Onko vanhempien osallistuttava häiden kustannuksiin?
Poika on asunut vuosia tyttöystävänsä kanssa, nyt he pitivät kihlajaiset ja ilmoittivat hääpäivän. Tuleva miniä kertoi silmät loisten, että häissä ei säästellä ja samassa hengenvedossa pyysi avustusta kustannuksiin ja järjestelyihin. Kirkon ja juhlapaikan valinnasta päätellen ei todellakaan säästellä. Minun varoihini ja makuuni sopisi hiukan vaatimattomammat puitteet eikä ole oikein varaa satsata useita tuhansia kertakäyttöjuhlaan.
Koitin kohteliaasti kertoa, että en ole kovin kiinnostunut järjestelyistä eikä ole mahdollisuutta rahoittaa häitä. Poikani koitti pehmentää asiaa esittämällä vaihtoehtoja rahankeruulle. En taida kuitenkaan ottaa lainaa häitä varten vai onko se vanhemman velvollisuus?
Häiden kustannukset
43
6916
Vastaukset
- Thilia thalia
Meillä oli vähän sama tilanne, mutta sillä erotuksella että nuoripari maksoi häät omasta pussistaan. Ottivat lisäksi pari tonnia pankista lainaa. Sekä sulhasen että morsiamen vanhemmat ovat eronneet ja morsiamen isä ja sulhasen kummatkin vanhemmat ovat jo uudessa liitossa. Siksi kai nuoret eivät halunneet pyytää keneltäkään avustuksia. Eikä meillä olisi ollut varaakaan! Maksellaan asunnon ja auton lainoja pois vielä erinäisiä vuosia, sinne meidän rahat uppoavat. Nyt päästään ensimmäiselle yhteiselle ulkomaanmatkalle. Sitäkin säästettiin pitkään ja hartaasti.
- tuollaisia
pilvissä leijuvia morsmaikkuja, heille tuntuu olevan ne itse häät paljon tärkeämpää kuin se että sinä päivänä mennään naimisiin.
Älä vaan maksa senttiäkään heidän häistä, ei siunlla ole velvoitetta kustantaa poikasi pippaloita!
- SAA osallistua
mutta EI ole pakko!!!!
Me sulhoni kanssa emme ota vastaan yksiäkään lahjoituksia häitä varten, tosin pidämme niin minimaaliset häät kuin vain voi (meille ei ole häät tärkeät vaan se että menemme naimisiin). - Jihuuu
Jos haluaa osallistua, niin siitä vaan, mutta on se nyt ihme jos joku miniä oikein olettaa, että appivanhemmat on kustantamassa ja vielä mitään säästelemättä :O
Mun puolelta ei vanhempia ole ja miehen vanhemmilla ei varmasti rahaa olis ja kun olen itsekin tottunut itseni elättämään, niin ei silti ole ikinä edes käynyt mielessä, että he maksaisivat häistä mitään (siinäkään tapauksessa että heillä rahaa kenties olisi). Monet tutut kyllä suunnittelee häitään puhumalla että "vanhemmat tietysti avustaa..". Itse en aio myöskään sitten aikanaan omille lapsilleni häitä maksaa, vaan saavat ihan opetella käymään töissä ja hankkimaan siten itse rahansa ja käyttää ne sitten mihin tahtovat. Kuulostaa tosi hölmöltä, että kihlajaiset pitivät ja päättivät hääpäivän ja sitten odottavat kädet ojossa, että te ottaisitte lainaa häitä varten..! Mikä kiire on naimisiin, jos ei pysty juhliaan itse maksamaan. Ja voihan sitä toki naimisiin mennä ilman kalliita häitäkin. Ja mikseivät itse ota lainaa? Jos syy on, etteivät saa otettua, niin sitten pitää vaan odottaa sen aikaa että pankki aukaisee ovensa heillekin. - sinulle!
Mielestäni miniäsi käyttäytyi aika lapsellisesti, kun hän oli vaatimassa sinulta rahaa. Mielestäni rahalliset lahjoitukset voi ottaa vastaan, jos niitä itse tarjotaan.
Toisaalta täytyy muistaa, että he eivät järjestä häitä sinun vaan oman makunsa mukaan (vrt. minun makuuni sopii hiukan vaatimattomammat puitteet). Eli jos vaikkapa he ottavat itse lainaa tai saavat varoja morsiamen vanhemmilta, niin älä mene arvostelemaan, ettei tämä ollut minun makuuni.
Tuo kuulosti myös aika ikävältä, kun sanoit, ettei sinua kiinnosta hääjärjestelyt. Ymmärrän, mitä tarkoitat, mutta asian voi ilmaista hienotunteisestikin. Jo se on auttamista häissä, että jakaa ovella ohjelmalehtisiä. Älä siis sulje itseäsi periaatesyistä kaiken ulkopuolelle, vaikka häät eivät sinua miellyttäisikään.
Lapsellesi tulee todennäköisesti joku päivä lapsia, häistähän se elämä vasta alkaa. Teillä on yhteisiä vuosikymmeniä jäljellä vaikka kuinka, koska olet itsekin varmastikin aika nuori. Ei siis kannata pilata tulevaa ränttälöimällä periaateasioista. Sano vaikka suoraan, ettei ole varaa, äläkä vetoa muihin seikkoihin. - Alissa
Jos pariskunta on valmis menemään naimisiin, niin eivätköhän he ole silloin valmiita myös hoitamaan kaikki omat taloudelliset kustannuksensakin.
Nykypäivänä häiden maksattaminen omilla ja puolison vanhemmilla on silkkaa ahneutta. Varsinkin kun alttarille useimmiten astelevat koulunsa käyneet ja/tai työelämässä olevat aikuiset, joilla ainakin pitäisi olla oma talous. Itselläni on se periaate, että kun naimisiin menemme, niin järjestämme omanlaisemme häät, itse kaikesta maksaen ja huolehtien. Tiedän, että äitini haluaisi osallistua kuluihin, mutta minulle ei tulisi mielenkään rahaa häneltä vastaanottaa. Vuosia olen asunut jo pois kotoa omassa kodissa.
Kun hänelle viimeinkin jää rahaa hieman säästöön lainojen jälkeen ja meidän lasten kotoa pois muutettua, niin kyllä hänellä on oikeus niistä aivan itse nauttia. - kuuluu
häitä kustantaa, on se tytön omat vanhemmat.
- NE PERINTEET
olleet - ja perinteitähän häät jos mitkä edustavat, joten morsiamen on syytä kääntyä pikaisesti omien vanhempiensa puoleen, jolle siis häiden osuus kuuluu!
- Alissa
Eiköhän tuosta kapio/myötäjäis perinteestä ole jo päästy, kun ei se aviomies perhettä yksin elätä. Aiemmin myötäjäiset olivat tavallaan kiitos siitä että tuleva aviomies tulee huolehtimaan vaimostaan... Nykyisin ei ihan pidä paikkaansa...
- Ei vielä morsian
Avomieheni on jo muutamaan otteeseen todennut, että minun vanhemmilleni kuuluvat sitten häiden kustannukset ja on kutsumassa koko suuren sukunsa juhliin. Minä taas olen sitä mieltä, että järjestämme pienet häät ja kutsumme vain ne ihmiset, jotka oikeasti ovat meille läheisiä - ja maksamme häämme itse. En todellakaan aio velvoitta juuri velkansa pois maksaneita vanhempiani pistämään pieniä tulojaan yhden päivän juhliin, kun heillä lopultakin olisi mahdollisuus hankkia niillä jotakin mukavaa itselleen. En odota sitä myöskään mieheni vanhemmilta.
Eiköhän se nykyään mene jo niin, että se joka juhlii, maksaa. Jos ei ole varaa järjestää isoja juhlia, on tyydyttävä pienempiin. Eri asia on, jos vanhemmat oma-alotteisesti ja vapaaehtoisesti tarjoutuvat osallistumaan kuluihin, mutta pyytää en keneltäkään sitä kehtaisi. - udon
että vanhaan tapaan kuuluu sen ohella, että morsiammen vanhemmat kustantavat häät myös se, että pääosa juhlavieraista on morsiammen sukulaisia. Helposti ollaan sitten alahuuli lerpallaan kun puntit eivät tässä sitten menekään tasan. Se jonka leipää syöt, sen lauluja laulat! Omimmat häät pari saa kun kustantaa itse - ei tule sanomista kutsutuista, eikä hääpaikan kalleudesta.
- nykyään
Ei vielä morsian kirjoitti:
Avomieheni on jo muutamaan otteeseen todennut, että minun vanhemmilleni kuuluvat sitten häiden kustannukset ja on kutsumassa koko suuren sukunsa juhliin. Minä taas olen sitä mieltä, että järjestämme pienet häät ja kutsumme vain ne ihmiset, jotka oikeasti ovat meille läheisiä - ja maksamme häämme itse. En todellakaan aio velvoitta juuri velkansa pois maksaneita vanhempiani pistämään pieniä tulojaan yhden päivän juhliin, kun heillä lopultakin olisi mahdollisuus hankkia niillä jotakin mukavaa itselleen. En odota sitä myöskään mieheni vanhemmilta.
Eiköhän se nykyään mene jo niin, että se joka juhlii, maksaa. Jos ei ole varaa järjestää isoja juhlia, on tyydyttävä pienempiin. Eri asia on, jos vanhemmat oma-alotteisesti ja vapaaehtoisesti tarjoutuvat osallistumaan kuluihin, mutta pyytää en keneltäkään sitä kehtaisi.AIKUISET ihmiset toimivat. Itse maksoimme häämme, järjestimme sellaiset juhlat mihin oli varaa.
Juhlat ja juhlat, kuinka moni menee häiden takia naimisiin? Onpahan niistäkin kuullut, eiköhän se avioliittolupaus ole se tärkein osio. - Eddie
NE PERINTEET kirjoitti:
olleet - ja perinteitähän häät jos mitkä edustavat, joten morsiamen on syytä kääntyä pikaisesti omien vanhempiensa puoleen, jolle siis häiden osuus kuuluu!
Se perinne, että morsiamen vanhemmat järjestävät häät ja maksavat viulut on peräisin niiltä ajoilta kun tyttölapset asuivat naimisiinmenoon asti vanhempiensa taloudessa. Silloin myös työssäkäyvät, naimattomat, kotona asuvat nuoret kantoivat tilipussinsa vanhemmilleen. Ei silloin nuorilla ollut omia raha-asioita ennen avioliittoa ja oman kodin perustamista, joten oli selvää että vanhemmat maksavat häät. Eivätkä ne häät olleet silloin edes samanlaisia sirkustapahtumia kuin nykyisin, tarkoitan että hinta on nykyään vähän eri luokkaa.
En tajua miten nykyaikana nuoret aikuiset, jotka ovat vuosia eläneet omaa taloutta kehtaavat pyytää vanhemmiltaan rahaa häiden järjestämiseen.
- näin on
Sano suoraan, ettei ole rahaa. Eihän sille voi mitään! Älä kuitenkaan ala peittelemään taloudellista tilannettasi vetoamalla muihin syihin: oma juhlamakusi, kiinnostuneisuutesi jne. Jos tytön vanhemmat haluavat maksaa tai pari ottaa yhteisen lainan, niin kestä se suu supussa. Kaikkein raukkamaisinta on se, että alat selitellä osallistumattomuuttasi kaikin keinoin paitsi ettet nosta totuutta esiin: ei ole rahaa.
Se on aivan saletti, ettei kenelläkään ole VELVOLLISUUTTA kustantaa lapsensa häitä.- maailmahan muuttuu
mutta häät ovat osa perinnettä ja moni nuori ei tiedä, että häät kuuluvat morsion vanhempien kontolle.
Tosin meikäläisillä meni toisinpäin,koska ei ollut heillä sitä pätäkkää...,
joten eihän sillä väliä kuka maksaa ! - Hurja Hilta
maailmahan muuttuu kirjoitti:
mutta häät ovat osa perinnettä ja moni nuori ei tiedä, että häät kuuluvat morsion vanhempien kontolle.
Tosin meikäläisillä meni toisinpäin,koska ei ollut heillä sitä pätäkkää...,
joten eihän sillä väliä kuka maksaa !myöskään morsiamen vanhempia kustantamaan pippaloita ellei halua ja pätäkkää löydy. Miehen tytär vihittiin viime lauantaina, eikä olisi tullut mieleenkään alkaa kustantamaan jo vuosia yhdessä asuneen parin häitä. Ja jos mies olisi sanonut laittavansa meidän hartaudella säästämät lomarahat niihin bileisiin, olisi meille varmaan tullut ero. Onneksi hänkin on sitä mieltä, että jos kerran halusivat isohkot bileet bändeineen ruokineen ja juomineen niin itsehän sitten myös kustantavat. Eivät taineet sulhasenkaan vanhemmat isommin avustaa. Kuulin jotain, että bändin haussa olivat vähän jelpanneet, mutta sitäkään he eivät maksaneet. Maailma muuttuu ja hyvä niin, ajattelehan jos vielä morsiamen vanhemmat joutuisivat maksamaan häät ja perheessä olisi vaikka viisi tytärtä...
- hallelujaaa
anopin perkele sit kelpais maksumieheksi mutta ei sitten muuhun.Siinä koko juttu.
- mietihän mistä juontaa juur...
Asenteesi on kovin negatiivinen. Miksi et osallistu ilolla poikasi häihin? Miksi olet negatiivinen? Eikö miniä ole mieluinen? Vai sapettaako sinua vain oma paha olosi? Jos et halua maksaa, sano se ja kerro että haluat muuten auttaa kun sinulla ei ole varaa rahallisesti tukea.
- pinokkiot
Poikani meni muutamia vuosia sitten avioon. Tuleva miniä halusi ikimuistoiset häät kaikkine krumeluureineen.
Poikamme ja miniä pyysivät meiltä lainaa suurehkon summan luvaten maksaa ensitilassa takaisin.
Lupasimme lainan.
Morsian aloitti kiihkeät häävalmistelut.
Koristeluja morsian ja hänen sisarensa valmistivat koko kevään. Kukkalaitteet juhlapaikalle tilattiin kaupungin kalleimmasta kaupasta.
Häävieraiden lista sai meidät kakomaan kurkkuamme. Suurin osa kutsutuista oli morsiamen sukulaisia.
Yritin miniän kanssa neuvotella, mistä pitopalvelusta kannatti ottaa tarjoilut. Morsian luotti enemmän ystävättäreen, joka tiesi paremmin. Näin kuitenkin tarjouslaskelmasta, että hinta-laatusuhde ei ollut paikallaan.
No, ei siinä mitään, annoin asian olla. En halunnut nostattaa riitaa, koska ajattelin, että itsehän he maksavat juhlansa.
Miniällä oli työlistat minulle ja miehelleni juhlien ajaksi. Osaksemme tuli olla avustajaryhmässä taustalla. Morsiamen omat vanhemmat saivat juhlia ilman velvotteita.
Ja kuinkas sitten kävikään?
Tähän päivään mennessä emme ole saaneet lainasta takaisin euroakaan. Muutaman kerran kysyimme, miten ja milloin aikovat maksaa. Selityksenä on ollut, että on ollut niin paljon muita menoja, ettei ole liiennyt.
Häistä on kulunut kohta kuusi vuotta.
Morsiamen vanhemmat eivät osallistuneet kuluihin.
Pakko myöntää, että olimme tyhmiä.
Pelkäsimme aiheuttavamme pojallemme pahaa mieltä, jos olisimme protestoineet järjestelyjä vastaan.
Jos juhlat menisivät uusiksi, toimisin aivan toisin.- Thilia Thalia
ja vaadi heitä maksamaan lainansa. Jos haluat olla oikein ilkeä voit vaatia vielä palkan siitä, että jouduit häissä töihin. Tai ota asia esille miniäsi vanhempien ollessa myös paikalla... Olen kerran joutunut seuraamaan vastaavanlaista tilannetta ja johan alkoi rahaa löytymään kun asia otettiin julkisesti esille. Anoppi vain kylmän rauhallisesti alkoi miniän vanhempien kuullen vaatimaan lainaamiaan rahoja takaisin. Häpeä oli niin suuri, että ehkä sitten pari lainasi miniän vanhemmilta voidakseen maksaa toiselle puolelle lainansa pois. Aina löytyy keinoja, käytä mielikuvitusta. Kainostelemaan ei kannata alkaa kun on rahsta kyse!
- Säde*
Mä olisin sanonut samantien, että järjestäkää sellaiset häät mihin TEILLÄ on varaa.
Taitaa olla hieman hemmoteltu miniänalku sulla.
Mä en olis ikimaailmassa kehdannut aikoinani pyytää TOISIA maksamaan omia häitämme.
Eri asia jos joku haluaa osallistua ja rahaa on.
Olisivat säästäneet kun monta vuotta yhdessä ovat olleet.
Aika hävytöntä, ainakin ajattelematonta. - Vanhempi miniä
Nykyaikana nuoret parit suunnittelevat häät yhdessä ja siinä mielessä on tosi kummallista, että vain miniä on tulevan anopin mielestä syypää suureellisiin juhliin. Jos taas poika on täysi lapanen jo tuossa vaiheessa ja suostuu morsiamen mieliksi suuriin häihin, niin eipä vaikuta tulevaisuus hyvältä.
Itsekin olen sitä mieltä, että maksaja saa myös vaikuttaa järjestelyihin. Siksi en aikoinani halunnut sotkea omia saidoiksi tietämiäni appivanhempia omiin hääjärjestelyihini eikä tahtonut tuleva miehenikään. Maksoimme ja saimme oman näköisemme häät. Omat vänhempani osallistuivat kuluihin, koska nimenomaan sitä halusivat, mutteivat puuttuneet mitenkaan häiden kulkuun.
Miniähän voi olla huomattavasti varakkaammasta perheestä ja poikaa jotenkin harmittaa, että hänen puoleltaan ei löydy halukkuutta osallistua häihin. On myös mahdollista, että morsiamen puolella pidetään juhlista ja niiden järjestämisestä.
Eipä ala poikasi perhe-elämä hyvissä merkeissä. Anoppi on miniää vastaan jo ennen häitä ja sysäämässä kaiken syyn nuoren parin epämieluisista päätöksistä miniän niskoille.- pinokkiot
Tarkoititko viestisi minulle?
Ymmärrän, että eläydyt miniän asemaan.
Emme ole etsineet hänestä syyllistä, poikani on yhtä lailla osallinen rikkoessaan luottamuksemme. Syy oli minun ja mieheni hölmöydessä, että uskoimme naivisti heihin.
Poikani on ollut tahdoton olio, koska ei tuonut mielipidettään selvästi esiin.
Hän oli täysi lapanen häiden järjestelyissä.
Ehkä he alussa kuvittelivat maksavansa häänsä.
Ja kun häät oli juhlittu, niin motiivi maksaa velkansa kutistui. Enää ei ole motiivia oleenkaan.
Heillä on ollut kiistaa siitä, kuka päättää, miten ja mihin yleensä perheen rahat käytetään. He eivät yhteisesti pysty päättämään, mihin raha laitetaan!
Mielenkiintoista nähdä, kuinka häiden järjestelyistä voi ennustaa avioliittoon syntyvät ongelmat.
Olen käyttäytynyt miniää kohtaan korrektisti, olen pysynyt sivustalla. Minulla ei ole oikeutta puuttua heidän elämäänsä.
Miniä ei ole varakkaammasta perheestä. Jos olisi, niin sieltä olisi ehkä tullut apuja häiden kustannuksiin.
Miniän kotitaustana on rikkoutunut perhe suurine tunnemyrskyineen. Sen vuoksi ei miniäni eikä poikani ole vaivanneet heitä asioillaan.
En ole miniääni vastaan, kerroin vain, kuinka häät järjestettiin. En voi muunnella tosiasioita.
Olen luovuttanut, että koskaan saisin rahoja takaisin.
Mutta miksi sitten kerroin kaiken tämän?
Kerroin alkup. viestin lähettäjälle, kuinka lainarahojen saattaa joissakin tapauksissa käydä. - Lupaus on lupaus
pinokkiot kirjoitti:
Tarkoititko viestisi minulle?
Ymmärrän, että eläydyt miniän asemaan.
Emme ole etsineet hänestä syyllistä, poikani on yhtä lailla osallinen rikkoessaan luottamuksemme. Syy oli minun ja mieheni hölmöydessä, että uskoimme naivisti heihin.
Poikani on ollut tahdoton olio, koska ei tuonut mielipidettään selvästi esiin.
Hän oli täysi lapanen häiden järjestelyissä.
Ehkä he alussa kuvittelivat maksavansa häänsä.
Ja kun häät oli juhlittu, niin motiivi maksaa velkansa kutistui. Enää ei ole motiivia oleenkaan.
Heillä on ollut kiistaa siitä, kuka päättää, miten ja mihin yleensä perheen rahat käytetään. He eivät yhteisesti pysty päättämään, mihin raha laitetaan!
Mielenkiintoista nähdä, kuinka häiden järjestelyistä voi ennustaa avioliittoon syntyvät ongelmat.
Olen käyttäytynyt miniää kohtaan korrektisti, olen pysynyt sivustalla. Minulla ei ole oikeutta puuttua heidän elämäänsä.
Miniä ei ole varakkaammasta perheestä. Jos olisi, niin sieltä olisi ehkä tullut apuja häiden kustannuksiin.
Miniän kotitaustana on rikkoutunut perhe suurine tunnemyrskyineen. Sen vuoksi ei miniäni eikä poikani ole vaivanneet heitä asioillaan.
En ole miniääni vastaan, kerroin vain, kuinka häät järjestettiin. En voi muunnella tosiasioita.
Olen luovuttanut, että koskaan saisin rahoja takaisin.
Mutta miksi sitten kerroin kaiken tämän?
Kerroin alkup. viestin lähettäjälle, kuinka lainarahojen saattaa joissakin tapauksissa käydä.Tarkoitin viestini alkuperäiselle, jonka poika vasta suunnittelee häitä. Jos nuoripari lupaa maksaa hääkulut ja lainaavat rahat vanhemmilta, niin tottakai lupaukset on tehty pidettäviksi. Mutta tietysti siinäkin asiassa on oma lapsi enemmän vastuussa kuin miniä/vävy appivanhemmille.
- pinokkiot
Lupaus on lupaus kirjoitti:
Tarkoitin viestini alkuperäiselle, jonka poika vasta suunnittelee häitä. Jos nuoripari lupaa maksaa hääkulut ja lainaavat rahat vanhemmilta, niin tottakai lupaukset on tehty pidettäviksi. Mutta tietysti siinäkin asiassa on oma lapsi enemmän vastuussa kuin miniä/vävy appivanhemmille.
Olen eri mieltä siinä, että toinen puolisoista olisi enemmän vastuussa yhteisestä velasta.
Mielestäni asiaa ei ratkaise se, mistä laina otetaan.
Vaikka laina olisi otettu tiibettiläiseltä riisinviljelijältä ovat molemmat puolisot vastuussa yhteisestä velasta.
Aviopari on yksi yhteinen yksikkö taloudellisessa mielessä ellei ole tehty avioehtoa.
Morsian ja sulhanen olivat molemmat läsnä, kun rahaa heille annettiin. Kumpikin heistä sitä käytti ja heidän yhteisestä juhlastaan oli kyse. - Poikakin vastuussa
pinokkiot kirjoitti:
Olen eri mieltä siinä, että toinen puolisoista olisi enemmän vastuussa yhteisestä velasta.
Mielestäni asiaa ei ratkaise se, mistä laina otetaan.
Vaikka laina olisi otettu tiibettiläiseltä riisinviljelijältä ovat molemmat puolisot vastuussa yhteisestä velasta.
Aviopari on yksi yhteinen yksikkö taloudellisessa mielessä ellei ole tehty avioehtoa.
Morsian ja sulhanen olivat molemmat läsnä, kun rahaa heille annettiin. Kumpikin heistä sitä käytti ja heidän yhteisestä juhlastaan oli kyse.Luin alkuperäisen viestisi ja vierität syyn melkein yksinomaan miniäsi harteille ja teet pojastasi uhrin. Miniä ja miniän sukus teki sitä ja tätä suureellista häiden suhteen. Mainitset poikasi kaksi kertaa ja nekin surkuttelun merkeissä.
Mekin olemme aikoinani lainanneet rahaa vanhemmiltani autoa varten. Lain edessä olimme molemmat tasaveroisia lainanottajia. Jos olisimme lainamme jättäneet maksamatta, vanhempani olisivat kyllä keskustelleet vain ja ainoastaan minun kanssani asiasta. Ulkopuoliselta - kuten tiibetiläiseltä maanviljelijältä - otettu laina on paljon yksinkertaisempi kaikkien kannalta. Siihen varmasti molemmat suhtautuvat samalla tavalla, mutta sukulaislainoihin liittyy aina myös tunteet.
Olen silti sitä mieltä, että poikasi ja miniäsi olisi ilman muuta pitänyt maksaa laina takaisin, jos annettu raha lainaa oli. Silti poikasi on mielestäni siitä enemmän vastuussa teille kuin miniäsi. - pinokkiot
Poikakin vastuussa kirjoitti:
Luin alkuperäisen viestisi ja vierität syyn melkein yksinomaan miniäsi harteille ja teet pojastasi uhrin. Miniä ja miniän sukus teki sitä ja tätä suureellista häiden suhteen. Mainitset poikasi kaksi kertaa ja nekin surkuttelun merkeissä.
Mekin olemme aikoinani lainanneet rahaa vanhemmiltani autoa varten. Lain edessä olimme molemmat tasaveroisia lainanottajia. Jos olisimme lainamme jättäneet maksamatta, vanhempani olisivat kyllä keskustelleet vain ja ainoastaan minun kanssani asiasta. Ulkopuoliselta - kuten tiibetiläiseltä maanviljelijältä - otettu laina on paljon yksinkertaisempi kaikkien kannalta. Siihen varmasti molemmat suhtautuvat samalla tavalla, mutta sukulaislainoihin liittyy aina myös tunteet.
Olen silti sitä mieltä, että poikasi ja miniäsi olisi ilman muuta pitänyt maksaa laina takaisin, jos annettu raha lainaa oli. Silti poikasi on mielestäni siitä enemmän vastuussa teille kuin miniäsi.On hyvä oppia elämässä erottamaan toisistaan tosiasiat tunteista ja arvosteluista.
Tosiasia on tosiasia.
Syyttäminen perustuu arvottamiseen= hyvä/paha, syyllinen/syytön.
Arvottaminen perustuu tunteisiin.
Kerron sinulle tosiasiat nyt. Jätän pois arvot.
Miniä halusi isot häät. Poika myöntyi, lähti mukaan.
Molemmat pyysivät lainan. Saivat.
Miniä valmisti valtavasti koristeita ym. kulisseja kirkkoon ja häätaloon sisarensa kanssa.
Poika ei ottanut osaa käytännön järjestelyyn muutoin kuin apupoikana. Teki mitä pyydettiin.
Miniä tilasi kukkalaitteet, suunnitteli hääpuvut, valitsi kankaat ja ompelijan, valitsi pitopalvelun, valitsi valokuvaajan paikalle, myös videokuvaajan, valitsi häidenvietto paikan ja vieraat, morsiustytöt ja pojan, kaasot ja jopa bestmanin, järjesti ohjelmiston, lehti-ilmoituksen kuvan kera, ohjeisti tulevat appivanhemmat.
Rahaa meni, "lainattua" rahaa ei tähteeksi jäänyt penniäkään.
Onko tuossa arvottamista, ei mielestäni. Tosiseikkoja.
Yhtä hyvin voin sanoa, että miniä oli tarmokas ja aikaansaava! Tässä suhteessa miniä oli asialleen omistautunut ja todella ahkera.
Taisit unohtaa lukea sen, että aikaisemmassa viestissä nimitin poikaani lapaseksi. Se ei ole kauniisti sanottu. Sitä ei kirjoitettu surkuttelun merkeissä, vaan vastuumielessä.
Mielestäni ihmisen EI pidä olla lapanen.
En sääli poikaani sen enempää kuin miniää. Ainoa joka tässä voisi olla uhri, olemme me mieheni kanssa.
Voisimme, mutta emme ole, koska olimme vastuulliset myöntäessämme lainan. Ainahan on mahdollista, että sitä ei makseta takaisin.
Siis tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Joten voisitko nyt lakata säälimästä miniääni, joka sai kuitenkin nauttia kauniista ja onnistuneista häistään täysin ilmaiseksi? Poikanikaan ei ole säälittävä, pelkästään hm... se lapanen.
Heidän avioiduttuaan käsitän heidät yhteisenä yksikkönä. En asetu kummankaan puolelle, vaan kohtelen heitä tasaveroisesti.
Että se siitä. Minä teen näin, tee sinä toisella tapaa.
- kuuluvat
hääkustannukset perinteisesti.
Mutta minusta kyllä nämä nykyhäähöperöt, jotka pitävät pröystäileviä häitä vuosikausien yhdessä asumisen jälkeen saavat itse kustantaa häänsä.
Vuosikausien yhdessä asumisen jälkeen sopiva häätilaisuus on pienimuotoinen ja eleetön, sillä eihän se muuta mitään parien arkipäivän elämässä. - annabelle
että olet iloinen tulevista häistä ja tässä on kaikki 50 egee mitä pystyt antamaan.ei kenenkään ole pakko maksaa toisen juhlimista. (Paitsi meidän veronmaksajien pitää maksaa eduskunnan ryyppyjuhlat.)Sinähän se päätät mihin rahasi pistät.Mutta kannattaa pudottaa se morsio maanpinnalle ennenkuin kolahtaa iso lasku.Hääjuhlalla nimittäin kyllä osataan rahastaa.Itse tekemällä saa ihan yhtä hienot juhlat aikaseksi.Jos osaa tehdä.
Minä ainakin vaatisin lapsiltani säästöjä että pystyvät järjestämään omat juhlansa ja mä kyllä avustan kykyjeni mukaan.Tehkää yhdessä budjetti ja vertailkaa hintoja ja palveluja porukalla.eiköhän se järki tule vastaan pilvissä leijuvalle morsiollekin.Elämän kun pitää jatkua häiden jälkeenkin.Eikös ne ole morsiamen vanhemmat jotka kustantaa häät?Voitteko ottaa yhteyttä heihin ja sopia esim yhteisestä "avustuksesta".jotain aina voi yrittää mutta kannattaa tulevaisuutta ajatellen olla korreksti paria kohtaan.Toivottavasti poikasi ei ole kovin isoon ääneen kehunut rikkaita vanhempiaan.Häät on vaan kerran elämässä jos hyvin käy.- Huiskutar
ja monet perinteet joutavat historian romukoppaan. Monasti on niin, että nuoripari on vanhempiaan isotuloisempi ja paremmin koulutettu. Kyllä heiltä itseltään pitää löytyä rahat häiden pitoon. Ellei löydy, on minun mielestäni väärin vaatia kummankaan osapuolen vanhempia maksumiehiksi. Työkaverille kävi niin, että hän lupautui avustamaan tyttärensä toisia häitä rahallisesti. Sen jälkeen budjetti repesi täysin. Äiti on jäämässä tämän vuoden lopulla eläkkeelle ja tytär pisti äitinsä eläkevuosiensa turvaksi ajattelemat säästöt miltei sileiksi. Työtoverini miltei itki kertoessaan ennen häitä mitä kaikkea nyt taas oli luvattu maksaa. Kaasoille ja morsiusneidoille ompelutettiin samantyyppiset puvut, bestmaneille vuokrattiin samanlaiset puvut kuin sulhasellakin oli jne jne. Ja kaikki morsiamen äidin piikkiin. Mielestäni on kaikkein parasta, että jos aikoo avioitua, maksaa myös itse viulut.
- pinokkiot
Huiskutar kirjoitti:
ja monet perinteet joutavat historian romukoppaan. Monasti on niin, että nuoripari on vanhempiaan isotuloisempi ja paremmin koulutettu. Kyllä heiltä itseltään pitää löytyä rahat häiden pitoon. Ellei löydy, on minun mielestäni väärin vaatia kummankaan osapuolen vanhempia maksumiehiksi. Työkaverille kävi niin, että hän lupautui avustamaan tyttärensä toisia häitä rahallisesti. Sen jälkeen budjetti repesi täysin. Äiti on jäämässä tämän vuoden lopulla eläkkeelle ja tytär pisti äitinsä eläkevuosiensa turvaksi ajattelemat säästöt miltei sileiksi. Työtoverini miltei itki kertoessaan ennen häitä mitä kaikkea nyt taas oli luvattu maksaa. Kaasoille ja morsiusneidoille ompelutettiin samantyyppiset puvut, bestmaneille vuokrattiin samanlaiset puvut kuin sulhasellakin oli jne jne. Ja kaikki morsiamen äidin piikkiin. Mielestäni on kaikkein parasta, että jos aikoo avioitua, maksaa myös itse viulut.
Tämä onkin hyvä aihe, josta on hyvin vähän puhuttu. On hienoa, että häiden järjestämisen nurja puoli nousee esille.
Uskon, että monet tahtomattaan maksumiehiksi narratut vanhemmat eivät jälkikäteen enää kehtaa niuhottaa, vaan nuolevat haavansa vähin äänin.
Varsinkin morsiamen todellisuudentaju pettää, ja kaikelle krumeluurille ja hörsölle tulee hintaa. Osasyyllisenä pidän tosi-TV:n tuottamia ohjelmia mitä mielikuvituksellisimmista tavoista järjestää tyylikkäitä hääseremonioita.
Aikakausilehdissä on myös lietsotaan höyryä häiden kulissien rakentamiseen.
Kyllä siinä häävalmisteluistaan hurahtanut morsian saatta unohtaa budjetin, ellei ole ketään pudottamassa maanpinnalle. - Syltty__
Huiskutar kirjoitti:
Miten joku voi luvata noin "piikin auki" ja joku tonien vielä käyttää noin törkeästi hyväkseen?
- Huiskutan
Syltty__ kirjoitti:
Miten joku voi luvata noin "piikin auki" ja joku tonien vielä käyttää noin törkeästi hyväkseen?
Tämä kyseinen äiti olikin luvannut vain osallistua kustannuksiin. Siis maksaa osan kuluista. Hän oli vielä antanutkin käteen tälle tyttärelleen muistaakseni 1000 euroa. Mutta tytärpä oli mennyt vaatimaan vielä eläkkeellä olevalta isältäänkin 500 euroa ja sitten kulujen ryöstäydyttyä käsistä, äiti huomasi joutuneensa päämaksumieheksi. Pienestä palkasta ei niin isoja summia säästellä etteikö 2000-3000 euroakin jo olisi iso lovi säästöihin. Etenkään kun tuokaan ei riittänyt. Kyseinen tytär avioitui vielä jo toistamiseen, senkin vuoksi häiden olisi pitänyt olla vaatimattomat. Tytär halusi pröystäilevät prinsessahäät! Siitäkin huolimatta, etteivät omat rahkeet riittäneet.
Tytär oli rakennuttanut miehensä kanssa komean talon, jota viimeisteltiin häiden aikaan ja kaiken kodinkoneista huonekaluihin piti olla viimeistä huutoa. Kuitenkaan tyttären tulot eivät ole osa-aikaisena myyjänä kummoisetkaan. Selviääköhän miehensä kanssa veloistaan ennen eläkeikää lainkaan.
- heidän häät
Tuota mieltä olen. Vanhemmat avustavat sen verran minkä voivat ja hääpari maksaa itse loput.
Ottakoon nuoret lainaa. Kyllä heillä aikaa riittää sitä maksella takaisin.
En edes kehtaisi pyytää vanhempiani maksamaan. Jos itse tarjoutuisivat, niin sitten se on ihan ok.
Mielestäni on muutenkin ihan älytöntä pröystäillä häillä jos ei ole rikas.. - miniä hämeestä
Ymmrrän täysin sinua. Älä ihmeessä suostu miniäsi pompotteluun, tai saat jatko-osia potenssiin kymmenen.
Koita nyt vaan jatkossakin ystävällisesti mutta suoraan kertoa kantasi ja perustelusi.
Tiedän muuten erään parin joka erosikin juuri häiden kynnyksellä juuri tästä syystä, kun miniän mahdottomat prinsessa satuhää toiveet eivät käyneet toteen, vaan appivanhammat sulkivat lompakon. häät peruuntuivat ja pari erosi, mies on myöhemmin ollut helpottunut kun pääsi ajoissa eroon. En tarkoita että tapauksessanne olisi kyse tästä, mutta kerroin tän vain esimerkkinä.
Mikä mielipide sillä pojallasi on? - Eila
Me pidimme juuri sellaiset häät, joihin meillä oli reilusti varaa, eikä olisi tullut mieleenkään pyytää avustusta vanhemmiltamme. Tosin isäni halusi sitten itse antaa tietyn "könttäsumman", joka suurin piirtein kattoikin kulut, mutta olisimme selvinneet hyvin ilmankin.
Meillä kuvio oli selvä: mieheni ilmoitti, että häihin kutsutaan "kaikki" tai "ei ketään" (hän ei olekaan mikään tossu, jota naiset pyörittelisivät miten tahansa - mutta eipä hänkään vastaavasti pidä minua nyrkin ja hellan välissä). Jos "kaikki" (lue: sedät, tädit, serkut, työkaverit, ystävät jne.) olisi kutsuttu, olisi väkeä tullut 300-400 henkeä. KIITOS EI!!!!!!!!! Molemmat olisimme inhonneet moisia markkinoita - juhlan tarkoitus oli nimenomaan mennä naimisiin eikä leikkiä prinsessaa.
Kutsuimme häihimme vain vanhemmat ja sisarukset perheineen, ja päätös oli nimenomaan yhteinen.- Eila
Isäni ei edes kysynyt, paljonko häät tulivat maksamaan. Hän näköjään osasi arvioida sen ihan itse riittävän tarkasti. Ja luultavasti huokasi salaa helpotuksesta. Äitini tosin veti vähän hernettä nenäänsä, kun emme kutsuneet esim. hänen sukulaisiaan, mutta ymmärsi kyllä tajuttuaan, minkä kokoiset häistä olisi tullut, koska hänen sisarustensa lisäksi olisi pitänyt kutsua miehenikin huomattavasti suurempi suku (vaikka ei minunkaan sukuni ole kaikkein pienin).
Meillä muuten oli ruokahäät, koska puolet suvusta tuli satojen kilometrien päästä. Siksikin jotkut prinsessahäät olisivat vieneet molemmat suvut konkurssiin.
Siis sano suoraan, että sinulla ei ole varaa moiseen.
- perinteet
velvoittivat morsiamen vanhemmat kustantaman häät. Tänä päivänä morsiuspari kustantaa pääsääntöisesti häänsä itse.
Poikkeuksiakin on. Vanhemmat monesti haluavat osallistua kustannuksiin mutta velvoitetta siihen ei missään tapauksesa mielestäni ole.
Minun mielestäni myöskin on sopimatonta jos morsiuspari vaatii kustannuksiin osallistumista. Eiköhän se kuitenkin ole vapaaehtoista. - todellakaan
tarvitse osallistua kustannuksiin, jos et halua.
Kerro parille, että ostat häälahjaksi jotain mitä he haluavat, siis jotain arvokkaampaa ja se on sinun osuus häihin. Tulevan miniäsi pyynöt osallistumaan kustannuksiin kertovat ajattelamttomuudesta ja kokemttomuudesta. Pidä päääsi, niin säilytät kunnioituksen, niin omissa kuin poikasi silmissä!- Tuleva anoppi
En ole koskaan viihtynyt häissä ja muissa perhejuhlatilaisuuksissa, joissa on paikalla paljon vierasta väkeä. Asiaa ei muuta että oma lapsi menee naimisiin, en edes välitä tutustua morsion sukuun.
Yleensä sukujuhlissa kaikki istuvat omien tuttujensa kanssa eikä edes pääse tutustumaan muihin. Viimeksi häissä ollessani morsion ryöstelyt ja muut tylsät ohjelmanumerot kestivät pari tuntia, paikka oli joku kartano maalla jonne mentiin tilausbussilla ja sai tulla taksilla pois sitten kun taksin vihdoin sai.
Olen aika monen vastaajan kanssa samaa mieltä, että nuoripari saa itse tehdä juhlistaan oman näköiset ja myös kustantaa ne. He ovat molemmat valmistuneet ja kummallakin on koulutusta vastaava työ, ymmärtääkseni palkkakin on molemmilla parempi kuin itselläni. Rahasta on tylsä keskustella - ihmejuhlat
Tuleva anoppi kirjoitti:
En ole koskaan viihtynyt häissä ja muissa perhejuhlatilaisuuksissa, joissa on paikalla paljon vierasta väkeä. Asiaa ei muuta että oma lapsi menee naimisiin, en edes välitä tutustua morsion sukuun.
Yleensä sukujuhlissa kaikki istuvat omien tuttujensa kanssa eikä edes pääse tutustumaan muihin. Viimeksi häissä ollessani morsion ryöstelyt ja muut tylsät ohjelmanumerot kestivät pari tuntia, paikka oli joku kartano maalla jonne mentiin tilausbussilla ja sai tulla taksilla pois sitten kun taksin vihdoin sai.
Olen aika monen vastaajan kanssa samaa mieltä, että nuoripari saa itse tehdä juhlistaan oman näköiset ja myös kustantaa ne. He ovat molemmat valmistuneet ja kummallakin on koulutusta vastaava työ, ymmärtääkseni palkkakin on molemmilla parempi kuin itselläni. Rahasta on tylsä keskustellaOlen minäkin kyllästynyt näihin prinsessahäihin, joissa on keinotekoinen tunnelma. Sitä haluaa vain pian juhlien loppuvan.
Näitä on jo nähty, morsiamenryöstöjä ynnä muita ohjeistettuja leikkejä. Kuitenkin ihmiset osallistuvat niihin väkinäisesti ja jäykästi.
Miksi kukaan ei järjestä TAVALLISIA ja VAATIMATTOMIA vihkiäisiä ilman näytelmällistä, lapsenomaista sirkusta?
Koko juttu saisi olla parissa-kolmessa tunnissa ohi. Järkevän asialliset vihkiäiset... joista näkisi että kaksi AIKUISTA avioituu.
- P@ve
Kyllä on ihmeellistä pyydellä avustuksia, jos haluaa mennä naimisiin niin menee mutta omalla kustannuksella. Tietty jos haluaa/pystyy avustamaan niin sitten,mutta pyytäisi en ikinä itse, ja omatkin hääni aion itse maksella!
- Anoppivaan
Etiketin mukaan ei pojan puolelta koskan makseta mitään häitä ja jos tytön vanhemmat ovat niin varattomia ja tytöllä kuutenkn niin valtava komplexi että täytyy rahalla rällätä niin silloin nuoren parin itse maksettava juhlansa. Asiaan kuuluu että jos toiset maksavat niin ne myös päättävät kuinka paljon maksavat. Eiks niin?
Pidä nyt pääsi kylmänä sillä sinullahan täysin mahdoton tilanne joka on myös päin peltoja aivan järjellä ajateltuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa572561Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava631692SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän71650Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2631535Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --81518Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue251208Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.241061Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411012RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041002Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?78964