Nopeaa kehitystä

Karateka 2.kyu

Korealaisissa lajeissa tuntuu olevan tuo vöiden myöntäminen varsin rivakkkaa tahtia, ainakin jos tyyppi on notkea ja liikunnallinen, olen itse treenannut karatea kuusi vuotta ja vuosi sitten suoritin sinisen vyön ja treenikertoja on 4-5. viikossa, kaveri aloitti kaksi ja puoli vuotta sitten Han Moon ja sai hiljattain mustan vyön, hän on notkea ja potkii korkealle, mutta silti ihmettelen, itselläni ei potkut nouse kuin vähän vyötäröstä ylöspäin, siksi koralaiset lajit eivät ole minua varten, mutta onko notkeus tärkeä kriteeri vyökokeissa?

Kaverin kanssa on tullut sparrattua ja olen kyllä pyyhkäissyt hänet useinkin lattiaan, aina hän tarjoaa niitä korkeita potkuja ja on aika helppo potkaista tukijalka alta näin jäykemmältäkin onnistuu.

Mitä mieltä olette lajeista?

Olen ajatellut aloittaa Krav magan ,koska tuntuu, että siinä ei notkeus ole tärkeintä vaan toimivuus ip-tilanteessa!

46

8716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuudentorvi123

      Ei HMD:ssä ole tarkoituskaan opetalla ottelua tai realistisia IP tilanteita. Tärkeintä on että harrastajia piisaa ja kaikilla on hauskaa eli sama juttu kuin esim kuntonyrkkeilyssä.
      Korkeita potkuja opetallaan pälkästään alkeiskurssi näytöksiä varten koska lapset tykkäävät näyttävistä vaikkakin turhista tekniikoista.
      T:ex-HMD 2kup

      ps. Älkää hyvät ihmiset loukkaantuko totuudesta

      • grh

        Ja harrastan itse hanmoodoa. Tosin sivussa tulee treenattua myös vaparia sillä kaipaan myös sitä realistista kamppailua jota hmd ei valitettavasti ole. Ei se silti lajista huonoa tee, hauskaa ainakin piisaa ja mukava kun on koko ajan uutta tavoiteltavaa.(vyökokeet ja kilpailut)


      • Totuudentorvi123
        grh kirjoitti:

        Ja harrastan itse hanmoodoa. Tosin sivussa tulee treenattua myös vaparia sillä kaipaan myös sitä realistista kamppailua jota hmd ei valitettavasti ole. Ei se silti lajista huonoa tee, hauskaa ainakin piisaa ja mukava kun on koko ajan uutta tavoiteltavaa.(vyökokeet ja kilpailut)

        Myönnän kyllä että HMD on todella pätevää jumppaa mutta itsepuolustusta HMD ei missään nimessä ole vastaavia lajeja ovat esim bodycombat ja kuntonyrkkeily. Tästä me kaikki varmaan olemme samaa mieltä?


      • hude
        Totuudentorvi123 kirjoitti:

        Myönnän kyllä että HMD on todella pätevää jumppaa mutta itsepuolustusta HMD ei missään nimessä ole vastaavia lajeja ovat esim bodycombat ja kuntonyrkkeily. Tästä me kaikki varmaan olemme samaa mieltä?

        Olen täysin eri mieltä kanssasi. Lajia pitää vain osata soveltaa.Olen kyllä pärjänny niillä opeilla ihan hyvin siviilissäkin.


      • Totuudentorvi123
        hude kirjoitti:

        Olen täysin eri mieltä kanssasi. Lajia pitää vain osata soveltaa.Olen kyllä pärjänny niillä opeilla ihan hyvin siviilissäkin.

        Jos tarkoitat mestarin neuvoa käyttää nopeita jalkoja(siis juoksemiseen) en rupea kiistelemään...


      • Hekka
        Totuudentorvi123 kirjoitti:

        Jos tarkoitat mestarin neuvoa käyttää nopeita jalkoja(siis juoksemiseen) en rupea kiistelemään...

        No voiko enään parempaa neuvoa olla kuin pyrkiä välttämään kamppailutilanne? Selviää ilman ainoatakaan häviötä, vai eikö niitä lasketa?


      • Totuudentorvi123
        Hekka kirjoitti:

        No voiko enään parempaa neuvoa olla kuin pyrkiä välttämään kamppailutilanne? Selviää ilman ainoatakaan häviötä, vai eikö niitä lasketa?

        Ei mikäli kyseessä on esim työpaikka tai vielä perempaa eli kunnia ja itsearvostus...:)


      • Nimetön

        Hanmoodossa on aika suuri osa juuri näytöstä varten. mutta syystä (muustakin kun uusien harrastajien haalimisesta). ottelut ei ole realistisia, jos olis, niin suurin osa niistä olis pelkästään matossa. ja ip:tä on aika hankalaa treenata realistisesti. missään lajissa.


      • ????
        Nimetön kirjoitti:

        Hanmoodossa on aika suuri osa juuri näytöstä varten. mutta syystä (muustakin kun uusien harrastajien haalimisesta). ottelut ei ole realistisia, jos olis, niin suurin osa niistä olis pelkästään matossa. ja ip:tä on aika hankalaa treenata realistisesti. missään lajissa.

        Mitähän nyt tarkoitat realistisella katutappelua?
        Kysehän kuitenkin on kilpailu laji, jossa yritetään saada pisteitä tekniikoilla joilla niitä saa.

        periaatteessa minkään kamppailulajin ottelut missä kilpaillaan ei ole realistisia!


    • Hekka

      Voihan se olla vain niin, että kaveri on paljon lahjakkaampi kuin sinä. Lisäksi HMD:ssa on opetus mietitty optimaalisesti kamppailutaidossa kehittymisen kannalta. Nopea kehitys varmistetaan tihään olevilla vökokeilla, panostamalla seurojen opettajiin ja pisteenä i:n päälle on viellä lajin kehittäjän pitämät leirit. Monessako karate seurassa päästään samlla tahdilla nautimaan lajin kehittäjän opeista ?

      • Totuudentorvi123

        Höpöhöpöhöpö
        Käytäntö kertoo jotain ihan muuta.


      • höpöhöpö
        Totuudentorvi123 kirjoitti:

        Höpöhöpöhöpö
        Käytäntö kertoo jotain ihan muuta.

        Oikea "asijantuntia" taidat olla... :D


      • dfdferreererreeryuyuuy

        Voiko tätä todeksi uskoa!
        "Lisäksi HMD:ssa on opetus mietitty optimaalisesti kamppailutaidossa kehittymisen kannalta."
        Eiköhän pojat näitä "opetusmetodeja" ole moni muukin miettinyt.
        Markkinamiesten puheita tällaiset erikoistekniikat ja harjoitukset, missä kehitytään nopeammin, kuin muissa lajeissa.

        Kyllä se vaan on niin, että aikaa saa uhrata 10- 20 vuotta ennekuin alkaa tulla tekniikat ihan oikeasti selkäytimestä.
        Siis silloinkin kun pelottaa ihan oikeasti, eikä leppoisasti kotisalilla temmeltäen.


      • Totuudentorvi123
        höpöhöpö kirjoitti:

        Oikea "asijantuntia" taidat olla... :D

        Valitettavasti ehdin tutustua kyseisen lajin todella tehokkaisiin rahastus metodeihin jotka oli optimoitu kamppailulajeja ajatellen.


      • ....
        Totuudentorvi123 kirjoitti:

        Valitettavasti ehdin tutustua kyseisen lajin todella tehokkaisiin rahastus metodeihin jotka oli optimoitu kamppailulajeja ajatellen.

        Kyllähän se kalliiksi tulee jos lajin aloittaa, ostaa puvun maksaa leirit ja lopettaa lyhyeen. Siinä tulee vuodelle kova hinta.

        Kuitenkin esim. HMD:n "leiritystyyli" kannustaa nimenomaan pitkäjänteisiä harrastajia ja sitä kautta on reilu.

        Tietämättömille tiedoksi että HMD:ssä kunkin aihealueen leiri maksetaan vain kerran, jonka jälkeen sillä saa käydä loppuelämänsä uudelleen samaan hintaan. Leirien hinnat ovat 20-50€, ei siis pahat ottaen huomioon että tuo on siis kertamaksu.

        Kuitenkin pukujen, varusteiden, kurssien ja vyökokeiden, kilpailujen jne hinnat ovat muiden lajien tasolla elleivät kurssien hintojen osalta jopa halvempiakin.

        Joten jos heittelet jotain väitteitä ilmaan, perustele ne. Saat hieman enemmän "nettiuskottavuutta" kirjoitteluillesi.

        Ktos.


      • piti lukea jotta "hinn...
        .... kirjoitti:

        Kyllähän se kalliiksi tulee jos lajin aloittaa, ostaa puvun maksaa leirit ja lopettaa lyhyeen. Siinä tulee vuodelle kova hinta.

        Kuitenkin esim. HMD:n "leiritystyyli" kannustaa nimenomaan pitkäjänteisiä harrastajia ja sitä kautta on reilu.

        Tietämättömille tiedoksi että HMD:ssä kunkin aihealueen leiri maksetaan vain kerran, jonka jälkeen sillä saa käydä loppuelämänsä uudelleen samaan hintaan. Leirien hinnat ovat 20-50€, ei siis pahat ottaen huomioon että tuo on siis kertamaksu.

        Kuitenkin pukujen, varusteiden, kurssien ja vyökokeiden, kilpailujen jne hinnat ovat muiden lajien tasolla elleivät kurssien hintojen osalta jopa halvempiakin.

        Joten jos heittelet jotain väitteitä ilmaan, perustele ne. Saat hieman enemmän "nettiuskottavuutta" kirjoitteluillesi.

        Ktos.

        ...


      • totuudentorvi123
        .... kirjoitti:

        Kyllähän se kalliiksi tulee jos lajin aloittaa, ostaa puvun maksaa leirit ja lopettaa lyhyeen. Siinä tulee vuodelle kova hinta.

        Kuitenkin esim. HMD:n "leiritystyyli" kannustaa nimenomaan pitkäjänteisiä harrastajia ja sitä kautta on reilu.

        Tietämättömille tiedoksi että HMD:ssä kunkin aihealueen leiri maksetaan vain kerran, jonka jälkeen sillä saa käydä loppuelämänsä uudelleen samaan hintaan. Leirien hinnat ovat 20-50€, ei siis pahat ottaen huomioon että tuo on siis kertamaksu.

        Kuitenkin pukujen, varusteiden, kurssien ja vyökokeiden, kilpailujen jne hinnat ovat muiden lajien tasolla elleivät kurssien hintojen osalta jopa halvempiakin.

        Joten jos heittelet jotain väitteitä ilmaan, perustele ne. Saat hieman enemmän "nettiuskottavuutta" kirjoitteluillesi.

        Ktos.

        Ja kaikkien yllätykseksi nämä leirit ovat pakollisia ja sisältö -ainakin niillä leireillä missä minä olin- on täyttä skeidaa. Hauskin tapaus oli kun mestari itse kävi salin reunalla oleilemassa noin 15 min ja jätti keltavöiset treenaamaan keskenään 1.5 tunniksi silloin tunsin saaneeni todella vastinetta rahoilleni:)
        Lisäksi varusteet joita mestarin kautta täytyi ostaa olivat kyllä normi hinnoissa mutta laatu on aivan mitä sattuu joten hinta laatu-suhde on järkyttävä. Sama muuten koskee lakanamallisia pukuja joiden materiaali muistuttaa verhokangasta mutta hinta hinta on muistaakseni noin 60€ ts. kateprosentti on noin 70%.


      • ....
        totuudentorvi123 kirjoitti:

        Ja kaikkien yllätykseksi nämä leirit ovat pakollisia ja sisältö -ainakin niillä leireillä missä minä olin- on täyttä skeidaa. Hauskin tapaus oli kun mestari itse kävi salin reunalla oleilemassa noin 15 min ja jätti keltavöiset treenaamaan keskenään 1.5 tunniksi silloin tunsin saaneeni todella vastinetta rahoilleni:)
        Lisäksi varusteet joita mestarin kautta täytyi ostaa olivat kyllä normi hinnoissa mutta laatu on aivan mitä sattuu joten hinta laatu-suhde on järkyttävä. Sama muuten koskee lakanamallisia pukuja joiden materiaali muistuttaa verhokangasta mutta hinta hinta on muistaakseni noin 60€ ts. kateprosentti on noin 70%.

        Kokemuksesi leirien suhteen jätän kommentoimatta, kun en paikalla ole ollut, eriksummalliselta joka tapauksessa kuulostaa. Itse en ole vastaavaan kuuna törmännyt. Itselläni on vain hyviä kokemuksia leireistä. Kestoltaan 1,5-6h ja sisällöltään perusharjoitteista aina monipulisempiin sovelluksiin. Se että sisältö ja kesto vaihtelee suuresti on hyväksyttävissä juuri sen takia että maksu on kertaluontoinen ja eri kerroilla onkin tarkoitus saada asioihin eri näkökulmia. Ja jos samalle päivälle halutaan useampia leirejä, on kestokin yleensä pienempi per leiri.

        Omat hmd kamani, kuten myös seuran, ovat kestäneet jo useamman vuoden ilman minkäänlaisia hajoamisen merkkejä. Pestykin on ja ovat kuin uudet, hajua lukuunottamatta :) Samaa kamaa myydään myös ihan muutakin kautta.

        Puku on normia puuvillakamaa, ilman sen kummempia "hmd erikoisuuksia". Joissain lajeissa käytetään paksumpaa kangasta jossain ohuempaa. Paini ja heitto touhuihin on selvästi liian ohutta mutta muuten ihan normi kamaa.

        En nyt ymmärrä että miten näillä väitteillä, ensimmäistä oudolta kuulostavaa erikoistapauksta lukuunottamatta, voimme hmd:ta rahastukseksi tuomita?


      • Totuudentorvi123
        .... kirjoitti:

        Kokemuksesi leirien suhteen jätän kommentoimatta, kun en paikalla ole ollut, eriksummalliselta joka tapauksessa kuulostaa. Itse en ole vastaavaan kuuna törmännyt. Itselläni on vain hyviä kokemuksia leireistä. Kestoltaan 1,5-6h ja sisällöltään perusharjoitteista aina monipulisempiin sovelluksiin. Se että sisältö ja kesto vaihtelee suuresti on hyväksyttävissä juuri sen takia että maksu on kertaluontoinen ja eri kerroilla onkin tarkoitus saada asioihin eri näkökulmia. Ja jos samalle päivälle halutaan useampia leirejä, on kestokin yleensä pienempi per leiri.

        Omat hmd kamani, kuten myös seuran, ovat kestäneet jo useamman vuoden ilman minkäänlaisia hajoamisen merkkejä. Pestykin on ja ovat kuin uudet, hajua lukuunottamatta :) Samaa kamaa myydään myös ihan muutakin kautta.

        Puku on normia puuvillakamaa, ilman sen kummempia "hmd erikoisuuksia". Joissain lajeissa käytetään paksumpaa kangasta jossain ohuempaa. Paini ja heitto touhuihin on selvästi liian ohutta mutta muuten ihan normi kamaa.

        En nyt ymmärrä että miten näillä väitteillä, ensimmäistä oudolta kuulostavaa erikoistapauksta lukuunottamatta, voimme hmd:ta rahastukseksi tuomita?

        Jatkoa seuraa, eräässä vyökokeessa "mestari" vaivautui paikalle laskemaan rahoja ja itse kokeen aikana herra luki sanomalehteä muutamien oppilaiden suorittaessa ruskeaavyötä!!! Lienee turha mainita että kaikki pääsivät läpi.
        Hiukan tämän jälkeen lopetin HMD:n harrastamisen koska kyllästyin harrastajien ylenkatsomiseen ja jatkuvaan lypsämiseen...


      • Raven
        totuudentorvi123 kirjoitti:

        Ja kaikkien yllätykseksi nämä leirit ovat pakollisia ja sisältö -ainakin niillä leireillä missä minä olin- on täyttä skeidaa. Hauskin tapaus oli kun mestari itse kävi salin reunalla oleilemassa noin 15 min ja jätti keltavöiset treenaamaan keskenään 1.5 tunniksi silloin tunsin saaneeni todella vastinetta rahoilleni:)
        Lisäksi varusteet joita mestarin kautta täytyi ostaa olivat kyllä normi hinnoissa mutta laatu on aivan mitä sattuu joten hinta laatu-suhde on järkyttävä. Sama muuten koskee lakanamallisia pukuja joiden materiaali muistuttaa verhokangasta mutta hinta hinta on muistaakseni noin 60€ ts. kateprosentti on noin 70%.

        Useimmissa lajeissa joihin olen törmännyt 'leiri' tarkoittaa vapaaehtoisia (syventäviä) intensiiviopintoja, yleensä luokkaa viikonloppu jonka aikana treenejä esim 2x4 tuntia ja välissä tunnin - kahden ruokatauko.


      • Hekka
        Raven kirjoitti:

        Useimmissa lajeissa joihin olen törmännyt 'leiri' tarkoittaa vapaaehtoisia (syventäviä) intensiiviopintoja, yleensä luokkaa viikonloppu jonka aikana treenejä esim 2x4 tuntia ja välissä tunnin - kahden ruokatauko.

        Tuollaisella viikonlopun kestävällä leirillä todennäköisesti opetetaan jotain tekniikoita joita sitten harjoitellaan limpparin juonnin ja tyynysodan lomassa.

        Lyhyt intensiivinen opetus korkeatasoiselta opettajalta ja leiri jossa harjoittelijat viellä jaksavat keskittyä antaa kuitenkin ylivertaisen edun taistelutekniikoiden omaksumiseen. Toistojen harjoittelu jää sitten myöhemmin seura- ja omissa harjoitteissa suoritettavaksi. Ja jos samalle leirille voi osallistua myöhemmin on tiedon ja harjoitusmäärän lisäännyttyä mahdollista palata samoihin tekniikoihin ja syventää niitä.


      • Fenris
        Hekka kirjoitti:

        Tuollaisella viikonlopun kestävällä leirillä todennäköisesti opetetaan jotain tekniikoita joita sitten harjoitellaan limpparin juonnin ja tyynysodan lomassa.

        Lyhyt intensiivinen opetus korkeatasoiselta opettajalta ja leiri jossa harjoittelijat viellä jaksavat keskittyä antaa kuitenkin ylivertaisen edun taistelutekniikoiden omaksumiseen. Toistojen harjoittelu jää sitten myöhemmin seura- ja omissa harjoitteissa suoritettavaksi. Ja jos samalle leirille voi osallistua myöhemmin on tiedon ja harjoitusmäärän lisäännyttyä mahdollista palata samoihin tekniikoihin ja syventää niitä.

        "Tuollaisella viikonlopun kestävällä leirillä todennäköisesti opetetaan jotain tekniikoita joita sitten harjoitellaan limpparin juonnin ja tyynysodan lomassa."

        Oletko koskaan käynyt treenaamassa minkään muun lajin kuin HoMoDon leireillä? Se että HoMoDo -leirin asiasisällön saa tiivistettya varttiin ei tarkoita että sama pätisi oikeiden kamppailulajien leireihin.

        "Lyhyt intensiivinen opetus korkeatasoiselta opettajalta ja leiri jossa harjoittelijat viellä jaksavat keskittyä antaa kuitenkin ylivertaisen edun taistelutekniikoiden omaksumiseen."

        Lyhyt intensiivinen opetus jonka aikana 'opettaja' keskittyy sanomalehden selailuun ja mukavien juttelemiseen, jos nyt yleensä vaivautuu paikalle.
        Hankimono-miesten keskittymiskyky taitaa sitten olla suunnilleen samaa luokkaa kuin ADHD-tautisella kultakalalla jos keskittymiskyky ei kanna tuon pidemmälle. Mitenhän mahtaa työt/opiskelu sujua moisella motivaatiolla.

        Tietenkin sitä saa helpolla hyvän mielen ja voi kuvitella saaneensa 'syvempää oppia' kun maksaa pari-kolmekymppiä kevyistä 15min - tunnin treeneistä ja kutsuu sitä "intensiivitreeniksi" tai "leiriksi". Reality check vaan, se puhdas tekniikka syntyy vain toistojen kautta, ja jos viikonlopun aikana on Hankimono-leirillä touhunnut jotain pikkukivaa vajaan tunnin verran niin homma on suunnilleen yhtä tehokasta kuin kädettömän miehen runkkaus.

        "Ja jos samalle leirille voi osallistua myöhemmin on tiedon ja harjoitusmäärän lisäännyttyä mahdollista palata samoihin tekniikoihin ja syventää niitä."

        Paljonkos niihin ehtii syventyä jos seuraavalla kerralla vetäistään taas se sama alle tunnin ohjelma?


      • Fenris
        Fenris kirjoitti:

        "Tuollaisella viikonlopun kestävällä leirillä todennäköisesti opetetaan jotain tekniikoita joita sitten harjoitellaan limpparin juonnin ja tyynysodan lomassa."

        Oletko koskaan käynyt treenaamassa minkään muun lajin kuin HoMoDon leireillä? Se että HoMoDo -leirin asiasisällön saa tiivistettya varttiin ei tarkoita että sama pätisi oikeiden kamppailulajien leireihin.

        "Lyhyt intensiivinen opetus korkeatasoiselta opettajalta ja leiri jossa harjoittelijat viellä jaksavat keskittyä antaa kuitenkin ylivertaisen edun taistelutekniikoiden omaksumiseen."

        Lyhyt intensiivinen opetus jonka aikana 'opettaja' keskittyy sanomalehden selailuun ja mukavien juttelemiseen, jos nyt yleensä vaivautuu paikalle.
        Hankimono-miesten keskittymiskyky taitaa sitten olla suunnilleen samaa luokkaa kuin ADHD-tautisella kultakalalla jos keskittymiskyky ei kanna tuon pidemmälle. Mitenhän mahtaa työt/opiskelu sujua moisella motivaatiolla.

        Tietenkin sitä saa helpolla hyvän mielen ja voi kuvitella saaneensa 'syvempää oppia' kun maksaa pari-kolmekymppiä kevyistä 15min - tunnin treeneistä ja kutsuu sitä "intensiivitreeniksi" tai "leiriksi". Reality check vaan, se puhdas tekniikka syntyy vain toistojen kautta, ja jos viikonlopun aikana on Hankimono-leirillä touhunnut jotain pikkukivaa vajaan tunnin verran niin homma on suunnilleen yhtä tehokasta kuin kädettömän miehen runkkaus.

        "Ja jos samalle leirille voi osallistua myöhemmin on tiedon ja harjoitusmäärän lisäännyttyä mahdollista palata samoihin tekniikoihin ja syventää niitä."

        Paljonkos niihin ehtii syventyä jos seuraavalla kerralla vetäistään taas se sama alle tunnin ohjelma?

        Tässä olisi vertailun vuoksi mitä naapuridojangin treenaajat omasta leiristään maksavat. Ei ole oma lajini mutta pistän esimerkiksi kun tuossa on aikataulu nätisti eriteltynä.
        Hintana 20€ (ilman majoituksia), mikä lienee suunnilleen samaa luokkaa kuin Hankimono-miesten taksat, harjoituksia tuollaiset 12 tuntia.

        http://www.nfta.fi/sami/uutiset/data/1025190088.shtml

        No joo, mutta hankimonomieshän saa kerran maksettuaan istuskella niin usein kuin haluaa miettimässä josko opettaja tällä kertaa viitsisi opettaakin jotain vai kääntyykö taas sen verran että ehtii kerätä rahat pois uusilta kasvoilta... Ja verrattuna tuohon esimerkkiaikatauluumme: jos vaikka kaksi kertaa vuodessa 'leirille' itsensä raahaa, (ja maksaa myös matkakulut joka kerralta jos 'leiri' ei satu omaan kotikaupunkiin) niin suunnilleen 6 vuoden jälkeen alkaa 'sijoitus' poikimaan 'voittoa' noin ajankäytön puolesta...


      • ....
        Fenris kirjoitti:

        Tässä olisi vertailun vuoksi mitä naapuridojangin treenaajat omasta leiristään maksavat. Ei ole oma lajini mutta pistän esimerkiksi kun tuossa on aikataulu nätisti eriteltynä.
        Hintana 20€ (ilman majoituksia), mikä lienee suunnilleen samaa luokkaa kuin Hankimono-miesten taksat, harjoituksia tuollaiset 12 tuntia.

        http://www.nfta.fi/sami/uutiset/data/1025190088.shtml

        No joo, mutta hankimonomieshän saa kerran maksettuaan istuskella niin usein kuin haluaa miettimässä josko opettaja tällä kertaa viitsisi opettaakin jotain vai kääntyykö taas sen verran että ehtii kerätä rahat pois uusilta kasvoilta... Ja verrattuna tuohon esimerkkiaikatauluumme: jos vaikka kaksi kertaa vuodessa 'leirille' itsensä raahaa, (ja maksaa myös matkakulut joka kerralta jos 'leiri' ei satu omaan kotikaupunkiin) niin suunnilleen 6 vuoden jälkeen alkaa 'sijoitus' poikimaan 'voittoa' noin ajankäytön puolesta...

        ...en vaan saa käännettyä HMD:tä rahastukseksi näillä perusteluilla..

        Keskustelu käännettiin taas kerran HMD opetusmetodien ja lajin opettajien mollaamiseen kun piti keskustella harrastamisen hinnasta ja siitä onko rahastusväitteille perusteluja.

        Tähän vedettiin nyt jotain trolleja jostain vapaaotteluista ja legendoja jostain Young Sukin tempauksista. Ei mene minulle argumentoinnista, sorry.

        Itse kävin edellisellä leiriviikolla 8 leirillä jotka olivat kaikki 80km säteellä. Opetus oli tasokasta (=opin paljon uutta ja tekniikkani kehittyi) ja leirin laajuus varattuun aikaan nähden mielestäni hyvä. Kustannukset tästä koko lystistä bensakulujen lisäksi 25 euroa. Rahastusta? ..no elämä on!

        Riippuu varmaan vähän siitä minkäväristen lasien läpi tätä maailmaa katselee.


      • Totuudentorvi123
        .... kirjoitti:

        ...en vaan saa käännettyä HMD:tä rahastukseksi näillä perusteluilla..

        Keskustelu käännettiin taas kerran HMD opetusmetodien ja lajin opettajien mollaamiseen kun piti keskustella harrastamisen hinnasta ja siitä onko rahastusväitteille perusteluja.

        Tähän vedettiin nyt jotain trolleja jostain vapaaotteluista ja legendoja jostain Young Sukin tempauksista. Ei mene minulle argumentoinnista, sorry.

        Itse kävin edellisellä leiriviikolla 8 leirillä jotka olivat kaikki 80km säteellä. Opetus oli tasokasta (=opin paljon uutta ja tekniikkani kehittyi) ja leirin laajuus varattuun aikaan nähden mielestäni hyvä. Kustannukset tästä koko lystistä bensakulujen lisäksi 25 euroa. Rahastusta? ..no elämä on!

        Riippuu varmaan vähän siitä minkäväristen lasien läpi tätä maailmaa katselee.

        Antamani esimerkit eivät ole mitään legendoja vaan olen itse ollut aina paikalla... Ja leirien tasokkuudesta voi olla montaa mieltä kannattaa sinunkin avartaa maailmankuvaasi jos haluat kehittyä oikeasti etkä oppia pelkästään lisää HMD taikatemppuja.
        Mistä muuten tunnistit Young Sukin minä kun en ole maininnut nimeä kertaakaan?


      • Moodoka
        Totuudentorvi123 kirjoitti:

        Antamani esimerkit eivät ole mitään legendoja vaan olen itse ollut aina paikalla... Ja leirien tasokkuudesta voi olla montaa mieltä kannattaa sinunkin avartaa maailmankuvaasi jos haluat kehittyä oikeasti etkä oppia pelkästään lisää HMD taikatemppuja.
        Mistä muuten tunnistit Young Sukin minä kun en ole maininnut nimeä kertaakaan?

        Sisäpiirissä on pidetty suljettuja otteluita, joissa vähän sääntöjä, näissä Hmd ja Tkd kaverit ovat olleet voitokkaita, myöskin virallisissa vapaaotteluissa mm. Finnfigtissa on ollut Hmd-ottelijoita, ovat virallisesti edustaneet muuta seuraa ja lajia, koska ei ole haluttu aiheuttaa kohua, eräs kavewri voitti sarjansa, juuri täällä tavalla ja melkein kaikki ottelunsa lopetti pystystä lujilla potkuillaan, virallisesti oli potkunyrkkeilijä, mutta jokainen asiantuntiaj näki Han Moodo tekniikan joka toimi.

        Hmd:stä ei vielä voida kirjoittaa kaikkea, koska lajissa on paljon sellaista jota aloittelija ei ymmärrä, ehkäpä tulevaisuudessa aika näyttää.


      • Jar
        Moodoka kirjoitti:

        Sisäpiirissä on pidetty suljettuja otteluita, joissa vähän sääntöjä, näissä Hmd ja Tkd kaverit ovat olleet voitokkaita, myöskin virallisissa vapaaotteluissa mm. Finnfigtissa on ollut Hmd-ottelijoita, ovat virallisesti edustaneet muuta seuraa ja lajia, koska ei ole haluttu aiheuttaa kohua, eräs kavewri voitti sarjansa, juuri täällä tavalla ja melkein kaikki ottelunsa lopetti pystystä lujilla potkuillaan, virallisesti oli potkunyrkkeilijä, mutta jokainen asiantuntiaj näki Han Moodo tekniikan joka toimi.

        Hmd:stä ei vielä voida kirjoittaa kaikkea, koska lajissa on paljon sellaista jota aloittelija ei ymmärrä, ehkäpä tulevaisuudessa aika näyttää.

        Kai nyt tyhmemmätkin sitten tajuaa että tuo ylempi on provo, johon vimmaisesti vastaamalla vain tyydyttää provoilijan oudot tarkoitusperät..


      • grh
        Jar kirjoitti:

        Kai nyt tyhmemmätkin sitten tajuaa että tuo ylempi on provo, johon vimmaisesti vastaamalla vain tyydyttää provoilijan oudot tarkoitusperät..

        Ovat myöskin totista totta, itse olin paikalla todistamassa. Vaikka harrastan edelleen HMD:ä, en voi hyväksyä kaikkea mitä Opettaja tekee. Niin se vain on. Mieli tekisi vaihtaa esimerkiksi sin moo/kwan nyom(väärinkirjoitettu ehkä) hapkidoon mutta tällä hetkellä HMD on ainoa vaihtoehto "hapkidomaisista" lajeista joita paikkakunnallani on.


      • Totuudentorvi123
        .... kirjoitti:

        ...en vaan saa käännettyä HMD:tä rahastukseksi näillä perusteluilla..

        Keskustelu käännettiin taas kerran HMD opetusmetodien ja lajin opettajien mollaamiseen kun piti keskustella harrastamisen hinnasta ja siitä onko rahastusväitteille perusteluja.

        Tähän vedettiin nyt jotain trolleja jostain vapaaotteluista ja legendoja jostain Young Sukin tempauksista. Ei mene minulle argumentoinnista, sorry.

        Itse kävin edellisellä leiriviikolla 8 leirillä jotka olivat kaikki 80km säteellä. Opetus oli tasokasta (=opin paljon uutta ja tekniikkani kehittyi) ja leirin laajuus varattuun aikaan nähden mielestäni hyvä. Kustannukset tästä koko lystistä bensakulujen lisäksi 25 euroa. Rahastusta? ..no elämä on!

        Riippuu varmaan vähän siitä minkäväristen lasien läpi tätä maailmaa katselee.

        Tarkennuksena voi sanoa että olen kyllä valmis maksamaan leireistä(ja olen maksanutkin) joissa on pätevä opettaja ja järkevä sisältö valitettavasti HMD leireillä ei ole kumpaakaan.


      • Hekka
        Totuudentorvi123 kirjoitti:

        Tarkennuksena voi sanoa että olen kyllä valmis maksamaan leireistä(ja olen maksanutkin) joissa on pätevä opettaja ja järkevä sisältö valitettavasti HMD leireillä ei ole kumpaakaan.

        Opettajan pätevyys mitataan oppilaiden tasolla mutta voisitko perustella miksei HMD leirin sisältö ollut järkevää?

        Sekä minkälainen olisi sinusta järkevä leiri?


      • Jamu
        Fenris kirjoitti:

        Tässä olisi vertailun vuoksi mitä naapuridojangin treenaajat omasta leiristään maksavat. Ei ole oma lajini mutta pistän esimerkiksi kun tuossa on aikataulu nätisti eriteltynä.
        Hintana 20€ (ilman majoituksia), mikä lienee suunnilleen samaa luokkaa kuin Hankimono-miesten taksat, harjoituksia tuollaiset 12 tuntia.

        http://www.nfta.fi/sami/uutiset/data/1025190088.shtml

        No joo, mutta hankimonomieshän saa kerran maksettuaan istuskella niin usein kuin haluaa miettimässä josko opettaja tällä kertaa viitsisi opettaakin jotain vai kääntyykö taas sen verran että ehtii kerätä rahat pois uusilta kasvoilta... Ja verrattuna tuohon esimerkkiaikatauluumme: jos vaikka kaksi kertaa vuodessa 'leirille' itsensä raahaa, (ja maksaa myös matkakulut joka kerralta jos 'leiri' ei satu omaan kotikaupunkiin) niin suunnilleen 6 vuoden jälkeen alkaa 'sijoitus' poikimaan 'voittoa' noin ajankäytön puolesta...

        Fenris kirjoitti:

        "No joo, mutta hankimonomieshän saa kerran maksettuaan istuskella niin usein kuin haluaa miettimässä josko opettaja tällä kertaa viitsisi opettaakin jotain vai kääntyykö taas sen verran että ehtii kerätä rahat pois uusilta kasvoilta... Ja verrattuna tuohon esimerkkiaikatauluumme: jos vaikka kaksi kertaa vuodessa 'leirille' itsensä raahaa, (ja maksaa myös matkakulut joka kerralta jos 'leiri' ei satu omaan kotikaupunkiin) niin suunnilleen 6 vuoden jälkeen alkaa 'sijoitus' poikimaan 'voittoa' noin ajankäytön puolesta..."


        No itse voin pitkän linjan harrasjana heittää esimerkin vaikkapa ensimmäisestä perusleiristä, mistä aikoinaan maksoin jotsain 120mk(?). Nykyään se on 25€. Leirin olen käynyt ehkäpä noin sata kertaa. Määrää on hankala arvioida, koska joskus olen ollut osittain opettamassa, joskus täysin mukana.. joskus leirit ovat taas olleet sisällöltään laajempia ja joskus pienempiä. Myös kesto on vaihdellut puolesta tunnista noin neljään tuntiin. Kokonaisuudessaan hommasta voisi ehkä muodostaa jotakuinkin 200 tuntia harjoittelua (?).

        Oppia on tullut aika saatanallisesti. Kokemusta kamppailulajeista on, ja myös ikää. Eikä tarvi kuitata minua myöskään miksikään lahkolaiseksi. Kyseenalaistaminen kuuluu luonteeseen. Silti olen ollut antiin eri-ttäin tyytyväinen. Lajinomaista tekniikan suorittamista on oppinut ja paljon. Pidemmälle ehtiessä myös taso opetuksessa on noussut ja aiheessa menty syvemmälle. Näinollen leiri tavallaan "jatkuu" koko ajan - harrastajan tason mukaan.

        Tottahan on, että itse olen pitkän linjan aktiivi, ja näkökantani sikäli jäävi. Itse en osaa suivaantua, jos jollain kerralla en saakaan mestarillista taitojennousua aikaiseksi, tai jos minua ei niin korjatakaan. Minusta aika hankala on lähteä suhteuttamaan ja laskemaan, että mitä kykyjä tällä rahamäärällä taas olisikaan tuolla naapurisalilla saanut.

        Lajin systeemeistä taas voi toki olla montaa mieltä. Itse olen kuitenkin havainnut tämänkin varsin hyvin toimivaksi. tämä kannustaa aktiivista leirien mukana kiertämistä = aktiivista harjoittelua. Sana "leiri" voi toki olla aika harhaanjohtaja, jos nyt sattuu olemaan vanha partiolainen. "leiri" tarkoittaa tässä lajissa tietyn tekniikkakokonaisuuden harjoittelua. esimerkiksi ottelutekniikat. Ja lyhimmillään näiden pituus voi tosiaan olla jopa puoli tuntia - kuitenkin näissäkin tapauksissa kyse on aina ollut järjestävän seuran kämmäilystä aikataulupuolella. Normaalikesto on normaali treenien kesto, eli noin 1½-2 tuntia.

        Leirien periaatteellinen pakollisuus (jos haluaa edetä vyöarvoissa) & hintahan se asia on, mikä saattaa joitakuita suivaannuttaa. Ja se, että isossa aloittelijaporukassa ei sitten välttämättä saakaan pääopettajalta henkilökohtaista valmennusta...

        Mitäpä tähän voisi sanoa? Tämä on tämän lajin tyyli, PISTE. Pääopettajat tekevät tätä työkseen, ja sanotaanko vaikka että jostain se raha on kerättävä. Liiton toiminta, vuosittaiset kilpailut, näytösryhmien sponsorointi ja ulkomailla aloittavien seurojen tukeminen eivät ole ilmaista. Lisäksi pääopettajien itsensä valvomat leirit ympäri suomen varmistavat sitä, että lajin perusopetus annetaan kaikkialla samanlaisena. Huomio sanalla valvonta; jos kyseessä on tyyliin ensimmäinen perusleiri, niin asian voi myös opettaa myös mustavyön harrastajat pääopettajien seuratessa sivusta ja ohjatessa toimintaa ja opettaessa 1-2.dan mustienvöiden välityksellä.

        Sanomalehtien lukemiset, yms. legendat, hankala sanoa mutta enpä ole ainakaan itse kuullut tai nähnyt mitään vastaavaa. (Tosin, nyt tuli mieleen; eräässä vaiheessa pääopettajan ollessa erittäin uupunut, joukko mustia vöitä pistettiin tahkoamaan harjoitusta - pääopettaja lähti nukkumaan - ja me jäimme vääntämään. Vähän ajan päästä tultii sitten katsomaan onko edistystä.. :D ) Mutta, after all, ainakaan YS ei länsimaisia lehtiä edes lue. Mutta kukapa noita voi kiistääkään. Jos perähikiän leirillä vuonna 3 Keijo otti itseensä, niin ikävä juttu. Lajin nykytilanteeseen ei vaikuta kuitenkaan pätkääkään, ja toivottavasti ei enää toistu. Selviö kuitenkin on, että laji on nuori ja toiminnaltaan monessa suhteessa vielä vajavaista, mutta epäkohtia on vähitellen pyritty korjailemaan. Muutos ei kuitenkaan koskaan ole helppoa.

        Huh... Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen viestini tälle Foorumille. Jos aihe jää kiinnostamaan niin saa tulla juttelemaan livenä. Tätä sontalootaa en enää täytä.

        -Janne Mennala, Tampereen Han Moo Do


      • Joonas Launis

        On sevää että kehittyy nopeammin jos on mahdollisuus saada oppia itse lajin kehittäjältä. Harvoilla eri lajien harrastajilla on mahdollisuus saada sellaista herkkua useita kertoja vuodessa.
        En tiedä hanmoodoosta mitään. Käsittääkseni se on monipuolinen korealainen kamppailulaji joka sisältää lyöntejä, potkuja, kaatoja ja jossa kilpaillaan myös paljon.

        Minkälaisen tien mestari on kulkenut ennen lajinsa perustamista eli miltä pohjalta lajia on kehitetty?


      • harrastaja minäkin
        Totuudentorvi123 kirjoitti:

        Tarkennuksena voi sanoa että olen kyllä valmis maksamaan leireistä(ja olen maksanutkin) joissa on pätevä opettaja ja järkevä sisältö valitettavasti HMD leireillä ei ole kumpaakaan.

        Minä olen ratkaissut tämän leiriasian niin, että en käy enää uusia leirejä. Vanhoja jo maksamiani leirejä käyn. Mutta uusia leirejä en rupea enää käy. Vyöarvoni ei tietenkään tummu, mutta uuden vyön suorittaminen ei kiinnosta. Treenaaminen vain kiinnostaa.

        Perusleirejä tulee helposti niitä satoja käytyä, mutta vähän edistyksellisempiä leirejä ei montaa vuodessa ole mahdollista käydä, jos ei halua satoja kilometrejä ajaa autolla. Ja miksi esim. peruskurssin jälkeisen leirin asioille tarvitaan oma leiri? ei ne asiat kovin vaativia olisi opettaa omassa seurassa.

        Sen verta suoritin vöitä että violetille "pääsin". Vyökokeethan oli lähinnä vitsi aikaisemmin (tähän lienee jotain muutosta tullut?). Eli jos vaan halusi uuden vyön suorittaa ja maksoi vyökoemaksun, sai uuden vyön. Käytännössä en ole nähnyt kenenkään reputtavan, oli tekniikka minkä tasoista tahansa.

        Minusta kun esim. 2 vuodessa hankitulla ruskealla vyöllä ei ole mitään todellista arvoa. Nostaa vain harrastajan itsetuntoa :)


      • Nimetön
        totuudentorvi123 kirjoitti:

        Ja kaikkien yllätykseksi nämä leirit ovat pakollisia ja sisältö -ainakin niillä leireillä missä minä olin- on täyttä skeidaa. Hauskin tapaus oli kun mestari itse kävi salin reunalla oleilemassa noin 15 min ja jätti keltavöiset treenaamaan keskenään 1.5 tunniksi silloin tunsin saaneeni todella vastinetta rahoilleni:)
        Lisäksi varusteet joita mestarin kautta täytyi ostaa olivat kyllä normi hinnoissa mutta laatu on aivan mitä sattuu joten hinta laatu-suhde on järkyttävä. Sama muuten koskee lakanamallisia pukuja joiden materiaali muistuttaa verhokangasta mutta hinta hinta on muistaakseni noin 60€ ts. kateprosentti on noin 70%.

        juu ikäväkyllä, leirit on pakollisia ja kun ne ekaa kertaa käy, ne on täyttä skeidaa eikä mitään jää päähän paitsi paha maku parin kympin 'menetyksestä'. vasta ku useamman kerran, sanotaan et 30 kertaa, ne on käyny ni saattaa jotain hoksata.

        lahes jokainen seuranvetäjä pysty(s) opettaa lähes kaikkien leirien sisällöt ja sitten uskotella mestarille et 'juu, juu, on käyny. tuolla hevonkuusessa'. mut eipä sitä tehdä.

        mestarin pitämät leirit onki sit jotai väliltä 15 min - 8 h ja harvoin opetus kohdistuu johonki harrastajaan. laitetaan mustia vöitä näyttämään parikertaa miten tehdään ja sit pariharjotus. ja samalla mustatvyöt opettelee 'etukädenlyöntiä' mestarin neuvoessa sitä. ts. alussa tehään toistoja 'hikiasia' periaatteella.ja sit joskus 4 vuoden päästä opetellaan jotain. usein myös kuulee kun mestari morkkaa alempia vöitä tyhmiksi niiden kuullen.

        varusteet on ihan hyvät.


      • 05 tyyppi
        harrastaja minäkin kirjoitti:

        Minä olen ratkaissut tämän leiriasian niin, että en käy enää uusia leirejä. Vanhoja jo maksamiani leirejä käyn. Mutta uusia leirejä en rupea enää käy. Vyöarvoni ei tietenkään tummu, mutta uuden vyön suorittaminen ei kiinnosta. Treenaaminen vain kiinnostaa.

        Perusleirejä tulee helposti niitä satoja käytyä, mutta vähän edistyksellisempiä leirejä ei montaa vuodessa ole mahdollista käydä, jos ei halua satoja kilometrejä ajaa autolla. Ja miksi esim. peruskurssin jälkeisen leirin asioille tarvitaan oma leiri? ei ne asiat kovin vaativia olisi opettaa omassa seurassa.

        Sen verta suoritin vöitä että violetille "pääsin". Vyökokeethan oli lähinnä vitsi aikaisemmin (tähän lienee jotain muutosta tullut?). Eli jos vaan halusi uuden vyön suorittaa ja maksoi vyökoemaksun, sai uuden vyön. Käytännössä en ole nähnyt kenenkään reputtavan, oli tekniikka minkä tasoista tahansa.

        Minusta kun esim. 2 vuodessa hankitulla ruskealla vyöllä ei ole mitään todellista arvoa. Nostaa vain harrastajan itsetuntoa :)

        Itse en päässyt vihreän vyön kokeesta läpi, olin ollut kauan treeneistä pois kylkiluunmurtuman takia.
        Ei ne liian helppoja ole, vika oli minussa tai partnerissani( joka oli 11 vuotias)


    • Verttti

      Olen kokeillut Taen Kwon doa, Han Moodoa, jujitsua, judoa, thainyrkkeilyä, karaten eri tyylejä, nyt olen harjoitellut Krav magaa neljä vuotta ja voin todeta ,että siinä lajissa on järkeä!

      Korelaiset lajit ovat temppukerhoja, systemaa tekisi mieli vielä kokeilla, mikä on itänaapurin laji, mutta magaa olen erittäin tyytyväinen.

      • grh

        Minulla on ihan samanlaisia kokemuksia. Toisinaan Young Suk saattaa puhella puhelimeen leirin aikana samalla kun mustat vyöt opettavat, ei, ei näin...

        Siitä huolimatta olen leirien antiin noin yleensä suhteellisen tyytyväinen, välillä kyllä vaan tulee semmoinen olo ettei mestaria kiinnosta vittuakaan muut kuin mustat vyöt, värivöiden suorituksia hän ei aina edes katsele vaan saattaa puhua tyyliin puhelimeen samalla tms. Joskus toki tulee henkilökohtaista palautettakin, varsinkin ylemmillä vöillä. Noh, periaatteessa ihan loogista että hän keskittyy mustiin vöihin ja mustat vyöt välittävät oppimaansa eteenpäin. Silti kaipaisin enemmän henkilökohtaista ohjausta, VÄRIVYÖT OVAT KUITENKIN NE JOTKA MAKSAVAT LEIREISTÄ!!!!


      • Nimetön
        grh kirjoitti:

        Minulla on ihan samanlaisia kokemuksia. Toisinaan Young Suk saattaa puhella puhelimeen leirin aikana samalla kun mustat vyöt opettavat, ei, ei näin...

        Siitä huolimatta olen leirien antiin noin yleensä suhteellisen tyytyväinen, välillä kyllä vaan tulee semmoinen olo ettei mestaria kiinnosta vittuakaan muut kuin mustat vyöt, värivöiden suorituksia hän ei aina edes katsele vaan saattaa puhua tyyliin puhelimeen samalla tms. Joskus toki tulee henkilökohtaista palautettakin, varsinkin ylemmillä vöillä. Noh, periaatteessa ihan loogista että hän keskittyy mustiin vöihin ja mustat vyöt välittävät oppimaansa eteenpäin. Silti kaipaisin enemmän henkilökohtaista ohjausta, VÄRIVYÖT OVAT KUITENKIN NE JOTKA MAKSAVAT LEIREISTÄ!!!!

        edes kaiiki mustatvyöt ei saa henkilökohtasta opetusta vaan enempikin vaan en 'lellikit'.


    • Oriental Do

      Vaoaissa matseissa jotka otetaan mahdollisimman vähillä säännöillä, korealaiset ovat olleet aina niskan päällä, jo 60-luvulla jenkeissä Korean taitojen harjoittelijat pieksivät jenkkien fulari miehiä mennen tullen, suomessa on monissa vapaaotteluissa nähty Hmd-miehiä ja pelottavia vastuksia kelle vaan.

      Kyllä niissä Korean lajeissa potkua on ja niitä potkuja on vaikea pysäyttää!

      • Fenris

        Kerrohan nyt oikeasti muutama esimerkki sen henkseleiden paukutuksen sijaan. Siis missä 'vapaaotteluissa' Hankimonon hyppypavut ovat pärjänneet?
        OrientalMoodo-kisat eivät ole vapaaottelua, ne ovat hanmoodo-säännöillä matsausta joihin on välillä kutsuttu ei-hanmoodoineja mukaan.


      • grh
        Fenris kirjoitti:

        Kerrohan nyt oikeasti muutama esimerkki sen henkseleiden paukutuksen sijaan. Siis missä 'vapaaotteluissa' Hankimonon hyppypavut ovat pärjänneet?
        OrientalMoodo-kisat eivät ole vapaaottelua, ne ovat hanmoodo-säännöillä matsausta joihin on välillä kutsuttu ei-hanmoodoineja mukaan.

        ...


      • tumppu1st
        grh kirjoitti:

        ...

        ...mutta minäkin haluaisin kuulla enemmän niistä mainituista vapaaotteluista, olen sitten minäkin varmaan trolli tämän suhteen.

        -T


      • Totuudentorvi123
        tumppu1st kirjoitti:

        ...mutta minäkin haluaisin kuulla enemmän niistä mainituista vapaaotteluista, olen sitten minäkin varmaan trolli tämän suhteen.

        -T

        Korvat hörössä odottaen...;)


      • grh
        tumppu1st kirjoitti:

        ...mutta minäkin haluaisin kuulla enemmän niistä mainituista vapaaotteluista, olen sitten minäkin varmaan trolli tämän suhteen.

        -T

        Tarkoitin nimimerkkiä Oriental Do kun puhuin trollista...


      • dak
        tumppu1st kirjoitti:

        ...mutta minäkin haluaisin kuulla enemmän niistä mainituista vapaaotteluista, olen sitten minäkin varmaan trolli tämän suhteen.

        -T

        Hanmoodoharrastajia ei ole minun kuulemaani yksittäisiä sooloilijoita lukuunottamatta vaparikehissä näkyny. Yksi kaveri kyllä otti matsin joskus Wasa Fightissa. Meidän seurasta, Huusko. Semmonen yli satakilonen kaveri. Tosin se on reenannun hyvin paljon muutakin kuin hmdtä.

        selvähän se on että ei hanmoodolla vaparikehässä pärjätä. Aivan ääliömäistä heittää tommosta juttua. Vaparissa pärjätäkseen pitää reenata vaparia. Hanmodomatsiin hanmoodoa. aika selkeeetä minusta. ei sillä vaparillakaan vaikka taekwondossa pärjättäis.

        kumpi voittaa keilailussa, hiihtäjä vai tenniksenpelaaja????


      • maithai

        Jenkkien fularimiehet? Tarkoitatko lajia, jossa potkitaan yli vyötärönkorkeuden, kiinnipitämistä ei sallita ja nyrkillä saa lyödä vatsaan ja päähän? Polvet ja kyynärpäät kielletty?

        Jos HMDn kovin meriitti olisi pärjätä näissä kisoissa, en sitä vielä kovin korkealle arvostaisi. Arvostan kuitenkin HMDtä lajina, sen harrastajilla tuntuu olevan hauskaa treenata ja he pitävät siitä.

        Tuntuu, että nimim. Oriental Dolla on jäänyt pahan kerran kaivelemaan jokin asia HMDssä. Olet jo vuosia jauhanut samalla kaavalla tätä samaa asiaa, etkä tunnu pääsevän tuosta kirjoitustavastasi ylitse. Kannattaisiko pohtia, miksi olet niin vihainen HMD:n harrastajia kohtaan? Onko elämäsi kunnossa, oletko tyytyväinen itseesi? Oletko tyytyväinen keksimääsi viestiin?

        Jos sinun tekee mielesi provosoida, en jaksa siltikään ymmärtää, miksi jaksat vuodesta toiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe