Tuosta alla olevasta Signs-ketjusta palasi mieleen kyseisessä leffassa oleva hätkähdyttävä kohtaus, jossa syntymäpäiväjuhlia viettävä seurue oli saanut kuvattua yhden muukalaisista. Amatöörin kuvaamassa videossa kohta, jossa alien lyhyen (mutta sitäkin painostavamman) odotuksen jälkeen ilmestyy talon seinän takaa pienen kujan päässä sai ensimmäisellä kerralla sydämeni pompahtamaan jumalattomasti. Lasten huudot ja talossa vallitseva paniikinomainen sekasorto olivat jotenkin niin realistisen tuntuisia. Tunnelma videossa oli melkoisen ahdistava. Se on kohtaus, joka itselle on sykähdyttänyt eniten, jopa pelottanut. Siitä propsit M. Nightille. Itse leffa kokonaisuudessaan nyt ei mikään loistoteos ole.
Ja tarkennetaan nyt vielä, että aika harva leffa saa meikäläisessä vastaavia reaktioita. Esim. monen suosikki The Ring ei iskenyt millään tasolla.
Kertokaapa omat suosikkinne.
Pelottavin kauhuleffaKOHTAUS
39
3908
Vastaukset
- The Wolf
Ensin on pakko mainita, että Signs ei ole kauhua, vaan fantasiaa, jännitystä, mysteeriä, draamaa ja sci-fiä.
Ja itse aiheesta; Yhtäkään varsinaisesti pelottavaa en keksi, mutta selkeästi ikimuistoisin on Hohdon "Heeeeere's Johnny!"-kohtaus. Rosemaryn Painajaisen loppu sai kylmät väreet kulkemaan ympäri kehoa, muttei sekään mitenkään pelottava ollut, (kirjaimellisesti) pirun piinaava tosin.- KokijanSilmin
Syksyllä 1999 alun nauruskelun jälkeen alkoi todella pelottamaan kulttileffassa The Blair Witch Project.Leffa vaikutti aluksi omituiselta dokumentin ynnä muun hybridiltä,mutta osoittautuikin aidosti todella pelottavaksi.Jo alun haastattelussa oleva Mary Brown nosti karvat pystyyn ja itse noitanahan me häntä aluksi pidimmekin.Leffan hyinen syysmetsä oli niin riipivä outoineen syksyaurinkoineen kimalluksineen että en sinne metsään kyllä ikinä lähtisi telttailemaan takuulla!Etenkin leffan loppu oli järjettömän pelottava,enkä voi käsittää edessä olleiden öiden kovaa seinien paukuntaa.Katsoin tietysti leffan uudelleen kaverini kanssa,jotta hänkin näkisi älyttömän pelottavan leffan ja kyllä se vaan jaksoi pelottaa niin itseänikin vielä että kaverianikin.
Sitten kaverini kanssa nukkumaan käynnin jälkeen yöllä tapahtui taas seinien paukuntaa ja pois päältä ollut kannettava cd-soitin lähti itsestään päälle muutamaan otteeseen??Luulin aluksi että kaverini olisi tehnyt jekun,mutta vielä monen vuoden jälkeenkin hän väitti kivenkovaa ettei ollut laittanut soitinta pilaillakseen päälle.Monen monta kertaa jaksoin kiistellä siitä cd-soittimesta,mutta ei ollut kunniasanalla sanoen laittanut sitä päälle yöllä!
Eipä ole kyseinen soitin ikinä sen jälkeenkään itsestään enää päälle mennyt?Silloin tapahtui aidosti pelottavia asioita ja seuraavat kuukaudet meni melkein valvoen.Uskokaa tai älkää.Sen jälkeen olen uskonut niin sanottuihin "paranormaaleihin" ilmiöihin ynnä muuhun yliluonnolliseen aikanaan täytenä skeidana pidettyihin juttuihin.Myöhemmin pitkän odotuksen jälkeen ilmestynyt kakkos osa oli juuri niin hyvä kuin odotinkin.Vielä sitä pelottavaa tunnelmaa onnistuttiin yhä välittämään sohvalleni,mutta ykkösosan karmivuus loisti onneksi poissaolollaan.Sittemmin en enää pelkää oikein mitään! - Hui!
KokijanSilmin kirjoitti:
Syksyllä 1999 alun nauruskelun jälkeen alkoi todella pelottamaan kulttileffassa The Blair Witch Project.Leffa vaikutti aluksi omituiselta dokumentin ynnä muun hybridiltä,mutta osoittautuikin aidosti todella pelottavaksi.Jo alun haastattelussa oleva Mary Brown nosti karvat pystyyn ja itse noitanahan me häntä aluksi pidimmekin.Leffan hyinen syysmetsä oli niin riipivä outoineen syksyaurinkoineen kimalluksineen että en sinne metsään kyllä ikinä lähtisi telttailemaan takuulla!Etenkin leffan loppu oli järjettömän pelottava,enkä voi käsittää edessä olleiden öiden kovaa seinien paukuntaa.Katsoin tietysti leffan uudelleen kaverini kanssa,jotta hänkin näkisi älyttömän pelottavan leffan ja kyllä se vaan jaksoi pelottaa niin itseänikin vielä että kaverianikin.
Sitten kaverini kanssa nukkumaan käynnin jälkeen yöllä tapahtui taas seinien paukuntaa ja pois päältä ollut kannettava cd-soitin lähti itsestään päälle muutamaan otteeseen??Luulin aluksi että kaverini olisi tehnyt jekun,mutta vielä monen vuoden jälkeenkin hän väitti kivenkovaa ettei ollut laittanut soitinta pilaillakseen päälle.Monen monta kertaa jaksoin kiistellä siitä cd-soittimesta,mutta ei ollut kunniasanalla sanoen laittanut sitä päälle yöllä!
Eipä ole kyseinen soitin ikinä sen jälkeenkään itsestään enää päälle mennyt?Silloin tapahtui aidosti pelottavia asioita ja seuraavat kuukaudet meni melkein valvoen.Uskokaa tai älkää.Sen jälkeen olen uskonut niin sanottuihin "paranormaaleihin" ilmiöihin ynnä muuhun yliluonnolliseen aikanaan täytenä skeidana pidettyihin juttuihin.Myöhemmin pitkän odotuksen jälkeen ilmestynyt kakkos osa oli juuri niin hyvä kuin odotinkin.Vielä sitä pelottavaa tunnelmaa onnistuttiin yhä välittämään sohvalleni,mutta ykkösosan karmivuus loisti onneksi poissaolollaan.Sittemmin en enää pelkää oikein mitään!Ennen leffan näkemistä katsoin tv:stä tulleen dokumentin Blair Witchin noidasta. Vielä silloin en tiennyt, että dokkari oli vain markkinointikikka ja pohjusti varsinaisen elokuvan tuloa valkokankaille. The Blair Witch Projectin vahvuus on sen realistisuuden tuntu, monet ovat luulleet sen perustuvan jossain määrin todellisuuteen. Näin minäkin vielä dokumentin katsomisen jälkeen.
Samoin kuin Signsissa, meikäläiseen näemmä tehoaa käsivarassa tehty amatöörimäinen kuvaus. Aikoinani kun leffateatterissa tätä katsoin, se kyllä pelotti. Varsinkin ne yökohtaukset, ja loppu. Telttojen eteen öiden jälkeen kasautuneet kivimuodostelmat saivat mielikuvituksen todella lentoon. Dokumentin katsominen ennen leffaa oli hyvä tehokeino, se toi pääkoppaan sellaisen ahdistavan tunteen jo valmiiksi.
En osaa sanoa nyt tarkkaa kohtausta leffasta, mutta kaikki yön tapahtumat olivat kyllä melkoisen karmeita. - MarkiisiDeFuckingÅmÅl
Hui! kirjoitti:
Ennen leffan näkemistä katsoin tv:stä tulleen dokumentin Blair Witchin noidasta. Vielä silloin en tiennyt, että dokkari oli vain markkinointikikka ja pohjusti varsinaisen elokuvan tuloa valkokankaille. The Blair Witch Projectin vahvuus on sen realistisuuden tuntu, monet ovat luulleet sen perustuvan jossain määrin todellisuuteen. Näin minäkin vielä dokumentin katsomisen jälkeen.
Samoin kuin Signsissa, meikäläiseen näemmä tehoaa käsivarassa tehty amatöörimäinen kuvaus. Aikoinani kun leffateatterissa tätä katsoin, se kyllä pelotti. Varsinkin ne yökohtaukset, ja loppu. Telttojen eteen öiden jälkeen kasautuneet kivimuodostelmat saivat mielikuvituksen todella lentoon. Dokumentin katsominen ennen leffaa oli hyvä tehokeino, se toi pääkoppaan sellaisen ahdistavan tunteen jo valmiiksi.
En osaa sanoa nyt tarkkaa kohtausta leffasta, mutta kaikki yön tapahtumat olivat kyllä melkoisen karmeita....mutta Blair Witch Projectin juonikuvio, eli että ensin menee metsään yks retkue joka häviää, ja sit menee niitä ettimään toinen retkue, joka löytää filmit. Se on varastettu Ruggero Deodaton vuoden 1980 leffasta "Cannibal Holocaust". Ainoo ero on et Deodaton leffassa ne meni Etelä-Amerikan viidakkoon eikä pohjoisiin metsiin. Juoni on TÄYSIN sama, kuin myös markkinointi. Deodato pyysi näyttelijöitään olemaan vuoden piilossa, jotta tämä leffa vaikuttaisi aidolta. Hän onnistui siinä niin hyvin, että hänen oli pakko pyytää näyttelijöitään esiintymään oikeudessa todistaakseen että heitä ei oikeasti oltu tapettu leffan kuvauksissa, välttyäkseen 20v.vankilareissulta.
- Max T W
Silloin kun kauhuelokuvat vielä pelottivat eli lapsena ja nuorena, mieleeni on jäänyt ainakin seuraavat pari kolme kohtausta eli Halloweenin alku, kun MM hyppää Pleasencea ja hoitsua kuljettavan auton katolle, Manaajan alku vei myös yöunet. Sitten tv:stä tuli joku englantilainen jännäri, olisko ollut jokin Sherlock Holmes tarina, jossa valkoinen hevonen tappoi henkilöitä (muistaako kääkät tätä). Ihan skidinähän pelotti sitten kaikki kauhu...
- asdasdasdasd
minua pelotti uinu uinu lemmikkini leffassa se zelda,siinä oli jotain karmivaa,näin siitä painajaisia pari viikkoa.
- ....................
asdasdasdasd kirjoitti:
minua pelotti uinu uinu lemmikkini leffassa se zelda,siinä oli jotain karmivaa,näin siitä painajaisia pari viikkoa.
Mua taas karmii uinarissa se Victor Pascowin haamu!Hyi!Se on vieläki aika pelottava kun se vie sen äijän sinne hautuumaalle.
- Mr.Ramone
.................... kirjoitti:
Mua taas karmii uinarissa se Victor Pascowin haamu!Hyi!Se on vieläki aika pelottava kun se vie sen äijän sinne hautuumaalle.
Ja itseäni pelotti kyseisessä leffassa se poika, Cage Creed.
Ja pelottavin kohtaus oli kai sitten se, jossa Cage yllätti Jud Crandalin sängyn alta.
Tosin myös Pascow oli suht pelottava hahmo. Ulkonäkönsä vuoksi. Ja sitten kun se seisoi siinä sängyn vieressä ja herätti yöllä Louisin...
- trentonoir
silloin muinoin noin vuonna '85 kun katselin ensimmäistä kertaa alienia, koin mielestäni pelottavimman kohtauksen elokuvassa. tai no, se pikemminkin säikäytti kuin pelotti. se oli luonnollisesti kohtaus jossa facehugger syöksyy john hurtin kasvoille. se säikäytti niin että sammutin television samantien. hahaha. no, seuraavana päivänä katsoin sen sitten loppuun. olinkin sen verran nuori, että jos vanhempani olisivat tienneet minun katsovan sitä niin noottia olisi tullut.
se hieman pilasi kauhuleffojen tehoa minulta. koska se kohtaus innosti lukemaan erikoistehosteista kertovia kirjoja ja sen jälkeen oli osa tehosta tuhoutunut.
mutta plague of the zombies oli sellainen leffa joka pelotti penskana kokonaisuudessaan. eikä vain tietyllä kohtauksellaan.
etenkin sen jälkeen kun kauhussa siirryttiin näihin digitaalitorahammas-monstereihin on lähes kaikki teho kadonnut. kyllä ne lateksi-jutut olivat uskottavampia. joku carpenterin videodrome on edelleen "pelottavampi" kuin tusina the caveja.- trentonoir
pahoitteluni. ajattelin carpenterin thingia ja CRONENBERGIN videodromea ja tietenkin ilmaisin asian ristiin. tiedostan siis vajavaisuuteni
- The Wolf
[quote]joku carpenterin videodrome on edelleen "pelottavampi" kuin tusina the caveja. [/quote]
Niin no, Videodrome on kylläkin Cronenbergin (paras) leffa, eikä Carpenterin. No, se nyt on oma asiasi jos sitä pidät kauhuna, mutta minusta taas se on kylläkin mysteerifantasia, josta löytyy hitusen verran jännitystä. Ehdottomasti 'Kanadan lahjan maailmalle' paras leffa, ja eräs parhaista leffoista ylipäänsä. Edelleen tuore ja aivan helvetin näkemyksekäs - ja tehokas. - The Wolf
The Wolf kirjoitti:
[quote]joku carpenterin videodrome on edelleen "pelottavampi" kuin tusina the caveja. [/quote]
Niin no, Videodrome on kylläkin Cronenbergin (paras) leffa, eikä Carpenterin. No, se nyt on oma asiasi jos sitä pidät kauhuna, mutta minusta taas se on kylläkin mysteerifantasia, josta löytyy hitusen verran jännitystä. Ehdottomasti 'Kanadan lahjan maailmalle' paras leffa, ja eräs parhaista leffoista ylipäänsä. Edelleen tuore ja aivan helvetin näkemyksekäs - ja tehokas.Heppu pahoittelikin jo virhettään, mutta sainpas motkotettua ennen kuin luin sen toisen viestin.
- trentonoir
The Wolf kirjoitti:
[quote]joku carpenterin videodrome on edelleen "pelottavampi" kuin tusina the caveja. [/quote]
Niin no, Videodrome on kylläkin Cronenbergin (paras) leffa, eikä Carpenterin. No, se nyt on oma asiasi jos sitä pidät kauhuna, mutta minusta taas se on kylläkin mysteerifantasia, josta löytyy hitusen verran jännitystä. Ehdottomasti 'Kanadan lahjan maailmalle' paras leffa, ja eräs parhaista leffoista ylipäänsä. Edelleen tuore ja aivan helvetin näkemyksekäs - ja tehokas.herätit mieleenkiintoisia ajatuksia ja vaikka nyt tulee lööperiä liikaakin, niin arvostan jos joku vaivautuu lukemaan tekstini kokonaan.
hyvät ihmiset
niin, jos me nyt ruvetaan oikein tarkkoja olemaan niin genremääritelmissä voi olla vaikka minkälaisia muodostumia. totta on että videodrome voisi olla mysteerifantasiaa. miksei? mutta jos koetetaan pitää suitset edes jotenkin käsissä, niin kyllä jotain matrixiakin voi surutta kutsua toiminnaksi, eikä vain takakannen esittämäksi kybertrilleriksi. ja manson family on luokituksensa mukaan kultti.
videodrome joka on luokiteltu simppelisti jännitykseksi. on suhteessa samalla tavalla vain jännitys kuin saw on kauhu. vaikka saw on kauhumainen, ei se silti ole enempää kauhua kuin esimerkiksi elokuva seitsemän on. nämä nyt ovat näitä rajalla keinuvia tapauksia.
videodromen otin esimerkiksi siksi, että tuntuu nykyään siltä että enemmät kauhutunnelmat löytyvät nykyään jännitys-elokuvien puolelta kuin kauhuksi luokiteltavien. ja the cave on hyvä esimerkki nykyisestä efektipainotteisesta kauhusta, kuin oikeasta tunnelmakauhusta. olisin voinut esimerkkinä ottaa vaikka tuon saw-elokuvan modernista jännityksestä joka on toimivampaa kuin the caven edustamat teokset. mutta mainitsin vanhana conanina videodromen siksi, että oli sen genre mikä tahansa,,, niin tottavie se ja vertaisensa pesevät kauhun nykysuuntauksen.
enkä varmasti ole ainoana pitämässä nykykauhun tietä umpikujana. mikä varmasti osaltaan tulee esiin siinä määrässä mitä löytyy nykeisestä remake-tulvasta. ja nythän nuoret tekijät ovat aloittaneet taas syklin uudestaan 70-lukuhenkisillä elokuvillaan (wolf creek, hostel, cabin fever, etc.)
olette varmaan huomanneet että etenkin kuudes aisti-elokuvan jälkeen ovat kauhuelementit siirtyneet kovasti jännityselokuviin. mikä on piristävää siinä mielessä, että nyt näitä genreristisiitoksia on enemmän tarjolla. oli taso mikä tahansa niin white noise ja kumppanit osaltaan ovat parantamassa kauhugenreä näillä yliluonnollisilla trillereillään.
olisi vain toivottavaa, että kauhu pysyisi hieman tiukemmin kauhussa. eikä tarvitsisi etsiä kauhua muiden lajityyypien luota.
uskon että kauhun nykyisen masennustilan syynä ovat pääsääntöisesti kaksi seikkaa:
A. ennen kauhun tunnelma luotiin suuresti sillä että mörkö tai mikä tahansa olikin. ei esiintynyt niin suuressa osassa kuin nykyään. luonnollisesti tämä oli osittain budjettikysymys. mutta kyllä ne monterit pelottivat enemmän kun sitä ei nähnyt koko aikaa. nyt kuvassa tauotta tanssahteleva alieni vie esiintymisellään osan mystiikastaan.
B. ennen tätä tunnelmaa luotiin taiten tehdyllä musiikilla ja ääniefekteillä. nyt ne hiljaiset ja vinkuvat äänet on korvattu slipknoteilla, tms. en nyt väitä etteikö se musiikki voisi olla hyvääkin. mutta kysykääpä tätä: olisiko halloween niin tehokas kuin on, jos siinä soisi jokin led zeppelin? tai jos alienin raukea musiikki korvattaisiin dimmu borgirilla? ei se meteli ole niin pelottavaa kuin epävireinen viulu.
nykykauhusta ja sen rinnakkaistekeleistä löytyy edelleen hyviä tekeleitä. puhun nyt vain yleisesti valtaosasta. mutta jos käytetään john capenteria esimerkkinä. niin carpenter on luonut paljon hyviä elokuvia, mutta hulluuden syövereissä-elokuvan jälkeen hän ei ole enää pystynyt pitämään omaa tasoaan. jokaista thingia kohden hän tekee ghosts of marsin. ja juuri näillä hulluuden syövereissä paikkeilla kauhuelokuvien muutos tapahtui. kun silloin vielä kymmenestä elokuvasta ainakin viisi oli ainakin ihan ok, niin nyt kymmenestä elokuvasta hyvällä onnella edes yksi on ihan ok. kauhu, kuten monet muutkin on muuttunut liian kertakäyttöiseksi. kyllä ne läpi katsoo, mutta ostaako niitä enää oman hyllynsä koristeeksi.
jos jaksoitte lukea vuodatukseni, niin kiitos - Max T W
trentonoir kirjoitti:
herätit mieleenkiintoisia ajatuksia ja vaikka nyt tulee lööperiä liikaakin, niin arvostan jos joku vaivautuu lukemaan tekstini kokonaan.
hyvät ihmiset
niin, jos me nyt ruvetaan oikein tarkkoja olemaan niin genremääritelmissä voi olla vaikka minkälaisia muodostumia. totta on että videodrome voisi olla mysteerifantasiaa. miksei? mutta jos koetetaan pitää suitset edes jotenkin käsissä, niin kyllä jotain matrixiakin voi surutta kutsua toiminnaksi, eikä vain takakannen esittämäksi kybertrilleriksi. ja manson family on luokituksensa mukaan kultti.
videodrome joka on luokiteltu simppelisti jännitykseksi. on suhteessa samalla tavalla vain jännitys kuin saw on kauhu. vaikka saw on kauhumainen, ei se silti ole enempää kauhua kuin esimerkiksi elokuva seitsemän on. nämä nyt ovat näitä rajalla keinuvia tapauksia.
videodromen otin esimerkiksi siksi, että tuntuu nykyään siltä että enemmät kauhutunnelmat löytyvät nykyään jännitys-elokuvien puolelta kuin kauhuksi luokiteltavien. ja the cave on hyvä esimerkki nykyisestä efektipainotteisesta kauhusta, kuin oikeasta tunnelmakauhusta. olisin voinut esimerkkinä ottaa vaikka tuon saw-elokuvan modernista jännityksestä joka on toimivampaa kuin the caven edustamat teokset. mutta mainitsin vanhana conanina videodromen siksi, että oli sen genre mikä tahansa,,, niin tottavie se ja vertaisensa pesevät kauhun nykysuuntauksen.
enkä varmasti ole ainoana pitämässä nykykauhun tietä umpikujana. mikä varmasti osaltaan tulee esiin siinä määrässä mitä löytyy nykeisestä remake-tulvasta. ja nythän nuoret tekijät ovat aloittaneet taas syklin uudestaan 70-lukuhenkisillä elokuvillaan (wolf creek, hostel, cabin fever, etc.)
olette varmaan huomanneet että etenkin kuudes aisti-elokuvan jälkeen ovat kauhuelementit siirtyneet kovasti jännityselokuviin. mikä on piristävää siinä mielessä, että nyt näitä genreristisiitoksia on enemmän tarjolla. oli taso mikä tahansa niin white noise ja kumppanit osaltaan ovat parantamassa kauhugenreä näillä yliluonnollisilla trillereillään.
olisi vain toivottavaa, että kauhu pysyisi hieman tiukemmin kauhussa. eikä tarvitsisi etsiä kauhua muiden lajityyypien luota.
uskon että kauhun nykyisen masennustilan syynä ovat pääsääntöisesti kaksi seikkaa:
A. ennen kauhun tunnelma luotiin suuresti sillä että mörkö tai mikä tahansa olikin. ei esiintynyt niin suuressa osassa kuin nykyään. luonnollisesti tämä oli osittain budjettikysymys. mutta kyllä ne monterit pelottivat enemmän kun sitä ei nähnyt koko aikaa. nyt kuvassa tauotta tanssahteleva alieni vie esiintymisellään osan mystiikastaan.
B. ennen tätä tunnelmaa luotiin taiten tehdyllä musiikilla ja ääniefekteillä. nyt ne hiljaiset ja vinkuvat äänet on korvattu slipknoteilla, tms. en nyt väitä etteikö se musiikki voisi olla hyvääkin. mutta kysykääpä tätä: olisiko halloween niin tehokas kuin on, jos siinä soisi jokin led zeppelin? tai jos alienin raukea musiikki korvattaisiin dimmu borgirilla? ei se meteli ole niin pelottavaa kuin epävireinen viulu.
nykykauhusta ja sen rinnakkaistekeleistä löytyy edelleen hyviä tekeleitä. puhun nyt vain yleisesti valtaosasta. mutta jos käytetään john capenteria esimerkkinä. niin carpenter on luonut paljon hyviä elokuvia, mutta hulluuden syövereissä-elokuvan jälkeen hän ei ole enää pystynyt pitämään omaa tasoaan. jokaista thingia kohden hän tekee ghosts of marsin. ja juuri näillä hulluuden syövereissä paikkeilla kauhuelokuvien muutos tapahtui. kun silloin vielä kymmenestä elokuvasta ainakin viisi oli ainakin ihan ok, niin nyt kymmenestä elokuvasta hyvällä onnella edes yksi on ihan ok. kauhu, kuten monet muutkin on muuttunut liian kertakäyttöiseksi. kyllä ne läpi katsoo, mutta ostaako niitä enää oman hyllynsä koristeeksi.
jos jaksoitte lukea vuodatukseni, niin kiitosNoilla genreillä voi leikkiä vaikka kuinka paljon.
Mielestäni Carpenter ei ole tehnyt Prince of darknessin (-87) jälkeen mitään katsomisen arvoista.
Itse asiassa unohtui kyseinen raina kokonaan, on nimittäin ainut kauhuelokuva joka on aikuisiällä edes hieman pelottanut. Vaikka Ring onkin hyvä... - trentonoir
Max T W kirjoitti:
Noilla genreillä voi leikkiä vaikka kuinka paljon.
Mielestäni Carpenter ei ole tehnyt Prince of darknessin (-87) jälkeen mitään katsomisen arvoista.
Itse asiassa unohtui kyseinen raina kokonaan, on nimittäin ainut kauhuelokuva joka on aikuisiällä edes hieman pelottanut. Vaikka Ring onkin hyvä...totta. prince of darknessiin saakka carpenterin leffat olivat järjestään erinomaisia. sen jälkeen rupesi osumatarkkuus olemaan niin ja näin, mutta sanoisin että sihi on ollut täysin hukassa hulluuden syövereissä jälkeen. tahdon kyllä uskoa, että vika on jossain muussa kuin carpenterissa. sillä yksittäisistä ohjaajista carpenterilta löytyy varmasti määrällisesti eniten minun mieleeni olevia teoksia.
toivottavasti carpenter vielä pääsee omalle tasolleen.
itse asiassa,,, syytän carpenterin tason laskusta kitaroita. kaikissa carpenterin parhaimmissa teoksissa syntikka oli määräävässä asemassa musiikin suhteen. heti kun hän vaihtoi pääinstrumentiksi kitaran, alkoivat elokuvat menettämään hohtoaan hiljalleen. - Max T W
trentonoir kirjoitti:
totta. prince of darknessiin saakka carpenterin leffat olivat järjestään erinomaisia. sen jälkeen rupesi osumatarkkuus olemaan niin ja näin, mutta sanoisin että sihi on ollut täysin hukassa hulluuden syövereissä jälkeen. tahdon kyllä uskoa, että vika on jossain muussa kuin carpenterissa. sillä yksittäisistä ohjaajista carpenterilta löytyy varmasti määrällisesti eniten minun mieleeni olevia teoksia.
toivottavasti carpenter vielä pääsee omalle tasolleen.
itse asiassa,,, syytän carpenterin tason laskusta kitaroita. kaikissa carpenterin parhaimmissa teoksissa syntikka oli määräävässä asemassa musiikin suhteen. heti kun hän vaihtoi pääinstrumentiksi kitaran, alkoivat elokuvat menettämään hohtoaan hiljalleen.Silloin aikoinaan (itse katselin hänen leffansa tuoreeltaan teatterissa tai VHS:nä, DVD:tä ei ollut, heh) Carpenteria pidettiin epätasaisena ja aina puhuttiin siitä miten hän onnistuu vain kengännauhabudjetilla (Dark star, Halloween, Attack on pre 13, starman). Esimerkiksi Usvaa ja Halloween II sekä osittain Thingiäkin pidettiin epäonnistuneina. Nykyäänhän nuokin ovat ihan katsottavia elokuvia, kun nykytaso on sitä mitä on.
- trentonoir
Max T W kirjoitti:
Silloin aikoinaan (itse katselin hänen leffansa tuoreeltaan teatterissa tai VHS:nä, DVD:tä ei ollut, heh) Carpenteria pidettiin epätasaisena ja aina puhuttiin siitä miten hän onnistuu vain kengännauhabudjetilla (Dark star, Halloween, Attack on pre 13, starman). Esimerkiksi Usvaa ja Halloween II sekä osittain Thingiäkin pidettiin epäonnistuneina. Nykyäänhän nuokin ovat ihan katsottavia elokuvia, kun nykytaso on sitä mitä on.
totta on että carpenterion leffat ovat usein aika kökön näköisiä. varmasti monesti ollut budjettikysymys. lukuunottamatta thingia, monet jonkinlaisia lateksimonstereita, ym. sisältävät carpenterit näyttävätkin siltä, ettei rahaa ole ollut poltettavaksi asti. esimerkiksi juuri prince of darknessin visvakuviot ovat jopa hieman huvittavan näköisiä jos ne irrottaa asiayhteydestä. mutta carpenter on usein pelastanut elokuviensa halvan ulkoasun olemalla rahakkaampia ohjaajakollegojaan innovatiivisempi tekosiensa käytön suhteen. ne prince of darknessin huvittavat visvaorgiat eivät olekaan niin kovin hassun oloisia kun katsoo koko kuvaa.
carpenter on ainakin ennen selkeästi uskonut enemmän laatuun kuin määrään. halvallakin voi tehdä loisteliasta elokuvaa.
ohjaajana carpenter on kyllä epätasainen. jopa silloin kun katsoo vain hänen parempia elokuviaan. tosin jos carpenterin epätasaisuus on ilmennyt niinkin monimuotoisina ilmestyksinä kuin juuri hänen ilmestyskirja-trilogiansa. the thing, prince of darkness ja they live ovat keskenään hyvinkin eri maailmasta, mutta onnekseen oikealla tavalla eri maailmasta. vähän kuin cover-versio joka kuulostaa kappaleen esittävältä bändiltä, eikä alkuperäisen esittäjän kopiolta. nythän carpenterin epätasaisuus on jäänyt tasaisen keskiverroksi. varmastikin siinä on osasyy miksi hän tekee niin hitaanlaisesti elokuvia nykyisin.
se kyllä penskana pelotti kovasti kun prince of darknessissa tuli se rakeinen videokuva ja luuppina tuleva varoitus.
katsottiinhan blade runnerkin flopiksi alkujaan ja nyttemmin sekin elokuva löytyy lähes jokaisen kriitikon top-listoilta. onneksi tuotantoyhtiön silmissä oleva raha ei estä elokuvia tulemasta myöhemmin arvostetuiksi. mutta kyllä thingin kohdallakin olisi toivonut, että carpenter olisi jo tuolloin saanut ansaitseman menestyksen siitä kyseisestä elokuvasta. jos thing olisi avannut rahaisat kukkarot, niin kenties meillä olisi nyt esim. john carpenterin pirates of the caribbean.
tosin, ehkä emme olisi sitten saaneet prince of darknessia, ym. - The Wolf
trentonoir kirjoitti:
totta on että carpenterion leffat ovat usein aika kökön näköisiä. varmasti monesti ollut budjettikysymys. lukuunottamatta thingia, monet jonkinlaisia lateksimonstereita, ym. sisältävät carpenterit näyttävätkin siltä, ettei rahaa ole ollut poltettavaksi asti. esimerkiksi juuri prince of darknessin visvakuviot ovat jopa hieman huvittavan näköisiä jos ne irrottaa asiayhteydestä. mutta carpenter on usein pelastanut elokuviensa halvan ulkoasun olemalla rahakkaampia ohjaajakollegojaan innovatiivisempi tekosiensa käytön suhteen. ne prince of darknessin huvittavat visvaorgiat eivät olekaan niin kovin hassun oloisia kun katsoo koko kuvaa.
carpenter on ainakin ennen selkeästi uskonut enemmän laatuun kuin määrään. halvallakin voi tehdä loisteliasta elokuvaa.
ohjaajana carpenter on kyllä epätasainen. jopa silloin kun katsoo vain hänen parempia elokuviaan. tosin jos carpenterin epätasaisuus on ilmennyt niinkin monimuotoisina ilmestyksinä kuin juuri hänen ilmestyskirja-trilogiansa. the thing, prince of darkness ja they live ovat keskenään hyvinkin eri maailmasta, mutta onnekseen oikealla tavalla eri maailmasta. vähän kuin cover-versio joka kuulostaa kappaleen esittävältä bändiltä, eikä alkuperäisen esittäjän kopiolta. nythän carpenterin epätasaisuus on jäänyt tasaisen keskiverroksi. varmastikin siinä on osasyy miksi hän tekee niin hitaanlaisesti elokuvia nykyisin.
se kyllä penskana pelotti kovasti kun prince of darknessissa tuli se rakeinen videokuva ja luuppina tuleva varoitus.
katsottiinhan blade runnerkin flopiksi alkujaan ja nyttemmin sekin elokuva löytyy lähes jokaisen kriitikon top-listoilta. onneksi tuotantoyhtiön silmissä oleva raha ei estä elokuvia tulemasta myöhemmin arvostetuiksi. mutta kyllä thingin kohdallakin olisi toivonut, että carpenter olisi jo tuolloin saanut ansaitseman menestyksen siitä kyseisestä elokuvasta. jos thing olisi avannut rahaisat kukkarot, niin kenties meillä olisi nyt esim. john carpenterin pirates of the caribbean.
tosin, ehkä emme olisi sitten saaneet prince of darknessia, ym.Hyvää juttua teillä lentää. Tähän Carpenter keskusteluun minun täytyy laittaa oma kantani. En ole ikinä ymmärtänyt miksi jotkut väittävät, että The Thing olisi jotenkin kökön näköinen. Sen lisäksi, että se on helvetin tehokas ja näyttävä sekä loistava, sen symbolisuus ihmismielen synkistä tiloista kiehtoo, unohtamatta, miten se näyttää kuinka ihminen voi tulla helposti vainoharhaiseksi olosuhteista johtuen. Yllättäen Carpenterin versio on alkuperäistä Nyby/Hawks-leffaa parempi.
Ja sitten Carpenterin Halloween. Universumin paras slasher-leffa, jonka voima on täysin sen loistokkaassa musiikissa. Hidas tempo saa jännityksen kohoamaan pikku hiljaa, kunnes se on jo liki sietämätöntä.
Nykyään kukaan ei osaa luoda kunnon kauhua, vaan tyydytään ylenpalttiseen verellä läträämiseen ja muihin shokkiefekteihin, ja unohdetaan täysin, että psykologinen kauhu on AINA tehokkaampa kuin nykypäivän gorepainotteinen paska. Toki Romeron alkuperäinen Dawn of the Dead, joka sisältää paljon gorea, on loistava, mutta johtuen lähinnä sen armottomasta yhteiskuntakritiikistä. Sitähän ei varsinaiseksi kauhuksi voi luokitella, oikeastaan sitä on vaikea laittaa mihinkään genreen. - on ihan
Max T W kirjoitti:
Silloin aikoinaan (itse katselin hänen leffansa tuoreeltaan teatterissa tai VHS:nä, DVD:tä ei ollut, heh) Carpenteria pidettiin epätasaisena ja aina puhuttiin siitä miten hän onnistuu vain kengännauhabudjetilla (Dark star, Halloween, Attack on pre 13, starman). Esimerkiksi Usvaa ja Halloween II sekä osittain Thingiäkin pidettiin epäonnistuneina. Nykyäänhän nuokin ovat ihan katsottavia elokuvia, kun nykytaso on sitä mitä on.
hyvä jatko - osa , mutta Rick Rosenthalin ohjaama eikä Carpenterin.
trentonoir kirjoitti:
herätit mieleenkiintoisia ajatuksia ja vaikka nyt tulee lööperiä liikaakin, niin arvostan jos joku vaivautuu lukemaan tekstini kokonaan.
hyvät ihmiset
niin, jos me nyt ruvetaan oikein tarkkoja olemaan niin genremääritelmissä voi olla vaikka minkälaisia muodostumia. totta on että videodrome voisi olla mysteerifantasiaa. miksei? mutta jos koetetaan pitää suitset edes jotenkin käsissä, niin kyllä jotain matrixiakin voi surutta kutsua toiminnaksi, eikä vain takakannen esittämäksi kybertrilleriksi. ja manson family on luokituksensa mukaan kultti.
videodrome joka on luokiteltu simppelisti jännitykseksi. on suhteessa samalla tavalla vain jännitys kuin saw on kauhu. vaikka saw on kauhumainen, ei se silti ole enempää kauhua kuin esimerkiksi elokuva seitsemän on. nämä nyt ovat näitä rajalla keinuvia tapauksia.
videodromen otin esimerkiksi siksi, että tuntuu nykyään siltä että enemmät kauhutunnelmat löytyvät nykyään jännitys-elokuvien puolelta kuin kauhuksi luokiteltavien. ja the cave on hyvä esimerkki nykyisestä efektipainotteisesta kauhusta, kuin oikeasta tunnelmakauhusta. olisin voinut esimerkkinä ottaa vaikka tuon saw-elokuvan modernista jännityksestä joka on toimivampaa kuin the caven edustamat teokset. mutta mainitsin vanhana conanina videodromen siksi, että oli sen genre mikä tahansa,,, niin tottavie se ja vertaisensa pesevät kauhun nykysuuntauksen.
enkä varmasti ole ainoana pitämässä nykykauhun tietä umpikujana. mikä varmasti osaltaan tulee esiin siinä määrässä mitä löytyy nykeisestä remake-tulvasta. ja nythän nuoret tekijät ovat aloittaneet taas syklin uudestaan 70-lukuhenkisillä elokuvillaan (wolf creek, hostel, cabin fever, etc.)
olette varmaan huomanneet että etenkin kuudes aisti-elokuvan jälkeen ovat kauhuelementit siirtyneet kovasti jännityselokuviin. mikä on piristävää siinä mielessä, että nyt näitä genreristisiitoksia on enemmän tarjolla. oli taso mikä tahansa niin white noise ja kumppanit osaltaan ovat parantamassa kauhugenreä näillä yliluonnollisilla trillereillään.
olisi vain toivottavaa, että kauhu pysyisi hieman tiukemmin kauhussa. eikä tarvitsisi etsiä kauhua muiden lajityyypien luota.
uskon että kauhun nykyisen masennustilan syynä ovat pääsääntöisesti kaksi seikkaa:
A. ennen kauhun tunnelma luotiin suuresti sillä että mörkö tai mikä tahansa olikin. ei esiintynyt niin suuressa osassa kuin nykyään. luonnollisesti tämä oli osittain budjettikysymys. mutta kyllä ne monterit pelottivat enemmän kun sitä ei nähnyt koko aikaa. nyt kuvassa tauotta tanssahteleva alieni vie esiintymisellään osan mystiikastaan.
B. ennen tätä tunnelmaa luotiin taiten tehdyllä musiikilla ja ääniefekteillä. nyt ne hiljaiset ja vinkuvat äänet on korvattu slipknoteilla, tms. en nyt väitä etteikö se musiikki voisi olla hyvääkin. mutta kysykääpä tätä: olisiko halloween niin tehokas kuin on, jos siinä soisi jokin led zeppelin? tai jos alienin raukea musiikki korvattaisiin dimmu borgirilla? ei se meteli ole niin pelottavaa kuin epävireinen viulu.
nykykauhusta ja sen rinnakkaistekeleistä löytyy edelleen hyviä tekeleitä. puhun nyt vain yleisesti valtaosasta. mutta jos käytetään john capenteria esimerkkinä. niin carpenter on luonut paljon hyviä elokuvia, mutta hulluuden syövereissä-elokuvan jälkeen hän ei ole enää pystynyt pitämään omaa tasoaan. jokaista thingia kohden hän tekee ghosts of marsin. ja juuri näillä hulluuden syövereissä paikkeilla kauhuelokuvien muutos tapahtui. kun silloin vielä kymmenestä elokuvasta ainakin viisi oli ainakin ihan ok, niin nyt kymmenestä elokuvasta hyvällä onnella edes yksi on ihan ok. kauhu, kuten monet muutkin on muuttunut liian kertakäyttöiseksi. kyllä ne läpi katsoo, mutta ostaako niitä enää oman hyllynsä koristeeksi.
jos jaksoitte lukea vuodatukseni, niin kiitosDigitaaliefekteillä mässäily on vienyt kauhusta sen kauhun. Paras tunnelma syntyy siitä, että elokuvassa ainoastaan vihjataan johonkin esim. yliluonnolliseen sen sijaan, että se pläjäytettäisiin heti vasten katsojan naamaa.
- trentonoir
on ihan kirjoitti:
hyvä jatko - osa , mutta Rick Rosenthalin ohjaama eikä Carpenterin.
rosenthal sai tunnetusti kenkää heti elokuvan alkutekijöissä, samasta syystä mistä harlin palkattiin "korjaamaan" tuoreinta manaajaa. eli teki liian laiskaa halloweenia. carpenter joka vielä tuolloin piti langat käsissään tuli ja kuvasi itse suurelta osin halloween kakkosen. tämäkin asia ilmenee kyseisen elokuvan kommenttiraidalta.
kakkonenhan otti yhden hyvän lisäyksen ykkösen rinnalle. eli tämän first person-otteen. se teki elokuvasta enemmän stalker-henkisen kuin ensimmäisestä. tarinan rakenne vain oli heikompi ja sai kakkosen tuntumaan enemmänkin joltain "tapahtui viime jaksossa"-jutulta.
ja tälläisessä sarjassa on aivan kohtuutunta edes odottaa jatko-osan päihittävän sarjan aloittanutta elokuvaa. hyvä on jos edes 70 % siitä saadaan aikaan.
siksipä väitänkin että halloweenin kolmas osa oli ainoa oikea suuntaus sarjassa kahden ensimmäisen jälkeen. nelosesta eteenpäin elokuvat olivat toistensa hiilipaperikopioita, kun kolmonen joka on aivan eri elokuvansa sentään vielä yllätti katsojansa.
onhan michael myers erinomainen hahmo, mutta aika surkeaksi hänenkin tekosensa on ajoittain saatu. myershan on selkeästi älykkäämpi kuin vastaava kolleegansa jason voorhees. joten myersia voisi hyödyntää paremminkin.
täytyy vain toivoa että tulevaisuudessa emme joudu kokemaan jaksoa jossa myers puhuu silent bob-henkeen: "i am your father." - trentonoir
The Wolf kirjoitti:
Hyvää juttua teillä lentää. Tähän Carpenter keskusteluun minun täytyy laittaa oma kantani. En ole ikinä ymmärtänyt miksi jotkut väittävät, että The Thing olisi jotenkin kökön näköinen. Sen lisäksi, että se on helvetin tehokas ja näyttävä sekä loistava, sen symbolisuus ihmismielen synkistä tiloista kiehtoo, unohtamatta, miten se näyttää kuinka ihminen voi tulla helposti vainoharhaiseksi olosuhteista johtuen. Yllättäen Carpenterin versio on alkuperäistä Nyby/Hawks-leffaa parempi.
Ja sitten Carpenterin Halloween. Universumin paras slasher-leffa, jonka voima on täysin sen loistokkaassa musiikissa. Hidas tempo saa jännityksen kohoamaan pikku hiljaa, kunnes se on jo liki sietämätöntä.
Nykyään kukaan ei osaa luoda kunnon kauhua, vaan tyydytään ylenpalttiseen verellä läträämiseen ja muihin shokkiefekteihin, ja unohdetaan täysin, että psykologinen kauhu on AINA tehokkaampa kuin nykypäivän gorepainotteinen paska. Toki Romeron alkuperäinen Dawn of the Dead, joka sisältää paljon gorea, on loistava, mutta johtuen lähinnä sen armottomasta yhteiskuntakritiikistä. Sitähän ei varsinaiseksi kauhuksi voi luokitella, oikeastaan sitä on vaikea laittaa mihinkään genreen.gore kuten muukin kauhussa käytettävä asia on tehokasta aina niin kauan kun sitä osataan käyttää. hyvänä esimerkkinä juuri tuo romeron dawn of the dead. vaikka siinä onkin visvaa ja plasmaa usean leffan edestä. ei se koskaan sen elokuvan aikana tunnu olevan kuvassa vain siksi että nyt tuli ostettua litrakaupalla sianverta.
oli se sitten teemamusiikin käyttö, sianveri, moottorisahan heilutus, taikka sarvipäätorahampaan esittely. niiden käyttö on tehokasta vain jos sillä ei turruteta katsojaa.
nyt jos nimenomaan carpeterin thing uudelleen tehtäisiin, niin takuuvarmana saisimme nähdä itse ökkömönkiäisen vähän väliä hdtv-tasoisena ruudunsäästäjänä. ja nimenomaan thing pelotti siksi, että emme tienneet kuka tai mikä ja missä se oli.
myönnän että poikkeuksiakin on jossa iso määrä on pelottavampaa kuin yksi kappale. yleensä läärmeaiheissa leffoissa tuhannet käärmeet aiheuttavat enemmän vilunväreitä, kuin se yksi jättiläismato.
ongelma taitaa olla siinä. että kun tehdään yksi nopeampitempoinen elokuva. ei seuraava voi enää siitä hidastaa. ja sitten tulee taas kohta edellistä nopeampi, ja taas nopeampi, etc.
hyvin tämä nopeatahtisuus näkyy vaikkapa siinä, että jos katsotte kuinka pitkiä pulmuset-sarjan jakson ovat verrattuna nykyisiin sitcomeihin.
tästä syystä resident evilit ovat selkeästi toimintaleffoja, kauhuelementeistään huolimatta.
muuten... resident evil kakkonen sisältääkin elokuvahistorian yhden tyhmimmistä kohtauksista: milla-tyttönen tietää että kuolleet heräävät. joten minne hän vie kumppaninsa? no hautausmaalle tietenkin.
- kohtaus...
Oikeastaan voisi sanoa, että kun katsoo minkä tahansa Lauri Törhösen elokuvan mitä tahansa kohtausta, niin ei voi välttää kauhunväreiden kulkemista selkäpiissä: mitään niin hirveää ei kukaan toinen suomalaisohjaaja ole tehnyt.
- Öövini
pahempia,kalmii.
- mörkömiessssshh
Ainoa joka oikeastaan on säväyttänyt on se EKAN manaajan muija kun se "murisee ja örisee" sillä "perkeeleen" äänellä ja silmät kääntyvät nurin... hyih... ja Blair Witch kun se tuli aikoinaan... varsinkin se kohta kun ne kuulee teltassa niitä lasten ääniä ulkopuolelta ja pienet kädet alkavat töniä teltan seiniä... hyih...
- Hyrrä...
Mitä mieltä olette tuosta linkistä löytyvästä listasta?? Suhteellisen hyvin löydetty mielestäni karmivammat kohtaukset, tosin tuo Psykon suihkukohtaus nyt on hirveän yliarvostettu.
http://www.ugo.com/channels/filmtv/features/darkwater/topeleven.asp- The Wolf
Enpä menisi Psykon suihkukohtausta yliarvostetuksi kutsumaan. Kuvittepas itsesi vuoteen 1960 istumaan pimeään elokuvateatteriin, etkä tiedä elokuvasta mitään muuta kuin ohjaajan. (Hitchcockhan ei missään nimessä halunnut paljastaa yhtikäs mitään elokuvasta, eikä ketään saanut tulla saliin sisään elokuvan alettua.) Tuohon aikaan oli ennenäkemätöntä, että sellainen suuri tähti kuin Janet Leigh murhattaisiin elokuvan puolessa välissä, ja vieläpä ennenäkemättömän raa'asti. Totta, ei varmaan nykyajan paskakauhuun tottuneet massateinit (yleistän nyt hieman) voi ymmärttä mikä siinä on niin karmivaa, mutta pitää ajatella, että ikinä ennen ei ollut mitään yhtä väkivaltaista (vaikka koko homma tehtiin vain nopeilla leikkauksilla), järkyttävää ja yllättävää nähty. Joten kyllä, Psykon suihkohtaus on mielestäni (vieläkin) eräs jännimmistä kohtauksista elokuvan historiassa.
- Mr.Ramone
The Wolf kirjoitti:
Enpä menisi Psykon suihkukohtausta yliarvostetuksi kutsumaan. Kuvittepas itsesi vuoteen 1960 istumaan pimeään elokuvateatteriin, etkä tiedä elokuvasta mitään muuta kuin ohjaajan. (Hitchcockhan ei missään nimessä halunnut paljastaa yhtikäs mitään elokuvasta, eikä ketään saanut tulla saliin sisään elokuvan alettua.) Tuohon aikaan oli ennenäkemätöntä, että sellainen suuri tähti kuin Janet Leigh murhattaisiin elokuvan puolessa välissä, ja vieläpä ennenäkemättömän raa'asti. Totta, ei varmaan nykyajan paskakauhuun tottuneet massateinit (yleistän nyt hieman) voi ymmärttä mikä siinä on niin karmivaa, mutta pitää ajatella, että ikinä ennen ei ollut mitään yhtä väkivaltaista (vaikka koko homma tehtiin vain nopeilla leikkauksilla), järkyttävää ja yllättävää nähty. Joten kyllä, Psykon suihkohtaus on mielestäni (vieläkin) eräs jännimmistä kohtauksista elokuvan historiassa.
Oon täysin samaa mieltä. Kun katsoo vanhoja (1960-1980) luvun kauhuleffoja, on osattava sopeutua siihen aikaan. Kaikki nykyajan Screamit, Halloween H20:t ym. on antanut nykyajan kauhufriikeille vähän väärän käsityksen kunnon kauhuelokuvasta.
Kauhuelokuvaa ei mielstäni saisi arvostella veren määrän perusteella, vaan tunnelman.
Esimerkiksi missään näkemässäni elokuvassa ei ole yhtä hyvää tunnelmaa, kun alkuperäisessä Halloweenissa. Suurelta osalta tähän vaikutti tunnelmallinen musiikki. Sama juttu esimerkiksi 1989 luvun Pet Semataryn kanssa.
Omasta mielestäni kaikki bändit, sähkökitarat ja tuollaiset voisi jättää pois kauhuleffoista. Poikkeuksena tietenkin kaikki radiojutut ja lopputekstit.
Sama juttu Psykon tunnelman kanssa.
Omasta mielestäni se suihkukohtaus on edelleen yksi mieleenpainuvimmista kauhukohtauksista.
Myöskin lähiaikoina esitetty Hitchcockin Linnut oli mielestäni TOSI hyvä elokuva pitkään aikaan. Ehkä enemmänkin jännitys. Mutta tunnelma piti otteessaan elokuvan loppuun asti. Vaikka ei ihmisiä kuollutkaan kymmenittäin.
- MarkiisiDeFuckingÅmÅl
japanilaisen Kioshi Kurosawan (ei sukua Akira Kurosawalle) leffoja, esim Kairo/Pulse, Korei/Seance, Kyua/Cure, Doppelgänger, Shi no Otome, yms? Niissä just saattaa säikähtää jos joku taustalla oleva varjo seinällä vähän liikahtaa...
Sellainen Thai-leffa myös tulisi mieleen kuin Shutter. Siinä on valokuvaaja jonka valokuviin alkaa tulostua omituisia varjoja, ja siitä se vasta alkaa mennä pahemmaksi.. :D Todella paha (eli siis hyvä).
The Eye tais myös olla Thai-leffa (tai korealainen, en oo varma)... nainen oli hississä, ja sen taakse ilmestyi hahmo (kummitus kai) joka ensin vain oli siellä hissin nurkassa selin, mut sit alkoi hitaasti kääntyä, ja tää nainen hulluna tako hissin nappeja et se hissi pysähtyis johonkin kerrokseen. Se oli aika pelottava kohtaus.- hyi
Tuli mieleen jostaki japsileffasta sellanen kohtaus kun joku hullu akka katkaisee mieheltä jalan sellasella vaijerilla tai jollain hinkkaamalla!Se oli aikas piinaavaa! En tiedä mikä leffa toi nyt sitten on.
- temeee___
hyi kirjoitti:
Tuli mieleen jostaki japsileffasta sellanen kohtaus kun joku hullu akka katkaisee mieheltä jalan sellasella vaijerilla tai jollain hinkkaamalla!Se oli aikas piinaavaa! En tiedä mikä leffa toi nyt sitten on.
Tiedän leffan mitä tarkoitat. Se on siis ihan sairas elokuva. Varsinkin se kohtaus jossa se mies on siinä säkissä ja kampeaa itsensä pois sieltä. Häneltä on muistaakseni jalat ja osa sormista sahattu sekä naamaankin jotain tehty. Ihan karseaa katsottavaa.
- jota haet
hyi kirjoitti:
Tuli mieleen jostaki japsileffasta sellanen kohtaus kun joku hullu akka katkaisee mieheltä jalan sellasella vaijerilla tai jollain hinkkaamalla!Se oli aikas piinaavaa! En tiedä mikä leffa toi nyt sitten on.
Eli leffa jossa jalkaa sahataan...
On AUDITION. Hassu painostava hitaasti käynnistyvä leffa jossa loppu kruunaa kaiken ;D - MarkiisiDeFuckingÅmÅl
jota haet kirjoitti:
Eli leffa jossa jalkaa sahataan...
On AUDITION. Hassu painostava hitaasti käynnistyvä leffa jossa loppu kruunaa kaiken ;DTakashi Miike'n Audition tuo missä sahataan... mut se hissikohtaus ei kyl ollu siitä:)
- aika monta...
mutta yllättäen ei nyt heti tule mieleen montaakaan...ehkä jos hetken pohtisi niin alkaisi löytyä enemmänkin mutta tuli kuitenkin mieleen Evil Dead ja siinä se kohtaus kun kaksi naista arvuuttelevat mikä kortti toisella on ja sitten yhtäkkiä tämä yksi syrjemmällä oleva nainen alkaa luetella oikeita kortteja kuin apteekin hyllyltä ja äänikin muuttuu demonimaiseksi! Sitten se hyökkäsi tämän yhden naisen kimppuun...se oli aika karmiva kun sen ekaa kertaa näin ja vaikka Suspiria olikin läpeensä surkea elokuva niin siinäkin aika kammottava kohtaus oli se kun tämä kuollut ystävä tuli ulos kaapista ja lähti tulemaan sitä naista kohti! Myös Rennyn Manaajan lopussa oli joitakin ihan kelpo kauhukohtauksia...
- MarkiisiDeFuckingÅmÅl
Suspiria ei TODELLAKAAN oo läpeensä surkea elokuva!!! Herää ja kato se uusiksi.
en uskaltanut mennä kylpyhuoneeseen katsottuani Kubrickin Hohdon. Siinä oli se kohtaus, jossa Jack Nicholson menee hotellihuoneen kylppäriin, jossa kuollut nainen makaa ammeessa.
- The Wolf
Mutta eikös se eukko ollut varsin viehättävä. Ihanasti mädänytvä ja vihreä...
- Equuleus
Minulla on oikeastaan vain yksi elokuva, jonka aikana olen pelännyt ihan halvatusti. (Nyt ei lasketa mukaan niitä "10-vuotias-katsoo-Manaajaa"-yhdistelmiä.)
Kauna. (Amerikkalainen versio.) Katsoin sen viime vuonna, 19-vuotiaana, ja suunnilleen kaikki siinä elokuvassa pelotti. Oli ensimmäinen kerta kymmeneen vuoteen, kun piti sulkea silmät leffan pyöriessä. Ne äänet, visuaaliset pelottelumenetelmät... kaikki.
Olen katsonut varsin monta kauhuelokuvaa, mutta tuo on yksi pahimmista.
Lisäksi Maailmojen sodan (2005) tripodit ovat pelottavia. En osaa sanoa tarkkaan miksi, mutta ehkä se on 1800-lukumainen ulkonäkö yhdistettynä nykyaikaan. Elokuvateatterissa vaikutus oli paljon parempi kuin pienessä koti-TV:ssä.Leffassa oli kyl yksi hyvä kohtaus kun se lapsi oli siellä kylpyammeessa ja sinne alkoi tulla sitä mustaa vettä ja hiuksia... jeeees. Kyl ne aasiassa osaa.
Tärkein ero hyvin monessa aasialaisessa elokuvassa ja esim jenkki leffassa onkin juuri tuo hahmonkehitys. Tuntuu, että aasialaisissa lefoissa on hahmot paljon "syvempiä" ja paremmin kirjoitettua kun muualla. Siksi myös jännitys ja kauhu elementit toimii paremiin.
Miksi joku leffa pelottaisi/jännittäisi, jos ruudussa olevisa ihmisistä ei välitä pätkääkään? Tietty joskus pelkkä tunnelma voi riittää tai omat fobiat tai muut. Mutta kyllä mielestäni aito jännitys syntyy hyvinkirjoitetuista hahmoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774462Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k112393- 1711580
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2431476- 1221346
- 1151247
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil721179Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik81156- 661105
- 35956