Etana lemmikiksi?

Voiko etanaa, joka on otettu luonnosta, pitää lemmikkinä? Ovatko ihan samanlaisia ruoka- ja terraariotottumukseltaa ku kotilot? (ällöttää vähä kun ne on aika kovia erittään limaa)

Onko kellään ollut? Muuten ku toi lintuinfluenssa on ollut esillä, niin sanon että yleisemmin etanat syö lintujen ulosteita, kotilot paljon harvemmin. Kotilot syö luonnossa marjoja ja erilaisia kasveja, lehtokotilot voi ehkä syödä kastematojakin.
Ilmoita

94 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Mikäs siinä, tartuta ittees lintuinfluenssa
26 VASTAUSTA:
Lintuinfluenssa ei ole vielä ees suomesssa, joten siitä vaan. noudata hoidossasi vaikka aksun hoito-ohjeita. Pohjalla voit toki turpeen sijasta käyttää niille ehkä hiukan tutumpaa sammalta, mutta sen mukana tulee osin kaiken maailman öttiäisiä..

Ota vaan, mukavia lemmikkejä ovat! Itelläni oli muinoin n. vuoden kaheksan lehtistä 10 l faunassa, ja lisääntyiväykin :)
kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:
Lintuinfluenssa ei ole vielä ees suomesssa, joten siitä vaan. noudata hoidossasi vaikka aksun hoito-ohjeita. Pohjalla voit toki turpeen sijasta käyttää niille ehkä hiukan tutumpaa sammalta, mutta sen mukana tulee osin kaiken maailman öttiäisiä..

Ota vaan, mukavia lemmikkejä ovat! Itelläni oli muinoin n. vuoden kaheksan lehtistä 10 l faunassa, ja lisääntyiväykin :)
tais tarkottaa ETANAA eikä KOTILOO nobo
kaiutin kirjoitti:
No kuule kyllä hän tajusi että alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti etanaa!Opettele lukemaan!
Saakelin idiootit se lintuinfluenssa EI OO VIELÄKÄÄ SUOMESSA! MENEE JO HERMOT ku kaikki selittää jostai olemattomasta lintuinfluenssasta! Menkää sinne missä hiton kiinassa se nyt onkaa ja saakaa se tauti siellä! Tarvii tänne tulla jankkaamaa siitä ku se ei oo edes täällä! seuratkaa vaikka uutisia jos ei muuta..!

Täs o viel teille:

http://www.lappeenranta.fi/?newsid=1602&deptid=12103&languageid=3&NEWS=1
hankkikaa jo ne aivot! kirjoitti:
Saakelin idiootit se lintuinfluenssa EI OO VIELÄKÄÄ SUOMESSA! MENEE JO HERMOT ku kaikki selittää jostai olemattomasta lintuinfluenssasta! Menkää sinne missä hiton kiinassa se nyt onkaa ja saakaa se tauti siellä! Tarvii tänne tulla jankkaamaa siitä ku se ei oo edes täällä! seuratkaa vaikka uutisia jos ei muuta..!

Täs o viel teille:

ite! kopioin aikaisemman viestini:     Lintuinfluenssa ei ole vielä ees suomesssa, joten siitä vaan. noudata hoidossasi vaikka aksun hoito-ohjeita. Pohjalla voit toki turpeen sijasta käyttää niille ehkä hiukan tutumpaa sammalta, mutta sen mukana tulee osin kaiken maailman öttiäisiä..

jos olet lukutaitoinen, huomaat kyllä kirjoituksen: LINTUINFLUENSSA EI OLE VIELÄ EES SUOMESSA, JOTEN SIITÄ VAAN

Joten kyllähän me se tiietään (tai no, ainaki mä ^^' ja luulisin et muutkin..) ettei se lokkilenssu oo tääl!!! V****** tolikka!

Täs o viel teille:

Älkää välittäkö siitä ku se ei oo viel ajankohtaista..
Mut jos joku vielä lukee tätä viestii, niin voiko vastata, että kuin kauan tää kotilo keskustelupalsta on ollut olemassa?
Mä en koskaa tiennyt tästä ennenku vaan surffailin. :P
AGFA kirjoitti:
Älkää välittäkö siitä ku se ei oo viel ajankohtaista..
Mut jos joku vielä lukee tätä viestii, niin voiko vastata, että kuin kauan tää kotilo keskustelupalsta on ollut olemassa?
Mä en koskaa tiennyt tästä ennenku vaan surffailin. :P
Heippa kyselijä!!

