Mitä toimenpiteitä tänä päivänä edellyttää ajokortin uusinta, onko se vanhan systeemin mukainen vai joko edellytetään ajokoetta?
Miten pitäisi toimia?
Iltapäivälehdet ovat vaahdottaneet ajokoetta 70v.
Ajokortti 70v
11
28849
Vastaukset
- M75*
Sain alkuvuodesta uusituksi ajokortin vielä 5 vuodeksi. Lääkärin lausunto näytti olevan tärkein. Ei muuta kuin poliisilaitokselta hakulomake, ajokokeesta ei puhettakaan ja kahden henkilön todistus ajokyvyn säilymisestä!
- aupA
Pyysimme tuttavapariskunnan 100 km:n kesäretkelle. Jo pihassa istuuduin kuljettajan paikalle. He vain sanoivat: "Vaimokos teillä ajaakin". Ei sitten muuta ajaessamme pieniä ja isoja teitä. Retki oli hauska ja antoisa. Vasta takaisin tultua kysäisin, suostuvatko todistamaan ajokykyni. Sopihan se.
Helposti sujuu ajokortin uusiminen, jos pääkoppa ja silmät pelaavat eivätkä lääkitykset haittaa, että nukahtaa kesken kaiken.
Olen kuullut, että silmälääkäriltä ja psykiatrilta voi saada kiellon ajamiseen. Voi niitä olla muitakin syitä, joita en tunne. - M75*
Kolmiolääkkeet ja vastaavat kirjoitti:
http://www.yleradio1.fi/yhteiskunta/puheenvuorot/id2421.shtml
Lääkityksillä varmaankin on suuri merkitys. Lääkärintarkastukseen mentäessä ajokortin hakija joutuu itse kirjoittamaan "meriselityksen" mahdollisista sairauksistaan ja lääkityksestään. Lääkäri sitten tsekkaa, puhuuko asiakas totta. Minä hain todistuksen omasta terveyskeskuksestani omalta lääkäriltäni, joten hän kyllä tietää minusta kaiken.
Aikaisemmin usein mentiin hakemaan todistusta sellaiselta lääkäriltä, jonka tiedettiin helposti antavan suotuisan lausunnon. En tiedä, mutta minusta tuntuu, että seula on tänä päivänä tiukempi. - reetta2
M75* kirjoitti:
Lääkityksillä varmaankin on suuri merkitys. Lääkärintarkastukseen mentäessä ajokortin hakija joutuu itse kirjoittamaan "meriselityksen" mahdollisista sairauksistaan ja lääkityksestään. Lääkäri sitten tsekkaa, puhuuko asiakas totta. Minä hain todistuksen omasta terveyskeskuksestani omalta lääkäriltäni, joten hän kyllä tietää minusta kaiken.
Aikaisemmin usein mentiin hakemaan todistusta sellaiselta lääkäriltä, jonka tiedettiin helposti antavan suotuisan lausunnon. En tiedä, mutta minusta tuntuu, että seula on tänä päivänä tiukempi.Voi olla ongelmallistakin saada 70v ajokortti uusittua. Jos on tk lääkäri joka haluaa näyttää nahkaansa, laittaakin todistukseen lonkkaproteesit ja "niska ei taivu kunnolla" esteiksi, siinähän olet haavi auki.
Tulikin mutkia matkaan, uusi ajotutkinto autokoulussa kirjallisine kokeineen, tietysti maksaa maltaita siis rahastusta. Eiköhän vielä vaadita erik.lääkärin lausunnotkin.
k.o. henkilö on ajanut vilkkaasti liikennöidyn suurkaupungin teitä kolareitta yli 50v.
Ihmeellisiä ovat joidenkin aivoitukset.
Henkilöt jotka punaisen kolmion lääkeyhdistelmiä käyttävät, vähiten mitä heidän kohdalla olisi hyvä tehdä, asiallinen keskustelu lääkkeiden yhteisvaikutuksesta eri toimintoihin. - Ratinkientäjä,,, vua en aen...
TERE taas
Ai ketkä kiäntäjiä???? ,,No sitä mie en muista.
Minulla on kuulkeepa melekone menopeli. Siinä on kepiät 400 hevosvoimoo ja kulukua piisoo. Pahinta on se, kun jäläkeen 350 km/h alakoo näkö nykiä. Meinoon, jotta ei tule toellista informaatiota ratin kiäntämiseen. Mitäs siihen tehään?
Terveisin ratin kiäntäjä.
- O.Velin
...lääkärintodistus ja kaksi passikuvaa ja sitten poliisilaitokselle hakemusta tekemään. Vastaaja ei maininnut todistusta ajotaidon säilyttämisestä mitään. Hyvä tietä sekin. Ajokortin uusiminen on itselläni puolen vuoden kuluttua.
- aupA
Terveyskeskuslääkärille on niin pitkä jono ajokorttitodistusta hakevia, että olisi syytä tilata hänelle aika "kuukausia" ennen. Ajokortille tulee helposti hintaa noin 100 euroa, kun käy yksityislääkärillä, muistelen.
Vanhalla kortilla ei voi ajella.
Poliisilaitoksen toimitusaika oli ehkä 1½ viikkoa.
Pientä järjestelyä siis koituu ajokortin uusimisesta.
Yli 90 vuotias tarmokas ja eloisa rouvashenkilö täällä teki pikkumokan juuri poliisin silmien edessä. Poliisi otti heti kortin pois, kun ei tiennyt, miten tärkeänä rouva piti autolla ajamista. Topakka nainen lähti siitä heti uutta korttia hankkimaan, ajoi inssiajon kirkkaasti läpi ja sai kortin. Täyttää pian 95 vuotta. Tämä on tositarina. - Nimetön
aupA kirjoitti:
Terveyskeskuslääkärille on niin pitkä jono ajokorttitodistusta hakevia, että olisi syytä tilata hänelle aika "kuukausia" ennen. Ajokortille tulee helposti hintaa noin 100 euroa, kun käy yksityislääkärillä, muistelen.
Vanhalla kortilla ei voi ajella.
Poliisilaitoksen toimitusaika oli ehkä 1½ viikkoa.
Pientä järjestelyä siis koituu ajokortin uusimisesta.
Yli 90 vuotias tarmokas ja eloisa rouvashenkilö täällä teki pikkumokan juuri poliisin silmien edessä. Poliisi otti heti kortin pois, kun ei tiennyt, miten tärkeänä rouva piti autolla ajamista. Topakka nainen lähti siitä heti uutta korttia hankkimaan, ajoi inssiajon kirkkaasti läpi ja sai kortin. Täyttää pian 95 vuotta. Tämä on tositarina.Terveisin
Oke Velin
- ollessasi 75 vuotias
Lääkärintodistus, selvitys ajotaidon säilymisestä ja valokuvat. Tämä ajokortin voimassaoloaika on taas 5 vuotta, mutta kuitenkin 3 vuoden kuluttua pitää olla lääkärin todistus, että oletko vieläkin ajokuntoinen.
Olen juuri hakemassa ajokortin uusintaa, koska olen 75 "vanhus". - uusimista varten.
Olin lääkärin tarkastuksessa ajokortin uusimista varten. Olen yli seitsemänkymppinen. Tarkastettiin näkökenttä edestä ja sivuilta , mikä on tärkeä. Sitten tohtori laittoi eteeni piirretyn kellotaulun jossa ei ollut viisareita eikä numeroita vaan pisteet niiden paikalla. Sitten käskettiin laittamaan viisarit kello kymmentävaille yksitoista. Se oli helppo normaalille ikäihmisellekkin. Mutta jos sitä ei osaa, voidaan sanoa, ei tarvita enää ajolupaa uusia. Siirrytttävä bussikuljetuksiin. Tehokas koe. Muisti testattiin. Sanottiin kolme sanaa, jotka piti muistaa viiden minuutin jälkeen. Se oli myös tehokas koe, että muistaa missä ajaa.
Että sillee. Sain toistaiseksi "puhtaat paperit"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101621- 1671561
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671472Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231278Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901154Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70951Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su143938- 89809
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr184772Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud205743