Minua hiukan harmittaa se, että ihmiset ovat nykyisin niin piittaamattomia. Ei välitetä noudattaa hyviä tapoja, ei edes lakipykäliä.
Esimerkiksi otan punaiset liikennevalot jalankulkijoille. Aivan kotini vieressä saan päivittäin todeta, kuinka lapset katselevat hölmistyneinä, kun aikuiset loikkivat kadun yli punaisten palaessa. Jos olen itse menossa yli lapsenlapsiani mukanani, huomautan toki asiasta noille punaisiin kävelijöille. Reaktiot ovat monenlaisia.
Poliisin tulisi mielestäni sakottaa reippaammin tuosta rikkeestä. Pelkkä huomautus ei riitä.
Ehkä nuo mainitut lainrikkojat ovat enimmäkseen keski-ikäisiä ja sitä nuorempia, mutta valitettavasti meitä seniorikansalaisiakin näkee punaisiin kävelemässä. Vaikka luulisi, että tähän ikään tullessa olisi jo järki ja kokemus sillä tasolla, että osattaisiin huomioida myös muut ihmiset.
Että tämmöstä...
Punaiset liikennevalot
9
560
Vastaukset 9
- autoja ei ole
kilometrin säteellä,
on minusta punaset turhia
menen aina punasella - punaiset valot
Seisoimme odottamassa valojen vaihtumista, kun äiti leikkikouluikäisen kanssa lähti päin punaisia. Lapsi huusi hädissään "punainen palaa, punainen palaa"! Hän yritti jarruttaa äitiä ja roikkui tämän kädessä.
Äiti tempaisi lapsen ajotielle ja tiuskaisi:"Äkkiä nyt, vai haluatko jäädä auton alle!"
Kaikki mitä teemme lapselle tai lapsen kanssa, on kasvatusta. Hyvää tai huonoa. - Erik K
...kun ei vaadita "ajokorttia", jonka poliisi voisi ottaa kuivumaan määräajaksi.
Jalan saavat kulkea juopuneet, alaikäiset, näkövammaiset, tavikset ja mitä niitä onkaan. Ketä sitten pitää sakottaa rikkeistä ja ketä ei. Vai ovatko mielestäsi kaikki kulkijat samalla lähtöviivalla?- PellePeloton
Mahdoton on jalankulkijaa moisesta sakottaa. Jalankulkijallehan punaiset valot ovat vain suosituksia! Eikä jalankulkija ole "henkipatto", teki mitä tahansa. Ei sen päälle saa ajaa missään tilanteessa. Ajoneuvon kuljettajalla on ehdoton väistämisvelvollisuus jalankulkijaan nähden, ja lisäksi ehdoton ajokielto punaisa liikennevaloa päin, riippumatta siitä, onko muuta liikennettä vai ei.
Eri asia sitten on, että, niin jalankulkijan, kuin pyöräilijänkin on äärettömän tyhmää kulkea punaista päin, tai muuten piittaamattomasti liikenteessä käyttäytyä. Vahingon tapahduttua, on myöhäistä "jossitella", kuka oli oikeassa. Ajoneuvon kuljettaja saa aina tuomion, ja jalankulkija joutuu nuolemaan haavansa, jos vielä pystyy.
Mitä lapsen liikennekasvatukseen tulee, useimmista lapsista on jopa hauskaa seurata vaihtuvia valoja ja toimia niiden mukaan. Se on kuin leikkiä. Ja leikki on lasten koulua ja työtä.
Kasvattaja on äärimmäisen tyhmä, jos ei hyödynnä tätä lapsen luontaista halua noudattaa vaikkapa liikennevaloja. Lisäksi yo. esimerkin kaltainen kasvattaja menettää arvovaltansa lapsen silmissä muuhunkin kasvatukseen nähden. PellePeloton kirjoitti:
Mahdoton on jalankulkijaa moisesta sakottaa. Jalankulkijallehan punaiset valot ovat vain suosituksia! Eikä jalankulkija ole "henkipatto", teki mitä tahansa. Ei sen päälle saa ajaa missään tilanteessa. Ajoneuvon kuljettajalla on ehdoton väistämisvelvollisuus jalankulkijaan nähden, ja lisäksi ehdoton ajokielto punaisa liikennevaloa päin, riippumatta siitä, onko muuta liikennettä vai ei.
Eri asia sitten on, että, niin jalankulkijan, kuin pyöräilijänkin on äärettömän tyhmää kulkea punaista päin, tai muuten piittaamattomasti liikenteessä käyttäytyä. Vahingon tapahduttua, on myöhäistä "jossitella", kuka oli oikeassa. Ajoneuvon kuljettaja saa aina tuomion, ja jalankulkija joutuu nuolemaan haavansa, jos vielä pystyy.
Mitä lapsen liikennekasvatukseen tulee, useimmista lapsista on jopa hauskaa seurata vaihtuvia valoja ja toimia niiden mukaan. Se on kuin leikkiä. Ja leikki on lasten koulua ja työtä.
Kasvattaja on äärimmäisen tyhmä, jos ei hyödynnä tätä lapsen luontaista halua noudattaa vaikkapa liikennevaloja. Lisäksi yo. esimerkin kaltainen kasvattaja menettää arvovaltansa lapsen silmissä muuhunkin kasvatukseen nähden.... nuo jalankulkijoita koskevat lakipykälät. Ne ovat täysin ehdottomia lakipykäliä. Eli jalankulkijalle on yhtä kiellettyä mennä punaisiin kuin autolla ajaa punaisiin. Joskus tosi kauan sitten jalankulkijalle oli sallittua mennä punaisiin, jos autoa ei tule. Mutta ei ole enään, laki on ehdoton. Poliisilla olisi täysi sakotusoikeus.
Tuossa aiemmin esitettiin kysymys siitä, keitä voi sakottaa. Sanoisin lyhyesti niin, että jokaista ihmistä, joka muutenkin vastaa omasta elämästään. Sakottamatta jättämisen syyksi ei riitä se, että jalankulkija luulee, että mainittu laki olisi vain suositus.
Ei melestäni ole viisasta mennä punaisiin, vaikka autoa ei ole näkyvissä. Siinä lähistöllä kun voi olla se lapsi, joka havaitsee tilanteen. Minusta on helpompaakin toimia niin, että ottaa tavakseen AINA odottaa valon vaihtumista, eikä rupea tutkimaan sitä katseleeko mahdollisesti joku.- PellePeloton
Oro kirjoitti:
... nuo jalankulkijoita koskevat lakipykälät. Ne ovat täysin ehdottomia lakipykäliä. Eli jalankulkijalle on yhtä kiellettyä mennä punaisiin kuin autolla ajaa punaisiin. Joskus tosi kauan sitten jalankulkijalle oli sallittua mennä punaisiin, jos autoa ei tule. Mutta ei ole enään, laki on ehdoton. Poliisilla olisi täysi sakotusoikeus.
Tuossa aiemmin esitettiin kysymys siitä, keitä voi sakottaa. Sanoisin lyhyesti niin, että jokaista ihmistä, joka muutenkin vastaa omasta elämästään. Sakottamatta jättämisen syyksi ei riitä se, että jalankulkija luulee, että mainittu laki olisi vain suositus.
Ei melestäni ole viisasta mennä punaisiin, vaikka autoa ei ole näkyvissä. Siinä lähistöllä kun voi olla se lapsi, joka havaitsee tilanteen. Minusta on helpompaakin toimia niin, että ottaa tavakseen AINA odottaa valon vaihtumista, eikä rupea tutkimaan sitä katseleeko mahdollisesti joku.Anteeksi. Ilmaisin itseni huonosti. Lainausmerkit jäivät pois. Piti olla: ..."punaiset liikennevalot ovat vain suosituksia" ...
Tarkoittaa siis, että useimmat jalankulkijat kokevat ne suositusluontoisiksi, kun koskaan rikkomisesta ei ole mitään seurannut. Ja mahdotonhan käytännössä tästä rikkomuksesta onkin sakottaa. On poliisilla muutakin työtä.
Siksi olisikin tärkeätä myös esimerkin voimalla istuttaa lasten selkäytimiin asian oikea laita.
Voi voi, kun tämä kirjoittaminen on vaikea laji. Aina tulee kirjoitettua sellaista, mitä ei tarkoita, kun huoimattomuuttaan jätää jotain pois. :=) PellePeloton kirjoitti:
Anteeksi. Ilmaisin itseni huonosti. Lainausmerkit jäivät pois. Piti olla: ..."punaiset liikennevalot ovat vain suosituksia" ...
Tarkoittaa siis, että useimmat jalankulkijat kokevat ne suositusluontoisiksi, kun koskaan rikkomisesta ei ole mitään seurannut. Ja mahdotonhan käytännössä tästä rikkomuksesta onkin sakottaa. On poliisilla muutakin työtä.
Siksi olisikin tärkeätä myös esimerkin voimalla istuttaa lasten selkäytimiin asian oikea laita.
Voi voi, kun tämä kirjoittaminen on vaikea laji. Aina tulee kirjoitettua sellaista, mitä ei tarkoita, kun huoimattomuuttaan jätää jotain pois. :=)Tiedän tapauksen, jossa punaisia päin suojatiellä kävellyt nainen tuomittiin syylliseksi, kun hän aiheutti kahden auton peräänajon törttöilyllään. Hän sai maksettavakseen melkoiset korvaukset. Luulen, ettei sellaisessa tapauksessa vakuutuksesta ole paljon apua.
Kannattaa katsoa, ettei tarvitsisi katua.
lähteä päin punaisia. Siitä saisi hyvin antaa korotetun sakon. Itse opin noudattamaan monia sääntöjä, kun piti ottaa huomioon mukana liikkuvat pienet ihmiset. Edelleenkin katson ympärilleni, ennen kuin lähden ylittämään tyhjääkään katua päin punaisia valoja. En etsi poliisia, vaan varmistan, ettei ole lapsia lähettyvillä. (Tosin huomaisin sen poliisinkin siinä samalla.)
Olen kuullut, että meitä suomalaisia pidetään melko laikuuliaisina. Muistan lukeneeni esimerkkinä juuri punaisissa valoissa seisomisen, vaikkei muuta liikennettä olisi näköpiirissä.- ii-li
...ja kuullen ei pitäisi tehdä tai sanoa mitään, mitä ei heidän soisi itsensä tekevän tai sanovan. Lapset oppivat esimerkistä eivätkä neuvoista tai kielloista. - Minun äitini oli kova rähjäämään esimerkiksi kaupoissa. Olin jo aikuinen, kun minulle selvisi yhtäkkiä, että asiat voi hoitaa myös rähjäämättä. Siihen asti olin noudattanut äidin esimerkkiä. Totesin, että on paljon mukavampaa asioida samassa kaupassa uudelleen, kun ei ole pillastunut jostakin pikkuasiasta. - Ikävä vain, ettei nykyisin ihmiset enää aina tajua kohteliasta puhetta, vaan joskus välillä pitää korottaa äänensä. Se ei ole mukavaa.
En saata ymmärtää, mihin ikiaikainen ohje siitä, mitä sopii tehdä lasten nähden on unohtunut. Eikä asia koske pelkästään lapsia: Minun ent. työpaikkani omisti kaksi henkilöä. He eivät koskaan antaneet kenenkään alaisensa nähdä erimielisyyksiään. He hoitavat sellaiset asiat muualla. Sellainen kuuluu hyvään johtamiseen, ja sellainen kuuluu myös kasvatukseen.
Minulle kävi vuosi sitten niin, että Isossa Omenassa eräs nainen ajoi autolla pitkin jalankulkijoiden suojakäytävää. Parkkihallissa on selvät ohjeet, miten pitäisi ajaa. Kimmastuin, sillä naisen vieressä autossa istui n. 10-vuotias poika. En väistänyt, ja nainen kolhaisi minua autollaan. - En minä muuten olisi kimmastunut, mutta se, että nainen oppettamalla opetti lapselle piittaamatonta ja sääntöjenvastaista ajotapaa sai minut vihaiseksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.2701808- 971376
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2611294- 671015
- 79973
- 52849
- 57669
- 45575
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?80552No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29524