Etanaa ei voi ottaa lemmikiksi, koska sen on luultavasti vaikea sopeutua kotiolosuhteisiin. Kotilolla on kuori, jonne se voi piiloutua ja etanalla ei. Siksi se onkin vaikeampi hoitoinen "lemmikki" ja en tiedä onko se edes laillista? Joku järkevämpi kertokoot. Jos lemmikin tahdon ota ihmeessä kotilo; se on helppo hoitoisempi, yleisempi jne..

Sitten tuohon lintuinfluenssa höpinään:
Lintuinfluenssa ei voi tarttua selkärangattomiin, kuten kotiloihin, mutta kotilo on saattanut olla sairaan linnun ulosteissa ja ulosteita voi olla kotilossa. Oletan, että se on kyllä TODELLA harvinaista, jos niin käy..
Sprett kirjoitti:
Heippa kyselijä!!

Etanaa ei voi ottaa lemmikiksi, koska sen on luultavasti vaikea sopeutua kotiolosuhteisiin. Kotilolla on kuori, jonne se voi piiloutua ja etanalla ei. Siksi se onkin vaikeampi hoitoinen "lemmikki" ja en tiedä onko se edes laillista? Joku järkevämpi kertokoot. Jos lemmikin tahdon ota ihmeessä kotilo; se on helppo hoitoisempi, yleisempi jne..

Lintuinfluenssa ei voi tarttua selkärangattomiin, kuten kotiloihin, mutta kotilo on saattanut olla sairaan linnun ulosteissa ja ulosteita voi olla kotilossa. Oletan, että se on kyllä TODELLA harvinaista, jos niin käy..
etanan voi ottaa lemmikiksi!!!

Itsellänikin on ollut, ne lisääntyivät, eivätkä pelästyneet lainkaan, kun nostin ne kädelleni..
Söivätkin hyvin..

Aluksi, n. viikon ajan, olivat pelokkaita ja söivät tuskin mitään, mutta sitten tottuivat...

Työnnän nokkani joka asiaa, mutta.. sanoit, että sulla on ollut lehtis. Lehtishän on lehtokotilo (lehto-/lehtietanaa ei ole olemassakaan), ja aiheessahan puhuttiin etanoista ellen väärin ymmärrä? Lehtokotilo on kotilo eikä etana siinä missä aksukin.

Mulla oli etana. Sain sen syömään kalanruokaa. Joskus kuivatin sille lehtiä ja laitoin niitä veden sekaan.
Anniina kirjoitti:
Työnnän nokkani joka asiaa, mutta.. sanoit, että sulla on ollut lehtis. Lehtishän on lehtokotilo (lehto-/lehtietanaa ei ole olemassakaan), ja aiheessahan puhuttiin etanoista ellen väärin ymmärrä? Lehtokotilo on kotilo eikä etana siinä missä aksukin.
en ole täysin pönttö xD
..Mutta sanoin vaan, että itelläni on ollut lehtiksiä, ja ovathan etanatkin "kehittyneet" kotiloista!!

Ja mitä väliä sillä on, olisiko minulla ollut lehtiksiä vai etanoita, samallla tavalla niitä hoidetaan!
etanan voi ottaa lemmikiksi!!!

Itsellänikin on ollut, ne lisääntyivät, eivätkä pelästyneet lainkaan, kun nostin ne kädelleni..
Söivätkin hyvin..

Aluksi, n. viikon ajan, olivat pelokkaita ja söivät tuskin mitään, mutta sitten tottuivat...
eivätkö nuo lemmikkikotilot* riitä, kun täytyy noita etanoitakin alkaa tuolta luonnosta repimään?

*vankeudessa kasvatetut
Foobeli kirjoitti:
Mulla oli etana. Sain sen syömään kalanruokaa. Joskus kuivatin sille lehtiä ja laitoin niitä veden sekaan.
Minulla on 9 kotiloa ja annan niille kostutettua kalanruokahiutaleita sekä kalojen "matokuutioita" ja hyvin ne pärjäävät. Tietysti annan myös erilaisia lehtiä. Miten etanat lisääntyvät????
hei kuules eihän lintuifluenssa oo ees välttämättä tulos suomee elikkä etanoita kehiin vaan:)

Täs o viel teille:

vihdoin oikeeta puhetta kuunnelkaa nii just ei sitä tiiä vaikka se koko juttu ois kekesitty uutis juttu ottakaa vaa kotiloita ja etanoita desifioikaa vaikka jos haluutte
Anniina kirjoitti:
KUULKAAS NYT aina kun luen näit viestejä tääl riidellään Etana on kuoreton ja Kotilo on semmonen jolla on kuori! kiitos
kaiutin kirjoitti:
Mun on pakko saaha kotilo mun äíti ei osta muuta lemikkii kun se on hiljaa yöllä ja päivällä on YKSIN kertainen -.-
£Terry£ kirjoitti:
Mun on pakko saaha kotilo mun äíti ei osta muuta lemikkii kun se on hiljaa yöllä ja päivällä on YKSIN kertainen -.-
muuuten kun löysin kotilon vedestä enkä tiiä mitä se syö
en ole täysin pönttö xD
..Mutta sanoin vaan, että itelläni on ollut lehtiksiä, ja ovathan etanatkin "kehittyneet" kotiloista!!

Ja mitä väliä sillä on, olisiko minulla ollut lehtiksiä vai etanoita, samallla tavalla niitä hoidetaan!
mut mitä vedestä löytyneet kotilot syö
lipsu fani kirjoitti:
anna kurkkuu ja salaattii

Täs o viel teille:

haista paska ite äääliö.... hahaaah....
lipsu fani kirjoitti:
Mun etana syö voikukan lehtii tai jotai salaatin palasii :) mun iskä sano et ne voi elää 3 viikkooo ilman ruokaa :O...
£Terry£ kirjoitti:
minä autan kotiloita saa luonnosta itsellä on 1 kotilo ihan luonnosta kummisetä hankkinut se on senti - sentti ja puli minun etanalla on iso terraario ja siellä pitää olla jotain sammalta tai jotain sellasta ja sitten kananmuna on kuorta varten koska se saa kaloseita kuoresta ja sitten sillä oli oma kivi jota sai limata ja voikukanlehtiä ja se tykää ehdottomasti jäävuorisalaatista ja kurkusta kaikenlaisesta vihreästä lisää voit lukea tuosta http://www.freewebs.com/anniinankotilot/lehtokotilo.html
Sprett kirjoitti:
Heippa kyselijä!!

ETANAN VOI OTAA LEMMIKIKSI EIKÄ OLE VAIKEA KASVATAA IHAN HELPPO JA SOPEUTUU HELPOSTI JA KESYYNTYY ÄKKIÄ EHKÄ PÄIVÄSSÄKIN JA SE ON LAILLISTA LUE VAIKKA TÄMÄ ETTÄ TIIÄT SE ON 100%LAILLISTA http://www.freewebs.com/anniinankotilot/lehtokotilo.html
PLÄÄÄ PLÄÄ LOPETA TOMMONEN! EI SUN TARVII PUUTTUU TOISTEN ASIOIHIN JOS SÄ KERTA ET TYKKÄÄ ETANOISTA! EIKÄ SUN ITE TARVII SIT OTTAA ETANOIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
lipsu fani kirjoitti:
mut mitä vedestä löytyneet kotilot syö
vedestä löytyneet syö kaikkee samaa mitä muutkin esim: kurkkuu salaattii!
+Lisää kommentti
Mulla ja mun kaverilla on ollu luonnosta otettuja kotiloita lemmikkinä. Me pidettiin niitä(ku mun perheel on ollu akaattikotiloita) akaattikotiloiden terraariossa. Se oli sellai 40 cm levee ja jotain 20-30 cm korkee. On ne tosi kivoi lemmikkejä jos muistaa hoitaa niit, muuten niitten terraario rupee haisee!! Joten varotan jos sul on kotiloit lemmikkinä muista hoitaa niitten terraarioo tai muuta elin paikkaa ja tosi paljon ruokaa pitää antaa jos esim. lähtee lomalle. Sitä kuvittelee et ne syö vähän mut ne on oikeit ahmatteja!!! Hih hih! Kommentoi etananoitten hyvä kaveri!
11 VASTAUSTA:
Minulla on luonnosta otettuja kotiloita, ja ne ovat ainakin omasta mielestäni helppohoitoisia. Aion ostaa pian niille 20 litraisen terraarion. Minulla on tällä hetkel 9 kotiloo, kolme niist on valkosii ja niitten kuoret on punaruskeit. Onks joku joskus nähny valkost etanaa? Mä niin kun "kasvatan" kotiloitani ja annan niitten poikasii parille frendille lemmikiks. Mun kotilot ainakin voi ihan hyvin niinkun ne asuis luonnos. Ne on tosi ihanii. :) Saaks luonnost muuten otta kotiloit lemmikeiks???
Kotilohullu-95 kirjoitti:
Minulla on luonnosta otettuja kotiloita, ja ne ovat ainakin omasta mielestäni helppohoitoisia. Aion ostaa pian niille 20 litraisen terraarion. Minulla on tällä hetkel 9 kotiloo, kolme niist on valkosii ja niitten kuoret on punaruskeit. Onks joku joskus nähny valkost etanaa? Mä niin kun "kasvatan" kotiloitani ja annan niitten poikasii parille frendille lemmikiks. Mun kotilot ainakin voi ihan hyvin niinkun ne asuis luonnos. Ne on tosi ihanii. :) Saaks luonnost muuten otta kotiloit lemmikeiks???
totta kai saa
Voi niit ottaa lemmikkeiks, ei ne ainakkaan rauhoitettui oo
Kotilot on vaan niin ihaniiiiii!!!!!Saapikin niitä kerätä luonnosta ihan vapaast! Jee, jee!!!:)
Elikkäs, ongelma on tämännäköinen. Otettiin kaverin kanssa 3 kotiloa tuolta lehtimetkän puolelta, ne ovat iso, keskikokoinen ja semmone iha mini. Mutta!:
1. Meillä ei oikein ole niille terraariota yms. enkä niitä varastossakaan halua pitää! Voiko pitää jotain isoa muovikippoa jossa ilmareiät ja asettaa valoisalle paikalle?
2. Mitä ne kotilot itseasiassa edes syö? Ollaan laitettu muutama voikukka, ja sitten semmoisia lehtiä joita me nähtiin niiden syövän.
3. Voiko ne edes lisääntyä, ku yks o semmone saatanan pieni, yks keskikokonen mut huomattavasti isompi ja sitte semmone seppo joka on iha jätti >__
Shiguren kirjoitti:
Elikkäs, ongelma on tämännäköinen. Otettiin kaverin kanssa 3 kotiloa tuolta lehtimetkän puolelta, ne ovat iso, keskikokoinen ja semmone iha mini. Mutta!:
1. Meillä ei oikein ole niille terraariota yms. enkä niitä varastossakaan halua pitää! Voiko pitää jotain isoa muovikippoa jossa ilmareiät ja asettaa valoisalle paikalle?
2. Mitä ne kotilot itseasiassa edes syö? Ollaan laitettu muutama voikukka, ja sitten semmoisia lehtiä joita me nähtiin niiden syövän.
3. Voiko ne edes lisääntyä, ku yks o semmone saatanan pieni, yks keskikokonen mut huomattavasti isompi ja sitte semmone seppo joka on iha jätti >__
luonnosta otetut etanat ovt tressissä kun otatte ne vankeuteen! hankkikkaa aksu eläin kaupasta mitä etana luonnosta!!! P:S. EN SUOSSITELE SILLÄ NIISSÄ VOI OLLA MUUTAKI SAIRAUKSIA KU LINTU INFULENSSA siinä voi olla vaikka mitä sairauksia.

kp kirjoitti:
luonnosta otetut etanat ovt tressissä kun otatte ne vankeuteen! hankkikkaa aksu eläin kaupasta mitä etana luonnosta!!! P:S. EN SUOSSITELE SILLÄ NIISSÄ VOI OLLA MUUTAKI SAIRAUKSIA KU LINTU INFULENSSA siinä voi olla vaikka mitä sairauksia.

JOS HOITAA NIITÄ KUNOLLA JA OIKEN JA KATTOO NETISTÄ HOITO OHJEET ESIMERKIKSI KIRPUN ELÄINSIVUILTA!!
Shiguren kirjoitti:
jos nyt ikinä enää käyt tääl mut älä vaan laita aurinkoiseen paikkaan koska ne kuivuu ja kuolee taisit kastelet ISON kipon mut yleensä ne tykkää kosteest paikasta JOS ET TIENNY
kp kirjoitti:

SORI MUT NE TOTTUU TERRARIO ELÄMÄÄN KAHES VIIKOS JA JOS ALAT
VÄITTÄÄ VASTAA NII TURHA MÄ OON JO VOITTANU KOSKA ON TYÖLTÄNI LUONNON TUTKIA JA OON JUST TEHNY KOKEEN MIKÄ KERTOO 100 PROSENTTISESTI ET NE ON ISOS TERRAARIOS KAHEN VIIKO JÄLKEEN KUIN KOTONAAN
Shiguren kirjoitti:
niitä voi otaa luonnosta ja ne syövät voikukan lehtiä ei kukaa ja kurkkua ja jäävuori salaattia kaikenlaista vihreää ja minulla on etana jota pidän noin 30,15x4 kokosessa muovi astiassa jossa on vähän multaaa kananmunan kuori että se saa kuoreen kalkkia ja kivi jota saa limnata ja sitten tällähetkellä pitäs huomenna saaha isompi terraario ja sit toinen niin sais pentui jos haluut lisää tietoa niin kato tästä http://www.freewebs.com/anniinankotilot/lehtokotilo.html
Shiguren kirjoitti:
No etanat ja kotilot ainakin mun mielestä syö kaiken laisia lehtiä ,kurkkua,salaattia ja kaikkee vihreetä vaikka raparperia ja mää repesin tolle viimeiselle Sepolle ja niille etanoille
+Lisää kommentti
Etanallahan ei oo kuorta...? Miten niitä voi nostaa ku ei oo mitään mist ottaa kiinni????? :O
1 VASTAUS:
mulla on ollu iso etana nostin sen aina jollain tikulla
+Lisää kommentti
Pidänkö mielestänne kotiloistani hyvää huolta? Siivoan niiden terraarion joka toinen päivä ja poistan joka päivä sieltä kakat ja huonontuneet ruoat ja annan uutta tilalle. Olen niiden kanssa pihalla joka päivä suunnilleen 4-6 tuntii ja ne ovat ihan virkeitä ja energisiä. Monella frendil-länikin on kotiloita. Pidän niiden kesken 'etana-näyttelyit'!!! Määrääkö laki ettei luonnost saa ottaa kotiloit lemmikeiks? Miten ne lisääntyy? Mulla on pari kotiloo saanu huomaamattani poikasii. Mä erotin poikaset heti eri terraarioon jossa oli pohjal vaa lehtii koska niist poikasist 2 hukku sinne multaan ja sammaleeseen. Miten erottaa kotiloist onks ne uroksii vai naarait???
4 VASTAUSTA:
Missähän ootte viettäneet bilsantuntinne? Varmasti on joskus kerrottu että etanat ovat KAKSINEUVOISIA. Päätelkää siitä ovatko kotilonne ja etananne koiraita vai naaraita.
Minusta pidät varsin hyvvää huolt sun kotsuista. JATKA SAMAAN MALLIIN!!!!
Pidät hyvää huolta kotiloistasi. Kotilot ja etanat lisääntyvät lemmennuolen kautta mikä löytyy kotilon ja etanan kyljestä, pieni reikä. Sieltä tulee valkoinen lemmennuoli.
NO ET TODELLAKAAN NIILLE PITÄIS SYÖTTÄÄ MAKKARAA!
+Lisää kommentti
Kaupoissa myytävissä salaateissa ja erilaisissa kaaleissa saattaa tulla mukana matoja ja etanoita. Onko ne terveysriski...voiko tartuttaa tauteja?
1 VASTAUS:
Ei ne terveysriski ole, täysin suomalaisiahan nuo salaatit ja kaalit yleensä on. Turha pelätä kaikkea mahdollista...
+Lisää kommentti
Aion mennä kaverin kanssa hakee huomenna kotiloita (ja etanoita, jos löytyy) lemmikiks huomenna. xD
Kotilot ja etanat on nniiiiinn ihania. xD
1 VASTAUS:
Mäkin aion hakea ehkäpä keväällä lemmikiks etanoita joko terraan tai hyvänkokoseen boksiin.
+Lisää kommentti
En lukenut vastauksia loppuun, mutta jos joku on jo sanonut, että etanat ovat kotiloita, hän on oikeassa. Etanat ovat kotiloita, mutta niiltä puuttuu kuori.
1 VASTAUS:
...etanoilla on myös kuori mutta se on surkastunut!
+Lisää kommentti
Mulla on 4 kotiloo. Ne on helppo hoitaa. ne syö piharatamon lehtii ja kurkkuu. ja ei tarvii koko ajan ruiskuttaa vettäkään, kun ne pärjää kuivassakin vähä aikaa.
Ilmoita
mä löysin mun kukasta kotilon. ihan pikkuruisen ja ajattelin säälivänä että pidän sitä elossa kesään asti ja päästän vapaaksi. en jaksaisi mitään terraarioita ostaa ajattelin että kun se on noin vauvan kynnen kokoinen eli hyvin pieni mun suuri kukkavati käyy terraarioksi. millainen pohja on paras tai tartteeko ne pohjaan multaa ollenkaan. nyt sielä on multaa ja kiviä mutta rupeaa kyllä haisemaan tosi nopeasti pahalle.
1 VASTAUS:
suosittelen että hankit kuitenkin jonkun pienen pakastepurkin ja annat kotilolle suht hyvät olot. Kukkavadistasi se voi päästä vaikka karkuun ja joutua jonkun tallaamaksi.
+Lisää kommentti
En näe mitään syytä siihen, ettei luonnosta voisi ottaa koteloita lemmikeiksi, jos niitä osaa hoitaa hyvin. Tosin se saattaa stressaantua ja kuolla pois. Luonnosta otettua koteloa ei saa käsitellä yhtä paljoa kun jotain eläinkaupasta ostettua, käsittelyyn tottunutta koteloa.
Jos luonnosta otettu kotelosi saa poikueen, niitä voi alkaa pikkuhiljaa totuttaa kosketteluun yms.
Ilmoita
Tarvitseeko etana happea. mun kukkapurkin päällä olen pitänyt kelmua ettei karkaisi. ja syökö etanat ihan mitä vihannesta juuresta vain vai onko jokin erityistä herkkua. tai voivatko esim syödä kissanruokaa, jotku kalat ainakin syöö.

ainakin vielä se on hengissä, se on vain niin pieni että sitä on vaikea jokus löytää tuolta purkista mutta hyvin se on pysytellyt sielä mullan seassa ei ole kiipeillyt lasia pitkin vielä ollenkaan. kuinka koskteaa mullan kannattaa olla. tai mistä löytäisi ohjeita etanan hoidossa kun löytyy vain etana ruokaohjeita suurimmaksi osaksi.

kiitos vastauksista.
Ilmoita
tartteeks kotilo terraarioo,onks se totta et niis on muka lintuflunssaa?
Ilmoita
Pitkäänkö ne pärjää kuivassa purkissa?
Ilmoita
Moi AGFA !
Minun mielestäni en SUOSITTELISI ottamaan etanaa lemmikiksi koska ne ovat NS. " luotu " ulos , eivätkä sisälle (: Ja se saattaa kkuolla aika herkästi :F Mutta omapahan on valintasi :) PS . AINAKIN KOTILOT SYÖVÄT NOKKOSIA :) !!!!!!!!!!!!!!
kiitos ! EI RAGETTAMISTA ! x)
Ilmoita
Hei! Minulla olisi kysymys Kotiloiden kotiuttamisesta.. Voiko Kotilon ottaa pakastepurkkiin, laittaa kannen päälle ja pari reikää siihen? Minä tein niin, ja laitoin vähän vettä sihen hiekkaan mitä pohjalle laitoin.. :)
Ilmoita
Etanoissa tuskin on lintuinfluenssaa. Monet muutkin (oikeastaan kaikki) eläimet on "luotu ulos" eikä sisälle. Esim suuri osa sammakkoeläimistä on sellaisia, ettei niihin saa koskea lainkaan eivätkä ne reagoi kovin ihmisen läheisyyteen. Siltikin niitä pidetään lemmikkinä, koska onhan niitä hauska katsella ja niille voi luoda paremmat olot kuin luonnossa, jolloin ne hyötyvät siitä. Sisätiloissa niillä ei esim. ole saalistajia ja oikeassa hoidossa ne siksi elävät luultavasti paljon kauemmin kuin vaarallisessa luonnossa. Etanat viihtyvät kosteudessa, joten suosittelen suihkuttelemaan tai laittamaan VÄHÄN vettä, etteivät huku mutta saavat kosteutta.

Lisääntymisestä:

Olen kuullut, että ainakin jotkut etanat pystyvät parittelemaan "penis" "penistä" vasten kierryttämällä peniksensä toisen etanan peniksen ympärille. Jos ne eivät pääse tästä enää irti, ne katkaisevat peniksensä ja elävät tyttöetanana. Tämä ei tosin koske kaikkia etanoita -enkä tiedä koskeeko se varsinkaan Suomesta löytyviä. Aika jännää joka tapauksessa. Joku kertoi ns. lemmennuolesta, joka työntyy pienestä reiästä etanan kyljessä. Se saattaa olla jonkunlainen penis. Paritteleeko etana penis penistä vasten vai pitääkö toisen etanan valita olla tyttö? Jos ne kerran ovat kaksineuvoisia niin kai ne voivat "valita"? :D Itse olen joskus kuullut, että jos kaksi neuvoinen otus tapaa toisen kaksineuvoisen, joka on "poikana" niin se voi valita itse olla tyttö? Lisääntyvätkö etanat myös neitseellisesti? Eivätkö jotkut vedessä asuvat kotilot (esim. kierteiset) pysty siihen?

BTW tulin tänne, koska löysin herneiden joukosta etanan ja ajattelin pitää sen, koska lähialueilta se tuskin löytäisi syötävää niin en raaski luontoonkaan päästää. Mitä se luonnossa syö mieluiten, jos lähellä ei ole puutarhaa, jossa kasvaisi herneitä, kurkkua tai salaattia vaan on pelkkä kaupunkipuisto?
Ilmoita
No nyt se etana sitten karkasi! Se oli lasipurkissa, jonka päällä oli kansi (ei kunnolla kiinni, kun ajateltiin ettei se millään voi tuolta mahtua). Tilaa oli ehkä milli kannen ja purkin välissä. Poissa se nyt kuitenkin on... Se oli vaalean hiekan värinen ja annoimme sille nimeksi Hiekka. Mikäköhän etana se oli. Väri oli tasainen joka puolelta. Se vauva vielä, ehkä kaksi senttiä. Jos löydämme sen, viemme puistoon. Se taitaa olla liian kova karkailemaan eikä meillä ole sille tarpeeksi isoa asuntoa. Kestävä se tosin on. Oli kaksi päivää jääkaapissa, kun herneet oli siellä eikä silloin vielä tiedetty, että niissä on jotain elävää. Siellä se mutusteli herneen lehtiä. Suomalaisia herneitä ne oli, että joku kotimainen laji se varmaan on.
Ilmoita
Mulla on ollu 2 kotiloo lemmikkinä mut ne on karannu yhdestä aukosta :( Ja niille voi syöttää esim. jäävuorisalaattia,lehtiä(mieluiten vihreää) ja kurkkua.Mun oma on porautunu sen sisään joskus söpösti :3
2 VASTAUSTA:
no oho hei onpa hianoo toope
ööö... kirjoitti:
no oho hei onpa hianoo toope
todel hienoo
+Lisää kommentti
mun kamul on etanoita se tyhjentää niitten akraavion joka perjantai se antaa sille kurkkua ja salaattia mut ne ei oikein syö salaattii
2 VASTAUSTA:
kun mun kaverillakin on etanoita niin millä sen kauheen havun saa pois
????????????????
terve tääl sun pomo kyl ne sitä syö oot ollu jo töis 4 kertaa ekkä sitäkä tiä
+Lisää kommentti
mun kamulla on 20 etanaa
Ilmoita
Millä sen paskan hajun saa sieltä pois.
Ilmoita
kuules ny vaan AGFA kyl voi meilki on sellane iso akvaario jos on 13 etanaa mut ne katoo tosi helposti.
Ilmoita
noniin teen yhen asian selväks etanat pärjää salaatil ja kurkulla ei kannata ottaa sisä tiloihin luonnon etanaa nimittäin ne haisee ihan sairaasti suomes ei oo lintuinfluenssaa ja jos alat iha tosissas hoitaa niitä hanki pieni akvaario mekin ostettiin 50 eurolla ja viel älä laita pohjalle paljon multaa koska ne ehkä kuolee siel ja viel viimenen ja tärkein ÄLKÄÄ RIIDELKÖ
Ilmoita
moi otin loparit jus äskön ( pomo erotti ) mut ei mittäää uusia töitä päin mut kertokaa taasb noita juttuja !!!!! :) ne on kivoja aion hankkia itsellekkin etanoita mut kertokaa jos jotain ilmenee (uusia lajeja tai muuta ) mut moro ps:huono tuöpaikka !!!!!!!!!!!!!!!!
1 VASTAUS:
Haluaisin uusia töitä mun vanhalta pomolta mut ku ei anna palkaa siinä se onki eka oli sit ku pitiantaa niin oho en anna palkaa !!!!!!! :DDDDDDD mut kertokaa niitä viestejä ( montako teillä on kertokaa) =(1.2.3.4.5.6.7.8.9. tai enemmän mut moi)
+Lisää kommentti
Minulla oli kerran etanoita akaattikotiloiden kanssa samassa terraariossa, mutta ne kotilot söivät ne minun etanat! Sitten minä hävitin ne kotilot, koska ne kehtasivat syödä minut etanat, jotka olivat minun lemmikkieläimiä siinä missä ne kotilotkin!
Ilmoita
Heippa hei Täällä on 2 10v tyttöä meillä on omat lemmikki etanat noin 1kk. ovat hauskoja veijareta ja todella kilttejä eikä olla saatu mitään tauteja Ruoka valio on:Salaatti ja Suola kurkku ja sokeri ja leipä ei muuta syövät ihan kunnolla kaiken mitä annetaan.
Ilmoita
Luonnonvaraisia eläimiä ei lain mukaan saa lemmikiksi kerätä...
1 VASTAUS:
Saa kotiloita ! Ne ovat tuhoisia eli saa.
Etanoita en suosittele ku niillä ei suojaa.
+Lisää kommentti
koska etanat eivät ole rauhoitettuja niin niitä saa kerätä luonnosta. lisäykseksi vielä ruokintaan että kannattaa antaa myös muun ruuan lisäksi kalkkia! Se on kotiloille elin tärkeää! se vahvistaa kotiloitten kuoria. kalkkia saa helpoiten annettua ostamalla eläin kaupasta seepiansuomu joka maksaa noin 1-3 euroa/kpl ja on noin 15 cm pitkä. toinen vaihtoehto on ostaa apteekista liitujauhetta ja laittaa sitä aina ruuan päälle mutta se ei ole niin käytännöllinen koska ainakun ruuan vaihtaa niin heittää samalla liitujauheen pois... jos seepian suomu pääsee loppumaan ja et vielä vähään aikaan saa uutta niin hyvä väliaikainen kalkinlähde on laittaa murskattuja kananmunankuoria terraarioon/purkkiin tai missä nyt niitä ikinä pidättekään.
Ilmoita
mulla on ittellä 2 kotiloa ne sai poikasen eilen
Ilmoita
oiiiii....mää tykkään kotiloista
Ilmoita
kyllä niitä voi! miettii nyt jos etanoita saa hävittää keittämallä pakastamalla hukuttamalla ja ties miten, nii miksi niitä ei sais hoitaa ruokkii ja pitää lemmikkinä. ittelläni on lehtokotiloja... :)
Ilmoita
etanoiilla on kahdet sukuelimet joten tarvit lisääntymiseen 2 etanaa.kotiloillakin on.
Ilmoita
voit hankkia ja voit hankkia myös akaatti kotilon. ne on suloisia pikku kotskuja ja syö esim. kurkkua, salaattia, ... voit katsoa lisätietoa netistä kun googlaat akaattikotilon hoito :)
Ilmoita
Vitsin toljakat ettekö ymmärrä mitään kotiloista tai etanoista?
Vitsi kun mulla on etanoita viis ja kotiloita kuus.
1 VASTAUS:
No voi vitsi sentään!
+Lisää kommentti
Itselläni ei aikaisempaa kokemusta luonnosta otetuista kotiloista yms muistakaan :) Miten ison terraarion tarttee tuommoiselle lehtokotilolle? Joillain palstoilla lukee, että jos on liian iso terraario niin eivät löydä ruoan luo joten oli pakko tarkistaa. Itselläni on 40l:n terraario ;)
Ilmoita
Kommentoin!! Elikkäs kotiloille voi laittaa seepiansuomun ihan siihen terraarioon ja sitä on aina oltava!! Kananmunan kuori ei korvaa seepiansuomuu:)) mul on itellä 1 akaattikotilo ja se on tosi helppohoitonen ja myös sulonen:3 mittasin sen just ja 12cm pitunen se oli. Aksut on mielestäni kivempia, kun otin luonnon kotilon ittelleni mut en sitä sit jaksanu hoitaa ni päästin sen vapaaks ja hankin aksun ❤ elikkäs kotilot ovat moniruokaisia elikkä niille EI SAA ANTAA bataattia, sipulia, raparperia, makaroonia eikä mitään maustettuja ruokia, mutta melkein kaikkea muuta saa:) itse kyllä pidän aksua kädessä ja laitan jokatoinen päivä kylpyyn. pitelyn jälkeen kyllä pesen kädet huolellisesti!
Ilmoita
Korjaus,bataattia kyllä saa antaa.Olen itsekkin antanut ja kotilon herkkua vielä.;)
1 VASTAUS:
Ja metsäetana on yleinen etana laji suosittelen
+Lisää kommentti
Vanha keskustelu, mut oli pakko kommentoida :D MIKÄÄN kotilo/etana ei syö leipää, se turpoaa liikaa vatsassa. Myöskään sokerisia/maustettuja ruokia ei saa antaa. Tekstistä päätellen melkein kaikki täällä keskustelussa ovat n. 8-10.v..
Ilmoita
Mulla on 2etanaa ja meni tiedä missä pitäisin niitä! Onko ideoit?
Ilmoita
Sanon vain tälle riitapalstalle, että entä jos minun kotiloni kuoressa on reikä? Siitä kuuluu sellaista blub ääntä välillä. Ja tulee myös kuplia. Muuten ihan fine, vähän ujo ehkä. Toisaalta otin ( -5°C parakin seinästä!) sen vasta 3 päivää sitten. Kiipeilee vain sen terraariossa.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Etana lemmikiksi?

Voiko etanaa, joka on otettu luonnosta, pitää lemmikkinä? Ovatko ihan samanlaisia ruoka- ja terraariotottumukseltaa ku kotilot? (ällöttää vähä kun ne on aika kovia erittään limaa)

Onko kellään ollut? Muuten ku toi lintuinfluenssa on ollut esillä, niin sanon että yleisemmin etanat syö lintujen ulosteita, kotilot paljon harvemmin. Kotilot syö luonnossa marjoja ja erilaisia kasveja, lehtokotilot voi ehkä syödä kastematojakin.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta