sielun olemus

byzxc

Sielu on joissain vaisnavismin muodoissa käsitetty samaksi asiaksi kuin tietoisuus, mutta luultavasti tässä tietoisuudella viitataan johonkin muuhun kuin länsimäisessä psykologiassa/filosofiassa. Ensinnäkin, tietoisuudella, eli sielulla, on hindufilosofian mukaan koko (1/10000 osa hiuksen halkaisijasta) mikä on todella omituista länsimaisen tietoisuuskäsityksen mukaan jossa tietoisuus on nimenomaan ei-ulottuvainen. Lisäksi tietoisuuden koollistaminen aiheuttaa sen vaikeuden, että tietoisuus ei ole ruumiissa, vaan ruumiin sisällä sielussa, mikä on absurdia koska koko ruumis on tietoinen. Johtopäätös: vaisnavien teoria tietoisuudesta ei ole teoria tietoisuudesta kuten se länsimaissa ymmärretään. Joskus kuulee väitettävän että tietoisuus leviää koko ruumiiseen mutta silloinhan se ei olisi enää 1/10000 osa hiuksen koosta, vai mitä?

9

841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madhava

      Ennen kun vedetään johtopäätöksiä Vaishnavien sielu-teologiasta, tutkitaan se huolella - ennen kun hutkitaan.

      Takertuminen sanontaan sielun koosta 1/10000 hiuksen halkaisijan mittaisena lienee hiusten halkomista. Onhan näitä hiuksia tuuheita ja ohuita, kullakin omanlaisensa. Tässä on tarkoitus havainnollistaa, että sielua ei voida nähdä. Upanishadien aikakaudellahan ei ollut mikroskooppeja, saati sitten ihmisiä, jotka olisivat kokeneet hiuksen halkaisemisen 10000 osaan kovin olennaisena puuhana.

      Onko Bhagavad-gitan toinen kappale tuttu? Siellä käsitellään atman olemusta varsin laajalti.

      Lukaisepa se, ja katsotaan sitten uudestaan tätä keskustelun avaustasi.

      http://vedabase.org/bg/2/en

      • huu

        Harekrishna-liike on huono esimerkki hindulaisesta suuntauksesta.
        Suurelta osin pelkkää hihhulointia.


      • oikeassa
        huu kirjoitti:

        Harekrishna-liike on huono esimerkki hindulaisesta suuntauksesta.
        Suurelta osin pelkkää hihhulointia.

        Harekrishna-liike ei noudata hindulaisuuden oppeja. Se on heidän oman "gurunsa" kehittelemä oppi, jossa on jotain peruja hindulaisuudesta, mutta hindulaisuutta se ei edusta.

        Hehän esim. pitävät itseään hinduina, mutta ihmisestä ei tule hindua noudattamalla hinujen tapoja - hinduksi synnytään, hinduksi ei voi kääntyä tai tulla omalla päätöksellä. Monet harekrishnalaiset myös pitävät itseään brahmaaneina eli pappais-kastiin kuuluvina, mikä sekään ei ole mahdollista muuten kuin syntymällä sellaiseksi.

        Hindulaisuuteen ei myödkään kuuluu käännytystyö. Ei ole mitään syytä kenenkään käännyttämiseen, koska kaikki uskonnot ovat vain ilmentymiä samasta asiasta ja siksi hyväksyttäviä (suovaittavia) sellaisenaan.

        "Bhagavad-gita kuten se on" -kirja, jota harekrisnalaiset pitävät "raamattunaan" ei edes ole alkuperäinen Bhagavadgita. Eikä hindulaisuuden pyhiin kirjoihin kuulu vain tuo yksi teosa vaan teoksia on useita "yhtä tärkeitä".

        Karkeasti sanoen Hare Khrisna -liikettä voisi pitää hindulaisuuden harhaoppisena länsimaisena lahkona. Tosin suvaitsevainen hindu-uskonto ei kai näin kategorisesti tuomitse kenenkään uskontoa.


      • Madhava
        oikeassa kirjoitti:

        Harekrishna-liike ei noudata hindulaisuuden oppeja. Se on heidän oman "gurunsa" kehittelemä oppi, jossa on jotain peruja hindulaisuudesta, mutta hindulaisuutta se ei edusta.

        Hehän esim. pitävät itseään hinduina, mutta ihmisestä ei tule hindua noudattamalla hinujen tapoja - hinduksi synnytään, hinduksi ei voi kääntyä tai tulla omalla päätöksellä. Monet harekrishnalaiset myös pitävät itseään brahmaaneina eli pappais-kastiin kuuluvina, mikä sekään ei ole mahdollista muuten kuin syntymällä sellaiseksi.

        Hindulaisuuteen ei myödkään kuuluu käännytystyö. Ei ole mitään syytä kenenkään käännyttämiseen, koska kaikki uskonnot ovat vain ilmentymiä samasta asiasta ja siksi hyväksyttäviä (suovaittavia) sellaisenaan.

        "Bhagavad-gita kuten se on" -kirja, jota harekrisnalaiset pitävät "raamattunaan" ei edes ole alkuperäinen Bhagavadgita. Eikä hindulaisuuden pyhiin kirjoihin kuulu vain tuo yksi teosa vaan teoksia on useita "yhtä tärkeitä".

        Karkeasti sanoen Hare Khrisna -liikettä voisi pitää hindulaisuuden harhaoppisena länsimaisena lahkona. Tosin suvaitsevainen hindu-uskonto ei kai näin kategorisesti tuomitse kenenkään uskontoa.

        ## Harekrishna-liike ei noudata hindulaisuuden oppeja. ##

        Kerrotko, missä nämä hindulaisuuden opit on dokumentoitu? Oletan, että johonkin standarditeokseen tai teoksiin viittaat tätä vertailua tehdessäsi.


      • turnipsi
        oikeassa kirjoitti:

        Harekrishna-liike ei noudata hindulaisuuden oppeja. Se on heidän oman "gurunsa" kehittelemä oppi, jossa on jotain peruja hindulaisuudesta, mutta hindulaisuutta se ei edusta.

        Hehän esim. pitävät itseään hinduina, mutta ihmisestä ei tule hindua noudattamalla hinujen tapoja - hinduksi synnytään, hinduksi ei voi kääntyä tai tulla omalla päätöksellä. Monet harekrishnalaiset myös pitävät itseään brahmaaneina eli pappais-kastiin kuuluvina, mikä sekään ei ole mahdollista muuten kuin syntymällä sellaiseksi.

        Hindulaisuuteen ei myödkään kuuluu käännytystyö. Ei ole mitään syytä kenenkään käännyttämiseen, koska kaikki uskonnot ovat vain ilmentymiä samasta asiasta ja siksi hyväksyttäviä (suovaittavia) sellaisenaan.

        "Bhagavad-gita kuten se on" -kirja, jota harekrisnalaiset pitävät "raamattunaan" ei edes ole alkuperäinen Bhagavadgita. Eikä hindulaisuuden pyhiin kirjoihin kuulu vain tuo yksi teosa vaan teoksia on useita "yhtä tärkeitä".

        Karkeasti sanoen Hare Khrisna -liikettä voisi pitää hindulaisuuden harhaoppisena länsimaisena lahkona. Tosin suvaitsevainen hindu-uskonto ei kai näin kategorisesti tuomitse kenenkään uskontoa.

        'Ikuinen uskonto' ei vaadi välttämättä ympärilleen rakenneltua uskontoa tai liikettä. Hare krishna-liike on raamit ja joillekin etsijöille ihan ok paikka tutkiskella elämän syvimpiä totuuksia.


      • Anonyymi

        Śrī Īśopaniṣad
        Mantra yksi:
        Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.

        uf


    • Niinpä. Länsimainen tietoisuus ei ole itämaista tietoisuutta. Mielestäni juuri tuo termien näennäinen tuttuus hämärtää niitä ja vaikeuttaa keskustelua. Sielu onkin minusta tietoisuutta kuvaavampi käsite. Sielu on tavallaan osa ruumista, mutta sen olemassaolo jatkuu kuitenkin kehon kuoleman ylitsekin. Se on jotain, jota ei (ainakaan vielä) pystytä tavoittamaan aivotutkimuksen ja neurotieteiden keinoilla. Toisaalta myös hieman vierastan sielu-sanaa sen kristillisen värittyneisyyden vuoksi.

      Bhagavad-gitan toisessa luvussa sanotaan: "Jotkut pitävät sielua ihmeellisenä, jotkut kuvailevat hänen ihmeellisyyttään ja jotkut kuulevat hänen ihmeellisyydestään, kun taas toiset eivät pysty ymmärtämään häntä lainkaan edes kuultuaan hänestä." (Bg. 2.29)

      Joudun naurahtamaan ja kuvaannollisesti levittämään käteni tunnistaessani itseni yhä uudelleen tuosta viimeisestä kuvauksesta. Tuntuu jotenkin vapauttavalta tunnustaa, että syvin minuuteni on jotakin käsittämätöntä. Se elää minussa tämän käsitettävän, havainnoitavan, mitattavan ja laskettavan minuuden rinnalla. En tiedä, voiko sen sanoa olevan enemmän tai vähemmän todellinen, mutta ainakin se on tietyllä tavalla syvempi ja jatkuvampi osa minua. Se jatkaa matkaansa samsaran kehässä silloinkin kun tämä nykyinen keho ja persoonallisuus ovat kadonneet ja unohtuneet.

      Yksi asia, jota itse jaksan pohtia säännöllisen epäsäännöllisesti on se, voiko itseys/tietoisuus/sielu ylipäätään koskaan olla tietämisen kohde, jos se tavallaan lähtökohtaisesti on tietoa edeltävä olemassaolon yksikkö. Silti uskon, että tuosta "toisesta todellisuudesta" on mahdollista tavoittaa häivähdyksiä silloin tällöin. Jotkut kutsuvat niitä hetkiä pyhyyden kosketuksiksi. Toisille se on enemmänkin sitä, että silmien edessä oleva verho avautuu hetkeksi ja sulkeutuu sitten taas. "Verhon" ollessa auki kuvailun ja selittämisen tarvetta ei ole. Ja sitten kun se on sulkeutunut, sanoja ei enää löydy... ;)

    • pakta miska

      Henki sielu atomin kokoinen ei yleensä voi nähdä mutta se on pieni hehkuvan säkenöivä kipinä,there you go

      • ramakanta

        Näkeväthän puutkin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3007
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      2961
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2367
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1863
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1719
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1674
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1275
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      37
      1247
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1070
    Aihe