Vainoharhaisille ajateltavaa

:o)

Olettekos koskaan tulleet ajatelleeksi, keidenkä kaikkien lapset ja lapsenlapset Steinerkoula käyvätkään?
Oletteko huomanneet kysyä esim. kaupungin päättäjiltä heidän maagisia suuntauksiaan?
Entäs lääkäri, jolla olet käynyt vuosikaudet. Oletko tarkistanut hänen taustansa?
Työtoverisi, pomosi, alaisesi, kaupan kassa, parturisi, linja-auton kuljettaja, pankkivirkailija, lastesi opettaja, perhepäivähoitaja, kioskin myyjä, keittäjät, jne... Oletko varma, ettet kesän juhliisi ole tilannut täytekakkua leipomosta, jossa taukojumpan tilalla onkin meditointia ;)

Sitä ei tunnu vainoharhaiset käsittävän, että joudutte tuolla asenteellanne lopulta hullujenhuoneelle, koska meitä steinerkoululaisten vanhempia on ripoteltuna ympäri maailmaa ja olemme todella hyvin soluttautuneet teidän normaalien ihmisten joukkoon ja te jopa luotatte meihin :)

26

1367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vieteriukko

      Tiedetään, tiedetään...

      Siksi ei ollakaan vainoharhaisia.

      Yli 80 vuodessa Suomen antroposofit ovat päässeet pitkälle. Tässä blogissa Hesarin toimittaja kertoo, miten se on tullut mahdolliseksi:
      http://blogit.hs.fi/axa/?p=52
      (Ajattele vain viihteen tilalle antroposofien lähetystyö!)

      Mistä päättelet, että luotamme heihin?

      • käydä...

        kaupassa, hammaslääkärissä, lääkärissä, laittaa lapset tavalliseen kouluun jne., jos ei luota heihin. Tässä nyt muutamia palveluidentarjoajia, joita lähes kaikki kuitenkin elämänsä aikana käyttävät. Ja oletan, että valitset sellaisen, johon luotat, muuten kai vaihtaisit toiseen :o)


    • realisti

      Ei ylivoimainen enemmistö teistä Steinerkoululaisten vanhemmista ole maagisuuteen suuntautuneita, vaan pikemminkin tietämättömiä ja kenties jopa hieman laiskoja/kykenemättömiä etsimään tietoa.

      Useimmat teistä eivät nimittäin tunnu tietävän juuri mitään Steinerkoulujen taustoista ja vaikuttimista, mikä on mielestäni hieman merkillistä, kun kyseessä on kuitenkin melko suuren päätöksen tekeminen.

      Ette siis ole mitään maagikkoja, vaan lähinnä antroposofien "lähetystyön" hyväuskoisia pelinappuloita. Siksi voin käyttää aivan hyvin tarjoamianne palveluita ja syödä leipomianne täytekakkuja.. ;)

      • siis suurin osa...

        steinerkoulujen kannattajista on täysin "normaaleja" :o)
        Ja sama pätee opettajiinkin. Heillä saattaa vain olla semmoista "pehmopsykologin" vikaa enemmän, kuin joillakin. Heillä on viitseliäisyyttä perehtyä lasten kasvuun ja kehitykseen syvällisesti, pitkäjänteisesti ja kaukonäköisesti. Ja käytännönkokemuskin jo puhuu heidän tapojensa puolesta, joten miksi muuttaa hyviksi havaittuja käytäntöjä. Jos ja kun joku metodi todetaan käytännössä ja nykymaailmaan epäsopivaksi, sitä kehitellään paremmaksi.


      • realisti
        siis suurin osa... kirjoitti:

        steinerkoulujen kannattajista on täysin "normaaleja" :o)
        Ja sama pätee opettajiinkin. Heillä saattaa vain olla semmoista "pehmopsykologin" vikaa enemmän, kuin joillakin. Heillä on viitseliäisyyttä perehtyä lasten kasvuun ja kehitykseen syvällisesti, pitkäjänteisesti ja kaukonäköisesti. Ja käytännönkokemuskin jo puhuu heidän tapojensa puolesta, joten miksi muuttaa hyviksi havaittuja käytäntöjä. Jos ja kun joku metodi todetaan käytännössä ja nykymaailmaan epäsopivaksi, sitä kehitellään paremmaksi.

        "Heillä on viitseliäisyyttä perehtyä lasten kasvuun ja kehitykseen syvällisesti, pitkäjänteisesti ja kaukonäköisesti"

        En allekirjoita vihjaustasi siitä, ettei normaalien peruskoulujen opettajilla olisi tuota samaa viitseliäisyyttä. Ellet sitten tarkoittanut tuolla kaukonäöllä Steinerilaista selvänäköisyyttä.. ;)

        "Jos ja kun joku metodi todetaan käytännössä ja nykymaailmaan epäsopivaksi, sitä kehitellään paremmaksi"

        Erilaiset lahkot (joihin antoposofitkin Steinerkouluineen lukeutuvat) eivät yleensä erotu positiivisesti metodiensa nykyaikaistamisessa ja kehittämisessä, vaan tuppaavat useimmiten tukeutumaan ikivanhoihin auktoritäärisiin uskomuksiinsa ympäröivästä maailmasta piittaamatta.

        Esimerkiksi eurytmia on edelleen pakollinen oppiaine, vaikka kasvatustieteellisesti ajatellen sille ei löydy perusteita. Se riittää, että Rudolf Steiner on aikoinaan sanonut sen olevan lapselle tärkeää (tosin erittäin korkealentoisin sanankääntein).


      • nyt...
        realisti kirjoitti:

        "Heillä on viitseliäisyyttä perehtyä lasten kasvuun ja kehitykseen syvällisesti, pitkäjänteisesti ja kaukonäköisesti"

        En allekirjoita vihjaustasi siitä, ettei normaalien peruskoulujen opettajilla olisi tuota samaa viitseliäisyyttä. Ellet sitten tarkoittanut tuolla kaukonäöllä Steinerilaista selvänäköisyyttä.. ;)

        "Jos ja kun joku metodi todetaan käytännössä ja nykymaailmaan epäsopivaksi, sitä kehitellään paremmaksi"

        Erilaiset lahkot (joihin antoposofitkin Steinerkouluineen lukeutuvat) eivät yleensä erotu positiivisesti metodiensa nykyaikaistamisessa ja kehittämisessä, vaan tuppaavat useimmiten tukeutumaan ikivanhoihin auktoritäärisiin uskomuksiinsa ympäröivästä maailmasta piittaamatta.

        Esimerkiksi eurytmia on edelleen pakollinen oppiaine, vaikka kasvatustieteellisesti ajatellen sille ei löydy perusteita. Se riittää, että Rudolf Steiner on aikoinaan sanonut sen olevan lapselle tärkeää (tosin erittäin korkealentoisin sanankääntein).

        selvennys kaukonäköisyyteen.

        *Ottaa jälleen rautalankaa ja alkaa vääntää siitä epäuskoiselle* (Vaikkei siitä mitään hyötyä olekaan ja tuo kaikesta hyötyminenhän on tätä nykyaikaa)

        Kaukonäköisyydella tarkoitin sitä, mistä steinerkoulu usein syyllistetään. Lapset eivät kuulema opi siellä yhtä nopeasti, kuin tavallisessa koulussa. Tosiasia kuitenkin on, että jo ensimmäisinä vuosina tehdään paljon kaikenlaista, jotka auttavat myöhemmin oppimaan vaikeampiakin asioita ylemmillä luokilla.

        Vaikkei joku tuolla aiemmin halunnutkaan uskoa, niin muotopiirrustuksen yksi tärkeä syy on auttamaan geometrian oppimista myöhemmin.

        Ja onhan minullakin vertailukohteena kaverini poika, joka on saman ikäinen, kuin vanhin lapseni. Tämä poika on tavallisessa koulussa ja yllätyin, että heille opetettiin huomattavasti aikaisemmin kertolaskut ja jakolaskut, kuin mitä itselleni silloin joskus 80-luvulla.
        Steinerkoulussa opeteltiin siinä vaiheessa vasta plussat ja miinukset.
        Kuitenkin nyt kolmannella luokalla ovat tasoissa ja väittäisin, että omani osaa jopa paremmin. Ja nimenomaan päässälaskutaito on ilmiömäinen kaveriinsa verrattuna. Ja nämä kerto- ja jakolaskut omani oppi heti, kun opettaja oli näyttänyt mallia ja itse uskon sen johtuvan siitä, että olivat niitäkin laskuja harjoitelleet esim. rytmien avulla jo aikaisempinakin vuosina. Kai se sitten on jotain taikuutta, vaikka itse ajattelen sen johtuvan steinerkoulun hyvästä pohjatyöskentelystä tulevia oppeja varten.

        Toivottavasti nyt ymmärsit edes jotain, mitä ajoin takaa :)


      • realisti
        nyt... kirjoitti:

        selvennys kaukonäköisyyteen.

        *Ottaa jälleen rautalankaa ja alkaa vääntää siitä epäuskoiselle* (Vaikkei siitä mitään hyötyä olekaan ja tuo kaikesta hyötyminenhän on tätä nykyaikaa)

        Kaukonäköisyydella tarkoitin sitä, mistä steinerkoulu usein syyllistetään. Lapset eivät kuulema opi siellä yhtä nopeasti, kuin tavallisessa koulussa. Tosiasia kuitenkin on, että jo ensimmäisinä vuosina tehdään paljon kaikenlaista, jotka auttavat myöhemmin oppimaan vaikeampiakin asioita ylemmillä luokilla.

        Vaikkei joku tuolla aiemmin halunnutkaan uskoa, niin muotopiirrustuksen yksi tärkeä syy on auttamaan geometrian oppimista myöhemmin.

        Ja onhan minullakin vertailukohteena kaverini poika, joka on saman ikäinen, kuin vanhin lapseni. Tämä poika on tavallisessa koulussa ja yllätyin, että heille opetettiin huomattavasti aikaisemmin kertolaskut ja jakolaskut, kuin mitä itselleni silloin joskus 80-luvulla.
        Steinerkoulussa opeteltiin siinä vaiheessa vasta plussat ja miinukset.
        Kuitenkin nyt kolmannella luokalla ovat tasoissa ja väittäisin, että omani osaa jopa paremmin. Ja nimenomaan päässälaskutaito on ilmiömäinen kaveriinsa verrattuna. Ja nämä kerto- ja jakolaskut omani oppi heti, kun opettaja oli näyttänyt mallia ja itse uskon sen johtuvan siitä, että olivat niitäkin laskuja harjoitelleet esim. rytmien avulla jo aikaisempinakin vuosina. Kai se sitten on jotain taikuutta, vaikka itse ajattelen sen johtuvan steinerkoulun hyvästä pohjatyöskentelystä tulevia oppeja varten.

