epilepsiaketju, pääset turvaan

kxtaavi

Jos pidät ketjua ranteessasi tms, merkkiä
vältyt esim. poliisien viikonloppukiireisiltä väärinymmärryksiltä mikäli olet saanut kohtausen.

Esim. jos olet saanut kohtauksen, sinut viedään oikeaan paikkaan tk. tms, eikä poliisiputkaan ns. "selviämään" eli pahimmillaan jopa kuolemaan.

Jos et ole sairautesi takia merkitty, on oma mahdollinen menehtymisesi tai muu vääriin osoitteisiin kuljettaminen pitkälti omaa syytäsi, kun et ole kehdannut laittaa merkkiä itsestäsi että olet sairas.

Turvaan reittini, olen merkitty.

kirjoitukseni perustuu luettuun ennakkotapausjuttuun.

59

3032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hugo

Viisastahan se on laittaa, jos voi saada kohtauksen. Jos poliisi vie juoppoputkaan, vaikka ei haise viinalle, niin vika on kyllä poliisin päässä. Mainitsemasta ennakkotapauksesta en ole kuullut, joten voitko antaa sen numeron. Varmasti KKO, mutta mikä?

• Jen24

Mulla on kans ko.ketju ranteessa...Monta vuotta protestoin sitä vastaan mut nyt kun sain kohtauksen täpötäydessä ravintolassa, oli ensiarvoisen tärkeää soittaa paikalle oikeanlainen "vilkkuauto".
      Mutta tokihan se on jokaisen oma asia hommaako sellaista ranneketta vai ei, mut jos ei hommaa, ni ekös sitä oo sit vähän niinku omalla vastuulla jos sattuu kohtaus yllättämään oudommassa paikassa...
      Kohtauksetonta ja aurinkoista päivää kaikille!!!=)

• kxtaavi

yöllä taas mutta onneksi kotona tää päivä alkoi näin mutta kyl se siitä ....ainakin toivotaan. Hyvä jen! jes, kyllä se on niinkuin hukan teillä olisi, porukathan katsoo heti lähinnä...mikähän juoppo siinäkin örveltää..olkoon siinä.

hugolle..niin, se ennakko juttu oli kun peräkylällä pollarin ja omaisten kanssa syntyi kärhämää kyseisestä asiasta niin olisi kuulemma parasta pitää ..ikäänkuin ns "heijastin" heilumassa. :))))

• Hugo

Ajatustasi voitaisiin varmaan siis soveltaa myös skitsofrenia tapauksiin, joiden pitäisi mielestäsi kantaa ranneketta tai muuta näkyvää merkkiä sairaudestaan, että mm. poliisit eivät ampuisi heitä turhan takia, vaan ymmärtäisivät, että henkilö on sairas? Ei mielestäni ole nyt aivan oikea lähestymistapa asiaa, kyllä pitää lähteä siitä, että poliisit koulutettaan tällaisiin tapauksiin ja vika on todellakin heissä, eikä ole ns. omalla vastuullaan, jos ei kanna merkkiä, josta ilmenee sairaus.

Aika järkyttävä ajatus mielestäni. Jokainen tietenkin voi omasta valinnastaan kantaa ranneketta ajatelleen omaa turvallisuuttaan, mutta se, että olisi omalla vastuullaan, jos ei kanna ja saa kohtauksen... yllättävä ajatuksenkulku. Ehkä joskus ymmärrän tuon. Nyt lähinnä järkyttää.

• jenniga
        Hugo kirjoitti:

Ajatustasi voitaisiin varmaan siis soveltaa myös skitsofrenia tapauksiin, joiden pitäisi mielestäsi kantaa ranneketta tai muuta näkyvää merkkiä sairaudestaan, että mm. poliisit eivät ampuisi heitä turhan takia, vaan ymmärtäisivät, että henkilö on sairas? Ei mielestäni ole nyt aivan oikea lähestymistapa asiaa, kyllä pitää lähteä siitä, että poliisit koulutettaan tällaisiin tapauksiin ja vika on todellakin heissä, eikä ole ns. omalla vastuullaan, jos ei kanna merkkiä, josta ilmenee sairaus.

Aika järkyttävä ajatus mielestäni. Jokainen tietenkin voi omasta valinnastaan kantaa ranneketta ajatelleen omaa turvallisuuttaan, mutta se, että olisi omalla vastuullaan, jos ei kanna ja saa kohtauksen... yllättävä ajatuksenkulku. Ehkä joskus ymmärrän tuon. Nyt lähinnä järkyttää.

Siis jos ajatellaan tuota omavastuuta, niin mielestäni ei voi vaatia esim. poliisilta eri oireiden tunnistamista...Jos ajatellaan mm. diabeetikkoa joka on saanut ns. kohtauksen jossa keho menee ketoosiin jonka yleinen oire on alkoholin omainen haju hengityksessä. Kaikki ihmiset ei tiedä näitä asioita joten helposti menee "kohtaukset ja kännit" sekaste, oli kysymys ihan mistä sairaudesta tahansa.

Ja tuosta skitsofreniasta, kyllähän sitäkin nykyään aika paljon niinkutsutusti mainostetaan ennakkoluulojen hälventämiseksi. Ehkä ei ole mitään ketjuja mistä tunnistaisi, mutta mielestäni ei ollenkaan hassumpi ajatus ole sekään. Itse kun olen juuri opiskelujen vuoksi harjoittelemassa paikassa jossa hoidetaan skitsofreenikkoja...
        Mutta jokainenhan sen itse päättää, kantaako korua mukanaan vai ei...minä kannan ihan vain oman itseni turvallisuuden vuoksi!=)

• mhei

mistä epilepsia ranne/kaulakoruja saa?

• katja

...ketju mullakin ja lisäks ns. sos-passi kaulassa. Vaikka olin vuosikausia "piiloepi"(ilman diagnoosia ja ilman ketjua) oli kuitenkin heti diagnoosin jälkeen kamala tarve liittyä liittoon ja ostaa ranneke. Jotenkin sen koen turvaksi.

• Hugo

Tuo turvallisuus omasta tahdosta on oikein ymmärrettävä syy. Nuo muut oli lähinnä kamalia ajatuksia. Kxtaavi vielä sanoo, että poliisin kanssa tullut kärhämää ja poliisi antanut kehotuksen pitää epilepsiaranneketta. Voi kamala noita pieniä paikkakuntia, sellaisesta varmaan kyse. Onkohan näillä poliiseilla kaikki kotona tai... äh, olen aika järkyttynyt. Ei kai teille tule sellainen olo, että elämme poliisivaltiossa ja jossa poliisi voisi omaa työtään helpottaakseen määrätä kantamaan ranneketta?

Siis oikeasti katja sinun perustelu kuulostaa täysin järkevältä minunkin mielestä.

• katja
        Hugo kirjoitti:

Tuo turvallisuus omasta tahdosta on oikein ymmärrettävä syy. Nuo muut oli lähinnä kamalia ajatuksia. Kxtaavi vielä sanoo, että poliisin kanssa tullut kärhämää ja poliisi antanut kehotuksen pitää epilepsiaranneketta. Voi kamala noita pieniä paikkakuntia, sellaisesta varmaan kyse. Onkohan näillä poliiseilla kaikki kotona tai... äh, olen aika järkyttynyt. Ei kai teille tule sellainen olo, että elämme poliisivaltiossa ja jossa poliisi voisi omaa työtään helpottaakseen määrätä kantamaan ranneketta?

Siis oikeasti katja sinun perustelu kuulostaa täysin järkevältä minunkin mielestä.

...ei nyt liity epiin tämä, mutta tiedän tapauksen jossa äkillisestä toispuolisesta halvauksesta kärsinyt henkilö pyysi lähikaupan tätiä soittamaan ambulanssin. Täti säikähti asiakkaan omituista liikkumista ja jalan laahausta, tai mitä lie ja soitti poliisin paikalle. Poliisit mitään kysymättä, selitystä kuuntelematta kuskasivat kaverin putkaan vaikka tämä koko matkan pyysi sairaalaan. Kun ei tarpeeksi nopeaan saanut farkkurotsia päältään, ottivat "auttajat" liepeistä kii ja repivät takin riekaleiksi kaverin päältä, ja heittivät kalsareissaan putkaan. Aamulla oli kiltimpi setä vuorossa ja kysyi miksi lääkäriin haluat, kaveri sönkötti selityksen ja pääsi välittömästi hoitoon. Hänellä oli aivoverenvuoto, promilleja 0.
        Mitä vaan voi sattua, poliisikin on vaan ihminen! Joskus ehkä erehtyy tai tulkitsee väärin...

• Hugo
        katja kirjoitti:

...ei nyt liity epiin tämä, mutta tiedän tapauksen jossa äkillisestä toispuolisesta halvauksesta kärsinyt henkilö pyysi lähikaupan tätiä soittamaan ambulanssin. Täti säikähti asiakkaan omituista liikkumista ja jalan laahausta, tai mitä lie ja soitti poliisin paikalle. Poliisit mitään kysymättä, selitystä kuuntelematta kuskasivat kaverin putkaan vaikka tämä koko matkan pyysi sairaalaan. Kun ei tarpeeksi nopeaan saanut farkkurotsia päältään, ottivat "auttajat" liepeistä kii ja repivät takin riekaleiksi kaverin päältä, ja heittivät kalsareissaan putkaan. Aamulla oli kiltimpi setä vuorossa ja kysyi miksi lääkäriin haluat, kaveri sönkötti selityksen ja pääsi välittömästi hoitoon. Hänellä oli aivoverenvuoto, promilleja 0.
        Mitä vaan voi sattua, poliisikin on vaan ihminen! Joskus ehkä erehtyy tai tulkitsee väärin...

Poliisikin on vain ihminen ja voi olla, että heitä voisi kouluttaa paremmin kohtaamaan mm. meidän tapauksessa sairaita ihmisiä. Kokenut poliisi tietenkin tietää, että on olemassa kaikenlaista, mutta jos rutiininomaisesti on tottunut kuskaamaan juoppoja ja narkkareita, niin eihän se ole helppoa. Aivoverenvuodosta tiedän, että sitä erään kaverini aviomieskään ei tunnistanut ja ei tajunnut viedä lääkäriin. Tyhmyys on valitettavan yleistä, mutta minkäs sille mahtaa... ei kaikkea voi edes opettaa, mutta parantaa asioita varmaan voi.

• sauvatar

sairaaloihin on kyllä kuskattu,
      mutta ei koskaan putkaan.
      Ranneketta en ole koskaan käyttänyt
      ja tuskin tulen käyttämään.
      Villiä virtaa pipo oli hyvä,
      mutta sitä ei ymmärretä tai
      t-paita esim. Väärä lääkitys tms...

• Peeth.

Itse en ole koskaan julkisilla paikoilla edes saanut mitään suurempaa kohtausta, ja silti hankin rannekkeen melko pian diagnoosin jälkeen. Harva tuttunikaan on huomannut sitä ja olen sitä sentään 3 vuotta putkeen ranteessani pitänyt.. Tiedä huomaisivatko ohikulkijatkaan kohtauksen saadessani, mutta itselläni on silti parempi fiilis kun on se rantessa.
      Ihan miltä itsestä tuntuu!

• sairaanhoitajana

Iso kiitos niille, jotka pitävät kaulassaan,ranteessaan tai jossain helposti hoksattavassa paikassa vihjettä sairaudestaan. Tämä etenkin tilanteessa, jossa täysin ulkopuolisena sattuu kohdalle ja tuntee velvollisuudekseen auttaa.

Meitä on joukoittain ammattivelvollisuutensa vakavasti ottaneita hoitajia, jotka eivät voi kävellä ohi, jos joku lähimmäinen on ilmeisen avun tai hoivan tarpeessa.
      Käytännössä tämä tarkoittaa, että minä sairaanhoitajana olen aina joka paikassa sen verran ammattilainen, että annan ensiapua mahdollisuuksieni mukaan.
      Jos kohdalleni osuu henkilö, joka ilmeisesti on joku kohtauksen kourissa, on huojentavaa löytää joku virallinen yhteinen merkki, joka tarkoittaa vain ja yhtä asiaa, olkoonpa vaikka epilepsiaa. Kun näen merkin, tiedän miten toimia.

Siksi pyydän teitä jotka ette mitään merkkiä halua itsessänne kantaa, ajattelemaan asiaa myös meidän auttajien kannalta: mitä sinun auttamisessa, hoitoon saamisessa tekee se, että hetkessä tajuaa kohtauksen syyn, tai se,että yrittää päässään arpoa ja poissulkea eri vaihtoehtoja.. Ensihoitajillekin on hyödyllisempää sanoa, että tällä ihmisellä on epi-merkki, ja kyse siis ilmeisesti epilepsiasta, kuin ettei ole harmainta aavistusta mikä on..

En tiedä käsitättekö, haluatteko edes ymmärtää.. monesti ihmettelen ihmisiä, jotka ovat niin ja niin olevinaan ettei oma krooninen ja vakava sairaus liikuta eikä pysähdytä millään tavalla.. Kyllä sellainen tekee hoitajankin nöyräksi, miksei siis hieman teitäkin, jotka olette mitä suuremmissa määrin asianosaisia..
      Piittaamattomuus on melkoinen rasite hoitajillekin; vähän kuin ehdoin tahdoin jätetään huomioimatta, ettei ole yksin vastuussa itselleen ja itsestään. Tulee tilanteita, jolloin joku ulkopuolinen joutuu ottamaan teidän hyvinvoinnistanne erittäin suuren vastuun.. miksette tekisi sitä omalta osaltanne hieman helpommaksi ?

• kxtaavi

Tunnen olevani oikeassa asiassa, monen muun tavoin kun ammattinäkemys on vielä tukenamme. Kiitos.!!

olin itsekin joskus nuorena heräteltävissä, silloin vielä ilman ranneketta..haloo..haloo onko epi vai mikää..hei herää kuuletko.. hu huu... :))

• katja

ponteva mielipide! Ymmärrän tuon ja voin kuvitella että nuin se juuri on. Erittäin asiallinen ja järkeenkäypä peruste "merkitä" itsensä!

• sauvatar

ja täyttä asiaa. Kiitos kirjoittajalle.
        Nyt sitten rannekkeen tilaukseen
        niitä voi Epilepsialiitosta tilata.
        Fiksuunnuin heti :)

• sauvatar
        kxtaavi kirjoitti:

Tunnen olevani oikeassa asiassa, monen muun tavoin kun ammattinäkemys on vielä tukenamme. Kiitos.!!

olin itsekin joskus nuorena heräteltävissä, silloin vielä ilman ranneketta..haloo..haloo onko epi vai mikää..hei herää kuuletko.. hu huu... :))

usein minäkin,
        kun huhuillaan ja ihmetellään
        mikä kohtaus sillä nyt on /oli.

Eikö jo riitä arvailut, tuumin ?
        Mulle riittää ja hankin sen
        rannekkeen.

• kirjoitettu ja omassa ranteessa ketju on roikkunut siitä asti, kun on diagnoosi tehty.

• sairaanhoitajana
        Pärre kirjoitti:

kirjoitettu ja omassa ranteessa ketju on roikkunut siitä asti, kun on diagnoosi tehty.

kyyneleet tulvahti silmiin, kun luin vastauksianne.

• niinpä niin

"En tiedä käsitättekö, haluatteko edes ymmärtää.. monesti ihmettelen ihmisiä, jotka ovat niin ja niin olevinaan ettei oma krooninen ja vakava sairaus liikuta eikä pysähdytä millään tavalla.. Kyllä sellainen tekee hoitajankin nöyräksi, miksei siis hieman teitäkin, jotka olette mitä suuremmissa määrin asianosaisia..
        Piittaamattomuus on melkoinen rasite hoitajillekin; vähän kuin ehdoin tahdoin jätetään huomioimatta, ettei ole yksin vastuussa itselleen ja itsestään. Tulee tilanteita, jolloin joku ulkopuolinen joutuu ottamaan teidän hyvinvoinnistanne erittäin suuren vastuun.. miksette tekisi sitä omalta osaltanne hieman helpommaksi ?"

Minulla on epilepsia. Epilepsiani on ollut TÄYSIN OIREETON nyt seitsemän vuotta ja ainoat gm-kohtaukseni (2 kpl 11 sairausvuoden aikana) olen saanut nukkuessa, muita oireita ovat olleet LIEVÄT myokloniset kohtaukset. Anteeksi, kun olen piittamaton ja olevinaan, kun en kanna ranneketta tms. selkeää merkkiä, ainoastaan ensiapukortti löytyy lompakosta.

• sairaanhoitajana
        niinpä niin kirjoitti:

"En tiedä käsitättekö, haluatteko edes ymmärtää.. monesti ihmettelen ihmisiä, jotka ovat niin ja niin olevinaan ettei oma krooninen ja vakava sairaus liikuta eikä pysähdytä millään tavalla.. Kyllä sellainen tekee hoitajankin nöyräksi, miksei siis hieman teitäkin, jotka olette mitä suuremmissa määrin asianosaisia..
        Piittaamattomuus on melkoinen rasite hoitajillekin; vähän kuin ehdoin tahdoin jätetään huomioimatta, ettei ole yksin vastuussa itselleen ja itsestään. Tulee tilanteita, jolloin joku ulkopuolinen joutuu ottamaan teidän hyvinvoinnistanne erittäin suuren vastuun.. miksette tekisi sitä omalta osaltanne hieman helpommaksi ?"

Minulla on epilepsia. Epilepsiani on ollut TÄYSIN OIREETON nyt seitsemän vuotta ja ainoat gm-kohtaukseni (2 kpl 11 sairausvuoden aikana) olen saanut nukkuessa, muita oireita ovat olleet LIEVÄT myokloniset kohtaukset. Anteeksi, kun olen piittamaton ja olevinaan, kun en kanna ranneketta tms. selkeää merkkiä, ainoastaan ensiapukortti löytyy lompakosta.

eihän tuohon voi sanoa kuin että kukin tyylillään, ei ole pakko jos ei halua.
        Ensiaputilanteita sen verran kokeneena voin kuitenkin vakuuttaa, että sen sijaan,että kävisin penkomaan henkilön lompakkoa on luontevampaa ja helpompaa etsiä ketjua joko ranteesta tai kaulasta. Tapahtuu ikäänkuin siinä samalla kun varmistelee ilman kulkemista tai tunnustelee sykettä.

Mutta tosiaan, ei voi pakottaa, ainoastaan esittää toivomuksia. Jos sinä olet mielummin olevinasi, niin ole, ei se ole keltään toiselta pois.

• niinpä niin
        sairaanhoitajana kirjoitti:

Ensiaputilanteita sen verran kokeneena voin kuitenkin vakuuttaa, että sen sijaan,että kävisin penkomaan henkilön lompakkoa on luontevampaa ja helpompaa etsiä ketjua joko ranteesta tai kaulasta. Tapahtuu ikäänkuin siinä samalla kun varmistelee ilman kulkemista tai tunnustelee sykettä.

Mutta tosiaan, ei voi pakottaa, ainoastaan esittää toivomuksia. Jos sinä olet mielummin olevinasi, niin ole, ei se ole keltään toiselta pois.

Harmi, ettei sinulla "sairaanhoitajana" ole huumorintajua, luulisi helpottavan raskaassa työssäsi. Tietenkin sarkasmi ja ironia ovat vaativia huumorin lajeja eikä kaikilla ole (eikä toki tarvitsekaan olla, erilaiset persoonat täydentävät toisiaan) älykkyyttä niiden ymmärtämiseen.

Et myöskään ymmärtänyt kirjoitukseni pääajatusta, sääli.

• Hugo

Kehut kovasti olevasi alan ammattihenkilö ja vastuuntuntoinen auttaja, joten kerrotko sitten, että mitä teet paremmin, kun näet epilepsiaa sairastavan kädessä merkin. Tiedätkö edes mikä on epilepsiamerkki ja etenkin mitä teet?

• Hugo

Ensin itku silmässä ja sitten kun esitetään toisenlaisia mielipiteitä, niin ollaan tylyjä. Kanna sinä paidassa nimeäsi, että voi karttaa Sinua, jos tulee huono olo. Suosittelisin myös sairaanhoitajamerkin kantamista ja kaulaan merkkiä, että olet velvollisuudentuntoinen ja pätevöitynyt auttamaan epilepsiakohtauksen saaneita.

Mutta ilman kyynisyyttä: Kyllä sairaanhoitajan pitäisi osata perusasiat ilman rannekettakin... vai olitko sinä sitten perushoitaja.

• kxtaavi
        Hugo kirjoitti:

Ensin itku silmässä ja sitten kun esitetään toisenlaisia mielipiteitä, niin ollaan tylyjä. Kanna sinä paidassa nimeäsi, että voi karttaa Sinua, jos tulee huono olo. Suosittelisin myös sairaanhoitajamerkin kantamista ja kaulaan merkkiä, että olet velvollisuudentuntoinen ja pätevöitynyt auttamaan epilepsiakohtauksen saaneita.

Mutta ilman kyynisyyttä: Kyllä sairaanhoitajan pitäisi osata perusasiat ilman rannekettakin... vai olitko sinä sitten perushoitaja.

Hyvä sinä sairaanhoitajana, olen puolellasi oman etunikin takia. Ja tiedoksenne muille, käsittääkeni merkki on suuri apu jos gm tulee esim kaupassa, ja myyjä soittaa ambulanssin minulle ja kertoo havainneensa minun ranteessa epilepsia rannekkeen, on asia harvinaisen selvä jo monelle siellä kaupassa, että tuliko minulle sydänkohtaus vai mikä ?..olenko kännissä :)) (raitis kun olen) hehh vai?.. ei kai se kuollut ?..heei sillähän on toi ranneke jeeeee!!! ymmärän joo joo.
        Nuorena häpesin epi juttua ja munasin itseni ja muut joutuivat usein tosi kiusallisiin tilanteisiin ja minua kärrättiin sairaalaan vaikka ei olisi tarvinnutkaan, koska gm kohtaus menee ohi aina max 2 min ja asian voi mainita merkinnällä esim sos passilla.
        Nykyisin olen merkitty ja turhat sairaalaan kärrämiset ovat historiaa. Suvussani on hoitajia ja tietänevät asian tärkeyden, onhan teillä lääkekottikin päivitettynä kun menette polille.

• Hugo
        kxtaavi kirjoitti:

Hyvä sinä sairaanhoitajana, olen puolellasi oman etunikin takia. Ja tiedoksenne muille, käsittääkeni merkki on suuri apu jos gm tulee esim kaupassa, ja myyjä soittaa ambulanssin minulle ja kertoo havainneensa minun ranteessa epilepsia rannekkeen, on asia harvinaisen selvä jo monelle siellä kaupassa, että tuliko minulle sydänkohtaus vai mikä ?..olenko kännissä :)) (raitis kun olen) hehh vai?.. ei kai se kuollut ?..heei sillähän on toi ranneke jeeeee!!! ymmärän joo joo.
        Nuorena häpesin epi juttua ja munasin itseni ja muut joutuivat usein tosi kiusallisiin tilanteisiin ja minua kärrättiin sairaalaan vaikka ei olisi tarvinnutkaan, koska gm kohtaus menee ohi aina max 2 min ja asian voi mainita merkinnällä esim sos passilla.
        Nykyisin olen merkitty ja turhat sairaalaan kärrämiset ovat historiaa. Suvussani on hoitajia ja tietänevät asian tärkeyden, onhan teillä lääkekottikin päivitettynä kun menette polille.

Jopa sairaanhoitajat eivät tunnista ko. tunnusta ja itse pidin kaulassa, niin jokainen sanoi vain, että onpa hieno koru. Se sen informaatioarvosta.

Toiseksi epilepsia ranneke ei tuskin estä turhia kuskauksia sairaalaan, todennäköisesti se jopa aiheuttaa kuskauksia, koska silloin ainakin tilataan ambulanssi ellei kyseessä ole lääkäri, joka todellakin tietää mitä tekee. Ei tavallinen ihminen osaa kuin tilata ambulanssi, jos näkee kouristelevan ihmisen.

Sinänsä hyvä, jos joku puuttuu tilanteeseen, mutta aika monesti ihmiset kävelevät myös ohi, joten kukaan ei edes tule katsomaan ranneketta tai kaulakorua.

Loppupäätelmä: Asiassa oli kehittämisen varaa ja paras hyöty mielestäni saavutettaisiin ihmisiä valistamalla ensiavulla. Ehkä jos edes akateemiset ihmiset tietäisivät tunnuksen merkityksen tai epilepsia sana lukisi hopeisella pohjalla mustalla eikä hopealla, niin siitä voisi saada jotain selvää.

Jos jotain on tunnus auttanut oikeasti ja sanoo, että siitä on ollut hyötyä ja ihmiset tunnistavat sen, niin omat kokemukseni ovat toisenlaisia.

Jos käyt kaupassa ja se on lähikauppa ja olet saanut kohtauksia, niin eikö ole yksinkertaisinta kertoa, että Sinulla on epilepsia ja samalla antaa infoa, että mitä kohtauksen tullessa tulee menetellä?

Jos olet nuorena hävennyt epiä, niin miten olet kohtauksen saadessasi munannut itsesi? En oikein käsitä. Miten olet munannut muut, jos saat kohtauksen ja et mahda sille mitään?

Rannekeko estää kohdallasi turhat sairaalakäynnit ja jättäneet ne historiaan? Hieman epäilen, että olet kertonut asiasta kuitenkin suullisesti ihmisille, joiden parissa liikut ja se on tietenkin hyvä. Sos-passia taasen mielestäni on jokaisen etenkin lääkkeitä käyttävän hyvä käyttää... siinä sentään on paljon informaatiota, jos joutuu tajuttomaan tilaan. Varmasti omalle lapselleni sellaisen hommaisin... mielestäni lapset jopa pitävät niistä Sos-passeista. Kärrätäänpä lapsi kotia, jos jotain on sattunut ja tapaturmia voi todellakin sattua terveillekin.

• eräs henkilö
        Hugo kirjoitti:

Kehut kovasti olevasi alan ammattihenkilö ja vastuuntuntoinen auttaja, joten kerrotko sitten, että mitä teet paremmin, kun näet epilepsiaa sairastavan kädessä merkin. Tiedätkö edes mikä on epilepsiamerkki ja etenkin mitä teet?

Ulkopuolisena naishenkilönä ko. tilanteessa.

Nähdessäni jonkun kouristelevan kadulla, ja etenkin jos tämä joku olisi mies..-Soitan ambulanssin jos häneltä ranneke tai kaulakoru löytyy. Vaikka kohtaus olisi lyhyt, ei ole enää vastuullani onko se VARMASTI mennyt ohi. Sen sais valkotakkiset tarkistaa.

-Soitan jeparit jos ei löydy. Täälä missä asun on niin paljo spurguja että keskimäärin toi alkoholikramppi ois jopa todennäkösempi vaihtoehto.

Kummasta on hugolle enemmän apua?;)

• Hugo
        eräs henkilö kirjoitti:

Nähdessäni jonkun kouristelevan kadulla, ja etenkin jos tämä joku olisi mies..-Soitan ambulanssin jos häneltä ranneke tai kaulakoru löytyy. Vaikka kohtaus olisi lyhyt, ei ole enää vastuullani onko se VARMASTI mennyt ohi. Sen sais valkotakkiset tarkistaa.

-Soitan jeparit jos ei löydy. Täälä missä asun on niin paljo spurguja että keskimäärin toi alkoholikramppi ois jopa todennäkösempi vaihtoehto.

On sen verran kuuma nyt, että palokunta saisi tulla nyt ensisijaisesti ja antaa kunnon suihkun. Sä saisit tulla ihailemaan niitä palomiehiä, sillä ne ei minua kiinnosta.

Tarvittaessa paras ratkaisu olisi palokunta, poliisi ja ambulanssi. Kaikki voimavarat käyttöön.

Asiallisesti vastattuna. Ei ole tarvetta ja jos joku toimittaa apua, niin sitten... tosin itse jos Sinut näkisin, niin varmasti soittaisin poliisille, että veisivät sinut telkien taakse.

• niinpä niin
        eräs henkilö kirjoitti:

Nimimerkille "eräs henkilö": Mielestäni sinulla on kummallinen suhtautuminen. Olet hirvittävän huolissasi ja haluat olla VARMA kohtauksen ohimenosta yms., jos tiedät, että kyseessä on sairaus. Jos et tiedä/ole varma, kutsutkin poliisit, vaikka kyseessä voi olla esim. epileptinen kohtaus eivätkä poliisit osaa siinä auttaa - missä vastuuntuntosi silloin on? Myös vakava alkoholimyrkytys voi olla hengenvaarallinen ja ambulanssin kutsuminen aiheellista, mutta siitähän sinä et tekstisi perusteella välitä. Sanoisin suhtautumistasi valikoivaksi suvaitsevaisuudeksi.

"Hugo" aivan ilmeisesti löysi ensimmäisen kirjoitukseni ajatuksen, onnittelut.

• sauvatar
        niinpä niin kirjoitti:

Nimimerkille "eräs henkilö": Mielestäni sinulla on kummallinen suhtautuminen. Olet hirvittävän huolissasi ja haluat olla VARMA kohtauksen ohimenosta yms., jos tiedät, että kyseessä on sairaus. Jos et tiedä/ole varma, kutsutkin poliisit, vaikka kyseessä voi olla esim. epileptinen kohtaus eivätkä poliisit osaa siinä auttaa - missä vastuuntuntosi silloin on? Myös vakava alkoholimyrkytys voi olla hengenvaarallinen ja ambulanssin kutsuminen aiheellista, mutta siitähän sinä et tekstisi perusteella välitä. Sanoisin suhtautumistasi valikoivaksi suvaitsevaisuudeksi.

"Hugo" aivan ilmeisesti löysi ensimmäisen kirjoitukseni ajatuksen, onnittelut.

tapahtuu meille ja luulen,
        että eniten miesepileptikoille ?
        Mä, kun näen maassa jonkun
        makaavan tuolla ostarin kupeessa
        käyn aina tsekkaamassa onko
        se tajuissaan ym...
        Jos se vaan nukkuu humalaansa
        pois niin kehoitan siirtymään
        varjosampaan paikkaan ja silloin
        ne yleensä jo jaksaa lähteä
        himaan nukkumaan .

Toi asenne eniten ärsyttää
        monesti " dokujenkin " elämä
        on ollut arvokasta elämää ja
        sentään joku niitä vielä pitää hengissä.
        Me ei niiden elämän tarinoita
        tiedetä johtuuko dokaaminen työttömyydestä, avioerosta ym...
        Toiset on herkempiä kuin toiset.

Silti mun mielestä jokainen tarvitsee samanarvoisen kohtelun.

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

tapahtuu meille ja luulen,
        että eniten miesepileptikoille ?
        Mä, kun näen maassa jonkun
        makaavan tuolla ostarin kupeessa
        käyn aina tsekkaamassa onko
        se tajuissaan ym...
        Jos se vaan nukkuu humalaansa
        pois niin kehoitan siirtymään
        varjosampaan paikkaan ja silloin
        ne yleensä jo jaksaa lähteä
        himaan nukkumaan .

Toi asenne eniten ärsyttää
        monesti " dokujenkin " elämä
        on ollut arvokasta elämää ja
        sentään joku niitä vielä pitää hengissä.
        Me ei niiden elämän tarinoita
        tiedetä johtuuko dokaaminen työttömyydestä, avioerosta ym...
        Toiset on herkempiä kuin toiset.

Silti mun mielestä jokainen tarvitsee samanarvoisen kohtelun.

No nyt esitit näkökohdan, joka on niin inhimillinen, että arvostan hurjasti Sinua. Vaikka itsekään en spurguja etenkään aggressiivisena siedä, niin kyllä aina autan, kun joku on sammunut tai makaa verta vuotavana. Valitettavasti moni kulkee vain ohi. Onneksi aina en kuitenkaan ole ensimmäinen, joka edes käy kysymässä, että onko kaikki ok. On noita ns. kunnon kansalaisiakin.

*Aamupuuron aika*. Tänään pelaan petanqueta ja voi perkele, jos kaverini voittaa, joka tulee käymään mökillä.*

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

No nyt esitit näkökohdan, joka on niin inhimillinen, että arvostan hurjasti Sinua. Vaikka itsekään en spurguja etenkään aggressiivisena siedä, niin kyllä aina autan, kun joku on sammunut tai makaa verta vuotavana. Valitettavasti moni kulkee vain ohi. Onneksi aina en kuitenkaan ole ensimmäinen, joka edes käy kysymässä, että onko kaikki ok. On noita ns. kunnon kansalaisiakin.

*Aamupuuron aika*. Tänään pelaan petanqueta ja voi perkele, jos kaverini voittaa, joka tulee käymään mökillä.*

Sä ootkin lomalla, hyvä ;)

Ota rennosti ja nauti ;)

Mä vielä sinnittelen,
        kun aamuisin niin nyppii
        koko tää mun touhu, mut periksi en anna.
        Oon muuten sitkeä, kun niin päätän.

Hyvää lomaa Hugo sinä norsumuistinen
        mies ;))))

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

Sä ootkin lomalla, hyvä ;)

Ota rennosti ja nauti ;)

Mä vielä sinnittelen,
        kun aamuisin niin nyppii
        koko tää mun touhu, mut periksi en anna.
        Oon muuten sitkeä, kun niin päätän.

Hyvää lomaa Hugo sinä norsumuistinen
        mies ;))))

No joo siis olen mökillä, mutta en lomalla. Tänäänkin olen saunonut, pelannut petanqueta ja siis voitin;). Lisäksi oon ottanut aurinkoo ja pelannut alypäätä ja voittanut siinäkin. Muistipelissä hävisin... pelkele... mutta toi kaverini oli tottunut enemmän kannetavan näppämistöön ja etenkin tähän hiireen, joten sen piikkiin laitan sen.

Eihän se voittaminen ole tärkeintä vaan hyvä menestys:D.

*Ei ollut taaskaan mitään epilepsiasta... noh testasin Ford Focuksen 1,6 moottorilla ja se on alitehoinen... liittyi välillisesti aiheeseen.*

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

No joo siis olen mökillä, mutta en lomalla. Tänäänkin olen saunonut, pelannut petanqueta ja siis voitin;). Lisäksi oon ottanut aurinkoo ja pelannut alypäätä ja voittanut siinäkin. Muistipelissä hävisin... pelkele... mutta toi kaverini oli tottunut enemmän kannetavan näppämistöön ja etenkin tähän hiireen, joten sen piikkiin laitan sen.

Eihän se voittaminen ole tärkeintä vaan hyvä menestys:D.

*Ei ollut taaskaan mitään epilepsiasta... noh testasin Ford Focuksen 1,6 moottorilla ja se on alitehoinen... liittyi välillisesti aiheeseen.*

Ollaan kierrelty autokauppoja,
        kun pitäisi uusi " kärry " hankkia.

Älä polta itseäsi kuumassa auringossa,
        eilen katsoin netistä kuvia,
        kun porukat olivat grillanneet itsensä.
        Kamalaa katsottavaa.

Nyt voit ottaa uusia kesäkuvia ja
        laittaa tonne galleriaan ;)))) ?

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

Ollaan kierrelty autokauppoja,
        kun pitäisi uusi " kärry " hankkia.

Älä polta itseäsi kuumassa auringossa,
        eilen katsoin netistä kuvia,
        kun porukat olivat grillanneet itsensä.
        Kamalaa katsottavaa.

Nyt voit ottaa uusia kesäkuvia ja
        laittaa tonne galleriaan ;)))) ?

Täällä on niin sekalaista seurakuntaa, että en edes viitsi laittaa enää kuvaani tänne... osasyy on saamani tappouhkauksen mielipiteini vuoksi.

Jostain syystä en pala millään, vaikka eilinen päivä meni pyörräillessä ja vesillä. Käytiin jopa uimassa alasti perinteiseen tapaan veneestä ja tietenkin kännissä. Kännissä unohtui vielä pelastusliivit kotiin ja kaverini hypäsi hienosti suomalaiskansalliseen tapaan veneestä ja onneksi oli mutapohja, sillä vettä oli vain puoli metriä. Säikähdin aika saatanasti. Itse olen saanut kiloja sen verran, että veneeseen olikin helvetin vaikea nousta, kun painaa 90 kg... ei käynytkään kuten lapsena tai pelastusliivit päällä.

Oli muuten hauskaa ja saunassa käytiin ja uimassa vielä yhden jälkeen yöllä... sen jälkeen kaverini väsähti ja sitten kai kirjoittelin tänne.

Ford Focuksen moottori ei todellakaan vedä tarpeeksi nopeasti 1,6 litran moottorilla ja mielestäni se tarvitsee 2 litran moottorin, että sujavasti pääsee autojen ohi. Sinänsä se on merkillistä, että ensimmäinen Focus oli todella kiihtyväinen, mutta tämä uusi kai painavampi ja siksi ei kiihdy.

Eli eilen siis rikoin lakia, en käyttänt pelastusliivejä, kävelin päin punaisia, ajoin humalassa moottoriveneellä ja en noudattanut nopeusrajoitusta joessa veneellä, enkä myöskään testatessani autolla.

Kamalia tunnustuksia ja älä paljasta näitä kamalia rikkeitäni. Ehkä olin oikeustoimikelvoton ja täten syyntakeeton? Huomattakoon, että en todellakaan humalassa ajanut autolla.

Itse tykkään, että japanilaisissa autoissa on paras laatu/ hinta suhde ja hyvä ajettavuus vielä. Nissa, Toyta... siinä autot, joita voisin suositella. En tosin ole mikään autojen asiantuntija ja jokaisella on omat mieltymykset. Minulle riittää, että pääsen liikkumaan.

Kunto on kasvanut kohisten jokapäiväisessä pyöräilyssä ja auringonotossa ja leanvedossa.

Tästä lähtien asiaan... puhun aivan höpöjä nyt:).

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

Täällä on niin sekalaista seurakuntaa, että en edes viitsi laittaa enää kuvaani tänne... osasyy on saamani tappouhkauksen mielipiteini vuoksi.

Jostain syystä en pala millään, vaikka eilinen päivä meni pyörräillessä ja vesillä. Käytiin jopa uimassa alasti perinteiseen tapaan veneestä ja tietenkin kännissä. Kännissä unohtui vielä pelastusliivit kotiin ja kaverini hypäsi hienosti suomalaiskansalliseen tapaan veneestä ja onneksi oli mutapohja, sillä vettä oli vain puoli metriä. Säikähdin aika saatanasti. Itse olen saanut kiloja sen verran, että veneeseen olikin helvetin vaikea nousta, kun painaa 90 kg... ei käynytkään kuten lapsena tai pelastusliivit päällä.

Oli muuten hauskaa ja saunassa käytiin ja uimassa vielä yhden jälkeen yöllä... sen jälkeen kaverini väsähti ja sitten kai kirjoittelin tänne.

Ford Focuksen moottori ei todellakaan vedä tarpeeksi nopeasti 1,6 litran moottorilla ja mielestäni se tarvitsee 2 litran moottorin, että sujavasti pääsee autojen ohi. Sinänsä se on merkillistä, että ensimmäinen Focus oli todella kiihtyväinen, mutta tämä uusi kai painavampi ja siksi ei kiihdy.

Eli eilen siis rikoin lakia, en käyttänt pelastusliivejä, kävelin päin punaisia, ajoin humalassa moottoriveneellä ja en noudattanut nopeusrajoitusta joessa veneellä, enkä myöskään testatessani autolla.

Kamalia tunnustuksia ja älä paljasta näitä kamalia rikkeitäni. Ehkä olin oikeustoimikelvoton ja täten syyntakeeton? Huomattakoon, että en todellakaan humalassa ajanut autolla.

Itse tykkään, että japanilaisissa autoissa on paras laatu/ hinta suhde ja hyvä ajettavuus vielä. Nissa, Toyta... siinä autot, joita voisin suositella. En tosin ole mikään autojen asiantuntija ja jokaisella on omat mieltymykset. Minulle riittää, että pääsen liikkumaan.

Kunto on kasvanut kohisten jokapäiväisessä pyöräilyssä ja auringonotossa ja leanvedossa.

näköjään on tarttunut suhunkin ;)

En mä nyt tosissani sen kuvan kans,
        enkä mäkään laita,
        kun täällä on kaikenlaisia pervoja liikkeellä.

Meillä onkin sama maku autojen kanssa ;)))

Tarvittais vähän enemmän tilaa,
        joten siksi katsellaan uutta.

Et pala, se on hyvä.
        Mä jo kuoriudun vanhasta nahasta.

Sun lääkitys kestää viinat ja mun ei.
        Jos otan niin nukahdan samantien,
        joten se siitä ilosta.

Koittakaas pojat olla ihmisiksi
        siellä mökilläkin ja älkää nyt
        kauheesti mokailko,
        aikaa hurjaa toi teidän touhu.

Tsot, tsot sanoo tiukka mummi täällä ;)))

• sairaanhoitajana
        Hugo kirjoitti:

Tunneskaalaa siis löytyy, eikä siitä kait kenelläkään ole moittimista. Jos olenkin saanut arvostelua mielipiteelläni, voin vedota siihen, että en minä voi pakottaa teistä ketään informoimaan mitään itsestänne.
        Se että osaan liikuttua jostakin, mutta ottaa myös asenteen,ettei kuitenkaan ole minun asiani, miten toimitte oman terveytenne kanssa on käsittääkseni merkki,etten ole vielä täysin puutunut ihmisten välinpitämättömyydestä huolimatta, mutta lopettanut turhaantumisen sen vuoksi, ihmisellä kun on kuitenkin vapaa tahto.Tunnuttehan kuitenkin olevan vastuullisia aikuisia henkilöitä, joitten itsemääräämisoikeuteen kuuluu päättää omista asioistaan.
        On vaan kuulkaa niinkin,että saatatte olla joskus tilanteessa,ettei teistä ole päättämään tai edes hallitsemaan omaa elämäänne.
        Joku sanoi,että ammattitaitoinen osaa toimia vaikkei tietäisi mikä on. Te ette ilmeisesti tajua,että kuka tahansa voi kouristaa mistä tahansa syystä, ajattelette asiaa vain oman kohtaustilanteenne kannalta. Jätätte samalla huomiomatta, että epilepsiakohtauksiakin on monenlaisia, kaikki ei kouristele "tyypillisesti", eikä kaikki ajateltavissaolevat kohtaukset ole epilepsiaa.

Edelleen olen kiitollinen, jopa liikutukseen asti, niille, jotka haluavat oikaista omaa reittiään hoitoa tarvitessaan. Toki toivon,ettei kukaan kohtauksia saisi, mutta kun saa. Eilen oli ensiavussa kolme kouristelevaa yhtäaikaa, eikä valitettavasti heistä kenestäkään ollut ambulanssista luovutettaessa tietoa perussairaudesta.. Saattoi mennä jokunen hetki hukkaan etsiessä sairaalan paperista ja tiedostoista tätä ensiarvoisen tärkeää tietoa. Välttämättä ei haluaisi käydä arpomaan syytä silloin kun tilanne on päällä. Kun papereita aikansa kaiveltuaan huomaa, että jaahas tällä on epilepsia, huokaisee tietysti tavallaan helpotuksesta, mutta vähän pännii, kun hoitaminen olisi vähemmän sokkoilua, jos senkin tietäisi etukäteen.

Mitä lie tarkoitat nimen ja merkin kantamisella? Työssäollessani nimeni ja koulutukseni on näkyvillä kuvallisessa lätkässä, sairaanhoitaja merkki samoin on täysin näkyvillä. Et vaan Hugo ota huomioon, että kun sinä tai joku muu arvostelija olette taju kankaalla ette pysty välttämään ettekä karttamaan, vaan jos olen kohdalla, hoidan.

Olen varmaan joissain asioissa sangen huumorintajuton, mutta kun on ollut tilanteissa mukana, ei välttämättä näe mitään naurettavaa siinä,ettei kouristuksia saada "helpoin" keinoin talttumaan, vaan odotellaan anestesialääkäriä nukuttamaan ja intuboimaan.. Sen, miten vastuuntuntoisesti ammattiani harjoitan ei pitäisi olla negatiivinen seikka, kuten ei sekään,että otan potilaan asiat vakavasti, suorastaan pipo kireällä. Olisko sinusta kuitenkin parempi,että asettuisin potilaan yläpuolelle, naureskelisin huumorintajua osoittaen työssäni? Joskus on naurulle ja huumorinheitollekin tilaa, mutta ensiavun sairaanhoitajana potilaskontakteissa hyvin hyvin harvoin.

Se,että joku sairaanhoitaja on sanonut epilepsiamerkkiä kauniiksi koruksi, kertoo toisaalta siitä, että epilepsiamerkki on kaunis koru, mutta jos merkin tulkinta on jäänyt puutteelliseksi, on se asianomaisen hoitajan, ei yleensä koko hoitohenkilökunnan puute, ja joka tulisi korjata pikaisesti. Oletko aivan varma, ettei kauniiksi koruksi kehuja todellakaan tiennyt mikä sisältö sillä on?

Tuskin käyttäisin nimimerkkiä sairaanhoitajana jos olisi perushoitaja, vai miten lie asian kuvittelit?

• sairaanhoitajana
        Hugo kirjoitti:

Jokainen seilaa varmemmilla vesillä kun on viite siitä, missä ollaan.
        Velvollisuuteni on tietää.

• Hugo

Jokainen seilaa varmemmilla vesillä kun on viite siitä, missä ollaan.
        Velvollisuuteni on tietää.

No et sitten kuitenkaan jaksanut kirjoittaa, että mitä teet, vaan vetoat epämääräiseen käsitteeseen, että velvollisuutesi on tietää. Onhan velvollisuutesi tietää ammattilaisena kaikkea, mutta se että tiedätkö oikeasti on eriasia.

Vastaa, jos jaksat. Nimittäin asiahan on niin, että jätät vastaamatta, koska et oikeasti tiedä tai sitten olet epävarma siitä ja et halua saattaa sitä toisten tietoon. Jos tiedät oikeasti, niin velvollisuuden tuntoisena kirjoittaisit sen myös tänne palstalle, että saataisiin ammattilaisen kommentti.

Jankuttamaan en ala tästä asiasta, sillä niin monen kanssa on sama jankkaus käyty ja vedotaan "velvollisuuteen". HURAA, oishan noita velvollisuuksia... tiedät velvollisuutesi, tiedätkö sitten oikeutesi?

• katja
        Hugo kirjoitti:

No et sitten kuitenkaan jaksanut kirjoittaa, että mitä teet, vaan vetoat epämääräiseen käsitteeseen, että velvollisuutesi on tietää. Onhan velvollisuutesi tietää ammattilaisena kaikkea, mutta se että tiedätkö oikeasti on eriasia.

Vastaa, jos jaksat. Nimittäin asiahan on niin, että jätät vastaamatta, koska et oikeasti tiedä tai sitten olet epävarma siitä ja et halua saattaa sitä toisten tietoon. Jos tiedät oikeasti, niin velvollisuuden tuntoisena kirjoittaisit sen myös tänne palstalle, että saataisiin ammattilaisen kommentti.

Jankuttamaan en ala tästä asiasta, sillä niin monen kanssa on sama jankkaus käyty ja vedotaan "velvollisuuteen". HURAA, oishan noita velvollisuuksia... tiedät velvollisuutesi, tiedätkö sitten oikeutesi?

Hugo!

• sairaanhoitajana
        Hugo kirjoitti:

tarpeesi haastaa riitaa,provosoida. Minun puolestani saat jäädä mihin uskoon tahansa, minulla ei ole tarvetta saada ketään virtuaalisesti vakuuttuneeksi omasta pätevyydestäni, koska tiedän taitoni käytännön kokemuksesta.
        Jätän asian oman mielesi varaan..näin sinulle jää ehkä ikuiseksi pohdittavaksi, onko joku kohtaamasi terveydenhuollon ammattilainen hän joka tässä kirjoittaa.
        Toive, ettemme kohtaa on ilmeisen molemmin puolinen. Tosin minä voin esittää sen pelkästeen ammatillisesta näkökulmasta, muutenhan minulle on ihan se ja sama, miten elät elämäsi.

• vedossa
        Hugo kirjoitti:

kiva, sulla onkin joku nainen mitä vedellä, ja kunto kasvaa. Tosi hienoa.

• Hugo
        vedossa kirjoitti:

kiva, sulla onkin joku nainen mitä vedellä, ja kunto kasvaa. Tosi hienoa.

Tosin valitettavasti kirjoitan Lean nimen tohon pienellä. Tosta Lea kyllä suuttuu.

• Hugo

tarpeesi haastaa riitaa,provosoida. Minun puolestani saat jäädä mihin uskoon tahansa, minulla ei ole tarvetta saada ketään virtuaalisesti vakuuttuneeksi omasta pätevyydestäni, koska tiedän taitoni käytännön kokemuksesta.
        Jätän asian oman mielesi varaan..näin sinulle jää ehkä ikuiseksi pohdittavaksi, onko joku kohtaamasi terveydenhuollon ammattilainen hän joka tässä kirjoittaa.
        Toive, ettemme kohtaa on ilmeisen molemmin puolinen. Tosin minä voin esittää sen pelkästeen ammatillisesta näkökulmasta, muutenhan minulle on ihan se ja sama, miten elät elämäsi.

Voi mikä pikkusielu. No et sitten pystynyt kuin yrittämään päteä. Noh, ehkä en vaan koskaa opi arvostamaan sairaanhoitajia ja en todellakaan provosoi ja sait mahdollisuuden näyttää, että tiedät, että mistä kirjoitat.

• sairaanhoitajana
        Hugo kirjoitti:

Voi mikä pikkusielu. No et sitten pystynyt kuin yrittämään päteä. Noh, ehkä en vaan koskaa opi arvostamaan sairaanhoitajia ja en todellakaan provosoi ja sait mahdollisuuden näyttää, että tiedät, että mistä kirjoitat.

Kiitos kiitos.
        Anna sinä case, niin minä kerron mitä tehdään.

• Hugo

Kiitos kiitos.
        Anna sinä case, niin minä kerron mitä tehdään.

Enkö minä aivan selvästi kertonut, että mitä halusin tietää. Ehkä se viesti on jäänyt sitten kirjoittamatta tai sitten kaikki viestit eivät näy Sinulla.

Tuntuu nyt jankuttamiselta, mutta kysymys siis kuului: Miten toimit erilailla, kun näet epilepsiarannekkeen?, tunnistatko epilepsiarannekkeen ja jos tunnistat, niin voisitko kuvailla sen... onko olemassa muita tunnusmerkkejä kuin ranneke? ja kun näet kouristelevan ihmisen, niin miksi katsot vain ranteesta, että onko hänellä epilepsia tai muu sairaus? Lisäksi minua jopa maallikkona ihmetyttää, että miksi et velvollisuudentuntoisena voisi katsoa myös lompakkoa, jos siellä olisi vaikka ohjeita hoidosta Sinulle. Tarvitsetko ohjeet itsellesi... mielestäni ranneke ei kerro paljoakaan. Mistä tiedät lääkeaineyliherkkyydet?

Ok... jos ihminen kouristelee tai on tajuton kadulla tai käyttäytyy vaarallisesti itselleen, niin tarvitseko oikeasti siihen ammattihenkilönä vielä jonkin tunnisteen? Jos tarvitset, niin miksi?

Tässä nyt on kysymyksiä, joita voit miettiä rauhasssa ja tietenkin olisi hyvä, että vastaisit heti, etkä viikon päästä, jotta oikeasti voisi tietää, että tiesitkö asiat vai otitko ensin selvää niistä. Tosin jos et tiennyt ja nyt otat asioista selvää, niin onhan sekin jo jotain tai hyvin paljon, sillä ei moni aktiivisesti tietoa hae.

*Käy tsekkaamassa vielä, että enkö tosiaan esittänyt mitään kysymystä johon olisit voinut vastata... mielestäni se oli vielä tarpeeksi yksinkertainen kenelle tahansa*.

• sairaanhoitajana
        Hugo kirjoitti:

Enkö minä aivan selvästi kertonut, että mitä halusin tietää. Ehkä se viesti on jäänyt sitten kirjoittamatta tai sitten kaikki viestit eivät näy Sinulla.

Tuntuu nyt jankuttamiselta, mutta kysymys siis kuului: Miten toimit erilailla, kun näet epilepsiarannekkeen?, tunnistatko epilepsiarannekkeen ja jos tunnistat, niin voisitko kuvailla sen... onko olemassa muita tunnusmerkkejä kuin ranneke? ja kun näet kouristelevan ihmisen, niin miksi katsot vain ranteesta, että onko hänellä epilepsia tai muu sairaus? Lisäksi minua jopa maallikkona ihmetyttää, että miksi et velvollisuudentuntoisena voisi katsoa myös lompakkoa, jos siellä olisi vaikka ohjeita hoidosta Sinulle. Tarvitsetko ohjeet itsellesi... mielestäni ranneke ei kerro paljoakaan. Mistä tiedät lääkeaineyliherkkyydet?

Ok... jos ihminen kouristelee tai on tajuton kadulla tai käyttäytyy vaarallisesti itselleen, niin tarvitseko oikeasti siihen ammattihenkilönä vielä jonkin tunnisteen? Jos tarvitset, niin miksi?

Tässä nyt on kysymyksiä, joita voit miettiä rauhasssa ja tietenkin olisi hyvä, että vastaisit heti, etkä viikon päästä, jotta oikeasti voisi tietää, että tiesitkö asiat vai otitko ensin selvää niistä. Tosin jos et tiennyt ja nyt otat asioista selvää, niin onhan sekin jo jotain tai hyvin paljon, sillä ei moni aktiivisesti tietoa hae.

*Käy tsekkaamassa vielä, että enkö tosiaan esittänyt mitään kysymystä johon olisit voinut vastata... mielestäni se oli vielä tarpeeksi yksinkertainen kenelle tahansa*.

olen töissä, enkä voi työaikana paneutua kenenkään virtuaalisiin ongelmiin. On riittämiin ihan oikeitakin potilaita.

• Hugo

olen töissä, enkä voi työaikana paneutua kenenkään virtuaalisiin ongelmiin. On riittämiin ihan oikeitakin potilaita.

Ja lopeta sitten etenkin tuo typerä sairaanhoitajan esittäminen. Ihan naurettavava pelle olet ja noin ainakin onnistut saattamaan sairaanhoitajat huonoon valoon, jos olet edes aina sama vastaaja. Kysyit nimittäin ensin esimerkkitapausta ja nyt et vastaa! HIENOA MEIDÄN VELVOLLISUUDENTUNTOINEN SAIRAANHOITAJA!:D. Valitettavasti teit vaan pilaa aika tärkeällä asialla ja hanki sinä oikea elämä ja älä ainakaan täällä palstalla käy esiintymässä oikeana sairaanhoitajana. Ei Sinulta asiallista kommenttia heru.

• katja

voisi olla syytä jutella jonkun kanssa persoonasi/käytöksesi kaksijakoisuudesta tai sitten kirjoittajia nimimerkilläsi on tosiaan useita. Tämän palstan vakikirjoittajat ovat (mielestäni) asiallisia ja pääsääntöisesti suhteellisen hyväntuulisia ja ymmärtäväisiä (sekä epileptikoita)ihmisiä joiden elämässä sairaus näyttelee isohkoa roolia.

EI ole asiallista haastaa riitaa tai käyttäytyä muuten koppavasti! En sinuakaan haluaisi moittia ja mikäli nicciäsi on käytetty väärin, olen pahoillani kiivaasta sävystäni. Provoilu ei kuulu tänne! Eikös joku huuhaa tms palsta sopisi sellaiseen paremmin?!

Hyvää jatkoa sulle kuiteskin! =)

• sairaanhoitajana
        Hugo kirjoitti:

Ja lopeta sitten etenkin tuo typerä sairaanhoitajan esittäminen. Ihan naurettavava pelle olet ja noin ainakin onnistut saattamaan sairaanhoitajat huonoon valoon, jos olet edes aina sama vastaaja. Kysyit nimittäin ensin esimerkkitapausta ja nyt et vastaa! HIENOA MEIDÄN VELVOLLISUUDENTUNTOINEN SAIRAANHOITAJA!:D. Valitettavasti teit vaan pilaa aika tärkeällä asialla ja hanki sinä oikea elämä ja älä ainakaan täällä palstalla käy esiintymässä oikeana sairaanhoitajana. Ei Sinulta asiallista kommenttia heru.

Ihan oikeasti Hugo, mulla on ollut pitkä työputki, olen ollut ensiavussa hoitamassa eri tyyppisiä tapauksia. En silloin jouda enkä ennätä miettimään mitenkä saisin virtuaalisesti pätevyyteni todistettua, kun siihen ei oikeastaan ole mitään tarvetta.
        Sinä voisit vaikka googlettamalla etsiä kuinka monia eri kouristustyyppejä on olemassa, ja sitten pohtia, mikä merkitys on sillä,että kouristelevasta ihmisestä tietää,mistä on kyse. Taju voi olla kankaalla lukuisista eri syistä, jopa johonkin suuntaan vääntämistä voi olla muissakin kuin epilepsiassa, syljen/vaahdon suusta tulemista samoin, jne.
        Ihan jos kadulla jollakulla on tilanne päällä, ei siitä voi suoralta kädeltä sanoa mistä se johtuu. Ei sairaanhoitaja tee diagnoosia siinä paikassa, vaan tarvitaan oikeat tutkimukset ja tarvitaan esimerkiksi neurologia antamaan "tuomionsa". Mutta ennen kuin siinä on neurologi, on moni muukin lääketieteen ammattilainen saattanut ottaa kantaa tilanteeseen.
        Jos jollain diagnoosiprosessi on läpikäyty, ja sen tietää, on ihan hyvä antaa se tavalla tai toisella ilmi. Kolmiliekkinen epilepsia merkki on virallinen tunnus, jonka löytyminen ihmiseltä tekee auttamisen helpommaksi, turvallisemmaksi. Ikäänkuin tietää, että mikä maa, mikä valuutta, eikä tarvitse arpoa tilanteessa, jossa pitää toimia.

En ole vittuillut,ei ainakaan tarkoitukseni alunperin sitä ollut, mutta niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, etenkin jos alkaa turhasta vinkumaan. Olen oikea sairaanhoitaja, ja aion vastaisuudessakin lueskellä näitä juttuja, ja jopa sanani sanoa, vaikka se ei teitä täällä miellyttäisikään. Potilaan maailmoihin tutustuminen ei ole pahitteeksi hoitajallekaan, jos vaan sattuu riittämään mielenkiintoa. Ei minullakaan aina, eikä kaikkeen, mutta sattumoisin neurologiset sairaudet kiinnostaa kovin.
        Jos sinä olet pohdintoinesi ollut mielestäsi asiallinen, niin okei, siinä tapauksessa voin sanoa,että sinä olet etsinyt syytöksiisi aiheita hieman asian ulkopuolelta, ja esittänyt omia epäilyksiäsi ja arvailujasi. Sinulla eläkeläisenä siihen on kait varaa, mutta minulla ammatissani ainakin hyvin vähän. Minun pitää tietää, ja minä tiedän. Esimerkiksi kysymyksesi miksi etsin merkkiä vain ranteesta enkä muualta on silkkaa vittuilua, lillukanvarsiin tarttumista,josta huomaa,että pitää väkisin vääntää paskaa,jos ei itsestään tule.
        Ota levolacia, se ei epilepsiaan auta, mutta pitää suolen toiminnassa.

• kxtaavi

Ihan oikeasti Hugo, mulla on ollut pitkä työputki, olen ollut ensiavussa hoitamassa eri tyyppisiä tapauksia. En silloin jouda enkä ennätä miettimään mitenkä saisin virtuaalisesti pätevyyteni todistettua, kun siihen ei oikeastaan ole mitään tarvetta.
        Sinä voisit vaikka googlettamalla etsiä kuinka monia eri kouristustyyppejä on olemassa, ja sitten pohtia, mikä merkitys on sillä,että kouristelevasta ihmisestä tietää,mistä on kyse. Taju voi olla kankaalla lukuisista eri syistä, jopa johonkin suuntaan vääntämistä voi olla muissakin kuin epilepsiassa, syljen/vaahdon suusta tulemista samoin, jne.
        Ihan jos kadulla jollakulla on tilanne päällä, ei siitä voi suoralta kädeltä sanoa mistä se johtuu. Ei sairaanhoitaja tee diagnoosia siinä paikassa, vaan tarvitaan oikeat tutkimukset ja tarvitaan esimerkiksi neurologia antamaan "tuomionsa". Mutta ennen kuin siinä on neurologi, on moni muukin lääketieteen ammattilainen saattanut ottaa kantaa tilanteeseen.
        Jos jollain diagnoosiprosessi on läpikäyty, ja sen tietää, on ihan hyvä antaa se tavalla tai toisella ilmi. Kolmiliekkinen epilepsia merkki on virallinen tunnus, jonka löytyminen ihmiseltä tekee auttamisen helpommaksi, turvallisemmaksi. Ikäänkuin tietää, että mikä maa, mikä valuutta, eikä tarvitse arpoa tilanteessa, jossa pitää toimia.

En ole vittuillut,ei ainakaan tarkoitukseni alunperin sitä ollut, mutta niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, etenkin jos alkaa turhasta vinkumaan. Olen oikea sairaanhoitaja, ja aion vastaisuudessakin lueskellä näitä juttuja, ja jopa sanani sanoa, vaikka se ei teitä täällä miellyttäisikään. Potilaan maailmoihin tutustuminen ei ole pahitteeksi hoitajallekaan, jos vaan sattuu riittämään mielenkiintoa. Ei minullakaan aina, eikä kaikkeen, mutta sattumoisin neurologiset sairaudet kiinnostaa kovin.
        Jos sinä olet pohdintoinesi ollut mielestäsi asiallinen, niin okei, siinä tapauksessa voin sanoa,että sinä olet etsinyt syytöksiisi aiheita hieman asian ulkopuolelta, ja esittänyt omia epäilyksiäsi ja arvailujasi. Sinulla eläkeläisenä siihen on kait varaa, mutta minulla ammatissani ainakin hyvin vähän. Minun pitää tietää, ja minä tiedän. Esimerkiksi kysymyksesi miksi etsin merkkiä vain ranteesta enkä muualta on silkkaa vittuilua, lillukanvarsiin tarttumista,josta huomaa,että pitää väkisin vääntää paskaa,jos ei itsestään tule.

Nyt kyseenalaistat itsesi sinä oikea sairaanhoitajana. Käytöksesi lähinnä kielellinen ilmaisu hipoo lapiomiehenkäyttäytymistä.
        Minä ketjunkannattajana ja viestiketjun aloittajana olen kanssasi samoilla linjoilla, lue juttuni. Nyt toivonkin jos kerran haluat neuroasioihin ottaa kantaa asiantuntijana (haluaisin uskoa) että olet sellainen.
        Siirry ketjuun katjalle ja muillekin ja kerroppa asiantunteva mielipiteesi vaikka asiassani joka on oikeasti minua paljon vuosikymmenet vaivannut ja kerro oman teoriani mahdollisuus.! Jos huugo on eläkkeellä, ei siinä ole mitään pahaa, olenhan itsekin JOUTUNUT samaan tilanteesen.
        Huomaan että järki voikin kadota stressiin työssä, koska neuripsykologin kokeet olivat paremmat kuin aiemmin, sekä mang, eeg, olivat virheettömät.

• Hugo
        kxtaavi kirjoitti:

Nyt kyseenalaistat itsesi sinä oikea sairaanhoitajana. Käytöksesi lähinnä kielellinen ilmaisu hipoo lapiomiehenkäyttäytymistä.
        Minä ketjunkannattajana ja viestiketjun aloittajana olen kanssasi samoilla linjoilla, lue juttuni. Nyt toivonkin jos kerran haluat neuroasioihin ottaa kantaa asiantuntijana (haluaisin uskoa) että olet sellainen.
        Siirry ketjuun katjalle ja muillekin ja kerroppa asiantunteva mielipiteesi vaikka asiassani joka on oikeasti minua paljon vuosikymmenet vaivannut ja kerro oman teoriani mahdollisuus.! Jos huugo on eläkkeellä, ei siinä ole mitään pahaa, olenhan itsekin JOUTUNUT samaan tilanteesen.
        Huomaan että järki voikin kadota stressiin työssä, koska neuripsykologin kokeet olivat paremmat kuin aiemmin, sekä mang, eeg, olivat virheettömät.

En tiedä, että mistä sairaanhoitaja on saanut mieleen, että olen eläkkeellä. Monta muutakin rimanalitusta oli hänen tekstissään ja kamalan ylimielistä suhtautumista oman mielenkiintonsa kohteeseen. Neurologiset sairaudet... valitettavasti alkaa tuntumaan, että tällä sairaanhoitajalla on asiat yhtä kotona kuin kuin vintti pimeänä.

Jos hoitaa leivistkänsä tietyllä tasolla, niin sitten hoitaa, mutta jos oikeasti sairaanhoitaja suhtautuminen on tuolla tasolla erikoistumisalallaan, niin äkkiä toisiin töihin! Mitenkään et epilepsiaa sairastavia tuolla asenteella voi auttaa.

• sairaanhoitajana
        katja kirjoitti:

voisi olla syytä jutella jonkun kanssa persoonasi/käytöksesi kaksijakoisuudesta tai sitten kirjoittajia nimimerkilläsi on tosiaan useita. Tämän palstan vakikirjoittajat ovat (mielestäni) asiallisia ja pääsääntöisesti suhteellisen hyväntuulisia ja ymmärtäväisiä (sekä epileptikoita)ihmisiä joiden elämässä sairaus näyttelee isohkoa roolia.

EI ole asiallista haastaa riitaa tai käyttäytyä muuten koppavasti! En sinuakaan haluaisi moittia ja mikäli nicciäsi on käytetty väärin, olen pahoillani kiivaasta sävystäni. Provoilu ei kuulu tänne! Eikös joku huuhaa tms palsta sopisi sellaiseen paremmin?!

Hyvää jatkoa sulle kuiteskin! =)

Persoonani ei lähimmäisten eikä itseni mielestä ole kahtia eikä useampaankaan jakautunut,kai tunneskaalaa voi olla ilman persoonallisuushäiriötäkin yhtä hyvin kuin häiriötä voi olla ilman skaalaakin.
        Ihan varmasti saa keittää minullakin,ei minunkaan tarvitse sietää ihan kaikkea.
        Tämä keskustelun tiimoilla olen saanut paitsi persoonallisuushäiriöisen, niin myös kireäpipoisen, huumorintajuttoman, ammattitaidottoman leimat. Kireän pipon ja huumorintajuttomuuden allekirjoitan eikä niihin ole lisättävää.

Jos jollain on vakavia oireita tai mielessä pyöriviä kysymyksiä terveytensä kanssa on viisainta varata aikaa lääkärille. En minä ihan niin hölmö ole,että alkaisin tässä ihmistä näkemättä ja kuulematta,kenties labrakokeisiin ja kollegoihin turvautumatta antamaan edes viitteellisiä lausuntoja kenenkään terveyden tai sairauden tilasta.
        Se, että olen alunperin ollut kiitollinen niille, jotka viitsivät itsensä merkitä,on kantani edelleen, mutta josta olen pahoillani sikäli, että proppunne palaa pelkästä ajatuksesta, että joku hoitajakin voi täällä sanansa sanoa.

• sairaanhoitajana
        Hugo kirjoitti:

En tiedä, että mistä sairaanhoitaja on saanut mieleen, että olen eläkkeellä. Monta muutakin rimanalitusta oli hänen tekstissään ja kamalan ylimielistä suhtautumista oman mielenkiintonsa kohteeseen. Neurologiset sairaudet... valitettavasti alkaa tuntumaan, että tällä sairaanhoitajalla on asiat yhtä kotona kuin kuin vintti pimeänä.

Jos hoitaa leivistkänsä tietyllä tasolla, niin sitten hoitaa, mutta jos oikeasti sairaanhoitaja suhtautuminen on tuolla tasolla erikoistumisalallaan, niin äkkiä toisiin töihin! Mitenkään et epilepsiaa sairastavia tuolla asenteella voi auttaa.

ja kerro tämä seuraavan kerran kun olet jonkun sairaanhoitajan hoidettavana. Voit ilmoittaa, ettei hänestä/minusta ole sinun hoitajaksesi, jolloin molemmat pääsemme pahasta samalla kertaa.

• Hugo

Mitä enemmän kirjoitat, niin sitä vähemmän vakuutat ainakaan minua, joten ehkä parempi on olla kirjoittamatta? Jos olisi palstan sheriffi, niin poistaisin viestisi heti. Niin alentuvasti ammattihenkilönä suhtaudut ja väität olevasi velvollisuudentuntoinen.

Muut kuitenkin ovat ottaneet viestejäsi kai hyvällä vastaan, mutta kai heillekin pian alkaa selviämään todellinen asenteesi.

En tiedä, että mistä päättelit, että olisin työkyvyttömyyseläkkeellä? Minähän opiskelen... sinäns ei ole ollenkaan mahdotonta, että tulevaisuudessa joskus ehkä olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta nyt elit aikaani edellä.

Lopetat kirjoituksesi minulle:"Ota levolacia, se ei epilepsiaan auta, mutta pitää suolen toiminnassa". Jotenkin kuvastaa suoraa puhettasi ja olenko jotenkin valittanut, että kärsin ummetuksesta? hohhoijaa... älä viitsi oikeasti enää kirjoittaa tänne. Jos muut haluavat, niin kirjoita heille. Etsin yhä edelleen sellaista sairaanhoitajaa, joka hoitaisi hommansa kunnolla... *miksiköhän sairaanhoitajat saavat niin pientä palkkaa?*. Sauvattaren tietotaso epilepsiasta on varmasti moninkertainen Sinuun verrattuna ja Sinun vahvuutesi on tuossa, että olet kykeneväinen auttamaan, siitä täysi kunnia. Kamala asennevamma Sinulla kuitenkin on, joten siinä voisit mennä itseesi ja miettiä vaikka koulutukseen menemistä. Työskentely ei ole tehnyt sinusta kovinkaan hyvää sairaanhoitajaa muuten, kun että osaat toimia suhteellisen oikeansuuntaisesti. *Toimitat potilaan lääkärin hoiviin*. Kaikki maallikot ei välttämättä sitä tee, mutta kyllä kaikki kunnon kansalaiset... joten sijoitut maallikon ja kunnon kansalaisen väliin, vaikka olet sairaanhoitaja, jolle mielestäni pitäisi asettaa enemmän kriteereitä.

Jos keskustelu palstalla on virtuaalista, niin olemme erilaisia. Minä ainakin ilmaisen itseäni kirjoittamalla ja pystyn aivan täysin kommunikoimaan kirjoittamalla. Toivottavasti tämä kirjoitukseni ei mennyt aivan hukkaan.

• katja

Persoonani ei lähimmäisten eikä itseni mielestä ole kahtia eikä useampaankaan jakautunut,kai tunneskaalaa voi olla ilman persoonallisuushäiriötäkin yhtä hyvin kuin häiriötä voi olla ilman skaalaakin.
        Ihan varmasti saa keittää minullakin,ei minunkaan tarvitse sietää ihan kaikkea.
        Tämä keskustelun tiimoilla olen saanut paitsi persoonallisuushäiriöisen, niin myös kireäpipoisen, huumorintajuttoman, ammattitaidottoman leimat. Kireän pipon ja huumorintajuttomuuden allekirjoitan eikä niihin ole lisättävää.

Jos jollain on vakavia oireita tai mielessä pyöriviä kysymyksiä terveytensä kanssa on viisainta varata aikaa lääkärille. En minä ihan niin hölmö ole,että alkaisin tässä ihmistä näkemättä ja kuulematta,kenties labrakokeisiin ja kollegoihin turvautumatta antamaan edes viitteellisiä lausuntoja kenenkään terveyden tai sairauden tilasta.
        Se, että olen alunperin ollut kiitollinen niille, jotka viitsivät itsensä merkitä,on kantani edelleen, mutta josta olen pahoillani sikäli, että proppunne palaa pelkästä ajatuksesta, että joku hoitajakin voi täällä sanansa sanoa.

"Anna sinä case, niin minä kerron mitä tehdään." Seuraavassa viestissäsi nälvit samaa miestä siitä, ettei sinulla toisin kuin hänellä ole AIKAA virtuaalisiin ongelmiin paneutua???

Siis siinäkö ei sinusta ole mitään ristiriitaa??? Jos näin on, niin mun varmaan on tosiaan syytä ryhtyä niitä hullunpillereitä napsimaan, en nimittäin yhtään ymmärrä mikä logiikka tuossa mahtaa olla...ja siis miten tuon tunneskaalan piikkin pistät? Eiku älä vastaa...en mä ymmärrä kuitenkaan!

Enkä aio todellakaan enää osallistua tähän ketjuun, koska ymmärryskykyni on nähtävästi vahvasti alentunut...pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa - anteeksi typeryyteni!

• Hugo
        katja kirjoitti:

"Anna sinä case, niin minä kerron mitä tehdään." Seuraavassa viestissäsi nälvit samaa miestä siitä, ettei sinulla toisin kuin hänellä ole AIKAA virtuaalisiin ongelmiin paneutua???

Siis siinäkö ei sinusta ole mitään ristiriitaa??? Jos näin on, niin mun varmaan on tosiaan syytä ryhtyä niitä hullunpillereitä napsimaan, en nimittäin yhtään ymmärrä mikä logiikka tuossa mahtaa olla...ja siis miten tuon tunneskaalan piikkin pistät? Eiku älä vastaa...en mä ymmärrä kuitenkaan!

Enkä aio todellakaan enää osallistua tähän ketjuun, koska ymmärryskykyni on nähtävästi vahvasti alentunut...pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa - anteeksi typeryyteni!

En tiedä mikä juttu tällä ns. sairaanhoitajalla oli. Siis toivottavasti et ainakaan syytä itseäsi.

• Hugo

ja kerro tämä seuraavan kerran kun olet jonkun sairaanhoitajan hoidettavana. Voit ilmoittaa, ettei hänestä/minusta ole sinun hoitajaksesi, jolloin molemmat pääsemme pahasta samalla kertaa.

Näin voimme välttää mahdollisen kohtaamisen.

• iiiiloonaa

Minun pitäisi hakea tietoa epilepsiasta,jos sinä tai joku tietäisi minkälainen on epilepsia merkki? jos tiedät voisit kuvata merkin. en ole löytänyt netistä tai mistään kuvaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6089
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2150
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1982
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1153
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1151
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      907
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      775
    Aihe