Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Roman Schatz

nnainen

Suomessa asuva saksalainen toimittaja/kirjailija Roman Schatz halveksuu tuoreessa Citylehdessä kotiäitejä. Sanoo että ei voisi sietää kotona asuvaa ja pokkuroivaa kupeittensa hedelmää imettävää naista. Saksassa kotiäitejä on vielä paljon. Onneksi Suomessa ei.
Roman sanoo samaan syssyyn että suomalainen keski-ikäistä heteromies on täysin tossun alla.

Mitä pahaa on kotiäideissä? Mitä vikaa on imetyksessä? Kummalla on ongelma, Romanilla vai kotiäideillä? Roman ei näköjään arvosta tipan noppaa kotiäitien tekemää työtä. Yllätys yllätys...

61

2890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nää.

      palstan miehet Avec & kumppanit tuo Romanin kirjan täällä esille totuutena.

      • jorojukka-kukka

        Jotkut tahot uskovat Raamattuun, jotkut Romanin puheisiin. Tietty kritiikittömyys kuitenkin hämmästyttää...omaa maailmankuvaansa kiillotetaan jokaisesta peilaavasta pinnasta.


    • Kurre_Orava

      Onpa tuolla Romanillakin oikeus mielipiteeseen.

      Ja eikös yksi feminismin ajamista asioista juuri ole, että naisten etu on osallistua työelämään.

      • Ramona

        välillä mihin miehet pitää pistää.

        Mitä hittoa se miehille kuuluu mitä naiset tekevät.


      • Kurre_Orava
        Ramona kirjoitti:

        välillä mihin miehet pitää pistää.

        Mitä hittoa se miehille kuuluu mitä naiset tekevät.

        Niin, minulle on aivan herttaisen yhdentekevää mitä te naiset teette.

        Teillä on aivan samat mahdollisuudet tehdä mitä tykkäätte kuin miehilläkin.


      • vieläkään
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Niin, minulle on aivan herttaisen yhdentekevää mitä te naiset teette.

        Teillä on aivan samat mahdollisuudet tehdä mitä tykkäätte kuin miehilläkin.

        mennyt perille? Kovapäinen olet.


      • Kurre_Orava
        vieläkään kirjoitti:

        mennyt perille? Kovapäinen olet.

        Jos sinä reppana et kykene johonkin, ei se sitä tarkoita, etteikö joku muu nainen kykenisi.

        Ei kaikki ole aina sukupuolesta kiinni. Toki oma kyvyttömyys on helppo selittää sukupuolella.


      • monster
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Jos sinä reppana et kykene johonkin, ei se sitä tarkoita, etteikö joku muu nainen kykenisi.

        Ei kaikki ole aina sukupuolesta kiinni. Toki oma kyvyttömyys on helppo selittää sukupuolella.

        Miten voit edelleen väittää, että mahdollisuudet ovat samanlaiset. Eikö tällä palstalla aikuiset ole jo selittäneet asian moneen kertaan?


      • Kurre_Orava
        monster kirjoitti:

        Miten voit edelleen väittää, että mahdollisuudet ovat samanlaiset. Eikö tällä palstalla aikuiset ole jo selittäneet asian moneen kertaan?

        Enpä pidä tätä palstaa mitenkään vakavastiotettavana tietolähteenä.

        Kuulemma kuitenkin tytöt pärjäävät paremmin koulussa, ovat enemmistönä yliopistoissa, heille järjestetään täsmäkoulutusta rakennusalallekin jne.

        Hieman aikansa eläneeltä tuo sinun väitteesi vaikuttaa.

        Vaan enpä viitsi alkaa tästä asiasta taas vääntämään. Jokainen tulkoon uskollaan onnelliseksi, olkoon se uskonto vaikka sitten feminismi.


      • uskontosi
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Enpä pidä tätä palstaa mitenkään vakavastiotettavana tietolähteenä.

        Kuulemma kuitenkin tytöt pärjäävät paremmin koulussa, ovat enemmistönä yliopistoissa, heille järjestetään täsmäkoulutusta rakennusalallekin jne.

        Hieman aikansa eläneeltä tuo sinun väitteesi vaikuttaa.

        Vaan enpä viitsi alkaa tästä asiasta taas vääntämään. Jokainen tulkoon uskollaan onnelliseksi, olkoon se uskonto vaikka sitten feminismi.

        lienee Iltalehti. Uskot siihen sanaan, kun kerran on painettu.


      • mulkkuilua
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Jos sinä reppana et kykene johonkin, ei se sitä tarkoita, etteikö joku muu nainen kykenisi.

        Ei kaikki ole aina sukupuolesta kiinni. Toki oma kyvyttömyys on helppo selittää sukupuolella.

        Taidat olla itse se joka ei kykene vaikka sinulla on kaikki mahdollisuudetkin.


      • Kurre_Orava
        mulkkuilua kirjoitti:

        Taidat olla itse se joka ei kykene vaikka sinulla on kaikki mahdollisuudetkin.

        Enpä minä ole väittänytkään kykeneväni mihinkään sen kummempaan. Vaan en minä selitä kykenemisiäni tai kykenemättömyyksiä sukupuolesta johtuviksi.


      • Kurre_Orava
        uskontosi kirjoitti:

        lienee Iltalehti. Uskot siihen sanaan, kun kerran on painettu.

        Valitettavasti en taida kuulua mainitsemasi julkaisun lukijakuntaan.

        Mutta toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

        Tuskinpa kuitenkaan kiistät olevasi feministi, vai kui?


      • Ruosutar
        Ramona kirjoitti:

        välillä mihin miehet pitää pistää.

        Mitä hittoa se miehille kuuluu mitä naiset tekevät.

        kai meille naisillekkin hieman kuuluu mitä meidän miehet touhuaa. En tarkoita sitä ettäkö ei ole omaa vapautta mennä ja tulla ja tavata ystäviään tai harrastaa.

        En vaan kestäis jos minun mies vetäis vaan lonkkaa eikä viitsis paneutua mihinkään. En kestäisi sitäkään jos hänellä ei olisi omia harrastuksiaan ja kiinnostuksen kohteita.

        Mutta jos mies alkais vaatia minulta että minun olisi muututtava miesmäiseksi tai oltava kaikessa hänen kanssaan samaa mieltä niin eronhan ottaisin. Uskon että samoin tekisi minun miehenikin.

        Kyllä me molemmat ollaan velvollisia maksamaan laskut yhdessä, ja hoitamaan kotia, ja huolehtimaan ostoksista ja ruunavalmistuksesta jne. Mitä siitä tulis jos minä vaan heittäisin jalat seinälle ja lekottelisin, ja antasin ohjeita miehelleni mitä ja kuinka hänen täytyy tehdä. Ja kaiken kukkuraksi vielä kritisoisin hänen tekemisiään tai tekemättä jättämisiään. Hän tekee ne omalla tavallaan ja minä omallani.

        Hieman pölyä nurkissa ei ketään tapa.


      • Kurre_Orava
        Ruosutar kirjoitti:

        kai meille naisillekkin hieman kuuluu mitä meidän miehet touhuaa. En tarkoita sitä ettäkö ei ole omaa vapautta mennä ja tulla ja tavata ystäviään tai harrastaa.

        En vaan kestäis jos minun mies vetäis vaan lonkkaa eikä viitsis paneutua mihinkään. En kestäisi sitäkään jos hänellä ei olisi omia harrastuksiaan ja kiinnostuksen kohteita.

        Mutta jos mies alkais vaatia minulta että minun olisi muututtava miesmäiseksi tai oltava kaikessa hänen kanssaan samaa mieltä niin eronhan ottaisin. Uskon että samoin tekisi minun miehenikin.

        Kyllä me molemmat ollaan velvollisia maksamaan laskut yhdessä, ja hoitamaan kotia, ja huolehtimaan ostoksista ja ruunavalmistuksesta jne. Mitä siitä tulis jos minä vaan heittäisin jalat seinälle ja lekottelisin, ja antasin ohjeita miehelleni mitä ja kuinka hänen täytyy tehdä. Ja kaiken kukkuraksi vielä kritisoisin hänen tekemisiään tai tekemättä jättämisiään. Hän tekee ne omalla tavallaan ja minä omallani.

        Hieman pölyä nurkissa ei ketään tapa.

        "
        Hieman pölyä nurkissa ei ketään tapa
        "

        Sanotaan, että liian siisti koti kertoo elämättömästä elämästä.


      • Ruosutar
        Kurre_Orava kirjoitti:

        "
        Hieman pölyä nurkissa ei ketään tapa
        "

        Sanotaan, että liian siisti koti kertoo elämättömästä elämästä.

        ei niin miehen kuin naisenkaan tarvitse ole perfektejä ja tehokkaita.

        Eikä kumpikaan (pariskunnasta) saisi vaatia toiselta perfektiä käytöstä tai että aina olla niin pirun tehokas.

        Mutta ei kumpikaa saa täysin laiminlyödä perhettään tai kotia, tai silloin on jotain vakavasti pielessä.

        Eikä siitä tarvitse pitää lukua kumpi tekee enempi ja kumpi vähempi. Kunhan toimii ja kukaan ei näänny taakan alle. Molempien on opeteltava vaan olemaan joustavia.


      • samat......
        monster kirjoitti:

        Miten voit edelleen väittää, että mahdollisuudet ovat samanlaiset. Eikö tällä palstalla aikuiset ole jo selittäneet asian moneen kertaan?

        Aivan varmasti mahdollisuudet ovat samat Suomessa molemmille sukupuolille. Jos et pärjää, niin oma on vikasi; olet joko tyhmä tai laiska tai molempia. Kyllä se syyllinen sieltä peilistä löytyy vilkaisepa sinne vain. Mistä teitä säälittäviä tunareita oikein sikiää, joiden mukaan syy kaikkeen mahdolliseen omaan menestymättömyyteen on aina kaikessa muussa paitsi itsessänne? Milloin syynä on yhteiskunnan piilosyrjivät rakenteet, milloin onneton lapsuus, milloin mikäkin. Ei perkele, ottaisit vain sinäkin itseäsi niskasta kiinni niin ei tarvitsisi keskustelupalstoilla olla muille ärhentelemässä ja ruikuttamassa.


      • puskasta(alan oppia)
        samat...... kirjoitti:

        Aivan varmasti mahdollisuudet ovat samat Suomessa molemmille sukupuolille. Jos et pärjää, niin oma on vikasi; olet joko tyhmä tai laiska tai molempia. Kyllä se syyllinen sieltä peilistä löytyy vilkaisepa sinne vain. Mistä teitä säälittäviä tunareita oikein sikiää, joiden mukaan syy kaikkeen mahdolliseen omaan menestymättömyyteen on aina kaikessa muussa paitsi itsessänne? Milloin syynä on yhteiskunnan piilosyrjivät rakenteet, milloin onneton lapsuus, milloin mikäkin. Ei perkele, ottaisit vain sinäkin itseäsi niskasta kiinni niin ei tarvitsisi keskustelupalstoilla olla muille ärhentelemässä ja ruikuttamassa.

        Kuka on sanonut etten ole menestynyt? Ei kaikki ajattele vain omaa napaansa. Täytyy yrittää paljon enemmän. Ja olla paljon parempi.

        Väität siis, että naisella on samanlaiset mahdollisuudet päästä presidentiksi kuin miehelläkin? Papiksi? Rakennusmestariksi? Kirjailijaksi? Näyttelijäksi? Autonasentajaksi? Putki.. öö.. naiseksi?


      • rusalka
        Ruosutar kirjoitti:

        ei niin miehen kuin naisenkaan tarvitse ole perfektejä ja tehokkaita.

        Eikä kumpikaan (pariskunnasta) saisi vaatia toiselta perfektiä käytöstä tai että aina olla niin pirun tehokas.

        Mutta ei kumpikaa saa täysin laiminlyödä perhettään tai kotia, tai silloin on jotain vakavasti pielessä.

        Eikä siitä tarvitse pitää lukua kumpi tekee enempi ja kumpi vähempi. Kunhan toimii ja kukaan ei näänny taakan alle. Molempien on opeteltava vaan olemaan joustavia.

        Täällähän harjoitetaan keskustelua juuri syystä, että on asiat vakavasti pielessä.

        Minä olen varmasti toiminut monessa kohtaa täysin typerästi asioitteni hoitamisessa, mutta on täysin kohtuutonta arvostella yksittäistä ihmistä, että kaikki on omaa syytä.

        Arvostaa voi monenlaisen ihmisen tekemistä ja olemista. Kotiäiti tekee arvokasta työtä. Saksassa kotiäitiys on aivan toisenlainen asema ja sillä on toisenlaiset perinteet. Ehkä siellä on tapahtumassa jokin muutos, josta syystä Roman sitten puhuu täällä.

        Aivan hyvin voitaisiin puhua koti-isyydestä. Kotona tehtävässä työssä on ongelmansa ja kotona olevalle tulee raskaita vaiheita eikä lapsiperheitten taakka ole ihan ongelmaton. Kyllä joutuu parisuhde koetukselle.

        En aina ymmärrä miksi keskustelu menee juupas-eipäs linjalle. Olisko aika antaa lupa toisille olla olemassa eikä aina aleta karsia pois. Nurisemista ja haukkumista voisi karsia pois. Kaikilla meillä on oikeus olla olemassa. Aina menee siihen tämä, että toinen on arvokkaampi toista ja laitetaan ihmisiä hierarkiaan. Yleensä ne jotka ovat yläpuolella ovat tärkeinä vahtimassa arvojärjestystä.

        Kovasti pielessä olevia asioita on huomanneet nekin, joilla ei ole asiat vakavasti pielessä. Yleensä tämmöisillä ihmisillä on mahdollisuus auttaa heikompiosaisia. Minullakin on ollut helvetin sekaisin asiat ja olen saanut PALJON tukea kanssaihmisiltä. Oman kokemukseni perusteella minulla on myös painavaa sanottavaa enkä todellakaan katso, että kaikki tapahtunut olisi ollut pelkästään omaa syytäni. heh heh

        Jotenka suunsoittajat, turpa tukkoon. Suomen-maata voi/saa parantaa. Olen edelleenkin sitä mieltä, että Suomi on paras paikka maailmassa...olenhan minä muissakin maissa asunut.


      • mahdollisuudet
        samat...... kirjoitti:

        Aivan varmasti mahdollisuudet ovat samat Suomessa molemmille sukupuolille. Jos et pärjää, niin oma on vikasi; olet joko tyhmä tai laiska tai molempia. Kyllä se syyllinen sieltä peilistä löytyy vilkaisepa sinne vain. Mistä teitä säälittäviä tunareita oikein sikiää, joiden mukaan syy kaikkeen mahdolliseen omaan menestymättömyyteen on aina kaikessa muussa paitsi itsessänne? Milloin syynä on yhteiskunnan piilosyrjivät rakenteet, milloin onneton lapsuus, milloin mikäkin. Ei perkele, ottaisit vain sinäkin itseäsi niskasta kiinni niin ei tarvitsisi keskustelupalstoilla olla muille ärhentelemässä ja ruikuttamassa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000016575137


    • Ruosutar

      enkä tiedä mitä hän on kirjoittanut.

      Mutta mitä tulee vauvojen imetykseen niin ei hyväen aika sentään vauvoja ole hyvä imettää kuinka kauan tahaansa. Puoli vuotta maksimi. Se ei ole vauvan kehitykselle hyvsätä että äiti tyrkytää tissiä jatkuvasti. Lapsen pitää saada kehtittyä, eikä fixuatua äidin tissiin.

      Eikä se kotiäidin homma ole mikään status homma. Lapsen voi aivan hyvin viedä hoitoon, ainakin 3 vuoden ikäiset ja sitä vanhemmat. Vuoden vanha lapsenkin voi viedä hoitoon osapäiväksi. Se on lapsen kannalta paras niin. Äitikin saa oman elämän.

      • Kurre_Orava

        Tuostakin taitaa olla oikein ns. asiantuntijoilla kahdenlaisia mielipiteitä.


      • Ruosutar
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Tuostakin taitaa olla oikein ns. asiantuntijoilla kahdenlaisia mielipiteitä.

        imetystä korkeintaan vuoden vanhaksi asti. Ruotsalaiset lastenlääkärit ja neuvolat suosittelevat puoli vuotta.

        Lapsen hoitoon vienti on kaksipiippuinen juttu. Ruotsalainen yhetiskunta ei anna olla kotona lapsen kanssa kuin vuoden, toisin sanoen saa vain korvauksen ensimmäiseltä vuodelta.

        Yksityiset työnantajat eivät pidä siitä että naiset synnyttävät lapsia ja ovat pois töistä kun lapset ovat sairaina. Monesti naiset joutuvat kirjoittamaan sopimuksen työnantajansa kanssa etteivät he hanki esim. enimmäisten viiden vuoden aikana lapsia, siis voidakseen saada työpaikan.

        Niin pahasti ovat asiat.

        Kolme vuotiaan lapsen voi viedä hoitoon, ilman etää siitä on lapselle haittaa, paremminkin siitä on hyötyä.


      • Kurre_Orava
        Ruosutar kirjoitti:

        imetystä korkeintaan vuoden vanhaksi asti. Ruotsalaiset lastenlääkärit ja neuvolat suosittelevat puoli vuotta.

        Lapsen hoitoon vienti on kaksipiippuinen juttu. Ruotsalainen yhetiskunta ei anna olla kotona lapsen kanssa kuin vuoden, toisin sanoen saa vain korvauksen ensimmäiseltä vuodelta.

        Yksityiset työnantajat eivät pidä siitä että naiset synnyttävät lapsia ja ovat pois töistä kun lapset ovat sairaina. Monesti naiset joutuvat kirjoittamaan sopimuksen työnantajansa kanssa etteivät he hanki esim. enimmäisten viiden vuoden aikana lapsia, siis voidakseen saada työpaikan.

        Niin pahasti ovat asiat.

        Kolme vuotiaan lapsen voi viedä hoitoon, ilman etää siitä on lapselle haittaa, paremminkin siitä on hyötyä.

        "
        Monesti naiset joutuvat kirjoittamaan sopimuksen työnantajansa kanssa etteivät he hanki esim. enimmäisten viiden vuoden aikana lapsia, siis voidakseen saada työpaikan.
        "
        Onko tämä paha asia. Jos ko. sopimus olisi Suomessa juridisesti pätevä, niin minä allekirjoituttaisin sen kyllä miehilläkin.


      • Sanelma

        Tarkoitat kai, että puoli vuotta tulee toimeen pelkällä rinnalla, sitten on hyvä jo antaa lisäruokaa - rintaruokinnan ohella tietysti.


      • Ruosutar
        Kurre_Orava kirjoitti:

        "
        Monesti naiset joutuvat kirjoittamaan sopimuksen työnantajansa kanssa etteivät he hanki esim. enimmäisten viiden vuoden aikana lapsia, siis voidakseen saada työpaikan.
        "
        Onko tämä paha asia. Jos ko. sopimus olisi Suomessa juridisesti pätevä, niin minä allekirjoituttaisin sen kyllä miehilläkin.

        Olen synnyttänyt lapseni "hyvän sään aikaan". Silloin ei kyselty onko lapsia tai aiotko hankkia lapsia.

        Mielestäni ei lapsenhankkiminen ole työnantajan asia. Se kuuluu yksityiselämään.

        Mutta koska poliitikot yrittävät työntää työantajien hartiolle enempi ja enmepi maksuja, niin tämä on luonollinen rekatio.

        Perhepolitiikasta nykyään vastaavat myös työanatajat maksamalla valtiolle. Ei ihme ettei naisia palkata samoilla ehdoilla kuin miehiä, ainakaan yksityisellä sektorilla.

        Ei suinkaan kaikki ysksityiset työnantajat vaadi naisia kirjallisesti lupautumaan, mutta suullisesti tehdään kyllä selväksi naistyönhakijoille mitkä säännöt kussakin firmassa toimii.
        Ei tuossa ole kyse juridiikasta, vaan ahneudesta. Mutta toisaalta ymmärään kyllä yksityisiä työnantajiskain, ainakin pinemepien puljujen omistajia.
        Eipä taida kenelläkään olla ratkaisua tuohon ongelmaan. Sillä ongelmahan se on, ehdottomasti.


      • Kurre_Orava
        Sanelma kirjoitti:

        Tarkoitat kai, että puoli vuotta tulee toimeen pelkällä rinnalla, sitten on hyvä jo antaa lisäruokaa - rintaruokinnan ohella tietysti.

        "
        Siis, lapsen pitää kontata likaisella lattialla, nuolla likaisia kenkiä, panna suuhunsa pihalta kiviä, multaa ja pikkueläimiä. Vasta kun koira on kunnolla nuoleskellut pikkuvesselin suupielissä olevat ruoantähteet ja kissa nukkunut vieressä, kannattaa alkaa kuunnella mitä neuvolasysteemi puhuu vitamiineista, hivenaineista ja kavalasta maailmasta bakteereineen kaikkineen. Ja sittenkin, parasta on aina välillä antaa äidinmaitoa, koska siinäkin on niitä vitamiineja, joita muuten tyrkytetään pikkuihmiselle. Suositeltava imetysaika on vuosi, pari. Kolmestakaan ei ole haittaa.
        "

        http://users.utu.fi/timvih/terveys9.php

        Itsekin näin pers'tuntumalla sanoisin, että allergioihin sun muihin yliherkkyyksiin on ainakin osasyynä hiukan liiallinenkin urbaani bakteerikammo.

        Entisaikojen agraariyhteiskunnissa ei taidettu juuri allergioista kärsiä.

        Kiintoisa maailma tämä jossa vedenkin on todettu aiheuttavan syöpää...


      • Kurre_Orava
        Ruosutar kirjoitti:

        Olen synnyttänyt lapseni "hyvän sään aikaan". Silloin ei kyselty onko lapsia tai aiotko hankkia lapsia.

        Mielestäni ei lapsenhankkiminen ole työnantajan asia. Se kuuluu yksityiselämään.

        Mutta koska poliitikot yrittävät työntää työantajien hartiolle enempi ja enmepi maksuja, niin tämä on luonollinen rekatio.

        Perhepolitiikasta nykyään vastaavat myös työanatajat maksamalla valtiolle. Ei ihme ettei naisia palkata samoilla ehdoilla kuin miehiä, ainakaan yksityisellä sektorilla.

        Ei suinkaan kaikki ysksityiset työnantajat vaadi naisia kirjallisesti lupautumaan, mutta suullisesti tehdään kyllä selväksi naistyönhakijoille mitkä säännöt kussakin firmassa toimii.
        Ei tuossa ole kyse juridiikasta, vaan ahneudesta. Mutta toisaalta ymmärään kyllä yksityisiä työnantajiskain, ainakin pinemepien puljujen omistajia.
        Eipä taida kenelläkään olla ratkaisua tuohon ongelmaan. Sillä ongelmahan se on, ehdottomasti.

        "
        Mielestäni ei lapsenhankkiminen ole työnantajan asia.
        "
        Kyllä se siinä mielessä on, että ei ole työnantajan asia toimia sosiaalitoimistona vanhemmille.

        Tavallaan käy niin, että kun duunari jää äippäilemään tai iskäilemään niin firma joutuu kouluttamaan sijaisen ja tavallaan maksamaan kaksinkertaista palkkaa yhdestä työsuoritteesta.


      • Ruosutar
        Sanelma kirjoitti:

        Tarkoitat kai, että puoli vuotta tulee toimeen pelkällä rinnalla, sitten on hyvä jo antaa lisäruokaa - rintaruokinnan ohella tietysti.

        onnistu lasta vieroittaa rinnasta. Mutta siinä puolen vuoden paikkeilla vois lapsi vaikka syödä velliä illala pullosta nukkumaan mennessä.

        Tuo WHO:n suositus, imetystä noin vuoden ajan tulee siitä että monissa kehitysmaissa on parempi että lasta imetetään kuin että lapsi joutusi huonolle kiinteälle ruualle ja saisi puutostauteja. Riisitauti on esimerkiksi yleinen kehitysmaissa. Imetys on hyväksi myös vastustuskyvyn vuoksi.

        Mutta meillä hyvinvointimaissa ei tarvitse imettää kuin puoli vuotta. Meillä on lastenruokia, me osataan tehdä ravintopitoisia lastenruokia itsekkin, ja meillä on ennen kaikkea vaaraa ostaa monipuolisia ruokatarvikkeita.

        On yhtä tärkeää että imetys lähtee hyvin käyntiin ja toimii hyvin, kuin sekin että lapsi veroitetaan ajoissa rinnasta. Molemmat ovat laspen kehityksen kannalta yhtä tärkeitä seikkoja.

        Pulloimetys on aivan yhtä hyvä kuin rintaimetys jos vaan pitää lasta samalla lailla sylissään.

        Liian pitkäaiakinen imetys aiheuttaa monelaisia häiriöitä lapsessa. En osaa termejä suomeksi joten en nyt ainakaan tällä kertaa pysty selittämään sen tarkemmin.

        Yksinkertaiseti voi sanoa että niin huonosti onnistunut imetys kuin liianpitkäaikainen imetys aiheuttaa oraalia riippuvaisuutta sekä kehityksen jarruuntumista.


      • Eräs2
        Ruosutar kirjoitti:

        onnistu lasta vieroittaa rinnasta. Mutta siinä puolen vuoden paikkeilla vois lapsi vaikka syödä velliä illala pullosta nukkumaan mennessä.

        Tuo WHO:n suositus, imetystä noin vuoden ajan tulee siitä että monissa kehitysmaissa on parempi että lasta imetetään kuin että lapsi joutusi huonolle kiinteälle ruualle ja saisi puutostauteja. Riisitauti on esimerkiksi yleinen kehitysmaissa. Imetys on hyväksi myös vastustuskyvyn vuoksi.

        Mutta meillä hyvinvointimaissa ei tarvitse imettää kuin puoli vuotta. Meillä on lastenruokia, me osataan tehdä ravintopitoisia lastenruokia itsekkin, ja meillä on ennen kaikkea vaaraa ostaa monipuolisia ruokatarvikkeita.

        On yhtä tärkeää että imetys lähtee hyvin käyntiin ja toimii hyvin, kuin sekin että lapsi veroitetaan ajoissa rinnasta. Molemmat ovat laspen kehityksen kannalta yhtä tärkeitä seikkoja.

        Pulloimetys on aivan yhtä hyvä kuin rintaimetys jos vaan pitää lasta samalla lailla sylissään.

        Liian pitkäaiakinen imetys aiheuttaa monelaisia häiriöitä lapsessa. En osaa termejä suomeksi joten en nyt ainakaan tällä kertaa pysty selittämään sen tarkemmin.

        Yksinkertaiseti voi sanoa että niin huonosti onnistunut imetys kuin liianpitkäaikainen imetys aiheuttaa oraalia riippuvaisuutta sekä kehityksen jarruuntumista.

        Oraali riippuvuus? Kehityksen hitaus? Kuvailit hienosti keskimääräistä nettikeskustelijaa!!


      • Ruosutar
        Eräs2 kirjoitti:

        Oraali riippuvuus? Kehityksen hitaus? Kuvailit hienosti keskimääräistä nettikeskustelijaa!!

        Addiktiota on monenlaisia...


      • Sanelma
        Ruosutar kirjoitti:

        onnistu lasta vieroittaa rinnasta. Mutta siinä puolen vuoden paikkeilla vois lapsi vaikka syödä velliä illala pullosta nukkumaan mennessä.

        Tuo WHO:n suositus, imetystä noin vuoden ajan tulee siitä että monissa kehitysmaissa on parempi että lasta imetetään kuin että lapsi joutusi huonolle kiinteälle ruualle ja saisi puutostauteja. Riisitauti on esimerkiksi yleinen kehitysmaissa. Imetys on hyväksi myös vastustuskyvyn vuoksi.

        Mutta meillä hyvinvointimaissa ei tarvitse imettää kuin puoli vuotta. Meillä on lastenruokia, me osataan tehdä ravintopitoisia lastenruokia itsekkin, ja meillä on ennen kaikkea vaaraa ostaa monipuolisia ruokatarvikkeita.

        On yhtä tärkeää että imetys lähtee hyvin käyntiin ja toimii hyvin, kuin sekin että lapsi veroitetaan ajoissa rinnasta. Molemmat ovat laspen kehityksen kannalta yhtä tärkeitä seikkoja.

        Pulloimetys on aivan yhtä hyvä kuin rintaimetys jos vaan pitää lasta samalla lailla sylissään.

        Liian pitkäaiakinen imetys aiheuttaa monelaisia häiriöitä lapsessa. En osaa termejä suomeksi joten en nyt ainakaan tällä kertaa pysty selittämään sen tarkemmin.

        Yksinkertaiseti voi sanoa että niin huonosti onnistunut imetys kuin liianpitkäaikainen imetys aiheuttaa oraalia riippuvaisuutta sekä kehityksen jarruuntumista.

        minulal oli muitakin mielenkiinnon kohteita kuin pullojen keittely. Nisä suuhun niin mukelo hiljeni ja sai mahansa täyteen, eipä tarvinnut pelleillä pulloharjojen ja lämmityslaitteiden kanssa. Puolitoistavuotiaana sain vieroitettua, alkoi käydäkin jo rasittavaksi. Varsinkin kun omatoiminen penska saattoi bussissa yht'äkkiä päättää, että hömpsy olisi paikallaan. Hiukan noloa kun oli yllä vain kevyt kesämekko :D

        70-luvulla oli tarkat ohjeet rintojen pesuineen ja rasvauksineen päivineen. Ei kai Ruotsissa sentään sinne olla jämähdetty?


      • Sanelma
        Kurre_Orava kirjoitti:

        "
        Siis, lapsen pitää kontata likaisella lattialla, nuolla likaisia kenkiä, panna suuhunsa pihalta kiviä, multaa ja pikkueläimiä. Vasta kun koira on kunnolla nuoleskellut pikkuvesselin suupielissä olevat ruoantähteet ja kissa nukkunut vieressä, kannattaa alkaa kuunnella mitä neuvolasysteemi puhuu vitamiineista, hivenaineista ja kavalasta maailmasta bakteereineen kaikkineen. Ja sittenkin, parasta on aina välillä antaa äidinmaitoa, koska siinäkin on niitä vitamiineja, joita muuten tyrkytetään pikkuihmiselle. Suositeltava imetysaika on vuosi, pari. Kolmestakaan ei ole haittaa.
        "

        http://users.utu.fi/timvih/terveys9.php

        Itsekin näin pers'tuntumalla sanoisin, että allergioihin sun muihin yliherkkyyksiin on ainakin osasyynä hiukan liiallinenkin urbaani bakteerikammo.

        Entisaikojen agraariyhteiskunnissa ei taidettu juuri allergioista kärsiä.

        Kiintoisa maailma tämä jossa vedenkin on todettu aiheuttavan syöpää...

        kissa jakoi syöttötuolin tyttäreni kanssa ja hyvin maistui molemmille :D


      • Kurre_Orava
        Sanelma kirjoitti:

        minulal oli muitakin mielenkiinnon kohteita kuin pullojen keittely. Nisä suuhun niin mukelo hiljeni ja sai mahansa täyteen, eipä tarvinnut pelleillä pulloharjojen ja lämmityslaitteiden kanssa. Puolitoistavuotiaana sain vieroitettua, alkoi käydäkin jo rasittavaksi. Varsinkin kun omatoiminen penska saattoi bussissa yht'äkkiä päättää, että hömpsy olisi paikallaan. Hiukan noloa kun oli yllä vain kevyt kesämekko :D

        70-luvulla oli tarkat ohjeet rintojen pesuineen ja rasvauksineen päivineen. Ei kai Ruotsissa sentään sinne olla jämähdetty?

        Onkohan Ruåtsissa vai Suomessa enemmän noita nykyajan muotivaivoja eli allergioita?

        Entä miten korreloivat maaseudun ja kaupunkien allergia tilastot?

        Äkistään tuntuisi, että 'muoviruoka' eli einekset ei voi olla hyväksi kellekään, saati sitten pikkuvauvalle.


      • Ruosutar
        Sanelma kirjoitti:

        minulal oli muitakin mielenkiinnon kohteita kuin pullojen keittely. Nisä suuhun niin mukelo hiljeni ja sai mahansa täyteen, eipä tarvinnut pelleillä pulloharjojen ja lämmityslaitteiden kanssa. Puolitoistavuotiaana sain vieroitettua, alkoi käydäkin jo rasittavaksi. Varsinkin kun omatoiminen penska saattoi bussissa yht'äkkiä päättää, että hömpsy olisi paikallaan. Hiukan noloa kun oli yllä vain kevyt kesämekko :D

        70-luvulla oli tarkat ohjeet rintojen pesuineen ja rasvauksineen päivineen. Ei kai Ruotsissa sentään sinne olla jämähdetty?

        tarkat ohjeet, muistan sen itsekkin. Jo 60-luvun lopulla.

        Tässä jokin aika sitten täällä Ruotsissa olivat huolestuneita siitä kun äidit ri halunneet imettää lastaan. Sitten naisia melkein peloteltiin että saataisiin heidät imettämään.

        Sitten taas meni aikaa ja seuraavaksi alettiin huolestua että naiset imettävät liian kauan aikaa.


      • Ruosutar
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Onkohan Ruåtsissa vai Suomessa enemmän noita nykyajan muotivaivoja eli allergioita?

        Entä miten korreloivat maaseudun ja kaupunkien allergia tilastot?

        Äkistään tuntuisi, että 'muoviruoka' eli einekset ei voi olla hyväksi kellekään, saati sitten pikkuvauvalle.

        Jokunen vuosi sitten ruotsalaiset lastenlääkärit saivat käsiinsä puolalaisen tutkimuksen lasten astmasta ja kai siinä oli lallergiatkin mukana.

        Noh Puolassa ei esiinny astamaa lapsilla juuri lainkaan vaikka siellä poltetaan tupakkaa paljon. Puolassa on aina saanut tupakoida missä vaan.
        Lääkärit olivat ihmeissään sillä Ruotsissa taas lasten astmat ovat yleisiä.

        Ei vaan muoviruoka vaan kaikki ruokatarvikkeet sisältävät kaiken moista moskaa.


      • rusalka
        Ruosutar kirjoitti:

        Jokunen vuosi sitten ruotsalaiset lastenlääkärit saivat käsiinsä puolalaisen tutkimuksen lasten astmasta ja kai siinä oli lallergiatkin mukana.

        Noh Puolassa ei esiinny astamaa lapsilla juuri lainkaan vaikka siellä poltetaan tupakkaa paljon. Puolassa on aina saanut tupakoida missä vaan.
        Lääkärit olivat ihmeissään sillä Ruotsissa taas lasten astmat ovat yleisiä.

        Ei vaan muoviruoka vaan kaikki ruokatarvikkeet sisältävät kaiken moista moskaa.

        Kiireinen kuskaaminen paikasta toiseen, ylipursuavat virikkeet ympärillä eikä vanhemmilla tarpeeksi aikaa.

        Koko eteläinen Suomi on ilmanalaltaan epäpuhdas. Ajatelkaa myös viimeaikaista vuosikymmenien katastrofaalista rakentamista...homeet ja se liimamyrkky lastulevyissä, joka pilasi sisäilman. Tällaset intomieliset vanhan purkamiset ja uuden rakentamiset ei tuotakaan parasta mahd. lopputulosta. Ja miten paljon rakentamisessa pyöriikään rahaa! Tyypillinen miesten ala, jossa tekemisestä maksetaan hirveää ylihintaa. Miten paljon tämän alan tekemiset vaikuttaa meidän kaikkien terveyteen???

        Alkuperäinen asiani oli, että lasten kokema stressi alentaa vastustuskykyä. Tulee infektioita, atooppista ihottumaa, allergioita jne.

        Pitää olla aikaa ja rauhaa tehdä yhdessä, elää. Ei ole olemassa sellaista asiaa lapselle kuin kiire.


    • Eräs2

      Schatz on Suomen Virallinen Ulkomaalainen, ja siinä hommassa on tietysti erotuttava perushärmäläisistä.

      Kotiäidissä ei esim. imeväisikäisen lapsen kannalta ole todellakaan mitään pahaa. Perheen kokonaisuus on jo mutkikkaampi juttu, koska rahallisesti äidin ansiotyö olisi tuottavampaa kuin elely kotona lapsen seurana. Yhteiskunnallisesti ja tasa-arvopoliittisesti kotiäitiys on suorastaan historian roskatynnyrissä: jos mies tekee palkkatyötä niin onhan naisenkin saatava tehdä!!

      Ja imetyksestäkin pitäisi muka löytää "vikaa"? Höpö höpö.

      Roman Schatz on hemmetin terävä havainnoitsija ja kiinnostava keskustelija. TV2:n Pressiklubi-ohjelmassakin hän osasi yllättää monta kertaa sekä juontajan että yleisön.

      • rusalka

        Minäkin olen tykännyt hänen jutuistaan. Ei kai kaikkiin mielipiteisiin pidä samastua.


    • yksinkertainen

      miestä.

      Mutta jos hän on tuota mieltä asioista niin tokihan hänelle tämä mielipiteen vapaus suotakoon.

      Sitä paitsi eikö nykyaikana ole ihan trendikästä pitää kotiäitiyttä, jos ei nyt pahana, niin ainakin hieman vinksahtaneen toimintana. Nykypäivän sanahan on ura. Ja en oikein ymmärrä feministien paheksuntaa asiasta sillä he juuri ovat ajaneet naisten uran tärkeyttä.

      Ja sitä paitsi tossun alla on ihan lämmin olla, joskin joskus hieman niskaa rasittaa.

      • Ruosutar

        nykyään olla kotiäiti.

        Minun pitää ihan kertoa että kun muutin Ruotsiin (lähes 40 vuotta sitten) ja liikuin pikkupoikani kanssa kauppakeskuksessa päiväsaikaan niin joku ruotsalainen ukko tuli ja sanoi minulle että oleto sinä jokin luxus rouva?

        Minä opin aika pian että Ruotissa on rumaa olla kotiäiti ja niin se on vieläkin.


      • yksinkertainen
        Ruosutar kirjoitti:

        nykyään olla kotiäiti.

        Minun pitää ihan kertoa että kun muutin Ruotsiin (lähes 40 vuotta sitten) ja liikuin pikkupoikani kanssa kauppakeskuksessa päiväsaikaan niin joku ruotsalainen ukko tuli ja sanoi minulle että oleto sinä jokin luxus rouva?

        Minä opin aika pian että Ruotissa on rumaa olla kotiäiti ja niin se on vieläkin.

        aikaa kun äitimuori oli oikein lehtorin rouva ja hoiti katrastaan kotona. Maalla kun oltiin niin lehtorin rouva ei ollutkaan ihan turha nainen. Kaupassa päästettiin jonossa ohitse ja kunnioitettiin peräti paljon muutoinkin.

        Oli se suuri tapaus kun lehtorin rouva pysähtyi oikein jutustelemaan. Siinä kutsuttiin kahville hyvin herkästi. Lehtorin rouvan lapset sitten olivatkin naapurin hitsarin rouvan lasten silmätikkuna ja nyrkkihippasille päädyttiin tuon tuostakin.

        Niin se aika muuttuu. Nyt saa lehtorin rouvan kakarat riehua rauhassa ja kotona olevaa lehtorin rouvaa painetaan maanrakoon kun ei ura tunnu maistuvan.


      • Kurre_Orava
        yksinkertainen kirjoitti:

        aikaa kun äitimuori oli oikein lehtorin rouva ja hoiti katrastaan kotona. Maalla kun oltiin niin lehtorin rouva ei ollutkaan ihan turha nainen. Kaupassa päästettiin jonossa ohitse ja kunnioitettiin peräti paljon muutoinkin.

        Oli se suuri tapaus kun lehtorin rouva pysähtyi oikein jutustelemaan. Siinä kutsuttiin kahville hyvin herkästi. Lehtorin rouvan lapset sitten olivatkin naapurin hitsarin rouvan lasten silmätikkuna ja nyrkkihippasille päädyttiin tuon tuostakin.

        Niin se aika muuttuu. Nyt saa lehtorin rouvan kakarat riehua rauhassa ja kotona olevaa lehtorin rouvaa painetaan maanrakoon kun ei ura tunnu maistuvan.

        Se ov varamana nääs sitä kehitystä se.


    • P.e.p.e.

      Onko Roman Schatz sovinisti ja millä perusteella?

      • yksinkertainen

        olemalla mies tietenkin.

        Jos kerran feministiksi synnytään (naiseksi) - palstalta kuultua - niin luonnollisesti myös sovinistiksi synnytään (mieheksi).

        Ainoa ero näillä asioilla onkin se, että sovinismi on varsin pitkän ajan tuotos ja vastaavasti feminismi varsin nuori. Sovinismi on myöskin sujuvasti muuntautuva ja elää alkuperäisen kiihkoisänmaallisuuden jälkeistä naisviha aikaansa.


      • Ruosutar
        yksinkertainen kirjoitti:

        olemalla mies tietenkin.

        Jos kerran feministiksi synnytään (naiseksi) - palstalta kuultua - niin luonnollisesti myös sovinistiksi synnytään (mieheksi).

        Ainoa ero näillä asioilla onkin se, että sovinismi on varsin pitkän ajan tuotos ja vastaavasti feminismi varsin nuori. Sovinismi on myöskin sujuvasti muuntautuva ja elää alkuperäisen kiihkoisänmaallisuuden jälkeistä naisviha aikaansa.

        Toisista naisista tulee myöhemmin feministejä ja sitten on suuri joukko naisia joista ei koskaan tule feministejä, ei sitten millään.

        Joku syy ja selitys tähän fenoomiin luulis olevan.


    • Rabenkind

      Roman Schatz tuntee saksalaisen äärikonservatiivisen Hausfrau-kulttuurin,jossa miehen tulee yksin elättää perheensä.Monille saksalaiselle on ollut aikoinaan kauhistus antaa lapsi vieraille ihmisille hoitoon lastentarhaan.
      Päiväkodissa hoidettavia lapsia on siellä nimitetlty aikoinaan "Rabenkinder" suom.korpinlapst.
      Saksassakin on asenteet nyt pikkuhiljaa muuttumassa,joka on nyt sitten johtanut syntyvyyden voimakkaaseen laskuun,koska naisille työn ja lastenkasvatuksen järjestäminen on tehty
      aika mahdottomaksi.
      Olen näin miehenä Roman Schatzin kanssa täysin samoilla linjoilla.Hän tietää varmasti mistä puhuu.

      • Ruosutar

        Että saksalaiselle naiselle on vain kolme asiaa tärkeätä: kuche, kirche ja kinder - siis keittiö, kirkko ja lapset.

        Samoin on Hollannissa, Sveitsissä ja Itävallassa, ja vähän muuallakin Euroopassa.


    • Schatz

      on katkera, kun muutti Suomeen naisen perässä ja sai kaksi lasta hänen kanssaan, mutta vaimo ottikin eron.

      Olikohan vaimo kotiäiti?

      • opiskelu...kaveri

        Ja tienasikin enemmän kuin Roman.


    • Xenon

      "Sanoo että ei voisi sietää ........ pokkuroivaa ..... naista"

      City-lehden juttua en ole lukenut, mutta jos avaajan lainaus on tarkka, niin Romanin sanomisesta voi poimia muutakin kuin kotiäidin tai imetyksen. :)

      • jorojukka-kukka

        Kysymys kuuluukin, mikä tekee ihmisestä feministin.

        Muutaman kerran tv'stä nähneenä Romanin veikkaan, että hän on sovinisti.


      • jorojukka-kukka
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Kysymys kuuluukin, mikä tekee ihmisestä feministin.

        Muutaman kerran tv'stä nähneenä Romanin veikkaan, että hän on sovinisti.

        Nimittäin Roman tarkistaa ennen haastattelua, ettei haastattelija ole vaan feministi, joka kuulemma saattaisi kastroida hänet ohjelmassaan. Feministimies ei pelkäisi tuollaisia.


      • hehee
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Nimittäin Roman tarkistaa ennen haastattelua, ettei haastattelija ole vaan feministi, joka kuulemma saattaisi kastroida hänet ohjelmassaan. Feministimies ei pelkäisi tuollaisia.

        tavallinen sovinistipelkuri


      • jorojukka-kukka
        hehee kirjoitti:

        tavallinen sovinistipelkuri

        Jotakin pikkupoikamaista, pahanteossa yllätettyä, Romanissa on.


      • Xenon
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Kysymys kuuluukin, mikä tekee ihmisestä feministin.

        Muutaman kerran tv'stä nähneenä Romanin veikkaan, että hän on sovinisti.

        ... hymiön?

        Jos ei sitten feministinen, niin kuinka sovinistinen Romanin kommentti oli, kun hän sanoi inhoavansa miestä pokkuroivaa naista:)

        Ei tässä sen isommasta asiasta ole kyse, kuin sanoilla leikkimisestä. Avaajan ja minun tekstistä poimimat asiat antavat Romanin kommentille vain aivan erilaisen sisällön.

        Hauskaa päivän jatkoa :)


      • Utelias arvaaja
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Kysymys kuuluukin, mikä tekee ihmisestä feministin.

        Muutaman kerran tv'stä nähneenä Romanin veikkaan, että hän on sovinisti.

        Sukupuoli? Samanlaisia molemmat, siis sovinistit ja feministit. Kumpikaan ryhmä ei pysty ajattelemaan, tai ei edes halua ajatella, asiota muuten kuin sukupuolinäkökulmasta. Vain olisikohan sen kuitenkin niin, että sovistit eivät pysty ja feministit eivät halua? Sinulla lienee vastaus omaan kysymykseesi...


      • NNNaineNNN
        Xenon kirjoitti:

        ... hymiön?

        Jos ei sitten feministinen, niin kuinka sovinistinen Romanin kommentti oli, kun hän sanoi inhoavansa miestä pokkuroivaa naista:)

        Ei tässä sen isommasta asiasta ole kyse, kuin sanoilla leikkimisestä. Avaajan ja minun tekstistä poimimat asiat antavat Romanin kommentille vain aivan erilaisen sisällön.

        Hauskaa päivän jatkoa :)

        Taas yksi turha provoaja/lässyttäjä tällä palstalla!!!


    • hillosipuli

      hei rahaa on tahkottava kun sitä saa ja mainetta... ja pieni mies saksasta on sitä jotenkin täällä saanut, sitä mainetta..
      joten puhua pitää... sisällöstä viis...kirjojen perusteella herralla ei ole mitään oikeaa sanottavaakaan..kunhan ihmettelee oloansa..

    • Anonyymi

      Roman ei voi ehkä pienyrittäjänä elättää kotirouvaa? Siksi toivoo että kävisi töissä? Tai on omaksunut Skandinavian mallin?

      Kotirouva on sellainen kenet mies elättää.
      Työtön on sellainen kenet Kela elättää.

      Suomen kotirouvat on Kelan elättämiä.

      Kun lapset on kasvaneet isommiksi, menevät töihin, jos joku huolii, vanha koulutus, vanha tai olematon työkokemus. Vanhana leskenä sitten itkevät joka päivä kun eläke on niin pieni ettei sillä pärjää. Mies kuolee tilastollisesti nuorempana ja mummu on yksin 20-30 v.

      Saksassa on kotirouvayhteiskunta, Suomessa työtä tekevät myös naiset. Kokopäivätyötä mieluiten.

      Kotirouva on vaikeuksissa myös, jos mies tapaa kiinnostavan työtä tekevän naisen työpaikalla tai työmatkalla ja jättää.

      Kuka sitten kotirouvaa elättää? Kela ilman miehen lisäpanosta tarkoittaa köyhyyttä.

    • Anonyymi

      Kotiäidit ovat surkeita elättejä ja imettäminen pilaa sievät tissit joista voisi olla paljon iloa .

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2404
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2151
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1983
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1410
    Aihe