Raamatun sanan on tarkoitus tulla näkyviin myös uskovan elämässä samoin kuin se tuli Jeesuksen elämässä, sillä
“Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme.” Joh:14
“Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.” 1 Joh 4:9
Jeesus oli koko inhimillisen elämänsä ajan alamainen. Hänen asemansa yhteiskunnassa oli kaikilta osin alamaisuutta. Hänellä ei ollut minkäänlaista esimiesasemaa. Hän ei ollut isä, aviomies, pappi, kuningas tai muu esivaltaa edustava henkilö. Hän oli alamainen vanhemmilleen ja esivallalle (Luuk 2:51, Joh 19:11)
Alamaisuus on Jeesuksen seuraamisen keskeisin elementti. Se näkyy myös UT:n kirjeistä:
“Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.” Ef 5:21
“Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa.” Kol 3:20
“Olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle järjestykselle Herran tähden,” 1 Piet 2:13
“Palvelijat, olkaa kaikella pelolla isännillenne alamaiset,” 1 Piet 2:18
“vaimot, olkaa alamaiset miehillenne” 1 Piet 3:1
Miten uskova voi soveltaa näitä nyt, kun yhteiskunnassa eletään tasa-arvon ja demokratian aikaa?
Alamaisuus/tasa-arvo
23
556
Vastaukset
- juudan tie
Lapsi syntyy perheeseen vanhempien huolenpidon alaiseksi, ja on heistä riippuvainen kunnes pystyy itse vastaamaan asioistaan.
Jeesus syntyi samalla tavalla kuin mekin, samaan alkuolotilaan suhteessa vallankäyttöön.
Jeesuksen suhde kansansa lainalaisuuteen katkesi kuninkaan vallan väärinkäytön vuoksi.
Jeesus muutti perheensä kanssa maanpakolaisuuteen.
Tuon jälkeen Jeesus ei elänyt uudestaan juutalaisten vallanalaisuudessa.
Joosef asettui asumaan pakanoiden alueelle Galileaan.
Jeesus itse kertoo kiinnityksestään juutalaisten alueeseen ,ettei hänellä ole, mihin päänsä kallistaa.
Jeesus ei tuolloin ollut oikeasti kenenkään muun vallan alla, paitsi Rooman ja Jumalan.
Samoin Jeesus ei itse ollut kenenkään hallitsija.
Jeesus itse hankki oman asemansa Jumalan edessä ihmisenä omalla inhimillisellä tavalla.
Jeesus teki vallankäyttäjät itsensä alamaisiksi saattamalla nämä ihmiset väärinteon kautta itselleen velallisiksi.
Jeesus hankki sen vallan itselleen, mikä hänellä on, omalla työllään ihmisenä, eikä Jumalana.
Se valta jota Hän meihin käyttää, on kerrottuna Jeesuksen ja apostolien opetuksissa.
Mikä on sitten meidän valtamme?
Meillä on sama tapa itse hankkia asemamme kuin Jeesuksellakin.
Luonnostamme emme ole enempää kuin kukaan muukaan.
Uskovina useat äityvät vallattomuuteen oman valtansa kanssa.
Oikeasti meidän asemamme on aima se, mikä meillä on luonnollisesti olemassa.
Perheen viralliset valtasuhteet on Paavali kertonut selvin opetuksin.
Joka hoitaa oman asemansa sen vallan oikeuksien mukaan, kuin ne ovat säädetty, saa siunauksen Herralta tekemäänsä työhön.
Joka toimii vastoin omaa asemaansa, menettää sillä oikeuttaan.
Suhde muihin ihmisiin Evankeliuminkin asioissa ei loukkaa meidän ihmisten valta-asemaa kenenkään kohdalla.
Tässä olisi monilla uskovilla toimissaan paljon oppimista.
Säästyisi moni törmäily yleisille paikoille tyrkyttämään omia totuuksiaan kristinuskon nimissä.
Taitamattomien vuoksi näet Jumalan nimi on tullut pilkattavaksi ihmisten keskuudessa.Kiitän Jumalaa, että hän on armossaan siunannut sinua, juudan tie, Hengen viisaudella Kristuksessa. Erityisesti kiitän sanoistasi:
“Jeesus hankki sen vallan itselleen, mikä hänellä on, omalla työllään ihmisenä, eikä Jumalana.”
“Meillä on sama tapa itse hankkia asemamme kuin Jeesuksellakin.” ja
“Taitamattomien vuoksi näet Jumalan nimi on tullut pilkattavaksi ihmisten keskuudessa.”
Tekstissäsi olisi muutamia kohtia, joista jatkaisin keskustelua. Aluksi ottaisin esiin kohdan, josta en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat, kun kirjoitit:
“Suhde muihin ihmisiin Evankeliuminkin asioissa ei loukkaa meidän ihmisten valta-asemaa kenenkään kohdalla.”- juudan tie
EJKR kirjoitti:
Kiitän Jumalaa, että hän on armossaan siunannut sinua, juudan tie, Hengen viisaudella Kristuksessa. Erityisesti kiitän sanoistasi:
“Jeesus hankki sen vallan itselleen, mikä hänellä on, omalla työllään ihmisenä, eikä Jumalana.”
“Meillä on sama tapa itse hankkia asemamme kuin Jeesuksellakin.” ja
“Taitamattomien vuoksi näet Jumalan nimi on tullut pilkattavaksi ihmisten keskuudessa.”
Tekstissäsi olisi muutamia kohtia, joista jatkaisin keskustelua. Aluksi ottaisin esiin kohdan, josta en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat, kun kirjoitit:
“Suhde muihin ihmisiin Evankeliuminkin asioissa ei loukkaa meidän ihmisten valta-asemaa kenenkään kohdalla.”""""“Suhde muihin ihmisiin Evankeliuminkin asioissa ei loukkaa meidän ihmisten valta-asemaa kenenkään kohdalla.”"""""
Tällä tarkoitin, että meillä on myös Evankeliumin kanssa asioidessamme se asema, joka meillä on muissakin asioissa.
Mies on perheen pää, mikäli ei sitä asemaansa menetä käyttämällä asemaansa väärin.
Jos olen varastanut sinulta, on tuo teko jo riittävä asettamaan minut myös sinun suhteesi sellaiseen asemaan, joka on minulle este.
Tämähän oli Jeesuksenkin arvoaseman kohottajana salliessaan ihmisten tehdä vääryyttä itselleen.
Kun tuo Jeesusta vastaan tehty teko oli niiden tekemä, joilla oli ylin valta Mooseksen lain vartijoina, Jeesus voitti heiltä pois tuon lakisääteisen aseman heidän rikkomisensa kautta.
Israelin kuninkuuden Jeesus sai, kun juutalaiset tunnustivat ,ettei heillä ole muuta kuningasta kuin keisari.
Pontius Pilatus taas luovutti Jeesukselle takaisin tuon kuninkuuden.
Jumalalta saatu kuninkuus hartioillaan Jeesus kärsi Rooman virkamiehen myötävaikutuksella toteutetun syyttömän ristiinnaulittsemisen.
Näin tulivat sekä juutalainen laki että Rooman laki syyllisiksi yhteiseen rikokseen.
Jeesuksen valta-asema tuli lakeja hyväksi käyttäen .
Mikäli Jeesuksen ristiinnauliseminen puitaisiin puolueettomassa oikeudessa, ketkä olisivat Jeesuksen vastapuolella ?
Kolossalaiskirje:
2:15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun. juudan tie kirjoitti:
""""“Suhde muihin ihmisiin Evankeliuminkin asioissa ei loukkaa meidän ihmisten valta-asemaa kenenkään kohdalla.”"""""
Tällä tarkoitin, että meillä on myös Evankeliumin kanssa asioidessamme se asema, joka meillä on muissakin asioissa.
Mies on perheen pää, mikäli ei sitä asemaansa menetä käyttämällä asemaansa väärin.
Jos olen varastanut sinulta, on tuo teko jo riittävä asettamaan minut myös sinun suhteesi sellaiseen asemaan, joka on minulle este.
Tämähän oli Jeesuksenkin arvoaseman kohottajana salliessaan ihmisten tehdä vääryyttä itselleen.
Kun tuo Jeesusta vastaan tehty teko oli niiden tekemä, joilla oli ylin valta Mooseksen lain vartijoina, Jeesus voitti heiltä pois tuon lakisääteisen aseman heidän rikkomisensa kautta.
Israelin kuninkuuden Jeesus sai, kun juutalaiset tunnustivat ,ettei heillä ole muuta kuningasta kuin keisari.
Pontius Pilatus taas luovutti Jeesukselle takaisin tuon kuninkuuden.
Jumalalta saatu kuninkuus hartioillaan Jeesus kärsi Rooman virkamiehen myötävaikutuksella toteutetun syyttömän ristiinnaulittsemisen.
Näin tulivat sekä juutalainen laki että Rooman laki syyllisiksi yhteiseen rikokseen.
Jeesuksen valta-asema tuli lakeja hyväksi käyttäen .
Mikäli Jeesuksen ristiinnauliseminen puitaisiin puolueettomassa oikeudessa, ketkä olisivat Jeesuksen vastapuolella ?
Kolossalaiskirje:
2:15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.Evankeliumin välittäjänä toimimisesta vielä.
Herra oli itse alamainen, ei asettunut muiden yläpuolelle eikä nauttinut yhteiskunnallisesta asemasta ja arvostuksesta:
“Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.” Jes 53:2-3
Samoin hän lähetti opetuslapset saarnaamaan ilman rahaa, maallista asemaa tai turvaa.
Myös Paavali sanoi:
“minusta näyttää, että Jumala on asettanut meidät apostolit vihoviimeisiksi, ikäänkuin kuolemaan tuomituiksi; meistä on tullut kaiken maailman katseltava, sekä enkelien että ihmisten, me olemme houkkia Kristuksen tähden, mutta te älykkäitä Kristuksessa, me olemme heikkoja, mutta te väkeviä; te kunnioitettuja, mutta me halveksittuja” 1 Kor 4:9-10
Evankeliumi tuotiin siis ihmisille “alhaaltapäin”, niiden toimesta, jotka eivät ole ihmisten silmissä mitään.
Tätä taustaa vasten näen, että jos isä julistaa evankeliumia lapselleen, lapsi ottaa sen vastaan lakina, koska isä edustaa hänelle lakia. Sama koskee kaikkia valta-asemassa olevia. Ei aviomies voi julistaa evankeliumia vaimolle. Hän voi vain liittää oman elämänsä evankeliumiin seuraamalla Kristusta ja antamalla henkensä vaimon puolesta. Esimies tai kirkkoruhtinas ei voi asemansa turvin julistaa alaisilleen evankeliumia siten, että he todella kuulisivat evankeliumin.- juudan tie
EJKR kirjoitti:
Evankeliumin välittäjänä toimimisesta vielä.
Herra oli itse alamainen, ei asettunut muiden yläpuolelle eikä nauttinut yhteiskunnallisesta asemasta ja arvostuksesta:
“Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.” Jes 53:2-3
Samoin hän lähetti opetuslapset saarnaamaan ilman rahaa, maallista asemaa tai turvaa.
Myös Paavali sanoi:
“minusta näyttää, että Jumala on asettanut meidät apostolit vihoviimeisiksi, ikäänkuin kuolemaan tuomituiksi; meistä on tullut kaiken maailman katseltava, sekä enkelien että ihmisten, me olemme houkkia Kristuksen tähden, mutta te älykkäitä Kristuksessa, me olemme heikkoja, mutta te väkeviä; te kunnioitettuja, mutta me halveksittuja” 1 Kor 4:9-10
Evankeliumi tuotiin siis ihmisille “alhaaltapäin”, niiden toimesta, jotka eivät ole ihmisten silmissä mitään.
Tätä taustaa vasten näen, että jos isä julistaa evankeliumia lapselleen, lapsi ottaa sen vastaan lakina, koska isä edustaa hänelle lakia. Sama koskee kaikkia valta-asemassa olevia. Ei aviomies voi julistaa evankeliumia vaimolle. Hän voi vain liittää oman elämänsä evankeliumiin seuraamalla Kristusta ja antamalla henkensä vaimon puolesta. Esimies tai kirkkoruhtinas ei voi asemansa turvin julistaa alaisilleen evankeliumia siten, että he todella kuulisivat evankeliumin.Kerroin tuossa ne asiat ,joiden kautta tulee kelvollisuus julistamiseen.
Sinun kertomasi asia on sitä, mikä on vastaanottajapuolen asiaa.
Jos joku tulee kysymään tietä vieraalla paikkakunnalla, hän on kiitollinen saatuaan neuvon.
Mikäli kuvittelet saavasi neuvomalla jokaisen vastaantulijan tyytyväiseksi, olet tuosta ensimmäisestä kysyjästä saamasi kokemuksen tulkinnut väärin.
Keskustelussa on erilaisia tilanneasemia.
Jeesuskin käytti niitä opettaessaan kansaa.
Hän saattoi opettaa vertauksin sellaista, jonka kuulija tulkitsi itse, kohdentamatta kertomaansa asiaa juuri jollekin tietylle henkilölle.
Tämä tapa antoi mahdollisuuden sanoa asioita niillekin, joille sitä ei Jeesuksen aseman vuoksi voinut sanoa rikkomatta "etikettiä".
Kysyjä antaa luvan vastaajalle.
Kotonaan on renkikin isäntä.
Ihmisillä on eri rooleja sen paikan mukaan jossa asiaa keskustellaan.
Kirkkoon mennään kuuntelemaan Jumalan sanaa.
Kulloinkin voidaan toimia sillä valtuudella, joka sisältyy tilanteeseen.
Lapsen kohdalla meillä on sellainen tilanne että me voimme saada lapsen arvostuksen rakkauden kautta.Mitä enemmän me olemme osoittaneet sellaista rakkautta, joka on lisännyt meidän asemaamme lapsen sydämessä, sitä enemmän meillä on mahdollisuus olla kasvattajina myös vaatimalla.
Me emme voi koskaan ulosmitata pois koko "arvoamme" ilman, että joudumme itse huonoon asemaan opettajina. juudan tie kirjoitti:
Kerroin tuossa ne asiat ,joiden kautta tulee kelvollisuus julistamiseen.
Sinun kertomasi asia on sitä, mikä on vastaanottajapuolen asiaa.
Jos joku tulee kysymään tietä vieraalla paikkakunnalla, hän on kiitollinen saatuaan neuvon.
Mikäli kuvittelet saavasi neuvomalla jokaisen vastaantulijan tyytyväiseksi, olet tuosta ensimmäisestä kysyjästä saamasi kokemuksen tulkinnut väärin.
Keskustelussa on erilaisia tilanneasemia.
Jeesuskin käytti niitä opettaessaan kansaa.
Hän saattoi opettaa vertauksin sellaista, jonka kuulija tulkitsi itse, kohdentamatta kertomaansa asiaa juuri jollekin tietylle henkilölle.
Tämä tapa antoi mahdollisuuden sanoa asioita niillekin, joille sitä ei Jeesuksen aseman vuoksi voinut sanoa rikkomatta "etikettiä".
Kysyjä antaa luvan vastaajalle.
Kotonaan on renkikin isäntä.
Ihmisillä on eri rooleja sen paikan mukaan jossa asiaa keskustellaan.
Kirkkoon mennään kuuntelemaan Jumalan sanaa.
Kulloinkin voidaan toimia sillä valtuudella, joka sisältyy tilanteeseen.
Lapsen kohdalla meillä on sellainen tilanne että me voimme saada lapsen arvostuksen rakkauden kautta.Mitä enemmän me olemme osoittaneet sellaista rakkautta, joka on lisännyt meidän asemaamme lapsen sydämessä, sitä enemmän meillä on mahdollisuus olla kasvattajina myös vaatimalla.
Me emme voi koskaan ulosmitata pois koko "arvoamme" ilman, että joudumme itse huonoon asemaan opettajina.Kirjoitamme niin viisaita, että alkaa tuntua kuin kaikki olisi meillä hanskassa, vaikka mielestäni srk-elämä on kaikkea muuta tänä päivänä. Olenhan kaikki avauksenikin tehnyt löytääkseni yhteyksiä ihmisiin, joiden sydämessä on niin kiihkeä kaipaus nähdä Herran rakkauden lisääntyvän uskovien välillä, että ovat valmiit poistumaan omalta mukavuusalueeltaan ja näkemään sen eteen vaivaa.
Tarkastelet hengellistä elämää pitkälti evankeliumin levittämisen lähtökohdasta. Nostaisin kuitenkin nyt taas esiin tämän keskinäisen rakkauden ja yhteyden asian, sillä ilman sitä meistä ei näy evankeliumia, vaikka kuinka siitä puhuisimme. Jos lapsen arvostus ansaitaan rakkauden kautta, miten paljon enemmän rakkautta uskovat keskinäisiin suhteisiinsa tarvitsevatkaan, että he etsijöiden silmissä ansatisisivat Jumalan lähettilään arvonimen!
Jos kirkkoon mennään kuulemaan Jumalan sanaa, mutta siinä kaikki, niin missä on Kristuksen ruumis? Jos Sana ei näy kuulijoissa, ei ole elävää seurakuntaa todistamassa elävästä evankeliumista. Jos Sanaa julistetaan ilman, että yhteisö, joka sitä julistaa, eläisi siitä käytännön suhteissaan, pelkään, että Sana ei tee eläväksi vaan paaduttaa kuulijat.- bea......b
EJKR kirjoitti:
Kirjoitamme niin viisaita, että alkaa tuntua kuin kaikki olisi meillä hanskassa, vaikka mielestäni srk-elämä on kaikkea muuta tänä päivänä. Olenhan kaikki avauksenikin tehnyt löytääkseni yhteyksiä ihmisiin, joiden sydämessä on niin kiihkeä kaipaus nähdä Herran rakkauden lisääntyvän uskovien välillä, että ovat valmiit poistumaan omalta mukavuusalueeltaan ja näkemään sen eteen vaivaa.
Tarkastelet hengellistä elämää pitkälti evankeliumin levittämisen lähtökohdasta. Nostaisin kuitenkin nyt taas esiin tämän keskinäisen rakkauden ja yhteyden asian, sillä ilman sitä meistä ei näy evankeliumia, vaikka kuinka siitä puhuisimme. Jos lapsen arvostus ansaitaan rakkauden kautta, miten paljon enemmän rakkautta uskovat keskinäisiin suhteisiinsa tarvitsevatkaan, että he etsijöiden silmissä ansatisisivat Jumalan lähettilään arvonimen!
Jos kirkkoon mennään kuulemaan Jumalan sanaa, mutta siinä kaikki, niin missä on Kristuksen ruumis? Jos Sana ei näy kuulijoissa, ei ole elävää seurakuntaa todistamassa elävästä evankeliumista. Jos Sanaa julistetaan ilman, että yhteisö, joka sitä julistaa, eläisi siitä käytännön suhteissaan, pelkään, että Sana ei tee eläväksi vaan paaduttaa kuulijat.Ymmärrykseni ylärajoilla keskustelunne liikkuu ,niin että piti tosissaan keskittyä ei-ammattilaisena pääsemään edes jotenkin mukaan, mutta upeaa että vaivaudutte anonyymeinäkin tuomaan esille yleiselle palstalle näitä tärkeitä elämän makuisia asioita.
Kaipaus elää voimakkaana uskovien /vähemmän uskovien keskinäiseen rakkauteen ja yhteyteen, mutta riittääkö pelkkä kaipaus, kun näyttää että
kirkossakin tapahtuu niin paljon rakkaudettomuutta.
Puhua kyllä osataan, mutta toisten sietäminenkin tuottaa vaikeuksia monelle saatika että pidettäisiin yhtä eli puhallettaisiin yhteen hiileen. bea......b kirjoitti:
Ymmärrykseni ylärajoilla keskustelunne liikkuu ,niin että piti tosissaan keskittyä ei-ammattilaisena pääsemään edes jotenkin mukaan, mutta upeaa että vaivaudutte anonyymeinäkin tuomaan esille yleiselle palstalle näitä tärkeitä elämän makuisia asioita.
Kaipaus elää voimakkaana uskovien /vähemmän uskovien keskinäiseen rakkauteen ja yhteyteen, mutta riittääkö pelkkä kaipaus, kun näyttää että
kirkossakin tapahtuu niin paljon rakkaudettomuutta.
Puhua kyllä osataan, mutta toisten sietäminenkin tuottaa vaikeuksia monelle saatika että pidettäisiin yhtä eli puhallettaisiin yhteen hiileen.Tervehdin sinua ilolla b-b.
Eikö kuitenkin kaikki lähde liikkeelle kaipuusta ja etsinnästä: Etsikää, niin löydätte; ja
"kuka pitää halpana pienten alkujen päivän, kun nuo seitsemän Herran silmää, jotka tarkastavat koko maata, iloitsevat nähdessään..." Sak 4:10
En muuten ole hengellisellä saralla "ammattilainen". Hengellisellä puolella olen itseoppinut/Jumalan Sanan ja Hengen opettama. Elantoni hankin, kuten Paavalikin, muilla töillä.bea......b kirjoitti:
Ymmärrykseni ylärajoilla keskustelunne liikkuu ,niin että piti tosissaan keskittyä ei-ammattilaisena pääsemään edes jotenkin mukaan, mutta upeaa että vaivaudutte anonyymeinäkin tuomaan esille yleiselle palstalle näitä tärkeitä elämän makuisia asioita.
Kaipaus elää voimakkaana uskovien /vähemmän uskovien keskinäiseen rakkauteen ja yhteyteen, mutta riittääkö pelkkä kaipaus, kun näyttää että
kirkossakin tapahtuu niin paljon rakkaudettomuutta.
Puhua kyllä osataan, mutta toisten sietäminenkin tuottaa vaikeuksia monelle saatika että pidettäisiin yhtä eli puhallettaisiin yhteen hiileen.Kirkoissa ja seurakunnissa on rakkaudettomuutta ja uskosta luopumusta. Jos niitä katsoisin ja toivoisin parantavani, masentuisin ja vaipusin toivottomuuteen.
Jeesus kutsui ystäviksi, sisariksi, veljiksi niitä, jotka Jumalan sanan kuulevat ja sen mukaan tekevät (Matt 12:50, Joh 15:15)
Lisäksi hän sanoi ulkokultaisista: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat." Matt (15:13-14)
Näillä sanoilla näen Jeesuksen vapauttaneen meidät murehtimasta niitä, jotka ovat hylänneet kuuliaisuuden, ja toimimaan yhdessä niiden kanssa, jotka vilpittömästi kaipaavat Sanasta elämistä.- bea-b
juudan tie kirjoitti:
""""“Suhde muihin ihmisiin Evankeliuminkin asioissa ei loukkaa meidän ihmisten valta-asemaa kenenkään kohdalla.”"""""
Tällä tarkoitin, että meillä on myös Evankeliumin kanssa asioidessamme se asema, joka meillä on muissakin asioissa.
Mies on perheen pää, mikäli ei sitä asemaansa menetä käyttämällä asemaansa väärin.
Jos olen varastanut sinulta, on tuo teko jo riittävä asettamaan minut myös sinun suhteesi sellaiseen asemaan, joka on minulle este.
Tämähän oli Jeesuksenkin arvoaseman kohottajana salliessaan ihmisten tehdä vääryyttä itselleen.
Kun tuo Jeesusta vastaan tehty teko oli niiden tekemä, joilla oli ylin valta Mooseksen lain vartijoina, Jeesus voitti heiltä pois tuon lakisääteisen aseman heidän rikkomisensa kautta.
Israelin kuninkuuden Jeesus sai, kun juutalaiset tunnustivat ,ettei heillä ole muuta kuningasta kuin keisari.
Pontius Pilatus taas luovutti Jeesukselle takaisin tuon kuninkuuden.
Jumalalta saatu kuninkuus hartioillaan Jeesus kärsi Rooman virkamiehen myötävaikutuksella toteutetun syyttömän ristiinnaulittsemisen.
Näin tulivat sekä juutalainen laki että Rooman laki syyllisiksi yhteiseen rikokseen.
Jeesuksen valta-asema tuli lakeja hyväksi käyttäen .
Mikäli Jeesuksen ristiinnauliseminen puitaisiin puolueettomassa oikeudessa, ketkä olisivat Jeesuksen vastapuolella ?
Kolossalaiskirje:
2:15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun....juudan tie:"""Mikäli Jeesuksen ristiinnaulitseminen puitaisiin puolueettomassa oikeudessa, ketkä olisivat Jeesuksen vastapuolella?"""
Pilatus pesi kätensä ja sanoi olevansa viaton tämän miehen vereen.Hän ei löytänyt vikaa Jeesuksesta ,eikä lähtenyt tuomitsemaan vastoin omaa käsitystään sokeasti sen aikaisen lain kirjaimen mukaan. Pakeniko hän vastuutaan toimien omantuntonsa mukaan.
Tuokin hyvä juudan tien ajatus:"""Jeesus teki vallankäyttäjät itsensä alamaisiksi saattamalla nämä ihmiset väärinteon kautta itselleen velallisiksi."" - juudan tie
bea-b kirjoitti:
...juudan tie:"""Mikäli Jeesuksen ristiinnaulitseminen puitaisiin puolueettomassa oikeudessa, ketkä olisivat Jeesuksen vastapuolella?"""
Pilatus pesi kätensä ja sanoi olevansa viaton tämän miehen vereen.Hän ei löytänyt vikaa Jeesuksesta ,eikä lähtenyt tuomitsemaan vastoin omaa käsitystään sokeasti sen aikaisen lain kirjaimen mukaan. Pakeniko hän vastuutaan toimien omantuntonsa mukaan.
Tuokin hyvä juudan tien ajatus:"""Jeesus teki vallankäyttäjät itsensä alamaisiksi saattamalla nämä ihmiset väärinteon kautta itselleen velallisiksi.""Meidänkin tekomme ovat vallankäyttöä.
Teoillamme me saamme valtaa tai menetämme sitä.
Näin on, teemme niitä tekoja kotonamme tai maailmassa eläessämme.
Uskon mukaiset teot aikaansaavat hyvää ja huonot teot saavat aikaan meille epäedullista.
Avioparin teot karttuvat yhteisen kassaan, tehdään niitä sitten keskenämme tai ulkopuolisia kohtaan.
Me olemme ikäänkuin mittareita, joihin karttuu se saldo reaaliajassa, mitä olemme tähän mennessä hankkineet itseemme.
Siksi Jeesus puhui yhteisestä ikeestä.
Hyvä suhde "tuntuu" meissä itsessämme niin , että koemme asiat ikäänkuin olisimme kumppanimme kanssa "yhtä lihaa".
Me emme voi olla "pahoja" ulkopuolisille ilman että se tuntuu meidän omassakin suhteessamme aviopuolisoiden välillä.
- way walker
“Olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle järjestykselle Herran tähden,” 1 Piet 2:13
Lämmittää ja rohkaisee tällaista horjuvaa vaeltajaa, että tien tunnustavia kanssakulkijoita löytyy!
- bea-b
..on jo sanana outo.Tuntisikokaan edes moni tuota sanaa, jos tehtäis kysely.
Ensiksi tulee mieleen että olla alamaissa eli mieli maassa.
En ymmärrä ,vaikka en ole feministi, tuota sanaa ,että vaimot olkaa alamaiset miehillenne ...
Eihän se näin voi olla enää ainakaan sivistysmaissa.
Paavali ei vaan arvostanut naisia,vai.Pietarikin oli samaa mieltä.
Jeesus siis oli alamainen koko maanpäällisen elämänsä,se on selvä, koska Hän suoritti Isän antamaa tehtävää .- ne säännöt
....on helposti sitten alistava.
On turhaa moittia, ettei homma pelaa, jos ei noudata annettuja sääntöjä.
Sinäkö pyydät hyvää, ja itse et tee kuten sinulta pyydetään? - bea-b
ne säännöt kirjoitti:
....on helposti sitten alistava.
On turhaa moittia, ettei homma pelaa, jos ei noudata annettuja sääntöjä.
Sinäkö pyydät hyvää, ja itse et tee kuten sinulta pyydetään?..jos palataan minun kysymykseeni avioliitossa naisen alamaisuuteen miehen suhteen ja vaikka molemmat noudattavatkin pilkulleen sääntöjä ja kunnioittavat toisiaan niin en ymmärrä mitä tällaisessa tapauksessa tarkoittaa naisen alamaisuus miestä kohtaan.Sitä kysyisin , jos vaikka on ollut sentään näillä säännöillä yhdessä onnellisesti yli 40v.
- juudan tie
bea-b kirjoitti:
..jos palataan minun kysymykseeni avioliitossa naisen alamaisuuteen miehen suhteen ja vaikka molemmat noudattavatkin pilkulleen sääntöjä ja kunnioittavat toisiaan niin en ymmärrä mitä tällaisessa tapauksessa tarkoittaa naisen alamaisuus miestä kohtaan.Sitä kysyisin , jos vaikka on ollut sentään näillä säännöillä yhdessä onnellisesti yli 40v.
Ajatellaampa alamaisuutta, joka ei kuitenkaan olisi alistumista.
Niin miehen kuin vaimonkin oikea alamaisuus on alamaisuutta Kristukselle.
UT:ssa Paavali opettaa miehen ja vaimon suhdetta jossa mies on vaimon pää.
Muistettakoon myöskin, että Paavali oli hengellinen opettaja.
Niimpä Paavali tarkoittaa puheellaan Kristusta ja uskovaa puhuessaan miehen ja vaimon suhteesta.
Sama rinnastaminen vertauskuviksi on kaikissa Paavalin puheissa päällimmäinen ajatus.
Se mikä on sääntö hengellisessä mielessä, on oikein myös siinä asiassa, mistä tuo vertauskuva oli otettu.
Molemmat osat vertauskuvaa ovat yhtä ehdottomia.
Sama ajatus oli myös kun Paavali puhui samaa sukupuolta olevien puuhista.
Lähes poikkeuksetta näillä inhimillisillä asian puolilla näytetään ymmärrettävän olevan Paavalin opetuksen pääpaino, vaikka Paavali itse pitää hengellistä merkitystä sinä ,jota hän tavoittelee meille kertoa.
Samaa sukupuola olevien yhteys onkin seurakuntalaisten keskinäistä liittoutumista omaan lahkoonsa samanmielisten kesken, ja Kristuksen tarkoittama asia onkin vain kuin kulissina toiminnalle.
Näistä syntyykin ne asiat jotka aiheuttavat kiistaa ja eripuraa ihmisten välille.
Alamaisuus on siis alamaisuutta totuudelle.
Omasta itsestään huolehtiminen hengellisesti oikeassa alamaisuudesssa Kristukselle tuo sen, minkä Jeesus lupaakin.
Matteuksen evankeliumi:
6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
Aviopuolisoiden yhteinen uskollisuus Kristukselle vasta tuo koko täyteyden aviosuhteeseen, ja silloin ei ole enää kumpikaan toistensa alamaisia.
Efes.5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
Kannattaa lukea koko tuo 5.luku. Tiedän hyvin, että alamaisuus on tänä aikana kuin kirosana ja että ihmisten mielikuvat alamaisuudesta tuskin vastaavat sitä, mitä mahdollisuuksia siihen kätkeytyy. Alamaisuus tarkoittaa toisen tahdon asettamista oman tahdon edelle, kuten Kristuskin asetti Isän tahdon oman tahtonsa edelle: “Minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.” Joh 5:30
Kristitty on vapautettu lain ja sääntöjen orjuudesta. Eli kaikki nämä alamaisuuskysymyksetkin ovat vapaaehtoisia; olihan Kristuskin vapaaehtoinen. Niihin voi paneutua uskova, joka haluaa tutustua siihen elämään, joka meille on jo lahjoitettu Kristuksessa, elämään, jonka käyttöönotto edellyttää, että otamme Hänen ikeensä (Matt 11:29). Kyse on oppimisesta. Oppiin astumalla alamaisuuden mielekkyys ja siunauksellisuus alkaa avautua.
“mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.” Ef 5:23-24
Mies voi siis olla vaimon vapahtaja.
Miehille annettu ohje kuuluu:
“Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,” Ef 5:25
Mies on siis alamainen Herran tahdolle, kun hän suostuu kuolemaan vaimon puolesta.- bea-b
juudan tie kirjoitti:
Ajatellaampa alamaisuutta, joka ei kuitenkaan olisi alistumista.
Niin miehen kuin vaimonkin oikea alamaisuus on alamaisuutta Kristukselle.
UT:ssa Paavali opettaa miehen ja vaimon suhdetta jossa mies on vaimon pää.
Muistettakoon myöskin, että Paavali oli hengellinen opettaja.
Niimpä Paavali tarkoittaa puheellaan Kristusta ja uskovaa puhuessaan miehen ja vaimon suhteesta.
Sama rinnastaminen vertauskuviksi on kaikissa Paavalin puheissa päällimmäinen ajatus.
Se mikä on sääntö hengellisessä mielessä, on oikein myös siinä asiassa, mistä tuo vertauskuva oli otettu.
Molemmat osat vertauskuvaa ovat yhtä ehdottomia.
Sama ajatus oli myös kun Paavali puhui samaa sukupuolta olevien puuhista.
Lähes poikkeuksetta näillä inhimillisillä asian puolilla näytetään ymmärrettävän olevan Paavalin opetuksen pääpaino, vaikka Paavali itse pitää hengellistä merkitystä sinä ,jota hän tavoittelee meille kertoa.
Samaa sukupuola olevien yhteys onkin seurakuntalaisten keskinäistä liittoutumista omaan lahkoonsa samanmielisten kesken, ja Kristuksen tarkoittama asia onkin vain kuin kulissina toiminnalle.
Näistä syntyykin ne asiat jotka aiheuttavat kiistaa ja eripuraa ihmisten välille.
Alamaisuus on siis alamaisuutta totuudelle.
Omasta itsestään huolehtiminen hengellisesti oikeassa alamaisuudesssa Kristukselle tuo sen, minkä Jeesus lupaakin.
Matteuksen evankeliumi:
6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
Aviopuolisoiden yhteinen uskollisuus Kristukselle vasta tuo koko täyteyden aviosuhteeseen, ja silloin ei ole enää kumpikaan toistensa alamaisia.
Efes.5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
Kannattaa lukea koko tuo 5.luku...jos ennen tätä täyteyttä....
"Aviopuolisoiden yhteinen uskollisuus Kristukselle vasta tuo koko täyteyden aviosuhteeseen,ja silloin ei ole enää kumpikaan toistensa alamaisia."
Tätä juuri odotin kuulevani, kiitos että tulin edes pieneltä osin ymmärretyksi kun lyhyesti vaan heitin ajatukset .
....avioMIES onkin se osapuoli, joka haluaa olla alamainen omalle uskovalle aviovaimolleen?
Paavali ymmärtää että mies on automaattisesti ensin uskova. - bea-b
EJKR kirjoitti:
Tiedän hyvin, että alamaisuus on tänä aikana kuin kirosana ja että ihmisten mielikuvat alamaisuudesta tuskin vastaavat sitä, mitä mahdollisuuksia siihen kätkeytyy. Alamaisuus tarkoittaa toisen tahdon asettamista oman tahdon edelle, kuten Kristuskin asetti Isän tahdon oman tahtonsa edelle: “Minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.” Joh 5:30
Kristitty on vapautettu lain ja sääntöjen orjuudesta. Eli kaikki nämä alamaisuuskysymyksetkin ovat vapaaehtoisia; olihan Kristuskin vapaaehtoinen. Niihin voi paneutua uskova, joka haluaa tutustua siihen elämään, joka meille on jo lahjoitettu Kristuksessa, elämään, jonka käyttöönotto edellyttää, että otamme Hänen ikeensä (Matt 11:29). Kyse on oppimisesta. Oppiin astumalla alamaisuuden mielekkyys ja siunauksellisuus alkaa avautua.
“mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.” Ef 5:23-24
Mies voi siis olla vaimon vapahtaja.
Miehille annettu ohje kuuluu:
“Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,” Ef 5:25
Mies on siis alamainen Herran tahdolle, kun hän suostuu kuolemaan vaimon puolesta....nopeasti poistamasi viestin.Onnittelen sinua että itse sen poistit.(rekisteröitymisen etu).
Alamaisuus on siis toisen tahdon asettamista oman tahdon edelle.Kristukselle se oli selkeästi Isän antama tehtävä, josta Hän ei valittanut pahemmin.
"Mies voi siis olla vaimon vapahtaja".Näin muotoillusta lauseesta olen täysin kanssasi samaa mieltä.
Kirjoitin jo edellä tapauksesta , jossa vaimokin voisi olla miehen vapahtaja ja mies olisi alamainen omalle vaimolleen Kristuksessa .En toista sitä nyt enää tässä.
Ilmeisesti tässä asiassa olemme eri mieltä .Ajatellaan vaikka avioliittoa , jossa uskova vaimo huolehtii vaikeasta miehestään(alkoholi).Kumpi on alamainen toiselle ja kumpi on kumman vapahtaja? - juudan tie
bea-b kirjoitti:
..jos ennen tätä täyteyttä....
"Aviopuolisoiden yhteinen uskollisuus Kristukselle vasta tuo koko täyteyden aviosuhteeseen,ja silloin ei ole enää kumpikaan toistensa alamaisia."
Tätä juuri odotin kuulevani, kiitos että tulin edes pieneltä osin ymmärretyksi kun lyhyesti vaan heitin ajatukset .
....avioMIES onkin se osapuoli, joka haluaa olla alamainen omalle uskovalle aviovaimolleen?
Paavali ymmärtää että mies on automaattisesti ensin uskova.UT;n opetus opettaa sen, mikä on täydellisen oikeaa, eikä se ota huomioon että me olemme epätäydellisiä.
Jokaisen uskovan asia on olla täydellinen.
Mies ja vaimo eivät ole täydellisessä liitossa kilpasilla vallasta, vaan avioliitto on yhteistyötä.
Virheet tekevät liiton epätäydelliseksi.
Mutta avioliiton täydellisyys ei ole se pääasia.
Pääasia on yhdessä elää kristittyinä ja auttaa siinä toinen toisiaan tasaamalla toistensa kuormia.
Vaatiminen on kielteistä ja palveleminen positiivista tämän päämäärän (kristillisen) eteen.
Usein erehdytään kilvoittelun kohteesta.
Mikäli kilvoittelu on katsottava kristilliseltä kannalta epäkristilliseksi , ei sen tuomien taakkojen kantaminen olekaan enää yhteistä.
Tällaisia ovat rikkauden ja maineen tavoittelu, oman edun tavoittelu yleensä tai jokin muu kristinuskon periaatteiden kannalta kielteinen asia. bea-b kirjoitti:
...nopeasti poistamasi viestin.Onnittelen sinua että itse sen poistit.(rekisteröitymisen etu).
Alamaisuus on siis toisen tahdon asettamista oman tahdon edelle.Kristukselle se oli selkeästi Isän antama tehtävä, josta Hän ei valittanut pahemmin.
"Mies voi siis olla vaimon vapahtaja".Näin muotoillusta lauseesta olen täysin kanssasi samaa mieltä.
Kirjoitin jo edellä tapauksesta , jossa vaimokin voisi olla miehen vapahtaja ja mies olisi alamainen omalle vaimolleen Kristuksessa .En toista sitä nyt enää tässä.
Ilmeisesti tässä asiassa olemme eri mieltä .Ajatellaan vaikka avioliittoa , jossa uskova vaimo huolehtii vaikeasta miehestään(alkoholi).Kumpi on alamainen toiselle ja kumpi on kumman vapahtaja?Nainen voi olla miehensä vapahtaja siten, että ei kanna vastuuta, joka kuuluu miehelle. Tällöin miehelle jää vastuu, joka hänelle kuuluu eli hän vapautuu tekemään ratkaisuja, jotka ovat hänelle kuuluvia. Vapauteen kuuluu myös se mahdollisuus, että mies ei ota vastuutaan.
Alkoholisti ei kanna vastuutaan. Alkoholistin vaimon tavallisin erehdys on ruveta hoitamaan niitä asioita, joissa mies välttää vastuunsa ja peittelemään asiaintilaa. Kyse on silloin molempien osapuolien ongelmasta. Alkoholistien puolisot tarvitsevat yleensä yhtä lailla ulkopuolista apua. Ilman ulkoista apua kumpikin toimii toisensa orjuuttajana ja vankilan rakentajana.
>Alamaisuus on siis toisen tahdon asettamista oman tahdon edelle. Kristukselle se oli selkeästi Isän antama tehtävä, josta Hän ei valittanut pahemmin.<
Hänestä kirjoitetaan:
“Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden” Hepr 5:8
"Isä, jos sinä tahdot, niin ota pois minulta tämä malja; älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun." Luuk 22:42
Kiitän kaikkia aloittamiini keskusteluihin osallistuneita.
"Kristus on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat." Hepr 9:28
"Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu. Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;" 2 Piet 3:13-14
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 646267
- 635649
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1284645- 583926
- 143825
- 323239
- 693031
- 592866
- 762647
- 471970