Rappakalja

Svagdricka

Från majoritetens synvinkel, alltså från dom finskspråkigas synvinkel, verkar finlandssvenskarnas (eller egentligen SFPs) kamp mot blivande förändringar i språkpolitiken vara rena rappakaljan.

Majoriteten av finnarna tycker klart och tydligt att tvångssvenskan och "den levande tvåspråkigheten" får bli en mörk period i landets historia.

Om jag vore finlandssvensk, skulle jag hellre börja göra mig klar för förändringarna och inte tro att den gamla maktstrukturen skulle kunna överleva i demokratin.

Citat ur Kummeli: "Muille tää on perjantai mutta sulle pitkäperjantai" (Speedy och Sakke) ;)

34

1391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • belfiore

      En sak har du rätt i. Vi lever i en DEMOKRATI.

      Demokrati. Även känt som folkstyre och majoritetsstyre. Ett styrelseskick med allmänna och fria val, där landet styrs enligt folkets uttryckta och egna vilja.

      Märker du? Något är på tok i ditt resonemang.

      • Jag fattar inte

        Om en minoritet på fem procent eller så kan tvinga alla andra, d.v.s. nittiofem procent av folket att lukemaan pakkoruotsia, niin mikä ihme se demokratia on???

        Ta huvudet ur ars*let.


      • belfiore
        Jag fattar inte kirjoitti:

        Om en minoritet på fem procent eller så kan tvinga alla andra, d.v.s. nittiofem procent av folket att lukemaan pakkoruotsia, niin mikä ihme se demokratia on???

        Ta huvudet ur ars*let.

        Nähä, du verkar lite trög. Men tänk efter nu så fattar du säkert.

        Du kan ju börja med att kolla vem det är som stiftar lagar här i Finland. Ett litet tips: det är varken SFP eller svenskspråkiga medborgare.

        Sen kan du fundera på om något blir bättre av att du gnäller på det här forumet.


      • är bra att
        belfiore kirjoitti:

        Nähä, du verkar lite trög. Men tänk efter nu så fattar du säkert.

        Du kan ju börja med att kolla vem det är som stiftar lagar här i Finland. Ett litet tips: det är varken SFP eller svenskspråkiga medborgare.

        Sen kan du fundera på om något blir bättre av att du gnäller på det här forumet.

        ...börja med.

        Jag undrar varför ni aldrig medger att SFP-gänget gör sitt bästa att uppehålla status quo?

        En pytteliten minoritet längs kusten.


      • att medge!
        är bra att kirjoitti:

        ...börja med.

        Jag undrar varför ni aldrig medger att SFP-gänget gör sitt bästa att uppehålla status quo?

        En pytteliten minoritet längs kusten.

        “Jag undrar varför ni aldrig medger att SFP-gänget gör sitt bästa att uppehålla status quo?”

        Vad är där att medge? Det är väl SFPs uppgift att se efter deras väljares intressen. Precis som alla andra partier ser efter deras väljares intressen. Enkelt. Och det är väl det som kallas politik.


      • tyranni
        att medge! kirjoitti:

        “Jag undrar varför ni aldrig medger att SFP-gänget gör sitt bästa att uppehålla status quo?”

        Vad är där att medge? Det är väl SFPs uppgift att se efter deras väljares intressen. Precis som alla andra partier ser efter deras väljares intressen. Enkelt. Och det är väl det som kallas politik.

        En liten SPRÅKgrupp har för mycket makt och dom tänker bara på sig själva:

        ALLA ska läsa svenska i skolorna,
        ALLA jävla texter på varenda jäkla burk ska vara tvåspråkiga (mämmi - memma haaaaa),
        ALLA måste titta på era jäkla FST program i finska ettan och tvåan (fast nu har ju EN EGEN KANAL - som vi får betala)

        Vi vi vi hela tiden: tänk på Finlands historia: var har ni kommit ifrån? Var det nån som bjöd era förfäder hit?

        MVH Finnen ;)


      • dig själv!
        tyranni kirjoitti:

        En liten SPRÅKgrupp har för mycket makt och dom tänker bara på sig själva:

        ALLA ska läsa svenska i skolorna,
        ALLA jävla texter på varenda jäkla burk ska vara tvåspråkiga (mämmi - memma haaaaa),
        ALLA måste titta på era jäkla FST program i finska ettan och tvåan (fast nu har ju EN EGEN KANAL - som vi får betala)

        Vi vi vi hela tiden: tänk på Finlands historia: var har ni kommit ifrån? Var det nån som bjöd era förfäder hit?

        MVH Finnen ;)

        “ALLA ska läsa svenska i skolorna,”

        Vem beslöt det? Riksdagen med en majoritet av finskspråkiga riksdagsledamöter.

        “ALLA jävla texter på varenda jäkla burk ska vara tvåspråkiga (mämmi - memma haaaaa), “

        Vem beslöt det? Riksdagen med en majoritet av finskspråkiga riksdagsledamöter.

        “ALLA måste titta på era jäkla FST program i finska ettan och tvåan (fast nu har ju EN EGEN KANAL - som vi får betala) “

        Vem har sagt att du måste titta på den kanalen , har du inte lärt di hur man byter kanal på tv:n ;)

        “Var det nån som bjöd era förfäder hit? “

        Samma fråga kan du ställa dig själv! Bjöd någon era forfäder hit?

        Med mycket vänliga hälsingar, Den Finska Medborgaren


      • mig själv då
        dig själv! kirjoitti:

        “ALLA ska läsa svenska i skolorna,”

        Vem beslöt det? Riksdagen med en majoritet av finskspråkiga riksdagsledamöter.

        “ALLA jävla texter på varenda jäkla burk ska vara tvåspråkiga (mämmi - memma haaaaa), “

        Vem beslöt det? Riksdagen med en majoritet av finskspråkiga riksdagsledamöter.

        “ALLA måste titta på era jäkla FST program i finska ettan och tvåan (fast nu har ju EN EGEN KANAL - som vi får betala) “

        Vem har sagt att du måste titta på den kanalen , har du inte lärt di hur man byter kanal på tv:n ;)

        “Var det nån som bjöd era förfäder hit? “

        Samma fråga kan du ställa dig själv! Bjöd någon era forfäder hit?

        Med mycket vänliga hälsingar, Den Finska Medborgaren

        Och svarar: nej, nu får det verkligen räcka med pseudodemokratin som SFP "främjar".

        Dessutom kan jag väl använda fjärrkontrollen på den digitala mottagaren. Frågan är bara varför ska jag byta kanal när jag tittar på finska ettan eller tvåan och plötsligt får man lyssna på jättekiva-typernas "svenska"? Jag har ju medvetet valt en finsk kanal, inte FST:n som är en kanal som jag då och då tittar på. Vill jag titta på riktiga svenska kanaler, väljer jag satellitmottagaren och tittar på SVT.

        Om det är svårt för dig att använda en digital mottagare, då kan jag hjälpa till - det är bara att säga till. Det är hur lätt som helst. ;)

        Mina förfäder hade redan levt länge i landet innan de första svenskspråkiga kom hit. Om det är din fråga?

        Med utomordentligt varma, högaktande och respektfulla påskhälsningar,

        Finnen


      • filur
        mig själv då kirjoitti:

        Och svarar: nej, nu får det verkligen räcka med pseudodemokratin som SFP "främjar".

        Dessutom kan jag väl använda fjärrkontrollen på den digitala mottagaren. Frågan är bara varför ska jag byta kanal när jag tittar på finska ettan eller tvåan och plötsligt får man lyssna på jättekiva-typernas "svenska"? Jag har ju medvetet valt en finsk kanal, inte FST:n som är en kanal som jag då och då tittar på. Vill jag titta på riktiga svenska kanaler, väljer jag satellitmottagaren och tittar på SVT.

        Om det är svårt för dig att använda en digital mottagare, då kan jag hjälpa till - det är bara att säga till. Det är hur lätt som helst. ;)

        Mina förfäder hade redan levt länge i landet innan de första svenskspråkiga kom hit. Om det är din fråga?

        Med utomordentligt varma, högaktande och respektfulla påskhälsningar,

        Finnen

        ...det skulle vara intressant och veta hur du trycker på fjärrkontrollen till din digitalbox om du någonsin fått in en kanal som enbart sänder finska program....jag har aldrig lyckats alltid då jag prövar så kommer det vips nåt annat språk och ganska sällan är det svenska.. men vist finska då och då

        Hur gör du?


      • flundran
        mig själv då kirjoitti:

        Och svarar: nej, nu får det verkligen räcka med pseudodemokratin som SFP "främjar".

        Dessutom kan jag väl använda fjärrkontrollen på den digitala mottagaren. Frågan är bara varför ska jag byta kanal när jag tittar på finska ettan eller tvåan och plötsligt får man lyssna på jättekiva-typernas "svenska"? Jag har ju medvetet valt en finsk kanal, inte FST:n som är en kanal som jag då och då tittar på. Vill jag titta på riktiga svenska kanaler, väljer jag satellitmottagaren och tittar på SVT.

        Om det är svårt för dig att använda en digital mottagare, då kan jag hjälpa till - det är bara att säga till. Det är hur lätt som helst. ;)

        Mina förfäder hade redan levt länge i landet innan de första svenskspråkiga kom hit. Om det är din fråga?

        Med utomordentligt varma, högaktande och respektfulla påskhälsningar,

        Finnen

        Jaha, så det är en "helfinsk" kanal du är ute efter? En kanal där språket uteslutande är finska. Vad tycker du då om engelskan? I dessa dagar stöter man ju på engelskan överallt, på alla kanaler vareviga dag.

        Stör det inte dig, du som medvetet väljer en finsk kanal och sedan tvingas lyssna på engelska? På vilket sätt skiljer sig ett program där man talar svenska från ett program där man talar engelska? Alla program är ju textade på finska, så med förståelsen torde det inte vara några problem.

        Jag har svårt att förstå såna här resonemang. Allt annat går för sig men inte svenskspråkiga program. Man kan ana sig till de bakomliggande motiven...

        De statliga TV-kanaler sänder program på en hel mängd olika språk. Om det är ett problem så råder jag dig att använda fjärrkontrollen även i fortsättningen. För min del får du gärna titta enbart på "helfinska" program (it's your loss), men om du begär att andra än finskspråkiga program inte skulle få sändas går du för långt.


      • en del av er
        flundran kirjoitti:

        Jaha, så det är en "helfinsk" kanal du är ute efter? En kanal där språket uteslutande är finska. Vad tycker du då om engelskan? I dessa dagar stöter man ju på engelskan överallt, på alla kanaler vareviga dag.

        Stör det inte dig, du som medvetet väljer en finsk kanal och sedan tvingas lyssna på engelska? På vilket sätt skiljer sig ett program där man talar svenska från ett program där man talar engelska? Alla program är ju textade på finska, så med förståelsen torde det inte vara några problem.

        Jag har svårt att förstå såna här resonemang. Allt annat går för sig men inte svenskspråkiga program. Man kan ana sig till de bakomliggande motiven...

        De statliga TV-kanaler sänder program på en hel mängd olika språk. Om det är ett problem så råder jag dig att använda fjärrkontrollen även i fortsättningen. För min del får du gärna titta enbart på "helfinska" program (it's your loss), men om du begär att andra än finskspråkiga program inte skulle få sändas går du för långt.

        ha missat nånting i mitt svar. Kanske handlar det om några allvarliga problem i läsning av text som inte är skriven av en finlandssvensk?

        Tittar du på en amerikansk serie dubbad till svenska år det väl ditt val. Jag brukar njuta av origialaudion i stället. Kanske hittar ni nya tips här:

        http://members01.chello.se/plasticvoice/dubbfaq.html

        Vill man titta på finlandssvenska program väljer man FST. Med originalaudio - det gör jag då och då, men inte alltid. Oftast vill man hellre titta på program på finska, engelska, franska eller på andra språk. Filmer och sånt. Och så plötsligt kommer FST damen och säger att dom har bestämt sig att visa oss finnar intressanta program om finlanssvenska visor i skärgården ;) Då blir man tvungen att ta fjärrkontrollen i handen.

        >>> Allt annat går för sig men inte svenskspråkiga program. Man kan ana sig till de bakomliggande motiven...>För min del får du gärna titta enbart på "helfinska" program (it's your loss)


      • flundran
        en del av er kirjoitti:

        ha missat nånting i mitt svar. Kanske handlar det om några allvarliga problem i läsning av text som inte är skriven av en finlandssvensk?

        Tittar du på en amerikansk serie dubbad till svenska år det väl ditt val. Jag brukar njuta av origialaudion i stället. Kanske hittar ni nya tips här:

        http://members01.chello.se/plasticvoice/dubbfaq.html

        Vill man titta på finlandssvenska program väljer man FST. Med originalaudio - det gör jag då och då, men inte alltid. Oftast vill man hellre titta på program på finska, engelska, franska eller på andra språk. Filmer och sånt. Och så plötsligt kommer FST damen och säger att dom har bestämt sig att visa oss finnar intressanta program om finlanssvenska visor i skärgården ;) Då blir man tvungen att ta fjärrkontrollen i handen.

        >>> Allt annat går för sig men inte svenskspråkiga program. Man kan ana sig till de bakomliggande motiven...>För min del får du gärna titta enbart på "helfinska" program (it's your loss)

        Din svenska är naturligtvis inte perfekt men nog förstår jag den. Det verkar tyvärr som om du skulle ha missat det väsentliga in mitt meddelande. Jag försöker uttrycka mig så klart som möjligt:

        Varför godkänner du inte att YLE1 och YLE2 sänder svenskspråkiga program (textade på finska), då du uppenbarligen inte har något emot att YLE1 och YLE2 sänder engelskspråkiga program (textade på finska)? Varför är det förra så förkastligt och det senare helt okej?

        Det är alltså inte fråga om dubbning eller satellitkanaler.


      • filur
        en del av er kirjoitti:

        ha missat nånting i mitt svar. Kanske handlar det om några allvarliga problem i läsning av text som inte är skriven av en finlandssvensk?

        Tittar du på en amerikansk serie dubbad till svenska år det väl ditt val. Jag brukar njuta av origialaudion i stället. Kanske hittar ni nya tips här:

        http://members01.chello.se/plasticvoice/dubbfaq.html

        Vill man titta på finlandssvenska program väljer man FST. Med originalaudio - det gör jag då och då, men inte alltid. Oftast vill man hellre titta på program på finska, engelska, franska eller på andra språk. Filmer och sånt. Och så plötsligt kommer FST damen och säger att dom har bestämt sig att visa oss finnar intressanta program om finlanssvenska visor i skärgården ;) Då blir man tvungen att ta fjärrkontrollen i handen.

        >>> Allt annat går för sig men inte svenskspråkiga program. Man kan ana sig till de bakomliggande motiven...>För min del får du gärna titta enbart på "helfinska" program (it's your loss)

        Titta en gång till i din egen manual så kanske det står hur du stänger av din TV då det kommer FST.

        Annars finns det apparater som man programmerar i förväg så dom byter kanal vid en given tidpunkt om man inte orkar söka fjärrkontrollen så ofta..... programtablå er finns lite här o där till exempel
        http://www.yle.fi/ohjelmaopas/index.php?&co[]=tv1&co[]=tv2&co[]=fsd&co[]=svt&co[]=mtv&l=s&hi=52&co[]=nel
        om det är FST som stör...


      • såå mycket
        filur kirjoitti:

        Titta en gång till i din egen manual så kanske det står hur du stänger av din TV då det kommer FST.

        Annars finns det apparater som man programmerar i förväg så dom byter kanal vid en given tidpunkt om man inte orkar söka fjärrkontrollen så ofta..... programtablå er finns lite här o där till exempel
        http://www.yle.fi/ohjelmaopas/index.php?&co[]=tv1&co[]=tv2&co[]=fsd&co[]=svt&co[]=mtv&l=s&hi=52&co[]=nel
        om det är FST som stör...

        En finlandssvensk hjärna har visat sig överlägsen igen.

        Jag skrev ju att jag byter kanal om jag inte vill titta på FST. Det gör jag dock inte alltid. Jag är ledsen om du inte kan göra det manuellt - jag behöver ingen apparat för det.

        Om det finns bara fem procent svensktalande i landet så varför får dom tjugo procent av YLEs budget?

        Det är en fråga som kanske borde diskuteras.
        Eller hur?


      • the_fixer
        såå mycket kirjoitti:

        En finlandssvensk hjärna har visat sig överlägsen igen.

        Jag skrev ju att jag byter kanal om jag inte vill titta på FST. Det gör jag dock inte alltid. Jag är ledsen om du inte kan göra det manuellt - jag behöver ingen apparat för det.

        Om det finns bara fem procent svensktalande i landet så varför får dom tjugo procent av YLEs budget?

        Det är en fråga som kanske borde diskuteras.
        Eller hur?

        Du och dina argument är minst sagt motstridiga, minsann. Du kan nog se på "riktiga" svenska kanaler, men inte på FST?


      • om min svenska inte duger
        flundran kirjoitti:

        Din svenska är naturligtvis inte perfekt men nog förstår jag den. Det verkar tyvärr som om du skulle ha missat det väsentliga in mitt meddelande. Jag försöker uttrycka mig så klart som möjligt:

        Varför godkänner du inte att YLE1 och YLE2 sänder svenskspråkiga program (textade på finska), då du uppenbarligen inte har något emot att YLE1 och YLE2 sänder engelskspråkiga program (textade på finska)? Varför är det förra så förkastligt och det senare helt okej?

        Det är alltså inte fråga om dubbning eller satellitkanaler.

        men enligt era löjliga regler måste man skriva på svenska här.

        Hade du förresten en tia i svenskan i plugget?

        >>>som om du skulle ha missat


      • SVT är inte FST
        the_fixer kirjoitti:

        Du och dina argument är minst sagt motstridiga, minsann. Du kan nog se på "riktiga" svenska kanaler, men inte på FST?

        Jag har tittat på svensk teve i över trettio år och kan konstatera att deras program är helt enkelt mycket intressantare än dom torra FST programmen.

        Det finns dock undantag: Bettina S är s*itbra!

        Tittar du på SVT?


      • filur
        såå mycket kirjoitti:

        En finlandssvensk hjärna har visat sig överlägsen igen.

        Jag skrev ju att jag byter kanal om jag inte vill titta på FST. Det gör jag dock inte alltid. Jag är ledsen om du inte kan göra det manuellt - jag behöver ingen apparat för det.

        Om det finns bara fem procent svensktalande i landet så varför får dom tjugo procent av YLEs budget?

        Det är en fråga som kanske borde diskuteras.
        Eller hur?

        Ja ha så du har inga problem då "varför klaga då????"
        Jo jag kan nog byta manuellt inga problem med det...men fick uppfattningen att du råkade i panik då FST hoppade fram i rutan.. så varför klagar du egentligen???

        Fördelningen av YLEs budget könner jag inte till men nog verkar det rimligt med 20% då man tänker på att allt skall textas till finska helt i onödan då ju säkert mera än 50% av finlands befolkning behärskar svenska utmärkt.
        Dom övriga kan ju lära sig frivilligt om dom har lust inte bryr jag mig...


      • the_fixer
        SVT är inte FST kirjoitti:

        Jag har tittat på svensk teve i över trettio år och kan konstatera att deras program är helt enkelt mycket intressantare än dom torra FST programmen.

        Det finns dock undantag: Bettina S är s*itbra!

        Tittar du på SVT?

        Javisst, jag tittar brukar ibland titta på SVT. :)


      • du vad dom
        the_fixer kirjoitti:

        Javisst, jag tittar brukar ibland titta på SVT. :)

        säger? Det är ju riktig svenska, kaveri.
        Jättekiva ;)

        Tittar du digitalt? Med vilken utrustning om det gäller digitala sändningar?


      • filur
        SVT är inte FST kirjoitti:

        Jag har tittat på svensk teve i över trettio år och kan konstatera att deras program är helt enkelt mycket intressantare än dom torra FST programmen.

        Det finns dock undantag: Bettina S är s*itbra!

        Tittar du på SVT?

        ..kan ni kanske berätta hur man ser SVT.1 SVT.2 o Sveriges TV.4 via satelit??????
        Frågar vänligt???


      • the_fixer
        du vad dom kirjoitti:

        säger? Det är ju riktig svenska, kaveri.
        Jättekiva ;)

        Tittar du digitalt? Med vilken utrustning om det gäller digitala sändningar?

        Det är väl klart att jag förstår vad de säger; de talar ju trots allt svenska. Jag talar svenska som modersmål, så jag borde väl veta.

        Jag brukar titta på SVT Europa helt analogt, men det ska väl rättas till när kanalen även sänds digitalt i marknätet.


      • du fel igen
        filur kirjoitti:

        Ja ha så du har inga problem då "varför klaga då????"
        Jo jag kan nog byta manuellt inga problem med det...men fick uppfattningen att du råkade i panik då FST hoppade fram i rutan.. så varför klagar du egentligen???

        Fördelningen av YLEs budget könner jag inte till men nog verkar det rimligt med 20% då man tänker på att allt skall textas till finska helt i onödan då ju säkert mera än 50% av finlands befolkning behärskar svenska utmärkt.
        Dom övriga kan ju lära sig frivilligt om dom har lust inte bryr jag mig...

        Det gällde inte "panik" - utan jag var förbannad. Jag ville helt enkelt inte lyssna på er fula dialekt. Finsk intonation, akut och gravaccent finns inte, man hör nya svenska ord som "sku" och "kiva"... Jag gillar ju svenska!

        Jag försökte ju titta på YLE1 eller 2:an. Inte på FST.

        Är det så svårt att förstå? Verkligen?

        Rimligt? 20%?? Typisk "Vi vill ha allt - SFP tänkande". Skäms ni inte?

        Dessutom vill nån titta på FST måste han ju kunna prata svenska, åtminstone lite. Textning till finska är helt onödigt - skriv till FST och klaga.


      • i marknätet
        the_fixer kirjoitti:

        Det är väl klart att jag förstår vad de säger; de talar ju trots allt svenska. Jag talar svenska som modersmål, så jag borde väl veta.

        Jag brukar titta på SVT Europa helt analogt, men det ska väl rättas till när kanalen även sänds digitalt i marknätet.

        >>>Jag brukar titta på SVT Europa helt analogt, men det ska väl rättas till när kanalen även sänds digitalt i marknätet.


      • veta?
        filur kirjoitti:

        ..kan ni kanske berätta hur man ser SVT.1 SVT.2 o Sveriges TV.4 via satelit??????
        Frågar vänligt???

        Du kan ju dua mej.

        Sa jag att det gäller just dom kanaler?

        Jag sa SVT och trean.

        Tidigare var det hur lätt som helst att få in den okodade Fyran - som jag verkligen saknar.

        Hur får du in dom kanalerna själv? ;)))


      • filur
        veta? kirjoitti:

        Du kan ju dua mej.

        Sa jag att det gäller just dom kanaler?

        Jag sa SVT och trean.

        Tidigare var det hur lätt som helst att få in den okodade Fyran - som jag verkligen saknar.

        Hur får du in dom kanalerna själv? ;)))

        Jo jag tittade också på TV 4 den var bra och nu har jag ju alla i min parabol men inte går det ju att få kort så man kan se inte.
        OM man är laglydig... (eller??)


      • berätta för dig
        filur kirjoitti:

        Jo jag tittade också på TV 4 den var bra och nu har jag ju alla i min parabol men inte går det ju att få kort så man kan se inte.
        OM man är laglydig... (eller??)

        att jag inte är nybörjare i sat teve.

        Jag har Viasat abonnemang, eftersom det krävs.

        Va kul att få träffa nån finlandssvensk hobbyist, förresten. ;)


      • filur
        veta? kirjoitti:

        Du kan ju dua mej.

        Sa jag att det gäller just dom kanaler?

        Jag sa SVT och trean.

        Tidigare var det hur lätt som helst att få in den okodade Fyran - som jag verkligen saknar.

        Hur får du in dom kanalerna själv? ;)))

        Jag har också Viasat sen många år men det går ju inte att få SVT o TV 4 i Finland tänk vi hör till EU och sätter man gränser för TV...


      • men forumet
        filur kirjoitti:

        Jag har också Viasat sen många år men det går ju inte att få SVT o TV 4 i Finland tänk vi hör till EU och sätter man gränser för TV...

        är fel. Kan inte diskuteras här.

        Råkar du ha bekanta i Sverige? ;-)

        P.S. Femman var ännu bättre.... suck.

        Vi hörs.


      • flundran
        du fel igen kirjoitti:

        Det gällde inte "panik" - utan jag var förbannad. Jag ville helt enkelt inte lyssna på er fula dialekt. Finsk intonation, akut och gravaccent finns inte, man hör nya svenska ord som "sku" och "kiva"... Jag gillar ju svenska!

        Jag försökte ju titta på YLE1 eller 2:an. Inte på FST.

        Är det så svårt att förstå? Verkligen?

        Rimligt? 20%?? Typisk "Vi vill ha allt - SFP tänkande". Skäms ni inte?

        Dessutom vill nån titta på FST måste han ju kunna prata svenska, åtminstone lite. Textning till finska är helt onödigt - skriv till FST och klaga.

        Kostnaderna måste ju utgå från själva behovet. Det torde vara klart att man inte håller igång en TV-kanal med 5 % av budgeten eller sändningstiden. Det handlar om att tillgodose den svenskspråkiga minoritetens behov. Grannens Andersson är lika beroende av TV-nyheterna som Hämäläinen, fast han talar svenska.

        Man skulle kunna uttrycka det så här: För en finskspråkig gör det detsamma om de finskspråkiga programmen utgör 85 % eller 100 % av den totala mängden. Däremot är det stor skillnad på 15 % och 0 % för en svenskspråkig.

        Det handlar om sunt förnuft. Skulle situationen bli bättre om de svenskspråkiga programmen skulle reduceras till 5 % av den totala mängden (i praktiken 2-3 per dag)? Vem skulle egentligen tjäna på det - du? Jag tror att YLE i denna dag sänder mer finskspråkiga program än du hinner se på, även om du inte skulle göra annat än sitta framför TV:n dagarna i ända. Vad gör du då med 10 procent till? Tio procent som är oändligt dyrbara för minoriteten. Järjen käyttö on sallittua. ;)

        Nu för tiden har ju det statligt ägda YLE fem kanaler (YLE1, YLE2, YLE TEEMA, YLE24, FST) så 20 % för FST låter ju minst sagt rimligt.


      • nu igen
        flundran kirjoitti:

        Kostnaderna måste ju utgå från själva behovet. Det torde vara klart att man inte håller igång en TV-kanal med 5 % av budgeten eller sändningstiden. Det handlar om att tillgodose den svenskspråkiga minoritetens behov. Grannens Andersson är lika beroende av TV-nyheterna som Hämäläinen, fast han talar svenska.

        Man skulle kunna uttrycka det så här: För en finskspråkig gör det detsamma om de finskspråkiga programmen utgör 85 % eller 100 % av den totala mängden. Däremot är det stor skillnad på 15 % och 0 % för en svenskspråkig.

        Det handlar om sunt förnuft. Skulle situationen bli bättre om de svenskspråkiga programmen skulle reduceras till 5 % av den totala mängden (i praktiken 2-3 per dag)? Vem skulle egentligen tjäna på det - du? Jag tror att YLE i denna dag sänder mer finskspråkiga program än du hinner se på, även om du inte skulle göra annat än sitta framför TV:n dagarna i ända. Vad gör du då med 10 procent till? Tio procent som är oändligt dyrbara för minoriteten. Järjen käyttö on sallittua. ;)

        Nu för tiden har ju det statligt ägda YLE fem kanaler (YLE1, YLE2, YLE TEEMA, YLE24, FST) så 20 % för FST låter ju minst sagt rimligt.

        Vi kräver.
        Vi behöver.
        Vi måste få service på svenska.
        >>> Det handlar om att tillgodose den svenskspråkiga minoritetens behov.


    • Ni verkar lite

      tröga i kväll.

      Har ni ätit sunt och motionerat?

      • the_fixer

        Kom igen, det är ju påsk och då äter man memma, pasha, chokladägg och annat gott! Motionera hinner man göra någon annan dag. ;)


      • att ta en...
        the_fixer kirjoitti:

        Kom igen, det är ju påsk och då äter man memma, pasha, chokladägg och annat gott! Motionera hinner man göra någon annan dag. ;)

        bärs...

        Det är roligare att prata om språkpolitik, eller hur? ;)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe