kyynisyys

media-alalla?

Tämä taitaa olla aggressiivisin keskustelufoorumi mitä olen koskaan nähnyt.

Joku tulee tänne ja kirjoittaa viestin vain päästäkseen hehkuttamaan että SAIN TÖITÄ!!! HEHEHEH! KISS MY ASS! LUUSAARZZ!!!

Hei kamoon.

Joku toinen utelee varovasti, että mitä kautta minun kannattaisi ryhtyä työnhakuun, niin ketju jatkuu heti kolmella kommentilla, joissa a) kehotetaan vaihtamaan alaa kun se vielä on mahdollista, töitä ei todellakaan ole tai b) teilataan toinen täysin: No hei tol kirjotus taidol turha ees haaveillakkaan media alan duunist.

Ei se media-alakaan nyt niin toivoton ole. Kyllä niitä paikkoja on, sisällöntuottajia tarvitaan aina. Kuten monilla muillakin aloilla, hyvät ja onnekkaat pärjäävät. Itse kuulun niihin onnekkaisiin, olen saanut työskennellä monessa media-alan työyhteisössä. Eikä yhdessäkään ole ollut näin päällekäyvä, kateellinen ja ylimielinen ilmapiiri.

Tännekö ne mediatyöläiset tulevatkin purkamaan kaikki paineensa? Vai onko tästä tullut joku alasta vasta haaveilevien ihmisten psyykkinen kaatopaikka?

Nyt hei vähän uutta asennetta peliin. Kyynistyminen on media-alan asennepuolella ehkä se pahin uhka ja kompastuskivi.

28

2490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kuitenkin tämä

      Totuus on kuitenkin se että media-ala ei työllistä ja siihen ei enää kannata opiskella koska töitä ei ole saatavilla.

      • Töpsel

        Helsingin alueella on MTL:n luettelon mukaan sellaiset 2000 mainostoimistoa ja SATU ry:n luettelon mukaan noin 200 av-alan yritystä. Yhteistä näille kaikille on, etteivät ne tule kotoa töihin hakemaan - varsinkaan jos ne eivät ole edes kuulleet teikäläisestä. Tilanne on tietysti hiukka toinen pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

        Media-ala toki työllistää, mutta ei tietenkään kaikkia. Lahjakkuutta kun ei voi opettaa. Media-alalle pääsee, mikäli on oikeasti hyvä. Varsinkin av-alalla pitää olla aika monessa sopassa keitetty inehmo, mikäli mielii pärjätä.

        Työ on aivan saatanan raskasta. Useimmiten työskentely muistuttaa armeijan talvisia maastoharjoituksia joista on mediaseksikkyys kaukana. On todella harvinaista että päivien pituudet pysyisivät kahdeksassa tunnissa. Ja pääkopan täytyy olla timmissä kunnossa mikäli mielii viettää kolme kuukautta ylipitkiä päiviä pimeässä kopissa editoimassa samoja seenejä yhä uudestaan ja uudestaan.

        Ikävä sanoa, mutta tuolla kouluissa näkee opiskelijoita, joista suurimalla osalla OMIEN OMINAISUUKSIENSA puolesta ei olisi mitään asiaa alalle. Yleensä sellaisesta 15 hengen rykmentistä 2-3:ssa on oikeasti potentiaalia alalle. He sitten työllistyvätkin.

        Alalla on siis töitä, mutta miksi aina oletetaan, että joka ikinen taulapää nenänkaivaja pitäisi työllistää? Vikaa on myös opetushallinnossa, joka pakottaa koulut pudottamaan valintakynnyksen aivan liian matalalle. Mikäli koulut itse saisivat valita kriteerit, joilla jengiä valitaan, valittujen opiskelijoiden määrä putoaisi luultavasti alle kymmenesosaan nykyisestä. Tästä voi arvioida, paljonko oppilaitoksia pitäisi karsia...


      • tradenomi
        Töpsel kirjoitti:

        Helsingin alueella on MTL:n luettelon mukaan sellaiset 2000 mainostoimistoa ja SATU ry:n luettelon mukaan noin 200 av-alan yritystä. Yhteistä näille kaikille on, etteivät ne tule kotoa töihin hakemaan - varsinkaan jos ne eivät ole edes kuulleet teikäläisestä. Tilanne on tietysti hiukka toinen pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

        Media-ala toki työllistää, mutta ei tietenkään kaikkia. Lahjakkuutta kun ei voi opettaa. Media-alalle pääsee, mikäli on oikeasti hyvä. Varsinkin av-alalla pitää olla aika monessa sopassa keitetty inehmo, mikäli mielii pärjätä.

        Työ on aivan saatanan raskasta. Useimmiten työskentely muistuttaa armeijan talvisia maastoharjoituksia joista on mediaseksikkyys kaukana. On todella harvinaista että päivien pituudet pysyisivät kahdeksassa tunnissa. Ja pääkopan täytyy olla timmissä kunnossa mikäli mielii viettää kolme kuukautta ylipitkiä päiviä pimeässä kopissa editoimassa samoja seenejä yhä uudestaan ja uudestaan.

        Ikävä sanoa, mutta tuolla kouluissa näkee opiskelijoita, joista suurimalla osalla OMIEN OMINAISUUKSIENSA puolesta ei olisi mitään asiaa alalle. Yleensä sellaisesta 15 hengen rykmentistä 2-3:ssa on oikeasti potentiaalia alalle. He sitten työllistyvätkin.

        Alalla on siis töitä, mutta miksi aina oletetaan, että joka ikinen taulapää nenänkaivaja pitäisi työllistää? Vikaa on myös opetushallinnossa, joka pakottaa koulut pudottamaan valintakynnyksen aivan liian matalalle. Mikäli koulut itse saisivat valita kriteerit, joilla jengiä valitaan, valittujen opiskelijoiden määrä putoaisi luultavasti alle kymmenesosaan nykyisestä. Tästä voi arvioida, paljonko oppilaitoksia pitäisi karsia...

        Minostoimistoja on pilvin pimein mutta niihin työllistyy yleensä vain pomon sukulaisen tuttavat ja golfkaverit jotka eivät tiedä media-alasta mitään.
        Suurin osa AMKin käyneistä media-alaa opiskelevista on työttömänä ja joutuvat vaihtamaan alaa sen vuoksi kun kusip***t mainostoimistojen pomot ottavat tuttujaan töihin.
        Ja tietenkin ilmaiseksi pääsee alan töihin, sillä media-alan töistä ei enää makseta palkkaa.


      • se...
        tradenomi kirjoitti:

        Minostoimistoja on pilvin pimein mutta niihin työllistyy yleensä vain pomon sukulaisen tuttavat ja golfkaverit jotka eivät tiedä media-alasta mitään.
        Suurin osa AMKin käyneistä media-alaa opiskelevista on työttömänä ja joutuvat vaihtamaan alaa sen vuoksi kun kusip***t mainostoimistojen pomot ottavat tuttujaan töihin.
        Ja tietenkin ilmaiseksi pääsee alan töihin, sillä media-alan töistä ei enää makseta palkkaa.

        Tunnen ja tiedän muutamia mainostoimistoissa työskenteleviä ihmisiä. Kukaan heistä ei ole saanut paikkaa sukulaisten tai kavereiden kautta, vaan ihan itse ovat suhteensa luoneet. Kaikki eivät kylläkään ole valmistuneet mistään mediaoppiahjosta. Ala on vähän sellainen, että ne jutut voi oppia monella tavalla.

        Sitäkään väitettä en niele, että mainostoimistoihin työllistyvät eivät tietäisi alasta mitään. Ei mikään mainostoimisto pyöri ja kannata, jos töissä on ihmisiä, jotka eivät osaa tehdä töitään. Ei mikään firma pyöri, jos työntekijät eivät tiedä mitä tekevät.

        Ja vielä sitä kysyisin sinulta, tradenomi, että miksi tuo viestisi keskittyy juuri mainostoimistoihin? Media-ala on laaja. Graafikoille, käsikirjoittajille, kuvaajille, äänittäjille ja vastaaville on tarvetta lukuisten eri alojen yrityksissä. Mainostoimisto on heille vain yksi mahdollisuus. Jos he ovat alallaan tarpeeksi hyviä ja hallitsevat muutamat työnhaun perusjutut, kyllä jostain tärppää.


      • kuin alalla
        tradenomi kirjoitti:

        Minostoimistoja on pilvin pimein mutta niihin työllistyy yleensä vain pomon sukulaisen tuttavat ja golfkaverit jotka eivät tiedä media-alasta mitään.
        Suurin osa AMKin käyneistä media-alaa opiskelevista on työttömänä ja joutuvat vaihtamaan alaa sen vuoksi kun kusip***t mainostoimistojen pomot ottavat tuttujaan töihin.
        Ja tietenkin ilmaiseksi pääsee alan töihin, sillä media-alan töistä ei enää makseta palkkaa.

        on ihmisiä, jotka ovat saaneet paikan suhteilla. Mutta riippumatta siitä kuinka olet töihin päässyt, pitää myös osata jotain, muuten et pötki pitkälle.

        Mainostoimistomeiningistä en niin hirveästi tiedä, mutta myös lehtialalla, jolla itse toimin, kuulee jatkuvasti nurinaa siitä, että ammattitaidottomat turvelot ne vain porskuttavat, suhteilla kiipivät, MINÄ tekisin tuon ja tuon niin paljon paremmin. Nurisijoija tuntuu olevan melkein enemmän kuin itse toimijoita.

        Useimmiten näiltä nurisijoilta puuttuu arvostelukyky omien kykyjensä suhteen. Heidän omasta mielestään siinä on kyse epäoikeudenmukaisuudesta, että juuri he eivät saa alan töitä. Kuvitellaan, että minä tekisin paremmin eikä sitten kuitenkaan osata joitain kieliopin perusteita, kirjoitetaan kömpelöä ja epätäsmällistä tekstiä, teksti on tylsää ja mitäänsanomatonta, näkökulmat ja oivallukset puuttuvat. Vaikka teksti sotii satoja tiedotusopin perusteesejä ja suomen kieliopin sääntöjä vastaan, sille ollaan itse sokeita, kun ei näitä oppaita olla koskaan nähtykään; kuvitellaan, että lahjakkuus korvaa kokemattomuuden. Kuvitellaan, että toimittajaksi synnytään, mutta ainoa tapa on oppia, kasvaa ja kehittyä sellaiseksi.

        Esimerkiksi eräässä nettifoorumissa joku nuorimies kertoi bonganneensa Vantaan sanomien artikkeleista kamalia kirjoitusvirheitä. Hän kertoi hakeneensa Vantaan Sanomiin kielipoliisiksi, olisi halunnut palkkaa vastaan oikolukea "kokeneiden karjujen" juttuja ja korjailla kirjoitusvirheitä. Kirjoittajan lyhyestä kannanotosta löytyi heti ainakin viisi epäkohtaa. Ensinnäkin Vantaan Sanomat kirjoitetaan siten, että myös Sanomat tulee isolla alkukirjaimella.

        Kielipoliisikandidaatti ilmeisesti tarkoitti artikkeleilla juttuja yleensä eikä tiennyt sellaista perusasiaa, että artikkeli on vain yksi juttutyyppi uutisten, kolumnien, henkilöhaastattelujen ym. rinnalla.

        Kolmanneksi, "kokeneet karjut" on hyvä esimerkki siitä, että huono ilmaus ei parane lainausmerkeillä.

        Neljänneksi, päätoimisia kielenhuoltajia ei Suomen lehdistössä ole (korjatkaa, jos olen väärässä). Ei olisi järkeä olla: jos lehdellä olisi varaa palkata heidänlaisiaan, luulisi sillä olevan varaa palkata ammattitaitoisia toimittajia, jolloin kielenhuoltajan työ jäisikin tarpeettomaksi. Toimittajat eivät aina huomaa omia virheitään, mutta sitä varten alalla on tapana, että toimittajat luetuttavat juttuja toisillaan.

        Viides, ehkä tärkein ja tähän viestiketjuun liittyvän opetuksen sisältävä moka oli lähestyä lehteä sillä asenteella, että teidän nykyinen touhunne on ihan perseestä, minä tekisin kaiken paremmin. Ylimielisyyteen ei ole varaa kellään. Osaavien ja ammattitaitoisten media-alan toimijoiden ei tarvitse haukkua heikompiaan. Keskittykööt vain omaan työhönsä ja tehköön sen huonompiaan paremmin.

        Vähiten nurinoihin on varaa arvostelukyvyttömillä amatööreillä, jotka eivät ole opiskelleet alaa päivääkään (tai sitten ovat, mutta eivät syystä tai toisesta ole oppineet tarpeeksi) eivätkä työskennelleet sillä tarpeeksi nähdäkseen, että oikea asenne ja työmoraali lähtee liikkeelle nöyryydestä. Jos haluaa pärjätä, pitää ymmärtää, että kukaan ei ole täydellinen ja että aina voi oppia uutta.

        Siksi on yleisesti ottaen turhaa huudella puskista niille, jotka pärjäävät. Siitä vain opettelemaan ja tekemään. Jos olet pätevä, kyllä sinut vielä huomataan.


      • tradenomi
        kuin alalla kirjoitti:

        on ihmisiä, jotka ovat saaneet paikan suhteilla. Mutta riippumatta siitä kuinka olet töihin päässyt, pitää myös osata jotain, muuten et pötki pitkälle.

        Mainostoimistomeiningistä en niin hirveästi tiedä, mutta myös lehtialalla, jolla itse toimin, kuulee jatkuvasti nurinaa siitä, että ammattitaidottomat turvelot ne vain porskuttavat, suhteilla kiipivät, MINÄ tekisin tuon ja tuon niin paljon paremmin. Nurisijoija tuntuu olevan melkein enemmän kuin itse toimijoita.

        Useimmiten näiltä nurisijoilta puuttuu arvostelukyky omien kykyjensä suhteen. Heidän omasta mielestään siinä on kyse epäoikeudenmukaisuudesta, että juuri he eivät saa alan töitä. Kuvitellaan, että minä tekisin paremmin eikä sitten kuitenkaan osata joitain kieliopin perusteita, kirjoitetaan kömpelöä ja epätäsmällistä tekstiä, teksti on tylsää ja mitäänsanomatonta, näkökulmat ja oivallukset puuttuvat. Vaikka teksti sotii satoja tiedotusopin perusteesejä ja suomen kieliopin sääntöjä vastaan, sille ollaan itse sokeita, kun ei näitä oppaita olla koskaan nähtykään; kuvitellaan, että lahjakkuus korvaa kokemattomuuden. Kuvitellaan, että toimittajaksi synnytään, mutta ainoa tapa on oppia, kasvaa ja kehittyä sellaiseksi.

        Esimerkiksi eräässä nettifoorumissa joku nuorimies kertoi bonganneensa Vantaan sanomien artikkeleista kamalia kirjoitusvirheitä. Hän kertoi hakeneensa Vantaan Sanomiin kielipoliisiksi, olisi halunnut palkkaa vastaan oikolukea "kokeneiden karjujen" juttuja ja korjailla kirjoitusvirheitä. Kirjoittajan lyhyestä kannanotosta löytyi heti ainakin viisi epäkohtaa. Ensinnäkin Vantaan Sanomat kirjoitetaan siten, että myös Sanomat tulee isolla alkukirjaimella.

        Kielipoliisikandidaatti ilmeisesti tarkoitti artikkeleilla juttuja yleensä eikä tiennyt sellaista perusasiaa, että artikkeli on vain yksi juttutyyppi uutisten, kolumnien, henkilöhaastattelujen ym. rinnalla.

        Kolmanneksi, "kokeneet karjut" on hyvä esimerkki siitä, että huono ilmaus ei parane lainausmerkeillä.

        Neljänneksi, päätoimisia kielenhuoltajia ei Suomen lehdistössä ole (korjatkaa, jos olen väärässä). Ei olisi järkeä olla: jos lehdellä olisi varaa palkata heidänlaisiaan, luulisi sillä olevan varaa palkata ammattitaitoisia toimittajia, jolloin kielenhuoltajan työ jäisikin tarpeettomaksi. Toimittajat eivät aina huomaa omia virheitään, mutta sitä varten alalla on tapana, että toimittajat luetuttavat juttuja toisillaan.

        Viides, ehkä tärkein ja tähän viestiketjuun liittyvän opetuksen sisältävä moka oli lähestyä lehteä sillä asenteella, että teidän nykyinen touhunne on ihan perseestä, minä tekisin kaiken paremmin. Ylimielisyyteen ei ole varaa kellään. Osaavien ja ammattitaitoisten media-alan toimijoiden ei tarvitse haukkua heikompiaan. Keskittykööt vain omaan työhönsä ja tehköön sen huonompiaan paremmin.

        Vähiten nurinoihin on varaa arvostelukyvyttömillä amatööreillä, jotka eivät ole opiskelleet alaa päivääkään (tai sitten ovat, mutta eivät syystä tai toisesta ole oppineet tarpeeksi) eivätkä työskennelleet sillä tarpeeksi nähdäkseen, että oikea asenne ja työmoraali lähtee liikkeelle nöyryydestä. Jos haluaa pärjätä, pitää ymmärtää, että kukaan ei ole täydellinen ja että aina voi oppia uutta.

        Siksi on yleisesti ottaen turhaa huudella puskista niille, jotka pärjäävät. Siitä vain opettelemaan ja tekemään. Jos olet pätevä, kyllä sinut vielä huomataan.

        Oli miten oli mutta media-alan vasta-valmistuneita on liikaa verrattuna työmahdollisuuksiin.
        Siksi sanonkin (jos se ei vielä ole mennyt jakeluun) älkää enää opiskelko turhaan työttömäksi!


      • Töpsel
        tradenomi kirjoitti:

        Oli miten oli mutta media-alan vasta-valmistuneita on liikaa verrattuna työmahdollisuuksiin.
        Siksi sanonkin (jos se ei vielä ole mennyt jakeluun) älkää enää opiskelko turhaan työttömäksi!

        Huomannet itsekin eron siinä ehdottomuudessa, jolla kirjoitit aiemman samalla otsakkeella olevan kommenttisi?

        Korjataan siis vielä: media-alalla on töitä, mutta se työllistää vain alalle sopivia ja osaavia ihmisiä. Osa tätä soveltuvuutta ja osaamista on myös taito markkinoida itseään.


      • kikkaa
        Töpsel kirjoitti:

        Huomannet itsekin eron siinä ehdottomuudessa, jolla kirjoitit aiemman samalla otsakkeella olevan kommenttisi?

        Korjataan siis vielä: media-alalla on töitä, mutta se työllistää vain alalle sopivia ja osaavia ihmisiä. Osa tätä soveltuvuutta ja osaamista on myös taito markkinoida itseään.

        meinasit käyttää?
        nuolla perseet?
        olet tosi sopiva toimittajaksi.


      • Töpsel
        kikkaa kirjoitti:

        meinasit käyttää?
        nuolla perseet?
        olet tosi sopiva toimittajaksi.

        Olen elokuva-alan yrittäjä ja toiminut alalla yli 20 vuotta. Minä olen niitä ihmisiä, joilta niitä töitä haetaan.

        Erotan kyllä osaavat ihmiset ruikuttajista. Ero on jo asenteessa. Alan ammattilaisella on myös taito markkinoida itseään, taito osoittaa osaamisensa, olla nöyrä ja kunnianhimoinen samanaikaisesti.

        Potfoliot, projektiluettelot ja CV:t ovat tärkeitä välineitä tuossa tilanteessa. Toisaalta ala on pieni ja huhut kiertävät - sekä hyvässä että pahassa. Paskanjauhajat osaavat jauhaa vain paskaa, ammattitaitoiset tekijät ovatkin sitten ihan oma jenginsä. Heille töitä riittää.


      • tradis
        Töpsel kirjoitti:

        Olen elokuva-alan yrittäjä ja toiminut alalla yli 20 vuotta. Minä olen niitä ihmisiä, joilta niitä töitä haetaan.

        Erotan kyllä osaavat ihmiset ruikuttajista. Ero on jo asenteessa. Alan ammattilaisella on myös taito markkinoida itseään, taito osoittaa osaamisensa, olla nöyrä ja kunnianhimoinen samanaikaisesti.

        Potfoliot, projektiluettelot ja CV:t ovat tärkeitä välineitä tuossa tilanteessa. Toisaalta ala on pieni ja huhut kiertävät - sekä hyvässä että pahassa. Paskanjauhajat osaavat jauhaa vain paskaa, ammattitaitoiset tekijät ovatkin sitten ihan oma jenginsä. Heille töitä riittää.

        Menepä kysymään jostakin AMKista vasta-valmistuneilta että kannattiko opiskella media-alalle. Vastaus on että EI koska töitä ei ole!!
        Eri asia oli joskus vuonna 1 ja 2, silloin kun isoisä nettaili päreen valossa, silloin töitä oli jopa media-alalla.


      • jatkuu
        tradis kirjoitti:

        Menepä kysymään jostakin AMKista vasta-valmistuneilta että kannattiko opiskella media-alalle. Vastaus on että EI koska töitä ei ole!!
        Eri asia oli joskus vuonna 1 ja 2, silloin kun isoisä nettaili päreen valossa, silloin töitä oli jopa media-alalla.

        Tätä väittelyä voisi jatkaa loputtomiin. Olen valmis. Tradis, jos kysys media-alalta valmistuneelta, kannattiko opiskella, vastaus on tapauskohtainen. Media-ala elää ja laajenee, töitä on ja tekijöitä tarvitaan. On totta, että hinkua alalle on vielä paljon enemmän kuin niitä töitä. Mutta jos ei töitä muka todellakaan ole, kuka tai mikä ne työt tekee? (Ei, vastaukseksi ei kelpaa, että jotkut vanhat pierut, jotka ovat työllistyneet silloin joskus, kun se oli vielä mahdollista. Ala työllistää paljon juuri nuoria.)

        Siihen, pääseekö noihin paikkoihin käsiksi, voi itse vaikuttaa. Heikoimmassa asemassa ovat ne, joilla ei ole valmistuessaan mitään kosketusta media-alan työelämään. He ovat vain opiskelleet ja kuvitelleet, että paikka irtoaa sitten, kun on "valmis" mediapersoona ja laittaa hakemuksen paikkaan tai pariin. Sitten vain rummutellaan pöytää ja odotellaan, josko jostain joku soittaisi.

        Paremmassa asemassa ovat ne, jotka ovat opiskeluaikanaan tai sitä ennen alkaneet luoda suhdeverkostoaan. Itse aloitin mediatyöt työmarkkinatukipohjaisella harjoittelulla alan eri firmoissa jo ennen kuin pääsin opiskelemaan alaa. Opin siinä alan perusteet ja pikkuhiljaa alkoi freelancer-keikkaa pukata. Parina viime kesänä olen ollut kesätöissä alan firmoissa. Opintojen lomassa olen tehnyt jatkuvasti töitä, olen pitänyt sitä vähintään yhtä tärkeänä kuin opiskelua. Lomat ovat kieltämättä jääneet vähiin. Lomailla ehtii sitten vanhempana, kun on vielä vähän paremmin vakiinnuttanut asemansa.

        Muutama luokkakaverini - ei moni, mutta kuitenkin muutama - on myös onnistunut saamaan riittävän paljon ja usein alan töitä ja ihan palkkaakin niistä. Heitä kaikkia yhdistää aktiivisuus. Sen ajan, jonka muut valittavat, he tekevät. Tuskin kukaan on päässyt heti työskentelemään korvausta vastaan. Mutta he eivät ole lannistuneet vaan tehneet töitä ensin ilmaiseksi, oppimismielessä, työkokemuksen kannalta, jotta cv:ssä olisi edes jotain merkintöjä. Kouluissa on jatkuvasti erilaisia projekteja yhteistyössä mediayritysten kanssa. Niistä saa opintoviikkoja ja kokemusta, ja aina välillä joku firma löytää tätä kautta jonkun lahjakkaan toimijan, jolle tarjotaan jonkin projektin jälkeen jatkomahdollisuus. Myös opintoihin kuuluvat työharjoittelujaksot poikivat aina välillä ihan oikeita työsuhteita. Kannattaa olla harjoittelupaikkaa etsiessä vähän nirso ja yrittää ensin niihin lupaavimpiin paikkoihin.

        Jos, Tradis, kysyisit esimerkiksi minulta, kannattaako opiskella media-alaa, sanoisin, että kannattaa. Puhuisin toki vain omasta ja muutaman tuttuni puolesta, mutta osoittaisin silti vääräksi sen sitkeän väitteen, ettei töitä muka lainkaan ole.


      • Töpsel
        tradis kirjoitti:

        Menepä kysymään jostakin AMKista vasta-valmistuneilta että kannattiko opiskella media-alalle. Vastaus on että EI koska töitä ei ole!!
        Eri asia oli joskus vuonna 1 ja 2, silloin kun isoisä nettaili päreen valossa, silloin töitä oli jopa media-alalla.

        Riippuu ilmeisesti AMK:sta. Uskoisin kuitenkin tuntevani av-alan tilanteen paremmin kuin sinä tai kukaan juuri AMK:sta valmistunutkaan. Mikäli olen itse alan toimija, työllistän alan ihmisiä ja heitan opekeikkaa alan oppilaitoksiin, uskon kuitenkin hahmottavani tilanteen.

        AMK:sta valmistuneista minulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta sain käsiini hiljattain erään oppilaitoksen valmistuneita media-assareita koskevan tutkimuksen. Sen mukaan n. 30% valmistuneista työllistyi heti opiskelujen jälkeen, n. 30% jatkoi samalla alalla jatko-opintojen parissa (Taik/AMK), n. 30% ei työllistynyt eikä jatkanut opintoja (tähän jengiin kuului mm. asepalvelukseen astuvat miehet) ja n. 10% ei ollut tietoja.

        Mikäli jengistä työllistyy parhaat, voisi urputtamisen sijaan ehkä vilkaista peiliin...


      • joku muu
        Töpsel kirjoitti:

        Riippuu ilmeisesti AMK:sta. Uskoisin kuitenkin tuntevani av-alan tilanteen paremmin kuin sinä tai kukaan juuri AMK:sta valmistunutkaan. Mikäli olen itse alan toimija, työllistän alan ihmisiä ja heitan opekeikkaa alan oppilaitoksiin, uskon kuitenkin hahmottavani tilanteen.

        AMK:sta valmistuneista minulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta sain käsiini hiljattain erään oppilaitoksen valmistuneita media-assareita koskevan tutkimuksen. Sen mukaan n. 30% valmistuneista työllistyi heti opiskelujen jälkeen, n. 30% jatkoi samalla alalla jatko-opintojen parissa (Taik/AMK), n. 30% ei työllistynyt eikä jatkanut opintoja (tähän jengiin kuului mm. asepalvelukseen astuvat miehet) ja n. 10% ei ollut tietoja.

        Mikäli jengistä työllistyy parhaat, voisi urputtamisen sijaan ehkä vilkaista peiliin...

        Minä en ole media-alalla, eikä kiinnosta, mutta teen yhteistyötä (yrittäjä) median kanssa sattumalta aika paljon. Olen eri mieltä siitä, että vain parhaat työllistyvät. Virherekrytointeja tekevät kaikki. Huonojakin työntekijöitä on ja hyviä jää rannalle vain siksi, että he eivät osaa pitää meteliä itsestään. Hiljaiset puurtajat, jotka olisivat esim. kirjoittajana tai kuvittajana erinomaisia, jäävät rannalle yksinään miettimään missä vika, samalla kun suurisuiset puhuvat itsensä töihin. Nykyajan työelämä on tällaista. KAIKILLA aloilla on suhteilla jonkin verran merkitystä. Sitä on tyhmää kieltää. Ensimmäinen kesätyöpaikka saadan useimmiten juuri suhteilla.


      • Töpsel
        joku muu kirjoitti:

        Minä en ole media-alalla, eikä kiinnosta, mutta teen yhteistyötä (yrittäjä) median kanssa sattumalta aika paljon. Olen eri mieltä siitä, että vain parhaat työllistyvät. Virherekrytointeja tekevät kaikki. Huonojakin työntekijöitä on ja hyviä jää rannalle vain siksi, että he eivät osaa pitää meteliä itsestään. Hiljaiset puurtajat, jotka olisivat esim. kirjoittajana tai kuvittajana erinomaisia, jäävät rannalle yksinään miettimään missä vika, samalla kun suurisuiset puhuvat itsensä töihin. Nykyajan työelämä on tällaista. KAIKILLA aloilla on suhteilla jonkin verran merkitystä. Sitä on tyhmää kieltää. Ensimmäinen kesätyöpaikka saadan useimmiten juuri suhteilla.

        Se on sitten työnantajan moka ellei palkkaa hyviä tyyppejä. Kuvittajaksi haetaan tietenkin kuvittajaa eikä höpöttäjää. Työt, esimerkit, projektit ja portfolio puhuvat kyllä puolestaan. Niihin ammattitaitoinen rekrytoija kiinnittää huomiota eikä suuvärkkiin ja pärstäkertoimeen.

        Toistan kuitenkin vielä: nykyajan ammattitaitoon media-alalla kuuluu myös oman osaamisen markkinointi. Se on taito muiden ohella.


    • alalla 25 vuotta

      v-tut. Töitäö ei uusille juurikaan ole. Me seniorit jotka viitsimme jatkuvasti opetella uutta, työllistymme. Mutta voivoivoi niitä jotka nyt opiskelevat TAIKissa tai AMKeissa media-alaa.
      Duunia ei voi vittu ole. Usko jo. Minä olen sellaisessa mestassa josta sen todella näkee!

      • Töpsel

        ...älkää vaan hakeko tälle alalle, ettei meidän senioreitten enää tarvitsisi tsempata oman osaamisemme kanssa niin vitusti.


      • mölisee
        Töpsel kirjoitti:

        ...älkää vaan hakeko tälle alalle, ettei meidän senioreitten enää tarvitsisi tsempata oman osaamisemme kanssa niin vitusti.

        itse en ole, luojalleni kiitos, media-alalla. Olen opettaja, ja seurannut sivusta nuorten puuhasteluja painotuotteiden kanssa. Tietotekniikka ja ohjelmat osataan oikein hyvin; kuvia käsitellään kaikilla efekteillä, kirjasimia on satoja sortteja ja päällekkäin, värilaatikoita ja viivoja suihuaa sinne ja tänne...
        lopputulos on vaan niin saatanan sekava ja ruma.


      • Töpsel
        mölisee kirjoitti:

        itse en ole, luojalleni kiitos, media-alalla. Olen opettaja, ja seurannut sivusta nuorten puuhasteluja painotuotteiden kanssa. Tietotekniikka ja ohjelmat osataan oikein hyvin; kuvia käsitellään kaikilla efekteillä, kirjasimia on satoja sortteja ja päällekkäin, värilaatikoita ja viivoja suihuaa sinne ja tänne...
        lopputulos on vaan niin saatanan sekava ja ruma.

        ...että sisältöjen opetukseenkin voisi satsata, vaikka duunareita koulutetaankin. Tätä voidaan pohtia sitten vaikka seuraavassa Rotarien kokouksessa viinilasin äärellä.


    • alalla 30v

      Olen pyörittänyt keskikokoista media-alan yritystä kohta 30 vuotta ja työllistänyt kymmeniä ihmisiä vuosien varrella. Hyvin menee, on aina mennyt ja tulevaisuuskin näyttää hyvältä. Rikastumaan ei ole päästy, mutta duunia on aina riittänyt omalle jengille ja alihankkijoille...joskus liiankin kanssa. Tältä pohjalta muutama sananen:

      Perusasioiden suhteen media-ala ei poikkea mitenkään mistään muustakaan alasta: ammattitaitoisille, vastuuntuntoisille ja asiansa hoitaville ihmisille on aina töitä - oli sitten seniori tai juniori. Ala kasvaa sekä monipuolistuu koko ajan ja lisää tekijöitä tarvitaan. Tosin nykyinen koulutusjärjestelmä on kompastunut omaan nerouteensa kouluttamalla alalle liikaa ihmisiä ja ottamalla kouluun ihmisiä, jotka eivät sinne kuulu - mielestäni se, että "ala tuntuu kivalta" ei ole riittävä peruste, vaan henkilön tulisi olla oikeasti lahjakas (niitäkin on riittävästi). Näin ollen nykyinen systeemi tekee työnantajan perspektiivistä rekrytoinnin entistäkin vaikeammaksi, kun kaikilla on samat paperit - ja työnäytteetkin voi olla tehnyt joku muu (kokemusta tästäkin).

      Mitä sitten tulee alan duuniin, niin se on ihan yhtä kovaa, raadollista ja arkipäiväistä, kuin mikä muu työ tahansa - se nyt vaan "sattumalta" tehdään (pääosin) tietokoneilla ja siihen tarvitaan tiettyä erikoisosaamista, mutta niinhän sitä tarvitaan monella muullakin alalla - eli se siitä "seksikkyydestä." Toki työ on paljon helpompaa jos siitä pitää, mutta jos lulee, että tämä on jotain taiteilua, niin se on silkkaa itsepetosta.

      Siinä muutama realiteetti. Minä viihdyn työssäni ja uskoakseni meillä olevat ihmiset viihtyvät myös ja hei...

      KAIKKI NUORET JA LAHJAKKAAT - HAKEUTUKAA ALALLE. Tulkaa ja sanokaa suoraan, että "olen oikeasti lahjakas." Jos olet oikeasti sellainen, niin ei sillä koulutuksellakaan ole niin väliä...

      KYYNIKOT KUOLEE NOPEAMMIN.

      • medianoomi

        No joo. Itse olen amkin käynyt ja printtimedia-alalla kolmatta vuotta. Palkka 1400 kk
        Mielestäni ei kannata.


      • työn orja

        hyvin menee: mistä tiedät pitävätkö työntekijät sinusta? Todennäköisesti eivät uskalla aukaista päätään koska pelkäävät menettävänsä ainoan työpaikkansa ja samalla ammattinsa, omaisuutensa, vaimonsa, perheensä, terveytensä ja joutuisivat vaihtamaan alaa (mikäli enää koskaan kykenisi sen jälkeen työelämään).
        Uskoisin että työntekijäsi sisimmässään ajattelevat kuinka kapitalistipa***a olet ja riistäjä.


      • toista
        työn orja kirjoitti:

        hyvin menee: mistä tiedät pitävätkö työntekijät sinusta? Todennäköisesti eivät uskalla aukaista päätään koska pelkäävät menettävänsä ainoan työpaikkansa ja samalla ammattinsa, omaisuutensa, vaimonsa, perheensä, terveytensä ja joutuisivat vaihtamaan alaa (mikäli enää koskaan kykenisi sen jälkeen työelämään).
        Uskoisin että työntekijäsi sisimmässään ajattelevat kuinka kapitalistipa***a olet ja riistäjä.

        Miksi niin sitkeästi luulet, että työntekijät pitävät häntä kapitalistip***ana ja riistäjänä? Mikä hänen viestissään viittaa siihen? Minä ainakin olen kiitollinen useimmille ihmisille, joiden palveluksessa olen saanut tehdä mieleisiäni töitä ja saanut niistä palkkaa. Jos tuo kirjoittaja on saanut toimia ja pärjätä alalla 30 vuotta, ei hän voi olla niin huono työnantaja.

        Äh. Et sinä oikeasti edes niin luule. Viestisi on provo. Köyhä provo. Ei jaksa naurattaa. Noita tulee joka helvetin viestiketjuun ja sisältö on aina sama. Tai siis mitään sisältöä ei ole. Ei ideaa. Ei vitsiä. Ei pointtia. Ei perusteluja noille hatusta tempaistuille väitteille. Älkää viitsikö, kädettömät, kitistä. Kateutenne paistaa niiiin läpi.

        Mutta tuon työnantajamiehen kanssa en ole ihan yhtä mieltä siitä media-alan seksittömyydestä. Kyllä monet alalla toimivatkin tuntevat ammattiylpeyttä, nauttivat työstään ja näkevät siinä jotain, mitä seksikkyydeksikin sanotaan.

        Itsekin nautin toisinaan suuresti siitä, että saan työskennellä popmedian parissa, tavata mielenkiintoisia ihmisiä, suunnitella aikatauluni vapaasti, tehdä töitä juuri sen verran kuin ehdin ja viitsin, jokainen työpäivä on erilainen, tulee vastaan mukavia yllätyksiä, saa kutsuja kivoihin bileisiin, ilmaista viinaa yms. Elämäni on vapaata ja virikkeellistä, sopii minun luonteelleni ja tulen sillä toimeen. Näin nuorena siitä jaksaa vielä toisinaan innostua. Ehkä se "seksikkyys" ei nyt tarkalleen ottaen ole oikea termi. Ala tuo monille tekijöilleen tiettyä itsevarmuutta, joka ehkä on jossain määrin seksikästä, mutta en minä kyllä ole kenenkään huomannut saavan erektiota, kun olen kertonut, mitä teen.

        Tiedän, äskeisen kappaleen jälkeen joku siellä taas kihisee kiukusta ja suunnittelee jotain tyrmäävää vastausta viestiini. Antaa tulla vaan, jos se helpottaa.


      • Töpsel
        toista kirjoitti:

        Miksi niin sitkeästi luulet, että työntekijät pitävät häntä kapitalistip***ana ja riistäjänä? Mikä hänen viestissään viittaa siihen? Minä ainakin olen kiitollinen useimmille ihmisille, joiden palveluksessa olen saanut tehdä mieleisiäni töitä ja saanut niistä palkkaa. Jos tuo kirjoittaja on saanut toimia ja pärjätä alalla 30 vuotta, ei hän voi olla niin huono työnantaja.

        Äh. Et sinä oikeasti edes niin luule. Viestisi on provo. Köyhä provo. Ei jaksa naurattaa. Noita tulee joka helvetin viestiketjuun ja sisältö on aina sama. Tai siis mitään sisältöä ei ole. Ei ideaa. Ei vitsiä. Ei pointtia. Ei perusteluja noille hatusta tempaistuille väitteille. Älkää viitsikö, kädettömät, kitistä. Kateutenne paistaa niiiin läpi.

        Mutta tuon työnantajamiehen kanssa en ole ihan yhtä mieltä siitä media-alan seksittömyydestä. Kyllä monet alalla toimivatkin tuntevat ammattiylpeyttä, nauttivat työstään ja näkevät siinä jotain, mitä seksikkyydeksikin sanotaan.

        Itsekin nautin toisinaan suuresti siitä, että saan työskennellä popmedian parissa, tavata mielenkiintoisia ihmisiä, suunnitella aikatauluni vapaasti, tehdä töitä juuri sen verran kuin ehdin ja viitsin, jokainen työpäivä on erilainen, tulee vastaan mukavia yllätyksiä, saa kutsuja kivoihin bileisiin, ilmaista viinaa yms. Elämäni on vapaata ja virikkeellistä, sopii minun luonteelleni ja tulen sillä toimeen. Näin nuorena siitä jaksaa vielä toisinaan innostua. Ehkä se "seksikkyys" ei nyt tarkalleen ottaen ole oikea termi. Ala tuo monille tekijöilleen tiettyä itsevarmuutta, joka ehkä on jossain määrin seksikästä, mutta en minä kyllä ole kenenkään huomannut saavan erektiota, kun olen kertonut, mitä teen.

        Tiedän, äskeisen kappaleen jälkeen joku siellä taas kihisee kiukusta ja suunnittelee jotain tyrmäävää vastausta viestiini. Antaa tulla vaan, jos se helpottaa.

        Joskus voisi ihan oikeastikin luukuttaa sen mediaseksikkyyden puolesta, joka tällä hetkellä on niin kovin tabu aihe. Nurisijoita ja kateellisia riittää ja heidän mielenterveyttään varjellakseeen täällä todistellaankin, että tämä on "oikeasti raskasta duunia". Niinhän se toki onkin, mutta on se kolikon toinen puoli myös tosi kimalteleva ja houkutteleva.

        Itselläni on takana tuo runsaat 20 vuotta alalla, mutta kyllä tässä edelleen on sitä alkuperäistä glamouria, joka alalle alunperin houkuttelikin. En vaihtaisi alaa mistään hinnasta. Allekirjoitan kaikki kertomasi alan huippuhetket.

        Kansainväliset proggikset varsinkin ovat tosi hienoja: välillä kohdellaan kuin kuninkaallisia, päästään paikkoihin joihin taviksilla ei ole mitään asiaa ja bailataan starojen kanssa. Alan skaala on niin uskomaton, että siihen on todellakin vaikea kyllästyä: yhtenä päivänä kannat päivävalokuristinta suojaan räntäsateelta aamuyöstä kuran keskellä jossain Vihdin pellolla, ja seuraavana päivänä voitkin olla jo lentokoneessa matkalla NYCiin mainoskuvauksiin.

        Sanotaanko sitä nyt sitten seksikkyydeksi vai miksi, mutta tietynlainen addiktio alaan on kyllä syntynyt.


      • alalla 30v
        työn orja kirjoitti:

        hyvin menee: mistä tiedät pitävätkö työntekijät sinusta? Todennäköisesti eivät uskalla aukaista päätään koska pelkäävät menettävänsä ainoan työpaikkansa ja samalla ammattinsa, omaisuutensa, vaimonsa, perheensä, terveytensä ja joutuisivat vaihtamaan alaa (mikäli enää koskaan kykenisi sen jälkeen työelämään).
        Uskoisin että työntekijäsi sisimmässään ajattelevat kuinka kapitalistipa***a olet ja riistäjä.

        Ei minusta tarvitse henkilönä pitää, eikä minunkaan tarvitse henkilökohtaisesti pitää kenestäkään, joka on meillä töissä. Se "viihtyminen" muodostuu monista eri seikoista, mm. kunnioituksesta työtä, asiakasta ja toisen ammattitaitoa kohtaan. Ja näin on hyvä, sillä "liian hyvän" kaveruuden myötä nuo mainitut kunniotuksen kohteet haalistuvat sitä mukaan, kun auktoriteetit murenevat näennäisen ystävyyden siivittämänä.

        Voin olla sinulle ja varmaan monelle muullekin se kaiken riistävä kapitalistipaska - sama se. Nukun kuitenkin hyvin yöni, sillä olen kantanut merkittävän pitkän ajan korteni siihen kekoon, josta tarvittaessa jaetaan ilmaista rahaa niille, joita ei huvita olla kapitalistipaskan hommissa.

        Vielä kommentoin toista viestiä, jossa kerrottiin, että "ei kannata 1400e/kk palkalla." Eihän tuossa palkassa hurraamista ole, mutta tiedän alalla työskeleviä ihmisiä, joille tuokin on ihan liikaa suhteessa kykyihin ja tehokkuuteen. Suomessa on omituinen "tasapäistämissysteemi" näissä palkka-asioissa. Kun oikeasti arvioidaan eri ihmisten työpanosta suhteessa palkkaan, niin toisen tulisi saada 5000/kk ja vastaavasti toisen kykyjä vastasi 500/kk, vaikka molemmat työskentelevät samalla "tittelillä." Mutta kun näin ei saa tehdä, niin sitten maksetaan kaikille keskimäärin jotain samaa siltä väliltä. On helppo ymmärtää, että henkilöä joka on pätevä ja ahkera sapettaa tämä tasa-arvoksikin kutsuttu systeemi...

        Ja vielä haluaisin lohduttaa nimim. työn orjaa sillä tiedolla, että mitä enemmän on omaisuutta, sitä enemmän on huolia.


      • työn orja
        alalla 30v kirjoitti:

        Ei minusta tarvitse henkilönä pitää, eikä minunkaan tarvitse henkilökohtaisesti pitää kenestäkään, joka on meillä töissä. Se "viihtyminen" muodostuu monista eri seikoista, mm. kunnioituksesta työtä, asiakasta ja toisen ammattitaitoa kohtaan. Ja näin on hyvä, sillä "liian hyvän" kaveruuden myötä nuo mainitut kunniotuksen kohteet haalistuvat sitä mukaan, kun auktoriteetit murenevat näennäisen ystävyyden siivittämänä.

        Voin olla sinulle ja varmaan monelle muullekin se kaiken riistävä kapitalistipaska - sama se. Nukun kuitenkin hyvin yöni, sillä olen kantanut merkittävän pitkän ajan korteni siihen kekoon, josta tarvittaessa jaetaan ilmaista rahaa niille, joita ei huvita olla kapitalistipaskan hommissa.

        Vielä kommentoin toista viestiä, jossa kerrottiin, että "ei kannata 1400e/kk palkalla." Eihän tuossa palkassa hurraamista ole, mutta tiedän alalla työskeleviä ihmisiä, joille tuokin on ihan liikaa suhteessa kykyihin ja tehokkuuteen. Suomessa on omituinen "tasapäistämissysteemi" näissä palkka-asioissa. Kun oikeasti arvioidaan eri ihmisten työpanosta suhteessa palkkaan, niin toisen tulisi saada 5000/kk ja vastaavasti toisen kykyjä vastasi 500/kk, vaikka molemmat työskentelevät samalla "tittelillä." Mutta kun näin ei saa tehdä, niin sitten maksetaan kaikille keskimäärin jotain samaa siltä väliltä. On helppo ymmärtää, että henkilöä joka on pätevä ja ahkera sapettaa tämä tasa-arvoksikin kutsuttu systeemi...

        Ja vielä haluaisin lohduttaa nimim. työn orjaa sillä tiedolla, että mitä enemmän on omaisuutta, sitä enemmän on huolia.

        Miten ihminen voi elää 1400 euron kuukausipalkalla?
        On toki totta että alalla on varmasti kädettömiä työntekijöitä ja vastaavasti todella ammattitaitoisia henkilöitä. Mutta kädettömillekin kuuluisi inhimillinen palkka jolla pystyy nykyaikana elämään ilman että tarvitsee sossun luukulta hakea rahaa elämiseen vaikka onkin töissä.
        Etenkin koulutetun mediaväen (monet useita vuosia, opintovelta jne.) tulisi saada väh. 1800 e/kk ja niille paremmille tekijöille voitaisiin sitten maksaa enemmän. Mutta haaveeksi jää etenkin Suomessa.
        Niin ja...te olette päässeet alalle töihin aikana jolloin media-alan koulutettuja on ollut paljon vähemmän kuin mitä nykyään. Olette kenties saaneet vakituisen työn suhteellisen nopeasti (usein vielä suhteiden kautta). Ajat ovat muuttuneet. Nyt vastavalmistunut AMK tutkinnon suorittanut media-alan opiskelija joutuu liian usein työttömäksi ja jos töitä omalta alalta löytyy ne on pätkätöitä. Totta kai alkuun on tehtävä pätkätöitäkin ja töitä huonommalla palkalla, mutta kun se on jatkuvaa, ei naurata.


      • Töpsel
        työn orja kirjoitti:

        Miten ihminen voi elää 1400 euron kuukausipalkalla?
        On toki totta että alalla on varmasti kädettömiä työntekijöitä ja vastaavasti todella ammattitaitoisia henkilöitä. Mutta kädettömillekin kuuluisi inhimillinen palkka jolla pystyy nykyaikana elämään ilman että tarvitsee sossun luukulta hakea rahaa elämiseen vaikka onkin töissä.
        Etenkin koulutetun mediaväen (monet useita vuosia, opintovelta jne.) tulisi saada väh. 1800 e/kk ja niille paremmille tekijöille voitaisiin sitten maksaa enemmän. Mutta haaveeksi jää etenkin Suomessa.
        Niin ja...te olette päässeet alalle töihin aikana jolloin media-alan koulutettuja on ollut paljon vähemmän kuin mitä nykyään. Olette kenties saaneet vakituisen työn suhteellisen nopeasti (usein vielä suhteiden kautta). Ajat ovat muuttuneet. Nyt vastavalmistunut AMK tutkinnon suorittanut media-alan opiskelija joutuu liian usein työttömäksi ja jos töitä omalta alalta löytyy ne on pätkätöitä. Totta kai alkuun on tehtävä pätkätöitäkin ja töitä huonommalla palkalla, mutta kun se on jatkuvaa, ei naurata.

        Ylpeydellä voin mainita, että itse liityin alan liittoon heti opiskeluaikana, ja vielä ylpeänpänä voin todeta, etten KOSKAAN ole sen enempää maksanut kuin pyytänytkään alle sopimusten meneviä liksoja:

        http://www.teme.fi/set/palkkatariffit/

        Suurin osa media-alan assareista kuuluu leffa-alalla palkkaryhmään III. Ja jos ei liksa tuolla tasolla kiinnosta, niin pyri vastuullisempiin töihin tai vaihda alaa!

        Pätkätöitähän nämä ovat, mutta se on alan luonne. Itse olen vittu tehnyt projekteja 24 vuotta. Liksa on parempi kuin kuukausipalkalla ja voin itse määrätä mitä teen ja milloin. Jos hakee turvallista eläkevirkaa, niin kannattaa ihan oikeasti miettiä, onko oikealla alalla. Ei tämä ala tästä muuksi muutu.

        Kivaa on ja mielenkiintoista.


    • :O)

      ...tietämättömyydestä, kokemattomuudesta, omasta sopimattomuudesta alalle -> pettymyksestä ja omista vastoinkäymisistä.

      Monet opiskelijoista ja valmistuneista ovat aika pihalla siitä varsinaisesta työstä mitä alalla tehdään. Kaikki koulut eivät vielä tee riittävästi yhteistyötä yritysmaailman kanssa.

      Ala tosiaan vaatii paljon, ja todellisia moniosaajia on oikeasti aika vähän. On jollain tavalla luonnollisempaa/helpompaa erikoistua kapeammalti kuin mitä sitten tunnutaan odottavan. Voi olla hankala löytää se oma juttu, jossa on paras. Jos sitä ei löydy ollenkaan, voi olla vaikea myöntää se. Voi olla, että ei löydy, vaikka kuinka olisi taiteellinen ja/tai yritteliäs tahansa. Negatiivisuus ja pelko epäonnistumisesta voi myös estää sen oman jutun - ja paikan työelämässä - löytymisen!

      Opiskelijoiksi otetaan mielellään taiteellisesti lahjakkaita ihmisiä, jotka eivät välttämättä aina ole esim. sosiaalisesti yhtä lahjakkaita kuin taiteellisesti. Siinä ei periaatteessa ole muuta vikaa kuin koko nyky-maailman tapa toimia köyhät ja ujot kyykkyyn -periaatteella.

      Silti alan opiskelu ei välttämättä ole mennyt aivan hukkaan vaikka se AD tai elokuvaohjaaja ei olisikaan jokaisen valmistuvan tulevaisuuden ammatti. Opituista taidoista on ihan varmasti hyötyä nyky- ja tulevaisuuden maailmassa, tekee sitten mitä vaan. Esim. kehität vaikka jostain (muustakin) harrastuksesta/kiinnostuksen kohteesta itsellesi yrityksen. Viestintää opiskelleena pystyy esim. hoitamaan itse markkinointia, mikä on iso etu.

      Kärsivällisyyttä ja luovuutta kehiin :) kyllä se tästä vielä. Toki osalle varmasti jää harrastusasteelle, tai esim. sivu-työksi.

      Ammatti se tämäkin kuitenkin vaan on, puolensa kaikessa. Kaikki eivät ikävä kyllä saavuta sitä blingblingiä (edes show- tai muotibisneksessä...) mikä sitten kaiketikin toiveissa kimaltelee, vaan useimmat tekevät ihan vaan normaalia hikistä, rasittavaa perusduunia.

    • Näin se vain on

      Hei, katselkaa vähän ympärillenne. Koulutusta on tarjolla vaikka mihin suuntaan. Aina voit vähän lisäillä pientä extraa koulutukseesi ja kas kummaa, taas olet varteenotettavampi johonkin työpaikkaan. Media-alan koulutuksessa pätee aivan samat säännöt kuin muissakin koulutuksissa - tyvestä latvaan - jos haluaa. Ei ole syytä kateellisuuteen, sillä paikkoja kyllä löytyy sen mukaan, kun viitsii panostaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe