shell v-power

veemäinen

Shell suitsuttaa että tuo 99 oktaaninen v-power bensa lisää suorityskykyä yms...

Itse en kyllä huomannut tankattuani mitään, korkeintaan vaikutus taitaa olla korvien välissä.

Ettei kuitenkin olisi vaan tavallista 98 johon on sotkettu oktaani boosteria ja saatu sillä korotettua hintaa 6 sentillä.

8

3972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rattimatti

      Tuskin V-Powerilla saadaan merkittävää suorituskyvyn nousua aikaa verrattuna muihin bensiineihin, jonka voisi fyysisesti tuntea. Labratesteissä sillä kuitenkin on saatu tehoa lisää ulos moottorista, mutta luonnossa sitä tuskin voi havaita. Eroa on, mutta hyvin pientä. Voi olla, että näkyy paremmin pitkäaikaiskäytössä esim. kulutuksen pienentymisenä ja moottorin puhdistumisen myötä tasaisempana käyntinä ja kiihtyvyysherkkyytenä.

      V-Poweria on ainoastaan Shellin omilla varastoilla, sitä ei tehdä mitenkään vippaskonstein esim. Neste-Oilin ysikasista (Neste-Oil jalostaa suurimman osan maamme bensoista).

      Harva taitaa käyttää silloin tällöin 98:ia tai V-Poweria 95:sen sijasta tietäen, että se puhdistaa auton moottoria ja tasoittaa siten käyntiä. Itsellänikin on tällä hetkellä henkilöautoissa korkeampioktaanista tankissa. Eron kyllä huomaa 95:een verrattuna.

      • että täyttä humpuukia. Kuten useimmat tekstit tälläkin palstalla.


      • Topixx

        Futura 98

        Korkeaoktaanisempi rikitön Futura 98 eroaa rikittömästä 95-oktaanisesta laadusta käytännössä vain oktaanilukunsa eli puristuskestävyytensä puolesta. Oktaaniluvun nosto on saatu aikaan valitsemalla Futura 98 -laadun tietyt bensiinikomponentit, kuten parafiinit ja oksygenaatit, hieman 95-oktaanista bensiiniä tarkemmin.

        Futura 98 sopii siis korkeaviritteisiin tai muista syistä suurempaa oktaanilukua vaativiin moottoreihin. Sinällään Futura 98 ei lisää tehoa, joten se ei alhaisemman oktaanivaatimuksen moottoreissa tuo mainittavaa lisäetua Futura 95 -laadun käyttöön verrattuna.

        Lisätietoja saat Fortumin öljytuoteneuvonnasta, puh. 0800 1 9696 tai sähköposti [email protected].


      • kehvetti
        sitroen kirjoitti:

        että täyttä humpuukia. Kuten useimmat tekstit tälläkin palstalla.

        Jos citikkaan tuota löböä olet tankkaillut niin on ihan turha odottaan minkäänasteista tehonlisäystä.


      • jteee
        kehvetti kirjoitti:

        Jos citikkaan tuota löböä olet tankkaillut niin on ihan turha odottaan minkäänasteista tehonlisäystä.

        Tankkaa normaalisti ite aina jotain 95 oktaanista polttoainetta Citroen Xsaraan (vts), pari päivää sitten kaveri tankkas siihen Shellin Vpoweria ja pakko sanoa että auto tuntuis käyvän paremmin ja muutenkin toimivan jotenkin paremman tuntuisesti. En tiedä onko syy korvien välissä vai onko tapahtunut jotain oikeasti, mutta taidan jatkossa itsekkin tankata välillä korkeempi oktaanista tankkiin.

        Eli käy siis citikkaankin ;)


    • penkitön

      se vähän riippuu mihin sitä tankkaa.
      tämmöinen normaali kinneri voi olla ettet huomaa eroa.
      mutta pistäppä vaikka turbo koneeseen niin on eroa.

      • klölkklökl

        Jengi täällä tankkaa sitä, joihinkin 1.6i mopoihin ja sitten sanovat, ettei mitään vaikutusta.
        Ei tietenkään ole ja jos on niin hyvin pieni.

        Itse laitoin turbooni sitä ero oli kuin yöllä ja päivällä.
        Vääntöä tuli lisää persetuntumalta 20newtonia.


    • mmakine

      Vastaus heti alkuun: Puristuskestävyys.

      Nykyaikaisessa autossa on nakutuksentunnistin joka säätää sytytstä sen mukaan mitä se kuvittelee bensan kestävän. Rajumpi ennakko, kovempi teho. Tai ainakin kovempi vääntö.

      Jos moottorin puristussuhde (tai ahto) on sen verran kova että se alkaa vaatia bensalta jotakin erityistä saa korkeammasta oktaaniluvusta etua. Matalapuristeinen moottori ei hyödy yhtään.

      Kaikkein eniten V-Powerista ottavat etua turbomiehet. Turbomoottorin puristussuhde on kyllä pienempi kuin vapaastihengittävän mutta ilma on puristettua jo imusarjassa. Kestääpä bensa vähän kovempaa käyttöä. Turbovirittelijöiden päänsärkynähän on aina ollut nakutus.

      Joku muuten mainitsi ne 1.6l mopot :) Minulla on semmoinen, Astra X16SZ -moottorilla, 71hp. Ja käytän aina 98-oktaanista. Paljon tasaisempi vääntö kuin 95:llä ja vähän pienempi kulutus. V-Poweriin en taida kuitenkaan ryhtyä, ko. pannulle kun suositellaan polttoaineeksi 98- tai 95-oktaanista joten tuskin saan enää mitään etua sen kestävämmästä bensiinistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5804
    2. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      1967
    3. Grilli lopettaa?

      Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1409
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

      Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1215
    5. Pitääkö luovuttaa?

      Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1125
    6. Mitä teet nainen

      Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1077
    7. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

      Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      66
      1059
    8. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      143
      1036
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1032
    10. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      985
    Aihe