huh huh

www.ahjos.net

kopioitu teksti

Päätös oli yksimielinen: Jussi Heiskanen puheenjohtajana, Miia-Riina Holappa esittelijänä, muina jäseninä Katja Koivukoski, Tuomo Meretniemi, Anne Paalo ja Merja Söderström.
Lyhyt yhteenveto

Käännyin elokuussa 2003 Kuluttajaviraston puoleen tarjoten heidän käyttöönsä todistusaineistoa, jotta he voisivat virkansa puolesta toimia erään sellaisen epäkohdan poistamiseksi, joka oli aiheuttanut ylimääräistä rahanmenoa luultavasti tuhansille kuluttajille pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä.

Kuluttajavirastosta neuvottiin, että oikea tapa viedä asiaa eteenpäin on valituksen tekeminen Kuluttajavalituslautakuntaan. Siitä alkoi pitkä prosessi, jossa jouduin näkemään paljon vaivaa yleisen kuluttajaintressin puolustamiseksi. Tein yksinäni sen argumentointi- ja dokumentointityön, jonka oletin Kuluttajaviraston virkamiesten tekevän virkansa puolesta. Oma alkuperäinen rahallinen intressini (1,13 euroa) on mitätön verrattuna prosessin minulta vaatimaan ajankäyttöön ja kustannuksiin.

Sen sijaan, että Kuluttajavirasto olisi ajanut asiaa koko pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä koskevana uuden maksujärjestelmän suunnitteluvirheenä ja käyttöönotto-ongelmana, sitä käsiteltiin yhden herra Ahjoksen naurettavana yrityksenä saada takaisin häneltä liikaa peritty 1,13 euroa.

Pitkän prosessin lopuksi Kuluttajavalituslautakunta asettui yksimielisesti puolustamaan pääkaupunkiseudun matkakorttijärjestelmää sen kaikkine epäkohtineen. Kuluttajavalituslautakunta ei antanut minkäänlaista tukea kuluttajan esittämän epäkohdan korjaamiseksi. On vaikea ymmärtää, miksi virallisessa päätöksessä jopa väitetään minun ehdottaneen järjestelmään sellaista korjausta, jota en missään vaiheessa esittänyt enkä edes pitäisi hyvänä.

Helsingin Sanomissa 30.5.2004 julkaistun artikkelin mukaan Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta (YTV) on sittemmin korjauttanut puheena olleen epäkohdan, ilmeisesti maksujärjestelmän ohjelmoinnin muutoksella. Lopputulos vaikuttaa ainakin artikkelin perusteella juuri sellaiselta, jota toivoin ja ehdotin. Jos tämän asian eteen näkemäni vaiva on osaltaan vaikuttanut YTV:n ratkaisuun, se ei mennyt hukkaan.

Toivottu muutos tuli voimaan ilmeisesti kaikissa pääkaupunkiseudun busseissa ja muissa julkisissa kulkuvälineissä 30.5.2004. Silloin oli kulunut vain 3 1/2 kuukautta Kuluttajavalituslautakunnan yksimielisestä päätöksestä, jossa havaittua epäkohtaa vähäteltiin ja todisteltiin, että sitä ei voida mitenkään korjata.
Prosessi pääpiirteissään

Pääkaupunkiseudun matkakorttijärjestelmässä oli sen käyttöönotosta toukokuun 2004 loppuun saakka seuraava ongelma: Tietyssä tilanteessa kulkuvälineessä olevaan laitteeseen syttyi vihreän valon asemesta yhtäaikaa punainen ja keltainen valo. Jos matkustaja silloin painoi maksunappia uudelleen, laite peri matkan hinnan kahteen tai mahdollisesti useampaankin kertaan. Olin nähnyt sellaisia tilanteita busseissa lähes päivittäin. Eräs vanha nainen painoi maksunappia jopa neljä kertaa ennen kuin vihreä valo syttyi hyväksytyn maksun merkiksi. Aiheesta kirjoitettiin mm. Helsingin Sanomien yleisönosastossa kesällä 2003. Myös monet tuttuni olivat nähneet busseissa samanlaisia tilanteita. Totesimme ongelman koskevan erityisesti vanhoja ihmisiä, jotka eivät osta kortille "kautta" vaan maksavat jokaisen matkan erikseen kortille ladatulle "arvolla" eli rahalla.

Heinäkuun 2003 lopulla itselleni sattui ensimmäisen kerran tuo tilanne matkalla Rautatientorille. Välittömästi bussista noustuani kävelin HKL:n toimistoon ja pyysin sieltä tositteen matkakortiltani veloitetuista maksuista. Tosite osoitti, että matkan hinta oli veloitettu kaksinkertaisena. Kun pyysin toista maksua takaisin, sain valituslomakkeen, jonka pohjalta asia käsiteltäisiin. Elokuun 5 päivänä sain valitukseeni YTV:n edustajalta vastauksen, jossa anomuksen oikeutus kiistettiin.

Soitin Kuluttajaviraston puhelinneuvontaan. Kysyin, onko virastossa vireillä mitään tuohon ongelmaan liittyvää prosessia. Kerroin, että minulla on nyt tuore kirjallinen dokumentaatio siitä, että maksu todellakin menee useampaan kertaan. Puhelimeen vastannut mieshenkilö tutki vireillä olevia asioita Kuluttajaviraston systeemeistä ja totesi, että juuri tuota asiaa ei ollut vireillä. Hän neuvoi, että oikea tapa viedä asiaa eteenpäin on valituksen tekeminen Kuluttajavalituslautakuntaan.

Kuluttajavalituslautakunta käsittelee vain yhden kuluttajan asian kerrallaan. Valitusprosessin minulta vaatima työmäärä oli alunalkaenkin hyvin suuri verrattuna minulta liikaa perittyyn yhden matkan hintaan. Ongelma ei kuitenkaan koskenut pelkästään minua vaan luultavasti ylimääräinen maksu oli veloitettu tuhansilta matkustajilta, varsinkin vanhoilta ihmisiltä, joilla ei itsellään ollut kykyä edes havaita tapahtunutta saatika dokumentoida tapahtunutta ja tehdä siitä valitusta. Katsoin velvollisuudekseni toimittaa aineiston Kuluttajavirastoon heidän neuvomassaan valituksen muodossa. Luotin siihen, että Kuluttajavirasto heti kirjallisen todistusaineiston saatuaan alkaa viedä asiaa eteenpäin virkansa puolesta.

Jotta paine järjestelmän muuttamiseksi ja aiheettomasti moneen kertaan veloitettujen matkalippujen takaisinmaksamiseksi kasvaisi, laadin ja lähetin asiasta artikkelin Helsingin Sanomien Mielipidesivulle. Artikkelin lopussa kehoitin muitakin lähettämään asiasta valituksen Kuluttajavalituslautakuntaan. Helsingin Sanomat ei kuitenkaan julkaisut lähettämääni artikkelia.

Syksyn 2003 aikana prosessi eteni siten, että Kuluttajavalituslautakunta lähetti ensin valitukseni YTV:lle, joka laati siihen vastineen. Sain vastineen kommentoitavakseni ja kun löysin siitä huomautettavaa, lähetin taas kirjeen Kuluttajavalituslautakunnalle. He välittivät taas kirjeeni YTV:lle, joka vastasi siihen. Tällaiset vastinekierrokset toistuivat muutaman kerran, kunnes minulla ei ollut enää mitään uutta lisättävää. Sen jälkeen asia jäi Kuluttajavalituslautakunnan päätettäväksi.

Päätöksessään 17.2.2004 Kuluttajavalituslautakunta totesi valitukseni aiheettomaksi ja asettui yksimielisesti puolustamaan matkakorttijärjestelmää sellaisena kuin se silloin oli.

Helsingin Sanomissa 30.5.2004 julkaistun artikkeli mukaan YTV oli kuitenkin päättänyt muuttaa järjestelmää toivomallani tavalla. Kortinlukijaan ei enää tule vaikeaselkoista punakeltaista valoyhdistelmää. Maksu menee vasta silloin, kun laitteeseen syttyy vihreä merkkivalo. Muutos tuli voimaan 30.5.2004.

Lopputulos on kuluttajan kannalta hyvä, mutta minua jäi kovasti ihmetyttämään: Miksi Kuluttajavalituslautakunta tai yksikään sen jäsenistä ei asettunut tässä asiassa puolelleni ajamaan monien kuluttajien yhteistä etua järjestelmässä havaitun epäkohdan korjaamiseksi? Onneksi järjestelmän omistaja oli kuitenkin niin järkevä, että päätti korjata järjestelmän epäkohdan. Kiitos YTV:lle - häpeä Kuluttajavalituslautakunnalle!

Kuluttajavalituslautakunta väittää päätöksessään minun katsoneen, "että matkakorttijärjestelmä on puutteellinen, koska se perii maksun ilman asiakkaan kuittausta". Sellaista en kuitenkaan missään vaiheessa esittänyt vaan oletin ja toivoin maksulaitteen kuittaavan jokaisen perimänsä maksun erikseen vihreällä merkkivalolla. Eihän maksaja anna kuittia vaan maksun saaja!!!

2

609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sain tuosta kuvan, että tiesit ongelmasta ja silti teit ko. virheen? Teitkö sen vahingossa vai halusitko tahallaan tapauksen, josta voisit valittaa?

Suomessa laki ei valitettavasti tunne ryhmävalituksen käsitettä, joten kuluttaja-asiamies ei käsittääkseni olisi voinut ottaa asiaa kaikkien puolesta.

Tuossa tilanteessa laite muistaakseni sanoi "Näytä kortti uudestaan", joten se ei käskenyt painaa uudestaan. Toki kyseisen tekstin lukeminen oli lähes mahdotonta, kun piti samalla keskittyä maksutapahtumaan ja katsella niitä valoja. Mutta jos tiesi tämän oli oikea toiminta helppo päätellä. Minusta tuo kaverin matkan maksaminen on aika turha ominaisuus, kun ottaa huomioon sen miten helposti siinä syntyy virhetilanteita. Se voisi olla optionaalinen ominaisuus asiakkaan niin halutessa. Kuitenkin pidän outona, miten helposti ihmiset painelivat niitä moneen kertaan. Sitä painamista ei oikein taidettu ymmärtää ostotapahtumaksi. Itse lähdin siitä, että ongelmatilanteessa säilytetään maltti ja katsotaan oliko maksu mennyt perille ilman mitään lisäsohimisia. Yleinen sääntö on, että virhetilanteissa pitää ilmoittaa kuskille. Myöhemmin on vaikea osoittaa, että sillä ei matkustanut kukaan muu. Tähän liittyy paperilipuissa eräs tilanne, joka minullekin kerran tapahtui. Kone leimasi lippuun leiman keskelle jo leimattuja matkoja. Minä sen enemmän miettimättä leimasin uudestaan. Vastaavassa tilanteessa eräs toinen oli sitten, kun myöhemmin käytti lipun viimeisen matkan, saanut tarkastusmaksun, koska lipussa oli 11 leimaa. Olisi pitänyt kuulemma ilmoitta heti konduktöörille. Minulla ei edes tullut mieleen.

Tuo tapausten käsittelyu yksittäisinä on ärsyttävää silloinkin, kun oma valitus menee läpi. Saunalahti aikanaan pudotti ADSL:n kuukausimaksun 33 eurosta 25 euroon. Minulla oli 3 kuukauden laskutusväli ja muutos tapahtui n. puolivälissä eikä sitä oltu hyvitetty jo maksettuihin. Sain soitolla n. kympin hyvityksen. Mieleen tuli vain, että kuinkakohan moni ei edes tajunnut asiaa.

• Mitä Äksyin Ämmä

Maksoin Helsingin sisäisessä yöliikenteessä lisämaksua kausilippuun. Kuljettaja kutsui minut kuitenkin luokseen maksutapahtuman jälkeen ja pyysi saada tarkistaa lippuni. Maksua ei hänen mielestään ollut veloitettu - minun mielestäni automaatti arvoa kortilta vei. Äreästi turahdellen kuski todennäköisesti nappasi kortiltani uudelleen yölisän. Koska käytän arvolippua tuiki harvoin, en muista, paljonko siinä on valuuttaa jäljellä. Näin en kyennyt vedenpitävästi selvittämään itsellenikään, oliko kuljettaja todella perinyt lisän uudelleen vai vain tarkistanut lippuni voimassaolon. Paha maku suuhun asiasta jäi iloisen, (minulle) raittiin illan päätteeksi.
      Entäpä jos olisin ruvennut väittämään vastaan kuljettajalle - mitä olisi tapahtunut? (Bussi oli niin ruuhkainen, etten yksinkertaisesti viitsinyt ruveta matkaa viivyttämään rettelöiden - olisiko pitänyt?)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      55
      6526
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      39
      4281
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      54
      2129
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      37
      1786
    5. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1401
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1139
    7. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1074
    8. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1067
    9. Oletteko kaivattunne kanssa samaa tasoa?

Vai onko out of your league?
      Ikävä
      67
      998
    10. Mitä ajattelisit jos ikäväsi kohde olisi?

Omituinen hiippari?
      Ikävä
      8
      969
    Aihe