Auttaisitteko?

Kaipaan mielipidettä

Tuolla miestenlogiikassa eräässä keskustelussa tuli linkki vastaan Tukiaseman, oletko masentunut, testiin. Koska olen monesti puhunut miehelleni tuntemuksistani ja epäillyt että voisin olla pikkiriikkisen masentunut -ajoittain ainakin, tein testin huvikseni. Tulokseksi sain arvion siitä että olen vakavasti masentunut.

Olenko vähätellyt vaivojani? Tulos pysäytti minut. Voisiko se olla totta? Ovatko nämä testit yleensä paikkansapitäviä? Kuinka moni on saanut testistä vakavasti masentunut-arvion ja vielä päälle diagnosoinnin samalla kaavalla?

Onko todellakin käynyt niin, että totuttuani näihin tuntemukseen, olen pitänyt niitä jollain tasolla normaaleina, kuin että maailma nyt vain on julma minua kohtaan, thats it? Minua ihan itkettää tätä kirjoittaessani -olen jotenkin niin hämmästynyt. Olenko kärsinyt 4 vuotta masennuksesta edes tajuamatta että kidutan elämällä itseäni ihan turhaan?
Vastausta en tiedä, mutta jos joku jaksaisi lukea tämän loppuun ja peilata tilannetta vaikka omaan tilanteeseensa. Olenko todellakin masentunut ja vielä vakavasti?

Minulla on kolme tunneasteikkoa jolla seikkailen. Ensimmäinen on täysin tyhjä; en tunne mitään, elämä vain on. Toinen on surullisuus ja ahdistus jonka alkuperää en tiedä. Kolmas on suoranainen epätoivo. Kumpikaan näistä kahdesta ei ole pitkäikäinen (korkeintaan päivän mittainen) ja sitten ei taas tunnu miltään.

Tiedän etten ole onnellinen, koska sitä onnen tuntua ei vain ole olemassakaan, korkeintaan innostun jostakin muutamaksi tunniksi. Innostus on fyysisesti aktiivista. Tunnen miten sydän hakkaa nopeasti, en malta pysyä paikallani vaan asiaa josta innostutaan, täytyy tehdä tauotta kunnes innostus häviää -eikä palaa. Asiat jää kesken.

Minulla on avomies jota rakastan. Minun on todella hyvä olla hänen lähellään, mutta en halua suudella koska suutelu johtaa seksiin enkä edes ajattele seksiä koskaan. Tai jos ajattelen niin ahdistuneena koska tiedän että minun ikäiseni nuoren naisen tulisi tykätä seksistä, varsinkin kun tykkään miehestänikin.
Miehen adhd on myös suuri painolasti suhteessa. Elämme hänen ja hänen sairautensa ehdolla ja minusta tuntuu että kaikki omat tarpeeni syrjäytetään, että minulta odotetaan loputonta ymmärrystä ja anteeksiantoa miehen huonoa käytöstä kohtaan (raivokohtaukset, tiuskiminen, etäisyys -haluaa olla lähellä vain seksissä.) Lisäksi mies on ylikontrolloiva ja latistaa ne harvat innostuksen pilkahdukseni haukkumalla lapselliseksi tai suuttumalla. Minun on oltava tarkka siitä mitä sanon koska muuten hän suuttuu. Ja minä tunnen syyllisyyttä hänen suututtamisestaan, siitä etten halua häntä.

Minulla on ollut tarve puhua ongelmistanne, mutta hän on kieltänyt puhumasta. Kun en kuitenkaan kestä ilman purkautumista jollekin, tunnen syyllisyyttä koska olen rikkonut hänen lupauksensa. Ja sitten pelkään, että kertomani asiat paljastuvat ja minulle taas suututaan.

Tunnen etten saa olla oma itseni tai pitää huolta omasta henkisestä terveydestäni vaan kaikki energia pitää laittaa hänen tervehtymiseen ja hänen tyytyväisenäpitämiseen. Olen hukannut kaiken itsestäni mitä vielä nuorempana olin.

Lisäksi valmistuin kohta neljä vuotta sitten ja olen ollut vain 2v töissä tuon ajan aikana, osa-aikaisena. En tunnu kelpaavan kellekään työläiseksi vaikka työvoimatoimistossa ihmettelevät monipuolista ja työteliästä cv:tä. Pääsen kyllä haastatteluun, mutta koskaan en tule valituksi. Olen siis ihan jätekamaa jostakin syystä työmarkkinoilla.

Ei töitä -ei siis rahaa. Kaikki ylimääräinen, esim. limun osto kaupasta aiheuttaa syyllisyyttä kun sekin raha olisi tarpeek laskujen maksamiseen. Mies elättää mut ja on ite rahavaikeuksissa. Siitäkin paha olo. Aika hyödytön olen. Raha-asiat kiristää miehenkin hermoja.

Joskus tunnen tyydytystä, kuten kauniina päivänä aamulla kun menen ottamaan aurinkoa. Aurinko hälventää pahaa oloa. Sitten tulee surulllinen olo siitä että kesä on kohta loppu.

En mieti miettimällä itsemurhaa mutta joskus se vaan nousee mieleen yllättäen. Kuten tänään, neutraalin olon päivänä. Ajelin moottoritietä kotiin ja äkkiä kallioleikkauksen ohi ajaessani välähti vain mielessä, että se ei varmaan tekis edes kipeää. Kaikki tämä tunteminen ja miettiminen vaan loppus. Mutten mä jaksa vaivata itseäni itsemurhalla. Hirveästi hommaa ja en kehtaa toisen autoa rutata. Puhumattakaan miten hirveetä se olisi perheelleni. Sitäpaitsi mä olen paremmassa jamassa kun kaksi vuotta sitten. Silloin en jaksanut muuta kuin itkeä ja nukkua. En hakenut apua sillä tuo pahimman morkkiksen selkä taittui kun pääsin osa-aika töihin ja ihmisten seuraan.

Töistä seurasi niin lennokas vaihe, niin kohta huomasin olevan kolmen työn loukussa ja pahasti vammautin vielä yhen ruumiinosan. Tein kolmee työtä vaikka pystyin tuskin liikkumaan. Luulin stressiksi kun aamut alko itkulla enkä kyennyt muistamaan yli 4 numeroisia sarjoja saati mitään lupaamaani. Sitten mut erotettiin ja pääsin leikkaukseen. Siitä lähtien ollu tätä tasasen surkeeta -parempaa ku ennen - mutta epätoivon hetket pahimpia. Silloin toivoo oikeasti kuolevansa pystyyn. Tai ei kuolevansa tai tappavansa itsensä vaan että lakkais vain olemasta.

Kaikkien velvollisuuksien aloittaminen on vaikeeta. Jos pääsen vauhtiin on vaikea lopettaa. vain kiire pitää mut virkeenä ja iloisena; mua tarvitaan tähän.

Olen ollut intohimoinen "kirjailija". Enää ei huvita kirjoittaa, edes surullisista asioista. Tuotan tekstiä vain näille foorumeille ja tylsistyn ja sitten väsyttääkin jo ihan hirveästi.

En kuitenkaan ole täysin laiska. En voi, syyllistän muuten itseäni. Ulkona on pakko olla kun on kesä, olenki nyt yhdistänyt nukkumisen pihakeinuumme. kaksi kärpästä.

Minulla on myös luonnoton suhde ihmisiin. Pidän seurasta ja kun vieraat lähtee, on tosi vaikeeta. Viimeviikonloppuna äiti ja sisko oli kylässä, vaivuin ahdistukseen kahdeksi päiväksi kun ne lähti pois. En kuitenkaan uskalla avautua ja jutella luontevasti edes ystävieni kanssa. Ajattelen ettei niitä kiinnosta mun asiat ja on vaikea myöntää että on vaikeeta. Ne kun luulee että olen tyyni ja sinut itseni kanssa. Loukkaannun myös helposti ystävilleni, aihetta tosin monesti on, mutten koskaan kerro tai näytä sitä. Kaikki on sisällä eikä kukaan tiedä. Minulla ei oo niin montaa ystävää että olisi varaa suututtaa niitä.

Ruokahalu on yhtä hyvä ku ennenkin (herkkuja tekee mieli) ja jos lupaan itselleni esim. lasillisen limpparia, maailma on pikkuhetken valoisampi. Ihan konkreettisesti. Lihon helposti.

Nyt kun mut on leikattu ja kipu on pois. oon tosi tarkka terveydestäni -siis fyysisestä. Pelkään ihan kaikkea. Enniten kipua.

Surullisinta on etten oikein tiedä onko tämä masennusta vaan että onko mun elämä vaan tällaista, tarkoituksellisen vaikeaa taistelua ihan joka edusta. Ei oo itsetuntoo työasioissa, ei oikeastaan henkilökohtaisissa asioissakaan. Olen tylsä ja tyhjä. Tasanen jotta kukaan innostuisi seurassani. Miellytän muita olemalla ekstra ystävällinen jotta saisin itselleni seuraa edes hetkeksi. paikkakunta jolla asun on uusi, eikä täällä ole kavereita. Tai on muutamia, mutta niidenkin tapaaminen on vaikeeta. On niin helppo olla kotona meikittä kun ei tartte yrittää keskustella jne... Tykkään hiljaisuudesta.

Kertokaa te jos tunnette tarvetta, onko tämä normaalia? Suurimmaksi osaksi en tunne mitään ja siksi oon ajatellu etten mä ole kuin "osa-aika" masentunut. Pitäisikö mun hakea nyt apua? Jos pitäisi niin mistä löydän sitä?

Ajoin viikko sitten kolarin. Shokin jälkeinen jossittelu keskittyi siihen kauhuun että olin vähällä tappaa viattomia ihmisiä. Oman kuoleman mahdollisuus ei tunnu miltään.

12

990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama

      Kun luin ton viestini niin tuntuu että se on jonku toisen kirjoittama. Tekstityyli ei ole ominta itseäni viestin pituudesta ja laiskuudesta johtuen. Lisäksi tulee taas tunne että liioittelen kun en tavoita samaa surua lukiessani kuin kirjoittaessani.

      Miten saatanassa ihminen voi olla näin hämmentyny?

      • Elena

        Kärsin itsekin masennuksesta tällä hetkellä. Ihanat kesäpäivät tuntuvat valuvan hukkaan. Tiedän sata asiaa, mitkä piristäisivät, mutta en saa aikaiseksi. Syynä myös pari viikkoa kestänyt pitkä vatsavaiva, joka imee voimat. En voi muuta kuin toivoa voimia sinulle.


      • tutkituttaa
        Elena kirjoitti:

        Kärsin itsekin masennuksesta tällä hetkellä. Ihanat kesäpäivät tuntuvat valuvan hukkaan. Tiedän sata asiaa, mitkä piristäisivät, mutta en saa aikaiseksi. Syynä myös pari viikkoa kestänyt pitkä vatsavaiva, joka imee voimat. En voi muuta kuin toivoa voimia sinulle.

        Ei siitä masennuksesta taida aina itse tajuta kuinka pahaa se on. Itse ryvin siellä viime syksystä aina kevääseen asti. Tajusin kyllä että tämä voi olla masennusta, mutta en hakenut apua. Nyt kun se on vähän helpottanut ja muistelen sitä aikaa niin ei kivalta tunnu. Silloin sinnittelin päivästä toiseen ja kärsin ja kaikki läheisetkin varmaan kärsi samalla.
        Olen päättänyt että jos se taas alkaa niin haen hoitoa. Nyt menee jotenkin mutta välillä tulee synkkiäkin jaksoja. Lähinnä vastoinkäymiset ottaa erityisen lujille.
        Eli hae sinäkin apua. Et ehkä tiedäkään kuinka paljon sitä tarvitset. En minäkään tiennyt.


      • ahdistunut

        Moi!

        Menepä käymään lääkärillä. Mä aloitin mun lääkärirumban ihan terveyskeskuslääkäriltä. sielläkin on ihan hyviä lääkäreitä:) Vaadi että pääset puhumaan terveyskeskuspsykologille. Joskus auttaa jo se, että saa vuodattaa kaiken sisälle kertyneen paskan ulos jollekin ihmiselle. Voimia sulle.


    • phar.fenn.

      Kai luit mitä lopussa sanottiin testin jälkeen?
      Testi on ainoastaan arviota antava ja perustuu tämänhetkisiin vastauksiisi.
      Eli psyk. tai terapeutti voi arvioida sinun terveydentilasi. Olisikin noin helppoa että tarttee vain täyttää kaavake netissä.
      On se testi kuitenkin suuntaa antava ja ehkä sinun kannattaisi käydä lääkärissä, psyk. tai terapeutilla keskustelemassa asiasta.

      Olet kuitenkin huolestunut ja näemmä hämmentynyt tilanteestasi joten edelleen sitä lääkäriä suosittelen. Aluksi vaikka tk:lääkäriä. Osaa se ainakin lähetteen kirjoittaa.

      Eli toivon sinulle hyvää jatkoa ja älä istu paikallesi vaan hae apua.
      Jos pystyt puhumaan terapeutille yhtä avoimesti kuin nyt täällä netissä olet aika hyvissä lähtöasemissa.
      En haluaisi mennä liian psykologiseksi mutta voit kärsiä myös post-traumaattisesta stressireaktiosta tuon kolarin vuoksi.
      Eli joillain ihmisillä tunteet tulevat myöhässä, vähitellen, katkonaisesti tai mikä pahinta ne kieltää.

      • kaipaan mielipidettä

        Juu, luin mä sen kohdan että testi on suuntaa antava. Mä vaan ihan reilusti yllätyin siitä, että nämä mun tuntemukset olisi ihan vakavan masennuksen oireita. Iski sellainen epätodellinen olo, että enkö mä tosiaankaan osaa yhtään kattoo itseni perään, et tietäsin mikä on normaalia ja mikä ei.

        Voin toki kärsiä kolarin osalta ties mistä, mutta kolari ei selitä tätä neljän vuoden paskaputkea. Ymmärsin tosin suurimmassa masiksessa viimeviikolla tutkia shokin oireita ja ymmärsin että shokista vapautuminen nostaa masennuksen pintaan. No, olihan se aika lohduton tunne. Tuntu ettei tästä enää nousta pystyyn. Varsinkin kun se kolari oli omaa syytäni, niin keksin tuhat ja kaksi tapaa syyttää itseäni kaikesta mahdollisesta.
        Onneksi se meni ohi.


    • sininen taivas

      Tervehdys kirjoitit hienosti ja sydäntä särkevästi,osa oli kuin suoraan minun elämästä.
      Minulla on ollut valtavan raskasa ja stressava vuosi kaikki on kaatunut ja olen äärimmäisen väsynyt.
      Olen sairastellut ja siitä on seurannut taloudellinen romahtaminen,pelkkää velkaa ja maksamattomia laskuja.
      Olin vuoden töissä yhdistelmätuki paikassa.mikä oli tosin aivan ihana ja sain olla ihmisten kanssa tekemisissä.
      Sekin loppui ja nyt ei ole oikein mitään.Minulla on hyvät työtodistukset ja työkokemustakin on kertynyt.Mutta ei se paljon ole auttanut työn saamisessa.
      Mies minuakin elättää ja meidän lapsia,joutuu tekemään paljon töitä et jotenkin pärjättäisiin.
      Et usko miten masentaa kun ei voi itse maksaa paljon mitään ja ikinä ei ole rahaa.Kotona olen melkein aina ja en ole jaksanut enää olla naapureidenkaan kanssa tekemisissä.
      On ne kai ihmetelleet mikä mulle on tullut,mutta en jaksa edes selittää.
      Kai se jokaiselle tulee joskus se vaihe ettei jaksa yrittää mitään.Minun elämästä on ilo hävinnyt,onneksi on lapset.
      Koeta sinä jaksaa uskoa huomiseen ja kirjoita kuulumisia.

      • kesk. aloittaja

        Sympatiani on puolellasi. Ei mulla varmaan ole edes niin vaikeaa kun sulla tuntuu olevan. Mutta ymmärrän kyllä minäkin sinua.

        Oma vaikeus varmaan myös lapsissasi. Vaikka rakkaita niin silti huolenpitoa kaipaavia. Et voi vain murehtia ja lamaantua kuin minä.

        Toivon että perheesi on tukenasi. Mun puoliso ainakin on, nyt kun on pikkuhiljaa alkanut ymmärtää että mä itte romahdan kohta. Tai jos en romahda, niin olen ainakin sillä hilkulla.

        Koeta selviytyä. Voimia, lämpöä ja ymmärrystä.


    • apua tarvitseva

      Kiitos kun jaksoitte "kuunnella". Kai sitä voi käydä edes puhumassa jossakin asiasta. Ottaa päiän kerRALLAAN.

      kIITOS!

    • minun kynästäni

      Mutta itselläni oli vastaava tilanne pahimillaan ex-poikaystäväni kanssa.

      Nyt tuntuu että asiat alkaa vihdoin helpottaa.

      Moni jo ehdottikin lääkärille menemistä ja se on hyvä.
      Itse tosin en saanut tk-läääkäristä minkäänlaista apua.
      Tai siis avuksi tajottiin masennus ja unilääkkeitä (vaikka minulla ei olluut minkäänlaisia vaikeuksia nukkua)
      tai vaihtoehtoisesti laitoshoitoa.

      Eikä tk-lääkärillä ollut antaa vaihtoehtoja näille hoitomuodoille.
      paikkakunnalla jossa minä asun ei ole terveyskeskuspsykologia, mielenterveyshoitaja kyllä löytyy, mutta kovin kiireinen sellainen.

      Nykyisen mieheni kannustuksella otinkin netin kautta selvää muist mahdollisista kanavista joista voisi apua saada.
      Päädyin kognitiiviseen psykoterapiaan lähikaupunkiin.
      Sitä on ainakin minun kohdallani ollut apua.

      Toivon sinulle kaikkea hyvää ja voimia ja jaksamista parantumiseen.

    • syvänmerenhelmi

      Tervehdys! Kun kerroit välillä oikein kiihtyväsi ja innostuvasi jostain ja sitten taas äkkiä iskee alakulo, oli tuo kuvaus kuin minun elämästäni viime 10 vuoden ajalta. Minulla vaan nuo vaiheet kestävät hiukan kauemmin. Itselläni on diagnosoitu bipolaaritauti, ts. kaksisuuntainen mielialahäiriö. Silloin olo vaihtelee yli-innokkaasta syvään masennukseen.
      Jos paikkakunnallasi on mielenterveystoimisto, varaa aika sinne vaikka heti huomenna; sieltä saat apua ja selvyyden mikä on vialla. Itse olen ollut ns. sairaseläkkeellä ja aluksi kuntoutustuella jo joitain vuosia, joten talous on turvattu.

      Tuosta miehesi adhd:sta sen verran, että kokemuksesta tiedän, kuinka raskasta ja lopulta masennukseen altistavaa on kantaa vastuuta ja elää tuollaisessa arjessa. Kertomuksestasi jäi sellainen tunne, että puolisosi ei taida säännöllisesti saada mitään terapiaa, jota adhd-aikuisenkin olisi hyvä saada. Kun diagnoosi on aikoinaan tehty, ei se itsessään vielä riitä, vaan hänen olisi säännöllisesti voitava käydä vähän kuin päivittämässä sosiaalisia taitojaan ja saada tukea. Jos tällaisen asian jättää hoitamatta, on lopputuloksena juuri tuollainen parisuhde, jossa toinen kantaa vastuuta ja huolta toisesta; niin kuin äiti lapsestaan. Ja sellaiseen suhteeseenhan ei seksi tietenkään kuulu. Joten kun laskee yhteen epätasapainoisen parisuhteesi ja masentuneen olosi, on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, ettei läheisyys tunnu luontevalta!

      Sinussa ei oikeasti ole sen suurempaa vikaa, kuin että olet lopen uupunut ja hiljalleen vaivut masennukseen. Tilanteenne ei odottamalla parane; adhd ei mihinkään häviä eikä tilanteen näin jatkuessa myöskään masennuksesi, vaan varmaankin vain pahenee ja hoitamattomasta masennuksesta tulee helposti krooninenkin. Ole kiltti itsellesi ja hanki teille molemmille apua. Kun tässä kirjoitellessani katselen ympärilleni, voin sanoa, että se kannattaa.

    • Anonyymi

      Kokemukseeni perustuen; olet naimisissa narsistin kanssa joka imee sinusta kaiken elämän ilon. Vaikka kuinka tuntuisi että rakastat puolisoasi, mieti onko sinulla mahdollisuutta elää omaa elämääsi. Vai elätkö vain hänen elämän syrjässä kiinni. Et voi olla onnellinen ennenkuin Otat irti oton suhteesta. Mene rohkeasti vaikka vain tavalliselle lääkärille ensin, ja kerro tuntemuksesi siellä. Sieltä ohjataan eteenpäin. JA MUISTA että mielenterveyspalvelut ovat nykyään rinnastettavissa mihin tahansa muuhun vaivan hoitoon. Rohkeutta oman elämän etsimiseen. ❤

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe