 12,90€

Hinnat tosin tukkuhintoja mutta lasku 30% päälle niin saat kaupasta. Näitä osia käytetään myös teollisuudessa.

• Kaikille mistä
        Noviisi kirjoitti:

Sulake 10A 2napanen 5,9€
        Kotelo 12€

Hinnat tosin tukkuhintoja mutta lasku 30% päälle niin saat kaupasta. Näitä osia käytetään myös teollisuudessa.

Näitä laadukkaita 2-napaisia johdonsuoja-automaatteja saa hintaan 5,90 euroa kappale ???
        Ja mikähän mahtaa olla valmistaja. esim. Hager
        mikä on suht laadukas verrattuna hinta/laatusuhteeseen maksaa 2-napaisena
        OVH 25.80 ALV ja liikkeistä saat alennusta max 30% että laske siitä.
        PS. Äläkä ala selittää että kun laittaa kaksi 1-napaista pääsee paljon halvemmalla kun se ei ole edes luvallinen asennus..

• Noviisi
        Kaikille mistä kirjoitti:

Näitä laadukkaita 2-napaisia johdonsuoja-automaatteja saa hintaan 5,90 euroa kappale ???
        Ja mikähän mahtaa olla valmistaja. esim. Hager
        mikä on suht laadukas verrattuna hinta/laatusuhteeseen maksaa 2-napaisena
        OVH 25.80 ALV ja liikkeistä saat alennusta max 30% että laske siitä.
        PS. Äläkä ala selittää että kun laittaa kaksi 1-napaista pääsee paljon halvemmalla kun se ei ole edes luvallinen asennus..

Tarviiko aina maksaa merkistä? Tiedän että Hager on hyvä mutta on muitakin ei niin tunnettuja merkkejä jotka toimii.

• koskaan
        Asennuttanut kirjoitti:

Joo, liekkejä en tosiaan itse päässyt ihastelemaan, palo kun tosiaan tapahtui siellä sitloodan säilytysosiossa. Vaikea kuitenkin kuvitella, että pelkkä savu olisi saanut sulatettua ja mustattua tilan suojana ollutta kantta ja seinää.
        "Sähköpääkeskus" ja laturi, jotka sijaitsivat vierekkäin ja jotka omistaja itse oli asentanut veneeseen olivat hänen mukaansa olleet palon alkupisteenä. Ne myös tuhoutuivat palossa täysin.
        Turha sarkastisuus on mielestäni turhaa tällaisessa tilanteessa, jossa kyseessä voi olla ihmishenkiä. Jokaisen teeseitse-miehen olisi aina silloin tällöin hyvä kyseenalaistaa oma osaamisensa, niin myös sinun kohdallasi.

tehnyt mitään veneen sähkötöitä itse,yritän vaan paljastaa paskan puhujat jotka totena väittävät omia kuvitelmiaan,eli edelleenkään ei ole yhtään todistettua venepaloa tullut julki jotka olisivat aiheutuneet oma tekemistä maasähköistä.

• Asennuttanut
        koskaan kirjoitti:

tehnyt mitään veneen sähkötöitä itse,yritän vaan paljastaa paskan puhujat jotka totena väittävät omia kuvitelmiaan,eli edelleenkään ei ole yhtään todistettua venepaloa tullut julki jotka olisivat aiheutuneet oma tekemistä maasähköistä.

Eli jos et kirjoitettuun sanaani usko, niin se on oma häpeäsi. Se kun nyt ainakin tuli todistettua...
        Voin luetella sinulle muutamia omakohtaisia palotapauksia lisää, joita olen vuosien saatossa ollut todistamassa. Myös ne ovat saaneet alkunsa veneenomistajan omista "maasähköjärjestelmistä". Niitä tosin ei mielestäni voi suoraan verrata aiemmin kertomaani tapaukseen, koska niissä kyseessä on ollut täysin amatöörimäinen "maasähköjärjestelmä" eli johto laiturilta veneeseen, jakorasiasta edelleen johto sisälle asuintiloihin kaffenkeittoa varten ja toinen johto "bilteman akkulaturille" joka on kytketty suoraan akun napoihin. Heikoin lenkki näissä "järjestelmissä" on yleensä huono laturi, joka painaa aina vaan lisää virtaa akuille. Sehän siitä ensimmäisenä kärähtää ja yleensä jotain siitä vierestäkin...
        Toinen ikävä puoli tämän kaltaisissa järjestelmissä tuon palovaaran lisäksi on se, että niissä kun tuo oma sulake aika harvoin on. Pistetään sitten siinä samalla pimeäksi muutama muukin vene, kun vähän keitellään kaffetta ja käytetään mikroa samaan aikaan...
        Ps. jos omat viritykset epäilyttävät niin kannattaa tutustua seuraavaan ja vaikka sitä maasähköä ei vielä olisikaan: http://www.suomenlahdenpuuveneilijat.fi/sahko1.htm

• baden
        Asennuttanut kirjoitti:

Eli jos et kirjoitettuun sanaani usko, niin se on oma häpeäsi. Se kun nyt ainakin tuli todistettua...
        Voin luetella sinulle muutamia omakohtaisia palotapauksia lisää, joita olen vuosien saatossa ollut todistamassa. Myös ne ovat saaneet alkunsa veneenomistajan omista "maasähköjärjestelmistä". Niitä tosin ei mielestäni voi suoraan verrata aiemmin kertomaani tapaukseen, koska niissä kyseessä on ollut täysin amatöörimäinen "maasähköjärjestelmä" eli johto laiturilta veneeseen, jakorasiasta edelleen johto sisälle asuintiloihin kaffenkeittoa varten ja toinen johto "bilteman akkulaturille" joka on kytketty suoraan akun napoihin. Heikoin lenkki näissä "järjestelmissä" on yleensä huono laturi, joka painaa aina vaan lisää virtaa akuille. Sehän siitä ensimmäisenä kärähtää ja yleensä jotain siitä vierestäkin...
        Toinen ikävä puoli tämän kaltaisissa järjestelmissä tuon palovaaran lisäksi on se, että niissä kun tuo oma sulake aika harvoin on. Pistetään sitten siinä samalla pimeäksi muutama muukin vene, kun vähän keitellään kaffetta ja käytetään mikroa samaan aikaan...
        Ps. jos omat viritykset epäilyttävät niin kannattaa tutustua seuraavaan ja vaikka sitä maasähköä ei vielä olisikaan: http://www.suomenlahdenpuuveneilijat.fi/sahko1.htm

Nykymääräysten mukaan laitureiden tolpissa on vikavirtasuojat.

• Insinööri
        Mitä eroa kirjoitti:

Mitä sitä turhaan laittaa kaksinapaisia, yksinapainenkin toimii ihan hyvin

• Asennuttanut
        baden kirjoitti:

Nykymääräysten mukaan laitureiden tolpissa on vikavirtasuojat.

Mutta miksi laskea niiden varaan? Sähkötyöt kunnolla tekemällä ei tarvitse jännittää ja herätä öisin jokaisen napsahduksen kuultuaan. vikavirtasuojathan nimensä mukaisesti tosiaan näyttävät kyntensä silloin kun joku on jo mennyt vikaan...
        Toki ainahan niitä silloin tällöin on viallisia sähkölaitteitakin liikenteessä.

• kyllä eron...
        Mitä eroa kirjoitti:

Tiedän kyllä mitä eroa on kaksinapaisella ja yksinapaisella automaattisulakkeella, mutta sitä en ymmärrä miksi kaksinapaista ei voisi korvata kahdella yksinapaisella. Osaatko itse kertoa, ettei nyt kukaan palstan lukija mene sellaista hengenvaarallista virhettä tekemään? Vai jauhatko vain lämpimiksesi mitään ymmärtämättä?

Mersuja myydään, koska joillain ihmisillä on suuremmat tarpeet tai ainakin halut kuin toisilla. Ladakin käsittääkseni toimii erinomaisesti henkilöiden ja tavaroiden kuljettamisessa, mihin se onkin tarkoitettu.

• kaksi
        kyllä eron... kirjoitti:

Tiedän kyllä mitä eroa on kaksinapaisella ja yksinapaisella automaattisulakkeella, mutta sitä en ymmärrä miksi kaksinapaista ei voisi korvata kahdella yksinapaisella. Osaatko itse kertoa, ettei nyt kukaan palstan lukija mene sellaista hengenvaarallista virhettä tekemään? Vai jauhatko vain lämpimiksesi mitään ymmärtämättä?

Mersuja myydään, koska joillain ihmisillä on suuremmat tarpeet tai ainakin halut kuin toisilla. Ladakin käsittääkseni toimii erinomaisesti henkilöiden ja tavaroiden kuljettamisessa, mihin se onkin tarkoitettu.

1-napaista automaattia kaksinapaisen automaatin tilalle oikosulkuvirta "PUDOTTAA" 99,99% varmuudella normaali maasähkö systeemissä tämän automaatin joka on ns. vaihepuolella ja tämä ns. Nollapuolen automaatti jää päälle, seuraavalla kerralla kun kytket maistasyötön päälle ja pistotulppana on ns. normaali suko joka menee toisin päin kun viimeksi eli Nolla ja vaihe vaihtaa paikkaa mieti mitä voi käydä ????

• yksinapaiseni
        kaksi kirjoitti:

1-napaista automaattia kaksinapaisen automaatin tilalle oikosulkuvirta "PUDOTTAA" 99,99% varmuudella normaali maasähkö systeemissä tämän automaatin joka on ns. vaihepuolella ja tämä ns. Nollapuolen automaatti jää päälle, seuraavalla kerralla kun kytket maistasyötön päälle ja pistotulppana on ns. normaali suko joka menee toisin päin kun viimeksi eli Nolla ja vaihe vaihtaa paikkaa mieti mitä voi käydä ????

on kytketty toisiinsa. Toisen putoaminen pudottaa toisenkin.

• insinööri
        kaksi kirjoitti:

Jatka vaan loppuun asti. Minua ainakin alkoi kiinnostaa, että miten sitten käy.

• Semi
        Insinööri kirjoitti:

Mitä sitä turhaan laittaa kaksinapaisia, yksinapainenkin toimii ihan hyvin

Onneksi veneessäni on suojaerotusmuuntaja, ei näemmä tiedä minkälaisen pommin saattaa vierasvenesatamissa saada viereensä.

• kummastelen
        insinööri kirjoitti:

Jatka vaan loppuun asti. Minua ainakin alkoi kiinnostaa, että miten sitten käy.

Minkähän alan insinööri kyselee tällasia itsestään selviä asioita???????
        Suosittelen tutustumista Suomen telakoiden tapaan
        tehdä laivojen sähköasennukset.
        Tuossa joku edellä jo kertoikin niksit toimivaan systemiin,suht laadukas vikavirtasuoja joka toimii viellä muutaman vuoden kuluttua vene
        olosuhteissa sekä kaksinapaiset johdonsuoja-
        automaatit sekä laivakaapelit LJN tai LKM ..

• Teknikko
        kaksi kirjoitti:

Yksi yksinapainen automaattisulake vaihejohdossa riittää. Toiminut jo kymmenen vuotta eikä mitään ongelmia.

• Nolla ja suojamaakiskot
        Teknikko kirjoitti:

Yksi yksinapainen automaattisulake vaihejohdossa riittää. Toiminut jo kymmenen vuotta eikä mitään ongelmia.

Pääkeskuksessa yhteen niin huomaa aina tuliko
        pistotulppa oikein päin.

• Varmaankin
        Teknikko kirjoitti:

Tekniikko kytkemään se pistotulppa että tulee varmaan oikein päin.........
        Sulakehan oli vaan siinä vaihejohtimessa vai kuinka ????

• Teknikko
        Varmaankin kirjoitti:

Tekniikko kytkemään se pistotulppa että tulee varmaan oikein päin.........
        Sulakehan oli vaan siinä vaihejohtimessa vai kuinka ????

Pistotulpan oikeinpäin laitto ei ole ongelma, koska 99%:sti sähkömiehet laittavat vaiheen ja nollan samoinpäin. 1%:a varten olen tehnyt automatiikan, eli kytkenyt nollan ja suojamaan yhteen. Jos pistorasia ei ole oikein kytketty niin
        jakopylvään automaatisulake laukeaa ja sitten pistorasia toisin päin ja sulake päälle.
        Olen tehnyt useammalle meidän venekerhon jäsenelle maasähköt ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

• insinööri
        kummastelen kirjoitti:

Minkähän alan insinööri kyselee tällasia itsestään selviä asioita???????
        Suosittelen tutustumista Suomen telakoiden tapaan
        tehdä laivojen sähköasennukset.
        Tuossa joku edellä jo kertoikin niksit toimivaan systemiin,suht laadukas vikavirtasuoja joka toimii viellä muutaman vuoden kuluttua vene
        olosuhteissa sekä kaksinapaiset johdonsuoja-
        automaatit sekä laivakaapelit LJN tai LKM ..

Vai sivusta seurannut.. Sama mies taidat olla kuin edellinenkin uhoaja, kun et sinäkään tätä "itsestään selvää" asiaa osaa meille muille selittää.

En minä sähköinsinööri ole, ja haluaisinkin ihan oikeasti tietää että mitä sitten tapahtuu kun käyttää kahta yksinapaista yhden kaksinapaisen sijasta. Jos kytket toisen nollajohtoon ja toisen vaihejohtoon, niin vaikka nolla ja vaihe kääntyisivät toisin päin, niin edelleen sekä vaihe- että nollajohdossa on sulake. Mikä siis on ongelma?

Minä en ole aikeissa rakentaa maasähköjärjestelmää, mutta tämä asia jäi kiinnostamaan.

• LAITA TUOLLAISTA
        Noviisi kirjoitti:

Sulake 10A 2napanen 5,9€
        Kotelo 12€

Mainitsemaasi 40 Ampeerin vikavirtasuojaa yhtään mihinkään !!!
        Ajatteleppa ihan itse jos käytössä on 240v valovirtaa ja siitä 40 Ampeerin suojaus, niin varma asia on, että se henkilö on henketön, joka siihen jää kiinni !

Silloin kun puhutaan vikasuojauksista niin käytetään milliampereissa olevia yksikköjä!

Terveisin
        Ammatikseen sähkötöitä tekevä !

• Tosissasi
        Teknikko kirjoitti:

Pistotulpan oikeinpäin laitto ei ole ongelma, koska 99%:sti sähkömiehet laittavat vaiheen ja nollan samoinpäin. 1%:a varten olen tehnyt automatiikan, eli kytkenyt nollan ja suojamaan yhteen. Jos pistorasia ei ole oikein kytketty niin
        jakopylvään automaatisulake laukeaa ja sitten pistorasia toisin päin ja sulake päälle.
        Olen tehnyt useammalle meidän venekerhon jäsenelle maasähköt ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Minkähän venekerhon lippu teillä on perässä ????
        Osaa varoa sähkökatkoksiin kun rantaudut..Jopa pidempiaikaisiin
        sillä tolla virityksellä palaa myös noususulakkeet syöttöpäästä kun työnnät sen tulppasi väärinpäin rasiaan sillä noi laitureiden pistorasiaryhmät on muutenkin aika kuormitettuja.

• Turvallisia
        insinööri kirjoitti:

Vai sivusta seurannut.. Sama mies taidat olla kuin edellinenkin uhoaja, kun et sinäkään tätä "itsestään selvää" asiaa osaa meille muille selittää.

En minä sähköinsinööri ole, ja haluaisinkin ihan oikeasti tietää että mitä sitten tapahtuu kun käyttää kahta yksinapaista yhden kaksinapaisen sijasta. Jos kytket toisen nollajohtoon ja toisen vaihejohtoon, niin vaikka nolla ja vaihe kääntyisivät toisin päin, niin edelleen sekä vaihe- että nollajohdossa on sulake. Mikä siis on ongelma?

Minä en ole aikeissa rakentaa maasähköjärjestelmää, mutta tämä asia jäi kiinnostamaan.

Laitteita noi sun pistorasiasi on missä on vaihe mutta ei nollaa?????

• turvallisia
        Turvallisia kirjoitti:

kuin ne, joissa on sekä vaihe että nolla. Vai kuinka? Mitä turvaa se nolla siihen tuo? Sitäpaitsi jos tuosta vaiheesta johonkin muualle kuin nollaan kulkee virtaa, niin vikavirtasuoja laukeaa.

• insinööri
        Turvallisia kirjoitti:

Kiitos, nyt aukesi. Olisihan tuo pitänyt ymmärtää, mutta kun en jotenkin tullut ajatelleeksi. Hienoa että uskaltauduit jakamaan tietosi!

• Kyse onkin
        turvallisia kirjoitti:

kuin ne, joissa on sekä vaihe että nolla. Vai kuinka? Mitä turvaa se nolla siihen tuo? Sitäpaitsi jos tuosta vaiheesta johonkin muualle kuin nollaan kulkee virtaa, niin vikavirtasuoja laukeaa.

"Jos tuosta vaiheesta johonkin muualle kuin nollaan kulkee virta niin vikavirtasuoja laukeaa"
        Eli yleensä sen korjaajan sormien kautta joka
        ihmettelee miksi laitteet ei toimi......
        Toivottavasti ei ole sydämmentahdistinta,,,,,,

• Kestä
        insinööri kirjoitti:

Kiitos, nyt aukesi. Olisihan tuo pitänyt ymmärtää, mutta kun en jotenkin tullut ajatelleeksi. Hienoa että uskaltauduit jakamaan tietosi!

Menihän se viimein perille vai menikö???

• Purjehtija.
        Turvallisia kirjoitti:

Suojamaa on turvallisuutta varten eikä siinä ole sulaketta

• FG33
        Tosissasi kirjoitti:

Minkähän venekerhon lippu teillä on perässä ????
        Osaa varoa sähkökatkoksiin kun rantaudut..Jopa pidempiaikaisiin
        sillä tolla virityksellä palaa myös noususulakkeet syöttöpäästä kun työnnät sen tulppasi väärinpäin rasiaan sillä noi laitureiden pistorasiaryhmät on muutenkin aika kuormitettuja.

Mulla on samanlainen kytkis ja sähkökynä.
        Sähkökynällä voi tarkastaa kuinka höpseli pannaan paikoilleen. Ei pala nousupaukut.

• Toivo
        kanssas kirjoitti:

Tuttuni osti biltemasta taloonsa kytkimet ja pistorasiat noin vuosi sitten.Parin rikki menneen kytkimen jälkeen tänä vuonna hän repi kaikki pois ja osti elkot tilalle ja kehu että kyllä tuli säästäminen kalliiksi.

• Niissä lukee
        Asennuttanut kirjoitti:

Mutta miksi laskea niiden varaan? Sähkötyöt kunnolla tekemällä ei tarvitse jännittää ja herätä öisin jokaisen napsahduksen kuultuaan. vikavirtasuojathan nimensä mukaisesti tosiaan näyttävät kyntensä silloin kun joku on jo mennyt vikaan...
        Toki ainahan niitä silloin tällöin on viallisia sähkölaitteitakin liikenteessä.

Biltema............

• JH.

Jos käytätä sähkäriä asennuksiin, kannattaa tehdä valmistelutyöt itse sillä lailla valmiiksi, että maksulliselle kaverille jää vain kaapelien päiden kytkeminen:
      - kaapelin vetoreittien teko: reikien porailu, mahd. putkitusten asentaminen
      - kaapelin laitto paikoilleen
      - pistokkeiden ym. paikkojen selvittely ja laittelu kevyesti paikoilleen

Keskus maksaa alkaen 100 € , pistorasiat 4 1 kpl n. 30.-, 10 m. pakkasenkestävää kumikaapelia veneen sisälle n. 30.-. Sitten tarvit tietysti laiturikaapelin pistokkeineen, n. 50.- . Jos olet paljon liikkeellä, kannattaa asentaa kunnon laturi(t) ainakin käyttöaku(i)lle, alkaen 100.-. Sähkötöitä tunteva kaverisi tekee kytkennät muutamassa tunnissa, ellei hänen tarvi porailla kaapelinvientejä ja pistokkeiden reikiä.

• hinta

Kuten tässä kaikki ovat todistelleet...

Vikavirta, muutama 2-nap. automaatti ja kotelo.
      (esim Biltemassa 2-nap automaatteja kohtuuhintaan)

Muutama pistorasia (älä osta halpahallikamaa !!!)

Osat n 200 €

Tekee päivässä..

• Asennettuna

Omaan veneeseeni tuli maksamaan 650 euroa,
      keskuksessa on tulot maistasyötöltä ja inventteriltä ja releet hoitavat automaattisesti
      maistasyötön päälle kun kytken kaapelin maihin ja
      inventteri putoaa pois,muihin(2kpl) kun akkulaturin pistorasioihin tulee jännite inventterin kautta
      kun se on päällä.
      Niin ja keskuksessa on merkkivalot ja
      johdonsuoja-automaatilla varustettu vikavirtasuoja 30mA/10A C-käyrä.

• Toivo

Jokaisesta maasähköasennuksesta veneeseen pitää löytyä tarkastuspöytäkirja sekä mittaustodistus( sama kuin omakotitaloista). Tarkastuspöytäkirjasta pitää löytyä asentajan/tarkastajan allekirjoitus ja vastaavan asennus liikkeen nimi. Jos olet ostamassa venettä vaadi tämä todistus. Tai pyydä ostosi jälkeen Tukesi tarkastaja paikalle pyydä lausunto ja jos sähköissä on virheitä tai mittauksia ei ole tehty voit teettää ne huoletta myyjän laskuun (myyjä maksaa myös tarkastajan 100e/h).Nyt kun ollaan EU:ssa niin itse tehtyjen sähköjen myymisestä esim. veneen mukana joutuu raastupaan.

• Omatarveoikeudet

Nykyään saa tehdä pieniä korjauksia ja asennuksia myös itse.

• Toivo
        Omatarveoikeudet kirjoitti:

Nykyään saa tehdä pieniä korjauksia ja asennuksia myös itse.

tukes:in sivuilta lainattua:
        Kuka saa tehdä sähkötöitä?

Kiinteisiin sähköasennuksiin sekä sähkölaitteiden korjaukseen kohdistuvia sähkötöitä saavat yleensä tehdä vain ne sähköalan ammattilaiset, joilla on oikeus tehdä näitä töitä. Keskeisin vaatimuksista on turvallisuudesta vastaava töiden johtaja, jolla on oltava toiminta-alueen kattava pätevyystodistus. Toiminnasta on myös tehtävä ilmoitus Turvatekniikan keskuksen sähköurakoitsijarekisteriin.

Tavallinen sähkönkäyttäjä voi tehdä ainoastaan eräitä vähäisiä töitä, jos varmasti osaa tehdä ne oikein ja on riittävästi perehtynyt työhön liittyviin ohjeisiin ja sähköturvallisuuteen.
        Tällaisia töitä ovat esimerkiksi
        – asunnon sulakkeen vaihtaminen
        – valaisimen liittäminen katossa olevaan "sokeripalaan"
        – sähkölaitteen rikkoutuneen pistotulpan, johdon ja johdossa olevan välikytkimen vaihtaminen
        – yksivaiheisen jatkojohdon valmistaminen ja korjaaminen
        – pistorasian ja valaisinkytkimen kannen irrottaminen ja kiinnittäminen esim. tapetoinnin ajaksi
        – enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat työt, esim. aurinkokennoasennukset. Katso myös Kodin sähköturvallisuusopas kuluttajasivuiltamme.

• ollut
        Toivo kirjoitti:

tukes:in sivuilta lainattua:
        Kuka saa tehdä sähkötöitä?

Kiinteisiin sähköasennuksiin sekä sähkölaitteiden korjaukseen kohdistuvia sähkötöitä saavat yleensä tehdä vain ne sähköalan ammattilaiset, joilla on oikeus tehdä näitä töitä. Keskeisin vaatimuksista on turvallisuudesta vastaava töiden johtaja, jolla on oltava toiminta-alueen kattava pätevyystodistus. Toiminnasta on myös tehtävä ilmoitus Turvatekniikan keskuksen sähköurakoitsijarekisteriin.

Tavallinen sähkönkäyttäjä voi tehdä ainoastaan eräitä vähäisiä töitä, jos varmasti osaa tehdä ne oikein ja on riittävästi perehtynyt työhön liittyviin ohjeisiin ja sähköturvallisuuteen.
        Tällaisia töitä ovat esimerkiksi
        – asunnon sulakkeen vaihtaminen
        – valaisimen liittäminen katossa olevaan "sokeripalaan"
        – sähkölaitteen rikkoutuneen pistotulpan, johdon ja johdossa olevan välikytkimen vaihtaminen
        – yksivaiheisen jatkojohdon valmistaminen ja korjaaminen
        – pistorasian ja valaisinkytkimen kannen irrottaminen ja kiinnittäminen esim. tapetoinnin ajaksi
        – enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvat työt, esim. aurinkokennoasennukset. Katso myös Kodin sähköturvallisuusopas kuluttajasivuiltamme.

Ne tekevät ketkä osaavat.

• sähkäri12

Siis mikä veneilyn maasähkön tekee niin vaikeaksi?

Halpamalli: Asennetaan veneeseen normaali jakorasia, josta haaroitetaan max. 10 pistorasialle. Liitetään kaikki johdot väri väriin vaikkapa huppuliittimillä, ja sitten normaalista roikasta toinen pää pois ja samaan nippuun. VVSK sitten laiturille tolppaan erillisenä moduulina.

• kuten myös

ajoneuvojen ja työkoneiden paloista lähestulkoon kaikki aiheutuivatat 12 tai 24 v asennuksista joita kaikki idiootit saavat ja usein myhös tekevät. Akussa on suuri energiamäärä jolla sulattaa poikki vaikka jakoavaimen. Paloja oli viimekin vuonna runsaasti kun taas sähköonnettomuuksissa ei kuollut vuonna 2009 Suomessa ainuttakaan henkilöä. Maasähköjärjestelmien tapauksessa laituriasennusten vikavirtasuojat ovat varmaankin pelastaneet muutaman veneessään 240 v asennuksia harjoitelleen hengen. Pitää kuitenkin muistaa, että vikavirtasuojat eivät välttämättä toimi ja nollan ja vaiheen väliseltä tälliltä se ei suojaa.

• edelliseen
        kuten myös kirjoitti:

ajoneuvojen ja työkoneiden paloista lähestulkoon kaikki aiheutuivatat 12 tai 24 v asennuksista joita kaikki idiootit saavat ja usein myhös tekevät. Akussa on suuri energiamäärä jolla sulattaa poikki vaikka jakoavaimen. Paloja oli viimekin vuonna runsaasti kun taas sähköonnettomuuksissa ei kuollut vuonna 2009 Suomessa ainuttakaan henkilöä. Maasähköjärjestelmien tapauksessa laituriasennusten vikavirtasuojat ovat varmaankin pelastaneet muutaman veneessään 240 v asennuksia harjoitelleen hengen. Pitää kuitenkin muistaa, että vikavirtasuojat eivät välttämättä toimi ja nollan ja vaiheen väliseltä tälliltä se ei suojaa.

... Tarkoitin niitä paloja joissa syttymissyy oli sähköt. Muitakin syttymissyitä tietenkin esintyy esimerkiksi liedet, lämppärit, turbot jne. Sähköpalojen osuus on kuitenkin merkittävä.

• Veneilijä-

Tutustu C-Tekin valmiisiin paketteihin. Niissä on vakiona galvaaninen eristin ja pikaliitimet, jolloin voit tehdä asennukset laillisesti itse. Maritimilta löytyy hinnoilla
      558€ ja 896€. Minulla on vain akkulaturi ja kumikaapei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat
      Politiikka
      75
      14122
    2. Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä

Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell
      Maailman menoa
      82
      7015
    3. Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"

"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."
      Maailman menoa
      77
      3840
    4. Ammattiliittojen jäsenmaksut valtion maksettavaksi

Ammattiliitot neuvottelvat jäsenilleen paremmat palkat, jotka lisäävät valtio verotuloja. Tästä syystä valton tulee maks
      Maailman menoa
      46
      3264
    5. Toksinen persuvasemmisto

Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k
      Maailman menoa
      25
      2887
    6. Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa

Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve
      Maailman menoa
      39
      2494
    7. Riikka Purra: Autoilu tulee Suomen valtiolle pyöräilyä edullisemmaksi! Siksi pyöräetu poistettiin!

🐸🐸🐸🐸🐸 Perussuomalaisten trollitehdas kiukkuaa kun Riikka Purra päästi taas sammakoita suustaan että autoilu tulee S
      Maailman menoa
      390
      2130
    8. "Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"

Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt
      Maailman menoa
      86
      1945
    9. 64
      1896
    10. Huomentaaaa

Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil
      Ikävä
      32
      1801
    Aihe