No tulihan se vahvistus huhuille lopultakin, ja itse maestron suusta.
Brian kirjoitti eilen sivuillaan (www.brianmay.com):
"Yes, strangely enough I talked to Paul last night, the one and only Paul Rodgers, and confirmed that we will be heading into the studio in October .... at a secret location !
There was an intent there for a while, but we have all been busy picking up our lives in different ways. I was perhaps a little forward in announcing our plans in that message ... but now it really looks as if we are on."
Eli vahvasti siltä näyttää, että uusi levy saadaan ehkäpä joskus ensi vuoden puolella (ja levyn myötä varmasti myös uusi kiertue levyn promotoimiseksi). Olen 99%:n varma, että tämä(kin) keskustelu kääntyy taisteluksi siitä, onko Brianilla ja Rogerilla "moraalinen oikeus" käyttää Queen nimeä, mutta kävi miten kävi, päätin aloittaa uuden keskustelun, jolla voimme spekuloida tulevaa levyä seuraavat kuukaudet...
Aloitan spekuloinnin tulevista biiseistä: Levyltä tulee melko varmasti löytymään kiertueellakin esitetyt uudet biisit, Say It's Not True ja Take Love. Myös uusi studioversio Reaching Outista saattaa löytyä tiensä levylle, vaikkei se äijien oma biisi olekaan. Varmasti Brian, Roger ja Paul kirjoittavat jokainen lisää uusia biisejä, ja kenties säveltävät yhdessäkin jotain. Itse toivoisin ainakin, että Brian ja Roger myös laulaisivat omia tekeleitään aivan kuten vanhoilla Queen-levyilläkin. Tällainen ratkaisu toisi levylle varmasti muutenkin lisää sävyjä. Johnin mukaantulo uudelle levylle olisi tietysti UPEAA, mutta mies taitaa olla lopullisesti vetäytynyt eläkepäivien viettoon.
Jotenkin toivon, että vanhoja Freddien nauhoittamia puolivalmiita biisejä ei tälle levylle uudelleenlämmiteltäisi Made In Heavenin tyyliin. Tietysti Freddieäkin olisi kiva kuulla, mutta mielestäni Q PR on uusi projekti (joka tosin käyttää vanhaa nimeä:), jonka tulee katsoa eteenpäin, ja tehdä "omaa juttuaan". Queenin vanhoja demoja ja puolivalmiita tekeleitä voitaisiin julkaista vaikkapa bonus-biiseinä, kun taas seuraavat remasteroidut painokset vanhoista levyistä ilmestyvät, tai sitten voisivat lopultakin julkaista sen aikoja sitten lupaamansa Anthology-boxin studioharvinaisuuksineen. Anyway, pointtini on, että Queen ja Q PR tulisi pitää erillisinä projekteinaan.
Q+PR: Uusi levy
18
1430
Vastaukset
- Kaikki kuulkaa
>>ja levyn myötä varmasti myös uusi kiertue levyn promotoimiseksi
Aloitin tästä aihesta jo kerran keskustelun, mutta kun se ei tuntunut saavan hirveästi innostusta, niin totean uudestaan: Nyt kun kerta Freddie, jonka Queenin ainoalla Suomen keikalla kokemien traumojen takia he eivät voineet tulla enää Suomeen, on poissa, niin saisivat nyt tulla jo Suomeen. Kun kerran Eric Clapton, Sting ja Paul McCartney ovat täällä esiintyneet ja saaneet katsojia niin varmasti hekin saavat. Toivottavasti keikkajärjestävät jo älyäisivät alkaa heitä kysellä.- syystä
Queen ei voi tulla Suomeen. Kuten tietänet, niin Freddie on laulanut taivaallisessa orkesterissa vuosia ja John Deacon on eläkkeellä.
Eihän tämä Queen pelleily eroa mitenkään Brianin tai Rogerin soolokiertueista. - Soul Brother
>>"Aloitin tästä aihesta jo kerran keskustelun, mutta kun se ei tuntunut saavan hirveästi innostusta"
Joo, kyllähän se jotain tämänkin foorumin faneista kertoo, että kun joku alkaa levittää huhuja (ja vielä vanhentuneita sellaisia) Rogerin seksuaalisista taipumuksista, keskustelu saa heti puolen tusinaa vastausta ja satoja lukijoita. Mutta sitten kun yrittää keskustella bändin nykytilasta ja tulevaisuuden suunnitelmista, niin vastaanotto on huomattavasti nihkeämpää :)
Mutta tosiaan, nyt jos/kun levy ilmestyy, niin uusi Euroopan kiertue näyttää kyllä aika varmalta. Ilman uutta levyä uuden kiertueen tekeminen näin pian olisi tuntunut jokseenkin typerältä idealta. Vanhaa materiaalia kun voi kierrättää vain tietyn aikaa ilman että homma alkaa maistua totaalisesti nostalgiahakuiselta vanhanlämmittelyltä/tribuuttibändipuuhastelulta. Onneksi nyt näyttää siltä, että Q PR:n kohdalla asia ei ole näin, vaan bändi aikoo aivan oikeasti ottaa askeleen eteenpäin ja tehdä omaa juttuaan, vaikka tietysti vanhalle pohjalle rakentaen.
Ja toivottavasti suomalaiset promoottorit ovat tällä kertaa hereillä. Edellisellä kiertueella meikäläiseltä paloi ainakin niin opintotuet kuin vähäiset säästötkin, kun piti matkustaa bändin perässä ympäri Eurooppaa :) - Sammy who was low
Soul Brother kirjoitti:
>>"Aloitin tästä aihesta jo kerran keskustelun, mutta kun se ei tuntunut saavan hirveästi innostusta"
Joo, kyllähän se jotain tämänkin foorumin faneista kertoo, että kun joku alkaa levittää huhuja (ja vielä vanhentuneita sellaisia) Rogerin seksuaalisista taipumuksista, keskustelu saa heti puolen tusinaa vastausta ja satoja lukijoita. Mutta sitten kun yrittää keskustella bändin nykytilasta ja tulevaisuuden suunnitelmista, niin vastaanotto on huomattavasti nihkeämpää :)
Mutta tosiaan, nyt jos/kun levy ilmestyy, niin uusi Euroopan kiertue näyttää kyllä aika varmalta. Ilman uutta levyä uuden kiertueen tekeminen näin pian olisi tuntunut jokseenkin typerältä idealta. Vanhaa materiaalia kun voi kierrättää vain tietyn aikaa ilman että homma alkaa maistua totaalisesti nostalgiahakuiselta vanhanlämmittelyltä/tribuuttibändipuuhastelulta. Onneksi nyt näyttää siltä, että Q PR:n kohdalla asia ei ole näin, vaan bändi aikoo aivan oikeasti ottaa askeleen eteenpäin ja tehdä omaa juttuaan, vaikka tietysti vanhalle pohjalle rakentaen.
Ja toivottavasti suomalaiset promoottorit ovat tällä kertaa hereillä. Edellisellä kiertueella meikäläiseltä paloi ainakin niin opintotuet kuin vähäiset säästötkin, kun piti matkustaa bändin perässä ympäri Eurooppaa :)"kun piti matkustaa bändin perässä ympäri Eurooppaa"
Missäs kaikkialla muualla olit kuin Stockassa? - Say it's not true
Tässä aikaisemmin luin tältä palstalta väittelystä oliko Helsingin Kulttuuritalolla -74 Queeniä katsomassa vain hassut 200-300 kuulijaa vai täys sali. Itse muistan nähneeni haastattelun jossa Freddie kertoi ettei halua enää ikinä mennä soittamaan niin tyhjälle salille kuin Suomessa ja käsittääkseni olivat päättäneet etteivät tule enää ikinä Queenin (FM, JD, RT & BM Spike Edney) kanssa Suomeen, eivätkä tulleet. Saa nähdä miten käy QUEEN PAUL RODGERSIN
Luin tässä pari viikkoa sitten Lido Salosen elämänkerran ja hän kertoi siinä kuinka Suomessa ei ymmärretty kunnon tulokkaiden päälle ja yks oli hänen suosikkinsa Queen jota oli katsomassa ehkä hävettävät 200 katsojaa. Samaa muistan lukeneeni Starasta jossain Queenin jutun yhteydessä.
Haluan myös vastata omasta puolestani vielä tuohon onko Brianilla ja Rogerilla bändin nimen käyttöoikeus. Mielestäni on! Minulla on yli 30 DVD levyä Queeniä joista monet sisältävät haastatteluita eri puolilta maailmaa. Monissa haastatteluissa Freddie kertoo ettei ole bändin johtaja ja kuinka paljon Brian ja Roger tekevät bändin eteen työtä. Freddie hyllytti paljon mm. Rogerin biisejä, mutta tekeekö se siitä johtajan ja omistajan Queen nimeen? Hyllyttiväthän Brian ja Roger myös Freddien biisejä kuten Breakthru jonka alkuperäisestä versiosta kappaleeseen jäi vain intro. Näin kerrotaan Miracle dokumentissa. Kyllähän suurin osa hittibiiseistä taitaa olla Brian Mayn käsialaa, en käy laskemaan kui monta löytyy Freddieltä ja kuin monta Brianilta. - Kaikki kuulkaa
Say it's not true kirjoitti:
Tässä aikaisemmin luin tältä palstalta väittelystä oliko Helsingin Kulttuuritalolla -74 Queeniä katsomassa vain hassut 200-300 kuulijaa vai täys sali. Itse muistan nähneeni haastattelun jossa Freddie kertoi ettei halua enää ikinä mennä soittamaan niin tyhjälle salille kuin Suomessa ja käsittääkseni olivat päättäneet etteivät tule enää ikinä Queenin (FM, JD, RT & BM Spike Edney) kanssa Suomeen, eivätkä tulleet. Saa nähdä miten käy QUEEN PAUL RODGERSIN
Luin tässä pari viikkoa sitten Lido Salosen elämänkerran ja hän kertoi siinä kuinka Suomessa ei ymmärretty kunnon tulokkaiden päälle ja yks oli hänen suosikkinsa Queen jota oli katsomassa ehkä hävettävät 200 katsojaa. Samaa muistan lukeneeni Starasta jossain Queenin jutun yhteydessä.
Haluan myös vastata omasta puolestani vielä tuohon onko Brianilla ja Rogerilla bändin nimen käyttöoikeus. Mielestäni on! Minulla on yli 30 DVD levyä Queeniä joista monet sisältävät haastatteluita eri puolilta maailmaa. Monissa haastatteluissa Freddie kertoo ettei ole bändin johtaja ja kuinka paljon Brian ja Roger tekevät bändin eteen työtä. Freddie hyllytti paljon mm. Rogerin biisejä, mutta tekeekö se siitä johtajan ja omistajan Queen nimeen? Hyllyttiväthän Brian ja Roger myös Freddien biisejä kuten Breakthru jonka alkuperäisestä versiosta kappaleeseen jäi vain intro. Näin kerrotaan Miracle dokumentissa. Kyllähän suurin osa hittibiiseistä taitaa olla Brian Mayn käsialaa, en käy laskemaan kui monta löytyy Freddieltä ja kuin monta Brianilta."Tässä aikaisemmin luin tältä palstalta väittelystä oliko Helsingin Kulttuuritalolla -74 Queeniä katsomassa vain hassut 200-300 kuulijaa vai täys sali. Itse muistan nähneeni haastattelun jossa Freddie kertoi ettei halua enää ikinä mennä soittamaan niin tyhjälle salille kuin Suomessa ja käsittääkseni olivat päättäneet etteivät tule enää ikinä Queenin (FM, JD, RT & BM Spike Edney) kanssa Suomeen, eivätkä tulleet."
Yksi väittää yhtä ja toinen toista! Minusta olisi nyt viimeinkin hauska tietää, oliko kuuntelijoita todella 200-300 vai 1000-1500?
Eiköhän se ollut lähinnä neiti Freddie-hienohelmasta kiinni etteivät he tulleet Suomeen. Nyt kun häntä ei enää ole niin tilanne on toinen. Jos kaikki olisivat vastustaneet ehdottomasti Suomeen tuloa, niin tuskinpa Roger olisi tuonut Crossia tänne ja vieläpä aloittanut kiertuetta täältä.
"Saa nähdä miten käy QUEEN PAUL RODGERSIN"
Ja kuitenkin kirjoitat otsikossa, että et usko heidän tulevan? Vai tulkitsinko sinut väärin? - Soul Brother
Say it's not true kirjoitti:
Tässä aikaisemmin luin tältä palstalta väittelystä oliko Helsingin Kulttuuritalolla -74 Queeniä katsomassa vain hassut 200-300 kuulijaa vai täys sali. Itse muistan nähneeni haastattelun jossa Freddie kertoi ettei halua enää ikinä mennä soittamaan niin tyhjälle salille kuin Suomessa ja käsittääkseni olivat päättäneet etteivät tule enää ikinä Queenin (FM, JD, RT & BM Spike Edney) kanssa Suomeen, eivätkä tulleet. Saa nähdä miten käy QUEEN PAUL RODGERSIN
Luin tässä pari viikkoa sitten Lido Salosen elämänkerran ja hän kertoi siinä kuinka Suomessa ei ymmärretty kunnon tulokkaiden päälle ja yks oli hänen suosikkinsa Queen jota oli katsomassa ehkä hävettävät 200 katsojaa. Samaa muistan lukeneeni Starasta jossain Queenin jutun yhteydessä.
Haluan myös vastata omasta puolestani vielä tuohon onko Brianilla ja Rogerilla bändin nimen käyttöoikeus. Mielestäni on! Minulla on yli 30 DVD levyä Queeniä joista monet sisältävät haastatteluita eri puolilta maailmaa. Monissa haastatteluissa Freddie kertoo ettei ole bändin johtaja ja kuinka paljon Brian ja Roger tekevät bändin eteen työtä. Freddie hyllytti paljon mm. Rogerin biisejä, mutta tekeekö se siitä johtajan ja omistajan Queen nimeen? Hyllyttiväthän Brian ja Roger myös Freddien biisejä kuten Breakthru jonka alkuperäisestä versiosta kappaleeseen jäi vain intro. Näin kerrotaan Miracle dokumentissa. Kyllähän suurin osa hittibiiseistä taitaa olla Brian Mayn käsialaa, en käy laskemaan kui monta löytyy Freddieltä ja kuin monta Brianilta.Mieleeni nousi monenlaisia ajatuksia ed. viestiä lukiessani, kuten alta näkyy. Koittakaa jaksaa lukea, kyllä sieltä kai joku järjen hivenkin jostain välistä löytyy :)
>> "Tässä aikaisemmin luin tältä palstalta väittelystä oliko Helsingin Kulttuuritalolla -74 Queeniä katsomassa vain hassut 200-300 kuulijaa vai täys sali. Itse muistan nähneeni haastattelun jossa Freddie kertoi ettei halua enää ikinä mennä soittamaan niin tyhjälle salille kuin Suomessa ja käsittääkseni olivat päättäneet etteivät tule enää ikinä Queenin (FM, JD, RT & BM Spike Edney) kanssa Suomeen, eivätkä tulleet."
Spikellä nyt tuskin oli mitään valtaa bändin sisäisessä päätöksenteossa. Sitä paitsi mies tuli mukaan taustamuusikoksi vasta kymmenisen vuotta Helsingin keikan jälkeen The Works -kiertueella.
Muutenkin tämä päätös olla tulematta Suomeen vaikuttaa varsin monipiippuiselta jutulta:
Ensinnäkin pitää muistaa, että Queen oli Suomessa käydessään vielä suhteellisen tuntematon bändi, joka oli vasta tekemässä läpimurtoaan. Bändi EI vielä ollut siinä pisteessä uraansa, että sillä olisi ollut varaa sanella, missä se haluaa esiintyä ja missä ei. Päätös jättää Suomi väliin tapahtui siis varmasti vasta myöhemmin, kun Bohemian Rhapsody oli jo räjäyttänyt bändin musiikkimaailman tietoisuuteen.
Toinen huomionarvoinen asia on maamme läpeensä suomettunut ilmapiiri vuonna 74. "Kekkoslovakia" oli voimissaan, ja Suomi ei varmaankaan näyttäytynyt vapaamielisille Queenin pojille minään unelmayhteiskuntana. Lisäksi bändi kävi täällä marraskuussa, joten voinemme olettaa, että suomalainen ilmasto/säätilakaan eivät esitelleet parhaita puoliaan, vaan todennäköisesti koko ajan oli helvetin pimeää, kylmää ja märkää.
Näillä tekijöillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, paljonko keikalla oli väkeä, mutta ne varmasti vaikuttivat bändin käsityksiin maastamme. Toisaalta vuonna '74 Queen sai varsin epämiellyttävän vastaanoton myös ensivisiitillään Australiassa, ja kuitenkin aussit saivat nauttia bändistä vielä uudemmankin kerran, gue$$ why...
>>"Monissa haastatteluissa Freddie kertoo ettei ole bändin johtaja ja kuinka paljon Brian ja Roger tekevät bändin eteen työtä."
Tästä olen samaa mieltä: Freddie ei ollut bändin johtaja (vaikkakin bändin näkyvin/tunnetuin jäsen). Mutta kysymys onkin kai pikemminkin siitä, oliko Queen yhtä kuin Freddie Brian Roger John, ja jos yhdenkin näistä palasista ottaa pois (ja korvaa jollain muulla palasella), niin mitä jää jäljelle.
Johnin panos bändissä tuntuu myös usein unohtuvan, ja musiikillisen panoksen lisäksi, Johnin merkitys oli suuri varsinkin 80-luvulla, jolloin bändi kasvoi megaluokan yritykseksi. Johnhan oli bändissä se "business-nero", johon muut luottivat päätöksiä tehtäessä.
>>"Hyllyttiväthän Brian ja Roger myös Freddien biisejä kuten Breakthru jonka alkuperäisestä versiosta kappaleeseen jäi vain intro."
Eikö asia ollut pikemminkin niin, että Roger oli jo kirjoittanut Breakthrun valmiiksi, mutta Freddie oli sitä mielötä, että biisi kaipaa vielä jotain ja keksi laittaa biisiin introksi alun omasta keskeneräisestä kappaleestaan "A New Life Is Born", ja näin syntyi Breakthru siinä muodossa, jossa me sen levyltä tunnemme.
>>"Kyllähän suurin osa hittibiiseistä taitaa olla Brian Mayn käsialaa, en käy laskemaan kui monta löytyy Freddieltä ja kuin monta Brianilta."
Tämä nyt tietysti riippuu siitä, miten hitti määritellään. Jos lasketaan brittien sinkkulistan Top 10 -sijoituksia, niin Queenin osalta jako on seuraavanlainen:
Freddie 9
Roger 5*
Brian 3
John 3
yhdessä 3 (tähän kategoriaan laskin seuraavat: Under Pressure, One Vision ja Let Me Live. Muille hiteille pääasiallinen säveltäjä on löydettävissä)
*tässä olen laskenut myös Breakthrun Rogerin biisiksi, vaikka se voitaisiin perustellusti merkitä myös yhdessä sävelletyksi. (Hauska muuten huomata, että Freddie on sormeillut kolmea Rogerin viidestä hittibiisistä.)
Muutenkin näissä laskelmissa on vähän vaikeuksia: esim. We Will Rock You/We Are The Champions olivat molemmat kyseisen sinkun A-puolia, joten siitä "piste" sekä Brianille että Freddielle. Vastaava logiikka myös Bo Rhap/TATDOOL -sinkussa. - Sammy who was low
Soul Brother kirjoitti:
Mieleeni nousi monenlaisia ajatuksia ed. viestiä lukiessani, kuten alta näkyy. Koittakaa jaksaa lukea, kyllä sieltä kai joku järjen hivenkin jostain välistä löytyy :)
>> "Tässä aikaisemmin luin tältä palstalta väittelystä oliko Helsingin Kulttuuritalolla -74 Queeniä katsomassa vain hassut 200-300 kuulijaa vai täys sali. Itse muistan nähneeni haastattelun jossa Freddie kertoi ettei halua enää ikinä mennä soittamaan niin tyhjälle salille kuin Suomessa ja käsittääkseni olivat päättäneet etteivät tule enää ikinä Queenin (FM, JD, RT & BM Spike Edney) kanssa Suomeen, eivätkä tulleet."
Spikellä nyt tuskin oli mitään valtaa bändin sisäisessä päätöksenteossa. Sitä paitsi mies tuli mukaan taustamuusikoksi vasta kymmenisen vuotta Helsingin keikan jälkeen The Works -kiertueella.
Muutenkin tämä päätös olla tulematta Suomeen vaikuttaa varsin monipiippuiselta jutulta:
Ensinnäkin pitää muistaa, että Queen oli Suomessa käydessään vielä suhteellisen tuntematon bändi, joka oli vasta tekemässä läpimurtoaan. Bändi EI vielä ollut siinä pisteessä uraansa, että sillä olisi ollut varaa sanella, missä se haluaa esiintyä ja missä ei. Päätös jättää Suomi väliin tapahtui siis varmasti vasta myöhemmin, kun Bohemian Rhapsody oli jo räjäyttänyt bändin musiikkimaailman tietoisuuteen.
Toinen huomionarvoinen asia on maamme läpeensä suomettunut ilmapiiri vuonna 74. "Kekkoslovakia" oli voimissaan, ja Suomi ei varmaankaan näyttäytynyt vapaamielisille Queenin pojille minään unelmayhteiskuntana. Lisäksi bändi kävi täällä marraskuussa, joten voinemme olettaa, että suomalainen ilmasto/säätilakaan eivät esitelleet parhaita puoliaan, vaan todennäköisesti koko ajan oli helvetin pimeää, kylmää ja märkää.
Näillä tekijöillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, paljonko keikalla oli väkeä, mutta ne varmasti vaikuttivat bändin käsityksiin maastamme. Toisaalta vuonna '74 Queen sai varsin epämiellyttävän vastaanoton myös ensivisiitillään Australiassa, ja kuitenkin aussit saivat nauttia bändistä vielä uudemmankin kerran, gue$$ why...
>>"Monissa haastatteluissa Freddie kertoo ettei ole bändin johtaja ja kuinka paljon Brian ja Roger tekevät bändin eteen työtä."
Tästä olen samaa mieltä: Freddie ei ollut bändin johtaja (vaikkakin bändin näkyvin/tunnetuin jäsen). Mutta kysymys onkin kai pikemminkin siitä, oliko Queen yhtä kuin Freddie Brian Roger John, ja jos yhdenkin näistä palasista ottaa pois (ja korvaa jollain muulla palasella), niin mitä jää jäljelle.
Johnin panos bändissä tuntuu myös usein unohtuvan, ja musiikillisen panoksen lisäksi, Johnin merkitys oli suuri varsinkin 80-luvulla, jolloin bändi kasvoi megaluokan yritykseksi. Johnhan oli bändissä se "business-nero", johon muut luottivat päätöksiä tehtäessä.
>>"Hyllyttiväthän Brian ja Roger myös Freddien biisejä kuten Breakthru jonka alkuperäisestä versiosta kappaleeseen jäi vain intro."
Eikö asia ollut pikemminkin niin, että Roger oli jo kirjoittanut Breakthrun valmiiksi, mutta Freddie oli sitä mielötä, että biisi kaipaa vielä jotain ja keksi laittaa biisiin introksi alun omasta keskeneräisestä kappaleestaan "A New Life Is Born", ja näin syntyi Breakthru siinä muodossa, jossa me sen levyltä tunnemme.
>>"Kyllähän suurin osa hittibiiseistä taitaa olla Brian Mayn käsialaa, en käy laskemaan kui monta löytyy Freddieltä ja kuin monta Brianilta."
Tämä nyt tietysti riippuu siitä, miten hitti määritellään. Jos lasketaan brittien sinkkulistan Top 10 -sijoituksia, niin Queenin osalta jako on seuraavanlainen:
Freddie 9
Roger 5*
Brian 3
John 3
yhdessä 3 (tähän kategoriaan laskin seuraavat: Under Pressure, One Vision ja Let Me Live. Muille hiteille pääasiallinen säveltäjä on löydettävissä)
*tässä olen laskenut myös Breakthrun Rogerin biisiksi, vaikka se voitaisiin perustellusti merkitä myös yhdessä sävelletyksi. (Hauska muuten huomata, että Freddie on sormeillut kolmea Rogerin viidestä hittibiisistä.)
Muutenkin näissä laskelmissa on vähän vaikeuksia: esim. We Will Rock You/We Are The Champions olivat molemmat kyseisen sinkun A-puolia, joten siitä "piste" sekä Brianille että Freddielle. Vastaava logiikka myös Bo Rhap/TATDOOL -sinkussa."Koittakaa jaksaa lukea, kyllä sieltä kai joku järjen hivenkin jostain välistä löytyy :)"
Kanssasi on mielestäni ollut aina kiva keskustella. Mukavaa että sinäkin otit nyt kantaa tähän Suomen keikkaan.
Ootko itse törmännyt missään siihen miksi Roger toi Crossin Suomeen? Kyseisellä kiertueella he olivat kyllä Magnumin lämmäpärinä, mutta eräs Tavastian keikalla ollut kertoi täällä, että Magnum ei tuolla reissulla Suomeen tullut, pelkkä Cross.
"Lisäksi bändi kävi täällä marraskuussa, joten voinemme olettaa, että suomalainen ilmasto/säätilakaan eivät esitelleet parhaita puoliaan, vaan todennäköisesti koko ajan oli helvetin pimeää, kylmää ja märkää."
Ja kuitenkin he kävivät Ruotsissa vielä monta kertaa tämän jälkeenkin. Niin no, Göterborg on Helsinkiä jokseenkin etelämpänä, mutta miten paljon kauniimpi sekään tuohon aikaan vuodesta oli?
Osaatko muuten veikata olisiko mitään tzäänssiä saada Queen - Freddietä ja Johnia Suomeen? Olisikohan Brianin ja Rogerin käsitys maastamme jo muuttunut hieman paremmaksi? Nykyään täällä ainakin ymmärretään musan (Sting, McCartey, Clapton, Elton John yms.) päälle, kuten Kaikki kuulkaa jo toikin esille... - Soul Brother
Sammy who was low kirjoitti:
"Koittakaa jaksaa lukea, kyllä sieltä kai joku järjen hivenkin jostain välistä löytyy :)"
Kanssasi on mielestäni ollut aina kiva keskustella. Mukavaa että sinäkin otit nyt kantaa tähän Suomen keikkaan.
Ootko itse törmännyt missään siihen miksi Roger toi Crossin Suomeen? Kyseisellä kiertueella he olivat kyllä Magnumin lämmäpärinä, mutta eräs Tavastian keikalla ollut kertoi täällä, että Magnum ei tuolla reissulla Suomeen tullut, pelkkä Cross.
"Lisäksi bändi kävi täällä marraskuussa, joten voinemme olettaa, että suomalainen ilmasto/säätilakaan eivät esitelleet parhaita puoliaan, vaan todennäköisesti koko ajan oli helvetin pimeää, kylmää ja märkää."
Ja kuitenkin he kävivät Ruotsissa vielä monta kertaa tämän jälkeenkin. Niin no, Göterborg on Helsinkiä jokseenkin etelämpänä, mutta miten paljon kauniimpi sekään tuohon aikaan vuodesta oli?
Osaatko muuten veikata olisiko mitään tzäänssiä saada Queen - Freddietä ja Johnia Suomeen? Olisikohan Brianin ja Rogerin käsitys maastamme jo muuttunut hieman paremmaksi? Nykyään täällä ainakin ymmärretään musan (Sting, McCartey, Clapton, Elton John yms.) päälle, kuten Kaikki kuulkaa jo toikin esille...>>"Kanssasi on mielestäni ollut aina kiva keskustella."
Kiitos! Samoin.
>>"Ootko itse törmännyt missään siihen miksi Roger toi Crossin Suomeen?"
Mitään varmaa tietoa mulla ei asiasta ole, mutta sekä The Miracle että Innuendo olivat myyneet Suomessa hyvin, joten kenties promoottorit ajattelivat että Roger voisi omalla bändilläänkin menestyä täällä. Ja tietysti Cross oli varmaan Suomen promoottoreillekin suhteellisen helppo pala.
Lisäksi on huomattava, että kyseessä oli kiertueen avauskeikka. Myös Queenilla oli tapana pidemmän keikkatauon jälkeen vetää ensimmäinen keikka ikään kuin kenraaliharjoituksena jossain vähän syrjäisemmässä paikassa (esim. Ruotsi sai kyseenalaisen kunnian avata mm. Magic- ja Hot Space -kiertueet sekä pari muutakin Euroopan touria).
>>"Göterborg on Helsinkiä jokseenkin etelämpänä, mutta miten paljon kauniimpi sekään tuohon aikaan vuodesta oli?"
Hehheh! joo tuo säätila-juttu nyt oli tuollain puoliksi vitsaillen heitetty kommentti. (tosin Ruotsissakaan bändi ei enää vuoden '74 jälkeen talvisaikaan kertaakaan käynyt). Pääpointtini oli kuitenkin maamme henkinen ilmapiiri, joka ei varsinkaan Freddieä miellyttänyt. Ja kun kyseessä oli vielä näinkin pieni markkina-alue, niin eipähän tänne asti kannattanut enää myöhemmin (ainakaan 80-luvulla) tulla.
>>"Osaatko muuten veikata olisiko mitään tzäänssiä saada Queen - Freddietä ja Johnia Suomeen? Olisikohan Brianin ja Rogerin käsitys maastamme jo muuttunut hieman paremmaksi?"
Itse asiassa minulla on videomateriaalia Brianin Suomen visiitistä vuodelta '92. Mies oli täällä promotoimassa Back To The Light -levyä ja oli muistaakseni Rockstop! -musiikkiohjelman haastateltavana. Kovasti Brian lupaili haastattelun lopuksi tulevansa pian takaisin kitaransa kanssa. Vielä ei ole näkynyt, mutta toivossa eletään yhä. Raha kai se suurin este on ollut...? - Say it's not true
Soul Brother kirjoitti:
>>"Kanssasi on mielestäni ollut aina kiva keskustella."
Kiitos! Samoin.
>>"Ootko itse törmännyt missään siihen miksi Roger toi Crossin Suomeen?"
Mitään varmaa tietoa mulla ei asiasta ole, mutta sekä The Miracle että Innuendo olivat myyneet Suomessa hyvin, joten kenties promoottorit ajattelivat että Roger voisi omalla bändilläänkin menestyä täällä. Ja tietysti Cross oli varmaan Suomen promoottoreillekin suhteellisen helppo pala.
Lisäksi on huomattava, että kyseessä oli kiertueen avauskeikka. Myös Queenilla oli tapana pidemmän keikkatauon jälkeen vetää ensimmäinen keikka ikään kuin kenraaliharjoituksena jossain vähän syrjäisemmässä paikassa (esim. Ruotsi sai kyseenalaisen kunnian avata mm. Magic- ja Hot Space -kiertueet sekä pari muutakin Euroopan touria).
>>"Göterborg on Helsinkiä jokseenkin etelämpänä, mutta miten paljon kauniimpi sekään tuohon aikaan vuodesta oli?"
Hehheh! joo tuo säätila-juttu nyt oli tuollain puoliksi vitsaillen heitetty kommentti. (tosin Ruotsissakaan bändi ei enää vuoden '74 jälkeen talvisaikaan kertaakaan käynyt). Pääpointtini oli kuitenkin maamme henkinen ilmapiiri, joka ei varsinkaan Freddieä miellyttänyt. Ja kun kyseessä oli vielä näinkin pieni markkina-alue, niin eipähän tänne asti kannattanut enää myöhemmin (ainakaan 80-luvulla) tulla.
>>"Osaatko muuten veikata olisiko mitään tzäänssiä saada Queen - Freddietä ja Johnia Suomeen? Olisikohan Brianin ja Rogerin käsitys maastamme jo muuttunut hieman paremmaksi?"
Itse asiassa minulla on videomateriaalia Brianin Suomen visiitistä vuodelta '92. Mies oli täällä promotoimassa Back To The Light -levyä ja oli muistaakseni Rockstop! -musiikkiohjelman haastateltavana. Kovasti Brian lupaili haastattelun lopuksi tulevansa pian takaisin kitaransa kanssa. Vielä ei ole näkynyt, mutta toivossa eletään yhä. Raha kai se suurin este on ollut...?"Itse asiassa minulla on videomateriaalia Brianin Suomen visiitistä vuodelta '92. Mies oli täällä promotoimassa Back To The Light -levyä ja oli muistaakseni Rockstop! -musiikkiohjelman haastateltavana. Kovasti Brian lupaili haastattelun lopuksi tulevansa pian takaisin kitaransa kanssa. Vielä ei ole näkynyt, mutta toivossa eletään yhä. Raha kai se suurin este on ollut...?"
Ylen sivuilla kerrotaan että kyseinen Rockstop kuvattiin Tukholmassa ja Brian ei käynytkään Suomessa silloin. Samalta sivulta löytyy videopätkiä kyseisestä haastattelusta.
Spiken lisäsin :n kanssa koska tarkoitin sillä että soitti taka-alalla kitaraa ja koskettimia -80 luvulla (One vision: kitara ja koskettimet), sekä A Kind of magic levyllä. Jonka kyllä jokaisen oikean Queen fanin pitäisi tietää, kun en jaksa ruveta niin tarkkaan pilkkua viilaamaan ja jokaista yksityiskohtaa kertomaan asioista jotka todellakin pitäisi Queen fanien tietää.
Esim. Hiteiksi lasken kaikki biisit jotka ovat Greatest hits kokoelmilla ja kun niistä lasketaan biisien tekijät niin Brian on ykkönen. Greatest hits kokoelmasta on tehty eurooppaan eri painos mitä moniin muihin maihin kuten Usaan. Greatest hits levyltä löytyvät eri versioissa mm Keep yourself alive, 39, Tie your mother down, Sweet lady.
Brian Mayn säveltämiä teoksia ovat myös The Show must go on, I want it all, Headlong. Levyillä lukee tekijänä Queen mutta tekijänoikeusjärjestön tiedoissa on merkattu säveltäjäksi vain Brian May, valitettavasti sinun täytyy olla NCB:n rekisteröitynyt tuottaja jotta voit katsoo nämä tiedot.
Greg vastaa Queenonlinesta myös näihin kysymyksiin mielellään.
Gregiltä kannattaa udella paljon oli ihmisiä katsomassa Queeniä Helsingissä. Lehtijuttujen, Freddien kommentin ja Lido Salosen elämänkerran mukaan siellä ei ollut kuin n. 200 katsojaa. Suosikki muistaakseni Freddien kuoleman yhteydessä väitti "tuvan" olleen täynnä.
Toivon että Queen Paul Rodgers saapuu vielä Suomeen. Queen ei sitä tehnyt.
Tuskin - Say it's not true, huomaa nimimerkki.
Tässä lyhykäisesti ja pikaisesti heitettynä, en jaksa nyt selittää tarkemmin. Täsmennän sitten kun tulee taas vastausta kysymyksien kera :)
Pidä Queen lippu korkeella! - Soul Brother
Say it's not true kirjoitti:
"Itse asiassa minulla on videomateriaalia Brianin Suomen visiitistä vuodelta '92. Mies oli täällä promotoimassa Back To The Light -levyä ja oli muistaakseni Rockstop! -musiikkiohjelman haastateltavana. Kovasti Brian lupaili haastattelun lopuksi tulevansa pian takaisin kitaransa kanssa. Vielä ei ole näkynyt, mutta toivossa eletään yhä. Raha kai se suurin este on ollut...?"
Ylen sivuilla kerrotaan että kyseinen Rockstop kuvattiin Tukholmassa ja Brian ei käynytkään Suomessa silloin. Samalta sivulta löytyy videopätkiä kyseisestä haastattelusta.
Spiken lisäsin :n kanssa koska tarkoitin sillä että soitti taka-alalla kitaraa ja koskettimia -80 luvulla (One vision: kitara ja koskettimet), sekä A Kind of magic levyllä. Jonka kyllä jokaisen oikean Queen fanin pitäisi tietää, kun en jaksa ruveta niin tarkkaan pilkkua viilaamaan ja jokaista yksityiskohtaa kertomaan asioista jotka todellakin pitäisi Queen fanien tietää.
Esim. Hiteiksi lasken kaikki biisit jotka ovat Greatest hits kokoelmilla ja kun niistä lasketaan biisien tekijät niin Brian on ykkönen. Greatest hits kokoelmasta on tehty eurooppaan eri painos mitä moniin muihin maihin kuten Usaan. Greatest hits levyltä löytyvät eri versioissa mm Keep yourself alive, 39, Tie your mother down, Sweet lady.
Brian Mayn säveltämiä teoksia ovat myös The Show must go on, I want it all, Headlong. Levyillä lukee tekijänä Queen mutta tekijänoikeusjärjestön tiedoissa on merkattu säveltäjäksi vain Brian May, valitettavasti sinun täytyy olla NCB:n rekisteröitynyt tuottaja jotta voit katsoo nämä tiedot.
Greg vastaa Queenonlinesta myös näihin kysymyksiin mielellään.
Gregiltä kannattaa udella paljon oli ihmisiä katsomassa Queeniä Helsingissä. Lehtijuttujen, Freddien kommentin ja Lido Salosen elämänkerran mukaan siellä ei ollut kuin n. 200 katsojaa. Suosikki muistaakseni Freddien kuoleman yhteydessä väitti "tuvan" olleen täynnä.
Toivon että Queen Paul Rodgers saapuu vielä Suomeen. Queen ei sitä tehnyt.
Tuskin - Say it's not true, huomaa nimimerkki.
Tässä lyhykäisesti ja pikaisesti heitettynä, en jaksa nyt selittää tarkemmin. Täsmennän sitten kun tulee taas vastausta kysymyksien kera :)
Pidä Queen lippu korkeella!>>"Ylen sivuilla kerrotaan että kyseinen Rockstop kuvattiin Tukholmassa ja Brian ei käynytkään Suomessa silloin. Samalta sivulta löytyy videopätkiä kyseisestä haastattelusta."
Ahaa! Tuota en olisi älynnytkään tarkistaa. Eli teknisesti ottaen Brian ei valehdellutkaan luvatessaan tulla pian takaisin TÄNNE, koska TÄÄLLÄ viittasi Ruåtsiin. Kiero mies! ;)
>>"Spiken lisäsin :n kanssa koska tarkoitin sillä että soitti taka-alalla kitaraa ja koskettimia -80 luvulla"
Tätä juuri minäkin yritin sanoa. Kommentoin asiaa juuri siksi, että alkuperäisestä viestistäsi sain sen käsityksen, että Spike olisi muka ollut mukana päättämässä, että Suomeen ei enää ikinä mennä. Tällaiseen päätöksentekoon Spike ei luonnollisestikaan ottanut osaa.
>>"Esim. Hiteiksi lasken kaikki biisit jotka ovat Greatest hits kokoelmilla ja kun niistä lasketaan biisien tekijät niin Brian on ykkönen."
Näin se on, mutta kuten jo edellisessä viestissäni totesin, hitin voi määritellä monella eri tavalla. Lisäksi jokaisella maalla on omat hittinsä. Itse halusin laskea lähinnä SUURIA hittejä, eli niitä biisejä, joista bändi parhaiten tunnetaan. Tässä tarkastelussa Freddie osoittautuu ylivoimaiseksi. Mielestäni onkin turha väittää hitiksi biisiä, joka on pikaisesti käväissyt sinkkulistalla jossain sijalla 20 eikä radiosoittoakaan ole juuri herunut. Lisäksi esim. Keep Yourself Alive ei ollut ilmestyessään missään hitti, vaan biisi on noussut kulttistatukseen myöhemmin, onhan kyseessä bändin ensimmäinen julkaisu (muutenkin fanien suosikkibiisit on usein muita kuin isoimpia hittejä). Queenin käytäntö Greatest Hits -levyillä on muutenkin jokseenkin epälooginen: Esim. Thank God It's X-mas ja Las Palabras De Amor jäivät GH2:lta pois, vaikka olivat molemmat 80-luvulla isompia hitteja (UK-listalla, jonka pohjalta GH2 koottiin) kuin Who Wants To Live Forever. GH3:lle ko. biisit sen sijaan kelpasivat, kun muuta "hittimateriaalia" ei varastossa ollut. GH3 on muuten mielestäni ylivoimaisesti SURKEIN tuote, mitä Queen on ikinä julkaissut!
I Want It Allin laskin edellisessä viestissäni Brianin hitiksi, Headlong ja The Show Must Go On eivät sitten top10:lle UK:ssa nousseetkaan. Muutenkin näistä Miracle/Innuendo -biisien todellisista säveltäjistä alkaa olla fanien keskuudessa melko yleinen konsensus.
Mutta onko The Show Must Go On tosiaan merkitty ainoastaan Brianille? Brianhan on itsekin monessa haastattelussa myöntänyt, että alkuperäinen idea (sointukuvio, joka taustalla junnaa lähes koko biisin ajan) ei ollut hänen säveltämänsä, ja sanoituksenkin osalta Freddie kirjoitti yhden säkeistön. Eikös me muuten keskusteltu tästä aiheesta juuri vähän aikaa sitten tällä forumilla?? - Sammy who was low
Sääli että pojille jäi maastamme noin paha maku :(
No, onhan tuo yksi ainoa keikka kuitenkin parempi kuin ei mitään :) Onhan maamme kamaralla soitettu sentään sellaiset klassikobiisit kuin Now I'm Here, Keep Yourself Alive, White Queen, molemmat In The Lap Of The Godsit, Seven Seas Of Rhye sekä Killer Queen. - Sammy who was low
Soul Brother kirjoitti:
Mieleeni nousi monenlaisia ajatuksia ed. viestiä lukiessani, kuten alta näkyy. Koittakaa jaksaa lukea, kyllä sieltä kai joku järjen hivenkin jostain välistä löytyy :)
>> "Tässä aikaisemmin luin tältä palstalta väittelystä oliko Helsingin Kulttuuritalolla -74 Queeniä katsomassa vain hassut 200-300 kuulijaa vai täys sali. Itse muistan nähneeni haastattelun jossa Freddie kertoi ettei halua enää ikinä mennä soittamaan niin tyhjälle salille kuin Suomessa ja käsittääkseni olivat päättäneet etteivät tule enää ikinä Queenin (FM, JD, RT & BM Spike Edney) kanssa Suomeen, eivätkä tulleet."
Spikellä nyt tuskin oli mitään valtaa bändin sisäisessä päätöksenteossa. Sitä paitsi mies tuli mukaan taustamuusikoksi vasta kymmenisen vuotta Helsingin keikan jälkeen The Works -kiertueella.
Muutenkin tämä päätös olla tulematta Suomeen vaikuttaa varsin monipiippuiselta jutulta:
Ensinnäkin pitää muistaa, että Queen oli Suomessa käydessään vielä suhteellisen tuntematon bändi, joka oli vasta tekemässä läpimurtoaan. Bändi EI vielä ollut siinä pisteessä uraansa, että sillä olisi ollut varaa sanella, missä se haluaa esiintyä ja missä ei. Päätös jättää Suomi väliin tapahtui siis varmasti vasta myöhemmin, kun Bohemian Rhapsody oli jo räjäyttänyt bändin musiikkimaailman tietoisuuteen.
Toinen huomionarvoinen asia on maamme läpeensä suomettunut ilmapiiri vuonna 74. "Kekkoslovakia" oli voimissaan, ja Suomi ei varmaankaan näyttäytynyt vapaamielisille Queenin pojille minään unelmayhteiskuntana. Lisäksi bändi kävi täällä marraskuussa, joten voinemme olettaa, että suomalainen ilmasto/säätilakaan eivät esitelleet parhaita puoliaan, vaan todennäköisesti koko ajan oli helvetin pimeää, kylmää ja märkää.
Näillä tekijöillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, paljonko keikalla oli väkeä, mutta ne varmasti vaikuttivat bändin käsityksiin maastamme. Toisaalta vuonna '74 Queen sai varsin epämiellyttävän vastaanoton myös ensivisiitillään Australiassa, ja kuitenkin aussit saivat nauttia bändistä vielä uudemmankin kerran, gue$$ why...
>>"Monissa haastatteluissa Freddie kertoo ettei ole bändin johtaja ja kuinka paljon Brian ja Roger tekevät bändin eteen työtä."
Tästä olen samaa mieltä: Freddie ei ollut bändin johtaja (vaikkakin bändin näkyvin/tunnetuin jäsen). Mutta kysymys onkin kai pikemminkin siitä, oliko Queen yhtä kuin Freddie Brian Roger John, ja jos yhdenkin näistä palasista ottaa pois (ja korvaa jollain muulla palasella), niin mitä jää jäljelle.
Johnin panos bändissä tuntuu myös usein unohtuvan, ja musiikillisen panoksen lisäksi, Johnin merkitys oli suuri varsinkin 80-luvulla, jolloin bändi kasvoi megaluokan yritykseksi. Johnhan oli bändissä se "business-nero", johon muut luottivat päätöksiä tehtäessä.
>>"Hyllyttiväthän Brian ja Roger myös Freddien biisejä kuten Breakthru jonka alkuperäisestä versiosta kappaleeseen jäi vain intro."
Eikö asia ollut pikemminkin niin, että Roger oli jo kirjoittanut Breakthrun valmiiksi, mutta Freddie oli sitä mielötä, että biisi kaipaa vielä jotain ja keksi laittaa biisiin introksi alun omasta keskeneräisestä kappaleestaan "A New Life Is Born", ja näin syntyi Breakthru siinä muodossa, jossa me sen levyltä tunnemme.
>>"Kyllähän suurin osa hittibiiseistä taitaa olla Brian Mayn käsialaa, en käy laskemaan kui monta löytyy Freddieltä ja kuin monta Brianilta."
Tämä nyt tietysti riippuu siitä, miten hitti määritellään. Jos lasketaan brittien sinkkulistan Top 10 -sijoituksia, niin Queenin osalta jako on seuraavanlainen:
Freddie 9
Roger 5*
Brian 3
John 3
yhdessä 3 (tähän kategoriaan laskin seuraavat: Under Pressure, One Vision ja Let Me Live. Muille hiteille pääasiallinen säveltäjä on löydettävissä)
*tässä olen laskenut myös Breakthrun Rogerin biisiksi, vaikka se voitaisiin perustellusti merkitä myös yhdessä sävelletyksi. (Hauska muuten huomata, että Freddie on sormeillut kolmea Rogerin viidestä hittibiisistä.)
Muutenkin näissä laskelmissa on vähän vaikeuksia: esim. We Will Rock You/We Are The Champions olivat molemmat kyseisen sinkun A-puolia, joten siitä "piste" sekä Brianille että Freddielle. Vastaava logiikka myös Bo Rhap/TATDOOL -sinkussa."Hauska muuten huomata, että Freddie on sormeillut kolmea Rogerin viidestä hittibiisistä."
Tarkoittanet varmaan Radio Gagaa, A Kind Of Magicia ja Breakthruuta. Niistä kaksi ensimmäistähän on merkattu Rogerin tekeleiksi ja loput Queenin. Freddie teki kahteen ekaksi mainittuun sovitukset mutta sovittajiahan ei mainittu tuohon aikaan erikseen.
Mutta onko varma ettei Freddiellä tai Brianilla ja Johnilla ole osuutta myös These Are The Days Of Our Livesiin? Toisin kuin Innuendon toinen Roger-biisi Ride The Wild Wind, minusta se ei ole menoltaan ihan tyypillisintä Rogeria.
Joidenkin lähteiden mukaan Under Pressure, joka on merkattu kaikille neljälle plus Bowielle, olisi pääasiassa myös Rogerin kynästä lähtöisin. Samoin Innuendo, joka wikipedian mukaan on Freddien ja Rogerin yhteinen. Vaikka Freddien kädenjälki on tuossa biisissä kyllä selvästi havaittavissa.
Jännä juttu muuten, että vaikka Roger tuntuu aina olleen Johnia tuotteliaampi säveltäjä ja sävelsi jo ennen tätä, niin Johnin sävellystaidot tuntuivat lähteneet paljon nopeammin kasvuun. Hän sai itselleen hittibiisejä jo 70-luvulta lähtien ja Roger vasta 80-luvulla (ja silloinkin Freddien avustuksella).
Tosin The Miraclella olevat kaksi Johnin biisiä (Rain Must Fall ja My Baby Does Me) on niin ikään Freddien muokkaamia ja Innuendolla biisejä, joissa John olisi The Alkuperäinen Ideaattori, ei taida enää ollakaan. Liekö äijän sävellysinspiraatiot tyrehtyneet vai mistä on kysymys? - Soul Brother
Sammy who was low kirjoitti:
"Hauska muuten huomata, että Freddie on sormeillut kolmea Rogerin viidestä hittibiisistä."
Tarkoittanet varmaan Radio Gagaa, A Kind Of Magicia ja Breakthruuta. Niistä kaksi ensimmäistähän on merkattu Rogerin tekeleiksi ja loput Queenin. Freddie teki kahteen ekaksi mainittuun sovitukset mutta sovittajiahan ei mainittu tuohon aikaan erikseen.
Mutta onko varma ettei Freddiellä tai Brianilla ja Johnilla ole osuutta myös These Are The Days Of Our Livesiin? Toisin kuin Innuendon toinen Roger-biisi Ride The Wild Wind, minusta se ei ole menoltaan ihan tyypillisintä Rogeria.
Joidenkin lähteiden mukaan Under Pressure, joka on merkattu kaikille neljälle plus Bowielle, olisi pääasiassa myös Rogerin kynästä lähtöisin. Samoin Innuendo, joka wikipedian mukaan on Freddien ja Rogerin yhteinen. Vaikka Freddien kädenjälki on tuossa biisissä kyllä selvästi havaittavissa.
Jännä juttu muuten, että vaikka Roger tuntuu aina olleen Johnia tuotteliaampi säveltäjä ja sävelsi jo ennen tätä, niin Johnin sävellystaidot tuntuivat lähteneet paljon nopeammin kasvuun. Hän sai itselleen hittibiisejä jo 70-luvulta lähtien ja Roger vasta 80-luvulla (ja silloinkin Freddien avustuksella).
Tosin The Miraclella olevat kaksi Johnin biisiä (Rain Must Fall ja My Baby Does Me) on niin ikään Freddien muokkaamia ja Innuendolla biisejä, joissa John olisi The Alkuperäinen Ideaattori, ei taida enää ollakaan. Liekö äijän sävellysinspiraatiot tyrehtyneet vai mistä on kysymys?Hehheh, vanha kunnon "kuka sävelsi ja mitä?" -keskustelu nostaa taas kerran karvaista päätään. Nämä on aina mielenkiintoisia keskusteluja, joten pitänee kantaa taas omia korsia kekoon :)
>>"Joidenkin lähteiden mukaan Under Pressure, joka on merkattu kaikille neljälle plus Bowielle, olisi pääasiassa myös Rogerin kynästä lähtöisin. Samoin Innuendo, joka wikipedian mukaan on Freddien ja Rogerin yhteinen."
Under Pressuren sävellysprosessista on tosiaan kiistelty fanien parissa jo pitkään. Kaikki jotka ovat kuulleet "Feel Like" demon ovat varmasti huomioineet, että Kyseinen demo sisältää paljon ideoita jotka myöhemmin päätyivät Under Pressurelle. Feel Like oli mitä ilmeisimmin Freddien idea. Under Pressure onkin ilmeisesti musiikillisesti pääasiassa Freddien ja Davidin yhteistyötä. Tietysti on vaikea sanoa, miten paljon biisiin syntyi lisää ideoita bändin jammaillessa yhdessä Bowien kanssa. Outoa on myös se, että kukaan ei tunnu muistavan, kuka sävelsi mitkäkin osat biisiin. Esim. John on yhdessä haastattelussa väittänyt että Bowie keksi kuuluisan bassoriffin, Bowie puolestaan on antanut kunnian riffistä Johnille. Mahtoikohan alkoholilla olla osuutta asiaan jammailusessiossa? ;) Wikipediassa tästä aiheesta taitaa olla lisääkin juttua??
Roger on Innuendon pääasiallinen sanoittaja, Freddie puolestaan pääasiallinen säveltäjä. Alkuperäisen idean keksi... who knows? Todennäköisesti jompi kumpi edellisistä, koskapa parivaljakko alkoi sen jälkeen biisin parissa työskennellä.
>>"Mutta onko varma ettei Freddiellä tai Brianilla ja Johnilla ole osuutta myös These Are The Days Of Our Livesiin?"
TATDOOL tosiaan kuulostaa siltä kuin Johnilla olisi ollut sormensa mukana tässä sopassa. Sanoituksen puolesta mieleeni hiipii aina ajatus, että "I still love you" biisin lopussa on viittaus Love of My Lifeen, jossa kyseinen lause myös esiintyy. Olisikohan kyseessä siis Freddien viimeinen viesti Marylle (jolle LOML on kirjoitettu)? Kaunis ajatus, mutta ehkä liian kaukaa haettu...?
Brianilla tuskin oli mitään tekemistä TATDOOL:in kanssa (paitsi kitarasoolo). Itse asiassa tarina kertoo, että kun biisi alkoi olla valmis ja Brian nauhoitti soolonsa, Roger vihasi Brianin sooloa, ja sanoi ettei se sovi hänen biisinsä tunnelmaan. Onneksi Brian piti päänsä, koska soolo on aivan järisyttävän hieno.
>>"Jännä juttu muuten, että vaikka Roger tuntuu aina olleen Johnia tuotteliaampi säveltäjä ja sävelsi jo ennen tätä, niin Johnin sävellystaidot tuntuivat lähteneet paljon nopeammin kasvuun.(...) Liekö äijän sävellysinspiraatiot tyrehtyneet vai mistä on kysymys?"
Freddiellä oli sormensa pelissä monissa Johnin biiseissä jo alusta asti. Freddiehän oli ikään kuin Johnin "isoveli", kuten monissa yhteyksissä on aiemminkin todettu, ja auttoi Johnia paljon tämän sävellyksissä. Kuunnelkaapa esim. biisi You And I. Kuoro-osiot ym. sovitukselliset elementit ovat selvästi Freddien käsialaa. Toisin kuin Roger, John antoikin monista biiseistään osan kunniasta Freddielle, varsinkin 80-luvulla.
Lisäksi John oli ilmeisesti tuotteliaampi säveltäjä kuin mitä levyjen biisimäärästä voisi kuvitella. Muu bändi vain hyllytti paljon hänen ideoitaan (Johnin musiikkimakuhan oli vähän erilainen kuin muun bändin, vaikka eihän tyylilajien kirjo Queenille koskaan ollut ongelma sinänsä. Anyway, rockfanit tuskin jäivät kaipaamaan toista Who Needs Youn kaltaista biisiä:). Huhujen mukaan arkistoista löytyy paljon Johnin demoja ja esim. Innuendo-sessioilta löytyvä demo My Secret Fantasy on ilmeisesti Johnin. Loppuajan tuotannosta muuten myös My Life Has Been Saved on monien lähteiden mukaan Johnin. Tämän olen valmis uskomaan, varsinkin alkuperäinen '89-versio on jollain tavalla "johnmainen". - Sammy who was low
Soul Brother kirjoitti:
Hehheh, vanha kunnon "kuka sävelsi ja mitä?" -keskustelu nostaa taas kerran karvaista päätään. Nämä on aina mielenkiintoisia keskusteluja, joten pitänee kantaa taas omia korsia kekoon :)
>>"Joidenkin lähteiden mukaan Under Pressure, joka on merkattu kaikille neljälle plus Bowielle, olisi pääasiassa myös Rogerin kynästä lähtöisin. Samoin Innuendo, joka wikipedian mukaan on Freddien ja Rogerin yhteinen."
Under Pressuren sävellysprosessista on tosiaan kiistelty fanien parissa jo pitkään. Kaikki jotka ovat kuulleet "Feel Like" demon ovat varmasti huomioineet, että Kyseinen demo sisältää paljon ideoita jotka myöhemmin päätyivät Under Pressurelle. Feel Like oli mitä ilmeisimmin Freddien idea. Under Pressure onkin ilmeisesti musiikillisesti pääasiassa Freddien ja Davidin yhteistyötä. Tietysti on vaikea sanoa, miten paljon biisiin syntyi lisää ideoita bändin jammaillessa yhdessä Bowien kanssa. Outoa on myös se, että kukaan ei tunnu muistavan, kuka sävelsi mitkäkin osat biisiin. Esim. John on yhdessä haastattelussa väittänyt että Bowie keksi kuuluisan bassoriffin, Bowie puolestaan on antanut kunnian riffistä Johnille. Mahtoikohan alkoholilla olla osuutta asiaan jammailusessiossa? ;) Wikipediassa tästä aiheesta taitaa olla lisääkin juttua??
Roger on Innuendon pääasiallinen sanoittaja, Freddie puolestaan pääasiallinen säveltäjä. Alkuperäisen idean keksi... who knows? Todennäköisesti jompi kumpi edellisistä, koskapa parivaljakko alkoi sen jälkeen biisin parissa työskennellä.
>>"Mutta onko varma ettei Freddiellä tai Brianilla ja Johnilla ole osuutta myös These Are The Days Of Our Livesiin?"
TATDOOL tosiaan kuulostaa siltä kuin Johnilla olisi ollut sormensa mukana tässä sopassa. Sanoituksen puolesta mieleeni hiipii aina ajatus, että "I still love you" biisin lopussa on viittaus Love of My Lifeen, jossa kyseinen lause myös esiintyy. Olisikohan kyseessä siis Freddien viimeinen viesti Marylle (jolle LOML on kirjoitettu)? Kaunis ajatus, mutta ehkä liian kaukaa haettu...?
Brianilla tuskin oli mitään tekemistä TATDOOL:in kanssa (paitsi kitarasoolo). Itse asiassa tarina kertoo, että kun biisi alkoi olla valmis ja Brian nauhoitti soolonsa, Roger vihasi Brianin sooloa, ja sanoi ettei se sovi hänen biisinsä tunnelmaan. Onneksi Brian piti päänsä, koska soolo on aivan järisyttävän hieno.
>>"Jännä juttu muuten, että vaikka Roger tuntuu aina olleen Johnia tuotteliaampi säveltäjä ja sävelsi jo ennen tätä, niin Johnin sävellystaidot tuntuivat lähteneet paljon nopeammin kasvuun.(...) Liekö äijän sävellysinspiraatiot tyrehtyneet vai mistä on kysymys?"
Freddiellä oli sormensa pelissä monissa Johnin biiseissä jo alusta asti. Freddiehän oli ikään kuin Johnin "isoveli", kuten monissa yhteyksissä on aiemminkin todettu, ja auttoi Johnia paljon tämän sävellyksissä. Kuunnelkaapa esim. biisi You And I. Kuoro-osiot ym. sovitukselliset elementit ovat selvästi Freddien käsialaa. Toisin kuin Roger, John antoikin monista biiseistään osan kunniasta Freddielle, varsinkin 80-luvulla.
Lisäksi John oli ilmeisesti tuotteliaampi säveltäjä kuin mitä levyjen biisimäärästä voisi kuvitella. Muu bändi vain hyllytti paljon hänen ideoitaan (Johnin musiikkimakuhan oli vähän erilainen kuin muun bändin, vaikka eihän tyylilajien kirjo Queenille koskaan ollut ongelma sinänsä. Anyway, rockfanit tuskin jäivät kaipaamaan toista Who Needs Youn kaltaista biisiä:). Huhujen mukaan arkistoista löytyy paljon Johnin demoja ja esim. Innuendo-sessioilta löytyvä demo My Secret Fantasy on ilmeisesti Johnin. Loppuajan tuotannosta muuten myös My Life Has Been Saved on monien lähteiden mukaan Johnin. Tämän olen valmis uskomaan, varsinkin alkuperäinen '89-versio on jollain tavalla "johnmainen".Minulle oli muuten jokseenkin yllätys, kun luin Jazz-levyn kannesta että If you can't beat them on Johnin biisi. Olisin voinut veikata sitä ennemiin Brianiksi. Johnin biisit kun bruukkasivat olla kauniita ja/tai tunteellisia, kuten Jazzin toinen John-biisi In Only 7 Days.
"Kuunnelkaapa esim. biisi You And I. Kuoro-osiot ym. sovitukselliset elementit ovat selvästi Freddien käsialaa. Toisin kuin Roger, John antoikin monista biiseistään osan kunniasta Freddielle, varsinkin 80-luvulla."
Vasta 80-luvulla (Cool cat, Pain is so close, Friends will be friends sekä written by Queen-biisit). - Soul Brother
Soul Brother kirjoitti:
Hehheh, vanha kunnon "kuka sävelsi ja mitä?" -keskustelu nostaa taas kerran karvaista päätään. Nämä on aina mielenkiintoisia keskusteluja, joten pitänee kantaa taas omia korsia kekoon :)
>>"Joidenkin lähteiden mukaan Under Pressure, joka on merkattu kaikille neljälle plus Bowielle, olisi pääasiassa myös Rogerin kynästä lähtöisin. Samoin Innuendo, joka wikipedian mukaan on Freddien ja Rogerin yhteinen."
Under Pressuren sävellysprosessista on tosiaan kiistelty fanien parissa jo pitkään. Kaikki jotka ovat kuulleet "Feel Like" demon ovat varmasti huomioineet, että Kyseinen demo sisältää paljon ideoita jotka myöhemmin päätyivät Under Pressurelle. Feel Like oli mitä ilmeisimmin Freddien idea. Under Pressure onkin ilmeisesti musiikillisesti pääasiassa Freddien ja Davidin yhteistyötä. Tietysti on vaikea sanoa, miten paljon biisiin syntyi lisää ideoita bändin jammaillessa yhdessä Bowien kanssa. Outoa on myös se, että kukaan ei tunnu muistavan, kuka sävelsi mitkäkin osat biisiin. Esim. John on yhdessä haastattelussa väittänyt että Bowie keksi kuuluisan bassoriffin, Bowie puolestaan on antanut kunnian riffistä Johnille. Mahtoikohan alkoholilla olla osuutta asiaan jammailusessiossa? ;) Wikipediassa tästä aiheesta taitaa olla lisääkin juttua??
Roger on Innuendon pääasiallinen sanoittaja, Freddie puolestaan pääasiallinen säveltäjä. Alkuperäisen idean keksi... who knows? Todennäköisesti jompi kumpi edellisistä, koskapa parivaljakko alkoi sen jälkeen biisin parissa työskennellä.
>>"Mutta onko varma ettei Freddiellä tai Brianilla ja Johnilla ole osuutta myös These Are The Days Of Our Livesiin?"
TATDOOL tosiaan kuulostaa siltä kuin Johnilla olisi ollut sormensa mukana tässä sopassa. Sanoituksen puolesta mieleeni hiipii aina ajatus, että "I still love you" biisin lopussa on viittaus Love of My Lifeen, jossa kyseinen lause myös esiintyy. Olisikohan kyseessä siis Freddien viimeinen viesti Marylle (jolle LOML on kirjoitettu)? Kaunis ajatus, mutta ehkä liian kaukaa haettu...?
Brianilla tuskin oli mitään tekemistä TATDOOL:in kanssa (paitsi kitarasoolo). Itse asiassa tarina kertoo, että kun biisi alkoi olla valmis ja Brian nauhoitti soolonsa, Roger vihasi Brianin sooloa, ja sanoi ettei se sovi hänen biisinsä tunnelmaan. Onneksi Brian piti päänsä, koska soolo on aivan järisyttävän hieno.
>>"Jännä juttu muuten, että vaikka Roger tuntuu aina olleen Johnia tuotteliaampi säveltäjä ja sävelsi jo ennen tätä, niin Johnin sävellystaidot tuntuivat lähteneet paljon nopeammin kasvuun.(...) Liekö äijän sävellysinspiraatiot tyrehtyneet vai mistä on kysymys?"
Freddiellä oli sormensa pelissä monissa Johnin biiseissä jo alusta asti. Freddiehän oli ikään kuin Johnin "isoveli", kuten monissa yhteyksissä on aiemminkin todettu, ja auttoi Johnia paljon tämän sävellyksissä. Kuunnelkaapa esim. biisi You And I. Kuoro-osiot ym. sovitukselliset elementit ovat selvästi Freddien käsialaa. Toisin kuin Roger, John antoikin monista biiseistään osan kunniasta Freddielle, varsinkin 80-luvulla.
Lisäksi John oli ilmeisesti tuotteliaampi säveltäjä kuin mitä levyjen biisimäärästä voisi kuvitella. Muu bändi vain hyllytti paljon hänen ideoitaan (Johnin musiikkimakuhan oli vähän erilainen kuin muun bändin, vaikka eihän tyylilajien kirjo Queenille koskaan ollut ongelma sinänsä. Anyway, rockfanit tuskin jäivät kaipaamaan toista Who Needs Youn kaltaista biisiä:). Huhujen mukaan arkistoista löytyy paljon Johnin demoja ja esim. Innuendo-sessioilta löytyvä demo My Secret Fantasy on ilmeisesti Johnin. Loppuajan tuotannosta muuten myös My Life Has Been Saved on monien lähteiden mukaan Johnin. Tämän olen valmis uskomaan, varsinkin alkuperäinen '89-versio on jollain tavalla "johnmainen".>>"Under Pressuren sävellysprosessista on tosiaan kiistelty fanien parissa jo pitkään. Kaikki jotka ovat kuulleet "Feel Like" demon ovat varmasti huomioineet, että Kyseinen demo sisältää paljon ideoita jotka myöhemmin päätyivät Under Pressurelle. Feel Like oli mitä ilmeisimmin Freddien idea."
Unohdin näköjään edellisestä viestistäni sen tärkeimmän pointin, ELI se Rogerin mentävä aukko Under Pressuren säveltäjänä johtuu siitä, että jotkut faneista pitävät (aivan perustellusti) Feel Likea Rogerin biisiraakileena, johon Freddie sitten alkoi lisäillä omia ideoitaan. Mutta vaikea tätä on puoleen tai toiseen todistaa... ja onko niin väliäkään, pääasia että Under Pressure kehittyi lopulta yhdeksi hienoimmaksi biisiksi bändin 80-luvun tuotannosta.
- Sammy who was low
Mitenkäs rojaltit? Merkitäänköhän kaikkien biisien säveltäjiksi Queen Paul Rodgers, vai ihan sen mukaan kuka on biisin säveltänyt?
Mutta voisihan ne tehdä kokonaan omat uudet versionsa esim. Hangmanista, I Guess We're Falling Outista, Self-made-manista (ja mitä kaikkia niitä olikaan) ilman että vanhoja Freddien aikaisia äänityksiä käytetään lainkaan.- Soul Brother
Veikkaisinpa, että rojalteissa päädytään taas perinteiselle "kunnia sille, jolle kunnia kuuluu" -linjalle. Syy miksi 80-luvun lopulla rojaltit jaettiin, oli bändin sisäisissä suhteissa ja liian suuriksi käyneissä egoissa. Tosin noilta viimeisiltä Queen-levyiltä löytyy myös biisejä, jotka on ihan oikeasti kirjoitettu yhdessä.
Suuri kysymysmerkki on tietenkin, paljonko Brianilla & Rogerilla on jo valmiita biisejä varastossa, kun soololevyjä ei ole aikoihin ilmestynyt. Uskoisin kuitenkin, että levyltä tulee löytymään myös May/Taylor/Rodgers -biisejä, koska osa biiseistä syntyy varmasti yhteisissä jammailuissa, joissa yhdellä on idea, johon muut lisäävät omia ajatuksiaan.
Joitain vanhoja ideoitakin voidaan ehkä käyttää, mutta tuskin mitään Hangmania varastosta kaivetaan esiin kaikkien näiden vuosien jälkeen. Sama juttu varmaan noiden muiden mainitsemiesi biisien kanssa. Jos Brian olisi ollut sitä mieltä, että biisit ovat riittävän hyviä, hän olisi varmaan julkaissut ne soololevyillään. Minusta ainakin tuntuu oudolta ajatukselta, että vanhoja 70- ja 80-lukujen biisiraakileita alettaisiin uudelleenlämmittää tälle levylle, ellei sitten haluta käyttää jotain vanhaa Freddien lauluraitaa hyväksi (ja nostaa siten levynmyyntiä).
...mutta tämä on tietysti taas vain meikäläisen spekulointia. Olen ollut väärässä usein ennenkin veikkailuissani:) Eri mieltä saa olla, ja toivossa on aina hyvä elää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1363895- 851915
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151781Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541422Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi511363Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1311327VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981282- 701166
- 691043
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1131022