Pumppuongelma

Mikko427

Pyörässä on Presta-venttiilit ja pumppaaminen on hankalaa.

Onkos niksejä?

Renkaista saan kyllä ilman pois, mutta sisään ei tahdo mennä millään.

Puolisen tuntia taistelin takarankaan kanssa ennenkuin onnistui, mutta eturenkaaseen ei...

Vai olisko venttiilissä vikaa? Miten sen testaan? Venttiilin vaihto tarkoittaa sitten sisärenkaan vaihtoa!!

48

74175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satunnainen fillaristi

      Oletko ruuvannut sen pienen nipan auki ennenkuin tyrkkäät sitä pumppua? Minulla on semmoinen pumppu, josta saa suuttimen vaihdettua venttillin mukaan eli sekin on tärkeää.

      • satunnainen fillaristi

        Hetkinen siis tietysti olet ruuvannut, jos ilmatkin pihalle olet saanut. Puhaltaako pumppu ilmat pihalle vai tuntuuko vain, että ilma ei mene sisään. Tässä tapauksessa voi olla, että sisäkumi menee vaihtoon. Itse olen pumpannut prestat tuommoisella pitkäsylinterisellä käsipumpulla, jossa on mittari, joten voihan se olla niinkin, että vaatii paljon voimaa. En ole pienillä pumpuilla kokeillut.


      • Mikko427
        satunnainen fillaristi kirjoitti:

        Hetkinen siis tietysti olet ruuvannut, jos ilmatkin pihalle olet saanut. Puhaltaako pumppu ilmat pihalle vai tuntuuko vain, että ilma ei mene sisään. Tässä tapauksessa voi olla, että sisäkumi menee vaihtoon. Itse olen pumpannut prestat tuommoisella pitkäsylinterisellä käsipumpulla, jossa on mittari, joten voihan se olla niinkin, että vaatii paljon voimaa. En ole pienillä pumpuilla kokeillut.

        Pumppu on sellainen jaloilla pideltävä ja käsillä käytettävä, jossa on mittari.

        Ja vielä on presta-pää valittuna ja on venttiilin sielu mahdollisimman ulos ruuvattu.

        Pumpun mittari ei kyllä näytä mitään järkeviä arvoja. Viisari heittelehtii pumppaamisen mukaan ja pumpun sylinterikin kuumenee..

        Eikä se viisari näyttänyt takarenkaastakaan mitään järkevää arvoa, vaikka käsin tunnustelemalla olisin väittänyt olevan 1,5 bar ylip.


      • Maantiefillaristi.
        Mikko427 kirjoitti:

        Pumppu on sellainen jaloilla pideltävä ja käsillä käytettävä, jossa on mittari.

        Ja vielä on presta-pää valittuna ja on venttiilin sielu mahdollisimman ulos ruuvattu.

        Pumpun mittari ei kyllä näytä mitään järkeviä arvoja. Viisari heittelehtii pumppaamisen mukaan ja pumpun sylinterikin kuumenee..

        Eikä se viisari näyttänyt takarenkaastakaan mitään järkevää arvoa, vaikka käsin tunnustelemalla olisin väittänyt olevan 1,5 bar ylip.

        Vaikka se venttiilin päästä oleva ruuvi on kierretty aukiasentoon niin kannattaa siitä huolimatta ruuvin päästä varoiksi hieman liikuttaa venttiilintappia ylös ja alas, jos tappi olisi vaikka hieman "liimaantunut" kiinni. Tuo kun ei ole mitenkään harvinaista.


      • Mikko427
        Maantiefillaristi. kirjoitti:

        Vaikka se venttiilin päästä oleva ruuvi on kierretty aukiasentoon niin kannattaa siitä huolimatta ruuvin päästä varoiksi hieman liikuttaa venttiilintappia ylös ja alas, jos tappi olisi vaikka hieman "liimaantunut" kiinni. Tuo kun ei ole mitenkään harvinaista.

        Just sillain liikutin ja sillä sain renkaan tyystin tyhjenemään


      • Anonyymi

        Ennen kuin*
        Opettele kirjoittamaan.


    • Neuvoja

      Täällä viisas vastaa. Avaa se venttiili ensin auki. Jo menee ilmaa sisään.Hyväää matkaa.

      • Mikko427

        Venttiili on kyllä avattuna, mutta epäilen, että jotenkin pumpulla tönäisen sielun kiinni vai olisiko painovoima?

        Niin miten lähestyisin pumpun kanssa sitä venttiiliä?
        - suora hyökkäys ylhäältäpäin venttiili alhaalla
        - suora hyökkäys alhaalta ja venttiili korkeimmalla kohtaa
        - jotenkin sivusta luikerrellen

        Pumppu (Zefal) painetaan ensin paikalleen venttiilin päälle ja sitten avataan suutin pumppausasentoon.


      • Mikko427
        Mikko427 kirjoitti:

        Venttiili on kyllä avattuna, mutta epäilen, että jotenkin pumpulla tönäisen sielun kiinni vai olisiko painovoima?

        Niin miten lähestyisin pumpun kanssa sitä venttiiliä?
        - suora hyökkäys ylhäältäpäin venttiili alhaalla
        - suora hyökkäys alhaalta ja venttiili korkeimmalla kohtaa
        - jotenkin sivusta luikerrellen

        Pumppu (Zefal) painetaan ensin paikalleen venttiilin päälle ja sitten avataan suutin pumppausasentoon.

        Ongelma ratkesi...

        Venttiilin kaula oli liian lyhyt eikä ylettynyt pumpun suukappaleeseen kunnolla.

        Käsipumpulla sitten painoin eturenkaan mahdollisimman täyteen.

        Vanha ei jaksanut enää kumarrella vaan nyt pidin venttiilin renkaan yläosassa.

        Täytyy huomata sisärengasta vaihtaessa myös venttiilin pituus - tämä taisi olla ostettaessa!


      • outoa
        Mikko427 kirjoitti:

        Venttiili on kyllä avattuna, mutta epäilen, että jotenkin pumpulla tönäisen sielun kiinni vai olisiko painovoima?

        Niin miten lähestyisin pumpun kanssa sitä venttiiliä?
        - suora hyökkäys ylhäältäpäin venttiili alhaalla
        - suora hyökkäys alhaalta ja venttiili korkeimmalla kohtaa
        - jotenkin sivusta luikerrellen

        Pumppu (Zefal) painetaan ensin paikalleen venttiilin päälle ja sitten avataan suutin pumppausasentoon.

        Ostin eilen zefal pumpun mikä sopii sekä presta että schrader venttiileihin, mutta kun laitoin sen pumpun kiinni venttiiliin, ilmaa ei mennyt millään sisään. tunnin kun säätelin pumpun kanssa ni yhtäkkiä ilmaa alkoi menemään mutta aika kehnolla lailla...enpä sitten tiedä noista zefaleista


      • mir2
        Mikko427 kirjoitti:

        Ongelma ratkesi...

        Venttiilin kaula oli liian lyhyt eikä ylettynyt pumpun suukappaleeseen kunnolla.

        Käsipumpulla sitten painoin eturenkaan mahdollisimman täyteen.

        Vanha ei jaksanut enää kumarrella vaan nyt pidin venttiilin renkaan yläosassa.

        Täytyy huomata sisärengasta vaihtaessa myös venttiilin pituus - tämä taisi olla ostettaessa!

        Nykyisin, kun on olemassa eri korkuisia vanteita, on myös erimittaisia venttiilitappeja, kuten huomasitkin. Pumpatessa on muistettava, että sen venttiilitapin tulee olla vapaasti liikkuva siellä pumpun pesässä.


    • lieköapua

      Mikäli pumppusi on suurin piirtein tämän näköinen
      http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Luftpumpen_Fahrrad.jpg
      ja jos siinä on vastaavanlainen vipulukituksella varustettu suukappale, niin kokeile seuraavaa.

      Alkuun tarkista kapealla metalliesineellä painamalla, että suukappaleen keskellä näkyvä (todennäköisesti) messinkinen neula liikkuu vapaasti alaspäin ja palautuu takaisin. Sisällä on pieni jousi joka nostaa neulaa.

      Suukappaleen lukitusvipu pitää olla vaakasuorassa (letkun suuntainen) jotta asentaminen venttiiliin onnistuu. Kun suutin on painettu riittävän syvälle, käännetään vipu lukitusasentoon - lukitaan ilmatiiviisti venttiiliin. Nyt pitäisi pumppauksen onnistua.

      Paras asento on - "ylhäältä alas"-, eli venttiili lähinnä maata.(ainakin minun pumpulla)
      Onko sisärenkaan venttiili riittävän pitkä, jotta suukappale lukittuu siihen?
      Tyhjään renkaaseen, jossa on lyhyt venttiili, on erittäin hankala saada ilmaa tällaisella pumpulla.
      Minulla on PRO-merkkinen mittarilla varustettu jalkapumppu, josta annan arvosanan "paska", johtuen juuri suuttimen hankalasta toiminnasta. Itse joudun aina tyhjään renkaaseen pumppaamaan alkupaineen käsipumpulla. Lisäksi PROn suuttimen sisusosat ovat muutaman pumppauskerran jälkeen osin hajalla. Fillariliikkeestä ostaessa hintaa oli pumpulla peräti 35 €. Sama pumppu Biltemassa 25 €.

      Niin ja se prestaventtiilin lukitusmutterin käyttö sinulle olikin jo tuttua.

    • ketjupolttaja

      Se presta-venttiili lienee vanhin yhä käytössä oleva "pyöräilykeksintö" Miljoonat ja miljoonat pyöräilijät ovat käyttäneet sitä kymmeniä vuosia. Kaiken A ja O on pumpatessa, että se venttiilintappi pääsee esteettä liikkumaan siellä pumpun kärjen "pesässä". Oma tyylini on käsipumpulla pumpatessa sellainen, että vasemmalla kädellä pidän pumppua ja vannetta yhtäaikaa, venttiili ylhäällä alaspäin sojottaen ja oikealla kädellä pumppaan.

    • Eric Z.

      Huomenna menet pyöräkauppaan ja ostat sieltä adapterin, että voit laittaa ilmaa huoltsikan laitteilla.
      Toimii näin; prestaventtiili auki->adapteri ruuvataan prestan päälle->huoltsikan paineilmaletku adapteriin ja napista ilmaa kumiin-> adapteri pois->presta kiinni-> adapteri ruuvataan takaisin säilytykseen prestan päälle.
      Ja homma toimii!!

      • PARAS VENTTIILI KUN:

        Sinulla on adapteri fillarikaupasta. Maksaa tiksin kunnonkaupassa kai 1,50. Minulla aina satulalaukussa.

        Lisään vielä että lasken reippaasti pois ilmaa ennen huoltsikan laitteiden täyttöä. Ilmeisesti ne pikku täyttö pöntöt ei jaksa tuupata jumiutunutta prestaa jos ja kun renkaassa on painetta riittävästi, esim. 3,5 bar takana.

        Käsipumpulla ei saa tarpeeksi prestan taakse ilmaa, katso rengastasi esim. "max pressure 440kpa" saa olla aika hyvät käsipelit 44 metrin paineeseen. Sillä 1,5 barilla rikot vain vanteen.


      • Eric Z.
        PARAS VENTTIILI KUN: kirjoitti:

        Sinulla on adapteri fillarikaupasta. Maksaa tiksin kunnonkaupassa kai 1,50. Minulla aina satulalaukussa.

        Lisään vielä että lasken reippaasti pois ilmaa ennen huoltsikan laitteiden täyttöä. Ilmeisesti ne pikku täyttö pöntöt ei jaksa tuupata jumiutunutta prestaa jos ja kun renkaassa on painetta riittävästi, esim. 3,5 bar takana.

        Käsipumpulla ei saa tarpeeksi prestan taakse ilmaa, katso rengastasi esim. "max pressure 440kpa" saa olla aika hyvät käsipelit 44 metrin paineeseen. Sillä 1,5 barilla rikot vain vanteen.

        Ehdoton kapine se päälle ruuvattava adapteri kun alkaa kilpuriin laittamaan ilmaa.
        Kyllä, hieman ilmaa pois aluksi ja sitten max. barit kumiin.
        Useilla huoltamoilla on sellaiset säiliöt, mutta ne eivät jaksa painaa 6bar painetta minkä haluaisin kilpurin tuubikumeihin.


      • Eric Z. kirjoitti:

        Ehdoton kapine se päälle ruuvattava adapteri kun alkaa kilpuriin laittamaan ilmaa.
        Kyllä, hieman ilmaa pois aluksi ja sitten max. barit kumiin.
        Useilla huoltamoilla on sellaiset säiliöt, mutta ne eivät jaksa painaa 6bar painetta minkä haluaisin kilpurin tuubikumeihin.

        adapteri on ehdoton, juuri tutustuin presta-venttiileihin ja kompuralla kun painaa adapterin kanssa niin johan toimii.


      • Jep jep
        Maraton1970 kirjoitti:

        adapteri on ehdoton, juuri tutustuin presta-venttiileihin ja kompuralla kun painaa adapterin kanssa niin johan toimii.

        Itse käytän maantiepyörässä vähän renkaasta riippuen 7 1/2 - 10 bar. Kompura olisi kiva, mutta vaatisi ammattitason vehkeen.

        Blackburn'n tornipumpulla saa kyllä paineet nopeasti. Markkinoilla on pari muutakin laatupumppua, mutta itse olen tykästynyt noihin.


    • NoSaint

      Itse juuri jouduin eka kertaa taistelemaan prestan kanssa. Luulin, että vika on pumpussa, mutta kun netissä lueskelin aiheesta, kävi ilmi, että tavallinen pumppu käy. Joten otin "tavallisen" pumppuni tarkasteluun - poistin pumpun sisällä olevan adapterin, jonka avulla pumppu toimii eri venttiilien kanssa, siis maantiepyörän ja maastopyörän venttiilien kanssa. Nyt pumpun ilma-aukosta tuli syvempi, ja se sopi paremmin prestan pitkänomaiseen venttiiliin. Ja kas, pumppaaminen oli tämän jälkeen vaivatonta.

    • prestapaska

      Presta-venttiili on maailman paskin venttiili. Hiki hatussa saa lappaa ilmaa ja kaikki maailman pumput on jo läpikäyty. Seuraavaksi kun on ripuli niin istun venttiilin päälle ja pusken renkaan paskaa täyteen!

    • Sanoisin näin

      Kolmesta venttiilityypistä:
      - schrader
      - presta ja
      - dunlop

      Kaksi ensinmainittua toimii ihan hyvin. Kolmannen käyttöä polkupyörissä en ymmärrä.

      Ps. Ota se pieni mutteri auki, ennen kuin pumppaat prestaa. Tekniikkalaji! ;)

    • Pomppukeppi

      Kyllä noita hyvin prestan kanssa toimivia pumppuja on vaikka kuinka paljon. Itselläni on toiminut niin pienehkö käsipumppu kuin maahan laitettava isompi pumppu mittarillailman mitään ongelmia niin maastopyörissä kuin maantiepyörissäkin. Kaiken a ja o on se että ostetaan kunnollinen (ei siis halvin) pumppu kunnollisesta pyöräliikkeestä. Ja samoin sisäkumien kanssa. Niistä saa käytössä testattuja tuotteita, ei vain pumppuja jotka "sopivat kaikille ventiilityypeille". Ja jos ei toimi niin mennään takaisin ja valitetaan.

      • Lance Armstrong

        En ole kyllä huonompaan viritykseen törmännyt kuin Presta -venttiili. Hiki hatussa olen saanut aina pumpata (ja kyllä se ruuvi on kierretty auki...). Tänään se #%¤&#½ jäi kiinni siihen pumppuun niin tiukasti, että repesi koko venttiili irti sisäkumista sitä irroittaessa. Tulee taas iso remontti vain sen takia kun ajattelin lisätä siihen sisäkumiin taas ilmaa. Sen verran monta vuotta leikkiinyt kyseisen venttiilin kanssa, että seuraavaksi kyllä tulee Schrader -venttiili. Vaikka joutuukin varmaan viilaamaan vanteeseen isomman reiän.


      • Heh heh
        Lance Armstrong kirjoitti:

        En ole kyllä huonompaan viritykseen törmännyt kuin Presta -venttiili. Hiki hatussa olen saanut aina pumpata (ja kyllä se ruuvi on kierretty auki...). Tänään se #%¤&#½ jäi kiinni siihen pumppuun niin tiukasti, että repesi koko venttiili irti sisäkumista sitä irroittaessa. Tulee taas iso remontti vain sen takia kun ajattelin lisätä siihen sisäkumiin taas ilmaa. Sen verran monta vuotta leikkiinyt kyseisen venttiilin kanssa, että seuraavaksi kyllä tulee Schrader -venttiili. Vaikka joutuukin varmaan viilaamaan vanteeseen isomman reiän.

        Presta ja shrader on käytössä ihan eri tyyppisissä renkaissa. Presta, jota helppokäyttöisempää venttiiliä ei ole, on kapeissa maantierenkaissa ja shraderia on taasen maastorenkaissa.


    • Suonenvetoja päässä

      Mullahan kävi prestan kanssa, niin että ruuvasin venttiilin tapista nipan kokonaan irti ja pumppasin tämän tyyppisellä pumpulla: http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Luftpumpen_Fahrrad.jpg

      Ja kun otin pumpun irti venttiilistä, niin koko venttiilin tappi lähti varmaan tuhannen barin voimalla kohti pyörävaraston tutkimattomia nurkkia ja rengas tietysti tyhjeni.
      Eikä ollut vielä edes 3 baria renkaassa...

      Nyt sitten mietin että pitääkö vaihtaa koko sisäkumi vai voiko prestaan vaihtaa pelkän tapin ja nipan?

      • näin se menee

        Ihmeellisiä ongelmia Prestan kanssa. Mielestäni paras venttiilityyppi, joka on kevyt pumpata ja sopii kovillekin paineille.

        Käytän vanhaa käsikäyttöistä metallipumppua, jonka ilman ulostulo on sivussa. Pumpattaessa vasen käsi suojelee venttiiliä tukeutuen vanteeseen, venttiilin tulee olla ylhäällä vanteella.

        Maantiepyörään omalle painolleni riittää 7-8 bar paine. Olen kuullut, että vierintävastus voi jopa kasvaa liian kovalla paineella. Läpimitaltaan 20mm pumpun männän halkaisija on n. 19mm, sen pinta-ala on siten n. 2,5cm2. Jos renkaaseen pumppaa 8 kg/cm2, pumppua tulee painaa 20 kg vastaavalla voimalla. Siihen käsivoimien pitäisi vielä riittää.

        Hyvä käsipumppu on kapea ja jos mahdollista pitkä. Ohut maantiepyörän rengas täyttyy kyllä lyhyemmälläkin pumpulla. Paksut muovipumput eivät kestä ja ovat liian raskaita pumpata.


    • nainen9

      Kannattaa käydä huoltoasemalla laittamassa ilmaa renkaisiin. :)
      Nim.merk. itsekin taistellut käsipumpun kanssa...

    • Työmatkapolkija
    • ojk1

      Minulla halvan pumpun suutinkappale on liian lyhyt ja se puristuu ruuvin ympärille. Ja ilmaa ei tietenkään mene sisään lainkaan.

    • Päristelijä

      Kovan käden kautta todettu sääntö niin pumppujen kuin ulko- ja sisäkumien kanssa: ÄLÄ OSTA HALVINTA!

      Esim 1, Pumppu:
      - 5e muovinen käsipumppu - max 2 bar paine prestaventtiilillä varustettuun 28mm kumiin, eli vähintään 2 baria liian vähän. Lisäksi helvetin työlästä ja aikaa vievää
      -25 e jalkapumppu kunnon lukittavalla suukappaleella - painetta saa vaikka kumin räjäyttämiseksi, molempien renkaiden pumppaamiseen kuluva aika max. 5 min.

      Esim 2, Sisärenkaat:
      Hintaero bilteman ja continentalin sisäkumeilla ~3e, ensimmäinen ei kestänyt vanteelle laittoa edes. Jälkimmäinen tuntui käsikopelolla puolta paksummalta ja venttiili laadukkaammalta. Ehdottomasti väärä paikka säästää.

      Esim 3, Ulkokumit:
      Hintaero viiltosuojaamattomilla ja viiltosuojatuilla ~10e kappale, viiltosuojattujen kanssa sisäkumien vaihtokertoja tähän mennessä (~2500km) 0kpl. AIkaisempien suojaamattomien kanssa tuli vaihdettua about miljoona kertaa.

    • Aleksi1351351

      Jos touhuatte presta venttiilien kanssa, kannattaa pitää itselle tuttu ja toimivaksi todettu pumppu ja varasisäkumi aina matkassa. Harmittaa nimittäin hiukan kantaa fillaria metsässä yli 5 km lähimmälle tielle sen takia että menee venttiili kesken lenkin pumpatessa poikki. Itse opin vasta kokeilemalla.

    • tapiom

      Päristelijä-nimimerkin kanssa samantapaisia kokemuksia ja 2. ja 3. täysin samaa mieltä.

      Päristelijä ei maininnut jalkapumppuja. Niissäkin laatureroja. Kaksi jalkapumppua hajosi mielestäni turhan pienellä käytöllä (ekassa letkut alkoivat vuotaa sieltä täältä ja toisesta meni mäntä ). Ostin laatupumpun. En tiedä, miten järkevään hintaan. Ongelma laatupuissa on se, että vaikea tietää, mikä on laatupumppu ja mistä se kannattaa ostaa.

      • tapiom

        Minusta ainoa järkevä venttityyppi on schrader. Prestaa en tosin ole kokeillut, mutta nipan kiristely ja löystyttely /irrottelu tuntuu jo ajatuksena vastenmielistä. Dunlop ihan ..., koska venttiilin kiristin epäluotettava (vuotaa helposti) ja ostan vain, jos schrader-venttiilistä ei ole saatavilla. Voi olla, että schrader-venttiilillistä sisäkumia ei saa kovin pienelle ulkorenkaalle. Miten muuten schrader kestää painetta? Itselle riittää 6 baaria.


    • refdsfdsfsd

      Saatananmoista paskaa tuon prestan kanssa. Itselläni zefalin pumppu. Ilma menee, mutta voimalla ja painemittarin viisari liikkuu vain painaessa. Omassa pyörässäni schraderin venttiili ja toimii kuin unelma. Painaa pumpun paikalleen ja mittari näyttää renkaassa olevan paineen ja ilma menee renkaaseen kevyesti. Miksi vastaavaa venttiiliä ei voitaisi tehdä kapeampana, jotta ei tarvisi tuskailla näiden paskojen kanssa?

    • Onnistui

      Youtubesta löytyi täydellinen video pumppaamiseen. Sisäkumin täyttäminen onnistui halvalla minupumpullakin. Venttiilistä pitää ruuvata kapeimman venttiilinosan yläpuolelta ruuvikierrettä auki.

    • aitoBlueteam

      netistä löytyy paljon hyviä pumppausvideoita

      pumpatkaa toisianne

    • Puoli_Ammattilainen

      Presta venttiili on 100 vuotta vanha silloinkin se oli maailman halvin venttiili.

      Itsellä on kaksi pyörää 2 x MTB (hinta noin 5.000 e kappale) ja ensimmäiseksi vaihdan noi venttiilit suoraan sellaisiin johon sopii kaikki huoltoasemien kompurat ja itsellä on samanlainen 12V/230V autokompura myös kotona/autossa/veneessä/matkailuautossa.

      Hyvin toimii, kaikkialla, aina, ja on nopea ja tarkka, täyttö kestää 15sec sähköllä hienosti kaikkialla maailmassa.

      Presta on maailman huonoin keksintö.

      • Anonyymi

        Normaailiälyinen toimii noin.


    • 3543534

      Minäkin tappelin tuon presta venttiilin kanssa eilen, uusi pyörä ja ekaa kertaa prestan kautta yritin pumpapta. Lopulta ruuvasin vähän sitä venttiilin kärkeä ja alkoihan sinne lopulta menemään ilmaa. Ruuvasin sitten sormin kiinni.

      Eli onko tuon oikea käyttöohje sellainen että riittää kun sormin vähän ruuvaa sitä kärkeä auki, pumppaa, ja sitten riittää että sormin taas ruuvailee kiinni? Tuo kärki ei mitenkään näytä siltä että olisi tarkoitettu sormilla ruuvattavaksi. Siksi kesti hetken ennen kuin tajusin kuinka siihen saa ilmaa.

    • Ryymy

      Aika hassua. 90% fillareista on varutettu sillä pikavensalla eliskä dunlopeilla. Täällä keskustellaan vaan näistä marginaalivensamalleista.

      • Anonyymi

        on kyllä paska venttiili. vedän itteni hirteen sen kanssa


      • Anonyymi

        Dunlop on kyllä surkein venttiili ikinä. Ihme että niitä vielä asennetaan johonkin.

        Sekä Presta että Shrader toimivat ihan hyvin. Valinta niiden välillä menee käyttötarkoituksen mukaan. Maastoon ja tavarapyöriin Shrader, kun maantiellä on Presta parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on kyllä paska venttiili. vedän itteni hirteen sen kanssa

        On kyllä perseestä, miten tuhon ilmaa laitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä perseestä, miten tuhon ilmaa laitat?

        Työntämällä pumppu sinne, perseeseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dunlop on kyllä surkein venttiili ikinä. Ihme että niitä vielä asennetaan johonkin.

        Sekä Presta että Shrader toimivat ihan hyvin. Valinta niiden välillä menee käyttötarkoituksen mukaan. Maastoon ja tavarapyöriin Shrader, kun maantiellä on Presta parempi.

        No en tiedä miksi maastopyörässäkään pitäisi Shraderia käyttää. Mikä perustelu siihen olisi? Sekö että maastokumeissa sitä on perinteisesti jostain syystä suosittu ennenkin.
        Nykyään maastopyörissä ei juuri käytetä sisärenkaita joten Presta on niissäkin tavallisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en tiedä miksi maastopyörässäkään pitäisi Shraderia käyttää. Mikä perustelu siihen olisi? Sekö että maastokumeissa sitä on perinteisesti jostain syystä suosittu ennenkin.
        Nykyään maastopyörissä ei juuri käytetä sisärenkaita joten Presta on niissäkin tavallisin.

        Sinä oletkin tyhmä-hullu!


    • Anonyymi

      Se on semmosta. Avaa se kokonaan ja paina kerran pari, sitten tuo pumpun suutin kunnolla pohjaan ja mahdollisimman suoraan ennen kun lukitsee suuttimen. Suutin on lukittava, eihän siitä muuten.

      • Anonyymi

        Ehkä homma on selvinnyt sitten vuoden 2006, jolta aloitus on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe