Etana lemmikiksi?

AGFA

Voiko etanaa, joka on otettu luonnosta, pitää lemmikkinä? Ovatko ihan samanlaisia ruoka- ja terraariotottumukseltaa ku kotilot? (ällöttää vähä kun ne on aika kovia erittään limaa)

Onko kellään ollut? Muuten ku toi lintuinfluenssa on ollut esillä, niin sanon että yleisemmin etanat syö lintujen ulosteita, kotilot paljon harvemmin. Kotilot syö luonnossa marjoja ja erilaisia kasveja, lehtokotilot voi ehkä syödä kastematojakin.

161

19031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etana ystävä

      Mulla ja mun kaverilla on ollu luonnosta otettuja kotiloita lemmikkinä. Me pidettiin niitä(ku mun perheel on ollu akaattikotiloita) akaattikotiloiden terraariossa. Se oli sellai 40 cm levee ja jotain 20-30 cm korkee. On ne tosi kivoi lemmikkejä jos muistaa hoitaa niit, muuten niitten terraario rupee haisee!! Joten varotan jos sul on kotiloit lemmikkinä muista hoitaa niitten terraarioo tai muuta elin paikkaa ja tosi paljon ruokaa pitää antaa jos esim. lähtee lomalle. Sitä kuvittelee et ne syö vähän mut ne on oikeit ahmatteja!!! Hih hih! Kommentoi etananoitten hyvä kaveri!

      • Kotilohullu-95

        Minulla on luonnosta otettuja kotiloita, ja ne ovat ainakin omasta mielestäni helppohoitoisia. Aion ostaa pian niille 20 litraisen terraarion. Minulla on tällä hetkel 9 kotiloo, kolme niist on valkosii ja niitten kuoret on punaruskeit. Onks joku joskus nähny valkost etanaa? Mä niin kun "kasvatan" kotiloitani ja annan niitten poikasii parille frendille lemmikiks. Mun kotilot ainakin voi ihan hyvin niinkun ne asuis luonnos. Ne on tosi ihanii. :) Saaks luonnost muuten otta kotiloit lemmikeiks???


      • vautsi vau
        Kotilohullu-95 kirjoitti:

        Minulla on luonnosta otettuja kotiloita, ja ne ovat ainakin omasta mielestäni helppohoitoisia. Aion ostaa pian niille 20 litraisen terraarion. Minulla on tällä hetkel 9 kotiloo, kolme niist on valkosii ja niitten kuoret on punaruskeit. Onks joku joskus nähny valkost etanaa? Mä niin kun "kasvatan" kotiloitani ja annan niitten poikasii parille frendille lemmikiks. Mun kotilot ainakin voi ihan hyvin niinkun ne asuis luonnos. Ne on tosi ihanii. :) Saaks luonnost muuten otta kotiloit lemmikeiks???

        totta kai saa


      • Neeuli
        Kotilohullu-95 kirjoitti:

        Minulla on luonnosta otettuja kotiloita, ja ne ovat ainakin omasta mielestäni helppohoitoisia. Aion ostaa pian niille 20 litraisen terraarion. Minulla on tällä hetkel 9 kotiloo, kolme niist on valkosii ja niitten kuoret on punaruskeit. Onks joku joskus nähny valkost etanaa? Mä niin kun "kasvatan" kotiloitani ja annan niitten poikasii parille frendille lemmikiks. Mun kotilot ainakin voi ihan hyvin niinkun ne asuis luonnos. Ne on tosi ihanii. :) Saaks luonnost muuten otta kotiloit lemmikeiks???

        Voi niit ottaa lemmikkeiks, ei ne ainakkaan rauhoitettui oo


      • Snail mad
        Kotilohullu-95 kirjoitti:

        Minulla on luonnosta otettuja kotiloita, ja ne ovat ainakin omasta mielestäni helppohoitoisia. Aion ostaa pian niille 20 litraisen terraarion. Minulla on tällä hetkel 9 kotiloo, kolme niist on valkosii ja niitten kuoret on punaruskeit. Onks joku joskus nähny valkost etanaa? Mä niin kun "kasvatan" kotiloitani ja annan niitten poikasii parille frendille lemmikiks. Mun kotilot ainakin voi ihan hyvin niinkun ne asuis luonnos. Ne on tosi ihanii. :) Saaks luonnost muuten otta kotiloit lemmikeiks???

        Kotilot on vaan niin ihaniiiiii!!!!!Saapikin niitä kerätä luonnosta ihan vapaast! Jee, jee!!!:)


      • Shiguren
        Kotilohullu-95 kirjoitti:

        Minulla on luonnosta otettuja kotiloita, ja ne ovat ainakin omasta mielestäni helppohoitoisia. Aion ostaa pian niille 20 litraisen terraarion. Minulla on tällä hetkel 9 kotiloo, kolme niist on valkosii ja niitten kuoret on punaruskeit. Onks joku joskus nähny valkost etanaa? Mä niin kun "kasvatan" kotiloitani ja annan niitten poikasii parille frendille lemmikiks. Mun kotilot ainakin voi ihan hyvin niinkun ne asuis luonnos. Ne on tosi ihanii. :) Saaks luonnost muuten otta kotiloit lemmikeiks???

        Elikkäs, ongelma on tämännäköinen. Otettiin kaverin kanssa 3 kotiloa tuolta lehtimetkän puolelta, ne ovat iso, keskikokoinen ja semmone iha mini. Mutta!:
        1. Meillä ei oikein ole niille terraariota yms. enkä niitä varastossakaan halua pitää! Voiko pitää jotain isoa muovikippoa jossa ilmareiät ja asettaa valoisalle paikalle?
        2. Mitä ne kotilot itseasiassa edes syö? Ollaan laitettu muutama voikukka, ja sitten semmoisia lehtiä joita me nähtiin niiden syövän.
        3. Voiko ne edes lisääntyä, ku yks o semmone saatanan pieni, yks keskikokonen mut huomattavasti isompi ja sitte semmone seppo joka on iha jätti >__


      • kp
        Shiguren kirjoitti:

        Elikkäs, ongelma on tämännäköinen. Otettiin kaverin kanssa 3 kotiloa tuolta lehtimetkän puolelta, ne ovat iso, keskikokoinen ja semmone iha mini. Mutta!:
        1. Meillä ei oikein ole niille terraariota yms. enkä niitä varastossakaan halua pitää! Voiko pitää jotain isoa muovikippoa jossa ilmareiät ja asettaa valoisalle paikalle?
        2. Mitä ne kotilot itseasiassa edes syö? Ollaan laitettu muutama voikukka, ja sitten semmoisia lehtiä joita me nähtiin niiden syövän.
        3. Voiko ne edes lisääntyä, ku yks o semmone saatanan pieni, yks keskikokonen mut huomattavasti isompi ja sitte semmone seppo joka on iha jätti >__

        luonnosta otetut etanat ovt tressissä kun otatte ne vankeuteen! hankkikkaa aksu eläin kaupasta mitä etana luonnosta!!! P:S. EN SUOSSITELE SILLÄ NIISSÄ VOI OLLA MUUTAKI SAIRAUKSIA KU LINTU INFULENSSA siinä voi olla vaikka mitä sairauksia.



      • Jajaj
        kp kirjoitti:

        luonnosta otetut etanat ovt tressissä kun otatte ne vankeuteen! hankkikkaa aksu eläin kaupasta mitä etana luonnosta!!! P:S. EN SUOSSITELE SILLÄ NIISSÄ VOI OLLA MUUTAKI SAIRAUKSIA KU LINTU INFULENSSA siinä voi olla vaikka mitä sairauksia.


        JOS HOITAA NIITÄ KUNOLLA JA OIKEN JA KATTOO NETISTÄ HOITO OHJEET ESIMERKIKSI KIRPUN ELÄINSIVUILTA!!


      • JASKA 5130186
        Shiguren kirjoitti:

        Elikkäs, ongelma on tämännäköinen. Otettiin kaverin kanssa 3 kotiloa tuolta lehtimetkän puolelta, ne ovat iso, keskikokoinen ja semmone iha mini. Mutta!:
        1. Meillä ei oikein ole niille terraariota yms. enkä niitä varastossakaan halua pitää! Voiko pitää jotain isoa muovikippoa jossa ilmareiät ja asettaa valoisalle paikalle?
        2. Mitä ne kotilot itseasiassa edes syö? Ollaan laitettu muutama voikukka, ja sitten semmoisia lehtiä joita me nähtiin niiden syövän.
        3. Voiko ne edes lisääntyä, ku yks o semmone saatanan pieni, yks keskikokonen mut huomattavasti isompi ja sitte semmone seppo joka on iha jätti >__

        jos nyt ikinä enää käyt tääl mut älä vaan laita aurinkoiseen paikkaan koska ne kuivuu ja kuolee taisit kastelet ISON kipon mut yleensä ne tykkää kosteest paikasta JOS ET TIENNY


      • JASKA 5130186
        kp kirjoitti:

        luonnosta otetut etanat ovt tressissä kun otatte ne vankeuteen! hankkikkaa aksu eläin kaupasta mitä etana luonnosta!!! P:S. EN SUOSSITELE SILLÄ NIISSÄ VOI OLLA MUUTAKI SAIRAUKSIA KU LINTU INFULENSSA siinä voi olla vaikka mitä sairauksia.


        SORI MUT NE TOTTUU TERRARIO ELÄMÄÄN KAHES VIIKOS JA JOS ALAT
        VÄITTÄÄ VASTAA NII TURHA MÄ OON JO VOITTANU KOSKA ON TYÖLTÄNI LUONNON TUTKIA JA OON JUST TEHNY KOKEEN MIKÄ KERTOO 100 PROSENTTISESTI ET NE ON ISOS TERRAARIOS KAHEN VIIKO JÄLKEEN KUIN KOTONAAN


      • etana hulu
        Shiguren kirjoitti:

        Elikkäs, ongelma on tämännäköinen. Otettiin kaverin kanssa 3 kotiloa tuolta lehtimetkän puolelta, ne ovat iso, keskikokoinen ja semmone iha mini. Mutta!:
        1. Meillä ei oikein ole niille terraariota yms. enkä niitä varastossakaan halua pitää! Voiko pitää jotain isoa muovikippoa jossa ilmareiät ja asettaa valoisalle paikalle?
        2. Mitä ne kotilot itseasiassa edes syö? Ollaan laitettu muutama voikukka, ja sitten semmoisia lehtiä joita me nähtiin niiden syövän.
        3. Voiko ne edes lisääntyä, ku yks o semmone saatanan pieni, yks keskikokonen mut huomattavasti isompi ja sitte semmone seppo joka on iha jätti >__

        niitä voi otaa luonnosta ja ne syövät voikukan lehtiä ei kukaa ja kurkkua ja jäävuori salaattia kaikenlaista vihreää ja minulla on etana jota pidän noin 30,15x4 kokosessa muovi astiassa jossa on vähän multaaa kananmunan kuori että se saa kuoreen kalkkia ja kivi jota saa limnata ja sitten tällähetkellä pitäs huomenna saaha isompi terraario ja sit toinen niin sais pentui jos haluut lisää tietoa niin kato tästä http://www.freewebs.com/anniinankotilot/lehtokotilo.html


      • Gerpsu2
        Shiguren kirjoitti:

        Elikkäs, ongelma on tämännäköinen. Otettiin kaverin kanssa 3 kotiloa tuolta lehtimetkän puolelta, ne ovat iso, keskikokoinen ja semmone iha mini. Mutta!:
        1. Meillä ei oikein ole niille terraariota yms. enkä niitä varastossakaan halua pitää! Voiko pitää jotain isoa muovikippoa jossa ilmareiät ja asettaa valoisalle paikalle?
        2. Mitä ne kotilot itseasiassa edes syö? Ollaan laitettu muutama voikukka, ja sitten semmoisia lehtiä joita me nähtiin niiden syövän.
        3. Voiko ne edes lisääntyä, ku yks o semmone saatanan pieni, yks keskikokonen mut huomattavasti isompi ja sitte semmone seppo joka on iha jätti >__

        No etanat ja kotilot ainakin mun mielestä syö kaiken laisia lehtiä ,kurkkua,salaattia ja kaikkee vihreetä vaikka raparperia ja mää repesin tolle viimeiselle Sepolle ja niille etanoille


      • Anonyymi
        Neeuli kirjoitti:

        Voi niit ottaa lemmikkeiks, ei ne ainakkaan rauhoitettui oo

        Eihän saa niissä on tauteja


      • Anonyymi
        JASKA 5130186 kirjoitti:

        SORI MUT NE TOTTUU TERRARIO ELÄMÄÄN KAHES VIIKOS JA JOS ALAT
        VÄITTÄÄ VASTAA NII TURHA MÄ OON JO VOITTANU KOSKA ON TYÖLTÄNI LUONNON TUTKIA JA OON JUST TEHNY KOKEEN MIKÄ KERTOO 100 PROSENTTISESTI ET NE ON ISOS TERRAARIOS KAHEN VIIKO JÄLKEEN KUIN KOTONAAN

        😁😁😁


    • Kotilohullu-95

      Etanallahan ei oo kuorta...? Miten niitä voi nostaa ku ei oo mitään mist ottaa kiinni????? :O

      • etanahullu

        mulla on ollu iso etana nostin sen aina jollain tikulla


    • Kotilohullu-95

      Pidänkö mielestänne kotiloistani hyvää huolta? Siivoan niiden terraarion joka toinen päivä ja poistan joka päivä sieltä kakat ja huonontuneet ruoat ja annan uutta tilalle. Olen niiden kanssa pihalla joka päivä suunnilleen 4-6 tuntii ja ne ovat ihan virkeitä ja energisiä. Monella frendil-länikin on kotiloita. Pidän niiden kesken 'etana-näyttelyit'!!! Määrääkö laki ettei luonnost saa ottaa kotiloit lemmikeiks? Miten ne lisääntyy? Mulla on pari kotiloo saanu huomaamattani poikasii. Mä erotin poikaset heti eri terraarioon jossa oli pohjal vaa lehtii koska niist poikasist 2 hukku sinne multaan ja sammaleeseen. Miten erottaa kotiloist onks ne uroksii vai naarait???

      • -.-

        Missähän ootte viettäneet bilsantuntinne? Varmasti on joskus kerrottu että etanat ovat KAKSINEUVOISIA. Päätelkää siitä ovatko kotilonne ja etananne koiraita vai naaraita.


      • neeuli

        Minusta pidät varsin hyvvää huolt sun kotsuista. JATKA SAMAAN MALLIIN!!!!


      • kotilo-95

        Pidät hyvää huolta kotiloistasi. Kotilot ja etanat lisääntyvät lemmennuolen kautta mikä löytyy kotilon ja etanan kyljestä, pieni reikä. Sieltä tulee valkoinen lemmennuoli.


      • KEIJOKKO

        NO ET TODELLAKAAN NIILLE PITÄIS SYÖTTÄÄ MAKKARAA!


      • Anonyymi
        KEIJOKKO kirjoitti:

        NO ET TODELLAKAAN NIILLE PITÄIS SYÖTTÄÄ MAKKARAA!

        Sä vaan haluut tappaa kotiloita!!!


    • ettana

      Kaupoissa myytävissä salaateissa ja erilaisissa kaaleissa saattaa tulla mukana matoja ja etanoita. Onko ne terveysriski...voiko tartuttaa tauteja?

      • dssdsdsd

        Ei ne terveysriski ole, täysin suomalaisiahan nuo salaatit ja kaalit yleensä on. Turha pelätä kaikkea mahdollista...


    • etanakotilofanixD

      Aion mennä kaverin kanssa hakee huomenna kotiloita (ja etanoita, jos löytyy) lemmikiks huomenna. xD
      Kotilot ja etanat on nniiiiinn ihania. xD

      • Samppa23

        Mäkin aion hakea ehkäpä keväällä lemmikiks etanoita joko terraan tai hyvänkokoseen boksiin.


      • Anonyymi

        Nii on!!


    • Juuo09

      En lukenut vastauksia loppuun, mutta jos joku on jo sanonut, että etanat ovat kotiloita, hän on oikeassa. Etanat ovat kotiloita, mutta niiltä puuttuu kuori.

      • Jajaj

        ...etanoilla on myös kuori mutta se on surkastunut!


    • Eve M

      Mulla on 4 kotiloo. Ne on helppo hoitaa. ne syö piharatamon lehtii ja kurkkuu. ja ei tarvii koko ajan ruiskuttaa vettäkään, kun ne pärjää kuivassakin vähä aikaa.

    • kukkakotilo

      mä löysin mun kukasta kotilon. ihan pikkuruisen ja ajattelin säälivänä että pidän sitä elossa kesään asti ja päästän vapaaksi. en jaksaisi mitään terraarioita ostaa ajattelin että kun se on noin vauvan kynnen kokoinen eli hyvin pieni mun suuri kukkavati käyy terraarioksi. millainen pohja on paras tai tartteeko ne pohjaan multaa ollenkaan. nyt sielä on multaa ja kiviä mutta rupeaa kyllä haisemaan tosi nopeasti pahalle.

      • aksuja_siella

        suosittelen että hankit kuitenkin jonkun pienen pakastepurkin ja annat kotilolle suht hyvät olot. Kukkavadistasi se voi päästä vaikka karkuun ja joutua jonkun tallaamaksi.


    • aksuja_siella

      En näe mitään syytä siihen, ettei luonnosta voisi ottaa koteloita lemmikeiksi, jos niitä osaa hoitaa hyvin. Tosin se saattaa stressaantua ja kuolla pois. Luonnosta otettua koteloa ei saa käsitellä yhtä paljoa kun jotain eläinkaupasta ostettua, käsittelyyn tottunutta koteloa.
      Jos luonnosta otettu kotelosi saa poikueen, niitä voi alkaa pikkuhiljaa totuttaa kosketteluun yms.

    • kukkakotilo

      Tarvitseeko etana happea. mun kukkapurkin päällä olen pitänyt kelmua ettei karkaisi. ja syökö etanat ihan mitä vihannesta juuresta vain vai onko jokin erityistä herkkua. tai voivatko esim syödä kissanruokaa, jotku kalat ainakin syöö.

      ainakin vielä se on hengissä, se on vain niin pieni että sitä on vaikea jokus löytää tuolta purkista mutta hyvin se on pysytellyt sielä mullan seassa ei ole kiipeillyt lasia pitkin vielä ollenkaan. kuinka koskteaa mullan kannattaa olla. tai mistä löytäisi ohjeita etanan hoidossa kun löytyy vain etana ruokaohjeita suurimmaksi osaksi.

      kiitos vastauksista.

    • huhahiii

      tartteeks kotilo terraarioo,onks se totta et niis on muka lintuflunssaa?

    • plääh!

      Pitkäänkö ne pärjää kuivassa purkissa?

    • elina.ruuska

      Moi AGFA !
      Minun mielestäni en SUOSITTELISI ottamaan etanaa lemmikiksi koska ne ovat NS. " luotu " ulos , eivätkä sisälle (: Ja se saattaa kkuolla aika herkästi :F Mutta omapahan on valintasi :) PS . AINAKIN KOTILOT SYÖVÄT NOKKOSIA :) !!!!!!!!!!!!!!
      kiitos ! EI RAGETTAMISTA ! x)

    • Kysymys..

      Hei! Minulla olisi kysymys Kotiloiden kotiuttamisesta.. Voiko Kotilon ottaa pakastepurkkiin, laittaa kannen päälle ja pari reikää siihen? Minä tein niin, ja laitoin vähän vettä sihen hiekkaan mitä pohjalle laitoin.. :)

    • Etanainen88

      Etanoissa tuskin on lintuinfluenssaa. Monet muutkin (oikeastaan kaikki) eläimet on "luotu ulos" eikä sisälle. Esim suuri osa sammakkoeläimistä on sellaisia, ettei niihin saa koskea lainkaan eivätkä ne reagoi kovin ihmisen läheisyyteen. Siltikin niitä pidetään lemmikkinä, koska onhan niitä hauska katsella ja niille voi luoda paremmat olot kuin luonnossa, jolloin ne hyötyvät siitä. Sisätiloissa niillä ei esim. ole saalistajia ja oikeassa hoidossa ne siksi elävät luultavasti paljon kauemmin kuin vaarallisessa luonnossa. Etanat viihtyvät kosteudessa, joten suosittelen suihkuttelemaan tai laittamaan VÄHÄN vettä, etteivät huku mutta saavat kosteutta.

      Lisääntymisestä:

      Olen kuullut, että ainakin jotkut etanat pystyvät parittelemaan "penis" "penistä" vasten kierryttämällä peniksensä toisen etanan peniksen ympärille. Jos ne eivät pääse tästä enää irti, ne katkaisevat peniksensä ja elävät tyttöetanana. Tämä ei tosin koske kaikkia etanoita -enkä tiedä koskeeko se varsinkaan Suomesta löytyviä. Aika jännää joka tapauksessa. Joku kertoi ns. lemmennuolesta, joka työntyy pienestä reiästä etanan kyljessä. Se saattaa olla jonkunlainen penis. Paritteleeko etana penis penistä vasten vai pitääkö toisen etanan valita olla tyttö? Jos ne kerran ovat kaksineuvoisia niin kai ne voivat "valita"? :D Itse olen joskus kuullut, että jos kaksi neuvoinen otus tapaa toisen kaksineuvoisen, joka on "poikana" niin se voi valita itse olla tyttö? Lisääntyvätkö etanat myös neitseellisesti? Eivätkö jotkut vedessä asuvat kotilot (esim. kierteiset) pysty siihen?

      BTW tulin tänne, koska löysin herneiden joukosta etanan ja ajattelin pitää sen, koska lähialueilta se tuskin löytäisi syötävää niin en raaski luontoonkaan päästää. Mitä se luonnossa syö mieluiten, jos lähellä ei ole puutarhaa, jossa kasvaisi herneitä, kurkkua tai salaattia vaan on pelkkä kaupunkipuisto?

    • Etanainen88

      No nyt se etana sitten karkasi! Se oli lasipurkissa, jonka päällä oli kansi (ei kunnolla kiinni, kun ajateltiin ettei se millään voi tuolta mahtua). Tilaa oli ehkä milli kannen ja purkin välissä. Poissa se nyt kuitenkin on... Se oli vaalean hiekan värinen ja annoimme sille nimeksi Hiekka. Mikäköhän etana se oli. Väri oli tasainen joka puolelta. Se vauva vielä, ehkä kaksi senttiä. Jos löydämme sen, viemme puistoon. Se taitaa olla liian kova karkailemaan eikä meillä ole sille tarpeeksi isoa asuntoa. Kestävä se tosin on. Oli kaksi päivää jääkaapissa, kun herneet oli siellä eikä silloin vielä tiedetty, että niissä on jotain elävää. Siellä se mutusteli herneen lehtiä. Suomalaisia herneitä ne oli, että joku kotimainen laji se varmaan on.

    • wiipukka

      Mulla on ollu 2 kotiloo lemmikkinä mut ne on karannu yhdestä aukosta :( Ja niille voi syöttää esim. jäävuorisalaattia,lehtiä(mieluiten vihreää) ja kurkkua.Mun oma on porautunu sen sisään joskus söpösti :3

      • ööö...

        no oho hei onpa hianoo toope


      • kamu 1897
        ööö... kirjoitti:

        no oho hei onpa hianoo toope

        todel hienoo


    • kamu 1897

      mun kamul on etanoita se tyhjentää niitten akraavion joka perjantai se antaa sille kurkkua ja salaattia mut ne ei oikein syö salaattii

      • kamu123445

        kun mun kaverillakin on etanoita niin millä sen kauheen havun saa pois
        ????????????????


      • ööö...

        terve tääl sun pomo kyl ne sitä syö oot ollu jo töis 4 kertaa ekkä sitäkä tiä


    • kamu 1897

      mun kamulla on 20 etanaa

    • ööö...

      Millä sen paskan hajun saa sieltä pois.

    • ööö...

      kuules ny vaan AGFA kyl voi meilki on sellane iso akvaario jos on 13 etanaa mut ne katoo tosi helposti.

    • ööö...

      noniin teen yhen asian selväks etanat pärjää salaatil ja kurkulla ei kannata ottaa sisä tiloihin luonnon etanaa nimittäin ne haisee ihan sairaasti suomes ei oo lintuinfluenssaa ja jos alat iha tosissas hoitaa niitä hanki pieni akvaario mekin ostettiin 50 eurolla ja viel älä laita pohjalle paljon multaa koska ne ehkä kuolee siel ja viel viimenen ja tärkein ÄLKÄÄ RIIDELKÖ

    • moimoi

      moi otin loparit jus äskön ( pomo erotti ) mut ei mittäää uusia töitä päin mut kertokaa taasb noita juttuja !!!!! :) ne on kivoja aion hankkia itsellekkin etanoita mut kertokaa jos jotain ilmenee (uusia lajeja tai muuta ) mut moro ps:huono tuöpaikka !!!!!!!!!!!!!!!!

      • moimoi

        Haluaisin uusia töitä mun vanhalta pomolta mut ku ei anna palkaa siinä se onki eka oli sit ku pitiantaa niin oho en anna palkaa !!!!!!! :DDDDDDD mut kertokaa niitä viestejä ( montako teillä on kertokaa) =(1.2.3.4.5.6.7.8.9. tai enemmän mut moi)


    • Minulla oli kerran etanoita akaattikotiloiden kanssa samassa terraariossa, mutta ne kotilot söivät ne minun etanat! Sitten minä hävitin ne kotilot, koska ne kehtasivat syödä minut etanat, jotka olivat minun lemmikkieläimiä siinä missä ne kotilotkin!

    • J+T

      Heippa hei Täällä on 2 10v tyttöä meillä on omat lemmikki etanat noin 1kk. ovat hauskoja veijareta ja todella kilttejä eikä olla saatu mitään tauteja Ruoka valio on:Salaatti ja Suola kurkku ja sokeri ja leipä ei muuta syövät ihan kunnolla kaiken mitä annetaan.

    • 3+15

      Luonnonvaraisia eläimiä ei lain mukaan saa lemmikiksi kerätä...

      • Heppiiiiii

        Saa kotiloita ! Ne ovat tuhoisia eli saa.
        Etanoita en suosittele ku niillä ei suojaa.


    • kokemusta on

      koska etanat eivät ole rauhoitettuja niin niitä saa kerätä luonnosta. lisäykseksi vielä ruokintaan että kannattaa antaa myös muun ruuan lisäksi kalkkia! Se on kotiloille elin tärkeää! se vahvistaa kotiloitten kuoria. kalkkia saa helpoiten annettua ostamalla eläin kaupasta seepiansuomu joka maksaa noin 1-3 euroa/kpl ja on noin 15 cm pitkä. toinen vaihtoehto on ostaa apteekista liitujauhetta ja laittaa sitä aina ruuan päälle mutta se ei ole niin käytännöllinen koska ainakun ruuan vaihtaa niin heittää samalla liitujauheen pois... jos seepian suomu pääsee loppumaan ja et vielä vähään aikaan saa uutta niin hyvä väliaikainen kalkinlähde on laittaa murskattuja kananmunankuoria terraarioon/purkkiin tai missä nyt niitä ikinä pidättekään.

    • Aukki ja Lilli

      mulla on ittellä 2 kotiloa ne sai poikasen eilen

    • kotiloiden fanittaja

      oiiiii....mää tykkään kotiloista

    • aikunen etunafani

      kyllä niitä voi! miettii nyt jos etanoita saa hävittää keittämallä pakastamalla hukuttamalla ja ties miten, nii miksi niitä ei sais hoitaa ruokkii ja pitää lemmikkinä. ittelläni on lehtokotiloja... :)

    • etana-asiantuntija

      etanoiilla on kahdet sukuelimet joten tarvit lisääntymiseen 2 etanaa.kotiloillakin on.

    • akaattikotilo

      voit hankkia ja voit hankkia myös akaatti kotilon. ne on suloisia pikku kotskuja ja syö esim. kurkkua, salaattia, ... voit katsoa lisätietoa netistä kun googlaat akaattikotilon hoito :)

    • Ellos

      Vitsin toljakat ettekö ymmärrä mitään kotiloista tai etanoista?
      Vitsi kun mulla on etanoita viis ja kotiloita kuus.

      • anzu2

        No voi vitsi sentään!


    • joku ohikulkija

      Itselläni ei aikaisempaa kokemusta luonnosta otetuista kotiloista yms muistakaan :) Miten ison terraarion tarttee tuommoiselle lehtokotilolle? Joillain palstoilla lukee, että jos on liian iso terraario niin eivät löydä ruoan luo joten oli pakko tarkistaa. Itselläni on 40l:n terraario ;)

    • akattikotilot❤

      Kommentoin!! Elikkäs kotiloille voi laittaa seepiansuomun ihan siihen terraarioon ja sitä on aina oltava!! Kananmunan kuori ei korvaa seepiansuomuu:)) mul on itellä 1 akaattikotilo ja se on tosi helppohoitonen ja myös sulonen:3 mittasin sen just ja 12cm pitunen se oli. Aksut on mielestäni kivempia, kun otin luonnon kotilon ittelleni mut en sitä sit jaksanu hoitaa ni päästin sen vapaaks ja hankin aksun ❤ elikkäs kotilot ovat moniruokaisia elikkä niille EI SAA ANTAA bataattia, sipulia, raparperia, makaroonia eikä mitään maustettuja ruokia, mutta melkein kaikkea muuta saa:) itse kyllä pidän aksua kädessä ja laitan jokatoinen päivä kylpyyn. pitelyn jälkeen kyllä pesen kädet huolellisesti!

    • Kotilo128

      Korjaus,bataattia kyllä saa antaa.Olen itsekkin antanut ja kotilon herkkua vielä.;)

      • Kotilo128

        Ja metsäetana on yleinen etana laji suosittelen


    • Vanhakeskustelu

      Vanha keskustelu, mut oli pakko kommentoida :D MIKÄÄN kotilo/etana ei syö leipää, se turpoaa liikaa vatsassa. Myöskään sokerisia/maustettuja ruokia ei saa antaa. Tekstistä päätellen melkein kaikki täällä keskustelussa ovat n. 8-10.v..

    • Muuumm

      Mulla on 2etanaa ja meni tiedä missä pitäisin niitä! Onko ideoit?

    • Etana_fani

      Sanon vain tälle riitapalstalle, että entä jos minun kotiloni kuoressa on reikä? Siitä kuuluu sellaista blub ääntä välillä. Ja tulee myös kuplia. Muuten ihan fine, vähän ujo ehkä. Toisaalta otin ( -5°C parakin seinästä!) sen vasta 3 päivää sitten. Kiipeilee vain sen terraariossa.

    • Anonyymi

      Lintuinfluenssaa ei ole ikinä suomessa havaittu ja ei se niin vaarallinen ole kuin kaikki luulee.

    • Anonyymi

      Miten ne etanat saa pysymään hengissä?????????

    • Anonyymi

      Mistä voi ostaa lemmikki etanoita

    • Anonyymi

      Mulla on etana lemmikkinä

    • Anonyymi

      Tiiätkö mistä saa muurahaisen ostettua lemmikiksi?

      • Anonyymi

        Ajattelin ottaa sittisontiaisen. Ne on niin ihanii.


    • Anonyymi

      Mul on luonnosta otettu etana ainakin lemmikkinä. Ostin sille myös terraarion Faunattaresta jossa se viihtyy. Uskon että kun vain syöttää sitä niin kyllä se viihtyy ja pystyy olemaan ikäänkuin lemmikki.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut luonnosta otettuja etanoita lemmikkinä.

      Oma ehdotukseni niiden hoitamisesta on nämä:
      Etanoilla tulee olemaan tilava koti, eli esim. sanko tms. ja siellä täytyy olla luonnosta haettuja lehtiä, kiviä, kukkia ja ruohoa. Etanoita voi ottaa useammankin, jotta niillä ei ole yksinäistä. Etanat syövät kasveja ja muita luonnon antimia, mutta esim. kurkku tai salaatti ei ole niille vaarallista, joten sitäkin voi silloin tällöin antaa ruoaksi.

      Suomalaiset metsissä ja ruohikoilla elävät etanat ovat täysin vaarattomia, joten niitä voi pitää hyvin kädellä. Lemmikkeinä pidetyt etanat voivat olla jo tottuneita ihmisen käteen, eikä pelkää yhtään.

      Etainoilla on tosi karkea kieli jolla ne syö. Kun etanan ottaa kädelle, se saattaa koittaa syödä kättä. Etana ei saa harjoitettua käden ihoa, joten siitä ei ole muuta haittaa kuin ärsyttävä tunne. Se ei satu, mutta se tuntuu vain karhealta. Lemmikkeinä pidetyt etanat ovat voineet jo oppia, että käsi ei ole lehti tai mikään muukaan ruoka, joten ei myöskään yritä syödä kättä. Siihen oppineet etanat ovat oikein mukavia pitää myös kädellä.

      T. Mona

    • Anonyymi

      Mä aion varmaa ottaa ihan luonnosta pari koriloa lemmikiks, nii mitä ne syö ja kuin paljon niille annetaan ja annetaaks kuin pitkin välein. Onks niillä myös jotai eri värimuunnoksia tai sillee että onks Suomessa esim valkosii kotiloita? Mikä käy terraarioks ja minkä kokone? Et voinks ottaa vaan jonku ison muovipurkin missä ois kosteaa multaa ja jotain lehtiä, kiviä ja tälläsii. Pitääks olla myös jotku ilmareiät vai sellane avonaine muovipurkki tai onks fine pitää elmukelmua siinä päällä ja tökkiä siihen reikiä? Voiks niit pitää kädessä ihan paljain käsin vai tarviiks olla jotku ihmeen suojahanskat? Kuinka kauan ne elää ja jos lähtee lomalle tai johonki nii voiks ne jättää kotiin ja käydä parin päivän välein siellä? Pikasii vastauksii!

      • Anonyymi

        Lisäys vielä että miten naaraan erottaa uroksesta vai onks ne tavallaan samaa sukupuolta ja pitääks niitä erotella toisistaa sukupuolen tai muun perusteella?


      • Anonyymi

        Kotilot tarvitsee jonkun terraarion tai laatikon johon ne laittaa. Ilman pitää päästä kiertämään. Helposti saa tehtyä sellaisen terraarion jossa on liian vähän ilmareikiä ja sitten ne ulkoa otetut kotilot hakeutuu sinne kanteen, koska siellä on liikaa kosteutta ja vähän happea/raitista ilmaa. Ikean laatikkokannella on aika halpa terraarioksi, siihen tarvitsee tehdä niitä reikiä kanteen ja mielummin vielä reunoille. Faunarium laatikossa on valmiina ilmareijät. Ulkoa otetuissa mullissa on varmasti ötököitä mukana. Mielummin ostaa terraarioon sopivaa pohjamateriaalia. Siinä pohjamateriaalissa pitää olla oikea ph-arvo. Muuten kotilot kärsii siitä haposta. Kannattaa sekoittaa joukkoon 5% kalsiumkarbonaattia CaCO3, jos ei ole saatavilla niin kalkkia esim. Zoo Med Reptile Calcium. Aina myös seepiansuomu terraarioon. Kotilo tarvitsee kalkkia rakentaakseen kuorta. Luonnosssa kotilot saa kalkkia kuolleista kotiloista. Ulkona paistaa aurinko josta saa D-vitamiinia. Terraariossa kotilot ei saa D-vitamiinia, ellei ole ostanut erikseen sellaisia eläimille tarkoitettuja vitamiineja. Pohjamateriaalit kannattaa kastella ja laittaa uuniin 82c 30min tai tehdä jonkun muun ohjeen mukaan, että sieltä kuolee kaikki mahdolliset munat. Kaikki pohjamateriaaleja ei saa vaihtaa kerralla, eikä terraarion järjestystä saa muuttaa. Kotilot tarvitsee omia bakteereita, että ne pysyy terveenä. Vaihtaa vain 1/3 pohjamateriaalista. Uudelleen järjestely aiheuttaa vain stressiä etanoille. Ruoaksi proteiinia vähintää kerran viikossa, ehkä kaksi esim. Best Friends kalanhiutaleet. Muuksi ruoaksi vaikka bataatti. Kaikki kotilot syö bataattia, mutta voi olla että ne syö sitten vaan bataattia kun ne totuttaa siihen. Kurkku on huonoin ruoka ravintoarvoltaan, kurkkua ei kannata antaa kuin niille kotiloille jotka on pelastettu luonnosta kun ne tarvitsee jotain nestettä. Kiviä ei terraarion ollenkaan koska ne tippuu helposti nukkuessa ja sitten niiden kuori hajoaa kiveen. Samoin kaikki puut on vähän vaarallisia. Jotain multaa tai kookoskuitua kaikkien kovien materiaalien päälle. Kotilot selviää helposti kaksi päivää kun niitä ei jätä auringonpaisteeseen tai kuumaan terraarion. Vettä vaikka limupullon korkkiin ja ruoksi jotain kalanhiutaleita. Jos on joku ilmankostutin niin hankkii siihen ajastimen ja jättää sen loman ajaksi päälle. Kotilot tarvitsee myös auringon valoa tai UVB-lamppua. Joidenkin tutkimuksen mukaan kotilot kuolee nopeammin ilman d-vitamiini saantia. UVB-lamppu saa ne aktiiviseksi, esim. Exo Terra UVB 100 13W. Ilmanpuhdistin on hyväksi myös samaan huoneeseen missä kotilot on. Kotiloilla on paremmat oltavat ulkona, ellei niitä pysty täysin huolehtimaan. Parvekkeelle aurinkoon vienti on aina riski sille kotilolle. Yksi kotilo voi masentua, kaksi kotiloa on parempi vaikka nekään ei välttämättä aina tule toimeen hyvin keskenään. Niillä on erilaiset luonteet ja eri ikä. Jos on vaikka neljä eri kotiloa niin ne voi tulla paremmin toimeen keskenään. Kotiloissa ei ole erikseen naarasta ja urosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotilot tarvitsee jonkun terraarion tai laatikon johon ne laittaa. Ilman pitää päästä kiertämään. Helposti saa tehtyä sellaisen terraarion jossa on liian vähän ilmareikiä ja sitten ne ulkoa otetut kotilot hakeutuu sinne kanteen, koska siellä on liikaa kosteutta ja vähän happea/raitista ilmaa. Ikean laatikkokannella on aika halpa terraarioksi, siihen tarvitsee tehdä niitä reikiä kanteen ja mielummin vielä reunoille. Faunarium laatikossa on valmiina ilmareijät. Ulkoa otetuissa mullissa on varmasti ötököitä mukana. Mielummin ostaa terraarioon sopivaa pohjamateriaalia. Siinä pohjamateriaalissa pitää olla oikea ph-arvo. Muuten kotilot kärsii siitä haposta. Kannattaa sekoittaa joukkoon 5% kalsiumkarbonaattia CaCO3, jos ei ole saatavilla niin kalkkia esim. Zoo Med Reptile Calcium. Aina myös seepiansuomu terraarioon. Kotilo tarvitsee kalkkia rakentaakseen kuorta. Luonnosssa kotilot saa kalkkia kuolleista kotiloista. Ulkona paistaa aurinko josta saa D-vitamiinia. Terraariossa kotilot ei saa D-vitamiinia, ellei ole ostanut erikseen sellaisia eläimille tarkoitettuja vitamiineja. Pohjamateriaalit kannattaa kastella ja laittaa uuniin 82c 30min tai tehdä jonkun muun ohjeen mukaan, että sieltä kuolee kaikki mahdolliset munat. Kaikki pohjamateriaaleja ei saa vaihtaa kerralla, eikä terraarion järjestystä saa muuttaa. Kotilot tarvitsee omia bakteereita, että ne pysyy terveenä. Vaihtaa vain 1/3 pohjamateriaalista. Uudelleen järjestely aiheuttaa vain stressiä etanoille. Ruoaksi proteiinia vähintää kerran viikossa, ehkä kaksi esim. Best Friends kalanhiutaleet. Muuksi ruoaksi vaikka bataatti. Kaikki kotilot syö bataattia, mutta voi olla että ne syö sitten vaan bataattia kun ne totuttaa siihen. Kurkku on huonoin ruoka ravintoarvoltaan, kurkkua ei kannata antaa kuin niille kotiloille jotka on pelastettu luonnosta kun ne tarvitsee jotain nestettä. Kiviä ei terraarion ollenkaan koska ne tippuu helposti nukkuessa ja sitten niiden kuori hajoaa kiveen. Samoin kaikki puut on vähän vaarallisia. Jotain multaa tai kookoskuitua kaikkien kovien materiaalien päälle. Kotilot selviää helposti kaksi päivää kun niitä ei jätä auringonpaisteeseen tai kuumaan terraarion. Vettä vaikka limupullon korkkiin ja ruoksi jotain kalanhiutaleita. Jos on joku ilmankostutin niin hankkii siihen ajastimen ja jättää sen loman ajaksi päälle. Kotilot tarvitsee myös auringon valoa tai UVB-lamppua. Joidenkin tutkimuksen mukaan kotilot kuolee nopeammin ilman d-vitamiini saantia. UVB-lamppu saa ne aktiiviseksi, esim. Exo Terra UVB 100 13W. Ilmanpuhdistin on hyväksi myös samaan huoneeseen missä kotilot on. Kotiloilla on paremmat oltavat ulkona, ellei niitä pysty täysin huolehtimaan. Parvekkeelle aurinkoon vienti on aina riski sille kotilolle. Yksi kotilo voi masentua, kaksi kotiloa on parempi vaikka nekään ei välttämättä aina tule toimeen hyvin keskenään. Niillä on erilaiset luonteet ja eri ikä. Jos on vaikka neljä eri kotiloa niin ne voi tulla paremmin toimeen keskenään. Kotiloissa ei ole erikseen naarasta ja urosta.

        Nyt oli pitkä teksti. Auttoi paljon, kiitoksia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotilot tarvitsee jonkun terraarion tai laatikon johon ne laittaa. Ilman pitää päästä kiertämään. Helposti saa tehtyä sellaisen terraarion jossa on liian vähän ilmareikiä ja sitten ne ulkoa otetut kotilot hakeutuu sinne kanteen, koska siellä on liikaa kosteutta ja vähän happea/raitista ilmaa. Ikean laatikkokannella on aika halpa terraarioksi, siihen tarvitsee tehdä niitä reikiä kanteen ja mielummin vielä reunoille. Faunarium laatikossa on valmiina ilmareijät. Ulkoa otetuissa mullissa on varmasti ötököitä mukana. Mielummin ostaa terraarioon sopivaa pohjamateriaalia. Siinä pohjamateriaalissa pitää olla oikea ph-arvo. Muuten kotilot kärsii siitä haposta. Kannattaa sekoittaa joukkoon 5% kalsiumkarbonaattia CaCO3, jos ei ole saatavilla niin kalkkia esim. Zoo Med Reptile Calcium. Aina myös seepiansuomu terraarioon. Kotilo tarvitsee kalkkia rakentaakseen kuorta. Luonnosssa kotilot saa kalkkia kuolleista kotiloista. Ulkona paistaa aurinko josta saa D-vitamiinia. Terraariossa kotilot ei saa D-vitamiinia, ellei ole ostanut erikseen sellaisia eläimille tarkoitettuja vitamiineja. Pohjamateriaalit kannattaa kastella ja laittaa uuniin 82c 30min tai tehdä jonkun muun ohjeen mukaan, että sieltä kuolee kaikki mahdolliset munat. Kaikki pohjamateriaaleja ei saa vaihtaa kerralla, eikä terraarion järjestystä saa muuttaa. Kotilot tarvitsee omia bakteereita, että ne pysyy terveenä. Vaihtaa vain 1/3 pohjamateriaalista. Uudelleen järjestely aiheuttaa vain stressiä etanoille. Ruoaksi proteiinia vähintää kerran viikossa, ehkä kaksi esim. Best Friends kalanhiutaleet. Muuksi ruoaksi vaikka bataatti. Kaikki kotilot syö bataattia, mutta voi olla että ne syö sitten vaan bataattia kun ne totuttaa siihen. Kurkku on huonoin ruoka ravintoarvoltaan, kurkkua ei kannata antaa kuin niille kotiloille jotka on pelastettu luonnosta kun ne tarvitsee jotain nestettä. Kiviä ei terraarion ollenkaan koska ne tippuu helposti nukkuessa ja sitten niiden kuori hajoaa kiveen. Samoin kaikki puut on vähän vaarallisia. Jotain multaa tai kookoskuitua kaikkien kovien materiaalien päälle. Kotilot selviää helposti kaksi päivää kun niitä ei jätä auringonpaisteeseen tai kuumaan terraarion. Vettä vaikka limupullon korkkiin ja ruoksi jotain kalanhiutaleita. Jos on joku ilmankostutin niin hankkii siihen ajastimen ja jättää sen loman ajaksi päälle. Kotilot tarvitsee myös auringon valoa tai UVB-lamppua. Joidenkin tutkimuksen mukaan kotilot kuolee nopeammin ilman d-vitamiini saantia. UVB-lamppu saa ne aktiiviseksi, esim. Exo Terra UVB 100 13W. Ilmanpuhdistin on hyväksi myös samaan huoneeseen missä kotilot on. Kotiloilla on paremmat oltavat ulkona, ellei niitä pysty täysin huolehtimaan. Parvekkeelle aurinkoon vienti on aina riski sille kotilolle. Yksi kotilo voi masentua, kaksi kotiloa on parempi vaikka nekään ei välttämättä aina tule toimeen hyvin keskenään. Niillä on erilaiset luonteet ja eri ikä. Jos on vaikka neljä eri kotiloa niin ne voi tulla paremmin toimeen keskenään. Kotiloissa ei ole erikseen naarasta ja urosta.

        Ikkuna estää UVB-säteilyn pääsyn terraarioon. Kaikki lasi estää. Faunarium muovilaatikossa on kannessa sellasia pieniä reikiä joista UVB-säteilyn on mahdollista päästä läpi. UVB-säteily on hyödyksi monelle eläimelle. Tehostaa D-vitamiinin saantia ja kalkin imeytymistä, kasvattaa sitä kuorta. Ilman auringon valoa etanoista voi tulla väsyneitä. Ulkoa otetuilla kotiloilla on terveet ruskettuneet kuoret. Sisällä niistä alkaa haalistumaan värit. Monipuolinen ruoka saa sen kuoren kiiltämään. Kaikki kotilot ei syö kaupasta ostettua raaka-kalaa josta saisi proteiinia. Pitää kokeilla syöttää vaikka niitä kalanhiutaleita, kananmunaa tai jotain proteiinia mitä suostuu syömään. Tarvitsee myös säännöllisesti tuoreita vihreitä kasviksia. Valo on tärkeää kotiloille, ettei ne ala nukkumaan talviunta. Voimakkaasta auringon valosta ei ole hyötyä suoraan terraarioon koska ikkuna estää hyödyllisen säteilyn. Aina mielummin joku ohut verho auringon valon eteen. Estää samalla kuumuutta. Päivällä on valoisaa ja yöllä on hämärää niin ne pysyy aktiivisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikkuna estää UVB-säteilyn pääsyn terraarioon. Kaikki lasi estää. Faunarium muovilaatikossa on kannessa sellasia pieniä reikiä joista UVB-säteilyn on mahdollista päästä läpi. UVB-säteily on hyödyksi monelle eläimelle. Tehostaa D-vitamiinin saantia ja kalkin imeytymistä, kasvattaa sitä kuorta. Ilman auringon valoa etanoista voi tulla väsyneitä. Ulkoa otetuilla kotiloilla on terveet ruskettuneet kuoret. Sisällä niistä alkaa haalistumaan värit. Monipuolinen ruoka saa sen kuoren kiiltämään. Kaikki kotilot ei syö kaupasta ostettua raaka-kalaa josta saisi proteiinia. Pitää kokeilla syöttää vaikka niitä kalanhiutaleita, kananmunaa tai jotain proteiinia mitä suostuu syömään. Tarvitsee myös säännöllisesti tuoreita vihreitä kasviksia. Valo on tärkeää kotiloille, ettei ne ala nukkumaan talviunta. Voimakkaasta auringon valosta ei ole hyötyä suoraan terraarioon koska ikkuna estää hyödyllisen säteilyn. Aina mielummin joku ohut verho auringon valon eteen. Estää samalla kuumuutta. Päivällä on valoisaa ja yöllä on hämärää niin ne pysyy aktiivisena.

        Voi luoja mitä pee askaa. En edes jaksa korjata näissä parissa viimeisessä pitkässä jaarittelussa olevia kaikkia virheitä, sillä niitä on aivan liikaa. Jotta kukaan ei pahimmillaan tapa elukoitaan lampuilla, niin sen verran kuitenkin pakko korjata, että kotilot ovat HÄMÄRÄAKTIIVISIA. Eli niille ei todellakaan mitään UVB-lamppuja laiteta terraario-oloissakaan, ja näin perustavanlaatuisen asian olisi voinut mistä hyvänsä tarkistaa ennen totaalisen väärän tiedon levittämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi luoja mitä pee askaa. En edes jaksa korjata näissä parissa viimeisessä pitkässä jaarittelussa olevia kaikkia virheitä, sillä niitä on aivan liikaa. Jotta kukaan ei pahimmillaan tapa elukoitaan lampuilla, niin sen verran kuitenkin pakko korjata, että kotilot ovat HÄMÄRÄAKTIIVISIA. Eli niille ei todellakaan mitään UVB-lamppuja laiteta terraario-oloissakaan, ja näin perustavanlaatuisen asian olisi voinut mistä hyvänsä tarkistaa ennen totaalisen väärän tiedon levittämistä.

        Voit korjata kaikki virheet jotka on vaaraksi kotiloille. Kotilot on hämäräaktiivisia, mutta luonnossa ne saa auringonvaloa samalla kun ne piileskelee lehtien alla. Terraarioon voi laittaa vihreitä tekokasveja joiden alla ne sitten piileskelee. UVB-lamppu tai auringon valo saa ne aktiiviseksi. Sitten ne syö kalkkia terraariosta ja kasvaa kokoa. Ei niiden tarvitse olla siinä UVB-lampussa kiinni vaan esim. 40cm päässä ja pitää sitä vaikka 1h verran päällä päivittäin. Kotilot ei tarvitse suuria määriä D-vitamiinia vaan joku 5min auringonvalossa saa ne aktiiviseksi. Viemällä ulos on vaaraksi sillä kotilolle ja se rikkoo vaan kuorensa. Kurkkua ja kiviä ei missään nimessä terraarioon. Kurkkua voi antaa vaikka kerran kuukaudessa. Kurkku ei anna mitään ravintoarvoa, sitten niiden kotiloiden kuoret haalistuu ja kuolee. Mielummin ostaa kaupasta niitä oikeita vihanneskasveja tai laittaa jonkun oikean kukan terraarion. Sellainen joka ei ole myrkyllinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit korjata kaikki virheet jotka on vaaraksi kotiloille. Kotilot on hämäräaktiivisia, mutta luonnossa ne saa auringonvaloa samalla kun ne piileskelee lehtien alla. Terraarioon voi laittaa vihreitä tekokasveja joiden alla ne sitten piileskelee. UVB-lamppu tai auringon valo saa ne aktiiviseksi. Sitten ne syö kalkkia terraariosta ja kasvaa kokoa. Ei niiden tarvitse olla siinä UVB-lampussa kiinni vaan esim. 40cm päässä ja pitää sitä vaikka 1h verran päällä päivittäin. Kotilot ei tarvitse suuria määriä D-vitamiinia vaan joku 5min auringonvalossa saa ne aktiiviseksi. Viemällä ulos on vaaraksi sillä kotilolle ja se rikkoo vaan kuorensa. Kurkkua ja kiviä ei missään nimessä terraarioon. Kurkkua voi antaa vaikka kerran kuukaudessa. Kurkku ei anna mitään ravintoarvoa, sitten niiden kotiloiden kuoret haalistuu ja kuolee. Mielummin ostaa kaupasta niitä oikeita vihanneskasveja tai laittaa jonkun oikean kukan terraarion. Sellainen joka ei ole myrkyllinen.

        Juu EI. Kotilot ovat hämäräaktiivisia, ymmärrätkö? Jos et, niin toisin sanoen ne aktivoituvat hämärästä. Auringonvalolla tai UV-säteilyllä ei ole mitään tekemistä kotiloiden aktiivisuuden kanssa eivätkä UV-säteet niiden piilopaikkoihin pääsekään, senkin pässinpää. Myöskään D-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä kotiloiden kalsiumaineenvaihdunnan kanssa, joten suksipa opiskelemaan perustiedot kotiloista ja jakele vasta sitten neuvoja julkisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu EI. Kotilot ovat hämäräaktiivisia, ymmärrätkö? Jos et, niin toisin sanoen ne aktivoituvat hämärästä. Auringonvalolla tai UV-säteilyllä ei ole mitään tekemistä kotiloiden aktiivisuuden kanssa eivätkä UV-säteet niiden piilopaikkoihin pääsekään, senkin pässinpää. Myöskään D-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä kotiloiden kalsiumaineenvaihdunnan kanssa, joten suksipa opiskelemaan perustiedot kotiloista ja jakele vasta sitten neuvoja julkisesti.

        Tämä! Aivan turhaa jonkun lukea esim. ihmisille tyypillisistä imeytymistavoista ja olettaa, että sama pätee kaikkiin olentoihin. Ei päde. Ihminen on kehittänyt tavan saada D-vitamiinia muodostettua omassa kehossa UV-säteilyn avulla, mutta mepä olemme päiväaktiivisia (ja pelkäämme luonnostaan pimeää). Esim. koiraeläimet eivät ole kehittyneet samaa temppua hyödyntämään, sillä siinä ei evoluution kannalta olisi mitään järkeä - turkki estää UV-säteilyn liian tehokkaasti, joten D-vitamiini on otettava ravinnosta. Sama pätee kotiloihin ja muihin hämäräaktiivisiin otuksiin - hämärässä eläessä ei kannata oppia muodostamaan D-vitamiinia UV-säteilystä, joten se otetaan ravinnosta. Esim. sienet, monet vihreät kasvit sekä kuolleet lajitoverit ovat luonnossa oivia lähteitä. Lemmikkikotiloille on lisäksi mm. kalanruokahiutaleita, gammarusta ja jopa achatina sticksejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu EI. Kotilot ovat hämäräaktiivisia, ymmärrätkö? Jos et, niin toisin sanoen ne aktivoituvat hämärästä. Auringonvalolla tai UV-säteilyllä ei ole mitään tekemistä kotiloiden aktiivisuuden kanssa eivätkä UV-säteet niiden piilopaikkoihin pääsekään, senkin pässinpää. Myöskään D-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä kotiloiden kalsiumaineenvaihdunnan kanssa, joten suksipa opiskelemaan perustiedot kotiloista ja jakele vasta sitten neuvoja julkisesti.

        Kotilot talvehtii, herää keväällä kun aurinko alkaa paistamaan ja kasvit kasvamaan. Jos pidät niitä pimeässä huoneessa pimennysverhojen takana. Ne jatkaa talvehtimista vaikka lämpötila olisi ollut koko talven ajan yli 20c. Tutkimusten mukaan etanat kuolee nopeammin ilman auringon valoa tai UVB-lamppua. UVB-lamppu pidentää niiden elinikää. Voit itse hakea noita tutkimuksia kun näytät tietävän kaikesta kaiken. Tuon ei pitäisi olla sinulle vaikeaa vai onko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä! Aivan turhaa jonkun lukea esim. ihmisille tyypillisistä imeytymistavoista ja olettaa, että sama pätee kaikkiin olentoihin. Ei päde. Ihminen on kehittänyt tavan saada D-vitamiinia muodostettua omassa kehossa UV-säteilyn avulla, mutta mepä olemme päiväaktiivisia (ja pelkäämme luonnostaan pimeää). Esim. koiraeläimet eivät ole kehittyneet samaa temppua hyödyntämään, sillä siinä ei evoluution kannalta olisi mitään järkeä - turkki estää UV-säteilyn liian tehokkaasti, joten D-vitamiini on otettava ravinnosta. Sama pätee kotiloihin ja muihin hämäräaktiivisiin otuksiin - hämärässä eläessä ei kannata oppia muodostamaan D-vitamiinia UV-säteilystä, joten se otetaan ravinnosta. Esim. sienet, monet vihreät kasvit sekä kuolleet lajitoverit ovat luonnossa oivia lähteitä. Lemmikkikotiloille on lisäksi mm. kalanruokahiutaleita, gammarusta ja jopa achatina sticksejä.

        Kerro miksi kotiloiden väri haalistuu kun niitä pitää pitkään sisällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotilot talvehtii, herää keväällä kun aurinko alkaa paistamaan ja kasvit kasvamaan. Jos pidät niitä pimeässä huoneessa pimennysverhojen takana. Ne jatkaa talvehtimista vaikka lämpötila olisi ollut koko talven ajan yli 20c. Tutkimusten mukaan etanat kuolee nopeammin ilman auringon valoa tai UVB-lamppua. UVB-lamppu pidentää niiden elinikää. Voit itse hakea noita tutkimuksia kun näytät tietävän kaikesta kaiken. Tuon ei pitäisi olla sinulle vaikeaa vai onko?

        Sulla idiootilla on vellit ja muussit niin pahasti sekaisin, ettei edes naurata. Ihan oikeasti, suksi sivistämään itseäsi ihan peruskoulun tiedoilla, niin et nolaa itseäsi aivopieruillasi!

        Selvitä itsellesi mm. vuorokaudenvaihtelujen ja UV-säteilyn ero.

        Vastaa myös itsellesi siihen, miksi toisilla ei TODELLAKAAN lemmikkikotiloiden kuoret haalistu yhtään mihinkään. Vastaa itsellesi myös siihen, miksi ulkomaisilla foorumeilla on raportoitu nimenomaan UV-lampun haalistaneen kuoria normaalien tekijöiden lisäksi. Normaaleja tekijöitä ovat mm. ravinnepuutokset, väärä pH, mekaaninen kuluminen jne. Ja voi luoja, että näkemilläni WC yksilöillä vasta haalistuneet kuoret on olleetkin, sillä miltään näiltä ei kukaan ole luonnossa kotiloita suojelemassa! Olet sinä sellainen idiootti, että huh huh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla idiootilla on vellit ja muussit niin pahasti sekaisin, ettei edes naurata. Ihan oikeasti, suksi sivistämään itseäsi ihan peruskoulun tiedoilla, niin et nolaa itseäsi aivopieruillasi!

        Selvitä itsellesi mm. vuorokaudenvaihtelujen ja UV-säteilyn ero.

        Vastaa myös itsellesi siihen, miksi toisilla ei TODELLAKAAN lemmikkikotiloiden kuoret haalistu yhtään mihinkään. Vastaa itsellesi myös siihen, miksi ulkomaisilla foorumeilla on raportoitu nimenomaan UV-lampun haalistaneen kuoria normaalien tekijöiden lisäksi. Normaaleja tekijöitä ovat mm. ravinnepuutokset, väärä pH, mekaaninen kuluminen jne. Ja voi luoja, että näkemilläni WC yksilöillä vasta haalistuneet kuoret on olleetkin, sillä miltään näiltä ei kukaan ole luonnossa kotiloita suojelemassa! Olet sinä sellainen idiootti, että huh huh!

        Kerro mitä UVB-lamppua olet käyttänyt niin voin antaa tarvittaessa neuvoja? Näytät tietävän hyvin asioista. Myös yksipuolinen ruoka on haitalliseksi. Olen pelastunut kotiloita luonnosta ja jokainen kotilo on piristynyt UVB-lampun alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotilot talvehtii, herää keväällä kun aurinko alkaa paistamaan ja kasvit kasvamaan. Jos pidät niitä pimeässä huoneessa pimennysverhojen takana. Ne jatkaa talvehtimista vaikka lämpötila olisi ollut koko talven ajan yli 20c. Tutkimusten mukaan etanat kuolee nopeammin ilman auringon valoa tai UVB-lamppua. UVB-lamppu pidentää niiden elinikää. Voit itse hakea noita tutkimuksia kun näytät tietävän kaikesta kaiken. Tuon ei pitäisi olla sinulle vaikeaa vai onko?

        Sinä tampioko et tiedä, mikä vaikkapa Suomen luonnossa saa kotilot heräämään kevään tullen? Teen tiedon löytämisen sinulle mahdollisimman helpoksi monivalintakysymyksellä:

        a) UV-säteily
        b) lämpö
        c) keijupöly

        Siitä nyt sitten arvuuttelemaan! Saat kilauttaa kaverille, mutta vaihtoehtoja en poista. Ole hyvä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro mitä UVB-lamppua olet käyttänyt niin voin antaa tarvittaessa neuvoja? Näytät tietävän hyvin asioista. Myös yksipuolinen ruoka on haitalliseksi. Olen pelastunut kotiloita luonnosta ja jokainen kotilo on piristynyt UVB-lampun alla.

        Sulta ei kukaan järjissään oleva ota neuvoja, joten kaikki edellä olevat kannattaa jokaisen skipata aivan tyystin. Hämäräaktiivisille eläimille ei lamppuja laiteta, piste. Muut saavat "piristettyä" kotilotkin oikeaoppisilla tavoilla, toisin kuin sinä. Ainoa hyvä asia näin älyttömässä vääntämisessä on, ettei sinunkaan ole myöhäistä oppia ja ymmärtää. Lopeta esimerkiksi näkemästä vain sitä minkä haluat nähdä ja pohdi todellisia syy-seuraus-suhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tampioko et tiedä, mikä vaikkapa Suomen luonnossa saa kotilot heräämään kevään tullen? Teen tiedon löytämisen sinulle mahdollisimman helpoksi monivalintakysymyksellä:

        a) UV-säteily
        b) lämpö
        c) keijupöly

        Siitä nyt sitten arvuuttelemaan! Saat kilauttaa kaverille, mutta vaihtoehtoja en poista. Ole hyvä!

        Väittelet täällä aktiivisuudesta vaikket ole kokeillut UVB-lamppua? Olet mahdollisesti kokeillut jollain väärällä tavalla? Aurinkoon viemistä en suosittele, putoamisvaaran takia! Turha tästä asiasta on väitellä enempää. Jokainen voi itse kokeilla. Niiden luonnosta otettujen kotiloiden on parempi olla ulkona. Ne syö ulkona nokkosta, voikukkaa ja muita kasveja joissa on suuri määrä kalsiumia. Terraarioon pitää laittaa myös seepiansuomun lisäksi jauhemaista kalsiumia. Joissain tapauksessa ne tarvitsee ihmisten apua kuoren korjaamiseen. Sitten palauttaa takaisin luontoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittelet täällä aktiivisuudesta vaikket ole kokeillut UVB-lamppua? Olet mahdollisesti kokeillut jollain väärällä tavalla? Aurinkoon viemistä en suosittele, putoamisvaaran takia! Turha tästä asiasta on väitellä enempää. Jokainen voi itse kokeilla. Niiden luonnosta otettujen kotiloiden on parempi olla ulkona. Ne syö ulkona nokkosta, voikukkaa ja muita kasveja joissa on suuri määrä kalsiumia. Terraarioon pitää laittaa myös seepiansuomun lisäksi jauhemaista kalsiumia. Joissain tapauksessa ne tarvitsee ihmisten apua kuoren korjaamiseen. Sitten palauttaa takaisin luontoon.

        Kyllä, ainoa edes likimain järkevä lause sinulta on todeta, että näin jäätävän aivokuolleesta aiheesta on turha vääntää. Hämäräaktiivinen eläin => ei UV-lamppua. Piste!

        Mutta ei, KENENKÄÄN ei pidä kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulta ei kukaan järjissään oleva ota neuvoja, joten kaikki edellä olevat kannattaa jokaisen skipata aivan tyystin. Hämäräaktiivisille eläimille ei lamppuja laiteta, piste. Muut saavat "piristettyä" kotilotkin oikeaoppisilla tavoilla, toisin kuin sinä. Ainoa hyvä asia näin älyttömässä vääntämisessä on, ettei sinunkaan ole myöhäistä oppia ja ymmärtää. Lopeta esimerkiksi näkemästä vain sitä minkä haluat nähdä ja pohdi todellisia syy-seuraus-suhteita.

        Odottaisin sinulta jotain kehittävää keskustelua. Sinun keskusteluun osallistuminen on muistuttanut lähinnä riidan haastamista. Voitkin itse kirjoittaa ohjeita. Varmasti joku muukin on kiinnostunut sinun kotiloiden kasvattamisesti. Voidaan sitten korjata sinun syy-seuraus-suhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odottaisin sinulta jotain kehittävää keskustelua. Sinun keskusteluun osallistuminen on muistuttanut lähinnä riidan haastamista. Voitkin itse kirjoittaa ohjeita. Varmasti joku muukin on kiinnostunut sinun kotiloiden kasvattamisesti. Voidaan sitten korjata sinun syy-seuraus-suhteita.

        Sinä et ymmärrä syy-seuraus-suhteista ensimmäistäkään asiaa, joten äläpä turhaan haaveile muiden korjaamisesta.

        Vastaa nyt viimeinkin: mikä ero on vuorokaudenajan vaihteluilla ja lämmöllä sekä UV-säteilyllä? Mieti, mieti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä syy-seuraus-suhteista ensimmäistäkään asiaa, joten äläpä turhaan haaveile muiden korjaamisesta.

        Vastaa nyt viimeinkin: mikä ero on vuorokaudenajan vaihteluilla ja lämmöllä sekä UV-säteilyllä? Mieti, mieti!

        Hämäräaktiivinen ei tarkoita sitä, että ne kotilot elää täydessä pimeydessä. Kun ulkona sataa vettä ja aurinko paistaa etanat lähtee liikkeelle. Sen UVB-lampun käytön voi ajoittaa aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan. Luulet, että UVB-lamppu tappaa eläimet. Vaikka niitä UVB-lamppuja myydään eläinkaupoissa. Perustat tietosi mahdollisesti johonkin toiseen tehokkaaseen lamppuun joka on tarkoitettu lämpimiin terraarioihin. Kukaan ei ole suositellut sellaista tehokasta lamppua. Annat sellaisen kuvan, että aurinko tappaa myös etanat. Kun katsot tunnin välein sitä terraariota huomaat, että ne hämäräaktiiviset ovat liikkuneet päivällä monta kertaa. Kirjoitin siitä tutkimuksesta jonka mukaan kotilot kuolee ilman auringonvaloa tai UVB-lamppua. Sen avulla ne saa pidettyä elossa. Ei se ole pakollinen lamppu terraarioon, ilman sitä niistä kotiloista tulee ennen pitkään väsyneitä. Jos raha on este lemmikille niin kotilot kannattaa päästää takaisin luontoon heti kun ovat terveitä. Ne pärjää ihan hyvin ulkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hämäräaktiivinen ei tarkoita sitä, että ne kotilot elää täydessä pimeydessä. Kun ulkona sataa vettä ja aurinko paistaa etanat lähtee liikkeelle. Sen UVB-lampun käytön voi ajoittaa aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan. Luulet, että UVB-lamppu tappaa eläimet. Vaikka niitä UVB-lamppuja myydään eläinkaupoissa. Perustat tietosi mahdollisesti johonkin toiseen tehokkaaseen lamppuun joka on tarkoitettu lämpimiin terraarioihin. Kukaan ei ole suositellut sellaista tehokasta lamppua. Annat sellaisen kuvan, että aurinko tappaa myös etanat. Kun katsot tunnin välein sitä terraariota huomaat, että ne hämäräaktiiviset ovat liikkuneet päivällä monta kertaa. Kirjoitin siitä tutkimuksesta jonka mukaan kotilot kuolee ilman auringonvaloa tai UVB-lamppua. Sen avulla ne saa pidettyä elossa. Ei se ole pakollinen lamppu terraarioon, ilman sitä niistä kotiloista tulee ennen pitkään väsyneitä. Jos raha on este lemmikille niin kotilot kannattaa päästää takaisin luontoon heti kun ovat terveitä. Ne pärjää ihan hyvin ulkona.

        Hiljene nyt jo, typerys. Kenelläkään ei vielä koskaan, ikinä, milloinkaan ole lemmikkikotilot kuolleet auringonvaloa tai UVB-lamppua. Ei, vaikka kuinka vänkäisit. Nyt kannattaa hakea apua psykoosiisi, jollet taatusti asiantuntevista lähteistä osaa itsekin lukea, ettei kotiloille laiteta UV-valoa.

        Keksitkö vieläkään, mikä ero on vuorokausirytmillä ja UV-valolla? Etkö? Voi pientä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiljene nyt jo, typerys. Kenelläkään ei vielä koskaan, ikinä, milloinkaan ole lemmikkikotilot kuolleet auringonvaloa tai UVB-lamppua. Ei, vaikka kuinka vänkäisit. Nyt kannattaa hakea apua psykoosiisi, jollet taatusti asiantuntevista lähteistä osaa itsekin lukea, ettei kotiloille laiteta UV-valoa.

        Keksitkö vieläkään, mikä ero on vuorokausirytmillä ja UV-valolla? Etkö? Voi pientä!

        Tuossa tietoa:
        Calcium is one of the most important substances affecting the life of molluscs, and vitamin D was shown to be an essential nutrient for land snails.
        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7987734/

        Ainakin sen mitä voit tehdä kotilonen hyväksi on ostaa:
        https://zoomed.com/repti-calcium-with-d3/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa tietoa:
        Calcium is one of the most important substances affecting the life of molluscs, and vitamin D was shown to be an essential nutrient for land snails.
        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7987734/

        Ainakin sen mitä voit tehdä kotilonen hyväksi on ostaa:
        https://zoomed.com/repti-calcium-with-d3/

        Voi kulta pieni! NYTKÖ sinä hoksasit, että D-vitamiini on hyödyllistä kotiloillekin? Olet sinä älykääpiö, hahahahahahaa! Tollona et vain ymmärrä, että hämäräaktiivinen elukka ottaa sen RAVINNOSTAAN, ei UV-säteilyn avustamana. Et vieläkään tajunnut tätä, vaikka sekin on täällä sinulle jo selkokielellä ilmaistuna. Voi voi pientä!


      • Anonyymi

        Voit ottaa kananmunalaatikosta kotiloille piilopaikan. Siellä on yleensä keskellä neljä sellasta korkeaa pahvia. Pienet kotilot mahtuu sinne piiloon kun sen kääntää ylösalaisin. Ne voi laittaa terraarion nurkkiin. Kotilot monesti kiipeää nurkkiin, jos ne saattuu putoamaan niin niillä on pehmeä putoaminen. Kannattaa laittaa pehmeää materiaalia kaikkialle missä on putoamisvaara. Jos sen kananmunalaatikon laittaa keskeltä kahtia se mahtuu sinne terraarioon ja sen päälle voi laittaa jotain esim. pohjamateriaalia. Helpottaa silloin kokeilua minkälaisesta pohjamateriaalista ne pitää. Saattaa olla, ettei ne pidä kaikesta ja silloin ne ei myöskään hautaudu sinne pohjamateriaaliin. Kokeilemalla se selviää. Niissä kotiloissa on eroja, ne elää samalla tavalla kuin ne on elänyt luonnossa. Toiset etsii piiloja kasveista ja toiset menee lehtien alle. Samanlainen sisustus sopii terraarioon kuten niillä oli luonnossa. Voi noudattaa luonnonmukaista maisemaa, keväällä kevät kasveja ja syksyllä lehtiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotilot tarvitsee jonkun terraarion tai laatikon johon ne laittaa. Ilman pitää päästä kiertämään. Helposti saa tehtyä sellaisen terraarion jossa on liian vähän ilmareikiä ja sitten ne ulkoa otetut kotilot hakeutuu sinne kanteen, koska siellä on liikaa kosteutta ja vähän happea/raitista ilmaa. Ikean laatikkokannella on aika halpa terraarioksi, siihen tarvitsee tehdä niitä reikiä kanteen ja mielummin vielä reunoille. Faunarium laatikossa on valmiina ilmareijät. Ulkoa otetuissa mullissa on varmasti ötököitä mukana. Mielummin ostaa terraarioon sopivaa pohjamateriaalia. Siinä pohjamateriaalissa pitää olla oikea ph-arvo. Muuten kotilot kärsii siitä haposta. Kannattaa sekoittaa joukkoon 5% kalsiumkarbonaattia CaCO3, jos ei ole saatavilla niin kalkkia esim. Zoo Med Reptile Calcium. Aina myös seepiansuomu terraarioon. Kotilo tarvitsee kalkkia rakentaakseen kuorta. Luonnosssa kotilot saa kalkkia kuolleista kotiloista. Ulkona paistaa aurinko josta saa D-vitamiinia. Terraariossa kotilot ei saa D-vitamiinia, ellei ole ostanut erikseen sellaisia eläimille tarkoitettuja vitamiineja. Pohjamateriaalit kannattaa kastella ja laittaa uuniin 82c 30min tai tehdä jonkun muun ohjeen mukaan, että sieltä kuolee kaikki mahdolliset munat. Kaikki pohjamateriaaleja ei saa vaihtaa kerralla, eikä terraarion järjestystä saa muuttaa. Kotilot tarvitsee omia bakteereita, että ne pysyy terveenä. Vaihtaa vain 1/3 pohjamateriaalista. Uudelleen järjestely aiheuttaa vain stressiä etanoille. Ruoaksi proteiinia vähintää kerran viikossa, ehkä kaksi esim. Best Friends kalanhiutaleet. Muuksi ruoaksi vaikka bataatti. Kaikki kotilot syö bataattia, mutta voi olla että ne syö sitten vaan bataattia kun ne totuttaa siihen. Kurkku on huonoin ruoka ravintoarvoltaan, kurkkua ei kannata antaa kuin niille kotiloille jotka on pelastettu luonnosta kun ne tarvitsee jotain nestettä. Kiviä ei terraarion ollenkaan koska ne tippuu helposti nukkuessa ja sitten niiden kuori hajoaa kiveen. Samoin kaikki puut on vähän vaarallisia. Jotain multaa tai kookoskuitua kaikkien kovien materiaalien päälle. Kotilot selviää helposti kaksi päivää kun niitä ei jätä auringonpaisteeseen tai kuumaan terraarion. Vettä vaikka limupullon korkkiin ja ruoksi jotain kalanhiutaleita. Jos on joku ilmankostutin niin hankkii siihen ajastimen ja jättää sen loman ajaksi päälle. Kotilot tarvitsee myös auringon valoa tai UVB-lamppua. Joidenkin tutkimuksen mukaan kotilot kuolee nopeammin ilman d-vitamiini saantia. UVB-lamppu saa ne aktiiviseksi, esim. Exo Terra UVB 100 13W. Ilmanpuhdistin on hyväksi myös samaan huoneeseen missä kotilot on. Kotiloilla on paremmat oltavat ulkona, ellei niitä pysty täysin huolehtimaan. Parvekkeelle aurinkoon vienti on aina riski sille kotilolle. Yksi kotilo voi masentua, kaksi kotiloa on parempi vaikka nekään ei välttämättä aina tule toimeen hyvin keskenään. Niillä on erilaiset luonteet ja eri ikä. Jos on vaikka neljä eri kotiloa niin ne voi tulla paremmin toimeen keskenään. Kotiloissa ei ole erikseen naarasta ja urosta.

        "Ulkona paistaa aurinko josta saa D-vitamiinia. Terraariossa kotilot ei saa D-vitamiinia, ellei ole ostanut erikseen sellaisia eläimille tarkoitettuja vitamiineja."

        "Kotilot tarvitsee myös auringon valoa tai UVB-lamppua."

        Nämä _eivät_ pidä paikkaansa, joten jättäisin huomiotta "neuvot", joiden antaja on noin pihalla ihan perusasioista.

        Terraario-oloissa kotilot saavat D-vitamiinia ihan siitä, mistä villinäkin elävät - ravinnosta. Yllättävän moni kotiloiden luontaisista ravinnonlähteistä sisältää D-vitamiinia, ja terraario-olosuhteissakin etenkin monet yleisesti käytetyt proteiininlähteet (mm. kananmuna, sienet, kalanruokahiutaleet, Achatina Sticksit jne.). Myös monissa tummanvihreissä kasviksissa on D-vitamiinia.

        Sen sijaan auringonvalosta/UV-säteilystä kotilot _eivät_ D-vitamiinia muodosta. Ei siinä ole järjen hiventäkään, jos päätään viitsii käyttää. On ihan yleissivistystä ymmärtää, että metsien alakerroksissa ja vesissä elävät sekä karva-/höyhenpeitteen omaavat eläimet olisivat aika jäätävän kehnon evoluution tulosta, jos ne olisivat riippuvaisia auringonvalosta, kun sitä erittäin huonosti tai ei ollenkaan saavat. Hämäräaktiiviset eläimet, kuten kotilot, kuuluvat kategoriaan "ei käytännössä ollenkaan". Huolestuttavaa, että terraario-oloihin on joku vänkääjä tyrkyttämässä täysin epäluonnollisia oloja. Edes lämpölamppu ilman UV-säteilyä ei ole kotiloille se suositelluin lämmönlähde.


    • Anonyymi

      Okei, okei rauhoittukaa ei tarvitse kinastella tarvitseeko kotilot lamppua. Se on PERIAATTEESSA oma päätös, ne pärjää varmaan ilmankin.

      • Anonyymi

        Ei se ole edes periaatteessa oma päätös. Se voi olla jopa haitallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole edes periaatteessa oma päätös. Se voi olla jopa haitallista.

        No joo mutta lopetetaan silti ettei tällästä vanhaa 28 vuotiaita mummelia ala harmittamaan kotilot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo mutta lopetetaan silti ettei tällästä vanhaa 28 vuotiaita mummelia ala harmittamaan kotilot

        Sama vielä selkokielellä?

        Ja ei, voit lähteä lätkimään, jollet halua lukea, mutta minä päätän tasan itse milloin hiljenen, et sinä. Kun noin viheliäisiä neuvoja jaellaan pokkana, niin ne todellakin tulee korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama vielä selkokielellä?

        Ja ei, voit lähteä lätkimään, jollet halua lukea, mutta minä päätän tasan itse milloin hiljenen, et sinä. Kun noin viheliäisiä neuvoja jaellaan pokkana, niin ne todellakin tulee korjata.

        Keskustelu on alkanut 2006. Täällä on ihan hyvääkin keskustelua. Ei kannata pilata ja väitellä jostain asiasta jossa on kaksi eri näkökantaa. Joku lukee tätäkin kun etsii tietoa etanoista. Hyvä, että tietoa on tarjolla ja voi laittaa lisää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelu on alkanut 2006. Täällä on ihan hyvääkin keskustelua. Ei kannata pilata ja väitellä jostain asiasta jossa on kaksi eri näkökantaa. Joku lukee tätäkin kun etsii tietoa etanoista. Hyvä, että tietoa on tarjolla ja voi laittaa lisää!

        Uv lampuista puhuttaessa ei ole kahta eri näkökantaa. Sitä ei pidä laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uv lampuista puhuttaessa ei ole kahta eri näkökantaa. Sitä ei pidä laittaa.

        Odotan edelleenkin sinulta jotain keskusteluun liittyvää.
        Kysyttiin neuvoja ja olet keskittynyt lähinnä roskapostittamiseen. Et anna kotiloiden itse päättää vaan olet jo itse päättänyt niiden puolesta. Tutkimukset osoittaa eri tuloksia kuin sinun mielipiteesi. Älkää ottako tästä huijarista mallia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odotan edelleenkin sinulta jotain keskusteluun liittyvää.
        Kysyttiin neuvoja ja olet keskittynyt lähinnä roskapostittamiseen. Et anna kotiloiden itse päättää vaan olet jo itse päättänyt niiden puolesta. Tutkimukset osoittaa eri tuloksia kuin sinun mielipiteesi. Älkää ottako tästä huijarista mallia!

        Mene hoitoon. En ole sama, joka jaksoi sulle monta viestiä laittaa samasta aiheesta kun olet liian kovakalloinen mitään tajuamaan. Uv lamput laitetaan päiväaktiivisille eläimille kuten useimmille matelijoille. Kotiloille niistä ei ole hyötyä mutta haittaa voi ollakin. Eli kaikki hämäräaktiiviset eläimet, kalat jne ei missään nimessä lemmikkeinäkään uv lamppuja kaipaa, eikä luonnossakaan. Uskomaton vänkääjäidiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene hoitoon. En ole sama, joka jaksoi sulle monta viestiä laittaa samasta aiheesta kun olet liian kovakalloinen mitään tajuamaan. Uv lamput laitetaan päiväaktiivisille eläimille kuten useimmille matelijoille. Kotiloille niistä ei ole hyötyä mutta haittaa voi ollakin. Eli kaikki hämäräaktiiviset eläimet, kalat jne ei missään nimessä lemmikkeinäkään uv lamppuja kaipaa, eikä luonnossakaan. Uskomaton vänkääjäidiootti.

        Sinun mielipiteesi on, ettei sovi. Olet varmaan se sama joka ruokkii kurkulla ja ihmettelee kun kotilot kuolee pois. Itse olen huomannut UVB-lampun käytön hyödyt. Ei niitä turhaan myydä eläinkaupoissa. Laita niitä kasvatusohjeita muille täällä kaipaaville. Odotan niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielipiteesi on, ettei sovi. Olet varmaan se sama joka ruokkii kurkulla ja ihmettelee kun kotilot kuolee pois. Itse olen huomannut UVB-lampun käytön hyödyt. Ei niitä turhaan myydä eläinkaupoissa. Laita niitä kasvatusohjeita muille täällä kaipaaville. Odotan niitä.

        Kukkuu, kukkuu! Olet sairas.

        Piinastasi kertoo hyvin se, että hätäpäissäsi luulet tietäväsi, mitä muut lemmikeilleen syöttävät. Itse asiassa kaikki, jotka tietävät, ettei hämäräaktiivisille eläimille laiteta UV-lamppua, ovat todennäköisesti sinua paremmin perillä myös muusta perushoidosta, kuten siitä ruokinnasta.

        Et todellakaan ole huomannut hyötyjä UV-lampusta. Olet huomannut jotain, minkä olet virheellisesti tulkinnut liittyvän UV-lamppuun, sillä tyhmyyttäsi näet vain sen, minkä haluat nähdä. Todellisuudessa eroja käytöksessä voi aiheuttaa miljoonisen muuta seikkaa (lämpötila, otollinen kosteusprosentti, ruoka, tarve pyrkiä pois => esim. juuri liiallinen valo aiheuttaa stressiä ja sitä myöten "virkistymistä" käytöksessä. Ja niin edelleen).

        Olet sinä niin tyhmä, niin tyhmä, että ihan pahaa tekee. Niitä UV-lamppuja myydään kaupoissa siksi, että on hirveä määrä lemmikkejä, joille ne ovat pakollisia. Näitä ovat pääasiassa matelijat. Sen sijaan kotiloita varten niitä EI MYYDÄ, ja tämän voit tarkistaa asiantuntevalta myyjältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukkuu, kukkuu! Olet sairas.

        Piinastasi kertoo hyvin se, että hätäpäissäsi luulet tietäväsi, mitä muut lemmikeilleen syöttävät. Itse asiassa kaikki, jotka tietävät, ettei hämäräaktiivisille eläimille laiteta UV-lamppua, ovat todennäköisesti sinua paremmin perillä myös muusta perushoidosta, kuten siitä ruokinnasta.

        Et todellakaan ole huomannut hyötyjä UV-lampusta. Olet huomannut jotain, minkä olet virheellisesti tulkinnut liittyvän UV-lamppuun, sillä tyhmyyttäsi näet vain sen, minkä haluat nähdä. Todellisuudessa eroja käytöksessä voi aiheuttaa miljoonisen muuta seikkaa (lämpötila, otollinen kosteusprosentti, ruoka, tarve pyrkiä pois => esim. juuri liiallinen valo aiheuttaa stressiä ja sitä myöten "virkistymistä" käytöksessä. Ja niin edelleen).

        Olet sinä niin tyhmä, niin tyhmä, että ihan pahaa tekee. Niitä UV-lamppuja myydään kaupoissa siksi, että on hirveä määrä lemmikkejä, joille ne ovat pakollisia. Näitä ovat pääasiassa matelijat. Sen sijaan kotiloita varten niitä EI MYYDÄ, ja tämän voit tarkistaa asiantuntevalta myyjältä.

        Olen antanut ohjeita kotiloiden hoitoon niitä kysyttäessä. Olen ainoa ketä niitä on antanut? Nyt täällä on useita viestiä joissa vaan yritetään korjata minun antamia neuvoja. Kirjoita omat ohjeet niiden hoidosta. Tutkimusten mukaan kotilot kuolee nopeammin ilman auringonvaloa tai UVB-lamppua. Alat haukkumaan henkilökohtaisesti minua vaikka et ole kotilotutkija. Kokeile 30 päivää UVB-lamppua ja tule raportoimaan tulokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen antanut ohjeita kotiloiden hoitoon niitä kysyttäessä. Olen ainoa ketä niitä on antanut? Nyt täällä on useita viestiä joissa vaan yritetään korjata minun antamia neuvoja. Kirjoita omat ohjeet niiden hoidosta. Tutkimusten mukaan kotilot kuolee nopeammin ilman auringonvaloa tai UVB-lamppua. Alat haukkumaan henkilökohtaisesti minua vaikka et ole kotilotutkija. Kokeile 30 päivää UVB-lamppua ja tule raportoimaan tulokset.

        Olet antanut VÄÄRIÄ neuvoja, ja niitä on nyt usean ihmisen voimin kumottu. Olet sairas, kun ei mikään määrä vääntämistä mene perille.

        Ja ei, tutkimusten mukaan UV-valolla ei todellakaan ole mitään tekemistä kotiloiden eliniän kanssa, kuten järjissään oleva ymmärtäisi itsekin. Metsänpohjalla elämänsä viettävä eläin ei sitä tarvitse, joten kyllä olet uskomattoman vanuaivoinen tapaus. Säälittää, että luet "tutkimuksia" silmät ristissä, ja kun viimeksikin jotain yritit linkittää, niin eihän siinä puhuttu mitään UV-säteilystä. Olet oman tyhmyytesi takia vetänyt johtopäätelmiä, joita ei voi vetää, sillä D-vitamiinilla ei edelleenkään ole tässä mitään tekemistä UV-säteilyn kanssa. Säälittää, miten aivokuollut ja nolo voi ihminen olla.

        Kokeile itse suolaa kotiloille 30 päivän ajan ja tule sitten raportoimaan tulokset. Olet ihan hel****n sairas, kun yrität väkisin tyrkyttää muitakin tekemään kotiloille terraario-olosuhteissa jotain, mikä ei ole kotiloille luontaista millään muotoa. Toivottavasti joku tekee sinusta ilmoituksen eläinsuojeluun, niin saat sitten selitellä eläinlääkärille, miksi soveltelet täysin luonnottomia keinoja elukoiden hoidossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet antanut VÄÄRIÄ neuvoja, ja niitä on nyt usean ihmisen voimin kumottu. Olet sairas, kun ei mikään määrä vääntämistä mene perille.

        Ja ei, tutkimusten mukaan UV-valolla ei todellakaan ole mitään tekemistä kotiloiden eliniän kanssa, kuten järjissään oleva ymmärtäisi itsekin. Metsänpohjalla elämänsä viettävä eläin ei sitä tarvitse, joten kyllä olet uskomattoman vanuaivoinen tapaus. Säälittää, että luet "tutkimuksia" silmät ristissä, ja kun viimeksikin jotain yritit linkittää, niin eihän siinä puhuttu mitään UV-säteilystä. Olet oman tyhmyytesi takia vetänyt johtopäätelmiä, joita ei voi vetää, sillä D-vitamiinilla ei edelleenkään ole tässä mitään tekemistä UV-säteilyn kanssa. Säälittää, miten aivokuollut ja nolo voi ihminen olla.

        Kokeile itse suolaa kotiloille 30 päivän ajan ja tule sitten raportoimaan tulokset. Olet ihan hel****n sairas, kun yrität väkisin tyrkyttää muitakin tekemään kotiloille terraario-olosuhteissa jotain, mikä ei ole kotiloille luontaista millään muotoa. Toivottavasti joku tekee sinusta ilmoituksen eläinsuojeluun, niin saat sitten selitellä eläinlääkärille, miksi soveltelet täysin luonnottomia keinoja elukoiden hoidossa.

        Hyvä sinä! En itse jaksaisi vääntää ratakiskosta kun ei uppoa jakeluun. Noita ihme hörhöjä nostaa aina milloin missäkin päätään. Milloin joku on lukenut oikein "tutkimuksia" siitä, että koirat pärjää kasvipohjaisella kuivamuonalla, mutta unohdetaan että todellisuudessa ne kitkuttelevat jotenkin niihin lisätyillä vitamiineilla ja hivenaineilla. Ilman lisättyjä osia heittäisivät lopulta henkensä.

        Sama tässä kotilojutussa. Idiootinkin pitäisi tajuta ettei kotilot tarvii mitään lamppuja kun eivät auringonvaloa juuri ikinä luonnossakaan saa. Jos joku idiootti kokeilee miten käy terrassa, niin saattaa mennä ihan hyvin. Varmasti vankeudessa kotilot joka tapauksessa elävät pidempään kuin luonnossa ihan niinkun kaikki muutkin eläimet. Muttei siihen mitkään lamput vaikuta vaan tasasemmat olosuhteet ja ravinto jne. Vain täysi idiootti lukee kaikkea laput silmillä tajuamatta oikeita syyseuraus suhteita. Siitäkin on tolle idiootille yritetty vääntää, mutta eeeeeeeii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä sinä! En itse jaksaisi vääntää ratakiskosta kun ei uppoa jakeluun. Noita ihme hörhöjä nostaa aina milloin missäkin päätään. Milloin joku on lukenut oikein "tutkimuksia" siitä, että koirat pärjää kasvipohjaisella kuivamuonalla, mutta unohdetaan että todellisuudessa ne kitkuttelevat jotenkin niihin lisätyillä vitamiineilla ja hivenaineilla. Ilman lisättyjä osia heittäisivät lopulta henkensä.

        Sama tässä kotilojutussa. Idiootinkin pitäisi tajuta ettei kotilot tarvii mitään lamppuja kun eivät auringonvaloa juuri ikinä luonnossakaan saa. Jos joku idiootti kokeilee miten käy terrassa, niin saattaa mennä ihan hyvin. Varmasti vankeudessa kotilot joka tapauksessa elävät pidempään kuin luonnossa ihan niinkun kaikki muutkin eläimet. Muttei siihen mitkään lamput vaikuta vaan tasasemmat olosuhteet ja ravinto jne. Vain täysi idiootti lukee kaikkea laput silmillä tajuamatta oikeita syyseuraus suhteita. Siitäkin on tolle idiootille yritetty vääntää, mutta eeeeeeeii.

        Opit jotain uutta! UVB-lamppu on kotiloiden hyväksi! Älä pilaa enempää keskustelua. Käy vaikka ulkona katsomassa niitä etanoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet antanut VÄÄRIÄ neuvoja, ja niitä on nyt usean ihmisen voimin kumottu. Olet sairas, kun ei mikään määrä vääntämistä mene perille.

        Ja ei, tutkimusten mukaan UV-valolla ei todellakaan ole mitään tekemistä kotiloiden eliniän kanssa, kuten järjissään oleva ymmärtäisi itsekin. Metsänpohjalla elämänsä viettävä eläin ei sitä tarvitse, joten kyllä olet uskomattoman vanuaivoinen tapaus. Säälittää, että luet "tutkimuksia" silmät ristissä, ja kun viimeksikin jotain yritit linkittää, niin eihän siinä puhuttu mitään UV-säteilystä. Olet oman tyhmyytesi takia vetänyt johtopäätelmiä, joita ei voi vetää, sillä D-vitamiinilla ei edelleenkään ole tässä mitään tekemistä UV-säteilyn kanssa. Säälittää, miten aivokuollut ja nolo voi ihminen olla.

        Kokeile itse suolaa kotiloille 30 päivän ajan ja tule sitten raportoimaan tulokset. Olet ihan hel****n sairas, kun yrität väkisin tyrkyttää muitakin tekemään kotiloille terraario-olosuhteissa jotain, mikä ei ole kotiloille luontaista millään muotoa. Toivottavasti joku tekee sinusta ilmoituksen eläinsuojeluun, niin saat sitten selitellä eläinlääkärille, miksi soveltelet täysin luonnottomia keinoja elukoiden hoidossa.

        Oletteko kaikki samalta yläasteelta? UVB-lamppu toimii. Huomaat sellasen itsekin kun käytät sitä säännöllisesti. Kotilot ei tarvitse mitään teholamppua. Kirjoita niitä ohjeita kun niitä kysyttiin. Eikö teidän kasvatusohjeet kestä päivänvaloa? Olen ainoa joka on antanut niitä kasvatusohjeita. UVB-lamppu on kotioiden hyväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko kaikki samalta yläasteelta? UVB-lamppu toimii. Huomaat sellasen itsekin kun käytät sitä säännöllisesti. Kotilot ei tarvitse mitään teholamppua. Kirjoita niitä ohjeita kun niitä kysyttiin. Eikö teidän kasvatusohjeet kestä päivänvaloa? Olen ainoa joka on antanut niitä kasvatusohjeita. UVB-lamppu on kotioiden hyväksi.

        No ei, UV-lamppu ei edelleenkään ole hyväksi eläimelle, joka ei UV-säteilyä ole tottunut luonnossakaan saamaan. Ei yhtään sen enempää kuin kasvisruoka on hyväksi kissalle.

        Kun monta ihmistä on yhtä trollia vastaan, niin eiköhän asian laita ole harvinaisen selvä. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei, UV-lamppu ei edelleenkään ole hyväksi eläimelle, joka ei UV-säteilyä ole tottunut luonnossakaan saamaan. Ei yhtään sen enempää kuin kasvisruoka on hyväksi kissalle.

        Kun monta ihmistä on yhtä trollia vastaan, niin eiköhän asian laita ole harvinaisen selvä. 😂

        Kyllä kotilot saa aurinkoa ulkona. Käy vaikka katsomassa sateisen ilman jälkeen. Ei ole mikään trolli. Et ole itse kokeillut UVB-lamppua. Sinulla ei ole mitään tutkimustuloksia antaa. Sinulla ei ole antaa kasvatusohjeita. Sinun viestit on täysin turhia. Aletaan vertaamaan UVB-lamppua jo suolaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kotilot saa aurinkoa ulkona. Käy vaikka katsomassa sateisen ilman jälkeen. Ei ole mikään trolli. Et ole itse kokeillut UVB-lamppua. Sinulla ei ole mitään tutkimustuloksia antaa. Sinulla ei ole antaa kasvatusohjeita. Sinun viestit on täysin turhia. Aletaan vertaamaan UVB-lamppua jo suolaan.

        Jatka vain pyristelyä, trolli. Itsesi sinä vain naurunalaiseksi teet ja samalla todistat olevasi sellainen sekoboltsi, ettei sinulta kannata edes kaurapuuron ohjetta ottaa tosissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatka vain pyristelyä, trolli. Itsesi sinä vain naurunalaiseksi teet ja samalla todistat olevasi sellainen sekoboltsi, ettei sinulta kannata edes kaurapuuron ohjetta ottaa tosissaan.

        Te ette kai ole aikuisia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama vielä selkokielellä?

        Ja ei, voit lähteä lätkimään, jollet halua lukea, mutta minä päätän tasan itse milloin hiljenen, et sinä. Kun noin viheliäisiä neuvoja jaellaan pokkana, niin ne todellakin tulee korjata.

        EIKÖHÄN TÄÄ RIITELY OLLU TÄSSÄ, KOTILOT ON PIMEÄ AKTIIVISIA ELÄIMIÄ, NÄIN NIISSÄ TIETOLÄHTEISSÄ VAAN LUKEE ETTÄ KÄYKÄÄS KOULUSSA ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EIKÖHÄN TÄÄ RIITELY OLLU TÄSSÄ, KOTILOT ON PIMEÄ AKTIIVISIA ELÄIMIÄ, NÄIN NIISSÄ TIETOLÄHTEISSÄ VAAN LUKEE ETTÄ KÄYKÄÄS KOULUSSA ;)

        Niinpä käy koulussa ja vähemmän täällä


    • Anonyymi

      Sopii kuin kaalimato konsanaan suomalaiselle. Keväthän koittelee vuosittain.

    • Anonyymi

      Ei saa niissä on tauteja

    • Anonyymi

      Mul lapsena oli iilimatoja pullossa lemmikkeinä

      • Anonyymi

        KUKU VITUN IHMINEN OIKEASTI VIITSII KIDUTTAA KOTILOITA JOLLAIN UV-LAMPULLA, OOTTEKO LINTSANNU KOULUSTA KUN ON NOIN VÄÄRÄ TIETOA PÄÄSSÄ😏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KUKU VITUN IHMINEN OIKEASTI VIITSII KIDUTTAA KOTILOITA JOLLAIN UV-LAMPULLA, OOTTEKO LINTSANNU KOULUSTA KUN ON NOIN VÄÄRÄ TIETOA PÄÄSSÄ😏

        Painu pelle vittuun täältä


    • Anonyymi

      Oon hankkimassa 12 litran terraa noin 2-6 lehtokotilolle, onko tarpeeksi? Mulla on myös 6 litran terra, pidin siinä yhtä lehtokotiloa ja kun se alkoi horrostamaan vein sen takaisin luontoon :) Aijjon varmaan käyttää sitä 6 litran terraa munille tai että laitan sinne kotilot sen 12 litran terran siivouksen ajaksi. Jos otan ulkoa sammalta ja haluan laittaa sitä terraan pitääkö se laittaa eka uuniin vai pestä? Ja jos uuniin niin miksi ajaksi? Ostan sit vielä sinne 12 litran terraan seepiansuomun, kosteusmittarin ja kookospähkinästä valmistettua turvetta joka estää sieni-infektioita eli esim homehtumista :D Laitan sinne sit varmaan just sitä sammalta, voikukan lehtiä, salaattia, jotain piiloja, jonkun laakean astian johon vettä ja sit tietenkin ruokaa. Suihkuttelisin terraa aina kun tarvii ja seuraisin kosteutta kosteusmittarista. Perehdyn vielä lisää kotiloiden talvihorrokseen ja mietin sit sen perusteella että miten asian hoidan :) Saatan myös ostaa jotain kotiloille sopivia kasveja terraan että heille tulisi oikein hyvät oltavat. Kiitos vielä jos joku jaksaa vastata kysymyksiini! <3

    • Anonyymi

      TÄÄ KESKUSTELU MUUTTU RIIDAKS JONKU VALON TAKII

    • Anonyymi

      LUIN TÄN KOKO KESKUSTELUN JA LOPUSSA ALKAA TULLA RIITA JOSTAIN UV- VALOSTA ;)

      • Anonyymi

        Vittuako jatkatte aiheesta


    • Anonyymi

      Mitä lemmikki etanan munille pitää tehdä

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe