Mikä ajatus?

kertokaapa,

Hei, kyselen ihan tietämättömyyttäni teiltä steinerlaisten vanhemmilta, lapsellani on muutama steineria käyvä ystävä ja ihmettelen heidän vapaa-ajan viettoaan. He molemmat pelaavat paljon tietokonepelejä, katselevat telkkaria, kuuntelevat musiikkia ja syövät lihaa... Kuitenkin koulussa ei hyödynnetä atk tuomia mahdollisuuksia, opetusohjelmia ei koulussa katsota, musiikkinauhoitteita ei käytetä ja koulussa kasvisruoka. Olen kysellyt näiltä pojilta myös heidän luokkatovereiden tapoja ja ovat kertoneet, että kaikilla(?) kotona netti, tv ja useimmat syövät ihan mitä vaan(käyvät mäkkärissä, syövät pihvejä...) Siis miksi koulussa tämä linja ja kotona ihan muuta? Kuulostaako tutulta?

13

797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhempien

      tavoille kotona? toiset steinervanhemmat pitävät kasvisruokalinjan ja muuta, mutta suurin osa vanhemmista antaa lastensa elää vapaa-ajalla kuten muutkin, vaikka joitain arvoja saattaisi enemmän viljelläkin.

      ja meillä ainakin tyttö syö steinerkoulussa lihaa, jota siellä on tarjolla ihan normaaliin tyyliin. osa luokan tytöistä on kasvissyöjiä, muttei kaikki ja he siis saavat kasvisruoan.

    • Minä ja me

      No joo kyseessä ei ole A)uskonlahko B) höyrypäät
      vaan tavallisia ihmisiä tämänhetken maailmassa, ainoa ero on vain se, että koulussa satsataan muuhun kuin hetken soopaan.

      • ..............

        Mietinkin, että kun esim. tietotekniikkaa pystyy oikeasti hyödyntämään opetuksessa tosi hyvin ja jos lapset käyttää koneita kotonakin niin miksei myös koulussa, sama hyvin opetusohjelmien ja vieraidenkielten opiskelussa nauhoitteiden avulla? Ymmärtäisin jos ne kotipuolellakin katsottaisiin jotenkin haitallisiksi mutta kun kotona käyttävät... Ja silloin monesti juuri ne parhaat palat jää käyttämättä. Peruskoulussahan opetellaan jo ohjelmoinnin alkeita, käytetään tekstinkäsittelyä, opetetaan sähköpostin käyttöä...ja tietenkin käytetään ihan opetusohjelmia. Miksi koulu näkee kamalasti vaivaa ja tarjoaa luomu-kasvisruokaa jos sitten kotona mätetään mitä sattuu.. Siis miksi nämä vanhemmat jotka antaa lapsien tehdä kaikenlaista kotona, valitsevat steinerin kun ne arvot ei kuitenkaan kotona näytä olevan samat?


      • meidän kokemuksia..
        .............. kirjoitti:

        Mietinkin, että kun esim. tietotekniikkaa pystyy oikeasti hyödyntämään opetuksessa tosi hyvin ja jos lapset käyttää koneita kotonakin niin miksei myös koulussa, sama hyvin opetusohjelmien ja vieraidenkielten opiskelussa nauhoitteiden avulla? Ymmärtäisin jos ne kotipuolellakin katsottaisiin jotenkin haitallisiksi mutta kun kotona käyttävät... Ja silloin monesti juuri ne parhaat palat jää käyttämättä. Peruskoulussahan opetellaan jo ohjelmoinnin alkeita, käytetään tekstinkäsittelyä, opetetaan sähköpostin käyttöä...ja tietenkin käytetään ihan opetusohjelmia. Miksi koulu näkee kamalasti vaivaa ja tarjoaa luomu-kasvisruokaa jos sitten kotona mätetään mitä sattuu.. Siis miksi nämä vanhemmat jotka antaa lapsien tehdä kaikenlaista kotona, valitsevat steinerin kun ne arvot ei kuitenkaan kotona näytä olevan samat?

        on sen verran erilaiset opetusmenetelmät, ettei niihin sovellu ATK mukaan. Siksi ei koulussa käytetä niitä. Myöskään äänitteet eivät kuulu opetusmenetelmiin, koska opettajat opettavat ihan omilla äänillään ja puhekyvyillaan ja oppilaat oppivat itse tekemällä ja puhumalla. Kieltenopettajat muuten puhuvat lasten kanssa kaikkialla (välitunnilla jne.) opettamaansa kieltä, joten puhumalla oppivat ilman äänitteitäkin.

        Meillä lapset tai lähinnä vanhin lapsista on kiinnostunut tietokoneista. Ollut tekniikasta innostunut jo ihan pienestä asti. Hän käyttää konetta hyvin rajoitetusti ja opettaja kertoo tarvittaessa, jos poika on ollut normaalia rauhattomampi koulussa ja silloin vähennetään koneella istumista. Ja se muuten tehoaa rauhattomuuteen. Senkään vuoksi steinerkouluissa ei ATK:ta ole käytössä, koska sen on todettu aiheuttavan rauhattomuutta. Jäähän siinä väkisinkin esim. jalat toimettomiksi, kun koneella istuu. (Täytyykin tästä kohta lähteä juokseen pitkin metsiä mustikoita poimimaan, kun puutuu itselläkin takapuoli ja jalat tässä)

        Meillä syödään paljon luomua kotonakin ja muutenkin terveellisemmin, kuin esim. muutamissa tuttavaperheissäni. Mielestäni koulu ei tee turhaa työtä satsatessaan laadukkaaseen ruokaan, koska parempi on syödä esim. 2 luomu porkkanaa ja 2 tavallista, kuin 4 tavallista :)

        Ja meidänkin koulussamme saa lukukauden alussa valita, haluaako syödä kasvis- vai sekaruokaa. Päiväkodissa on vain kasvisruokaa, paitsi kerran kuukaudessa on kalaa. Aikoinaan, kun lapset aloittivat päiväkodissa, ajattelin syöttäväni sen verran liharuokaa kotona, ettei tarvitsisi miettiä, saavatko kaiken tarvittavan päiväkodin kasvisruoasta. Mutta tosiasiassahan päiväkodissa on ruoka suunniteltu niin täysipainoiseksi, että silläkin lapset kyllä kasvaisivat :)

        Ja ihan alkujaan syy steinerin valintaan oli juuri tuo päiväkodin ruoka. Siellä ei käytetty lisäaineita, eikä tarvinut lääkärintodistusta, että lapsi saisi sopivaa ruokaa. Lapsillamme oli allergioita, jotka eivät testeissä näkyneet. Lääkärintodistusta oli turha yrittää saada, kun ei ollut "pätevää" näyttöä allergiasta. Ja päiväkodista oli helppo siirtyä koulun puolelle :)


      • Maria_
        .............. kirjoitti:

        Mietinkin, että kun esim. tietotekniikkaa pystyy oikeasti hyödyntämään opetuksessa tosi hyvin ja jos lapset käyttää koneita kotonakin niin miksei myös koulussa, sama hyvin opetusohjelmien ja vieraidenkielten opiskelussa nauhoitteiden avulla? Ymmärtäisin jos ne kotipuolellakin katsottaisiin jotenkin haitallisiksi mutta kun kotona käyttävät... Ja silloin monesti juuri ne parhaat palat jää käyttämättä. Peruskoulussahan opetellaan jo ohjelmoinnin alkeita, käytetään tekstinkäsittelyä, opetetaan sähköpostin käyttöä...ja tietenkin käytetään ihan opetusohjelmia. Miksi koulu näkee kamalasti vaivaa ja tarjoaa luomu-kasvisruokaa jos sitten kotona mätetään mitä sattuu.. Siis miksi nämä vanhemmat jotka antaa lapsien tehdä kaikenlaista kotona, valitsevat steinerin kun ne arvot ei kuitenkaan kotona näytä olevan samat?

        Steinerkoulu pyrkii tukemaan oppilaan luovuutta, kädentaitoja ja mielikuvitusta. Siksi oppilaat tekevät "koulukirjansa" itse, eli muokkaavat ja kirjoittavat tekstit sekä piirtävät kuvat. Kirjat tulevat kieliin yläasteella, matikkaan lukiossa ja reaaliaineisiin ylioppilaskirjoituksiin valmentavalla luokalla.

        Kuvallinen media, video, tv, tietokone, on vahva. Sen tuottamaa tietoa ja viihdettä vastaanottaa passiivisena, koska se ei edellytä muuta kuin toimivia aisteja ja niiden tuomien viestien käsittelytoimintaa. Esimerkiksi kirjaa lukiessaan luo mielessään kuvan tapahtumapaikoista, ihmisistä, heidän eleistään ja asuistaan. Se kehittää mielikuvitusta ja tukee omaa ajattelua ja luovuutta. Vielä enemmän tulee työskennelleeksi, kun tekstikään ei ole valmiina. Siksi.

        Äänitteitä käytetään kyllä kielten opiskelussa. Omassa opiskelussani ensimmäisiä nauhoja kuunneltiin silloin tällöin luokilla 8-9 ja lukiossa säännöllisesti.

        Atk:ta opetetaan kaikissa steinerkouluissa, joten tietokoneen peruskäyttöön on valmiudet myös steinerkoulun käyneillä.


      • alfköjds
        Maria_ kirjoitti:

        Steinerkoulu pyrkii tukemaan oppilaan luovuutta, kädentaitoja ja mielikuvitusta. Siksi oppilaat tekevät "koulukirjansa" itse, eli muokkaavat ja kirjoittavat tekstit sekä piirtävät kuvat. Kirjat tulevat kieliin yläasteella, matikkaan lukiossa ja reaaliaineisiin ylioppilaskirjoituksiin valmentavalla luokalla.

        Kuvallinen media, video, tv, tietokone, on vahva. Sen tuottamaa tietoa ja viihdettä vastaanottaa passiivisena, koska se ei edellytä muuta kuin toimivia aisteja ja niiden tuomien viestien käsittelytoimintaa. Esimerkiksi kirjaa lukiessaan luo mielessään kuvan tapahtumapaikoista, ihmisistä, heidän eleistään ja asuistaan. Se kehittää mielikuvitusta ja tukee omaa ajattelua ja luovuutta. Vielä enemmän tulee työskennelleeksi, kun tekstikään ei ole valmiina. Siksi.

        Äänitteitä käytetään kyllä kielten opiskelussa. Omassa opiskelussani ensimmäisiä nauhoja kuunneltiin silloin tällöin luokilla 8-9 ja lukiossa säännöllisesti.

        Atk:ta opetetaan kaikissa steinerkouluissa, joten tietokoneen peruskäyttöön on valmiudet myös steinerkoulun käyneillä.

        Onko steiner-kouluilla joku yleinen linjaus tähän atk-opetukseen. Omien kokemuksieni pohjalta ei ainakaan kuudenteen asti ole ollut atk:ta, vaikka peruskoulussa otetaan atk avuksi jo heti ensimmäiseltä luokalta.


      • Maria_
        Maria_ kirjoitti:

        Steinerkoulu pyrkii tukemaan oppilaan luovuutta, kädentaitoja ja mielikuvitusta. Siksi oppilaat tekevät "koulukirjansa" itse, eli muokkaavat ja kirjoittavat tekstit sekä piirtävät kuvat. Kirjat tulevat kieliin yläasteella, matikkaan lukiossa ja reaaliaineisiin ylioppilaskirjoituksiin valmentavalla luokalla.

        Kuvallinen media, video, tv, tietokone, on vahva. Sen tuottamaa tietoa ja viihdettä vastaanottaa passiivisena, koska se ei edellytä muuta kuin toimivia aisteja ja niiden tuomien viestien käsittelytoimintaa. Esimerkiksi kirjaa lukiessaan luo mielessään kuvan tapahtumapaikoista, ihmisistä, heidän eleistään ja asuistaan. Se kehittää mielikuvitusta ja tukee omaa ajattelua ja luovuutta. Vielä enemmän tulee työskennelleeksi, kun tekstikään ei ole valmiina. Siksi.

        Äänitteitä käytetään kyllä kielten opiskelussa. Omassa opiskelussani ensimmäisiä nauhoja kuunneltiin silloin tällöin luokilla 8-9 ja lukiossa säännöllisesti.

        Atk:ta opetetaan kaikissa steinerkouluissa, joten tietokoneen peruskäyttöön on valmiudet myös steinerkoulun käyneillä.

        Ja siis kotona tapahtuvat asiat ovat täysin vanhemmista riippuvaisia. Steinerkoulu tarjoaa erilaisen mahdollisuuden, mutta sinne kouluun menevien lasten kotiin ei suoriteta tarkistusta, millainen elämäntapa kotona vallitsee. Toki olisi lapsen kannalta parempi, että linja olisi yhtenäinen.

        Nykyaikana median ja muiden lasten luomassa paineessa vaaditaan vanhemmilta paljon, että pystytään pitämään rajat, joidenkin mielestä ehkä tiukatkin, tietokoneen käytölle ja tv:n katselulle. Lapsi kokee itsensä helposti huonommaksi ellei saa tehdä sitä mitä toisetkin.

        Itse en ole tietokonetta tai tv:tä vastaan, molemmat ovat hyödyllisiä ja oikein käytettynä sivistäviä välineitä. Se, että osaa poimia ohjelmatulvasta oikeat osat, on haastavaa jopa itselle, saati sitten pienten lasten vanhemmille. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että iltasatu on kiistattomasti parempi vaihtoehto kuin iltapiirretty.


      • Maria_
        alfköjds kirjoitti:

        Onko steiner-kouluilla joku yleinen linjaus tähän atk-opetukseen. Omien kokemuksieni pohjalta ei ainakaan kuudenteen asti ole ollut atk:ta, vaikka peruskoulussa otetaan atk avuksi jo heti ensimmäiseltä luokalta.

        Omalla opintielläni atk taisi tulla ohjelmaan 8. tai 9. luokalla. Nykytilannetta en tiedä, voi olla, että on aikaistunut luokka-asteella tai parilla.


    • miten teillä?

      Oikeasti odotan mielenkiinnolla teiltä steinerlasten vanhemmilta näitä näkemyksiä. Joku tossa kirjoittikin että tietokonehommat luovat levottomuutta, ja pelaaminen toki minustakin, mutta entä atk-opetusohjelmat esim lexia tms. jossa harjoitellaan lukemista, kaksoiskonsonantteja... tai sähköpostilla kirjeiden kirjoittelu vaikka englanniksi jonkun vieraskielisen kirjekaverin kanssa...Meidän lapsissa en ainakaan ole huomannut levottomuutta muuta kuin pelejen kanssa joita en annakkaan pelata. Mikä steinerkoulussa estää ottamasta näitä oikein käytettyinä hyviä opetusmateriaaleja käyttöön koulussa jos suurimmalla osalla kuitenkin kotona käytetään?

      • vastausB

        Steinerkoulussa keskitytään luomaan laaja yleissivistys, ei näpsä näppäryys tietokoneiden kanssa.
        Kaikista lapsistakaan kun ei tule isona nörttejä, vaan ihmisiä joiden tulee selvitä elämässä.


      • dlöaksfj
        vastausB kirjoitti:

        Steinerkoulussa keskitytään luomaan laaja yleissivistys, ei näpsä näppäryys tietokoneiden kanssa.
        Kaikista lapsistakaan kun ei tule isona nörttejä, vaan ihmisiä joiden tulee selvitä elämässä.

        Se että osaa kohtuullisesti käyttää tietokonetta tuskin sulkee pois elämässä pärjäämistä. Ja tietokoneethan on nykyään käytössä ihan lähes kaikissa töissä, joten se on taito mitä tarvitaan kaikilla aloilla, ei vaan nörttibisneksessä. Kysynkin mitä varten steinerkoulussa ei nähdä atk:n mahdollisuuksia? Mitä niin huonoa siinä on? Ja samaa kyselen kieltenopiskelussa nauhoitteista, niistä kun oppii ihan eritavalla ääntämistä ja kuullun ymmärrystä. Älä vastaa, että ei kuulu opetusmetodeihin vaan kerro MIKSI!!!


      • staineri
        dlöaksfj kirjoitti:

        Se että osaa kohtuullisesti käyttää tietokonetta tuskin sulkee pois elämässä pärjäämistä. Ja tietokoneethan on nykyään käytössä ihan lähes kaikissa töissä, joten se on taito mitä tarvitaan kaikilla aloilla, ei vaan nörttibisneksessä. Kysynkin mitä varten steinerkoulussa ei nähdä atk:n mahdollisuuksia? Mitä niin huonoa siinä on? Ja samaa kyselen kieltenopiskelussa nauhoitteista, niistä kun oppii ihan eritavalla ääntämistä ja kuullun ymmärrystä. Älä vastaa, että ei kuulu opetusmetodeihin vaan kerro MIKSI!!!

        Kyse ei steinerkouluissa yleisesti ottaen olekaan siitä, ettei ymmärrettäisi atk:n mahdollisuuksia. Kyse on enemmän siitä mikä ymmärretään ihmisenä kasvamisen kannalta oleellisimpana eli painotuseroista. Kaikkeen ei voi panostaa/erikoistua yhtä paljon. Kuten tunnettua steinerkoulu yrittää painottaa monipuolisuutta ja laaja-alaisuutta. Vertailussa tietoa enemmän painottavaan peruskouluun, steinerkoulu näyttää taidetta ja käden töitä painottavalta ja atk suhteellisen kehittymättömältä.

        Kieltenopetuksessa käytetään nauhotteita ym. kieltenopettajien yliopistollisessa kieltenopettajien koulutuksessa omaksumia menetelmiä. Yhtenä vahvuutena steinerkoulun kieltenopetuksessa voidaan nähdä se, että opettajat ovat monipuolisesti koulutettuja. Esimerkiksi Vantaalla yliopistossa pätevöityneet kielten opettajat lisäksi työn ohessa perehtyvät parhaansa mukaan steinerpedagogisiin lähtökohtiin ja pyrkivät kehittämään mahdollisimman hyvää opetuskäytäntöä.


      • koulun käynyt
        staineri kirjoitti:

        Kyse ei steinerkouluissa yleisesti ottaen olekaan siitä, ettei ymmärrettäisi atk:n mahdollisuuksia. Kyse on enemmän siitä mikä ymmärretään ihmisenä kasvamisen kannalta oleellisimpana eli painotuseroista. Kaikkeen ei voi panostaa/erikoistua yhtä paljon. Kuten tunnettua steinerkoulu yrittää painottaa monipuolisuutta ja laaja-alaisuutta. Vertailussa tietoa enemmän painottavaan peruskouluun, steinerkoulu näyttää taidetta ja käden töitä painottavalta ja atk suhteellisen kehittymättömältä.

        Kieltenopetuksessa käytetään nauhotteita ym. kieltenopettajien yliopistollisessa kieltenopettajien koulutuksessa omaksumia menetelmiä. Yhtenä vahvuutena steinerkoulun kieltenopetuksessa voidaan nähdä se, että opettajat ovat monipuolisesti koulutettuja. Esimerkiksi Vantaalla yliopistossa pätevöityneet kielten opettajat lisäksi työn ohessa perehtyvät parhaansa mukaan steinerpedagogisiin lähtökohtiin ja pyrkivät kehittämään mahdollisimman hyvää opetuskäytäntöä.

        steinerkoululaisten pitäisi olla erilaisia? epänormaaleita?

        aikana jolloin koulun itse kävin (aloitettu v92) luultiin steinerkoulua vammaiskouluksi tai muuten vaan idioottejen kouluksi. Vieläkin tuohon törmää..

        Onhan lukioita nykyään ties mille painotteelle. Steinerkoulu ylipäätänsä on alusta alkaen painollinen kuvataiteelle.
        Myönnän toki että ajottain iski v*tutus steinerkoulua ja sen sääntöjä kohtaan, mutta olen tyytyväinen etten vaihtanut.

        Osa vanhoista ystävistäni vieläkin häpeää "juuriaan". Itse olen ylpeä. En tietenkään voi verrata muihin. Luokaltani kaikki muutamaa lukuunottamatta menivät lukioon (muut työelämään) ja peruslukiossa pärjäsivät hyvin, kirjoittivat monta laudaturia ja suurin osa opiskelee nyt myös yliopistossa. Heitetään tähän vielä kommentti että oikeustieteelliseen kaikki vanhat luokkaystäväni pääsivät ensimmäisellä yrityksellä, ja oikikseen ei ole kovinkaan helppo päästä.

        Toki osalle tuotti hankaluuksia tottua toisenlaiseen opiskelumetodiin, mutta onneksi nykyään voi ammattiin valmistautua monilla tavoilla (ammattikoulu/oppisopimus/työharjottelu) ettei lukio ole edes välttämätön


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      232
      4431
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      74
      2862
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2403
    4. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1687
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1379
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      75
      1114
    7. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      919
    8. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      64
      860
    9. Sellainen tunne sydämessä

      Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      854
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      832
    Aihe