Kysymyksiä miniöille

tahtoo tietää

Mitä tarkoittaa kun anoppi sanoo/kysyy:

-miten sinulla on riittänyt rintamaito vauvalle
-hei, voisinko leipoa teille pullaa viikonlopuksi
-saanko vaihtaa vauvalle vaipan
-sinulla on kuivanut nuo pihakukat
-tulisitteko sakilla syömään meille sunnuntaina
-voin pestä pyykkinne kun teillä ei ole oikein tuota kuivatuspaikkaa näin talvella
-onko lapsella noussut paino käyrien mukan
-mitä siellä neuvolassa sanottiin
-entäpä jos antaisitte lapselle nimeksi......
-meidän suvussa ei ole vasenkätisyyttä
-joko lapsi nukkuu omassa sängyssään

70

4400

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yxminiä

tarkoittaa mutten juurikaan kommentoisi. Osa noista kysymyksistä on juuri niitä jotka menevät intimiteettirajan sisäpuolelle ja aiheuttavat vastareaktion. Ovatpahan ihan omia asioitani ja kerron jos kerron - utelun koen epäkohteliaaksi.

Ja olen kaikki nuo kuullut.. :D

• aloittaja

tyypillisin ajattelutapa, uskoisin, eli et edes halua kuunella mitä anoppi sanoo joten et ymmärrä mitä hän tarkoittaa ja näinollen jätät hänen sanomansa omaan arvoonsa.
        Ymmärsinkö oikein.

• anoppeja?
        aloittaja kirjoitti:

tyypillisin ajattelutapa, uskoisin, eli et edes halua kuunella mitä anoppi sanoo joten et ymmärrä mitä hän tarkoittaa ja näinollen jätät hänen sanomansa omaan arvoonsa.
        Ymmärsinkö oikein.

Miksi haukutte miniää, kun tämä vain kertoo, mitä anoppi on hänelle sanonut? Ja vaikka miniä kertoisikin (huu) anopille (huu) mitä ajattelee tämän sanoista, mitä se teille kuuluu, koska nämä miniät täällä eivät arvostele teitä? Ettekö osaa ajatella, miltä miniästä tuntuu? Ettekö vain uskalla? Oletteko itse jo luovuttaneet?

Miksi puolustatte anoppeja vain anoppiuden takia? Näette kuuluvanne samaan arvostettuun kerhoon? Haluaisitte kuulua samaan kerhoon? Nykyajan pahimmat anopit, niin maalla kuin kaupungissa, eivät suvaitse muutoksia, ja te jotka haukutte anoppien "haukkujia", vastustatte ajan kulumista myös. Olette luonteeltanne joko itse äitejä, anoppeja, miniöitä tai ihmisiä, jotka olisivat kiitollisia edes haukuista, jotta edes joku huomaisi teidät. Onko teidät nujerrettu jo kohdussa?

Anoppius, äitiys, vanhemmuus, ikä ei anna valtaa käskeä toista ihmistä. Tätä valtaa ei ole laissa mainittu, se valta on otettu ja omittu. Minun ei tarvitse pullauttaa maailmaan lasta nostaakseni omaa arvoani. Osaan ajatella aivan itse ilman anoppeja, äitiyttä, vanhemmuutta, ja korkeampaa ikää, aivan kuten muutkin Miniät.

Minä tuuletan tuntojani täällä netissä, koska demokratia antaa siihen minulle mahdollisuuden. Iltasanomien keskustelupalstalla oli muuan viikko sitten kysely, mitä suomalaista tuotetta ei saa arvostella. Anoppius taisi jäädä mainitsematta. Pääsemme eteenpäin vain vanhaa muuttamalla, ja jos vanha malli ei toimi, se hylätään. Simple as that.

• Ihan Ok kysymyksiä

Vastauksia asiallisiin kysymyksiin:
      Ei oikein, neuvola neuvoi, että .....

Tottakai kiitos.

Tietenkin. Vaipat ovat tuossa.

Niin on.

Kiitos kyllä.

-voin pestä pyykkinne kun teillä ei ole oikein tuota kuivatuspaikkaa näin talvella
      Ei, älä vie meidän pyykkejä minnekään. Kyllä minä ne kuivaksi saan.

On.

No, painokäyrä xx, pituus xx, lääkäripäivä ensi kuussa. Jne.

Ihan kiva nimi, mutta odota nyt vaan ristiäisiin.

Ei meidänkään.

JOKO? Ainahan se on siellä nukkunut.

Mitä itse vastasit?
      Juodaanpa päiväkahvit, kun toit pullaakin.

• aloittaja

Mielettömän harvinaista varmaan tuollainen asiallinen suhtautuminen.
        On hienoa jos voit suhtautua omaan anoppiisi noin järkevästi, asiallisesti ja jopa ystävällisesti.
        Olen kanssasi samaa mieltä, noinkin noihin kysymyksiin voisi vastata ja vältyttäisiin monilta riidoilta.

• typsy
        aloittaja kirjoitti:

Mielettömän harvinaista varmaan tuollainen asiallinen suhtautuminen.
        On hienoa jos voit suhtautua omaan anoppiisi noin järkevästi, asiallisesti ja jopa ystävällisesti.
        Olen kanssasi samaa mieltä, noinkin noihin kysymyksiin voisi vastata ja vältyttäisiin monilta riidoilta.

mikä on sitten esteenä, ettet voi vastata asiallisesti?
        Koska nuo kysymykset ovat ihan normaaleja, ei niissä ole mitään "piikkejä"

• alkup.
        typsy kirjoitti:

mikä on sitten esteenä, ettet voi vastata asiallisesti?
        Koska nuo kysymykset ovat ihan normaaleja, ei niissä ole mitään "piikkejä"

jos "typsy" kommentoi keskustelun aloittajaa niin selvennyksen vuoksi: olen se anoppi, joka tuollaisia kysymyksiä ja kommentteja voi laukoa.

• .....

mutta toi vauvan nimi on vanhempien päätettävä.
      Riippuu kans siitä sanooko anoppi, että joku tietty nimi on pakko antaa, vai ehdottaako vaan omasta mielestään sopivia nimiä.
      Muut mainitsemasi jutut ovat ihan ok, ei aina tarvi niin kauheasti miettiä, mitä kukakin milläkin tarkoittaa.
      Ei sitä aina niin itsekään mieti loppuun asti kaikkia sanomisiaan, että voi olla puolin ja toisin ihmettelemistä.
      Tulee vaan turhaa eripuraa, jos kaiken analysoi niin tarkasti.

• aloittaja

niin, vanhemmat päättä useimmiten nimen vauvalle, mutta useimmat vanhemmat myös ottavat vastaan lähimmäisten kommentteja ja ehdotuksia
        ja olenpa huomannut, että näillä keskustelupalstoilla on ihan oma osionsa missä tulevat ja olevat äidit kyselevät nimiehdotuksia lapsilleen aivan ventovierailta ihmisiltä !!!

Miksiköhän juuri anoppi jätettäisiin kaiken ulkopuolelle siinäkin asiassa, sopii ihmetellä.

• Ihan Ok kysymyksiä
        aloittaja kirjoitti:

niin, vanhemmat päättä useimmiten nimen vauvalle, mutta useimmat vanhemmat myös ottavat vastaan lähimmäisten kommentteja ja ehdotuksia
        ja olenpa huomannut, että näillä keskustelupalstoilla on ihan oma osionsa missä tulevat ja olevat äidit kyselevät nimiehdotuksia lapsilleen aivan ventovierailta ihmisiltä !!!

Miksiköhän juuri anoppi jätettäisiin kaiken ulkopuolelle siinäkin asiassa, sopii ihmetellä.

Minun ympäristössäni on kaikkien vauvojen nimet pysyneet salassa ristiäisiin saakka.

Ilmeisesti siitä tulee yleisempikin tapa, koska tuntuu ihan oudolta, että vauvan nimi kerrottaisiin etukäteen.
        Siksi ilman muuta sanoisin em. kysymykseen, että odota ristiäisiin vaan, niin muutkin tekevät.
        Nimistä voidaan tietysti keskustella ja keskustellaankin. Vaihtoehtoja, ja suvun nimiä jne.
        Mutta päätöksen tekevät vanhemmat, jo senkin vuoksi, että niin monilla on niin hyviä ehdotuksia, että olisi pelkona, että ihmiset pahastuvat, kun oma ehdotus hylätään.
        Kun vauvalla sitten on nimi, ongelma on poissa. Ei kukaan enää tyrkytä omaa ehdotustaan.

Näin ollen meillä ei anoppia ole jätetty sen enemmän ulkopuolelle kuin ketään muutakaan. Meidän vauvan nimi kuultiin ristiäisissä ensi kerran.

Välit anoppiin ovat ihan hyvät, ja kysymykset ja vastauksetkin meillä varmaan on esitettykin.

• ...

jos anoppi kysyisi noin asiallisesti niin saisi asiallisia vastauksiakin, eikä hänen käytöksensä olisi niin rasittavaa. Neuvot alkavat sanoin "teidän pitää" tai "ei saa".

"-voin pestä pyykkinne kun teillä ei ole oikein tuota kuivatuspaikkaa näin talvella "

-ehdotus olisi meillä "tässä on pyykkinne jotka kävin aiemmin tänään teiltä hakemassa kotiin pestäväksi"

Ei se vika ole aina miniän asenteessa...

• nuo kysymykset

ja vähän enemmänkin koettu. Minä tulkitsin ne, hyväntahtoisuudeksi, ystävällisyydeksi, välittämiseksi, auttavaisuudeksi ja rakkaudeksi lastamme ja meitä kohtaan. Minulla on kiva ja huolehtivainen anoppi ja erinomainen isoäiti lapsillemme.

• tulkittu

Juuri sellaiseksi ne on tarkoitettu. Kumpa vain useammat miniät ymmärtäisivät sen. Yleensä tuollaisiin kysymyksiin saa vastauksena epämääräisiä tiuskimisia tai suoranaista haukkumista kyttääjäksi ja tunkeilijaksi.
        Voi sitä onnellista anoppia ja mummua joka saa sinun ymmärätmyksesi.
        Väintään murjottamista ja puolisolle myöhemmin valtava ryöppy niskaan, miten kamala tuo sinun äitisi onkaan.

• toistapuolta...

Mitä meillä anoppi voisi tarkoittaa kun sanoo/kysyy:

Tuleeko sieltä rinnoista mitään, tyhjääkö imetät? On niin pienetkin rinnat, ei sieltä kyllä mitään tule.
      Ehkäpä hän silloin tarkoittaa:

On taas kertynyt jääkaappiin vanhoja maitoja...

Kuinka usein kuivittelet? ei niitä vaippoja noin usen ennenkään vaihdettu...

Kyllä minun aikanani nuo kukat olivatkin loistossaan, onhan se kallista kraanavesillä kastella...

Tulisitteko sakilla syömään meille sunnuntaina?...
      -taisin sitten juovuksissa soitella ja haukkua kaikki sukulaiset läpi

Voin pestä pyykkinne kun teillä ei ole oikein tuota kuivatuspaikkaa näin talvella
      -pistänkin sitten kaikki kerralla koneeseen ja jäädytän ne pihanarulle tönköksi, sitten ruttuinen kasa sisälle muhimaan

Sanoivatko neuvolassa että on läski?
      -onko lapsella noussut paino käyrien mukaan

Mitä siellä neuvolassa sanottiin
      -joko nyt löysivät jotain vikaa

Entäpä jos antaisitte lapselle nimeksi......
      -eihän tuo teidän antama voi lopullinen olla...

Meidän suvussa ei ole vasenkätisyyttä
      -ei varmaan ole poikani tekemä...

Vieläkö pitää pelätä että te makaatte lapsen kuoliaaksi?

Tätähän ap. odottikin...?

• alkup.

Jos tuollainen olisi totta niin kamalaa olisi kanssakäyminen ja varmasti saataisiin pidettyö jatkuvaa riitaa yllä.

• .....

Näin se just menee, jos etsitään rivienvälistä jotain muita merkityksiä.

• provoilukysymyksiä
        ..... kirjoitti:

Näin se just menee, jos etsitään rivienvälistä jotain muita merkityksiä.

anopilta? Sitten ihmetellään kun "miniä ei ymmärrä että hyväähän minä tarkotan".

Jos mulle joku haukkuisi rintojani kun imetän että "ei varmaan tule tarpeeksi maitoa kun on noin pienet" niin en varmaan haluaisi olla sellaisen anopin kanssa tekemisissä.

• olet
        provoilukysymyksiä kirjoitti:

anopilta? Sitten ihmetellään kun "miniä ei ymmärrä että hyväähän minä tarkotan".

Jos mulle joku haukkuisi rintojani kun imetän että "ei varmaan tule tarpeeksi maitoa kun on noin pienet" niin en varmaan haluaisi olla sellaisen anopin kanssa tekemisissä.

niin "pikkunokkainen" ettei sulle anoppi uskaltaisi puhua juuri mitään..IKÄVÄÄ!!

• viimeksinauraja
        olet kirjoitti:

niin "pikkunokkainen" ettei sulle anoppi uskaltaisi puhua juuri mitään..IKÄVÄÄ!!

Tulipa sinulta todella omituinen kommentti. Jos tuntisit minut todella, tietäisit kyllä, etten suinkaan ole "pikkunokkainen". Mutta pysy vain harhaluulossasi, ei se minua haittaa.

• Yks miniä

Minulla aika etäiset välit anoppini kanssa ja riippuu vähän äänen painoista, miten tuollaisiin kysymyksiin suhtautuisin.

• ratkaisee

Riippuu aivan täysin sävystä, jolla kysymykset esitetään.. vain murto-osa ihmisten välisestä viestinnästä kulkee sanojen muodossa -loput kuullaan ja nähdään sanattomassa viestinnässä.

Jos näiden kysymysten esittäjän sanaton viestintä on vilpittömästi hyväntahtoinen, avulias ja toista kunnioittava, niin vastauksetkin todennäköisesti ovat sen mukaisia. Muussa tapauksessa kannattaa mieluummin jättää kokonaan kysymättä..

• aloittaja

aikamoinen sanattoman viestinnän mestari pitäisi olla jotta noihin kysymyksiin ja kommentteihin saisi jotain pahantahtoista sävyä.

Mutta onhan niin, että kun toinen jotain sanoo niin toinen sen kuulee ja siinä välillä tapahtuu paljon, jos kemiat ei kohtaa.
        Jos on tahtoa ymmärtää oikein se sanaton viestintä osataan tulkita kuultujen sanojen kanssa balanssiin.

• ratkaisee
        aloittaja kirjoitti:

aikamoinen sanattoman viestinnän mestari pitäisi olla jotta noihin kysymyksiin ja kommentteihin saisi jotain pahantahtoista sävyä.

Mutta onhan niin, että kun toinen jotain sanoo niin toinen sen kuulee ja siinä välillä tapahtuu paljon, jos kemiat ei kohtaa.
        Jos on tahtoa ymmärtää oikein se sanaton viestintä osataan tulkita kuultujen sanojen kanssa balanssiin.

Tätä asiaa on myös tieteellisesti tutkittu paljon.

Sanaton viestintä menee aina perille -oli sen lähettäjä lähettämästään viestistä tietoinen tai ei. Hyvin usein ei ole..

Jos sanat ja sanaton viestintä ovat ristiriidassa keskenään, niin kuulija "kuulee" ensisijaisesti sanattoman viestin. Jälleen kerran riippumatta siitä, tiedostaako viestin lähettäjä lähettämäänsä viestiä. Ja jälleen kerran.. hyvin usein ei tiedosta.

Asia siis EI mene niin päin, että kuulija hyväntahtoisuuttaan "tulkitsisi sanattoman viestin balanssiin sanojen kanssa".

Kysymys on enneminkin siitä, että MIKSI viestit ovat ristiriidassa?

Sanaton viesti kertoo nimenomaan viestin lähettäjän TODELLISET motiivit sanalliselle viestilleen. Ja jälleen kerran.. hyvin usein tiedostamattaan.

Jos siis saa kummallisia vastauksia hyväntahtoisesti muotoiltuihin kysymyksiin, kannattaa kysyä itseltään, mitä OIKEASTI haluan sanoa tuolle henkilölle?

• alkup.
        ratkaisee kirjoitti:

Tätä asiaa on myös tieteellisesti tutkittu paljon.

Sanaton viestintä menee aina perille -oli sen lähettäjä lähettämästään viestistä tietoinen tai ei. Hyvin usein ei ole..

Jos sanat ja sanaton viestintä ovat ristiriidassa keskenään, niin kuulija "kuulee" ensisijaisesti sanattoman viestin. Jälleen kerran riippumatta siitä, tiedostaako viestin lähettäjä lähettämäänsä viestiä. Ja jälleen kerran.. hyvin usein ei tiedosta.

Asia siis EI mene niin päin, että kuulija hyväntahtoisuuttaan "tulkitsisi sanattoman viestin balanssiin sanojen kanssa".

Kysymys on enneminkin siitä, että MIKSI viestit ovat ristiriidassa?

Sanaton viesti kertoo nimenomaan viestin lähettäjän TODELLISET motiivit sanalliselle viestilleen. Ja jälleen kerran.. hyvin usein tiedostamattaan.

Jos siis saa kummallisia vastauksia hyväntahtoisesti muotoiltuihin kysymyksiin, kannattaa kysyä itseltään, mitä OIKEASTI haluan sanoa tuolle henkilölle?

Otetaanpa esimerkkinä yksi anopin kysymys.

Ajatellaan tilannetta, että porukka on ollut lähes joka sunnuntai meillä syömässä ja minä nyt esitän vähän ivailevaan savyyn josko tas tulisitte.
        Siinä ymmärrän olevan sitä sanatonta viestintää ihan oikeasti ja ymmärrän että se ymmärretään piruiluna ja siitä voidaan loukkaantua.

MUTTA sama kutsu iloisella ilmeellä, innostuneella toiveikkaalla äänellä vierellä istuen ja silmiin katsoen.
        Voidaanko sitä tulkita muutoin kuin ystävälliseksi kutsuksi.
        Vain ja ainoastaan pahansuopa ihminen sen kykenee tekemään. Ihminen joka ei koskaan edes halua uskoa hyvää kutsun esittäjästä.

Siinä olet oikeassa että kukaan ei tulkitse viestiä ihan hyväntahtoisuuttaan sanojen kanssa balanssiin. Ymmärsit jotain väärin jos luit tekstistäni jotain sinne viittavaa.

MUTTA ihminen kyllä usein tulkitsee vilpittömän hyväntahtoiset sanat ihan pahansuopuuttaan jokisikin muuksi mitä sanat kertoo.
        Näin syntyy niitä ristiriitoja ja väärinymmärtämisiä. Tahallisesti ja tahattomasti.

Siitä olen ainakin omalla kohdallani vakuuttunut, että minulla ei sellaisia näyttelijänlahjoja olisi että kutsuisin ihmiset lounaalle ystävällisin sanoin ja sisälläni ilkkuisi pikku piru, että tulkaapa vaan....ja se piru näyttäisi kuulijalle sen sanattoman viestin.

Eli kyllä mielestäni sanaton viesti myöskin on tiedostettua. Sehän on tunne joka aistitaan lausuttujen sanojen takaa. Tuntijalle se on tiedossa mutta kuulija sen kuvittelee, on näkevinään tai haluaa nähdä.

• ratkaisee
        alkup. kirjoitti:

Ajatellaan tilannetta, että porukka on ollut lähes joka sunnuntai meillä syömässä ja minä nyt esitän vähän ivailevaan savyyn josko tas tulisitte.
        Siinä ymmärrän olevan sitä sanatonta viestintää ihan oikeasti ja ymmärrän että se ymmärretään piruiluna ja siitä voidaan loukkaantua.

MUTTA sama kutsu iloisella ilmeellä, innostuneella toiveikkaalla äänellä vierellä istuen ja silmiin katsoen.
        Vain ja ainoastaan pahansuopa ihminen sen kykenee tekemään. Ihminen joka ei koskaan edes halua uskoa hyvää kutsun esittäjästä.

Siinä olet oikeassa että kukaan ei tulkitse viestiä ihan hyväntahtoisuuttaan sanojen kanssa balanssiin. Ymmärsit jotain väärin jos luit tekstistäni jotain sinne viittavaa.

MUTTA ihminen kyllä usein tulkitsee vilpittömän hyväntahtoiset sanat ihan pahansuopuuttaan jokisikin muuksi mitä sanat kertoo.
        Näin syntyy niitä ristiriitoja ja väärinymmärtämisiä. Tahallisesti ja tahattomasti.

Siitä olen ainakin omalla kohdallani vakuuttunut, että minulla ei sellaisia näyttelijänlahjoja olisi että kutsuisin ihmiset lounaalle ystävällisin sanoin ja sisälläni ilkkuisi pikku piru, että tulkaapa vaan....ja se piru näyttäisi kuulijalle sen sanattoman viestin.

Eli kyllä mielestäni sanaton viesti myöskin on tiedostettua. Sehän on tunne joka aistitaan lausuttujen sanojen takaa. Tuntijalle se on tiedossa mutta kuulija sen kuvittelee, on näkevinään tai haluaa nähdä.

Ehkäpä olet poikkeus, johon tieteelliset tutkimustulokset eivät päde : D ..?

Ehkäpä olet poikkeus, joka ei lähetä tiedostamattomia sanattomia viestejä? : D ..?

Tämän kertaisen kirjoittamasi viestisi yksi sanaton viesti, jonka sain oli mm. että sinulla on ongelmia miniäsi kanssa. Toinen sanaton viestisi oli mm. että olet itse syytön ongelmiin ja vika on miniässä. Kolmas viestisi, jonka sain ja jota ET kirjoittanut oli, että miniäsi on pahansuopainen.

Koskapa lienet poikkeus, joka ei lähetä tiedostamattomia sanattomia viestejä, lienet myös tietoinen näistä viesteistä, joita ET kirjoittanut? MIKSI et kirjoittanut niitä, jos kerran kuitenkin niitä lähetät?

• ratkaisee
        alkup. kirjoitti:

"Jos on tahtoa ymmärtää oikein se sanaton viestintä osataan tulkita kuultujen sanojen kanssa balanssiin."

"Siinä olet oikeassa että kukaan ei tulkitse viestiä ihan hyväntahtoisuuttaan sanojen kanssa balanssiin. Ymmärsit jotain väärin jos luit tekstistäni jotain sinne viittaavaa."

• tulkinta
        ratkaisee kirjoitti:

Ehkäpä olet poikkeus, johon tieteelliset tutkimustulokset eivät päde : D ..?

Ehkäpä olet poikkeus, joka ei lähetä tiedostamattomia sanattomia viestejä? : D ..?

Tämän kertaisen kirjoittamasi viestisi yksi sanaton viesti, jonka sain oli mm. että sinulla on ongelmia miniäsi kanssa. Toinen sanaton viestisi oli mm. että olet itse syytön ongelmiin ja vika on miniässä. Kolmas viestisi, jonka sain ja jota ET kirjoittanut oli, että miniäsi on pahansuopainen.

Koskapa lienet poikkeus, joka ei lähetä tiedostamattomia sanattomia viestejä, lienet myös tietoinen näistä viesteistä, joita ET kirjoittanut? MIKSI et kirjoittanut niitä, jos kerran kuitenkin niitä lähetät?

minä en kirjoita välttämättä itsestäni vaan kokemuksistani ja kuulemisistani yleensä miniä ja anoppisuhteissa

Pidän miniästäni ja hän ei missään tapuksessa ole pahansuopa vaan lämmin ja herttainen ihminen

kukaan ei ole yksin syytön tai syyllinen jos kahdella ihmisellä on keskenään jotain kärhämää

minulla on miniäni kanssa eriäviä mielipiteitä asioista ja niitä minulla on monien muittenkin ihmisten kanssa mm. nyt sinun

eli tässä nyt toditettiin se sanattoman viestin tulkinta jonka vastaanottaja tulkitsee haluamallaan tavalla, mielialansa ja agressionsa tason mukaan

• ratkaisee
        tulkinta kirjoitti:

minä en kirjoita välttämättä itsestäni vaan kokemuksistani ja kuulemisistani yleensä miniä ja anoppisuhteissa

Pidän miniästäni ja hän ei missään tapuksessa ole pahansuopa vaan lämmin ja herttainen ihminen

kukaan ei ole yksin syytön tai syyllinen jos kahdella ihmisellä on keskenään jotain kärhämää

minulla on miniäni kanssa eriäviä mielipiteitä asioista ja niitä minulla on monien muittenkin ihmisten kanssa mm. nyt sinun

eli tässä nyt toditettiin se sanattoman viestin tulkinta jonka vastaanottaja tulkitsee haluamallaan tavalla, mielialansa ja agressionsa tason mukaan

"Kysymys on enneminkin siitä, että MIKSI viestit ovat ristiriidassa?

Sanaton viesti kertoo nimenomaan viestin lähettäjän TODELLISET motiivit sanalliselle viestilleen. Ja jälleen kerran.. hyvin usein tiedostamattaan."

TODELLINEN motiivisi/ viestisi oli siis kuitenkin negatiiviset kokemuksesi/ kuulemisesi miniä-anoppisuhteissa?! --tätä ET kirjoittanut, mutta se välittyi erittäin selkeästi. Miksi puet viestisi kauniiseen ja hyväntahtoiseen muotoon, jos todellinen motiivisi/ viestisi on jotain muuta? ("minä en kirjoita välttämättä itsestäni vaan kokemuksista ja kuulemisistani yleensä miniä ja anoppisuhteissa")

--Ja kuten kirjoitin, voihan tosdiaan olle, että olet tieteellinen poikkeus : D ..?!

• ratkaisee
        tulkinta kirjoitti:

"Mitä tarkoittaa kun anoppi sanoo/kysyy:

-joko lapsi nukkuu omassa sängyssään"

Tästä viestistäsi välittyi ERITTÄIN selvästi negatiiviset kokemuksesi/ "kuulemuksesi" miniä-anoppisuhteessa. SITÄ et kuitenkaan viestissä KIRJOITA. -kerroit siitä vasta, kun asiaa tarkemmin tiukattiin.. SITÄ, on sanaton piiloviestintä.

• ratkaisee
        ratkaisee kirjoitti:

Tästä viestistäsi välittyi ERITTÄIN selvästi negatiiviset kokemuksesi/ "kuulemuksesi" miniä-anoppisuhteessa. SITÄ et kuitenkaan viestissä KIRJOITA. -kerroit siitä vasta, kun asiaa tarkemmin tiukattiin.. SITÄ, on sanaton piiloviestintä.

Ai niin, mutta sinähän ET lähetä TIEDOSTAMATTOMIA piiloviestejä, joten siis TIESIT asiasta.. turhaan tässä sitä siis kerroin..

• Ihan Ok kysymyksiä
        alkup. kirjoitti:

Kamalaa, että olette noin vaikeaselkoisia!

Meikä kun on ihan vaan tavallinen ihminen, anopin kanssa tulee toimeen siinä kuin muittenkin suvun naisten, ei ole mitään riitoja ikimaailmassa, sillä jos harmistun, en osoita sitä. Samoin tekee varmaan tuo edellinenkin sukupolvi. Ja mihinkä tässä nyt pitäisi harmistua ja miksi etsiä taka-ajatuksia? Sukuni ilmeisesti on harmiton ja mielikuvitukseton, tasaista porukkaa.

Jokainen vain siis elää elämäänsä.
        Rahapula vaivaa, joten sunnuntailounaat ovat tervetulleet joskus.
        Mutta niin vaivaa anoppiakin, ja hänenhän ruokarahoista meidän syöttäminen vie aikamoisen loven. Emme me hänen ruokaansa usein käy ahmimassa. Kyllä hän käy useammin meillä, kahvilla vain.

"MUTTA ihminen kyllä usein tulkitsee vilpittömän hyväntahtoiset sanat ihan pahansuopuuttaan jokisikin muuksi mitä sanat kertoo.
        Näin syntyy niitä ristiriitoja ja väärinymmärtämisiä. Tahallisesti ja tahattomasti."

Tätä en allekirjoita.
        Jos joku tunnistaa pahansuopaisuutensa ja halunsa ymmärtää tahallaan väärin, tulee hänen toki harjoittaa itsekritiikkiä.
        Ei pidä tehdä kärpäsistä härkäsiä.

• alkup.
        ratkaisee kirjoitti:

Tämä aloitukseni lähti siitä, että olin lueskellut noita anoppi-miniä-mummu keskusteluja ja huomioinut sellaisen asian, että miniälle anoppi olisi hirviö tekipä hän sitten hyvin tai huonoin.
        Se on vallitseva mielipide näillä sivuilla. Negatiivista ja siksi niin kiihottavaa keskustelun aiheena. Positiiviset asiathan kun ei ketään kiinnosta.

Tuo kommentti ja kysymyslista taas on otanta sieltä täältä, omin sanoin, niistä asioista joita sitä kärhämää tuntuu tulevan. Tuossa vain hyvin hyvin pieni osa asioista.
        Siis ihan mielivaltaista tekstiä. Ja rivien välit tyhjänä.

En tietenkään kirjoita että minun oma miniä-anoppisuhteeni olisi noista asioista romuttumassa kun niin ei ole.
        Tuolla jossain selvennyksessä kerroin, että olen anoppi joka VOISI nämä kommentit esittää jos olisi aihetta tai asiaa noista. Joitakin olen varmasti esittänytkin.

Ja kuten tuli esille, monet miniät ovat nämä kommentit ja kysymykset omassa anoppisuhteessaan kuulleet ja jotkut ottaneet ne järkevästi ja toiset taas lähes näyttäneet anopille ovea.

Sen verran tässä tein harkittua valintaa, että kommentit ja kysymykset ovat korrekteja eikä niissä todellakaan ole MINUN MIELESTÄNI mitään riidan haastantaa anopin puolelta.
        Halusin herätellä keskustelua siitä, onko todellakin niin, että anoppi on miniälle punainen vaate, ärsyttävä aina vain.

Näiltä sivuilta olen saanut negatiivisen kuvan siitä ihmissuhteesta. Se ei tarkoita että itselläni olisi pelkästään negatiivet mielipiteet miniästäni.
        Kuten sanoin meillä joskus mielipiteet riitelee mutta me kuitenkin olemme sovussa, enimmäkseen. Onhan hän poikani vaimo ja lapsenlapseni äiti ja näinollen erittäin tärkeä henkilö elämässäni. Tietysti haluan olla hänen kanssaan sovussa ja olen valmis tekemään sen asian eteen töitä, että sopu säilyisi.

Tuo sinun jankkaamasi piiloviestintä jotenkin nyt hämää, mihin se liittyy juuri minun kommenteissani ja miksi olet takertunut siihen. Siksikö että olemme asioista eri mieltä.
        Vai onko sinulle punainen vaate minun hyväntahtoinen sävy kirjoittaèssani.
        Minä olen hyväntahtoinen ihminen, lepsu ja lempeä, siitä se savy johtunee.
        Vai voiko tuolta rivienvälistä ehkä lukea muuta. Ok,ok...joskus olen piikikäs ja pikkuilkeä, tunnelmasta riippuen.

Tuota viimeistä kommenttiasi en ymmärrä yhtään. Missä ja kuka ja miten on "tarkemmin tiukannut" minun negatiivisia kokemuksiani miniääni.
        Et kai tarkoita tuota kun jossain sanoit lukevasi sen ns. rivien välistä.

Jos minulle miniä-anoppisuhde olisi täysin ns. ongelmaton ja yhdentekevä, tuskin roikkuisin tässäkään keskustelussa.
        Mielenkiintoinen se on, molemmilta puolilta elettynä ja koettuna.

Mutta kaikkein ihaninta maailmassa on olla mummo !

No, nyt tuo ukko korkkasi kaljapullon....
        täytyypä mennä osille, suu tässä kuivaa noita rivienvälejä viestiessä ;)

• Suu suppuun!
        Ihan Ok kysymyksiä kirjoitti:

Kamalaa, että olette noin vaikeaselkoisia!

Meikä kun on ihan vaan tavallinen ihminen, anopin kanssa tulee toimeen siinä kuin muittenkin suvun naisten, ei ole mitään riitoja ikimaailmassa, sillä jos harmistun, en osoita sitä. Samoin tekee varmaan tuo edellinenkin sukupolvi. Ja mihinkä tässä nyt pitäisi harmistua ja miksi etsiä taka-ajatuksia? Sukuni ilmeisesti on harmiton ja mielikuvitukseton, tasaista porukkaa.

Jokainen vain siis elää elämäänsä.
        Rahapula vaivaa, joten sunnuntailounaat ovat tervetulleet joskus.
        Mutta niin vaivaa anoppiakin, ja hänenhän ruokarahoista meidän syöttäminen vie aikamoisen loven. Emme me hänen ruokaansa usein käy ahmimassa. Kyllä hän käy useammin meillä, kahvilla vain.

"MUTTA ihminen kyllä usein tulkitsee vilpittömän hyväntahtoiset sanat ihan pahansuopuuttaan jokisikin muuksi mitä sanat kertoo.
        Näin syntyy niitä ristiriitoja ja väärinymmärtämisiä. Tahallisesti ja tahattomasti."

Tätä en allekirjoita.
        Jos joku tunnistaa pahansuopaisuutensa ja halunsa ymmärtää tahallaan väärin, tulee hänen toki harjoittaa itsekritiikkiä.
        Ei pidä tehdä kärpäsistä härkäsiä.

Ihmissuhteista nimenomaan tulee mutkikkaita ja vaikeaselkoisia, kun sanotaan yhtä ja ajatellaan toista..

Jollei halua/ uskalla ajatuksiaan sanoa reilusti ääneen, niin kannattaa nimenomaan pitää suunsa kiinni, eikä yrittää kiertoteitse liirumlaaruilmalla..

Se on sitä "tavallisen ja yksinkertaisen" ihmisen "harmitonta tasaisuutta". Onneksi olkoon, jos olette sellaisia!

• ratkaisee
        alkup. kirjoitti:

Tämä aloitukseni lähti siitä, että olin lueskellut noita anoppi-miniä-mummu keskusteluja ja huomioinut sellaisen asian, että miniälle anoppi olisi hirviö tekipä hän sitten hyvin tai huonoin.
        Se on vallitseva mielipide näillä sivuilla. Negatiivista ja siksi niin kiihottavaa keskustelun aiheena. Positiiviset asiathan kun ei ketään kiinnosta.

Tuo kommentti ja kysymyslista taas on otanta sieltä täältä, omin sanoin, niistä asioista joita sitä kärhämää tuntuu tulevan. Tuossa vain hyvin hyvin pieni osa asioista.

En tietenkään kirjoita että minun oma miniä-anoppisuhteeni olisi noista asioista romuttumassa kun niin ei ole.
        Tuolla jossain selvennyksessä kerroin, että olen anoppi joka VOISI nämä kommentit esittää jos olisi aihetta tai asiaa noista. Joitakin olen varmasti esittänytkin.

Ja kuten tuli esille, monet miniät ovat nämä kommentit ja kysymykset omassa anoppisuhteessaan kuulleet ja jotkut ottaneet ne järkevästi ja toiset taas lähes näyttäneet anopille ovea.

Sen verran tässä tein harkittua valintaa, että kommentit ja kysymykset ovat korrekteja eikä niissä todellakaan ole MINUN MIELESTÄNI mitään riidan haastantaa anopin puolelta.
        Halusin herätellä keskustelua siitä, onko todellakin niin, että anoppi on miniälle punainen vaate, ärsyttävä aina vain.

Näiltä sivuilta olen saanut negatiivisen kuvan siitä ihmissuhteesta. Se ei tarkoita että itselläni olisi pelkästään negatiivet mielipiteet miniästäni.
        Kuten sanoin meillä joskus mielipiteet riitelee mutta me kuitenkin olemme sovussa, enimmäkseen. Onhan hän poikani vaimo ja lapsenlapseni äiti ja näinollen erittäin tärkeä henkilö elämässäni. Tietysti haluan olla hänen kanssaan sovussa ja olen valmis tekemään sen asian eteen töitä, että sopu säilyisi.

Tuo sinun jankkaamasi piiloviestintä jotenkin nyt hämää, mihin se liittyy juuri minun kommenteissani ja miksi olet takertunut siihen. Siksikö että olemme asioista eri mieltä.
        Vai voiko tuolta rivienvälistä ehkä lukea muuta. Ok,ok...joskus olen piikikäs ja pikkuilkeä, tunnelmasta riippuen.

Tuota viimeistä kommenttiasi en ymmärrä yhtään. Missä ja kuka ja miten on "tarkemmin tiukannut" minun negatiivisia kokemuksiani miniääni.

Jos minulle miniä-anoppisuhde olisi täysin ns. ongelmaton ja yhdentekevä, tuskin roikkuisin tässäkään keskustelussa.

"Koskapa lienet poikkeus, joka ei lähetä tiedostamattomia sanattomia viestejä, lienet myös tietoinen näistä viesteistä, joita ET kirjoittanut? MIKSI et kirjoittanut niitä, jos kerran kuitenkin niitä lähetät?"

"minä en kirjoita välttämättä itsestäni vaan kokemuksistani ja kuulemisistani yleensä miniä ja anoppisuhteissa"

Tuossa oli kohta, jossa asiaa "tarkemmin tiukattiin" ja mitä siihen vastasit.

Punainen vaate EI suinkaan ole "hyväntahtoinen    sävysi", vaan pikkuilkeytesi piilottaminen MUKAMAS hyväntahtoisuuden taakse:

"..miniälle anoppi olisi hirviö tekipä hän sitten hyvin tai huonoin...Positiiviset asiathan kun ei ketään kiinnosta."

"..onko todellakin niin, että anoppi on miniälle punainen vaate, ärsyttävä aina vain."

Tiedän, että luet tämän, vaikka kaljapullo poksahtikin : D ..

• riitapukari
        ratkaisee kirjoitti:

"Koskapa lienet poikkeus, joka ei lähetä tiedostamattomia sanattomia viestejä, lienet myös tietoinen näistä viesteistä, joita ET kirjoittanut? MIKSI et kirjoittanut niitä, jos kerran kuitenkin niitä lähetät?"

"minä en kirjoita välttämättä itsestäni vaan kokemuksistani ja kuulemisistani yleensä miniä ja anoppisuhteissa"

Tuossa oli kohta, jossa asiaa "tarkemmin tiukattiin" ja mitä siihen vastasit.

Punainen vaate EI suinkaan ole "hyväntahtoinen    sävysi", vaan pikkuilkeytesi piilottaminen MUKAMAS hyväntahtoisuuden taakse:

"..miniälle anoppi olisi hirviö tekipä hän sitten hyvin tai huonoin...Positiiviset asiathan kun ei ketään kiinnosta."

"..onko todellakin niin, että anoppi on miniälle punainen vaate, ärsyttävä aina vain."

Tiedän, että luet tämän, vaikka kaljapullo poksahtikin : D ..

tässä kysymykseni

"Tuota viimeistä kommenttiasi en ymmärrä yhtään. Missä ja kuka ja miten on "tarkemmin tiukannut" minun negatiivisia kokemuksiani miniääni.
        Et kai tarkoita tuota kun jossain sanoit lukevasi sen ns. rivien välistä. "

johon vastaat näin

johon mielestäsi minun vastaus kuuluu

eli nyt taidamme jo väsyä, vai miksi en löydä vastauksestasi tiukkaamista omasta suhteestani miniään
        nyt taitaa toinen puhua tossusta ja toinen tossunpohjasta...tai sitten minä olen yksinkertaisesti tyhmä ! tai muuten ulkona kuin lumiukko...

en ole MUKAMAS hyväntahtoien vaikka olenkin joskus pikkuilkeä eikä maininta punaisesta vaateesta ole mielestäni kumpaakaan, esitinpähän vain kysymyksen onko hyväntahtoisuuteni kirjoitussävyssä sinulle jotenkin punainen vaate, tunnut mielestäni ärsyyntyvän siitä.
        Kuten monet miniät tuntuvat ärsyyntyvän anopesitaan, siitä voidaan käyttää bertausta punainen vaate.

Olet jo oppinut tuntemaankin minua, tulin takaisin kun pullo tyhjeni :)

mutta me olemmelipuneet kauas aiheesta kun aloimme kiistellä piiloviestinnästä ja ties mistä sitten

Kerrohan millainen miniä sinä olet, mitä kestät anopiltasi ja mitä et voi sietää hänessä.
        Ja onko muutoin kaikki hyvin...

• ratkaisee
        alkup. kirjoitti:

Huomaatko muuten itse, että et lainkaan ihmettele/ kommentoi tämän palstan anoppien taholta miniöihin kohdistuvaa negatiivisuutta(? -sitä nimittäin riittää!)-- päivittelet ainoastaan MINIÖIDEN asenteita ja mielipiteitä..

• ratkaisee
        riitapukari kirjoitti:

tässä kysymykseni

"Tuota viimeistä kommenttiasi en ymmärrä yhtään. Missä ja kuka ja miten on "tarkemmin tiukannut" minun negatiivisia kokemuksiani miniääni.
        Et kai tarkoita tuota kun jossain sanoit lukevasi sen ns. rivien välistä. "

johon vastaat näin

johon mielestäsi minun vastaus kuuluu

eli nyt taidamme jo väsyä, vai miksi en löydä vastauksestasi tiukkaamista omasta suhteestani miniään
        nyt taitaa toinen puhua tossusta ja toinen tossunpohjasta...tai sitten minä olen yksinkertaisesti tyhmä ! tai muuten ulkona kuin lumiukko...

en ole MUKAMAS hyväntahtoien vaikka olenkin joskus pikkuilkeä eikä maininta punaisesta vaateesta ole mielestäni kumpaakaan, esitinpähän vain kysymyksen onko hyväntahtoisuuteni kirjoitussävyssä sinulle jotenkin punainen vaate, tunnut mielestäni ärsyyntyvän siitä.
        Kuten monet miniät tuntuvat ärsyyntyvän anopesitaan, siitä voidaan käyttää bertausta punainen vaate.

Olet jo oppinut tuntemaankin minua, tulin takaisin kun pullo tyhjeni :)

mutta me olemmelipuneet kauas aiheesta kun aloimme kiistellä piiloviestinnästä ja ties mistä sitten

Kerrohan millainen miniä sinä olet, mitä kestät anopiltasi ja mitä et voi sietää hänessä.
        Ja onko muutoin kaikki hyvin...

: D ..asenteesi "kuului" taas selkeästi.. Ei tullut mieleesi kysyä, että millainen ANOPPI olen : D ..?! Pidit itsestäänselvänä, että olen MINIÄ?!

• alkup.
        ratkaisee kirjoitti:

Huomaatko muuten itse, että et lainkaan ihmettele/ kommentoi tämän palstan anoppien taholta miniöihin kohdistuvaa negatiivisuutta(? -sitä nimittäin riittää!)-- päivittelet ainoastaan MINIÖIDEN asenteita ja mielipiteitä..

anoppien kommentteja anoppien itsensä antamina täällä on hyvin vähän kommentoitavaksi.
        Se mitä saadaan tietää anoppien negatiivisesta asenteesta on miniöiden kertomaa ja näinollen toisenkäden tietoa, miniöiden kokemuksia ja näkemyksiä ja uskomuksia anopin toiminnasta ja sen tarkoituksesta.
        Miksi menisin arvostelemaan heidän anoppejaan jos anopit itse eivät halua tulla keskustelemaan niistä asioista ja tapahtumista mistä nuo miniät kertoo.

Olisikin oikein mielenkiintoista keskustella anoppien kanssa ja odotinkin kovasti että tuohon miniän kyselyyn vastattaisiin mutta ei..
        kovin oli provoisoivasti esitetty ne kysymykset joten ei liene riidanhaluisia anoppeja enemmälti liikkeellä ;)

enkä minä päivittele, aloitin viestiketjun ihan asiallisella kysymyksellä ja se mitä siitä sitten seurasi, siinä on sormet pelissä jo muillakin kuin minulla
        päivittelyn käsitän; voi voi kun nuo miniät ovat ikäviä ja surkeita ja eivät ne mitään osaa ja plää plää plää...
        sitä sävyä tuskin kuitenkaan löydät teksteistäni

• ratkaisee
        ratkaisee kirjoitti:

: D ..asenteesi "kuului" taas selkeästi.. Ei tullut mieleesi kysyä, että millainen ANOPPI olen : D ..?! Pidit itsestäänselvänä, että olen MINIÄ?!

Niin siis minähän en VASTANNUT kysymyksiisi, koska EN ole MINIÄ.. kommentoin vain kysymysten esittämisen mahdollista sävyä ja motiiveja..

• alkup.
        ratkaisee kirjoitti:

nyt kyllä kuulit väärin. Jospa todellakin halusin kuulla millainen olet juuri miniänä.
        Olenhan itsekkin sekä miniä että anoppi ja edustan tässä keskustelussa nyt roolia anopopina. Jossain toisessa voin keskustella miniänä, tottakai koska olen sitäkin, joten osaan myös ajatella että myös sinä voit olla niitä molempia.
        Mutta asetelma täällä nyt on miniä vastaan anoppi, joten kun itse olen se hirviö-osapuoli niin halusin kuulla sen sinun enkelipersoonan kommentit :))))))))))))))))

• ratkaisee
        alkup. kirjoitti:

anoppien kommentteja anoppien itsensä antamina täällä on hyvin vähän kommentoitavaksi.
        Se mitä saadaan tietää anoppien negatiivisesta asenteesta on miniöiden kertomaa ja näinollen toisenkäden tietoa, miniöiden kokemuksia ja näkemyksiä ja uskomuksia anopin toiminnasta ja sen tarkoituksesta.
        Miksi menisin arvostelemaan heidän anoppejaan jos anopit itse eivät halua tulla keskustelemaan niistä asioista ja tapahtumista mistä nuo miniät kertoo.

Olisikin oikein mielenkiintoista keskustella anoppien kanssa ja odotinkin kovasti että tuohon miniän kyselyyn vastattaisiin mutta ei..
        kovin oli provoisoivasti esitetty ne kysymykset joten ei liene riidanhaluisia anoppeja enemmälti liikkeellä ;)

enkä minä päivittele, aloitin viestiketjun ihan asiallisella kysymyksellä ja se mitä siitä sitten seurasi, siinä on sormet pelissä jo muillakin kuin minulla
        päivittelyn käsitän; voi voi kun nuo miniät ovat ikäviä ja surkeita ja eivät ne mitään osaa ja plää plää plää...
        sitä sävyä tuskin kuitenkaan löydät teksteistäni

Hmm.. niin ne lukuisat miniät täällä onkin varmaan itse omien negatiivisten asenteidensa takia varmaan vaan "tulkinneet" anoppinsa väärin.. Niin ja RIIDANHALUISIA anoppejahan ei löytynyt, vai miten se meni.. : D ..?

• mrrrrrr
        ratkaisee kirjoitti:

Niin siis minähän en VASTANNUT kysymyksiisi, koska EN ole MINIÄ.. kommentoin vain kysymysten esittämisen mahdollista sävyä ja motiiveja..

ja nyt sinä sen sanot !!!!!Koko hemmetin illan olen tässä istunu inttämässä sinun kanssasi ja norkoillu josko saisi oikein kunnon nujakan aikaiseksi ja nyt sinä yötä vasten sanot ettet edes ole miniä !!
        Mikä hemmetti sinä sitten oikein olet !`
        Tietysti tulit vain tahallasi ärsyttämään meitä
        anoppeja tänne ja oletki joku hemmeti äijä niinkö, ryökäle ja minä kun jo ehdin alkaa pitää sinusta :((((

• ratkaisee
        alkup. kirjoitti:

nyt kyllä kuulit väärin. Jospa todellakin halusin kuulla millainen olet juuri miniänä.
        Olenhan itsekkin sekä miniä että anoppi ja edustan tässä keskustelussa nyt roolia anopopina. Jossain toisessa voin keskustella miniänä, tottakai koska olen sitäkin, joten osaan myös ajatella että myös sinä voit olla niitä molempia.
        Mutta asetelma täällä nyt on miniä vastaan anoppi, joten kun itse olen se hirviö-osapuoli niin halusin kuulla sen sinun enkelipersoonan kommentit :))))))))))))))))

Niin siis vielä kerran: En ole kenenkään miniä, enkä ole koskaan ollutkaan.

• hirviö
        ratkaisee kirjoitti:

Hmm.. niin ne lukuisat miniät täällä onkin varmaan itse omien negatiivisten asenteidensa takia varmaan vaan "tulkinneet" anoppinsa väärin.. Niin ja RIIDANHALUISIA anoppejahan ei löytynyt, vai miten se meni.. : D ..?

no johan, ethän sinä kykene ensimmäistäkään ajatusta tuomaan julki jossa ei olisi tuo hemmetin särisevä sivuääni, se joka rassaa siellä jossain rivien välissä, uh..

täällä on kohta tosi vihanen ja riidanhaluinen anoppi jonka poitäsi selvittää onko siellä lintu vai lentokone....
        ja asia josta aloitettiin on hävinnyt jo jonnekkin tämän töryn alle
        väsyttää

• ratkaisee
        mrrrrrr kirjoitti:

ja nyt sinä sen sanot !!!!!Koko hemmetin illan olen tässä istunu inttämässä sinun kanssasi ja norkoillu josko saisi oikein kunnon nujakan aikaiseksi ja nyt sinä yötä vasten sanot ettet edes ole miniä !!
        anoppeja tänne ja oletki joku hemmeti äijä niinkö, ryökäle ja minä kun jo ehdin alkaa pitää sinusta :((((

Joo ihan tahallani, tietty.. eikä ollut edes vaikeeta..

• ratkaisee
        hirviö kirjoitti:

no johan, ethän sinä kykene ensimmäistäkään ajatusta tuomaan julki jossa ei olisi tuo hemmetin särisevä sivuääni, se joka rassaa siellä jossain rivien välissä, uh..

täällä on kohta tosi vihanen ja riidanhaluinen anoppi jonka poitäsi selvittää onko siellä lintu vai lentokone....
        ja asia josta aloitettiin on hävinnyt jo jonnekkin tämän töryn alle
        väsyttää

Jollei sitä olis, niin ei rassais..Surrrr... : D..

• ratkaisee
        alkup. kirjoitti:

Ja katsos, hei ANOPPI --ollaan saatu TULISEN KUUMA keskustelu aikaseks : D ..!! --Kohta tänne ryntää kaikki tiirailemaan mitä me niin innokkaasti selvitetään.. : D .. ja eiku makkaran paistoon : D!

• ratkaisee
        mrrrrrr kirjoitti:

Mitäh?! --etkö tykkää äijistäkään.. : D ..?!

• etkä
        ratkaisee kirjoitti:

Niin siis vielä kerran: En ole kenenkään miniä, enkä ole koskaan ollutkaan.

tule koskaan olemaankaan,tajusin piruvia..

• ANOPPI
        ratkaisee kirjoitti:

Ja katsos, hei ANOPPI --ollaan saatu TULISEN KUUMA keskustelu aikaseks : D ..!! --Kohta tänne ryntää kaikki tiirailemaan mitä me niin innokkaasti selvitetään.. : D .. ja eiku makkaran paistoon : D!

NO MUNAT PERR....

• PALJO
        ratkaisee kirjoitti:

Mitäh?! --etkö tykkää äijistäkään.. : D ..?!

niin paljon että voisin juuri nyt käydä hyvinkin liki erästä sellaista tiettyä...kurkkua pitkillä kynsillä
        Mutta loppujen lopuksi, minua naurattaa kohta ihan yhtä paljon kun sinua koko illan on naurattanut, eli hauskaahan neillä lopultakin oli, anopilla ja miniä-äijällä.

Nyt kun oot makkarat syöny ja kaljat juonu niin menppäs kiusaamaan kiltisti sitten jotakuta miniää vaikka ;)

hyvyöt

• Yhdeltä miniältä

Jossain myöhemmässä viestissä kävi ilmi, että olet anoppi ja nähtävästi saanut vähemmän asiallisia vastauksia kysymyksiisi (?) tai sitten joku muu kuin oma miniäsi on vastaillut epäasiallisesti (?).

Itse en myöskään haluaisi keskustella anoppini kanssa alla mainituista kysymyksistä. Jos hän haluaa kysymyksiinsä vastauksen, oikea vastaaja on minun mieheni eli anoppini poika. Jos hän haluaa noihin kysymyksiin vastata, niin sopii minulle. Jos taas ei, miehelläni on oikeus valita, miten läheisissä väleissä hän haluaa meidän perheemme ja vanhempiensa olevan.

• Ankkuri

Jos anoppini olisi kohdellut minua aina kunnioittavasti, eikä olisi loukannut vuosikausia, niin tällaiset lauseet olisivat OK. "Kukkien
      kohdalla saattaisi harmittaa, että tiedetään joo ja entäpä sitten. Lapsen nimi on niin herkkä juttu, että mielestäni siinä kohdassa ei pidä tarjoilla ehdotuksia muuta kuin pyydettäessä.

Mutta mutta kun takana on todellisia loukkauksia (tahallisia tai tahattomia), niin sitä on varuillaan ja puolustuskannalla jatkuvasti. Silloin tällaiset kommentit saattavat tuntua piikeiltä tai niissä tuntuu olevan muitakin viestejä, kuin mitä sanoista voi päätellä. Siinä tilanteessa kyllä varmaan jotkut hyväntahtoiset neutraalit kommentit tulee tuomittua pottuiluksi.

Muutama esimerkki saamistani loukkauksista. Meillä yksi lapsista on vaativa erityislapsi. Vanhemmilla on siinä miettimistä ja työtä yllinkyllin. Anoppi ei tätä tilannetta ja lasta ymmärrä. Kaikki on kasvatuksen ja välittämisen puutetta. Ja miltä tuntuu lapsesta (nyt jo nuori) kun aina saa kuulla olevansa vääränlainen. Huonompi. Kelpaamaton.

Toinen lapsiin littyvä juttu. Meillä on niitä anopin mielestä aivan liikaa siis 3 kpl. Ensimmäinen lapsi menetteli (erityislapsi), toinen oli liikaa ja kolmas katastrofi. Ja siitä seurasi koko odotusajan kestänyt piina ja höykytys. Ja me ei osattu puhaltaa peliä poikki. Sitten vielä epäilys, että kuka on lapsen isä.

Tässä oli esimerkin vuoksi muutama iso loukkaus. Pieniä on pilvin pimein, enkä niitä ala luetella. Mieli on aika haavoilla ja herkkänä tällaisen jälkeen, joten ei ole ihme jos anopin sanomisiin suhtautuu jo ennakolta, että mitähän sieltä nyt tulee. Ja pienikin arvostelun poikanen paisuu suureksi.

Itse olen tilanteessa jo niskan päällä, mutta vaikeita vuosia oli paljon.

• mamitus

Jos oma anoppini kysyisi tuollaisia, mitä toivottavasti joskus kyseleekin, minusta hän on tarkkanäköinen ja asenteesta riippuen voisin ajatella, että myös huolehtivainen. :)

Riittääkö rintamaito? "onko teidän perheessä stressiä nyt kun vauva on syntynyt, noh, älä stressaa turhaan, sillä se rintamaito ei riitä ainakaan"

Voisin leipoa teille pullaa viikonlopuksi: "eihän pienen vauvan kanssa paljon leipomaan jouda, mutta mummi voisi auttaa tässä asiassa, jos vain tuore pulla maistuu..." :)

Saanko vaihtaa vauvalle vaipan? "siitä onkin aikaa kun viimeksi olen näin pikkuiselle päässyt vaippoja vaihtamaan"

Sinulla on kuivanut nuo m pihakukat: "ymmärrän kyllä etteivät ne ole päällimmäisenä mielessäsi, mutta jos haluat, voisin tehdä niille jotain. Jos lupaat kastella niitä jatkossa. " :)

Tulisitteko sakilla syömään meille sunnuntaina? "kokonaiskatsaus miten lapsen perhe-elämä sujuu ja toisekseen on kiva kun saa kokata välillä isommallekin sakille"

Voisin pestä pyykkinne kun teillä ei näin talvella ole oikein kuivaustilaa: "meillä on tilaa ja siinähän ne muun pyykin sivussa menee"

Onko lapsella noussut paino käyrien mukaan? "jos ei ole, siihen voi olla monta syytä, eihän tuo meidänkään "pikkuinen" aina käyrien mukaan ksavanut, kun oli välillä aika nirso ruuan suhteen..."

Mitä siellä neuvolassa sanottiin? "onhan kaikki varmasti hyvin ammattilaisen silmissäkin, kun itsekään en ole mitään poikkeavaa huomannut" :)

Entäpä jos antaisitte lapselle nimeksi... "tämähän on vain ehdotus, ehkä nimi on suvussa kulkenutkin, mutta tämä on TOSIAAN vain ehdotus"

Meidän suvussa ei ole vasenkätisyyttä " no eihän se mikään sairaus ole, eihän se lapsi kätisyyttään valitse"

Joko lapsi nukkuu omassa sängyssään? "toivottavasti, ettei tule ihan äitiriippuvaiseksi. Ja ai ihana, kun teidän lapsukainen on itsenäistybyt äkkiä, todella reipas, kun omassa sängyssä jo nukkuu! "

Tässä miun näkemys, mitä anopin mielessä vois liikkua jos nämä kysytään. Eli ei mitään pahaa. :)

• aloittaja anoppi

Illan positiivisin ja pirtein viesti mitä olen saanut lukea.
        Onnekas on sinunkin anoppisi ja sinä löydät rivienvälistäkin vain positiivisia asioita. Ihanaa !
        Uskonpa todella, että valtaosa anopeista esittää nuo kommentit juuri tuossa hengessä, mutta valitettavasti kaikki miniät eivät kuulosta ymmärtäbän niitä välittämisenä ja huolenpitona.
        Olet anopillesi aarre.

Hyvissä fiiliksissä illanjatkoa kaikille, pakko lopetta kun ukko murisee kun en jouda seurustelemaan sen kanssa :(

• oikein tunnet?
        aloittaja anoppi kirjoitti:

Illan positiivisin ja pirtein viesti mitä olen saanut lukea.
        Onnekas on sinunkin anoppisi ja sinä löydät rivienvälistäkin vain positiivisia asioita. Ihanaa !
        Uskonpa todella, että valtaosa anopeista esittää nuo kommentit juuri tuossa hengessä, mutta valitettavasti kaikki miniät eivät kuulosta ymmärtäbän niitä välittämisenä ja huolenpitona.
        Olet anopillesi aarre.

Hyvissä fiiliksissä illanjatkoa kaikille, pakko lopetta kun ukko murisee kun en jouda seurustelemaan sen kanssa :(

"Uskonpa todella, että valtaosa anopeista esittää nuo kommentit juuri tuossa hengessä,"

Mistä IHMEESTÄ sinä tuommoista voit uskoa, kun et varmastikaan tunne "valtaosaa anopeista"?

"mutta valitettavasti kaikki miniät eivät kuulosta ymmärtäbän niitä välittämisenä ja huolenpitona."

No kuule, kaikilla miniöillä ei suinkaan ole välittävää ja huoltapitävää anoppia, vaan arvosteleva, kiukutteleva vanha ämmä aina niskassa ja tuppautumassa liian lähelle.

• alkup.
        oikein tunnet? kirjoitti:

"Uskonpa todella, että valtaosa anopeista esittää nuo kommentit juuri tuossa hengessä,"

Mistä IHMEESTÄ sinä tuommoista voit uskoa, kun et varmastikaan tunne "valtaosaa anopeista"?

"mutta valitettavasti kaikki miniät eivät kuulosta ymmärtäbän niitä välittämisenä ja huolenpitona."

No kuule, kaikilla miniöillä ei suinkaan ole välittävää ja huoltapitävää anoppia, vaan arvosteleva, kiukutteleva vanha ämmä aina niskassa ja tuppautumassa liian lähelle.

valtaosa on lievempi ilmaus kuin kaikki ja sitä kaikki -sanaa käyteään täällä liikaa yleistämässä joten vähän lievensin kun en todellakaan tunne kaikkia j avaltaosan kanssa ei tarvitse olla niin pilkun tarlkka

ja toisaalta minä voin sen uskoa siitä kun itselläni on ollut useitakin anoppeja ja jokainen niin ystävällinen, auttavainen ja herttainen

tuossa miniäosiossa tas käytin tuota kaikki sanaa kun se karsii osan miniöisät pois koska enhän voinut sanoa että kukaan miniöistä ei ymmättä... kun en tunne kaikkia miniöitä

yleensä kuten jutun alkukin lähti näillä sivuilla olevista keskustelusita niin nuo yhteenvedotkin ovat sitten sieltä lähtöisin

niin, KAIKILLA miniöiää ei todellakaan ole herttaista anoppia, onneksi minun miniälläni sellainen on !!!!

JOS KÄÄNNÄT ANOPILLE SELKÄSI HÄN ON KIINNI NISKASSASI JOTEN.....

• koko ihminen
        alkup. kirjoitti:

valtaosa on lievempi ilmaus kuin kaikki ja sitä kaikki -sanaa käyteään täällä liikaa yleistämässä joten vähän lievensin kun en todellakaan tunne kaikkia j avaltaosan kanssa ei tarvitse olla niin pilkun tarlkka

ja toisaalta minä voin sen uskoa siitä kun itselläni on ollut useitakin anoppeja ja jokainen niin ystävällinen, auttavainen ja herttainen

tuossa miniäosiossa tas käytin tuota kaikki sanaa kun se karsii osan miniöisät pois koska enhän voinut sanoa että kukaan miniöistä ei ymmättä... kun en tunne kaikkia miniöitä

yleensä kuten jutun alkukin lähti näillä sivuilla olevista keskustelusita niin nuo yhteenvedotkin ovat sitten sieltä lähtöisin

niin, KAIKILLA miniöiää ei todellakaan ole herttaista anoppia, onneksi minun miniälläni sellainen on !!!!

JOS KÄÄNNÄT ANOPILLE SELKÄSI HÄN ON KIINNI NISKASSASI JOTEN.....

Tuommoista sotkua nyt ei kukaan normaali kirjoita.

• edelliseen
        koko ihminen kirjoitti:

Tuommoista sotkua nyt ei kukaan normaali kirjoita.

olet ihan sekaisin kirjoituksiesi ja anoppisi kanssa..Höh..

• sitten kun

miniä vastaa kysymyksiin näin:

miten sinulla on riittänyt rintamaito vauvalle?
      - Ihan hyvin, miten niin?

-hei, voisinko leipoa teille pullaa viikonlopuksi?
      - Ei tartte, osaan ittekkin leipoa. Eikä me edes niin tykätä pullasta. Se lihottaa ja menee mahakin ihan sekasin.

-saanko vaihtaa vauvalle vaipan?
      - No vaihda vain. Mut voisitko laittaa tällasia kestovaippoja, mitä me aina ollaan käytetty? Tuntuu, että vauvan pylly menee ihan ruvelle noista kaupan muovivaipoista.

- No anna olla, mitäs se sulle kuuluu? Iteppähän kukkani hoidan. Hoida sinä ne kukkasi siellä kotonasi ja anna meidän hoitaa omamme täällä.

-tulisitteko sakilla syömään meille sunnuntaina?
      - Ei ainakaan tänä sunnuntaina tulla, ollaan kerrankin vain perheen kesken viikonloppu. Pitää kattoa joku toinen kerta.

- Etkä pese, kyllä me ne ite hoidellaan.

-onko lapsella noussut paino käyrien mukan?
      - Ihan ok. Et en siis oo pitäny lastani nälässä: ruokaa saa aina kun tahtoo. Vai kui niin?

-mitä siellä neuvolassa sanottiin?
      - No en nyt kaikkea viitsi tässä alkaa kertoilemaan. Ei mitään ihmeitä. Ja sitäpaitsi, ei ne sielläkään aina kaikkea tiedä.

- Me kuule ihan ite päätetään lapsemme nimi. Annoitko ite anoppis päättää lapsellesi nimen?

- No, kato, ei kaikkien suvut ole niinkuin teidän suku.

-joko lapsi nukkuu omassa sängyssään?
      - Joo, mut välillä kyl tahtoo tulla isin ja äitin viereen.

Mitä itse vastaisit miniän vastakysymyksiin?

Ja mitä osaat päätellä vastauksista?

Mistä vastauksesta huomaat heti, että ohoh, nyt taisi vähän lipsahtaa?

Mitä kysymystä et enää esittäisi uudelleen saamasi vastauksen perusteella? Siis tajuaisitko saamastasi vastauksesta, että kyseisessä asiassa ei anoppia mielipiteineen ja avunantoineen kaivata?

• aloittaja

Ekan kohdalla vähän häkeltyneenä selittäisin jotain ja toista kertaa en koskaan tuota kysymystä esittäisi.

Tyly vastaus toinenkin, ei siis pullaa koskaan vaikka poika siitä niin kovasti tykkää.
        Tyytyisin kohtalooni.

Kolmannesta ilahtuisin ikihyviksi sekä luvasta ja vaipan valinnasta ja kehuisin siitä miniää.

Kukka-asiassa vähän kauhistuisin mielessäni ja en palaisi siihen koskaan. Olisin hiljaa.

Sunnuntairuokailuun palattaisiin myöhemmin uudelleen ja kielto tästä sunnuntaista ok.

Pyykinpesuun:
        Ok halusin vain auttaa.

Painonnousun kysely näyttäis olevan todella liikaa. Ollaanpa hiljaa vastaisuudessa eikä keskustella lapsen kasvusta.
        Tuskin tuohon vastakysymykseen vastaisin mitään, antaisin olla.

Neuvolakäynnistä siis voimme keskustella ja olla samaa mieltä siitä että sielläkään ei olla kaikkitietäviä.

Nimiasiaan ei siis ole kommentoimista, tässä yhteydessä voisin kertoa, että esim. poikani nimeen vaikutti hänen tätinsä isänsä ja minä yhteistuumin.
        Halusin vain EHDOTTAA nimeä
        joka on kulkenut suvussamme satoja vuosia.

Vasenkätisyydestä puhuminen on kiellettyä.
        Mutta tiedätkö, että oikeastaan sinäkin olet nyt meidän sukua kun olet poikani kanssa naimisissa ja myös tämä teidän lapsennekin kuuluu samaan sukuun.
        Eli piikkillä piikkiin vastaisin tuossa asiassa.

Nukkuma-asia siis olisi aiheena neutraali ja voisimme yhdessä todeta miten ihana on kun vauva nukkuu välillä vieressä.

jotenkin noin se menisi ja vastauksista käynee ilmi nuokin jälkikysymyksesi vastaukset

• Ihan Ok kysymyksiä

Kun nämä tyhjentävät vastaukset sitten on annettu, niin mikä on se keskustelunaihe, joka vielä käy?

Maitojuttu - ei keskustella.

Pulla- ja leipomisjuttu, torjuttu.

Vaipan saa vaihtaa, mutta ilmeisesti vain jos ostaa itse uuden, kestovaipan. Talossa käytetään muovivaippoja, mutta ilolla otetaan parempilaatuinen vastaan. Puheenaihe sallittu.

Pihakukkajuttu - torjuttu puheenaihe.

Ruokailukutsu - torjuttu. Jos anoppi on nynny, kutsuu uudelleen, mutta oletettavaa on, että kutsua ei edelleenkään oteta vastaan.

Pyykinpesujuttu onkin ihan turha, onneksi torjuttu.

Lapsen painon kehittymisestä esitetty kysymys, samoin neuvolakäynnin jälkeen esitetty, halveksien torjuttu. Lapsen kehitystä ei anopin kuulu seurata.

Nimijutussa epäkohtelias vastaus kylmä suihku.

Vasenkätisyyttä ei ole suvussa ollut.
        Onko miniän suvussa, ei käy ilmi vastauksesta.

Tiedustelu lapsen nukkumisesta aiheeton. Lapsi nukkuu siellä mihin hänet asetetaan.

"Mitä kysymystä et enää esittäisi uudelleen saamasi vastauksen perusteella? Siis tajuaisitko saamastasi vastauksesta, että kyseisessä asiassa ei anoppia mielipiteineen ja avunantoineen kaivata?"

No noin äkkiseltään katsoen vain vaipanvaihto kelpasi, sekin vain, jos eukko tuo omat vaipat.

Mutta kun nyt analysoit kysymyksiä ja vastauksia, mikä on se puheenaihe, joka vielä anopin ja miniän välillä voidaan käydä?
        Tuskin he jatkuvasti voivat keskustella vaipoista?

Eiköhän olisi kaikille parasta, että kukaan ei tapaa ketään, eikä varsinkaan sano mitään.
        Kommenteissa hymytkin on huomattu kieroiksi, joten naiset - naama peruslukemille ja kukin linnoittautukoon omaan kotiinsa.

• pienesti järkyttynyt

... En kehtaisi (enkä kokisi tarvettakaan)vastata mieheni äidille tuolla tavalla, en kenellekään toiselle ihmiselle myöskään. Hieman tungettelevia kysymyksiä/kommentteja esitetään meilläkin toisinaan (molempien äitien toimesta), mutta kyllä kohteliailla vastauksilla on ainakin tähän asti pärjätty. Kumpaakaan en haluaisi tuolla tavoin töksäyttelemällä loukata, koska he ovat meille tärkeitä ihmisiä.

• mielin määrin?
        pienesti järkyttynyt kirjoitti:

... En kehtaisi (enkä kokisi tarvettakaan)vastata mieheni äidille tuolla tavalla, en kenellekään toiselle ihmiselle myöskään. Hieman tungettelevia kysymyksiä/kommentteja esitetään meilläkin toisinaan (molempien äitien toimesta), mutta kyllä kohteliailla vastauksilla on ainakin tähän asti pärjätty. Kumpaakaan en haluaisi tuolla tavoin töksäyttelemällä loukata, koska he ovat meille tärkeitä ihmisiä.

Erikoista! Kunnioitus on siis vain yksisuuntaista. Ei mielestäni kuvaa hyviä ihmissuhteita.

• pienesti järkyttynyt
        mielin määrin? kirjoitti:

Erikoista! Kunnioitus on siis vain yksisuuntaista. Ei mielestäni kuvaa hyviä ihmissuhteita.

"Mutta sallit toisten loukkaavan sinua
        mielin määrin?"

Noinko olinkin kirjoittanut? Hassua, enpä itse tuollaista kirjoituksestani löytänyt.

Minua ei ole tähän mennessä yksikään sukulaiseni tai perheeni jäsen loukannut. (Uteliaisuutta asioideni/perheeni asioiden suhteen en pidä loukkauksena, voin itse valita mitä niistä muille kerron.)

Kunnioitus ei mielestäni ole vain yksisuuntaista, mutta se pitää molempien osapuolien ansaita. Töykeys ja epäkohteliaisuus ei mielestäni ole siinä paras keino.

• Aaria

pienen lapsen äidillä on kova tarve olla hyvä äiti ja olo saattaa olla epävarma. silloin on hormonien armoilla ja ainakin ekan lapsen kanssa pelottaa että tekeekö oikein. se on hermoja rassaavaa aikaa ja osa hyvää tarkoittavistakin kysymyksistä tuntuu varmasti tunkeilulta. ehkä esim.imetys on vaikeaa ja uutta, jolloin kysymys osuu arkaan kohtaan johon äidin herkkä mieli tarttuu. itsellä ainakin näin oli. tuntui että kaikki tivaavaat kuinka paljon maitoa tuli ja miten imetän. imettäminen oli mulle eri syistä hankalaa, ja tuntui että siitä riippui kuinka hyvä äiti olin. sain kuulla mm."meidän suvussa on aina oltu hyviä imettäjiä, on sulla ainakin noita rintoja että pitäs tulla tarpeeks..jne." olin kovin herkällä päällä ja harmitti itseäkin kun imetys takkuili. ei sillon oo kivaa joka sukulaiselta kuulla mielipiteitä. osa tarkoitti hyvää, osa ei. osaan astasin kiltisti, toisille sanoin että on mun oma asia. joskus jos ollaan kovin erilaisia, tälläisiä väärinymmärryksiä tulee. ehkä se joka lukee aina rivien välistä varsinaisen asian, ei itsekkään tarkoita sitä mmitä sanoo, vaan kertoo asiansa piilomerkityksillä.

• Ilm. hölmö miniä...

Taitaa olla meikäläisellä tuo piilov...tuilu jäänyt omalta anopilta huomaamatta, kun en nyt tästä ymmärtänyt mitään...

Eli jos anoppi kyselee minulta tällaisia, niin niihin voi kyllä vastata ystävällisesti. Ja onhan se kivaa, että mummi tietää mitä vauvasta on sanottu.

Voisinko leipoa teille, saanko pyykätä, tulisitteko syömään, saanko vaihtaa vaipat jne..
      kysymyksistä tulee lähinnä mieleen se, että anoppi voi olla huolissaa siitä, miten miniä jaksaa pienen vauvansa kanssa ja tahtoo tarjota apuaan? - Vastauksenani: Antaa palaa vaan! Anoppi saa hössöttää ja kyllä minulla pienen vauvan äitinä on parempaakin tekemistä kuin heilua hellan ääressä tai laittaa pyykkiä narulle. Ja anoppi leipoo parempaa pullaa kuin minä, joten nam! Eikun hiivaa ostamaan!

Ehkä anoppi tahtoo keskusteluyhteyden miniäänsä, jutellä ihan mistä tahansa? Toki miniä voi lukea rivien välistä ihan millaista piikittelyä tahansa, eihän naisten tarvitse sanoa toisilleen kuin että "Onpas sulla kiva paita." niin toinen voi ajatella, että "En enää ikinä laita tätä päälle, tää on varmaan ihan kauhee!!!"...

Voi meitä naisia... :o)

• 23-vuotias miniä

Olen tainnut kaikki kysymykset anopiltani kuulla jossain muodossa, paitsi tuo pyykkijuttu on jäänyt (tosin sanoi, että heillä saa käydä itse pesemässä halutessaan, kun meillä ei vielä ollut konetta hankittuna). Ainoastaan tuo nimen ehdottaminen lapselle olisi musta inhottavaa, jos se ei olisi vain ehdotus/toteamus omasta mielipiteestään, ja sellainen se oli!

Anoppini on mukava ja sopivasti "sekaantuva", tarjoaa apua ja tiedämme sitä saavamme tilanteen vaatiessa, mutta osaa antaa meille oman tilamme, ja itsenäisiä olemmekin. Riippuu ihmisestä ja asenteesta, mitä tarkoittaa tuommoisilla kysymyksillä, oma anoppini ei ainakaan pahaa tarkoita. Harmittihan se imetyksenkin epäonnistuminen minua, mutta huomatessaan lopettaneeni, loppui kysely rintamaidon riittävyydestä. Joillakin anopeilla on tilannetajua :)

• eka vastaaja

OIkeasti itse koen nuo kysymykset tungetteleviksi vaikka ne kysyisi oma äitini. Toki jos joku pyytäämeidät syömään niin vastaan että menemme. Täytyy muistaa myös etteivät kaikki halua puhua omista henkilökohtaisista asioistaan vieraille ihmisille. Esim rintamaidon riittävyys kuuluu vain minulle ja vauvalle. Jos haluan asian ottaa esille niin sanon kyllä. Minusta sitä voisi verrata siihen jos kysyn anopilta että 'karkaileeko virtsasi'. Mitän mahtaisi anoppi siitä tuumata. Sopisi pitää hiukan hienotunteisuutta mukana.

Samoin tuo nimiasia. Oma anooppini lähti kesken ristiäisten pois koska annoimme lapselle toisen nimen kuin mitä hän ehdotti. Ja nimiasia oli salaisuus meilläkinloppuun asti. Se paljastettiin vasta kastejuhlassa. Ehdotukset nimiksi koin lähinnä painostukseksi. Miksi anopin ylipäätään pitää puuttua nimeen? Ei edelleenkään oma äitini tai siskoni tms siihen puuttunut. Keskustelimme siitä ainoastaan mieheni kanssa.

Pyykkiämme oma äitini joskus pesee - anoppi ei ole koskaan tarjoutunut

Hienotunteisuutta peliin. Anopin ei tarvitse tietää kaikkea eikähänelläole syytä loukkaantua jos johonkin kysymykseen en halua vastata. En vastaa myöskään että 'ei kuulu sulle'. Eli myuös anopin sopisi kuunnella miniäänsä. Vastaamattomuus on = 'en halua puhua asiasta'. Sitäkin täytyy kunnioittaa!
        .

• kyllä
        eka vastaaja kirjoitti:

OIkeasti itse koen nuo kysymykset tungetteleviksi vaikka ne kysyisi oma äitini. Toki jos joku pyytäämeidät syömään niin vastaan että menemme. Täytyy muistaa myös etteivät kaikki halua puhua omista henkilökohtaisista asioistaan vieraille ihmisille. Esim rintamaidon riittävyys kuuluu vain minulle ja vauvalle. Jos haluan asian ottaa esille niin sanon kyllä. Minusta sitä voisi verrata siihen jos kysyn anopilta että 'karkaileeko virtsasi'. Mitän mahtaisi anoppi siitä tuumata. Sopisi pitää hiukan hienotunteisuutta mukana.

Samoin tuo nimiasia. Oma anooppini lähti kesken ristiäisten pois koska annoimme lapselle toisen nimen kuin mitä hän ehdotti. Ja nimiasia oli salaisuus meilläkinloppuun asti. Se paljastettiin vasta kastejuhlassa. Ehdotukset nimiksi koin lähinnä painostukseksi. Miksi anopin ylipäätään pitää puuttua nimeen? Ei edelleenkään oma äitini tai siskoni tms siihen puuttunut. Keskustelimme siitä ainoastaan mieheni kanssa.

Pyykkiämme oma äitini joskus pesee - anoppi ei ole koskaan tarjoutunut

Hienotunteisuutta peliin. Anopin ei tarvitse tietää kaikkea eikähänelläole syytä loukkaantua jos johonkin kysymykseen en halua vastata. En vastaa myöskään että 'ei kuulu sulle'. Eli myuös anopin sopisi kuunnella miniäänsä. Vastaamattomuus on = 'en halua puhua asiasta'. Sitäkin täytyy kunnioittaa!
        .

oli oma pointtinsa. Kyllä jokaista tulee kunnioittaa ja olla puheissaan hienotunteinen. Jos huomaa, ettei toinen halua aiheesta puhua, voi ohittaa sen, loukkaantumatta. Oma miniäkokelaani ei vastaa edes kysymykseen, mitä sinulle kuuluu, joten minäkin tulkitsen sen niin, ettei sekään asia minulle kuulu. Ystävällisyyttäni sitä kysyin, mutta en kysy enään, eihän se minulle sitten kuulu. Eipä siihen sitten paljon puheenaiheita jää, ikävä kyllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      61
      7520
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2946
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1776
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1659
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1468
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      169
      1419
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1163
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      77
      863
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      755
    Aihe