Älä laita lastasi steiner-kouluun!!!

pizza

Lapsemme ehti olla 4 vuotta steiner-koulussa. Vihdoin teimme kipeän ratkaisun ja hän vaihtoi peruskouluun. Steiner-koulun opetuksen taso oli todellinen nolla ja luokkatoverit oli suurimmaksi osaksi enemmän tai vähemmän erityislapsia jotka todella olisi tarvinnut laajoja tukitoimia oppimisensa tueksi. Ketkä siitä sitten maksavat oppitunilla, tietenkin ne normaalioppilaat (ne muutamat) kun opettajan aika meni heikkolahjaisten opettamiseen. Myös kurinpito ongelmia oli jakuvasti. Nyt onneksi meillä kaikki hyvin ja lapsi peruskoulussa.

140

29655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei oo hyvä

      Olet toinen kenen jutusta sain käsityksen, että steinerkoulussa on oppilaita ketkä tarvitsevat tukitoimia mutta heille ei niitä ole järjestetty, tai jos niitä on ollut niin ne ovat olleet puutteellisia. Kurinpito ongelmista olen kuullut myös muualtakin kuin tältä foorumilta (tällä foorumilla tekstissäsi on ainakin), eräs tuttuni joka on käynyt steinerkoulussa kouluansa niin kertoi minulle että siellä on niitä ollut. Kurinpito ongelmat mun on helppo uskoa. Ehkä joku steinerkoulun opettaja voi saada pidettyä kuria, mutta kerrottakoon että niitä opettajia on myös tavallisessa peruskoulussa, en usko että steinerkoulu olisi täynnä sellaisia opettajia jotka kaikki saavat pidettyä kurin.

      Noista tukitoimia tarvitsevista oppilaista voisi ehkä joku steinerkoulun opettaja ottaa mielestäni kantaa ja kertoa että onko niitä mitenkä yritetty järjestää. Mielestäni hyvässä koulussa oppilasta pitää tukea jos oppilas tarvitsee apua, tai näyttää siltä että oppilas tarvitsee apua.

      • ...

        Tukitoimet ovat pitkälti resurssi- eli rahakysymys kuten peruskoulun puolellakin. Tahtoa tukemiseen löytyy varmasti kaikissa kouluissa.

        Kaupungit eivät ylipäätään ole kovin hanakoita kustantamaan näitä kuluja.

        Takavuosina oli vieläpä tapana lykätä steinerkouluun kaikki rajatapaukset.


      • pizza
        ... kirjoitti:

        Tukitoimet ovat pitkälti resurssi- eli rahakysymys kuten peruskoulun puolellakin. Tahtoa tukemiseen löytyy varmasti kaikissa kouluissa.

        Kaupungit eivät ylipäätään ole kovin hanakoita kustantamaan näitä kuluja.

        Takavuosina oli vieläpä tapana lykätä steinerkouluun kaikki rajatapaukset.

        Peruskoulussa lapsilla joilla on oppimisen erityisvaikeuksia taataan jo laissa tukitoimet tai pienryhmäopetus. Steiner- koulussa vastustetaan jopa lasten neurologisia tutkimuksia, tai ei ainakaan pidetä niitä tarpeellisena. Tällöin myös täsmä kuntoutus ei tule onnistumaan, tosin mitään kuntoutusta ei steiner-koulussa edes ole.


      • ei oo hyvä
        pizza kirjoitti:

        Peruskoulussa lapsilla joilla on oppimisen erityisvaikeuksia taataan jo laissa tukitoimet tai pienryhmäopetus. Steiner- koulussa vastustetaan jopa lasten neurologisia tutkimuksia, tai ei ainakaan pidetä niitä tarpeellisena. Tällöin myös täsmä kuntoutus ei tule onnistumaan, tosin mitään kuntoutusta ei steiner-koulussa edes ole.

        Kyllä, kuulostaa mielestäni varsin uskottavalle tämä sinun tekstisi. Tämän saman suuntaista olen kuullut myös muualta, en pelkästään täältä foorumilta. Vieläkö täällä on steinerkoulun kannattajia jotka haluavat puolustaa steinerkoulua? Haluaisin mielelläni lukea vähintään samantasoisia perusteluja että miksi steinerkoulu (muka) olisi hyvä lapselle?


      • ...
        pizza kirjoitti:

        Peruskoulussa lapsilla joilla on oppimisen erityisvaikeuksia taataan jo laissa tukitoimet tai pienryhmäopetus. Steiner- koulussa vastustetaan jopa lasten neurologisia tutkimuksia, tai ei ainakaan pidetä niitä tarpeellisena. Tällöin myös täsmä kuntoutus ei tule onnistumaan, tosin mitään kuntoutusta ei steiner-koulussa edes ole.

        Sama laki se on steinerkoulussakin. Eikä peruskoulussakaan ole mitään kuntoutusta, eihän se edes kuulu koulun tehtäviin.

        Se, että steinerkouluissa muka vastustettaisiin neurologisia tutkimuksia on ihan itse keksimäsi vale. Yksi Suomessa toimivista antroposofisista lääkäreistä on neurologi koulutukseltaan ja totta kai ihan tavallisellekin neurologille pääsee, EI SE OLE KOULUISTA TAI OPETTAJISTA KIINNI.

        Ero tulee siinä, että steinerkoulut maksavat palkkansa ja kulunsa könttäsummasta. Siihen on vaikea saada lisäystä erityistarpeisiin tarvittaessa, se on päättäjistä kiinni.


      • pizza
        ... kirjoitti:

        Sama laki se on steinerkoulussakin. Eikä peruskoulussakaan ole mitään kuntoutusta, eihän se edes kuulu koulun tehtäviin.

        Se, että steinerkouluissa muka vastustettaisiin neurologisia tutkimuksia on ihan itse keksimäsi vale. Yksi Suomessa toimivista antroposofisista lääkäreistä on neurologi koulutukseltaan ja totta kai ihan tavallisellekin neurologille pääsee, EI SE OLE KOULUISTA TAI OPETTAJISTA KIINNI.

        Ero tulee siinä, että steinerkoulut maksavat palkkansa ja kulunsa könttäsummasta. Siihen on vaikea saada lisäystä erityistarpeisiin tarvittaessa, se on päättäjistä kiinni.

        kuinka monessa steiner koulussa on kuraattori ja psykologi? Olenpa kuullut, että harvassa steinerissa edes päteviä erityisopettajia. Peruskoulussa on erityistätukea tarvitsevien opetukseen tukitoimet, mm. avustajat, puheterapiat, toimintaterapiat... Ja jos opiskelu ei näilläkään tukitoimilla onnistu integroituna perusopetuksen luokkaan on sitten EVY tai EMU luokat. Kyllä peruskoulussa erityislapsi on huomattavasti osaavimmissa "käsissä".


      • ...
        pizza kirjoitti:

        kuinka monessa steiner koulussa on kuraattori ja psykologi? Olenpa kuullut, että harvassa steinerissa edes päteviä erityisopettajia. Peruskoulussa on erityistätukea tarvitsevien opetukseen tukitoimet, mm. avustajat, puheterapiat, toimintaterapiat... Ja jos opiskelu ei näilläkään tukitoimilla onnistu integroituna perusopetuksen luokkaan on sitten EVY tai EMU luokat. Kyllä peruskoulussa erityislapsi on huomattavasti osaavimmissa "käsissä".

        Niinpä niin, julistat asioita hevosmiesten tietotoimiston antamalla asiantuntemuksella.

        Mitähän valheita mahdat seuraavaksi keksiä...


      • pizza
        ... kirjoitti:

        Niinpä niin, julistat asioita hevosmiesten tietotoimiston antamalla asiantuntemuksella.

        Mitähän valheita mahdat seuraavaksi keksiä...

        Jos olisit lukenut viestiketjun aloituksen, niin huimaisit varmaan, että lapseni on neljä vuotta käynyt steineria. Olen sivusta saanut seurata ikäviä tilanteita, missä lapsi olisi tarvinnut oikeata tukea oppimiseen. Mitä nämä lapset saivat? Opettajalta aikaa "kypsyä", kyllä se lukeminen sieltä sitten tulee kun on sen aika... Ei kaikkien tarvitse oppia kertotauluja tokalla... Näiden oppilaiden kohdalla kyse ei ollut laiskuudesta vaan oppimisvaikeuksista. Eräs äiti joutui maksamaan yksityislääkärillä tutkimukset, jotka normaalisti peruskoulu puolella hoidetaan koulun oman psykologin kautta tai koululääkärin lähetteellä sairaalassa. Tässä neljän vuoden aikana tutustuin muihin samassa tilanteessa oleviin perheisiin, jaoimme tuskat ja harmit. Myös lahjakkaalle lapselle on todella väsyttävää edetä hitaiden tahtia! Nämä on siis kokemuksesta, ei kuulopuhetta, meidän silloisessa koulussa ei ollut pätevää erityisopettajaa, ei kuraattoria eikä psykologia.


      • ...
        pizza kirjoitti:

        Jos olisit lukenut viestiketjun aloituksen, niin huimaisit varmaan, että lapseni on neljä vuotta käynyt steineria. Olen sivusta saanut seurata ikäviä tilanteita, missä lapsi olisi tarvinnut oikeata tukea oppimiseen. Mitä nämä lapset saivat? Opettajalta aikaa "kypsyä", kyllä se lukeminen sieltä sitten tulee kun on sen aika... Ei kaikkien tarvitse oppia kertotauluja tokalla... Näiden oppilaiden kohdalla kyse ei ollut laiskuudesta vaan oppimisvaikeuksista. Eräs äiti joutui maksamaan yksityislääkärillä tutkimukset, jotka normaalisti peruskoulu puolella hoidetaan koulun oman psykologin kautta tai koululääkärin lähetteellä sairaalassa. Tässä neljän vuoden aikana tutustuin muihin samassa tilanteessa oleviin perheisiin, jaoimme tuskat ja harmit. Myös lahjakkaalle lapselle on todella väsyttävää edetä hitaiden tahtia! Nämä on siis kokemuksesta, ei kuulopuhetta, meidän silloisessa koulussa ei ollut pätevää erityisopettajaa, ei kuraattoria eikä psykologia.

        Tapahtuuko ympärilläsi yleisemminkin todellisuuden vääristymiä?

        Tosiasiana esitit, että steinerkouluissa muja vastustetaan neurologisia tutkimuksia. Sitten: "Eräs äiti joutui maksamaan yksityislääkärillä tutkimukset" - väitätkö, ettei näihin tutkimuksiin olisi päässyt terveyskeskuksen kautta?

        Pyrkimyksenäsi on selvästi vain vahingoittaa steinerkouluja kertomalla väritettyä totuutta ja silkkoja valheita.


      • pizza
        ... kirjoitti:

        Tapahtuuko ympärilläsi yleisemminkin todellisuuden vääristymiä?

        Tosiasiana esitit, että steinerkouluissa muja vastustetaan neurologisia tutkimuksia. Sitten: "Eräs äiti joutui maksamaan yksityislääkärillä tutkimukset" - väitätkö, ettei näihin tutkimuksiin olisi päässyt terveyskeskuksen kautta?

        Pyrkimyksenäsi on selvästi vain vahingoittaa steinerkouluja kertomalla väritettyä totuutta ja silkkoja valheita.

        Ei terveyskeskuksessa tehdä esim. lukitestejä(luetun ymmärtämistä ja teknistä lukutaitoa).


      • ...
        pizza kirjoitti:

        Ei terveyskeskuksessa tehdä esim. lukitestejä(luetun ymmärtämistä ja teknistä lukutaitoa).

        Sieltä saa ns. lähetteitä.

        Oletko koskaan kuullut?


      • : P
        ... kirjoitti:

        Sieltä saa ns. lähetteitä.

        Oletko koskaan kuullut?

        Koulun tulee pystyä tekemään tämmöiset testit. Peruskoulussa kaikille lapsille tehdään vuosittain mm. allu testit tms. joissa kartoitetaan jokaisen oppilaan tilanne ja osataan ohjata jatkotoimenpiteisiin.


      • ...
        : P kirjoitti:

        Koulun tulee pystyä tekemään tämmöiset testit. Peruskoulussa kaikille lapsille tehdään vuosittain mm. allu testit tms. joissa kartoitetaan jokaisen oppilaan tilanne ja osataan ohjata jatkotoimenpiteisiin.

        Lähetteitä tutkimuksiin ja erikoislääkäreille.

        Ei ole mikään pakko mennä yksityislääkärille.

        -----

        Ote Helsingin Rudolf Steiner -koulun tiedotteesta:

        Koulumme oppilailla on mahdollisuus saada erityis-
        opetusta. Erityisopetus on tarkoitettu pääasiassa 2.
        – 8.-luokkalaisille. 9.-luokkalaisille järjestetään eri-
        tyisopetusta tarvittaessa. Erityisopetusta voi saada
        erilaisten oppimista häiritsevien tekijöiden tähden.
        Näitä voivat olla kirjoittamiseen, lukemiseen, mate-
        matiikkaan, yms. liittyvät häiriötekijät. Erityisope-
        tuksessa voidaan toteuttaa yksilöllinen oppimista-
        pa. Opetukseen voi päästä siten, että oppilas itse
        pyytää sekä opettajan tai vanhempien toivomuk-
        sesta. Pyyntö pyritään toteuttamaan aina mahdolli-
        simman pian.
        Heljä Järvenpää, erityisopettaja
        Koulussamme toimivat myös:
        - pedagoginen lääkäri
        - koulupsykologi
        - maalausterapeutti
        - hoitoeurytmisti


      • ???
        : P kirjoitti:

        Koulun tulee pystyä tekemään tämmöiset testit. Peruskoulussa kaikille lapsille tehdään vuosittain mm. allu testit tms. joissa kartoitetaan jokaisen oppilaan tilanne ja osataan ohjata jatkotoimenpiteisiin.

        Pitääkö normaalikoululaisia jatkuvasti testata??? Ja mitäköhän heille tapahtuu, jos eivät testiä läpäise?


      • pizza
        ??? kirjoitti:

        Pitääkö normaalikoululaisia jatkuvasti testata??? Ja mitäköhän heille tapahtuu, jos eivät testiä läpäise?

        Jos teisteissä on selkeästi puutteita , se on viesti, että lapsi tarvitsee normaalia enemmän tukea oppiakseen asian. Silloinhan asiaan tulee heti puututtua, eikä sitten liian myöhään. Esim. matikassa jos pohjataidot on puuttelliset on vaikea tai lähes mahdotonta oppia vaikeampia asioita. Kaikkihan perustuu jo opituille asioille ja tiedoille...


      • ei oo hyvä
        ... kirjoitti:

        Tapahtuuko ympärilläsi yleisemminkin todellisuuden vääristymiä?

        Tosiasiana esitit, että steinerkouluissa muja vastustetaan neurologisia tutkimuksia. Sitten: "Eräs äiti joutui maksamaan yksityislääkärillä tutkimukset" - väitätkö, ettei näihin tutkimuksiin olisi päässyt terveyskeskuksen kautta?

        Pyrkimyksenäsi on selvästi vain vahingoittaa steinerkouluja kertomalla väritettyä totuutta ja silkkoja valheita.

        Tuntuu nytten että sinulla on hieman oma todellisuus. Tuossa on ideana se, että steinerkoulu vastusaa neurologisia tutkimuksia, niin koululla ei ole esimerkiksi psykologia joka kirjottaisi lähetteen sinne tutkimuksiin, näin minä ymmärsin. Ja jos sitten äiti halusi tehdä tutkimukset yksityisellä puolella eikä julkisella? Et vain ota huomioon että jos toinen vain ei halua käyttää julkista puolta, Suomessahan on valinnanvapaus, ei sitä ole laissa määrätty että kumpaa on käytettävä.


      • ei oo hyvä
        ??? kirjoitti:

        Pitääkö normaalikoululaisia jatkuvasti testata??? Ja mitäköhän heille tapahtuu, jos eivät testiä läpäise?

        Minunkaan mielestä testaaminen ei ole pahasta. Jollakinhan se on nähtävä se kehityksen taso, jotta osataan auttaa apua tarvitsevia.


      • on...
        pizza kirjoitti:

        Jos teisteissä on selkeästi puutteita , se on viesti, että lapsi tarvitsee normaalia enemmän tukea oppiakseen asian. Silloinhan asiaan tulee heti puututtua, eikä sitten liian myöhään. Esim. matikassa jos pohjataidot on puuttelliset on vaikea tai lähes mahdotonta oppia vaikeampia asioita. Kaikkihan perustuu jo opituille asioille ja tiedoille...

        Allu -testi? :) Allu Tuppuraisen kyllä tunnen, mutta... :)

        Meillä seurattiin aikoinaan kehitystä kokeilla. Oli niin ku matikankokeita ja ympänkokeita ja uskonnonkokeita jne.


      • ...
        ei oo hyvä kirjoitti:

        Tuntuu nytten että sinulla on hieman oma todellisuus. Tuossa on ideana se, että steinerkoulu vastusaa neurologisia tutkimuksia, niin koululla ei ole esimerkiksi psykologia joka kirjottaisi lähetteen sinne tutkimuksiin, näin minä ymmärsin. Ja jos sitten äiti halusi tehdä tutkimukset yksityisellä puolella eikä julkisella? Et vain ota huomioon että jos toinen vain ei halua käyttää julkista puolta, Suomessahan on valinnanvapaus, ei sitä ole laissa määrätty että kumpaa on käytettävä.

        Tuo oli kyllä kaikkien aikojen tulkinta... Tosiseikat eivät sinua näytä kiinnostavan.

        Steinerkoulut EIVÄT vastusta neurologisa tutkimuksia. Jos joku ylipäätään joskus vastustaa tutkimuksia, he ovat yleensä lapsen vanhemmat.

        Mitä tulee tähän äitiin, joka JOUTUI maksamaan yksityislääkärin - siis näin hän itse halusi. Ei mistään koulusta lähetetä lapsia yksityislääkärille. Vaikuttaa siltä, että et ymmärtänyt tässä kohtaa ollenkaan mistä oli kyse.


      • on myös...
        ei oo hyvä kirjoitti:

        Tuntuu nytten että sinulla on hieman oma todellisuus. Tuossa on ideana se, että steinerkoulu vastusaa neurologisia tutkimuksia, niin koululla ei ole esimerkiksi psykologia joka kirjottaisi lähetteen sinne tutkimuksiin, näin minä ymmärsin. Ja jos sitten äiti halusi tehdä tutkimukset yksityisellä puolella eikä julkisella? Et vain ota huomioon että jos toinen vain ei halua käyttää julkista puolta, Suomessahan on valinnanvapaus, ei sitä ole laissa määrätty että kumpaa on käytettävä.

        koulua valitessa. Miksi niin moni tulee moittimaan steinerkoulun valinneita? Emmehän mekään morkkaa tavallisia kouluja. Tai jotenkin vain tämä keskustelu on aina sellaista, että me joudumme puolustelemaan omaa valintaamme. Jospa joskus tavallisen koulun valinneet kertoisivat, mitkä heidän mielestään on hyvää heidän valitsemassaan koulussa. Tai miksi juuri heidän lapsistaan tulee parempia aikuisia heidän kouluvalintansa vuoksi.


      • ei oo hyvä
        ... kirjoitti:

        Tuo oli kyllä kaikkien aikojen tulkinta... Tosiseikat eivät sinua näytä kiinnostavan.

        Steinerkoulut EIVÄT vastusta neurologisa tutkimuksia. Jos joku ylipäätään joskus vastustaa tutkimuksia, he ovat yleensä lapsen vanhemmat.

        Mitä tulee tähän äitiin, joka JOUTUI maksamaan yksityislääkärin - siis näin hän itse halusi. Ei mistään koulusta lähetetä lapsia yksityislääkärille. Vaikuttaa siltä, että et ymmärtänyt tässä kohtaa ollenkaan mistä oli kyse.

        Voi teitä... Et taida itse lukea kunnolla mitä minä kirjoitan... Niinhän minä itsekkin kirjoitin että äiti halusi maksaa tutkimukset yksityisellä, koska mikään pakko ei olisi ollut. Sinä taisit kyllä hieman tulkita väärin sitä mun viestiä.

        Eikä tämä kyllä ole ensimmäinen kerta kun mun viesti on tulkittu täällä väärin, kerran kirjotusvirheen takia, ja kerran joku oli unohtanut että otsikossa on kysymysmerkki, ja jos siitä sen kysymysmerkin jättää pois niin sen otsikon tarkoitus muuttuu...

        Kohta joku taas tulkitsee tämän viestin väärin..


      • ...
        ei oo hyvä kirjoitti:

        Voi teitä... Et taida itse lukea kunnolla mitä minä kirjoitan... Niinhän minä itsekkin kirjoitin että äiti halusi maksaa tutkimukset yksityisellä, koska mikään pakko ei olisi ollut. Sinä taisit kyllä hieman tulkita väärin sitä mun viestiä.

        Eikä tämä kyllä ole ensimmäinen kerta kun mun viesti on tulkittu täällä väärin, kerran kirjotusvirheen takia, ja kerran joku oli unohtanut että otsikossa on kysymysmerkki, ja jos siitä sen kysymysmerkin jättää pois niin sen otsikon tarkoitus muuttuu...

        Kohta joku taas tulkitsee tämän viestin väärin..

        En voi sille mitään, että et osaa yhdistää kirjoituksia ja vastauksia...

        Tämän kerran väännän sinulle lisää rautalankaa:

        1. Nimimerkki "pizza" valitti, että steinerkoululaisen äiti oli itse joutunut kustantamaan lapsensa yksityislääkärin.

        2. Aivan samoin sama äiti olisi joutunut kustantamaan yksityislääkärin peruskoululaisen äitinä.

        En voi sanoa sinulle muuta kuin että opettele lukemaan kokonaisia ketjuja ja tajuamaan loogiset yhteydet ennen kuin alat vastailemaan.


      • ei oo hyvä
        ... kirjoitti:

        En voi sille mitään, että et osaa yhdistää kirjoituksia ja vastauksia...

        Tämän kerran väännän sinulle lisää rautalankaa:

        1. Nimimerkki "pizza" valitti, että steinerkoululaisen äiti oli itse joutunut kustantamaan lapsensa yksityislääkärin.

        2. Aivan samoin sama äiti olisi joutunut kustantamaan yksityislääkärin peruskoululaisen äitinä.

        En voi sanoa sinulle muuta kuin että opettele lukemaan kokonaisia ketjuja ja tajuamaan loogiset yhteydet ennen kuin alat vastailemaan.

        Minäkö en muka tajua? Jahas ja millälailla?


      • pizza
        ... kirjoitti:

        En voi sille mitään, että et osaa yhdistää kirjoituksia ja vastauksia...

        Tämän kerran väännän sinulle lisää rautalankaa:

        1. Nimimerkki "pizza" valitti, että steinerkoululaisen äiti oli itse joutunut kustantamaan lapsensa yksityislääkärin.

        2. Aivan samoin sama äiti olisi joutunut kustantamaan yksityislääkärin peruskoululaisen äitinä.

        En voi sanoa sinulle muuta kuin että opettele lukemaan kokonaisia ketjuja ja tajuamaan loogiset yhteydet ennen kuin alat vastailemaan.

        peruskoulussa lukitestaukset hoidetaan ihan ilmatteeksi koulussa, steinerissa ei tehdä lukitestauksia ja äidin piti yksityisesti teettää tämä tutkimus!


      • pizza
        pizza kirjoitti:

        peruskoulussa lukitestaukset hoidetaan ihan ilmatteeksi koulussa, steinerissa ei tehdä lukitestauksia ja äidin piti yksityisesti teettää tämä tutkimus!

        ja sinulle, ei ole hyvä, kiitos asiallista kannanotoista : )


      • ...
        pizza kirjoitti:

        peruskoulussa lukitestaukset hoidetaan ihan ilmatteeksi koulussa, steinerissa ei tehdä lukitestauksia ja äidin piti yksityisesti teettää tämä tutkimus!

        Lukitestauksen saa terveyskeskuksenkin kautta.


      • siksi
        on myös... kirjoitti:

        koulua valitessa. Miksi niin moni tulee moittimaan steinerkoulun valinneita? Emmehän mekään morkkaa tavallisia kouluja. Tai jotenkin vain tämä keskustelu on aina sellaista, että me joudumme puolustelemaan omaa valintaamme. Jospa joskus tavallisen koulun valinneet kertoisivat, mitkä heidän mielestään on hyvää heidän valitsemassaan koulussa. Tai miksi juuri heidän lapsistaan tulee parempia aikuisia heidän kouluvalintansa vuoksi.

        Ne vanhemmat jotka valitsevat peruskoulun voivat olla varmoja, että ainakin heidän lapset kasvaessaan aikuiseksi saavat tasokkaamman koulutuksen ja sitä kautta usein myös paremmat eväät elämään. Jos haluaa lapselleen vähän sivistystä ja jatko-opiskeluja, niin siitä vaan steineriin!


      • kiitos
        siksi kirjoitti:

        Ne vanhemmat jotka valitsevat peruskoulun voivat olla varmoja, että ainakin heidän lapset kasvaessaan aikuiseksi saavat tasokkaamman koulutuksen ja sitä kautta usein myös paremmat eväät elämään. Jos haluaa lapselleen vähän sivistystä ja jatko-opiskeluja, niin siitä vaan steineriin!

        Millä perustelet tuon?

        Onko sinulla mitään todisteita sanojesi tueksi?


      • niin,
        kiitos kirjoitti:

        Millä perustelet tuon?

        Onko sinulla mitään todisteita sanojesi tueksi?

        Kun vaan vertaatkin peruskoulun ja steiner-koulujen opetussuunnitelmia niin aika nopeasti tiedät, kummat omaavat laajemmat tiedot ; )Se taso joka steiner-koulussa on normaalia, ei peruskoulussa edes luokalta pääsisi. Mutta toiset arvostavat sivistystä ja tietoa, toiset "henkistä kasvua", mitä sitten lapsellesi haluat onkin sitten oma asiasi.


      • edelleenkään
        niin, kirjoitti:

        Kun vaan vertaatkin peruskoulun ja steiner-koulujen opetussuunnitelmia niin aika nopeasti tiedät, kummat omaavat laajemmat tiedot ; )Se taso joka steiner-koulussa on normaalia, ei peruskoulussa edes luokalta pääsisi. Mutta toiset arvostavat sivistystä ja tietoa, toiset "henkistä kasvua", mitä sitten lapsellesi haluat onkin sitten oma asiasi.

        Heh, oletko muka itse verrannut opetussuunnitelmia? Onko sinulla ylipäätään mitään tietoa asiasta?

        Kuinka selität sen, että steinerlukiolaisetkin kirjoittavat ylioppilaaksi, jos tasoero on niin huomattava kuin väität?


      • Marja
        edelleenkään kirjoitti:

        Heh, oletko muka itse verrannut opetussuunnitelmia? Onko sinulla ylipäätään mitään tietoa asiasta?

        Kuinka selität sen, että steinerlukiolaisetkin kirjoittavat ylioppilaaksi, jos tasoero on niin huomattava kuin väität?

        Olet kenties lukenut jo useasti "ei-steinerlaisten" omiin kokemuksiin nojautuvia perusteluja näihin asioihin tällä palstalla.

        Sinun mielestäsikö Steiner -koulun ja peruskoulun vastaavan luokan opetussuunnitelma on yhdenvertainen...

        Kuinka selität, että 32 oppilaan luokasta vain murto-osa kirjoittaa Steiner -koulussa ylioppilaiksi...


      • jälleen
        Marja kirjoitti:

        Olet kenties lukenut jo useasti "ei-steinerlaisten" omiin kokemuksiin nojautuvia perusteluja näihin asioihin tällä palstalla.

        Sinun mielestäsikö Steiner -koulun ja peruskoulun vastaavan luokan opetussuunnitelma on yhdenvertainen...

        Kuinka selität, että 32 oppilaan luokasta vain murto-osa kirjoittaa Steiner -koulussa ylioppilaiksi...

        Tottahan toki opetussunnitelmat ovat erilaiset. Eihän siitä ollut edes kysymys, vaan väitöksestä, että steinerkoulussa saisi pienemmän oppimäärän.

        "Kuinka selität, että 32 oppilaan luokasta vain murto-osa kirjoittaa Steiner -koulussa ylioppilaiksi..."

        - Aika hassu väite. Kirjoittaako muka peruskoulun käyneistä prosentuaalisesti suurempi osa ylioppilaaksi sitten? (Vai olisiko ihan toisinpäin.) Ja mihin tämä "tietosi" perustuu?


      • : P
        edelleenkään kirjoitti:

        Heh, oletko muka itse verrannut opetussuunnitelmia? Onko sinulla ylipäätään mitään tietoa asiasta?

        Kuinka selität sen, että steinerlukiolaisetkin kirjoittavat ylioppilaaksi, jos tasoero on niin huomattava kuin väität?

        Minä ainakin olen verrannut ja toivottavasti sen tekee myös kaikki ne vanhemmat joiden lapset on steinerissa. Voipi olla että mieli siinä vaiheessa kääntyy jos antaa arvoa muullekkin kuin "henkiselle kasvulle"


      • ...
        : P kirjoitti:

        Minä ainakin olen verrannut ja toivottavasti sen tekee myös kaikki ne vanhemmat joiden lapset on steinerissa. Voipi olla että mieli siinä vaiheessa kääntyy jos antaa arvoa muullekkin kuin "henkiselle kasvulle"

        Kerrohan sitten kaikille, mitkä ovat mielestäsi ne ratkaisevat erot opetussuunnitelmissa?


      • Marja
        jälleen kirjoitti:

        Tottahan toki opetussunnitelmat ovat erilaiset. Eihän siitä ollut edes kysymys, vaan väitöksestä, että steinerkoulussa saisi pienemmän oppimäärän.

        "Kuinka selität, että 32 oppilaan luokasta vain murto-osa kirjoittaa Steiner -koulussa ylioppilaiksi..."

        - Aika hassu väite. Kirjoittaako muka peruskoulun käyneistä prosentuaalisesti suurempi osa ylioppilaaksi sitten? (Vai olisiko ihan toisinpäin.) Ja mihin tämä "tietosi" perustuu?

        Opetussuunnitelmat ovat erilaiset. Olemme samaa mieltä, hienoa. Eikö Steiner -koulussa olekin ns. "pehmeä lasku" ensiluokkalaisille? Tämä on OK, mutta tämä "pehmeys" jatkuu lähes koko ala-aste iän. Alkaako esim. fysiikan ja biologian opiskelu Steiner -kouluissa viidennellä luokalla... Onko reaaliaineissa kenties oppikirjoja, ennen kuudetta luokkaa...
        Vihkot eivät millään tasolla vastaa "oikeita" oppikirjoja. Tietotekniikan käyttöä ja soveltamista oppiaineisiin kartetaan ala-asteella. Lapsia ei opeteta hakemaan valvotusti tietoa oppimateriaalinsa tueksi netistä.
        Kuinka siis Steiner -koulujen oppimäärä voisi olla yhtä suuri, kuin peruskouluissa opetettava oppimäärä.

        Aiemmin Steiner -kouluihin otettiin ensimmäisille luokille 32 oppilasta. Nyt, kun tulijoita ei ole enää niin runsaasti, luokkakoot ovat pienemmät.
        Näiltä luokilta lähtee oppilaita toisiin kouluihin enemmän, kuin uusia oppilaita saadaan tilalle. Lukioon mentäessä luokkakoot ovat jo kutistuneet aikalailla. Lukioluokista vai osa oppilaista kirjoittaa ylioppilaaksi. Useat tyytyvät pelkkään todistukseen.
        Peruskoulussa ylä-asteluokilta lukioon siirtyvät oppilaat kirjoittavat lähes poikkeuksetta ylioppilaiksi.


      • jälleen
        Marja kirjoitti:

        Opetussuunnitelmat ovat erilaiset. Olemme samaa mieltä, hienoa. Eikö Steiner -koulussa olekin ns. "pehmeä lasku" ensiluokkalaisille? Tämä on OK, mutta tämä "pehmeys" jatkuu lähes koko ala-aste iän. Alkaako esim. fysiikan ja biologian opiskelu Steiner -kouluissa viidennellä luokalla... Onko reaaliaineissa kenties oppikirjoja, ennen kuudetta luokkaa...
        Vihkot eivät millään tasolla vastaa "oikeita" oppikirjoja. Tietotekniikan käyttöä ja soveltamista oppiaineisiin kartetaan ala-asteella. Lapsia ei opeteta hakemaan valvotusti tietoa oppimateriaalinsa tueksi netistä.
        Kuinka siis Steiner -koulujen oppimäärä voisi olla yhtä suuri, kuin peruskouluissa opetettava oppimäärä.

        Aiemmin Steiner -kouluihin otettiin ensimmäisille luokille 32 oppilasta. Nyt, kun tulijoita ei ole enää niin runsaasti, luokkakoot ovat pienemmät.
        Näiltä luokilta lähtee oppilaita toisiin kouluihin enemmän, kuin uusia oppilaita saadaan tilalle. Lukioon mentäessä luokkakoot ovat jo kutistuneet aikalailla. Lukioluokista vai osa oppilaista kirjoittaa ylioppilaaksi. Useat tyytyvät pelkkään todistukseen.
        Peruskoulussa ylä-asteluokilta lukioon siirtyvät oppilaat kirjoittavat lähes poikkeuksetta ylioppilaiksi.

        "Kirjoittaako muka peruskoulun käyneistä prosentuaalisesti suurempi osa ylioppilaaksi sitten? (Vai olisiko ihan toisinpäin.) Ja mihin tämä "tietosi" perustuu?"

        Eli toistaen:

        1. onko noissa prosenteissa eroa?
        2. mihin tietosi perustuu? (=todisteet mutuilun sijaan)

        "Useat tyytyvät pelkkään todistukseen.
        Peruskoulussa ylä-asteluokilta lukioon siirtyvät oppilaat kirjoittavat lähes poikkeuksetta ylioppilaiksi."

        - Todisteet? Esim. 2005 Helsingin Rudolf Steiner -koulusta kirjoittaneet: 51 kpl

        "Alkaako esim. fysiikan ja biologian opiskelu Steiner -kouluissa viidennellä luokalla... Onko reaaliaineissa kenties oppikirjoja, ennen kuudetta luokkaa...
        Vihkot eivät millään tasolla vastaa "oikeita" oppikirjoja. Tietotekniikan käyttöä ja soveltamista oppiaineisiin kartetaan ala-asteella. Lapsia ei opeteta hakemaan valvotusti tietoa oppimateriaalinsa tueksi netistä.
        Kuinka siis Steiner -koulujen oppimäärä voisi olla yhtä suuri, kuin peruskouluissa opetettava oppimäärä."

        - Miten nuo irralliset heitot muka todistavat, että oppimäärässä on lopulta eroa? Voitko väittää kirkkain silmin, että jos yhdeksäsluokkalaisille peruskoululaisille ja steinerkoululaisille pidettäisiin sama koe, jälkimmäiset olisivat altavastaajina tuloksissa?


      • ----------------
        ... kirjoitti:

        Kerrohan sitten kaikille, mitkä ovat mielestäsi ne ratkaisevat erot opetussuunnitelmissa?

        Steinerissa opetussuunnitelma perustuu antroposofiaan ts. rajatietoon, peruskoulussa ei xp


      • helppo arvata
        ---------------- kirjoitti:

        Steinerissa opetussuunnitelma perustuu antroposofiaan ts. rajatietoon, peruskoulussa ei xp

        Steinerkoulujen opetussuunnitelma perustuu lapsen kehitykselle.

        Miten olikaan sen vertailun kanssa oikeasti?


      • Marja
        jälleen kirjoitti:

        Tottahan toki opetussunnitelmat ovat erilaiset. Eihän siitä ollut edes kysymys, vaan väitöksestä, että steinerkoulussa saisi pienemmän oppimäärän.

        "Kuinka selität, että 32 oppilaan luokasta vain murto-osa kirjoittaa Steiner -koulussa ylioppilaiksi..."

        - Aika hassu väite. Kirjoittaako muka peruskoulun käyneistä prosentuaalisesti suurempi osa ylioppilaaksi sitten? (Vai olisiko ihan toisinpäin.) Ja mihin tämä "tietosi" perustuu?

        Peruskoulun käyneistä lukioon siirtyneistä oppilaista kirjoittaa kokemani mukaan huomattavasti suurempi osuus ylioppilaiksi, kuin Steiner -koulun vastaavilta luokilta.
        Tietoni perustuu tosiasioihin, eikä totuudenmuunteluun.
        "Helsingin Rudolf Steiner -koulusta" kirjoitti tänä keväänä 51 ylioppilasta? Ylioppilasluokkia on koulussa kolme; kaksi suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen. Unohtuiko mainitsemastasi luvusta kenties Elias -koulun ylioppilaat; Steiner -koulu sekin. Eikö luokilta valmistunut yhtään ylioppilasta... http://www.eliaskoulu.fi/ajankohtaista.php Nykyisin Steiner -kouluihin taitaa mahtua oppilaita lähes jokaiselle luokalle. Ei tarvitse enää jonotella Steiner -kouluihin synnytyslaitokselta asti. Ohi ovat ne ajat.

        Voin täysin kirkkain silmin väittää, että mielestäni yleisellä tasolla peruskoululaiset ovat saaneet paljon enemmän todellista tietoa yhdeksän kouluvuotensa aikana, kuin Steiner -koulun vastaavat yhdeksän vuotta koulua käyneet oppilaat. En väheksy tällä Steiner -koulun oppilaita, vaan heidän koulunsa 50 -vuotta vanhaa opetustapaansa.
        50-vuotta sitten peruskoulussa ei ollut kehumista, mutta tänä päivänä voin ilokseni todeta, että yleisellä tasolla nämä koulut ovat, kuten testitkin ovat kertoneet, erinomaisia opinahjoja lapsille.
        Steiner -koulut ovat suurimmaksi osaksi jääneet edelleenkin 50 -vuotta sitten olevalle tasolleen.

        Seuraavilla, muutamillakin Steiner -kouluissa harjoitettavilla seikoilla on merkitystä lapsen oppimisprosessissa:
        - Puuttuvat oppikirjat
        - Puuttuva tietotekniikan hyväksikäyttö eri oppiaineiden opetuksessa.
        - Lyijykynän ja kumin järjetön käyttökielto ensimmäiset neljä vuotta.
        - Vihkot; tiedot, jotka opettaja joka vuosi muuttumattomina kirjoittaa taululle ja josta oppilaat ne tarkasti kopioivat kuvineen päivineen omiin vihkoihinsa.
        Kuinka voidaan kuvitella, että nämä vihkotiedot vastaisivat mitenkään peruskoulussa käyvettävissä oppikirjoissa olevaa tietoa.
        - Opetuksen hitaus ja valvonta
        - Jos lapsi ei opi lukemaan, se ei herätä mietenkään kummastusta, eikä häntä asiassa tueta.
        Mitäpä, jos lapsella onkin lukihäiriö, jonka varhainen toteaminen olisi lapsen edun mukaista.
        - Peruskoulussa fysiikan, kemian ja biologian opetus alkaa jo viidennellä luokalla, Steiner -kouluissa paljon myöhemmin.
        - Valvottua netin käyttöä ei opeteta ala-asteella.
        - Opettaja on aina oikeassa, eikä sitä voi kyseenalaistaa.
        -
        -

        Haluaisin vihdoinkin vastauksen siihen mitä hyötyä lapselle on siitä, ettei hänelle anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä:
        Muistin virkistämiseksi:
        Minkälainen tapahtuma on sellainen Steiner -kouluissa käytössä oleva oppimisprosessi, jossa ei käytetä nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.?

        Mitä tieto steinerlaisille on? Steinerin oppeja tieteellisen tiedon kustannuksella... Oppimisen tahallista hidastamista ja tiedon muokkaamista steinerlaisiin lähtökohtiin sopiviksi...

        Jos kunnollista vastausta ei kuulu, tulkitsen asian olevan seuraava: Steiner -koulun opetusmenetelmät perustuvat antroposofiaan, sekä antroposofia sisältyy Steiner -kouluissa lapsille annettavaan opetukseen.


      • jälleen
        Marja kirjoitti:

        Peruskoulun käyneistä lukioon siirtyneistä oppilaista kirjoittaa kokemani mukaan huomattavasti suurempi osuus ylioppilaiksi, kuin Steiner -koulun vastaavilta luokilta.
        Tietoni perustuu tosiasioihin, eikä totuudenmuunteluun.
        "Helsingin Rudolf Steiner -koulusta" kirjoitti tänä keväänä 51 ylioppilasta? Ylioppilasluokkia on koulussa kolme; kaksi suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen. Unohtuiko mainitsemastasi luvusta kenties Elias -koulun ylioppilaat; Steiner -koulu sekin. Eikö luokilta valmistunut yhtään ylioppilasta... http://www.eliaskoulu.fi/ajankohtaista.php Nykyisin Steiner -kouluihin taitaa mahtua oppilaita lähes jokaiselle luokalle. Ei tarvitse enää jonotella Steiner -kouluihin synnytyslaitokselta asti. Ohi ovat ne ajat.

        Voin täysin kirkkain silmin väittää, että mielestäni yleisellä tasolla peruskoululaiset ovat saaneet paljon enemmän todellista tietoa yhdeksän kouluvuotensa aikana, kuin Steiner -koulun vastaavat yhdeksän vuotta koulua käyneet oppilaat. En väheksy tällä Steiner -koulun oppilaita, vaan heidän koulunsa 50 -vuotta vanhaa opetustapaansa.
        50-vuotta sitten peruskoulussa ei ollut kehumista, mutta tänä päivänä voin ilokseni todeta, että yleisellä tasolla nämä koulut ovat, kuten testitkin ovat kertoneet, erinomaisia opinahjoja lapsille.
        Steiner -koulut ovat suurimmaksi osaksi jääneet edelleenkin 50 -vuotta sitten olevalle tasolleen.

        Seuraavilla, muutamillakin Steiner -kouluissa harjoitettavilla seikoilla on merkitystä lapsen oppimisprosessissa:
        - Puuttuvat oppikirjat
        - Puuttuva tietotekniikan hyväksikäyttö eri oppiaineiden opetuksessa.
        - Lyijykynän ja kumin järjetön käyttökielto ensimmäiset neljä vuotta.
        - Vihkot; tiedot, jotka opettaja joka vuosi muuttumattomina kirjoittaa taululle ja josta oppilaat ne tarkasti kopioivat kuvineen päivineen omiin vihkoihinsa.
        Kuinka voidaan kuvitella, että nämä vihkotiedot vastaisivat mitenkään peruskoulussa käyvettävissä oppikirjoissa olevaa tietoa.
        - Opetuksen hitaus ja valvonta
        - Jos lapsi ei opi lukemaan, se ei herätä mietenkään kummastusta, eikä häntä asiassa tueta.
        Mitäpä, jos lapsella onkin lukihäiriö, jonka varhainen toteaminen olisi lapsen edun mukaista.
        - Peruskoulussa fysiikan, kemian ja biologian opetus alkaa jo viidennellä luokalla, Steiner -kouluissa paljon myöhemmin.
        - Valvottua netin käyttöä ei opeteta ala-asteella.
        - Opettaja on aina oikeassa, eikä sitä voi kyseenalaistaa.
        -
        -

        Haluaisin vihdoinkin vastauksen siihen mitä hyötyä lapselle on siitä, ettei hänelle anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä:
        Muistin virkistämiseksi:
        Minkälainen tapahtuma on sellainen Steiner -kouluissa käytössä oleva oppimisprosessi, jossa ei käytetä nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.?

        Mitä tieto steinerlaisille on? Steinerin oppeja tieteellisen tiedon kustannuksella... Oppimisen tahallista hidastamista ja tiedon muokkaamista steinerlaisiin lähtökohtiin sopiviksi...

        Jos kunnollista vastausta ei kuulu, tulkitsen asian olevan seuraava: Steiner -koulun opetusmenetelmät perustuvat antroposofiaan, sekä antroposofia sisältyy Steiner -kouluissa lapsille annettavaan opetukseen.

        "Peruskoulun käyneistä lukioon siirtyneistä oppilaista kirjoittaa kokemani mukaan huomattavasti suurempi osuus ylioppilaiksi, kuin Steiner -koulun vastaavilta luokilta. "

        -Niinpä niin... "kokemani". Kyllähän tuollaisen raskaan sarjan väitteen tueksi on voitava antaa tilastollista faktaa eikä pelkkiä omia subjektiivisia tuntemuksia. Luulin, että ymmärsit jo tämän seikan.



        "Voin täysin kirkkain silmin väittää, että mielestäni yleisellä tasolla peruskoululaiset ovat saaneet paljon enemmän todellista tietoa yhdeksän kouluvuotensa aikana, kuin Steiner -koulun vastaavat yhdeksän vuotta koulua käyneet oppilaat."

        - Voit toki aivan vapaasti olla tuota mieltä, mutta edelleenkin se on vain oma mielikuvasi, eikä mikään fakta.


        "Minkälainen tapahtuma on sellainen Steiner -kouluissa käytössä oleva oppimisprosessi, jossa ei käytetä nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.?"

        - Se on steinerpedagoginen, hyväksi havaittu oppimisprosessi, jossa alaluokilla lapsille jätetään voimia kasvuun ja kehittymiseen ja oppiminen pyritään pitämään mahdollisimman elävänä ja leikillisenä. Ylemmillä luokilla on aika keskittyä ahmimaan tietoa, silloin otetaankin peruskoululaiset kiinni tiedoissa ja osaamisessa. Mutta kyllähän sinä sen tiesit.



        "Jos kunnollista vastausta ei kuulu, tulkitsen asian olevan seuraava: Steiner -koulun opetusmenetelmät perustuvat antroposofiaan, sekä antroposofia sisältyy Steiner -kouluissa lapsille annettavaan opetukseen."

        - Ihan varmasti tulkitset asiat juuri niin kuin itse haluat (eli ilmeisen kielteisesti) vaikka saisit minkälaisen vastauksen tahansa...


      • Marja
        jälleen kirjoitti:

        Tottahan toki opetussunnitelmat ovat erilaiset. Eihän siitä ollut edes kysymys, vaan väitöksestä, että steinerkoulussa saisi pienemmän oppimäärän.

        "Kuinka selität, että 32 oppilaan luokasta vain murto-osa kirjoittaa Steiner -koulussa ylioppilaiksi..."

        - Aika hassu väite. Kirjoittaako muka peruskoulun käyneistä prosentuaalisesti suurempi osa ylioppilaaksi sitten? (Vai olisiko ihan toisinpäin.) Ja mihin tämä "tietosi" perustuu?

        Viittaan tilasto kommenttiisi:
        Odotan innolla tilastoja asiasta ja lisää tutkimuksia aiheesta...
        Eräänlaiseksi valaisuksi käy se tilastollinen ja matemaattinen tosiasia, että jos Helsingin Rudolf Steiner -koulun kolmen luokan ylioppilaat yhdistää Elias -koulun luokilta tänä keväänä kirjoittaneisiin ylioppilaisiin (yhteensä 51? ylioppilasta), luokilta ei ole läpäissyt kovinkaan moni kirjoituksia. Aloitus luokkakoot kun ovat olleet lähes poikkeuksetta 32 oppilasta per luokka. Oppilaistahan saadaan rahaa pääluvun mukaan, ja sitä on haluttu suurien luokkakokojen ja lasten kustannuksella.

        Kysyit voinko kirkkain silmin väittää... ja vastasin: kyllä. Voisimmekin ehdottaa opetusministeriölle, että moinen koe järjestettäisiin...
        Kokemukseni ovat faktaa. Usean muun Steiner -kouluihin tyytymättömien vanhempien ja heidän lastensa kokemukset ovat faktaa.

        Olisi muuten mukava tehdä tilasto siitäkin, kuinka paljon oppilaita muuttaa Steiner -koulusta pois. Tyytymättömät merkiään "steiner-listaan" aina; "Muuttanut lähiseudun kouluun". Miksiköhän he äkillisesti haluavat muuttaa lähiseudun kouluun, kun ovat aiemmin jonottaneet paikkaa Steiner -kouluun jo synnytyslaitokselta asti.
        Tänä päivänähän Steiner -kouluihin pääsee opiskelemaan lähes mille luokalle tahansa. Tästäkin ja tämän muutoksen syistä saisi mainion tilaston. Mistä "väenkato" johtuu...
        Kohta meitä tyytymättömiä on tarpeeksi paljastamaan kaikki kouluanne koskevat epäkohdat.

        Kommenttiisi:
        "- Se on steinerpedagoginen, hyväksi havaittu oppimisprosessi, jossa alaluokilla lapsille jätetään voimia kasvuun ja kehittymiseen ja oppiminen pyritään pitämään mahdollisimman elävänä ja leikillisenä. Ylemmillä luokilla on aika keskittyä ahmimaan tietoa, silloin otetaankin peruskoululaiset kiinni tiedoissa ja osaamisessa. Mutta kyllähän sinä sen tiesit."

        Kuka tämän steinerpedakogisen oppimisprosessin on jäävittä havainnut hyväksi, tällä vuosituhannella käytettäväksi oppimisprosessiksi?
        Miksi niin monta vuotta lapsen elämässä pitäisi olla "leikillistä"? Leikkiä voi kotonakin. Koulun pitäisi valmistaa lasta työelämäänkin.
        Miksi niin "rajusti" tempaatte lapsen pitkään kestäneestä "leikillisyydestä" ahmimaan tietoa? Miten lapset sopeutuvat yht'äkkiä tähän suureen muutokseen? Ilman pohjatietoa on tilastollisesti mahdotonta saada kirittyä tuota peruskoulun oppimäärää niin lyhyessä ajassa kiinni. Silloin lasten tulisi olla koulussa "yötä myöten".
        Laitatte siis lapset kärsimään, koska teidän suurmestarinne Steiner on niin aikoinaan katsonut parhaaksi...

        En vieläkään saanut keneltäkään steinerlaiselta vastausta moneen seikkaan ja ainakaan siihen, mitä konkreettista hyötyä lapsille on siitä, ettei heille anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä; nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Ja onko se lapsille sen arvoista...


      • aikuisten oikeasti
        Marja kirjoitti:

        Viittaan tilasto kommenttiisi:
        Odotan innolla tilastoja asiasta ja lisää tutkimuksia aiheesta...
        Eräänlaiseksi valaisuksi käy se tilastollinen ja matemaattinen tosiasia, että jos Helsingin Rudolf Steiner -koulun kolmen luokan ylioppilaat yhdistää Elias -koulun luokilta tänä keväänä kirjoittaneisiin ylioppilaisiin (yhteensä 51? ylioppilasta), luokilta ei ole läpäissyt kovinkaan moni kirjoituksia. Aloitus luokkakoot kun ovat olleet lähes poikkeuksetta 32 oppilasta per luokka. Oppilaistahan saadaan rahaa pääluvun mukaan, ja sitä on haluttu suurien luokkakokojen ja lasten kustannuksella.

        Kysyit voinko kirkkain silmin väittää... ja vastasin: kyllä. Voisimmekin ehdottaa opetusministeriölle, että moinen koe järjestettäisiin...
        Kokemukseni ovat faktaa. Usean muun Steiner -kouluihin tyytymättömien vanhempien ja heidän lastensa kokemukset ovat faktaa.

        Olisi muuten mukava tehdä tilasto siitäkin, kuinka paljon oppilaita muuttaa Steiner -koulusta pois. Tyytymättömät merkiään "steiner-listaan" aina; "Muuttanut lähiseudun kouluun". Miksiköhän he äkillisesti haluavat muuttaa lähiseudun kouluun, kun ovat aiemmin jonottaneet paikkaa Steiner -kouluun jo synnytyslaitokselta asti.
        Tänä päivänähän Steiner -kouluihin pääsee opiskelemaan lähes mille luokalle tahansa. Tästäkin ja tämän muutoksen syistä saisi mainion tilaston. Mistä "väenkato" johtuu...
        Kohta meitä tyytymättömiä on tarpeeksi paljastamaan kaikki kouluanne koskevat epäkohdat.

        Kommenttiisi:
        "- Se on steinerpedagoginen, hyväksi havaittu oppimisprosessi, jossa alaluokilla lapsille jätetään voimia kasvuun ja kehittymiseen ja oppiminen pyritään pitämään mahdollisimman elävänä ja leikillisenä. Ylemmillä luokilla on aika keskittyä ahmimaan tietoa, silloin otetaankin peruskoululaiset kiinni tiedoissa ja osaamisessa. Mutta kyllähän sinä sen tiesit."

        Kuka tämän steinerpedakogisen oppimisprosessin on jäävittä havainnut hyväksi, tällä vuosituhannella käytettäväksi oppimisprosessiksi?
        Miksi niin monta vuotta lapsen elämässä pitäisi olla "leikillistä"? Leikkiä voi kotonakin. Koulun pitäisi valmistaa lasta työelämäänkin.
        Miksi niin "rajusti" tempaatte lapsen pitkään kestäneestä "leikillisyydestä" ahmimaan tietoa? Miten lapset sopeutuvat yht'äkkiä tähän suureen muutokseen? Ilman pohjatietoa on tilastollisesti mahdotonta saada kirittyä tuota peruskoulun oppimäärää niin lyhyessä ajassa kiinni. Silloin lasten tulisi olla koulussa "yötä myöten".
        Laitatte siis lapset kärsimään, koska teidän suurmestarinne Steiner on niin aikoinaan katsonut parhaaksi...

        En vieläkään saanut keneltäkään steinerlaiselta vastausta moneen seikkaan ja ainakaan siihen, mitä konkreettista hyötyä lapsille on siitä, ettei heille anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä; nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Ja onko se lapsille sen arvoista...

        Tätähän se on ollut koko ajan ja tulee ilmeisesti olemaankin...

        "Peruskoulun käyneistä lukioon siirtyneistä oppilaista kirjoittaa kokemani mukaan huomattavasti suurempi osuus ylioppilaiksi, kuin Steiner -koulun vastaavilta luokilta."

        "Eräänlaiseksi valaisuksi käy se tilastollinen ja matemaattinen tosiasia, että jos Helsingin Rudolf Steiner -koulun kolmen luokan ylioppilaat yhdistää Elias -koulun luokilta tänä keväänä kirjoittaneisiin ylioppilaisiin (yhteensä 51? ylioppilasta), luokilta ei ole läpäissyt kovinkaan moni kirjoituksia. Aloitus luokkakoot kun ovat olleet lähes poikkeuksetta 32 oppilasta per luokka."

        - Eli siis lukioluokatko olivat aloituskooltaan 32-oppilaisia? Tekstissäsi ei ole päätä eikä häntää, vain luulotteluja ja ontuvia kehäpäätelmiä. Oletko koskaan edes nähnyt yhtäkään tilastoa... Kiihkeästi jakelet negatiivisia olettamuksia milloin mistäkin steinerkouluja koskevasta seikasta, mutta mitään todisteita sinulla ei ole milloinkaan esittää. Vaikka sinulle mutu onkin ilmeisesti faktaa, yleisesti ei näin kuitenkaan ole aikuisten maailmassa.


        "Kuka tämän steinerpedakogisen oppimisprosessin on jäävittä havainnut hyväksi, tällä vuosituhannella käytettäväksi oppimisprosessiksi?"

        - Itse kasvatustyötä tekevät eli ammattilaiset ja työnsä todelliset asiantuntijat. Pedagogiaa kehitetään jatkuvasti ja keskustelu on vilkasta. Kenen siitä pitäisi mielestäsi päättää, jonkun komiteanko?


        "Miksi niin monta vuotta lapsen elämässä pitäisi olla "leikillistä"? Leikkiä voi kotonakin. Koulun pitäisi valmistaa lasta työelämäänkin.
        Miksi niin "rajusti" tempaatte lapsen pitkään kestäneestä "leikillisyydestä" ahmimaan tietoa? Miten lapset sopeutuvat yht'äkkiä tähän suureen muutokseen?"

        - Heh, yritä päättää...


        "Ilman pohjatietoa on tilastollisesti mahdotonta saada kirittyä tuota peruskoulun oppimäärää niin lyhyessä ajassa kiinni."

        - Ahaa, eli sinulla taas "tilasto" asiasta takataskussasi.

        Keskustelu kanssasi on sikäli hedelmätöntä, että faktojen suhteen näytät elävän mielikuvitusmaailmassa. Kuvitellut tilastot ja todisteet eivät anna pohjaa asiakeskustelulle.

        Ehkäpä tavoitteesi onkin pelkkä loanheitto.


      • Hipsu
        Marja kirjoitti:

        Viittaan tilasto kommenttiisi:
        Odotan innolla tilastoja asiasta ja lisää tutkimuksia aiheesta...
        Eräänlaiseksi valaisuksi käy se tilastollinen ja matemaattinen tosiasia, että jos Helsingin Rudolf Steiner -koulun kolmen luokan ylioppilaat yhdistää Elias -koulun luokilta tänä keväänä kirjoittaneisiin ylioppilaisiin (yhteensä 51? ylioppilasta), luokilta ei ole läpäissyt kovinkaan moni kirjoituksia. Aloitus luokkakoot kun ovat olleet lähes poikkeuksetta 32 oppilasta per luokka. Oppilaistahan saadaan rahaa pääluvun mukaan, ja sitä on haluttu suurien luokkakokojen ja lasten kustannuksella.

        Kysyit voinko kirkkain silmin väittää... ja vastasin: kyllä. Voisimmekin ehdottaa opetusministeriölle, että moinen koe järjestettäisiin...
        Kokemukseni ovat faktaa. Usean muun Steiner -kouluihin tyytymättömien vanhempien ja heidän lastensa kokemukset ovat faktaa.

        Olisi muuten mukava tehdä tilasto siitäkin, kuinka paljon oppilaita muuttaa Steiner -koulusta pois. Tyytymättömät merkiään "steiner-listaan" aina; "Muuttanut lähiseudun kouluun". Miksiköhän he äkillisesti haluavat muuttaa lähiseudun kouluun, kun ovat aiemmin jonottaneet paikkaa Steiner -kouluun jo synnytyslaitokselta asti.
        Tänä päivänähän Steiner -kouluihin pääsee opiskelemaan lähes mille luokalle tahansa. Tästäkin ja tämän muutoksen syistä saisi mainion tilaston. Mistä "väenkato" johtuu...
        Kohta meitä tyytymättömiä on tarpeeksi paljastamaan kaikki kouluanne koskevat epäkohdat.

        Kommenttiisi:
        "- Se on steinerpedagoginen, hyväksi havaittu oppimisprosessi, jossa alaluokilla lapsille jätetään voimia kasvuun ja kehittymiseen ja oppiminen pyritään pitämään mahdollisimman elävänä ja leikillisenä. Ylemmillä luokilla on aika keskittyä ahmimaan tietoa, silloin otetaankin peruskoululaiset kiinni tiedoissa ja osaamisessa. Mutta kyllähän sinä sen tiesit."

        Kuka tämän steinerpedakogisen oppimisprosessin on jäävittä havainnut hyväksi, tällä vuosituhannella käytettäväksi oppimisprosessiksi?
        Miksi niin monta vuotta lapsen elämässä pitäisi olla "leikillistä"? Leikkiä voi kotonakin. Koulun pitäisi valmistaa lasta työelämäänkin.
        Miksi niin "rajusti" tempaatte lapsen pitkään kestäneestä "leikillisyydestä" ahmimaan tietoa? Miten lapset sopeutuvat yht'äkkiä tähän suureen muutokseen? Ilman pohjatietoa on tilastollisesti mahdotonta saada kirittyä tuota peruskoulun oppimäärää niin lyhyessä ajassa kiinni. Silloin lasten tulisi olla koulussa "yötä myöten".
        Laitatte siis lapset kärsimään, koska teidän suurmestarinne Steiner on niin aikoinaan katsonut parhaaksi...

        En vieläkään saanut keneltäkään steinerlaiselta vastausta moneen seikkaan ja ainakaan siihen, mitä konkreettista hyötyä lapsille on siitä, ettei heille anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä; nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Ja onko se lapsille sen arvoista...

        Olen täysin samoilla linjoilla kanssasi! Olisipa kiva kun samat valtakunnalliset kokeet pidettäisiin sekä perus- että steiner-koulussa! Pitääkin alkaa "pommittamaan" idealla. Ehkä silloin myös päättäjät heräisivät ja moiset huuhaa-koulut lakkautettaisiin!


      • ...
        Marja kirjoitti:

        Viittaan tilasto kommenttiisi:
        Odotan innolla tilastoja asiasta ja lisää tutkimuksia aiheesta...
        Eräänlaiseksi valaisuksi käy se tilastollinen ja matemaattinen tosiasia, että jos Helsingin Rudolf Steiner -koulun kolmen luokan ylioppilaat yhdistää Elias -koulun luokilta tänä keväänä kirjoittaneisiin ylioppilaisiin (yhteensä 51? ylioppilasta), luokilta ei ole läpäissyt kovinkaan moni kirjoituksia. Aloitus luokkakoot kun ovat olleet lähes poikkeuksetta 32 oppilasta per luokka. Oppilaistahan saadaan rahaa pääluvun mukaan, ja sitä on haluttu suurien luokkakokojen ja lasten kustannuksella.

        Kysyit voinko kirkkain silmin väittää... ja vastasin: kyllä. Voisimmekin ehdottaa opetusministeriölle, että moinen koe järjestettäisiin...
        Kokemukseni ovat faktaa. Usean muun Steiner -kouluihin tyytymättömien vanhempien ja heidän lastensa kokemukset ovat faktaa.

        Olisi muuten mukava tehdä tilasto siitäkin, kuinka paljon oppilaita muuttaa Steiner -koulusta pois. Tyytymättömät merkiään "steiner-listaan" aina; "Muuttanut lähiseudun kouluun". Miksiköhän he äkillisesti haluavat muuttaa lähiseudun kouluun, kun ovat aiemmin jonottaneet paikkaa Steiner -kouluun jo synnytyslaitokselta asti.
        Tänä päivänähän Steiner -kouluihin pääsee opiskelemaan lähes mille luokalle tahansa. Tästäkin ja tämän muutoksen syistä saisi mainion tilaston. Mistä "väenkato" johtuu...
        Kohta meitä tyytymättömiä on tarpeeksi paljastamaan kaikki kouluanne koskevat epäkohdat.

        Kommenttiisi:
        "- Se on steinerpedagoginen, hyväksi havaittu oppimisprosessi, jossa alaluokilla lapsille jätetään voimia kasvuun ja kehittymiseen ja oppiminen pyritään pitämään mahdollisimman elävänä ja leikillisenä. Ylemmillä luokilla on aika keskittyä ahmimaan tietoa, silloin otetaankin peruskoululaiset kiinni tiedoissa ja osaamisessa. Mutta kyllähän sinä sen tiesit."

        Kuka tämän steinerpedakogisen oppimisprosessin on jäävittä havainnut hyväksi, tällä vuosituhannella käytettäväksi oppimisprosessiksi?
        Miksi niin monta vuotta lapsen elämässä pitäisi olla "leikillistä"? Leikkiä voi kotonakin. Koulun pitäisi valmistaa lasta työelämäänkin.
        Miksi niin "rajusti" tempaatte lapsen pitkään kestäneestä "leikillisyydestä" ahmimaan tietoa? Miten lapset sopeutuvat yht'äkkiä tähän suureen muutokseen? Ilman pohjatietoa on tilastollisesti mahdotonta saada kirittyä tuota peruskoulun oppimäärää niin lyhyessä ajassa kiinni. Silloin lasten tulisi olla koulussa "yötä myöten".
        Laitatte siis lapset kärsimään, koska teidän suurmestarinne Steiner on niin aikoinaan katsonut parhaaksi...

        En vieläkään saanut keneltäkään steinerlaiselta vastausta moneen seikkaan ja ainakaan siihen, mitä konkreettista hyötyä lapsille on siitä, ettei heille anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä; nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Ja onko se lapsille sen arvoista...

        Samat valtakunnalliset kokeet pidetään mm. joka kevät. Niitä kutsutaan ylioppilaskirjoituksiksi. Ilmeisesti ne eivät ole mielestäsi relevantteja tässä suhteessa?

        Aikanaan yhdeksäsluokkalaisille pidettiin kautta maan sama koe jotain yleismittaavuutta hakien. En tiedä sen paremmin, onko koe vielä olemassa ja ovatko steinerkoululaiset osallistuneet siihen.

        Vie toki ajatusta eteenpäin. Mitäs sitten, jos steinerkoululaiset pärjäisivätkin hyvin kokeessa? Mihin tarttuisit seuraavaksi?

        Muistakaa aina tuomita ja epäillä "erilaisia" ;-D


      • Marja
        jälleen kirjoitti:

        Tottahan toki opetussunnitelmat ovat erilaiset. Eihän siitä ollut edes kysymys, vaan väitöksestä, että steinerkoulussa saisi pienemmän oppimäärän.

        "Kuinka selität, että 32 oppilaan luokasta vain murto-osa kirjoittaa Steiner -koulussa ylioppilaiksi..."

        - Aika hassu väite. Kirjoittaako muka peruskoulun käyneistä prosentuaalisesti suurempi osa ylioppilaaksi sitten? (Vai olisiko ihan toisinpäin.) Ja mihin tämä "tietosi" perustuu?

        Olen tottunut steinerlaisten "kiertelytaktiikkaan", joten se ei enää yllätä... Se on todellinen taitolaji!

        Seuraavasta tekstistäni väistelit hienosti pääkohdat ja kiinnitit huomiota 32 oppilaan luokkakokoihin:
        "Eräänlaiseksi valaisuksi käy se tilastollinen ja matemaattinen tosiasia, että jos Helsingin Rudolf Steiner -koulun kolmen luokan ylioppilaat yhdistää Elias -koulun luokilta tänä keväänä kirjoittaneisiin ylioppilaisiin (yhteensä 51? ylioppilasta), luokilta ei ole läpäissyt kovinkaan moni kirjoituksia. Aloitus luokkakoot kun ovat olleet lähes poikkeuksetta 32 oppilasta per luokka. Oppilaistahan saadaan rahaa pääluvun mukaan, ja sitä on haluttu suurien luokkakokojen ja lasten kustannuksella."

        Et kommentoinut sitä mitenkään, miksi tässä kyseisessä esimerkissä lukioiden luokkakoot ovat niinkin pieniä. Sinulle ei steinerlaisena pitäisi olla epäselvää, että 32 oppilaan aloitusluokilla tarkoitin ekaluokkalaisia.
        Korostan, että tämä kyseinenkin Steiner -koulu on 13 vuotinen. Jos yhdistät yllämainittujen Steiner -koulujen luokkien määrän ja kerrot sen 32:lla; luku on paljon suurempi, kuin vaivaiset 51 ylioppilasta.
        Ilmeisesti hyvin useat Steiner -koululaiset siirtyvät muihin opinahjoihin ennen kuin 13 vuotinen opintaival on päättynyt. Osa "Steinerlukio" -oppilaista tyytyy pelkkään todistukseen, eikä uskaltaudu "läpäisemään" ylioppilaskirjoituksia.
        Tämä oppilasmäärien raju pieneneminen osoittaa kongreettisesti että "oppilaskato" on poikkeuksellisen suurta nykypäivänä. Ylioppilaaksi kirjoittaneiden määrä kun on koko ajan peruskouluissa kasvussa.

        Siitä seuraakin seuraava kommentoimatta jättämäsi asia:
        "Olisi muuten mukava tehdä tilasto siitäkin, kuinka paljon oppilaita muuttaa Steiner -koulusta pois. Tyytymättömät merkiään "steiner-listaan" aina; "Muuttanut lähiseudun kouluun". Miksiköhän he äkillisesti haluavat muuttaa lähiseudun kouluun, kun ovat aiemmin jonottaneet paikkaa Steiner -kouluun jo synnytyslaitokselta asti.
        Tänä päivänähän Steiner -kouluihin pääsee opiskelemaan lähes mille luokalle tahansa. Tästäkin ja tämän muutoksen syistä saisi mainion tilaston. Mistä "väenkato" johtuu..."

        http://www.eliaskoulu.fi/ajankohtaista.php

        Tämä "oppilaskato" ei ole mitään "mutu-tuntumaan", vaan konkreettista asiaa, josta Steiner -koulujen opettajakunnatkin ovat hyvin huolissaan. Sillä, jos ei tule oppilaita, ei tule rahaakaan.
        Tämän totuuden toteamiseen ei tarvitse minkäänlaista tilastoa. Riittää kun soittaa Steiner -kouluun ja kysyy onko vapaita oppilaspaikkoja. Nykyisin vastaus on järjestäin: kyllä. Ennen esim. ensimmäiselle luokalle ei päässyt mitenkään muuten, kuin jonottamalla vuosikausia.

        Seuraavaan:
        "Kuka tämän steinerpedakogisen oppimisprosessin on jäävittä havainnut hyväksi, tällä vuosituhannella käytettäväksi oppimisprosessiksi?"
        Vastasit:
        "- Itse kasvatustyötä tekevät eli ammattilaiset ja työnsä todelliset asiantuntijat. Pedagogiaa kehitetään jatkuvasti ja keskustelu on vilkasta. Kenen siitä pitäisi mielestäsi päättää, jonkun komiteanko?"
        Vastauksesi ei ikävä kyllä täytä tieteellisiä kriteerejä. Snellusta tulleet antrot eivät ole kasvatustyön ammattilaisia.
        Mielestäni Suomen Steiner -kouluille olisi tehtävä samanlainen tutkimus, kuin äskettäin tehtiin peruskouluille. Peruskouluthan saivat siitä erinomaisen tietopuolisen tuloksen.

        Jokaiseen asiaan ei tarvitse tilastoja. Esim. siihen, että "leikillisen vaiheen" jälkeen lasten tulisi muutamissa vuosissa omaksua koko peruskoulun laaja oppimäärä. Tämä on täysin mahdotonta. Kyse on nimittäin lapsista, joiden oppimista on tahallisesti Steiner -kouluissa hidastettu.

        Kun ilmeisesti pidät tilastoista voisit kertoa, mistä löytyy sellainen "ei-steinerlaisten" tekemä tilasto, joka osoittaa koulujenne opetuksen olevan tiedollisesti yhtä tasokasta kuin opetus nykyaikaisissa peruskouluissa.

        Olen ollut aina kirjoituksissani Steiner -koulun lasten puolella ja kritisoinut sitä, että heidän oppimisensa tehdään tahallisesti vaikeaksi ja puutteelliseksi aikuisten antroilun takia.

        Seuraavat tällä vuosituhannella lapsiin kohdistuvat steiner-opettaja antroilut eivät ilmeisesti tilastoja kaipaa:
        http://puutarha.net/keskustelut/messages/6476/7658.html?1016127577

        Vielä muistin virkistämiseksi se tärkein kysymys, jonka vastaamista kiertelit:
        "En vieläkään saanut keneltäkään steinerlaiselta vastausta moneen seikkaan ja ainakaan siihen, mitä konkreettista hyötyä lapsille on siitä, ettei heille anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä; nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Ja onko se lapsille sen arvoista..."

        Toivon, että joku steinerlainen vastaisi edes tähän yhteen kysymykseen. (Muutaman "ei-steinerlaisten" tekemän tilastonkin voi halutessaan mukaan laittaa).


      • ei oo hyvä
        pizza kirjoitti:

        ja sinulle, ei ole hyvä, kiitos asiallista kannanotoista : )

        Jos haluat, voit vääntää vielä lisääkin asioita rautalangasta. Luen mielelläsi kommenttejasi.


      • Sirius666
        Marja kirjoitti:

        Viittaan tilasto kommenttiisi:
        Odotan innolla tilastoja asiasta ja lisää tutkimuksia aiheesta...
        Eräänlaiseksi valaisuksi käy se tilastollinen ja matemaattinen tosiasia, että jos Helsingin Rudolf Steiner -koulun kolmen luokan ylioppilaat yhdistää Elias -koulun luokilta tänä keväänä kirjoittaneisiin ylioppilaisiin (yhteensä 51? ylioppilasta), luokilta ei ole läpäissyt kovinkaan moni kirjoituksia. Aloitus luokkakoot kun ovat olleet lähes poikkeuksetta 32 oppilasta per luokka. Oppilaistahan saadaan rahaa pääluvun mukaan, ja sitä on haluttu suurien luokkakokojen ja lasten kustannuksella.

        Kysyit voinko kirkkain silmin väittää... ja vastasin: kyllä. Voisimmekin ehdottaa opetusministeriölle, että moinen koe järjestettäisiin...
        Kokemukseni ovat faktaa. Usean muun Steiner -kouluihin tyytymättömien vanhempien ja heidän lastensa kokemukset ovat faktaa.

        Olisi muuten mukava tehdä tilasto siitäkin, kuinka paljon oppilaita muuttaa Steiner -koulusta pois. Tyytymättömät merkiään "steiner-listaan" aina; "Muuttanut lähiseudun kouluun". Miksiköhän he äkillisesti haluavat muuttaa lähiseudun kouluun, kun ovat aiemmin jonottaneet paikkaa Steiner -kouluun jo synnytyslaitokselta asti.
        Tänä päivänähän Steiner -kouluihin pääsee opiskelemaan lähes mille luokalle tahansa. Tästäkin ja tämän muutoksen syistä saisi mainion tilaston. Mistä "väenkato" johtuu...
        Kohta meitä tyytymättömiä on tarpeeksi paljastamaan kaikki kouluanne koskevat epäkohdat.

        Kommenttiisi:
        "- Se on steinerpedagoginen, hyväksi havaittu oppimisprosessi, jossa alaluokilla lapsille jätetään voimia kasvuun ja kehittymiseen ja oppiminen pyritään pitämään mahdollisimman elävänä ja leikillisenä. Ylemmillä luokilla on aika keskittyä ahmimaan tietoa, silloin otetaankin peruskoululaiset kiinni tiedoissa ja osaamisessa. Mutta kyllähän sinä sen tiesit."

        Kuka tämän steinerpedakogisen oppimisprosessin on jäävittä havainnut hyväksi, tällä vuosituhannella käytettäväksi oppimisprosessiksi?
        Miksi niin monta vuotta lapsen elämässä pitäisi olla "leikillistä"? Leikkiä voi kotonakin. Koulun pitäisi valmistaa lasta työelämäänkin.
        Miksi niin "rajusti" tempaatte lapsen pitkään kestäneestä "leikillisyydestä" ahmimaan tietoa? Miten lapset sopeutuvat yht'äkkiä tähän suureen muutokseen? Ilman pohjatietoa on tilastollisesti mahdotonta saada kirittyä tuota peruskoulun oppimäärää niin lyhyessä ajassa kiinni. Silloin lasten tulisi olla koulussa "yötä myöten".
        Laitatte siis lapset kärsimään, koska teidän suurmestarinne Steiner on niin aikoinaan katsonut parhaaksi...

        En vieläkään saanut keneltäkään steinerlaiselta vastausta moneen seikkaan ja ainakaan siihen, mitä konkreettista hyötyä lapsille on siitä, ettei heille anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä; nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Ja onko se lapsille sen arvoista...

        Mitäjos alkaisit Steiner-koulun vanhemmaksi ja rupeaisit mukavasti kehittämään henkisyyttäsi. Tiesitkö että steinerilaisena on ihan kivaa olla, on tasapainossa elämän kanssa. Omaat sellaista tietoa mistä monet vielä haaveilevat. Huumoriakin sitä sitten löytyy vaikka muilla jakaa. Tää on kivaa.
        Äläkä Marja luulekaan, että rupean sinun kanssa väittelemään, koska en aio vastata kysymyksiisi tai mitä sitten keksitkin.

        Nimim. Sirius666


      • Steiner-koulun käynyt
        Marja kirjoitti:

        Olen tottunut steinerlaisten "kiertelytaktiikkaan", joten se ei enää yllätä... Se on todellinen taitolaji!

        Seuraavasta tekstistäni väistelit hienosti pääkohdat ja kiinnitit huomiota 32 oppilaan luokkakokoihin:
        "Eräänlaiseksi valaisuksi käy se tilastollinen ja matemaattinen tosiasia, että jos Helsingin Rudolf Steiner -koulun kolmen luokan ylioppilaat yhdistää Elias -koulun luokilta tänä keväänä kirjoittaneisiin ylioppilaisiin (yhteensä 51? ylioppilasta), luokilta ei ole läpäissyt kovinkaan moni kirjoituksia. Aloitus luokkakoot kun ovat olleet lähes poikkeuksetta 32 oppilasta per luokka. Oppilaistahan saadaan rahaa pääluvun mukaan, ja sitä on haluttu suurien luokkakokojen ja lasten kustannuksella."

        Et kommentoinut sitä mitenkään, miksi tässä kyseisessä esimerkissä lukioiden luokkakoot ovat niinkin pieniä. Sinulle ei steinerlaisena pitäisi olla epäselvää, että 32 oppilaan aloitusluokilla tarkoitin ekaluokkalaisia.
        Korostan, että tämä kyseinenkin Steiner -koulu on 13 vuotinen. Jos yhdistät yllämainittujen Steiner -koulujen luokkien määrän ja kerrot sen 32:lla; luku on paljon suurempi, kuin vaivaiset 51 ylioppilasta.
        Ilmeisesti hyvin useat Steiner -koululaiset siirtyvät muihin opinahjoihin ennen kuin 13 vuotinen opintaival on päättynyt. Osa "Steinerlukio" -oppilaista tyytyy pelkkään todistukseen, eikä uskaltaudu "läpäisemään" ylioppilaskirjoituksia.
        Tämä oppilasmäärien raju pieneneminen osoittaa kongreettisesti että "oppilaskato" on poikkeuksellisen suurta nykypäivänä. Ylioppilaaksi kirjoittaneiden määrä kun on koko ajan peruskouluissa kasvussa.

        Siitä seuraakin seuraava kommentoimatta jättämäsi asia:
        "Olisi muuten mukava tehdä tilasto siitäkin, kuinka paljon oppilaita muuttaa Steiner -koulusta pois. Tyytymättömät merkiään "steiner-listaan" aina; "Muuttanut lähiseudun kouluun". Miksiköhän he äkillisesti haluavat muuttaa lähiseudun kouluun, kun ovat aiemmin jonottaneet paikkaa Steiner -kouluun jo synnytyslaitokselta asti.
        Tänä päivänähän Steiner -kouluihin pääsee opiskelemaan lähes mille luokalle tahansa. Tästäkin ja tämän muutoksen syistä saisi mainion tilaston. Mistä "väenkato" johtuu..."

        http://www.eliaskoulu.fi/ajankohtaista.php

        Tämä "oppilaskato" ei ole mitään "mutu-tuntumaan", vaan konkreettista asiaa, josta Steiner -koulujen opettajakunnatkin ovat hyvin huolissaan. Sillä, jos ei tule oppilaita, ei tule rahaakaan.
        Tämän totuuden toteamiseen ei tarvitse minkäänlaista tilastoa. Riittää kun soittaa Steiner -kouluun ja kysyy onko vapaita oppilaspaikkoja. Nykyisin vastaus on järjestäin: kyllä. Ennen esim. ensimmäiselle luokalle ei päässyt mitenkään muuten, kuin jonottamalla vuosikausia.

        Seuraavaan:
        "Kuka tämän steinerpedakogisen oppimisprosessin on jäävittä havainnut hyväksi, tällä vuosituhannella käytettäväksi oppimisprosessiksi?"
        Vastasit:
        "- Itse kasvatustyötä tekevät eli ammattilaiset ja työnsä todelliset asiantuntijat. Pedagogiaa kehitetään jatkuvasti ja keskustelu on vilkasta. Kenen siitä pitäisi mielestäsi päättää, jonkun komiteanko?"
        Vastauksesi ei ikävä kyllä täytä tieteellisiä kriteerejä. Snellusta tulleet antrot eivät ole kasvatustyön ammattilaisia.
        Mielestäni Suomen Steiner -kouluille olisi tehtävä samanlainen tutkimus, kuin äskettäin tehtiin peruskouluille. Peruskouluthan saivat siitä erinomaisen tietopuolisen tuloksen.

        Jokaiseen asiaan ei tarvitse tilastoja. Esim. siihen, että "leikillisen vaiheen" jälkeen lasten tulisi muutamissa vuosissa omaksua koko peruskoulun laaja oppimäärä. Tämä on täysin mahdotonta. Kyse on nimittäin lapsista, joiden oppimista on tahallisesti Steiner -kouluissa hidastettu.

        Kun ilmeisesti pidät tilastoista voisit kertoa, mistä löytyy sellainen "ei-steinerlaisten" tekemä tilasto, joka osoittaa koulujenne opetuksen olevan tiedollisesti yhtä tasokasta kuin opetus nykyaikaisissa peruskouluissa.

        Olen ollut aina kirjoituksissani Steiner -koulun lasten puolella ja kritisoinut sitä, että heidän oppimisensa tehdään tahallisesti vaikeaksi ja puutteelliseksi aikuisten antroilun takia.

        Seuraavat tällä vuosituhannella lapsiin kohdistuvat steiner-opettaja antroilut eivät ilmeisesti tilastoja kaipaa:
        http://puutarha.net/keskustelut/messages/6476/7658.html?1016127577

        Vielä muistin virkistämiseksi se tärkein kysymys, jonka vastaamista kiertelit:
        "En vieläkään saanut keneltäkään steinerlaiselta vastausta moneen seikkaan ja ainakaan siihen, mitä konkreettista hyötyä lapsille on siitä, ettei heille anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä; nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Ja onko se lapsille sen arvoista..."

        Toivon, että joku steinerlainen vastaisi edes tähän yhteen kysymykseen. (Muutaman "ei-steinerlaisten" tekemän tilastonkin voi halutessaan mukaan laittaa).

        Hei,

        Itse olen aikoinani käynyt Steiner-koulun ja oli todella kovan työn takana valmistautua ylioppilaskirjoituksiin kun pohjatiedot olivat niin heikot Steiner-opetuksen tason ja tyylin takia. Hauskaa meillä toki oli kaikilla leireillä ja ns. löysää kun ei ollut läksyjä.

        Suurin osa porukasta putosi kelkasta kun 16-vuotiaana olisi pitänytkin lukea läksyjä ja oppia jotain. Etenkin pojille kävi näin. Kirjoittikohan meitä n. 15 ? ja enimmillään luokalla oli 37 ? oppilasta.

        Omaa lastani en laittaisi Steiner-kouluun missään tapauksessa. Samaa mieltä olen Marjan kanssa vaikka tänä päivänä en Steiner-juttuja enää edes seuraa mitenkään. Tälle palstallekin eksyin sattumalta.


      • hiljaa hyvä tulee
        pizza kirjoitti:

        Jos olisit lukenut viestiketjun aloituksen, niin huimaisit varmaan, että lapseni on neljä vuotta käynyt steineria. Olen sivusta saanut seurata ikäviä tilanteita, missä lapsi olisi tarvinnut oikeata tukea oppimiseen. Mitä nämä lapset saivat? Opettajalta aikaa "kypsyä", kyllä se lukeminen sieltä sitten tulee kun on sen aika... Ei kaikkien tarvitse oppia kertotauluja tokalla... Näiden oppilaiden kohdalla kyse ei ollut laiskuudesta vaan oppimisvaikeuksista. Eräs äiti joutui maksamaan yksityislääkärillä tutkimukset, jotka normaalisti peruskoulu puolella hoidetaan koulun oman psykologin kautta tai koululääkärin lähetteellä sairaalassa. Tässä neljän vuoden aikana tutustuin muihin samassa tilanteessa oleviin perheisiin, jaoimme tuskat ja harmit. Myös lahjakkaalle lapselle on todella väsyttävää edetä hitaiden tahtia! Nämä on siis kokemuksesta, ei kuulopuhetta, meidän silloisessa koulussa ei ollut pätevää erityisopettajaa, ei kuraattoria eikä psykologia.

        Kun itse opiskelin erityispedagogiikan kurssilla yliopistossa, törmäsin jossain vaiheessa niihin kriteereihin, joiden mukaan lapsi pääsee/joutuu erityisopetukseen oppimishäiriöiden vuoksi. Omat steinerkoululaiseni olisivat niiden mittatikkujen mukaan olleet erityistoimien kohteena jo toisluokkalaisina. Kukaan ei kuitenkaan puuttuneet heidän kaksoiskonsonanttivirheisiinsä eikä peilikirjoitukseensa, ei edellyttänyt kertotaulujen osaamista toisella luokalla jne. vaan he saivat kaikessa rauhassa kirjoitella omia tarinoitaan, leikkiä ja soitella. Kumpikin kirjoitti sitten aikanaan laudaturin paperit ja jatkoivat opintojaan, toinen yliopistossa, toinen tekussa.


      • Marja
        jälleen kirjoitti:

        Tottahan toki opetussunnitelmat ovat erilaiset. Eihän siitä ollut edes kysymys, vaan väitöksestä, että steinerkoulussa saisi pienemmän oppimäärän.

        "Kuinka selität, että 32 oppilaan luokasta vain murto-osa kirjoittaa Steiner -koulussa ylioppilaiksi..."

        - Aika hassu väite. Kirjoittaako muka peruskoulun käyneistä prosentuaalisesti suurempi osa ylioppilaaksi sitten? (Vai olisiko ihan toisinpäin.) Ja mihin tämä "tietosi" perustuu?

        Kiitos vaan kutsusta, mutta ajattelen mielummin itsenäisesti, ilman "steiner-auktoriteettejä"


      • ihan yhtä hyvä koulu
        ei oo hyvä kirjoitti:

        Kyllä, kuulostaa mielestäni varsin uskottavalle tämä sinun tekstisi. Tämän saman suuntaista olen kuullut myös muualta, en pelkästään täältä foorumilta. Vieläkö täällä on steinerkoulun kannattajia jotka haluavat puolustaa steinerkoulua? Haluaisin mielelläni lukea vähintään samantasoisia perusteluja että miksi steinerkoulu (muka) olisi hyvä lapselle?

        Steineri on kyllä ihan yhtä hyvä koulu kuin muutkin!
        Ensinäkin opettajia jotka eivät osaa pitää kuria on muuallakin... erityisoppilaitakin on muuallakin.. minä puolustan steinerkoulua koska siellä on hyvä oppimisympäristö... Ja sitten vielä: jos oppilailla on lukihäiriöitä esim niin siihen kyllä puututaan. Steinerissa on hyvä ympäristö. (olen ollut steinerissa moooonta vuotta)


      • Ajatella
        Marja kirjoitti:

        Peruskoulun käyneistä lukioon siirtyneistä oppilaista kirjoittaa kokemani mukaan huomattavasti suurempi osuus ylioppilaiksi, kuin Steiner -koulun vastaavilta luokilta.
        Tietoni perustuu tosiasioihin, eikä totuudenmuunteluun.
        "Helsingin Rudolf Steiner -koulusta" kirjoitti tänä keväänä 51 ylioppilasta? Ylioppilasluokkia on koulussa kolme; kaksi suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen. Unohtuiko mainitsemastasi luvusta kenties Elias -koulun ylioppilaat; Steiner -koulu sekin. Eikö luokilta valmistunut yhtään ylioppilasta... http://www.eliaskoulu.fi/ajankohtaista.php Nykyisin Steiner -kouluihin taitaa mahtua oppilaita lähes jokaiselle luokalle. Ei tarvitse enää jonotella Steiner -kouluihin synnytyslaitokselta asti. Ohi ovat ne ajat.

        Voin täysin kirkkain silmin väittää, että mielestäni yleisellä tasolla peruskoululaiset ovat saaneet paljon enemmän todellista tietoa yhdeksän kouluvuotensa aikana, kuin Steiner -koulun vastaavat yhdeksän vuotta koulua käyneet oppilaat. En väheksy tällä Steiner -koulun oppilaita, vaan heidän koulunsa 50 -vuotta vanhaa opetustapaansa.
        50-vuotta sitten peruskoulussa ei ollut kehumista, mutta tänä päivänä voin ilokseni todeta, että yleisellä tasolla nämä koulut ovat, kuten testitkin ovat kertoneet, erinomaisia opinahjoja lapsille.
        Steiner -koulut ovat suurimmaksi osaksi jääneet edelleenkin 50 -vuotta sitten olevalle tasolleen.

        Seuraavilla, muutamillakin Steiner -kouluissa harjoitettavilla seikoilla on merkitystä lapsen oppimisprosessissa:
        - Puuttuvat oppikirjat
        - Puuttuva tietotekniikan hyväksikäyttö eri oppiaineiden opetuksessa.
        - Lyijykynän ja kumin järjetön käyttökielto ensimmäiset neljä vuotta.
        - Vihkot; tiedot, jotka opettaja joka vuosi muuttumattomina kirjoittaa taululle ja josta oppilaat ne tarkasti kopioivat kuvineen päivineen omiin vihkoihinsa.
        Kuinka voidaan kuvitella, että nämä vihkotiedot vastaisivat mitenkään peruskoulussa käyvettävissä oppikirjoissa olevaa tietoa.
        - Opetuksen hitaus ja valvonta
        - Jos lapsi ei opi lukemaan, se ei herätä mietenkään kummastusta, eikä häntä asiassa tueta.
        Mitäpä, jos lapsella onkin lukihäiriö, jonka varhainen toteaminen olisi lapsen edun mukaista.
        - Peruskoulussa fysiikan, kemian ja biologian opetus alkaa jo viidennellä luokalla, Steiner -kouluissa paljon myöhemmin.
        - Valvottua netin käyttöä ei opeteta ala-asteella.
        - Opettaja on aina oikeassa, eikä sitä voi kyseenalaistaa.
        -
        -

        Haluaisin vihdoinkin vastauksen siihen mitä hyötyä lapselle on siitä, ettei hänelle anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä:
        Muistin virkistämiseksi:
        Minkälainen tapahtuma on sellainen Steiner -kouluissa käytössä oleva oppimisprosessi, jossa ei käytetä nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.?

        Mitä tieto steinerlaisille on? Steinerin oppeja tieteellisen tiedon kustannuksella... Oppimisen tahallista hidastamista ja tiedon muokkaamista steinerlaisiin lähtökohtiin sopiviksi...

        Jos kunnollista vastausta ei kuulu, tulkitsen asian olevan seuraava: Steiner -koulun opetusmenetelmät perustuvat antroposofiaan, sekä antroposofia sisältyy Steiner -kouluissa lapsille annettavaan opetukseen.

        Oppikirjojen puuttumista. Oppilaat saavat vain siivilöityä (opettajan tason mukaista) oppia hänen monisteistaan.
        Aika kuluu monisteiden kopioimiseen ja niiden opettelemiseen. Laajaa tietämysmahdollisuutta ei oppilaalle anneta kirjojen välityksellä. Kirjastoonkaan ei ehdi, koska aika kuluu open tehtävän annoissa. Mitä sieltä kirjastostakaan osaisi monisteiden tietoihin lisäksi etsiä?

        Tuo mustekynän käyttö pikkuisilla oppilailla on kidutusta eikä edistä mitään
        oppimistarkoitusperää.
        Matematiikassa vain kotona opetetut pääsevät jollekin tasolle.

        Hyvääkin on paljon. Paljon taiteellisuutta ja näytelmiä. On kai sellaista peruskouluissakin? Useimmat kammoavat kuitenkin EYRYTMIAA, jota Steiner-koulussa kaikkien on pakko harjoittaa ja jotka tunnit ovat hauskuuden sijasta ankeita. Juuri kukaan ei ymmärrä koko eyrytmiapakkoa.

        Opettajatkin ovat kovilla kirjojen puuttumisen vuoksi. Yökaudet joutuvat laatimaan monisteita, jotta kaikilla olisi sama tiedonsaanti. Ei yhtään vähempää tai enempää, vaikka joku himoitsisi tietoa.
        Aika lailla koulukiusaamista, jota tapahtuu oppitunneillakin ilman, että siihen kovin puututaan. Onko kysymyksessä valinta vahvojen sortavien yksilöiden kasvattamiseksi keskinäisessä muokkautumisessa ja arat saavatkin sortua ryhmän ulkopuolelle?


      • rank kseroks rulaa
        Ajatella kirjoitti:

        Oppikirjojen puuttumista. Oppilaat saavat vain siivilöityä (opettajan tason mukaista) oppia hänen monisteistaan.
        Aika kuluu monisteiden kopioimiseen ja niiden opettelemiseen. Laajaa tietämysmahdollisuutta ei oppilaalle anneta kirjojen välityksellä. Kirjastoonkaan ei ehdi, koska aika kuluu open tehtävän annoissa. Mitä sieltä kirjastostakaan osaisi monisteiden tietoihin lisäksi etsiä?

        Tuo mustekynän käyttö pikkuisilla oppilailla on kidutusta eikä edistä mitään
        oppimistarkoitusperää.
        Matematiikassa vain kotona opetetut pääsevät jollekin tasolle.

        Hyvääkin on paljon. Paljon taiteellisuutta ja näytelmiä. On kai sellaista peruskouluissakin? Useimmat kammoavat kuitenkin EYRYTMIAA, jota Steiner-koulussa kaikkien on pakko harjoittaa ja jotka tunnit ovat hauskuuden sijasta ankeita. Juuri kukaan ei ymmärrä koko eyrytmiapakkoa.

        Opettajatkin ovat kovilla kirjojen puuttumisen vuoksi. Yökaudet joutuvat laatimaan monisteita, jotta kaikilla olisi sama tiedonsaanti. Ei yhtään vähempää tai enempää, vaikka joku himoitsisi tietoa.
        Aika lailla koulukiusaamista, jota tapahtuu oppitunneillakin ilman, että siihen kovin puututaan. Onko kysymyksessä valinta vahvojen sortavien yksilöiden kasvattamiseksi keskinäisessä muokkautumisessa ja arat saavatkin sortua ryhmän ulkopuolelle?

        Kunpa tietäisit, miten paljon me kopioimme laittomasti peruskoulun oppikirjojen sivuja. Mutta suurin osa opetusmateriaalistamme on lähes sata vuotta sitten kehitettyä ydinviisautta, jota ei saa muutella.


      • Tutkien
        ---------------- kirjoitti:

        Steinerissa opetussuunnitelma perustuu antroposofiaan ts. rajatietoon, peruskoulussa ei xp

        Tiedoksi vaan: steiner- koulujen opetussuunnitelma ei perustu mihinkään antroposofiaan. Ei kannata nähdä antroposofiaa minään peikkona vaan tutustua siihen aivan kuten lukisit jotain Esko Valtaojan kirjaa. Suosittelen Steinerin Vapauden filosofiaa. Lue sitä kuin mitä tahansa filsofista teosta ja yritä jättää asenteesi hetkeksi ulkopuolelle. Olen itse tutkijana yliopistossa ja maailmankuvani on ammatin puolesta hyvin tieteellinen. Mielestäni on silti mahtavaa lukea esim. Steineria, hänen ajatuksensa elävöittävät omaa ajatteluani. En koe mitään filosofiaa, uskontoa, antroposofiaa! yms. uhkana vaan maailmankuvaani rikastuttavana.


      • Narraatkohan
        pizza kirjoitti:

        kuinka monessa steiner koulussa on kuraattori ja psykologi? Olenpa kuullut, että harvassa steinerissa edes päteviä erityisopettajia. Peruskoulussa on erityistätukea tarvitsevien opetukseen tukitoimet, mm. avustajat, puheterapiat, toimintaterapiat... Ja jos opiskelu ei näilläkään tukitoimilla onnistu integroituna perusopetuksen luokkaan on sitten EVY tai EMU luokat. Kyllä peruskoulussa erityislapsi on huomattavasti osaavimmissa "käsissä".

        Minä taas olen kuullut, että kuljeskelet kylillä hanuri paliaana ja suupielestä kuola valuen.


      • Menee jo överiks..
        Ajatella kirjoitti:

        Oppikirjojen puuttumista. Oppilaat saavat vain siivilöityä (opettajan tason mukaista) oppia hänen monisteistaan.
        Aika kuluu monisteiden kopioimiseen ja niiden opettelemiseen. Laajaa tietämysmahdollisuutta ei oppilaalle anneta kirjojen välityksellä. Kirjastoonkaan ei ehdi, koska aika kuluu open tehtävän annoissa. Mitä sieltä kirjastostakaan osaisi monisteiden tietoihin lisäksi etsiä?

        Tuo mustekynän käyttö pikkuisilla oppilailla on kidutusta eikä edistä mitään
        oppimistarkoitusperää.
        Matematiikassa vain kotona opetetut pääsevät jollekin tasolle.

        Hyvääkin on paljon. Paljon taiteellisuutta ja näytelmiä. On kai sellaista peruskouluissakin? Useimmat kammoavat kuitenkin EYRYTMIAA, jota Steiner-koulussa kaikkien on pakko harjoittaa ja jotka tunnit ovat hauskuuden sijasta ankeita. Juuri kukaan ei ymmärrä koko eyrytmiapakkoa.

        Opettajatkin ovat kovilla kirjojen puuttumisen vuoksi. Yökaudet joutuvat laatimaan monisteita, jotta kaikilla olisi sama tiedonsaanti. Ei yhtään vähempää tai enempää, vaikka joku himoitsisi tietoa.
        Aika lailla koulukiusaamista, jota tapahtuu oppitunneillakin ilman, että siihen kovin puututaan. Onko kysymyksessä valinta vahvojen sortavien yksilöiden kasvattamiseksi keskinäisessä muokkautumisessa ja arat saavatkin sortua ryhmän ulkopuolelle?

        "Tuo mustekynän käyttö pikkuisilla oppilailla on kidutusta eikä edistä mitään oppimistarkoitusperää. Matematiikassa vain kotona opetetut pääsevät jollekin tasolle."

        -Haloo!! Saksassa ei lyijykynää tunneta!! Ja voin kokemuksesta sanoa että lapsilla on paljon parempi ja kauniimpi kirjoitus taito. Lisäksi he osaavat arvostaa vihkojaan ja kaikkea mitä käsillään tekee, mitä ei suomalaisessa normaalissa peruskoulussa todellakaan näe.. Steiner koulussa sama periaate kuin saksassa..


      • Steinerlapsi
        pizza kirjoitti:

        peruskoulussa lukitestaukset hoidetaan ihan ilmatteeksi koulussa, steinerissa ei tehdä lukitestauksia ja äidin piti yksityisesti teettää tämä tutkimus!

        Kyllä meille tehtiin lukihäiriöseulat. Jotenkin luulisi näiden keskustelujen perusteella, että meistä 20 noin 15 olisi todettu lukihäiriöisiksi tai yksinkertaisesti lukutaidottomiksi. Noh... seulan tuloksena oli yksi oppilas jatkotesteihin. Opittiin me siis kuitenkin lukemaan, vaikkei sitä meistä uskottu.


      • c,. ,
        pizza kirjoitti:

        Peruskoulussa lapsilla joilla on oppimisen erityisvaikeuksia taataan jo laissa tukitoimet tai pienryhmäopetus. Steiner- koulussa vastustetaan jopa lasten neurologisia tutkimuksia, tai ei ainakaan pidetä niitä tarpeellisena. Tällöin myös täsmä kuntoutus ei tule onnistumaan, tosin mitään kuntoutusta ei steiner-koulussa edes ole.

        Meillä on kaksi Steiner-koulun käynyttä aikuista lasta, joilla molemmilla oli ns. lukihäiriö.Molemmat lapset lähetettiin koululääkärin lähetteellä erikoissairaanhoitoon tutkimuksiin ja saivat sitä kautta sairaalasta maksumääräykset yksityisesti toteutettavaan kuntoutukseen. Jos lapset olisivat käyneet koulua silloisessa kotikunnassamme, he eivät olisi saaneet kuntoutusta vaan heidät olisi siirretty joko normaaliopetusta saavaan pienryhmään tai kevennettyyn opetukseen. Näistä kumpikaan vaihtoehto ei olisi vastannut kuntoutusta. Eli onkohan Pizzalla ihan oikeaa tietoa vai mutu-tietoa.


      • HitonSteiner
        pizza kirjoitti:

        Jos olisit lukenut viestiketjun aloituksen, niin huimaisit varmaan, että lapseni on neljä vuotta käynyt steineria. Olen sivusta saanut seurata ikäviä tilanteita, missä lapsi olisi tarvinnut oikeata tukea oppimiseen. Mitä nämä lapset saivat? Opettajalta aikaa "kypsyä", kyllä se lukeminen sieltä sitten tulee kun on sen aika... Ei kaikkien tarvitse oppia kertotauluja tokalla... Näiden oppilaiden kohdalla kyse ei ollut laiskuudesta vaan oppimisvaikeuksista. Eräs äiti joutui maksamaan yksityislääkärillä tutkimukset, jotka normaalisti peruskoulu puolella hoidetaan koulun oman psykologin kautta tai koululääkärin lähetteellä sairaalassa. Tässä neljän vuoden aikana tutustuin muihin samassa tilanteessa oleviin perheisiin, jaoimme tuskat ja harmit. Myös lahjakkaalle lapselle on todella väsyttävää edetä hitaiden tahtia! Nämä on siis kokemuksesta, ei kuulopuhetta, meidän silloisessa koulussa ei ollut pätevää erityisopettajaa, ei kuraattoria eikä psykologia.

        Pizza hyvä, älä ole huolissasi trollista, olet aivan oikeassa. Itse ensi töikseni kun olin sen ikäinen että kukaan kuunteli, selvitin itseni Steineristä ulos ja kunnolliseen kouluun. Steiner on *kultti*, ja edelleenkin kun tapaan entisiä luokkatovereitani he puolustavat kouluaan, koska kuulemma on vähäpätöinen asia että kaikki luokallani olleet eivät osanneet edes täysi-ikää lähestyessään kunnolla lukea. Paljon tärkeämpää on se että maalaamme vesiväreillä ilman ääriviivoja jotta paremmin ilmaisemme miltä sielun tulee näyttää.
        Steinerin puolustajien kanssa on turha kinata; jos sen sekopäisyyden kerran nielee niin se on kuin uskoonhurahdus. Ainut ero on siinä että uskonnot ovat yleensä rehellisiä ja kertovat että on tarkoitus uskoa kaikenlaista epätodennäköistä; Steiner esittäytyy ulkopuolisille puunukkeina ja käsitöinä joiden parissa lapsesi viihtyy. Vähän niinkuin pedofiilin karkki.


      • Steiner kultti
        HitonSteiner kirjoitti:

        Pizza hyvä, älä ole huolissasi trollista, olet aivan oikeassa. Itse ensi töikseni kun olin sen ikäinen että kukaan kuunteli, selvitin itseni Steineristä ulos ja kunnolliseen kouluun. Steiner on *kultti*, ja edelleenkin kun tapaan entisiä luokkatovereitani he puolustavat kouluaan, koska kuulemma on vähäpätöinen asia että kaikki luokallani olleet eivät osanneet edes täysi-ikää lähestyessään kunnolla lukea. Paljon tärkeämpää on se että maalaamme vesiväreillä ilman ääriviivoja jotta paremmin ilmaisemme miltä sielun tulee näyttää.
        Steinerin puolustajien kanssa on turha kinata; jos sen sekopäisyyden kerran nielee niin se on kuin uskoonhurahdus. Ainut ero on siinä että uskonnot ovat yleensä rehellisiä ja kertovat että on tarkoitus uskoa kaikenlaista epätodennäköistä; Steiner esittäytyy ulkopuolisille puunukkeina ja käsitöinä joiden parissa lapsesi viihtyy. Vähän niinkuin pedofiilin karkki.

        Olen samaa mieltä että Steiner on "kultti" ja siitä pitävät puolustavat sitä hampain ja kynsin. Opettajien lisäksi, monet lasten vanhemmatkin ovat rakentaneet suuren osan elämästään Steinerkultin ympärille, joten on ymmärrettävää että sitä puolustetaan kaikin keinoin, niin opettajat kuin jokunen vanhempikin. Ilman "kulttia" ei olisi mitään parempaa ja toisenlaista kuin tuo paljon parjattu peruskoulu. Jos joku ei pidä Steinerkoulujen opeista ja koulujen kurinpidon puutteesta, on vika vain heissä - ei Steinerkouluissa, steineropeissa tai koulujen opettajissa. Jos joku uskaltaa kyseenalaistaa mitä Steinerkouluissa tapahtuu oikeasti, heille sanotaan nopeasti että "voi olla että Steinerkoulu ei sovi heille". Ja niin se onkin, jos lapsi tai vanhempi haluaa tietoa ja vapaasti kysyä ja keskustella koulun antamista opeista ei Steinerkoulu ole mielestäni sopiva koulu tällaisille henkilölle.


      • Vanhempi
        pizza kirjoitti:

        kuinka monessa steiner koulussa on kuraattori ja psykologi? Olenpa kuullut, että harvassa steinerissa edes päteviä erityisopettajia. Peruskoulussa on erityistätukea tarvitsevien opetukseen tukitoimet, mm. avustajat, puheterapiat, toimintaterapiat... Ja jos opiskelu ei näilläkään tukitoimilla onnistu integroituna perusopetuksen luokkaan on sitten EVY tai EMU luokat. Kyllä peruskoulussa erityislapsi on huomattavasti osaavimmissa "käsissä".

        Samaa mieltä. Tästä meidän koulusta löytyy kyllä kaikki yllämainitut tahot, mutta luokka on täynnä "isoja persoonia" eli minun silmissäni erityislapsia jotka kuuluisivat vähintään pienryhmiin. Nyt ymmärrän mistä ennakkoluulot "vammaistenkoulusta" johtuvat. Kävimme tutustumassa peruskouluun enkä ole koskaan kuullut steinerissa olevan niin hiljaista kuin mitä tuolla koulussa oli käytävillä oppituntien ajan. Työrauha on täysin kadoksissa steinerissa, koska pitäähän jokaisen saada toteuttaa itseään...Olin pari vuotta sitten se, joka olisi voinut tulla ylistämään pedagogiikkaa ja lämpöä, yksilöllisyyttä mitä koulu tarjoaa. Nyt olen ymmärtänyt totuuden ha pelastan lapseni niin pian kuin voin.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Sama laki se on steinerkoulussakin. Eikä peruskoulussakaan ole mitään kuntoutusta, eihän se edes kuulu koulun tehtäviin.

        Se, että steinerkouluissa muka vastustettaisiin neurologisia tutkimuksia on ihan itse keksimäsi vale. Yksi Suomessa toimivista antroposofisista lääkäreistä on neurologi koulutukseltaan ja totta kai ihan tavallisellekin neurologille pääsee, EI SE OLE KOULUISTA TAI OPETTAJISTA KIINNI.

        Ero tulee siinä, että steinerkoulut maksavat palkkansa ja kulunsa könttäsummasta. Siihen on vaikea saada lisäystä erityistarpeisiin tarvittaessa, se on päättäjistä kiinni.

        Jos lapualainen kaaleppi hakkaa poliisilaitoksella aivot mäsäksi, heitetäänkö heti Liikkasen Antin Tili päiville peräkylän hullujen huoneeseen vai toimitetaanko neurologisille tutkimus osastolle?


      • Anonyymi
        pizza kirjoitti:

        Peruskoulussa lapsilla joilla on oppimisen erityisvaikeuksia taataan jo laissa tukitoimet tai pienryhmäopetus. Steiner- koulussa vastustetaan jopa lasten neurologisia tutkimuksia, tai ei ainakaan pidetä niitä tarpeellisena. Tällöin myös täsmä kuntoutus ei tule onnistumaan, tosin mitään kuntoutusta ei steiner-koulussa edes ole.

        Valdorf-koulu, josta on juuri uusintadokkarit FEM-kanavalla on juuri myös Steiner-koulu.

        Valvonnan ulkopuolella tai peiteltyä toiminta monin osin.

        Siellä hyväksytään vain saksalaistyyliin ryhdikkäät, kauniit, mielellään hyvälaatuisista perheistä olevat oppilaat. Rikkaat tai tunnetut kulttuurikotien jälkeläiset.
        Ei saisi olla näkö- ta kuulu tai muita vammoja.
        Kiusaamista ei katsota pahasta, jopa yllytetään, koska se muka kasvattaa.

        Eräs arka oppilas on jäänyt elämänpelkoiseksi ja aloitekyvyttömäksi vielä nuorena aikuisena. Johtuuko käymästään Steiner-koulusta, en voi varmaksi sanoa, mutta ennen lukiovaihetta ei suostunut enää sinne menemään.
        Ei oppikirjoja. Jotain monisteita opettajan katsomuksen mukaan värkättyjä.

        Steinerissä pärjää, jos ei piittaa mistään, vaan ujuu mukana näkymättömänä.


      • Anonyymi
        pizza kirjoitti:

        kuinka monessa steiner koulussa on kuraattori ja psykologi? Olenpa kuullut, että harvassa steinerissa edes päteviä erityisopettajia. Peruskoulussa on erityistätukea tarvitsevien opetukseen tukitoimet, mm. avustajat, puheterapiat, toimintaterapiat... Ja jos opiskelu ei näilläkään tukitoimilla onnistu integroituna perusopetuksen luokkaan on sitten EVY tai EMU luokat. Kyllä peruskoulussa erityislapsi on huomattavasti osaavimmissa "käsissä".

        Steiner-koulujen opettajille on oma opettajaopetus.


        Eri kuin muihin kouluihin sijoittuville opettajille.

        Mitkä lienevät vaatimukset opettajaksi haluaville?


        Steiner-koulun ajatus on hienon tuntuinen, mutta jotain outoa systeemissä on.

        Mihinköhän tarkoitukseen nuo koulut on alun perin luotu?

        Ruotsalainen Valdorf-koulun opettaja sanoi, että on tarkoitus muokata yhteiskuntaa opetusten mukaan, kun oppilaat sijoittuvat yhteiskuntaan.

        Mihin sijoittuvat, kun moni entinen oppilas sanoo ei osaavansa kirjoittaa, lukea ja laskea?


      • Anonyymi
        Ajatella kirjoitti:

        Oppikirjojen puuttumista. Oppilaat saavat vain siivilöityä (opettajan tason mukaista) oppia hänen monisteistaan.
        Aika kuluu monisteiden kopioimiseen ja niiden opettelemiseen. Laajaa tietämysmahdollisuutta ei oppilaalle anneta kirjojen välityksellä. Kirjastoonkaan ei ehdi, koska aika kuluu open tehtävän annoissa. Mitä sieltä kirjastostakaan osaisi monisteiden tietoihin lisäksi etsiä?

        Tuo mustekynän käyttö pikkuisilla oppilailla on kidutusta eikä edistä mitään
        oppimistarkoitusperää.
        Matematiikassa vain kotona opetetut pääsevät jollekin tasolle.

        Hyvääkin on paljon. Paljon taiteellisuutta ja näytelmiä. On kai sellaista peruskouluissakin? Useimmat kammoavat kuitenkin EYRYTMIAA, jota Steiner-koulussa kaikkien on pakko harjoittaa ja jotka tunnit ovat hauskuuden sijasta ankeita. Juuri kukaan ei ymmärrä koko eyrytmiapakkoa.

        Opettajatkin ovat kovilla kirjojen puuttumisen vuoksi. Yökaudet joutuvat laatimaan monisteita, jotta kaikilla olisi sama tiedonsaanti. Ei yhtään vähempää tai enempää, vaikka joku himoitsisi tietoa.
        Aika lailla koulukiusaamista, jota tapahtuu oppitunneillakin ilman, että siihen kovin puututaan. Onko kysymyksessä valinta vahvojen sortavien yksilöiden kasvattamiseksi keskinäisessä muokkautumisessa ja arat saavatkin sortua ryhmän ulkopuolelle?

        Luulin, että eurytmia-tunnit ovat rentouttavia tanssillisia hetkiä. Sehän olisi ollut hyväksi.

        Aika vihaisen ilmeinen nainen paukutti tamburiinia ja liikehdintä oli kuin sotilaille olisi opetettu jotain ennen ryhmittymistä muodostelmaan taistelua varten. Ei mitään vapaata ilmaisua suinkaan.
        Pehmentävänä seikkana ja poikaoppilaita vieroksuttavana piirteenä oli sievien sinertävien ja vihreiden harsokaapujen pakollinen päällä pito liikehdinnän aikana.


    • alkupräinen

      Nyt paremmalla ajalla vielä jatkan viestiäni. Vaihtamisen steiner-koulusta peruskouluun tekee varsin vaikeaksi se, että opetussuunnitelma on täysin eri. Lapsi tippuu hyvin nopeasti peruskoulutasosta. Lapsemme vaihtoi neljän vuoden jälkeen, mietimme vaihtoa jo tokalla, mutta hänen oppimisen taso oli niin heikoilla, että hän olisi joutunut varmaan käymään ekan uudestaan... Sitten ennen vaihtoa opettelimme peruskoulunoppimäärän kotona yksityisopetusta käyttäen (joka oli muuten älyttömän kallista). Moni tyytymätön jää tähän loukkuun kun tietää, että lapsen taso on ikätason alapuolella. Myös itsesyytökset ja häpeä on kova, kun miettii miksi laitoin lapseni tähän kouluun, jokainenhan toivoo tekevänsä hyviä ratkaisuja lapsensa kohdalla. Itse aikoinamme laitoimme lapsen steiner-kouluun, kun asuimme pahalla ongelma-alueella jonka koulu oli levoton ja kaveripiiri ei toivottua lapsellemme. Ajattelimme voivamme tarjota lapselle turvallisemman kasvuympäristön "maksullisessa" koulussa, jossa vanhemmat joutuvat myös paljon osallistumaan koulun arkeen. Nyt myöhemmin olemme muuttaneet ja nykyinen lähikoulu on mitä parhain : ) Te, joiden lapset on steiner-koulussa ja mietitte vaihtoa, olkaa rohkeita ja tehkää vaihto, ette tule sitä katumaan!!! Peruskoulussa myös tukitoimet vaihtajalle taataan, lapsemme sai tukiopetusta ensimmäisen vuoden ajan, eikä enään tarvitse. Steiner-koulussa eriyttäminen tunneilla on hankalaa kirjattomuuden takia. Peruskoulussa on aina lisä hommia nopeille ja tukimateriaalia heikoille, siellä ei edes pyritä siihen, että kaikki tekee kaikessa samaa. Jos lapsella on lukivaikeuksia lapsi tarvitsee ehdottomasti kirjat ainakin kielten opiskeluun, näin voi myös kotona tukea opiskelua. Toivottavasti lapsenne on peruskoulussa niin ei tarvitse olla epävarma hänen opetuksesta, oppimisesta ja käydä läpi vaihtoa.

      • kaikki, mihin...

        halusin kommentoida :)

        2 lastani on Steinerkoulussa ja olen erittäin tyytväinen valintaan.

        Vanhemman lapsen ekaluokan aikana kyllä muutamaan otteeseen harkitsin koulun vaihtamista, mutta tokalle vaihtuikin opettaja ja todella tyytyväinen olen, etten tehnyt hätiköityä päätöstä aikaisemmin.

        Tukiopetusta meidän koulussamme saa. Opettajat seuraavat lasten oppimista jatkuvasti ja välillä koulun jälkeen "testaavat" opittuja asioita. Tarvittaessa jäävät tukiopetukseen. Vanhimmalla oli vesirokko ja joutui olemaan yli viikon kotona. Opettaja harjoitteli tehtäviä koulun jälkeen pojan kanssa, jolloin poika sai taas muut kiinni.

        Puheterapiaan koulun kautta pääsi ja vieläpä lähemmäksi kotiamme. Aiemmin täytyi nuoremman kanssa raahautua muutaman kilometrin päähän, johon ei ollut edes kunnon joukkoliikennevälineyhteyksiä.

        Eritysopettaja (vai mikä se titteli nyt onkaan), löytyy myös koulustamme.

        Psykologille vanhinta lastamme oikein ekanluokan opettaja kehoitti menemään, koska epäili pojalla olevan adhd.

        Nuoremman luokalla on selkeästi eritasoisia oppilaita. Tai sanoisinkos, että heillä on eri asiat hallussa. Yksi on kova neulomaan, yksi soittamaan, yksi piirtämään, yksi on haka matikassa, yksi kielissä jne. Ja silti kaikilla on sopivasti tekemistä. Lapset auttavat toinen toistaan ja tukevat toistensa oppimista.

        Tiedänpä pojan, jolla oli täysin päinvastainen tilanne, kuin teillä. Vaihtoi "tavallisesta" koulusta steineriin 4. luokalla. Vaihto oli hänen kohdallaan juuri oikea ratkaisu. Tosin tiedän lapsia, jotka ovat vaihtaneet ongelmitta Steinerista "tavalliseenkin".

        Itse sain aikoinaan mm. sellaista tietoa, että tiettyyn luokkaan mennessä steinerkoulun tiedot ovat tasoissa tavallisen koulun tietojen kanssa. En nyt muista, millä luokalla, mutta olisikohan ollut 4. tai 5. Joku tietäväisempi voi korjata.
        Ja 3. luokalla opettajat alkavat jo enemmän "vaatia" oppilailta oppimistakin tai siis esim. lukea pitäisi osata ja tietoa jäädä päähänkin. 3. luokalla tulee mm. kielissä jo työvihkokin käyttöön. Ja läksyt ovat lisääntyneet kovasti.

        Mitä opetussuunnitelmaan tulee, niin Steinerkouluihin on nyt tullut myös käsky muuttaa opetussuunnitelmia mukautumaan enemmän tavallisiin kouluihin nähden.

        Ja rahahan se on, joka ratkaisee. Meidän kaupunkimme sitten päätti pienentää tukea koulultamme, mutta vanhemmista löytyy onneksi aktiivisuutta sen verran, että saadaan opettajille palkat maksettua, eikä taso laske.
        Itse olen ainakin valmis antamaan kaiken liikenevän aikani koulun toiminnan ylläpitämiseen talkoissa. Työpanos sentään menee lasteni hyväksi, joten en todellakaan pidä koulun ja vanhempien aktiivista yhteistyötä mitenkään huonona asiana. Kuinkahan monessa tavallisessa koulussa opettajat, oppilaat ja vanhemmat tuntevat toisensa niin hyvin, kuin esim. meillä. Tietty niissä tappouhan alla olevissa kyläkouluissa ehkä, mutta varmasti harvemmin muissa.

        No, ehkäpä tämä riittää tällä kertaa. Lisääkin mielipiteitä kirjoittelen tarvittaessa :)))

        Mukavaa kesää kaikille :)


      • SAKU
        kaikki, mihin... kirjoitti:

        halusin kommentoida :)

        2 lastani on Steinerkoulussa ja olen erittäin tyytväinen valintaan.

        Vanhemman lapsen ekaluokan aikana kyllä muutamaan otteeseen harkitsin koulun vaihtamista, mutta tokalle vaihtuikin opettaja ja todella tyytyväinen olen, etten tehnyt hätiköityä päätöstä aikaisemmin.

        Tukiopetusta meidän koulussamme saa. Opettajat seuraavat lasten oppimista jatkuvasti ja välillä koulun jälkeen "testaavat" opittuja asioita. Tarvittaessa jäävät tukiopetukseen. Vanhimmalla oli vesirokko ja joutui olemaan yli viikon kotona. Opettaja harjoitteli tehtäviä koulun jälkeen pojan kanssa, jolloin poika sai taas muut kiinni.

        Puheterapiaan koulun kautta pääsi ja vieläpä lähemmäksi kotiamme. Aiemmin täytyi nuoremman kanssa raahautua muutaman kilometrin päähän, johon ei ollut edes kunnon joukkoliikennevälineyhteyksiä.

        Eritysopettaja (vai mikä se titteli nyt onkaan), löytyy myös koulustamme.

        Psykologille vanhinta lastamme oikein ekanluokan opettaja kehoitti menemään, koska epäili pojalla olevan adhd.

        Nuoremman luokalla on selkeästi eritasoisia oppilaita. Tai sanoisinkos, että heillä on eri asiat hallussa. Yksi on kova neulomaan, yksi soittamaan, yksi piirtämään, yksi on haka matikassa, yksi kielissä jne. Ja silti kaikilla on sopivasti tekemistä. Lapset auttavat toinen toistaan ja tukevat toistensa oppimista.

        Tiedänpä pojan, jolla oli täysin päinvastainen tilanne, kuin teillä. Vaihtoi "tavallisesta" koulusta steineriin 4. luokalla. Vaihto oli hänen kohdallaan juuri oikea ratkaisu. Tosin tiedän lapsia, jotka ovat vaihtaneet ongelmitta Steinerista "tavalliseenkin".

        Itse sain aikoinaan mm. sellaista tietoa, että tiettyyn luokkaan mennessä steinerkoulun tiedot ovat tasoissa tavallisen koulun tietojen kanssa. En nyt muista, millä luokalla, mutta olisikohan ollut 4. tai 5. Joku tietäväisempi voi korjata.
        Ja 3. luokalla opettajat alkavat jo enemmän "vaatia" oppilailta oppimistakin tai siis esim. lukea pitäisi osata ja tietoa jäädä päähänkin. 3. luokalla tulee mm. kielissä jo työvihkokin käyttöön. Ja läksyt ovat lisääntyneet kovasti.

        Mitä opetussuunnitelmaan tulee, niin Steinerkouluihin on nyt tullut myös käsky muuttaa opetussuunnitelmia mukautumaan enemmän tavallisiin kouluihin nähden.

        Ja rahahan se on, joka ratkaisee. Meidän kaupunkimme sitten päätti pienentää tukea koulultamme, mutta vanhemmista löytyy onneksi aktiivisuutta sen verran, että saadaan opettajille palkat maksettua, eikä taso laske.
        Itse olen ainakin valmis antamaan kaiken liikenevän aikani koulun toiminnan ylläpitämiseen talkoissa. Työpanos sentään menee lasteni hyväksi, joten en todellakaan pidä koulun ja vanhempien aktiivista yhteistyötä mitenkään huonona asiana. Kuinkahan monessa tavallisessa koulussa opettajat, oppilaat ja vanhemmat tuntevat toisensa niin hyvin, kuin esim. meillä. Tietty niissä tappouhan alla olevissa kyläkouluissa ehkä, mutta varmasti harvemmin muissa.

        No, ehkäpä tämä riittää tällä kertaa. Lisääkin mielipiteitä kirjoittelen tarvittaessa :)))

        Mukavaa kesää kaikille :)

        ja tietenkin paljon riippuu myös oppilasaineksesta. Se, koska peruskoulu- ja steiner opetus kohtaavat, eivät ainakaan ala-asteaikana. Työskentelen peruskoulussa ja ne steiner-koululaiset, jotka ovat siirtyneet peruskouluun ovat kyllä poikkeuksia lukuunottamatta olleet huomattavasti ikätasoaan jäljessä jopa kuudennellakin. Mutta hyvä opettaja voi olla myös steiner koulussa, tosin niitä taitaa olla aika vähän, olette onnekkaita.


      • sen...
        SAKU kirjoitti:

        ja tietenkin paljon riippuu myös oppilasaineksesta. Se, koska peruskoulu- ja steiner opetus kohtaavat, eivät ainakaan ala-asteaikana. Työskentelen peruskoulussa ja ne steiner-koululaiset, jotka ovat siirtyneet peruskouluun ovat kyllä poikkeuksia lukuunottamatta olleet huomattavasti ikätasoaan jäljessä jopa kuudennellakin. Mutta hyvä opettaja voi olla myös steiner koulussa, tosin niitä taitaa olla aika vähän, olette onnekkaita.

        että vanhimman lapsen opettaja on se akikkein paras mahdollinen lapselleni :)

        Ja tiedätkös mitä? :) Tämä lukuvuosi on sujunut pieniä alkuongelmia lukuunottamatta hyvin, vaikka samassa rakennuksessa on remontin vuoksi ollut musiikkipainotteinen "tavallinen" koulu ja steinerkoulu :) Luultavasti sekin on opettanut puolin ja toisin ymmärtämään erilaisia näkemyksiä asioista. Ja loppujen lopuksi lapsetkin ja opettajat tulevat keskenään paremmin toimeen tuolla, kuin aikoinaan suomenkielisen ja ruotsinkielisen koulun oppilaat, jotka olivat ihan vierekkäin ja rajana lähinnä vain ilmaan piirretty viiva, jota sitten puolin ja toisin vahdittiin välituntisin ;)


      • oma kokemus
        SAKU kirjoitti:

        ja tietenkin paljon riippuu myös oppilasaineksesta. Se, koska peruskoulu- ja steiner opetus kohtaavat, eivät ainakaan ala-asteaikana. Työskentelen peruskoulussa ja ne steiner-koululaiset, jotka ovat siirtyneet peruskouluun ovat kyllä poikkeuksia lukuunottamatta olleet huomattavasti ikätasoaan jäljessä jopa kuudennellakin. Mutta hyvä opettaja voi olla myös steiner koulussa, tosin niitä taitaa olla aika vähän, olette onnekkaita.

        Totta kirjoitit! Vanhempi lapsistani oli neljä vuotta ja nuorempi yhden vuoden ala-astetta steiner-koulussa. Onneksi kiinnitin huomiota lasten koulumenestykseen(tai puutteelliseen menestykseen) ja kävin useasti seuraamassa tuntiopetusta. Havainto oli yllättävä-erityisopetusta tarvitsevat veivät ajan "opettajalta", kurinpito ylipäätään puutteellista ym.
        Lapset siirtyessään "tavalliseen"peruskouluun, saivat tukiopetuksen,opettajan ammattitaidon ja kotona saadun tuen ja rohkaisun myötä ikäisensä kiinni kahden lukukauden kuluttua. Vieläkin toisinaan lapset ääneen sanovat että:" ei enää ikinä steinerkouluun, kun ei siellä mitään oppinut!"

        Hyvää steinerkoulussa oli pienet luokkakoot (jos samat ryhmäkoot saataisiin jokaiseen kouluun, millaiset hyvät edellytykset olisivatkaan oppijoilla ja opettajilla!) Ryhmäkoot ovat ymmärtääkseni pieniä, sillä steineriin menijöitä ei ole tarpeeksi-kysynnän ja tarjonnan laki. Opettajat työlleen ja aatteelleen motivoituneita, ihmisinä ihania (siis he joihin tutustuin)
        En oikein ymmärrä, miksi keskustelu ko. asiasta ryöstäytyy asiattomaksi ja henkilökohtaiseksi me ja muut väittelyksi.
        Perheemme kokemus oli tälläinen, olen elävässä elämässä törmännyt myös vastaavanlaisiin kokemuksiin. Mutta tunnen myös useita, joille steinerkoulu on henki ja elämä.
        En ymmärrä näistä steinerfilosofia hömpistä mitään, vaikka valmiuteni ymmärrykseen ei ole heikentynyt. Miksi niin yksinkertaisista asioista tehdään monimutkaisia?


      • ei oo hyvä

        Mielestäni hyvä on se, että tajusitte itse että lapsella ei nyt ole kaikki hyvin, jos sitä ei kerta Steinerkoulussa tajuttu. Tässä tapauksessa vain Steiner ei sopinut teidän lapsellenne, ja eihän se kaikille sovikkaan, eikä tarvitsekkaan sopia.

        Steinerkoulun erilainen opetussuunnitelma saattaa kyllä aiheuttaa ongelmia, koska siellä käydään asiat läpi hitaammin, mutta uskon että normaalissa peruskoulussa olevat samanikäiset saa kyllä kiinni jos on valmis tekemään töitä sen eteen.

        Jokainenhan tekee itse oman päätöksensä että mihin kouluun lapsensa pistää. Tarvittaessa kannattaa olla valmis ottamaan selvää siitä koulusta, ja yrittää perustella se itsellensä että miksi juuri pistää lapsensa sinne kouluun.


      • vaihdokaskas
        SAKU kirjoitti:

        ja tietenkin paljon riippuu myös oppilasaineksesta. Se, koska peruskoulu- ja steiner opetus kohtaavat, eivät ainakaan ala-asteaikana. Työskentelen peruskoulussa ja ne steiner-koululaiset, jotka ovat siirtyneet peruskouluun ovat kyllä poikkeuksia lukuunottamatta olleet huomattavasti ikätasoaan jäljessä jopa kuudennellakin. Mutta hyvä opettaja voi olla myös steiner koulussa, tosin niitä taitaa olla aika vähän, olette onnekkaita.

        Tiedoksi vain, että vaihdoin 3. luokan jälkeen Elias-koulusta peruskouluun ja jo 4. luokalla olin priimus jo monissa aineissa. Kesän harjoittelemalla sain myös kiinni muut ja ohitettua englannissa, jota he olivat jo vuoden lukeneet. 6. luokalla sain stipendin hyvästä käytöksestä ja koulumenestyksestä. Olen kirjoittanut ylioppilaaksi ja opiskelen yliopistossa. Tukiopetusta en tarvinnut missään aineessa koulua vaihdettuani (englannin opiskelin siis itsekseni kirjasta 4. luokka edeltävänä kesänä).
        Minulla ei ole mitään negatiivisia muistoja steinerista ja vuosien varrella olen harmitellut usein sitä, että vanhempani päättivät koulun vaihdosta. Peruskoulu tappaa luovuuden.
        Tosin tämä kokemus on parin vuosikymmenen takaa. En osaa sanoa tämän hetkisestä tasosta mitään.


      • HitonSteiner

        Nojaa, omassa peruskoulussani kun sinne pääsin, ei ollut mitään sopeutusta Steinerkoululaisille. Vastaanotto oli itse asiassa jokseenkin epäilevä, koska ilmeisesti ennen olivat ottaneet vastaan vain Steineristä poispotkittuja, ei vapaaehtoisesti lähteneitä (ja sitä saa olla tosissaan luonnehäiriöinen jos tulee Steinerista erotetuksi, mikään pieni liimanhaistelu ja ekaluokkalaisten hakkaus ei riitä). Silti, olin ihmisiksi ja luin muut vuodessa kiinni vaikka olin lastasi vanhempi; en tarvinnut erityisopetusta tai mitään muuta tukea kuin että opetus oli järkevää ja järjestys pidettiin yllä. Muistan kun haahuilin naulakoissa siitä ihastuneen tietoisena ettei kukaan aikonut lyödä naamaani koukkuun; siinä onnessa matematiikan opiskelu turbovauhdilla ei paljoakaan haitannut.


      • Anonyymi
        kaikki, mihin... kirjoitti:

        halusin kommentoida :)

        2 lastani on Steinerkoulussa ja olen erittäin tyytväinen valintaan.

        Vanhemman lapsen ekaluokan aikana kyllä muutamaan otteeseen harkitsin koulun vaihtamista, mutta tokalle vaihtuikin opettaja ja todella tyytyväinen olen, etten tehnyt hätiköityä päätöstä aikaisemmin.

        Tukiopetusta meidän koulussamme saa. Opettajat seuraavat lasten oppimista jatkuvasti ja välillä koulun jälkeen "testaavat" opittuja asioita. Tarvittaessa jäävät tukiopetukseen. Vanhimmalla oli vesirokko ja joutui olemaan yli viikon kotona. Opettaja harjoitteli tehtäviä koulun jälkeen pojan kanssa, jolloin poika sai taas muut kiinni.

        Puheterapiaan koulun kautta pääsi ja vieläpä lähemmäksi kotiamme. Aiemmin täytyi nuoremman kanssa raahautua muutaman kilometrin päähän, johon ei ollut edes kunnon joukkoliikennevälineyhteyksiä.

        Eritysopettaja (vai mikä se titteli nyt onkaan), löytyy myös koulustamme.

        Psykologille vanhinta lastamme oikein ekanluokan opettaja kehoitti menemään, koska epäili pojalla olevan adhd.

        Nuoremman luokalla on selkeästi eritasoisia oppilaita. Tai sanoisinkos, että heillä on eri asiat hallussa. Yksi on kova neulomaan, yksi soittamaan, yksi piirtämään, yksi on haka matikassa, yksi kielissä jne. Ja silti kaikilla on sopivasti tekemistä. Lapset auttavat toinen toistaan ja tukevat toistensa oppimista.

        Tiedänpä pojan, jolla oli täysin päinvastainen tilanne, kuin teillä. Vaihtoi "tavallisesta" koulusta steineriin 4. luokalla. Vaihto oli hänen kohdallaan juuri oikea ratkaisu. Tosin tiedän lapsia, jotka ovat vaihtaneet ongelmitta Steinerista "tavalliseenkin".

        Itse sain aikoinaan mm. sellaista tietoa, että tiettyyn luokkaan mennessä steinerkoulun tiedot ovat tasoissa tavallisen koulun tietojen kanssa. En nyt muista, millä luokalla, mutta olisikohan ollut 4. tai 5. Joku tietäväisempi voi korjata.
        Ja 3. luokalla opettajat alkavat jo enemmän "vaatia" oppilailta oppimistakin tai siis esim. lukea pitäisi osata ja tietoa jäädä päähänkin. 3. luokalla tulee mm. kielissä jo työvihkokin käyttöön. Ja läksyt ovat lisääntyneet kovasti.

        Mitä opetussuunnitelmaan tulee, niin Steinerkouluihin on nyt tullut myös käsky muuttaa opetussuunnitelmia mukautumaan enemmän tavallisiin kouluihin nähden.

        Ja rahahan se on, joka ratkaisee. Meidän kaupunkimme sitten päätti pienentää tukea koulultamme, mutta vanhemmista löytyy onneksi aktiivisuutta sen verran, että saadaan opettajille palkat maksettua, eikä taso laske.
        Itse olen ainakin valmis antamaan kaiken liikenevän aikani koulun toiminnan ylläpitämiseen talkoissa. Työpanos sentään menee lasteni hyväksi, joten en todellakaan pidä koulun ja vanhempien aktiivista yhteistyötä mitenkään huonona asiana. Kuinkahan monessa tavallisessa koulussa opettajat, oppilaat ja vanhemmat tuntevat toisensa niin hyvin, kuin esim. meillä. Tietty niissä tappouhan alla olevissa kyläkouluissa ehkä, mutta varmasti harvemmin muissa.

        No, ehkäpä tämä riittää tällä kertaa. Lisääkin mielipiteitä kirjoittelen tarvittaessa :)))

        Mukavaa kesää kaikille :)

        Mukavaa, että olet tyytyväinen. Ehkä lapsesikin.

        Jos on on varaa ja aikaa osallistua vanhempana koulun tukemiseen eri tavoin, se on hyvä. Kaikille ei ole mahdollista.
        Osa teki kaikkea, leipoi ja järjesteli myyjäisiä ym.
        ------
        Lapset eivät juurikaan kotona puhu koulun ongelmista. Eihän lapsilla ole vertailevaa tietoakaan muusta koulumuodosta. Ei muksujen tule mieleenkään valittaa, ettei pahempaa tapahtuisi ja vanhemmat saisi aikaan huomion herättämistä koulussa ja silmätikuksi lasta laittamasta.

        Meni aikoinaan kai parikin vuotta kärhämöintiin luokassa opettajan toimista.

        Tällainen vei voimavaroja sekä opettajakunnalta että oppilailta. Pelottavaakin.


    • Tietää ken lukee

      Ja Steiner-kasvattajien käsitys lapsen kehityksestä perustuu Steinerin "selvänäköisiin" houreisiin ja magiaan.

      • helppo

        Steinerkasvattajien näkemys lapsen kehityksestä perustuu käytännön työhön ja havainnointiin lasten parissa. Ei sen kummallisempaa.

        Ainut magia mitä täsää asiassa on, on mustamaalaajien käyttämä "sanamagia" houreissaan ;-D


      • Tietää ken lukee
        helppo kirjoitti:

        Steinerkasvattajien näkemys lapsen kehityksestä perustuu käytännön työhön ja havainnointiin lasten parissa. Ei sen kummallisempaa.

        Ainut magia mitä täsää asiassa on, on mustamaalaajien käyttämä "sanamagia" houreissaan ;-D

        [RUDOLF STEINER COLLEGE]
        FOUNDATION YEAR BOOK LIST 1993-94

        The following books will be read and discussed durng the year. You will
        need to have your own copy of the books marked *. The rest, and others the
        faculty will suggest, may be purchased or borrowed from the library.

        Psych 101 The Nature of the Human Being: Microcosm/Macrocosm
        Rudolf Steiner, Theosophy*
        Rudolf Steiner, Calendar of the Soul*
        Rudolf Steiner, The Younger Generation
        Lit 100 Parsifal
        W. von Eschenbach. Parzival (Mustard and Passage translation)*
        Rene Querido, The Mystery of the Holy Grail: A Modern Path of Initiation*
        Steven Roboz, ed., The Holy Grail
        Rudolf Steiner, The Search for the Holy Grail
        SS 101 Biography, Life Cycles and the Meaning of Existence
        Bernard Lievegoed, Phases*
        Beredene Jocelyn. Citizens of the Cosmos
        Gisela and George O'Neil, The Human Life
        SS 104 The Festivals
        Rudolf Steiner. The Cycle of the Year as a Breathing Process
        Rudolf Steiner, The Festivals and Their Meaning
        Rudolf Steiner. The Four Seasons and the Archangels
        Hist 102 Rudolf Steiner: His Life and Work
        Rudolf Steiner. The Course of My Life
        Robert A. McDermott. ed.. The Essential Steiner
        Stewart Easton, Man and World in the Light of Anthroposophy
        Stewart Easton, Rudolf Steiner: Herald of a Modern Consciousness
        Hist 103 Evolution of Consciousness through Art
        Gottfried Richter, Art and Human Consciousness*
        Psych 100 Knowledge of the Higher Worlds
        Rudolf Steiner, Knowledge of the Higher Worlds and its Attainment*
        Rudolf Steiner, Foundation Stone*
        F.W. Zeylemans, The Foundation Stone
        Phil 103 World Evolution and Spiritual Development
        Rudolf Steiner, Occult Science*
        Rudolf Steiner, The Spiritual Hierarchies*
        Lit 160 English and American Literature
        An anthology of readings is provided for the class.
        Phil 102 Christology
        Rudolf Steiner, Spiritual Guidance of Man*
        Rudolf Steiner, Christianity as Mystical Fact
        Phil 100 Philosophy of Freedom
        Rudolf Steiner. Philosophy of Freedom*
        FA 100 Eurythmy
        Rudolf Steiner, A Lecture on Eurythmy
        Rudolf Steiner, An Introduction to Eurythmy
        Marjorie Spock, Eurythmy
        Ed 100 Introduction to Waldorf Education
        Rudolf Steiner, Kingdom of Childhood*
        Rudolf Steiner, Education of the Child in the Light of Spiritual Science*
        Hist 110 America in the Light of Spiritual Science
        An anthology of readings is provided for the class.
        Psych 102 Karma and Reincarnation
        Rudolf Steiner, Manifestations of Karma*
        Rudolf Steiner, Reincarnation and Karma*
        Rudolf Steiner, Karmic Relationships, Volumes 1-8
        Rene Querido, Questions and Answers on Reincarnation and Karma*

        http://www.waldorfcritics.org/active/articles/RSC_reading_list.html

        Tämä henkitieteellinen opintomateriaali on vasta alkua. Toisen opiskeluvuoden kirjallisuus syventää steineropettajan kykyä "havainnoida" lasta yksilöllisesti.Siihenkin voi tutustua s.
        http://www.waldorfcritics.org/active/articles/RSC_2nd_year_requiremen


      • Tietää ken lukee
        Tietää ken lukee kirjoitti:

        [RUDOLF STEINER COLLEGE]
        FOUNDATION YEAR BOOK LIST 1993-94

        The following books will be read and discussed durng the year. You will
        need to have your own copy of the books marked *. The rest, and others the
        faculty will suggest, may be purchased or borrowed from the library.

        Psych 101 The Nature of the Human Being: Microcosm/Macrocosm
        Rudolf Steiner, Theosophy*
        Rudolf Steiner, Calendar of the Soul*
        Rudolf Steiner, The Younger Generation
        Lit 100 Parsifal
        W. von Eschenbach. Parzival (Mustard and Passage translation)*
        Rene Querido, The Mystery of the Holy Grail: A Modern Path of Initiation*
        Steven Roboz, ed., The Holy Grail
        Rudolf Steiner, The Search for the Holy Grail
        SS 101 Biography, Life Cycles and the Meaning of Existence
        Bernard Lievegoed, Phases*
        Beredene Jocelyn. Citizens of the Cosmos
        Gisela and George O'Neil, The Human Life
        SS 104 The Festivals
        Rudolf Steiner. The Cycle of the Year as a Breathing Process
        Rudolf Steiner, The Festivals and Their Meaning
        Rudolf Steiner. The Four Seasons and the Archangels
        Hist 102 Rudolf Steiner: His Life and Work
        Rudolf Steiner. The Course of My Life
        Robert A. McDermott. ed.. The Essential Steiner
        Stewart Easton, Man and World in the Light of Anthroposophy
        Stewart Easton, Rudolf Steiner: Herald of a Modern Consciousness
        Hist 103 Evolution of Consciousness through Art
        Gottfried Richter, Art and Human Consciousness*
        Psych 100 Knowledge of the Higher Worlds
        Rudolf Steiner, Knowledge of the Higher Worlds and its Attainment*
        Rudolf Steiner, Foundation Stone*
        F.W. Zeylemans, The Foundation Stone
        Phil 103 World Evolution and Spiritual Development
        Rudolf Steiner, Occult Science*
        Rudolf Steiner, The Spiritual Hierarchies*
        Lit 160 English and American Literature
        An anthology of readings is provided for the class.
        Phil 102 Christology
        Rudolf Steiner, Spiritual Guidance of Man*
        Rudolf Steiner, Christianity as Mystical Fact
        Phil 100 Philosophy of Freedom
        Rudolf Steiner. Philosophy of Freedom*
        FA 100 Eurythmy
        Rudolf Steiner, A Lecture on Eurythmy
        Rudolf Steiner, An Introduction to Eurythmy
        Marjorie Spock, Eurythmy
        Ed 100 Introduction to Waldorf Education
        Rudolf Steiner, Kingdom of Childhood*
        Rudolf Steiner, Education of the Child in the Light of Spiritual Science*
        Hist 110 America in the Light of Spiritual Science
        An anthology of readings is provided for the class.
        Psych 102 Karma and Reincarnation
        Rudolf Steiner, Manifestations of Karma*
        Rudolf Steiner, Reincarnation and Karma*
        Rudolf Steiner, Karmic Relationships, Volumes 1-8
        Rene Querido, Questions and Answers on Reincarnation and Karma*

        http://www.waldorfcritics.org/active/articles/RSC_reading_list.html

        Tämä henkitieteellinen opintomateriaali on vasta alkua. Toisen opiskeluvuoden kirjallisuus syventää steineropettajan kykyä "havainnoida" lasta yksilöllisesti.Siihenkin voi tutustua s.
        http://www.waldorfcritics.org/active/articles/RSC_2nd_year_requiremen

        Steineropet koulitetaan ja he opettavat joka puolella maailmaa saman ideologian mukaan. Jenkkiopettajien lista on erittäin tod.näk. käypä myös Snellussa.
        Tässä toka vuoden opiskelusta:

        1. A statement from yourself concerning your relationship to Anthroposophy.

        2. A letter of recommendation from a senior person in the anthroposophical community who knows you well and could comment on you in the light of your relationship to Anthroposophy.

        3. A paper giving an overview of the knowledge you have gained from a study of the following books by Rudolf Steiner:

        Knowledge of the Higher Worlds and its Attainment
        Occult Science
        Theosophy
        Philosophy of Freedom (Philosophy of Spiritual Activity)
        Christianity as Mystical Fact

        4. Evidence of some work in Eurythmy in the form of a letter describing the extent and quality of what you have done and with whom.

        5. Letters describing the extent and quality of your past work in painting, music or other artistic fields. It is of particular interest if this artistic work has been based on anthroposophical thought.

        6. A statement outlining your experiences participating in celebration of seasonal festivals and your study of the spiritual foundation of those festivals.


      • oikeistorahoilla
        Tietää ken lukee kirjoitti:

        Steineropet koulitetaan ja he opettavat joka puolella maailmaa saman ideologian mukaan. Jenkkiopettajien lista on erittäin tod.näk. käypä myös Snellussa.
        Tässä toka vuoden opiskelusta:

        1. A statement from yourself concerning your relationship to Anthroposophy.

        2. A letter of recommendation from a senior person in the anthroposophical community who knows you well and could comment on you in the light of your relationship to Anthroposophy.

        3. A paper giving an overview of the knowledge you have gained from a study of the following books by Rudolf Steiner:

        Knowledge of the Higher Worlds and its Attainment
        Occult Science
        Theosophy
        Philosophy of Freedom (Philosophy of Spiritual Activity)
        Christianity as Mystical Fact

        4. Evidence of some work in Eurythmy in the form of a letter describing the extent and quality of what you have done and with whom.

        5. Letters describing the extent and quality of your past work in painting, music or other artistic fields. It is of particular interest if this artistic work has been based on anthroposophical thought.

        6. A statement outlining your experiences participating in celebration of seasonal festivals and your study of the spiritual foundation of those festivals.

        "Steinerkasvattajien näkemys lapsen kehityksestä perustuu käytännön työhön ja havainnointiin lasten parissa. Ei sen kummallisempaa.

        Ainut magia mitä täsää asiassa on, on mustamaalaajien käyttämä "sanamagia" houreissaan ;-D"

        Eikö tuo nyt hyvin näy noissakin "kritiikeissä". Tietoa PLANS-liikkestä, joka on noiden sivujen ja joidenkin keskustelupalstojen takana: http://www.thebee.se/comments/plans1.html


      • Tietää ken lukee
        oikeistorahoilla kirjoitti:

        "Steinerkasvattajien näkemys lapsen kehityksestä perustuu käytännön työhön ja havainnointiin lasten parissa. Ei sen kummallisempaa.

        Ainut magia mitä täsää asiassa on, on mustamaalaajien käyttämä "sanamagia" houreissaan ;-D"

        Eikö tuo nyt hyvin näy noissakin "kritiikeissä". Tietoa PLANS-liikkestä, joka on noiden sivujen ja joidenkin keskustelupalstojen takana: http://www.thebee.se/comments/plans1.html

        Et kuiteskaan tyrmännyt, että steineropet opiskelevat teosofiaa, okkultismia ja muuta uskontohihhulismia.:-)

        PLANS tekee hienoa propagandaa kun paljastaa steinerilaisen salaliiton.


      • Tietää ken lukee
        oikeistorahoilla kirjoitti:

        "Steinerkasvattajien näkemys lapsen kehityksestä perustuu käytännön työhön ja havainnointiin lasten parissa. Ei sen kummallisempaa.

        Ainut magia mitä täsää asiassa on, on mustamaalaajien käyttämä "sanamagia" houreissaan ;-D"

        Eikö tuo nyt hyvin näy noissakin "kritiikeissä". Tietoa PLANS-liikkestä, joka on noiden sivujen ja joidenkin keskustelupalstojen takana: http://www.thebee.se/comments/plans1.html

        Uskonnon opetus USAn julkisissa kouluissa on kielletty, mutta uskonnollinen oikeisto on se joka tukee Steiner-kouluja.
        Joku väitti aikaisemmin täällä, että se on meillä vasemmisto joka ei tykkää Steinerin ideologiasta.

        No kumpaan suuntaan ne syytökset valehtelusta suuntautuu?


      • rautalankaa
        Tietää ken lukee kirjoitti:

        Et kuiteskaan tyrmännyt, että steineropet opiskelevat teosofiaa, okkultismia ja muuta uskontohihhulismia.:-)

        PLANS tekee hienoa propagandaa kun paljastaa steinerilaisen salaliiton.

        Steinerkoulun opetajat EIVÄT opiskele teosofiaa saatika varsinkaan okkultismia tai uskontohihhulismia.

        Sen sijaan opiskeluissa tietysti sivutaan antroposofiaa. Opiskeluun kokonaisuutena kuuluu myös tutustumista muihin filosofioihin.


      • ???
        Tietää ken lukee kirjoitti:

        Uskonnon opetus USAn julkisissa kouluissa on kielletty, mutta uskonnollinen oikeisto on se joka tukee Steiner-kouluja.
        Joku väitti aikaisemmin täällä, että se on meillä vasemmisto joka ei tykkää Steinerin ideologiasta.

        No kumpaan suuntaan ne syytökset valehtelusta suuntautuu?

        Aika hämärää. Tulkkia tarvitaan.


      • Tietää ken lukee
        rautalankaa kirjoitti:

        Steinerkoulun opetajat EIVÄT opiskele teosofiaa saatika varsinkaan okkultismia tai uskontohihhulismia.

        Sen sijaan opiskeluissa tietysti sivutaan antroposofiaa. Opiskeluun kokonaisuutena kuuluu myös tutustumista muihin filosofioihin.

        Epätoivoinen yritys sinulta. Tullut liikaa paljastuksia steinerkasvatuksen taustoista? Valitan.:-D

        Eipä sitten muuta tällä kertaa.


      • Tietää ken lukee
        ??? kirjoitti:

        Aika hämärää. Tulkkia tarvitaan.

        "Aika hämärää. Tulkkia tarvitaan."

        Sinun kiertelyn taitosi eivät taida enää riittää.


      • panettelua vaan
        Tietää ken lukee kirjoitti:

        Epätoivoinen yritys sinulta. Tullut liikaa paljastuksia steinerkasvatuksen taustoista? Valitan.:-D

        Eipä sitten muuta tällä kertaa.

        Taitaa olla kuitenkin niin, että nuo PALNSin sivut ovat epätoivoinen yritys. Get the facts.


      • ....
        Tietää ken lukee kirjoitti:

        "Aika hämärää. Tulkkia tarvitaan."

        Sinun kiertelyn taitosi eivät taida enää riittää.

        Itse kiertelet niin hyvin, että tuosta ei oikein ymmärrä mikä se kysymys on...


      • I was there
        rautalankaa kirjoitti:

        Steinerkoulun opetajat EIVÄT opiskele teosofiaa saatika varsinkaan okkultismia tai uskontohihhulismia.

        Sen sijaan opiskeluissa tietysti sivutaan antroposofiaa. Opiskeluun kokonaisuutena kuuluu myös tutustumista muihin filosofioihin.

        Väität, että Snellussa tulevan steinerin opettajat muka EIVÄT opiskele teosofiaa eikä muutakaan okkultismia. Väitteesi on HÖPÖHÖPÖ, sillä antroposofia nyt sattuu olevan Steinerin kehittelemä muunnos teosofiasta, ei muuta.

        Jos olet yhä väitteesi takana, niin ole hyvä ja kerro, miten antroposofien opit ja käytänteet oikeasti eroavat Helena Blavatskin alkuunpanemasta teosofiasta.

        Muuten: MITÄ IHMEEN HÄVETTÄVÄÄ SIINÄ TEOSOFIASSA OIKEIN ON (noin niin kuin julkisesti...)?


      • SpedaFaba
        I was there kirjoitti:

        Väität, että Snellussa tulevan steinerin opettajat muka EIVÄT opiskele teosofiaa eikä muutakaan okkultismia. Väitteesi on HÖPÖHÖPÖ, sillä antroposofia nyt sattuu olevan Steinerin kehittelemä muunnos teosofiasta, ei muuta.

        Jos olet yhä väitteesi takana, niin ole hyvä ja kerro, miten antroposofien opit ja käytänteet oikeasti eroavat Helena Blavatskin alkuunpanemasta teosofiasta.

        Muuten: MITÄ IHMEEN HÄVETTÄVÄÄ SIINÄ TEOSOFIASSA OIKEIN ON (noin niin kuin julkisesti...)?

        Perustelusi ovat kuitenkin tyyppiesimerkki loogisesta päättelyvirheestä. Väität, että koska Steiner on kehittänyt antroposofian teosofiasta, niin Snellmann -korkeakoulussa opiskellaan teosofiaa ja okkultismia.

        Se on sama kuin sanoisi, että koska Einstein oli juutalainen, on suhteellisuusteoria kehitetty tooran pohjalta. Tai koska John Travolta on scientologi on elokuva Chains of Gold käännytystä L.Ronin viitoittamalle tielle. Tai... tajusitko?

        En väitä, etteikö Snellussa opeteta antroposofiaan pohjaavia tai antroposofisia juttuja. Sinun perustelusi vain ovat täysin päin seiniä...


      • Anonyymi
        helppo kirjoitti:

        Steinerkasvattajien näkemys lapsen kehityksestä perustuu käytännön työhön ja havainnointiin lasten parissa. Ei sen kummallisempaa.

        Ainut magia mitä täsää asiassa on, on mustamaalaajien käyttämä "sanamagia" houreissaan ;-D

        Harvinaista, että aiheesta telkussakin on tehty dokumentti.
        Ruotsin Valdorf-koulusta, mikä on samaa Steiner-koulumuotoa.
        Aika karmivaakin tapahtuu.
        Lienee vielä pari jaksoa tulossa FEM-kanavalta. Tänään oli yksi.
        Lähetetty joskus aiemminkin. Muistan nähneeni.

        Onkohan Areenassa?


      • Anonyymi
        Tietää ken lukee kirjoitti:

        Et kuiteskaan tyrmännyt, että steineropet opiskelevat teosofiaa, okkultismia ja muuta uskontohihhulismia.:-)

        PLANS tekee hienoa propagandaa kun paljastaa steinerilaisen salaliiton.

        Johtuukohan tuosta karmaopista, että Valdohf-koulussa (sellainen ajatus dokkarista välittyi) katsotaan voitavan fyysisesti rujoja pilkata ja väheksyä. Jopa kusaaminen käy.
        Ovat ansainneet vikansa? Karma kostaa opettajien ja kaverien toiminnan kautta.


    • Hipsu

      Toivon, että tulevaisuudessa tullaan tekemään samat valtakunnalliset kokeet niin perus- kuin stener-koululaisille. En siis tarkoita ylioppilaskirjoituksia vaan lukuvuoden päättökokeet.(matikka, äikkä ja kielet). Silloin niin vanhemmat, kuin päättäjät tulevat näkemään tason. Laittakaapa sanaa ihmisten tiedoksi. Itse otan ainakin yhteyttä opetushallitukseen asian johdosta : )

      • ei oo hyvä

        Eikö Steinerkoulussa tehdä samoja valtakunnallisia kokeita? No johan nyt on, varmaankin syy on siinä että jos ne käy hitaammin ne asiat mitä sitten normaalissa peruskoulussa, niin ne on tasoltansa liian vaikeita steinerkoululaisille. Mutta silti, olisi kyllä kiva nähdä tuloksia jos ne teetätettäs myös steinerkoulussa. Näkis jos ei nyt koulun tasoa, niin ainakin sen vauhdin millä mennään eteenpäin. Ja oikeesti, vois laittaa opetushallitukseen viestiä, minäkin voisin.


      • filosofi

        Herätys!

        Tietenkin steinerkouluissa tehdään valtakunnalliset kokeet samalla tavoin kuin peruskouluissa. Tähän asti valtakunnalliset kokeet ovat vain mitanneet lähinnä äidinkielen ja matematiikan osaamista. Opetushallituksen systeemissä otannassa on steinerkouluja niiden määrään suhteutetusti, eikä niiden toteuttaminen ole kohdalle osuessa vapaaehtoista. Ylioppilaskoetta vastaavaa valtakunnallista perusopetuksen päättökoettahan ei ole, eikä siihen ole tarvettakaan.


    • Olama

      Kerro vähän lisää kurinpito-ongelmista ja opettajien pätevyydestä ja petuksen tasosta. Olen miettinnyt vakavasti S-kouluun laittoa mutta jokin sai ajattelemaan toisin. Miten nk. normaalikouluun vaihto sujui?

      Olama

    • Toopeli

      Näyttävät kouluttavan ns. Steiner opettajiksi
      sellaisia jotka tyytyvät heikompiin työehtoihin
      kuin peruskoulussa. jälki saattaa olla myös
      sen mukaista.
      ps. itse menetelmästä kandeis ottaa hyvät
      osiot mutta kokonaisuus " tieteellisyyksineen "
      on jäänyt aikojen taakse

      • tiju

        - Steinerkoulussa on 20 pakollista kurssia enemmän kuin tavallisessa koulussa.(Kielet, taideaineet, jne. )
        - Ekalta luokalta alkaa kaksi vierasta kieltä.Kuudennella tulee kolmas kieli. Kympillä neljäs kieli. Niin ja monia valinnaisia kursseja.
        - oppilasaines on karsimaton
        - Steinerissa on psykologi, terapeutit, erityisopettajat, kaksi lääkäriä, terveydenhoitaja.
        -Oppilasmäärät ovat jälleen nousussa. On aloitettu sen vuoksi uusi luokkasarja.
        - Yhdeksännellä luokalla opetussuunnitelmat kohtaavat siten, että oppimistaso on yhtenäinen tavallisen koulun kanssa. Oppiaines käydään eri järjestyksessä läpi kuin tavallisessa koulussa.
        PISA- tutkimuksessa steinerkoululaiset menestyvät erinomaisesti.
        - Steinerkouluissa opetetaan kaikille samat aineet, niin pojille kuin tytöille.
        - paljon taiteita ja käytännön töitä.
        - Kokeita pidetään säännöllisesti.
        - Oppimisvaikeuksiin puututaan resurssien puitteissa.
        - Tutkimuksiin lähetetään koulun toimesta, jos vanhemmat antavat luvan. Lääkäri ja psykologi kirjoittavat lähetteen.
        - Kaikki oppilaat pääsevät erityisopettajan kartoitukseen mahdollisten oppimisvaikeuksien esille tulemiseksi. Hankalimmat tapaukset menevät myös psykologille ja sieltäkin vielä eteenpäin.
        - steinerkoulussa ei opeteta antroposofiaa, vaan oppiaineita, samoja kuin tavallisessa koulussa ja vähän enemmänkin.
        Kaikissa Suomen steinerkouluissa ei ole samoja resursseja. Joissakin on. Raha !


      • HitonSteiner
        tiju kirjoitti:

        - Steinerkoulussa on 20 pakollista kurssia enemmän kuin tavallisessa koulussa.(Kielet, taideaineet, jne. )
        - Ekalta luokalta alkaa kaksi vierasta kieltä.Kuudennella tulee kolmas kieli. Kympillä neljäs kieli. Niin ja monia valinnaisia kursseja.
        - oppilasaines on karsimaton
        - Steinerissa on psykologi, terapeutit, erityisopettajat, kaksi lääkäriä, terveydenhoitaja.
        -Oppilasmäärät ovat jälleen nousussa. On aloitettu sen vuoksi uusi luokkasarja.
        - Yhdeksännellä luokalla opetussuunnitelmat kohtaavat siten, että oppimistaso on yhtenäinen tavallisen koulun kanssa. Oppiaines käydään eri järjestyksessä läpi kuin tavallisessa koulussa.
        PISA- tutkimuksessa steinerkoululaiset menestyvät erinomaisesti.
        - Steinerkouluissa opetetaan kaikille samat aineet, niin pojille kuin tytöille.
        - paljon taiteita ja käytännön töitä.
        - Kokeita pidetään säännöllisesti.
        - Oppimisvaikeuksiin puututaan resurssien puitteissa.
        - Tutkimuksiin lähetetään koulun toimesta, jos vanhemmat antavat luvan. Lääkäri ja psykologi kirjoittavat lähetteen.
        - Kaikki oppilaat pääsevät erityisopettajan kartoitukseen mahdollisten oppimisvaikeuksien esille tulemiseksi. Hankalimmat tapaukset menevät myös psykologille ja sieltäkin vielä eteenpäin.
        - steinerkoulussa ei opeteta antroposofiaa, vaan oppiaineita, samoja kuin tavallisessa koulussa ja vähän enemmänkin.
        Kaikissa Suomen steinerkouluissa ei ole samoja resursseja. Joissakin on. Raha !

        Kaksi kieltä tosiaan aloitetaan ekaluokalta (ruotsi ja saksa, valintaa ei ole). En osaa kumpaakaan; sensijaan normaalilla yläasteella itse valitsemiani kahta puhun sujuvasti. (Ruotsiakin nyt vähäsen kun yläasteella korjailivat vahinkoa minkä pystyivät). Olen todella, todella pahoillani jos oppilasmäärät nousevat.


    • kaksi lasta elias-koulusta

      Ystäväni, ei pidä yleistää. Riippuu koulusta ja opettajasta. Ja hyi, hyi heikkolahjaisista puhumisesta. Kaikki lapset ovat arvokkaita. Meidän lasten onni oli, että ulkokuntalaisena pääsimme koululääkärin lähetteellä tutkimuksiin ja lapsemme saivat Lastenlinnasta maksusitoumuksen neuropsykologiseen kuntoukseen.Omassa kunnassa lapset olisi passitettu mukailtuun opetukseen, joka sulkee pois opinnot lukiossa. Kiitos Elias-koulun lapsistani on kasvanut sosiaalisia, toiset huomioon ottavia nuoria aikuisia.

    • yo-lakin saanut

      Ongelma on siinä, että jotkut vanhemmat luulevat Steinerkoulua erityisoppilaille sopivaksi ja tarkoitetuksi kouluksi. Näin ei todellisuudessa ole, vaan koulu edellyttää normaaleita oppimisvalmiuksia. Turun Steinerkoulu ei esimerkiksi ota erityisoppilaita, koska siihen ei ole resursseja. Koulu saa osittain valtiontukea kuten muutkin koulut, mutta osaa opetuksesta rahoitetaan myös yksityisillä lahjoituksilla ja tukitoiminnalla. Erityisopetusta ei ole varaa järjestää. Toivon että tämä väärä mielikuva korjattaisiin, koska koulu on loistava paikka niille joille se sopii, mutta kaikille sen opetustyyli ei todella sovi.

      • yo-lakin saanut

        "Minkälainen tapahtuma on sellainen Steiner -kouluissa käytössä oleva oppimisprosessi, jossa ei käytetä nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.?"

        Tiedätkös, että tuollainen oppimisprosessi on käytössä korkeakouluissa, jossa itsekin opiskelen, Steineristä valkolakin saatuani. Luennoilla kirjoitetaan muistiinpanot, eikä yliopistoissakaan läheskään kaikissa kursseissa ole mitään oppikirjoja. Steinerkoulu antoi hyvän valmiuden luento-opiskeluun.


    • 0ppilas

      Olen ollut steinerkoulussa 6 vuotta ja peruskoulussa vuoden.
      Vaihdettuani peruskouluun oli tietysti joksenkin "jäljessä" muista,
      mutta opin kuitenkin kaikki asiat suhteellisen nopeasti. Mielestäni
      oppimistaso ei eronnut koulujen välillä kovinkaan paljon. Peruskoulussa
      vain käytiin asiat kovin nopeasti läpi. Vaihdoin takaisin steineriin, koska
      peruskoulun ilmapiiri ei sopinut minulle. Peruskoulussa minua kiusattiin ja syrjittiin jne.. Tietenkin jokainen koulu on omanlaisensa... Minun koulussani en ole kyllä
      tavannut kuin muutaman "erityislapsen", minun luokkani on nykyinen luokkani
      on mukava vaikka ei siellä kovinkaan monia tuttuja enää ollut.

      pizzalle: Olen hyvin pahoillanne lapsienne puolesta. Minun kouluni opetustaso
      ei ainakaan ole nolla, ja kuriakin siellä osataan pitää. Älä arvostella kaikkia maailman steiner-kouluja sen perusteella, että lapsienne entinen koulu
      oli huono.

      En hauku peruskouluja, vaan puolustan steinerkoulua typeriltä väitteiltänne.
      En odota, että kukaan koskaan lukisi tätä viestiä, mutta kirjoitin sen nyt kuitenkin.

      • Pöppönen

        Mikä sai sinut vaihtamaan steinerkoulusta peruskouluun? Kerroit olleesi vuoden peruskoulussa ennenkuin vaihdoit takaisin steinerkouluun.


    • Steiner kasvatti

      Moi, olen Jyväskylän Steiner-koulussa. Mua ärsyttää kun te yleistätte että kaikki Steiner-koulut on paskaa..kannattaa vähän miettiä ensin mitä sanoo.. varsinkin kun asutte eri paikkakunnilla! Täällä jkl mua potuttaa kun peruskoulun oppilaat riehuvat ja huutavat bussissa..huohh.. että se ku jotkut väittää että KAIKKI steinerit on perästä..ei oo totta! voihan siellä teidän paikkakunnalla olla surkee steiner,muuta ku yleistät asioita on kyllä TOOSIII ärsyttävää!!!!!!!
      vanha kessa ..

    • Lässynlässsynkoulu

      Onhan noita tasotestejä, yläasteella monista aineista valtakunnallisia kokeita. Eikö steinerlaiset uskalla niihin osallistua? Vaatikaa steinervanhemmat!

    • dhgdgd

      Muistakaa ihmiset älkää provosoituko lapsellisista teksteistä. Tämän keskustelufoorumin tarkoitushan ei ole käydä asiallista ja rakentavaa keskustelua. Mitä hauskaa siinä olisi? Vaan provosoida isolla P:llä sekä purkaa omia patoumia, pahaa oloa, ja pitää hauskaa niitten ihmisten kustannuksella jotka ottavat kirjoittelut tosissaan. Paras tapa reagoida kakan hajuun on ottaa nenästä kiinni ja kävellä pois

    • kokemukseni

      Lapseni käy steinerkoulua ja hänellä on ollut lukihaasteita. Koulun erityisopettaja testasi pojan lukemistaidon toisen luokan alussa, minkä jälkeen hän kävi erityisopettajan luona lukihommissa kerran viikossa noin parin kuukauden ajan. Opettaja rohkaisi meitä vanhempia olemaan painostamatta lasta lukemisen oppimisessa ensimmäisestä luokasta lähtien, minkä koin hyvänä. Kun lapseni teki toisen luokan kevään valtakunnallisessa lukitestissä virheettömän suorituksen, näkemykseni sai vahvistusta. Lapseni sai kypsyä rauhassa ilman itsetuntokolauksia ulkoapäin tulevien paineiden vuoksi ja yhdeksan vuoden kehityksellinen hyppäyskin auttoi varmasti asiassa - nyt kolmannella luokalla hän lukee yli satasivuisen kirjan kahdessa päivässä. Valitsin lapsilleni steinerkoulun sen vuoksi, että koin oman koulutieni aikoinani passivoittavan minut ulkoapäin ohjautuvaksi suorittajaksi. Tähän vaikutti luonnollisesti lapsuuden kokemukseni ja persoonallisuuteni. Toivon, että lapseni pystyvät säilyttämään paremmin oman voimansa ja syvimmän itsensä kasvun taipaleellaan. Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että olemme persoonina erilaisia ja siksi jokaisen on hyvä kuunnella itseään ja omaa totuuttaan valinnoissaan. Toiselle perheelle on toinen koulu paremmin, toiselle toinen. Arvostelulla ja tuomitsemisella teemme elämästämme vain hankalamman.

      • Leijonaemo3

        Mielenkiintoista! Ehkä steinerpedagogiikka sittenkin toimii joidenkin kohdalla. Itselläni on tosin huonoja kokemuksia ja uskon, että steinerkoulun kannattajat ovat kaikki aivopestyjä. Kaikkihan me tiedämme, että Suomessa on maailman paras peruskoulu!


      • steinerin käynyt
        Leijonaemo3 kirjoitti:

        Mielenkiintoista! Ehkä steinerpedagogiikka sittenkin toimii joidenkin kohdalla. Itselläni on tosin huonoja kokemuksia ja uskon, että steinerkoulun kannattajat ovat kaikki aivopestyjä. Kaikkihan me tiedämme, että Suomessa on maailman paras peruskoulu!

        Steinerilaisuus on kuin mikä tahansa uskonnollinen yhteisö. Voimakkaita puolustusreaktioita tulee kannattajien puolelta.Toisaalta kriittisesti ajattelevan ihmisen kohdalla kyseisen koulun järjettömyys saa niskakarvat nousemaan pystyyn.


      • Vaakalintu YÄK
        steinerin käynyt kirjoitti:

        Steinerilaisuus on kuin mikä tahansa uskonnollinen yhteisö. Voimakkaita puolustusreaktioita tulee kannattajien puolelta.Toisaalta kriittisesti ajattelevan ihmisen kohdalla kyseisen koulun järjettömyys saa niskakarvat nousemaan pystyyn.

        Juri näin.

        Antroposofia on uskonto.

        Pelottelulla ei kukaan kehitä omaa moraalia. Puhtoinen hyvyys ei aseta ehtoja, sellaiseen voi ohjata vain pyyteettömällä esimerkillä.

        Kuoleman jälkeisyys olkoon mitä on, me elämme toisiamme varten tässä ja nyt.


    • 0ppilas

      Minulle ei ole missään vaiheessa opetettu antroposofiaa tai mitään vastaavaa, uskonnonopetuskin oli melko samalaista molemmissa kouluissa.

      On valitettavasti totta, että moni asia riippuu opettajasta, minulla on molemmissa kouluissa ollut ihan hyvät opettajat, ei ole valittamista.

      Itse pidän steinerkoulun keskittymistä "taiteellisuuten" jne. hyvänä asiana.


      Pöppönen

      Minulla oli tuttuja ja sisaruksia jotka olivat kaikki käyneet peruskoulun, ja minulle kehuttiin erityisesti yhtä tiettyä koulua. Opettajani Steinerissä oli jo vanha, ja jäämässä eläkkeelle minua oli kiusattu myös steinerissä, niin ajattelin miksipäs ei, tuskin siitä haittaakaan on. Peruskouluvuoteni oli hyvin opettavainen, en kadu päätöksiäni. Se auttoi minua tarkastelemaan molempia kouluja uudesta näkökulmasta. Valitettavasti minua kiusattiin peruskoulussakin, ja päädyin lopulta takaisin vanhaan kouluuni. Moni vanhoista luokkalaisistani siirtyi eri yläkouluihin, mukaanlukien entinen kiusaajani, ja nykyään kaikki on suhteellisen hyvin.

    • satuliina1

      Olimme laittamassa lastamme Steiner-kouluun. Oli hyvä lukea taustatietoa ja muiden kokemuksia. Eipä sitten laitettu, koska sen verran tuli ristiriitaista tietoa. Toivottavasti päätös on oikea.

      • fuckyousteinerhaters

        ootte todella tyhmiä ihmisiä steiner-koulu ei ole ongelma lapsille siellä on luovia ihmisiä vittu haukuitte mua ongelma lapseks vittu kui ootte noloi


    • Totuus 14-vuotiaalta

      Voi helvetti teidän kanssa!!!
      Tulkaa ite Steineriin kattomaan miten lapset pärjää koulussa älkääkä vetäkö perseeestänne tollasia paksoja jothopäätöksiä! Ite meen ens syksynä yhdeksännelle luokalle steierissä ja voin sen sanoa että jos luokallamme ei olisi ollut yhtä typerystä, olisi elämäni steinerissä ollut täydellistä! Muuten siellä on ollut kokonaisuudessa hyvin mukavaa. Oppimisjärjestys ja tapa on erillainen kuin peruskoulussa mutta muuten steiner ja peruskoulu ovat lähes täysin samanlaisia.

      • Totuus 14-vuotiaalta

        Ps. Olen ollut steinerissä päiväkodista asti, koska steinerpäiväkoti


    • Ollut steinerissä

      Itse olen steineriin tyytyväinen. En ymmärrä niitä, jotka eivät laittaisi lastaan sinne mistään hinnasta. Itselläni 2 lasta steinerissä.

    • Lapseni kävi sitä

      älkää laittako lastanne seinäjoen steineriin, kuvataide tunnit ovat hyvin yksipuolisia ja oppilaat ovat käsittämättömän huono käytöksisiä.

    • Perussuomi

      Joo tehdään päätös että kaikkien on pakko mennä peruskouluun. Tuore Pisa-tutkimus kertookin karua tulostaan: oppilaat eivät viihdy koulussa, eivät opi lukemaan eikä kirjoittamaan. Mennään vaan kaikki sinne - siellä on kaikki niin hyvin!

    • 2+1

      Minun yhden tuttuni lapset olivat steiner-koulussa. Kerran olin kahvilassa tämän tuttuni kanssa, kun samaan pöytään tuli toisen näistä lapsista luokkakaverin äiti. Harvoin sitä pääsee niin negatiivista keskustelua kuulemaan, mitä silloin kuulin. Tämä tuttu kehui aina muulloin steiner-koulua kovasti.

      Steinerkoulussa lukio kestää tietääkseni neljä vuotta, ja tulokset ovat aina vertailutaulukon alapäästä. Toki sieltäkin hyvä voi valmistua hyvin arvosanoin.

      • Ryo Kan

        Steinerin lukiota arvoidessa on hyvä muistaa, että sinne ei ole pääsyrajoja. Tämä tarkoittaa sitä, että koska luonnollisesti jotkut vaihtavat toiseen lukioon (eihän peruskouluistakaan mennä aina samaan lukioon), tilalle tulee peruskouluista niitä, jotka eivät pääse muualle. Omalla luokallani tilanne oli se, että meille tuli peruskoulusta 8 lukiolaista. Yksikään heistä ei kirjoittanut, ja osa oli kuudesluokkalaisen tasolla, monissa aineissa jopa alle. Sen sijaan Steinerissa koko ajan olleista vain yksi ei kirjoittanut ja muualle siirtyneet pärjäsivät Helsingin parhaisiin kuuluneissa lukioissa hyvin. Jälkikäteen kuitenkin n. 2/3 muualle siirtyneistä harmitteli ratkaisuaan.

        Olisikin mielenkiintoista, joskin mahdotonta, nähdä tilasto, millaisia lukioiden yo-tulokset olisivat, jos kaikki saisivat oppilasmateriaalikseen 9,8 keskiarvolla tulevia, ja vastaavasti 6,5 keskiarvolla tulevia. Lukioiden vertailu yo-tulosten pohjalta on hedelmätöntä eikä kerro yhtään mitään opetuksesta tai koulusta. Vain se kertoo, mikä on yo-tulosten suhde lukion aloittavien lahjakkuuteen ja lähtötasoon, mutta tätä kokonaisuutta on mahdotonta mitata, koska peruskoulun lopun keskiarvot eivät kerro juuri mitään oppilaan potentiaalista.

        Olen itse Steiner-koulun käynyt, kirjoitin hyvin, olen opiskellut korkeakouluissa, mutta tärkeimpänä pidän sitä, että olen onnellinen ihminen, pitkälti juuri koulun takia. Tunnen monia peruskoulujen opettajia, ja monet ovat erittäin tuskastuneita touhuun siellä. Toki tunnen myös peruskouluun tyytyväisiä.

        Antroposofia ei näy millään tavalla lapsille, eikä se ole salatiedettä. Se on ihmiskäsitys, joka toki on kasvatuksen perimmäisenä pohjana, mutta yhtälailla kaikki kasvatus pohjautuu johonkin ihmiskäsitykseen (toivottavasti). Suomalainen nykyperuskoulu perustuu tietääkseni Itä-Saksalaiseen koneita tuottavaan kouluun ja ihmiskäsitykseen, mutta eihän tuokaan näy missään oikeasti. Peruskouluihin on myös otettu huomattavan paljon asioita lainauksena Steinerista viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Steinerilainen ihmiskäsitys ja oppimiskäsitys on erittäin järkeenkäypä, kun siihen tutustuu faktapohjalta ilman ennakkokäsityksiä.

        Olisi syytä huomata, että jokaisessa koulussa on hyvät ja huonot puolensa, myös yksittäisissä Steiner-kouluissa ja yksittäisissä peruskouluissa. Samoin jokaisessa koulussa on hyviä ja huonoja opettajia. Samoin lapsia on erilaisia. Ei ole yhtä oikeaa tapaa oppia asioita, tai opettaa asioita. Omalta kohdaltani voin sanoa, että mikään ei minulle olisi ollut huonompi ratkaisu kuin peruskoulu. Steinerissa opimme kantamaan vastuun itsestämme ja muista (empaattisuus), suoritimme koulun ja kirjoitukset oman lahjakkuutemme mukaisesti ja kuitenkin saimme olla lapsia vielä teini-iässäkin. Maailma on toki muuttunut viime aikoina, mutta periaatteet ovat edelleen samat. Vastaavasti olen nähnyt opettajia ja lapsia (ennen kaikkea perheitä), jotka eivät sovi Steiner-kouluun ja heille peruskoulu voi hyvinkin olla parempi paikka.

        Tätä loanheittoa ja kinastelua suuntaan tai toiseen on vaikea ymmärtää. Sille ei ole mitään järjellisiä perusteita, koska yksittäistapausten pohjalta vedetään johtopäätöksiä asioista, joihin ei selvästikään ole tutustuttu yhtään pintaa syvemmältä. Näyttää myös siltä, että useimmat kirjoittajat eivät ole tutustuneet lainkaan myöskään peruskoulun taustoihin ja sen pohjalla oleviin ihmis- ja oppimiskäsityksiin, jotka monelta osin ovat huomattavasti pahemmin vanhentuneita kuin Steinerin alkuperäiset opetusteesit.

        Ainoa millä on lopulta merkitystä, omasta mielestäni, on se, että lapsesta kasvaa aikuinen, joka on onnellinen, empaattinen ja kantaa vastuun itsestään ja lähimmäisistään. Mikä opinahjo sitten parhaiten tukee tätä kenenkin kohdalla, ja mikä taas tuhoaa tätä kenenkin kohdalla, on jokaisen vanhemman arvioitava. Ikävä kyllä itsekin kasvatustyötä tekevänä (ei Steiner-kasvatusta), olen huomannut, että liian monet vanhemmat eivät tunne lapsiaan oikeastaan lainkaan eivätkä ole kiinnostuneita kasvatus- ja opetusteorioista. Tällöin on vaikea tehdä oikeita ratkaisuja lasten kasvatuksessa ja opinahjon valinnassa, mitä ne oikeat ratkaisut sitten olisivatkaan.


    • Lukekaa Steineropit

      Ennen kuin lasta laittaa Steinerkouluun, kannattaa tutustua Steinerin oppeihin ja lukea sekä risut ja ruusut kouluista. Osoitteesta waldorfcritics.org löytyy paljon hyvää tietoa joka kuvaa sitä mitä lasten arki steinerkouluissa voi olla. Jos lapsi on utelias, tiedonhaluinen ja pitää kysymyksestä "miksi" - ei steinerkoulu välttämättä ole tällaiselle lapselle oikea. Steinerkouluissa ei selitetä miksi asioita tehdään tietyllä tavalla, mutta kaikkien oletetaan ymmärtävän että niin vain tehdään koska se on miten steinerkouluissa asioita tehdään ja sitä tulee kaikkien lasten kyseenalaistamatta seurata. Kiusaamista ja kurinpito ongelmia on steinerkouluissa paljon, ja se ettei kiusaamiseen puututa koulun puolesta ilmesesti liittyy jotenkin steineroppeihin.

    • Sekakogiikka

      "Jos lapsi on utelias, tiedonhaluinen ja pitää kysymyksestä "miksi" - ei steinerkoulu välttämättä ole tällaiselle lapselle oikea."

      No jo on paha juttu, mikäli asia on noin oikeasti. Lapsihan on luonnostaan utelias ja kyselee paljon. Ei niihin kysymyksiin voi vastailla vain olkaa kohottamalla ja toteamalla että "näin se nyt vain on" tai että "älä kysele". Oikeat vastaukset eivät tipahtele mistään jollei niitä kerrota! Ennen oli eri asia, koska ei edes tiedetty. Mutta tätä ilmiötä kutsutaankin kehitykseksi.

      Alan pikkuhiljaa päästä perille mikä tässä steinerpedagogiikassa mättää, ja se on se rajattomuuden tunne. Ei tämä maailma, jossa ihminen on osa, oikeasti toimi rajattomasti. Meillä on omat ja luonnolliset rajoitteemme, faktat joiden perusteella täytyy elää. Näitä realiteettejä ei pysty mikään pedagogiikka muuttamaan.

      Eli tämä pedagogiikan peruselementti on saanut ylivallan todennäköisesti:
      "Lähestymistapa kasvatukseen perustuu ajatukseen, että ihmis- ja maailmankokemuksessa on henkinen ulottuvuus."

      Onhan henkisen ulottuvuuden olemassaolo aivan faktaa, mutta realiteetti on se, että myös rajoitteita on olemassa. Ja jos niistä ei kerrota, hukka perii. Miten sellainen järjestelmä voi edes mennä eteenpäin? Sehän on silloin jämähtänyt jonnekin menneisyyteen, kuten joku toisessa keskustelussa kirjoittikin.

    • ihmetystä

      Mä olen huolissani, kun lähes 8v tyttö ei osaa vielä lukea kuin oman nimensä. Koulussa piirrellään jotain käsittämättömän kokoisia vihkoja täyteen liitutuherruksia, edes lyijykynää ei lapsi käteensä saa.
      Kirjoittaminen ei suju, ne vähät kirjaimet mitä kykenee kirjoittamaan, on ulkoa opeteltuja, ei onnistu jos sanotaan että kirjoita S-kirjain. Ei erota äännettä, Mutta kun näytät S-kirjaimen niin onnistuu.
      Suomenkieli tytöllä äidinkielenä ja senkin sujuva puhuminen olisi syytä opetella ensin, ennenkuin aloitetaan vieraita kieliä tunkemaan suuhun.
      Tyttö ei mielestäni ole tämän ekan lukukauden aikana kehittynyt mihinkään. Kärsivällisyys opettelun suhteen nollassa, kotona ei kiinnosta lukemaan opettelu vaan kirjat lentää nurkkaan heti, jos ei homma siltä istumalta suju.
      Missä suljetussa tilassa se lapsi pitää kasvattaa ekoina vuosina? Ei tämä elämä ole yhtä suurta satua ja ihania asioita täynnä. Se on syytä lapsellekin opettaa jo pienestä pitäen.
      Opetus on todella köyhää verrattuna muihin "tavallisiin" kouluihin. Niissä sentään lapselta uskalletaan vaatiakin oppimista.

      • Anonyymi

        Ei kai ole tarkoituksenmukaista ruveta kotona eri tavalla oppia päähän takomaan kuin Steinerissä on tyylinä. Siellähän eka vuodet ovat leikkiä ja mahdollisesti laulua ja liitupiirrosten väsäämistä.

        Kun on valittu tietty koulu, pitää antaa sen ohjata lapsen oppimiselämää. muutenhan muksu menee ihan sekaisin.


        Mustekynä kirjoitusvälineenä on kyllä monelle pienelle kidutusta ja kiusantekoa. Kaunista käsialaa ei näkynyt tytölle kehittyvän.
        Mutta kun ei Saksassa lyijykynää ja kumia, ei Steinerissäkään! Antaa pienen vihjeen oppien alkuperäisyydestä. Ei saa korjata. Opettajan pitää nähdä kaikki epäonnistuneet kirjoitus- ja muut virheet!

        Ei sitä kyllä peruskoulussakaan kehity nykyisin, kun vain tikkukirjaimin tekstaillaan. Tosi jähmeää kirjoittamista se on.


    • marjapuuro1

      Steinerissa nimenomaan vastustetaan ja tarkoituksella hidastetaan älyllistä kehitystä ja perusteena on se, että lapsen pitää antaa olla lapsi. Lapsen halutaan pysyvän vähän kuin unen kaltaisessa leijuvassa olotilassa, irti todellisuudesta. Alaluokilla steinerkoulu ei ole perinteisessä mielessä koulu. Siksi onkin ihmeellistä, että tällainen systeemi hyväksytään Suomessa.

    • Ihmetystä

      Se onkin hienoa, kun kotona nimenomaan asioista puhutaan asioitten nimillä ja lapselle kerrotaan rehellisesti maailmasta. Opetetaan, ettei se elämä ole aina ruusuilla tanssimista ja että vastoinkäymisiäkin tulee. Opetetaan kantamaan vastuuta asioista (sen verran kun tuon ikäiseltä voi odottaa) ja ohjataan omatoimisuuteen. On surullista katsoa, kun tyttö itkee jo matikan läksyjä että kuinka typeriä ne on ja hän ei tajuu. Tuon ikäisen kuuluisi olla uudesta asiasta innoissaan ja utelias ja suhtautua mielenkiinnolla asiaan. Ja työvälineet tulisi ehdottomasti olla hyvät, ei mitään liitusöherryksiä. Lapsi tarvitsee oppikirjat, joissa on selkeät ohjeistukset, miten tehtävät tehdään (vanhemmille myös ohjeeksi jotta osaavat auttaa läksyissä). Nyt tulee epämääräisiä juttuja piirrettynä vihkojen sivuille ja siitä tulisi vanhempien ottaa selkoa, että mitä opettaja lapselta haluaa.
      Lukutaidon siirtäminen 9 vuotiaaksi hidastaa todellakin lapsen muuta kehitystä ja pudottaa lapsen maailman kehityskelkasta. Koulu ei millään muotoa tue yksilöllistä kehitystä hidastelemalla opetusta vetoamalla joihinkin ikärajasäännöksiin, jotka joku on "kaikessa viisaudessaan" keksinyt.
      Koulun tulee myös vaatia lapselta jotain, ei vain turvautua siihen, että lapsi on lapsi ja oppii kun oppii. Vähiten motivoituneilta oppilailta jää kaikki oppi saamatta tuolla taktiikalla.

      • Anonyymi

        Pikkasen olin huolissani, kun ei lukeminen kiinnosta nuorta naista. Steinerissähän se ei ollut oleellista alkuvuosina, joten kiinnostus ei kai herännyt asiaan.

        Nyttemmin hän on maininnut tosi pitkän listan kirjoja, jotka on läpikäynyt.
        Ilmeni, että ei, ei hän ole niitä lukenut, vaan kuuntelee älypuhelimellaan netistä tilaamiaan äänitteitä.

        Kirjojen itse lukeminen ei enää olekaan tarpeen! Muuten joskus saattaisi lukutaitoa asioita hoitaessa tarvita vielä.


    • marjapuuro1

      Jotain pitäisi tehdä... Mutta mitä? Kuka jaksaisi/uskaltaisi/viitsisi toimia?

    • ÄLÄVIHAA

      Vaihdoin just itse koulua steinerkouluun jossa oppilaat ja opettajat on olleet tosi ystävällisiä ja oon sopeutunu hyvin. Myös opettajat ovat todella hyviä opettamaan ja ihan samoja asioita käydään läpi kuin peruskoulussakin!

    • <<<<

      MILLASTA SE TOUHU ON NYKYÄÄN < EN OO SIEL OLLU ENÄÄ V 2000 JÄLKEEN

    • Vanhempi

      Meillä on täysin sama kokemus! Tosin lapsi vaihtamassa peruskouluun 3.luokalla. Lisäksi koulussa on jatkuvaa kiusaamista, johon ei puututa. Olin hyväuskoinen ja luotan täysin kouluun ja pedagogiikkaantaa, mutta totuus on paljastunut kadulla tavalla. "Lapset hiovat toisiaan" on vaarallinen ajattelutapa jos minkäänlaista kiusaamista ilmenee.

      • Vanhempi

        Aloitustekstiin piti kommentoida.


      • Kanahoro

        Kiusataan minuakin ja käyn steinerin viidettätoista luokkaa. Tulin kouluun toisella luokalla ja opettajat valitsevat suosikit. Eihän se povaa reilua?


    • vipes.90

      Kannattaa lukea täältä: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/10/15/kasvatustaidon-gigantit ja katsoa 3 kpl 29.min kestävää videota
      niin tiedät Steiner-kasvatuksesta ennekuin väität yhtään mitään sulla taitaa olla aivoissa pahasti vikaa kun haukut Steiner-Koulua ja koululaisia ja kehtasit vielä haukkua erityis lapsia eli sellaisia jolla on kehitysvamma häpeäisit kirjoitustasi sinä et todellakaan tiedä mistään mitään ota asoista selvää enekuin tulet jakamaan negtiivista tietoa katso nuo videot niin ajatuksesi muuttuu tahdot vaan heittää kaikki sonnan niitten niskaan jotka ovat Steiner-koululaisia ota asioista slvää ja tutki olen tietämätön pöhkö joka ei tiedä asioista yhtään mitään

    • Steinerlapsi

      Itse olen käynyt Steinerin enkä allekirjoita aloittajan väitettä. Olen erittäin turhautunut siihen, että ihmiset kuvittelevat vaikka mitä Steineristä. Olen kuullut että rukoilemme aamuisin yhdessä, olemme kehitysvammaisia ja että liitymme Hitlerin ideologiaan. Kaikki tämä on väärin! Koulussamme kaikki olivat normaaleja ja opettajat ansiantuntevia. Kaikki lapset on erilaisia, joten totta kai eroja oppilaiden välillä oli. Kaikki olivat kuitenkin normaaleja, eivätkä tarvinneet tukitoimia. Uskon, että luokallamme oli vähemmän kiusaamista kuin "normaalissa" koulussa. Välillä luokallamme oli levotonta, mutta uskon muissakin koulussa välillä niin olevan. Itse opiskelen nyt maisteriksi, joten hyvät avut sain Stainerista.

    • maailmassamonta

      Eräs henkilö kertoi, että Steiner - koulussa, jossa ei muka käytetä kirjoja, käytettiin peruskoulun kirjoista monistettuja sivuja. Voihan tuon kirjattomuuden tietty noinkin kiertää.

      Onko steinerkoulun opettajilla luokanopettajan tutkinto?

    • Anonyymi

      Mikä on tilanne nyt vuonna 2023?

    • Anonyymi

      MIKÄ ON TILANNE STEINERKOULUSSA LÄHESTYTTÄESSÄ LOPPUVUOTTA 2023 JA MIKÄ ON NYT TÄN HETKEN MUOTO

    • Anonyymi

      en laittaisi jos mulla olisi lapsia.....

    • Anonyymi

      Itsellä erittäin hyvät kokemukset steinerista vanhempana. Nyt kummatkin lapset käyvät helsinkiläistä steinerkoulua. Pääosa opettajista, rehtori ja muukin henkilökunta vaikuttaa erittäin ammattitaitoiselta.
      Lapseni tuntuvat edistyvän koulussa hyvin ja yhteistyö erityisesti toisen luokanopettajan kanssa toimii erinomaisesti. Rehtorinkin saa aina kiinni jos on jotain kysyttävää. Tämä steinerkoulu on tosin iso ja sillä on pitkät perinteet ja paljon henkilökuntaa. Maakunnissa on pieniä steinerkoulua ja niiden toiminnasta en osaa sanoa mitään.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe