Hei, kyselen ihan tietämättömyyttäni teiltä steinerlaisten vanhemmilta, lapsellani on muutama steineria käyvä ystävä ja ihmettelen heidän vapaa-ajan viettoaan. He molemmat pelaavat paljon tietokonepelejä, katselevat telkkaria, kuuntelevat musiikkia ja syövät lihaa... Kuitenkin koulussa ei hyödynnetä atk tuomia mahdollisuuksia, opetusohjelmia ei koulussa katsota, musiikkinauhoitteita ei käytetä ja koulussa kasvisruoka. Olen kysellyt näiltä pojilta myös heidän luokkatovereiden tapoja ja ovat kertoneet, että kaikilla(?) kotona netti, tv ja useimmat syövät ihan mitä vaan(käyvät mäkkärissä, syövät pihvejä...) Siis miksi koulussa tämä linja ja kotona ihan muuta? Kuulostaako tutulta?
Mikä ajatus?
13
748
Vastaukset
- vanhempien
tavoille kotona? toiset steinervanhemmat pitävät kasvisruokalinjan ja muuta, mutta suurin osa vanhemmista antaa lastensa elää vapaa-ajalla kuten muutkin, vaikka joitain arvoja saattaisi enemmän viljelläkin.
ja meillä ainakin tyttö syö steinerkoulussa lihaa, jota siellä on tarjolla ihan normaaliin tyyliin. osa luokan tytöistä on kasvissyöjiä, muttei kaikki ja he siis saavat kasvisruoan. - Minä ja me
No joo kyseessä ei ole A)uskonlahko B) höyrypäät
vaan tavallisia ihmisiä tämänhetken maailmassa, ainoa ero on vain se, että koulussa satsataan muuhun kuin hetken soopaan.- ..............
Mietinkin, että kun esim. tietotekniikkaa pystyy oikeasti hyödyntämään opetuksessa tosi hyvin ja jos lapset käyttää koneita kotonakin niin miksei myös koulussa, sama hyvin opetusohjelmien ja vieraidenkielten opiskelussa nauhoitteiden avulla? Ymmärtäisin jos ne kotipuolellakin katsottaisiin jotenkin haitallisiksi mutta kun kotona käyttävät... Ja silloin monesti juuri ne parhaat palat jää käyttämättä. Peruskoulussahan opetellaan jo ohjelmoinnin alkeita, käytetään tekstinkäsittelyä, opetetaan sähköpostin käyttöä...ja tietenkin käytetään ihan opetusohjelmia. Miksi koulu näkee kamalasti vaivaa ja tarjoaa luomu-kasvisruokaa jos sitten kotona mätetään mitä sattuu.. Siis miksi nämä vanhemmat jotka antaa lapsien tehdä kaikenlaista kotona, valitsevat steinerin kun ne arvot ei kuitenkaan kotona näytä olevan samat?
- meidän kokemuksia..
.............. kirjoitti:
Mietinkin, että kun esim. tietotekniikkaa pystyy oikeasti hyödyntämään opetuksessa tosi hyvin ja jos lapset käyttää koneita kotonakin niin miksei myös koulussa, sama hyvin opetusohjelmien ja vieraidenkielten opiskelussa nauhoitteiden avulla? Ymmärtäisin jos ne kotipuolellakin katsottaisiin jotenkin haitallisiksi mutta kun kotona käyttävät... Ja silloin monesti juuri ne parhaat palat jää käyttämättä. Peruskoulussahan opetellaan jo ohjelmoinnin alkeita, käytetään tekstinkäsittelyä, opetetaan sähköpostin käyttöä...ja tietenkin käytetään ihan opetusohjelmia. Miksi koulu näkee kamalasti vaivaa ja tarjoaa luomu-kasvisruokaa jos sitten kotona mätetään mitä sattuu.. Siis miksi nämä vanhemmat jotka antaa lapsien tehdä kaikenlaista kotona, valitsevat steinerin kun ne arvot ei kuitenkaan kotona näytä olevan samat?
on sen verran erilaiset opetusmenetelmät, ettei niihin sovellu ATK mukaan. Siksi ei koulussa käytetä niitä. Myöskään äänitteet eivät kuulu opetusmenetelmiin, koska opettajat opettavat ihan omilla äänillään ja puhekyvyillaan ja oppilaat oppivat itse tekemällä ja puhumalla. Kieltenopettajat muuten puhuvat lasten kanssa kaikkialla (välitunnilla jne.) opettamaansa kieltä, joten puhumalla oppivat ilman äänitteitäkin.
Meillä lapset tai lähinnä vanhin lapsista on kiinnostunut tietokoneista. Ollut tekniikasta innostunut jo ihan pienestä asti. Hän käyttää konetta hyvin rajoitetusti ja opettaja kertoo tarvittaessa, jos poika on ollut normaalia rauhattomampi koulussa ja silloin vähennetään koneella istumista. Ja se muuten tehoaa rauhattomuuteen. Senkään vuoksi steinerkouluissa ei ATK:ta ole käytössä, koska sen on todettu aiheuttavan rauhattomuutta. Jäähän siinä väkisinkin esim. jalat toimettomiksi, kun koneella istuu. (Täytyykin tästä kohta lähteä juokseen pitkin metsiä mustikoita poimimaan, kun puutuu itselläkin takapuoli ja jalat tässä)
Meillä syödään paljon luomua kotonakin ja muutenkin terveellisemmin, kuin esim. muutamissa tuttavaperheissäni. Mielestäni koulu ei tee turhaa työtä satsatessaan laadukkaaseen ruokaan, koska parempi on syödä esim. 2 luomu porkkanaa ja 2 tavallista, kuin 4 tavallista :)
Ja meidänkin koulussamme saa lukukauden alussa valita, haluaako syödä kasvis- vai sekaruokaa. Päiväkodissa on vain kasvisruokaa, paitsi kerran kuukaudessa on kalaa. Aikoinaan, kun lapset aloittivat päiväkodissa, ajattelin syöttäväni sen verran liharuokaa kotona, ettei tarvitsisi miettiä, saavatko kaiken tarvittavan päiväkodin kasvisruoasta. Mutta tosiasiassahan päiväkodissa on ruoka suunniteltu niin täysipainoiseksi, että silläkin lapset kyllä kasvaisivat :)
Ja ihan alkujaan syy steinerin valintaan oli juuri tuo päiväkodin ruoka. Siellä ei käytetty lisäaineita, eikä tarvinut lääkärintodistusta, että lapsi saisi sopivaa ruokaa. Lapsillamme oli allergioita, jotka eivät testeissä näkyneet. Lääkärintodistusta oli turha yrittää saada, kun ei ollut "pätevää" näyttöä allergiasta. Ja päiväkodista oli helppo siirtyä koulun puolelle :) - Maria_
.............. kirjoitti:
Mietinkin, että kun esim. tietotekniikkaa pystyy oikeasti hyödyntämään opetuksessa tosi hyvin ja jos lapset käyttää koneita kotonakin niin miksei myös koulussa, sama hyvin opetusohjelmien ja vieraidenkielten opiskelussa nauhoitteiden avulla? Ymmärtäisin jos ne kotipuolellakin katsottaisiin jotenkin haitallisiksi mutta kun kotona käyttävät... Ja silloin monesti juuri ne parhaat palat jää käyttämättä. Peruskoulussahan opetellaan jo ohjelmoinnin alkeita, käytetään tekstinkäsittelyä, opetetaan sähköpostin käyttöä...ja tietenkin käytetään ihan opetusohjelmia. Miksi koulu näkee kamalasti vaivaa ja tarjoaa luomu-kasvisruokaa jos sitten kotona mätetään mitä sattuu.. Siis miksi nämä vanhemmat jotka antaa lapsien tehdä kaikenlaista kotona, valitsevat steinerin kun ne arvot ei kuitenkaan kotona näytä olevan samat?
Steinerkoulu pyrkii tukemaan oppilaan luovuutta, kädentaitoja ja mielikuvitusta. Siksi oppilaat tekevät "koulukirjansa" itse, eli muokkaavat ja kirjoittavat tekstit sekä piirtävät kuvat. Kirjat tulevat kieliin yläasteella, matikkaan lukiossa ja reaaliaineisiin ylioppilaskirjoituksiin valmentavalla luokalla.
Kuvallinen media, video, tv, tietokone, on vahva. Sen tuottamaa tietoa ja viihdettä vastaanottaa passiivisena, koska se ei edellytä muuta kuin toimivia aisteja ja niiden tuomien viestien käsittelytoimintaa. Esimerkiksi kirjaa lukiessaan luo mielessään kuvan tapahtumapaikoista, ihmisistä, heidän eleistään ja asuistaan. Se kehittää mielikuvitusta ja tukee omaa ajattelua ja luovuutta. Vielä enemmän tulee työskennelleeksi, kun tekstikään ei ole valmiina. Siksi.
Äänitteitä käytetään kyllä kielten opiskelussa. Omassa opiskelussani ensimmäisiä nauhoja kuunneltiin silloin tällöin luokilla 8-9 ja lukiossa säännöllisesti.
Atk:ta opetetaan kaikissa steinerkouluissa, joten tietokoneen peruskäyttöön on valmiudet myös steinerkoulun käyneillä. - alfköjds
Maria_ kirjoitti:
Steinerkoulu pyrkii tukemaan oppilaan luovuutta, kädentaitoja ja mielikuvitusta. Siksi oppilaat tekevät "koulukirjansa" itse, eli muokkaavat ja kirjoittavat tekstit sekä piirtävät kuvat. Kirjat tulevat kieliin yläasteella, matikkaan lukiossa ja reaaliaineisiin ylioppilaskirjoituksiin valmentavalla luokalla.
Kuvallinen media, video, tv, tietokone, on vahva. Sen tuottamaa tietoa ja viihdettä vastaanottaa passiivisena, koska se ei edellytä muuta kuin toimivia aisteja ja niiden tuomien viestien käsittelytoimintaa. Esimerkiksi kirjaa lukiessaan luo mielessään kuvan tapahtumapaikoista, ihmisistä, heidän eleistään ja asuistaan. Se kehittää mielikuvitusta ja tukee omaa ajattelua ja luovuutta. Vielä enemmän tulee työskennelleeksi, kun tekstikään ei ole valmiina. Siksi.
Äänitteitä käytetään kyllä kielten opiskelussa. Omassa opiskelussani ensimmäisiä nauhoja kuunneltiin silloin tällöin luokilla 8-9 ja lukiossa säännöllisesti.
Atk:ta opetetaan kaikissa steinerkouluissa, joten tietokoneen peruskäyttöön on valmiudet myös steinerkoulun käyneillä.Onko steiner-kouluilla joku yleinen linjaus tähän atk-opetukseen. Omien kokemuksieni pohjalta ei ainakaan kuudenteen asti ole ollut atk:ta, vaikka peruskoulussa otetaan atk avuksi jo heti ensimmäiseltä luokalta.
- Maria_
Maria_ kirjoitti:
Steinerkoulu pyrkii tukemaan oppilaan luovuutta, kädentaitoja ja mielikuvitusta. Siksi oppilaat tekevät "koulukirjansa" itse, eli muokkaavat ja kirjoittavat tekstit sekä piirtävät kuvat. Kirjat tulevat kieliin yläasteella, matikkaan lukiossa ja reaaliaineisiin ylioppilaskirjoituksiin valmentavalla luokalla.
Kuvallinen media, video, tv, tietokone, on vahva. Sen tuottamaa tietoa ja viihdettä vastaanottaa passiivisena, koska se ei edellytä muuta kuin toimivia aisteja ja niiden tuomien viestien käsittelytoimintaa. Esimerkiksi kirjaa lukiessaan luo mielessään kuvan tapahtumapaikoista, ihmisistä, heidän eleistään ja asuistaan. Se kehittää mielikuvitusta ja tukee omaa ajattelua ja luovuutta. Vielä enemmän tulee työskennelleeksi, kun tekstikään ei ole valmiina. Siksi.
Äänitteitä käytetään kyllä kielten opiskelussa. Omassa opiskelussani ensimmäisiä nauhoja kuunneltiin silloin tällöin luokilla 8-9 ja lukiossa säännöllisesti.
Atk:ta opetetaan kaikissa steinerkouluissa, joten tietokoneen peruskäyttöön on valmiudet myös steinerkoulun käyneillä.Ja siis kotona tapahtuvat asiat ovat täysin vanhemmista riippuvaisia. Steinerkoulu tarjoaa erilaisen mahdollisuuden, mutta sinne kouluun menevien lasten kotiin ei suoriteta tarkistusta, millainen elämäntapa kotona vallitsee. Toki olisi lapsen kannalta parempi, että linja olisi yhtenäinen.
Nykyaikana median ja muiden lasten luomassa paineessa vaaditaan vanhemmilta paljon, että pystytään pitämään rajat, joidenkin mielestä ehkä tiukatkin, tietokoneen käytölle ja tv:n katselulle. Lapsi kokee itsensä helposti huonommaksi ellei saa tehdä sitä mitä toisetkin.
Itse en ole tietokonetta tai tv:tä vastaan, molemmat ovat hyödyllisiä ja oikein käytettynä sivistäviä välineitä. Se, että osaa poimia ohjelmatulvasta oikeat osat, on haastavaa jopa itselle, saati sitten pienten lasten vanhemmille. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että iltasatu on kiistattomasti parempi vaihtoehto kuin iltapiirretty. - Maria_
alfköjds kirjoitti:
Onko steiner-kouluilla joku yleinen linjaus tähän atk-opetukseen. Omien kokemuksieni pohjalta ei ainakaan kuudenteen asti ole ollut atk:ta, vaikka peruskoulussa otetaan atk avuksi jo heti ensimmäiseltä luokalta.
Omalla opintielläni atk taisi tulla ohjelmaan 8. tai 9. luokalla. Nykytilannetta en tiedä, voi olla, että on aikaistunut luokka-asteella tai parilla.
- miten teillä?
Oikeasti odotan mielenkiinnolla teiltä steinerlasten vanhemmilta näitä näkemyksiä. Joku tossa kirjoittikin että tietokonehommat luovat levottomuutta, ja pelaaminen toki minustakin, mutta entä atk-opetusohjelmat esim lexia tms. jossa harjoitellaan lukemista, kaksoiskonsonantteja... tai sähköpostilla kirjeiden kirjoittelu vaikka englanniksi jonkun vieraskielisen kirjekaverin kanssa...Meidän lapsissa en ainakaan ole huomannut levottomuutta muuta kuin pelejen kanssa joita en annakkaan pelata. Mikä steinerkoulussa estää ottamasta näitä oikein käytettyinä hyviä opetusmateriaaleja käyttöön koulussa jos suurimmalla osalla kuitenkin kotona käytetään?
- vastausB
Steinerkoulussa keskitytään luomaan laaja yleissivistys, ei näpsä näppäryys tietokoneiden kanssa.
Kaikista lapsistakaan kun ei tule isona nörttejä, vaan ihmisiä joiden tulee selvitä elämässä. - dlöaksfj
vastausB kirjoitti:
Steinerkoulussa keskitytään luomaan laaja yleissivistys, ei näpsä näppäryys tietokoneiden kanssa.
Kaikista lapsistakaan kun ei tule isona nörttejä, vaan ihmisiä joiden tulee selvitä elämässä.Se että osaa kohtuullisesti käyttää tietokonetta tuskin sulkee pois elämässä pärjäämistä. Ja tietokoneethan on nykyään käytössä ihan lähes kaikissa töissä, joten se on taito mitä tarvitaan kaikilla aloilla, ei vaan nörttibisneksessä. Kysynkin mitä varten steinerkoulussa ei nähdä atk:n mahdollisuuksia? Mitä niin huonoa siinä on? Ja samaa kyselen kieltenopiskelussa nauhoitteista, niistä kun oppii ihan eritavalla ääntämistä ja kuullun ymmärrystä. Älä vastaa, että ei kuulu opetusmetodeihin vaan kerro MIKSI!!!
- staineri
dlöaksfj kirjoitti:
Se että osaa kohtuullisesti käyttää tietokonetta tuskin sulkee pois elämässä pärjäämistä. Ja tietokoneethan on nykyään käytössä ihan lähes kaikissa töissä, joten se on taito mitä tarvitaan kaikilla aloilla, ei vaan nörttibisneksessä. Kysynkin mitä varten steinerkoulussa ei nähdä atk:n mahdollisuuksia? Mitä niin huonoa siinä on? Ja samaa kyselen kieltenopiskelussa nauhoitteista, niistä kun oppii ihan eritavalla ääntämistä ja kuullun ymmärrystä. Älä vastaa, että ei kuulu opetusmetodeihin vaan kerro MIKSI!!!
Kyse ei steinerkouluissa yleisesti ottaen olekaan siitä, ettei ymmärrettäisi atk:n mahdollisuuksia. Kyse on enemmän siitä mikä ymmärretään ihmisenä kasvamisen kannalta oleellisimpana eli painotuseroista. Kaikkeen ei voi panostaa/erikoistua yhtä paljon. Kuten tunnettua steinerkoulu yrittää painottaa monipuolisuutta ja laaja-alaisuutta. Vertailussa tietoa enemmän painottavaan peruskouluun, steinerkoulu näyttää taidetta ja käden töitä painottavalta ja atk suhteellisen kehittymättömältä.
Kieltenopetuksessa käytetään nauhotteita ym. kieltenopettajien yliopistollisessa kieltenopettajien koulutuksessa omaksumia menetelmiä. Yhtenä vahvuutena steinerkoulun kieltenopetuksessa voidaan nähdä se, että opettajat ovat monipuolisesti koulutettuja. Esimerkiksi Vantaalla yliopistossa pätevöityneet kielten opettajat lisäksi työn ohessa perehtyvät parhaansa mukaan steinerpedagogisiin lähtökohtiin ja pyrkivät kehittämään mahdollisimman hyvää opetuskäytäntöä. - koulun käynyt
staineri kirjoitti:
Kyse ei steinerkouluissa yleisesti ottaen olekaan siitä, ettei ymmärrettäisi atk:n mahdollisuuksia. Kyse on enemmän siitä mikä ymmärretään ihmisenä kasvamisen kannalta oleellisimpana eli painotuseroista. Kaikkeen ei voi panostaa/erikoistua yhtä paljon. Kuten tunnettua steinerkoulu yrittää painottaa monipuolisuutta ja laaja-alaisuutta. Vertailussa tietoa enemmän painottavaan peruskouluun, steinerkoulu näyttää taidetta ja käden töitä painottavalta ja atk suhteellisen kehittymättömältä.
Kieltenopetuksessa käytetään nauhotteita ym. kieltenopettajien yliopistollisessa kieltenopettajien koulutuksessa omaksumia menetelmiä. Yhtenä vahvuutena steinerkoulun kieltenopetuksessa voidaan nähdä se, että opettajat ovat monipuolisesti koulutettuja. Esimerkiksi Vantaalla yliopistossa pätevöityneet kielten opettajat lisäksi työn ohessa perehtyvät parhaansa mukaan steinerpedagogisiin lähtökohtiin ja pyrkivät kehittämään mahdollisimman hyvää opetuskäytäntöä.steinerkoululaisten pitäisi olla erilaisia? epänormaaleita?
aikana jolloin koulun itse kävin (aloitettu v92) luultiin steinerkoulua vammaiskouluksi tai muuten vaan idioottejen kouluksi. Vieläkin tuohon törmää..
Onhan lukioita nykyään ties mille painotteelle. Steinerkoulu ylipäätänsä on alusta alkaen painollinen kuvataiteelle.
Myönnän toki että ajottain iski v*tutus steinerkoulua ja sen sääntöjä kohtaan, mutta olen tyytyväinen etten vaihtanut.
Osa vanhoista ystävistäni vieläkin häpeää "juuriaan". Itse olen ylpeä. En tietenkään voi verrata muihin. Luokaltani kaikki muutamaa lukuunottamatta menivät lukioon (muut työelämään) ja peruslukiossa pärjäsivät hyvin, kirjoittivat monta laudaturia ja suurin osa opiskelee nyt myös yliopistossa. Heitetään tähän vielä kommentti että oikeustieteelliseen kaikki vanhat luokkaystäväni pääsivät ensimmäisellä yrityksellä, ja oikikseen ei ole kovinkaan helppo päästä.
Toki osalle tuotti hankaluuksia tottua toisenlaiseen opiskelumetodiin, mutta onneksi nykyään voi ammattiin valmistautua monilla tavoilla (ammattikoulu/oppisopimus/työharjottelu) ettei lukio ole edes välttämätön
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768