Hei
Jaksaisiko joku kertoa aloittelijalle parilapannun tarpeellisuudesta,
terveellisyysnäkökohdista verrattuna tavalliseen paistamiseen ja muusta
oleellisesta? Tarkoitan siis hellalla keittiössä pidettävää pannua, en grillin osana käytettävää parilaa.
Onko parilapannu oleellinen osa keittiön perustarvikkeistoa vai onko se
"pidemmälle" ehtineen kiva lisäväline?
Mitä pariloita suosittelisitte? Mitä ominaisuuksia on syytä välttää? Mikä hyöty parilasta on, mitä haittaa?
t. Antti
Parilapannun tarpeellisuus ja hyvät sellaiset?
18
13956
Vastaukset
- Edgar J
,,,
- nerokas ajatus
mitä saavutetaan vrt. tasapohjapannuun.
- Kiril
liha sivellään ruokaöljyllä kun taas pannulla paistettaessa lisätään voita tai öljyä pannulle. Parilapannulla saadaan kaunis parilointikuvio. Paistinpannua käytettäessä voidaan paistamisen jälkeen valmistaa kastike johon pannulle valuneet nesteet antavat makua kastikkeeseen. Muutoin kai se on lähinnä makuasia kumpaa käyttää ja vaihteluhan aina virkistää.
Pannuja pitäisi olla neljä. Parilapannu, valurautapannu, pinnoitettu pannu ja munakkaita varten oma pannu.
Pariloimisessa on tärkeää oikea lämpötila. Liian kuuma parila polttaa lihan ja kalan ja liian kylmään taas tarttuu kiinni eikä siihen tule kaunista väriä eikä hyvää aromia.- samaa panuua
lihalle ja kalalle??????????????????
- ...
Kattelin tossa ruotsin telkkarista Niklaksen ruokaohjelmaa, jossa teki kunnon pihviä parilapannulla. Sanoi että sellainen 2 sentin paksuinen pihvi vaatii 10min molemmin puolin ja lämpönä mittari keskiasentoon, koska ei saanut olla liian kuuma.
- Olli
... kirjoitti:
Kattelin tossa ruotsin telkkarista Niklaksen ruokaohjelmaa, jossa teki kunnon pihviä parilapannulla. Sanoi että sellainen 2 sentin paksuinen pihvi vaatii 10min molemmin puolin ja lämpönä mittari keskiasentoon, koska ei saanut olla liian kuuma.
Että 20 minuuttia pihvin paistoon ? Huh huh mahtaa olla paksu pihvi tai sitten todella kypsä pihvi.
Todellisuudessa kunnon pihviä ( entrecôte, sisä tai ulkofile ) paistetaan paksuudesta ja pannusta riippuen 2-5 min puoleltaan ja loppu kysytys ( 5-10 min ) tehdään uunissa. Näin saadaan nätti pinta, nesteet pysyvät sisällä ja lihan kypsyys on helppo hallita uunissa, kunhan asian oppii. Mutta pannulla 20 min, ja vielä mukamas kokki, minä olen todella pettynyt, näin voi tehdä esim porsaankyljyksiä mutta ei kunnon pihvejä. - Kiril
Olli kirjoitti:
Että 20 minuuttia pihvin paistoon ? Huh huh mahtaa olla paksu pihvi tai sitten todella kypsä pihvi.
Todellisuudessa kunnon pihviä ( entrecôte, sisä tai ulkofile ) paistetaan paksuudesta ja pannusta riippuen 2-5 min puoleltaan ja loppu kysytys ( 5-10 min ) tehdään uunissa. Näin saadaan nätti pinta, nesteet pysyvät sisällä ja lihan kypsyys on helppo hallita uunissa, kunhan asian oppii. Mutta pannulla 20 min, ja vielä mukamas kokki, minä olen todella pettynyt, näin voi tehdä esim porsaankyljyksiä mutta ei kunnon pihvejä.että pihvejä laitettaisiin uuniin. Sisäfile kyllä laitetaan kokonaisena kevyen ruskituksen jälkeen uuniin, mutta että pihvikin?
Kyllähän paistoajat pihville vaihtelevat riippuen siitä onko pihvi raaka, verinen, puoliraaka tai kypsä. Minulla ei ole kokemusta kypsän pihvin paistoajasta, koska sellaista en ole koskaan tehnyt. Raaka pihvi pariloidaan kuumimmassa osassa vain sen verran, että pinta saa kauniin kuvion. - Olli
Kiril kirjoitti:
että pihvejä laitettaisiin uuniin. Sisäfile kyllä laitetaan kokonaisena kevyen ruskituksen jälkeen uuniin, mutta että pihvikin?
Kyllähän paistoajat pihville vaihtelevat riippuen siitä onko pihvi raaka, verinen, puoliraaka tai kypsä. Minulla ei ole kokemusta kypsän pihvin paistoajasta, koska sellaista en ole koskaan tehnyt. Raaka pihvi pariloidaan kuumimmassa osassa vain sen verran, että pinta saa kauniin kuvion.On kokemusta, ensimmäiset pihvit paistoin asiakkaille perhon ravintolakoulussa vuonna 1979. Hyvin maistuivat. Annos oli herkuttelijan härkä. Tehtiin fileestä - paistamalla ja loppukypsennys salamander-uunissa. Esille esim valkosipuliperunoiden, paistettujen kasvisten, maustevoin ja talon kastikkeen kera.
Tämän jälkeen en ole pihvien paistamista opetellut, olen sen kerralla oppinut, voi olla, että olisin muuten aivan toisessa ammatissa.
Kaikkea ei voi tietää, mutta aina voi oppia. - Kiril
Olli kirjoitti:
On kokemusta, ensimmäiset pihvit paistoin asiakkaille perhon ravintolakoulussa vuonna 1979. Hyvin maistuivat. Annos oli herkuttelijan härkä. Tehtiin fileestä - paistamalla ja loppukypsennys salamander-uunissa. Esille esim valkosipuliperunoiden, paistettujen kasvisten, maustevoin ja talon kastikkeen kera.
Tämän jälkeen en ole pihvien paistamista opetellut, olen sen kerralla oppinut, voi olla, että olisin muuten aivan toisessa ammatissa.
Kaikkea ei voi tietää, mutta aina voi oppia.makuasioita, mutta kyllä minusta naudan sisäfile kärsii, jos se valmistetaan täysin kypsäksi (bien cuit. Siitähän tulee kiinteää ja tiivistä. Olen samaa mieltä, että näissä asioissa ei kukaan tiedä kaikkea ja se tekee juuri ruoanvalmistuksesta mielenkiintoisen, kun aina voi oppia uutta.
- itsekin
Olli kirjoitti:
Todellisuudessa kunnon pihviä ( entrecôte, sisä tai ulkofile ) paistetaan paksuudesta ja pannusta riippuen 2-5 min puoleltaan ja loppu kysytys ( 5-10 min ) tehdään uunissa. Näin saadaan nätti pinta, nesteet pysyvät sisällä ja lihan kypsyys on helppo hallita uunissa, kunhan asian oppii. Mutta pannulla 20 min, ja vielä mukamas kokki, minä olen todella pettynyt, näin voi tehdä esim porsaankyljyksiä mutta ei kunnon pihvejä.tuon ohjelman.Taisi tosiaankin olla kysymys noin pitkästä ajasta.Kiinnitin jokatapauksessa huomiota ajan pituuteen.Liekö sitten tullut joku virhe tai ottaako pannu pitemmän ajan,eihän liha ole metallin kanssa ihan samalla tavalla kosketuksissa kuin tasapohjaisella pannulla.Tuskin sentään Ruotsalaisilta kokeilta puuttuu ammattitaitoa enempää kuin Suomalaisiltakaan.En ole kokki mutta tiedän kyllä että porsaankyljyksen valmistuksessa tehdään vähintään yhtä usein virhe kypsentämällä liian kauan.Minun mielestä.
- Kiril
itsekin kirjoitti:
tuon ohjelman.Taisi tosiaankin olla kysymys noin pitkästä ajasta.Kiinnitin jokatapauksessa huomiota ajan pituuteen.Liekö sitten tullut joku virhe tai ottaako pannu pitemmän ajan,eihän liha ole metallin kanssa ihan samalla tavalla kosketuksissa kuin tasapohjaisella pannulla.Tuskin sentään Ruotsalaisilta kokeilta puuttuu ammattitaitoa enempää kuin Suomalaisiltakaan.En ole kokki mutta tiedän kyllä että porsaankyljyksen valmistuksessa tehdään vähintään yhtä usein virhe kypsentämällä liian kauan.Minun mielestä.
virhe on tapahtunut jo siinä kun siat on jalostettu lähes rasvattomiksi. Ei niistä kyljyksistä oikein saa mitään kunnollista paistoi vähän tai kauan. Onneksi Chef Wotkins myy kunnon kyljyksiä, joissa on parin sentin silavakerros mukana. Siitä saa maukasta lyhyellä valmistusajalla.
- tepi
Kiril kirjoitti:
virhe on tapahtunut jo siinä kun siat on jalostettu lähes rasvattomiksi. Ei niistä kyljyksistä oikein saa mitään kunnollista paistoi vähän tai kauan. Onneksi Chef Wotkins myy kunnon kyljyksiä, joissa on parin sentin silavakerros mukana. Siitä saa maukasta lyhyellä valmistusajalla.
Onneksi on olemassa terveellisiä vähärasvaisia lihoja mainitsemasi kaltaisen rasvapossun tilalle.
- aikoinaan
Kiril kirjoitti:
Ruotsin lihatuotantoa käsittelevän artikkelin.Tämän mukaan on kaikki liha jalostettu niin rasvattomaksi ettei siitä kertakaikkiaan voi saada maukasta.Ainakaan suuremmat ravintolat eivät käyttäisikään samaa lihaa kuin suuri yleisö.Heillä olisi omat karjan kasvattajat.Lihan sisälläkin olisi oltava enemmän rasvaa kuin nykyisellä äärimmilleen(ainakin melkein)jalostetulla vähäkalorisella lihalla.Joka asia varmaankin on hoitunut automaattisesti jos pinnassa on silavakerros.Rasvaton voi olla terveellistä mutta maku ja mureus kyllä kärsii.
- Kiril
tepi kirjoitti:
Onneksi on olemassa terveellisiä vähärasvaisia lihoja mainitsemasi kaltaisen rasvapossun tilalle.
ovat täynnä niitä rasvattomia porsaankyljyksiä, jotka paistamisen jälkeen muistuttaa kengänpohjaa, kuivaa ja sitkeää.
- Kiril
aikoinaan kirjoitti:
Ruotsin lihatuotantoa käsittelevän artikkelin.Tämän mukaan on kaikki liha jalostettu niin rasvattomaksi ettei siitä kertakaikkiaan voi saada maukasta.Ainakaan suuremmat ravintolat eivät käyttäisikään samaa lihaa kuin suuri yleisö.Heillä olisi omat karjan kasvattajat.Lihan sisälläkin olisi oltava enemmän rasvaa kuin nykyisellä äärimmilleen(ainakin melkein)jalostetulla vähäkalorisella lihalla.Joka asia varmaankin on hoitunut automaattisesti jos pinnassa on silavakerros.Rasvaton voi olla terveellistä mutta maku ja mureus kyllä kärsii.
epäterveellistä ole. Täytyy vain muistaa vähentää turhat hiilihydraattipitoiset vatsantäytteet pois lautaselta, kuten pastat, makaronit, perunat ja riisi. Rasva ja hiilihydraatit yhdessä ovat epäterveellisiä.
- cher123
Kiril kirjoitti:
epäterveellistä ole. Täytyy vain muistaa vähentää turhat hiilihydraattipitoiset vatsantäytteet pois lautaselta, kuten pastat, makaronit, perunat ja riisi. Rasva ja hiilihydraatit yhdessä ovat epäterveellisiä.
Eläinrasvat tukkii verisuonet, söit sitten hiilihydraatteja tai et..
- Jarkki12
cher123 kirjoitti:
Eläinrasvat tukkii verisuonet, söit sitten hiilihydraatteja tai et..
Bullshit kyllä ne on ne ylimääräiset hiilihydraatit jotka maksa muuttaa huonoksi kolesteroliksi joutuessaan säilömään ne. Eläinrasvasta menee läpi kaikki ylimääräinen mitä että tarvitse. Voit testata asian suomällä vuorokauden pelkkää rasvaa ennemmän mitä kulutat/tarvitset niin huomaat kuinka uloste muuttuu rasvaripuliksi, ylimääräisen syödyn rasvan poistuessa.
- sienisoossi
Parilapannulla pihveihin saa kauniin ristikkokuvion. Terveellisyysnäkökohtana lisäksi pihvi on "ilmassa" eikä yhtä paljon rasvassa. Valurautaparilaa käyttäessä ruoan muakana saa aimoannoksen rautaakin samalla, mutta toi nyt on ihan, että miten usein pihvejä syö ja miten laadukkaita ne pihvit on. mä paistan kanapihvit pigarillissä tollasella http://www.maypoint.fi/skeppshult-parilapannu-kahva-rst-eri-kokoja-p-772.html tai Muurikalla jos ruokaa on samalla kerralla paljon tehtävänä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481568Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88980
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188914Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789