Vauvallani todettiin lonkkaluksaatio ja nyt on lonkkatuessa. Onko kohtalotovereita?
Lonkkaluksaatio
11
11590
Vastaukset
- sama juttu
Minun esikoisellani todettiin myös lonkkaluksaatio. Lääkäri havaitsi sen jo sairaalassa tehtävässä tarkastuksessa vauvan ollessa muutaman päivän ikäinen. Siitä on jo aikaa 20 vuotta, mutta samanlainen taitaa olla hoito tänäpäivänäkin? Lonkkatuet (sammakkohousuiksi niitä itse kutsuin) otettiin heti käyttöön. Ne laitettiin potkuhousujen päälle. Kolem kuukautta vauva niitä piti öin ja päivin. Sitten lonkat kuvattiin, ja todettiin niiden todettiin olevan kunnossa. Tyttö oppi kävelemään 11 kuukauden ikäisenä, joten kävelynoppimista luksaatio ei millään tavoin hidastanut. Tänä päivänä tyttö on hyvin suorasäärinen nuori nainen.
Erään tuttavani tytöllä lonkkaluksaatio huomattiin puolivuotiaana, ja lonkat kipsattiin. Kipsi oli vauvalla puoli vuotta. Ja kipsiähän ei saanut pois edes vaipanvaihdon yhteydessä. Kävelemään lähtö tietysti hiukan myöhästyi, mutta onpahan hänkin kerennyt 20 vuoden aikana jo aika lailla kävellä.
Ei mitään syytä huoleen, vaikka se itseänikin alussa hiukan huolestutti. Onhan se hyvä, että lonkat saadaan kuntoon, eikä vauva siitä ajaasta mitään muista. - äiti 83
Meillä kotiinlähtötarkastuksessa sairaalassa todetiin vasemmanlonkan luksaatio. Lasta vauvalla on 3kk ikään asti,kohta olemme puolessa välissä...huh ku aika menee nopeasti.
Aluksi tuntui vähä hassulta pukea pienelle reiluja vaatteita tai venyttää vaatteet lastan päälle. Vaipat ovat kans isompia,äkkiä tähän tottuu ja varmaan outo sitten ku lastan saa pois ku tottunu jämäkkään vauvaan. Ihanan suloinen tää meidän neiti joka ei alun jälkeen ole lastaa oireillut mitenkään.
Pesu ja vaipan vaihto vähän hankalampaa kun pitää kuivata lastan alta niin tarkkaan,mut talkkia reilusti niin iho pysyy kuivana,ilmakylpyjä plajon ja toisinaan pyyhin pepun vaan pelkästään kosteuspyyhkeillä.
Vähä sekavaa tekstiä mutta näin meillä, vähällä vaivalla toisaalta pääsee lonkkaluksaatiosta 3kuukaudella,vaikka se harmittaakin,mutta minä jo olen sinut asian kanssa. - allu
Tyttöni laitettiin lonkkalastaan 3 vrk ikäisenä ja oli siinä 8 viikkoa. Talkkia reilusti, ettei tule hiertymiä. Paras vinkkini on, että kantakaa lasta tyynyllä, se helpottaa huomattavasti. Tyttö nyt ihan normaali liikkuja, ei syytä huoleen siis.
- tyttövauvan
luksaatiosta voi käydä lukemassa lastemme kotisivulla,
http://kotisivu.mtv3.fi/vexi9/
Linkistä 'päiväkirja' se löytyy helposti, sille on oma linkki. Siellä on myös kuvalinkki tytöstä muutaman viikon vanhana lastassaan. - perhonen
tyttövauvan kirjoitti:
luksaatiosta voi käydä lukemassa lastemme kotisivulla,
http://kotisivu.mtv3.fi/vexi9/
Linkistä 'päiväkirja' se löytyy helposti, sille on oma linkki. Siellä on myös kuvalinkki tytöstä muutaman viikon vanhana lastassaan.Hyvin kaikki varmasti menee. Meillä tytöllä oli myös lastahoito, joka todettiin kotiinlähtötarkastuksessa. Tyttö on nyt 1v 2kk ja tällä viikolla meillä oli viimeinen kontrolli ja rtg. Kaikki oli kunnossa eikä tarvetta jatkokontrolleihin enää ole. Joku edellisistä korosti talkin merkitystä. Sitä kannattaa tosiaan lotrata reilusti. Itse käytin paljon vauvan kosteuspyyhkeitä, vesipesua vain iltaisin kun lapsen isikin oli paikalla. Kuivaaminen lastan alta olisi ollut yksin aika hankalaa, me käytimme harsovaippoja kuivaamiseen kun ne ovat ohkasta materiaaleja ja ne sai jotenkuten sinne lastan alle pujotettua. Tsemppiä teille. pian se aika menee ja sitten on jännä huomata miten vauva on erilainen käsitellä ilman sitä lastaa. Kuin pieni räsynukke :)
- Odotellaan
Tytölle laitettiin lonkkalasta heti parin päivän ikäisenä. Lonkkaluksaatio oli silloin molemmissa jaloissa. Lastaa pidettiin pari kk ja myöhemmin tyttö oli pavlinkin valjaissa kuukauden. Näissä pääsi sentään edes vähän liikkumaankin. Nyt tyttö on 1 v 6kk, käytiin eilen röntgenissä, jossa todettiin että vasen lonkka ei ole ok. 9 kk päästä otetaan uudet kuvat. Lääkäri puhui jo leikkauksesta, joten pahimpaan varaudutaan. Vaarana on se että lonkka ei pysy maljassa ja voi tulla pois sieltä..
- räsy
Tänään sai nyyttimme lastan. Kyyneleet on virranneet sekä pieneltä että äidiltä. Onko meidän vauva ainut kapinallinen?
- tintti**
aika pitkään tuota lastan saamista. Onneksi se ikuisuudeksi kuvittelemani 6 viikkoa meni nopeasti ja kirurgi röntgenkuvien ja vääntelyn perusteella diagnosoi lapsemme lonkat terveiksi.
Puoli vuotta myöhemmin seuraavassa tarkastuksessa selvisi ettei kaikki ollut sittenkään kunnossa, toisessa lonkassa oli erittäin lievästi vieläkin luksaatiota,ja nyt lapsi on yli 1v, jalat kipsissä monta viikkoa. Ei pysty enää edes ryömimään ja sekös pientä jurppii.
Olen aivan ahdistunut tilanteesta ja itken taas. Lasta ei saa mihinkään rattaisiin eikä vaunuihin, ei istumaan kuin sylissä ja erikoistuolissa joka on itse nikkaroitu. Ulkona ei saa laittaa maahan ettei kipsin alle pääse hiekkaa, keinuun eikä liukumäkeen ei pääse. Ainoa tapa saada lapsi ulos on pitää sylissä. Kantolliinakaan ei auttanut, lapsi kipseineen painaa yli 25kg.
Esikoinen on kaksivuotias eikä häntä voi päästää yksin pihalle. Olen täysin jumissa neljän seinän sisällä ellen saa jotakuta avuksi edes oman talon pihalle. Kauppaan tai mihinkään muualle pääsystä on turha haaveillakaan.
Pyytäkää toisenkin lääkärin mielipide kun lastasta luovutaan ja joku sanoo että kunnossa on. Minä en pyytänyt vaan luotin lääkäriin ja nyt harmittaa. Jos lastahoitoa olisi jatkettu silloin vauvana, kaksikin viikkoa olisi erittäin todennäköisesti parantanut lievän vian meidän tilanteessamme.
- niiskis
Meidän tytöllä havaittiin myös luksaatio oikeessa lonkassa kun ikää oli kolme vuorokautta. Laitettiin tukiliivit joita kontrolloitiin ja vaihdeltiin kahden viikon välein. Kuukauden ne ehti olla kun eka ultraäänikuvaus kertoi ettei vika ollut vielä lähtenyt paranemaan. Ortopedi sen sitten tutki ja lopputuloksena on kipsin laitto. Myös leikkaus jos havaitaan jotain joka estää lonkan paranemista. Onneksi vika on havaittu jo tässä vaiheessa (ikää tytöllä on 5viikkoa)
- Lydia77
pojalla todettiin lonkkaluksaatio muutaman vuorokauden ikäisenä. Olin asiasta tosi surullinen ja ensimmäinen viikko vauvan kanssa meni lastan asettamista odotellessa murheelisin mielin.
Kun sitten viikon ikäisenä menimme lastenpolille, kirurgi tutki pojan lonkat ja totesikin ne terveiksi. Onni oli suunnaton -lastaa ei tarvittaisikaan!!! Jälkitarkistus vielä ihan muodon vuoksi olisi kuuden viikon päästä, mutta lääkärin mukaan muutosta tilanteeseen ei tarvitsisi pelätä.
Kuuden viikon päästä sitten toinen lääkäri väänteli pojan lonkkia ja huomasi heti vasemman puolen epäilyttäväksi. Von Rosen lastahoito aloitettiin saman tien. Olin surullinen, mutta suurimmat mielenmullistukset olin jo käynyt läpi silloin ensimmäisellä viikolla, nyt olin hieman vahvempi eikä tilanne vaikuttanut enää ihan maailman lopulta.
Lasta-aika meni hienosti -vauva ei siitä tosiaan kärsinyt vaikka oli jo lähes 2kk vanha. Parissa päivässä vauva unohti, että on olemassa muitakin asentoja eikä tosiaan kärsinyt mitenkään. Totesin, että äidit ovat tosiaan lastasta paljon enemmän surullisia kuin lapset, joiden sopeutumiskyky tuossa iässä on ihan omaa luokkaansa.
Kuusi viikkoa meni siis hyvin ja nopeasti ja lasta saatiin pois pojan 3kk päivänä. Vasen lonkkamalja todettiin olevan vielä luisu, mutta lonkka kuitenkin tukeva ja oikeassa paikassaan. Seuraava tarkistus olisi 6kk iässä.
Minulle jäi kuitenkin tuosta ensimmäisestä virhediagnoosista skeptinen asenne ja mittailin koko ajan pojan jalkojen pituuksia ja toispuolisuutta yrittäen varmistua että kaikki tällä kertaa on varmasti kunnossa. Varasin ajan yksityiselle ortopedille parin viikon kuluttua lastan poistamisesta. Lonkat olivat myös tässä tutkimuksessa vahvat ja oikeilla paikoillaan. Olin hyvillä mielin muutaman viikon ja sitten sain taas päähäni, että mitäs jos sittenkin lonkka on mennyt takaisin huonoon asentoon,,,, Luin netistä kauhukertomuksia leikkauksista ja vetohoidoista enkä saanut mielenrauhaa asiasta, vaikka järkeni kyllä yritti sanoa, että kyllä kaikki on varmastikin nyt hyvin! Varasin taas ajan ortopedille (hienoa, että otimme lapselle vakuutuksen) ja kävin elien taas testaamassa pojan lonkat : D
Ja vahvasti oikealla paikallaan on lonkka pysynyt ja nyt yritän päästä tästä lonkka-ajatuksesta vihdoin yli ja uskoa, että lastahoito on toiminut ja lonkka on hyvä.
Te muut lonkkalapsien äidit varmasti ymmärrätte huolen, mikä näinkin "pienestä" ongelmasta syntyy. Kyllähän tämä meidän toiminta kieltämättä hieman hysteeriseltä tuntuu, mutta oman mielenrauhan vuoksi ihan tarpeellista. Nyt lupasin tälle viimeisimmälle ortopedille, että odotan rauhassa sinne 6kk lastenpolin konrtolliin enkä tule tämän asian tiimoilta vastaanotolle ennen sitä : )
Kaikille niille, joiden vauvat aloittavat lastahoidon haluaisin vielä teroittaa; aika menee nopeasti eikä vauva ole lastasta harmissaan!!! Lasta-ajasta tulee oikeastaan oman vauvan erityisjuttu, joka jälkeenpäin mietittynä ei ole mikään tragedia, vaan kuului oman vauvan elämän alkupolulle ihan omana tarinanaan.
- KaksPlus
Vuonna 1988 ollessani viimeisilläni raskaana, ostin KaksPlus-lehden, jossa oli artikkeli lonkkalapsista. Luin artikkelin yhdessä toisen odottavan äidin kanssa ja totesin, että kaikkea sitä voi olla. Kun sitten muutaman viikon päästä esikoistyttäreni syntyi, lastenkirurgi tuli varta vasten tutkimaan 3-päiväistä tytärtämme. Lonkkaluksaatio! Itkin, itkin ja itkin...Mieheni toi kotoa sen KaksPlus-lehden minulle sairaalaan.
Tyttäremme laitettiin lastaan, mikä puettiin vaatteiden päälle. Säntillisenä ihmisenä olin hyvin tarkka, että lasta oli kaiken aikaa päällä. Tuolloin oli vasta tulossa käyttöön tuo kokoaikana pidettävä lasta. Lastan käyttöajaksi kirurgi arvioi 3 kk. Itkin. Sehän olisi iäisyys. Ensimmäisellä kontrollikäynnillä ei ollutkaan tuota omaa hoitavaa lastenkirurgia, vaan nuori opiskelija. Hän totesi, että toinen lonkista alkoi jo tukevoitua, mutta toinen ei. Seuraavalla viikolla oma lastenkirurgimme soitti meille kotiin ja halusi itse vielä tutkia tyttäremme. Tuolloin olin kuullut tuosta koko ajan päällä pidettävästä lastasta ja halusin sen ehdottomasti. Sitä ei ollut kuitenkaan saatavilla paikkakuntamme sairaalasta. Sanoin kirurgille, että sitten lähdemme Helsinkiin, sillä tiesin sieltä suhteiden kautta lääkärin, joka oli valmis sellaisen meidän tyttärellemme laittamaan. Kirurgimme hiukan kimpaantui ja totesi, että osataan nämä täällä kotonakin hoitaa ja laittoi meidän tyttäremme ensimmäisen kerran röntgeniin. Normaalisti ottivat tuohon aikaan röntgenkuvat vasta 3 kk:n päästä, kun hoito olisi jo tavallaan päätöksessä. Tyttäremme oli tuolloin vasta 2 kk. Röntgenkuva paljasti, että toinen lonkkamalja puuttui kokonaan. Lastahoito ei auttaisikaan. Täytyi kipsata. Kirurgi kiitteli minua vaativuudestani. Ilman tiukkaa asennettani, hän ei olisi vielä kuvannut 2 kk-ikäistä. Lonkkamaljan puuttuminen siis havaittiin tavallaan kuukautta aiemmin. Kipsiä vaihdettiin sairaalassa useampaan otteeseen tytön kasvun mukaan, ensimmäisellä kerralla jopa muutaman päivän päästä, kun kipsi ei ollutkaan tarpeeksi tiukka, jotta lonkat olisivat pysyneet oikeassa asennossa.
Sairaalasta saimme käyttöömme kaksosten vaunut, johon lonkkalapsi hyvin mahtui. Eihän se nyt niin söpöä ollut, mutta todella kätevää. Isoäiti ompeli isot laajat housut kipsin päälle vedettäväksi, niin tietenkin myös mittojen mukaan tehdyn makuupussin. Kiitos isoäidille. Tyttäremme sätki, potki ja itki sairaalassa kipsin poistossa, mutta muuten hän sätki, potki ja iloitsi kipsissään. Kun sitten 9 kk-ikäisenä kipsi saatiin vihdoin pois, ehdimme olla tasan tunnin kotona, kun tyttäremme pyörähti lattialla mahaltaan selälleen. Kävelemään hän lähti vasta 1 v ja 2 kk-ikäisenä, mutta se taitaa olla muutenkin suvussa, tuo myöhäinen liikkeelle lähtö...
Niin, ja toisella tyttärellämme on ollut aivan terveet lonkat.
Tsemppiä kaikille lonkkaluksaatiolaisille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789