        Toivottavasti nyt ymmärsit edes jotain, mitä ajoin takaa :)

        "Tosiasia kuitenkin on, että jo ensimmäisinä vuosina tehdään paljon kaikenlaista, jotka auttavat myöhemmin.."

        Niin, tätähän tehdään kyllä ihan normaalissa peruskoulussakin. Alaluokilla opetellaan asioita, joita tarvitaan pohjaksi esimerkiksi ylä-asteella.

        "muotopiirrustuksen yksi tärkeä syy on auttamaan geometrian oppimista myöhemmin.."

        Antroposofien tavoitteena ei ole ensisijaisesti kasvattaa taitavia geometrian osaajia, vaan antroposofisen maailmankatsomuksen mukaisia ihmisiä. Noita tavoitteita joku toinen kirjoittaja kuvasi hyvin toisessa viestiketjussa (otsikolla "Lapsen kasvatus"). Steinerkoulun "taide"painotteisuus juontaa juurensa aivan suoraan ko. tavoitteista.

        "väittäisin, että omani osaa jopa paremmin"

        Tuota samaa väittää varmasti hyvin moni äiti.. ;)

        "nimenomaan päässälaskutaito on ilmiömäinen kaveriinsa verrattuna.."

        Tottakai.. :) Tuttavapariskunnan lapsikin on päässälaskutaidoiltaan ja muistiltaan suorastaan ilmiömäinen. En sitten tiedä voiko tuosta vetää sellaisen johtopäätöksen, että peruskoulussa kasvaa matikkaihmeitä, vai pikemminkin sellaisen, että tuttavieni lapsi sattuu olemaan matemaattisesti lahjakas yksilö.

        "itse uskon sen johtuvan siitä, että olivat niitäkin laskuja harjoitelleet esim. rytmien avulla jo aikaisempinakin vuosina"

        Itse taas uskon, että rytmeillä ei ole juurikaan tekemistä matematiikan oppimisen kanssa.


      • *****
        realisti kirjoitti:

        "Tosiasia kuitenkin on, että jo ensimmäisinä vuosina tehdään paljon kaikenlaista, jotka auttavat myöhemmin.."

        Niin, tätähän tehdään kyllä ihan normaalissa peruskoulussakin. Alaluokilla opetellaan asioita, joita tarvitaan pohjaksi esimerkiksi ylä-asteella.

        "muotopiirrustuksen yksi tärkeä syy on auttamaan geometrian oppimista myöhemmin.."

        Antroposofien tavoitteena ei ole ensisijaisesti kasvattaa taitavia geometrian osaajia, vaan antroposofisen maailmankatsomuksen mukaisia ihmisiä. Noita tavoitteita joku toinen kirjoittaja kuvasi hyvin toisessa viestiketjussa (otsikolla "Lapsen kasvatus"). Steinerkoulun "taide"painotteisuus juontaa juurensa aivan suoraan ko. tavoitteista.

        "väittäisin, että omani osaa jopa paremmin"

        Tuota samaa väittää varmasti hyvin moni äiti.. ;)

        "nimenomaan päässälaskutaito on ilmiömäinen kaveriinsa verrattuna.."

        Tottakai.. :) Tuttavapariskunnan lapsikin on päässälaskutaidoiltaan ja muistiltaan suorastaan ilmiömäinen. En sitten tiedä voiko tuosta vetää sellaisen johtopäätöksen, että peruskoulussa kasvaa matikkaihmeitä, vai pikemminkin sellaisen, että tuttavieni lapsi sattuu olemaan matemaattisesti lahjakas yksilö.

        "itse uskon sen johtuvan siitä, että olivat niitäkin laskuja harjoitelleet esim. rytmien avulla jo aikaisempinakin vuosina"

        Itse taas uskon, että rytmeillä ei ole juurikaan tekemistä matematiikan oppimisen kanssa.

        Matematiikka on rytmistä toistoa. Sen tietää tosi realisti jos joku. Eikä se vaadi uskon hiventäkään.

        Steinerkoulujen ensisijaisena tavoitteena on kasvattaa taitavia geometrian, matematiikan, uskonnon, historian, maalauksen, musiikin, tai ihan minkä vaan alan osaajia, mutta kustakin lapsesta sen alan joka hänelle on omiaan. Ensisijaisesti tahdotaan tukea lapsen kehitystä itsenäiseksi, itsensä tuntevaksi ajattelijaksi. Taide on yksi hyvä yksilöllistymistie. Tämä tiedetään sekä perus- että steinerkoulussa.

        Ihmettelen kyllä kovasti, ajattellaanko täällä todella niin että vaihtoehtojen olemassaolo on jotenkin huono asia? Kun niin moni kuitenkin valitsee steinerkoulun ja vielä useampi peruskoulun.


      • realisti
        ***** kirjoitti:

        Matematiikka on rytmistä toistoa. Sen tietää tosi realisti jos joku. Eikä se vaadi uskon hiventäkään.

        Steinerkoulujen ensisijaisena tavoitteena on kasvattaa taitavia geometrian, matematiikan, uskonnon, historian, maalauksen, musiikin, tai ihan minkä vaan alan osaajia, mutta kustakin lapsesta sen alan joka hänelle on omiaan. Ensisijaisesti tahdotaan tukea lapsen kehitystä itsenäiseksi, itsensä tuntevaksi ajattelijaksi. Taide on yksi hyvä yksilöllistymistie. Tämä tiedetään sekä perus- että steinerkoulussa.

        Ihmettelen kyllä kovasti, ajattellaanko täällä todella niin että vaihtoehtojen olemassaolo on jotenkin huono asia? Kun niin moni kuitenkin valitsee steinerkoulun ja vielä useampi peruskoulun.

        "Matematiikka on rytmistä toistoa"

        Sori, ei vakuuttanut, enkä edelleenkään usko että paras (tai edes hyvä) keino harjoittaa matemaattisia taitoja on "leikkiä" rytmeillä.

        "Steinerkoulujen ensisijaisena tavoitteena on kasvattaa taitavia geometrian, matematiikan ... tai ihan minkä vaan alan osaajia.."

        Itse Rudolf Steiner on kirjoittanut toisenlaisista tavoitteista, joita joku toinen kirjoittaja kuvasi hyvin ketjussa "Lapsen kasvatus".

        "Ensisijaisesti tahdotaan tukea lapsen kehitystä itsenäiseksi, itsensä tuntevaksi ajattelijaksi."

        Seuraava kappale on suora lainaus Uskontojen Uhrien Tuki ry:n kotisivuilta, joka ei tue näkemystäsi:

        Steinerpedagogiikkaa on syytetty autoritaariseksi. Steiner suhtautui lapsiin setämäisen holhoavasti: "Nuorella ihmisellä tulisi olla tarve oppia ja tutkia ja sitten vasta arvostella. Mitä järjellä on jostakin asiasta sanottavana, se olisi sanottava vasta kun muut sielunvoimat ovat puhuneet. — — (Järjen) tehtävänä olisi auttaa vain käsittämään ja ymmärtämään nähtyä, kuultua ja koettua, vastaanottamaan kokemukset sellaisina kuin ne tarjoutuvat, sekoittamatta niihin heti keskeneräistä arvostelua..." (Hiltunen 1990: 223)

        Lopussa mainittu lähde: Hiltunen, Paavo:
        Mitä Rudolf Steiner todella opetti, WSOY 1990


      • mahtoi...
        realisti kirjoitti:

        "Matematiikka on rytmistä toistoa"

        Sori, ei vakuuttanut, enkä edelleenkään usko että paras (tai edes hyvä) keino harjoittaa matemaattisia taitoja on "leikkiä" rytmeillä.

        "Steinerkoulujen ensisijaisena tavoitteena on kasvattaa taitavia geometrian, matematiikan ... tai ihan minkä vaan alan osaajia.."

        Itse Rudolf Steiner on kirjoittanut toisenlaisista tavoitteista, joita joku toinen kirjoittaja kuvasi hyvin ketjussa "Lapsen kasvatus".

        "Ensisijaisesti tahdotaan tukea lapsen kehitystä itsenäiseksi, itsensä tuntevaksi ajattelijaksi."

        Seuraava kappale on suora lainaus Uskontojen Uhrien Tuki ry:n kotisivuilta, joka ei tue näkemystäsi:

        Steinerpedagogiikkaa on syytetty autoritaariseksi. Steiner suhtautui lapsiin setämäisen holhoavasti: "Nuorella ihmisellä tulisi olla tarve oppia ja tutkia ja sitten vasta arvostella. Mitä järjellä on jostakin asiasta sanottavana, se olisi sanottava vasta kun muut sielunvoimat ovat puhuneet. — — (Järjen) tehtävänä olisi auttaa vain käsittämään ja ymmärtämään nähtyä, kuultua ja koettua, vastaanottamaan kokemukset sellaisina kuin ne tarjoutuvat, sekoittamatta niihin heti keskeneräistä arvostelua..." (Hiltunen 1990: 223)

        Lopussa mainittu lähde: Hiltunen, Paavo:
        Mitä Rudolf Steiner todella opetti, WSOY 1990

        olla tuossa lainauksessasi vikana? Vanha sananlaskukin jo sanoo, ettei keskenreäistä pitäisi näyttää herroille, eikä hulluille.

        Mitä vikaa on siinä, että otetaan asioista selvää, ennen kuin aletaan jaella omia järjestä lähtöisiä mielipiteitä tosiasioina?
        Tuotahan tapaa tälläkin palstalla monet käyttävät. Kertovat asioita tosina, vaikkeivät ole kunnolla asioita selvittäneet ja käytännössä tutustuneet aiheeseen.


      • ei sinuun auttanut...
        realisti kirjoitti:

        "Tosiasia kuitenkin on, että jo ensimmäisinä vuosina tehdään paljon kaikenlaista, jotka auttavat myöhemmin.."

        Niin, tätähän tehdään kyllä ihan normaalissa peruskoulussakin. Alaluokilla opetellaan asioita, joita tarvitaan pohjaksi esimerkiksi ylä-asteella.

        "muotopiirrustuksen yksi tärkeä syy on auttamaan geometrian oppimista myöhemmin.."

        Antroposofien tavoitteena ei ole ensisijaisesti kasvattaa taitavia geometrian osaajia, vaan antroposofisen maailmankatsomuksen mukaisia ihmisiä. Noita tavoitteita joku toinen kirjoittaja kuvasi hyvin toisessa viestiketjussa (otsikolla "Lapsen kasvatus"). Steinerkoulun "taide"painotteisuus juontaa juurensa aivan suoraan ko. tavoitteista.

        "väittäisin, että omani osaa jopa paremmin"

        Tuota samaa väittää varmasti hyvin moni äiti.. ;)

        "nimenomaan päässälaskutaito on ilmiömäinen kaveriinsa verrattuna.."

        Tottakai.. :) Tuttavapariskunnan lapsikin on päässälaskutaidoiltaan ja muistiltaan suorastaan ilmiömäinen. En sitten tiedä voiko tuosta vetää sellaisen johtopäätöksen, että peruskoulussa kasvaa matikkaihmeitä, vai pikemminkin sellaisen, että tuttavieni lapsi sattuu olemaan matemaattisesti lahjakas yksilö.

        "itse uskon sen johtuvan siitä, että olivat niitäkin laskuja harjoitelleet esim. rytmien avulla jo aikaisempinakin vuosina"

        Itse taas uskon, että rytmeillä ei ole juurikaan tekemistä matematiikan oppimisen kanssa.

        kuten arvelinkin.

        Jos nyt tuota sinun ajattelutapaasi käyttää, niin mehän opimme jo syntymästämme asti asioita, joita tarvitsemme yläasteella. Se ei mielestäni puolla mitenkään pelkästään peruskoulua. On kyse siitä, millaista se pohjatyöskentely on ja siinä on suuri ero myöhempää elämää ajatellen.
        Jo ennen kuin tiesin mitään muuta Steinerlaisuudesta, kuin kauniit värit, ajattelin että lapsille pitäisi opettaa enemmän asioita laulaen. Tämä ajatus lähti siitä, kun sotiemme veteraanit lauloivat kuorossa Veteraanin iltahuutoa ja siinä lauletaan mm. näin:"Kertokaa lasten lapsille lauluin, himmetä ei muistot koskaan saa!"

        Tietojen "tankkaaminen" päähän ei ole niinkään kiitollista pohjatyötä, kuin erilaisten tietojen sisällyttäminen arkeen ja päivittäisiin puuhiin.

        Kun olet niin innokas ottamaan asioista selvää, niin voisit varmasti etsiä jostain faktaa siihenkin väitteeseen, jonka olen useamminkin kuullut. Matemaattisuus ja musikaalisuus kuuluvat yhteen. Ja rytmitajukin kuuluu musiikkiin.

        Se on kyllä sitten oma ongelmasi, ellet näe mitään yhteistä muotopiirrustuksessa ja geometriassa. Ilmeisesti et ole ikinä ensimmäistäkään muotopiirrustusta nähnyt tai sitten et ole eläissäsi geometriaa opiskellut :)))

        Minun väitteeni lapseni matemaattisuudesta eivät perustu vain omiin mielipiteisiini, vaan ystäväni kanssa keskusteluun ja lasten puuhien seuraamiseen.

        Ja sehän on mukava kuulla, ettei peruskoulu, kuten ei myöskään steinerkoulu, ole kyenneet tappamaan luonnostaan lahjakkaiden lasten päässälaskutaitoa :)


      • realisti
        mahtoi... kirjoitti:

        olla tuossa lainauksessasi vikana? Vanha sananlaskukin jo sanoo, ettei keskenreäistä pitäisi näyttää herroille, eikä hulluille.

        Mitä vikaa on siinä, että otetaan asioista selvää, ennen kuin aletaan jaella omia järjestä lähtöisiä mielipiteitä tosiasioina?
        Tuotahan tapaa tälläkin palstalla monet käyttävät. Kertovat asioita tosina, vaikkeivät ole kunnolla asioita selvittäneet ja käytännössä tutustuneet aiheeseen.

        "Mitä vikaa on siinä, että otetaan asioista selvää, ennen kuin aletaan jaella omia järjestä lähtöisiä mielipiteitä tosiasioina"

        Lainauksen pointti oli käsittääkseni lähinnä se, että lasten pitäisi Steinerin mukaan vastaanottaa heille syötetyt "totuudet" kyseenalaistamatta, kyselemättä ja arvostelematta. Omaa järkeä saisi käyttää vasta vanhempana, sen jälkeen kun "muut sielunvoimat ovat puhuneet" (mitä tuokin Steinerilainen hölynpöly sitten ikinä tarkoittaakaan). Jos tavoitteena on muka kehittää itsenäistä ajattelua, niin edellämainittu ei kuulosta kovin tarkoituksenmukaiselta.


      • realisti
        ei sinuun auttanut... kirjoitti:

        kuten arvelinkin.

        Jos nyt tuota sinun ajattelutapaasi käyttää, niin mehän opimme jo syntymästämme asti asioita, joita tarvitsemme yläasteella. Se ei mielestäni puolla mitenkään pelkästään peruskoulua. On kyse siitä, millaista se pohjatyöskentely on ja siinä on suuri ero myöhempää elämää ajatellen.
        Jo ennen kuin tiesin mitään muuta Steinerlaisuudesta, kuin kauniit värit, ajattelin että lapsille pitäisi opettaa enemmän asioita laulaen. Tämä ajatus lähti siitä, kun sotiemme veteraanit lauloivat kuorossa Veteraanin iltahuutoa ja siinä lauletaan mm. näin:"Kertokaa lasten lapsille lauluin, himmetä ei muistot koskaan saa!"

        Tietojen "tankkaaminen" päähän ei ole niinkään kiitollista pohjatyötä, kuin erilaisten tietojen sisällyttäminen arkeen ja päivittäisiin puuhiin.

        Kun olet niin innokas ottamaan asioista selvää, niin voisit varmasti etsiä jostain faktaa siihenkin väitteeseen, jonka olen useamminkin kuullut. Matemaattisuus ja musikaalisuus kuuluvat yhteen. Ja rytmitajukin kuuluu musiikkiin.

        Se on kyllä sitten oma ongelmasi, ellet näe mitään yhteistä muotopiirrustuksessa ja geometriassa. Ilmeisesti et ole ikinä ensimmäistäkään muotopiirrustusta nähnyt tai sitten et ole eläissäsi geometriaa opiskellut :)))

        Minun väitteeni lapseni matemaattisuudesta eivät perustu vain omiin mielipiteisiini, vaan ystäväni kanssa keskusteluun ja lasten puuhien seuraamiseen.

        Ja sehän on mukava kuulla, ettei peruskoulu, kuten ei myöskään steinerkoulu, ole kyenneet tappamaan luonnostaan lahjakkaiden lasten päässälaskutaitoa :)

        "Se ei mielestäni puolla mitenkään pelkästään peruskoulua.."

        Eikä pelkästään Steinerkoulua, vaikka yritätkin omia tuon asioiden "pohjustamisen" jollakin tavalla erityisesti Steinerkoulujen ansioksi.

        "On kyse siitä, millaista se pohjatyöskentely on"

        Tästä nimenomaan on minunkin mielestäni kyse. Värit ja rytmit vaikkapa matemaattisten opintojen pohjana eivät käsittääkseni nauti kasvatustieteilijöiden varauksetonta suosiota tehokkaina opetusmetodeina.

        "ajattelin että lapsille pitäisi opettaa enemmän asioita laulaen.."

        Kyllähän peruskoulunkin ensimmäisillä luokilla käytetään opetuksen apuna lauluja. Myöhemmillä luokilla laulut kuuluvat lähinnä juhlatilaisuuksiin ja musiikintunneille, ja hyvä niin.

        "Tämä ajatus lähti siitä, kun sotiemme veteraanit lauloivat kuorossa Veteraanin iltahuutoa.."

        Uskotko, että peruskoulun opetusta suunnittelevien kasvatustieteilijöiden ajatukset saattavat lähteä jopa vankemmaltakin pohjalta kuin Veteraanien iltahuudosta?

        "Se on kyllä sitten oma ongelmasi, ellet näe mitään yhteistä muotopiirrustuksessa ja geometriassa"

        En ole kirjoittanut missään ettenkö näkisi niillä mitään yhteistä. Sen sijaan olen kirjoittanut, etteivät motiivit muotopiirustuksen harjoittamiseen Steinerkouluissa ole geometrian opettamisessa.

        "tai sitten et ole eläissäsi geometriaa opiskellut.."

        Olen, kohtuullisen paljonkin ja hyvällä menestyksellä. Enkä edes joutunut muokkaamaan astraaliruumistani värien, rytmien ja muotopiirustuksen avulla.

        "Minun väitteeni lapseni matemaattisuudesta eivät perustu vain omiin mielipiteisiini, vaan ystäväni kanssa keskusteluun"

        Ahaa, no sittenhän olemmekin varsin vankalla ja objektiivisella pohjalla.. ;) Mutta pitäisikö tutkimusaineistoa hieman laajentaa, jotta voisimme vetää johtopäätöksiä Steinerkoulussa käytettyjen rytmien ja matemaattisen lahjakkuuden välisestä yhteydestä?


      • yksi mukana olleista
        mahtoi... kirjoitti:

        olla tuossa lainauksessasi vikana? Vanha sananlaskukin jo sanoo, ettei keskenreäistä pitäisi näyttää herroille, eikä hulluille.

        Mitä vikaa on siinä, että otetaan asioista selvää, ennen kuin aletaan jaella omia järjestä lähtöisiä mielipiteitä tosiasioina?
        Tuotahan tapaa tälläkin palstalla monet käyttävät. Kertovat asioita tosina, vaikkeivät ole kunnolla asioita selvittäneet ja käytännössä tutustuneet aiheeseen.

        "Kertovat asioita tosina, vaikkeivät ole kunnolla asioita selvittäneet ja käytännössä tutustuneet aiheeseen."

        Tutustuttu on ENSIN käytännössä ja kummeksuttu, ja VASTA sitten ruvettu selvittämään teoriaa (kun vastauksia ei ole saatu steinerilaisilta kysyttäessä).

        Järjestys voi olla parempi toisin päin, mutta kun me ollaan niin samperin hyväuskoisia ja uskotaan ihmisten vilpittömyyteen....:(

        Siinä on yksi syy keskustelun sävyyn
        molemmin puolin.


      • Entinen oppilas
        realisti kirjoitti:

        "Mitä vikaa on siinä, että otetaan asioista selvää, ennen kuin aletaan jaella omia järjestä lähtöisiä mielipiteitä tosiasioina"

        Lainauksen pointti oli käsittääkseni lähinnä se, että lasten pitäisi Steinerin mukaan vastaanottaa heille syötetyt "totuudet" kyseenalaistamatta, kyselemättä ja arvostelematta. Omaa järkeä saisi käyttää vasta vanhempana, sen jälkeen kun "muut sielunvoimat ovat puhuneet" (mitä tuokin Steinerilainen hölynpöly sitten ikinä tarkoittaakaan). Jos tavoitteena on muka kehittää itsenäistä ajattelua, niin edellämainittu ei kuulosta kovin tarkoituksenmukaiselta.

        Steinerkoulussa sai opettajan suunniltaan, mikäli uskalsi kyseenalaistaa jotain mitä hän opetti. Steinerin oppien mukaanhan vasta aikuisella on riittävät sielujenvoimat asioiden rationaaliseen tulkitsemiseen. Näin ollen vastaus kaikkiin oppilaiden miksi -kysymyksiin oli aina sama: Siksi koska minä sanon. Oma opettajani sanoi tämän ivallisesti ja vähättelevästi. Erityisesti hän suivaantui siitä, jos joku kyseenalaisti hänen muiden aineiden oppitunneilla totuutena opettamia uskonasioita.


      • SINUN...
        Entinen oppilas kirjoitti:

        Steinerkoulussa sai opettajan suunniltaan, mikäli uskalsi kyseenalaistaa jotain mitä hän opetti. Steinerin oppien mukaanhan vasta aikuisella on riittävät sielujenvoimat asioiden rationaaliseen tulkitsemiseen. Näin ollen vastaus kaikkiin oppilaiden miksi -kysymyksiin oli aina sama: Siksi koska minä sanon. Oma opettajani sanoi tämän ivallisesti ja vähättelevästi. Erityisesti hän suivaantui siitä, jos joku kyseenalaisti hänen muiden aineiden oppitunneilla totuutena opettamia uskonasioita.

        opettajasi seurasi tarkasti oppi-isänsä jalanjälkiä ja kuvitteli, ettei hänellä ollut lupa käyttää ns. maalaisjärkeä.

        Totuus on se, etteivät kaikki opettajat ole hänen kaltaisiaan ja siksi on mielestäni turha yleistää kaikkia steinerkoulujen opettajia tuollaisten opettajan käytöksen perusteella. Ehkä koulumme opettajat sitten ovat "vääräoppisia" steinerlaisia, mutta he osaavat ajatella myö sitsenäisesti ilman Steinerin oppejakin.


      • koska koko pedagogiikka
        SINUN... kirjoitti:

        opettajasi seurasi tarkasti oppi-isänsä jalanjälkiä ja kuvitteli, ettei hänellä ollut lupa käyttää ns. maalaisjärkeä.

        Totuus on se, etteivät kaikki opettajat ole hänen kaltaisiaan ja siksi on mielestäni turha yleistää kaikkia steinerkoulujen opettajia tuollaisten opettajan käytöksen perusteella. Ehkä koulumme opettajat sitten ovat "vääräoppisia" steinerlaisia, mutta he osaavat ajatella myö sitsenäisesti ilman Steinerin oppejakin.

        perustuu Steinerin ajatuksille ja hänen kirjansa ovat steineropettajien koulutuksessa peruslukemistoa.


      • meillä..
        koska koko pedagogiikka kirjoitti:

        perustuu Steinerin ajatuksille ja hänen kirjansa ovat steineropettajien koulutuksessa peruslukemistoa.

        on eri käsitys "normaalista".

        Täällä kirjoitettujen väitteiden perusteella steinerlaisilta olisi kielletty esim. kaikki ei biodynaaminen. Heidän tulisi meditoida öisin. He eivät voisi pelata jalkapalloa. He eivät varmaankaan käy edes kirkossa (siis niissä "normaaleissa" ev.lut. kirkoissa). He keskustelevat maahisten ja menninkäisten kanssa. Heidän kanssaan ei pysty keskustelemaan. He ovat rasisteja. JNE...JNE...

        Ikävä tuottaa sinulle pettymys, mutta yksikään tuntemistani steinerlaisista ei täytä noita kriteerejä. No, ehkä kaikki nyt eivät pelaa jalkkista, mutta...

        Itsekin olen lukenut paljon kirjoja ja varmasti peruskoulunkin opettajat lukevat tiettyjä kirjoja opiskeluaikoinaan, eikä se silti merkitse sitä, etteikö jokainen voisi ajatella asioista omalla tavallaan. Tai muokata mielestään liian jyrkkiä ajatuksia enemmän mieleisekseen. Tehdä asioita omalla tyylillään.


      • että steinerkoulussa
        meillä.. kirjoitti:

        on eri käsitys "normaalista".

        Täällä kirjoitettujen väitteiden perusteella steinerlaisilta olisi kielletty esim. kaikki ei biodynaaminen. Heidän tulisi meditoida öisin. He eivät voisi pelata jalkapalloa. He eivät varmaankaan käy edes kirkossa (siis niissä "normaaleissa" ev.lut. kirkoissa). He keskustelevat maahisten ja menninkäisten kanssa. Heidän kanssaan ei pysty keskustelemaan. He ovat rasisteja. JNE...JNE...

        Ikävä tuottaa sinulle pettymys, mutta yksikään tuntemistani steinerlaisista ei täytä noita kriteerejä. No, ehkä kaikki nyt eivät pelaa jalkkista, mutta...

        Itsekin olen lukenut paljon kirjoja ja varmasti peruskoulunkin opettajat lukevat tiettyjä kirjoja opiskeluaikoinaan, eikä se silti merkitse sitä, etteikö jokainen voisi ajatella asioista omalla tavallaan. Tai muokata mielestään liian jyrkkiä ajatuksia enemmän mieleisekseen. Tehdä asioita omalla tyylillään.

        kukaan opettaja saisi sooloilla omalla tavallaan. Pois oma-aloitteisesti työstä eronneet tai julmasti savustetut ovat kertoneet ryhmäpaineen aiheuttamasta helvetistä, jossa käytettyihin lyömäaseisiin on voinut tutustua tälläkin palstalla.
        Hyvin harvat, henkisesti täätätyt ja mitätöidyt, jaksavat tai haluavat enää muistella kokemuksiaan, puhumattakaan, että he tulisivat kertomaan hornankattilasta julkisesti. Taakse jätetyn yhteisön musta käsi ulottuu kauas, ja se ulottuu tarvittaessa myös luopion - sooloilijan lähipiiriin, ei ainoastaan tähän yksilöön.


    • Messissä ollut

      En ole kysynyt maagigisia suuntauksia, mutta olen nähnyt heitä erinäisissä spiritualistisissa tilaisuuksissa ja vapaamuurarijäsenlistoilla.

      Olen huomannut heille useille yhteisen sellaisen postmodernin käsityksen suvaitsevaisuudesta, moniarvoisuudesta ja avoimuudesta, että KAIKKI ON SUHTEELLISTA.

      Oman hengellisen/henkisen ryhmän etu jyrää alleen muut.Avain hengelliseen kasvuun on vapaus perinteisistä normeista, järjellisistä syistä ja moraalisista rajoitteista.

      Epämoraalisesta Steiner-lahkosta irrottautuminen on saman tapaista kuin Jehovan todistajien kirkon jättäminen.

      • sinä mahdoit...

        tehdä spiritualistisissa istunnoissa?

        Tuohon takautuvan nykyaikaiseen käsitykseen suvaitsevaisuudesta, moniarvoisuudesta ja avoimuudesta olisi kiva kuulla esimerkkejä...

        Ilmeisesti mielestäsi kaikki hiukankaan boheemit ihmiset ovat steinerlaisia :)
        Itse en häpeä lainkaan sitä, etten ole aivopesty elämään elämääni muiden sanelemien normien mukaan. Olen myös ylpeä siitä, että voin vapaasti valita haluamani tavan opettaa lapsilleni kaiken tarpeellisen.

        Miksi irrottautua niin hyvästä "lahkosta", kuin Steinerkoulu on :)


      • :o)

        Meillä päin erään kantakapakan nimi on Messi :DDD


      • sitäkin että
        :o) kirjoitti:

        Meillä päin erään kantakapakan nimi on Messi :DDD

        moni normaalikoulun opettajistakin on voinut käydä steinerin? tai opinto-ohjaaja, terveydenhoitaja, vahtimestari ym kouluissa (tavallisissa) työskentelevät....
        Kuitenkin jos moisia omituisuuksia näissä suomen steinerkouluissa olisi, niin eiköhän opetusministeriö olisi puuttunut siihen, huom ja he varmaan myös tietävät kun kerran tekin...


      • Marjatta
        sitäkin että kirjoitti:

        moni normaalikoulun opettajistakin on voinut käydä steinerin? tai opinto-ohjaaja, terveydenhoitaja, vahtimestari ym kouluissa (tavallisissa) työskentelevät....
        Kuitenkin jos moisia omituisuuksia näissä suomen steinerkouluissa olisi, niin eiköhän opetusministeriö olisi puuttunut siihen, huom ja he varmaan myös tietävät kun kerran tekin...

        "Uusille Steiner -kouluille" ei enää tipahtele rahaa valtion kukkarosta...


      • rajoitettu
        Marjatta kirjoitti:

        "Uusille Steiner -kouluille" ei enää tipahtele rahaa valtion kukkarosta...

        Kaikki Steiner-koulut eivät edes hae valtion tukea. Muistaakseni jossain on määritelty moniko Steiner-koulu saa tukea eli kaikki eivät voi saada eikä sillä ole tekemistä opetuksen kanssa.


      • Virkamies
        rajoitettu kirjoitti:

        Kaikki Steiner-koulut eivät edes hae valtion tukea. Muistaakseni jossain on määritelty moniko Steiner-koulu saa tukea eli kaikki eivät voi saada eikä sillä ole tekemistä opetuksen kanssa.

        Peruskoululain mukaan silloin aikoinaan korvaaviksi kouluiksi ja valtion tukeen oikeutetuiksi nimettiin kolme (3) steinerkoulua.

        Nyt steinerkouluja on ympäri Suomea ja koko ajan pykätään lisää. Noin kahdenkymmenen (20) steinerkoulun joukosta suurin osa on keplotellut itselleen valtion tuen hyvien yhteiskuntasuhteiden avulla.

        Taitaa joka vuosi jonkun pikkuisen steinerkoulun lupahakemus notkua opetusministeriön pöydällä edelleenkin, vaikka opetusministeriö on mitä ilmeisimmin alkanut suhtautua karsastallen tuohon Kasvatuksen vapauden eurooppalaisen foorumin (googlaa: "European Forum for Freedom in Education") salakavalaan propagandaan.

        Meikäläinen Steiner-guru Reijo Wilenius totesikin viime viikolla em. foorumissa, että löytyy "Pisa-tulosten taustalta myös 'maanalaisia voimia', jotka ulottuvat aina 1800-luvun puoliväliin". (HS 9.6.06) Hän ilmeisesti viittasi Snellmaniin, tuon ajan romanttiseen aatesuuntaukseen sekä teosofiaan, jonka uskomusten
        omaperäinen soveltaja oli selvänäkijä Rudolf Steiner. Tuskin hän näitä tarkemmin selvensi, kunhan jätti miellyttävän mielikuvan...

        En ollut Helsingissä kuuntelemassa Wileniuksen puheenvuoroa, mutta epäilen suuresti, että hänen jankutuksensa "vapaudesta" kätkee - niin kuin aina ennenkin - antroposofisen lähetystehtävän kaikessa laajuudessaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4340
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2191
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1711
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      100
      1436
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1157
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1088
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      878
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    Aihe